Nacrt Eksperimentalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Praktične vještine za osnovne škole
A. Svrha i opis predmeta
Nastavnim predmetom Praktične vještine nastavlja se razvoj kompetencija čija se osnova stvara u predškolskom odgoju i obrazovanju, čime se, posebice u početnim razredima, značajno poboljšava prijelaz učenika iz sustava predškolskog u sustav primarnog odgoja i obrazovanja. Glavna je svrha ovog nastavnog predmeta poboljšanje psihomotoričkog razvoja djece kroz iskustveno učenje u konkretnim situacijama uz razvijanje niza životnih vještina potrebnih za uspješno funkcioniranje u brojnim okružjima. Važan cilj nastavnog predmeta Praktične vještine je stjecanje potrebnih vještina vezanih uz cjelokupni proces osmišljavanja i izrade tvorevina. Taj se proces odvija kroz individualni rad i suradnju tijekom kojih su potrebna znanja i vještine za donošenje odluka o izgledu, obliku, materijalima, procesu izrade, troškovima i potrebnim resursima u stvarnim situacijama. Primjenom metode praktičnih radova naglašava se važnost kompetencija koje učenici stječu praktičnim radom, a znanja, vještine, vrijednosti i stavove usvojene kroz nastavni predmet mogu primijeniti u svakodnevnom životu i radu.
Razvijanje praktičnih vještina omogućuje kreativnost i inovativnost u dizajniranju i izradi vorevina te sigurno korištenje, pravilno održavanje i vješto upravljanje nastalim tvorevinama. Nastavni predmet Praktične vještine razvija pozitivan stav učenika prema praktičnom radu i djelovanju te razvija osobnost svakog učenika. Suvremena shvaćanja poučavanja ističu da je, uz misaoni rad, neizostavan i praktičan rad učenika, rad u kojemu učenik stječe nova znanja i vještine te razvija pozitivne stavove prema vrijednostima rada rukama. Kompetencije stečene u nastavnom predmetu Praktične vještine omogućavaju učeniku bolje razumijevanje svijeta koji ga okružuje, lakše snalaženje u novim situacijama u prirodnom i društvenom okružju te donošenje odluka za osobnu dobrobit, dobrobit zajednice i prirode. Nastavni predmet Praktične vještine pridonosi razvijanju kritičkog razmišljanja, pokretačkog djelovanja na projektu te razvijanju poduzetničkog razmišljanja i poduzetništva. Omogućava se slobodna kreacija, dizajniranje, izbor materijala i postupaka obrade, ali i promišljanje o zadovoljavanju etičkih, zdravstvenih, sigurnosnih, ekonomskih, estetskih i ekoloških uvjeta u svakodnevnome okružju i radu. Praktičnim vještinama potrebnim za snalaženje u svakodnevnom životu sustavno se utječe na osobni razvoj učenika uz istodobno razvijanje osjetljivosti za druge i cjelokupno životno okružje.
Primjenom različitih strategija aktivnog učenja i poučavanja, promiče se odgovornost i osnažuje integritet, čime učenik postaje pouzdan i dosljedan pojedinac koji poštuje sebe i druge. Time se potiče i osigurava cjelovit razvoj i dobrobit učenika, uvažavajući jedinstvenost svake osobe. Pružanjem veće autonomije učiteljima pri planiranju sadržaja, metoda i oblika rada, učenje i poučavanje usklađeno je s učenikovim interesima te postaje zanimljivije i motivirajuće. Sustavno se stvaraju veze između stečenih spoznaja, vlastitog iskustva i praktične primjene u svakodnevnom životu. Učenjem s drugima i od drugih u različitim okružjima te suradnjom škole s roditeljima, lokalnom i širom zajednicom te civilnim društvom, učenika se usmjerava na suradnju i otvorenost prema zajednici.
Nastavni predmet Praktične vještine uči se i poučava u prva četiri razreda osnovne škole. Satnica nastavnog predmeta iznosi 35 sati godišnje. U daljnjem tekstu nastavni predmet Praktične vještine određuje se i kratkom oznakom PV.
B. Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja
Ciljevi nastavnog predmeta Praktične vještine su:
– povezivati praktično iskustvo i vještine opće motorike, vizualne percepcije i koordinacije oko-ruka za aktivno sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima u osobnom okružju i zajednici
– izražavati stvaralačko mišljenje produkcijom ideja, izradom tvorevina kroz praktična, sigurna, održiva, ekološka, inovativna i funkcionalna rješenja
– koristiti se materijalima, alatima, tehnikom i tehnologijom u svakodnevnome životu na siguran i odgovoran način, s ciljem prepoznavanja potreba, osmišljavanja primjerenih i inovativnih rješenja te konkretnoga doprinosa zajednici, održivom razvoju i okolišu
– razvijati kompetencije za cjeloživotno učenje, kritičko mišljenje, definiranje i rješavanje problema, socijalne i komunikacijske vještine, istraživačke vještine, suradnju i timski rad te mogućnosti primjene životnih vještina u svakodnevnom životu i različitim djelatnostima
– primijeniti znanja i vještine kako pomoći sebi i drugima te kada i kako potražiti stručnu pomoć.
C. Struktura – organizacijska područja predmetnog kurikuluma
U predmetnom kurikulumu Praktične vještine naglasak je na razvoju niza životnih vještina koje će učenici stjecati kroz iskustvo i snalaženjem u konkretnim situacijama iz njihova okružja.
Cjelovitim sagledavanjem praktičnih vještina u osnovnoškolskom obrazovanju omogućuje se razvoj učenika u odgovornog mladog građanina koji će u budućnosti moći kritički sagledavati svoje uže i šire tehničko okružje i biti spremniji za više načina osobne uključenosti, aktivnog djelovanja i donošenja odluka.
U nastavnom predmetu Praktične vještine omogućit će se učeniku da dosegne što veći stupanj samostalnosti, razvoja motorike i sigurnog rukovanja priborom, alatima i uređajima pri izradi tvorevina te usvajanje sustava vrijednosti djelovanja i rada u skladu s razvojnim osobitostima.
Predmetni kurikulum Praktične vještine obuhvaća domene Stvori i djeluj, Tehnika oko nas i Kvaliteta života (Tablica 1.).
Domene nisu tematske cjeline, njihov redoslijed u kurikulumu ne utječe na redoslijed učenja i poučavanja, a broj definiranih odgojno-obrazovnih ishoda ne određuje njihovu važnost niti vremensku zastupljenost u odgojno-obrazovnome procesu.
Tablica 1. Oznake domena u odgojno-obrazovnim ishodima
Oznake domena i domene
Oznaka
A
B
C
Domena
Stvori i djeluj
Tehnika oko nas
Kvaliteta života
A. Stvori i djeluj
Domena Stvori i djeluj obuhvaća praktični rad učenika na izradi tvorevina od dostupnih materijala uz korištenje različitih tehnika rada (primjerice: rezanje, spajanje, savijanje, modeliranje, oblikovanje,...). Usvajanjem odgojno-obrazovnih ishoda domene Stvori i djeluj učenici razvijaju vještinu projektiranja i dizajniranja proizvoda, oslanjajući se na vlastita estetska i tehnička rješenja. Jača se i potiče interes učenika za izradu, doradu i dopunu tvorevina rukama, priborom, alatima i uređajima. Razvija se vještina odgovornog ponašanja i provedbe aktivnosti na siguran i ekološki prihvatljiv način. Osmišljavanjem i provedbom projekata, rada u parovima i u skupinama kod učenika se razvijaju poduzetničke i pregovaračke vještine potrebne za postavljene (osobne i zajedničke) ciljeve.
B. Tehnika oko nas
Domena Tehnika oko nas odnosi se na upoznavanje tehnike i tehnologije koja utječe na poboljšanje kvalitete života čovjeka, ali isto tako predstavlja opasnost za čovjeka te uzrokuje njegovu ovisnost o tehnici i tehnologiji. Učenici upoznaju interaktivni odnos tehnologije i čovjeka kao pojedinca i kao člana društva. Unutar ove domene učenici se upoznaju s priborom, alatima i uređajima kojima se koriste. Također, učenici usvajaju znanja i razvijaju vještine, stavove, samostalnost i odgovornost u kritičkome vrednovanju tehnike i tehnologije, njezine sigurnosti, korištenja, održavanja i zbrinjavanja. Učenici razvijaju vještine korištenja pribora, alata i uređaja te praktične vještine jednostavnih popravaka istih. Odgovorno i sigurno koriste tehničke uređaje i tehnologiju.
C. Kvaliteta života
Domena Kvaliteta života usmjerena je na razvoj osnovnih vještina brige o sebi i drugima. Učenici demonstriraju korištenje pribora, alata i uređaja za održavanje osobne higijene i higijene prostora, načine pružanja prve pomoći te načine organiziranja i provođenja svog vremena. Kroz razne igrolike aktivnosti učenici demonstriraju proces pripremanja hrane te se potiču na poštivanje kulture lijepog ponašanja u prostorima u kojima borave. Posebna pozornost posvećuje se edukaciji učenika za sudjelovanje u prometu u različitim ulogama: kao pješak, putnik u osobnom automobilu i javnom prijevoznom sredstvu te vozač bicikla, romobila ili rola. Učenici razvijaju i usavršavaju vještinu samostalnog i sigurnog kretanja u prometnoj okolini koristeći sigurnosnu i zaštitnu opremu. Isto tako, razvija se odgovornost o vlastitoj i tuđoj sigurnosti u prometu kao i vještine samostalnog kretanja u širem prostoru i javnom prijevozu. Unutar domene Kvaliteta života učenici upoznaju primjere i mogućnosti održive potrošnje, štedljivosti i ulaganja novca. Spoznaju važnost racionalne potrošnje novca.
Nacrt Eksperimentalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Praktične vještine za osnovne škole
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
A. Svrha i opis predmeta
Nastavnim predmetom Praktične vještine nastavlja se razvoj kompetencija čija se osnova stvara u predškolskom odgoju i obrazovanju, čime se, posebice u početnim razredima, značajno poboljšava prijelaz učenika iz sustava predškolskog u sustav primarnog odgoja i obrazovanja. Glavna je svrha ovog nastavnog predmeta poboljšanje psihomotoričkog razvoja djece kroz iskustveno učenje u konkretnim situacijama uz razvijanje niza životnih vještina potrebnih za uspješno funkcioniranje u brojnim okružjima. Važan cilj nastavnog predmeta Praktične vještine je stjecanje potrebnih vještina vezanih uz cjelokupni proces osmišljavanja i izrade tvorevina. Taj se proces odvija kroz individualni rad i suradnju tijekom kojih su potrebna znanja i vještine za donošenje odluka o izgledu, obliku, materijalima, procesu izrade, troškovima i potrebnim resursima u stvarnim situacijama. Primjenom metode praktičnih radova naglašava se važnost kompetencija koje učenici stječu praktičnim radom, a znanja, vještine, vrijednosti i stavove usvojene kroz nastavni predmet mogu primijeniti u svakodnevnom životu i radu.
Razvijanje praktičnih vještina omogućuje kreativnost i inovativnost u dizajniranju i izradi vorevina te sigurno korištenje, pravilno održavanje i vješto upravljanje nastalim tvorevinama. Nastavni predmet Praktične vještine razvija pozitivan stav učenika prema praktičnom radu i djelovanju te razvija osobnost svakog učenika. Suvremena shvaćanja poučavanja ističu da je, uz misaoni rad, neizostavan i praktičan rad učenika, rad u kojemu učenik stječe nova znanja i vještine te razvija pozitivne stavove prema vrijednostima rada rukama. Kompetencije stečene u nastavnom predmetu Praktične vještine omogućavaju učeniku bolje razumijevanje svijeta koji ga okružuje, lakše snalaženje u novim situacijama u prirodnom i društvenom okružju te donošenje odluka za osobnu dobrobit, dobrobit zajednice i prirode. Nastavni predmet Praktične vještine pridonosi razvijanju kritičkog razmišljanja, pokretačkog djelovanja na projektu te razvijanju poduzetničkog razmišljanja i poduzetništva. Omogućava se slobodna kreacija, dizajniranje, izbor materijala i postupaka obrade, ali i promišljanje o zadovoljavanju etičkih, zdravstvenih, sigurnosnih, ekonomskih, estetskih i ekoloških uvjeta u svakodnevnome okružju i radu. Praktičnim vještinama potrebnim za snalaženje u svakodnevnom životu sustavno se utječe na osobni razvoj učenika uz istodobno razvijanje osjetljivosti za druge i cjelokupno životno okružje.
Primjenom različitih strategija aktivnog učenja i poučavanja, promiče se odgovornost i osnažuje integritet, čime učenik postaje pouzdan i dosljedan pojedinac koji poštuje sebe i druge. Time se potiče i osigurava cjelovit razvoj i dobrobit učenika, uvažavajući jedinstvenost svake osobe. Pružanjem veće autonomije učiteljima pri planiranju sadržaja, metoda i oblika rada, učenje i poučavanje usklađeno je s učenikovim interesima te postaje zanimljivije i motivirajuće. Sustavno se stvaraju veze između stečenih spoznaja, vlastitog iskustva i praktične primjene u svakodnevnom životu. Učenjem s drugima i od drugih u različitim okružjima te suradnjom škole s roditeljima, lokalnom i širom zajednicom te civilnim društvom, učenika se usmjerava na suradnju i otvorenost prema zajednici.
Nastavni predmet Praktične vještine uči se i poučava u prva četiri razreda osnovne škole. Satnica nastavnog predmeta iznosi 35 sati godišnje. U daljnjem tekstu nastavni predmet Praktične vještine određuje se i kratkom oznakom PV.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
B. Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja
Ciljevi nastavnog predmeta Praktične vještine su:
– povezivati praktično iskustvo i vještine opće motorike, vizualne percepcije i koordinacije oko-ruka za aktivno sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima u osobnom okružju i zajednici
– izražavati stvaralačko mišljenje produkcijom ideja, izradom tvorevina kroz praktična, sigurna, održiva, ekološka, inovativna i funkcionalna rješenja
– koristiti se materijalima, alatima, tehnikom i tehnologijom u svakodnevnome životu na siguran i odgovoran način, s ciljem prepoznavanja potreba, osmišljavanja primjerenih i inovativnih rješenja te konkretnoga doprinosa zajednici, održivom razvoju i okolišu
– razvijati kompetencije za cjeloživotno učenje, kritičko mišljenje, definiranje i rješavanje problema, socijalne i komunikacijske vještine, istraživačke vještine, suradnju i timski rad te mogućnosti primjene životnih vještina u svakodnevnom životu i različitim djelatnostima
– primijeniti znanja i vještine kako pomoći sebi i drugima te kada i kako potražiti stručnu pomoć.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
C. Struktura – organizacijska područja predmetnog kurikuluma
U predmetnom kurikulumu Praktične vještine naglasak je na razvoju niza životnih vještina koje će učenici stjecati kroz iskustvo i snalaženjem u konkretnim situacijama iz njihova okružja.
Cjelovitim sagledavanjem praktičnih vještina u osnovnoškolskom obrazovanju omogućuje se razvoj učenika u odgovornog mladog građanina koji će u budućnosti moći kritički sagledavati svoje uže i šire tehničko okružje i biti spremniji za više načina osobne uključenosti, aktivnog djelovanja i donošenja odluka.
U nastavnom predmetu Praktične vještine omogućit će se učeniku da dosegne što veći stupanj samostalnosti, razvoja motorike i sigurnog rukovanja priborom, alatima i uređajima pri izradi tvorevina te usvajanje sustava vrijednosti djelovanja i rada u skladu s razvojnim osobitostima.
Predmetni kurikulum Praktične vještine obuhvaća domene Stvori i djeluj, Tehnika oko nas i Kvaliteta života (Tablica 1.).
Domene nisu tematske cjeline, njihov redoslijed u kurikulumu ne utječe na redoslijed učenja i poučavanja, a broj definiranih odgojno-obrazovnih ishoda ne određuje njihovu važnost niti vremensku zastupljenost u odgojno-obrazovnome procesu.
Tablica 1. Oznake domena u odgojno-obrazovnim ishodima
Oznake domena i domene
Oznaka
A
B
C
Domena
Stvori i djeluj
Tehnika oko nas
Kvaliteta života
A. Stvori i djeluj
Domena Stvori i djeluj obuhvaća praktični rad učenika na izradi tvorevina od dostupnih materijala uz korištenje različitih tehnika rada (primjerice: rezanje, spajanje, savijanje, modeliranje, oblikovanje,...). Usvajanjem odgojno-obrazovnih ishoda domene Stvori i djeluj učenici razvijaju vještinu projektiranja i dizajniranja proizvoda, oslanjajući se na vlastita estetska i tehnička rješenja. Jača se i potiče interes učenika za izradu, doradu i dopunu tvorevina rukama, priborom, alatima i uređajima. Razvija se vještina odgovornog ponašanja i provedbe aktivnosti na siguran i ekološki prihvatljiv način. Osmišljavanjem i provedbom projekata, rada u parovima i u skupinama kod učenika se razvijaju poduzetničke i pregovaračke vještine potrebne za postavljene (osobne i zajedničke) ciljeve.
B. Tehnika oko nas
Domena Tehnika oko nas odnosi se na upoznavanje tehnike i tehnologije koja utječe na poboljšanje kvalitete života čovjeka, ali isto tako predstavlja opasnost za čovjeka te uzrokuje njegovu ovisnost o tehnici i tehnologiji. Učenici upoznaju interaktivni odnos tehnologije i čovjeka kao pojedinca i kao člana društva. Unutar ove domene učenici se upoznaju s priborom, alatima i uređajima kojima se koriste. Također, učenici usvajaju znanja i razvijaju vještine, stavove, samostalnost i odgovornost u kritičkome vrednovanju tehnike i tehnologije, njezine sigurnosti, korištenja, održavanja i zbrinjavanja. Učenici razvijaju vještine korištenja pribora, alata i uređaja te praktične vještine jednostavnih popravaka istih. Odgovorno i sigurno koriste tehničke uređaje i tehnologiju.
C. Kvaliteta života
Domena Kvaliteta života usmjerena je na razvoj osnovnih vještina brige o sebi i drugima. Učenici demonstriraju korištenje pribora, alata i uređaja za održavanje osobne higijene i higijene prostora, načine pružanja prve pomoći te načine organiziranja i provođenja svog vremena. Kroz razne igrolike aktivnosti učenici demonstriraju proces pripremanja hrane te se potiču na poštivanje kulture lijepog ponašanja u prostorima u kojima borave. Posebna pozornost posvećuje se edukaciji učenika za sudjelovanje u prometu u različitim ulogama: kao pješak, putnik u osobnom automobilu i javnom prijevoznom sredstvu te vozač bicikla, romobila ili rola. Učenici razvijaju i usavršavaju vještinu samostalnog i sigurnog kretanja u prometnoj okolini koristeći sigurnosnu i zaštitnu opremu. Isto tako, razvija se odgovornost o vlastitoj i tuđoj sigurnosti u prometu kao i vještine samostalnog kretanja u širem prostoru i javnom prijevozu. Unutar domene Kvaliteta života učenici upoznaju primjere i mogućnosti održive potrošnje, štedljivosti i ulaganja novca. Spoznaju važnost racionalne potrošnje novca.