Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, Uredba Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luke i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova, Uredba Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi i Uredba (EU) 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora
VHCN
Mreža vrlo velikog kapaciteta (engl. very high capacity network)
1.Uvod
Ovim dokumentom javnog savjetovanja definiraju se ciljana područja za moguću izgradnju elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru investicije C2.3. R4-I2 Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Za uspješno provođenje investicije C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru NPOO (u daljnjem tekstu: Investicija), potrebno je izraditi Studiju izvedivosti s analizom troškova i koristi za razvoj i implementaciju elektroničke komunikacijske infrastrukture na odabranim područjima. Izrada Studije izvedivosti je u tijeku te će ista, nastavno na ovo održano javno savjetovanje o iskazu tržišnog interesa, odrediti konačna područja za provedbu predmetne investicije, a kako je opisano u točci 2. Opis Investicije.
Ciljana područja Investicije su ruralna područja koja obuhvaćaju dijelove županija s izrazito niskim društveno-ekonomskim pokazateljima, odnosno koje karakteriziraju izrazito niski demografski, socijalni i ekonomski uvjeti u odnosu na nacionalni prosjek.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, kao nositelj provedbe investicije C2.3. R4-I2 Izgradnje pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture, a Odašiljači i veze d.o.o. kao voditelj provedbe Investicije i društvo od posebnog interesa Republike Hrvatske, pozivaju zainteresirane strane da komentiraju navedena područja i dostave informacije i dokaze o svojim mrežama u ciljnom području koje ili već postoje, ili se namjeravaju uvesti u roku do 30. lipnja 2026. godine, kada je predviđen rok završetka predmetne investicije.
Budući da se Investicija financira iz NPOO-a, sredstvima Mehanizma oporavka i otpornosti, na provedbu investicije primjenjuju se pravila Europske unije o državnim potporama, odnosno članci 107.-109. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, što je uređeno Uredbom (EU) 2021/241 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. veljače 2021. o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost. Predmetna pravila o državnim potporama su sadržana u aktima Europske komisije (uredbama i smjernicama).
Na dodjelu državne potpore za Investiciju primjenjuju se uvjeti iz Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije1, Uredbe Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luke i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova2, Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi3 i Uredbe (EU) 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora4.
Konkretno, državne potpore za mobilne mreže 4G i 5G spojive su s unutarnjim tržištem u skladu s člankom 107. stavkom 3. točka (a) UFEU i izuzimaju se od obveze prijave Europskoj komisiji iz članka 108. stavka 3. UFEU kada su ispunjeni uvjeti utvrđeni u članku 52.a i poglavlju I. Uredbe 651/2014.
Shodno tome, ovim javnim savjetovanjem utvrdit će se ispunjavanje sljedećih uvjeta iz članka 52.a stavka 3. Uredbe 651/2014:
ulaganje u mreže 5G mora se nalaziti u područjima u kojima nisu uvedene mobilne mreže ili u kojim su dostupne samo mobilne mreže koje mogu podržati mobilne usluge do 3G i u kojima ne postoje mobilne mreže 4G ni 5G niti se njihovo uvođenje planira u roku od tri godine od trenutka objave dodjele potpore ili u istom vremenskom roku kao i uvođenje subvencionirane mreže. To se provjerava putem mapiranja i javnog savjetovanja, kako je propisano člankom 52. stavkom 4. Uredbe 651/2014, i to na sljedeći način:
(a)mapiranjem se moraju jasno utvrditi zemljopisna ciljna područja koja se namjeravaju obuhvatiti javnom intervencijom i uzeti se u obzir sve sadašnje mobilne mreže, ovisno o vrsti ulaganja. Mapiranje se provodi na temelju mreže od najviše 100 x 100 metara. Mapiranje se provjerava putem javnog savjetovanja;
(b)javno savjetovanje provodi nadležno javno tijelo države članice, odnosno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, objavljivanjem glavnih značajki planirane mjere i popisa ciljnih zemljopisnih područja utvrđenih u naprijed navedenom postupku mapiranja u skladu s točkom (a) objavom na svojim internetskim stranicama. Javnim savjetovanjem se moraju pozvati sve zainteresirane strane da dostave svoje komentare i obrazložene informacije u skladu s točkom (a) o svojim mobilnim mrežama u ciljnom području koje već postoje ili se pouzdano planiraju uvesti u roku od tri godine od trenutka objave planirane dodjele potpore. U slučaju da davatelj potpore propiše vremenski okvir koji je kraći ili dulji od tri godine za uvođenje subvencionirane infrastrukture, isti vremenski okvir, koji ne može biti kraći od dvije godine, mora se sukladno članku 52.a stavku 4. točki (b) osigurati i za procjenu jesu li prethodno navedene mreže pouzdano planirane za uvođenje. Javno savjetovanje mora trajati najmanje 30 dana.
-stavka 11., podstavka a) članka 52.a Uredbe 651/2014:
upotreba javno financirane mreže 4G ili 5G za pružanje fiksnih usluga bežičnog pristupa dopušteno je samo kako slijedi:
(a)U područjima u kojima ne postoji mreža koja može pouzdano osigurati brzine preuzimanja od najmanje 30 Mbps niti se pouzdano planira u roku od tri godine od trenutka objave planirane mjere potpore ili u istom vremenskom okviru kao i uvođenje subvencionirane mreže, što ne smije biti kraće od dvije godine, ako su ispunjeni sljedeći kumulativni uvjeti: i. mapiranjem i javnim savjetovanjem uzimaju se u obzir i postojeće ili pouzdano planirane fiksne širokopojasne mreže utvrđene u skladu s člankom 52. stavkom 4.; ii. podržanim rješenjem 4G ili 5G fiksnog bežičnog pristupa mogu se pouzdano osigurati brzine preuzimanja od najmanje 30 Mbps te barem udvostručiti brzina preuzimanja i učitavanja u odnosu na postojeće ili pouzdano planirane fiksne mreže u tim područjima.
Napominje se da je EK odobrila 09. ožujka 2023. godine Uredbu o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem o primjeni članka 107. i 108. UFEU, no ista do trenutka objave ovog javnog savjetovanja nije objavljena u Službenom listu Europske Unije, odnosno nije stupila na snagu. Sukladno novoj Uredbi, stavku 2. članka 52.a., prihvatljivi troškovi su i troškovi izgradnje, upravljanje i rada pasivnih i aktivnih komponenti mobilne mreže, odnosno Uredba predviđa mogućnost dodjele potpore i za aktivne komponente mobilne mreže.
Slijedom navedenih izmjena Uredbe 651/2014 i otvara se mogućnost da se u okviru Studije izvedivosti razmotri i financiranje određenih aktivnih komponenti u okviru predmetne Investicije, ukoliko se pokaže potreba za ime, te se isto usuglasi između svih dionika kao prihvatljiv trošak financiranja iz sredstava Mehanizma oporavka i otpornosti.
--------------------------
1 Službeni list Europske Unije L 187, 26.6.2014.
2 SL L 156/1, 20.6.2017.
3 SL L 215/2020, 7.7.2020.
4 SL L 270/39, 29.7.2021.
2. Opis Investicije
Europska unija potiče digitalizaciju društva i to s čak dva od pet ciljeva kohezijske politike za višegodišnji financijski okvir koji se izravno odnose na digitalizaciju i digitalne mreže za što je potrebna učinkovita i pouzdana infrastruktura s fiksnom i mobilnom širokopojasnom mrežom velike brzine. No, Hrvatska zaostaje za prosjekom Europske unije u području pokrivenosti širokopojasnom infrastrukturom. Iako se u kategoriji pokrivenosti fiksnom širokopojasnom mrežom nove generacije ujednačila s prosjekom EU, i dalje znatno zaostaje u raširenosti korištenja širokopojasnim pristupom brzine 100 Mbps i nije spremna za uvođenje 5G mreže.
Također, zbog visokih troškova izgradnje i smanjene naseljenosti nema dovoljnih ulaganja u digitalni razvoj u ruralnim područjima Hrvatske. Stoga se investicijom C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti želi osigurati dostupnost gigabitnih mreža u ruralnim i rijetko naseljenim područjima u kojima ne postoji komercijalni interes za gradnjom 5G mreža.
Investicija, kako je trenutno opisana u NPOO, podrazumijeva razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture, koja uključuje izgradnju samostojećih antenskih stupova, osiguravanje niskonaponskog priključka te osiguranje svjetlovodnih ili mikrovalnih prijenosnih sustava zadovoljavajućih kapaciteta u svrhu osiguranja dostupnosti širokopojasnih mreža velikog kapaciteta u ruralnim i rijetko naseljenim područjima u kojima ne postoji komercijalni interes za gradnjom takve infrastrukture.
Procijenjeno je postavljanje oko 58 stupova, međutim točan odabir lokacija (i konačan broj lokacija) definirat će se Studijom izvedivosti, čija je izrada trenutno u tijeku. Studija izvedivosti uzet će u obzir kao polaznu točku multikriterijske analize prihvatljive površine područja potvrđena kroz ovo javno savjetovanje, kako bi se osiguralo da je investicija predviđena na prihvatljivom području u odnosu na odredbe članka 52.a Uredbe 651/2014. Napominje se kako stupovi neće biti postavljeni na svim prihvatljivim područjima definiranim kroz ovo javno savjetovanje, već na onima koje Studija potvrdi kao moguće lokacije koje će opravdati ekonomsku isplativost investicije.
U sklopu Studije izvršit će se: utvrđivanje točnih potreba za pojedinim vidovima komunikacije; utvrđivanje potreba pokrivanja signalom na točno definiranim područjima, te će se sukladno rezultatima iste izgraditi pasivna infrastruktura za povezivanje infrastrukturnih točaka.
U odnosu na izmjenu Uredbe 615/2014 spomenutu u točci 1. Uvod, ukazuje se na mogućnost da Studija izvedivosti razmotri i mogućnost financiranja i određenih aktivnih komponenti u okviru predmetne NPOO investicije, ukoliko se pokaže potreba za time, te se takav pristup usuglasi između svih dionika kao prihvatljiv trošak financiranja iz Mehanizma oporavka i otpornosti.
Predviđen iznos investicije C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti iznosi 19.555.114,20 EUR.
Predviđeni završetak provedbe predmetne investicije jest 30. lipnja 2026. godine.
Provedbom investicije osigurat će se dostupnost gigabitnih mreža, VHCN u ruralnim i rijetko naseljenim područjima (prosječna gustoća naseljenosti manje od 20 stanovnika/km²), smanjiti će se digitalni jaz između urbanih i ruralnih područja Hrvatske te stvoriti preduvjeti za daljnji razvoj digitalnih usluga koje za nesmetani rad zahtijevaju vrlo velike brzine, kapacitete i pouzdanost prijenosa ostvarivu samo gigabitnim mrežama.
Državna otvorena elektroničko komunikacijska infrastruktura će između ostaloga omogućiti i razvoj 5G mreža na području obuhvata te će sukladno uvjetima za dodjelu potpore iz članka 52.a Uredbe 651/2014 biti dostupna na korištenje svim operatorima pod jednakim uvjetima, a svojim kapacitetom, tržišnom dostupnošću i prihvatljivim veleprodajnim cijenama omogućit će svim operatorima pristup do krajnjih korisnika u naseljima, kako bi svi korisnici imali jednake mogućnosti izbora operatora i usluga širokopojasnog pristupa.
Pritom će se osigurati računovodstveno razdvajanje sredstava koja se koriste za funkcioniranje mreže i ostalih sredstava kojima raspolaže interni operator kojemu se dodjeljuje državna potpora za uvođenje 5G mreže. Realizacija Investicije provest će se ispunjavanjem svih uvjeta za dodjelu potpore iz članka 52.a Uredbe 651/2014.
Državne potpore za realizaciju Investicije dodijelit će se u skladu s uvjetima utvrđenim Uredbom 651/2014, danom donošenja odluke o dodjeli pojedinačne jednokratne potpore od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a nakon prethodno dobivenog pozitivnog mišljenja Ministarstva financija sukladno Zakonu o državnim potporama5.
Predviđa se da će ova Investicija potaknuti i otvaranje novih radnih mjesta s obzirom na to da će se stvoriti preduvjeti za zapošljavanje većeg broja osoba, prvenstveno na upravljanju i održavanju izgrađene infrastrukture, kao i otvaranje novih djelatnosti koje će rezultirati novim zapošljavanjem. S obzirom na to da će se kroz investiciju graditi infrastruktura prvenstveno u ruralnim i rijetko naseljenim dijelovima zemlje, znatno će se pridonijeti razvoju i poboljšanju uvjeta za proizvodnju novih proizvoda i/ili pružanje usluge na lokacijama na kojima to do sada nije bilo ostvarivo. Izgrađena infrastruktura će stvaranjem dodatne vrijednosti pozitivno utjecati na razne gospodarske djelatnosti, a svakako će doprinijeti održivom razvitku i zaštiti prostora, okoliša i kulture te, u konačnici, doprinijeti konkurentnosti hrvatskog gospodarstva.
--------------------------
5 Narodne novine 47/14, 69/17
3. Odabrana područja za javno savjetovanje
Predmetna područja koja će ući u obuhvat definiranja lokacija za investiciju C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru NPOO, nalaze se u:
Dobivena prihvatljiva područja ispunjavaju uvjete iz stavka 3. i stavka 11. članka 52.a Uredbe 651/2014, te se smatraju ulaznim podatkom za daljnju multikriterijsku analizu Studije izvedivosti.
Pozivaju se zainteresirane strane da komentiraju navedena područja i dostave informacije i dokaze o svojim mrežama u ciljnom području koje ili već postoje, ili se namjeravaju uvesti u roku do 30. lipnja 2026. godine, ukoliko su područja postojećih ili planiranih mreža uključena u ovom dokumentu kao područje investicije izgradnje pasivne infrastrukture, a ne bi trebale biti.
Komentari se mogu dostaviti putem stranice e-Savjetovanja6 gdje će biti dostupno ovo javno savjetovanje, putem opcije „Komentiraj“ ili je isto moguće dostaviti na adresu npoo@mmpi.hrputem ispunjenog obrasca u Excel formatu – Prilog 1. Tablica prihvatljivih područja za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture.
Uputa za dostavu informacija po naseljima
U odgovorima i komentarima koji se odnose na dostupnost i/ili planove ulaganja u infrastrukturu i mreže po naseljima, molimo svakako se koristiti Prilogom 1.Tablica prihvatljivih područja za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture, za unos relevantnih podataka po naseljima (podatke unijeti u dodatne stupce, zadržavajući postojeću strukturu popisa naselja u tablici bez brisanja ili korekcija stupaca A-G.
JAVNO SAVJETOVANJE
Poziv na iskazivanje interesa za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture na ruralnim i slabo naseljenim područjima
Nacionalni plan oporavka i otpornosti
C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture
Travanj 2023. godine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Sadržaj
Popis kratica 3
1. Uvod 4
2. Opis investicije 6
3. Odabrana područja za javno savjetovanje 8
4. Popis priloga u Savjetovanju 10
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
Popis kratica
Kratica
Puni naziv
DEGURBA
Stupanj urbanizacije (engl. Degree of urbanisation )
EK
Europska Komisija
EU
Europska unija
Investicija
Investicija C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture
JLS
Jedinica lokalne samouprave
NN
Narodne novine
NPOO
Nacionalni plan oporavka i otpornosti
RH
Republika Hrvatska
SL
Službeni list Europske unije
UFEU
Ugovor o funkcioniranju Europske unije
Uredba 651/2014
Uredba Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, Uredba Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luke i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova, Uredba Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi i Uredba (EU) 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora
VHCN
Mreža vrlo velikog kapaciteta (engl. very high capacity network )
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
1. Uvod
Ovim dokumentom javnog savjetovanja definiraju se ciljana područja za moguću izgradnju elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru investicije C2.3. R4-I2 Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Za uspješno provođenje investicije C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru NPOO (u daljnjem tekstu: Investicija), potrebno je izraditi Studiju izvedivosti s analizom troškova i koristi za razvoj i implementaciju elektroničke komunikacijske infrastrukture na odabranim područjima. Izrada Studije izvedivosti je u tijeku te će ista, nastavno na ovo održano javno savjetovanje o iskazu tržišnog interesa, odrediti konačna područja za provedbu predmetne investicije, a kako je opisano u točci 2. Opis Investicije.
Ciljana područja Investicije su ruralna područja koja obuhvaćaju dijelove županija s izrazito niskim društveno-ekonomskim pokazateljima, odnosno koje karakteriziraju izrazito niski demografski, socijalni i ekonomski uvjeti u odnosu na nacionalni prosjek.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, kao nositelj provedbe investicije C2.3. R4-I2 Izgradnje pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture, a Odašiljači i veze d.o.o. kao voditelj provedbe Investicije i društvo od posebnog interesa Republike Hrvatske, pozivaju zainteresirane strane da komentiraju navedena područja i dostave informacije i dokaze o svojim mrežama u ciljnom području koje ili već postoje, ili se namjeravaju uvesti u roku do 30. lipnja 2026. godine, kada je predviđen rok završetka predmetne investicije.
Budući da se Investicija financira iz NPOO-a, sredstvima Mehanizma oporavka i otpornosti, na provedbu investicije primjenjuju se pravila Europske unije o državnim potporama, odnosno članci 107.-109. Ugovora o funkcioniranju Europske unije, što je uređeno Uredbom (EU) 2021/241 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. veljače 2021. o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost. Predmetna pravila o državnim potporama su sadržana u aktima Europske komisije (uredbama i smjernicama).
Na dodjelu državne potpore za Investiciju primjenjuju se uvjeti iz Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije1 , Uredbe Komisije (EU) 2017/1084 od 14. lipnja 2017. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u vezi s potporama za infrastrukture luke i zračnih luka, pragova za prijavu potpora za kulturu i očuvanje baštine i za potpore za sportsku i višenamjensku rekreativnu infrastrukturu te regionalnih operativnih programa potpora za najudaljenije regije i o izmjeni Uredbe (EU) br. 702/2014 u vezi s izračunavanjem prihvatljivih troškova2 , Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi3 i Uredbe (EU) 2021/1237 od 23. srpnja 2021. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članka 107. i 108. Ugovora4 .
Konkretno, državne potpore za mobilne mreže 4G i 5G spojive su s unutarnjim tržištem u skladu s člankom 107. stavkom 3. točka (a) UFEU i izuzimaju se od obveze prijave Europskoj komisiji iz članka 108. stavka 3. UFEU kada su ispunjeni uvjeti utvrđeni u članku 52.a i poglavlju I. Uredbe 651/2014.
Shodno tome, ovim javnim savjetovanjem utvrdit će se ispunjavanje sljedećih uvjeta iz članka 52.a stavka 3. Uredbe 651/2014:
ulaganje u mreže 5G mora se nalaziti u područjima u kojima nisu uvedene mobilne mreže ili u kojim su dostupne samo mobilne mreže koje mogu podržati mobilne usluge do 3G i u kojima ne postoje mobilne mreže 4G ni 5G niti se njihovo uvođenje planira u roku od tri godine od trenutka objave dodjele potpore ili u istom vremenskom roku kao i uvođenje subvencionirane mreže. To se provjerava putem mapiranja i javnog savjetovanja, kako je propisano člankom 52. stavkom 4. Uredbe 651/2014, i to na sljedeći način:
(a) mapiranjem se moraju jasno utvrditi zemljopisna ciljna područja koja se namjeravaju obuhvatiti javnom intervencijom i uzeti se u obzir sve sadašnje mobilne mreže, ovisno o vrsti ulaganja. Mapiranje se provodi na temelju mreže od najviše 100 x 100 metara. Mapiranje se provjerava putem javnog savjetovanja;
(b) javno savjetovanje provodi nadležno javno tijelo države članice, odnosno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, objavljivanjem glavnih značajki planirane mjere i popisa ciljnih zemljopisnih područja utvrđenih u naprijed navedenom postupku mapiranja u skladu s točkom (a) objavom na svojim internetskim stranicama. Javnim savjetovanjem se moraju pozvati sve zainteresirane strane da dostave svoje komentare i obrazložene informacije u skladu s točkom (a) o svojim mobilnim mrežama u ciljnom području koje već postoje ili se pouzdano planiraju uvesti u roku od tri godine od trenutka objave planirane dodjele potpore. U slučaju da davatelj potpore propiše vremenski okvir koji je kraći ili dulji od tri godine za uvođenje subvencionirane infrastrukture, isti vremenski okvir, koji ne može biti kraći od dvije godine, mora se sukladno članku 52.a stavku 4. točki (b) osigurati i za procjenu jesu li prethodno navedene mreže pouzdano planirane za uvođenje. Javno savjetovanje mora trajati najmanje 30 dana.
- stavka 11., podstavka a) članka 52.a Uredbe 651/2014:
upotreba javno financirane mreže 4G ili 5G za pružanje fiksnih usluga bežičnog pristupa dopušteno je samo kako slijedi:
(a) U područjima u kojima ne postoji mreža koja može pouzdano osigurati brzine preuzimanja od najmanje 30 Mbps niti se pouzdano planira u roku od tri godine od trenutka objave planirane mjere potpore ili u istom vremenskom okviru kao i uvođenje subvencionirane mreže, što ne smije biti kraće od dvije godine, ako su ispunjeni sljedeći kumulativni uvjeti: i. mapiranjem i javnim savjetovanjem uzimaju se u obzir i postojeće ili pouzdano planirane fiksne širokopojasne mreže utvrđene u skladu s člankom 52. stavkom 4.; ii. podržanim rješenjem 4G ili 5G fiksnog bežičnog pristupa mogu se pouzdano osigurati brzine preuzimanja od najmanje 30 Mbps te barem udvostručiti brzina preuzimanja i učitavanja u odnosu na postojeće ili pouzdano planirane fiksne mreže u tim područjima.
Napominje se da je EK odobrila 09. ožujka 2023. godine Uredbu o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem o primjeni članka 107. i 108. UFEU, no ista do trenutka objave ovog javnog savjetovanja nije objavljena u Službenom listu Europske Unije, odnosno nije stupila na snagu. Sukladno novoj Uredbi, stavku 2. članka 52.a., prihvatljivi troškovi su i troškovi izgradnje, upravljanje i rada pasivnih i aktivnih komponenti mobilne mreže, odnosno Uredba predviđa mogućnost dodjele potpore i za aktivne komponente mobilne mreže.
Slijedom navedenih izmjena Uredbe 651/2014 i otvara se mogućnost da se u okviru Studije izvedivosti razmotri i financiranje određenih aktivnih komponenti u okviru predmetne Investicije, ukoliko se pokaže potreba za ime, te se isto usuglasi između svih dionika kao prihvatljiv trošak financiranja iz sredstava Mehanizma oporavka i otpornosti.
--------------------------
1 Službeni list Europske Unije L 187, 26.6.2014.
2 SL L 156/1, 20.6.2017.
3 SL L 215/2020, 7.7.2020.
4 SL L 270/39, 29.7.2021.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
2. Opis Investicije
Europska unija potiče digitalizaciju društva i to s čak dva od pet ciljeva kohezijske politike za višegodišnji financijski okvir koji se izravno odnose na digitalizaciju i digitalne mreže za što je potrebna učinkovita i pouzdana infrastruktura s fiksnom i mobilnom širokopojasnom mrežom velike brzine. No, Hrvatska zaostaje za prosjekom Europske unije u području pokrivenosti širokopojasnom infrastrukturom. Iako se u kategoriji pokrivenosti fiksnom širokopojasnom mrežom nove generacije ujednačila s prosjekom EU, i dalje znatno zaostaje u raširenosti korištenja širokopojasnim pristupom brzine 100 Mbps i nije spremna za uvođenje 5G mreže.
Također, zbog visokih troškova izgradnje i smanjene naseljenosti nema dovoljnih ulaganja u digitalni razvoj u ruralnim područjima Hrvatske. Stoga se investicijom C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti želi osigurati dostupnost gigabitnih mreža u ruralnim i rijetko naseljenim područjima u kojima ne postoji komercijalni interes za gradnjom 5G mreža.
Investicija, kako je trenutno opisana u NPOO, podrazumijeva razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture, koja uključuje izgradnju samostojećih antenskih stupova, osiguravanje niskonaponskog priključka te osiguranje svjetlovodnih ili mikrovalnih prijenosnih sustava zadovoljavajućih kapaciteta u svrhu osiguranja dostupnosti širokopojasnih mreža velikog kapaciteta u ruralnim i rijetko naseljenim područjima u kojima ne postoji komercijalni interes za gradnjom takve infrastrukture.
Procijenjeno je postavljanje oko 58 stupova, međutim točan odabir lokacija (i konačan broj lokacija) definirat će se Studijom izvedivosti, čija je izrada trenutno u tijeku. Studija izvedivosti uzet će u obzir kao polaznu točku multikriterijske analize prihvatljive površine područja potvrđena kroz ovo javno savjetovanje, kako bi se osiguralo da je investicija predviđena na prihvatljivom području u odnosu na odredbe članka 52.a Uredbe 651/2014. Napominje se kako stupovi neće biti postavljeni na svim prihvatljivim područjima definiranim kroz ovo javno savjetovanje, već na onima koje Studija potvrdi kao moguće lokacije koje će opravdati ekonomsku isplativost investicije.
U sklopu Studije izvršit će se: utvrđivanje točnih potreba za pojedinim vidovima komunikacije; utvrđivanje potreba pokrivanja signalom na točno definiranim područjima, te će se sukladno rezultatima iste izgraditi pasivna infrastruktura za povezivanje infrastrukturnih točaka.
U odnosu na izmjenu Uredbe 615/2014 spomenutu u točci 1. Uvod, ukazuje se na mogućnost da Studija izvedivosti razmotri i mogućnost financiranja i određenih aktivnih komponenti u okviru predmetne NPOO investicije, ukoliko se pokaže potreba za time, te se takav pristup usuglasi između svih dionika kao prihvatljiv trošak financiranja iz Mehanizma oporavka i otpornosti.
Predviđen iznos investicije C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti iznosi 19.555.114,20 EUR.
Predviđeni završetak provedbe predmetne investicije jest 30. lipnja 2026. godine.
Provedbom investicije osigurat će se dostupnost gigabitnih mreža, VHCN u ruralnim i rijetko naseljenim područjima (prosječna gustoća naseljenosti manje od 20 stanovnika/km²), smanjiti će se digitalni jaz između urbanih i ruralnih područja Hrvatske te stvoriti preduvjeti za daljnji razvoj digitalnih usluga koje za nesmetani rad zahtijevaju vrlo velike brzine, kapacitete i pouzdanost prijenosa ostvarivu samo gigabitnim mrežama.
Državna otvorena elektroničko komunikacijska infrastruktura će između ostaloga omogućiti i razvoj 5G mreža na području obuhvata te će sukladno uvjetima za dodjelu potpore iz članka 52.a Uredbe 651/2014 biti dostupna na korištenje svim operatorima pod jednakim uvjetima, a svojim kapacitetom, tržišnom dostupnošću i prihvatljivim veleprodajnim cijenama omogućit će svim operatorima pristup do krajnjih korisnika u naseljima, kako bi svi korisnici imali jednake mogućnosti izbora operatora i usluga širokopojasnog pristupa.
Pritom će se osigurati računovodstveno razdvajanje sredstava koja se koriste za funkcioniranje mreže i ostalih sredstava kojima raspolaže interni operator kojemu se dodjeljuje državna potpora za uvođenje 5G mreže. Realizacija Investicije provest će se ispunjavanjem svih uvjeta za dodjelu potpore iz članka 52.a Uredbe 651/2014.
Državne potpore za realizaciju Investicije dodijelit će se u skladu s uvjetima utvrđenim Uredbom 651/2014, danom donošenja odluke o dodjeli pojedinačne jednokratne potpore od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a nakon prethodno dobivenog pozitivnog mišljenja Ministarstva financija sukladno Zakonu o državnim potporama5 .
Predviđa se da će ova Investicija potaknuti i otvaranje novih radnih mjesta s obzirom na to da će se stvoriti preduvjeti za zapošljavanje većeg broja osoba, prvenstveno na upravljanju i održavanju izgrađene infrastrukture, kao i otvaranje novih djelatnosti koje će rezultirati novim zapošljavanjem. S obzirom na to da će se kroz investiciju graditi infrastruktura prvenstveno u ruralnim i rijetko naseljenim dijelovima zemlje, znatno će se pridonijeti razvoju i poboljšanju uvjeta za proizvodnju novih proizvoda i/ili pružanje usluge na lokacijama na kojima to do sada nije bilo ostvarivo. Izgrađena infrastruktura će stvaranjem dodatne vrijednosti pozitivno utjecati na razne gospodarske djelatnosti, a svakako će doprinijeti održivom razvitku i zaštiti prostora, okoliša i kulture te, u konačnici, doprinijeti konkurentnosti hrvatskog gospodarstva.
--------------------------
5 Narodne novine 47/14, 69/17
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
3. Odabrana područja za javno savjetovanje
Predmetna područja koja će ući u obuhvat definiranja lokacija za investiciju C2.3. R4-I2 Izgradnja pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture u okviru NPOO, nalaze se u:
- Prilogu 1. (Excel format) i
- Prilogu 2. (web GIS karte) – poveznica: https://qgiscloud.com/Karta_JS/Karta_javno_savjetovanje/
ovog dokumenta.
Dobivena prihvatljiva područja ispunjavaju uvjete iz stavka 3. i stavka 11. članka 52.a Uredbe 651/2014, te se smatraju ulaznim podatkom za daljnju multikriterijsku analizu Studije izvedivosti.
Pozivaju se zainteresirane strane da komentiraju navedena područja i dostave informacije i dokaze o svojim mrežama u ciljnom području koje ili već postoje, ili se namjeravaju uvesti u roku do 30. lipnja 2026. godine, ukoliko su područja postojećih ili planiranih mreža uključena u ovom dokumentu kao područje investicije izgradnje pasivne infrastrukture, a ne bi trebale biti .
Komentari se mogu dostaviti putem stranice e-Savjetovanja6 gdje će biti dostupno ovo javno savjetovanje, putem opcije „Komentiraj“ ili je isto moguće dostaviti na adresu npoo@mmpi.hr putem ispunjenog obrasca u Excel formatu – Prilog 1. Tablica prihvatljivih područja za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture .
Uputa za dostavu informacija po naseljima
U odgovorima i komentarima koji se odnose na dostupnost i/ili planove ulaganja u infrastrukturu i mreže po naseljima, molimo svakako se koristiti Prilogom 1. Tablica prihvatljivih područja za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture , za unos relevantnih podataka po naseljima (podatke unijeti u dodatne stupce, zadržavajući postojeću strukturu popisa naselja u tablici bez brisanja ili korekcija stupaca A-G.
--------------------------
6 https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/Dashboard
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE
4. Popis priloga u Savjetovanju
Prilog 1. Tablica prihvatljivih područja za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture (Excel tablica)
Prilog 2. Karta prihvatljivih područja za razvoj i implementaciju pasivne elektroničke komunikacijske infrastrukture ( https://qgiscloud.com/Karta_JS/Karta_javno_savjetovanje/ )
Komentirate u ime: MINISTARSTVO MORA, PROMETA I INFRASTRUKTURE