PRIJEDLOG ZAKONA O NADZORU ROBE S DVOJNOM NAMJENOM, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom je stupio na snagu 6. srpnja 2011. godine („Narodne novine“, br. 80/11), te je izmijenjen 2. svibnja 2013. godine („Narodne novine“, br. 68/2013). Navedenim Zakonom utvrđena su nadležna tijela za izdavanje dozvola i provođenje nadzora te kaznene odredbe za provedbu Uredbe Vijeća (EZ) 428/2009 od 5. svibnja 2009. o uspostavljanju režima Zajednice za kontrolu izvoza, prijenosa, brokeringa i provoza robe s dvojnom namjenom (dalje u tekstu: Uredba (EZ) 428/2009).
Uredba (EU) 2021/821 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi režima Unije za kontrolu izvoza, prijenosa, brokeringa i provoza robe s dvojnom namjenom (preinaka) (dalje u tekstu: Uredba (EU) 821/2021) stupila je na snagu 9. rujna 2021. godine. Uredba (EU) 821/2021 uređuje učinkovit zajednički sustav nadzora izvoza robe s dvojnom namjenom i napredne tehnologije u cilju osiguranja poštivanja međunarodnih obveza i odgovornosti država članica i Europske unije. Roba s dvojnom namjenom predstavlja robu koja se može koristi kako u civilne tako i u vojne svrhe, slijedom čega je promet takve robe i tehnologije pod nadzorom. Za izvoz robe s dvojnom namjenom u treće zemlje zahtjeva se izvozna dozvola, dok je promet takve robe unutar Unije slobodan, osim ako se ne radi o strateškoj robi Unije, za što je u tom slučaju potrebna izvozna dozvola. Također, Uredba (EU) 821/2021 propisuje sustav sveobuhvatne kontrole koji proširuje nadzor nad trgovinom robe u odnosu na krajnju uporabu i krajnjeg korisnika ako bi takva roba mogla biti namijenjena proizvodnji i širenju kemijskog, biološkog ili nuklearnog oružja, odnosno kontrola se provodi prema državi na koju se primjenjuju međunarodne sankcije. Uredba (EU) 821/2021 poseban naglasak stavlja na sprječavanje kršenja ljudskih prava te uvodi sveobuhvatnu kontrolu robe koja nije navedena u samoj Uredbi, ali se koristi u svrhe kibernetičkog nadzora, te bi njezina upotreba mogla biti povezana s unutarnjom represijom i povredom međunarodnog humanitarnog prava.
Važeći Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom donesen je prije stupanja Republike Hrvatske u Europsku uniju. Uzimajući u obzir veći broj sadržajnih i tehničkih izmjena koje je potrebno unijeti u važeći Zakon u cilju usklađivanja s Uredbom (EU) 821/2021, predlaže se donijeti novi Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom. Također, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22) prekršajne odredbe koje su u važećem Zakonu propisane u kunskom iznosu potrebno je iskazati u eurima. Donošenjem novoga Zakona na transparentan način uredit će se područje nadzora robe s dvojnom namjenom.
Slijedom navedenog, predloženim Zakonom utvrđuje se nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 821/2021 i ovoga Zakona, te definiraju uvjeti za izdavanje dozvole za izvoz, dozvole za pružanje brokerskih usluga i usluge tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom. Također, propisuje se postupanje nadležnih tijela u slučaju provoza robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije.
Nadalje, propisuje se postupak podnošenja zahtjeva i postupak izdavanja individualne izvozne dozvole, globalne izvozne dozvole, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći, dozvole za provoz robe s dvojnom namjenom, te korištenje opće izvozne dozvole Unije.
Zakonom se osniva međuresorno Povjerenstvo za nadzor robe s dvojnom namjenom čiji predstavnici daju stručno mišljenje nadležnom tijelu vezano uz pravilnu klasifikaciju robe s dvojnom namjenom i krajnjem korisniku, te dostavljaju druge relevantne informacije iz nadležnosti svoga tijela temeljem kojega nadležno tijelo donosi odluku o izdavanju izvozne dozvole.
U Zakonu se propisuju razlozi za odbijanje izdavanja izvozne dozvole temeljem podnesenog zahtjeva, kao i razlozi temeljem kojih nadležno tijelo može ukinuti ili poništiti izdanu izvoznu dozvolu, te mogućnost pokretanja upravnog spora pred nadležnim upravnim sudom.
U djelokrug poslova nadležnog tijela ulazi i izdavanje potvrde o robi s dvojnom namjenom koja se izdaje u slučaju ako država izvoznica robe s dvojnom namjenom zahtjeva međunarodnu uvoznu potvrdu ili potvrdu o primitku robe s dvojnom namjenom.
Vezano za obvezeizvoznika, brokera i osoba koje pružaju tehničku pomoć propisuje se obveza vođenja evidencije koja se odnosi na robu s dvojnom namjenom kao i obveze nakon obavljenog izvoza ili pružene usluge, kao što je dostava izvješća o obavljenom poslu, te dostava novih informacija u slučaju promijenjenih okolnosti u odnosu na izdanu dozvolu. Što se tiče obveze nadležnih tijela, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova obvezno je voditi evidenciju izdanih dozvola, dok je Ministarstvo financija, Carinska uprava nadležno za provođenje nadzora nad izvozom robe s dvojnom namjenom. Također, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova i Ministarstvo financija, Carinska uprava zajedno sudjeluju u radu Mehanizma za koordinaciju izvršavanja koje je osnovan Uredbom (EU) 821/2021.
Zakonom su propisane prekršajne kazne u eurima za izvoznike u slučaju povrede odredbi Uredbe (EU) 821/2021 i ovoga Zakona, kao i mogućnost izricanja kazne zatvora pod uvjetima propisanim zakonom.
Zaključno, donošenjem ovoga Zakona osigurat će se uvjeti za provedbu Uredbe (EU) 821/2021 i Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. PRIJEDLOG ZAKONA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2021/821 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi režima Unije za kontrolu izvoza, brokeringa, tehničke pomoći, provoza i prijenosa robe s dvojnom namjenom (preinaka) (SL L 206/1, 11.6.2021., str.1. – 461.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/821).
Definicije pojmova
Članak 2.
Pojmovi u ovome Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2021/821.
Rodni pojmovi
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNO TIJELO, DOZVOLA ZA PRUŽANJE BROKERSKIH USLUGA, TEHNIČKE POMOĆI TE IZVOZNA DOZVOLA
Nadležno tijelo
Članak 4.
(1) Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2021/821 i ovoga Zakona je Ministarstvo vanjskih i europskih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Ministarstvo, na prijedlog Povjerenstva za nadzor robe s dvojnom namjenom iz članka 10. ovoga Zakona izdaje dozvole za:
1. izvoz robe s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 3. stavkom 1., člankom 4. stavkom 1. i 2., člankom 5. stavkom 1. i 2. i člankom 10. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821
2. izvoz robe s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 5. ovoga Zakona te člankom 4. stavkom 3. i člankom 5. stavkom 3. Uredbe (EU) 2021/821
3. za pružanje brokerskih usluga s robom s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 6. ovoga Zakona i člankom 6. Uredbe (EU) 2021/821
4. za pružanje tehničke pomoći u skladu sa člankom 7. ovoga Zakona i člankom 8. Uredbe (EU) 2021/821
5. prijenos robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije u skladu sa člankom 11. stavkom 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821.
Dozvola za izvoz
Članak 5.
(1) Za izvoz robe s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821, potrebna je izvozna dozvola sukladno članku 4. stavku 1. i članku 5. stavku 1. Uredbe (EU) 821/2021.
(2) Ako izvoznik ima razloga sumnjati da roba iz stavka 1. ovoga članka jest ili bi mogla biti, u cijelosti ili u dijelovima, namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. i članku 5. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821, mora o tome obavijestiti Ministarstvo koje će odlučiti je li za taj izvoz potrebna izvozna dozvola.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka roba se može izvoziti samo nakon što Ministarstvo odobri izvoznu dozvolu ili odluči da takva dozvola nije potrebna.
Dozvola za pružanje brokerskih usluga
Članak 6.
(1) Za pružanje brokerskih usluga povezanih s robom s dvojnom namjenom potrebna je izvozna dozvola u skladu sa člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Dozvola je potrebna i za pružanje brokerskih usluga povezanih s robom s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 ako je Ministarstvo obavijestilo brokera da roba s dvojnom namjenom jest ili bi mogla biti, u cijelosti ili u dijelovima, namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(3) Ako broker ima razloga sumnjati da je roba s dvojnom namjenom, a za koju on nudi pružanje brokerskih usluga, u cijelosti ili u dijelovima namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821, dužan je o tome obavijestiti Ministarstvo koje će odlučiti je li za tu brokersku uslugu potrebna dozvola.
(4) Takva brokerska usluga može se pružiti samo nakon što Ministarstvo odobri brokersku uslugu ili odluči da takva dozvola nije potrebna.
Dozvola za pružanje usluga tehničke pomoći
Članak 7.
(1) Za pružanje usluga tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom potrebna je izvozna dozvola u skladu sa člankom 8. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Izvozna dozvola je potrebna i za pružanje usluga tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 ako je Ministarstvo obavijestilo pružatelja usluge tehničke pomoći da predmetna roba jest ili bi mogla biti u cijelosti ili djelomično namijenjena za bilo koju upotrebu iz članka 4. stavka 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(3) Ako pružatelj usluga ima razloga sumnjati da roba s dvojnom namjenom, a za koju namjerava pružiti tehničku pomoć, jest ili bi mogla biti, u cijelosti ili djelomično, namijenjena za bilo koju upotrebu iz članka 4. stavka 1. Uredbe (EU) 2021/821, mora o tome obavijestiti Ministarstvo koje će odlučiti je li za tu tehničku pomoć potrebna dozvola.
(4) Tehnička pomoć može se pružiti samo nakon što Ministarstvo odobri tehničku pomoć ili odluči da takva dozvola nije potrebna.
Provoz
Članak 8.
(1) Ministarstvo može zabraniti provoz robe s dvojnom namjenom iz članka 7. stavka 1. Uredbe (EU) 2021/821 na temelju prijedloga Povjerenstva iz članka 10. ovoga Zakona.
(2) Prije odluke o zabrani provoza robe s dvojnom namjenom iz stavka 1. ovoga članka, u posebnim slučajevima Ministarstvo može nametnuti zahtjev za dozvolom posebnog provoza robe s dvojnom namjenom u skladu s člankom 7. stavkom 2. Uredbe (EU) 821/2021.
(3) Ministarstvo može zabraniti provoz robe s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 ako roba jest ili bi mogla biti u cijelosti ili u dijelovima korištena u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(4) O zabrani provoza ili zahtjevu za dozvolom posebnog provoza robe s dvojnom namjenom Ministarstvo je obvezno, u roku od 24 sata izvijestiti Ministarstvo financija Carinsku upravu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Carinska uprava).
Zahtjev za izdavanje dozvola
Članak 9.
(1) Zahtjev za izdavanje individualne izvozne dozvole i dozvole za prijenos, globalne izvozne dozvole, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoć, dozvole za provoz robe s dvojnom namjenom, te korištenje opće izvozne dozvole Unije podnosi se Ministarstvu.
(2) O zahtjevu za izdavanje izvozne dozvole Ministarstvo odlučuje u roku od 30 dana od dana uredno podnesenog zahtjeva, odnosno u roku od 60 dana ako je u postupku izdavanja dozvole potrebno izvršiti dodatne provjere.
(3) Ako nije drugačije uređeno ovim Zakonom, na postupke izdavanja izvoznih dozvola za robu s dvojnom namjenom primjenjivat će se zakon kojim se uređuje opći upravni postupak.
(4) Oblik i sadržaj obrasca zahtjeva za izdavanje izvozne dozvole i dozvole za prijenos, te dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći, te popis dokumenata koji se prilažu uz zahtjev, pravilnikom propisuje ministar nadležan za vanjske i europske poslove (u daljnjem tekstu: ministar).
III. ULOGA, NADLEŽNOST I OBVEZE DRŽAVNIH I JAVNIH TIJELA U PROVEDBI ZAKONA
Povjerenstvo za nadzor robe s dvojnom namjenom
Članak 10.
(1) Ministar osniva odlukom Povjerenstvo za nadzor robe s dvojnom namjenom (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Povjerenstvo se sastoji od predstavnika tijela državne uprave nadležnih za vanjske poslove, unutarnje poslove, obranu, carinu i gospodarstvo.
(3) Ovisno o krajnjem korisniku i vrsti robe u rad Povjerenstva mogu biti uključeni predstavnici drugih nadležnih tijela i institucija.
(4) Na temelju prijedloga čelnika nadležnih tijela ministar imenuje i razrješuje Povjerenstvo.
(5) Predstavnici Povjerenstva daju stručno mišljenje i obrazloženje Ministarstvu vezano uz pravilnu klasifikaciju robe s dvojnom namjenom i krajnjem korisniku, te dostavljaju druge relevantne informacije iz nadležnosti svoga tijela temeljem kojega Ministarstvo donosi odluku o zahtjevima iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
(6) Povjerenstvo razmjenjuje informacije važne za nadzor robe s dvojnom namjenom, verificira program unutarnje usklađenosti, te sudjeluje kod nadzora robe s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 18. stavkom 3. ovoga Zakona.
(7) Ministar donosi poslovnik o radu Povjerenstva kojim uređuje način rada i odlučivanja Povjerenstva.
(8) Stručne i administrativne poslove za Povjerenstvo obavlja Ministarstvo.
Vrste dozvola
Članak 11.
(1) Ministarstvo izdaje individualnu izvoznu dozvolu i dozvolu za prijenos, globalnu izvoznu dozvolu, dozvolu za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći, dozvolu za poseban provoz i potvrdu o korištenju opće izvozne dozvole Unije na temelju mišljenja Povjerenstva.
(2) Ministarstvo može izdati izvozniku globalnu izvoznu dozvolu uzimajući u obzir vrstu robe s dvojnom namjenom, vrstu i dugoročnost izvoznih poslova, državu u koju se ta roba izvozi te ima li izvoznik uspostavljen program unutarnje usklađenosti kojim su utvrđena pravila postupanja i odgovornosti unutar tvrtke, radi osiguranja usklađenosti s odredbama i ciljevima Uredbe (EU) 2021/821 i ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva može zatražiti od izvoznika, brokera ili pružatelja tehničke pomoći dokaz o uspostavljenom programu unutarnje usklađenosti kod izdavanja dozvole za izvoz robe s dvojnom namjenom iz Priloga IV. Uredbe (EU) 2021/821 ili za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći s tom robom, te korištenja opće izvozne dozvole.
(4) Ministarstvo može izdati nacionalnu opću izvoznu dozvolu za određeni izvoz u skladu sa člankom 12. stavkom 6. Uredbe (EU) 2021/821.
(5) Ministarstvo može izdati dozvolu za veliki projekt u skladu sa člankom 2. stavkom 14. Uredbe (EU) 2021/821.
(6) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva izdaje potvrdu o korištenju opće izvozne dozvole Unije u skladu sa člankom 12. stavkom 1. točkom (d) Uredbe (EU) 2021/821.
(7) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva može donijeti rješenje o zabrani korištenja opće izvozne dozvole Unije ako opravdano sumnja u izvoznikovu sposobnost postupanja u skladu s tom dozvolom i odredbama zakonodavstva o kontroli izvoza.
(8) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva može donijeti rješenje o ponovnom korištenju opće izvozne dozvole Unije ako utvrdi da su ispunjeni uvjeti u skladu sa stavkom 6. ovoga članka.
(9) Izvoznik je dužan 20 dana prije korištenja opće izvozne dozvole Unije prijaviti se Ministarstvu koje će u roku od 10 dana izvozniku izdati potvrdu o korištenju.
(10) Korisnik opće izvozne dozvole Unije dužan je dva puta godišnje, do 15. srpnja i 15. siječnja, obavijestiti Ministarstvo o izvozu i dostaviti presliku jedinstvene carinske deklaracije.
(11) Individualna izvozna dozvola i dozvola za prijenos, dozvola za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći izdaje se s rokom važenja do jedne godine, globalna izvozna dozvola izdaje se s rokom važenja do dvije godine, te dozvola za veliki projekt izdaje se s rokom važenja do četiri godine.
(12) Osnovne elemente koje program unutarnje usklađenosti iz stavaka 2. i 3. ovoga članka mora sadržavati propisuje ministar pravilnikom.
Odbijanje zahtjeva za izdavanje izvozne dozvole, te ukidanje i poništavanje izdane dozvole
Članak 12.
(1) Ministarstvo će rješenjem odbiti zahtjev za izdavanje izvozne dozvole za izvoz robe s dvojnom namjenom, obavljanje brokerskih usluga i pružanje tehničke pomoći ako utvrdi da bi izdavanje dozvole bilo u suprotnosti s kriterijima navedenim u članku 15. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Ministarstvo će donijeti rješenje kojim se odbija zahtjev za izdavanje dozvole ako roba ne odgovara podacima navedenima u zahtjevu, a izvoznik, proizvođač ili pružatelj usluga na zahtjev Ministarstva ne omogući pregled robe ili dokumenata u vezi s tom robom.
(3) Ministarstvo će donijeti rješenje o ukidanju izdane dozvole ako utvrdi da:
1. okolnosti i činjenice na osnovi kojih je bila izdana dozvola više ne postoje ili su promijenjene ili
2. izvoznik ili pružatelj usluge ne postupa u skladu s dozvolom ili s programom unutarnje usklađenosti na osnovi kojeg je dozvola izdana.
(4) Ministarstvo može donijeti rješenje o ukidanju izdane dozvole na zahtjev izvoznika odnosno pružatelja usluge.
(5) Ministarstvo će donijeti rješenje kojim se poništava izdana dozvola ako utvrdi da je dozvola bila izdana na temelju netočnih ili nepotpunih podataka, a da je podnositelj zahtjeva znao ili je morao znati da su ti podaci netočni ili nepotpuni.
(6) U slučaju gubitka individualne ili globalne izvozne dozvole, dozvole za prijenos, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći izvoznik, odnosno pružatelj usluga dužan je o tome bez odgađanja obavijestiti Ministarstvo koje će donijeti rješenje o ukidanju dozvole s datumom podnesene obavijesti.
(7) Republika Hrvatska nije odgovorna za troškove koji su nastali ili će nastati aktivnostima poduzetim sukladno ovom članku.
(8) Protiv rješenja donesenih na temelju članka 11. stavka 7. i 8. i članka 12. stavaka 1. do 6. ovoga Zakona nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Potvrda o robi s dvojnom namjenom
Članak 13.
(1) Ako država izvoznica robe s dvojnom namjenom zahtijeva za izvoz te robe međunarodnu uvoznu potvrdu (IIC – International Import Certificate), potvrdu o krajnjem korištenju (EUC - End-Use Certificate) ili potvrdu o primitku robe s dvojnom namjenom (DVC – Delivery Verification Certificate) nadležnog tijela Republike Hrvatske, potvrdu o robi s dvojnom namjenom izdaje Ministarstvo.
(2) Odredbe stavka 1. ovoga članka primjenjuju se i na prijenos robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije.
(3) Oblik i sadržaj zahtjeva za izdavanje međunarodne uvozne potvrde, potvrde o krajnjem korištenju, potvrde o primitku robe s dvojnom namjenom, te dokaze koji se prilažu uz zahtjev propisuje ministar pravilnikom.
Obveze izvoznika, brokera i osoba koje pružaju tehničku pomoć za usluge u vezi vođenja evidencije
Članak 14.
(1) Izvoznici robe s dvojnom namjenom, brokeri i osobe koje pružaju tehničku pomoć za usluge za koje je potrebna dozvola temeljem članaka 6. i 7. ovoga Zakona dužni su voditi registar ili evidenciju u skladu sa člankom 27. stavkom 1., 2. i 3. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Komercijalni dokumenti koji se odnose na prijenos robe s dvojnom namjenom unutar Unije moraju biti u skladu sa člankom 27. stavkom 4. Uredbe (EU) 2021/821.
Obveze izvoznika, brokera i osoba koje pružaju tehničku pomoć nakon obavljenog izvoza ili pružene usluge
Članak 15.
(1) Izvoznik ili broker ili osoba koja pruža tehničku pomoć je dužna u roku od petnaest dana od dana izvoza robe s dvojnom namjenom ili pružanja usluge obavijestiti Ministarstvo o izvozu odnosno pruženoj usluzi, te dostaviti presliku dozvole, a kod izvoza robe dostaviti i presliku jedinstvene carinske deklaracije.
(2) Ako nakon izdavanja dozvole dođe do promjene okolnosti temeljem kojih je dozvola izdana, kao što je promjena poslovnog odnosa, namjeravane krajnje upotrebe i krajnjeg korisnika, izvoznik odnosno pružatelj brokerske usluge ili tehničke pomoći dužan je o tome u roku od pet dana od nastanka ili saznanja za nastanak promjene pisano obavijestiti Ministarstvo.
(3) Na temelju dostavljene pisane obavijesti iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo će odlučiti o valjanosti dozvole ili će donijeti rješenje temeljem članka 12. stavka 3. točke 1. ili 2. ovoga Zakona.
(4) Dozvola se može koristiti samo nakon što Ministarstvo obavijesti izvoznika odnosno pružatelja brokerske usluge ili tehničke pomoći o daljnjem postupanju.
Obveze Ministarstva
Članak 16.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju izdanih dozvola i evidenciju obavljenih aktivnosti u skladu s ovim Zakonom te prikuplja i obrađuje podatke povezane s provedbom izvoza, provoza, prijenosa i pružanja usluga s robom s dvojnom namjenom.
(2) Ministarstvo je dužno do 30. travnja tekuće godine izraditi godišnje izvješće o izvozu robe s dvojnom namjenom za prethodnu godinu i dostaviti ga Vladi Republike Hrvatske.
(3) Za potrebe obavljanja zadataka utvrđenih ovim Zakonom i provedbi aktivnosti iz Uredbe (EU) 821/2021, Ministarstvo surađuje s međunarodnim organizacijama i režimima iz područja izvozne kontrole, te im dostavlja podatke koji se odnose na izvoznu kontrolu u skladu s preuzetim međunarodnim obvezama Republike Hrvatske.
Mehanizam za koordinaciju izvršavanja
Članak 17.
(1) Ministarstvo i Carinska uprava zajednički sudjeluju u radu mehanizma za koordinaciju izvršavanja sukladno članku 25. stavku 2. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Carinska uprava na zahtjev dostavlja podatke Ministarstvu koje je zaduženo za razmjenu informacija s Komisijom i državama članicama u okviru mehanizma za koordinaciju izvršavanja.
Nadzor
Članak 18.
(1) Nadzor izvoza robe s dvojnom namjenom i ocjenu sukladnosti robe s izvoznom dozvolom, prijenosom robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije, pružanjem brokerskih usluga i tehničke pomoći, te provoza robe s dvojnom namjenom provodi Carinska uprava, te o svojim nalazima polugodišnje pisano izvješćuje Ministarstvo.
(2) U postupku izdavanja dozvole i nakon izdavanja dozvole Carinska uprava, na zahtjev Ministarstva i samo Ministarstvo, može kod izvoznika ili proizvođača obaviti pregled robe s dvojnom namjenom i dokumentacije povezane s tom robom.
(3) U postupku pregleda robe s dvojnom namjenom Ministarstvo može zatražiti stručnu pomoć tijela državne uprave uključene u rad Povjerenstva iz članka 10. ovoga Zakona kako bi se ocijenila sukladnost robe s podacima navedenim u zahtjevu.
(4) Tijela državne uprave iz članka 10. ovoga Zakona imaju pravo i dužnost razmjene podataka o izvoznicima i izvezenoj robi s dvojnom namjenom potrebnih za provođenje nadzora po ovom Zakonu.
(5) Izvoznik, banka ili druga financijska organizacija ili bilo tko drugi tko ima podatke potrebne za nadzor izvoza robe s dvojnom namjenom, dužan je na zahtjev Ministarstva, Carinske uprave ili tijela nadležnih za progon dostaviti svoje poslovne knjige, podatke o poslovnom dopisivanju i sve druge podatke za kontrolu robe s dvojnom namjenom potrebne za obavljanje nadzora.
(6) Odredbe stavka 5. ovoga članka koje se odnose na izvoznika odnose se i na dobavljača robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije, brokera i osobu koja obavlja provoz ili pruža tehničku pomoć.
(7) Izvoznik, proizvođač, broker, osoba koja pruža tehničku pomoć mora omogućiti osobama iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka pristup svojim prostorijama.
(8) Ako Carinska uprava u provođenju nadzora iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da su povrijeđene odredbe ovoga Zakona, rješenjem će narediti u kojem se roku nepravilnosti moraju otkloniti.
(9) Protiv rješenja iz stavka 8. ovoga članka može se podnijeti žalba u roku od 15 dana Samostalnoj službi za drugostupanjski upravni postupak Ministarstva financija.
IV. PREKRŠAJNE I KAZNENE ODREDBE
Prekršajne odredbe
Članak 19.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.630,00 do 66.360.00 eura kaznit će se za prekršaj pravna i fizička osoba – obrtnik ako:
1. izvozi robu s dvojnom namjenom (članak 3. stavak 1. i članak 5. stavak 1. Uredbe (EU) 2021/821), prenosi robu s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije (članak 11. i članak 27. stavak 4. Uredbe (EU) 2021/821), pruža brokerske usluge (članak 6. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 6. ovoga Zakona), pruža tehničku pomoć (članak 8. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 7. ovoga Zakona) bez dozvole
2. ne obavijesti Ministarstvo da je riječ o robi s dvojnom namjenom (članak 4. stavak 2. i članak 5. stavak 2. Uredbe (EU) 2021/821 članak 5. ovoga Zakona)
3. ne obavijesti Ministarstvo o promjeni do koje je došlo nakon što je dozvola izdana (članak 15. stavak 2. ovoga Zakona)
4. provozi robu s dvojnom namjenom nakon što Ministarstvo zabrani provoz (članak 7. stavak 1. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 8. stavak 1. ovoga Zakona).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.320,00 do 6.630,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1.320,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i svaka druga fizička osoba.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. točke 1. ovoga članka, pravnoj i fizičkoj osobi – obrtniku, uz novčanu kaznu, može se izreći i zaštitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti izvoza robe s dvojnom namjenom u trajanju od najmanje šest mjeseci, a najviše godinu dana.
Članak 20.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.630,00 do 13.270,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna i fizička osoba – obrtnik ako:
1. postupa suprotno obvezama iz potvrde o robi s dvojnom namjenom (članak 13. stavak 1. ovoga Zakona)
2. postupa suprotno odredbama članka 14. ovoga Zakona
3. ne obavijesti Ministarstvo, ili ne obavijesti na vrijeme, o obavljenom izvozu robe s dvojnom namjenom ili pruženoj usluzi (članak 15. stavak 1. ovoga Zakona)
4. postupa suprotno odredbama članka 11. stavka 9. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1.320,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 do 660,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i svaka druga fizička osoba.
Kazneno djelo
Članak 21.
(1) Tko izveze robu s dvojnom namjenom bez izvozne dozvole (članak 3. stavak 1. Uredbe (EU) 821/2021), pruža brokerske usluge (članak 6. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 821/2021 i članak 6. ovoga Zakona), pruža tehničku pomoć (članak 8. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 7. ovoga Zakona) bez dozvole, ne obavijesti Ministarstvo da je riječ o robi s dvojnom namjenom (članak 4. stavak 2. Uredbe (EU) 821/2021) ili ne obavijesti Ministarstvo o promjeni u vezi s namjeravanom krajnjom upotrebom robe s dvojnom namjenom do koje je došlo nakon što je izvozna dozvola izdana (članak 15. stavak 2. ovoga Zakona) u mjeri koja može ugroziti:
1. izvršavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske, posebno sankcija ili
2. vanjskopolitičke, sigurnosne ili obrambene interese Republike Hrvatske
kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina.
(2) Ako je kaznenim dijelom iz stavka 1. ovoga članka prouzročena smrt više osoba ili je prouzročena imovinska šteta velikih razmjera, počinitelj će se kazniti kaznom zatvora od najmanje pet godina.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Izdane dozvole i uvozne potvrde
Članak 22.
Dozvole za izvoz robe s dvojnom namjenom te uvozne potvrde za uvoz robe s dvojnom namjenom izdane temeljem Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11, 68/13) mogu se iskoristiti u rokovima utvrđenim tim aktima.
Rok za donošenje podzakonskih akata
Članak 23.
(1) Propise iz članka 9. stavka 4., članka 11. stavka 12. i članka 13. stavka 3. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Poslovnik iz članka 10. stavka 7. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Primjena propisa
Članak 24.
Do stupanja na snagu propisa iz članka 23. stavka 1. ovoga Zakona ostaju na snazi:
1. Pravilnik o obrascima zahtjeva dozvola za robu s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 11/2022)
2. Pravilnik o obrascu zahtjeva za izdavanje međunarodne uvozne potvrde, potvrde o krajnjem korištenju i potvrde o primitku robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 44/2014, 20/2017, 11/2022).
Prestanak važenja propisa
Članak 25.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11, 68/13).
Stupanje na snagu Zakona
Članak 26.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom navodi se pravni akt Europske unije čija se provedba osigurava ovim Zakonom.
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se korištenje pojmova u ovom Zakonu koji imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2021/821.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se da izrazi koji se koriste u ovome Zakonu odnose se jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 4.
Ovim člankom određuje se Ministarstvo vanjskih i europskih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) kao nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2021/821 i ovoga Zakona, te se propisuje da je Ministarstvo nadležno za izdavanje izvoznih dozvola, dozvola za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći i dozvola za prijenos.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se obveza izvoznika da obavijesti Ministarstvo o izvozu ako postoji sumnja da roba s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 može biti namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. i članku 5. stavku 1. predmetne Uredbe (EU), te o odluci Ministarstva da odluči o potrebi izdavanja izvozne dozvole.
Uz članak 6.
Ovim člankom propisuje se da je potrebna dozvola za pružanje brokerskih usluga s robom s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821, te da je dozvola za pružanje brokerskih usluga potrebna ako je Ministarstvo obavijestilo brokera i ako je broker svjestan ili ima razloga sumnjati da je roba s dvojnom namjenom namijenjena u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se da je potrebna dozvola za pružanje usluga tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 8. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821, te da je dozvola za pružanje usluga tehničke pomoći potrebna ako je Ministarstvo obavijestilo pružatelja usluge ili je pružatelj usluga svjestan ili ima razloga sumnjati da je roba s dvojnom namjenom namijenjena u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
Uz članak 8.
Ovim člankom se propisuje da Ministarstvo može zabraniti provoz robe s dvojnom namjenom sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821 ili ako bi takav provoz mogao biti korišten u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
Uz članak 9.
Ovim člankom se propisuje da se zahtjev za izdavanje izvozne dozvole i dozvole za prijenos, globalne izvozne dozvole, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći te dozvole za poseban provoz robe s dvojnom namjenom i korištenje opće izvozne dozvole Unije podnosi Ministarstvu koje će uvjete za izdavanje pojedinih dozvola urediti propisima koji se donose na temelju ovoga Zakona.
Uz članak 10.
Ovim člankom se propisuje osnivanje, sastav i djelokrug rada Povjerenstva za nadzor robe s dvojnom namjenom.
Uz članak 11.
Ovim člankom se propisuju vrste dozvola koje izdaje Ministarstvo, te uvjeti i rokovi za izdavanje dozvola.
Uz članak 12.
Ovim člankom se propisuje pod kojim uvjetima Ministarstvo može odbiti zahtjev za izdavanje dozvole, uvjete koje dovode do ukidanja važenja dozvole, te poništenje izdane dozvole.
Uz članak 13.
Ovim člankom se propisuje da Ministarstvo na zahtjev države izvoznice izdaje međunarodnu uvoznu potvrdu, potvrdu o krajnjem korištenju ili potvrdu o primitku robe s dvojnom namjenom, te da se oblik i sadržaj navedenih potvrda uređuje propisima koji se donose na temelju ovoga Zakona.
Uz članak 14.
Ovim člankom se propisuju obveze izvoznika, brokera i pružatelja tehničke pomoći u svjetlu vođenja registra i evidencija sukladno članku 27. Uredbe (EU)2021/821.
Uz članak 15.
Ovim člankom se propisuje da je izvoznik, broker i pružatelj tehničke pomoći obvezan dostaviti Ministarstvu dokaze o izvršenom izvozu, odnosno pruženoj pomoći, te obavijestiti Ministarstvo o promijenjenim okolnostima vezanim za izvoznu dozvolu.
Uz članak 16.
Ovim člankom se propisuje obveza Ministarstva u vezi vođenja evidencije izdanih dozvola i obavljenih aktivnosti, te izrada godišnjeg izvješća u vezi s robom s dvojnom namjenom.
Uz članak 17.
Ovim člankom se propisuje osnivanje Mehanizma za koordinaciju izvršavanja sukladno članku 25. stavku 2. Uredbe (EU) 2021/821 te djelokrug poslova Ministarstva i Carinske uprave.
Uz članak 18.
Ovim člankom se propisuje nadzor nad izvozom, prijenosom, pružanjem usluga tehničke i brokerske pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom te djelokrug poslova Ministarstva i Carinske uprave.
Uz članak 19.
Ovim člankom se propisuju prekršajne odredbe za povrede članka 3. stavka 1., članka 4. stavka 2., članka 5. stavka 1. i 2., članka 6. stavka 1. i 2., članka 7. stavka 1., članka 8. stavka 1. i 2., članka 11., članka 27. stavka 4. Uredbe (EU) 2021/821, te članka 5., članka 6., članka 7., članka 8. stavka 1. i članka 15. stavka 2. ovoga Zakona.
Uz članak 20.
Ovim člankom se propisuju prekršajne odredbe za povredu članka 11. stavka 9., članka 13. stavka 1., članka 14. i članka 15. stavka 1. ovoga Zakona.
Uz članak 21.
Ovim člankom se propisuju kaznene odredbe za povredu članka 3. stavka 1., članka 4. stavka 2., članka 6. stavka 1. i 2., članka 8. stavka 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821, te članka 6., članka 7. i članka 15. stavka 2. ovoga Zakona.
Uz članak 22.
Ovim člankom se propisuje rok važenja dozvola i uvoznih potvrda izdanih temeljem Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11, 68/13).
Uz članak 23.
Ovim člankom se propisuje rok u kojem će Ministarstvo donijeti propise iz članka 9. stavka 4., članka 10. stavka 7., članka 11. stavka 12., članka 13. stavka 3. ovoga Zakona.
Uz članak 24.
Ovim člankom se propisuje da rok do kojega važe propisi doneseni temeljem Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 44/2014, 20/2017 i („Narodne novine“ br. 11/2022).
Uz članak 25.
Ovim člankom se propisuje da danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11 i 68/13).
Uz članak 26.
Ovim člankom se utvrđuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O NADZORU ROBE S DVOJNOM NAMJENOM, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom je stupio na snagu 6. srpnja 2011. godine („Narodne novine“, br. 80/11), te je izmijenjen 2. svibnja 2013. godine („Narodne novine“, br. 68/2013). Navedenim Zakonom utvrđena su nadležna tijela za izdavanje dozvola i provođenje nadzora te kaznene odredbe za provedbu Uredbe Vijeća (EZ) 428/2009 od 5. svibnja 2009. o uspostavljanju režima Zajednice za kontrolu izvoza, prijenosa, brokeringa i provoza robe s dvojnom namjenom (dalje u tekstu: Uredba (EZ) 428/2009).
Uredba (EU) 2021/821 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi režima Unije za kontrolu izvoza, prijenosa, brokeringa i provoza robe s dvojnom namjenom (preinaka) (dalje u tekstu: Uredba (EU) 821/2021) stupila je na snagu 9. rujna 2021. godine. Uredba (EU) 821/2021 uređuje učinkovit zajednički sustav nadzora izvoza robe s dvojnom namjenom i napredne tehnologije u cilju osiguranja poštivanja međunarodnih obveza i odgovornosti država članica i Europske unije. Roba s dvojnom namjenom predstavlja robu koja se može koristi kako u civilne tako i u vojne svrhe, slijedom čega je promet takve robe i tehnologije pod nadzorom. Za izvoz robe s dvojnom namjenom u treće zemlje zahtjeva se izvozna dozvola, dok je promet takve robe unutar Unije slobodan, osim ako se ne radi o strateškoj robi Unije, za što je u tom slučaju potrebna izvozna dozvola. Također, Uredba (EU) 821/2021 propisuje sustav sveobuhvatne kontrole koji proširuje nadzor nad trgovinom robe u odnosu na krajnju uporabu i krajnjeg korisnika ako bi takva roba mogla biti namijenjena proizvodnji i širenju kemijskog, biološkog ili nuklearnog oružja, odnosno kontrola se provodi prema državi na koju se primjenjuju međunarodne sankcije. Uredba (EU) 821/2021 poseban naglasak stavlja na sprječavanje kršenja ljudskih prava te uvodi sveobuhvatnu kontrolu robe koja nije navedena u samoj Uredbi, ali se koristi u svrhe kibernetičkog nadzora, te bi njezina upotreba mogla biti povezana s unutarnjom represijom i povredom međunarodnog humanitarnog prava.
Važeći Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom donesen je prije stupanja Republike Hrvatske u Europsku uniju. Uzimajući u obzir veći broj sadržajnih i tehničkih izmjena koje je potrebno unijeti u važeći Zakon u cilju usklađivanja s Uredbom (EU) 821/2021, predlaže se donijeti novi Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom. Također, sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22) prekršajne odredbe koje su u važećem Zakonu propisane u kunskom iznosu potrebno je iskazati u eurima. Donošenjem novoga Zakona na transparentan način uredit će se područje nadzora robe s dvojnom namjenom.
Slijedom navedenog, predloženim Zakonom utvrđuje se nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 821/2021 i ovoga Zakona, te definiraju uvjeti za izdavanje dozvole za izvoz, dozvole za pružanje brokerskih usluga i usluge tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom. Također, propisuje se postupanje nadležnih tijela u slučaju provoza robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije.
Nadalje, propisuje se postupak podnošenja zahtjeva i postupak izdavanja individualne izvozne dozvole, globalne izvozne dozvole, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći, dozvole za provoz robe s dvojnom namjenom, te korištenje opće izvozne dozvole Unije.
Zakonom se osniva međuresorno Povjerenstvo za nadzor robe s dvojnom namjenom čiji predstavnici daju stručno mišljenje nadležnom tijelu vezano uz pravilnu klasifikaciju robe s dvojnom namjenom i krajnjem korisniku, te dostavljaju druge relevantne informacije iz nadležnosti svoga tijela temeljem kojega nadležno tijelo donosi odluku o izdavanju izvozne dozvole.
U Zakonu se propisuju razlozi za odbijanje izdavanja izvozne dozvole temeljem podnesenog zahtjeva, kao i razlozi temeljem kojih nadležno tijelo može ukinuti ili poništiti izdanu izvoznu dozvolu, te mogućnost pokretanja upravnog spora pred nadležnim upravnim sudom.
U djelokrug poslova nadležnog tijela ulazi i izdavanje potvrde o robi s dvojnom namjenom koja se izdaje u slučaju ako država izvoznica robe s dvojnom namjenom zahtjeva međunarodnu uvoznu potvrdu ili potvrdu o primitku robe s dvojnom namjenom.
Vezano za obveze izvoznika, brokera i osoba koje pružaju tehničku pomoć propisuje se obveza vođenja evidencije koja se odnosi na robu s dvojnom namjenom kao i obveze nakon obavljenog izvoza ili pružene usluge, kao što je dostava izvješća o obavljenom poslu, te dostava novih informacija u slučaju promijenjenih okolnosti u odnosu na izdanu dozvolu. Što se tiče obveze nadležnih tijela, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova obvezno je voditi evidenciju izdanih dozvola, dok je Ministarstvo financija, Carinska uprava nadležno za provođenje nadzora nad izvozom robe s dvojnom namjenom. Također, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova i Ministarstvo financija, Carinska uprava zajedno sudjeluju u radu Mehanizma za koordinaciju izvršavanja koje je osnovan Uredbom (EU) 821/2021.
Zakonom su propisane prekršajne kazne u eurima za izvoznike u slučaju povrede odredbi Uredbe (EU) 821/2021 i ovoga Zakona, kao i mogućnost izricanja kazne zatvora pod uvjetima propisanim zakonom.
Zaključno, donošenjem ovoga Zakona osigurat će se uvjeti za provedbu Uredbe (EU) 821/2021 i Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
IV. PRIJEDLOG ZAKONA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 1.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2021/821 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2021. o uspostavi režima Unije za kontrolu izvoza, brokeringa, tehničke pomoći, provoza i prijenosa robe s dvojnom namjenom (preinaka) (SL L 206/1, 11.6.2021., str.1. – 461.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/821).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Definicije pojmova
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 2.
Pojmovi u ovome Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi korišteni u Uredbi (EU) 2021/821.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Rodni pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovome Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
II. NADLEŽNO TIJELO, DOZVOLA ZA PRUŽANJE BROKERSKIH USLUGA, TEHNIČKE POMOĆI TE IZVOZNA DOZVOLA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Nadležno tijelo
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 4.
(1) Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2021/821 i ovoga Zakona je Ministarstvo vanjskih i europskih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
(2) Ministarstvo, na prijedlog Povjerenstva za nadzor robe s dvojnom namjenom iz članka 10. ovoga Zakona izdaje dozvole za:
1. izvoz robe s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 3. stavkom 1., člankom 4. stavkom 1. i 2., člankom 5. stavkom 1. i 2. i člankom 10. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821
2. izvoz robe s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 5. ovoga Zakona te člankom 4. stavkom 3. i člankom 5. stavkom 3. Uredbe (EU) 2021/821
3. za pružanje brokerskih usluga s robom s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 6. ovoga Zakona i člankom 6. Uredbe (EU) 2021/821
4. za pružanje tehničke pomoći u skladu sa člankom 7. ovoga Zakona i člankom 8. Uredbe (EU) 2021/821
5. prijenos robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije u skladu sa člankom 11. stavkom 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Dozvola za izvoz
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 5.
(1) Za izvoz robe s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821, potrebna je izvozna dozvola sukladno članku 4. stavku 1. i članku 5. stavku 1. Uredbe (EU) 821/2021.
(2) Ako izvoznik ima razloga sumnjati da roba iz stavka 1. ovoga članka jest ili bi mogla biti, u cijelosti ili u dijelovima, namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. i članku 5. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821, mora o tome obavijestiti Ministarstvo koje će odlučiti je li za taj izvoz potrebna izvozna dozvola.
(3) U slučaju iz stavka 2. ovoga članka roba se može izvoziti samo nakon što Ministarstvo odobri izvoznu dozvolu ili odluči da takva dozvola nije potrebna.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Dozvola za pružanje brokerskih usluga
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 6.
(1) Za pružanje brokerskih usluga povezanih s robom s dvojnom namjenom potrebna je izvozna dozvola u skladu sa člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Dozvola je potrebna i za pružanje brokerskih usluga povezanih s robom s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 ako je Ministarstvo obavijestilo brokera da roba s dvojnom namjenom jest ili bi mogla biti, u cijelosti ili u dijelovima, namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(3) Ako broker ima razloga sumnjati da je roba s dvojnom namjenom, a za koju on nudi pružanje brokerskih usluga, u cijelosti ili u dijelovima namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821, dužan je o tome obavijestiti Ministarstvo koje će odlučiti je li za tu brokersku uslugu potrebna dozvola.
(4) Takva brokerska usluga može se pružiti samo nakon što Ministarstvo odobri brokersku uslugu ili odluči da takva dozvola nije potrebna.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Dozvola za pružanje usluga tehničke pomoći
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 7.
(1) Za pružanje usluga tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom potrebna je izvozna dozvola u skladu sa člankom 8. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Izvozna dozvola je potrebna i za pružanje usluga tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 ako je Ministarstvo obavijestilo pružatelja usluge tehničke pomoći da predmetna roba jest ili bi mogla biti u cijelosti ili djelomično namijenjena za bilo koju upotrebu iz članka 4. stavka 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(3) Ako pružatelj usluga ima razloga sumnjati da roba s dvojnom namjenom, a za koju namjerava pružiti tehničku pomoć, jest ili bi mogla biti, u cijelosti ili djelomično, namijenjena za bilo koju upotrebu iz članka 4. stavka 1. Uredbe (EU) 2021/821, mora o tome obavijestiti Ministarstvo koje će odlučiti je li za tu tehničku pomoć potrebna dozvola.
(4) Tehnička pomoć može se pružiti samo nakon što Ministarstvo odobri tehničku pomoć ili odluči da takva dozvola nije potrebna.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Provoz
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 8.
(1) Ministarstvo može zabraniti provoz robe s dvojnom namjenom iz članka 7. stavka 1. Uredbe (EU) 2021/821 na temelju prijedloga Povjerenstva iz članka 10. ovoga Zakona.
(2) Prije odluke o zabrani provoza robe s dvojnom namjenom iz stavka 1. ovoga članka, u posebnim slučajevima Ministarstvo može nametnuti zahtjev za dozvolom posebnog provoza robe s dvojnom namjenom u skladu s člankom 7. stavkom 2. Uredbe (EU) 821/2021.
(3) Ministarstvo može zabraniti provoz robe s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 ako roba jest ili bi mogla biti u cijelosti ili u dijelovima korištena u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(4) O zabrani provoza ili zahtjevu za dozvolom posebnog provoza robe s dvojnom namjenom Ministarstvo je obvezno, u roku od 24 sata izvijestiti Ministarstvo financija Carinsku upravu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Carinska uprava).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Zahtjev za izdavanje dozvola
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 9.
(1) Zahtjev za izdavanje individualne izvozne dozvole i dozvole za prijenos, globalne izvozne dozvole, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoć, dozvole za provoz robe s dvojnom namjenom, te korištenje opće izvozne dozvole Unije podnosi se Ministarstvu.
(2) O zahtjevu za izdavanje izvozne dozvole Ministarstvo odlučuje u roku od 30 dana od dana uredno podnesenog zahtjeva, odnosno u roku od 60 dana ako je u postupku izdavanja dozvole potrebno izvršiti dodatne provjere.
(3) Ako nije drugačije uređeno ovim Zakonom, na postupke izdavanja izvoznih dozvola za robu s dvojnom namjenom primjenjivat će se zakon kojim se uređuje opći upravni postupak.
(4) Oblik i sadržaj obrasca zahtjeva za izdavanje izvozne dozvole i dozvole za prijenos, te dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći, te popis dokumenata koji se prilažu uz zahtjev, pravilnikom propisuje ministar nadležan za vanjske i europske poslove (u daljnjem tekstu: ministar).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
III. ULOGA, NADLEŽNOST I OBVEZE DRŽAVNIH I JAVNIH TIJELA U PROVEDBI ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Povjerenstvo za nadzor robe s dvojnom namjenom
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 10.
(1) Ministar osniva odlukom Povjerenstvo za nadzor robe s dvojnom namjenom (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(2) Povjerenstvo se sastoji od predstavnika tijela državne uprave nadležnih za vanjske poslove, unutarnje poslove, obranu, carinu i gospodarstvo.
(3) Ovisno o krajnjem korisniku i vrsti robe u rad Povjerenstva mogu biti uključeni predstavnici drugih nadležnih tijela i institucija.
(4) Na temelju prijedloga čelnika nadležnih tijela ministar imenuje i razrješuje Povjerenstvo.
(5) Predstavnici Povjerenstva daju stručno mišljenje i obrazloženje Ministarstvu vezano uz pravilnu klasifikaciju robe s dvojnom namjenom i krajnjem korisniku, te dostavljaju druge relevantne informacije iz nadležnosti svoga tijela temeljem kojega Ministarstvo donosi odluku o zahtjevima iz članka 9. stavka 1. ovoga Zakona.
(6) Povjerenstvo razmjenjuje informacije važne za nadzor robe s dvojnom namjenom, verificira program unutarnje usklađenosti, te sudjeluje kod nadzora robe s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 18. stavkom 3. ovoga Zakona.
(7) Ministar donosi poslovnik o radu Povjerenstva kojim uređuje način rada i odlučivanja Povjerenstva.
(8) Stručne i administrativne poslove za Povjerenstvo obavlja Ministarstvo.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Vrste dozvola
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 11.
(1) Ministarstvo izdaje individualnu izvoznu dozvolu i dozvolu za prijenos, globalnu izvoznu dozvolu, dozvolu za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći, dozvolu za poseban provoz i potvrdu o korištenju opće izvozne dozvole Unije na temelju mišljenja Povjerenstva.
(2) Ministarstvo može izdati izvozniku globalnu izvoznu dozvolu uzimajući u obzir vrstu robe s dvojnom namjenom, vrstu i dugoročnost izvoznih poslova, državu u koju se ta roba izvozi te ima li izvoznik uspostavljen program unutarnje usklađenosti kojim su utvrđena pravila postupanja i odgovornosti unutar tvrtke, radi osiguranja usklađenosti s odredbama i ciljevima Uredbe (EU) 2021/821 i ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva može zatražiti od izvoznika, brokera ili pružatelja tehničke pomoći dokaz o uspostavljenom programu unutarnje usklađenosti kod izdavanja dozvole za izvoz robe s dvojnom namjenom iz Priloga IV. Uredbe (EU) 2021/821 ili za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći s tom robom, te korištenja opće izvozne dozvole.
(4) Ministarstvo može izdati nacionalnu opću izvoznu dozvolu za određeni izvoz u skladu sa člankom 12. stavkom 6. Uredbe (EU) 2021/821.
(5) Ministarstvo može izdati dozvolu za veliki projekt u skladu sa člankom 2. stavkom 14. Uredbe (EU) 2021/821.
(6) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva izdaje potvrdu o korištenju opće izvozne dozvole Unije u skladu sa člankom 12. stavkom 1. točkom (d) Uredbe (EU) 2021/821.
(7) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva može donijeti rješenje o zabrani korištenja opće izvozne dozvole Unije ako opravdano sumnja u izvoznikovu sposobnost postupanja u skladu s tom dozvolom i odredbama zakonodavstva o kontroli izvoza.
(8) Ministarstvo na prijedlog Povjerenstva može donijeti rješenje o ponovnom korištenju opće izvozne dozvole Unije ako utvrdi da su ispunjeni uvjeti u skladu sa stavkom 6. ovoga članka.
(9) Izvoznik je dužan 20 dana prije korištenja opće izvozne dozvole Unije prijaviti se Ministarstvu koje će u roku od 10 dana izvozniku izdati potvrdu o korištenju.
(10) Korisnik opće izvozne dozvole Unije dužan je dva puta godišnje, do 15. srpnja i 15. siječnja, obavijestiti Ministarstvo o izvozu i dostaviti presliku jedinstvene carinske deklaracije.
(11) Individualna izvozna dozvola i dozvola za prijenos, dozvola za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći izdaje se s rokom važenja do jedne godine, globalna izvozna dozvola izdaje se s rokom važenja do dvije godine, te dozvola za veliki projekt izdaje se s rokom važenja do četiri godine.
(12) Osnovne elemente koje program unutarnje usklađenosti iz stavaka 2. i 3. ovoga članka mora sadržavati propisuje ministar pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Odbijanje zahtjeva za izdavanje izvozne dozvole, te ukidanje i poništavanje izdane dozvole
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 12.
(1) Ministarstvo će rješenjem odbiti zahtjev za izdavanje izvozne dozvole za izvoz robe s dvojnom namjenom, obavljanje brokerskih usluga i pružanje tehničke pomoći ako utvrdi da bi izdavanje dozvole bilo u suprotnosti s kriterijima navedenim u članku 15. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Ministarstvo će donijeti rješenje kojim se odbija zahtjev za izdavanje dozvole ako roba ne odgovara podacima navedenima u zahtjevu, a izvoznik, proizvođač ili pružatelj usluga na zahtjev Ministarstva ne omogući pregled robe ili dokumenata u vezi s tom robom.
(3) Ministarstvo će donijeti rješenje o ukidanju izdane dozvole ako utvrdi da:
1. okolnosti i činjenice na osnovi kojih je bila izdana dozvola više ne postoje ili su promijenjene ili
2. izvoznik ili pružatelj usluge ne postupa u skladu s dozvolom ili s programom unutarnje usklađenosti na osnovi kojeg je dozvola izdana.
(4) Ministarstvo može donijeti rješenje o ukidanju izdane dozvole na zahtjev izvoznika odnosno pružatelja usluge.
(5) Ministarstvo će donijeti rješenje kojim se poništava izdana dozvola ako utvrdi da je dozvola bila izdana na temelju netočnih ili nepotpunih podataka, a da je podnositelj zahtjeva znao ili je morao znati da su ti podaci netočni ili nepotpuni.
(6) U slučaju gubitka individualne ili globalne izvozne dozvole, dozvole za prijenos, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći izvoznik, odnosno pružatelj usluga dužan je o tome bez odgađanja obavijestiti Ministarstvo koje će donijeti rješenje o ukidanju dozvole s datumom podnesene obavijesti.
(7) Republika Hrvatska nije odgovorna za troškove koji su nastali ili će nastati aktivnostima poduzetim sukladno ovom članku.
(8) Protiv rješenja donesenih na temelju članka 11. stavka 7. i 8. i članka 12. stavaka 1. do 6. ovoga Zakona nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Potvrda o robi s dvojnom namjenom
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 13.
(1) Ako država izvoznica robe s dvojnom namjenom zahtijeva za izvoz te robe međunarodnu uvoznu potvrdu (IIC – International Import Certificate), potvrdu o krajnjem korištenju (EUC - End-Use Certificate) ili potvrdu o primitku robe s dvojnom namjenom (DVC – Delivery Verification Certificate) nadležnog tijela Republike Hrvatske, potvrdu o robi s dvojnom namjenom izdaje Ministarstvo.
(2) Odredbe stavka 1. ovoga članka primjenjuju se i na prijenos robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije.
(3) Oblik i sadržaj zahtjeva za izdavanje međunarodne uvozne potvrde, potvrde o krajnjem korištenju, potvrde o primitku robe s dvojnom namjenom, te dokaze koji se prilažu uz zahtjev propisuje ministar pravilnikom.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Obveze izvoznika, brokera i osoba koje pružaju tehničku pomoć za usluge u vezi vođenja evidencije
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 14.
(1) Izvoznici robe s dvojnom namjenom, brokeri i osobe koje pružaju tehničku pomoć za usluge za koje je potrebna dozvola temeljem članaka 6. i 7. ovoga Zakona dužni su voditi registar ili evidenciju u skladu sa člankom 27. stavkom 1., 2. i 3. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Komercijalni dokumenti koji se odnose na prijenos robe s dvojnom namjenom unutar Unije moraju biti u skladu sa člankom 27. stavkom 4. Uredbe (EU) 2021/821.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Obveze izvoznika, brokera i osoba koje pružaju tehničku pomoć nakon obavljenog izvoza ili pružene usluge
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 15.
(1) Izvoznik ili broker ili osoba koja pruža tehničku pomoć je dužna u roku od petnaest dana od dana izvoza robe s dvojnom namjenom ili pružanja usluge obavijestiti Ministarstvo o izvozu odnosno pruženoj usluzi, te dostaviti presliku dozvole, a kod izvoza robe dostaviti i presliku jedinstvene carinske deklaracije.
(2) Ako nakon izdavanja dozvole dođe do promjene okolnosti temeljem kojih je dozvola izdana, kao što je promjena poslovnog odnosa, namjeravane krajnje upotrebe i krajnjeg korisnika, izvoznik odnosno pružatelj brokerske usluge ili tehničke pomoći dužan je o tome u roku od pet dana od nastanka ili saznanja za nastanak promjene pisano obavijestiti Ministarstvo.
(3) Na temelju dostavljene pisane obavijesti iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo će odlučiti o valjanosti dozvole ili će donijeti rješenje temeljem članka 12. stavka 3. točke 1. ili 2. ovoga Zakona.
(4) Dozvola se može koristiti samo nakon što Ministarstvo obavijesti izvoznika odnosno pružatelja brokerske usluge ili tehničke pomoći o daljnjem postupanju.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Obveze Ministarstva
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 16.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju izdanih dozvola i evidenciju obavljenih aktivnosti u skladu s ovim Zakonom te prikuplja i obrađuje podatke povezane s provedbom izvoza, provoza, prijenosa i pružanja usluga s robom s dvojnom namjenom.
(2) Ministarstvo je dužno do 30. travnja tekuće godine izraditi godišnje izvješće o izvozu robe s dvojnom namjenom za prethodnu godinu i dostaviti ga Vladi Republike Hrvatske.
(3) Za potrebe obavljanja zadataka utvrđenih ovim Zakonom i provedbi aktivnosti iz Uredbe (EU) 821/2021, Ministarstvo surađuje s međunarodnim organizacijama i režimima iz područja izvozne kontrole, te im dostavlja podatke koji se odnose na izvoznu kontrolu u skladu s preuzetim međunarodnim obvezama Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Mehanizam za koordinaciju izvršavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 17.
(1) Ministarstvo i Carinska uprava zajednički sudjeluju u radu mehanizma za koordinaciju izvršavanja sukladno članku 25. stavku 2. Uredbe (EU) 2021/821.
(2) Carinska uprava na zahtjev dostavlja podatke Ministarstvu koje je zaduženo za razmjenu informacija s Komisijom i državama članicama u okviru mehanizma za koordinaciju izvršavanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 18.
(1) Nadzor izvoza robe s dvojnom namjenom i ocjenu sukladnosti robe s izvoznom dozvolom, prijenosom robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije, pružanjem brokerskih usluga i tehničke pomoći, te provoza robe s dvojnom namjenom provodi Carinska uprava, te o svojim nalazima polugodišnje pisano izvješćuje Ministarstvo.
(2) U postupku izdavanja dozvole i nakon izdavanja dozvole Carinska uprava, na zahtjev Ministarstva i samo Ministarstvo, može kod izvoznika ili proizvođača obaviti pregled robe s dvojnom namjenom i dokumentacije povezane s tom robom.
(3) U postupku pregleda robe s dvojnom namjenom Ministarstvo može zatražiti stručnu pomoć tijela državne uprave uključene u rad Povjerenstva iz članka 10. ovoga Zakona kako bi se ocijenila sukladnost robe s podacima navedenim u zahtjevu.
(4) Tijela državne uprave iz članka 10. ovoga Zakona imaju pravo i dužnost razmjene podataka o izvoznicima i izvezenoj robi s dvojnom namjenom potrebnih za provođenje nadzora po ovom Zakonu.
(5) Izvoznik, banka ili druga financijska organizacija ili bilo tko drugi tko ima podatke potrebne za nadzor izvoza robe s dvojnom namjenom, dužan je na zahtjev Ministarstva, Carinske uprave ili tijela nadležnih za progon dostaviti svoje poslovne knjige, podatke o poslovnom dopisivanju i sve druge podatke za kontrolu robe s dvojnom namjenom potrebne za obavljanje nadzora.
(6) Odredbe stavka 5. ovoga članka koje se odnose na izvoznika odnose se i na dobavljača robe s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije, brokera i osobu koja obavlja provoz ili pruža tehničku pomoć.
(7) Izvoznik, proizvođač, broker, osoba koja pruža tehničku pomoć mora omogućiti osobama iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka pristup svojim prostorijama.
(8) Ako Carinska uprava u provođenju nadzora iz stavka 1. ovoga članka utvrdi da su povrijeđene odredbe ovoga Zakona, rješenjem će narediti u kojem se roku nepravilnosti moraju otkloniti.
(9) Protiv rješenja iz stavka 8. ovoga članka može se podnijeti žalba u roku od 15 dana Samostalnoj službi za drugostupanjski upravni postupak Ministarstva financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
IV. PREKRŠAJNE I KAZNENE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Prekršajne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 19.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.630,00 do 66.360.00 eura kaznit će se za prekršaj pravna i fizička osoba – obrtnik ako:
1. izvozi robu s dvojnom namjenom (članak 3. stavak 1. i članak 5. stavak 1. Uredbe (EU) 2021/821), prenosi robu s dvojnom namjenom unutar carinskog područja Unije (članak 11. i članak 27. stavak 4. Uredbe (EU) 2021/821), pruža brokerske usluge (članak 6. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 6. ovoga Zakona), pruža tehničku pomoć (članak 8. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 7. ovoga Zakona) bez dozvole
2. ne obavijesti Ministarstvo da je riječ o robi s dvojnom namjenom (članak 4. stavak 2. i članak 5. stavak 2. Uredbe (EU) 2021/821 članak 5. ovoga Zakona)
3. ne obavijesti Ministarstvo o promjeni do koje je došlo nakon što je dozvola izdana (članak 15. stavak 2. ovoga Zakona)
4. provozi robu s dvojnom namjenom nakon što Ministarstvo zabrani provoz (članak 7. stavak 1. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 8. stavak 1. ovoga Zakona).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.320,00 do 6.630,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1.320,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i svaka druga fizička osoba.
(4) Za prekršaj iz stavka 1. točke 1. ovoga članka, pravnoj i fizičkoj osobi – obrtniku, uz novčanu kaznu, može se izreći i zaštitna mjera zabrane obavljanja djelatnosti izvoza robe s dvojnom namjenom u trajanju od najmanje šest mjeseci, a najviše godinu dana.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 20.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.630,00 do 13.270,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna i fizička osoba – obrtnik ako:
1. postupa suprotno obvezama iz potvrde o robi s dvojnom namjenom (članak 13. stavak 1. ovoga Zakona)
2. postupa suprotno odredbama članka 14. ovoga Zakona
3. ne obavijesti Ministarstvo, ili ne obavijesti na vrijeme, o obavljenom izvozu robe s dvojnom namjenom ili pruženoj usluzi (članak 15. stavak 1. ovoga Zakona)
4. postupa suprotno odredbama članka 11. stavka 9. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1.320,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 do 660,00 eura kaznit će se za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka i svaka druga fizička osoba.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Kazneno djelo
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 21.
(1) Tko izveze robu s dvojnom namjenom bez izvozne dozvole (članak 3. stavak 1. Uredbe (EU) 821/2021), pruža brokerske usluge (članak 6. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 821/2021 i članak 6. ovoga Zakona), pruža tehničku pomoć (članak 8. stavak 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821 i članak 7. ovoga Zakona) bez dozvole, ne obavijesti Ministarstvo da je riječ o robi s dvojnom namjenom (članak 4. stavak 2. Uredbe (EU) 821/2021) ili ne obavijesti Ministarstvo o promjeni u vezi s namjeravanom krajnjom upotrebom robe s dvojnom namjenom do koje je došlo nakon što je izvozna dozvola izdana (članak 15. stavak 2. ovoga Zakona) u mjeri koja može ugroziti:
1. izvršavanje međunarodnih obveza Republike Hrvatske, posebno sankcija ili
2. vanjskopolitičke, sigurnosne ili obrambene interese Republike Hrvatske
kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina.
(2) Ako je kaznenim dijelom iz stavka 1. ovoga članka prouzročena smrt više osoba ili je prouzročena imovinska šteta velikih razmjera, počinitelj će se kazniti kaznom zatvora od najmanje pet godina.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Izdane dozvole i uvozne potvrde
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 22.
Dozvole za izvoz robe s dvojnom namjenom te uvozne potvrde za uvoz robe s dvojnom namjenom izdane temeljem Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11, 68/13) mogu se iskoristiti u rokovima utvrđenim tim aktima.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Rok za donošenje podzakonskih akata
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 23.
(1) Propise iz članka 9. stavka 4., članka 11. stavka 12. i članka 13. stavka 3. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Poslovnik iz članka 10. stavka 7. ovoga Zakona ministar će donijeti u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Primjena propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 24.
Do stupanja na snagu propisa iz članka 23. stavka 1. ovoga Zakona ostaju na snazi:
1. Pravilnik o obrascima zahtjeva dozvola za robu s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 11/2022)
2. Pravilnik o obrascu zahtjeva za izdavanje međunarodne uvozne potvrde, potvrde o krajnjem korištenju i potvrde o primitku robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 44/2014, 20/2017, 11/2022).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Prestanak važenja propisa
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 25.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11, 68/13).
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Stupanje na snagu Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
Članak 26.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom navodi se pravni akt Europske unije čija se provedba osigurava ovim Zakonom.
Uz članak 2.
Ovim člankom propisuje se korištenje pojmova u ovom Zakonu koji imaju jednako značenje kao pojmovi uporabljeni u Uredbi (EU) 2021/821.
Uz članak 3.
Ovim člankom propisuje se da izrazi koji se koriste u ovome Zakonu odnose se jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 4.
Ovim člankom određuje se Ministarstvo vanjskih i europskih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) kao nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2021/821 i ovoga Zakona, te se propisuje da je Ministarstvo nadležno za izdavanje izvoznih dozvola, dozvola za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći i dozvola za prijenos.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se obveza izvoznika da obavijesti Ministarstvo o izvozu ako postoji sumnja da roba s dvojnom namjenom koja nije navedena u Prilogu I. Uredbe (EU) 2021/821 može biti namijenjena u svrhe koje su navedene u članku 4. stavku 1. i članku 5. stavku 1. predmetne Uredbe (EU), te o odluci Ministarstva da odluči o potrebi izdavanja izvozne dozvole.
Uz članak 6.
Ovim člankom propisuje se da je potrebna dozvola za pružanje brokerskih usluga s robom s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821, te da je dozvola za pružanje brokerskih usluga potrebna ako je Ministarstvo obavijestilo brokera i ako je broker svjestan ili ima razloga sumnjati da je roba s dvojnom namjenom namijenjena u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
Uz članak 7.
Ovim člankom propisuje se da je potrebna dozvola za pružanje usluga tehničke pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom u skladu sa člankom 8. stavkom 1. Uredbe (EU) 2021/821, te da je dozvola za pružanje usluga tehničke pomoći potrebna ako je Ministarstvo obavijestilo pružatelja usluge ili je pružatelj usluga svjestan ili ima razloga sumnjati da je roba s dvojnom namjenom namijenjena u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
Uz članak 8.
Ovim člankom se propisuje da Ministarstvo može zabraniti provoz robe s dvojnom namjenom sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821 ili ako bi takav provoz mogao biti korišten u svrhe navedene u članku 4. stavku 1. Uredbe (EU) 2021/821.
Uz članak 9.
Ovim člankom se propisuje da se zahtjev za izdavanje izvozne dozvole i dozvole za prijenos, globalne izvozne dozvole, dozvole za pružanje brokerskih usluga i tehničke pomoći te dozvole za poseban provoz robe s dvojnom namjenom i korištenje opće izvozne dozvole Unije podnosi Ministarstvu koje će uvjete za izdavanje pojedinih dozvola urediti propisima koji se donose na temelju ovoga Zakona.
Uz članak 10.
Ovim člankom se propisuje osnivanje, sastav i djelokrug rada Povjerenstva za nadzor robe s dvojnom namjenom.
Uz članak 11.
Ovim člankom se propisuju vrste dozvola koje izdaje Ministarstvo, te uvjeti i rokovi za izdavanje dozvola.
Uz članak 12.
Ovim člankom se propisuje pod kojim uvjetima Ministarstvo može odbiti zahtjev za izdavanje dozvole, uvjete koje dovode do ukidanja važenja dozvole, te poništenje izdane dozvole.
Uz članak 13.
Ovim člankom se propisuje da Ministarstvo na zahtjev države izvoznice izdaje međunarodnu uvoznu potvrdu, potvrdu o krajnjem korištenju ili potvrdu o primitku robe s dvojnom namjenom, te da se oblik i sadržaj navedenih potvrda uređuje propisima koji se donose na temelju ovoga Zakona.
Uz članak 14.
Ovim člankom se propisuju obveze izvoznika, brokera i pružatelja tehničke pomoći u svjetlu vođenja registra i evidencija sukladno članku 27. Uredbe (EU)2021/821.
Uz članak 15.
Ovim člankom se propisuje da je izvoznik, broker i pružatelj tehničke pomoći obvezan dostaviti Ministarstvu dokaze o izvršenom izvozu, odnosno pruženoj pomoći, te obavijestiti Ministarstvo o promijenjenim okolnostima vezanim za izvoznu dozvolu.
Uz članak 16.
Ovim člankom se propisuje obveza Ministarstva u vezi vođenja evidencije izdanih dozvola i obavljenih aktivnosti, te izrada godišnjeg izvješća u vezi s robom s dvojnom namjenom.
Uz članak 17.
Ovim člankom se propisuje osnivanje Mehanizma za koordinaciju izvršavanja sukladno članku 25. stavku 2. Uredbe (EU) 2021/821 te djelokrug poslova Ministarstva i Carinske uprave.
Uz članak 18.
Ovim člankom se propisuje nadzor nad izvozom, prijenosom, pružanjem usluga tehničke i brokerske pomoći povezanih s robom s dvojnom namjenom te djelokrug poslova Ministarstva i Carinske uprave.
Uz članak 19.
Ovim člankom se propisuju prekršajne odredbe za povrede članka 3. stavka 1., članka 4. stavka 2., članka 5. stavka 1. i 2., članka 6. stavka 1. i 2., članka 7. stavka 1., članka 8. stavka 1. i 2., članka 11., članka 27. stavka 4. Uredbe (EU) 2021/821, te članka 5., članka 6., članka 7., članka 8. stavka 1. i članka 15. stavka 2. ovoga Zakona.
Uz članak 20.
Ovim člankom se propisuju prekršajne odredbe za povredu članka 11. stavka 9., članka 13. stavka 1., članka 14. i članka 15. stavka 1. ovoga Zakona.
Uz članak 21.
Ovim člankom se propisuju kaznene odredbe za povredu članka 3. stavka 1., članka 4. stavka 2., članka 6. stavka 1. i 2., članka 8. stavka 1. i 2. Uredbe (EU) 2021/821, te članka 6., članka 7. i članka 15. stavka 2. ovoga Zakona.
Uz članak 22.
Ovim člankom se propisuje rok važenja dozvola i uvoznih potvrda izdanih temeljem Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11, 68/13).
Uz članak 23.
Ovim člankom se propisuje rok u kojem će Ministarstvo donijeti propise iz članka 9. stavka 4., članka 10. stavka 7., članka 11. stavka 12., članka 13. stavka 3. ovoga Zakona.
Uz članak 24.
Ovim člankom se propisuje da rok do kojega važe propisi doneseni temeljem Zakona o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 44/2014, 20/2017 i („Narodne novine“ br. 11/2022).
Uz članak 25.
Ovim člankom se propisuje da danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o nadzoru robe s dvojnom namjenom („Narodne novine“ br. 80/11 i 68/13).
Uz članak 26.
Ovim člankom se utvrđuje stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo vanjskih i europskih poslova