PRIJEDLOG ZAKONA O OSNIVANJU CENTRA IZVRSNOSTI ZA PRIKUPLJANJE, OBRADU I ANALIZU PODATAKA IZ OTVORENIH IZVORA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o osnivanju Centra izvrsnosti za prikupljanje, obradu i analizu podataka iz otvorenih izvora (u daljnjem tekstu: Centar) osniva se navedeni Centar kao neprofitna i stručna institucija od interesa za Republiku Hrvatsku i međunarodnu sigurnost koje će biti središnje mjesto znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora s ciljem unaprjeđenja sposobnosti, razvijanja doktrina, standardiziranih procedura i metodoloških postavki u ovom području, na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Zakonom se uređuju djelatnost Centra, ustrojstvo i način financiranja.
Centar koji se ovim Prijedlogom zakona predlaže osnovati nastavlja dosadašnji angažman Sigurnosno-obavještajne agencije na području razvijanja OSINT-a1na međunarodnoj razini, odnosno u okviru suradnje sa sigurnosno-obavještajnim službama Europske unije i šire. Temelj za suradnju tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske te sigurnosno obavještajnih i drugih odgovarajućih službi drugih država predstavljat će Memorandum o suradnji kao provedbeni međunarodni akt sui generis. U tom smislu, potpisnici Memoranduma o suradnji bili bi predstavnici stranaka sukladno njihovom unutarnjem zakonodavstvu. Stranke bi bile sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe koje sudjeluju u radu Centra, s time da nema zapreke da više stranaka ima pripadnost jedne države.
Važnost opisane discipline pogotovo dolazi do izražaja u kontekstu aktualnog sigurnosnog okruženja kojeg karakteriziraju prijetnje kao što su transnacionalni terorizam, hibridne prijetnje, proliferacija oružja, organizirani i gospodarski kriminal, migracije stanovništva i drugo te činjenica da su tajni podaci teško dostupni korištenjem ljudskih izvora (HUMINT), a buduće namjere nositelja prijetnje često niti ne postoje kao formaliziran dokument i/ili podatak, takva obilježja okružja suočavaju moderne sigurnosno - obavještajne sustave s rastućom potrebom pribavljanja podataka i informacija iz otvorenih izvora potrebnih za analizu prijetnji, uočavanje trendova, obrazaca ponašanja i suprotstavljanje prijetnjama. Uz to, procjenjuje se da će sigurnosno-obavještajni sustavi, teže dolaziti do tajnih podataka posredstvom ljudskih izvora, a u takvim okolnostima javno dostupni podaci postaju važno ishodište za kreiranje obavještajnih proizvoda o možebitnim ugrozama, ali i potencijalima te namjerama nositelja prijetnje.2 Utoliko je nužno naglasiti da i izazovi u kojima nema sigurnosnih ugroza, ponajprije potpora i realizacija nacionalnih interesa te pomoć donositeljima odluka u procesu odlučivanja, ali i realizacija i zaštita poslovnih prilika, uvelike ovise o eksploataciji i korištenju obavještajnih informacija iz otvorenih izvora (OSINT). Potonje predstavlja prikupljačku disciplinu koja se u sigurnosno - obavještajnim agencijama koristi niz godina, a recentno se razvila, odnosno poprimila svoj puni potencijal zahvaljujući razvoju interneta to jest volumenu dostupnih informacija.
Sigurnosno-obavještajna agencija kontinuiranim naporima unapređuje vlastitu OSINT disciplinu, prateći suvremene metodološke, prikupljačke i analitičke postavke, analizira krucijalne stručne i akademske rasprave po ovoj problematici te surađuje s brojnim partnerskim službama (iz država članica Europske unije i trećih država), kao i međunarodnim institucijama te u tim okvirima postaje sve bitniji i prepoznatljiviji međunarodni partner i čimbenik, ali i predlagatelj aktivnosti iz područja OSINT-a. Za brojne druge discipline, ali i područja te fenomene rada sigurnosno-obavještajnih službi, civilnih i vojnih, osnovani su Centri izvrsnosti međunarodnog karaktera (HUMINT, CIMIC, CI, Hybrid, CT, Cyber i sl.).3 Ono, međutim, iz područja otvorenih izvora jest jedino koje, za sada, nije formirano u međunarodnoj obavještajnoj zajednici.
Osnivanjem takvog Centra kao kolektivnog mjesta stručnosti i iskustva s ciljem razvijanja doktrine, standarda, metodoloških postavki u potrazi za zajedničkom interoperabilnošću, učinio bi se značajan korak u poboljšanju i aktualizaciji djelovanja svih sigurnosno-obavještajnih sustava uključenih u njegov rad na međunarodnoj razini. Činjenice da je Centar osnovan te da njime rukovodi Republika Hrvatska predstavljale bi snažan dokaz o važnosti Republike Hrvatske i njezinog sigurnosno-obavještajnog sustava na međunarodnoj razini.
___________________________
1 OSINT (Open-Source Intelligence ) podrazumijeva disciplinu obavještajnih informacija iz otvorenih izvora, koja u širem kontekstu na sustavan način prikuplja informacije i podatke iz javno dostupnih izvora koje se podvrgava utočnjavanju i vrednovanju, to jest obradi i oblikovanju u obavještajne informacije koje se u formi pisanog ili usmenog obavještajnog proizvoda dostavlja krajnjim korisnicima.
2 Međutim, obavještajne informacije iz otvorenih izvora nisu zamjena za tajne informacije dobivene posredstvom ljudskih izvora, ali informacije iz otvorenih izvora mogu unaprijediti i olakšati prikupljanje tajnih informacija.
3 Trenutačno je u okviru NATO-a akreditirano 28 centara izvrsnosti, dok unutar Europske unije postoji tek jedancentar izvrsnosti Europski centar izvrsnosti za suzbijanje hibridnih prijetnji akreditiran u Finskoj.
III. OCJENA IZVORA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona bit će potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske u 2023.g. U državnom proračunu Republike Hrvatske osiguravaju se plaće i druga materijalna prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja, ukoliko je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, te u prvoj godini rada Centra, opremanje Centra, po njegovu osnivanju. Procjena dodatnih sredstava koje je potrebno osigurati za navedeno iznosi 265.446 eura. U proračunu Sigurnosno obavještajne agencije za 2023.godine osigurana su sredstva za obavljanje svih pripremnih radnji oko osnivanja Centra te troškovi najma, održavanja prostora i režijski troškovi, dok će se preostala sredstva osigurati preraspodjelom sredstava unutar državnog proračuna.
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine41, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20), zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi.
Ovim Prijedlogom Zakona osniva se Centar čiji je krajnji cilj osnažiti djelotvornost sigurnosno-obavještajnog sustava RH na međunarodnoj razini, ali i međunarodne sigurnosno-obavještajne zajednice u cjelini. Naime, aktualno sigurnosno okruženje, karakterizira cijeli niz prijetnji kao što su transnacionalni terorizam, hibridne prijetnje, proliferacija oružja, organizirani i gospodarski kriminal, migracije stanovništva i drugo te su moderni sigurnosno-obavještajni sustavi suočeni s rastućom potrebom pribavljanja podataka i informacija iz otvorenih izvora potrebnih za analizu prijetnji, uočavanje trendova, obrazaca ponašanja i suprotstavljanje prijetnjama. Imajući u vidu i sve težu dostupnost tajnih podataka posredstvom ljudskih izvora, javno dostupni podaci postaju važno ishodište za kreiranje obavještajnih proizvoda o možebitnim ugrozama, ali i potencijalima.
U tom smislu, od posebne je važnosti osnivanje Centra kao središnjeg mjesta znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora.
Kako je jedna od osnovnih karakteristika aktualnog sigurnosnog okruženja i brzina kojom se navedene prijetnje mijenjaju i razvijaju, nužna je i brzina u unaprjeđenju sposobnosti, razvijanju doktrina, standardiziranih procedura i metodoloških postavki u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora i to kako na nacionalnoj, tako i na međunarodnoj razini. U tom smislu, iz navedene nužnosti proizlazi i potreba hitnosti u postupanju.
Slijedom navedenog, predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O OSNIVANJU CENTRA IZVRSNOSTI ZA PRIKUPLJANJE, OBRADU I ANALIZU PODATAKA IZ OTVORENIH IZVORA
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom osniva Centar izvrsnosti za prikupljanje, obradu i analizu podataka iz otvorenih izvora (u daljnjem tekstu: Centar) kao neprofitna i stručna institucija od interesa za Republiku Hrvatsku i međunarodnu sigurnost i uređuje se njegova djelatnost, ustrojstvo i način financiranja.
(2) Skraćeni naziv Centra je Centar izvrsnosti za OSINT.
Članak 2.
(1) Osnivač Centra je Republika Hrvatska, a osnivačka prava obavlja Sigurnosno-obavještajna agencija.
(2) Centar se osniva kao ustanova te ima svojstvo pravne osobe potrebno za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti koje stječe upisom u sudski registar.
(3) Sjedište Centra je u Republici Hrvatskoj.
(4) Centar može u pravnom prometu stjecati prava i preuzimati obveze, biti vlasnik pokretnih i nepokretnih stvari te može biti stranka u postupcima pred sudovima i javnopravnim tijelima.
Članak 3.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovog Zakona imaju sljedeće značenje:
OSINT (Open-Source Intelligence) je disciplina obavještajnih informacija iz otvorenih izvora, koja u širem kontekstu na sustavan način prikuplja informacije i podatke iz javno dostupnih izvora koje se podvrgava utočnjavanju i vrednovanju, to jest obradi i oblikovanju u obavještajne informacije koje se u formi pisanog ili usmenog obavještajnog proizvoda dostavlja krajnjim korisnicima
Memorandum o suradnji (u daljnjem tekstu: Memorandum) je provedbeni međunarodni akt koji predstavlja temelj za suradnju sigurnosno-obavještajnih i drugih odgovarajućih službi Republike Hrvatske i drugih država, kao i drugih međunarodnih subjekata kada je to svrsishodno za rad i djelovanje Centra, svrha koje suradnje je osnivanje i djelovanje Centra
stranka je svakasigurnosno-obavještajna i druga odgovarajuća služba, kao i međunarodni subjekt koji potpiše Memorandum o suradnji
član je predstavnik pojedine države čije sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe sudjeluju u radu Centra, odnosno predstavnik drugog međunarodnog subjekta koji sudjeluje u radu Centra
međunarodni subjekti su međunarodne organizacije ili njihova tijela te drugi subjekti na odgovarajući način zastupljeni u sigurnosno-obavještajnom radu
zaposlenici Centra su djelatnici i stručnjaci na radu u Centru
djelatnici Centra su zaposlenici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, upućeni na rad u Centar na poslovima iz nadležnosti rada Tajništva
stručnjaci su zaposlenici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske i zaposlenici drugih stranaka upućeni na rad u Centar na poslovima iz nadležnosti pojedinih odjela Centra
poslovna godina je kalendarska godina.
(2) Izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 4.
(1) Centar čine predstavnici najmanje dviju stranaka i predstavnik tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(2) Stranka se može povući iz Memoranduma u svakom trenutku uz obavijest Upravnom odboru, a povlačenje stupa na snagu šest mjeseci od dana obavijesti.
Članak 5.
(1) Centar je središnje mjesto znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora s ciljem unaprjeđenja sposobnosti, razvijanja doktrina, standardiziranih procedura i metodoloških postavki u ovom području, na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
(2) Djelatnosti Centra su:
-unaprjeđenje specifične prikupljačke obavještajne discipline OSINT-a, odnosno, sposobnosti selektiranja, prikupljanja, obrade i analize informacija iz otvorenih izvora, dijeljenjem praksi, davanjem preporuka, te testiranjem novih ideja i koncepata na području OSINT-a.
-jačanje sposobnosti, otpornosti te spremnosti sigurnosno-obavještajnih agencija u suočavanju s velikim količinama javno dostupnih podataka i informacija, njihovom iskorištavanju i izrađivanje novih strateških koncepata
(3) U obavljanju djelatnosti iz stavka 2. ovog članka Centar organizira stručne tečajeve, seminare i konferencije te provodi druge aktivnosti za unaprjeđenje znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora, između ostalog i kroz suradnju s domaćim i stranim tijelima sigurnosno-obavještajnog sustava, međunarodnim subjektima i privatnim sektorom.
Članak 6.
(1) Centar djeluje kao neprofitna pravna osoba, a sav prihod dužan je uložiti u obavljanje i unapređenje djelatnosti.
(2) Na djelovanje Centra ne primjenjuju se propisi kojima se uređuje djelatnost trgovačkih društava.
Članak 7.
(1) Centar čine tijela Centra i odgovarajući odjeli.
(2) Tijela Centra su:
-Ravnatelj
-Upravni odbor
-Tajništvo.
(3) Statutom će se urediti ustrojstvo Centra, uvjeti radnih mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značaja za obavljanje djelatnosti i poslovanje Centra.
Članak 8.
(1) Ravnatelja odlukom imenuje Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) bez provođenja javnog natječaja, na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije na razdoblje od četiri godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana.
(2) Ravnatelj je državljanin Republike Hrvatske.
(3) Ravnatelj:
-zastupa Centar, rukovodi Centrom i odgovoran je za njegov rad
-predlaže Upravnom odboru zamjenika ravnatelja i imenuje glavnog tajnika
-predlaže Upravnom odboru statut Centra te druge akte i njihove izmjene
-predlaže financijski plan
-predlaže Upravnom odboru program rada Centra i načela rada koje odobrava Upravni odbor
-jednom godišnje podnosi izvješće Vladi o radu Centra koje odobrava Upravni odbor
-predlaže pristupanje Centru novih stranaka
-predlaže druge odluke potrebne za djelovanje Centra
-obavlja druge poslove potrebne za rad i djelovanje Centra.
(4) Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, ravnatelj ima pravo rasporeda, odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja, na poslove koje je obavljao prije imenovanja, odnosno druge odgovarajuće poslove.
(5) Uvjeti ostvarivanja prava iz stavka 4. ovog članka pobliže će se urediti sporazumom između ravnatelja i čelnika tijela iz stavka 4. ovog članka.
(6) Ravnatelj ne može bez suglasnosti Upravnog odbora sklapati poslove o stjecanju, opterećenju i otuđenju nekretnina.
(7) Ravnatelj je ovlašten sklopiti pravni posao čija vrijednost ne prelazi iznos 150.000,00 eura.
(8) Za pravne poslove koji prelaze iznos iz stavka 7. ovog članka, ravnatelj je dužan pribaviti suglasnost Upravnog odbora.
(9)Ravnatelj može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan sukladno uvjetima propisanim zakonom kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanova.
Članak 9.
(1) Ravnatelj ima zamjenika.
(2) Zamjenika ravnatelja imenuje Upravni odbor na prijedlog ravnatelja na razdoblje od četiri godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana.
(3) Zamjenik ravnatelja u odsutnosti ravnatelja obavlja sve poslove za koje ga ravnatelj ovlasti.
(4) Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, zamjenik ravnatelja koji je državljanin Republike Hrvatske ima pravo rasporeda, odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja, na poslove koje je obavljao prije imenovanja, odnosno druge odgovarajuće poslove.
(5) Uvjeti ostvarivanja prava iz stavka 4. ovog članka pobliže će se urediti sporazumom između zamjenika ravnatelja i čelnika tijela iz stavka 4. ovog članka.
(6) Zamjenik ravnatelja može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan sukladno uvjetima za razrješenje ravnatelja propisanim zakonom kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanova.
Članak 10.
(1) Upravni odbor čine najmanje tri člana.
(2) Stranke iz iste države u Upravnom odboru predstavlja jedan član.
(3) Članovi su zaposlenici sigurnosno-obavještajnih sustava.
(4) Članovi koji su predstavnici drugih međunarodnih subjekata u radu odbora sudjeluju s pravom glasa uz uvjet plaćanja članarine.
(5) Upravni odbor odluke donosi većinom glasova članova nazočnih na sjednici pri čemu svaki član može glasati za, protiv ili se suzdržati od glasanja.
(6) U slučaju kada se veći dio članova suzdržao od glasanja, odluka se donosi većinom glasova onih članova koji su glasali za ili protiv.
(7) Upravni odbor može donositi odluke ako je pri glasanju prisutno više od polovice članova.
(8) Iznimno od stavka 7. ovog članka, kada je riječ o pristupanju nove stranke, imenovanju zamjenika ravnatelja te usvajanju financijskih planova i izvješća, Upravni odbor može donositi odluke ako u glasovanju sudjeluju svi članovi s pravom glasa.
(9) Upravni odbor sastaje se minimalno jednom godišnje, a po potrebi, na prijedlog ravnatelja ili predsjednika Upravnog odbora i češće.
(10) Upravni odbor:
-nadzire rad i djelovanje Centra
-odobrava planove rada Centra
-bira predsjednika odbora koji vodi sjednice odbora, na razdoblje od četiri godine
-imenuje zamjenika ravnatelja na prijedlog ravnatelja
-odobrava visinu članarina
-usvaja financijske planove i izvješća na prijedlog ravnatelja
-donosi statut Centra te druge potrebne akte i njihove izmjene na prijedlog ravnatelja
-usvaja izvješća o radu Centra na prijedlog ravnatelja
-odobrava pristupanje Centru novih stranaka na prijedlog ravnatelja
-na prijedlog ravnatelja donosi druge odluke potrebne za djelovanje Centra
-obavlja druge poslove potrebne za rad i djelovanje Centra.
Članak 11.
(1) Tajništvo je zaduženo za pravne, kadrovske i materijalno financijske poslove, poslove međunarodne suradnje, tehničke poslove, poslove osiguranja prostorija Centra te druge poslove potrebne za funkcioniranje Centra.
(2) Tajništvom rukovodi glavni tajnik.
(3) Glavni tajnik je državljanin Republike Hrvatske.
Članak 12.
(1) Plaća i materijalna prava ravnatelja, privremenog ravnatelja te zamjenika ravnatelja, ako je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, određuje Vlada odlukom koja je klasificirana i ne objavljuju se javno.
(2) Plaću i materijalna prava zamjenika ravnatelja, ako nije upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, odredit će i podmirivati stranka koja ga je uputila na rad u Centar.
Članak 13.
(1) Na rad u Centar upućuju se zaposlenici sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(2) Osobe iz stavka 1. ovog članka upućuju se na rad u Centar na temelju Sporazuma između Centra i odgovarajućeg tijela sigurnosno obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(3) Osobe iz stavka 1. ovog članka plaću i druga materijalna prava ostvaruju u tijelima iz kojih su upućeni sukladno uvjetima radnog mjesta s kojeg su upućeni.
Članak 14.
(1) Stranke mogu na rad u Centar upućivati svoje zaposlenike koji zadovoljavaju uvjete određene statutom ili drugim unutarnjim aktom Centra te se na njih primjenjuje pravo države, stranke, odnosno druge institucije iz koje su upućeni.
(2) Osobama iz stavka 1. ovog članka sva prava iz radnog odnosa podmirivat će stranke koje su ih uputile na rad u Centar.
(3) Stranke upućuju osobe iz stavka 1. ovog članka na rad u Centar u pravilu na razdoblje od dvije do četiri godine.
Članak 15.
(1) Ulazak u prostorije Centra, osim kada je riječ o zaposlenicima i članovima Upravnog odbora Centra, moguć je samo uz odobrenje ravnatelja odnosno osobe koju on ovlasti.
(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, u izvanrednim situacijama (požar, poplava, počinjenje kaznenog djela na štetu Centra, odnosno zaposlenika Centra i slično) nadležna tijela ovlaštena za postupanje u izvanrednim situacijama imaju pravo poduzeti radnje za zaštitu osoblja i prostorija Centra.
Članak 16.
Sve osobe koje na bilo koji način sudjeluju u radu ili djelovanju Centra bez obzira na državljanstvo ili status u Centru pri postupanju s klasificiranim podacima dužne su se pridržavati propisa koji reguliraju postupanje s klasificiranim podacima.
Članak 17.
(1) Sredstva potrebna za rad i djelovanje Centra osiguravaju se iz:
-sredstava državnog proračuna
-članarina koje plaćaju države čije sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe sudjeluju u radu Centra, odnosno drugi međunarodni subjekti koji sudjeluju u radu Centra, osim Republike Hrvatske
-dobrovoljnih priloga
-sredstava iz fondova Europske unije
-vlastitih prihoda
-ostalih izvora.
(2) Iz sredstava državnog proračuna financiraju se plaće i druga materijalna prava ravnatelja, privremenog ravnatelja i zamjenika ravnatelja, ukoliko je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, najam, održavanje prostora te režijski troškovi.
(3) Sredstva se osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije.
(4) Iz državnog proračuna podmiruje se do 50% ukupnog proračuna Centra.
(5) Iznimno od stavaka 3. i 4. ovog članka, u prvoj godini rada Centra, opremanje Centra osigurat će se, po njegovu osnivanju, iz sredstava državnog proračuna.
(6) Za financijska sredstva Centra koja se osiguravaju u državnom proračunu u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije Centar sastavlja izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava za poslovnu godinu i dostavlja ga davatelju sredstava Sigurnosno-obavještajnoj agenciji u roku 20 dana od isteka izvještajnog razdoblja.
(7) Centar samostalno i slobodno raspolaže sredstvima koja nisu osigurana iz državnog proračuna u svrhu obavljanja i unaprjeđenja djelatnosti Centra.
(8) Centar je dužan voditi poslovne knjige sukladno propisima koji reguliraju financijsko poslovanje i računovodstvo neprofitnih organizacija.
(9) Na financijsko materijalno poslovanje koje se financira iz državnog proračuna primjenjuju se propisi kao i u tijelima sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(10) Ukupan financijski plan Centra se javno ne objavljuje.
(11) Financijska i revizijska izvješća Centra su klasificirana i ne objavljuju se javno, a na sva pitanja koja se odnose na financijski nadzor izvješća i rada Centra na odgovarajući se način primjenjuju propisi na snazi u Republici Hrvatskoj koji reguliraju područje financijskog nadzora.
(12) U prve dvije godine rada Centra članarina iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka iznosit će 30.000,00 eura, nakon čega o visini godišnje naknade odlučuje Upravni odbor.
Članak 18.
Centar prestaje s radom ako je broj stranaka Memoranduma manji od tri, odlukom osnivača te u drugim slučajevima sukladno zakonu kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanove.
Članak 19.
(1) Vlada će odlukom, na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije, imenovati privremenog ravnatelja u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Mandat privremenog ravnatelja traje do imenovanja ravnatelja.
(3) Za privremenog ravnatelja može se imenovati zaposlenik tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske kojem za vrijeme obavljanja dužnosti privremenog ravnatelja prava i obveze radnog mjesta iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske na koje je bio raspoređen, miruju sukladno zakonu kojim se uređuju radni odnosi.
(4) Privremeni ravnatelj obavit će sve poslove u vezi s upisom Centra u sudski registar i organizirati početak rada Centra.
Članak 20.
(1) Vlada će imenovati ravnatelja u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Upravni odbor donosi Statut u roku od 30 dana od dana konstituiranja.
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. definira se osnivanje Centra izvrsnosti za prikupljanje, obradu i analizu podataka iz otvorenih izvora (u daljnjem tekstu: Centar) kao neprofitne i stručne institucija od interesa za Republiku Hrvatsku i međunarodnu sigurnost, svrha osnivanja Centra, predmet Zakona te se određuje skraćeni naziv Centra.
Članak 2. utvrđuje osnivača Centra, svojstvo pravne osobnosti Centra, njegovo sjedište te poslovna i procesna sposobnost.
Člankom 3. definirani su pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu te se utvrđuje kako se izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje odnose jednako na muški i ženski rod.
Članak 4. uređuje broj potpisnika Memoranduma o suradnji koji čine Centar. Memorandum o suradnji je provedbeni međunarodni akt koji predstavlja temelj za suradnju tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske e sigurnosno obavještajnih i drugih odgovarajućih službi drugih država svrha koje suradnje je djelovanje Centra. Određuje se broj stranaka potreban da bi Centar djelovao kao i mogućnost povlačenja stranke iz Memoranduma. Potpisivanjem Memoranduma stranke pristupaju Centru. Potpisnici su predstavnici stranaka sukladno njihovom unutarnjem zakonodavstvu. Stranke su sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe koje sudjeluju u radu Centra. Nema zapreke da više stranaka ima pripadnost jedne države.
Člankom 5. određuju se djelatnosti Centra.
Članak 6. potvrđuje Centar kao neprofitnu pravnu osobu koja ne ostvaruje dobit sukladno pozitivnim pravnim propisima koji uređuju oporezivanje dobiti, odnosno postupanje s dobicima i gubicima te je prihod dužan uložiti u obavljanje i unapređenje djelatnosti. Slijedom navedenog, Centar je izuzet od primjene pravnih propisa kojima se uređuje djelatnost trgovačkih društava.
Člankom 7. definira se ustrojstvo Centra, određuju se tijela Centra te se uređuje predmet Statuta Centra. Statutom će se urediti pojedini odjeli Centra, opis poslova odjela, opis radnih mjesta, uvjeti radnih mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značenja za obavljanje djelatnosti i poslovanje Centra. Statut će, na prijedlog ravnatelja, donijeti Upravni odbor u roku od 30 dana od dana njegova konstituiranja na svojoj prvoj sjednici kad se ispune uvjeti za rad Centra.
Članak 8. uređuje imenovanje ravnatelja i njegove ovlasti, odnosno dužnosti. Ravnatelja imenuje Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) bez provođenja javnog natječaja na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije na razdoblje od 4 (četiri) godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana. Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, ravnatelj ima pravo rasporeda, odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja, na poslove koje je obavljao prije imenovanja, odnosno druge odgovarajuće poslove. Za isto nije potrebno provesti javni natječaj. Drugi odgovarajući poslovi podrazumijevaju poslove za koje je kao uvjet propisana odgovarajuća stručna sprema. Uvjeti ostvarivanja ovog prava pobliže će se urediti sporazumom između ravnatelja i čelnika tog tijela.
Članak 9. definira dužnost zamjenika ravnatelja, uređuje njegovo imenovanje i dužnosti te razrješenje. Zamjenika ravnatelja imenuje Upravni odbor na prijedlog ravnatelja na razdoblje od četiri godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana. Zamjenik ravnatelja u odsutnosti ravnatelja obavlja sve poslove za koje ga ravnatelj ovlasti. Zamjenik ravnatelja može biti državljanin bilo koje države čiju pripadnost imaju stranke. Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, zamjenik ravnatelja koji je državljanin Republike Hrvatske ima pravo rasporeda odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja. Za isto nije potrebno provesti javni natječaj. Drugi odgovarajući poslovi podrazumijevaju poslove za koje je kao uvjet propisana odgovarajuća stručna sprema. Uvjeti ostvarivanja ovog prava pobliže će se urediti sporazumom između zamjenika ravnatelja i čelnika tog tijela.
Člankom 10. uređuje se članstvo Upravnog odbora, način donošenja odluka sudjelovanje drugih relevantnih međunarodnih subjekata u radu Upravnog odbora te ovlasti Upravnog odbora. Broj članova Upravnog odbora ne se može fiksno odrediti u trenutku donošenja zakona s obzirom da on ovisi o broju potpisnica Memoranduma o suradnji. Osim toga, stranke mogu potpisati Memorandum i nakon što je on započeo s radom jednako kao što mogu iz njega istupiti nakon što je Centar započeo s radom. Ovo znači da broj članova Upravnog odbora nije niti može biti fiksan. Nema zapreke da više stranaka ima pripadnost jedne države, ali u tom slučaju takve stranke predstavlja jedan član državljanin države čiju pripadnost imaju te stranke. Svi članovi zaposlenici su sigurnosno-obavještajnih sustava. Upravni odbor donosi odluke većinom glasova ako je pri glasanju prisutno više od polovice članova. Kada je riječ o odlukama koje se odnose na pristupanje nove stranke, imenovanje zamjenika ravnatelja te usvajanje financijskih planova i izvješća Upravni odbor može donijeti odluku ako u glasovanju sudjeluju svi članovi s pravom glasa. U radu Upravnog odbora mogu sudjelovati i predstavnici drugih relevantnih međunarodnih subjekata, kao što su NATO, EU i slično, kada je to svrsishodno za rad i djelovanje Centra. Ti predstavnici u radu Upravnog odbora sudjeluju s pravom glasa uz uvjet plaćanja članarine. U slučaju neplaćanja članarine, u radu Upravnog odbora sudjeluju u ulozi promatrača.
Članak 11. određuje funkcije tajništva i glavnog tajnika Centra. Tajništvo je zaduženo za pravne, kadrovske i materijalno financijske poslove, poslove međunarodne suradnje, tehničke poslove, poslove osiguranja prostorija Centra te druge poslove potrebne za funkcioniranje Centra. Glavni tajnik je državljanin Republike Hrvatske.
Članak 12. uređuje način određivanja plaće, odnosno materijalnih prava ravnatelja, privremenog ravnatelja i njegova zamjenika.
Članak 13. uređuje radnopravni status zaposlenika Centra upućenih na rad u Centar od strane tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske. Zaposlenici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske mogu biti upućeni na rad u Centar kao djelatnici, na poslove iz rada Tajništva, odnosno na pravne, kadrovske i materijalno financijske poslove, poslove međunarodne suradnje, tehničke poslove, poslove osiguranja prostorija Centra te druge poslove potrebne za funkcioniranje Centra. Također, zaposlenici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske mogu biti upućeni na rad u Centar kao stručnjaci na poslove iz nadležnosti pojedinih odjela Centra. U oba slučaja, navedeni zaposlenici sva prava iz radnog odnosa ostvaruju u tijelima iz kojih su upućeni sukladno uvjetima radnog mjesta s kojeg su upućeni.
Člankom 14. uređuje se upućivanje na rad u Centar zaposlenika drugih stranaka, odnosno odgovarajućih službi drugih država. Ostale stranke mogu na rad u Centar upućivati svoje zaposlenike kao stručnjake na poslove iz nadležnosti pojedinih odjela Centra ako zadovoljavaju uvjete određene statutom ili drugim unutarnjim aktom Centra. Prava iz radnog odnosa navedenim osobama osiguravat će stranke koje su ih uputile na rad u Centar sukladno njihovom zakonodavstvu koje uređuje tu materiju. Stranke upućuju svoje zaposlenike na rad u Centar u pravilu na razdoblje od dvije do četiri godine.
Članak 15. uređuje ulazak u prostorije Centra. S obzirom na sigurnosno-obavještajni i međunarodni karakter Centra, ulazak u prostorije Centra, osim kada je riječ o zaposlenicima i članovima Upravnog odbora Centra, moguć je samo uz odobrenje ravnatelja odnosno osobe koju on ovlasti. Iznimno, u izvanrednim situacijama (požar, poplava, počinjenje kaznenog djela na štetu Centra, odnosno zaposlenika Centra i slično) nadležna tijela imaju pravo poduzeti nužne korake za zaštitu osoblja i prostorija Centra.
Članak 16. propisuje obvezu pridržavanja propisa koji se odnose na zaštitu klasificiranih podataka te koji su na snazi u Republici Hrvatskoj svih osoba koje na bilo koji način sudjeluju u radu ili djelovanju Centra.
Članak 17. uređuje financiranje Centra. Sredstva potrebna za rad i djelovanje Centra osiguravaju se iz više izvora. Jedan od njih je državni proračun. Nadalje osiguravaju se i iz članarina koje plaćaju države čije sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe sudjeluju u radu Centra, odnosno drugi međunarodni subjekti koji sudjeluju u radu Centra, osim Republike Hrvatske. Dakle, članarinu ne podmiruju stranke već države čiju stranke imaju pripadnost. To znači ako je više službi iz iste države podmirivat će se samo jedna članarina za tu državu. Sredstva za rad i djelovanje podmiruju se i iz dobrovoljnih priloga, iz sredstava EU fondova, iz vlastitih prihoda i iz ostalih izvora. Iz državnog proračuna podmiruje se do najviše 50% ukupnog proračuna Centra. Iznimno u prvoj godini rada Centra, opremanje Centra osigurat će se po njegovom osnivanju iz dodatnih sredstava iz državnog proračuna. Iz sredstava državnog proračuna financiraju se prava iz radnog odnosa ravnatelja, privremenog ravnatelja i zamjenika ravnatelja, ukoliko je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, najam, održavanje prostora te režijski troškovi. Sredstva se osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije. Plaću i druga materijalna prava zaposlenici upućeni iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske nastavljaju ostvarivati u tijelima iz kojih su upućeni sukladno uvjetima radnog mjesta s kojeg su upućeni. Plaće i druga materijalna prava stručnjaka upućenih iz drugih stranaka podmirivat će te stranke. Za financijska sredstva Centra koja se osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije Centar sastavlja izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava za poslovnu godinu i dostavlja ga davatelju sredstava Sigurnosno-obavještajnoj agenciji u roku 20 dana od isteka izvještajnog razdoblja. Centar je dužan voditi poslovne knjige sukladno propisima koji reguliraju financijsko poslovanje i računovodstva neprofitnih organizacija. Na financijsko materijalno poslovanje Centra koje se financira iz državnog proračuna primjenjuju se propisi kao i u tijelima sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske. Ukupan financijski plan Centra se javno ne objavljuje. Financijska i revizijska izvješća Centra su klasificirana i ne objavljuju se javno, a na sva pitanja koja se odnose na financijski nadzor izvješća i rada Centra na odgovarajući se način primjenjuju propisi na snazi u Republici Hrvatskoj koji uređuju ovo područje.Članarina u prve dvije godine rada Centra iznosit će 30.000,00 (tridesettisuća) eura, nakon čega o visini godišnje naknade odlučuje Upravni odbor.
Članak 18. određuje kako Centar prestaje s radom ako je broj stranaka Memoranduma manji od tri, kao i odlukom osnivača, odnosno Republike Hrvatske. Ovaj će uvjet u svakom slučaju biti ispunjen ako Republika Hrvatska, odnosno stranke pripadnice Republike Hrvatske odluče prestati sudjelovati u radu Centra. Centar prestaje s radom i u drugim slučajevima sukladno zakonu kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanove.
Članak 19. utvrđuje obvezu Vlade da u roku od 30 dana od stupanja na snagu ovog Zakona, na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije imenuje privremenog ravnatelja koji će podnijeti prijavu za upis Centra u sudski registar te obaviti pripreme za početak rada Centra. Istom odlukom kojom se imenuje privremeni ravnatelj uredit će se i pitanja njegove plaće i drugih materijalnih prava. Dužnost privremenog ravnatelja traje do imenovanja ravnatelja. Za privremenog ravnatelja može se imenovati zaposlenik tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske kojem za vrijeme obavljanja dužnosti privremenog ravnatelja miruju prava i obveze radnog mjesta iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske na koje je bio raspoređen. Dužnost privremenog ravnatelja traje do imenovanja ravnatelja sukladno odredbama ovog Zakona.
Članak 20. utvrđuje kako će ravnatelja Vlada imenovati u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona. Propisuje se i obveza Upravnog odbora da na prijedlog ravnatelja u roku od 30 dana od dana konstituiranja donese Statut.
Članak 21. utvrđuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O OSNIVANJU CENTRA IZVRSNOSTI ZA PRIKUPLJANJE, OBRADU I ANALIZU PODATAKA IZ OTVORENIH IZVORA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Zakonom o osnivanju Centra izvrsnosti za prikupljanje, obradu i analizu podataka iz otvorenih izvora (u daljnjem tekstu: Centar) osniva se navedeni Centar kao neprofitna i stručna institucija od interesa za Republiku Hrvatsku i međunarodnu sigurnost koje će biti središnje mjesto znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora s ciljem unaprjeđenja sposobnosti, razvijanja doktrina, standardiziranih procedura i metodoloških postavki u ovom području, na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Zakonom se uređuju djelatnost Centra, ustrojstvo i način financiranja.
Centar koji se ovim Prijedlogom zakona predlaže osnovati nastavlja dosadašnji angažman Sigurnosno-obavještajne agencije na području razvijanja OSINT-a1 na međunarodnoj razini, odnosno u okviru suradnje sa sigurnosno-obavještajnim službama Europske unije i šire. Temelj za suradnju tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske te sigurnosno obavještajnih i drugih odgovarajućih službi drugih država predstavljat će Memorandum o suradnji kao provedbeni međunarodni akt sui generis. U tom smislu, potpisnici Memoranduma o suradnji bili bi predstavnici stranaka sukladno njihovom unutarnjem zakonodavstvu. Stranke bi bile sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe koje sudjeluju u radu Centra, s time da nema zapreke da više stranaka ima pripadnost jedne države.
Važnost opisane discipline pogotovo dolazi do izražaja u kontekstu a ktualnog sigurnosnog okruženja kojeg karakteriziraju prijetnje kao što su transnacionalni terorizam, hibridne prijetnje, proliferacija oružja, organizirani i gospodarski kriminal, migracije stanovništva i drugo te činjenica da su tajni podaci teško dostupni korištenjem ljudskih izvora (HUMINT), a buduće namjere nositelja prijetnje često niti ne postoje kao formaliziran dokument i/ili podatak, takva obilježja okružja suočavaju moderne sigurnosno - obavještajne sustave s rastućom potrebom pribavljanja podataka i informacija iz otvorenih izvora potrebnih za analizu prijetnji, uočavanje trendova, obrazaca ponašanja i suprotstavljanje prijetnjama. Uz to, procjenjuje se da će sigurnosno-obavještajni sustavi, teže dolaziti do tajnih podataka posredstvom ljudskih izvora, a u takvim okolnostima javno dostupni podaci postaju važno ishodište za kreiranje obavještajnih proizvoda o možebitnim ugrozama, ali i potencijalima te namjerama nositelja prijetnje.2 Utoliko je nužno naglasiti da i izazovi u kojima nema sigurnosnih ugroza, ponajprije potpora i realizacija nacionalnih interesa te pomoć donositeljima odluka u procesu odlučivanja, ali i realizacija i zaštita poslovnih prilika, uvelike ovise o eksploataciji i korištenju obavještajnih informacija iz otvorenih izvora (OSINT). Potonje predstavlja prikupljačku disciplinu koja se u sigurnosno - obavještajnim agencijama koristi niz godina, a recentno se razvila, odnosno poprimila svoj puni potencijal zahvaljujući razvoju interneta to jest volumenu dostupnih informacija.
Sigurnosno-obavještajna agencija kontinuiranim naporima unapređuje vlastitu OSINT disciplinu, prateći suvremene metodološke, prikupljačke i analitičke postavke, analizira krucijalne stručne i akademske rasprave po ovoj problematici te surađuje s brojnim partnerskim službama (iz država članica Europske unije i trećih država), kao i međunarodnim institucijama te u tim okvirima postaje sve bitniji i prepoznatljiviji međunarodni partner i čimbenik, ali i predlagatelj aktivnosti iz područja OSINT-a. Za brojne druge discipline, ali i područja te fenomene rada sigurnosno-obavještajnih službi, civilnih i vojnih, osnovani su Centri izvrsnosti međunarodnog karaktera (HUMINT, CIMIC, CI, Hybrid, CT, Cyber i sl.).3 Ono, međutim, iz područja otvorenih izvora jest jedino koje, za sada, nije formirano u međunarodnoj obavještajnoj zajednici.
Osnivanjem takvog Centra kao kolektivnog mjesta stručnosti i iskustva s ciljem razvijanja doktrine, standarda, metodoloških postavki u potrazi za zajedničkom interoperabilnošću, učinio bi se značajan korak u poboljšanju i aktualizaciji djelovanja svih sigurnosno-obavještajnih sustava uključenih u njegov rad na međunarodnoj razini. Činjenice da je Centar osnovan te da njime rukovodi Republika Hrvatska predstavljale bi snažan dokaz o važnosti Republike Hrvatske i njezinog sigurnosno-obavještajnog sustava na međunarodnoj razini.
___________________________
1 OSINT (Open-Source Intelligence ) podrazumijeva disciplinu obavještajnih informacija iz otvorenih izvora, koja u širem kontekstu na sustavan način prikuplja informacije i podatke iz javno dostupnih izvora koje se podvrgava utočnjavanju i vrednovanju, to jest obradi i oblikovanju u obavještajne informacije koje se u formi pisanog ili usmenog obavještajnog proizvoda dostavlja krajnjim korisnicima.
2 Međutim, obavještajne informacije iz otvorenih izvora nisu zamjena za tajne informacije dobivene posredstvom ljudskih izvora, ali informacije iz otvorenih izvora mogu unaprijediti i olakšati prikupljanje tajnih informacija.
3 Trenutačno je u okviru NATO-a akreditirano 28 centara izvrsnosti, dok unutar Europske unije postoji tek jedan centar izvrsnosti Europski centar izvrsnosti za suzbijanje hibridnih prijetnji akreditiran u Finskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
III. OCJENA IZVORA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVEDBU ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona bit će potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske u 2023.g. U državnom proračunu Republike Hrvatske osiguravaju se plaće i druga materijalna prava ravnatelja i zamjenika ravnatelja, ukoliko je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske , te u prvoj godini rada Centra, opremanje Centra, po njegovu osnivanju. Procjena dodatnih sredstava koje je potrebno osigurati za navedeno iznosi 265.446 eura. U proračunu Sigurnosno obavještajne agencije za 2023.godine osigurana su sredstva za obavljanje svih pripremnih radnji oko osnivanja Centra te troškovi najma, održavanja prostora i režijski troškovi, dok će se preostala sredstva osigurati preraspodjelom sredstava unutar državnog proračuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskog sabora („Narodne novine41, br. 81/13, 113/16, 69/17, 29/18 i 53/20), zakon se može donijeti po hitnom postupku, kada to zahtijevaju osobito opravdani razlozi.
Ovim Prijedlogom Zakona osniva se Centar čiji je krajnji cilj osnažiti djelotvornost sigurnosno-obavještajnog sustava RH na međunarodnoj razini, ali i međunarodne sigurnosno-obavještajne zajednice u cjelini. Naime, aktualno sigurnosno okruženje, karakterizira cijeli niz prijetnji kao što su transnacionalni terorizam, hibridne prijetnje, proliferacija oružja, organizirani i gospodarski kriminal, migracije stanovništva i drugo te su moderni sigurnosno-obavještajni sustavi suočeni s rastućom potrebom pribavljanja podataka i informacija iz otvorenih izvora potrebnih za analizu prijetnji, uočavanje trendova, obrazaca ponašanja i suprotstavljanje prijetnjama. Imajući u vidu i sve težu dostupnost tajnih podataka posredstvom ljudskih izvora, javno dostupni podaci postaju važno ishodište za kreiranje obavještajnih proizvoda o možebitnim ugrozama, ali i potencijalima.
U tom smislu, od posebne je važnosti osnivanje Centra kao središnjeg mjesta znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora.
Kako je jedna od osnovnih karakteristika aktualnog sigurnosnog okruženja i brzina kojom se navedene prijetnje mijenjaju i razvijaju, nužna je i brzina u unaprjeđenju sposobnosti, razvijanju doktrina, standardiziranih procedura i metodoloških postavki u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora i to kako na nacionalnoj, tako i na međunarodnoj razini. U tom smislu, iz navedene nužnosti proizlazi i potreba hitnosti u postupanju.
Slijedom navedenog, predlaže se donošenje ovog Zakona po hitnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
KONAČNI PR IJEDLOG ZAKONA O OSNIVANJU CENTRA IZVRSNOSTI ZA PRIKUPLJANJE, OBRADU I ANALIZU PODATAKA IZ OTVORENIH IZVORA
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 1.
(1) Ovim se Zakonom osniva Centar izvrsnosti za prikupljanje, obradu i analizu podataka iz otvorenih izvora (u daljnjem tekstu: Centar) kao neprofitna i stručna institucija od interesa za Republiku Hrvatsku i međunarodnu sigurnost i uređuje se njegova djelatnost, ustrojstvo i način financiranja.
(2) Skraćeni naziv Centra je Centar izvrsnosti za OSINT.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 2.
(1) Osnivač Centra je Republika Hrvatska, a osnivačka prava obavlja Sigurnosno-obavještajna agencija.
(2) Centar se osniva kao ustanova te ima svojstvo pravne osobe potrebno za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti koje stječe upisom u sudski registar.
(3) Sjedište Centra je u Republici Hrvatskoj.
(4) Centar može u pravnom prometu stjecati prava i preuzimati obveze, biti vlasnik pokretnih i nepokretnih stvari te može biti stranka u postupcima pred sudovima i javnopravnim tijelima.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 3.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovog Zakona imaju sljedeće značenje:
(2) Izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 4 .
(1) Centar čine predstavnici najmanje dviju stranaka i predstavnik tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(2) S tranka se može povući iz Memoranduma u svakom trenutku uz obavijest Upravnom odboru, a povlačenje stupa na snagu šest mjeseci od dana obavijesti.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 5.
(1) Centar je središnje mjesto znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora s ciljem unaprjeđenja sposobnosti, razvijanja doktrina, standardiziranih procedura i metodoloških postavki u ovom području, na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
(2) Djelatnosti Centra su:
- unaprjeđenje specifične prikupljačke obavještajne discipline OSINT-a, odnosno, sposobnosti selektiranja, prikupljanja, obrade i analize informacija iz otvorenih izvora, dijeljenjem praksi, davanjem preporuka, te testiranjem novih ideja i koncepata na području OSINT-a.
- jačanje sposobnosti, otpornosti te spremnosti sigurnosno-obavještajnih agencija u suočavanju s velikim količinama javno dostupnih podataka i informacija, njihovom iskorištavanju i izrađivanje novih strateških koncepata
(3) U obavljanju djelatnosti iz stavka 2. ovog članka Centar organizira stručne tečajeve, seminare i konferencije te provodi druge aktivnosti za unaprjeđenje znanja, stručnosti i iskustva u području prikupljanja, obrade i analize podataka iz otvorenih izvora, između ostalog i kroz suradnju s domaćim i stranim tijelima sigurnosno-obavještajnog sustava, međunarodnim subjektima i privatnim sektorom.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 6.
(1) Centar djeluje kao neprofitna pravna osoba, a sav prihod dužan je uložiti u obavljanje i unapređenje djelatnosti.
(2) Na djelovanje Centra ne primjenjuju se propisi kojima se uređuje djelatnost trgovačkih društava.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 7.
(1) Centar čine tijela Centra i odgovarajući odjeli.
(2) Tijela Centra su:
- Ravnatelj
- Upravni odbor
- Tajništvo.
(3) Statutom će se urediti ustrojstvo Centra, uvjeti radnih mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značaja za obavljanje djelatnosti i poslovanje Centra.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 8.
(1) Ravnatelja odlukom imenuje Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) bez provođenja javnog natječaja, na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije na razdoblje od četiri godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana.
(2) Ravnatelj je državljanin Republike Hrvatske.
(3) Ravnatelj:
- zastupa Centar, rukovodi Centrom i odgovoran je za njegov rad
- predlaže Upravnom odboru zamjenika ravnatelja i imenuje glavnog tajnika
- predlaže Upravnom odboru statut Centra te druge akte i njihove izmjene
- predlaže financijski plan
- predlaže Upravnom odboru program rada Centra i načela rada koje odobrava Upravni odbor
- jednom godišnje podnosi izvješće Vladi o radu Centra koje odobrava Upravni odbor
- predlaže pristupanje Centru novih stranaka
- predlaže druge odluke potrebne za djelovanje Centra
- obavlja druge poslove potrebne za rad i djelovanje Centra.
(4) Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, ravnatelj ima pravo rasporeda, odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja, na poslove koje je obavljao prije imenovanja, odnosno druge odgovarajuće poslove.
(5) Uvjeti ostvarivanja prava iz stavka 4. ovog članka pobliže će se urediti sporazumom između ravnatelja i čelnika tijela iz stavka 4. ovog članka.
(6) Ravnatelj ne može bez suglasnosti Upravnog odbora sklapati poslove o stjecanju, opterećenju i otuđenju nekretnina.
(7) Ravnatelj je ovlašten sklopiti pravni posao čija vrijednost ne prelazi iznos 150.000,00 eura.
(8) Za pravne poslove koji prelaze iznos iz stavka 7. ovog članka, ravnatelj je dužan pribaviti suglasnost Upravnog odbora.
(9) Ravnatelj može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan sukladno uvjetima propisanim zakonom kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanova.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 9.
(1) Ravnatelj ima zamjenika.
(2) Zamjenika ravnatelja imenuje Upravni odbor na prijedlog ravnatelja na razdoblje od četiri godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana.
(3) Zamjenik ravnatelja u odsutnosti ravnatelja obavlja sve poslove za koje ga ravnatelj ovlasti.
(4) Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, zamjenik ravnatelja koji je državljanin Republike Hrvatske ima pravo rasporeda, odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja, na poslove koje je obavljao prije imenovanja, odnosno druge odgovarajuće poslove.
(5) Uvjeti ostvarivanja prava iz stavka 4. ovog članka pobliže će se urediti sporazumom između zamjenika ravnatelja i čelnika tijela iz stavka 4. ovog članka.
( 6) Zamjenik ravnatelja može biti razriješen prije isteka vremena na koje je imenovan sukladno uvjetima za razrješenje ravnatelja propisanim zakonom kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanova.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 10.
(1) Upravni odbor čine najmanje tri člana.
(2) Stranke iz iste države u Upravnom odboru predstavlja jedan član.
(3) Članovi su zaposlenici sigurnosno-obavještajnih sustava.
(4) Članovi koji su predstavnici drugih međunarodnih subjekata u radu odbora sudjeluju s pravom glasa uz uvjet plaćanja članarine.
(5) Upravni odbor odluke donosi većinom glasova članova nazočnih na sjednici pri čemu svaki član može glasati za, protiv ili se suzdržati od glasanja.
(6) U slučaju kada se veći dio članova suzdržao od glasanja, odluka se donosi većinom glasova onih članova koji su glasali za ili protiv.
(7) Upravni odbor može donositi odluke ako je pri glasanju prisutno više od polovice članova.
(8) Iznimno od stavka 7. ovog članka, kada je riječ o pristupanju nove stranke, imenovanju zamjenika ravnatelja te usvajanju financijskih planova i izvješća, Upravni odbor može donositi odluke ako u glasovanju sudjeluju svi članovi s pravom glasa.
(9) Upravni odbor sastaje se minimalno jednom godišnje, a po potrebi, na prijedlog ravnatelja ili predsjednika Upravnog odbora i češće.
(10) Upravni odbor:
- nadzire rad i djelovanje Centra
- odobrava planove rada Centra
- bira predsjednika odbora koji vodi sjednice odbora, na razdoblje od četiri godine
- imenuje zamjenika ravnatelja na prijedlog ravnatelja
- odobrava visinu članarina
- usvaja financijske planove i izvješća na prijedlog ravnatelja
- donosi statut Centra te druge potrebne akte i njihove izmjene na prijedlog ravnatelja
- usvaja izvješća o radu Centra na prijedlog ravnatelja
- odobrava pristupanje Centru novih stranaka na prijedlog ravnatelja
- na prijedlog ravnatelja donosi druge odluke potrebne za djelovanje Centra
- obavlja druge poslove potrebne za rad i djelovanje Centra.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 11.
(1) Tajništvo je zaduženo za pravne, kadrovske i materijalno financijske poslove, poslove međunarodne suradnje, tehničke poslove, poslove osiguranja prostorija Centra te druge poslove potrebne za funkcioniranje Centra.
(2) Tajništvom rukovodi glavni tajnik.
(3) Glavni tajnik je državljanin Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 12.
(1) Plaća i materijalna prava ravnatelja, privremenog ravnatelja te zamjenika ravnatelja, ako je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, određuje Vlada odlukom koja je klasificirana i ne objavljuju se javno.
(2) Plaću i materijalna prava zamjenika ravnatelja, ako nije upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske, odredit će i podmirivati stranka koja ga je uputila na rad u Centar.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 13.
(1) Na rad u Centar upućuju se zaposlenici sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(2) Osobe iz stavka 1. ovog članka upućuju se na rad u Centar na temelju Sporazuma između Centra i odgovarajućeg tijela sigurnosno obavještajnog sustava Republike Hrvatske.
(3) Osobe iz stavka 1. ovog članka plaću i druga materijalna prava ostvaruju u tijelima iz kojih su upućeni sukladno uvjetima radnog mjesta s kojeg su upućeni.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 14.
(1) Stranke mogu na rad u Centar upućivati svoje zaposlenike koji zadovoljavaju uvjete određene statutom ili drugim unutarnjim aktom Centra te se na njih primjenjuje pravo države, stranke, odnosno druge institucije iz koje su upućeni.
(2) Osobama iz stavka 1. ovog članka sva prava iz radnog odnosa podmirivat će stranke koje su ih uputile na rad u Centar.
(3) Stranke upućuju osobe iz stavka 1. ovog članka na rad u Centar u pravilu na razdoblje od dvije do četiri godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 15.
(1) Ulazak u prostorije Centra, osim kada je riječ o zaposlenicima i članovima Upravnog odbora Centra, moguć je samo uz odobrenje ravnatelja odnosno osobe koju on ovlasti.
(2) Iznimno od stavka 1. ovog članka, u izvanrednim situacijama (požar, poplava, počinjenje kaznenog djela na štetu Centra, odnosno zaposlenika Centra i slično) nadležna tijela ovlaštena za postupanje u izvanrednim situacijama imaju pravo poduzeti radnje za zaštitu osoblja i prostorija Centra.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 16.
Sve osobe koje na bilo koji način sudjeluju u radu ili djelovanju Centra bez obzira na državljanstvo ili status u Centru pri postupanju s klasificiranim podacima dužne su se pridržavati propisa koji reguliraju postupanje s klasificiranim podacima.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 17.
(1) Sredstva potrebna za rad i djelovanje Centra osiguravaju se iz:
- sredstava državnog proračuna
- članarina koje plaćaju države čije sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe sudjeluju u radu Centra, odnosno drugi međunarodni subjekti koji sudjeluju u radu Centra , osim Republike Hrvatske
- dobrovoljnih priloga
- sredstava iz fondova Europske unije
- vlastitih prihoda
- ostalih izvora.
(2) Iz sredstava državnog proračuna financiraju se plaće i druga materijalna prava ravnatelja, privremenog ravnatelja i zamjenika ravnatelja, ukoliko je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske , najam, održavanje prostora te režijski troškovi.
(3) Sredstva se osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije.
(4) Iz državnog proračuna podmiruje se do 50% ukupnog proračuna Centra.
(5) Iznimno od stavaka 3. i 4. ovog članka, u prvoj godini rada Centra, opremanje Centra osigurat će se, po njegovu osnivanju, iz sredstava državnog proračuna.
(6) Za financijska sredstva Centra koja se osiguravaju u državnom proračunu u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije Centar sastavlja izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava za poslovnu godinu i dostavlja ga davatelju sredstava Sigurnosno-obavještajnoj agenciji u roku 20 dana od isteka izvještajnog razdoblja.
(7) Centar samostalno i slobodno raspolaže sredstvima koja nisu osigurana iz državnog proračuna u svrhu obavljanja i unaprjeđenja djelatnosti Centra.
(8) Centar je dužan voditi poslovne knjige sukladno propisima koji reguliraju financijsko poslovanje i računovodstvo neprofitnih organizacija.
(9) Na financijsko materijalno poslovanje k oje se financira iz državnog proračuna primjenjuju se propisi kao i u tijelima sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske .
(10) Ukupan financijski plan Centra se javno ne objavljuje.
(11) Financijska i revizijska izvješća Centra su klasificirana i ne objavljuju se javno, a na sva pitanja koja se odnose na financijski nadzor izvješća i rada Centra na odgovarajući se način primjenjuju propisi na snazi u Republici Hrvatskoj koji reguliraju područje financijskog nadzora.
(12) U prve dvije godine rada Centra članarina iz stavka 1. podstavka 2. ovog članka iznosit će 30.000,00 eura, nakon čega o visini godišnje naknade odlučuje Upravni odbor.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 18.
Centar prestaje s radom ako je broj stranaka Memoranduma manji od tri, odlukom osnivača te u drugim slučajevima sukladno zakonu kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanove.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 19.
(1) Vlada će odlukom, na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije, imenovati privremenog ravnatelja u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Mandat privremenog ravnatelja traje do imenovanja ravnatelja.
(3) Za privremenog ravnatelja može se imenovati zaposlenik tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske kojem za vrijeme obavljanja dužnosti privremenog ravnatelja prava i obveze radnog mjesta iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske na koje je bio raspoređen, miruju sukladno zakonu kojim se uređuju radni odnosi.
(4) Privremeni ravnatelj obavit će sve poslove u vezi s upisom Centra u sudski registar i organizirati početak rada Centra.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 20.
(1) Vlada će imenovati ravnatelja u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona.
(2) Upravni odbor donosi Statut u roku od 30 dana od dana konstituiranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
Članak 21.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja
OBRAZLOŽENJE
Člankom 1. definira se osnivanje Centra izvrsnosti za prikupljanje, obradu i analizu podataka iz otvorenih izvora (u daljnjem tekstu: Centar) kao neprofitne i stručne institucija od interesa za Republiku Hrvatsku i međunarodnu sigurnost, svrha osnivanja Centra, predmet Zakona te se određuje skraćeni naziv Centra.
Članak 2. utvrđuje osnivača Centra, svojstvo pravne osobnosti Centra, njegovo sjedište te poslovna i procesna sposobnost.
Člankom 3. definirani su pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu te se utvrđuje kako se izrazi u ovom Zakonu koji imaju rodno značenje odnose jednako na muški i ženski rod.
Članak 4. uređuje broj potpisnika Memoranduma o suradnji koji čine Centar. Memorandum o suradnji je provedbeni međunarodni akt koji predstavlja temelj za suradnju tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske e sigurnosno obavještajnih i drugih odgovarajućih službi drugih država svrha koje suradnje je djelovanje Centra. Određuje se broj stranaka potreban da bi Centar djelovao kao i mogućnost povlačenja stranke iz Memoranduma. Potpisivanjem Memoranduma stranke pristupaju Centru. Potpisnici su predstavnici stranaka sukladno njihovom unutarnjem zakonodavstvu. Stranke su sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe koje sudjeluju u radu Centra. Nema zapreke da više stranaka ima pripadnost jedne države.
Člankom 5. određuju se djelatnosti Centra.
Članak 6. potvrđuje Centar kao neprofitnu pravnu osobu koja ne ostvaruje dobit sukladno pozitivnim pravnim propisima koji uređuju oporezivanje dobiti, odnosno postupanje s dobicima i gubicima te je prihod dužan uložiti u obavljanje i unapređenje djelatnosti. Slijedom navedenog, Centar je izuzet od primjene pravnih propisa kojima se uređuje djelatnost trgovačkih društava.
Člankom 7. definira se ustrojstvo Centra, određuju se tijela Centra te se uređuje predmet Statuta Centra. Statutom će se urediti pojedini odjeli Centra, opis poslova odjela, opis radnih mjesta, uvjeti radnih mjesta, broj izvršitelja i druga pitanja od značenja za obavljanje djelatnosti i poslovanje Centra. Statut će, na prijedlog ravnatelja, donijeti Upravni odbor u roku od 30 dana od dana njegova konstituiranja na svojoj prvoj sjednici kad se ispune uvjeti za rad Centra.
Članak 8. uređuje imenovanje ravnatelja i njegove ovlasti, odnosno dužnosti. Ravnatelja imenuje Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) bez provođenja javnog natječaja na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije na razdoblje od 4 (četiri) godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana. Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, ravnatelj ima pravo rasporeda, odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja, na poslove koje je obavljao prije imenovanja, odnosno druge odgovarajuće poslove. Za isto nije potrebno provesti javni natječaj. Drugi odgovarajući poslovi podrazumijevaju poslove za koje je kao uvjet propisana odgovarajuća stručna sprema. Uvjeti ostvarivanja ovog prava pobliže će se urediti sporazumom između ravnatelja i čelnika tog tijela.
Članak 9. definira dužnost zamjenika ravnatelja, uređuje njegovo imenovanje i dužnosti te razrješenje. Zamjenika ravnatelja imenuje Upravni odbor na prijedlog ravnatelja na razdoblje od četiri godine pri čemu ista osoba može biti ponovo imenovana. Zamjenik ravnatelja u odsutnosti ravnatelja obavlja sve poslove za koje ga ravnatelj ovlasti. Zamjenik ravnatelja može biti državljanin bilo koje države čiju pripadnost imaju stranke. Po prestanku obnašanja mandata, ako nije ponovno imenovan, zamjenik ravnatelja koji je državljanin Republike Hrvatske ima pravo rasporeda odnosno povratka na rad u tijelo sigurnosno-obavještajnog sustava u kojem je radio prije imenovanja. Za isto nije potrebno provesti javni natječaj. Drugi odgovarajući poslovi podrazumijevaju poslove za koje je kao uvjet propisana odgovarajuća stručna sprema. Uvjeti ostvarivanja ovog prava pobliže će se urediti sporazumom između zamjenika ravnatelja i čelnika tog tijela.
Člankom 10. uređuje se članstvo Upravnog odbora, način donošenja odluka sudjelovanje drugih relevantnih međunarodnih subjekata u radu Upravnog odbora te ovlasti Upravnog odbora. Broj članova Upravnog odbora ne se može fiksno odrediti u trenutku donošenja zakona s obzirom da on ovisi o broju potpisnica Memoranduma o suradnji. Osim toga, stranke mogu potpisati Memorandum i nakon što je on započeo s radom jednako kao što mogu iz njega istupiti nakon što je Centar započeo s radom. Ovo znači da broj članova Upravnog odbora nije niti može biti fiksan. Nema zapreke da više stranaka ima pripadnost jedne države, ali u tom slučaju takve stranke predstavlja jedan član državljanin države čiju pripadnost imaju te stranke. Svi članovi zaposlenici su sigurnosno-obavještajnih sustava. Upravni odbor donosi odluke većinom glasova ako je pri glasanju prisutno više od polovice članova. Kada je riječ o odlukama koje se odnose na pristupanje nove stranke, imenovanje zamjenika ravnatelja te usvajanje financijskih planova i izvješća Upravni odbor može donijeti odluku ako u glasovanju sudjeluju svi članovi s pravom glasa. U radu Upravnog odbora mogu sudjelovati i predstavnici drugih relevantnih međunarodnih subjekata, kao što su NATO, EU i slično, kada je to svrsishodno za rad i djelovanje Centra. Ti predstavnici u radu Upravnog odbora sudjeluju s pravom glasa uz uvjet plaćanja članarine. U slučaju neplaćanja članarine, u radu Upravnog odbora sudjeluju u ulozi promatrača.
Članak 11. određuje funkcije tajništva i glavnog tajnika Centra. Tajništvo je zaduženo za pravne, kadrovske i materijalno financijske poslove, poslove međunarodne suradnje, tehničke poslove, poslove osiguranja prostorija Centra te druge poslove potrebne za funkcioniranje Centra. Glavni tajnik je državljanin Republike Hrvatske.
Članak 12. uređuje način određivanja plaće, odnosno materijalnih prava ravnatelja, privremenog ravnatelja i njegova zamjenika.
Članak 13. uređuje radnopravni status zaposlenika Centra upućenih na rad u Centar od strane tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske. Zaposlenici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske mogu biti upućeni na rad u Centar kao djelatnici, na poslove iz rada Tajništva, odnosno na pravne, kadrovske i materijalno financijske poslove, poslove međunarodne suradnje, tehničke poslove, poslove osiguranja prostorija Centra te druge poslove potrebne za funkcioniranje Centra. Također, zaposlenici tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske mogu biti upućeni na rad u Centar kao stručnjaci na poslove iz nadležnosti pojedinih odjela Centra. U oba slučaja, navedeni zaposlenici sva prava iz radnog odnosa ostvaruju u tijelima iz kojih su upućeni sukladno uvjetima radnog mjesta s kojeg su upućeni.
Člankom 14. uređuje se upućivanje na rad u Centar zaposlenika drugih stranaka, odnosno odgovarajućih službi drugih država. Ostale stranke mogu na rad u Centar upućivati svoje zaposlenike kao stručnjake na poslove iz nadležnosti pojedinih odjela Centra ako zadovoljavaju uvjete određene statutom ili drugim unutarnjim aktom Centra . Prava iz radnog odnosa navedenim osobama osiguravat će stranke koje su ih uputile na rad u Centar sukladno njihovom zakonodavstvu koje uređuje tu materiju. Stranke upućuju svoje zaposlenike na rad u Centar u pravilu na razdoblje od dvije do četiri godine.
Članak 15. uređuje ulazak u prostorije Centra. S obzirom na sigurnosno-obavještajni i međunarodni karakter Centra, ul azak u prostorije Centra, osim kada je riječ o zaposlenicima i članovima Upravnog odbora Centra, moguć je samo uz odobrenje ravnatelja odnosno osobe koju on ovlasti. Iznimno, u izvanrednim situacijama (požar, poplava, počinjenje kaznenog djela na štetu Centra, odnosno zaposlenika Centra i slično) nadležna tijela imaju pravo poduzeti nužne korake za zaštitu osoblja i prostorija Centra.
Članak 16. propisuje obvezu pridržavanja propisa koji se odnose na zaštitu klasificiranih podataka te koji su na snazi u Republici Hrvatskoj svih osoba koje na bilo koji način sudjeluju u radu ili djelovanju Centra.
Članak 17. uređuje financiranje Centra. Sredstva potrebna za rad i djelovanje Centra osiguravaju se iz više izvora. Jedan od njih je državni proračun. Nadalje osiguravaju se i iz članarina koje plaćaju države čije sigurnosno-obavještajne i druge odgovarajuće službe sudjeluju u radu Centra, odnosno drugi međunarodni subjekti koji sudjeluju u radu Centra, osim Republike Hrvatske. Dakle, članarinu ne podmiruju stranke već države čiju stranke imaju pripadnost. To znači ako je više službi iz iste države podmirivat će se samo jedna članarina za tu državu. Sredstva za rad i djelovanje podmiruju se i iz dobrovoljnih priloga, iz sredstava EU fondova, iz vlastitih prihoda i iz ostalih izvora. Iz državnog proračuna podmiruje se do najviše 50% ukupnog proračuna Centra. Iznimno u prvoj godini rada Centra, opremanje Centra osigurat će se po njegovom osnivanju iz dodatnih sredstava iz državnog proračuna. Iz sredstava državnog proračuna financiraju se prava iz radnog odnosa ravnatelja, privremenog ravnatelja i zamjenika ravnatelja, ukoliko je upućen iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske , najam, održavanje prostora te režijski troškovi. Sredstva se osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije. Plaću i druga materijalna prava zaposlenici upućeni iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske nastavljaju ostvarivati u tijelima iz kojih su upućeni sukladno uvjetima radnog mjesta s kojeg su upućeni. Plaće i druga materijalna prava stručnjaka upućenih iz drugih stranaka podmirivat će te stranke. Za financijska sredstva Centra koja se osiguravaju u državnom proračunu Republike Hrvatske u okviru proračuna Sigurnosno-obavještajne agencije Centar sastavlja izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava za poslovnu godinu i dostavlja ga davatelju sredstava Sigurnosno-obavještajnoj agenciji u roku 20 dana od isteka izvještajnog razdoblja. Centar je dužan voditi poslovne knjige sukladno propisima koji reguliraju financijsko poslovanje i računovodstva neprofitnih organizacija. Na financijsko materijalno poslovanje Centra k oje se financira iz državnog proračuna primjenjuju se propisi kao i u tijelima sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske. Ukupan financijski plan Centra se javno ne objavljuje. Financijska i revizijska izvješća Centra su klasificirana i ne objavljuju se javno, a na sva pitanja koja se odnose na financijski nadzor izvješća i rada Centra na odgovarajući se način primjenjuju propisi na snazi u Republici Hrvatskoj koji uređuju ovo područje. Članarina u prve dvije godine rada Centra iznosit će 30.000,00 (tridesettisuća) eura, nakon čega o visini godišnje naknade odlučuje Upravni odbor.
Članak 18. određuje kako Centar prestaje s radom ako je broj stranaka Memoranduma manji od tri , kao i odlukom osnivača, odnosno Republike Hrvatske. Ovaj će uvjet u svakom slučaju biti ispunjen ako Republika Hrvatska, odnosno stranke pripadnice Republike Hrvatske odluče prestati sudjelovati u radu Centra. Centar prestaje s radom i u drugim slučajevima sukladno zakonu kojim se uređuje osnivanje i ustrojstvo ustanove.
Članak 19. utvrđuje obvezu Vlade da u roku od 30 dana od stupanja na snagu ovog Zakona, na prijedlog ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije imenuje privremenog ravnatelja koji će podnijeti prijavu za upis Centra u sudski registar te obaviti pripreme za početak rada Centra. Istom odlukom kojom se imenuje privremeni ravnatelj uredit će se i pitanja njegove plaće i drugih materijalnih prava. Dužnost privremenog ravnatelja traje do imenovanja ravnatelja. Za privremenog ravnatelja može se imenovati zaposlenik tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske kojem za vrijeme obavljanja dužnosti privremenog ravnatelja miruju prava i obveze radnog mjesta iz tijela sigurnosno-obavještajnog sustava Republike Hrvatske na koje je bio raspoređen. Dužnost privremenog ravnatelja traje do imenovanja ravnatelja sukladno odredbama ovog Zakona.
Članak 20. utvrđuje kako će ravnatelja Vlada imenovati u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovog Zakona. Propisuje se i obveza Upravnog odbora da na prijedlog ravnatelja u roku od 30 dana od dana konstituiranja donese Statut.
Članak 21. utvrđuje se stupanje na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo hrvatskih branitelja