Na temelju članka 99. stavka 8. Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti (»Narodne novine«, br. 119/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _________ donijela
UREDBU
O PROGRAMSKOM FINANCIRANJU JAVNIH VISOKIH UČILIŠTA I JAVNIH ZNANSTVENIH INSTITUTA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Predmet normiranja
Članak 1.
Ovom Uredbom uređuju se predmet i sadržaj programskog ugovora, osnovna, razvojna i izvedbena proračunska komponenta programskog ugovora, postupak pregovaranja i sklapanja programskog ugovora, praćenje i vrednovanje provedbe programskog ugovora te izmjene i dopune programskog ugovora.
Predmet programskog ugovora
Članak 2.
Programskim ugovorom ugovara se višegodišnje financiranje osnovne, razvojne i izvedbene proračunske komponente javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske.
Sadržaj programskog ugovora
Članak 3.
Programski ugovor sadrži odredbe o:
1. strateškim i posebnim ciljevima koje javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut mora ostvariti u sklopu ugovorenog programskog razdoblja
3. razvojnim aktivnostima te njihovu doprinosu ostvarenju ugovorenih ciljeva
4. osnovnoj, razvojnoj i izvedbenoj proračunskoj komponenti
5. ukupnom iznosu sredstava koja se doznačuju temeljem programskog ugovora, kao i o iznosima ugovorenim za svaku godinu primjene programskog ugovora po proračunskim komponentama
6. očekivanom godišnjem ostvarivanju namjenskih i vlastitih prihoda javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta
7. uvjetima ostvarivanja prava na visinu izvedbene proračunske komponente
8. obvezi izvješćivanja i praćenja izvršenja pokazatelja provedbe programskog ugovora.
Strateški i posebni ciljevi
Članak 4.
(1) Strateški ciljevi koje javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut ostvaruje u sklopu ugovorenog programskog razdoblja su:
1. podizanje znanstvene izvrsnosti
2. jačanje suradnje s gospodarstvom te razvoj nacionalnog i regionalnog identiteta i kulture
3. povećanje relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja
4. jačanje društvene odgovornosti.
(2) Strateškom cilju podizanje znanstvene izvrsnosti pridonose sljedeći posebni ciljevi: povećanje sudjelovanja javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u kompetitivnom projektnom financiranju, provođenje reorganizacije znanstvenog rada i organizacijske reforme, jačanje međunarodne znanstvene suradnje i znanstvene aktivnosti, jačanje ljudskih potencijala za znanstveni rad, unaprjeđenje istraživačke infrastrukture te jačanje interdisciplinarnosti znanstvenog rada.
(3) Strateškom cilju jačanje suradnje s gospodarstvom te razvoj nacionalnog i regionalnog identiteta i kulture pridonose sljedeći posebni ciljevi: poticanje provedbe primijenjenih znanstvenih aktivnosti, uključujući projekte suradnje s gospodarstvom, unaprjeđenje institucijskog upravljanja intelektualnim vlasništvom te unaprjeđenje pružanja znanstvenih, istraživačkih ili tehnoloških usluga na slobodnom tržištu, uključujući usluge za razvoj kulture i obrazovanja.
(4) Strateškom cilju povećanje relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja pridonose sljedeći posebni ciljevi: unaprjeđenje studija, povećanje redovitosti i završnosti studiranja, povećanje međunarodne visokoobrazovne suradnje te usmjeravanje studijskih programa prema razvoju vještina koje jačaju konkurentnost na tržištu rada.
(5) Strateškom cilju jačanje društvene odgovornosti pridonose sljedeći posebni ciljevi: rad na aktivnostima od nacionalnog značaja, jačanje kulture cjeloživotnog obrazovanja, jednakosti i ravnopravnosti, unaprjeđenje poslovanja javnog visokog učilišta, odnosno javnog znanstvenog instituta, digitalizacija poslovanja, jačanje zelene tranzicije te popularizacija znanosti.
(6) Ostvarenje strateških ciljeva Ministarstvo prati putem pokazatelja ishoda.
Osnovna proračunska komponenta
Članak 5.
(1) Osnovna proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta obuhvaća sredstva državnog proračuna Republike Hrvatske kojima se financiraju osnovne potrebe javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta, koje proizlaze iz obavljanja njegove djelatnosti utvrđene Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti, a odnose se na:
1. plaće i materijalna prava zaposlenih
2. materijalne troškove poslovanja
3. sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture
4. izdatke za obavljanje znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti
5. sredstva za znanstveno i stručno osposobljavanje i usavršavanje
6. izdatke za studentski standard
7. sredstva za izdavačku djelatnost
8. sredstva za druge osnovne troškove.
(2) Sredstva za plaće i materijalna prava zaposlenih obuhvaćaju plaće za redovan rad, plaće za posebne uvjete rada, ostale rashode za zaposlene (božićnice, pomoći, regresi, jubilarne nagrade itd.), doprinose za mirovinsko osiguranje, doprinose za obvezno zdravstveno osiguranje, doprinose za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti, naknade za prijevoz, naknade za rad na terenu i odvojeni život te naknade za sistematske zdravstvene preglede zaposlenika javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta zaposlenih na teret državnog proračuna.
(3) Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture obuhvaćaju troškove zakupnina i najamnina prostora i opreme, troškove utrošene energije, materijala i sirovina poslovanja te materijala i dijelova za tekuće i investicijsko održavanje,uredskog materijala, sitnog inventara i ostalih materijalnih rashoda, službenih putovanja za potrebe upravljanja, troškove naknada članova tijela javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta koja su propisana Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti koji nisu u radnom odnosu s navedenim javnim visokim učilištem odnosno javnim znanstvenim institutom, troškove premija osiguranja, troškove poštanskih, telekomunikacijskih i usluga prijevoza, računalnih usluga, usluga tekućeg i investicijskog održavanja, komunalnih usluga, bankarskih usluga i usluga platnog prometa. Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture odnose se isključivo na financiranje ili sufinanciranje troškova osnovne nastavne, znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti. Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne infrastrukture uključuju trošak studiranja za studente državljane Republike Hrvatske odnosno državljane druge države članice Europske unije koji su upisani na sveučilišni ili stručni prijediplomski ili diplomski studij odnosno sveučilišni integrirani studij na javnom visokom učilištu u redovitom statusu i koji su po prvi puta upisani u prvu godinu studija ili su u prethodnoj akademskoj godini ostvarili najmanje 55 ECTS bodova ili kojima je utvrđen invaliditet najmanje 60%, a u prethodnoj akademskoj godini ostvarili su najmanje 30 ECTS bodova. Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne infrastrukture ne uključuju trošak studija za studente koji studiraju na studijima koji se izvode na stranom jeziku niti za studente koji već imaju stečenu kvalifikaciju na istoj razini visokog obrazovanja.
(4) Izdatci za obavljanje znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti obuhvaćaju troškove sufinanciranja obavljanja osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti nastavnika, znanstvenika i suradnika, troškove sufinanciranja materijala i sirovina nužnih za obavljanje osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti nastavnika, znanstvenika i suradnika te troškove sufinanciranja službenih putovanja s ciljem obavljanja osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti nastavnika, znanstvenika i suradnika zaposlenih na teret državnog proračuna.
(5) Sredstva za znanstveno i stručno osposobljavanje i usavršavanje obuhvaćaju troškove sufinanciranja znanstvenog odnosno stručnog osposobljavanja i usavršavanja nastavnika, znanstvenika i suradnika zaposlenih na teret državnog proračuna s ciljem obavljanja osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti, troškove sufinanciranja doktorskog studija suradnika zaposlenih na teret državnog proračuna izvan javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta na kojemu je zaposlen te troškove sufinanciranja stručnog usavršavanja zaposlenika stručnih službi zaposlenih na teret državnog proračuna.
(6) Izdatci za studentski standard obuhvaćaju troškove sufinanciranja rada studentskih udruga.
(7) Sredstva za izdavačku djelatnost obuhvaćaju troškove sufinanciranja grafičke pripreme, tiska, recenziranja, lektoriranja i uređivanja znanstvene i stručne periodike koju javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut redovito izdaje.
(8) Sredstva za druge osnovne troškove obuhvaćaju kamate za primljene kredite i zajmove od kreditnih i ostalih financijskih institucija izvan javnog sektora te druge troškove nužne za obavljanje osnovne djelatnosti javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
Razvojna proračunska komponenta
Članak 6.
(1) Razvojna proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta obuhvaća sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske kojima se financira ostvarivanje razvojnih ciljeva, a odnose se na:
1. modernizaciju studijskih programa
2. razvoj usluga za potporu studentima i unaprjeđivanje studentskog standarda
3. internacionalizaciju rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa
4. razvoj programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici, s posebnim naglaskom na jačanje različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti u visokom obrazovanju i znanosti
5. poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta
6.izgradnju nove i okrupnjavanje postojeće nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture
7. razvoj programa od posebnog utjecaja na gospodarstvo i društveni razvoj
8. provedbu projekata od interesa za Republiku Hrvatsku
9. organizacijsku i funkcionalnu integraciju javnih visokih učilišta
10. preustroj javnih znanstvenih instituta
11.upravljanje intelektualnim vlasništvom i komercijalizaciju rezultata istraživanja, znanstvenih projekata i programa
12. ostvarivanje drugih ciljeva u skladu s nacionalnim strateškim smjernicama i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(2) Modernizacija studijskih programa podrazumijeva usklađivanje studijskih programa s potrebama tržišta rada i Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom, uvođenje suvremenih metoda i tehnologija poučavanja u nastavi, uvođenje digitalnih alata za provjeru znanja, vještina i kompetencija studenata, osnivanje studentskih poduzetničkih centara za razvoj poduzetničkih ideja te jačanje nastavničkih kompetencija sudjelovanjem u akreditiranim obrazovnim programima.
(3) Razvoj usluga za potporu studentima i unaprjeđivanje studentskog standarda podrazumijeva sufinanciranje izgradnje, rekonstrukcije, adaptacije i opremanja objekata studentskog smještaja i prehrane, unaprjeđenje pružanja usluga studentima, osnivanje studentskih inkubatora, osnivanje centara za karijere i profesionalnu orijentaciju te savjetovališta za studente.
(4) Internacionalizacija rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa podrazumijeva organiziranje međunarodnih konferencija za diseminaciju znanstvenih spoznaja ili međunarodnih izložbi umjetničkih ostvarenja u Hrvatskoj te prezentiranje rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa u inozemstvu.
(5) Razvoj programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici, s posebnim naglaskom na jačanje različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti u visokom obrazovanju i znanosti podrazumijeva pokretanje programa cjeloživotnog obrazovanja usklađenih s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom, provedbu radionica ili predavanja na temu promicanja različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti te izradu elaborata i studija od interesa za Republiku Hrvatsku koje se odnose na jačanje različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti.
(6) Poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta podrazumijeva sufinanciranje odlazne i dolazne međunarodne mobilnosti nastavnika ili suradnika koja uključuje održavanje nastave na inozemnom visokom učilištu, pokretanje združenih studija koji se izvode u suradnji s inozemnim visokim učilištem te uključivanje visokog učilišta u mreže sveučilišta u sklopuinicijative europskih sveučilišta.
(7) Izgradnja nove i okrupnjavanje postojeće nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture podrazumijeva sufinanciranje izgradnje, rekonstrukcije, adaptacije i opremanja objekata namijenjenih obavljanju nastavne, znanstvene i umjetničke djelatnosti, sufinanciranje nabave opreme namijenjene obavljanju nastavne, znanstvene i umjetničke djelatnosti te sufinanciranje učinkovitog upravljanja energetskim resursima, učinkovitog gospodarenja otpadom, podizanja razine energetske učinkovitosti zgrada, uvođenja energetski učinkovitog sustava grijanja i hlađenja odnosno prelaska na obnovljive izvore energije kako bi se smanjili financijski izdatci za energente i doprinijelo očuvanju okoliša.
(8) Razvoj programa od posebnog utjecaja na gospodarstvo i društveni razvoj podrazumijeva provedbu primijenjenog istraživanja koje obuhvaća industrijsko istraživanje i eksperimentalni razvoj s ciljem stjecanja novih znanja i vještina namijenjenih razvoju novih proizvoda, procesa ili usluga, odnosno postizanju znatnog poboljšanja postojećih proizvoda, procesa ili usluga, a može obuhvaćati i izradu prototipova, demonstracijske aktivnosti, pilot-projekte te ispitivanje i provjeru novih ili poboljšanih proizvoda, procesa ili usluga u okruženju koje odražava operativne uvjete.
(9) Provedba projekata od interesa za Republiku Hrvatsku podrazumijeva formaliziranu suradnju stručnjaka zaposlenih na javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu u projektima od javnog interesa iz nadležnosti državnog ili javnog tijela, po potrebi i na zahtjev navedenih tijela, koji se provodi u okviru redovnog rada javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(10) Organizacijska i funkcionalna integracija javnih visokih učilišta podrazumijeva organizacijske reforme s ciljem pravne integracije javnih visokih učilišta koja djeluju u istom području ili polju, s ciljem pravne integracije javnih fakulteta ili javnih umjetničkih akademija javnom sveučilištu, s ciljem funkcionalne integracije usmjerene na objedinjavanje stručnih službi, nastavne, znanstvene i umjetničke opreme, objedinjavanje i smanjenje broja studija te s ciljem uvođenja digitalnih oblika poslovanja ili smanjenja administrativnih troškova poslovanja unutar javnog sveučilišta, javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije.
(11)Preustroj javnih znanstvenih instituta podrazumijeva organizacijske reforme s ciljem pravne integracije javnih znanstvenih instituta koji djeluju u istom području ili polju, s ciljem funkcionalne integracije usmjerene na objedinjavanje stručnih službi i znanstvene opreme te s ciljem uvođenja digitalnih oblika poslovanja ili smanjenja administrativnih troškova poslovanja javnog znanstvenog instituta.
(12)Upravljanje intelektualnim vlasništvom i komercijalizacija rezultata istraživanja, znanstvenih projekata i programa podrazumijeva sufinanciranje patentnih prijava i drugih oblika intelektualnog vlasništva podnesenih na osnovi rezultata znanstvenih projekata te sufinanciranje prijenosa rezultata istraživanja s ciljem njihova daljnjeg razvoja ili korištenja u razvoju i komercijalizaciji novih proizvoda ili usluga.
(13) Razvojna proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta treba doprinijeti ostvarenju strateških i posebnih ciljeva utvrđenih u članku 4. ove Uredbe.
Izvedbena proračunska komponenta
Članak 7.
(1) Izvedbena proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta obuhvaća sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske kojima se financira ostvarivanje izvedbenih ciljeva koji se odnose na:
1.modernizaciju studijskih programa
2.unaprjeđivanje studentskog standarda
3.prijave i realizacije kompetitivnih projekata
4.internacionalizaciju rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa
5.izdavačku djelatnost
6. održavanje znanstvenih i stručnih skupova
7.provođenje programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici
8.poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta
9.jačanje konkurentnosti mladih znanstvenika
10.popularizaciju znanosti i umjetnosti
11.ostvarivanje drugih ciljeva u skladu s nacionalnim strateškim smjernicama i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(2) Modernizacija studijskih programa podrazumijeva učenje studenata temeljem rada na projektu, učenje studenata aktivnim sudjelovanjem u pisanju znanstvenih i stručnih radova, stjecanje praktičnih kompetencija studenata pohađanjem stručne prakse kod gospodarskih i javnih subjekata u opterećenju najmanje 5 ECTS, stjecanje praktičnih kompetencija studenata pisanjem i provedbom zajedničkih projekata s nastavnicima, stjecanje praktičnih kompetencija studenata sudjelovanjem na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima u području studija, optimizacijom broja stalno zaposlenih nastavnika i suradnika s normom opterećenja u nastavi na svim prijediplomskim i diplomskim studijima na javnom visokom učilištu, jačanje nastavničkih kompetencija sudjelovanjem u akreditiranim obrazovnim programima, usklađivanje upisnih kvota na studije s potrebama tržišta rada odnosno preporukama za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, poticanje upisa studenata na studije iz područja prirodnih, tehničkih, biotehničkih znanosti te biomedicine i zdravstva, pokretanje studijskih programa na javnom visokom učilištu usklađenih s potrebama tržišta rada i standardom kvalifikacije upisanim u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira te povećanje prolaznosti studenata temeljem unaprjeđenja kvalitete poučavanja, ocjenjivanja i vrednovanja.
(3) Unaprjeđivanje studentskog standarda podrazumijeva dodjeljivanje stipendija studentima prijediplomskih i diplomskih studija financiranih iz vlastitih izvora javnog visokog učilišta.
(4) Prijave i realizacije kompetitivnih projekata podrazumijevaju financiranje prijave kompetitivnog projekta ugovorenog za financiranje ili pozitivno ocjenjene prijave kompetitivnog projekta koji je predložen za financiranje, a nije financiran radi nedostatnih sredstava.
(5) Internacionalizacija rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa podrazumijeva uspješnu realizaciju međunarodnoga znanstvenog ili umjetničkog projekta čiji je nositelj javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut te objavu znanstvenih radova s međunarodnim autorstvom ili koautorstvom nastavnika, znanstvenika ili suradnika u znanstvenim časopisima rangiranim u indeksnim bazama SCOPUS i WoS, A1 časopisima te međunarodno recenziranim zbornicima.
(6) Izdavačka djelatnost podrazumijeva sufinanciranje autorskog honorara, grafičke pripreme, tiska, recenziranja, lektoriranja i uređivanja udžbenika, znanstvenih monografija i zbornika radova.
(7) Održavanje znanstvenih i stručnih skupova podrazumijeva organizaciju i realizaciju znanstvenog ili stručnog skupa na kojemu se iznose najnovije znanstvene i stručne spoznaje u području ili polju.
(8) Provođenje programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici podrazumijeva pružanje usluga gospodarskim i javnim subjektima u razvoju obrazovanja i kulture, izvođenje programa cjeloživotnoga obrazovanja usklađenih s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom te provedbu radionica ili predavanja na temu promicanja različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti.
(9) Poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta podrazumijeva istraživački boravak nastavnika, znanstvenika ili suradnika na inozemnom visokom učilištu ili znanstvenom institutu u trajanju najmanje mjesec dana, odlaznu i dolaznu međunarodnu mobilnost studenata u trajanju najmanje jedan semestar, izvođenje združenih studija koji se izvode u suradnji s inozemnim visokim učilištem te uključenost javnog visokog učilišta u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta.
(10) Jačanje konkurentnosti mladih znanstvenika podrazumijeva stjecanje poslijediplomske kvalifikacije ili poslijedoktorsko usavršavanje na visokom učilištu odnosno znanstvenom institutu na kojemu nije zaposlen te samostalno vođenje kompetitivnog znanstvenog projekta od nastavnika, znanstvenika ili suradnika u ranoj fazi karijere.
(11) Popularizacija znanosti podrazumijeva održavanje dana otvorenih vrata, prezentacije znanstvenih projekata i novih znanstvenih postignuća, umjetničkih izložbi te druga događanja namijenjena mladima s ciljem popularizacije znanosti i umjetnosti.
(12) Ostvarivanje drugih ciljeva u skladu s nacionalnim strateškim smjernicama i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta podrazumijeva financiranje institucionalnih projekata za strateški ciljana istraživanja, kreiranje politika fleksibilne organizacije rada te poticanje zapošljavanja nastavnika, znanstvenika ili suradnika pružatelja skrbi.
(13) Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut kao izvedbene ciljeve može predložiti i vlastite institucijske ciljeve. Vlastiti institucijski ciljevi javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta moraju biti usklađeni s nacionalnim strateškim ciljevima i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta. Vlastiti institucijski ciljevi čine sastavni dio izvedbenih ciljeva.
(14)Izvedbena proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta treba doprinijeti ostvarenju strateških i posebnih ciljeva utvrđenih u članku 4. ove Uredbe.
Pokretanje postupka sklapanja programskog ugovora
Članak 8.
(1)Ministarstvo poziva javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut na sklapanje programskog ugovora.
(2)Uz poziv na sklapanje programskog ugovora Ministarstvo javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu podnosi osnovnu proračunsku komponentu u godišnjem iznosu koji će se financirati u razdoblju važenja programskog ugovora. Iznos osnovne proračunske komponente javnog sveučilišta, pored iznosa objedinjene osnovne proračunske komponente rektorata, sastavnica i drugih ustrojbenih jedinica javnoga sveučilišta, sadrži i izdvojeni iznos osnovne proračunske komponente za svaki javni fakultet i javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti unutar tog sveučilišta.
(3)Uz poziv na sklapanje programskog ugovora Ministarstvo javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu podnosi nacrt programskog ugovora bez razvojne i izvedbene proračunske komponente te popis pokazatelja ishoda kojima se prati ostvarenje strateških ciljeva.
(4)Iznos osnovne proračunske komponente javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta utvrđuje se temeljem povijesnih podataka o broju zaposlenih nastavnika, znanstvenika i suradnika, temeljem prijedloga razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta te troškova iz članka 5. stavak 1. koji se financiraju sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske u godini koja prethodi početku pregovora o sklapanju programskog ugovora.
(5)Poziv za sklapanje programskog ugovora sadrži rok za dostavu prijedloga razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora.
Prijedlog razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora
Članak 9.
(1)Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut izrađuje prijedlog razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora te ga, uz strategiju razvoja, analizu sadašnjih i budućih snaga, slabosti, prilika i prijetnji javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta te iskaz očekivanih godišnjih namjenskih i vlastitih prihoda za razdoblje iduće četiri godine dostavlja Ministarstvu, kao temelj za pregovore za sklapanje programskog ugovora.
(2)Razvojna i izvedbena proračunska komponenta programskog ugovora sastoji se od naznake strateškog cilja, naznake posebnog cilja, naznake razvojnog odnosno izvedbenog cilja koji se planira ostvariti, opisa aktivnosti za ostvarivanje razvojnog odnosno izvedbenog cilja te mjerljivih pokazatelja ostvarivanja pojedinog razvojnog odnosno izvedbenog cilja.
(3)Za svaki predloženirazvojni i izvedbeni cilj javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut mora obrazložiti svrhu cilja te njegovu usklađenost sa strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(4)Opis aktivnosti sadrži naznaku radnji čija provedba izravno vodi ostvarenju razvojnog odnosno izvedbenog cilja, rokove izvršavanja aktivnosti, financijski iznos ostvarivanja aktivnosti te iznos sufinanciranja ostvarivanja aktivnosti namjenskim ili vlastitim sredstvima, ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut namjerava sufinancirati ostvarivanje aktivnosti. Svaka aktivnost za ostvarivanje razvojnog odnosno izvedbenog cilja mora biti povezana s procjenom financijskog iznosa koji će se financirati iz programskog ugovora.
(5) Mjerljivi pokazatelj ostvarivanja razvojnog odnosno izvedbenog cilja sadrži naznaku pokazatelja, početnu i ciljanu vrijednost pokazatelja te vrijednost na ključnoj točki ostvarenja. Ključna točka ostvarenja postavlja se u skladu s očekivanim postignućima na polovici razdoblja, tj. nakon dvije godine provedbe programskog ugovora.
Utvrđivanje razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora
Članak 10.
(1)Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut utvrđuje u pregovaračkom postupku s Ministarstvom razvojnu i izvedbenu proračunsku komponentu.
(2)Razvojnom proračunskom komponentom ugovara se financiranje ostvarivanja razvojnih ciljeva utvrđenih u članku 6. ove Uredbe, u skladu sa strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(3)Izvedbenom proračunskom komponentom ugovara se financiranje ostvarivanja izvedbenih ciljeva utvrđenih u članku 7. ove Uredbe, u skladu sa strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(4)Udio razvojne proračunske komponente u financijskom planu javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta ne može biti veći od 20 % iznosa osnovne proračunske komponente iz članka 8. stavak 4. ove Uredbe. Udio izvedbene proračunske komponente u financijskom planu javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta ne može biti veći od 10 % iznosa osnovne proračunske komponente iz članka 8. stavak 4. ove Uredbe.
(5)Razvojnom i izvedbenom proračunskom komponentom ne mogu se financirati aktivnosti čije je provođenje financirano sredstvima iz drugih javnih izvora.
Izrada prijedloga programskog ugovora javnog sveučilišta
Članak 11.
(1)Prijedlog programskog ugovora javnog sveučilišta u čijem sastavu djeluju javni fakulteti i javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti čine prijedlozi programskih ugovora svakog pojedinog javnog fakulteta i javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti te prijedlog programskog ugovoraobjedinjeno za rektorat, sastavnice i druge ustrojbene jedinice javnog sveučilišta bez pravne osobnosti.
(2)Prijedlog dijela programskog ugovora javnog sveučilišta koji se odnosi na svaki javni fakultet i javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti izrađuje dekan javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti, a usvaja fakultetsko odnosno akademijsko vijeće javnog fakulteta i javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti.
(3)Prijedlog programskog ugovora javnog sveučilišta objedinjuje rektor u suradnji s dekanima javnih fakulteta i javnih umjetničkih akademija s pravnom osobnosti.
(4)Ako javno sveučilište izostavi ili izmijeni razvojnu ili izvedbenu proračunsku komponentu ili dio ove komponente prijedloga dijela programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti, Ministarstvo može pozvati javni fakultet odnosno javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti na sklapanje programskog ugovora te izuzeti dio prijedloga programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti iz prijedloga programskog ugovora javnoga sveučilišta.
Vrednovanje prijedloga i pregovaranje
Članak 12.
(1)Ministarstvo vrednuje svaki predloženi razvojni i izvedbeni cilj, aktivnosti za ostvarivanje razvojnog i izvedbenog cilja te mjerljive pokazatelje ostvarivanja razvojnog i izvedbenog cilja. Pri tome vrednuje relevantnost, ostvarivost i ambicioznost svakog pojedinog predloženog razvojnog i izvedbenog cilja, aktivnosti i mjerljivog pokazatelja ostvarivanja razvojnog i izvedbenog cilja u odnosu na postojeće kapacitete i rezultate javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(2)Ministarstvo vodi računa da se programskim ugovorom u prvom redu ugovori ostvarivanje razvojnih ciljeva određenih člankom 6. stavci 2., 5., 10. i 11. te ostvarivanje izvedbenih ciljeva određenih člankom 7. stavci 2. i 8. ove Uredbe.
(3)U pregovaračkom postupku Ministarstvo je ovlašteno zatražiti dodatno objašnjenje doprinosa pojedinog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti ili mjerljivog pokazatelja strategiji razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta te izračuna financijskog iznosa ostvarivanja aktivnosti. Izračun financijskog iznosa ostvarivanja aktivnosti može se dokazati troškovnikom, ponudama ili istraživanjem tržišta.
(4)U pregovaračkom postupku Ministarstvo je ovlašteno predložiti ugovaranje novog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti i mjerljivog pokazatelja, brisanje predloženog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti i mjerljivog pokazatelja ili izmjenu predloženog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti, mjerljivog pokazatelja ili financijskog iznosa ostvarivanja aktivnosti. O predloženom ugovaranju, brisanju ili izmjeni razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti ili mjerljivog pokazatelja javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut obvezan se očitovati u roku 15 dana.
(5)Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut odbije prijedloge Ministarstva iz stavka 4. ovoga članka, čelnik javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u pregovaračkom postupku s Ministarstvom utvrđuje razvojne odnosno izvedbene ciljeve, aktivnosti, mjerljive pokazatelje i financijske iznose.
(6)Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut i Ministarstvo u roku 15 dana ne usuglase razvojne odnosno izvedbene ciljeve, aktivnosti, mjerljive pokazatelje i financijske iznose ili se javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut propusti očitovati o prijedlogu Ministarstva iz stavka 4. ovoga članka, navedeni razvojni odnosno izvedbeni cilj s aktivnostima i mjerljivim pokazateljima izuzima se iz financiranja programskim ugovorom.
(7)Ako u pregovaračkom postupku javno sveučilište odustane od razvojne ili izvedbene proračunske komponente ili dijela ove komponente prijedloga dijela programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti, Ministarstvo može pozvati javni fakultet odnosno javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti na sklapanje programskog ugovora te izuzeti dio prijedloga programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti iz prijedloga programskog ugovora javnoga sveučilišta.
(8)Ako Ministarstvo prekine pregovarački postupak iz opravdanih razloga, smatrati će se da pregovarački postupak nije pokrenut. Ministarstvo može prekinuti pregovarački postupak slanjem pisane obavijesti o prekidu pregovora javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu.
Sklapanje programskog ugovora
Članak 13.
(1)Prijedlog programskog ugovora usvaja javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut u roku 15 dana od usuglašavanja sadržaja programskog ugovora u pregovaračkom postupku.
(2)Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut usvoji prijedlog programskog ugovora, ministar nadležan za visoko obrazovanje i znanstvenu djelatnost i čelnik javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta sklapaju programski ugovor.
(3)Programski ugovor sklapa se najkasnije 30. lipnja te stupa na snagu 1. listopada za predstojeću akademsku godinu za javna visoka učilišta odnosno 1. siječnja za predstojeću kalendarsku godinu za javne znanstvene institute.
(4)Ako se s javnim visokim učilištem odnosno javnim znanstvenim institutom s kojim su započeti pregovori o sklapanju programskog ugovora ne sklopi programski ugovor u roku iz prethodnog stavka, u sljedećoj proračunskoj godini doznačiti će mu se 97% osnovne proračunske komponente koja je ponuđena u pregovaračkom postupku. Pregovori o programskom ugovoru nastavit će se i u godini privremenog financiranja radi njegova sklapanja. Ako se niti te godine programski ugovor ne sklopi u roku iz prethodnog stavka, pregovori o sklapanju programskog ugovora nastavit će se iduće godine, a sredstva doznačena javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu umanjivat će se za 3% svake iduće godine sve do sklapanja programskog ugovora.
Financiranje temeljem programskog ugovora
Članak 14.
(1)Sredstva iz državnog proračuna za osnovnu, razvojnu i izvedbenu komponentu doznačuju se u mjesečnim obrocima javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu na temelju sklopljenog programskog ugovora. Prvi mjesečni obrok isplaćuje se najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu programskog ugovora u skladu sa člankom 13. stavak 3. ove Uredbe.
(2)Sredstva iz državnog proračuna koja se odnose na dio programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti isplaćuju se izravno na račun javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti.
(3)Tijekom provedbe programskog ugovora osnovna proračunska komponenta korigira se troškovima školarina koje se iz državnog proračuna u cijelosti subvencioniraju za studente naznačene u članku 5. stavak 3. ove Uredbe.
Praćenje i vrednovanje provedbe programskog ugovora
Članak 15.
(1)Praćenje i vrednovanje provedbe programskog ugovora provodi Ministarstvo, u suradnji s Agencijom za znanost i visoko obrazovanje.
(2)Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut u roku 30 dana od proteka dvije godine provedbe programskog ugovora te u roku 30 dana od proteka roka važenja programskog ugovora Ministarstvu dostavlja izvješće o ostvarenju razvojnih i izvedbenih ciljeva, aktivnosti i mjerljivih pokazatelja iz programskog ugovora.
(3)Izvješće iz stavka 2. ovoga članka sadrži:
1.prikaz ugovorenih i ostvarenih razvojnih i izvedbenih ciljeva, aktivnosti i mjerljivih pokazatelja
2.objašnjenje neostvarenih aktivnosti i mjerljivih pokazatelja te rokove u kojima se neostvarene aktivnosti i mjerljivi pokazatelji planiraju ostvariti
3.financijsko izvješće po proračunskim komponentama s prikazom utrošenih sredstava i dinamike trošenja ugovorenih sredstava
4.pokazatelje ishoda iz priloga programskog ugovora.
(4)Ministarstvo u roku 15 dana od dostave izvješća iz stavka 2. ovoga članka obavlja administrativnu provjeru izvješća. U slučaju nepotpunosti ili neurednosti izvješća Ministarstvo će od javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta zatražiti dopunu ili prilagodbu izvješća. Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut obvezan je dopuniti ili prilagoditi izvješće u roku 15 dana.
(5)Ministarstvo može dostaviti izvješće iz stavka 2. ovoga članka Agenciji za znanost i visoko obrazovanje na vrednovanje provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora. Agencija za znanost i visoko obrazovanje imenuje stručno povjerenstvo za vrednovanje provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora.
(6)Pri vrednovanju provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora ocjenjuje se ostvarivanje aktivnosti i mjerljivih pokazatelja. Agencija za znanost i visoko obrazovanje u roku 60 dana dostavlja Ministarstvu ocjenu provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora.
Vrednovanje provedbe programskog ugovora po proteku dvije godine njegova važenja
Članak 16.
(1)Po proteku dvije godine važenja programskog ugovora ocjenjuje se napredak u provedbi aktivnosti i ostvarivanju svakog pojedinog mjerljivog pokazatelja ugovorenog programskim ugovorom na ključnoj točki ostvarenja.
(2)Ako Ministarstvo utvrdi kako se aktivnost koja vodi ostvarivanju mjerljivih pokazatelja ne provodi u skladu s rokovima određenim u programskom ugovoru te procjeni kako se ta aktivnost neće provesti u razdoblju važenja programskog ugovora, javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut može predložiti sklapanje dodatka programskom ugovoru kojim će se utvrditi zamjenska aktivnost i mjerljivi pokazatelj te isti ili umanjeni iznos financiranja ostvarivanja razvojnog odnosno izvedbenog cilja.
(3)Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut ne predloži sklapanje dodatka programskom ugovoru iz stavka 2. ovoga članka, ugovoreni iznos programskog ugovora umanjuje se za iznos financiranja aktivnosti koja doprinosi ostvarivanju toga razvojnog odnosno izvedbenog cilja, u cijelosti ili razmjerno ostvarenju pojedinog mjerljivog pokazatelja.
(4)Ako Ministarstvo utvrdi kako javno visoko učilište ili javni znanstveni institut teško krši odredbe programskog ugovora ovlašteno je jednostrano raskinuti programski ugovor.
Vrednovanje provedbe programskog ugovora po proteku razdoblja važenja
Članak 17.
(1)Po proteku razdoblja važenja programskog ugovora ocjenjuje se ostvarenost svakog pojedinog mjerljivog pokazatelja ugovorenog programskim ugovorom.
(2)Ako Ministarstvo utvrdi kako se neki od ugovorenih mjerljivih pokazatelja nije ostvario, zatražiti će povrat iznosa financiranja toga mjerljivog pokazatelja utvrđenog programskim ugovorom, u cijelosti ili razmjerno ostvarenju mjerljivog pokazatelja.
(3)Ostvareni razvojni i izvedbeni ciljevi te postignuti mjerljivi pokazatelji ostvarenih razvojnih i izvedbenih ciljeva uzimaju se u obzir pri sklapanju narednog programskog ugovora.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 18.
(1)Do isteka važeće strategije javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta, strategija javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta primjenjuje se kao strategija razvoja iz ove Uredbe.
(2)Iznimno od članka 13. stavka 3. ove Uredbe, programski ugovor koji se potpiše s javnim visokim učilištem odnosno javnim znanstvenim institutom do 31. prosinca 2023. godine stupa na snagu danom potpisa.
Stupanje na snagu
Članak 19.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
OBRAZLOŽENJE
Uredba se donosi u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti (»Narodne novine«, br. 119/22; u daljnjem tekstu. Zakon), člankom 99. stavkom 8. te se njome propisuje sadržaj programskog ugovora, način izračuna proračunskih komponenti, postupak pregovaranja i rokove sklapanja programskog ugovora, postupak utvrđivanja ciljeva i pripadajućih pokazatelja te postupak praćenja i vrednovanja provedbe programskih ugovora kojima se utvrđuje se višegodišnje financiranje javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske.
Uredbom se propisuje novi model financiranja kako bi se riješili izazovi sadašnjeg nedovoljnog institucionalnog financiranja znanstvene djelatnosti javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, Podkomponenta C3.2. „Podizanje istraživačkog i inovacijskog kapaciteta“ unutar koje je predviđena reforma R1 „Reforma i jačanje kapaciteta javnog znanstveno-istraživačkog sektora“
Kao što se navodi u opisu reforme, dosadašnji sustav financiranja znanstvene djelatnosti ne može jamčiti izvrsne rezultate budući da je veliki dio proračuna znanstvenog sustava rezerviran za plaće zaposlenika i na taj dio proračuna ustanove ne mogu znatno utjecati. U dosadašnjem sustavu ne postoji jasna veza između financiranja i učinaka znanstvenog rada. Kod javnih sveučilišta i javnih znanstvenih instituta veliki je udio institucionalnog dijela proračuna u odnosu na financiranje iz kompetitivnih znanstvenih projekata. Javna sveučilišta istovremeno imaju značajnu diskreciju kod donošenja odluka o upisnim kvotama, studijskim programima, školarinama te istraživačkim ciljevima. Ključni uvjet za reforme je institucionalna i akademska autonomija javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u organizacijskom i financijskom smislu, u sklopu koje ustanove samostalno upravljaju svojim proračunom, strategijom ljudskih resursa i karijerama.
S ciljem rješavanja izazova, novim Zakonom propisano je da se institucionalno financiranje javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta iz državnog proračuna provodi kroz programske ugovore koji su temeljeni na rezultatima. Time će se omogućiti veća autonomija upravljanja proračunom i donošenja strategije ljudskih resursa od strane javnih visokih sveučilišta i javnih znanstvenih instituta.
Donošenjem Uredbe, ukupno financiranje iz državnog proračuna javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta će se određivati kroz pregovarački proces, a na temelju nacionalnih strateških smjernica (Nacionalne razvojne strategije, Strategije pametne specijalizacije, Plana za razvoj istraživačke infrastrukture, Plana odgoja i obrazovanja itd.).
Načelno, javnim visokim učilištima i javnim znanstvenim institutima koje se bave značajnim i utjecajnim istraživanjima, kroz novi model, postupno će se dodijeliti više javnih sredstava na temelju transparentnih i zajednički utvrđenih kriterija utemeljenih na rezultatima povezanim s razvojnim ciljevima i planiranim investicijama, kako je definirano u okviru programskog ugovora.
Raspodjela dodatnih sredstava u razvojnoj proračunskoj komponenti programskog ugovora temeljit će se na ostvarenju ciljeva koji će uključivati: okupljanje znanstveno-nastavnog osoblja uz suradnju unutar javnih sveučilišta i među javnim znanstvenim institutima; veći broj studenata po studijskom programu i smanjivanje broja studijskih programa; veći utjecaj istraživanja u međunarodnom kontekstu (međunarodni projekti, utjecajnije publikacije, patenti itd.); usmjerenost istraživanja na teme od nacionalnog strateškog interesa; usmjerenost istraživanja na potrebe gospodarstva kroz povećani broj inovacija i suradnju s gospodarstvom.
Programski ugovori omogućiti će javnim sveučilištima i javnim znanstvenim institutima da definiraju svoje ciljeve i osiguraju sredstva za njihovo ostvarenje, i to kroz povezana ulaganja iz državnog proračuna i Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Novim modelom programskih ugovora uvesti će se kriteriji financiranja koji izravno ovise o rezultatima i kvaliteti znanstvenog i nastavnog rada: publikacije visokog utjecaja, projekti za prijenos tehnologija, nova ciljana istraživanja u strateškim temama iz S3, uspostava platformi za suradnju s gospodarstvom, veći udio ugovornih istraživanja, međunarodna suradnja, jačanje relevantnih studijskih programa, jačanje sustava upravljanja kvalitetom, okrupnjivanja kapaciteta na doktorskim studijima itd.
Temelj programskih ugovora jest alokacija cjelokupnih sredstava Državnog proračuna pojedinom javnom sveučilištu i javnom znanstvenom institutu prema učinku, na temelju dogovorno utvrđene formule, koja povezuje proračun s krajnjim rezultatima znanstvenog i nastavnog rada. Formula za alokaciju sredstava kroz programske sporazume provodit će se pomoću tri mehanizma:
A. osnovna proračunska komponenta koja je određena na temelju povijesnog stanja rashoda za zaposlenike i materijalne roškove;
C. razvojna proračunska komponenta prema sporazumno određenim ciljevima budućeg razvoja javnog sveučilišta i javnih znanstvenih instituta, propisanih Uredbom, a sukladno pregovorima s Ministarstvom, a na temelju strateških smjernica, koji će uključivati pokretanje novih i konsolidaciju postojećih studijskih programa, strateške planove za izgradnju nove i okrupnjivanje postojeće znanstvene infrastrukture i ljudskih kapaciteta, razvoj novih strateških istraživačkih programa i sl.
B. izvedbena proračunska komponenta koja je utemeljena na znanstvenim, obrazovnim i stručnim postignućima (retrospektivno), sukladno dogovorenim kriterijima između svih čimbenika (javnih sveučilišta i njegovih sastavnica, javnih znanstvenim instituta i Ministarstva), a uključivat će: (i) povećanje nastavne i znanstvene kvalitete (broj studenata, relevantnost studijskih programa, citiranost i važnost publikacija, broj i iznos projekata dobivenim na kompetitivnim natječajima i sl.), te (ii) učinak na gospodarstvo (broj patenata, transfer tehnologija, ulaganja poduzeća u istraživanja na javnim sveučilištima i javnim znanstvenim institutima i sl.) i na razvoj društva.
Uredba propisuje strateške i posebne ciljeve javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta koji su temelj za pregovaranje i prijedlog razvojne proračunske komponente i izvedbene proračunske komponente. Propisana su četiri strateška cilja javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta te posebni ciljevi javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta koji pridonose ostvarenju njihovih strateških ciljeva.
Uredbom je ujedno propisan postupak financiranja temeljem sklopljenog programskog ugovora, postupak praćenja i vrednovanja provedbe programskog ugovora te rokovi dostave i sadržaj izvješća o provedbi, rokovi za vrednovanje, i uloga Agencije za znanost i visoko obrazovanje koja imenuje stručno povjerenstvo za vrednovanje provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora.
U odnosu na vrednovanje, Uredbom je detaljno propisan postupak vrednovanje provedbe programskog ugovora po proteku dvije godine njegova važenja a što je izrazito bitno radi procjene postavljenih ciljeva i njihova ostvarenja. U slučaju da Ministarstvo utvrdi kako se aktivnost koja vodi ostvarivanju mjerljivih pokazatelja ne provodi u skladu s rokovima određenim u programskom ugovoru te procijeni kako se ta aktivnost neće provesti u razdoblju važenja programskog ugovora, propisuje se postupak sklapanja dodatka programskom ugovoru ili raskida u slučaju teškog kršenja odredbi programskog ugovora. Navedeno je važno kako bi se izbjeglo postavljanje neostvarivih ciljeva te utvrdio značaj samog programskog ugovora. Također i u istu svrhu, utvrđen je i postupak vrednovanja provedbe programskog ugovora po proteku razdoblja važenja te posljedice u slučaju neostvarenja mjerljivih pokazatelja odnosno mehanizam povrata isplaćenih sredstava a kako bi se osnažio značaj programskog ugovora kao instrumenta učinkovitog i odgovornog raspolaganja sredstvima iz državnog proračuna.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Zagreb, 5. svibnja 2023.
__________________________________________________________________________
Predlagatelj :
Ministarstvo znanosti i obrazovanja
__________________________________________________________________________
Predmet :
Prijedlog uredbe o programskom financiranju javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u Republici Hrvatskoj
__________________________________________________________________________
Na temelju članka 99. stavka 8. Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti (»Narodne novine«, br. 119/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj _________ donijela
UREDBU
O PROGRAMSKOM FINANCIRANJU JAVNIH VISOKIH UČILIŠTA I JAVNIH ZNANSTVENIH INSTITUTA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Predmet normiranja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
Ovom Uredbom uređuju se predmet i sadržaj programskog ugovora, osnovna, razvojna i izvedbena proračunska komponenta programskog ugovora, postupak pregovaranja i sklapanja programskog ugovora, praćenje i vrednovanje provedbe programskog ugovora te izmjene i dopune programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Predmet programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
Programskim ugovorom ugovara se višegodišnje financiranje osnovne, razvojne i izvedbene proračunske komponente javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Sadržaj programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
Programski ugovor sadrži odredbe o:
1. strateškim i posebnim ciljevima koje javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut mora ostvariti u sklopu ugovorenog programskog razdoblja
2. mjerljivim pokazateljima ostvarivanja ugovorenih ciljeva
3. razvojnim aktivnostima te njihovu doprinosu ostvarenju ugovorenih ciljeva
4. osnovnoj, razvojnoj i izvedbenoj proračunskoj komponenti
5. ukupnom iznosu sredstava koja se doznačuju temeljem programskog ugovora, kao i o iznosima ugovorenim za svaku godinu primjene programskog ugovora po proračunskim komponentama
6. očekivanom godišnjem ostvarivanju namjenskih i vlastitih prihoda javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta
7. uvjetima ostvarivanja prava na visinu izvedbene proračunske komponente
8. obvezi izvješćivanja i praćenja izvršenja pokazatelja provedbe programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Strateški i posebni ciljevi
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
(1) Strateški ciljevi koje javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut ostvaruje u sklopu ugovorenog programskog razdoblja su:
1. podizanje znanstvene izvrsnosti
2. jačanje suradnje s gospodarstvom te razvoj nacionalnog i regionalnog identiteta i kulture
3. povećanje relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja
4. jačanje društvene odgovornosti.
(2) Strateškom cilju podizanje znanstvene izvrsnosti pridonose sljedeći posebni ciljevi: povećanje sudjelovanja javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u kompetitivnom projektnom financiranju, provođenje reorganizacije znanstvenog rada i organizacijske reforme, jačanje međunarodne znanstvene suradnje i znanstvene aktivnosti, jačanje ljudskih potencijala za znanstveni rad, unaprjeđenje istraživačke infrastrukture te jačanje interdisciplinarnosti znanstvenog rada.
(3) Strateškom cilju jačanje suradnje s gospodarstvom te razvoj nacionalnog i regionalnog identiteta i kulture pridonose sljedeći posebni ciljevi: p oticanje provedbe primijenjenih znanstvenih aktivnosti, uključujući projekte suradnje s gospodarstvom, unaprjeđenje institucijskog upravljanja intelektualnim vlasništvom te unaprjeđenje pružanja znanstvenih, istraživačkih ili tehnoloških usluga na slobodnom tržištu, uključujući usluge za razvoj kulture i obrazovanja.
(4) Strateškom cilju povećanje relevantnosti, kvalitete i učinkovitosti studiranja pridonose sljedeći posebni ciljevi: unaprjeđenje studija, povećanje redovitosti i završnosti studiranja, povećanje međunarodne visokoobrazovne suradnje te usmjeravanje studijskih programa prema razvoju vještina koje jačaju konkurentnost na tržištu rada.
(5) Strateškom cilju jačanje društvene odgovornosti pridonose sljedeći posebni ciljevi: r ad na aktivnostima od nacionalnog značaja, jačanje kulture cjeloživotnog obrazovanja, jednakosti i ravnopravnosti, unaprjeđenje poslovanja javnog visokog učilišta, odnosno javnog znanstvenog instituta, digitalizacija poslovanja, jačanje zelene tranzicije te popularizacija znanosti.
(6) Ostvarenje strateških ciljeva Ministarstvo prati putem pokazatelja ishoda.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Osnovna proračunska komponenta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
(1) Osnovna proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta obuhvaća sredstva državnog proračuna Republike Hrvatske kojima se financiraju osnovne potrebe javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta, koje proizlaze iz obavljanja njegove djelatnosti utvrđene Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti, a odnose se na:
1. plaće i materijalna prava zaposlenih
2. materijalne troškove poslovanja
3. sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture
4. izdatke za obavljanje znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti
5. sredstva za znanstveno i stručno osposobljavanje i usavršavanje
6. izdatke za studentski standard
7. sredstva za izdavačku djelatnost
8. sredstva za druge osnovne troškove.
(2) Sredstva za plaće i materijalna prava zaposlenih obuhvaćaju plaće za redovan rad, plaće za posebne uvjete rada, ostale rashode za zaposlene (božićnice, pomoći, regresi, jubilarne nagrade itd.), doprinose za mirovinsko osiguranje, doprinose za obvezno zdravstveno osiguranje, doprinose za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti, naknade za prijevoz, naknade za rad na terenu i odvojeni život te naknade za sistematske zdravstvene preglede zaposlenika javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta zaposlenih na teret državnog proračuna.
(3) Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture obuhvaćaju troškove zakupnina i najamnina prostora i opreme, troškove utrošene energije, materijala i sirovina poslovanja te materijala i dijelova za tekuće i investicijsko održavanje, uredskog materijala, sitnog inventara i ostalih materijalnih rashoda, službenih putovanja za potrebe upravljanja, troškove naknada članova tijela javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta koja su propisana Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti koji nisu u radnom odnosu s navedenim javnim visokim učilištem odnosno javnim znanstvenim institutom, troškove premija osiguranja, troškove poštanskih, telekomunikacijskih i usluga prijevoza, računalnih usluga, usluga tekućeg i investicijskog održavanja, komunalnih usluga, bankarskih usluga i usluga platnog prometa. Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture odnose se isključivo na financiranje ili sufinanciranje troškova osnovne nastavne, znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti. Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne infrastrukture uključuju trošak studiranja za studente državljane Republike Hrvatske odnosno državljane druge države članice Europske unije koji su upisani na sveučilišni ili stručni prijediplomski ili diplomski studij odnosno sveučilišni integrirani studij na javnom visokom učilištu u redovitom statusu i koji su po prvi puta upisani u prvu godinu studija ili su u prethodnoj akademskoj godini ostvarili najmanje 55 ECTS bodova ili kojima je utvrđen invaliditet najmanje 60%, a u prethodnoj akademskoj godini ostvarili su najmanje 30 ECTS bodova. Materijalni troškovi poslovanja i sredstva za tekuće i investicijsko održavanje nastavne infrastrukture ne uključuju trošak studija za studente koji studiraju na studijima koji se izvode na stranom jeziku niti za studente koji već imaju stečenu kvalifikaciju na istoj razini visokog obrazovanja.
(4) Izdatci za obavljanje znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti obuhvaćaju troškove sufinanciranja obavljanja osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti nastavnika, znanstvenika i suradnika, troškove sufinanciranja materijala i sirovina nužnih za obavljanje osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti nastavnika, znanstvenika i suradnika te troškove sufinanciranja službenih putovanja s ciljem obavljanja osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti nastavnika, znanstvenika i suradnika zaposlenih na teret državnog proračuna.
(5) Sredstva za znanstveno i stručno osposobljavanje i usavršavanje obuhvaćaju troškove sufinanciranja znanstvenog odnosno stručnog osposobljavanja i usavršavanja nastavnika, znanstvenika i suradnika zaposlenih na teret državnog proračuna s ciljem obavljanja osnovne znanstvene odnosno umjetničke i stručne djelatnosti, troškove sufinanciranja doktorskog studija suradnika zaposlenih na teret državnog proračuna izvan javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta na kojemu je zaposlen te troškove sufinanciranja stručnog usavršavanja zaposlenika stručnih službi zaposlenih na teret državnog proračuna.
(6) Izdatci za studentski standard obuhvaćaju troškove sufinanciranja rada studentskih udruga.
(7) Sredstva za izdavačku djelatnost obuhvaćaju troškove sufinanciranja grafičke pripreme, tiska, recenziranja, lektoriranja i uređivanja znanstvene i stručne periodike koju javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut redovito izdaje.
(8) Sredstva za druge osnovne troškove obuhvaćaju kamate za primljene kredite i zajmove od kreditnih i ostalih financijskih institucija izvan javnog sektora te druge troškove nužne za obavljanje osnovne djelatnosti javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Razvojna proračunska komponenta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
(1) Razvojna proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta obuhvaća sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske kojima se financira ostvarivanje razvojnih ciljeva, a odnose se na:
1. modernizaciju studijskih programa
2. razvoj usluga za potporu studentima i unaprjeđivanje studentskog standarda
3. internacionalizaciju rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa
4. razvoj programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici, s posebnim naglaskom na jačanje različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti u visokom obrazovanju i znanosti
5. poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta
6.izgradnju nove i okrupnjavanje postojeće nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture
7. razvoj programa od posebnog utjecaja na gospodarstvo i društveni razvoj
8. provedbu projekata od interesa za Republiku Hrvatsku
9. organizacijsku i funkcionalnu integraciju javnih visokih učilišta
10. preustroj javnih znanstvenih instituta
11.upravljanje intelektualnim vlasništvom i komercijalizaciju rezultata istraživanja, znanstvenih projekata i programa
12. ostvarivanje drugih ciljeva u skladu s nacionalnim strateškim smjernicama i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(2) Modernizacija studijskih programa podrazumijeva usklađivanje studijskih programa s potrebama tržišta rada i Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom, uvođenje suvremenih metoda i tehnologija poučavanja u nastavi, uvođenje digitalnih alata za provjeru znanja, vještina i kompetencija studenata, osnivanje studentskih poduzetničkih centara za razvoj poduzetničkih ideja te jačanje nastavničkih kompetencija sudjelovanjem u akreditiranim obrazovnim programima.
(3) Razvoj usluga za potporu studentima i unaprjeđivanje studentskog standarda podrazumijeva sufinanciranje izgradnje, rekonstrukcije, adaptacije i opremanja objekata studentskog smještaja i prehrane, unaprjeđenje pružanja usluga studentima, osnivanje studentskih inkubatora, osnivanje centara za karijere i profesionalnu orijentaciju te savjetovališta za studente.
(4) Internacionalizacija rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa podrazumijeva organiziranje međunarodnih konferencija za diseminaciju znanstvenih spoznaja ili međunarodnih izložbi umjetničkih ostvarenja u Hrvatskoj te prezentiranje rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa u inozemstvu.
(5) Razvoj programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici, s posebnim naglaskom na jačanje različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti u visokom obrazovanju i znanosti podrazumijeva pokretanje programa cjeloživotnog obrazovanja usklađenih s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom, provedbu radionica ili predavanja na temu promicanja različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti te izradu elaborata i studija od interesa za Republiku Hrvatsku koje se odnose na jačanje različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti.
(6) Poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta podrazumijeva sufinanciranje odlazne i dolazne međunarodne mobilnosti nastavnika ili suradnika koja uključuje održavanje nastave na inozemnom visokom učilištu, pokretanje združenih studija koji se izvode u suradnji s inozemnim visokim učilištem te uključivanje visokog učilišta u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta.
(7) Izgradnja nove i okrupnjavanje postojeće nastavne, znanstvene i umjetničke infrastrukture podrazumijeva sufinanciranje izgradnje, rekonstrukcije, adaptacije i opremanja objekata namijenjenih obavljanju nastavne, znanstvene i umjetničke djelatnosti, sufinanciranje nabave opreme namijenjene obavljanju nastavne, znanstvene i umjetničke djelatnosti te sufinanciranje učinkovitog upravljanja energetskim resursima, učinkovitog gospodarenja otpadom, podizanja razine energetske učinkovitosti zgrada, uvođenja energetski učinkovitog sustava grijanja i hlađenja odnosno prelaska na obnovljive izvore energije kako bi se smanjili financijski izdatci za energente i doprinijelo očuvanju okoliša.
(8) Razvoj programa od posebnog utjecaja na gospodarstvo i društveni razvoj podrazumijeva provedbu primijenjenog istraživanja koje obuhvaća industrijsko istraživanje i eksperimentalni razvoj s ciljem stjecanja novih znanja i vještina namijenjenih razvoju novih proizvoda, procesa ili usluga, odnosno postizanju znatnog poboljšanja postojećih proizvoda, procesa ili usluga, a može obuhvaćati i izradu prototipova, demonstracijske aktivnosti, pilot-projekte te ispitivanje i provjeru novih ili poboljšanih proizvoda, procesa ili usluga u okruženju koje odražava operativne uvjete.
(9) Provedba projekata od interesa za Republiku Hrvatsku podrazumijeva formaliziranu suradnju stručnjaka zaposlenih na javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu u projektima od javnog interesa iz nadležnosti državnog ili javnog tijela, po potrebi i na zahtjev navedenih tijela, koji se provodi u okviru redovnog rada javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(10) Organizacijska i funkcionalna integracija javnih visokih učilišta podrazumijeva organizacijske reforme s ciljem pravne integracije javnih visokih učilišta koja djeluju u istom području ili polju, s ciljem pravne integracije javnih fakulteta ili javnih umjetničkih akademija javnom sveučilištu, s ciljem funkcionalne integracije usmjerene na objedinjavanje stručnih službi, nastavne, znanstvene i umjetničke opreme, objedinjavanje i smanjenje broja studija te s ciljem uvođenja digitalnih oblika poslovanja ili smanjenja administrativnih troškova poslovanja unutar javnog sveučilišta, javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije.
(11)Preustroj javnih znanstvenih instituta podrazumijeva organizacijske reforme s ciljem pravne integracije javnih znanstvenih instituta koji djeluju u istom području ili polju, s ciljem funkcionalne integracije usmjerene na objedinjavanje stručnih službi i znanstvene opreme te s ciljem uvođenja digitalnih oblika poslovanja ili smanjenja administrativnih troškova poslovanja javnog znanstvenog instituta.
(12)Upravljanje intelektualnim vlasništvom i komercijalizacija rezultata istraživanja, znanstvenih projekata i programa podrazumijeva sufinanciranje patentnih prijava i drugih oblika intelektualnog vlasništva podnesenih na osnovi rezultata znanstvenih projekata te sufinanciranje prijenosa rezultata istraživanja s ciljem njihova daljnjeg razvoja ili korištenja u razvoju i komercijalizaciji novih proizvoda ili usluga.
(13) Razvojna proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta treba doprinijeti ostvarenju strateških i posebnih ciljeva utvrđenih u članku 4. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izvedbena proračunska komponenta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
(1) Izvedbena proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta obuhvaća sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske kojima se financira ostvarivanje izvedbenih ciljeva koji se odnose na:
1. modernizaciju studijskih programa
2. unaprjeđivanje studentskog standarda
3. prijave i realizacije kompetitivnih projekata
4. internacionalizaciju rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa
5. izdavačku djelatnost
6. održavanje znanstvenih i stručnih skupova
7. provođenje programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici
8. poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta
9. jačanje konkurentnosti mladih znanstvenika
10. popularizaciju znanosti i umjetnosti
11. ostvarivanje drugih ciljeva u skladu s nacionalnim strateškim smjernicama i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(2) Modernizacija studijskih programa podrazumijeva učenje studenata temeljem rada na projektu, učenje studenata aktivnim sudjelovanjem u pisanju znanstvenih i stručnih radova, stjecanje praktičnih kompetencija studenata pohađanjem stručne prakse kod gospodarskih i javnih subjekata u opterećenju najmanje 5 ECTS, stjecanje praktičnih kompetencija studenata pisanjem i provedbom zajedničkih projekata s nastavnicima, stjecanje praktičnih kompetencija studenata sudjelovanjem na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima u području studija, optimizacijom broja stalno zaposlenih nastavnika i suradnika s normom opterećenja u nastavi na svim prijediplomskim i diplomskim studijima na javnom visokom učilištu, jačanje nastavničkih kompetencija sudjelovanjem u akreditiranim obrazovnim programima, usklađivanje upisnih kvota na studije s potrebama tržišta rada odnosno preporukama za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, poticanje upisa studenata na studije iz područja prirodnih, tehničkih, biotehničkih znanosti te biomedicine i zdravstva, pokretanje studijskih programa na javnom visokom učilištu usklađenih s potrebama tržišta rada i standardom kvalifikacije upisanim u Registar Hrvatskog kvalifikacijskog okvira te povećanje prolaznosti studenata temeljem unaprjeđenja kvalitete poučavanja, ocjenjivanja i vrednovanja.
(3) Unaprjeđivanje studentskog standarda podrazumijeva dodjeljivanje stipendija studentima prijediplomskih i diplomskih studija financiranih iz vlastitih izvora javnog visokog učilišta.
(4) Prijave i realizacije kompetitivnih projekata podrazumijevaju financiranje prijave kompetitivnog projekta ugovorenog za financiranje ili pozitivno ocjenjene prijave kompetitivnog projekta koji je predložen za financiranje, a nije financiran radi nedostatnih sredstava.
(5) Internacionalizacija rezultata znanstvenih i umjetničkih projekata i programa podrazumijeva uspješnu realizaciju međunarodnoga znanstvenog ili umjetničkog projekta čiji je nositelj javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut te objavu znanstvenih radova s međunarodnim autorstvom ili koautorstvom nastavnika, znanstvenika ili suradnika u znanstvenim časopisima rangiranim u indeksnim bazama SCOPUS i WoS, A1 časopisima te međunarodno recenziranim zbornicima.
(6) Izdavačka djelatnost podrazumijeva sufinanciranje autorskog honorara, grafičke pripreme, tiska, recenziranja, lektoriranja i uređivanja udžbenika, znanstvenih monografija i zbornika radova.
(7) O državanje znanstvenih i stručnih skupova podrazumijeva organizaciju i realizaciju znanstvenog ili stručnog skupa na kojemu se iznose najnovije znanstvene i stručne spoznaje u području ili polju.
(8) Provođenje programa kojima se jača društveni angažman javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u zajednici podrazumijeva pružanje usluga gospodarskim i javnim subjektima u razvoju obrazovanja i kulture, izvođenje programa cjeloživotnoga obrazovanja usklađenih s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom te provedbu radionica ili predavanja na temu promicanja različitosti, pravičnosti i socijalne uključivosti.
(9) Poticanje međunarodne mobilnosti i međunarodne međuinstitucionalne suradnje s posebnom podrškom uključivanju u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta podrazumijeva istraživački boravak nastavnika, znanstvenika ili suradnika na inozemnom visokom učilištu ili znanstvenom institutu u trajanju najmanje mjesec dana, odlaznu i dolaznu međunarodnu mobilnost studenata u trajanju najmanje jedan semestar, izvođenje združenih studija koji se izvode u suradnji s inozemnim visokim učilištem te uključenost javnog visokog učilišta u mreže sveučilišta u sklopu inicijative europskih sveučilišta.
(10) Jačanje konkurentnosti mladih znanstvenika podrazumijeva stjecanje poslijediplomske kvalifikacije ili poslijedoktorsko usavršavanje na visokom učilištu odnosno znanstvenom institutu na kojemu nije zaposlen te samostalno vođenje kompetitivnog znanstvenog projekta od nastavnika, znanstvenika ili suradnika u ranoj fazi karijere.
(11) Popularizacija znanosti podrazumijeva održavanje dana otvorenih vrata, prezentacije znanstvenih projekata i novih znanstvenih postignuća, umjetničkih izložbi te druga događanja namijenjena mladima s ciljem popularizacije znanosti i umjetnosti.
(12) Ostvarivanje drugih ciljeva u skladu s nacionalnim strateškim smjernicama i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta podrazumijeva financiranje institucionalnih projekata za strateški ciljana istraživanja, kreiranje politika fleksibilne organizacije rada te poticanje zapošljavanja nastavnika, znanstvenika ili suradnika pružatelja skrbi.
(13) Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut kao izvedbene ciljeve može predložiti i vlastite institucijske ciljeve. Vlastiti institucijski ciljevi javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta moraju biti usklađeni s nacionalnim strateškim ciljevima i strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta. Vlastiti institucijski ciljevi čine sastavni dio izvedbenih ciljeva.
(14)Izvedbena proračunska komponenta javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta treba doprinijeti ostvarenju strateških i posebnih ciljeva utvrđenih u članku 4. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Pokretanje postupka sklapanja programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
(1) Ministarstvo poziva javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut na sklapanje programskog ugovora.
(2) Uz poziv na sklapanje programskog ugovora Ministarstvo javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu podnosi osnovnu proračunsku komponentu u godišnjem iznosu koji će se financirati u razdoblju važenja programskog ugovora. Iznos osnovne proračunske komponente javnog sveučilišta, pored iznosa objedinjene osnovne proračunske komponente rektorata, sastavnica i drugih ustrojbenih jedinica javnoga sveučilišta, sadrži i izdvojeni iznos osnovne proračunske komponente za svaki javni fakultet i javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti unutar tog sveučilišta.
(3) Uz poziv na sklapanje programskog ugovora Ministarstvo javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu podnosi nacrt programskog ugovora bez razvojne i izvedbene proračunske komponente te popis pokazatelja ishoda kojima se prati ostvarenje strateških ciljeva.
(4) Iznos osnovne proračunske komponente javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta utvrđuje se temeljem povijesnih podataka o broju zaposlenih nastavnika, znanstvenika i suradnika, temeljem prijedloga razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta te troškova iz članka 5. stavak 1. koji se financiraju sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske u godini koja prethodi početku pregovora o sklapanju programskog ugovora.
(5) Poziv za sklapanje programskog ugovora sadrži rok za dostavu prijedloga razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Prijedlog razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
(1) Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut izrađuje prijedlog razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora te ga, uz strategiju razvoja, analizu sadašnjih i budućih snaga, slabosti, prilika i prijetnji javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta te iskaz očekivanih godišnjih namjenskih i vlastitih prihoda za razdoblje iduće četiri godine dostavlja Ministarstvu, kao temelj za pregovore za sklapanje programskog ugovora.
(2) Razvojna i izvedbena proračunska komponenta programskog ugovora sastoji se od naznake strateškog cilja, naznake posebnog cilja, naznake razvojnog odnosno izvedbenog cilja koji se planira ostvariti, opisa aktivnosti za ostvarivanje razvojnog odnosno izvedbenog cilja te mjerljivih pokazatelja ostvarivanja pojedinog razvojnog odnosno izvedbenog cilja.
(3) Za svaki predloženi razvojni i izvedbeni cilj javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut mora obrazložiti svrhu cilja te njegovu usklađenost sa strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(4) Opis aktivnosti sadrži naznaku radnji čija provedba izravno vodi ostvarenju razvojnog odnosno izvedbenog cilja, rokove izvršavanja aktivnosti, financijski iznos ostvarivanja aktivnosti te iznos sufinanciranja ostvarivanja aktivnosti namjenskim ili vlastitim sredstvima, ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut namjerava sufinancirati ostvarivanje aktivnosti. Svaka aktivnost za ostvarivanje razvojnog odnosno izvedbenog cilja mora biti povezana s procjenom financijskog iznosa koji će se financirati iz programskog ugovora.
(5) Mjerljivi pokazatelj ostvarivanja razvojnog odnosno izvedbenog cilja sadrži naznaku pokazatelja, početnu i ciljanu vrijednost pokazatelja te vrijednost na ključnoj točki ostvarenja. Ključna točka ostvarenja postavlja se u skladu s očekivanim postignućima na polovici razdoblja, tj. nakon dvije godine provedbe programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Utvrđivanje razvojne i izvedbene proračunske komponente programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 10.
(1) Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut utvrđuje u pregovaračkom postupku s Ministarstvom razvojnu i izvedbenu proračunsku komponentu.
(2) Razvojnom proračunskom komponentom ugovara se financiranje ostvarivanja razvojnih ciljeva utvrđenih u članku 6. ove Uredbe, u skladu sa strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(3) Izvedbenom proračunskom komponentom ugovara se financiranje ostvarivanja izvedbenih ciljeva utvrđenih u članku 7. ove Uredbe, u skladu sa strategijom razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(4) Udio razvojne proračunske komponente u financijskom planu javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta ne može biti veći od 20 % iznosa osnovne proračunske komponente iz članka 8. stavak 4. ove Uredbe. Udio izvedbene proračunske komponente u financijskom planu javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta ne može biti veći od 10 % iznosa osnovne proračunske komponente iz članka 8. stavak 4. ove Uredbe.
(5) Razvojnom i izvedbenom proračunskom komponentom ne mogu se financirati aktivnosti čije je provođenje financirano sredstvima iz drugih javnih izvora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izrada prijedloga programskog ugovora javnog sveučilišta
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 11.
(1) Prijedlog programskog ugovora javnog sveučilišta u čijem sastavu djeluju javni fakulteti i javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti čine prijedlozi programskih ugovora svakog pojedinog javnog fakulteta i javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti te prijedlog programskog ugovora objedinjeno za rektorat, sastavnice i druge ustrojbene jedinice javnog sveučilišta bez pravne osobnosti.
(2) Prijedlog dijela programskog ugovora javnog sveučilišta koji se odnosi na svaki javni fakultet i javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti izrađuje dekan javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti, a usvaja fakultetsko odnosno akademijsko vijeće javnog fakulteta i javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti.
(3) Prijedlog programskog ugovora javnog sveučilišta objedinjuje rektor u suradnji s dekanima javnih fakulteta i javnih umjetničkih akademija s pravnom osobnosti.
(4) Ako javno sveučilište izostavi ili izmijeni razvojnu ili izvedbenu proračunsku komponentu ili dio ove komponente prijedloga dijela programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti, Ministarstvo može pozvati javni fakultet odnosno javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti na sklapanje programskog ugovora te izuzeti dio prijedloga programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti iz prijedloga programskog ugovora javnoga sveučilišta.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Vrednovanje prijedloga i pregovaranje
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 12.
(1) Ministarstvo vrednuje svaki predloženi razvojni i izvedbeni cilj, aktivnosti za ostvarivanje razvojnog i izvedbenog cilja te mjerljive pokazatelje ostvarivanja razvojnog i izvedbenog cilja. Pri tome vrednuje relevantnost, ostvarivost i ambicioznost svakog pojedinog predloženog razvojnog i izvedbenog cilja, aktivnosti i mjerljivog pokazatelja ostvarivanja razvojnog i izvedbenog cilja u odnosu na postojeće kapacitete i rezultate javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta.
(2) Ministarstvo vodi računa da se programskim ugovorom u prvom redu ugovori ostvarivanje razvojnih ciljeva određenih člankom 6. stavci 2., 5., 10. i 11. te ostvarivanje izvedbenih ciljeva određenih člankom 7. stavci 2. i 8. ove Uredbe.
(3) U pregovaračkom postupku Ministarstvo je ovlašteno zatražiti dodatno objašnjenje doprinosa pojedinog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti ili mjerljivog pokazatelja strategiji razvoja javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta te izračuna financijskog iznosa ostvarivanja aktivnosti. Izračun financijskog iznosa ostvarivanja aktivnosti može se dokazati troškovnikom, ponudama ili istraživanjem tržišta.
(4) U pregovaračkom postupku Ministarstvo je ovlašteno predložiti ugovaranje novog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti i mjerljivog pokazatelja, brisanje predloženog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti i mjerljivog pokazatelja ili izmjenu predloženog razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti, mjerljivog pokazatelja ili financijskog iznosa ostvarivanja aktivnosti. O predloženom ugovaranju, brisanju ili izmjeni razvojnog odnosno izvedbenog cilja, aktivnosti ili mjerljivog pokazatelja javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut obvezan se očitovati u roku 15 dana.
(5) Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut odbije prijedloge Ministarstva iz stavka 4. ovoga članka, čelnik javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta u pregovaračkom postupku s Ministarstvom utvrđuje razvojne odnosno izvedbene ciljeve, aktivnosti, mjerljive pokazatelje i financijske iznose.
(6) Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut i Ministarstvo u roku 15 dana ne usuglase razvojne odnosno izvedbene ciljeve, aktivnosti, mjerljive pokazatelje i financijske iznose ili se javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut propusti očitovati o prijedlogu Ministarstva iz stavka 4. ovoga članka, navedeni razvojni odnosno izvedbeni cilj s aktivnostima i mjerljivim pokazateljima izuzima se iz financiranja programskim ugovorom.
(7) Ako u pregovaračkom postupku javno sveučilište odustane od razvojne ili izvedbene proračunske komponente ili dijela ove komponente prijedloga dijela programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti, Ministarstvo može pozvati javni fakultet odnosno javnu umjetničku akademiju s pravnom osobnosti na sklapanje programskog ugovora te izuzeti dio prijedloga programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti iz prijedloga programskog ugovora javnoga sveučilišta.
(8) Ako Ministarstvo prekine pregovarački postupak iz opravdanih razloga, smatrati će se da pregovarački postupak nije pokrenut. Ministarstvo može prekinuti pregovarački postupak slanjem pisane obavijesti o prekidu pregovora javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Sklapanje programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 13.
(1) Prijedlog programskog ugovora usvaja javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut u roku 15 dana od usuglašavanja sadržaja programskog ugovora u pregovaračkom postupku.
(2) Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut usvoji prijedlog programskog ugovora, ministar nadležan za visoko obrazovanje i znanstvenu djelatnost i čelnik javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta sklapaju programski ugovor.
(3) Programski ugovor sklapa se najkasnije 30. lipnja te stupa na snagu 1. listopada za predstojeću akademsku godinu za javna visoka učilišta odnosno 1. siječnja za predstojeću kalendarsku godinu za javne znanstvene institute.
(4) Ako se s javnim visokim učilištem odnosno javnim znanstvenim institutom s kojim su započeti pregovori o sklapanju programskog ugovora ne sklopi programski ugovor u roku iz prethodnog stavka, u sljedećoj proračunskoj godini doznačiti će mu se 97% osnovne proračunske komponente koja je ponuđena u pregovaračkom postupku. Pregovori o programskom ugovoru nastavit će se i u godini privremenog financiranja radi njegova sklapanja. Ako se niti te godine programski ugovor ne sklopi u roku iz prethodnog stavka, pregovori o sklapanju programskog ugovora nastavit će se iduće godine, a sredstva doznačena javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu umanjivat će se za 3% svake iduće godine sve do sklapanja programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Financiranje temeljem programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 14.
(1) Sredstva iz državnog proračuna za osnovnu, razvojnu i izvedbenu komponentu doznačuju se u mjesečnim obrocima javnom visokom učilištu odnosno javnom znanstvenom institutu na temelju sklopljenog programskog ugovora. Prvi mjesečni obrok isplaćuje se najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu programskog ugovora u skladu sa člankom 13. stavak 3. ove Uredbe.
(2) Sredstva iz državnog proračuna koja se odnose na dio programskog ugovora javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti isplaćuju se izravno na račun javnog fakulteta odnosno javne umjetničke akademije s pravnom osobnosti.
(3) Tijekom provedbe programskog ugovora osnovna proračunska komponenta korigira se troškovima školarina koje se iz državnog proračuna u cijelosti subvencioniraju za studente naznačene u članku 5. stavak 3. ove Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Praćenje i vrednovanje provedbe programskog ugovora
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 15.
(1) Praćenje i vrednovanje provedbe programskog ugovora provodi Ministarstvo, u suradnji s Agencijom za znanost i visoko obrazovanje.
(2) Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut u roku 30 dana od proteka dvije godine provedbe programskog ugovora te u roku 30 dana od proteka roka važenja programskog ugovora Ministarstvu dostavlja izvješće o ostvarenju razvojnih i izvedbenih ciljeva, aktivnosti i mjerljivih pokazatelja iz programskog ugovora.
(3) Izvješće iz stavka 2. ovoga članka sadrži:
1. prikaz ugovorenih i ostvarenih razvojnih i izvedbenih ciljeva, aktivnosti i mjerljivih pokazatelja
2. objašnjenje neostvarenih aktivnosti i mjerljivih pokazatelja te rokove u kojima se neostvarene aktivnosti i mjerljivi pokazatelji planiraju ostvariti
3. financijsko izvješće po proračunskim komponentama s prikazom utrošenih sredstava i dinamike trošenja ugovorenih sredstava
4. pokazatelje ishoda iz priloga programskog ugovora.
(4) Ministarstvo u roku 15 dana od dostave izvješća iz stavka 2. ovoga članka obavlja administrativnu provjeru izvješća. U slučaju nepotpunosti ili neurednosti izvješća Ministarstvo će od javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta zatražiti dopunu ili prilagodbu izvješća. Javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut obvezan je dopuniti ili prilagoditi izvješće u roku 15 dana.
(5) Ministarstvo može dostaviti izvješće iz stavka 2. ovoga članka Agenciji za znanost i visoko obrazovanje na vrednovanje provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora. Agencija za znanost i visoko obrazovanje imenuje stručno povjerenstvo za vrednovanje provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora.
(6) Pri vrednovanju provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora ocjenjuje se ostvarivanje aktivnosti i mjerljivih pokazatelja. Agencija za znanost i visoko obrazovanje u roku 60 dana dostavlja Ministarstvu ocjenu provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Vrednovanje provedbe programskog ugovora po proteku dvije godine njegova važenja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 16.
(1) Po proteku dvije godine važenja programskog ugovora ocjenjuje se napredak u provedbi aktivnosti i ostvarivanju svakog pojedinog mjerljivog pokazatelja ugovorenog programskim ugovorom na ključnoj točki ostvarenja.
(2) Ako Ministarstvo utvrdi kako se aktivnost koja vodi ostvarivanju mjerljivih pokazatelja ne provodi u skladu s rokovima određenim u programskom ugovoru te procjeni kako se ta aktivnost neće provesti u razdoblju važenja programskog ugovora, javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut može predložiti sklapanje dodatka programskom ugovoru kojim će se utvrditi zamjenska aktivnost i mjerljivi pokazatelj te isti ili umanjeni iznos financiranja ostvarivanja razvojnog odnosno izvedbenog cilja.
(3) Ako javno visoko učilište odnosno javni znanstveni institut ne predloži sklapanje dodatka programskom ugovoru iz stavka 2. ovoga članka, ugovoreni iznos programskog ugovora umanjuje se za iznos financiranja aktivnosti koja doprinosi ostvarivanju toga razvojnog odnosno izvedbenog cilja, u cijelosti ili razmjerno ostvarenju pojedinog mjerljivog pokazatelja.
(4) Ako Ministarstvo utvrdi kako javno visoko učilište ili javni znanstveni institut teško krši odredbe programskog ugovora ovlašteno je jednostrano raskinuti programski ugovor.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Vrednovanje provedbe programskog ugovora po proteku razdoblja važenja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 17.
(1) Po proteku razdoblja važenja programskog ugovora ocjenjuje se ostvarenost svakog pojedinog mjerljivog pokazatelja ugovorenog programskim ugovorom.
(2) Ako Ministarstvo utvrdi kako se neki od ugovorenih mjerljivih pokazatelja nije ostvario, zatražiti će povrat iznosa financiranja toga mjerljivog pokazatelja utvrđenog programskim ugovorom, u cijelosti ili razmjerno ostvarenju mjerljivog pokazatelja.
(3) Ostvareni razvojni i izvedbeni ciljevi te postignuti mjerljivi pokazatelji ostvarenih razvojnih i izvedbenih ciljeva uzimaju se u obzir pri sklapanju narednog programskog ugovora.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Prijelazne i završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 18.
(1) Do isteka važeće strategije javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta, strategija javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta primjenjuje se kao strategija razvoja iz ove Uredbe.
(2) Iznimno od članka 13. stavka 3. ove Uredbe, programski ugovor koji se potpiše s javnim visokim učilištem odnosno javnim znanstvenim institutom do 31. prosinca 2023. godine stupa na snagu danom potpisa.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 19.
Ova Uredba stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
OBRAZLOŽENJE
Uredba se donosi u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti (»Narodne novine«, br. 119/22; u daljnjem tekstu. Zakon), člankom 99. stavkom 8. te se njome propisuje sadržaj programskog ugovora, način izračuna proračunskih komponenti, postupak pregovaranja i rokove sklapanja programskog ugovora, postupak utvrđivanja ciljeva i pripadajućih pokazatelja te postupak praćenja i vrednovanja provedbe programskih ugovora kojima se utvrđuje se višegodišnje financiranje javnog visokog učilišta odnosno javnog znanstvenog instituta sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske.
Uredbom se propisuje novi model financiranja kako bi se riješili izazovi sadašnjeg nedovoljnog institucionalnog financiranja znanstvene djelatnosti javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, Podkomponenta C3.2. „Podizanje istraživačkog i inovacijskog kapaciteta“ unutar koje je predviđena reforma R1 „Reforma i jačanje kapaciteta javnog znanstveno-istraživačkog sektora“
Kao što se navodi u opisu reforme, dosadašnji sustav financiranja znanstvene djelatnosti ne može jamčiti izvrsne rezultate budući da je veliki dio proračuna znanstvenog sustava rezerviran za plaće zaposlenika i na taj dio proračuna ustanove ne mogu znatno utjecati. U dosadašnjem sustavu ne postoji jasna veza između financiranja i učinaka znanstvenog rada. Kod javnih sveučilišta i javnih znanstvenih instituta veliki je udio institucionalnog dijela proračuna u odnosu na financiranje iz kompetitivnih znanstvenih projekata. Javna sveučilišta istovremeno imaju značajnu diskreciju kod donošenja odluka o upisnim kvotama, studijskim programima, školarinama te istraživačkim ciljevima. Ključni uvjet za reforme je institucionalna i akademska autonomija javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta u organizacijskom i financijskom smislu, u sklopu koje ustanove samostalno upravljaju svojim proračunom, strategijom ljudskih resursa i karijerama.
S ciljem rješavanja izazova, novim Zakonom propisano je da se institucionalno financiranje javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta iz državnog proračuna provodi kroz programske ugovore koji su temeljeni na rezultatima. Time će se omogućiti veća autonomija upravljanja proračunom i donošenja strategije ljudskih resursa od strane javnih visokih sveučilišta i javnih znanstvenih instituta.
Donošenjem Uredbe, ukupno financiranje iz državnog proračuna javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta će se određivati kroz pregovarački proces, a na temelju nacionalnih strateških smjernica (Nacionalne razvojne strategije, Strategije pametne specijalizacije, Plana za razvoj istraživačke infrastrukture, Plana odgoja i obrazovanja itd.).
Načelno, javnim visokim učilištima i javnim znanstvenim institutima koje se bave značajnim i utjecajnim istraživanjima, kroz novi model, postupno će se dodijeliti više javnih sredstava na temelju transparentnih i zajednički utvrđenih kriterija utemeljenih na rezultatima povezanim s razvojnim ciljevima i planiranim investicijama, kako je definirano u okviru programskog ugovora.
Raspodjela dodatnih sredstava u razvojnoj proračunskoj komponenti programskog ugovora temeljit će se na ostvarenju ciljeva koji će uključivati: okupljanje znanstveno-nastavnog osoblja uz suradnju unutar javnih sveučilišta i među javnim znanstvenim institutima; veći broj studenata po studijskom programu i smanjivanje broja studijskih programa; veći utjecaj istraživanja u međunarodnom kontekstu (međunarodni projekti, utjecajnije publikacije, patenti itd.); usmjerenost istraživanja na teme od nacionalnog strateškog interesa; usmjerenost istraživanja na potrebe gospodarstva kroz povećani broj inovacija i suradnju s gospodarstvom.
Programski ugovori omogućiti će javnim sveučilištima i javnim znanstvenim institutima da definiraju svoje ciljeve i osiguraju sredstva za njihovo ostvarenje, i to kroz povezana ulaganja iz državnog proračuna i Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Novim modelom programskih ugovora uvesti će se kriteriji financiranja koji izravno ovise o rezultatima i kvaliteti znanstvenog i nastavnog rada: publikacije visokog utjecaja, projekti za prijenos tehnologija, nova ciljana istraživanja u strateškim temama iz S3, uspostava platformi za suradnju s gospodarstvom, veći udio ugovornih istraživanja, međunarodna suradnja, jačanje relevantnih studijskih programa, jačanje sustava upravljanja kvalitetom, okrupnjivanja kapaciteta na doktorskim studijima itd.
Temelj programskih ugovora jest alokacija cjelokupnih sredstava Državnog proračuna pojedinom javnom sveučilištu i javnom znanstvenom institutu prema učinku, na temelju dogovorno utvrđene formule, koja povezuje proračun s krajnjim rezultatima znanstvenog i nastavnog rada. Formula za alokaciju sredstava kroz programske sporazume provodit će se pomoću tri mehanizma:
A. osnovna proračunska komponenta koja je određena na temelju povijesnog stanja rashoda za zaposlenike i materijalne roškove;
C. razvojna proračunska komponenta prema sporazumno određenim ciljevima budućeg razvoja javnog sveučilišta i javnih znanstvenih instituta, propisanih Uredbom, a sukladno pregovorima s Ministarstvom, a na temelju strateških smjernica, koji će uključivati pokretanje novih i konsolidaciju postojećih studijskih programa, strateške planove za izgradnju nove i okrupnjivanje postojeće znanstvene infrastrukture i ljudskih kapaciteta, razvoj novih strateških istraživačkih programa i sl.
B. izvedbena proračunska komponenta koja je utemeljena na znanstvenim, obrazovnim i stručnim postignućima (retrospektivno), sukladno dogovorenim kriterijima između svih čimbenika (javnih sveučilišta i njegovih sastavnica, javnih znanstvenim instituta i Ministarstva), a uključivat će: (i) povećanje nastavne i znanstvene kvalitete (broj studenata, relevantnost studijskih programa, citiranost i važnost publikacija, broj i iznos projekata dobivenim na kompetitivnim natječajima i sl.), te (ii) učinak na gospodarstvo (broj patenata, transfer tehnologija, ulaganja poduzeća u istraživanja na javnim sveučilištima i javnim znanstvenim institutima i sl.) i na razvoj društva.
Uredba propisuje strateške i posebne ciljeve javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta koji su temelj za pregovaranje i prijedlog razvojne proračunske komponente i izvedbene proračunske komponente. Propisana su četiri strateška cilja javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta te posebni ciljevi javnih visokih učilišta i javnih znanstvenih instituta koji pridonose ostvarenju njihovih strateških ciljeva.
Uredbom je ujedno propisan postupak financiranja temeljem sklopljenog programskog ugovora, postupak praćenja i vrednovanja provedbe programskog ugovora te rokovi dostave i sadržaj izvješća o provedbi, rokovi za vrednovanje, i uloga Agencije za znanost i visoko obrazovanje koja imenuje stručno povjerenstvo za vrednovanje provedbe programskog ugovora ili dijela programskog ugovora.
U odnosu na vrednovanje, Uredbom je detaljno propisan postupak vrednovanje provedbe programskog ugovora po proteku dvije godine njegova važenja a što je izrazito bitno radi procjene postavljenih ciljeva i njihova ostvarenja. U slučaju da Ministarstvo utvrdi kako se aktivnost koja vodi ostvarivanju mjerljivih pokazatelja ne provodi u skladu s rokovima određenim u programskom ugovoru te procijeni kako se ta aktivnost neće provesti u razdoblju važenja programskog ugovora, propisuje se postupak sklapanja dodatka programskom ugovoru ili raskida u slučaju teškog kršenja odredbi programskog ugovora. Navedeno je važno kako bi se izbjeglo postavljanje neostvarivih ciljeva te utvrdio značaj samog programskog ugovora. Također i u istu svrhu, utvrđen je i postupak vrednovanja provedbe programskog ugovora po proteku razdoblja važenja te posljedice u slučaju neostvarenja mjerljivih pokazatelja odnosno mehanizam povrata isplaćenih sredstava a kako bi se osnažio značaj programskog ugovora kao instrumenta učinkovitog i odgovornog raspolaganja sredstvima iz državnog proračuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja