Nacrt Eksperimentalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Praktične vještine za osnovne škole
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
A. Svrha i opis predmeta
Nastavnim predmetom Praktične vještine nastavlja se razvoj kompetencija čija se osnova stvara u predškolskom odgoju i obrazovanju, čime se, posebice u početnim razredima, značajno poboljšava prijelaz učenika iz sustava predškolskog u sustav primarnog odgoja i obrazovanja. Glavna je svrha ovog nastavnog predmeta poboljšanje psihomotoričkog razvoja djece kroz iskustveno učenje u konkretnim situacijama uz razvijanje niza životnih vještina potrebnih za uspješno funkcioniranje u brojnim okružjima. Važan cilj nastavnog predmeta Praktične vještine je stjecanje potrebnih vještina vezanih uz cjelokupni proces osmišljavanja i izrade tvorevina. Taj se proces odvija kroz individualni rad i suradnju tijekom kojih su potrebna znanja i vještine za donošenje odluka o izgledu, obliku, materijalima, procesu izrade, troškovima i potrebnim resursima u stvarnim situacijama. Primjenom metode praktičnih radova naglašava se važnost kompetencija koje učenici stječu praktičnim radom, a znanja, vještine, vrijednosti i stavove usvojene kroz nastavni predmet mogu primijeniti u svakodnevnom životu i radu.
Razvijanje praktičnih vještina omogućuje kreativnost i inovativnost u dizajniranju i izradi vorevina te sigurno korištenje, pravilno održavanje i vješto upravljanje nastalim tvorevinama. Nastavni predmet Praktične vještine razvija pozitivan stav učenika prema praktičnom radu i djelovanju te razvija osobnost svakog učenika. Suvremena shvaćanja poučavanja ističu da je, uz misaoni rad, neizostavan i praktičan rad učenika, rad u kojemu učenik stječe nova znanja i vještine te razvija pozitivne stavove prema vrijednostima rada rukama. Kompetencije stečene u nastavnom predmetu Praktične vještine omogućavaju učeniku bolje razumijevanje svijeta koji ga okružuje, lakše snalaženje u novim situacijama u prirodnom i društvenom okružju te donošenje odluka za osobnu dobrobit, dobrobit zajednice i prirode. Nastavni predmet Praktične vještine pridonosi razvijanju kritičkog razmišljanja, pokretačkog djelovanja na projektu te razvijanju poduzetničkog razmišljanja i poduzetništva. Omogućava se slobodna kreacija, dizajniranje, izbor materijala i postupaka obrade, ali i promišljanje o zadovoljavanju etičkih, zdravstvenih, sigurnosnih, ekonomskih, estetskih i ekoloških uvjeta u svakodnevnome okružju i radu. Praktičnim vještinama potrebnim za snalaženje u svakodnevnom životu sustavno se utječe na osobni razvoj učenika uz istodobno razvijanje osjetljivosti za druge i cjelokupno životno okružje.
Primjenom različitih strategija aktivnog učenja i poučavanja, promiče se odgovornost i osnažuje integritet, čime učenik postaje pouzdan i dosljedan pojedinac koji poštuje sebe i druge. Time se potiče i osigurava cjelovit razvoj i dobrobit učenika, uvažavajući jedinstvenost svake osobe. Pružanjem veće autonomije učiteljima pri planiranju sadržaja, metoda i oblika rada, učenje i poučavanje usklađeno je s učenikovim interesima te postaje zanimljivije i motivirajuće. Sustavno se stvaraju veze između stečenih spoznaja, vlastitog iskustva i praktične primjene u svakodnevnom životu. Učenjem s drugima i od drugih u različitim okružjima te suradnjom škole s roditeljima, lokalnom i širom zajednicom te civilnim društvom, učenika se usmjerava na suradnju i otvorenost prema zajednici.
Nastavni predmet Praktične vještine uči se i poučava u prva četiri razreda osnovne škole. Satnica nastavnog predmeta iznosi 35 sati godišnje. U daljnjem tekstu nastavni predmet Praktične vještine određuje se i kratkom oznakom PV.
B. Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja
Ciljevi nastavnog predmeta Praktične vještine su:
– povezivati praktično iskustvo i vještine opće motorike, vizualne percepcije i koordinacije oko-ruka za aktivno sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima u osobnom okružju i zajednici
– izražavati stvaralačko mišljenje produkcijom ideja, izradom tvorevina kroz praktična, sigurna, održiva, ekološka, inovativna i funkcionalna rješenja
– koristiti se materijalima, alatima, tehnikom i tehnologijom u svakodnevnome životu na siguran i odgovoran način, s ciljem prepoznavanja potreba, osmišljavanja primjerenih i inovativnih rješenja te konkretnoga doprinosa zajednici, održivom razvoju i okolišu
– razvijati kompetencije za cjeloživotno učenje, kritičko mišljenje, definiranje i rješavanje problema, socijalne i komunikacijske vještine, istraživačke vještine, suradnju i timski rad te mogućnosti primjene životnih vještina u svakodnevnom životu i različitim djelatnostima
– primijeniti znanja i vještine kako pomoći sebi i drugima te kada i kako potražiti stručnu pomoć.
C. Struktura – organizacijska područja predmetnog kurikuluma
U predmetnom kurikulumu Praktične vještine naglasak je na razvoju niza životnih vještina koje će učenici stjecati kroz iskustvo i snalaženjem u konkretnim situacijama iz njihova okružja.
Cjelovitim sagledavanjem praktičnih vještina u osnovnoškolskom obrazovanju omogućuje se razvoj učenika u odgovornog mladog građanina koji će u budućnosti moći kritički sagledavati svoje uže i šire tehničko okružje i biti spremniji za više načina osobne uključenosti, aktivnog djelovanja i donošenja odluka.
U nastavnom predmetu Praktične vještine omogućit će se učeniku da dosegne što veći stupanj samostalnosti, razvoja motorike i sigurnog rukovanja priborom, alatima i uređajima pri izradi tvorevina te usvajanje sustava vrijednosti djelovanja i rada u skladu s razvojnim osobitostima.
Predmetni kurikulum Praktične vještine obuhvaća domene Stvori i djeluj, Tehnika oko nas i Kvaliteta života (Tablica 1.).
Domene nisu tematske cjeline, njihov redoslijed u kurikulumu ne utječe na redoslijed učenja i poučavanja, a broj definiranih odgojno-obrazovnih ishoda ne određuje njihovu važnost niti vremensku zastupljenost u odgojno-obrazovnome procesu.
Tablica 1. Oznake domena u odgojno-obrazovnim ishodima
Oznake domena i domene |
|||
Oznaka |
A |
B |
C |
Domena |
Stvori i djeluj |
Tehnika oko nas |
Kvaliteta života |
A. Stvori i djeluj
Domena Stvori i djeluj obuhvaća praktični rad učenika na izradi tvorevina od dostupnih materijala uz korištenje različitih tehnika rada (primjerice: rezanje, spajanje, savijanje, modeliranje, oblikovanje,...). Usvajanjem odgojno-obrazovnih ishoda domene Stvori i djeluj učenici razvijaju vještinu projektiranja i dizajniranja proizvoda, oslanjajući se na vlastita estetska i tehnička rješenja. Jača se i potiče interes učenika za izradu, doradu i dopunu tvorevina rukama, priborom, alatima i uređajima. Razvija se vještina odgovornog ponašanja i provedbe aktivnosti na siguran i ekološki prihvatljiv način. Osmišljavanjem i provedbom projekata, rada u parovima i u skupinama kod učenika se razvijaju poduzetničke i pregovaračke vještine potrebne za postavljene (osobne i zajedničke) ciljeve.
B. Tehnika oko nas
Domena Tehnika oko nas odnosi se na upoznavanje tehnike i tehnologije koja utječe na poboljšanje kvalitete života čovjeka, ali isto tako predstavlja opasnost za čovjeka te uzrokuje njegovu ovisnost o tehnici i tehnologiji. Učenici upoznaju interaktivni odnos tehnologije i čovjeka kao pojedinca i kao člana društva. Unutar ove domene učenici se upoznaju s priborom, alatima i uređajima kojima se koriste. Također, učenici usvajaju znanja i razvijaju vještine, stavove, samostalnost i odgovornost u kritičkome vrednovanju tehnike i tehnologije, njezine sigurnosti, korištenja, održavanja i zbrinjavanja. Učenici razvijaju vještine korištenja pribora, alata i uređaja te praktične vještine jednostavnih popravaka istih. Odgovorno i sigurno koriste tehničke uređaje i tehnologiju.
C. Kvaliteta života
Domena Kvaliteta života usmjerena je na razvoj osnovnih vještina brige o sebi i drugima. Učenici demonstriraju korištenje pribora, alata i uređaja za održavanje osobne higijene i higijene prostora, načine pružanja prve pomoći te načine organiziranja i provođenja svog vremena. Kroz razne igrolike aktivnosti učenici demonstriraju proces pripremanja hrane te se potiču na poštivanje kulture lijepog ponašanja u prostorima u kojima borave. Posebna pozornost posvećuje se edukaciji učenika za sudjelovanje u prometu u različitim ulogama: kao pješak, putnik u osobnom automobilu i javnom prijevoznom sredstvu te vozač bicikla, romobila ili rola. Učenici razvijaju i usavršavaju vještinu samostalnog i sigurnog kretanja u prometnoj okolini koristeći sigurnosnu i zaštitnu opremu. Isto tako, razvija se odgovornost o vlastitoj i tuđoj sigurnosti u prometu kao i vještine samostalnog kretanja u širem prostoru i javnom prijevozu. Unutar domene Kvaliteta života učenici upoznaju primjere i mogućnosti održive potrošnje, štedljivosti i ulaganja novca. Spoznaju važnost racionalne potrošnje novca.
Slika 1. Organizacija kurikuluma nastavnog predmeta Praktične vještine
D. Odgojno-obrazovni ishodi, sadržaji i razine usvojenosti po razredima i organizacijskim područjima
Predmetni kurikulum Praktične vještine obuhvaća domene Stvori i djeluj, Tehnika oko nas i Kvaliteta života. U tekstu kurikuluma nalazi se opis razine »dobar« usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda. U tablicama su ishodi označeni kratkom oznakom nastavnog predmeta – PV. Uz oznaku predmeta dodana je oznaka OŠ za osnovnu školu, nakon čega slijedi oznaka domene, primjerice A, brojčana oznaka razreda te na kraju redni broj ishoda unutar domene.
Odgojno-obrazovni ishodi n 1. razredu osnovne škole – 35 sati
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ A.1.1. Učenik izrađuje tvorevinu prema uputama koristeći različite materijale, pribor i alat za rad. |
– priprema radno mjesto prema uputama – koristi pribor i alat za rad na pravilan i siguran način – izvodi radnju prateći pokazane operacije rukovanja različitim materijalima, alatima i priborom za rad – izrađuje jednostavnu tvorevinu prema zadanim uputama – opisuje postupak izrade jednostavne tvorevine |
– izrađuje jednostavnu tvorevinu prema zadanim uputama prateći pokazane operacije rukovanja različitim materijalima, alatima i priborom za rad
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada jednostavne tvorevine. Korištenje pribora i alata za rad te materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada osobnog (slikovnog) rasporeda sati, (slikovnog) plana dnevnih rutina, semafora za igrolike aktivnosti, papirnate/kartonske tenisice s vezicama koje će provlačiti kroz rupice i vezati u čvor, hranilice za ptice, igračaka od različitih materijala, instrumenata za sat Glazbene kulture (šuškalice, udaraljke), kartice lijepih riječi/pristojnog ponašanja i sl. Izrada štapne lutke na papiru (2D) za izvođenje dramskih prikaza ili kazališta sjena. Pribor i materijal iz okružja: škare, ljepilo, različiti otpadni materijali, papir različitih dimenzija i vrsta (kolaž, krep, rebrasti i sl.). Učionička i izvanučionička nastava (okružje škole). Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Prirodoslovlje, Društvo i zajednica, Hrvatski jezik i Glazbena kultura. |
||||||
PV OŠ A.1.2. Učenik izrađuje umjetničku tvorevinu prema ponuđenoj ideji i vlastitom dizajnu koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad. |
– priprema radno mjesto prema uputama – koristi pribor i alat za rad na pravilan i siguran način – dizajnira umjetničku tvorevinu prema ponuđenoj ideji koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad – opisuje svoj uradak i njegovu estetsku vrijednost |
– dizajnira umjetničku tvorevinu prema ponuđenoj ideji koristeći zadane materijale, pribor, alate i tehnike za rad |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Dizajn i izrada jednostavne umjetničke tvorevine. Korištenje pribora i alata za rad te materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Poticati korištenje originalnih rješenja i izbjegavati korištenje doslovnih asocijacija (šablona i stereotipova). Modeliranje slobodnih i geometrijskih oblika, brojki i slova te različitih umjetničkih tvorevina u 2 ili 3 dimenzije (na plohi ili u prostoru). Dizajn i izrada čestitke (božićne, novogodišnje, za Majčin dan i sl.). Izrada ukrasnih predmeta ponovnom uporabom (otpadna staklenka/limenka dizajnirana za uporabnu zdjelicu različitih namjena: uporabni ili ukrasni predmet). Pribor i materijal iz okružja: škare, ljepilo, papir, kolaž papir, glina, plastelin, karton, tkanina, predmeti za ponovnu uporabu, otpadni materijal,... Učionička i izvanučionička nastava (suradnja s umjetničkim udrugama, humanitarnim organizacijama, muzejima, galerijama, knjižnicama, umjetnicima i sl.). Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Prirodoslovlje, Hrvatski jezik, Matematika i Likovna kultura. |
||||||
PV OŠ A.1.3. Učenik primjenjuje poduzetnički pristup upravljajući izrađenim i drugima tvorevinama.
|
– izrađuje jednostavan promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – predstavlja jednostavan promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – priprema događanje za predstavljanje tvorevina u razredu – predstavlja tvorevine s pomoću izrađenog promidžbenog materijala u razredu |
– predstavlja jednostavan promidžbeni materijal za predstavljanje izrađene tvorevine |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada i predstavljanje jednostavnog promidžbenog materijala za upravljanje tvorevinom. Priprema događanja za predstavljanje radova. Upravljanje tvorevinom (izrada, promocija, prodaja/darivanje tvorevina). |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada plakata za promidžbu izrađenih tvorevina/rezultata svojih i/ili razrednih aktivnosti. Priprema događanja za predstavljanje/prikaz tvorevina u razredu (organizacija prostora, razredni/školski pano, izrada pozivnica za događanja i sl.). Suradnja sa školskom zadrugom. Suradnja s roditeljima učenika, učiteljima ostalih nastavnih predmeta i stručnim suradnicima škole (razredna izložba za roditelje, radionica, videokonferencija s projektnim partnerima). Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik i Informacijske i digitalne kompetencije. |
||||||
B. Tehnika oko nas |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ B.1.1. Učenik razlikuje pribor, alate i uređaje u okružju. |
– imenuje pribor, alate i uređaje u okružju – opisuje primjenu pribora, alata i uređaja u okružju – razvrstava pribor, alate i uređaje iz okružja prema namjeni |
– razvrstava pribor, alate i uređaje iz okružja prema namjeni
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Pribor, alati i uređaji u okružju. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Pripremanje pribora, alata i uređaja iz okružja u učionici, odlazak u (čajnu) kuhinju ili radionicu u školi. Razvrstavanje pribora, alata i uređaja iz okružja prema namjeni (koristeći slikovne kartice ili digitalne aplikacije na kojima su prikazi pribora, alata ili uređaja te koristeći pribor i alate iz okružja). Izrada slikovnih kartica s crtežima i nazivima pribora, alata i uređaja. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Prirodoslovlje. |
||||||
PV OŠ B.1.2. Učenik koristi pribor, alate i uređaje u okružju na siguran način.
|
– koristi pribor, alate i uređaje u okružju na siguran način – primjenjuje mjere opreza i zaštite pri uporabi pribora, alata i uređaja u okružju – razlikuje moguće opasnosti uporabe pribora, alata i uređaja u okružju |
– primjenjuje mjere opreza i zaštite od mogućih opasnosti tijekom korištenja pribora alata i uređaja u okružju |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Uporaba pribora, alata i uređaja u okružju. Mjere opreza i zaštite od opasnosti pri uporabi pribora, alata i uređaja iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Demonstriranje i korištenje pribora, alata i uređaja uz stalni nadzor (učionica, (čajna) kuhinja, školska radionica i okružje škole). Demonstracija korištenja pribora za izvođenje pokusa: prelijevanje tekućina iz šire posude u užu posudu, prelijevanje preko lijevka, dokapavanje (uporaba kapalice), uporaba odmjernog posuđa u kuhinji (vrč za mjerenje tekućine). Naglasak je na sigurnosti učenika te učitelj nadzire rad učenika i pruža potrebnu pomoć. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Prirodoslovlje. |
||||||
C. Kvaliteta života |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ C.1.1. Učenik primjenjuje osnovne vještine brige o sebi. |
– provodi osobnu higijenu – izvršava postupke odijevanja i obuvanja – organizira osobne stvari – priprema jednostavni zdravi obrok – primjenjuje pravilno držanje tijela u različitim situacijama |
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Osobna higijena. Odijevanje i obuvanje u skladu s vremenskim uvjetima. Organizacija osobnih stvari. Priprema jednostavnog zdravog obroka. Pravilno držanje tijela (pravilno držanja tijela prilikom sjedenja i nošenja školske torbe). |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Ishodi se vrednuju samo formativno, vrednovanjem za učenje i vrednovanjem kao učenje, bez brojčanih ocjena. Prilikom formativnog vrednovanja navedenih ishoda naglasak je na praćenju aktivnog sudjelovanja, osobne odgovornosti i samostalnosti učenika. Razgovor o utjecaju prehrane, tjelesne aktivnosti, higijene i odmora na zdravlje. Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga. Održavanje osobne higijene (npr. pravilno pranje ruku, pranje zuba). Jednostavni postupci odijevanja i obuvanja u školskim uvjetima (npr. provlačenja vezica na obući i vezanje). Organizacija osobnih stvari (npr. odlaganje odjevnih predmeta, priprema opreme za Tjelesnu i zdravstvenu kulturu, organizacija školskog pribora). Priprema i posluživanje jednostavnog obroka (uklanjanje kore s voća prstima ili kuhinjskim priborom, priprema zdravog sendviča, žitarica, prirodnog soka, čaja, uporaba žlice, vilice, noža i salvete u skladu s bontonom, postavljanje i pospremanje stola i sl.) Izvanučionička nastava (npr. posjet školskoj kuhinji, domu zdravlja, sportskom klubu sl.). Gostovanje predavača (školski liječnik, stomatolog, nutricionist, i sl.). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Prirodoslovlje i Tjelesna i zdravstvena kultura. |
||||||
PV OŠ C.1.2. Učenik demonstrira pravilno kretanje sudionika u prometu u različitim jednostavnim situacijama. |
– opisuje organizaciju prometa u užem okružju – razlikuje osnovne sudionike u prometu – navodi osnovnu prometnu regulaciju – demonstrira siguran način kretanja sudionika u prometu |
– demonstrira siguran način kretanja sudionika u prometu u simulacijama jednostavnih prometnih situacija. |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Sudionici u prometu, osnovna prometna regulacija, kretanje u prometu na siguran način. Organizacija i regulacija prometa (kolnik, nogostup, pješački prijelaz, semafor, osnovni prometni znakovi,…). |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Demonstracija kretanja u prometu na modelu prometnica. Iskustveno učenje u izvornoj stvarnosti. Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga u školskom dvorištu/poligonu i razredu. Korištenje informacijske i komunikacijske tehnologije za prikaz pravilnog i sigurnog kretanja u prometu (vizualni prikaz mogućih opasnosti u prometu, računalne igre, kvizovi, Prometna učilica). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Društvo i zajednica (za uspješno usvajanje ishoda PV OŠ C.1.2. potrebno je najprije usvojiti ishod DIZ OŠ A.1.2.). |
||||||
PV OŠ C.1.3. Učenik povezuje ulogu novca sa zadovoljavanjem osobnih potreba.
|
– objašnjava da novcem zadovoljava neke svoje potrebe – razlikuje novčanice i kovanice prema vrijednosti – razlikuje zaradu od potrošnje – izrađuje plan osobne potrošnje |
– koristi novac u različitim apoenima povezujući njegovu vrijednost sa zadovoljavanjem osobnih potreba |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Novac i uloga novca. Zarada i odgovorna potrošnja. Želje i mogućnosti. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga. Vizualni prikaz novca (imenovanje i raspoznavanja novčanica i kovanica, slikovne kartice, izvorna stvarnost, izrada vlastitog prikaza novčanica i kovanica). Izrada odgovornog plana potrošnje (npr. plan potrošnje džeparca, usklađivanje želja s mogućnostima). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Matematika. |
Slika 2. Struktura nastavnog predmeta Praktične vještine tijekom prve godine učenja i poučavanja
Odgojno-obrazovni ishodi u 2. razredu osnovne škole – 35 sati
A. Stvori i djeluj |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ A.2.1. Učenik izrađuje tvorevinu prema uputama koristeći različite materijale, pribor i alate za rad. |
– priprema radno mjesto – rukuje priborom, alatima i materijalima uz vodstvo i nadzor – izrađuje jednostavan uporabni predmet prema zadanim uputama – opisuje postupak izrade jednostavnog uporabnog predmeta |
– izrađuje jednostavnu uporabnu tvorevinu prema zadanim uputama izvodeći radnju rukovanja priborom, alatima i materijalima |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada jednostavne uporabne tvorevine. Korištenje pribora, alata i materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada papirnatog sata/ure prema prikazanom modelu, modela prostorije u domu, modela kuće i/ili okućnice, igre za uvježbavanje tablice množenja/zbrajanja i oduzimanja s prelaskom desetice, origamija, tangrama, lutaka za dramatizaciju, instrumenata za Glazbenu kulturu (šuškalice, udaraljke, puhaljke) i sl. Pribor i materijal iz okružja: škare, ljepilo, različiti otpadni materijali, papir različitih dimenzija i vrsta (kolaž, krep, rebrasti i sl.), tkanine i dr. Izrada jednostavnog kviza u nekoj od računalnih aplikacija (za uvježbavanje automatizacije računskih radnji i sličnih sadržaja ostalih nastavnih predmeta). Učionička i izvanučionička nastava (okoliš škole). Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik, Matematika, Prirodoslovlje, Glazbena kultura, Informacijske i digitalne kompetencije i Društvo i zajednica. |
||||||
PV OŠ A.2.2. Učenik izrađuje umjetničku tvorevinu prema ponuđenoj ideji i vlastitom dizajnu koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad. |
– priprema radno mjesto – koristi pribor za rad na pravilan i siguran način – dizajnira umjetničku tvorevinu prema ponuđenoj ideji koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad – procjenjuje svoj uradak prema kriteriju namjene i estetske vrijednosti |
– dizajnira umjetničku tvorevinu prema ponuđenoj ideji koristeći zadane materijale, pribor, alate i tehnike za rad |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Dizajn i izrada jednostavne umjetničke tvorevine. Korištenje pribora, alata i materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Poticati korištenje originalnih rješenja i izbjegavati korištenje doslovnih asocijacija (šablona i stereotipova). Dizajn kalendara po mjesecima. Izrada jednostavne umjetničke tvorevine (vaza, posuda, svijećnjak, okvir za fotografiju i sl.) od različitog materijala. Pribor i materijal iz okružja: škare, ljepilo, papir, kolaž papir, glina, plastelin, karton, tkanina, oblutak, drvo, kamenčići, otpadni materijal... Učionička i izvanučionička nastava (suradnja s umjetničkim udrugama, humanitarnim organizacijama, muzejima, galerijama, knjižnicama, umjetnicima i sl.). Suradnja sa školskom zadrugom. Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta, Društvo i zajednica (za uspješno usvajanje ishoda PV OŠ A.2.2. potrebno je najprije usvojiti ishod DIZ OŠ B.2.1.), Hrvatski jezik, Matematika, Prirodoslovlje i Likovna kultura. |
||||||
PV OŠ A.2.3. Učenik primjenjuje poduzetnički pristup upravljajući izrađenim i drugim tvorevinama.
|
– izrađuje jednostavan promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – predstavlja jednostavan promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – priprema događanje za predstavljanje radova – predstavlja tvorevine s pomoću izrađenog promidžbenog materijala – predlaže plan izlaganja na školskom događanju |
– predstavlja tvorevine s pomoću izrađenog promidžbenog materijala
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada i predstavljanje jednostavnog promidžbenog materijala za upravljanje tvorevinom. Plan izlaganja na školskom događanju. Priprema događanja za predstavljanje radova. Upravljanje tvorevinom (izrada, promocija, prodaja/darivanje tvorevina). |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada plakata ili digitalnog sadržaja za promidžbu izrađenih tvorevina/rezultata svojih i/ili razrednih aktivnosti. Izrada svog oblaka riječi prema zadanoj uputi i svog avatara u digitalnoj aplikaciji (ključne riječi na zadanu temu - oluja ideja, lijepe riječi, omiljene riječi, što volim, moji prijatelji i sl.; aplikacija WordArt…). Izrada plana izlaganja i izlaganje na školskom događanju (školski sajam, školska izložba i sl.). Suradnja sa školskom zadrugom. Suradnja s roditeljima učenika, učiteljima ostalih nastavnih predmeta i stručnim suradnicima škole (razredna izložba za roditelje, radionica, videokonferencija s projektnim partnerima). Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik i Informacijske i digitalne kompetencije. |
||||||
B. Tehnika oko nas |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ B.2.1. Učenik provodi jednostavne postupke popravka na modelu tvorevine iz okružja. |
– prepoznaje električne uređaje u užem okružju – provodi postupak izmjene baterije na siguran način – provodi postupak izmjene žarulje na modelu strujnog kruga na siguran način – prepoznaje moguće opasnosti provodeći jednostavne popravke |
– provodi postupak izmjene baterije i žarulje na siguran način
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Jednostavni postupci održavanja električnih uređaja. Izmjena baterije na električnim uređajima. Izmjena žarulje na modelu strujnog kruga kao primjera rasvjete u okružju. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izmjena baterije na električnim uređajima (daljinski upravljač, model strujnog kruga, električne igračke i sl.). Korištenje potrebnog alata za izmjenu baterije (odvijač). Učitelj može pripremiti električne uređaje, ali i učenici mogu donijeti svoje te provesti postupak izmjene baterije. Izmjena žarulje na modelu strujnog kruga. Model strujnog kruga čine grlo i žarulja, prekidač, vodiči i izvor istosmjerne struje (baterija). Ako postoje uvjeti, učenici mogu i sastaviti strujni krug (bez definiranja pojma). Naglasak je na izmjeni žarulje i koracima koje moramo provesti kako bismo žarulju zamijenili na siguran način. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Društvo i zajednica. |
||||||
PV OŠ B.2.2. Učenik prepoznaje utjecaj tehnologije na čovjeka i okoliš ukazujući na važnost zbrinjavanja otpada. |
– navodi pozitivne i negativne utjecaje tehnologije na čovjeka i okoliš
– izrađuje kutije za razvrstavanje otpada |
– razvrstava otpad po izrađenim kutijama za razvrstavanje
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Zaštita okoliša i čovjeka od utjecaja tehnologije. Zbrinjavanje otpada s naglaskom na recikliranje otpada. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada kutija za razvrstavanje otpada od materijala za ponovno korištenje (stare kutije). Označavanje kutija za određenu vrstu otpada. Zbrinjavanje otpada prema vrsti u izrađene kutije (papir, metal, baterije, plastika, biootpad, staklo, tekstil). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Društvo i zajednica (za uspješno usvajanje ishoda PV OŠ B.2.2. potrebno je najprije usvojiti ishod DIZ OŠ C.2.1.), Prirodoslovlje, Informacijske i digitalne kompetencije. |
||||||
C. Kvaliteta života |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ C.2.1. Učenik primjenjuje osnovne vještine brige o sebi.
|
– izrađuje model zdravog tanjura – priprema zdravi obrok – održava higijenu prostora u kojem boravi – izrađuje dnevni i tjedni plan organizacije aktivnosti |
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada modela zdravog tanjura. Priprema zdravog obroka. Higijena prostora (čistoća prostora prije i poslije korištenja). Dnevna i tjedna organizacija vremena. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Ishodi se vrednuju samo formativno, vrednovanjem za učenje i vrednovanjem kao učenje, bez brojčanih ocjena. Prilikom formativnog vrednovanja navedenih ishoda naglasak je na praćenju aktivnog sudjelovanja, osobne odgovornosti i samostalnosti učenika. Primjeri utjecaja prehrane, tjelesne aktivnosti, higijene i odmora na zdravlje. Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga (npr. podjela uloga i zadataka učenicima - redar, higijeničar itd., vođenje bilješki o čistoći učionice i sl.). Priprema i posluživanje zdravog obroka od raznolikih namirnica. Izrada modela zdravog tanjura (npr. u računalnim aplikacijama ili crtežom). Održavanje čistoće prostora (dom, škola, školsko dvorište, sportska dvorana i sl.). Izrada plana dnevne i tjedne organizacije aktivnosti (higijena, učenje, obveze, zdrava prehrana i sl.) koji se može izraditi primjerice u računalnim aplikacijama, dijagramom, crtežom. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Prirodoslovlje, Društvo i zajednica (za uspješno usvajanje ishoda potrebno je najprije usvojiti ishode DIZ OŠ B.2.1. i DIZ OŠ C.2.1.) i Informacijske i digitalne kompetencije. |
||||||
PV OŠ C.2.2. Učenik demonstrira sigurno sudjelovanje u prometu primjenom prometnih pravila i propisa.
|
– povezuje prometne znakove s njegovim značenjem – demonstrira upute prometnog policajca – demonstrira primjenu prometnih pravila u simulacijama jednostavnih prometnih situacija – demonstrira postupak traženja pomoći u mogućim opasnim situacijama |
– demonstrira primjenu prometnih pravila i propisa u simulacijama jednostavnih prometnih situacija uz navođenje načina traženja pomoći u opasnim situacijama |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Organizacija i regulacija prometa (prometni policajac, prometni znakovi, prometna pravila). Opasne situacije u prometu i traženje pomoći. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Iskustveno učenje u izvanučioničkoj nastavi. Izrada modela prometnog raskrižja i prometnih znakova. Demonstracija na modelu prometnog raskrižja. Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga (npr. položaji tijela prometnog policajca). Izrada simbola prometnih znakova uporabom računalnih aplikacija. Izrada slikovnih prikaza (plakati, umne mape i sl.). Korištenje informacijske i komunikacijske tehnologije za prikaz pravilnog i sigurnog kretanja u prometu (vizualni prikaz mogućih opasnosti u prometu, računalne igre, kvizovi, Prometna učilica). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Društvo i zajednica. |
||||||
PV OŠ C.2.3. Učenik povezuje važnost rada i zarade sa zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba. |
– povezuje važnost rada i zaradu – istražuje pojedine svakodnevne proizvode prema cijeni – demonstrira plaćanje dobara – izrađuje plan potrošnje |
– koristi novac kao platežno sredstvo povezujući rad i zaradu |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Rad, zarada i potrošnja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga (npr. plaćanje novcem, plaćanje karticama). Izrada plana potrošnje (istražuje pojedine svakodnevne proizvode prema cijeni, izrada plana obiteljske potrošnje). Izvanučionička nastava (npr. posjet banci ili štedionici, odlazak u trgovinu po nabavu namirnica ili drugih potrepština). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Društvo i zajednica (za uspješno usvajanje ishoda potrebno je najprije usvojiti ishod DIZ OŠ C.2.1.) i Matematika. |
Slika 3. Struktura nastavnog predmeta Praktične vještine tijekom druge godine učenja i poučavanja
Odgojno-obrazovni ishodi u 3. razredu osnovne škole – 35 sati
A. Stvori i djeluj |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ A.3.1. Učenik izrađuje tvorevinu prema uputama koristeći različite materijale, alate i pribor za rad. |
– prilagođava radno mjesto vlastitim potrebama – izvodi radnju preciznog rukovanja priborom, alatima i materijalima – izvodi koordinirano više radnji uz primjenu dvije ili više vještina – izrađuje uporabni predmet prema zadanim mjerama – opisuje postupak izrade uporabnog predmeta |
– izrađuje uporabnu tvorevinu prema uputama izvodeći koordinirano više radnji uz primjenu dvije ili više vještina te uz precizno rukovanje priborom, alatima i materijalima |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada uporabne tvorevine. Korištenje pribora, alata i materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada kompasa pomoću magneta, igle i stiropora ili drugog laganog materijala koji pluta na vodi. Izrada mobila s pokretnim dijelovima (vjetrenjača od papira, ptica koja upravljanjem pojedinih dijelova pomiče krila, lutka za dramatizaciju u 3D, automobil na zrak i sl.). Izrada reljefa dijela okružja u pješčaniku ili makete. Izrada različitih tvorevina od vune, konca, žice i sličnih materijala. Izrada tehnikom origami (životinja, kuće, stalka za olovke,...). Pribor i materijal iz razrednog okružja: škare, ljepilo, papir, kolaž papir, drvo, tkanina, vuna, konac, žica, slamke, čavlići, štapići, stiropor, balon, pijesak i dr. Učionička i izvanučionička nastava (okoliš škole). Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik, Likovna kultura, Društvo i zajednica i Prirodoslovlje. |
||||||
PV OŠ A.3.2. Učenik izrađuje umjetničku tvorevinu prema ideji i vlastitom dizajnu koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad. |
– demonstrira način pravilnog i sigurnog korištenja pribora za rad – održava radno mjesto funkcionalnim i urednim – dizajnira umjetničku tvorevinu prema vlastitoj ideji i dizajnu koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad – opisuje svoj uradak i njegovu estetsku vrijednost |
– dizajnira umjetničku tvorevinu prema vlastitoj ideji i dizajnu koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Dizajn i izrada umjetničke tvorevine. Korištenje materijala, pribora, alata i tehnika za rad iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Poticati korištenje originalnih rješenja i izbjegavati korištenje doslovnih asocijacija (šablona i stereotipova). Dizajn predmeta na temu prirodne baštine zavičajnog područja, kulturne baštine zavičajnog područja te različitih prigodnih tema. Pribor i materijal iz okružja: škare, ljepilo, papir, kolaž papir, krep-papir, glina, plastelin, karton, tkanina, otpadni materijal, drvo,... Učionička i izvanučionička nastava (suradnja s umjetničkim udrugama, humanitarnim organizacijama, muzejima, galerijama, knjižnicama, umjetnicima i sl.). Suradnja sa školskom zadrugom. Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Prirodoslovlje, Društvo i zajednica i Likovna kultura. |
||||||
PV OŠ A.3.3. Učenik primjenjuje poduzetnički pristup upravljajući izrađenim i drugim tvorevinama.
|
– izrađuje promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – predstavlja promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – predstavlja izrađenu ili drugu tvorevinu pomoću promidžbenog materijala – priprema događanje za predstavljanje/prikaz radova – predlaže plan izlaganja na događanju u užem ili širem okružju |
– predstavlja izrađenu ili drugu tvorevinu i plan izlaganja na događanju pomoću promidžbenog materijala
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Plan izlaganja na događanju u užem i širem okružju. Izrada i predstavljanje promidžbenog materijala za izlaganje na događanju. Priprema i promidžba događanja za predstavljanje/prikaz radova. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada brošure ili digitalnog sadržaja za promidžbu izrađenih tvorevina/rezultata svojih i/ili razrednih aktivnosti. Izrada plana izlaganja i izlaganje na događanju (školski sajam, školska izložba, događanje u suradnji s lokalnom i širom zajednicom i sl.). Suradnja s udrugama i ustanovama iz okružja. Suradnja sa školskom zadrugom i/ili školskim listom. Suradnja s roditeljima učenika, učiteljima ostalih nastavnih predmeta i stručnim suradnicima škole. Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik, Društvo i zajednica i Informacijske i digitalne kompetencije. |
||||||
B. Tehnika oko nas |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ B.3.1. Učenik sastavlja tvorevinu prema zadanim uputama korištenjem alata na siguran način. |
– organizira radno mjesto – sastavlja tvorevinu od konstrukcijskih elemenata prema zadanim uputama – razvija vještinu pravilnog i sigurnog korištenja alata pri sastavljanju tvorevine |
– sastavlja tvorevinu od konstrukcijskih elementa koristeći alat na pravilan i siguran način |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada tvorevine od konstrukcijskih elemenata. Korištenje alata na pravilan i siguran način. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada tvorevine od konstrukcijskih elemenata - sastavljanje modela i maketa od konstrukcijskih elemenata: – vijcima i maticama (plastika, metal, drvo); koristi alat za sastavljanje (odvijač, inbus ključ, okasti ključ i sl.) na siguran način – lijepljenjem, vijcima i maticama ili čavlićima (drvo); koristi potreban pribor i alat za obradu i sastavljanje (brusna daščica, odvijač, okasti ključ, čekić i sl.) na siguran način – Lego kocke; koristi potreban pribor i alat za sastavljanje (odvijač, ključ i sl.). |
||||||
PV OŠ B.3.2. Učenik primjenjuje postupke održavanja i zaštite tvorevine. |
– opisuje važnost održavanja tvorevina – prepoznaje utjecaj vremenskih i drugih pojava na tvorevine – provodi zaštitu izrađenih i drugih tvorevina od utjecaja vremenskih i drugih pojava |
– provodi zaštitu izrađenih i drugih tvorevina od utjecaja vremenskih i drugih pojava |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Održavanje tvorevina. Zaštita izrađene tvorevine od habanja i utjecaja vremenskih i drugih pojava. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Postupci održavanja tvorevina: zaštita od vlage i topline, održavanje zidova, zaštita metalne ograde ili objekata i sl. Čitanje uputa za održavanje i zaštitu tvorevina na ambalaži zaštitnih sredstava. Provođenje postupaka zaštite tvorevine izrađene u razredu i drugih postojećih tvorevina (zaštita metala - bojenjem, zaštita drva - zaštitnim sredstvima (boje i lakovi, zaštita odjeće i obuće)). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Prirodoslovlje. |
||||||
C. Kvaliteta života |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ C.3.1. Učenik primjenjuje osnovne vještine brige o sebi.
|
– priprema zdravi obrok – koristi pribor i uređaje za pripremanje hrane na siguran način – provodi jednostavne postupke održavanja odjeće i obuće – demonstrira jednostavne oblike pružanja prve pomoći |
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Priprema obroka. Pribor i uređaji za pripremu hrane. Mjere opreza pri korištenju pribora i uređaja za pripremu hrane. Jednostavni popravci odjeće i obuće. Pružanje prve pomoći. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Ishodi se vrednuju samo formativno, vrednovanjem za učenje i vrednovanjem kao učenje, bez brojčanih ocjena. Prilikom formativnog vrednovanja navedenih ishoda naglasak je na praćenju aktivnog sudjelovanja, osobne odgovornosti i samostalnosti učenika. Korištenje informacijske i digitalne tehnologije za prikaz sigurnog rukovanja priborom i uređajima za pripremu hrane. Demonstracija i korištenje pribora i uređaja za pripremanje hrane (sjeckalica, miješalica, štednjak, toster, pećnica i sl.). Priprema i posluživanje zdravog obroka od raznolikih namirnica (kompot, salata, palačinke od zdravih namirnica,…). Demonstracija i izvođenje jednostavnih popravaka odjeće i obuće (npr. šivanje, prišivanje puceta, lijepljenje). Demonstracija aktivnosti pružanja prve pomoći i brige o zdravlju (pozivanje hitnih službi, mjerenje tjelesne temperature, dezinfekcija i povijanje rana, postavljanje hladnih obloga, imobilizacija i sl.). Suradnja s Crvenim križem, Savezom izviđača Hrvatske, školskim liječnikom, školskom kuharicom. Izvanučionička nastava (posjet domu zdravlja, vatrogasnoj postrojbi i sl.). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Prirodoslovlje, Društvo i zajednica. |
||||||
PV OŠ C.3.2. Učenik prilagođava kretanje u širem okružju i javnom prijevozu na siguran način.
|
– demonstrira kretanje u širem okružju i javnom prijevozu posredstvom različitih prometnih sredstava – analizira neprimjerena ponašanja pri kretanju sudionika u širem okružju i javnom prijevozu – demonstrira postupak traženja pomoći u opasnim situacijama |
– demonstrira kretanje u širem okružju i javnom prijevozu posredstvom različitih prometnih sredstava uz navođenje postupaka traženja pomoći u opasnim situacijama |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Kretanje u širem okružju i javnom prijevozu. Prometna sredstva u javnom prijevozu. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izvanučionička nastava (škola u prirodi, izlet, terenska nastava) Provođenje aktivnosti putem improvizirane dramatizacije i igre uloga (snalaženje u prometu, traženje pomoći, primjereno ponašanje). Korištenje informacijske i digitalne tehnologije za prikaz sigurnog i neprimjerenog kretanja u širem okružju i javnom prijevozu, internetski izvori sa kvizovima i igrama (npr. Prometna učilica). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik i Društvo i zajednica. |
||||||
PV OŠ C.3.3. Učenik demonstrira načine racionalnog raspolaganja novcem. |
– navodi primjer racionalnog i neracionalnog raspolaganja novcem – objašnjava važnost štednje – kreira plan osobne potrošnje i štednje |
– objašnjava racionalno i neracionalno trošenje novca na primjeru osobne potrošnje i štednje |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Novac, potrošnja i štednja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Provođenje aktivnosti putem dramatizacije i igre uloga. Primjeri racionalnog i neracionalnog trošenja novca (npr. izrada popisa potrebnih namirnica i predmeta). Izrada plana raspolaganja novcem (izrađuje svoj plan potrošnje i štednje). Izvanučionička nastava (npr. posjet banci ili štedionici). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Društvo i zajednica i Matematika. |
Slika 4. Struktura nastavnog predmeta Praktične vještine tijekom treće godine učenja i poučavanja
Odgojno-obrazovni ishodi u 4. razredu osnovne škole – 35 sati
A. Stvori i djeluj |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ A.4.1. Učenik izrađuje tvorevinu prema zadanim uputama koristeći različite materijale, alate i pribor za rad. |
– prilagođava radno mjesto vlastitim potrebama – izvršava istovremeno više operacija primjenom odgovarajućih vještina – izrađuje uporabnu tvorevinu prema zadanim mjerama koristeći različite materijale, alate i pribor za rad – opisuje postupak izrade uporabne tvorevine |
– izrađuje uporabnu tvorevinu istovremeno izvršavajući više operacija primjenom odgovarajućih vještina, koristeći zadane materijale, alate i pribor za rad
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada uporabne tvorevine. Korištenje pribora, alata i materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada kućice za ptice, gredice za biljke, stalka za pribor, spektroskopa i sl. Izrada nosača za cvijeće tehnikom makramea. Izrada lutke zijevalice od stare čarape ili sl., šivanjem i drugim postupcima. Origami (životinje, funkcionalni predmeti). Pribor i materijal iz razrednog okružja: škare, modelarski nožić, ljepilo, papir, kolaž papir, karton, drvo, balza, konop, tkanina… Izrada ljudskog modela tijela (3D, modeliranje, slagalice). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Prirodoslovlje. |
||||||
PV OŠ A.4.2. Učenik izrađuje umjetničku tvorevinu prema ideji i vlastitom dizajnu koristeći različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad. |
– demonstrira način pravilnog i sigurnog korištenja pribora za rad – održava radno mjesto funkcionalnim i urednim – dizajnira novu umjetničku tvorevinu kombinirajući različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad – prilagođava vještine problemskoj situaciji mijenjajući izgled/funkciju postojeće tvorevine |
– dizajnira novu umjetničku tvorevinu kombinirajući različite materijale, pribor, alate i tehnike za rad i prilagođavajući vještine problemskoj situaciji
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Dizajn i izrada umjetničke tvorevine. Korištenje pribora, alata, tehnika za rad i materijala iz okružja. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Poticati korištenje originalnih rješenja i izbjegavati korištenje doslovnih asocijacija (šablona i stereotipova). Dizajn i oblikovanje modnog detalja ili odjevnog predmeta s obilježjima hrvatskih zavičajnih područja ili prirodnih regija različitim tehnikama (šal, torbica, detalj na postojećem odjevnom predmetu, i sl.). Oblikovanje kaširanjem (klaun, zdjela, model Zemlje, Sunčev sustav i sl.). Korištenje 3D olovke ili 3D printera. Pribor i materijal iz okružja: škare, igle, kukica, ljepilo, papir, kolaž papir, glina, plastelin, karton, tkanina, vuna, otpadni materijal, drvo, postojeći odjevni predmet, konac... Učionička i izvanučionička nastava (suradnja s umjetničkim udrugama, humanitarnim organizacijama, muzejima, galerijama, knjižnicama, umjetnicima i sl.). Suradnja sa školskom zadrugom. Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik, Informacijske i digitalne kompetencije, Društvo i zajednica, Prirodoslovlje i Likovna kultura. |
||||||
PV OŠ A.4.3. Učenik primjenjuje poduzetnički pristup upravljajući izrađenim i drugim tvorevinama. |
– izrađuje promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – predstavlja promidžbeni materijal u tiskanom ili digitalnom obliku za izrađene i druge tvorevine – predstavlja izrađenu ili drugu tvorevinu pomoću promidžbenog materijala – planira izlaganje u užem ili širem okružju – organizira događanje za predstavljanje/prikaz radova – predstavlja plan natjecanja u dizajnu i izradi tvorevina na školskoj razini |
– predstavlja izrađenu ili drugu tvorevinu i plan natjecanja pomoću promidžbenog materijala
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Plan izlaganja na događanju u užem i širem okružju. Izrada i predstavljanje promidžbenog materijala za izlaganje na događanju. Organizacija i provedba natjecanja u dizajnu i izradi tvorevina na školskoj ili višoj razini. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada brošure, promidžbenog video zapisa (npr. tehnikom stop animacije) ili digitalnog albuma/kataloga za promidžbu izrađenih tvorevina/rezultata svojih i/ili razrednih aktivnosti. Učenik organizira događanje (natjecanje, smotra, izložba, sajam) kroz sve potrebne faze (priprema prostora, priprema radova, promocija, suradnja s ostalim sudionicima u događanju, briga o financijama). Suradnja s udrugama i ustanovama iz okružja. Suradnja sa školskom zadrugom i/ili školskim listom. Suradnja s roditeljima učenika, učiteljima ostalih nastavnih predmeta i stručnim suradnicima škole. Istraživačka i projektna nastava prema razrednom i školskom kurikulumu. Rad u skupinama, suradničko učenje. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Hrvatski jezik. |
||||||
B. Tehnika oko nas |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ B.4.1. Učenik provodi jednostavne postupke popravka na samostalno izrađenom modelu mehanizma. |
– izrađuje model mehanizma za prijenos gibanja – provodi postupke popravka na izrađenom modelu mehanizma za prijenos gibanja na pravilan i siguran način – prepoznaje moguće opasnosti provodeći jednostavne popravke |
– provodi jednostavne popravke na modelu mehanizma za prijenos gibanja na pravilan i siguran način |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Mehanizmi za prijenos gibanja (lančani). Održavanje mehanizma za prijenos gibanja (lančani). |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Prepoznavanje prijenosa gibanja na biciklu ili igračkama (lančani i zupčani). Izrada modela mehanizma za prijenos lančanog gibanja od recikliranog materijala (podloga karton, čepovi, lanac s karikama (gumica), čavlići). Koristi potreban alat za sastavljanje na siguran način: čekić. Provođenje popravaka na izrađenom mehanizmu za prijenos lančanog gibanja (demonstrira prijenos gibanja na ispravnom modelu i popravlja prijenos gibanja kad padne lanac). |
||||||
PV OŠ B.4.2. Učenik prati potrošnju električne energije, vode ili plina na mjernim uređajima.
|
– razlikuje mjerne uređaje – očitava mjerni uređaj u određenom vremenskom periodu – izračunava potrošnju na praćenom mjernom uređaju – predlaže načine smanjenja potrošnje/uštede energije |
– provodi postupak praćenja i izračunavanja potrošnje na mjernom uređaju predlažući načine uštede
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Mjerni uređaji za praćenje potrošnje električne energije, vode i/ili plina. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Očitavanje mjernog uređaja u određenom vremenskom periodu (očitava, bilježi). Izračunavanje potrošnje u periodu praćenja (računanje računskom operacijom oduzimanja cijelih brojeva). Predlaganje načina uštede te ponavljanje postupka praćenja i izračunavanja potrošnje nakon primjene mjera štednje. Projektna i istraživačka nastava. Suradnja s roditeljima. Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Matematika. |
||||||
C. Kvaliteta života |
||||||
Odgojno-obrazovni ishodi |
Razrada ishoda |
Odgojno-obrazovni ishodi na razini usvojenosti »dobar« na kraju razreda |
||||
PV OŠ C.4.1. Učenik primjenjuje osnovne vještine brige o sebi.
|
– izrađuje prijedlog tjednog jelovnika prehrane – povezuje nepravilan unos hrane s narušenim zdravljem – priprema zdravi obrok – koristi pribor i uređaje za pripremanje hrane na siguran način – izrađuje mjesečni plan aktivnosti |
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada tjednog jelovnika. Unos hrane i posljedice na zdravlje. Uravnotežena prehrana. Priprema i posluživanje obroka. Korištenje pribora i uređaja za pripremu hrane na siguran način. Mjesečna organizacija vremena. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Ishodi se vrednuju samo formativno, vrednovanjem za učenje i vrednovanjem kao učenje, bez brojčanih ocjena. Prilikom formativnog vrednovanja navedenih ishoda naglasak je na praćenju aktivnog sudjelovanja, osobne odgovornosti i samostalnosti učenika. Izrada jednostavnog jelovnika koji sadrži raznovrsne namirnice raspoređene u pet osnovnih obroka i prezentacija rezultata. Razgovor o neodgovarajućem unosu hrane i posljedice na zdravlje (anoreksija, bulimija, pretilost). Razgovor o posebnim prehrambenim potrebama. Sigurno korištenje pribora i uređaja za pripremu hrane (sjeckalica, miješalica, štednjak, toster, pećnica i sl.). Izrada i posluživanje obroka od raznolikih namirnica. Izvanučionička nastava (npr. posjet školskoj kuhinji, domu zdravlja, nutricionističkom savjetovalištu, izlet, škola u prirodi i sl.). Gostovanje predavača (liječnik, nutricionist i sl.). Izrada plana mjesečne organizacije aktivnosti (npr. u računalnim aplikacijama, dijagramom, crtežom). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda nastavnih predmeta Hrvatski jezik, Društvo i zajednica (za uspješno usvajanje ishoda potrebno je najprije usvojiti ishod DIZ OŠ B.4.1.) i Prirodoslovlje. |
||||||
PV OŠ C.4.2. Učenik demonstrira pravilno kretanje vozača dječjih prometnih sredstava u prometu.
|
– upravlja dječjim prometnim sredstvima u sigurnom okružju – demonstrira korištenje sigurnosne i zaštitne opreme – izvodi jednostavne popravke i održavanje dječjih prometnih sredstava |
– upravlja dječjim prometnim sredstvima u sigurnom okružju koristeći sigurnosnu i zaštitnu opremu
|
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Biciklisti i vozači drugih dječjih prometnih sredstva u prometu. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Iskustveno učenje kroz demonstraciju sigurne vožnje dječjih prometnih sredstava na školskom poligonu/igralištu uz nadzor i pomoć učitelja. Demonstracija i korištenje zaštitne opreme. Demonstracija i/ili popravak manjih kvarova te održavanje dječjih prometnih sredstava. Korištenje informacijske i komunikacijske tehnologije za prikaz sigurnog upravljanja dječjim prometnim sredstvima, za prikaz prometne situacije na koju se potrebno kritički osvrnuti, internetski izvori sa kvizovima i igrama (npr. Prometna učilica). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Hrvatski jezik. |
||||||
PV OŠ C.4.3. Učenik kombinira načine ulaganja novca.
|
– povezuje ulaganje i dobit – navodi načine zaduživanja – izrađuje svoj plan ulaganja |
– izlaže jednostavan plan ulaganja |
||||
Sadržaj za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Novac i ulaganje novca. |
||||||
Preporuke za usvajanje odgojno-obrazovnoga ishoda: Izrada plana ulaganja (prodaja izrađenih tvorevina u sklopu učeničke zadruge i sajmova, raspolaganje zarađenim sredstvima, planiranje slijedećih aktivnosti, igrolike aktivnosti (npr. igra Monopoly)). Istraživačka, projektna nastava, učionička i /ili izvanučionička nastava (npr. posjet banci, sudjelovanje na natjecanjima, u projektima u lokalnoj i široj zajednici). Gostovanje predavača (bankar, ekonomist, financijski savjetnik, poduzetnik i sl.). Odgojno-obrazovni ishod pridonosi usvajanju odgojno-obrazovnog ishoda nastavnog predmeta Matematika. |
Slika 5. Struktura nastavnog predmeta Praktične vještine tijekom četvrte godine učenja i poučavanja
E. Povezanost s drugim predmetima i međupredmetnim temama
Nastavni predmet Praktične vještine konceptualno je povezan s različitim odgojno-obrazovnim područjima, međupredmetnim temama i ostalim nastavnim predmetima što omogućava sustavnost, cjelovitost i bolje razumijevanje koncepata.
Nastavni predmet Praktične vještine interdisciplinarni je predmet koji povezuje spoznaje iz jezično-komunikacijskog, matematičkog, prirodoslovnog, društveno-humanističkog, umjetničkog, tjelesno-zdravstvenog te tehničko-informatičkog područja.
Nastavni predmet jezično-komunikacijskoga područja Hrvatski jezik, povezan je s nastavnim predmetom Praktične vještine razvojem komunikacijskih vještina što uključuje usmeno i pisano izražavanje te prezentiranje.
Izražena je povezanost s nastavnim predmetima Prirodoslovlje i Matematika. Povezanost s nastavnim predmetom Prirodoslovljem omogućuje učeniku da spozna sebe, svoje prirodne, biološke potrebe te svoj utjecaj na okoliš. Također, ta se povezanost ostvaruje i primjenom vještina rukovanja materijalima, priborom i alatima koji se koriste za učenje i poučavanje u nastavnom predmetu Prirodoslovlje. Povezanost s matematičkim područjem ostvaruje se primjenom vještina opažanja, procjenjivanja, mjerenja, računanja, uspoređivanja te analiziranja prostora, vremena i prirode.
Spoznaje iz društveno-humanističkog područja uvode učenika u spoznaje o vlastitom životu i životu drugih ljudi te društvene odnose temeljene na uvažavanju i suradnji. Usvojenost ishoda u nastavnom predmetu Praktične vještine dopunjava psihomotoričkim vještinama usvajanje odgojno-obrazovnih ishoda nastavnog predmeta Društvo i zajednica. Povezanost se očituje kroz teme o baštini, značajnim osobama i događajima, utjecajima i važnosti tehnike u proizvodnji i svakodnevnom životu čovjeka, brigom o sebi, društvenim razvojem te odnosima u okružju.
Iz umjetničkog područja uvodi se učenika u oplemenjivanje i obogaćivanje slike o sebi te svijeta u kojem živi. Potiče se razvoj kreativnog mišljenja i djelovanja praktičnom primjenom tehnika, alata i medija. Povezanost nastavnog predmeta Praktične vještine s nastavnim predmetom Likovna kultura očituje se razvojem estetske osjetljivosti, dizajnom, crtanjem, modeliranjem i građenjem te razvojem motorike i fine motorike.
Povezanost s nastavnim predmetom Informacijske i digitalne kompetencije uključuje pravilnu, sigurnu i svrsishodnu uporabu digitalne tehnologije s ciljem istraživanja, pronalaženja informacija i stvaranja digitalnih sadržaja za prikazivanja rezultata.
Povezanost s nastavnim predmetom Tjelesna i zdravstvena kultura očituje se kroz brigu o sebi i svome zdravlju, poticanju svijesti o kretanju i boravku u prirodi te razvoju motorike tijela tijekom djelovanja u prostoru te fine motorike šake kroz izradu tvorevina.
Očekivanja svih međupredmetnih tema (Učiti kako učiti, Građanski odgoj i obrazovanje, Zdravlje, Održivi razvoj, Poduzetništvo, Osobni i socijalni razvoj, Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije) povezuju se s istaknutim ciljevima i odgojno-obrazovnim ishodima kurikuluma Praktične vještine.
F. Učenje i poučavanje predmeta
Učenje i poučavanje nastavnog predmeta Praktične vještine organizira se i izvodi prema zadanim odgojno-obrazovnim ciljevima i odgojno-obrazovnim ishodima, a učitelji imaju mogućnost odabira različitih pristupa u skladu s odgojno-obrazovnim potrebama, interesima i razinama znanja i vještina učenika te uvjetima rada i specifičnostima školskog i lokalnog okružja. Uvažavajući nastavna načela i način organizacije učenja i poučavanja, svaki učitelj u poučavanju može osmisliti provedbu kurikuluma prema interesu svojih učenika.
Odgojno-obrazovni ciljevi i ishodi nastavnog predmeta Praktične vještine postavljeni su da sustavnim, cjelovitim pristupom učenju i poučavanju potiču i razvijaju kod učenika niz praktičnih kompetencija. One uključuju rješavanje problema i donošenje odluka, kritičko mišljenje, kreativnost i inovativnost, komunikaciju, suradnju, siguran rad priborom, alatima, uređajima i informacijskom tehnologijom.
Učenik će bolje razumjeti i zapamtiti ono što je neposredno doživio, nego nešto što mu je prepričano ili demonstrirano. Stoga je bitno učenicima omogućiti stjecanje neposrednoga iskustva, stavljati ih u situacije u kojima će nove informacije primati različitim kognitivnim i senzoričkim putevima, preraditi ih i učvrstiti njihovo zadržavanje praktičnom primjenom. Suradničko učenje i rješavanje zadataka u skupini pružaju višestruke mogućnosti stjecanja iskustava koja se odnose i na sadržaj učenja i na socijalne kontakte. Učenje i poučavanje treba započeti i kako bi učenici povezali teorijske i praktične sadržaje (rad na školskim projektima, igranje uloga, dramatizacija, upotreba simulacija uz mogućnost odabira aktivnosti sukladno interesu učenika). Kroz praktične aktivnosti primjenom metodičkih i didaktičkih principa postupnosti i iskustvenog učenja, učitelj će poticati učenike na aktivnu ulogu u odgojno-obrazovnom procesu.
Nastavni sadržaji usmjereni su na metodičku raznovrsnost pri čemu se postiže veća zainteresiranost i motiviranost. Učitelj će učenike poticati na istraživački pristup, kreativnost i inovativnost u osmišljavanju tvorevina.
Učitelj će u osmišljavanju postupaka usvajanja odgojno-obrazovnih ishoda uzeti u obzir interese učenika i njihove sposobnosti te planirati i provoditi aktivnosti na razini primjerenoj psiho-fizičkim sposobnostima učenika s ciljem usvajanja ishoda. Učenicima će se ponuditi nastavni sadržaji koji potiču njihovu maštu i kreativnost, kako bi samostalno nadograđivali svoje znanje i vještine. Učitelj će kao moderator poticati učenike na istraživanje, nuditi im praktične vježbe u kojima će usvojiti zadane odgojno-obrazovne ishode. Učitelj savjetuje učenike i prati ih tijekom odrastanja te im pomaže u socijalnom, emocionalnom i intelektualnom razvoju.
Učenje i poučavanje u nastavnom predmetu Praktične vještine uključuje:
– praktične aktivnosti
– projektno učenje i poučavanje
– istraživačko učenje i poučavanje
– problemsko učenje i poučavanje
– izvanučioničku nastavu
– učeničku produkciju dobara ili usluga
– učeničku organizaciju školskih ili međuškolskih izložbi, sajmova i drugih manifestacija.
Odgojno-obrazovni ishodi učenja nastavnog predmeta Praktične vještine uvjetuju izradu praktičnih radova, demonstraciju radnji brige o sebi i svojem zdravlju (odijevanje, obuvanje, priprema zdravog obroka i sl.), snalaženje u svojem okružju (sudjelovanje u prometu na pravilan i siguran način, vođenje brige o higijeni prostora u kojem se boravi), sudjelovanje na događanjima na školskoj i lokalnoj razini (sudjelovanje na sajmovima, izložbama i sl.). Posebno je važno da učitelj pokaže pravilnu i sigurnu primjenu pribora, alata i uređaja te da njihovu upotrebu obvezno nadzire. Vježbe se primjereno biraju od jednostavnijih do složenijih. Važno je da na kraju rada učitelj u razgovoru s učenicima razmijeni dojmove o razini zadovoljstva izrađenim tvorevinama, vještinama koje su razvili, uporabi pribora, alata i uređaja, poteškoćama koje su svladavali te o inovativnim rješenjima.
Učitelj u razredu stvara povoljno razredno ozračje, odnosno otvorenu komunikaciju na temelju partnerstva, poštovanja, tolerancije, prihvaćanja i empatije. Radom i poticanjem na međusobno pomaganje učenik razvija osjećaj pripadnosti razrednoj i široj zajednici. Važno je poticati suradnički rad među učenicima u razredu i izvan njega prilikom kojeg učenik ima na raspolaganju niz strategija učenja i prepoznaje kada će mu i na koji način suradnja s drugima poboljšati rad.
Za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (učenici s teškoćama i daroviti učenici) učitelji, u suradnji sa stručnom službom škole, trebaju planirati individualizirani kurikulum usmjeren na pojedinog učenika. Osobitosti tih učenika zahtijevaju njima prilagođene individualizirane postupke kako u učenju i poučavanju tako i u vrednovanju. To podrazumijeva prilagodbu razine usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda, opsega i dubine sadržaja učenja te odabir odgovarajućih strategija učenja i poučavanja kojima se žele ostvariti postavljeni ciljevi. Izbor nastavnih metoda trebao bi se temeljiti na potrebama učenika i ciljevima učenja predmetnog kurikuluma.
Za učenje i poučavanje nastavnog predmeta Praktične vještine potrebni su materijalni resursi koji uključuju praktikum za nastavu i/ili učionicu opremljenu prikladnim namještajem, uređajima, alatom i priborom. Odgojno obrazovni ishodi domene C. Kvaliteta života se mogu, prema potrebi, ostvariti izvan učionice: korištenjem školske/čajne kuhinje, školske blagovaonice, na školskom poligonu/dvorištu i drugim prikladnim prostorima.
Preporučena je sljedeća oprema primjerena za siguran rad u školi, a detaljna razrada istoga nalazi se u razradi i preporukama odgojno-obrazovnih ishoda:
– računalo, projektor i platno, računalne aplikacije
– pribor, alati i materijali za izradu različitih tvorevina
– namirnice, pribor i uređaji za pripremu i posluživanje obroka
– komplet pribora za održavanje odjeće i obuće
– pribor, alat i materijal za izradu jednostavnih tehničkih tvorevina za sklapanje i spajanje
– pribor, alat i materijal za izradu modela strujnog kruga
– kompleti zaštite na radu
– ormarić/kutija prve pomoći
Učenje i poučavanje nastavnog predmeta Praktične vještine provodi se u razrednoj učionici, specijaliziranoj učionici i/ili praktikumu za nastavu, ostalim prostorima u školi i izvan nje, a ovisno o uvjetima dio sadržaja ostvaruje se i izvan učionice. Opremljenost učionice uvjet je za stjecanje kompetencija učenika usvajanjem odgojno-obrazovnih ishoda. Radno okruženje posebno će omogućiti učeniku da razvija socijalne vještine i potakne ga na razvijanje suradničkoga odnosa kao uvjeta rada u paru, skupini, na projektnome zadatku. Za sigurnu i pravilnu uporabu različitoga pribora i alata potrebno je u potpunosti učenike upoznati s pravilima sigurnoga rada. Svi sudionici odgojno-obrazovnoga procesa sudjeluju u kreiranju afirmativnoga i ugodnoga okružja za učenje stvarajući mrežu potpore, usmjerene pozornosti, solidarnosti, tolerancije, empatije, međusobnoga uvažavanja i poštovanja.
Preporučuje se izvođenje nastave Praktičnih vještina u dvosatu, ovisno o organizacijskim potrebama i mogućnostima za usvajanje odgojno-obrazovnih ishoda. Kako bi se omogućila primjena različitih strategija aktivnoga učenja i poučavanja, kad je to moguće, poželjno je organizirati integrirane ili projektne dane.
Učitelj ima slobodu primijeniti različite načine organizacije rada i učenja uz kombiniranje i grupiranje učenika kako bi što bolje iskoristio potencijale svih učenika razredu i osigurao njihov uspjeh i razvoj osobnosti. Učenici se raznoliko grupiraju ovisno o vrsti zadataka ili aktivnosti te mjestu provedbe učenja i poučavanja (učionička i/ili izvanučionička nastava). Međuvršnjačkim učenjem i poučavanjem učenik stječe i primjenjuje znanja i vještine, razvija socijalnu osjetljivost, razmjenjuje mišljenja i stavove, aktivno sudjeluje i motiviran je za učenje i suradnju. Uz individualan rad važno je planirati i aktivnosti koje su namijenjene radu u paru ili skupini zbog razvijanja vještina timskog rada i međusobne suradnje. Bitno je svaki oblik grupiranja učenika unaprijed isplanirati s jasno određenim ciljem te pratiti napredak svakoga pojedinca u skupini i rad skupine u cjelini na temelju različitih metoda samovrednovanja i vrednovanja.
G. Vrednovanje usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda
Vrednovanje u nastavnom predmetu Praktične vještine treba biti učestalo, različito i redovito tijekom nastavne godine. Cilj vrednovanja nije samo ocjena, već praćenje napredovanja učenika, njegova individualnoga razvoja te usmjeravanje i poticanje učenika kako bi postigao najvišu razinu vještina u skladu sa sposobnostima. Učenik se aktivno uključuje u proces vrednovanja od samoga početka te primjenjuje kriterije za vrednovanje izrađenih tvorevina, stvaralačkoga procesa, osobnih i socijalnih vještina tijekom rada i analize rezultata rada.
Primjenjuju se tri pristupa vrednovanju: vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje i vrednovanje naučenoga. Vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje polazište su za planiranje daljnjeg učenja i poučavanja.
U vrednovanju za učenje formativno se prati napredovanje učenika pri čemu je važna redovita povratna informacija o napredovanju i postignutome uspjehu učenika u odnosu na očekivanja. Vrednovanje za učenje ne rezultira ocjenom, već kvalitativnom povratnom informacijom o tijeku procesa učenja i usmjereno je na napredak učenika koji je ostvaren u određenome vremenu. Trenutačna postignuća učenika uspoređuju se s njegovim prethodnim postignućima, a ne s postignućima drugih učenika.
Vrednovanje kao učenje podrazumijeva aktivno uključivanje učenika u proces vrednovanja uz stalnu podršku učitelja s ciljem razvoja samostalnog i samoreguliranog učenja. Učitelj planira vrijeme potrebno za poticanje, usmjeravanje i modeliranje vrednovanja kao učenja. Učenik, posebno u prvom i drugom razredu, treba podršku, vođenje i pravodobne povratne informacije, u početku od strane učitelja, a kasnije i od svojih vršnjaka. Ovo vrednovanje ne rezultira brojčanom ocjenom .
Vrednovanje naučenog primjenjuje se kao sumativno vrednovanje razine usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda u određenome trenutku. U odabiru metoda vrednovanja treba uzeti u obzir njihovu primjerenost i praktičnost za ispitivanje usvojenosti određenih ishoda te usklađenost s dobi i mogućnostima učenika. Zadaci postavljeni učenicima moraju biti jasni, jednoznačni, različite težine i kognitivnih razina usklađenih s ishodima. Važno je planirati vrednovanje u isto vrijeme kad i poučavanje kako bi proces bio usklađen. Vrednovanje naučenog rezultira ocjenom.
Ishodi iz domene C. Kvaliteta života, PV OŠ C.1.1., PV OŠ C.2.1., PV OŠ C.3.1. i PV OŠ C.4.1., vrednuju se samo formativno, vrednovanjem za učenje i vrednovanjem kao učenje, bez brojčanih ocjena. Prilikom formativnog vrednovanja navedenih ishoda naglasak je na praćenju aktivnog sudjelovanja, osobne odgovornosti i samostalnosti učenika.
Potrebno je uspostaviti pozitivno ozračje u kojemu učenik prati svoja postignuća i prepoznaje uspjeh i napredovanje u učenju i stjecanju vještina. Učenici i roditelji trebaju dobiti pravodobne i jasne povratne informacije o tome što su, koliko su (kvantiteta) i koliko dobro (kvaliteta) učenici usvojili, kako bi znali sljedeći korak u procesu usvajanja vještina.
Pri svakom vrednovanju učitelj brine o primjeni različitih metoda i tehnika kako bi učenici imali priliku pokazati stečene kompetencije na način na koji to njima najviše odgovara. Učitelj se može koristiti opažanjima prateći tijek i rezultate učenikova rada: rukovanja priborom, alatima, materijalima i uređajima, izvođenja različitih tjelesnih i motoričkih radnji u prostoru, praktičnim radovima, različitim prikazima prema ponuđenoj ili vlastitoj ideji, izvješćima, nacrtima, skicama, planovima, grafičkim prikazima i organizatorima, crtežima, modelima, učeničkom mapom i sl., pri čemu mu u vrednovanju mogu pomoći liste procjene i/ili rubrike.
U nastavnom predmetu Praktične vještine dva su elementa vrednovanja:
– praktičan rad i stvaralaštvo
– primjena vještina
Sastavnica praktičan rad i stvaralaštvo obuhvaća rukovanje materijalima, priborom, alatima i uređajima (preciznost, urednost, točnost), dovršenost tvorevine, ostvarenje ideje u formi, materijalu i mediju (stvaranje skice ili plana, originalnost).
Sastavnica primjena vještina obuhvaća osobne i socijalne vještine, komunikacijske vještine, prezentacijske vještine, poduzetničke vještine, suradništvo, donošenje odluka, odgovornost, samostalnost, rukovanje priborom, alatima i uređajima na siguran način, rješavanje problema, kritički osvrt.
Za svako vrednovanje učitelj izrađuje kriterije vrednovanja i s njima upoznaje učenike ili ih izrađuje zajedno s njima. Postignuća učenika mogu se opisivati kvalitativnim opisnicima pri čijem se sastavljanju mogu koristiti sljedeći stupnjevi u odnosu na odgojno-obrazovne ishode u kurikulumu:
– iznimno usvojeni odgojno-obrazovni ishodi za taj razred
– usvojeni odgojno-obrazovni ishodi za taj razred
– potrebna podrška u usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda za taj razred u kurikulumu.
Postignuća učenika vrednuju se brojčanom ocjenom. Pritom se zadržava ljestvica školskih ocjena od pet stupnjeva. Zaključna ocjena izriče se brojkom i riječju (nedovoljan – 1, dovoljan – 2, dobar – 3, vrlo dobar – 4, odličan – 5) i ne mora biti jednaka aritmetičkoj sredini pojedinačnih ocjena, osobito ako je učenik pokazao napredak u drugom polugodištu, već se temelji na profesionalnoj prosudbi i odluci učitelja. U zaključnoj ocjeni jednak udio čine ocjene iz oba elementa vrednovanja (praktičan rad i stvaralaštvo te primjena vještina), ali i povratne informacije iz formativnog praćenja učenika.
Komentari