PRIJEDLOG AKCIJSKOG PLANA UNAPRJEĐENJA FINANCIJSKE PISMENOSTI POTROŠAČA ZA 2016. GODINU
UVOD
U 2015. godini po prvi puta se sustavno pristupilo provođenju financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj te je u tu svrhu Vlada Republike Hrvatske na sjednici 29. siječnja 2015. godine donijela Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti potrošača za razdoblje od 2015. do 2020. godine (Narodne novine, br. 11/15, u daljnjem tekstu: Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti) i Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača za 2015. godinu (Narodne novine, br. 11/15, u daljnjem tekstu: Akcijski plan) s ciljem podizanja razine financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj.
Tijekom 2015. godine dionici Akcijskog plana provodili su niz mjera i aktivnosti usmjerenih na podizanje financijske pismenosti potrošača, od najmlađe do starije životne dobi. Organizirani su brojni seminari, radionice, stručni skupovi u cilju podizanja razine financijske pismenosti. Također, izdane su i edukativne brošure iz područja osiguranja, tržišta kapitala, leasinga, faktoringa i sl. Izrađene su različite korisne upute u svezi financijskog opismenjavanja djece, mladih te roditelja, dostupnih u elektroničkom obliku. Nadalje, Republike Hrvatska se uključila u Regionalnu radnu grupu zemalja jugoistočne Europe za financijsko opismenjavanje djece i mladih te će kroz istu razmjenjivati iskustava s drugim zemljama, održavati suradnju, sudjelovati na zajedničkim radnim sastancima, a u cilju podizanja razine financijske pismenosti.
Sukladno Nacionalnom strateškom okviru financijske pismenosti, Ministarstvo financija, u suradnji sa svim dionicima iz Nacionalnog strateškog okvira financijske pismenosti, svake godine izrađuje Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača.
Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača za 2016. godinu (u daljnjem tekstu: Akcijski plan za 2016.) izrađuje se drugu godinu za redom s ciljem provođenja aktivnosti i mjera financijskog obrazovanja potrošača. Po uzoru na uspješnu provedbu i praćenje mjera i aktivnosti tijekom 2015. godine, isto se planira i u 2016. godini. Akcijskim planom za 2016. definirane su mjere i aktivnosti svih dionika, rok za provedbu i trenutni status mjera koje se provode, pokazatelji uspješnosti te izvori financiranja. Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti kao i Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača za svaku narednu godinu usmjereni su na poticanje svih dionika financijskog obrazovanja na zajedničko djelovanje prema razumijevanju zajedničkog cilja i predanosti za njegovo postizanje.
Svi dionici provedbe Akcijskog plana za 2016. izvijestit će jednom godišnje Ministarstvo financija o provedenim aktivnostima za proteklo izvještajno razdoblje kao i o projekcijama aktivnosti za naredno izvještajno razdoblje.
Učinkovita provedba Nacionalnog strateškog okvira financijske pismenosti podrazumijeva različite mjere i aktivnost usmjerene k unaprjeđenju financijske pismenosti potrošača te je stoga Ministarstvo financija osnovalo Operativnu radnu grupu za praćenje provedbe mjera i aktivnosti (u daljnjem tekstu: Operativna radna grupa). Operativna radna grupa djeluje od početka 2015. godine, a nastavit će s radom i u 2016. godini. Radni sastanci održavat će se svaka tri mjeseca, a na kojima će se raspravljati o provedbenim aktivnostima te ostalim pitanjima relevantnim za financijsku pismenost. Također, Ministarstvo financija, kao koordinator svih aktivnosti u području financijske pismenosti, jednom godišnje izradit će objedinjeno izvješće o provedbi Akcijskog plana za proteklo jednogodišnje razdoblje i projekcijama planiranih aktivnosti za naredno izvještajno razdoblje te izvijestiti Vladu Republike Hrvatske.
Zavisno od aktivnosti, u rad Operativne radne grupe mogu se uključiti i predstavnici drugih institucija relevantnih za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača. Svi dionici u provedbi Akcijskog plana obvezuju se na kvalitetnu međusobnu suradnju, radi stvaranja uvjeta u okviru svoje nadležnosti i djelokruga rada te u skladu sa svojim djelatnostima, za osnaživanje okruženja i administrativne učinkovitosti u poticanju unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača.
Akcijski plan za 2016. izrađen kao „živi dokument“ podložan je prilagodbama i eventualnim budućim promjenama u društvu. Također, praćenje Akcijskog plana za 2016. omogućit će Ministarstvu financija i nositeljima provedbe identifikaciju onoga što je uspješno u provođenju financijske pismenosti, identifikaciju ciljnih skupina koje imaju koristi od financijske pismenosti, stjecanje saznanja o tome koji su dodatni izvori potrebni te identifikaciju potencijalnih propusta i aktivnosti za njihovo otklanjanje.
SADRŽAJ AKCIJSKOG PLANA
Akcijski plan za 2016. sadrži prikaz identificiranih mjera i aktivnosti u podizanju razine financijske pismenosti građana Republike Hrvatske. Mjere su definirane prema nositeljima, odnosno dionicima u provođenju financijskog obrazovanja definiranim Nacionalnim strateškim okvirom financijske pismenosti potrošača. Uz mjere, navedene su i aktivnosti svih dionika, rok unutar kojeg će se one provoditi, izvori financiranja te pokazatelji uspješnosti.
MJERA 1. Komunikacija s potrošačima.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Redovita komunikacija s potrošačima u svrhu savjetovanja po upitima.
HANFA
HUO
ZSE
EIZG
HGK
HNB
MFIN
UMFO
MINGO
POTROŠAČ
Kontinuirano
MFIN, MINGO – državni proračun
HANFA, HNB, HUO, HGK, ZSE, EIZG – vlastita sredstva
Pružanje besplatnih odgovora potrošačima u vezi sa zaštitom njihovih ekonomskih interesa
HUO – Kontinuirana komunikacija s potrošačima i besplatno pružanje usluga putem:
- Institut Pravobraniteljstva za djelatnost osiguranja koji djeluje u okviru Hrvatskog ureda za osiguranje
- Centra za mirenje pri Hrvatskom uredu za osiguranje
-Centralnog informacijskog sustava zaštite potrošača –HUO je jedna od kontaktnih točki (MINGO)
MJERA 2. Organizacija seminara, programa, radionica, okruglih stolova te stručnih skupova.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Sudjelovanje djelatnika HANFA-e na tribinama, okruglim stolovima, edukativnim skupinama i seminarima.
HANFA
Kontinuirano
Broj organiziranih seminara, programa, radionica, okruglih stolova te stručnih skupova u cilju podizanja razine financijske pismenosti potrošača
Održavanje predavanja i radionica na temu financijske pismenosti na području osiguranja za profesore i učitelje u okviru kurikuluma Građanskog odgoja
HUO
Održavanje jednodnevnih edukacija – seminara
ZSE
Održavanje edukativnih posjeta za studente i učenike
Ostvarenje suradnje s institucijama i strukovnim udruženjima
Praktično učenje trgovanja – vježbanje kupnje i prodaje vrijednosnih papira uz virtualne novčane iznose
Organiziranje panel diskusija za stručnu i širu investicijsku javnost
Sudjelovanje predstavnika ZSE na edukativnim događanjima drugih institucija.
Organizacija radionica kroz razgranatu mrežu poslovnica.
FINA
Organizacija događanja i okruglih stolova za educiranje članova (između ostalog i u cilju zaštite potrošača), organizacija radnih ručkova i stručnih skupova s predstavnicima vlasti, gospodarstva i međunarodnih organizacija.
HUP
Stručne diskusije i okrugli stolovi na aktualne teme.
UMFO
IV. kvartal
Organizirana konferencija u suradnji sa ZSE namijenjena stručnoj i poslovnoj javnosti.
Organizacija Konferencije u suradnji sa ZSE namijenjena stručnoj i poslovnoj javnosti
UMFO
ZSE
Održavanje redovnih briefinga za medije, okruglih stolova i stručnih skupova iz područja bankarstva, financija i ekonomije.
HUB
Kontinuirano
Organiziranje različitih edukativnih događanja u cilju podizanja rane financijske pismenosti poslovnih subjekata i potrošača
HGK
Održavanje predavanja i radionica za nastavnike i učenike u srednjim školama, višim i visokim u okviru kurikuluma GOO
ŠTEDOPIS
Organizacija radionica kroz razgranatu mrežu partnerskih udruga srednjoškolaca i studenata
MJERA 3. Edukacijske aktivnosti u svezi financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Predavanja namijenjena učenicima i studentima – prezentacije iz područja financijskih usluga koje uključuju teme vezane uz podizanje svjesnosti o važnosti financijske izobrazbe.
HANFA
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Broj organiziranih posjeta učenika i studenata financijskim institucijama i broj održanih predavanja– prezentacija iz područja financijskih usluga
Provedena edukativna kampanja u medijima s ciljem upoznavanja korisnika financijskih usluga s obilježjima usluga i rizicima korištenja usluga.
Edukativna kampanja u medijima s ciljem upoznavanja korisnika financijskih usluga s obilježjima usluga i rizicima korištenja usluga.
Informiranje/educiranje učenika srednjih škola i fakulteta na temu financijskih usluga (kroz predavanja u školama/fakultetima te pozivanjem učenika/studenata na edukativna događanja).
HKG
Predavanja za srednjoškolce i studente – osnove financijske pismenosti na području osiguranja, organiziranje posjeta HUO i društvima za osiguranje
HUO
I. kvartal
Distribuirana (neprofitna) edukativna društvena igra „Less risk – more fun“.
Educirati 5% ciljane dobne skupine (oko 17.000 osoba) što će se mjeriti njihovom registracijom i završenim e programom na kraju kojega dobivaju diplomu.
Broj i gledanost priloga
Distribucija (neprofitna) edukativne društvene igre „Less risk - more fun“
Organizacija posjeta učenika srednjih škola pri čemu će se dinamika i sadržaji izlaganja usklađivati sa zahtjevima pojedinih školskih programa
HNB
Edukativne posjete učenika bankama
HUB i pojedine banke
Distribucija edukativnih e programa za mlade (16-26) „Pametno sa svojim novcem“ dostupnih na portalu www.stedopis.hr i komunikacija putem društvenih mreža
ŠTEDOPIS
Kontinuirano
E-kviz znanja
ŠtedopisTV: kratki video prilozi (3-5min) o osobnim financijama usklađen s kurikulumom GOO, distribucija putem kanala youtube, portala Štedopis, društvenih mreža i partnerskih udruga
ŠTEDOPIS, Studentska TV, Akademija dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu
MJERA 4. Provedba projekta “Savjetovanje potrošača”.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Savjetovanja, informiranja i izobrazbe potrošača o važnim potrošačkim pitanjima te savjeti za financijske usluge.
MINGO
Kontinuirano
MINGO – državni proračun
Planirano
Broj provedenih savjetovanja, informiranja i programa izobrazbe potrošača o važnim potrošačkim pitanjima i broj pruženih savjeta za financijske usluge.
MJERA 5. Suradnja s nadležnim ministarstvima, članovima Povjerenstva te ostalim institucijama relevantnim za podizanje razine financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Aktivno sudjelovanje u podizanju razine financijske pismenosti potrošača. Korištenje rezultata istraživanja financijske pismenosti za definiranje daljnjih radnji
MFIN
HANFA
HUO
EIZG
HGK
MZOS
HNB
HUB
ZSE
HUP
UMFO
EFZG
ŠTEDOPIS
Kontinuirano
MFIN - državni proračun
Ostali dionici - vlastita sredstva
Kontinuitet aktivnog sudjelovanja nadležnih ministarstava, ostalih članova Povjerenstva te ostalim institucijama relevantnim za podizanje razine financijske pismenosti
Provedena zajednička nacionalna kampanja društava za osiguranje i HUO u svrhu promicanja financijske pismenosti na području osiguranja.
Suradnja s Agencijom za odgoj i obrazovanje i Županijskim stručnim vijećima za građanski odgoj i obrazovanje.
HUO
Suradnja s Ministarstvom gospodarstva
- Odjel za zaštitu potrošača i Savjetovališta za zaštitu potrošača
Zajednička nacionalna kampanja društava za osiguranje i HUO u svrhu promicanja financijske pismenosti na području osiguranja
Suradnja s udrugama studenata Ekonomskog fakulteta u Zagrebu - Financijski klub i Ekonomska klinika, te s udrugom studenata Ekonomskog fakulteta u Osijeku - Financijski impuls.
Suradnja s udrugama za mlade, Savjetom mladih Grada Zagreba, debatnim klubom Ekonomskog fakulteta Zagreb, Pravnom klinikom Pravnog fakulteta Zagreb,Institutom za obrazovanje
ŠTEDOPIS
MJERA 6. Izrada, izdavanje i objava edukativnih materijala/brošura/publikacija, web stranica i korisnih uputa u vezi s financijskim opismenjavanjem i obrazovanjem.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Edukativno/informativni materijali o različitim financijskim uslugama i proizvodima (brošure, publikacije, korisne upute, ažuriranje web stranica, stručni tekstovi i sl.)
HGK
Kontinuirano
MFIN – državni proračun
HNB, HGK, HUO – vlastita sredstva
Broj izrađenih, izdanih i objavljenih edukativnih materijala/brošura/publikacija i sl.
Objava materijala vezanih uz bankarske i financijske usluge
HNB
HANFA - vlastita sredstva
Izdavanje brošure i informativnih materijala o financijskoj pismenosti na području osiguranja te njihova objava na web stranici HUO-a
HUO
I. kvartal
HUB - vlastita sredstva
Izdavanje brošura u vezi s financijskim opismenjavanjem te njihova objava na web stranici Ministarstva financija.
MFIN
Kontinuirano
HGK - vlastita sredstva
Izdavanje edukativnih materijala u kojima se opisuju pojmovi iz područja mirovinskih fondova i mirovinskog sustava
UMFO
II. kvartal
ZSE - vlastita sredstva
ZSE - vlastita sredstva/kotizacije polaznika
Izdavanje e-brošure za mlade „Moja novac, moja budućnost)
ŠTEDOPIS
II. kvartal
ŠTEDOPIS – vlastita sredstva, proračuna Grada Zagreba.
ŠTEDOPIS - vlastita sredstva
Razvoj portala www.stedopis.hr
Besplatni udžbenik o osobnim financijama i online edukativni materijali za srednje škole usklađen s kurikulumom GOO, u primjeni za školsku godinu 2016./2017.
II. i III. kvartal
Edukacija nastavnika za provođenje nastave – kaskadni pristup
Izdavanje udžbenika za srednje škole u sklopu Provedbe Programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole
II.-IV. kvartal
MJERA 7. Suradnja s medijima i Internet portalima.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Ciljani istupi u medijima vezano uz projekt Financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj i zajedničke aktivnosti svih institucija i osiguratelja
HUO
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Kontinuirano informiranje potrošača u cilju podizanja financijske pismenosti potrošača i njihovog aktivnog uključivanja u zaštitu i ostvarivanje svojih prava
Kontinuirano informiranje potrošača u cilju podizanja financijske pismenosti potrošača i njihovog aktivnog uključivanja u zaštitu i ostvarivanje svojih prava
Sudjelovanje djelatnika HNB-a u medijima koji promiču financijsko opismenjavanje, na tribinama, okruglim stolovima, edukativnim skupovima i seminarima
HNB
HUB - vlastita sredstva
Suradnja s portalom Srednja.hr- kreiranje nagradnih igra/pitalica te druge moguće aktivnosti - korisnici portala su srednjoškolci i studenti
HUO
Kontinuirano
MFIN - državni proračun
Suradnja s medijima po pitanju svih relevantnih tema u svezi zajedničkih aktivnosti mirovinskih društava
UMFO
I. kvartal
HUB - vlastita sredstva
Informiranje potrošača i poslovnih subjekata kroz suradnju s medijima (odgovori na upite, stručni članci i dr.)
HGK
Kontinuirano
HUB - vlastita sredstva
MJERA 8. Sudjelovanje u projektu Simulirane sjednice Sabora za studente na temu Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Suradnja sa Službom za medije/Službom za građane Hrvatskoga Sabora i Agencijom za odgoj i obrazovanje kroz prezentiranje zakonske podloge Simulirane sjednice Sabora
HUO
II. kvartal
/
Proveden projekt Simulirane sjednice Sabora za studente na temu Zakona o obveznim osiguranjima u prometu
MJERA 9. Obilježavanje međunarodnih događaja značajnih za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Organiziranje okruglog stola i edukativnih posjeta povodom obilježavanja Europskog i Svjetskog tjedna novca - Koordinacija svih dionika i provedba planiranih podaktivnosti/Organiziranje okruglog stola te izrada smjernica/zaključaka različitih struka o daljnjem unaprjeđenju financijske pismenosti.
MZOS/AZOO
MFIN
HANFA
HUO
HGK
MZOS
HNB
HUB
ZSE
HUP
UMFO
ŠTEDOPIS
I. kvartal
Vlastita sredstva
Obilježeni Svjetski i Europski tjedan novca u 2016. godini.
Obilježeni Europski dan cestovne sigurnosti.
Obilježen Svjetski dan investicijskih fondova.
Obilježen Svjetski dan štednje.
Obilježen Svjetski dan srednjoškolaca.
Obilježavanje Europskog dana cestovne sigurnosti 06.05., obilježavanje Svjetskog dana štednje 31.10.)
HUO i društva za osiguranje
II. i IV. kvartal
Obilježavanje Svjetskog dana investicijskih fondova (World Investment Fund Day).
HGK
II. kvartal
Obilježavanje Svjetskog dana štednje
HUB
IV. kvartal
Obilježavanje Svjetskog dana kreditnih unija
HUP
IV. kvartal
Obilježavanja Svjetskog dana srednjoškolaca
ŠTEDOPIS, Udruga srednjoškolaca Hrvatske
MJERA 10. Istraživačka potpora razumijevanju financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Znanstvena istraživanja iz područja financijske pismenosti
EIZG
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Objavljen ili završen znanstveni rad.
MJERA 11. Informiranje potrošača i poslovnih subjekata o financijskim uslugama u cilju podizanja razine financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Edukacija i drugi oblici informiranja potrošača i poslovnih subjekata o različitim financijskim proizvodima i uslugama (osiguranje, bankarstvo, leasing, faktoring, investicijski fondovi, mirovinski fondovi, tržište kapitala i dr.).
HGK
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Broj organiziranih edukacija i drugih oblika informiranja te broj sudionika u cilju podizanja razine financijske pismenosti potrošača
Broj organiziranih, radionica i drugih oblika informiranja, redovito održavanje i ažuriranje www.sepa.hr te objave na www.hgk.hr.
Informiranje javnosti i edukacija korisnika platnih usluga o izmjenama u platnom prometu u 2016. godini (SEPA pravila za plaćanja u kunama i eurima) te o drugim promjenama iz područja financijskog poslovanja i makroekonomije
Organizacija radionica i drugi oblici informiranja u vezi sa SEPA platnim uslugama.
Održavanje i ažuriranje web stanice www.sepa.hr  e odgovori na upite upućeni putem kontakt adrese info@sepa.hr
Informiranje javnosti o svim aspektima korištenja interneta s naglaskom na internet bankarstvo
HUB i banke
Informiranje javnosti o važnim temama iz bankovnog i šireg financijskog sektora. Kontinuirane objave, okrugli stolovi o temama iz područja bankarstva i ekonomije (platni promet, ekonomske analize, činjenice o bankovnom sustavu i sl., štednja, otvaranje računa i sl.)
Organizacija različitih edukativnih aktivnosti u kontekstu hrvatskog tržišta osiguranja, poput stručnih seminara, radionica, savjetovanja i sl. (CEDOH-Centar za edukaciju koji djeluje u okviru HUO-a te provodi edukativne aktivnosti otvorenog tipa)
HUO
Informiranja članstava HUP-a o važnosti financijske edukacije
HUP
MJERA 12. Provođenje drugih aktivnosti usmjerenih na podizanje razine financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Uključivanje tema usmjerenih na podizanje razine financijske pismenosti u druga događanja u organizaciji HGK i partnera.
HGK
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Dionici provedbe financijskog obrazovanja - državni proračun/vlastita sredstva
MZOS - državni proračun
Broj aktivnosti umjerenih na podizanje razine financijske pismenosti.
Provedena promotivna kampanja o funkcioniranju OMF i DMF
Provedena promotivna kampanja o sigurnosti na internetu
Promotivna kampanja o funkcioniranju OMF i DMF
UMFO
II.-III- kvartal
Promotivna kampanja o sigurnosti na internetu – komuniciranje s korisnicima i objave u svrhu prevencije prevara na interenetu
HUB
Kontinuirano
Promotivna kampanja na društvenim mrežama usmjerena na senzibiliziranje javnosti o važnosti financijskog obrazovanja građana
ŠTEDOPIS
I. kvartal
MJERA 13. Provedba Programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Provedba Programa u osnovnim i srednji školama
AZOO
NCVVO
Kontinuirano
Nisu potrebna dodatna sredstva
Proveden Program međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole.
MJERA 14. Analiza provedenog nacionalnog istraživanja financijske pismenosti u RH u suradnji sa OECD-om i definiranje budućih aktivnosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Analiza podataka dobivenih nakon provedbe nacionalnog istraživanja financijske pismenosti u RH u suradnji sa OECD-om i definiranje prioritetnih područja na koja će se usmjeriti aktivnosti vezane uz provedbu financijske edukacije
HNB
I.-IV. kvartal
Vlastita sredstva
Izrađena analiza provedenog nacionalnog istraživanja financijske pismenosti u RH u suradnji sa OECD-om i definiranje budućih aktivnosti
MJERA 15. Edukativne posjete učenika bankama i drugim financijskim institucijama.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Organizacija posjeta učenika srednjih škola pri čemu će se dinamika i sadržaji izlaganja usklađivati sa zahtjevima pojedinih školskih programa
HNB
Kontinuirano
I.
Vlastita sredstva
Broj organiziranih posjeta učenika i studenata financijskim institucijama i broj održanih predavanja – prezentacija iz područja financijskih usluga
Edukativne posjete učenika bankama
HUB
I. kvartal
MJERA 16. Priprema projektnog prijedloga i analiza mogućih izvora financiranja iz EU fondova u suradnji s nadležnim Ministarstvom financija na temu financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Izrada analize potencijalnih izvora financiranja i priprema potrebne projektne dokumentacije, a u suradnji s institucijama nadležnim za provođenje financijske pismenosti potrošača.
FINA
Kvartalno
Vlastita sredstva
Izrađena analiza potencijalnih izvora financiranja i pripremljena potrebna projektna dokumentacija
MJERA 17. Socijalni partner (HUP i sindikati) – uključivanje u izradu propisa.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Sudjelovanje u izradi propisa.
HUP, sindikati
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Broj propisa u čiju su izradu uključeni HUP i sindikati kao socijalni partneri
MJERA 18. Suradnja s partnerskim institucijama i pridruženim Udrugama.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Davanje podrške inicijativama svojim partnerskim organizacijama HUO, HUB, Hrvatskom udrugom kreditnih unije, Udrugom mirovinskih fondova te ZSE
HUP
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Kontinuitet suradnje s partnerskim institucijama HUO i HUB na aktivnostima vezanim uz podizanje razine financijske pismenosti potrošača
MJERA 19. Promicanje osnovne ideje financijske pismenosti i odgovornosti kroz formalno i neformalno obrazovanje.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
HUP – Udruga privatnih poslodavaca u obrazovanju okuplja privatne škole i HUP – Udruga financijskog poslovanja – okuplja predstavnike banaka, osiguravateljske kuće i ostale predstavnike financijskog tržišta.
HUP
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Kontinuitet suradnje s partnerskim institucijama s kojima HUP ima potpisane Sporazume o suradnji te na aktivnostima u svezi podizanje razine financijske pismenosti potrošača.
MJERA 20. Osnivanje HUP – Koordinacije nebankarskih institucija na financijskom tržištu unutar HUP – udruge financijskog poslovanja.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Promocija aktivnosti članova Koordinacije prema javnosti kako bi se upoznali sa radom i ponudom financijskih usluga koje postoje na domaćem tržištu (članovima HUP-a nefinancijskog sektora, prema nadležnim institucijama te široj javnosti).
HUP
Kvartalno
Vlastita sredstva
Osnovana HUP – Koordinacija nebankarskih institucija na financijskom tržištu te rad i djelovanje iste.
MJERA 21. Informiranje potrošača o aktivnostima vezanih uz financijsku pismenost potrošača.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Objavljivanje aktivnosti te ostalih informacija vezanih uz financijsku pismenost potrošača na web stranici Ministarstva financija te njezino kontinuirano ažuriranje.
MFIN
Kontinuirano
MFIN - državni proračun
Planirano
Broj objavljenih aktivnosti te ostalih informacija vezanih uz financijsku pismenost potrošača na web stranici Ministarstva financija te njezino kontinuirano ažuriranje.
MJERA 22. Podnošenje izvješća prema Vladi Republike Hrvatske o provedenim aktivnostima Akcijskog plana.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Koordinacija aktivnosti i sastavljanje izvješća o provedenim aktivnostima.
MFIN
IV. kvartal
MFIN - državni proračun
Podneseno izvješće Vladi Republike Hrvatske o provedenim aktivnostima Akcijskog plana.
MJERA 23. Suradnja s članovima Regionalne radne grupu zemalja jugoistočne Europe za financijsku edukaciju djece i mladih.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Sudjelovanje u zajedničkim aktivnostima u svezi financijske pismenosti
MFIN
HNB
Kontinuirano
-
Kontinuirana suradnja s ostalim članovima Regionalne radne grupe te sudjelovanje u svim aktivnostima u svezi financijske pismenosti mladih.
POPIS KRATICA:
MFINMinistarstvo financija
MINGO Ministarstvo gospodarstva
MZOS Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
AZOOAgencija za odgoj i obrazovanje
NCVVONacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja
HANFAHrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
HNBHrvatska narodna banka
HGKHrvatska gospodarska komora
HUB Hrvatska udruga banaka
HUOHrvatski ured za osiguranje
ZSEZagrebačka burza
HUPHrvatska udruga poslodavaca
FINAFinancijska agencija
EFZGEkonomski fakultet Zagreb
EIZGEkonomski institut, Zagreb
POTROŠAČHrvatski savez udruga za zaštitu potrošača „Potrošač“
PRIJEDLOG AKCIJSKOG PLANA UNAPRJEĐENJA FINANCIJSKE PISMENOSTI POTROŠAČA ZA 2016. GODINU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
UVOD
U 2015. godini po prvi puta se sustavno pristupilo provođenju financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj te je u tu svrhu Vlada Republike Hrvatske na sjednici 29. siječnja 2015. godine donijela Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti potrošača za razdoblje od 2015. do 2020. godine (Narodne novine, br. 11/15, u daljnjem tekstu: Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti) i Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača za 2015. godinu (Narodne novine, br. 11/15, u daljnjem tekstu: Akcijski plan) s ciljem podizanja razine financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj.
Tijekom 2015. godine dionici Akcijskog plana provodili su niz mjera i aktivnosti usmjerenih na podizanje financijske pismenosti potrošača, od najmlađe do starije životne dobi. Organizirani su brojni seminari, radionice, stručni skupovi u cilju podizanja razine financijske pismenosti. Također, izdane su i edukativne brošure iz područja osiguranja, tržišta kapitala, leasinga, faktoringa i sl. Izrađene su različite korisne upute u svezi financijskog opismenjavanja djece, mladih te roditelja, dostupnih u elektroničkom obliku. Nadalje, Republike Hrvatska se uključila u Regionalnu radnu grupu zemalja jugoistočne Europe za financijsko opismenjavanje djece i mladih te će kroz istu razmjenjivati iskustava s drugim zemljama, održavati suradnju, sudjelovati na zajedničkim radnim sastancima, a u cilju podizanja razine financijske pismenosti.
Sukladno Nacionalnom strateškom okviru financijske pismenosti, Ministarstvo financija, u suradnji sa svim dionicima iz Nacionalnog strateškog okvira financijske pismenosti, svake godine izrađuje Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača.
Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača za 2016. godinu (u daljnjem tekstu: Akcijski plan za 2016.) izrađuje se drugu godinu za redom s ciljem provođenja aktivnosti i mjera financijskog obrazovanja potrošača. Po uzoru na uspješnu provedbu i praćenje mjera i aktivnosti tijekom 2015. godine, isto se planira i u 2016. godini. Akcijskim planom za 2016. definirane su mjere i aktivnosti svih dionika, rok za provedbu i trenutni status mjera koje se provode, pokazatelji uspješnosti te izvori financiranja. Nacionalni strateški okvir financijske pismenosti kao i Akcijski plan unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača za svaku narednu godinu usmjereni su na poticanje svih dionika financijskog obrazovanja na zajedničko djelovanje prema razumijevanju zajedničkog cilja i predanosti za njegovo postizanje.
Svi dionici provedbe Akcijskog plana za 2016. izvijestit će jednom godišnje Ministarstvo financija o provedenim aktivnostima za proteklo izvještajno razdoblje kao i o projekcijama aktivnosti za naredno izvještajno razdoblje.
Učinkovita provedba Nacionalnog strateškog okvira financijske pismenosti podrazumijeva različite mjere i aktivnost usmjerene k unaprjeđenju financijske pismenosti potrošača te je stoga Ministarstvo financija osnovalo Operativnu radnu grupu za praćenje provedbe mjera i aktivnosti (u daljnjem tekstu: Operativna radna grupa). Operativna radna grupa djeluje od početka 2015. godine, a nastavit će s radom i u 2016. godini. Radni sastanci održavat će se svaka tri mjeseca, a na kojima će se raspravljati o provedbenim aktivnostima te ostalim pitanjima relevantnim za financijsku pismenost. Također, Ministarstvo financija, kao koordinator svih aktivnosti u području financijske pismenosti, jednom godišnje izradit će objedinjeno izvješće o provedbi Akcijskog plana za proteklo jednogodišnje razdoblje i projekcijama planiranih aktivnosti za naredno izvještajno razdoblje te izvijestiti Vladu Republike Hrvatske.
Zavisno od aktivnosti, u rad Operativne radne grupe mogu se uključiti i predstavnici drugih institucija relevantnih za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača. Svi dionici u provedbi Akcijskog plana obvezuju se na kvalitetnu međusobnu suradnju, radi stvaranja uvjeta u okviru svoje nadležnosti i djelokruga rada te u skladu sa svojim djelatnostima, za osnaživanje okruženja i administrativne učinkovitosti u poticanju unaprjeđenja financijske pismenosti potrošača.
Akcijski plan za 2016. izrađen kao „živi dokument“ podložan je prilagodbama i eventualnim budućim promjenama u društvu. Također, praćenje Akcijskog plana za 2016. omogućit će Ministarstvu financija i nositeljima provedbe identifikaciju onoga što je uspješno u provođenju financijske pismenosti, identifikaciju ciljnih skupina koje imaju koristi od financijske pismenosti, stjecanje saznanja o tome koji su dodatni izvori potrebni te identifikaciju potencijalnih propusta i aktivnosti za njihovo otklanjanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
SADRŽAJ AKCIJSKOG PLANA
Akcijski plan za 2016. sadrži prikaz identificiranih mjera i aktivnosti u podizanju razine financijske pismenosti građana Republike Hrvatske. Mjere su definirane prema nositeljima, odnosno dionicima u provođenju financijskog obrazovanja definiranim Nacionalnim strateškim okvirom financijske pismenosti potrošača. Uz mjere, navedene su i aktivnosti svih dionika, rok unutar kojeg će se one provoditi, izvori financiranja te pokazatelji uspješnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 1. Komunikacija s potrošačima.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Redovita komunikacija s potrošačima u svrhu savjetovanja po upitima.
HANFA
HUO
ZSE
EIZG
HGK
HNB
MFIN
UMFO
MINGO
POTROŠAČ
Kontinuirano
MFIN, MINGO – državni proračun
HANFA, HNB, HUO, HGK, ZSE, EIZG – vlastita sredstva
Pružanje besplatnih odgovora potrošačima u vezi sa zaštitom njihovih ekonomskih interesa
HUO – Kontinuirana komunikacija s potrošačima i besplatno pružanje usluga putem:
- Institut Pravobraniteljstva za djelatnost osiguranja koji djeluje u okviru Hrvatskog ureda za osiguranje
- Centra za mirenje pri Hrvatskom uredu za osiguranje
-Centralnog informacijskog sustava zaštite potrošača –HUO je jedna od kontaktnih točki (MINGO)
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 2. Organizacija seminara, programa, radionica, okruglih stolova te stručnih skupova.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Sudjelovanje djelatnika HANFA-e na tribinama, okruglim stolovima, edukativnim skupinama i seminarima.
HANFA
Kontinuirano
Broj organiziranih seminara, programa, radionica, okruglih stolova te stručnih skupova u cilju podizanja razine financijske pismenosti potrošača
Održavanje predavanja i radionica na temu financijske pismenosti na području osiguranja za profesore i učitelje u okviru kurikuluma Građanskog odgoja
HUO
Održavanje jednodnevnih edukacija – seminara
ZSE
Održavanje edukativnih posjeta za studente i učenike
Ostvarenje suradnje s institucijama i strukovnim udruženjima
Praktično učenje trgovanja – vježbanje kupnje i prodaje vrijednosnih papira uz virtualne novčane iznose
Organiziranje panel diskusija za stručnu i širu investicijsku javnost
Sudjelovanje predstavnika ZSE na edukativnim događanjima drugih institucija.
Organizacija radionica kroz razgranatu mrežu poslovnica.
FINA
Organizacija događanja i okruglih stolova za educiranje članova (između ostalog i u cilju zaštite potrošača), organizacija radnih ručkova i stručnih skupova s predstavnicima vlasti, gospodarstva i međunarodnih organizacija.
HUP
Stručne diskusije i okrugli stolovi na aktualne teme.
UMFO
IV. kvartal
Organizirana konferencija u suradnji sa ZSE namijenjena stručnoj i poslovnoj javnosti.
Organizacija Konferencije u suradnji sa ZSE namijenjena stručnoj i poslovnoj javnosti
UMFO
ZSE
Održavanje redovnih briefinga za medije, okruglih stolova i stručnih skupova iz područja bankarstva, financija i ekonomije.
HUB
Kontinuirano
Organiziranje različitih edukativnih događanja u cilju podizanja rane financijske pismenosti poslovnih subjekata i potrošača
HGK
Održavanje predavanja i radionica za nastavnike i učenike u srednjim školama, višim i visokim u okviru kurikuluma GOO
ŠTEDOPIS
Organizacija radionica kroz razgranatu mrežu partnerskih udruga srednjoškolaca i studenata
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 3. Edukacijske aktivnosti u svezi financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Predavanja namijenjena učenicima i studentima – prezentacije iz područja financijskih usluga koje uključuju teme vezane uz podizanje svjesnosti o važnosti financijske izobrazbe.
HANFA
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Broj organiziranih posjeta učenika i studenata financijskim institucijama i broj održanih predavanja– prezentacija iz područja financijskih usluga
Provedena edukativna kampanja u medijima s ciljem upoznavanja korisnika financijskih usluga s obilježjima usluga i rizicima korištenja usluga.
Edukativna kampanja u medijima s ciljem upoznavanja korisnika financijskih usluga s obilježjima usluga i rizicima korištenja usluga.
Informiranje/educiranje učenika srednjih škola i fakulteta na temu financijskih usluga (kroz predavanja u školama/fakultetima te pozivanjem učenika/studenata na edukativna događanja).
HKG
Predavanja za srednjoškolce i studente – osnove financijske pismenosti na području osiguranja, organiziranje posjeta HUO i društvima za osiguranje
HUO
I. kvartal
Distribuirana (neprofitna) edukativna društvena igra „Less risk – more fun“.
Educirati 5% ciljane dobne skupine (oko 17.000 osoba) što će se mjeriti njihovom registracijom i završenim e programom na kraju kojega dobivaju diplomu.
Broj i gledanost priloga
Distribucija (neprofitna) edukativne društvene igre „Less risk - more fun“
Organizacija posjeta učenika srednjih škola pri čemu će se dinamika i sadržaji izlaganja usklađivati sa zahtjevima pojedinih školskih programa
HNB
Edukativne posjete učenika bankama
HUB i pojedine banke
Distribucija edukativnih e programa za mlade (16-26) „Pametno sa svojim novcem“ dostupnih na portalu www.stedopis.hr i komunikacija putem društvenih mreža
ŠTEDOPIS
Kontinuirano
E-kviz znanja
ŠtedopisTV: kratki video prilozi (3-5min) o osobnim financijama usklađen s kurikulumom GOO, distribucija putem kanala youtube, portala Štedopis, društvenih mreža i partnerskih udruga
ŠTEDOPIS, Studentska TV, Akademija dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 4. Provedba projekta “Savjetovanje potrošača”.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Savjetovanja, informiranja i izobrazbe potrošača o važnim potrošačkim pitanjima te savjeti za financijske usluge.
MINGO
Kontinuirano
MINGO – državni proračun
Planirano
Broj provedenih savjetovanja, informiranja i programa izobrazbe potrošača o važnim potrošačkim pitanjima i broj pruženih savjeta za financijske usluge.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 5. Suradnja s nadležnim ministarstvima, članovima Povjerenstva te ostalim institucijama relevantnim za podizanje razine financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Aktivno sudjelovanje u podizanju razine financijske pismenosti potrošača. Korištenje rezultata istraživanja financijske pismenosti za definiranje daljnjih radnji
MFIN
HANFA
HUO
EIZG
HGK
MZOS
HNB
HUB
ZSE
HUP
UMFO
EFZG
ŠTEDOPIS
Kontinuirano
MFIN - državni proračun
Ostali dionici - vlastita sredstva
Kontinuitet aktivnog sudjelovanja nadležnih ministarstava, ostalih članova Povjerenstva te ostalim institucijama relevantnim za podizanje razine financijske pismenosti
Provedena zajednička nacionalna kampanja društava za osiguranje i HUO u svrhu promicanja financijske pismenosti na području osiguranja.
Suradnja s Agencijom za odgoj i obrazovanje i Županijskim stručnim vijećima za građanski odgoj i obrazovanje.
HUO
Suradnja s Ministarstvom gospodarstva
- Odjel za zaštitu potrošača i Savjetovališta za zaštitu potrošača
Zajednička nacionalna kampanja društava za osiguranje i HUO u svrhu promicanja financijske pismenosti na području osiguranja
Suradnja s udrugama studenata Ekonomskog fakulteta u Zagrebu - Financijski klub i Ekonomska klinika, te s udrugom studenata Ekonomskog fakulteta u Osijeku - Financijski impuls.
Suradnja s udrugama za mlade, Savjetom mladih Grada Zagreba, debatnim klubom Ekonomskog fakulteta Zagreb, Pravnom klinikom Pravnog fakulteta Zagreb,Institutom za obrazovanje
ŠTEDOPIS
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 6. Izrada, izdavanje i objava edukativnih materijala/brošura/publikacija, web stranica i korisnih uputa u vezi s financijskim opismenjavanjem i obrazovanjem.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Edukativno/informativni materijali o različitim financijskim uslugama i proizvodima (brošure, publikacije, korisne upute, ažuriranje web stranica, stručni tekstovi i sl.)
HGK
Kontinuirano
MFIN – državni proračun
HNB, HGK, HUO – vlastita sredstva
Broj izrađenih, izdanih i objavljenih edukativnih materijala/brošura/publikacija i sl.
Objava materijala vezanih uz bankarske i financijske usluge
HNB
HANFA - vlastita sredstva
Izdavanje brošure i informativnih materijala o financijskoj pismenosti na području osiguranja te njihova objava na web stranici HUO-a
HUO
I. kvartal
HUB - vlastita sredstva
Izdavanje brošura u vezi s financijskim opismenjavanjem te njihova objava na web stranici Ministarstva financija.
MFIN
Kontinuirano
HGK - vlastita sredstva
Izdavanje edukativnih materijala u kojima se opisuju pojmovi iz područja mirovinskih fondova i mirovinskog sustava
UMFO
II. kvartal
ZSE - vlastita sredstva
ZSE - vlastita sredstva/kotizacije polaznika
Izdavanje e-brošure za mlade „Moja novac, moja budućnost)
ŠTEDOPIS
II. kvartal
ŠTEDOPIS – vlastita sredstva, proračuna Grada Zagreba.
ŠTEDOPIS - vlastita sredstva
Razvoj portala www.stedopis.hr
Besplatni udžbenik o osobnim financijama i online edukativni materijali za srednje škole usklađen s kurikulumom GOO, u primjeni za školsku godinu 2016./2017.
II. i III. kvartal
Edukacija nastavnika za provođenje nastave – kaskadni pristup
Izdavanje udžbenika za srednje škole u sklopu Provedbe Programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole
II.-IV. kvartal
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 7. Suradnja s medijima i Internet portalima.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Ciljani istupi u medijima vezano uz projekt Financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj i zajedničke aktivnosti svih institucija i osiguratelja
HUO
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Kontinuirano informiranje potrošača u cilju podizanja financijske pismenosti potrošača i njihovog aktivnog uključivanja u zaštitu i ostvarivanje svojih prava
Kontinuirano informiranje potrošača u cilju podizanja financijske pismenosti potrošača i njihovog aktivnog uključivanja u zaštitu i ostvarivanje svojih prava
Sudjelovanje djelatnika HNB-a u medijima koji promiču financijsko opismenjavanje, na tribinama, okruglim stolovima, edukativnim skupovima i seminarima
HNB
HUB - vlastita sredstva
Suradnja s portalom Srednja.hr - kreiranje nagradnih igra/pitalica te druge moguće aktivnosti - korisnici portala su srednjoškolci i studenti
HUO
Kontinuirano
MFIN - državni proračun
Suradnja s medijima po pitanju svih relevantnih tema u svezi zajedničkih aktivnosti mirovinskih društava
UMFO
I. kvartal
HUB - vlastita sredstva
Informiranje potrošača i poslovnih subjekata kroz suradnju s medijima (odgovori na upite, stručni članci i dr.)
HGK
Kontinuirano
HUB - vlastita sredstva
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 8. Sudjelovanje u projektu Simulirane sjednice Sabora za studente na temu Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Suradnja sa Službom za medije/Službom za građane Hrvatskoga Sabora i Agencijom za odgoj i obrazovanje kroz prezentiranje zakonske podloge Simulirane sjednice Sabora
HUO
II. kvartal
/
Proveden projekt Simulirane sjednice Sabora za studente na temu Zakona o obveznim osiguranjima u prometu
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 9. Obilježavanje međunarodnih događaja značajnih za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Organiziranje okruglog stola i edukativnih posjeta povodom obilježavanja Europskog i Svjetskog tjedna novca - Koordinacija svih dionika i provedba planiranih podaktivnosti/Organiziranje okruglog stola te izrada smjernica/zaključaka različitih struka o daljnjem unaprjeđenju financijske pismenosti.
MZOS/AZOO
MFIN
HANFA
HUO
HGK
MZOS
HNB
HUB
ZSE
HUP
UMFO
ŠTEDOPIS
I. kvartal
Vlastita sredstva
Obilježeni Svjetski i Europski tjedan novca u 2016. godini.
Obilježeni Europski dan cestovne sigurnosti.
Obilježen Svjetski dan investicijskih fondova.
Obilježen Svjetski dan štednje.
Obilježen Svjetski dan srednjoškolaca.
Obilježavanje Europskog dana cestovne sigurnosti 06.05., obilježavanje Svjetskog dana štednje 31.10.)
HUO i društva za osiguranje
II. i IV. kvartal
Obilježavanje Svjetskog dana investicijskih fondova (World Investment Fund Day).
HGK
II. kvartal
Obilježavanje Svjetskog dana štednje
HUB
IV. kvartal
Obilježavanje Svjetskog dana kreditnih unija
HUP
IV. kvartal
Obilježavanja Svjetskog dana srednjoškolaca
ŠTEDOPIS, Udruga srednjoškolaca Hrvatske
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 10. Istraživačka potpora razumijevanju financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Znanstvena istraživanja iz područja financijske pismenosti
EIZG
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Objavljen ili završen znanstveni rad.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 11. Informiranje potrošača i poslovnih subjekata o financijskim uslugama u cilju podizanja razine financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Edukacija i drugi oblici informiranja potrošača i poslovnih subjekata o različitim financijskim proizvodima i uslugama (osiguranje, bankarstvo, leasing, faktoring, investicijski fondovi, mirovinski fondovi, tržište kapitala i dr.).
HGK
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Broj organiziranih edukacija i drugih oblika informiranja te broj sudionika u cilju podizanja razine financijske pismenosti potrošača
Broj organiziranih, radionica i drugih oblika informiranja, redovito održavanje i ažuriranje www.sepa.hr te objave na www.hgk.hr.
Informiranje javnosti i edukacija korisnika platnih usluga o izmjenama u platnom prometu u 2016. godini (SEPA pravila za plaćanja u kunama i eurima) te o drugim promjenama iz područja financijskog poslovanja i makroekonomije
Organizacija radionica i drugi oblici informiranja u vezi sa SEPA platnim uslugama.
Održavanje i ažuriranje web stanice www.sepa.hr  e odgovori na upite upućeni putem kontakt adrese info@sepa.hr
Informiranje javnosti o svim aspektima korištenja interneta s naglaskom na internet bankarstvo
HUB i banke
Informiranje javnosti o važnim temama iz bankovnog i šireg financijskog sektora. Kontinuirane objave, okrugli stolovi o temama iz područja bankarstva i ekonomije (platni promet, ekonomske analize, činjenice o bankovnom sustavu i sl., štednja, otvaranje računa i sl.)
Organizacija različitih edukativnih aktivnosti u kontekstu hrvatskog tržišta osiguranja, poput stručnih seminara, radionica, savjetovanja i sl. (CEDOH-Centar za edukaciju koji djeluje u okviru HUO-a te provodi edukativne aktivnosti otvorenog tipa)
HUO
Informiranja članstava HUP-a o važnosti financijske edukacije
HUP
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 12. Provođenje drugih aktivnosti usmjerenih na podizanje razine financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Uključivanje tema usmjerenih na podizanje razine financijske pismenosti u druga događanja u organizaciji HGK i partnera.
HGK
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Dionici provedbe financijskog obrazovanja - državni proračun/vlastita sredstva
MZOS - državni proračun
Broj aktivnosti umjerenih na podizanje razine financijske pismenosti.
Provedena promotivna kampanja o funkcioniranju OMF i DMF
Provedena promotivna kampanja o sigurnosti na internetu
Promotivna kampanja o funkcioniranju OMF i DMF
UMFO
II.-III- kvartal
Promotivna kampanja o sigurnosti na internetu – komuniciranje s korisnicima i objave u svrhu prevencije prevara na interenetu
HUB
Kontinuirano
Promotivna kampanja na društvenim mrežama usmjerena na senzibiliziranje javnosti o važnosti financijskog obrazovanja građana
ŠTEDOPIS
I. kvartal
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 13. Provedba Programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Provedba Programa u osnovnim i srednji školama
AZOO
NCVVO
Kontinuirano
Nisu potrebna dodatna sredstva
Proveden Program međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 14. Analiza provedenog nacionalnog istraživanja financijske pismenosti u RH u suradnji sa OECD-om i definiranje budućih aktivnosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Analiza podataka dobivenih nakon provedbe nacionalnog istraživanja financijske pismenosti u RH u suradnji sa OECD-om i definiranje prioritetnih područja na koja će se usmjeriti aktivnosti vezane uz provedbu financijske edukacije
HNB
I.-IV. kvartal
Vlastita sredstva
Izrađena analiza provedenog nacionalnog istraživanja financijske pismenosti u RH u suradnji sa OECD-om i definiranje budućih aktivnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 15. Edukativne posjete učenika bankama i drugim financijskim institucijama.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Organizacija posjeta učenika srednjih škola pri čemu će se dinamika i sadržaji izlaganja usklađivati sa zahtjevima pojedinih školskih programa
HNB
Kontinuirano
I.
Vlastita sredstva
Broj organiziranih posjeta učenika i studenata financijskim institucijama i broj održanih predavanja – prezentacija iz područja financijskih usluga
Edukativne posjete učenika bankama
HUB
I. kvartal
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 16. Priprema projektnog prijedloga i analiza mogućih izvora financiranja iz EU fondova u suradnji s nadležnim Ministarstvom financija na temu financijske pismenosti.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Izrada analize potencijalnih izvora financiranja i priprema potrebne projektne dokumentacije, a u suradnji s institucijama nadležnim za provođenje financijske pismenosti potrošača.
FINA
Kvartalno
Vlastita sredstva
Izrađena analiza potencijalnih izvora financiranja i pripremljena potrebna projektna dokumentacija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 17. Socijalni partner (HUP i sindikati) – uključivanje u izradu propisa.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Sudjelovanje u izradi propisa.
HUP, sindikati
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Broj propisa u čiju su izradu uključeni HUP i sindikati kao socijalni partneri
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 18. Suradnja s partnerskim institucijama i pridruženim Udrugama.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Davanje podrške inicijativama svojim partnerskim organizacijama HUO, HUB, Hrvatskom udrugom kreditnih unije, Udrugom mirovinskih fondova te ZSE
HUP
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Kontinuitet suradnje s partnerskim institucijama HUO i HUB na aktivnostima vezanim uz podizanje razine financijske pismenosti potrošača
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 19. Promicanje osnovne ideje financijske pismenosti i odgovornosti kroz formalno i neformalno obrazovanje.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
HUP – Udruga privatnih poslodavaca u obrazovanju okuplja privatne škole i HUP – Udruga financijskog poslovanja – okuplja predstavnike banaka, osiguravateljske kuće i ostale predstavnike financijskog tržišta.
HUP
Kontinuirano
Vlastita sredstva
Kontinuitet suradnje s partnerskim institucijama s kojima HUP ima potpisane Sporazume o suradnji te na aktivnostima u svezi podizanje razine financijske pismenosti potrošača.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 20. Osnivanje HUP – Koordinacije nebankarskih institucija na financijskom tržištu unutar HUP – udruge financijskog poslovanja.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Promocija aktivnosti članova Koordinacije prema javnosti kako bi se upoznali sa radom i ponudom financijskih usluga koje postoje na domaćem tržištu (članovima HUP-a nefinancijskog sektora, prema nadležnim institucijama te široj javnosti).
HUP
Kvartalno
Vlastita sredstva
Osnovana HUP – Koordinacija nebankarskih institucija na financijskom tržištu te rad i djelovanje iste.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 21. Informiranje potrošača o aktivnostima vezanih uz financijsku pismenost potrošača.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Objavljivanje aktivnosti te ostalih informacija vezanih uz financijsku pismenost potrošača na web stranici Ministarstva financija te njezino kontinuirano ažuriranje.
MFIN
Kontinuirano
MFIN - državni proračun
Planirano
Broj objavljenih aktivnosti te ostalih informacija vezanih uz financijsku pismenost potrošača na web stranici Ministarstva financija te njezino kontinuirano ažuriranje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 22. Podnošenje izvješća prema Vladi Republike Hrvatske o provedenim aktivnostima Akcijskog plana.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Koordinacija aktivnosti i sastavljanje izvješća o provedenim aktivnostima.
MFIN
IV. kvartal
MFIN - državni proračun
Podneseno izvješće Vladi Republike Hrvatske o provedenim aktivnostima Akcijskog plana.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
MJERA 23. Suradnja s članovima Regionalne radne grupu zemalja jugoistočne Europe za financijsku edukaciju djece i mladih.
AKTIVNOST
NOSITELJ/
SUNOSITELJ
ROK PROVEDBE
(kvartal/
kontinuirano)
IZVORI
FINANCIRANJA
STATUS
(planirano/provedeno/nije provedeno)
POKAZATELJI
USPJEŠNOSTI
Sudjelovanje u zajedničkim aktivnostima u svezi financijske pismenosti
MFIN
HNB
Kontinuirano
-
Kontinuirana suradnja s ostalim članovima Regionalne radne grupe te sudjelovanje u svim aktivnostima u svezi financijske pismenosti mladih.
POPIS KRATICA:
MFINMinistarstvo financija
MINGO Ministarstvo gospodarstva
MZOS Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
AZOOAgencija za odgoj i obrazovanje
NCVVONacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja
HANFAHrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
HNBHrvatska narodna banka
HGKHrvatska gospodarska komora
HUB Hrvatska udruga banaka
HUOHrvatski ured za osiguranje
ZSEZagrebačka burza
HUPHrvatska udruga poslodavaca
FINAFinancijska agencija
EFZGEkonomski fakultet Zagreb
EIZGEkonomski institut, Zagreb
POTROŠAČHrvatski savez udruga za zaštitu potrošača „Potrošač“
OECDOrganizacija za ekonomsku suradnju i razvoj
Komentirate u ime: Ministarstvo financija