Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 41/2020.) te Odlukom o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 18/2022.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA i njegove izmjene.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 18/2022.), u dijelu koji se odnosi na izborni strukovni modul Nastavnog plana i programa, na način da se nastavni predmet Ekologija u prometu u prvom razredu zamjenjuje nastavnim predmetom Psihologija rada.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
IZMJENE I DOPUNE STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324)
komuniciratiskorisnicimauslugaidjelatnicimanahrvatskome i stranomejeziku
Opismodula
Izborni strukovni modul zamišljen je, jednim dijelom, kao nadgradnjastrukovnihsadržaja,ajednimdijelomkaonadopunastečenihstrukovnihznanja.
Naglasak je stavljen na komuniciranje na stranom jeziku, uljudnomophođenjuutvrtki ipremakorisnicimaprijevoznihusluga.
Treba istaknuti da polaznici stječu znanja o osnovama psihologijerada s naglaskomna boravak i ponašanje uradnoj okolini, kao i na mogućnostsnalaženjauprometnimsituacijamakoristećinekiodstranihjezika.Dioznanjakojapolaznicimogustećisuonaodijelovima motornih vozila, prometnica infrastrukture, koristeći se pritom jednimodstranih jezika.
Polaznicistječuznanjaioosnovamapoduzetništaštoih,u budućnosti,možepotaknutinapokretanjesamostalneprijevozničke tvrtke, a ujedno može potaknuti pojedinca na nastavak obrazovanja.Izbornistrukovnimodulponuđenjepolaznicimausvakojgodini obrazovanja.Polaznicisudužniodabratiizbornipredmetusvakoj godiniobrazovanjaitosamojedanod ponuđenih.
Nastavnipredmetikojise izvode u ovomemodulu:
Strani jezik u struci (1. razred, 2 sata, 4 boda)
Strani jezik u struci (2. razred, 2 sata, 4 boda)
Strani jezik u struci (3. razred, 2 sata, 4 boda)
Strani jezik u struci (4. razred, 2 sata, 4 boda)
Poduzetništvo(4.razred,2sata,4boda)
Statistika(3.razred,2sata,4boda)
Psihologijarada(2. razred,2sata,4boda)
Fizika (2.razred,2sata,4boda)
Fizika (3.razred,2sata,4boda)
Fizika (4.razred,2sata,4boda)
Komunikologija (3. razred, 2 sata, 4 boda)
Nazivnastavnogpredmeta:PSIHOLOGIJARADA
Razred:prvi(1.)
Uprvomrazredupolaznik će stećisljedeće ishodeučenja:
a.definiratitemeljnepojmovesocijalnepsihologije
b.protumačiti fiziološke i psihološke vidove umora
c.procijeniti trenutačne sposobnosti čovjeka
d.navesti čimbenike koji utječu na rezultate rada
e.opisati prihvatljivo radno okružje
f.objasniti vrste radnih zadataka
g.navesti najčešće ljudske pogreške
h.objasniti načine prepoznavanja i otklanjanja opasnosti na radnome mjestu
Prema Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnihsredstavaMinistarstvaznanostiiobrazovanja.
4. Kadrovski uvjeti
Nastavnipredmet
Nastavnik
Izobrazba*
Psihologijarada
nastavnikstručno-teorijskihsadržaja
diplomiranipsiholog
magistarpsihologije
* Napomena: kada postoje dvojbe oko ispunjavanja propisanih uvjeta odgovarajuće vrste obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta (promjena naziva nastavnog predmeta, akademskog ili stručnog naziva, nastavnog plana i programa/strukovnog kurikuluma, uvođenje novog akademskog ili stručnog naziva i sl.) suglasnost o odgovarajućoj vrsti obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta na zahtjev ustanove za strukovno obrazovanje može izdati ministarstvo nadležno za obrazovanje uz prethodno stručno mišljenje nadležne agencije.
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 41/2020.) te Odlukom o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 18/2022.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA i njegove izmjene.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 18/2022.), u dijelu koji se odnosi na izborni strukovni modul Nastavnog plana i programa, na način da se nastavni predmet Ekologija u prometu u prvom razredu zamjenjuje nastavnim predmetom Psihologija rada.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA iz točke II. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA počevši od školske godine 2023./2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IZMJENE I DOPUNE STRUKOVNOG KURIKULUMA ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE TEHNIČAR CESTOVNOG PROMETA (140324)
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1.3.Izborni strukovni moduli
Naziv modula
IZBORNI STRUKOVNI MODUL
Popis strukovnih skupova ishoda učenja iz standarda kvalifikacije:
Norme ponašanja i komuniciranja
Strukovna terminologija na stranom jeziku Komunikacija u prometu na stranom jeziku Psihofizičke sposobnosti čovjeka u prometu Statistika
Poduzetništvo
Primijenjeni elektricitet, magnetizam i termodinamika u prometu
Primijenjena fizika
Čestice, atomi, svemir
Kako učiti i raditi s ovim modulom
Cilj modula:
osposobiti polaznika da može informacijski realizirati provedbu pripreme, nadziranja i okončanja prijevoznog procesa
komunicirati s korisnicima usluga i djelatnicima na hrvatskome i stranome jeziku
Opis modula
Izborni strukovni modul zamišljen je, jednim dijelom, kao nadgradnja strukovnih sadržaja, a jednim dijelom kao nadopuna stečenih strukovnih znanja.
Naglasak je stavljen na komuniciranje na stranom jeziku, uljudnom ophođenju u tvrtki i prema korisnicima prijevoznih usluga.
Treba istaknuti da polaznici stječu znanja o osnovama psihologije rada s naglaskom na boravak i ponašanje u radnoj okolini, kao i na mogućnost snalaženja u prometnim situacijama koristeći neki od stranih jezika. Dio znanja koja polaznici mogu steći su ona o dijelovima motornih vozila, prometnica infrastrukture, koristeći se pritom jednim od stranih jezika.
Polaznici stječu znanja i o osnovama poduzetništa što ih, u budućnosti, može potaknuti na pokretanje samostalne prijevozničke tvrtke, a ujedno može potaknuti pojedinca na nastavak obrazovanja. Izborni strukovni modul ponuđen je polaznicima u svakoj godini obrazovanja. Polaznici su dužni odabrati izborni predmet u svakoj godini obrazovanja i to samo jedan od ponuđenih.
Nastavni predmeti koji se izvode u ovome modulu:
Strani jezik u struci (1. razred, 2 sata, 4 boda)
Strani jezik u struci (2. razred, 2 sata, 4 boda)
Strani jezik u struci (3. razred, 2 sata, 4 boda)
Strani jezik u struci (4. razred, 2 sata, 4 boda)
Poduzetništvo (4. razred, 2 sata, 4 boda)
Statistika (3. razred, 2 sata, 4 boda)
Psihologija rada (2. razred, 2 sata, 4 boda)
Fizika (2. razred, 2 sata, 4 boda)
Fizika (3. razred, 2 sata, 4 boda)
Fizika (4. razred, 2 sata, 4 boda)
Komunikologija (3. razred, 2 sata, 4 boda)
Naziv nastavnog predmeta: PSIHOLOGIJA RADA
Razred: prvi (1.)
U prvom razredu polaznik će steći sljedeće ishode učenja:
a. definirati temeljne pojmove socijalne psihologije
b. protumačiti fiziološke i psihološke vidove umora
c. procijeniti trenutačne sposobnosti čovjeka
d. navesti čimbenike koji utječu na rezultate rada
e. opisati prihvatljivo radno okružje
f. objasniti vrste radnih zadataka
g. navesti najčešće ljudske pogreške
h. objasniti načine prepoznavanja i otklanjanja opasnosti na radnome mjestu
i. motivirati osobu za radni zadatak
Razrada
Nastavne
cjeline
Razrada – Nastavne teme
Osnove psihologije rada
Potreba uzimanja u obzir ljudskih faktora
Nezgode koje se mogu pripisati ljudskim faktorima/ljudskim po greškama „Murphyjev“ zakon
Ljudske sposobnosti i ograničenja
Vid
Sluh
Obrada informacija
Pozornost i opažanje
Pamćenje
Klaustrofobija i fizički pristup
Socijalna psihologija
Odgovornost: pojedinačna i skupna motivacija i demotivacija
Pritisak suparništva
Pitanja „kulture“
Timski rad
Upravljanje, nadziranje i vodstvo
Čimbenici koji utječu na rezultate rada
Kondicija/zdravlje
Stres: kod kuće i na poslu
Vremenska stiska i krajnji rokovi
Opterećenje radom: preopterećenost i nedovoljna opterećenost
Spavanje i umor: rad u smjenama
Alkohol, lijekovi, zlouporaba lijekova
Radno okruženje
Buka i isparavanja
Osvjetljenje
Klima i temperatura
Kretanje i vibracije
Radno okruženje
Radni zadaci
Fizički rad
Zadaci koji se ponavljaju
Vizualni pregled
Složeni sustavi
Ljudske pogreške
Modeli i teorije po grešaka
Vrste po grešaka u zadacima održavanja
Implikacije pogrešaka (tj. nezgoda)
Izbjegavanje i svladavanje pogrešaka
Opasnosti na radnome mjestu
Prepoznavanje i izbjegavanje opasnosti
Postupanje u hitnim slučajevima
Ostalo
Metode i oblici rada
Metode: verbalne metode, vizualne metode, prakseološke metode, metode aktivnog učenja, metode učenja stvaranjem.
Oblici: frontalni rad, individualni rad, rad u parovima, rad u skupini.
Napomena : Izbor metoda i oblika rada za svaki nastavni sat određuje nastavnik prema nastavnim sadržajima, osobitosti polaznika te materijalnim i drugim uvjetima.
Elementi i oblici praćenja i vrednovanja polaznika
Elementi : usvojenost programskih sadržaja, primjena znanja, sudjelovanje u nastavnom procesu.
Oblici: usmena provjera, pisana provjera, problemski zadatak, projektni zadatak, seminarski rad.
Literatura
Literatura za polaznike
Prema Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4. Kadrovski uvjeti
Nastavni predmet
Nastavnik
Izobrazba*
Psihologija rada
nastavnik stručno- teorijskih sadržaja
diplomirani psiholog
magistar psihologije
* Napomena: kada postoje dvojbe oko ispunjavanja propisanih uvjeta odgovarajuće vrste obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta (promjena naziva nastavnog predmeta, akademskog ili stručnog naziva, nastavnog plana i programa/strukovnog kurikuluma, uvođenje novog akademskog ili stručnog naziva i sl.) suglasnost o odgovarajućoj vrsti obrazovanja za izvođenje nastave iz pojedinog nastavnog predmeta na zahtjev ustanove za strukovno obrazovanje može izdati ministarstvo nadležno za obrazovanje uz prethodno stručno mišljenje nadležne agencije.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
5. Materijalni uvjeti
Nastavni predmet
Oprema
Prostor
Psihologija rada
računalo s pristupom
internetu, projektor i zaslon
standardna učionica
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja