PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM
PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, veljača 2023.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM
PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1.Ocjena stanja
Mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti uređeno je Zakonom o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 157/13., 151/14., 33/15., 93/15., 120/16., 18/18. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 62/18., 115/18., 102/19., 84/21. i 119/22., u daljnjem tekstu: ZOMO), kojim se to osiguranje provodi za zaposlene i s njima izjednačene osobe, pripadnike samostalnih djelatnosti, poljoprivrednike, korisnike prava ostvarenih prema prijašnjim propisima o mirovinskom osiguranju i za korisnike čija su prava iz toga osiguranja preuzeta sukcesijom bivše SFRJ.
Osim općim propisom, mirovinska prava pojedinih kategorija umirovljenika uređena su posebnim propisima iz mirovinskog osiguranja koji propisuju uvjete za stjecanje prava i/ili povoljniji način određivanja mirovina od uvjeta koje propisuje ZOMO.
Prema statističkim podacima Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje iz veljače 2023. godine (isplata mirovine za siječanj 2023. godine) ukupno je evidentirano 184.564 korisnika mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima.
Od polovice 2009. godine, zbog ekonomske krize u Republici Hrvatskoj prihodi za financiranje javnih potreba, kao i onih za mirovinsko osiguranje u državnom proračunu, bili su znatno manji od potrebnih za uobičajeno financiranje svih javnih obveza, pa tako i mirovinskog osiguranja. Stoga je u okviru ušteda u mirovinskom osiguranju 2010. godine donesen Zakon o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13., u daljnjem tekstu: Zakon o smanjenju) kojim je uvedeno smanjenje mirovina i mirovinskih primanja ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju koje su veće od 464,53 eura (3500,00 kuna) za 10%, s time da tako smanjena mirovina ne može iznositi manje od 464,53 eura.
Dakle, sukladno Zakonu o smanjenju mirovine se smanjuju neovisno o tome jesu li prethodno obuhvaćene i smanjenjem mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnom propisu od 8% do 20%. Naime, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2001. godinu („Narodne novine“, broj 82/01.) kategorijama korisnika mirovine prema posebnim propisima su od 1. listopada 2001. do 31. prosinca 2001. mirovine smanjene ovisno o visini od 8 do 20%, i o: razlika mirovine od 2.500,01 do 3.000,00 kuna za 8%, od 3.000,01 do 4.000,00 kuna za 12%, od 4.000,01 do 5.000,00 kuna za 16% te za 20% razlika mirovine od 5.000,01 kuna do pune svote mirovine. Također, nakon 1. siječnja 2002. navedeno smanjenje uređeno je i nastavno prema zakonima o izmjenama i dopunama pojedinih posebnih zakona koji uređuju njihova prava, primjerice saborskih zastupnika, policajaca, djelatnih vojnih osoba, profesionalnih vatrogasaca. Dakle, brojne kategorije umirovljenika koji su mirovinu ostvarili prema posebnom propisu trenutno podliježu dvostrukom smanjenju mirovina.
Izmjenama Zakona o smanjenju od 1. siječnja 2014. bilo je propisano još jedno smanjenje mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima za mirovine iznad 663,61 eura (5000,00 kuna), međutim to je smanjenje bilo privremeno, jer su propisani uvjeti za prestanak smanjenja, odnosno kada će realni rast bruto društvenog proizvoda u svakom od tri prethodna uzastopna tromjesečja prema podacima Državnog zavoda za statistiku iznositi najmanje 2,0% u odnosu na isto tromjesečje prethodne kalendarske godine i ako je deficit državnog proračuna Republike Hrvatske u istom razdoblju manji od 3%. S obzirom da su se u 2017. godini stekli propisani uvjeti za prestanak smanjenja, Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku o prestanku smanjenja mirovina, odnosno dodatka mirovini prema članku 3.a Zakona o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, broj 88/17.) kojom je navedeno smanjenje ukinuto s danom 1. listopada 2017.
Uzimajući u obzir prethodno navedene razloge za donošenje Zakona o smanjenju, kao i razdoblje kada je isti donesen, otvara se pitanje daljnje primjene, posebno u odnosu na kategorije umirovljenika koji podliježu dvostrukom smanjenju mirovina (profesionalni vatrogasci, djelatne vojne osobe, radnici na razminiranju).
Također, s obzirom na razdoblje primjene Zakona o smanjenju, od srpnja 2010. godine, kategorije umirovljenika koje su obuhvaćene smanjenjem već godinama doprinose smanjenju troškova financiranja mirovinskoga osiguranja. Važno je naglasiti kako u kontekstu trenutnih okolnosti, odnosno pojačanih inflatornih pritisaka, mirovine ovih kategorija umirovljenika zbog dodatnog smanjenja nerijetko, unatoč redovnom usklađivanju, često zaostaju u odnosu na mirovine koje ne podliježu smanjenju, jer je granični iznos za smanjenje mirovina od 464,53 eura utvrđen prije više od 12 godina.
Radi potrebe prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao službene valute, potrebno je novčane iznose izražene u kunama zamijeniti novčanim iznosima izraženim u eurima, a na način propisan Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22.).
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom i posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Ovim zakonskim prijedlogom predlaže se postupno ukidanje smanjenja mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima, i to na način da se od 1. srpnja 2023. smanji postotak smanjenja sa sadašnjih 10% na 5%, a od 1. siječnja 2024. u potpunosti ukine smanjenje.
Procjenjuje se kako će izmjenama biti obuhvaćeno ukupno 96.343 korisnika mirovine ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima.
Time bi se zaustavio pad životnog standarda korisnika mirovina prema posebnim propisima kojima se mirovine smanjuju ne samo prilikom priznanja prava, već i nakon redovnog usklađivanja mirovina ako prelaze propisani granični iznos od 464,53 eura. Postupnim prestankom smanjenja mirovina ostvarenih, odnosno određenih prema posebnima propisima rasterećuju se kategorije umirovljenika koji već godinama snose teret krize kroz smanjene mirovine. Također, rješava se pitanje dvostrukog smanjenja mirovina pojedinih kategorija umirovljenika.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu Zakona potrebna sredstva u državnom proračunu u prvoj godini primjene (od 1. srpnja 2023.) procijenjena su na 23 milijuna eura, 115 milijuna eura u 2024. godini te 124 milijuna eura u 2025. godini.
Potrebna sredstva za provedbu predloženog Zakona osigurat će se preraspodjelom sredstava unutar Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2023. godinu, a za naredne godine će se osigurati u okviru limita ukupnih rashoda koje će Vlada Republike Hrvatske utvrditi u proračunskom okviru za naredno trogodišnje razdoblje.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Temelj za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalazi se u odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20. i 123/20.), radi osobito opravdanih razloga.
Naime, predloženim Zakonom osigurava se zaustavljanje zaostajanja smanjenih mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima te je potrebno žurno donijeti Zakon i time osigurati sve prethodne pretpostavke za njegovu pravodobnu primjenu. Naime, provedbeno tijelo, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, mora osigurati tehničke preduvjete za provedbu Zakona, odnosno uspostaviti nova programska i organizacijska rješenja. Stoga se u cilju osiguranja pravodobne implementacije predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM
PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Članak 1.
U Zakonu o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13.) u članku 3. stavku 1. brojka: „10“ zamjenjuje se brojkom: „5“.
U stavku 2.riječi: „3.500,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „464,53 eura“.
Članak 2.
U članku 4. riječi: „3.500,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „464,53 eura“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 3.
Mirovine odnosno dodatak mirovini koji su smanjeni do 30. lipnja 2023. prema Zakonu o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13.) Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje će po službenoj dužnosti odrediti prema odredbama ovoga Zakona, bez donošenja rješenja.
Članak 4.
(1) Zakon o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13.) prestaje važiti 31. prosinca 2023.
(2) Ovaj Zakon prestaje važiti 31. prosinca 2023.
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. srpnja 2023.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Ovom se odredbom propisuje niži postotak smanjenja mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju sa sadašnjih 10% na 5%, od 1. srpnja 2023. Također, propisani granični novčani iznos mirovinekoji podliježe smanjenju izražen u kunama, zamjenjuje se novčanim iznosom izraženim u eurima.
Uz članak 2.
Navedenom odredbom se propisani granični novčani iznos mirovine koji podliježe smanjenju izražen u kunama, zamjenjuje novčanim iznosom izraženim u eurima.
Uz članak 3.
Ovom se odredbom propisuje obveza Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje za određivanje smanjenja mirovina i dodatka mirovini prema ovom Zakonu, po službenoj dužnosti, bez donošenja rješenja.
Uz članak 4.
Navedenom odredbom propisuje se prestanak smanjenja mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima odnosno prestanak važenja zakona.
Uz članak 5.
Ovom se odredbom propisuje stupanje na snagu Zakona o izmjenama Zakona o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
Članak 3.
(1) Smanjenje mirovina i mirovinskih primanja iz članka 2. ovoga Zakona iznosi 10%, a primjenjuje se na svotu mirovine odnosno dodatak mirovini koja pripada korisniku mirovine prema zakonu, prije odbitka dodatnog doprinosa za zdravstveno osiguranje, poreza, prireza i drugih obustava.
(2) Svota mirovine i mirovinskog primanja, smanjena na temelju ovoga Zakona, ne može iznositi manje od 3.500,00 kuna mjesečno.
Članak 4.
Smanjenju mirovina prema članku 2. i 3. ovoga Zakona ne podliježu:
– mirovine u mjesečnoj svoti do 3.500,00 kuna,
– mirovine hrvatskih ratnih vojnih invalida iz Domovinskog rata i ratnih vojnih invalida, s oštećenjem organizma od 100% i obiteljske mirovine djece smrtno stradalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata bez oba roditelja, osim sukorisničkih dijelova ovih mirovina koji pripadaju djeci koja su rođena u braku ili izvan braka s drugim roditeljem, odnosno udovici,
– mirovine prema Zakonu o posebnim pravima iz mirovinskog osiguranja i pravima po osnovi nezaposlenosti zaposlenika u Istarskim ugljenokopima »Tupljak« d.d. Labin,
– mirovine prema Zakonu o uvjetima za stjecanje prava na starosnu mirovinu radnika profesionalno izloženih azbestu.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOGA SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Nacrt
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM
PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Zagreb, veljača 2023.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM
PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU ,
S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
1. Ocjena stanja
Mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti uređeno je Zakonom o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 157/13., 151/14., 33/15., 93/15., 120/16., 18/18. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 62/18., 115/18., 102/19., 84/21. i 119/22., u daljnjem tekstu: ZOMO), kojim se to osiguranje provodi za zaposlene i s njima izjednačene osobe, pripadnike samostalnih djelatnosti, poljoprivrednike, korisnike prava ostvarenih prema prijašnjim propisima o mirovinskom osiguranju i za korisnike čija su prava iz toga osiguranja preuzeta sukcesijom bivše SFRJ.
Osim općim propisom, mirovinska prava pojedinih kategorija umirovljenika uređena su posebnim propisima iz mirovinskog osiguranja koji propisuju uvjete za stjecanje prava i/ili povoljniji način određivanja mirovina od uvjeta koje propisuje ZOMO.
Prema statističkim podacima Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje iz veljače 2023. godine (isplata mirovine za siječanj 2023. godine) ukupno je evidentirano 184.564 korisnika mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima.
Od polovice 2009. godine, zbog ekonomske krize u Republici Hrvatskoj prihodi za financiranje javnih potreba, kao i onih za mirovinsko osiguranje u državnom proračunu, bili su znatno manji od potrebnih za uobičajeno financiranje svih javnih obveza, pa tako i mirovinskog osiguranja. Stoga je u okviru ušteda u mirovinskom osiguranju 2010. godine donesen Zakon o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13., u daljnjem tekstu: Zakon o smanjenju) kojim je uvedeno smanjenje mirovina i mirovinskih primanja ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju koje su veće od 464,53 eura (3500,00 kuna) za 10%, s time da tako smanjena mirovina ne može iznositi manje od 464,53 eura.
Dakle, sukladno Zakonu o smanjenju mirovine se smanjuju neovisno o tome jesu li prethodno obuhvaćene i smanjenjem mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnom propisu od 8% do 20%. Naime, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2001. godinu („Narodne novine“, broj 82/01.) kategorijama korisnika mirovine prema posebnim propisima su od 1. listopada 2001. do 31. prosinca 2001. mirovine smanjene ovisno o visini od 8 do 20%, i o: razlika mirovine od 2.500,01 do 3.000,00 kuna za 8%, od 3.000,01 do 4.000,00 kuna za 12%, od 4.000,01 do 5.000,00 kuna za 16% te za 20% razlika mirovine od 5.000,01 kuna do pune svote mirovine. Također, nakon 1. siječnja 2002. navedeno smanjenje uređeno je i nastavno prema zakonima o izmjenama i dopunama pojedinih posebnih zakona koji uređuju njihova prava, primjerice saborskih zastupnika, policajaca, djelatnih vojnih osoba, profesionalnih vatrogasaca. Dakle, brojne kategorije umirovljenika koji su mirovinu ostvarili prema posebnom propisu trenutno podliježu dvostrukom smanjenju mirovina.
Izmjenama Zakona o smanjenju od 1. siječnja 2014. bilo je propisano još jedno smanjenje mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima za mirovine iznad 663,61 eura (5000,00 kuna), međutim to je smanjenje bilo privremeno, jer su propisani uvjeti za prestanak smanjenja, odnosno kada će realni rast bruto društvenog proizvoda u svakom od tri prethodna uzastopna tromjesečja prema podacima Državnog zavoda za statistiku iznositi najmanje 2,0% u odnosu na isto tromjesečje prethodne kalendarske godine i ako je deficit državnog proračuna Republike Hrvatske u istom razdoblju manji od 3%. S obzirom da su se u 2017. godini stekli propisani uvjeti za prestanak smanjenja, Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku o prestanku smanjenja mirovina, odnosno dodatka mirovini prema članku 3.a Zakona o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, broj 88/17.) kojom je navedeno smanjenje ukinuto s danom 1. listopada 2017.
Uzimajući u obzir prethodno navedene razloge za donošenje Zakona o smanjenju, kao i razdoblje kada je isti donesen, otvara se pitanje daljnje primjene, posebno u odnosu na kategorije umirovljenika koji podliježu dvostrukom smanjenju mirovina (profesionalni vatrogasci, djelatne vojne osobe, radnici na razminiranju).
Također, s obzirom na razdoblje primjene Zakona o smanjenju, od srpnja 2010. godine, kategorije umirovljenika koje su obuhvaćene smanjenjem već godinama doprinose smanjenju troškova financiranja mirovinskoga osiguranja. Važno je naglasiti kako u kontekstu trenutnih okolnosti, odnosno pojačanih inflatornih pritisaka, mirovine ovih kategorija umirovljenika zbog dodatnog smanjenja nerijetko, unatoč redovnom usklađivanju, često zaostaju u odnosu na mirovine koje ne podliježu smanjenju, jer je gra nični iznos za smanjenje mirovina od 464,53 eura utvrđen prije više od 12 godina.
Radi potrebe prilagodbe pravnog okvira Republike Hrvatske uvođenju eura kao službene valute, potrebno je novčane iznose izražene u kunama zamijeniti novčanim iznosima izraženim u eurima, a na način propisan Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22.).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
2. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim Zakonom i posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Ovim zakonskim prijedlogom predlaže se postupno ukidanje smanjenja mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima, i to na način da se od 1. srpnja 2023. smanji postotak smanjenja sa sadašnjih 10% na 5%, a od 1. siječnja 2024. u potpunosti ukine smanjenje.
Procjenjuje se kako će izmjenama biti obuhvaćeno ukupno 96.343 korisnika mirovine ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima.
Time bi se zaustavio pad životnog standarda korisnika mirovina prema posebnim propisima kojima se mirovine smanjuju ne samo prilikom priznanja prava, već i nakon redovnog usklađivanja mirovina ako prelaze propisani granični iznos od 464,53 eura. Postupnim prestankom smanjenja mirovina ostvarenih, odnosno određenih prema posebnima propisima rasterećuju se kategorije umirovljenika koji već godinama snose teret krize kroz smanjene mirovine. Također, rješava se pitanje dvostrukog smanjenja mirovina pojedinih kategorija umirovljenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu Zakona potrebna sredstva u državnom proračunu u prvoj godini primjene (od 1. srpnja 2023.) procijenjena su na 23 milijuna eura, 115 milijuna eura u 2024. godini te 124 milijuna eura u 2025. godini.
Potrebna sredstva za provedbu predloženog Zakona osigurat će se preraspodjelom sredstava unutar Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2023. godinu, a za naredne godine će se osigurati u okviru limita ukupnih rashoda koje će Vlada Republike Hrvatske utvrditi u proračunskom okviru za naredno trogodišnje razdoblje.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Temelj za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalazi se u odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17., 29/18., 53/20. i 123/20.), radi osobito opravdanih razloga.
Naime, predloženim Zakonom osigurava se zaustavljanje zaostajanja smanjenih mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima te je potrebno žurno donijeti Zakon i time osigurati sve prethodne pretpostavke za njegovu pravodobnu primjenu. Naime, provedbeno tijelo, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, mora osigurati tehničke preduvjete za provedbu Zakona, odnosno uspostaviti nova programska i organizacijska rješenja. Stoga se u cilju osiguranja pravodobne implementacije predlaže donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O SMANJENJU MIROVINA ODREĐENIH, ODNOSNO OSTVARENIH PREMA POSEBNIM
PROPISIMA O MIROVINSKOM OSIGURANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 1.
U Zakonu o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13.) u članku 3. stavku 1. brojka: „10“ zamjenjuje se brojkom: „5“.
U stavku 2. riječi: „3.500,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „464,53 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 2.
U članku 4. riječi: „3.500,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „464,53 eura“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 3.
Mirovine odnosno dodatak mirovini koji su smanjeni do 30. lipnja 2023. prema Zakonu o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13.) Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje će po službenoj dužnosti odrediti prema odredbama ovoga Zakona, bez donošenja rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 4.
(1) Zakon o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju („Narodne novine“, br. 71/10., 130/11. i 157/13.) prestaje važiti 31. prosinca 2023.
(2) Ovaj Zakon prestaje važiti 31. prosinca 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 5.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. srpnja 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
O B R A Z L O Ž E NJ E
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 1.
Ovom se odredbom propisuje niži postotak smanjenja mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju sa sadašnjih 10% na 5%, od 1. srpnja 2023. Također, propisani granični novčani iznos mirovine koji podliježe smanjenju izražen u kunama, zamjenjuje se novčanim iznosom izraženim u eurima.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 2.
Navedenom odredbom se propisani granični novčani iznos mirovine koji podliježe smanjenju izražen u kunama, zamjenjuje novčanim iznosom izraženim u eurima.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 3.
Ovom se odredbom propisuje obveza Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje za određivanje smanjenja mirovina i dodatka mirovini prema ovom Zakonu, po službenoj dužnosti, bez donošenja rješenja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 4.
Navedenom odredbom propisuje se prestanak smanjenja mirovina ostvarenih i/ili određenih prema posebnim propisima odnosno prestanak važenja zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Uz članak 5.
Ovom se odredbom propisuje stupanje na snagu Zakona o izmjenama Zakona o smanjenju mirovina određenih, odnosno ostvarenih prema posebnim propisima o mirovinskom osiguranju.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 3.
(1) Smanjenje mirovina i mirovinskih primanja iz članka 2. ovoga Zakona iznosi 10%, a primjenjuje se na svotu mirovine odnosno dodatak mirovini koja pripada korisniku mirovine prema zakonu, prije odbitka dodatnog doprinosa za zdravstveno osiguranje, poreza, prireza i drugih obustava.
(2) Svota mirovine i mirovinskog primanja, smanjena na temelju ovoga Zakona, ne može iznositi manje od 3.500,00 kuna mjesečno.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 4.
Smanjenju mirovina prema članku 2. i 3. ovoga Zakona ne podliježu:
– mirovine u mjesečnoj svoti do 3.500,00 kuna,
– mirovine hrvatskih ratnih vojnih invalida iz Domovinskog rata i ratnih vojnih invalida, s oštećenjem organizma od 100% i obiteljske mirovine djece smrtno stradalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata bez oba roditelja, osim sukorisničkih dijelova ovih mirovina koji pripadaju djeci koja su rođena u braku ili izvan braka s drugim roditeljem, odnosno udovici,
– mirovine prema Zakonu o posebnim pravima iz mirovinskog osiguranja i pravima po osnovi nezaposlenosti zaposlenika u Istarskim ugljenokopima »Tupljak« d.d. Labin,
– mirovine prema Zakonu o uvjetima za stjecanje prava na starosnu mirovinu radnika profesionalno izloženih azbestu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike