Na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o vodnim uslugama („Narodne novine“, broj 66/19.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj …………2022. donijela
UREDBU O VREDNOVANJU UČINKOVITOSTI POSLOVANJA ISPORUČITELJA VODNIH USLUGA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet uređivanja
Članak 1.
Ovom Uredbom propisuju se ključni pokazatelji i mjerila učinkovitosti poslovanja, način prikupljanja i dostave podataka za izračun ključnih pokazatelja, način mjerenja, vrednovanja i izvještavanja o učinkovitosti poslovanja, vođenje zbirke podataka i način objave rezultata usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga.
Značenje pojmova
Članak 2.
Pojedini pojmovi, u smislu ove Uredbe, imaju sljedeća značenja:
1) mjerilo je odnos između dvije mjerne jedinice, u određenom vremenu ili izvan njega ili iskaz mjerne jedinice u određenom vremenu
2) ključni pokazatelj je odnos između najmanje dva podatka (varijable), u određenom vremenu ili izvan njega i izražava se u određenom mjerilu
3) referentna vrijednost ključnog pokazatelja je vrijednost pojedinog pokazatelja iz Priloga I. ove Uredbe izračunata u skladu sa smjernicom Vijeća za vodne usluge iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe
4) podatak (varijabla) je podatak o poslovanju isporučitelja vodnih usluga, na temelju kojih se uspostavljaju ključni pokazatelji.
II. KLJUČNI POKAZATELJI I MJERILA UČINKOVITOSTI POSLOVANJA
Ključni pokazatelji i mjerila
Članak 3.
(1) Isporučitelji vodnih usluga dužni su prikupljati podatke i dostavljati ih Vijeću za vodne usluge u svrhu izračuna ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja razvrstanih u skupine iz Priloga I. koji je sastavni dio ove Uredbe.
(2) Vijeće za vodne usluge je dužno uspostaviti i trajno voditi cjeloviti sustav usporedne ocjene učinkovitosti poslovanja javnih isporučitelja na nacionalnoj razini (zbirka podataka o učinkovitosti poslovanja javnih isporučitelja na svim uslužnim područjima uspostavljenima uredbom kojom se uređuju uslužna područja).
(3) Vijeće za vodne usluge donosi smjernicu kojom određuje podatke koji se prikupljaju u svrhu utvrđivanja ključnih pokazatelja, njihov obuhvat, način popunjavanja, te rokove njihove dostave Vijeću za vodne usluge. Smjernica se objavljuje na mrežnim stranicama Vijeća za vodne usluge.
(4) Isporučitelji vodnih usluga dostavljaju podatke Vijeću za vodne usluge samostalnim unosom u odgovarajuću mrežnu aplikaciju.
(5) Vijeće za vodne usluge skrbi o uspostavi odnosno korištenju mrežne aplikacije iz stavka 4. ovoga članka te o njezinom održavanju.
Način mjerenja, vrednovanja i izvještavanja o učinkovitosti poslovanja
Članak 4.
(1) Na temelju prikupljenih podataka iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe Vijeće za vodne usluge jednom godišnje donosi smjernicu o načinu izračuna pojedinog ključnog pokazatelja iz Priloga I. ove Uredbe i referentnim vrijednostima ključnih pokazatelja koju objavljuje na svojim mrežnim stranicama.
(2) Vijeće za vodne usluge na temelju izračunatih ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja u skladu sa smjernicom iz stavka 1. ovoga članka, uspoređuje i vrednuje isporučitelje vodnih usluga u odnosu na svaku pojedinu skupinu ključnih pokazatelja i u odnosu na sve pokazatelje iz Priloga I. ove Uredbe.
(3) O rezultatima usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga Vijeće za vodne usluge jednom godišnje sastavlja izvješće u okviru izvješća iz članka 65. stavka 6. Zakona o vodnim uslugama (Narodne novine, br. 66/19).
Objava rezultata usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga
Članak 5.
Vijeće za vodne usluge rezultate provedene usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga objavljuje na svojoj mrežnoj stranici u roku od 30 dana od prihvaćanja izvješća iz članka 4. stavka 3. ove Uredbe od strane Hrvatskog sabora.
III. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 6.
(1) Mrežnu aplikaciju iz članka 3. stavka 4. ove Uredbe Vijeće za vodne usluge će uspostaviti u roku od jedne godine od stupanja na snagu ove Uredbe.
(2) Do uspostave mrežne aplikacije iz stavka 1. ovoga članka podaci potrebni za izračun ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja prikupljaju se i dostavljaju Vijeću za vodne usluge u obliku popunjenih obrazaca objavljenih na mrežnim stranicama Vijeća za vodne usluge.
Rok za donošenje smjernice Vijeća za vodne usluge
Članak 7.
Vijeće za vodne usluge dužno je smjernicu iz članka 3. stavka 3. ove Uredbe donijeti do 30. rujna 2023.
Članak 8.
Stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o mjerilima ekonomičnog poslovanja isporučitelja vodnih usluga („Narodne novine“, br. 112/10.).
Članak 9.
Ova Uredba objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2024.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb, ……prosinca 2022.
Predsjednik mr. sc. Andrej Plenković
PRILOG 1.
KLJUČNI POKAZATELJI USPJEŠNOSTI POSLOVANJA
ISPORUČITELJA VODNIH USLUGA
Skupina 1. FINANCIJSKI POKAZATELJI
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
1
Ukupni jedinični troškovi poslovanja vezani uz djelatnost vodoopskrbe
eura/m3
2
Ukupni jedinični troškovi poslovanja vezani uz djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda
eura /m3
3
Ukupni jedinični operativni troškovi vezani uz djelatnost vodoopskrbe
eura /m3
4
Ukupni jedinični operativni troškovi vezani uz djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda
eura /m3
5
Pokrivenost troškova prihodima od vodnih usluga (omjer ukupnih prihoda od vodnih usluga i ukupnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
6
Interni troškovi za zaposlene (udio troškova za zaposlene u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
7
Troškovi vanjskih usluga (udio troškova vanjskih usluga u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
8
Troškovi električne energije (udio troškova električne energije u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
9
Troškovi električne energije (udio troškova električne energije u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe)
%
10
Troškovi električne energije (udio troškova električne energije u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
11
Pokrivenost ukupnih troškova (omjer ukupnih prihoda od svih dopuštenih djelatnosti i ukupnih troškova vezanih za djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
12
Pokrivenost operativnih troškova (omjer ukupnih prihoda i operativnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
13
Pokrivenost kapitalnih izdataka (omjer ukupnih prihoda i kapitalnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje s pročišćavanjem otpadnih voda)
%
14
Pokrivenost ukupnih troškova vodoopskrbe (omjer ukupnih prihoda i ukupnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe)
%
15
Pokrivenost operativnih troškova vodoopskrbe (omjer ukupnih prihoda i operativnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe)
%
16
Pokrivenost kapitalnih izdataka vodoopskrbe (omjer ukupnih prihoda i kapitalnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe)
%
17
Pokrivenost ukupnih troškova odvodnje (omjer ukupnih prihoda i ukupnih troškova vezanih uz djelatnost odvodnje i pročišćavanje otpadnih voda)
%
18
Pokrivenost operativnih troškova odvodnje (omjer ukupnih prihoda i operativnih troškova vezanih uz djelatnost odvodnje i pročišćavanje otpadnih voda)
%
19
Pokrivenost kapitalnih izdataka odvodnje (omjer ukupnih prihoda i kapitalnih troškova vezanih uz djelatnost odvodnje i pročišćavanje otpadnih voda)
%
20
Stupanj zaduženosti (omjer ukupne imovine umanjene za vlastiti kapital i ukupne imovine koja služi za obavljanje djelatnosti vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
21
Koeficijent obrtaja imovine (omjer prihoda od prodaje/isporuke vodnih usluga i ukupne imovine koja služi za obavljanje djelatnosti vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
Postotak naplate prihoda od vodnih usluga (tijekom odabranog perioda analize, npr. godina)
%
Skupina 2. POKAZATELJI VEZANI UZ ZAPOŠLJAVANJE
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
24
Osposobljenost zaposlenika (omjer broja radnih mjesta popunjenih zaposlenicima koji ispunjavaju sve uvjete propisane općim aktom o ustrojstvu i ukupnog broja radnih mjesta)
%
25
Broj zaposlenika u odnosu na dužinu sustava vodoopskrbe kojim isporučitelj upravlja
broj zaposlenika/
100 km vodovoda
26
Broj zaposlenika na uređajima za kondicioniranje vode u odnosu na broj stanovnik koji koriste usluge javne vodoopskrbe
broj zaposlenika/
1000 stanovnika
27
Broj zaposlenika na uređajima za pročišćavanje otpadnih voda (UPOV) u odnosu na kapacitet uređaja izražen kao broj ekvivalent stanovnika (ES)
broj zaposlenika/
1000 ES
28
Broj zaposlenika u djelatnosti odvodnje otpadnih voda (bez pročišćavanja) u odnosu na dužinu sustava javne odvodnje
broj/100 km
sustava odvodnje
29
Ukupan broj zaposlenika u odnosu na ukupni broj priključaka na sustave vodoopskrbe i odvodnje
broj zaposlenika
/1000/priključku vodoopskrbe i odvodnje
30
Ukupan broj zaposlenih u odnosu na količinu dobavljene vode u vodoopskrbni sustav i količinu ispuštene pročišćene otpadne vode
broj zaposlenika/
106 m3/god
31
Broj zaposlenih u tehničkim službama javnog isporučitelja u odnosu na ukupni broj priključaka na sustave vodoopskrbe i odvodnje
broj zaposlenika/
priključku vodoopskrbe i odvodnje/1000
32
Broj zaposlenih u tehničkim službama javnog isporučitelja u odnosu na ukupan broj priključenih stanovnika na sustave vodoopskrbe i odvodnje
broj zaposlenika/
priključenim stanovnicima vodoopskrba i
odvodnja/1000
33
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za vodoopskrbu u odnosu na broj vodoopskrbnih priključaka
broj zaposlenika/
vodoopskrbnom priključku/1000
34
Broj zaposlenih u tehničkoj službi odgovornim za vodoopskrbu u odnosu na broj priključenih stanovnika
broj zaposlenika/
priključeni stanovnici na vodoopskrbu/1000
35
Broj zaposlenih u posebnoj ustrojbenoj jedinici odgovornoj za smanjenje gubitaka vode koji rade u uredu i na terenu u odnosu na broj vodoopskrbnih priključaka
broj zaposlenika/
vodoopskrbnom priključku/1000
36
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za vodoopskrbu u odnosu na ukupan broj zaposlenika
%
37
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za odvodnju po priključku na sustav odvodnje
broj zaposlenika/
priključku na odvodnju/1000
38
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za odvodnju u odnosu na broj priključenih stanovnika na sustav odvodnje
broj zaposlenika/
priključenim stanovnicima odvodnja/1000/
39
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za odvodnju u odnosu na ukupan broj zaposlenih
%
Skupina 3. OPERATIVNI POKAZATELJI
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
40
Pritužbe na odgovarajuću razinu tlaka u sustavu javne vodoopskrbe u odnosu na broj priključaka
broj pritužbi/
broj priključaka
41
Infrastrukturni indeks istjecanja - ILI
index
42
Neprihodovana voda
m3/god
43
Neprihodovana voda u odnosu na dobavljenu količinu vode
%
44
Stvarni godišnji gubici vode po priključku
m3/priključku/god
45
Stvarni dnevni gubici vode po priključku
litara/priključku/dan
46
Stvarni satni gubici vode u odnosu na dužinu vodoopskrbne mreže
m3/km/sat
47
Stvarni dnevni gubici vode po priključku u odnosu na tlak u mreži
litara/priključku/
dan/mH2O
48
Kontrola gubitaka (dužina mreže koja je u aktivnoj kontroli tijekom jedne godine u odnosu na ukupnu dužinu mreže)
%/god
49
Prividni gubici (prividni gubici u odnosu na dobavljenu količinu vode)
%
50
Kvarovi kućnih priključaka
broj kvarova/1000 priključaka/god
51
Količina pročišćene otpadne vode po ekvivalent stanovniku godišnje
m3/1000 ES/god
52
Prekidi u opskrbi vodom (broj stanovnika zahvaćenih prekidom u odnosu na ukupni broj stanovnika koji koriste vodnu uslugu javne vodoopskrbe)
%
53
Otežana vodoopskrba zbog nepovoljnih hidrauličkih uvjeta - nizak tlak u sustavu (broj dana u godini s niskim tlakom u sustavu u odnosu na ukupan broj dana u godini)
%
54
Otežana vodoopskrba zbog nepovoljnih hidrauličkih uvjeta - nizak tlak (broj dana s otežanom vodoopskrbom u odnosu na broj vodoopskrbnih priključaka kroz 1000)
broj dana s otežanom vodoopskrbom u godini /broj priključaka/1000
55
Otežana vodoopskrba zbog nepovoljnih hidrauličkih uvjeta - nizak tlak (u odnosu na broj sati dnevno i vodoopskrbnom priključku)
broj sati dnevno/
vodoopskrbnom priključku/1000
56
Broj dana s ograničenjima u isporuci vode uzrokovanih odstupanjem od propisanih parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju
broj dana/
godišnje
57
Začepljenja sustava javne odvodnje
broj začepljenja /100 km sustava javne odvodnje/ godišnje
58
Prosječni troškovi popravaka kvarova na vodoopskrbnim cjevovodima
eura/kvaru
59
Prosječni troškovi popravaka na internim vodoopskrbnim cjevovodima (priključni vodoopskrbni vodovi)
eura/kvaru
60
Prosječni troškovi popravaka kvarova na cjevovodima odvodnje
eura/kvaru
61
Prosječni troškovi popravaka na internim odvodnim cjevovodima (priključni vodovi odvodnje)
eura/kvaru
Skupina 4. POKAZATELJI KVALITETE USLUGE
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
62
Pokrivenost uslugom vodoopskrbe
%
63
Pokrivenost uslugom odvodnje otpadnih voda
%
64
Pokrivenost uslugom pročišćavanja otpadnih voda
%
65
Kvaliteta isporučene vode - sukladnost parametara za provjeru sukladnosti isporučene vode s propisanim parametrima za vodu za ljudsku potrošnju utvrđena vlastitim laboratorijskim analizama (omjer broja sukladnih analiza i ukupnog broja analiza)
%
66
Kvaliteta isporučene vode utvrđena po ovlaštenom laboratoriju (omjer broja sukladnih analiza i ukupnog broja analiza)
%/god
67
Sukladnost pročišćavanja s dopuštenim parametrima ispuštanja otpadnih voda (omjer broja sukladnih analiza i ukupnog broja analiza)
%/god
68
Priuštivost cijene vode kućanstvima (mjesečni izdatak kućanstva za vodne usluge u odnosu na prosječni mjesečni neto raspoloživi dohodak kućanstva na uslužnom području)
%
Skupina 5. POKAZATELJI ENERGETSKE UČINKOVITOSTI
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
69
Jedinična potrošnja energije na UPOV-ima u odnosu na količinu pročišćene otpadne vode
kWh/m3/
godišnje
70
Jedinična potrošnja energije na uređajima za kondicioniranje vode u odnosu na količinu dobavljene vode
kWh/m3
71
Jedinična potrošnja električne energije u sustavu javne vodoopskrbe u odnosu na ukupnu količinu dobavljene vode
kWh/m3
72
Jedinična potrošnja električne energije u sustavu javne odvodnje u odnosu na ukupnu količinu ispuštene otpadne vode
kWh/m3
73
Udio potrošnje samostalno proizvedene električne energije u odnosu na ukupnu potrošenu električnu energiju godišnje (vodoopskrba i odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda)
%
Skupina 6. POKAZATELJI UPRAVLJANJA IMOVINOM
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
74
Bruto dugotrajna imovina – vodoopskrba i odvodnja (bruto vrijednost dugotrajne imovine u odnosu na broj stanovnika koji koriste vodne usluge)
euro/
stanovniku
75
Bruto dugotrajna imovina – vodoopskrba
euro/
stanovniku
76
Bruto dugotrajna imovina – odvodnja
euro/
stanovniku
77
Prosječna starost imovine (omjer ukupne otpisane vrijednosti imovine i ukupne nabavne vrijednosti imovine)
%
Skupina 7. POKAZATELJI TROŠKOVA AMORTIZACIJE DUGOTRAJNE IMOVINE
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
78
Prosječan omjer amortizacije (omjer troškova amortizacije u odnosu na ukupnu nabavnu vrijednost dugotrajne imovine)
%
79
Prosječna stopa amortizacije dugotrajne imovine (vodoopskrba i odvodnja)
UZ NACRT PRIJEDLOGA UREDBE O VREDNOVANJU UČINKOVITOSTI
POSLOVANJA ISPORUČITELJA VODNIH USLUGA
Donošenje Uredbe o vrednovanju učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga (u daljnjem tekstu: Uredba) propisano je člankom 35. stavkom 3. Zakona o vodnim uslugama (Narodne novine, broj 66/19., u daljnjem tekstu: Zakon). Navedenom odredbom je propisano da Vlada Republike Hrvatske donosi uredbu o vrednovanju učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga.
Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021.-2026., (u daljnjem tekstu: NPOO) planirane su investicije u sektor vodnoga gospodarstva u vrijednosti od 5,25 milijardi kuna, od čega je 4,06 milijardi kuna planirano za projekte upravo vodnokomunalnog sektora. Te investicije povezane su s provedbom reforme u sektoru vodnih usluga odnosno navedena reforma predstavlja preduvjet za provedbu ulaganja u vodno gospodarstvo sredstvima iz NPOO-a.
Donošenje ove Uredbe je jedan od ključnih indikatora uspješnosti provedbe Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. (reformski pokazatelj 60) i usko je povezana s operativnom provedbom reforme u sektoru vodnih usluga.
Naime, ispunjenje reformskog pokazatelja 60 odnosi se na donošenje, odnosno stupanje na snagu 4 provedbene uredbe čije donošenje je propisano Zakonom o vodnim uslugama i to:
•Uredbe o uslužnim područjima,
•Uredbe o posebnim uvjetima za obavljanje djelatnosti vodnih usluga,
•Uredbe o vrednovanju učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga i
•Uredbe o metodologiji za određivanje cijene vodnih usluga
od kojih je Uredba o uslužnim područjima („Narodne novine“, broj 147/21) donesena u prosincu 2021. godine, dok je rok za donošenje preostalih triju uredbi 31.12.2022. godine.
Naime, bez ovog provedbenog propisa ne bi se moglo provesti vrednovanje učinkovitosti poslovanja javnih isporučitelja koji su nositelji provedbe reforme na svom uslužnom području. Vrednovanje učinkovitosti poslovanja preduvjet je za ishođenje trajnog rješenja za obavljanje djelatnosti svih isporučitelja vodnih usluga kako je to propisano Uredbom o posebnim uvjetima za obavljanje djelatnosti vodnih usluga.
Osnovna svrha donošenja ove Uredbe je propisivanje pokazatelja i mjerila za ocjenu učinkovitosti poslovanja, načina prikupljanja i dostave podataka za izračun ključnih pokazatelja, načina mjerenja, vrednovanja i izvještavanja o učinkovitosti poslovanja, vođenje zbirke podataka i objava rezultata usporedbe i vrednovanja rada javnih isporučitelja.
Postupak usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja svih isporučitelja vodnih usluga (javne vodoopskrbe i odvodnje) koji djeluju u Republici Hrvatskoj provodi Vijeće za vodne usluge (u daljnjem tekstu: Vijeće) kao neovisno i nadzorno državno tijelo koje imenuje Hrvatski sabor i koje za svoj rad odgovara neposredno Hrvatskom saboru.
Navedeni postupak vrednovanja Vijeće provodi na temelju podataka prikupljenih od isporučitelja vodnih usluga u svrhu izračuna ključnih pokazatelja iz Priloga 1. ove Uredbe.
Postupak vrednovanja poslovanja isporučitelja vodnih usluga provodio se do sada sukladno Uredbi o mjerilima učinkovitog poslovanja isporučitelja vodnih usluga (Narodne novine br. 112/10.), ali u ograničenom opsegu. Međutim, sustavno vrednovanje učinkovitosti poslovanja svih isporučitelja vodnih usluga (tzv. benchmarking), a posebice javnih, uspostavit će se tek stupanjem na snagu ove uredbe koja propisuje 81 ključni pokazatelj prilagođen i relevantan upravo za sektor vodnih usluga.
Skup pokazatelja koji se propisuju u Prilogu 1. ove Uredbe određen je kao kombinacija pokazatelja koje kao relevantne predlažu međunarodne asocijacije i to: International Benchmarking Network (IBNET) i International Water Association (IWA) i koriste se u drugim zemljama članicama EU i šire.
Vrednovanje učinkovitosti poslovanja važan je korak u provedbi cjelovite reforme sektora vodnih usluga s obzirom da je jedan od osnovnih ciljeva te reforme upravo učinkovitost i efikasnost u provedbi velikog investicijskog ciklusa u razvoj vodnokomunalne infrastrukture, financijska stabilnost i samoodrživost svakog od isporučitelja na uslužnim područjima uz osiguranje priuštivosti cijene vodne usluge za korisnike tih usluga i nakon provedbe navedenih investicija. Nadalje, temeljno načelo djelatnosti vodnih usluga je da se obavljaju trajno, učinkovito, ekonomično i svrhovito uz osiguranje održivog razvitka i stalno povećanje kvalitete. Pritom vodne građevine putem kojih se vodne usluge pružaju korisnicima moraju biti trajno u stanju funkcionalne ispravnosti.
Svrha propisivanja ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja je upravo usporedba i vrednovanje rezultata rada isporučitelja vodnih usluga koji obavljaju javnu službu kroz financiranje javnim sredstvima i to:
-iz cijene vode koju plaćaju korisnici,
-sredstvima namjenskih vodnih naknada koje su prihod Hrvatskih voda,
-sredstvima državnog proračuna,
-proračuna jedinica lokalne i regionalne samouprave
-fondova Europske unije
-kredita bankarskih institucija
i dobivanje informacija o mogućnostima poboljšanja u svim segmentima njihovog poslovanja koje su nužne kako nadležnim tijelima koje prate i nadziru sektor vodnih usluga (Ministarstvo nadležno za vode, Hrvatske vode i Vijeće za vodne usluge) tako i njihovim osnivačima i vlasnicima (jedinice lokalne samouprave i dr.) te upravljačkim strukturama u samim isporučiteljima.
Vijeće će, kao nadležno tijelo, jednom godišnje donijeti odgovarajuću smjernicu kojom će detaljno urediti način prikupljanja podataka, obuhvat i rokove dostave podataka Vijeću te način izračuna ključnih pokazatelja.
Slijedom navedenog, s obzirom da:
-isporučitelji vodnih usluga obavljaju javnu službu
-da se razvoj vodnih usluga financira iz javnih sredstava (planirane investicije u sektor vodnih usluga od 2021 do 2030. iznosit će preko 2,5 milijardi eura)
-da se rezultati svake investicije, posebice onih financiranih EU sredstvima, mjere određenim pokazateljima koji se, između ostalih, nalaze na popisu ključnih pokazatelja u Prilogu 1. ove uredbe
-je kontinuirana i kvalitetna isporuka vodne usluge po socijalno prihvatljivim i priuštivim cijenama od osobite važnosti za sve korisnike
-da Republika Hrvatska prema Direktivi (EU) 2020/2184 o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka) ima obvezu procijeniti razinu gubitaka iz sustava javne vodoopskrbe svih isporučitelja čija dnevna isporuka iznosi najmanje 10 000 m3 ili koji opskrbljuju najmanje 50 000 ljudi korištenjem metode ocjenjivanja „infrastrukturni indeks istjecanja (ILI) – ključni pokazatelj
-je potrebno postići energetsku učinkovitost u procesu pružanja vodnih usluga
-je potrebno postići financijsku stabilnost i održivost, kao i dobro upravljanje imovinom
-komunalne vodne građevine budu trajno u stanju funkcionalne ispravnosti na način da se redovito održavaju i obnavljaju
-javni isporučitelj mora osigurati odgovarajuće kadrovske kapacitete
razvidno je da je nužno provoditi usporedbu i vrednovanje poslovanja svih isporučitelja koji djeluju u Republici Hrvatskoj korištenjem propisanih ključnih pokazatelja u cilju poboljšanja toga poslovanja kao javne službe neophodne za život i ravnomjerni razvoj svih područja države, posebice onih koja još ne ostvaruju odgovarajući standard u pogledu vodnih usluga.
Vijeće za vodne usluge će najkasnije do kraja trećeg kvartala 2023. donijeti smjernicu kojom će propisati obuhvat podataka, način izračuna i referentne vrijednosti ključnih pokazatelja, način i rokove dostave istih.
Ova Uredba stupa na snagu 1. siječnja 2024. s obzirom da se odnosi na integrirane javne isporučitelje u sektoru vodnih usluga, a integracija se ima provesti do toga dana.
Zaključno, donošenje ove Uredbe, uz ostale tri ranije navedene, je jedan od ključnih indikatora uspješnosti provedbe Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. (reformski pokazatelji 60 i 61) i povezana je s provedbom reforme u sektoru vodnih usluga. Radi se o jednom od propisa na temelju kojeg će se u operativnom smislu provesti reforma u sektoru vodnih usluga u Republici Hrvatskoj. Rok za donošenje ove Uredbe odnosno ispunjenje indikatora 60 je 31.12.2022. godine.
S obzirom da je donošenje ove Uredbe u roku do 31.12.2022. nužno za ispunjenje jednog od ključnih indikatora uspješnosti provedbe NPOO-a samim time je i uvjet za financiranje sredstvima NPOO-a projekata vodnoga gospodarstva u iznosu od 5,25 mld. kn.
Slijedom navedenog, radi se o izvanrednim okolnostima odnosno o opravdanom razlogu za skraćeno trajanje savjetovanja s javnošću sukladno Smjernicama Povjerenika za informiranje.
NACRT PRIJEDLOGA
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o vodnim uslugama („Narodne novine“, broj 66/19.), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj …………2022. donijela
UREDBU O VREDNOVANJU UČINKOVITOSTI POSLOVANJA ISPORUČITELJA VODNIH USLUGA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Predmet uređivanja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
Ovom Uredbom propisuju se ključni pokazatelji i mjerila učinkovitosti poslovanja, način prikupljanja i dostave podataka za izračun ključnih pokazatelja, način mjerenja, vrednovanja i izvještavanja o učinkovitosti poslovanja, vođenje zbirke podataka i način objave rezultata usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Značenje pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
Pojedini pojmovi, u smislu ove Uredbe, imaju sljedeća značenja:
1) mjerilo je odnos između dvije mjerne jedinice, u određenom vremenu ili izvan njega ili iskaz mjerne jedinice u određenom vremenu
2) ključni pokazatelj je odnos između najmanje dva podatka (varijable), u određenom vremenu ili izvan njega i izražava se u određenom mjerilu
3) referentna vrijednost ključnog pokazatelja je vrijednost pojedinog pokazatelja iz Priloga I. ove Uredbe izračunata u skladu sa smjernicom Vijeća za vodne usluge iz članka 4. stavka 1. ove Uredbe
4) podatak (varijabla) je podatak o poslovanju isporučitelja vodnih usluga, na temelju kojih se uspostavljaju ključni pokazatelji.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. KLJUČNI POKAZATELJI I MJERILA UČINKOVITOSTI POSLOVANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Ključni pokazatelji i mjerila
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
(1) Isporučitelji vodnih usluga dužni su prikupljati podatke i dostavljati ih Vijeću za vodne usluge u svrhu izračuna ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja razvrstanih u skupine iz Priloga I. koji je sastavni dio ove Uredbe.
(2) Vijeće za vodne usluge je dužno uspostaviti i trajno voditi cjeloviti sustav usporedne ocjene učinkovitosti poslovanja javnih isporučitelja na nacionalnoj razini (zbirka podataka o učinkovitosti poslovanja javnih isporučitelja na svim uslužnim područjima uspostavljenima uredbom kojom se uređuju uslužna područja).
(3) Vijeće za vodne usluge donosi smjernicu kojom određuje podatke koji se prikupljaju u svrhu utvrđivanja ključnih pokazatelja, njihov obuhvat, način popunjavanja, te rokove njihove dostave Vijeću za vodne usluge. Smjernica se objavljuje na mrežnim stranicama Vijeća za vodne usluge.
(4) Isporučitelji vodnih usluga dostavljaju podatke Vijeću za vodne usluge samostalnim unosom u odgovarajuću mrežnu aplikaciju.
(5) Vijeće za vodne usluge skrbi o uspostavi odnosno korištenju mrežne aplikacije iz stavka 4. ovoga članka te o njezinom održavanju.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Način mjerenja, vrednovanja i izvještavanja o učinkovitosti poslovanja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
(1) Na temelju prikupljenih podataka iz članka 3. stavka 1. ove Uredbe Vijeće za vodne usluge jednom godišnje donosi smjernicu o načinu izračuna pojedinog ključnog pokazatelja iz Priloga I. ove Uredbe i referentnim vrijednostima ključnih pokazatelja koju objavljuje na svojim mrežnim stranicama.
(2) Vijeće za vodne usluge na temelju izračunatih ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja u skladu sa smjernicom iz stavka 1. ovoga članka, uspoređuje i vrednuje isporučitelje vodnih usluga u odnosu na svaku pojedinu skupinu ključnih pokazatelja i u odnosu na sve pokazatelje iz Priloga I. ove Uredbe.
(3) O rezultatima usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga Vijeće za vodne usluge jednom godišnje sastavlja izvješće u okviru izvješća iz članka 65. stavka 6. Zakona o vodnim uslugama (Narodne novine, br. 66/19).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Objava rezultata usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
Vijeće za vodne usluge rezultate provedene usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga objavljuje na svojoj mrežnoj stranici u roku od 30 dana od prihvaćanja izvješća iz članka 4. stavka 3. ove Uredbe od strane Hrvatskog sabora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
(1) Mrežnu aplikaciju iz članka 3. stavka 4. ove Uredbe Vijeće za vodne usluge će uspostaviti u roku od jedne godine od stupanja na snagu ove Uredbe.
(2) Do uspostave mrežne aplikacije iz stavka 1. ovoga članka podaci potrebni za izračun ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja prikupljaju se i dostavljaju Vijeću za vodne usluge u obliku popunjenih obrazaca objavljenih na mrežnim stranicama Vijeća za vodne usluge.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Rok za donošenje smjernice Vijeća za vodne usluge
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
Vijeće za vodne usluge dužno je smjernicu iz članka 3. stavka 3. ove Uredbe donijeti do 30. rujna 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
Stupanjem na snagu ove Uredbe prestaje važiti Uredba o mjerilima ekonomičnog poslovanja isporučitelja vodnih usluga („Narodne novine“, br. 112/10.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Člana k 9.
Ova Uredba objavit će se u Narodnim novinama, a stupa na snagu 1. siječnja 2024.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb, ……prosinca 2022.
Predsjednik
mr. sc. Andrej Plenković
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
PRILOG 1.
KLJUČNI POKAZATELJI USPJEŠNOSTI POSLOVANJA
ISPORUČITELJA VODNIH USLUGA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 1. FINANCIJSKI POKAZATELJI
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
1
Ukupni jedinični troškovi poslovanja vezani uz djelatnost vodoopskrbe
eura/m 3
2
Ukupni jedinični troškovi poslovanja vezani uz djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda
eura /m 3
3
Ukupni jedinični operativni troškovi vezani uz djelatnost vodoopskrbe
eura /m 3
4
Ukupni jedinični operativni troškovi vezani uz djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda
eura /m 3
5
Pokrivenost troškova prihodima od vodnih usluga (omjer ukupnih prihoda od vodnih usluga i ukupnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
6
Interni troškovi za zaposlene (udio troškova za zaposlene u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
7
Troškovi vanjskih usluga (udio troškova vanjskih usluga u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
8
Troškovi električne energije (udio troškova električne energije u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
9
Troškovi električne energije (udio troškova električne energije u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost vodoopskrbe)
%
10
Troškovi električne energije (udio troškova električne energije u operativnim troškovima vezanim uz djelatnost odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
11
Pokrivenost ukupnih troškova (omjer ukupnih prihoda od svih dopuštenih djelatnosti i ukupnih troškova vezanih za djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
12
Pokrivenost operativnih troškova (omjer ukupnih prihoda i operativnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
13
Pokrivenost kapitalnih izdataka (omjer ukupnih prihoda i kapitalnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe i odvodnje s pročišćavanjem otpadnih voda)
%
14
Pokrivenost ukupnih troškova vodoopskrbe (omjer ukupnih prihoda i ukupnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe)
%
15
Pokrivenost operativnih troškova vodoopskrbe (omjer ukupnih prihoda i operativnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe)
%
16
Pokrivenost kapitalnih izdataka vodoopskrbe (omjer ukupnih prihoda i kapitalnih troškova vezanih uz djelatnost vodoopskrbe)
%
17
Pokrivenost ukupnih troškova odvodnje (omjer ukupnih prihoda i ukupnih troškova vezanih uz djelatnost odvodnje i pročišćavanje otpadnih voda)
%
18
Pokrivenost operativnih troškova odvodnje (omjer ukupnih prihoda i operativnih troškova vezanih uz djelatnost odvodnje i pročišćavanje otpadnih voda)
%
19
Pokrivenost kapitalnih izdataka odvodnje (omjer ukupnih prihoda i kapitalnih troškova vezanih uz djelatnost odvodnje i pročišćavanje otpadnih voda)
%
20
Stupanj zaduženosti (omjer ukupne imovine umanjene za vlastiti kapital i ukupne imovine koja služi za obavljanje djelatnosti vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
21
Koeficijent obrtaja imovine (omjer prihoda od prodaje/isporuke vodnih usluga i ukupne imovine koja služi za obavljanje djelatnosti vodoopskrbe i odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda)
%
22
Koeficijent pokrivenosti otplate dugovanja (godišnji omjer novčanoga priljeva i financijskog dugovanja)
%
23
Postotak naplate prihoda od vodnih usluga (tijekom odabranog perioda analize, npr. godina)
%
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 2. POKAZATELJI VEZANI UZ ZAPOŠLJAVANJE
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
24
Osposobljenost zaposlenika (omjer broja radnih mjesta popunjenih zaposlenicima koji ispunjavaju sve uvjete propisane općim aktom o ustrojstvu i ukupnog broja radnih mjesta)
%
25
Broj zaposlenika u odnosu na dužinu sustava vodoopskrbe kojim isporučitelj upravlja
broj zaposlenika/
100 km vodovoda
26
Broj zaposlenika na uređajima za kondicioniranje vode u odnosu na broj stanovnik koji koriste usluge javne vodoopskrbe
broj zaposlenika/
1000 stanovnika
27
Broj zaposlenika na uređajima za pročišćavanje otpadnih voda (UPOV) u odnosu na kapacitet uređaja izražen kao broj ekvivalent stanovnika (ES)
broj zaposlenika/
1000 ES
28
Broj zaposlenika u djelatnosti odvodnje otpadnih voda (bez pročišćavanja) u odnosu na dužinu sustava javne odvodnje
broj/100 km
sustava odvodnje
29
Ukupan broj zaposlenika u odnosu na ukupni broj priključaka na sustave vodoopskrbe i odvodnje
broj zaposlenika
/1000/priključku vodoopskrbe i odvodnje
30
Ukupan broj zaposlenih u odnosu na količinu dobavljene vode u vodoopskrbni sustav i količinu ispuštene pročišćene otpadne vode
broj zaposlenika/
10 6 m 3 /god
31
Broj zaposlenih u tehničkim službama javnog isporučitelja u odnosu na ukupni broj priključaka na sustave vodoopskrbe i odvodnje
broj zaposlenika/
priključku vodoopskrbe i odvodnje/1000
32
Broj zaposlenih u tehničkim službama javnog isporučitelja u odnosu na ukupan broj priključenih stanovnika na sustave vodoopskrbe i odvodnje
broj zaposlenika/
priključenim stanovnicima vodoopskrba i
odvodnja/1000
33
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za vodoopskrbu u odnosu na broj vodoopskrbnih priključaka
broj zaposlenika/
vodoopskrbnom priključku/1000
34
Broj zaposlenih u tehničkoj službi odgovornim za vodoopskrbu u odnosu na broj priključenih stanovnika
broj zaposlenika/
priključeni stanovnici na vodoopskrbu/1000
35
Broj zaposlenih u posebnoj ustrojbenoj jedinici odgovornoj za smanjenje gubitaka vode koji rade u uredu i na terenu u odnosu na broj vodoopskrbnih priključaka
broj zaposlenika/
vodoopskrbnom priključku/1000
36
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za vodoopskrbu u odnosu na ukupan broj zaposlenika
%
37
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za odvodnju po priključku na sustav odvodnje
broj zaposlenika/
priključku na odvodnju/1000
38
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za odvodnju u odnosu na broj priključenih stanovnika na sustav odvodnje
broj zaposlenika/
priključenim stanovnicima odvodnja/1000/
39
Broj zaposlenih u tehničkim službama odgovornim za odvodnju u odnosu na ukupan broj zaposlenih
%
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 3. OPERATIVNI POKAZATELJI
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
40
Pritužbe na odgovarajuću razinu tlaka u sustavu javne vodoopskrbe u odnosu na broj priključaka
broj pritužbi/
broj priključaka
41
Infrastrukturni indeks istjecanja - ILI
index
42
Neprihodovana voda
m 3 /god
43
Neprihodovana voda u odnosu na dobavljenu količinu vode
%
44
Stvarni godišnji gubici vode po priključku
m 3 /priključku/god
45
Stvarni dnevni gubici vode po priključku
litara/priključku/dan
46
Stvarni satni gubici vode u odnosu na dužinu vodoopskrbne mreže
m 3 /km/sat
47
Stvarni dnevni gubici vode po priključku u odnosu na tlak u mreži
litara/priključku/
dan/mH 2 O
48
Kontrola gubitaka (dužina mreže koja je u aktivnoj kontroli tijekom jedne godine u odnosu na ukupnu dužinu mreže)
%/god
49
Prividni gubici (prividni gubici u odnosu na dobavljenu količinu vode)
%
50
Kvarovi kućnih priključaka
broj kvarova/1000 priključaka/god
51
Količina pročišćene otpadne vode po ekvivalent stanovniku godišnje
m 3 /1000 ES/god
52
Prekidi u opskrbi vodom (broj stanovnika zahvaćenih prekidom u odnosu na ukupni broj stanovnika koji koriste vodnu uslugu javne vodoopskrbe)
%
53
Otežana vodoopskrba zbog nepovoljnih hidrauličkih uvjeta - nizak tlak u sustavu (broj dana u godini s niskim tlakom u sustavu u odnosu na ukupan broj dana u godini)
%
54
Otežana vodoopskrba zbog nepovoljnih hidrauličkih uvjeta - nizak tlak (broj dana s otežanom vodoopskrbom u odnosu na broj vodoopskrbnih priključaka kroz 1000)
broj dana s otežanom vodoopskrbom u godini /broj priključaka/1000
55
Otežana vodoopskrba zbog nepovoljnih hidrauličkih uvjeta - nizak tlak (u odnosu na broj sati dnevno i vodoopskrbnom priključku)
broj sati dnevno/
vodoopskrbnom priključku/1000
56
Broj dana s ograničenjima u isporuci vode uzrokovanih odstupanjem od propisanih parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju
broj dana/
godišnje
57
Začepljenja sustava javne odvodnje
broj začepljenja /100 km sustava javne odvodnje/ godišnje
58
Prosječni troškovi popravaka kvarova na vodoopskrbnim cjevovodima
eura/kvaru
59
Prosječni troškovi popravaka na internim vodoopskrbnim cjevovodima (priključni vodoopskrbni vodovi)
eura/kvaru
60
Prosječni troškovi popravaka kvarova na cjevovodima odvodnje
eura/kvaru
61
Prosječni troškovi popravaka na internim odvodnim cjevovodima (priključni vodovi odvodnje)
eura/kvaru
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 4. POKAZATELJI KVALITETE USLUGE
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
62
Pokrivenost uslugom vodoopskrbe
%
63
Pokrivenost uslugom odvodnje otpadnih voda
%
64
Pokrivenost uslugom pročišćavanja otpadnih voda
%
65
Kvaliteta isporučene vode - sukladnost parametara za provjeru sukladnosti isporučene vode s propisanim parametrima za vodu za ljudsku potrošnju utvrđena vlastitim laboratorijskim analizama (omjer broja sukladnih analiza i ukupnog broja analiza)
%
66
Kvaliteta isporučene vode utvrđena po ovlaštenom laboratoriju (omjer broja sukladnih analiza i ukupnog broja analiza)
%/god
67
Sukladnost pročišćavanja s dopuštenim parametrima ispuštanja otpadnih voda (omjer broja sukladnih analiza i ukupnog broja analiza)
%/god
68
Priuštivost cijene vode kućanstvima (mjesečni izdatak kućanstva za vodne usluge u odnosu na prosječni mjesečni neto raspoloživi dohodak kućanstva na uslužnom području)
%
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 5. POKAZATELJI ENERGETSKE UČINKOVITOSTI
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
69
Jedinična potrošnja energije na UPOV-ima u odnosu na količinu pročišćene otpadne vode
kWh/m 3 /
godišnje
70
Jedinična potrošnja energije na uređajima za kondicioniranje vode u odnosu na količinu dobavljene vode
kWh/m 3
71
Jedinična potrošnja električne energije u sustavu javne vodoopskrbe u odnosu na ukupnu količinu dobavljene vode
kWh/m 3
72
Jedinična potrošnja električne energije u sustavu javne odvodnje u odnosu na ukupnu količinu ispuštene otpadne vode
kWh/m 3
73
Udio potrošnje samostalno proizvedene električne energije u odnosu na ukupnu potrošenu električnu energiju godišnje (vodoopskrba i odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda)
%
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 6. POKAZATELJI UPRAVLJANJA IMOVINOM
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
74
Bruto dugotrajna imovina – vodoopskrba i odvodnja (bruto vrijednost dugotrajne imovine u odnosu na broj stanovnika koji koriste vodne usluge)
euro/
stanovniku
75
Bruto dugotrajna imovina – vodoopskrba
euro/
stanovniku
76
Bruto dugotrajna imovina – odvodnja
euro/
stanovniku
77
Prosječna starost imovine (omjer ukupne otpisane vrijednosti imovine i ukupne nabavne vrijednosti imovine)
%
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Skupina 7. POKAZATELJI TROŠKOVA AMORTIZACIJE DUGOTRAJNE IMOVINE
Broj
Ključni pokazatelji
Mjerilo
78
Prosječan omjer amortizacije (omjer troškova amortizacije u odnosu na ukupnu nabavnu vrijednost dugotrajne imovine)
%
79
Prosječna stopa amortizacije dugotrajne imovine (vodoopskrba i odvodnja)
%
80
Prosječna stopa amortizacije dugotrajne imovine (vodoopskrba)
%
81
Prosječna stopa amortizacije dugotrajne imovine (odvodnja)
%
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
UZ NACRT PRIJEDLOGA UREDBE O VREDNOVANJU UČINKOVITOSTI
POSLOVANJA ISPORUČITELJA VODNIH USLUGA
Donošenje Uredbe o vrednovanju učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga (u daljnjem tekstu: Uredba) propisano je člankom 35. stavkom 3. Zakona o vodnim uslugama (Narodne novine, broj 66/19., u daljnjem tekstu: Zakon). Navedenom odredbom je propisano da Vlada Republike Hrvatske donosi uredbu o vrednovanju učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga.
Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021.-2026., (u daljnjem tekstu: NPOO) planirane su investicije u sektor vodnoga gospodarstva u vrijednosti od 5,25 milijardi kuna, od čega je 4,06 milijardi kuna planirano za projekte upravo vodnokomunalnog sektora. Te investicije povezane su s provedbom reforme u sektoru vodnih usluga odnosno navedena reforma predstavlja preduvjet za provedbu ulaganja u vodno gospodarstvo sredstvima iz NPOO-a.
Donošenje ove Uredbe je jedan od ključnih indikatora uspješnosti provedbe Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. (reformski pokazatelj 60) i usko je povezana s operativnom provedbom reforme u sektoru vodnih usluga.
Naime, ispunjenje reformskog pokazatelja 60 odnosi se na donošenje, odnosno stupanje na snagu 4 provedbene uredbe čije donošenje je propisano Zakonom o vodnim uslugama i to:
•Uredbe o uslužnim područjima,
•Uredbe o posebnim uvjetima za obavljanje djelatnosti vodnih usluga,
•Uredbe o vrednovanju učinkovitosti poslovanja isporučitelja vodnih usluga i
•Uredbe o metodologiji za određivanje cijene vodnih usluga
od kojih je Uredba o uslužnim područjima („Narodne novine“, broj 147/21) donesena u prosincu 2021. godine, dok je rok za donošenje preostalih triju uredbi 31.12.2022. godine.
Naime, bez ovog provedbenog propisa ne bi se moglo provesti vrednovanje učinkovitosti poslovanja javnih isporučitelja koji su nositelji provedbe reforme na svom uslužnom području. Vrednovanje učinkovitosti poslovanja preduvjet je za ishođenje trajnog rješenja za obavljanje djelatnosti svih isporučitelja vodnih usluga kako je to propisano Uredbom o posebnim uvjetima za obavljanje djelatnosti vodnih usluga.
Osnovna svrha donošenja ove Uredbe je propisivanje pokazatelja i mjerila za ocjenu učinkovitosti poslovanja, načina prikupljanja i dostave podataka za izračun ključnih pokazatelja, načina mjerenja, vrednovanja i izvještavanja o učinkovitosti poslovanja, vođenje zbirke podataka i objava rezultata usporedbe i vrednovanja rada javnih isporučitelja.
Postupak usporedbe i vrednovanja učinkovitosti poslovanja svih isporučitelja vodnih usluga (javne vodoopskrbe i odvodnje) koji djeluju u Republici Hrvatskoj provodi Vijeće za vodne usluge (u daljnjem tekstu: Vijeće) kao neovisno i nadzorno državno tijelo koje imenuje Hrvatski sabor i koje za svoj rad odgovara neposredno Hrvatskom saboru.
Navedeni postupak vrednovanja Vijeće provodi na temelju podataka prikupljenih od isporučitelja vodnih usluga u svrhu izračuna ključnih pokazatelja iz Priloga 1. ove Uredbe.
Postupak vrednovanja poslovanja isporučitelja vodnih usluga provodio se do sada sukladno Uredbi o mjerilima učinkovitog poslovanja isporučitelja vodnih usluga (Narodne novine br. 112/10.), ali u ograničenom opsegu. Međutim, sustavno vrednovanje učinkovitosti poslovanja svih isporučitelja vodnih usluga (tzv. benchmarking ), a posebice javnih, uspostavit će se tek stupanjem na snagu ove uredbe koja propisuje 81 ključni pokazatelj prilagođen i relevantan upravo za sektor vodnih usluga.
Skup pokazatelja koji se propisuju u Prilogu 1. ove Uredbe određen je kao kombinacija pokazatelja koje kao relevantne predlažu međunarodne asocijacije i to: International Benchmarking Network (IBNET) i International Water Association (IWA) i koriste se u drugim zemljama članicama EU i šire.
Vrednovanje učinkovitosti poslovanja važan je korak u provedbi cjelovite reforme sektora vodnih usluga s obzirom da je jedan od osnovnih ciljeva te reforme upravo učinkovitost i efikasnost u provedbi velikog investicijskog ciklusa u razvoj vodnokomunalne infrastrukture, financijska stabilnost i samoodrživost svakog od isporučitelja na uslužnim područjima uz osiguranje priuštivosti cijene vodne usluge za korisnike tih usluga i nakon provedbe navedenih investicija. Nadalje, temeljno načelo djelatnosti vodnih usluga je da se obavljaju trajno, učinkovito, ekonomično i svrhovito uz osiguranje održivog razvitka i stalno povećanje kvalitete. Pritom vodne građevine putem kojih se vodne usluge pružaju korisnicima moraju biti trajno u stanju funkcionalne ispravnosti.
Svrha propisivanja ključnih pokazatelja učinkovitosti poslovanja je upravo usporedba i vrednovanje rezultata rada isporučitelja vodnih usluga koji obavljaju javnu službu kroz financiranje javnim sredstvima i to:
-iz cijene vode koju plaćaju korisnici,
-sredstvima namjenskih vodnih naknada koje su prihod Hrvatskih voda,
-sredstvima državnog proračuna,
-proračuna jedinica lokalne i regionalne samouprave
-fondova Europske unije
-kredita bankarskih institucija
i dobivanje informacija o mogućnostima poboljšanja u svim segmentima njihovog poslovanja koje su nužne kako nadležnim tijelima koje prate i nadziru sektor vodnih usluga (Ministarstvo nadležno za vode, Hrvatske vode i Vijeće za vodne usluge) tako i njihovim osnivačima i vlasnicima (jedinice lokalne samouprave i dr.) te upravljačkim strukturama u samim isporučiteljima.
Vijeće će, kao nadležno tijelo, jednom godišnje donijeti odgovarajuću smjernicu kojom će detaljno urediti način prikupljanja podataka, obuhvat i rokove dostave podataka Vijeću te način izračuna ključnih pokazatelja.
Slijedom navedenog, s obzirom da:
-isporučitelji vodnih usluga obavljaju javnu službu
-da se razvoj vodnih usluga financira iz javnih sredstava (planirane investicije u sektor vodnih usluga od 2021 do 2030. iznosit će preko 2,5 milijardi eura)
-da se rezultati svake investicije, posebice onih financiranih EU sredstvima, mjere određenim pokazateljima koji se, između ostalih, nalaze na popisu ključnih pokazatelja u Prilogu 1. ove uredbe
-je kontinuirana i kvalitetna isporuka vodne usluge po socijalno prihvatljivim i priuštivim cijenama od osobite važnosti za sve korisnike
-da Republika Hrvatska prema Direktivi (EU) 2020/2184 o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka) ima obvezu procijeniti razinu gubitaka iz sustava javne vodoopskrbe svih isporučitelja čija dnevna isporuka iznosi najmanje 10 000 m 3 ili koji opskrbljuju najmanje 50 000 ljudi korištenjem metode ocjenjivanja „infrastrukturni indeks istjecanja (ILI) – ključni pokazatelj
-je potrebno postići energetsku učinkovitost u procesu pružanja vodnih usluga
-je potrebno postići financijsku stabilnost i održivost, kao i dobro upravljanje imovinom
-komunalne vodne građevine budu trajno u stanju funkcionalne ispravnosti na način da se redovito održavaju i obnavljaju
-javni isporučitelj mora osigurati odgovarajuće kadrovske kapacitete
razvidno je da je nužno provoditi usporedbu i vrednovanje poslovanja svih isporučitelja koji djeluju u Republici Hrvatskoj korištenjem propisanih ključnih pokazatelja u cilju poboljšanja toga poslovanja kao javne službe neophodne za život i ravnomjerni razvoj svih područja države, posebice onih koja još ne ostvaruju odgovarajući standard u pogledu vodnih usluga.
Vijeće za vodne usluge će najkasnije do kraja trećeg kvartala 2023. donijeti smjernicu kojom će propisati obuhvat podataka, način izračuna i referentne vrijednosti ključnih pokazatelja, način i rokove dostave istih.
Ova Uredba stupa na snagu 1. siječnja 2024. s obzirom da se odnosi na integrirane javne isporučitelje u sektoru vodnih usluga, a integracija se ima provesti do toga dana.
Zaključno, donošenje ove Uredbe, uz ostale tri ranije navedene, je jedan od ključnih indikatora uspješnosti provedbe Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. (reformski pokazatelji 60 i 61) i povezana je s provedbom reforme u sektoru vodnih usluga. Radi se o jednom od propisa na temelju kojeg će se u operativnom smislu provesti reforma u sektoru vodnih usluga u Republici Hrvatskoj. Rok za donošenje ove Uredbe odnosno ispunjenje indikatora 60 je 31.12.2022. godine.
S obzirom da je donošenje ove Uredbe u roku do 31.12.2022. nužno za ispunjenje jednog od ključnih indikatora uspješnosti provedbe NPOO-a samim time je i uvjet za financiranje sredstvima NPOO-a projekata vodnoga gospodarstva u iznosu od 5,25 mld. kn.
Slijedom navedenog, radi se o izvanrednim okolnostima odnosno o opravdanom razlogu za skraćeno trajanje savjetovanja s javnošću sukladno Smjernicama Povjerenika za informiranje .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja