Na temelju članka 101. stavka 3. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/2019), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ________________ 2023. godine donijela
Uredbu o mehanizmima financiranja u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom Uredbom uređuju se detaljna pravila o primjeni mehanizama financiranja u Republici Hrvatskoj u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova: način odabira ulaganja za modernizaciju energetskog sektora i ostalih projekata ulaganja, rokove i način dostavljanja popisa projekata, način primanja prihoda, provedbu i praćenje provedbe projekata i izvješćivanje prema Europskoj komisiji te uloga tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša u procesu savjetovanja sa Europskom komisijom pri implementaciji Inovacijskog fonda u Europskoj uniji.
Članak 2.
Ovom se Uredbom uređuje okvir za provedbu sljedećih akata Europske unije:
-Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 od 9. srpnja 2020. godine o utvrđivanju detaljnih pravila za primjenu Direktive 2003/87/Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu djelovanja Modernizacijskog fonda kojim se podupiru ulaganja u modernizaciju energetskih sustava i poboljšanje energetske učinkovitosti određenih država članica (SL L 221/107 u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) 2020/1001).
-Delegirane Uredbe Komisije (EU) 2021/1204 od 10. svibnja 2021. o izmjeni Delegirane Uredbe (EU) 2019/856 u pogledu postupaka podnošenja zahtjeva i postupaka odabira u okviru Inovacijskog fonda (SL L 261/4, u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) 2021/1204).
Članak 3.
(1) Pojmovi uporabljeni u ovoj Uredbi imaju sljedeće značenje:
1. EIB je Europska investicijska banka
2. Komisija je Europska komisija
3. Korisnik je odabrani prijavitelj projekta, koji može biti pojedinačni jednokratni projekt ili projekt odabran putem poziva za dodjelu sredstava u sklopu programa ulaganja
4. Ministarstvo je ijelo državne uprave nadležno za zaštitu okoliša i energetiku
5. ministar jeministar nadležan za zaštitu okoliša i energetiku
6. neprioritetno ulaganje jeulaganje u područje koje nije navedeno u članku 10.d stavku 2. EU ETS Direktive
7. Odbor jeOdbor za ulaganje koji se sastoji od deset predstavnika, jedan po državi članici korisnici, tri predstavnika iz država članica koje nisu korisnici Modernizacijskog fonda, jedan predstavnik iz Komisije (predsjedavajući) i jedan predstavnik iz EIB
8. pojedinačni jednokratni projekt je prijedlog za ulaganje u jedan projekt usklađen s pravilima Europske unije i nacionalnim zakonodavstvom vezanim za državne potpore, koji se može smatrati prioritetnim ili neprioritetnim ulaganjem
9. prijedlog za ulaganja odgovara izrazuprojekt ulaganja iz članka 101. stavka 3. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/19), a može biti pojedinačni jednokratni projekt ili program ulaganja
10. pregled iskaza interesa odgovara izrazu popis projekata iz članka 101. stavka 3. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/19)
11. preventivne mjere u pogledu zaštite financijskih interesa Modernizacijskog fonda putem odredbi Ugovora, a temeljem članka 16. stavka 6. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 i to osobito:
a.ugovaranjem instrumenata osiguranja na okolnost urednog izvršenja svih preuzetih ugovornih obveza/urednog izvršenja ugovora
b.putem odredbi o namjenskom praćenju od strane Fonda i Ministarstva
c.putem odredbi o prekinutom ulaganju
d.putem odredbi o izvješćivanju i čuvanju dokumentacije od strane Korisnika
e.putem odredbi vezanih za raskid ugovora.
12. prioritetno ulaganje je ulaganje u barem jedno područje iz članka 10.d stavka 2. EU ETS Direktive
13. program ulaganja je prijedlog za ulaganje koji ispunjava sljedeće kriterije:
a.obuhvaća dosljedni skup prioriteta usklađen s ciljevima Modernizacijskog fonda, a zbog značajki projekata u okviru tog programa ulaganja može se smatrati prioritetnim ili neprioritetnim ulaganjem
b.traje dulje od godinu dana
c.provodi se na nacionalnoj ili regionalnoj razini
d.cilj mu je pružiti potporu za više od jedne javne ili privatne osobe ili subjekta odgovornih za pokretanje ili pokretanje i provedbu projekata u okviru tog programa ulaganja
e.usklađen s pravilima Europske unije i nacionalnim zakonodavstvom vezanim za državne potpore.
14. ulaganje je odobrenprijedlog za ulaganje, odnosno prijedlog za ulaganja za koji je dobivena potvrda EIB-a ili dobivena preporuka Odbora za financiranje iz sredstava Modernizacijskog fonda
15. prekinuto ulaganje: ulaganje se smatra prekinutim u bilo kojem od sljedećih slučajeva:
a.predlagatelj projekta ili upravljačko tijelo programa nisu financirali ulaganje u razdoblju duljem od dvije uzastopne godine;
b.predlagatelj projekta nije potrošio ukupni iznos prihoda iz Modernizacijskog fonda na predmetno ulaganje u roku od pet godina od datuma relevantne odluke Komisije o isplati, ali navedeni rok iz točke b. se ne primjenjuje na programe ulaganja.
(2) Osim pojmova iz stavka 1. ovoga članka, pojedini pojmovi koji se koriste u ovoj Uredbi sukladni su pojmovima utvrđenim u Zakonu o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/19, u daljnjem tekstu: Zakon) i Uredbi Komisije (EU) 2020/1001.
II. NAČIN ODABIRA ULAGANJA ZA PRIJAVU ZA FINANCIRANJE IZ MODERNIZACIJSKOG FONDA
Članak 4.
(1) Ministarstvo je nadležno tijelo za provedbu aktivnosti iz Modernizacijskog fonda u ime Republike Hrvatske.
(2) Ministarstvo putem imenovanih članova Odbora u skladu s Uredbom Komisije (EU) 2020/1001, surađuje s EIB-om, Odborom i Komisijom
(3) Ministarstvo vodi evidenciju o raspoloživim sredstvima iz Modernizacijskog fonda za Republiku Hrvatsku u skladu s člankom 5. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(4) Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: Fond) je provedbeno tijelo u postupku korištenja sredstava Modernizacijskog fonda.
Članak 5.
(1) Ministarstvo jednom godišnje, a najkasnije do 30. studenog podnosi EIB-u i Odboru pregled iskaza interesa za sljedeće dvije kalendarske godine te ažurira informacije o ulaganjima obuhvaćenim prethodnim pregledom iskaza interesa.
(2) U svrhu pripreme pregleda iskaza interesa iz stavka 1. ovog članka Ministarstvo objavljuje pozive za iskaz interesa na mrežnim stranicama ministarstva.
(3) Informacije o potencijalnim ulaganjima uključene u pregled iskaza interesa iz stavka 1. ovoga članka nisu obvezujuće za Ministarstvo.
Povjerenstvo
Članak 6.
(1) Povjerenstvo za planiranje ulaganja sredstava iz Modernizacijskog fonda (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo):
-predlaže godišnje pozive za iskaz interesa
-pregledava i ocjenjuje prihvatljivost zaprimljenih iskaza interesa
-predlaže godišnji pregled iskaza interesa
-predlaže prijedloge za ulaganja.
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovog članka čine predstavnici tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša, tijela državne uprave nadležnog za energetiku i predstavnik Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
(3) O osnivanju i načinu rada Povjerenstva Ministar donosi odluku.
(4) Administrativne i tehničke poslove za Povjerenstvo obavlja tijelo državne uprave nadležno za zaštitu okoliša.
III. ROKOVI I NAČIN DOSTAVLJANJA POPISA PROJEKATAMODERNIZACIJSKOG FONDA
Članak 7.
(1) Ministarstvo podnosi EIB-u i Odboru prijedloge za ulaganja tijekom kalendarske godine u bilo kojem trenutku u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 kao:
-programe ulaganja i/ili
-pojedinačne jednokratne projekte.
(2) Ministarstvo osigurava usklađenost prijedloga za ulaganja sa zadanim ciljevima Republike Hrvatske, raspoloživim sredstvima, definiranim područjima ulaganja, prihvatljivim troškovima s drugim instrumentima Europske unije ili nacionalnim instrumentima te usklađenost s državnim potporama i svim drugim zahtjevima iz prava Europske unije i nacionalnog prava, sve u skladu s člankom 6. i 7. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(3) O podnesenim prijedlozima za ulaganje iz stavka 1. ovog članka, u skladu s člankom 6. i člankom 7. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 odlučuje EIB potvrdom ili Odbor preporukom.
(4) Na zahtjev EIB-a Ministarstvo će dostaviti dodatne informacije ili dokumentaciju u skladu s člankom 6. stavkom 2. i člankom 7. stavkom 3.Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
IV. NAČIN PRIMANJA PRIHODA MODERNIZACIJSKOG FONDA
Odluka Komisije o isplati sredstava za odobrena ulaganja
Članak 8.
(1) Ministarstvo obavještava Fond elektroničkim putem o Odluci Komisije o isplati za svako ulaganje u skladu s člankom 8. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Fond bez odgode obavještava Ministarstvo o izvršenoj uplati sredstava od strane EIB-a vezano uz Odluku o isplati potpore iz Modernizacijskog fonda.
V. PROVEDBA I PRAĆENJE PROVEDBE ODOBRENIHPROGRAMA/ PROJEKATA FINANCIRANIH IZ MODERNIZACIJSKOG FONDA
Sklapanje Sporazuma
Članak 9.
(1) Ministarstvo i Fond će sklopiti sporazum kojim će detaljnije urediti međusobna prava i obveze vezano uz sadržaj, način i rokove dostave vjerodostojne knjigovodstvene dokumentacije uz knjigovodstveno evidentiranje prihoda i rashoda vezanih uz provođenje programa j projekata financiranih iz Modernizacijskog fonda kao i postupke koji nisu izričito obuhvaćeni ovom Uredbom.
(2) Ministarstvo i Fond uspostavit će informatički program za praćenje provedbe ulaganja za koje je pružena potpora financiranja iz sredstava Modernizacijskog fonda.
Pojedinačni jednokratni projekt – dodjela sredstava
Članak 10.
(1) Po zaprimanju potvrde ili preporuke iz članka 7. stavka 3. ove Uredbe, za pojedinačne jednokratne projekte Ministar donosi Odluku o dodjeli sredstava.
(2) Temeljem donesene Odluke iz stavka 1 ovog članka, Ministarstvo i Fond sklapaju Ugovor o dodjeli sredstava sa Korisnikom (u daljnjem tekstu: Ugovor).
Program ulaganja - Priprema i provođenje poziva za dodjelu sredstava
Članak 11.
(1) Po zaprimanju potvrde ili preporuke iz članka 7. stavka 3. ove Uredbe za programe ulaganja, Ministarstvo u suradnji s Fondom, definira sadržaj poziva za dodjelu sredstava (u daljnjem tekstu: poziv) te raspisuje poziv i objavljuje na mrežnim stranicama Ministarstva.
(2) Fond osniva Odbor za odabir projekata koji čine predstavnici Fonda i predstavnik Ministarstva, a broj članova i način rada bit će reguliran Poslovnikom rada Odbora.
(3) Obveze Odbora za odabir projekata iz stavka 2. ovog članka su sljedeće:
-provođenje provjere i ocjene projektnih prijedloga u skladu sa zahtjevima i kriterijima utvrđenim u objavljenom pozivu
- priprema Izvješća o provedenom pregledu i ocjeni pristiglih projektnih prijedloga (u daljnjem tekstu: Izvješće Fonda)
-dostaviti Ministarstvu Izvješće Fonda najkasnije 90 dana od završetka roka za dostavu projektnih prijedloga iz poziva
(4) Ministarstvo na mrežnim stranicama objavljuje preliminarnu listu prihvatljivih i neprihvatljivih prijavitelja (u daljnjem tekstu: Obavijest Ministarstva) na temelju Izvješća Fonda iz stavka 3. ovog članka.
(5) Na preliminarnu listu prihvatljivih i neprihvatljivih prijavitelja iz stavka 4. ovog članka moguće je podnijeti prigovor Ministarstvu u roku od osam dana od dana objave Obavijesti Ministarstva iz stavka 4. ovog članka.
(6) Rok mirovanja u ukupnom trajanju najduže 40 dana obuhvaća razdoblje od objave Ministarstva iz stavka 4. ovog članka do rješavanja podnesenog prigovora iz stavka 5. ovog članka. O prigovoru odlučuje čelnik Ministarstva rješenjem, na temelju prijedloga Komisije za razmatranje prigovora iz članka 12. ove Uredbe te se protiv istoga može pokrenuti upravni spor pred nadležnim Upravnim sudom u roku trideset (30) dana od dana dostave rješenja.
(7) Po isteku roka mirovanja iz stavka 6. ovog članka Ministar donosi Odluku o dodjeli sredstava.
(8) Temeljem donesene Odluke iz stavka 7. ovog članka, Ministarstvo i Fond sklapaju Ugovor sa Korisnikom.
(9) Za sklapanje pravnog posla iz stavka 8. ovoga članka čija vrijednost prelazi iznos utvrđen statutom Fonda suglasnost daje Upravni odbor Fonda.
Komisija za razmatranje prigovora
Članak 12.
(1) Ministar donosi odluku o osnivanju i načinu rada Komisije za razmatranje prigovora prijavitelja iz članka 11. stavka 5. ove Uredbe.
(2) Komisija za razmatranje prigovora prijavitelja, razmatra prigovor na Obavijest Ministarstva iz članka 11. stavka 4. ove Uredbe.
(3) Postupanja vezana za pravo podnošenja prigovora prijavitelja i postupanja Ministarstva i Fonda po prigovorima detaljnije će se utvrditi u pozivu za dodjelu sredstava.
Praćenje provedbe Ugovora i kontrola namjenskog korištenja sredstava
Članak 13.
(1) Fond provodi kontrolu namjenski utrošenih sredstava na temelju dokumentacije i terenske kontrole Korisnika kojima je dodijeljena potpora iz Modernizacijskog fonda, u suradnji s Ministarstvom po potrebi, u skladu s člankom 16. stavkom 4. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Fond u praćenju provedbe Ugovora, neovisno radi li se o pojedinačnom jednokratnom projektu ili projektu odabranom putem poziva za dodjelu sredstava u sklopu programa ulaganja, provodi sljedeće aktivnosti:
-kontrola namjenski utrošenih sredstava
-provjere dokumentacije i provjere na licu mjesta kod Korisnika sukladno fiskalnoj odgovornosti Fonda
-isplate sredstava sukladno dinamici određenoj Ugovoromu roku od 30 dana od dana dostave cjelovitog zahtjeva Korisnika za isplatu sredstava, odnosno predujma,
-praćenja provedbe projekta i ostvarivanja pokazateljaiz točke 2.5. Priloga II Uredbe Komisije (EU) 2020/1001
-vođenja evidencije o ostvarenim pokazateljima
-praćenje napretka projekta i praćenje novčanog tijeka, najmanje dva puta godišnje za svaki projekt
-provođenja preventivnih mjera i poduzimanja svih aktivnosti u svrhu povrata isplaćenih sredstava za koje je utvrđeno nenamjensko korištenje
-provjere provođenja mjera informiranja i komunikacije od strane Korisnika u skladu sa obvezama provedbe mjera iz Ugovora.
(3) Praćenje provedbe Ugovora od strane Fonda i Ministarstva koja uključuje učinkovitu provjeru ulaganja putem provjera na licu mjesta i provjere dokumentacije kojom se potvrđuje tijek ulaganja u projekte, preventivne mjere i poduzimanje svih aktivnosti u svrhu povrata isplaćenih sredstava za koje je utvrđeno nenamjensko korištenje, kao i čuvanje dokumentacije od strane Korisnika detaljnije će se urediti Ugovorom.
(4) Ministarstvo može, zajedno s Fondom, obavljati provjere na licu mjesta i kontrole namjenski utrošenih sredstava iz stavka 1. ovog članka kod Korisnika prema vlastitoj procjeni.
Planiranje sredstava, plaćanja i povrati
Članak 14.
(1) Fond sukladno potpisanim Ugovorima te napretku projekta i novčanom tijeku projekta priprema Plan trošenja sredstava Modernizacijskog fonda po pojedinom ulaganju i projektu, te isti ažurira i dostavlja Ministarstvu najmanje dva puta godišnje u svrhu pripreme prijedloga za ulaganja za Odbor za ulaganja.
(2) Fond osigurava usklađenost Financijskog plana Fonda s odlukama Komisije iz članka 8. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 .
(3) Fond bez odgode obavještava Ministarstvo o utvrđenom nenamjenskom korištenju sredstava i izvršenim povratima sredstava na poseban račun Fonda.
(4) Ministarstvo za sve iznose, koji su vraćeni na posebni račun Fonda, postupa u skladu s člankom 16. stavkom 6. podstavkom 2. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(5) Ministarstvo i Fond će sve obaveze vezane uz financijsko praćenje provedbe Projekata i povrata sredstava od Korisnika te obveze i troškove koje snosi Korisnik u slučaju prekinutih ulaganja detaljnije urediti Ugovorom.
Prekinuta ulaganja– izmjena odluke Komisije o isplati sredstava
Članak 15.
(1) Temeljem članka 14. stavka 1. ove Uredbe Ministarstvo može podnijeti zahtjev Komisiji o prekinutom ulaganju i tražiti izmjenu odluke o isplati u skladu s člankom 10. stavkom 3. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001, uz dokumentaciju kojom se opravdava navedeni zahtjev.
(2) Fond priprema i dostavlja Ministarstvu potrebnu dokumentaciju iz stavka 1. ovog članka 60 dana prije isteka roka iz članka 10. stavka 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
VI. IZVJEŠĆIVANJE O PROVEDBI MODERNIZACIJSKOG FONDA PREMA EUROPSKOJ KOMISIJI
Godišnje izvješće
Članak 16.
(1) Fond najkasnije do 1. travnja tekuće godine dostavlja Ministarstvu prijedlog godišnjeg izvješća za prethodnu godinu, koje mora sadržavati sve informacije navedene u Prilogu II. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 te svu popratnu dokumentaciju u skladu s člankom 13. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Ministarstvo u ime Republike Hrvatske do 30. travnja tekuće godine podnosi Komisiji godišnje izvješće za prethodnu godinu, temeljem prijedloga iz stavka 1. ovog članka u skladu s člankom 13. stavkom 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Revizije i zaštita financijskih interesa Modernizacijskog Fonda
Članak 17.
(1) Ministarstvo i Fond osiguravaju potrebne preventivne mjere iz članka 3. točka 11. ove Uredbe.
(2) Ministarstvo i Fond su dužni pet godina od posljednje isplate za bilo koji pojedinačni jednokratni projekt ili program čuvati popratne dokumente i informacije u vezi s plaćanjem i rashodima u skladu s člankom 16. stavkom 5. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(3) Korisnici i njihovi izvođači i podizvođači obavezni su pet godina od posljednje isplate za predmetni Ugovor čuvati i imati na raspolaganju svu popratnu dokumentaciju i podatke u vezi plaćanja i rashodima u skladu s člankom 16. stavkom 5. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
VII. INFORMIRANJE U SKLOPU MODERNIZACIJSKOG FONDA
Članak 18.
(1) Ministarstvo u suradnji s Fondom provodi aktivnosti informiranja, komunikacije i promidžbe povezane s potporom i rezultatima Modernizacijskog fonda sukladno članku 17. stavku 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje informacije o ulaganjima za koje se pruža potpora u okviru Modernizacijskog fonda u Republici Hrvatskoj sukladno članku 17. stavku 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001, kao i povezane programe državnih potpora i/ili odluke o dodjeli pojedinačne jednokratne državne potpore.
(3) Ugovorom iz članaka 10. i 11. ove Uredbe će se osigurati da Korisnik informira javnost o primljenoj potpori iz Modernizacijskog fonda u skladu s člankom 17. stavkom 2. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Članak 19.
Ministarstvo i Fond s povjerljivim poslovnim informacijama dužni su postupati u skladu s člankom 18. stavkom 2. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
VIII. PROVEDBA I PRAĆENJE PROVEDBE INOVACIJSKOG FONDA
Članak 20.
Ministarstvo u ime Republike Hrvatske surađuje s Komisijom u implementaciji Inovacijskog fonda u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 21. Uredbe Komisije (EU) 2021/1204.
IX. PRIJELAZNA ODREDBA
Članak 21.
Fond će donijeti poslovnik rada Odbora iz članka 11. stavka 3. ove Uredbe, u roku od 30 dana od stupanja na snagu ove Uredbe .
X. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 22.
Ova Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
PREDSJEDNIK
mr. sc. Andrej Plenković, v.r.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, __________
Obrazloženje
Zakonom o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja („Narodne novine“ broj 127/2019, dalje: Zakon) je uspostavljen pravni temelj za provedbu aktivnosti za financiranje mjera ublažavanja klimatskih promjena u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova.
Na temelju Direktive (EU) 2018/410 o izmjeni Direktive 2003/87/EZ radi poboljšanja troškovno učinkovitih smanjenja emisija i ulaganje za niske emisije ugljika te Odluke (EU) 2015/1814 (dalje: EU ETS Direktiva), za podršku deset država članica Europske unije s nižim dohocima (uključujući i Republiku Hrvatsku), člankom 103. Zakona uspostavljen je okvir za Modernizacijski fond kao novi financijski mehanizam u Republici Hrvatskoj.
Modernizaciji fond djeluje pod odgovornošću država članica koje su korisnice fonda, a u suradnji s Europskom investicijskom bankom (EIB), Odborom za ulaganja koji je osnovan za Modernizacijski fond i Europskom komisijom. Modernizacijski fond je uspostavljen u svrhu postizanja ciljeva Europskog zelenog plana podupiranjem zelene i socijalno pravedne tranzicije.
Uzimajući u obzir EU ETS Direktivu donesena je Provedbena Uredba Komisije (EU) 2020/1001 od 9. srpnja 2020. o utvrđivanju detaljnih pravila za primjenu Direktive 2003/87/EZ u pogledu djelovanja Modernizacijskog fonda kojim se podupiru ulaganja u modernizaciju energetskih sustava i poboljšanje energetske učinkovitosti određenih država članica (dalje: Uredba Komisije (EU) 2020/1001). Navedenim propisima Europske unije nisu definirane pojedinosti vezane za provedbene aktivnosti Modernizacijskog fonda već su one u potpunosti prepuštene državama članicama.
Slijedom navedenog, u svrhu definiranja načina primjene navedenog mehanizama financiranja, načina odabira ulaganja za modernizaciju energetskog sektora i ostalih projekata ulaganja, rokova i načina dostavljanja popisa projekata, načina primanja prihoda, provedbe i praćenje provedbe projekata i izvješćivanja prema Europskoj komisiji iz članka 101. stavka 3. Zakona, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja (dalje: Ministarstvo) predlaže Uredbu o mehanizmima financiranja u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova (dalje: Uredba).
Na temelju ovlasti iz članka 103. Zakona i u svrhu provedbe Uredbe Komisije (EU) 2020/1001, ovom Uredbom se određuju postupanja Ministarstva i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (dalje: Fond) kao tijela upravljanja, dodjele i kontrole sredstava Modernizacijskog fonda u Republici Hrvatskoj te se razrađuju njihovi međusobni odnosi i odgovornosti. U tom smislu, ovom Uredbom se određuju dodatne dužnosti koja ta tijela obavljaju pružajući zaštitu financijskih interesa Modernizacijskog fonda, a uvažavajući utvrđene dužnosti koje su definirane Uredbom Komisije (EU) 2020/1001.
Također, ovom Uredbom se u svrhu pojedinih zadaća u okviru odgovornosti definira način raspodjele sredstava s posebnog računa Fondiz stavka 2 članka 10. Zakona prema krajnjim korisnicima. Uredbom se propisuje da Ministarstvo i Fond sklapaju Ugovor sa Korisnikom. Temeljem Odluke ministra o dodjeli sredstava čija vrijednost prelazi iznos utvrđen statutom Fonda, suglasnost daje Upravni odbor Fonda u svrhu učinkovitije provedbe Modernizacijskog fonda u Republici Hrvatskoj obzirom da se u sklopu dva planirana Poziva za dodjelu sredstava Modernizacijskog fonda u 2023. godini u iznosu 160 milijuna eura, očekuje donošenje najmanje 80 pojedinačnih Odluka o dodjeli sredstava, odnosno potrebe potpisivanja 80 pojedinačnih Ugovora o dodjeli sredstava, Nadalje, ovom Uredbom se propisuju mehanizmi kontrole isplate sredstava korisnicima, postupanja u slučaju eventualnih povrata sredstava na račun Fonda kao i postupanja vezana za zaštitu povjerljivih podataka, postupak informiranja javnosti te obvezu i način komuniciranja povezane s potporom i rezultatima Modernizacijskog fonda.
Također, Uredba definira nadležnost Ministarstva u suradnji s Europskom komisijom u implementaciji Inovacijskog fonda u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 21. Delegirane Uredbe Komisije (EU) 2021/1204 od 10. svibnja 2021. o izmjeni Delegirane Uredbe (EU) 2019/856 u pogledu postupaka podnošenja zahtjeva i postupaka odabira u okviru Inovacijskog fonda.
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA I ODRŽIVOG RAZVOJA
PRIJEDLOG
Na temelju članka 101. stavka 3. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/2019), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ________________ 2023. godine donijela
Uredbu o mehanizmima financiranja u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
Ovom Uredbom uređuju se detaljna pravila o primjeni mehanizama financiranja u Republici Hrvatskoj u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova : način odabira ulaganja za modernizaciju energetskog sektora i ostalih projekata ulaganja, rokove i način dostavljanja popisa projekata, način primanja prihoda, provedbu i praćenje provedbe projekata i izvješćivanje prema Europskoj komisiji te uloga tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša u procesu savjetovanja sa Europskom komisijom pri implementaciji Inovacijskog fonda u Europskoj uniji.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
Ovom se Uredbom uređuje okvir za provedbu sljedećih akata Europske unije:
- Provedbene Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 od 9. srpnja 2020. godine o utvrđivanju detaljnih pravila za primjenu Direktive 2003/87/Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu djelovanja Modernizacijskog fonda kojim se podupiru ulaganja u modernizaciju energetskih sustava i poboljšanje energetske učinkovitosti određenih država članica (SL L 221/107 u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) 2020/1001).
- Delegirane Uredbe Komisije (EU) 2021/1204 od 10. svibnja 2021. o izmjeni Delegirane Uredbe (EU) 2019/856 u pogledu postupaka podnošenja zahtjeva i postupaka odabira u okviru Inovacijskog fonda (SL L 261/4, u daljnjem tekstu: Uredba Komisije (EU) 2021/1204).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
(1) Pojmovi uporabljeni u ovoj Uredbi imaju sljedeće značenje:
1. EIB je Europska investicijska banka
2. Komisija je Europska komisija
3. Korisnik je odabrani prijavitelj projekta, koji može biti pojedinačni jednokratni projekt ili projekt odabran putem poziva za dodjelu sredstava u sklopu programa ulaganja
4. Ministarstvo je ijelo državne uprave nadležno za zaštitu okoliša i energetiku
5. ministar je ministar nadležan za zaštitu okoliša i energetiku
6. neprioritetno ulaganje je ulaganje u područje koje nije navedeno u članku 10.d stavku 2. EU ETS Direktive
7. Odbor je Odbor za ulaganje koji se sastoji od deset predstavnika, jedan po državi članici korisnici, tri predstavnika iz država članica koje nisu korisnici Modernizacijskog fonda, jedan predstavnik iz Komisije (predsjedavajući) i jedan predstavnik iz EIB
8. pojedinačni jednokratni projekt je prijedlog za ulaganje u jedan projekt usklađen s pravilima Europske unije i nacionalnim zakonodavstvom vezanim za državne potpore, koji se može smatrati prioritetnim ili neprioritetnim ulaganjem
9. prijedlog za ulaganja odgovara izrazu projekt ulaganja iz članka 101. stavka 3. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/19), a može biti pojedinačni jednokratni projekt ili program ulaganja
10. pregled iskaza interesa odgovara izrazu popis projekata iz članka 101. stavka 3. Zakona o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/19)
11. preventivne mjere u pogledu zaštite financijskih interesa Modernizacijskog fonda putem odredbi Ugovora, a temeljem članka 16. stavka 6. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 i to osobito:
a. ugovaranjem instrumenata osiguranja na okolnost urednog izvršenja svih preuzetih ugovornih obveza/urednog izvršenja ugovora
b. putem odredbi o namjenskom praćenju od strane Fonda i Ministarstva
c. putem odredbi o prekinutom ulaganju
d. putem odredbi o izvješćivanju i čuvanju dokumentacije od strane Korisnika
e. putem odredbi vezanih za raskid ugovora.
12. prioritetno ulaganje je ulaganje u barem jedno područje iz članka 10.d stavka 2. EU ETS Direktive
13. program ulaganja je prijedlog za ulaganje koji ispunjava sljedeće kriterije:
a. obuhvaća dosljedni skup prioriteta usklađen s ciljevima Modernizacijskog fonda, a zbog značajki projekata u okviru tog programa ulaganja može se smatrati prioritetnim ili neprioritetnim ulaganjem
b. traje dulje od godinu dana
c. provodi se na nacionalnoj ili regionalnoj razini
d. cilj mu je pružiti potporu za više od jedne javne ili privatne osobe ili subjekta odgovornih za pokretanje ili pokretanje i provedbu projekata u okviru tog programa ulaganja
e. usklađen s pravilima Europske unije i nacionalnim zakonodavstvom vezanim za državne potpore.
14. ulaganje je odobren prijedlog za ulaganje, odnosno prijedlog za ulaganja za koji je dobivena potvrda EIB-a ili dobivena preporuka Odbora za financiranje iz sredstava Modernizacijskog fonda
15. prekinuto ulaganje: ulaganje se smatra prekinutim u bilo kojem od sljedećih slučajeva:
a. predlagatelj projekta ili upravljačko tijelo programa nisu financirali ulaganje u razdoblju duljem od dvije uzastopne godine;
b. predlagatelj projekta nije potrošio ukupni iznos prihoda iz Modernizacijskog fonda na predmetno ulaganje u roku od pet godina od datuma relevantne odluke Komisije o isplati, ali navedeni rok iz točke b. se ne primjenjuje na programe ulaganja.
(2) Osim pojmova iz stavka 1. ovoga članka, pojedini pojmovi koji se koriste u ovoj Uredbi sukladni su pojmovima utvrđenim u Zakonu o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja (Narodne novine, broj 127/19, u daljnjem tekstu: Zakon) i Uredbi Komisije (EU) 2020/1001.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. NAČIN ODABIRA ULAGANJA ZA PRIJAVU ZA FINANCIRANJE IZ MODERNIZACIJSKOG FONDA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
(1) Ministarstvo je nadležno tijelo za provedbu aktivnosti iz Modernizacijskog fonda u ime Republike Hrvatske.
(2) Ministarstvo putem imenovanih članova Odbora u skladu s Uredbom Komisije (EU) 2020/1001, surađuje s EIB-om, Odborom i Komisijom
(3) Ministarstvo vodi evidenciju o raspoloživim sredstvima iz Modernizacijskog fonda za Republiku Hrvatsku u skladu s člankom 5. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(4) Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (u daljnjem tekstu: Fond) je provedbeno tijelo u postupku korištenja sredstava Modernizacijskog fonda.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
(1) Ministarstvo jednom godišnje, a najkasnije do 30. studenog podnosi EIB-u i Odboru pregled iskaza interesa za sljedeće dvije kalendarske godine te ažurira informacije o ulaganjima obuhvaćenim prethodnim pregledom iskaza interesa.
(2) U svrhu pripreme pregleda iskaza interesa iz stavka 1. ovog članka Ministarstvo objavljuje pozive za iskaz interesa na mrežnim stranicama ministarstva.
(3) Informacije o potencijalnim ulaganjima uključene u pregled iskaza interesa iz stavka 1. ovoga članka nisu obvezujuće za Ministarstvo.
Povjerenstvo
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
(1) Povjerenstvo za planiranje ulaganja sredstava iz Modernizacijskog fonda (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo):
- predlaže godišnje pozive za iskaz interesa
- pregledava i ocjenjuje prihvatljivost zaprimljenih iskaza interesa
- predlaže godišnji pregled iskaza interesa
- predlaže prijedloge za ulaganja.
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovog članka čine predstavnici tijela državne uprave nadležnog za zaštitu okoliša, tijela državne uprave nadležnog za energetiku i predstavnik Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
(3) O osnivanju i načinu rada Povjerenstva Ministar donosi odluku.
(4) Administrativne i tehničke poslove za Povjerenstvo obavlja tijelo državne uprave nadležno za zaštitu okoliša.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. ROKOVI I NAČIN DOSTAVLJANJA POPISA PROJEKATA MODERNIZACIJSKOG FONDA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
(1) Ministarstvo podnosi EIB-u i Odboru prijedloge za ulaganja tijekom kalendarske godine u bilo kojem trenutku u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 kao:
- programe ulaganja i/ili
- pojedinačne jednokratne projekte.
(2) Ministarstvo osigurava usklađenost prijedloga za ulaganja sa zadanim ciljevima Republike Hrvatske, raspoloživim sredstvima, definiranim područjima ulaganja, prihvatljivim troškovima s drugim instrumentima Europske unije ili nacionalnim instrumentima te usklađenost s državnim potporama i svim drugim zahtjevima iz prava Europske unije i nacionalnog prava, sve u skladu s člankom 6. i 7. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(3) O podnesenim prijedlozima za ulaganje iz stavka 1. ovog članka, u skladu s člankom 6. i člankom 7. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 odlučuje EIB potvrdom ili Odbor preporukom.
(4) Na zahtjev EIB-a Ministarstvo će dostaviti dodatne informacije ili dokumentaciju u skladu s člankom 6. stavkom 2. i člankom 7. stavkom 3.Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. NAČIN PRIMANJA PRIHODA MODERNIZACIJSKOG FONDA
Odluka Komisije o isplati sredstava za odobrena ulaganja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
(1) Ministarstvo obavještava Fond elektroničkim putem o Odluci Komisije o isplati za svako ulaganje u skladu s člankom 8. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Fond bez odgode obavještava Ministarstvo o izvršenoj uplati sredstava od strane EIB-a vezano uz Odluku o isplati potpore iz Modernizacijskog fonda.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
V. PROVEDBA I PRAĆENJE PROVEDBE ODOBRENIH PROGRAMA/ PROJEKATA FINANCIRANIH IZ MODERNIZACIJSKOG FONDA
Sklapanje Sporazuma
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
(1) Ministarstvo i Fond će sklopiti sporazum kojim će detaljnije urediti međusobna prava i obveze vezano uz sadržaj, način i rokove dostave vjerodostojne knjigovodstvene dokumentacije uz knjigovodstveno evidentiranje prihoda i rashoda vezanih uz provođenje programa j projekata financiranih iz Modernizacijskog fonda kao i postupke koji nisu izričito obuhvaćeni ovom Uredbom.
(2) Ministarstvo i Fond uspostavit će informatički program za praćenje provedbe ulaganja za koje je pružena potpora financiranja iz sredstava Modernizacijskog fonda.
Pojedinačni jednokratni projekt – dodjela sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
(1) Po zaprimanju potvrde ili preporuke iz članka 7. stavka 3. ove Uredbe, za pojedinačne jednokratne projekte Ministar donosi Odluku o dodjeli sredstava.
(2) Temeljem donesene Odluke iz stavka 1 ovog članka, Ministarstvo i Fond sklapaju Ugovor o dodjeli sredstava sa Korisnikom (u daljnjem tekstu: Ugovor).
Program ulaganja - Priprema i provođenje poziva za dodjelu sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
(1) Po zaprimanju potvrde ili preporuke iz članka 7. stavka 3. ove Uredbe za programe ulaganja, Ministarstvo u suradnji s Fondom, definira sadržaj poziva za dodjelu sredstava (u daljnjem tekstu: poziv) te raspisuje poziv i objavljuje na mrežnim stranicama Ministarstva.
(2) Fond osniva Odbor za odabir projekata koji čine predstavnici Fonda i predstavnik Ministarstva, a broj članova i način rada bit će reguliran Poslovnikom rada Odbora.
(3) Obveze Odbora za odabir projekata iz stavka 2. ovog članka su sljedeće:
- provođenje provjere i ocjene projektnih prijedloga u skladu sa zahtjevima i kriterijima utvrđenim u objavljenom pozivu
- priprema Izvješća o provedenom pregledu i ocjeni pristiglih projektnih prijedloga (u daljnjem tekstu: Izvješće Fonda)
- dostaviti Ministarstvu Izvješće Fonda najkasnije 90 dana od završetka roka za dostavu projektnih prijedloga iz poziva
(4) Ministarstvo na mrežnim stranicama objavljuje preliminarnu listu prihvatljivih i neprihvatljivih prijavitelja (u daljnjem tekstu: Obavijest Ministarstva) na temelju Izvješća Fonda iz stavka 3. ovog članka.
(5) Na preliminarnu listu prihvatljivih i neprihvatljivih prijavitelja iz stavka 4. ovog članka moguće je podnijeti prigovor Ministarstvu u roku od osam dana od dana objave Obavijesti Ministarstva iz stavka 4. ovog članka.
(6) Rok mirovanja u ukupnom trajanju najduže 40 dana obuhvaća razdoblje od objave Ministarstva iz stavka 4. ovog članka do rješavanja podnesenog prigovora iz stavka 5. ovog članka. O prigovoru odlučuje čelnik Ministarstva rješenjem, na temelju prijedloga Komisije za razmatranje prigovora iz članka 12. ove Uredbe te se protiv istoga može pokrenuti upravni spor pred nadležnim Upravnim sudom u roku trideset (30) dana od dana dostave rješenja.
(7) Po isteku roka mirovanja iz stavka 6. ovog članka Ministar donosi Odluku o dodjeli sredstava.
(8) Temeljem donesene Odluke iz stavka 7. ovog članka, Ministarstvo i Fond sklapaju Ugovor sa Korisnikom.
(9) Za sklapanje pravnog posla iz stavka 8. ovoga članka čija vrijednost prelazi iznos utvrđen statutom Fonda suglasnost daje Upravni odbor Fonda.
Komisija za razmatranje prigovora
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
(1) Ministar donosi odluku o osnivanju i načinu rada Komisije za razmatranje prigovora prijavitelja iz članka 11. stavka 5. ove Uredbe.
(2) Komisija za razmatranje prigovora prijavitelja, razmatra prigovor na Obavijest Ministarstva iz članka 11. stavka 4. ove Uredbe.
(3) Postupanja vezana za pravo podnošenja prigovora prijavitelja i postupanja Ministarstva i Fonda po prigovorima detaljnije će se utvrditi u pozivu za dodjelu sredstava.
Praćenje provedbe Ugovora i kontrola namjenskog korištenja sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13.
(1) Fond provodi kontrolu namjenski utrošenih sredstava na temelju dokumentacije i terenske kontrole Korisnika kojima je dodijeljena potpora iz Modernizacijskog fonda, u suradnji s Ministarstvom po potrebi, u skladu s člankom 16. stavkom 4. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Fond u praćenju provedbe Ugovora, neovisno radi li se o pojedinačnom jednokratnom projektu ili projektu odabranom putem poziva za dodjelu sredstava u sklopu programa ulaganja, provodi sljedeće aktivnosti:
- kontrola namjenski utrošenih sredstava
- provjere dokumentacije i provjere na licu mjesta kod Korisnika sukladno fiskalnoj odgovornosti Fonda
- isplate sredstava sukladno dinamici određenoj Ugovorom u roku od 30 dana od dana dostave cjelovitog zahtjeva Korisnika za isplatu sredstava, odnosno predujma,
- praćenja provedbe projekta i ostvarivanja pokazatelja iz točke 2.5. Priloga II Uredbe Komisije (EU) 2020/1001
- vođenja evidencije o ostvarenim pokazateljima
- praćenje napretka projekta i praćenje novčanog tijeka, najmanje dva puta godišnje za svaki projekt
- provođenja preventivnih mjera i poduzimanja svih aktivnosti u svrhu povrata isplaćenih sredstava za koje je utvrđeno nenamjensko korištenje
- provjere provođenja mjera informiranja i komunikacije od strane Korisnika u skladu sa obvezama provedbe mjera iz Ugovora.
(3) Praćenje provedbe Ugovora od strane Fonda i Ministarstva koja uključuje učinkovitu provjeru ulaganja putem provjera na licu mjesta i provjere dokumentacije kojom se potvrđuje tijek ulaganja u projekte, preventivne mjere i poduzimanje svih aktivnosti u svrhu povrata isplaćenih sredstava za koje je utvrđeno nenamjensko korištenje, kao i čuvanje dokumentacije od strane Korisnika detaljnije će se urediti Ugovorom.
(4) Ministarstvo može, zajedno s Fondom, obavljati provjere na licu mjesta i kontrole namjenski utrošenih sredstava iz stavka 1. ovog članka kod Korisnika prema vlastitoj procjeni.
Planiranje sredstava, plaćanja i povrati
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
(1) Fond sukladno potpisanim Ugovorima te napretku projekta i novčanom tijeku projekta priprema Plan trošenja sredstava Modernizacijskog fonda po pojedinom ulaganju i projektu, te isti ažurira i dostavlja Ministarstvu najmanje dva puta godišnje u svrhu pripreme prijedloga za ulaganja za Odbor za ulaganja.
(2) Fond osigurava usklađenost Financijskog plana Fonda s odlukama Komisije iz članka 8. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 .
(3) Fond bez odgode obavještava Ministarstvo o utvrđenom nenamjenskom korištenju sredstava i izvršenim povratima sredstava na poseban račun Fonda.
(4) Ministarstvo za sve iznose, koji su vraćeni na posebni račun Fonda, postupa u skladu s člankom 16. stavkom 6. podstavkom 2. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(5) Ministarstvo i Fond će sve obaveze vezane uz financijsko praćenje provedbe Projekata i povrata sredstava od Korisnika te obveze i troškove koje snosi Korisnik u slučaju prekinutih ulaganja detaljnije urediti Ugovorom.
Prekinuta ulaganja– izmjena odluke Komisije o isplati sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
(1) Temeljem članka 14. stavka 1. ove Uredbe Ministarstvo može podnijeti zahtjev Komisiji o prekinutom ulaganju i tražiti izmjenu odluke o isplati u skladu s člankom 10. stavkom 3. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001, uz dokumentaciju kojom se opravdava navedeni zahtjev.
(2) Fond priprema i dostavlja Ministarstvu potrebnu dokumentaciju iz stavka 1. ovog članka 60 dana prije isteka roka iz članka 10. stavka 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VI. IZVJEŠĆIVANJE O PROVEDBI MODERNIZACIJSKOG FONDA PREMA EUROPSKOJ KOMISIJI
Godišnje izvješće
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 16.
(1) Fond najkasnije do 1. travnja tekuće godine dostavlja Ministarstvu prijedlog godišnjeg izvješća za prethodnu godinu, koje mora sadržavati sve informacije navedene u Prilogu II. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001 te svu popratnu dokumentaciju u skladu s člankom 13. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Ministarstvo u ime Republike Hrvatske do 30. travnja tekuće godine podnosi Komisiji godišnje izvješće za prethodnu godinu, temeljem prijedloga iz stavka 1. ovog članka u skladu s člankom 13. stavkom 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Revizije i zaštita financijskih interesa Modernizacijskog Fonda
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 17.
(1) Ministarstvo i Fond osiguravaju potrebne preventivne mjere iz članka 3. točka 11. ove Uredbe.
(2) Ministarstvo i Fond su dužni pet godina od posljednje isplate za bilo koji pojedinačni jednokratni projekt ili program čuvati popratne dokumente i informacije u vezi s plaćanjem i rashodima u skladu s člankom 16. stavkom 5. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(3) Korisnici i njihovi izvođači i podizvođači obavezni su pet godina od posljednje isplate za predmetni Ugovor čuvati i imati na raspolaganju svu popratnu dokumentaciju i podatke u vezi plaćanja i rashodima u skladu s člankom 16. stavkom 5. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VII. INFORMIRANJE U SKLOPU MODERNIZACIJSKOG FONDA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 18.
(1) Ministarstvo u suradnji s Fondom provodi aktivnosti informiranja, komunikacije i promidžbe povezane s potporom i rezultatima Modernizacijskog fonda sukladno članku 17. stavku 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
(2) Ministarstvo na svojim mrežnim stranicama objavljuje informacije o ulaganjima za koje se pruža potpora u okviru Modernizacijskog fonda u Republici Hrvatskoj sukladno članku 17. stavku 1. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001, kao i povezane programe državnih potpora i/ili odluke o dodjeli pojedinačne jednokratne državne potpore.
(3) Ugovorom iz članaka 10. i 11. ove Uredbe će se osigurati da Korisnik informira javnost o primljenoj potpori iz Modernizacijskog fonda u skladu s člankom 17. stavkom 2. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 19.
Ministarstvo i Fond s povjerljivim poslovnim informacijama dužni su postupati u skladu s člankom 18. stavkom 2. Uredbe Komisije (EU) 2020/1001.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
VIII. PROVEDBA I PRAĆENJE PROVEDBE INOVACIJSKOG FONDA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 20.
Ministarstvo u ime Republike Hrvatske surađuje s Komisijom u implementaciji Inovacijskog fonda u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 21. Uredbe Komisije (EU) 2021/1204.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IX. PRIJELAZNA ODREDBA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 21.
Fond će donijeti poslovnik rada Odbora iz članka 11. stavka 3. ove Uredbe, u roku od 30 dana od stupanja na snagu ove Uredbe .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
X. ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 22.
Ova Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
PREDSJEDNIK
mr. sc. Andrej Plenković, v.r.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, __________
Obrazloženje
Zakonom o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja („Narodne novine“ broj 127/2019, dalje: Zakon) je uspostavljen pravni temelj za provedbu aktivnosti za financiranje mjera ublažavanja klimatskih promjena u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova.
Na temelju Direktive (EU) 2018/410 o izmjeni Direktive 2003/87/EZ radi poboljšanja troškovno učinkovitih smanjenja emisija i ulaganje za niske emisije ugljika te Odluke (EU) 2015/1814 (dalje: EU ETS Direktiva), za podršku deset država članica Europske unije s nižim dohocima (uključujući i Republiku Hrvatsku), člankom 103. Zakona uspostavljen je okvir za Modernizacijski fond kao novi financijski mehanizam u Republici Hrvatskoj.
Modernizaciji fond djeluje pod odgovornošću država članica koje su korisnice fonda, a u suradnji s Europskom investicijskom bankom (EIB), Odborom za ulaganja koji je osnovan za Modernizacijski fond i Europskom komisijom. Modernizacijski fond je uspostavljen u svrhu postizanja ciljeva Europskog zelenog plana podupiranjem zelene i socijalno pravedne tranzicije.
Uzimajući u obzir EU ETS Direktivu donesena je Provedbena Uredba Komisije (EU) 2020/1001 od 9. srpnja 2020. o utvrđivanju detaljnih pravila za primjenu Direktive 2003/87/EZ u pogledu djelovanja Modernizacijskog fonda kojim se podupiru ulaganja u modernizaciju energetskih sustava i poboljšanje energetske učinkovitosti određenih država članica (dalje: Uredba Komisije (EU) 2020/1001). Navedenim propisima Europske unije nisu definirane pojedinosti vezane za provedbene aktivnosti Modernizacijskog fonda već su one u potpunosti prepuštene državama članicama.
Slijedom navedenog, u svrhu definiranja načina primjene navedenog mehanizama financiranja, načina odabira ulaganja za modernizaciju energetskog sektora i ostalih projekata ulaganja, rokova i načina dostavljanja popisa projekata, načina primanja prihoda, provedbe i praćenje provedbe projekata i izvješćivanja prema Europskoj komisiji iz članka 101. stavka 3. Zakona, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja (dalje: Ministarstvo) predlaže Uredbu o mehanizmima financiranja u okviru sustava trgovanja emisijama stakleničkih plinova (dalje: Uredba).
Na temelju ovlasti iz članka 103. Zakona i u svrhu provedbe Uredbe Komisije (EU) 2020/1001, ovom Uredbom se određuju postupanja Ministarstva i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (dalje: Fond) kao tijela upravljanja, dodjele i kontrole sredstava Modernizacijskog fonda u Republici Hrvatskoj te se razrađuju njihovi međusobni odnosi i odgovornosti. U tom smislu, ovom Uredbom se određuju dodatne dužnosti koja ta tijela obavljaju pružajući zaštitu financijskih interesa Modernizacijskog fonda, a uvažavajući utvrđene dužnosti koje su definirane Uredbom Komisije (EU) 2020/1001.
Također, ovom Uredbom se u svrhu pojedinih zadaća u okviru odgovornosti definira način raspodjele sredstava s posebnog računa Fond iz stavka 2 članka 10. Zakona prema krajnjim korisnicima. Uredbom se propisuje da Ministarstvo i Fond sklapaju Ugovor sa Korisnikom. Temeljem Odluke ministra o dodjeli sredstava čija vrijednost prelazi iznos utvrđen statutom Fonda, suglasnost daje Upravni odbor Fonda u svrhu učinkovitije provedbe Modernizacijskog fonda u Republici Hrvatskoj obzirom da se u sklopu dva planirana Poziva za dodjelu sredstava Modernizacijskog fonda u 2023. godini u iznosu 160 milijuna eura, očekuje donošenje najmanje 80 pojedinačnih Odluka o dodjeli sredstava, odnosno potrebe potpisivanja 80 pojedinačnih Ugovora o dodjeli sredstava, Nadalje, ovom Uredbom se propisuju mehanizmi kontrole isplate sredstava korisnicima, postupanja u slučaju eventualnih povrata sredstava na račun Fonda kao i postupanja vezana za zaštitu povjerljivih podataka, postupak informiranja javnosti te obvezu i način komuniciranja povezane s potporom i rezultatima Modernizacijskog fonda.
Također, Uredba definira nadležnost Ministarstva u suradnji s Europskom komisijom u implementaciji Inovacijskog fonda u Republici Hrvatskoj u skladu s člankom 21. Delegirane Uredbe Komisije (EU) 2021/1204 od 10. svibnja 2021. o izmjeni Delegirane Uredbe (EU) 2019/856 u pogledu postupaka podnošenja zahtjeva i postupaka odabira u okviru Inovacijskog fonda.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja