REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
KLASA:602-03/23-05/00022
URBROJ:533-05-23-0003
Zagreb, 31. svibnja 2023.
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije POLICAJAC/POLICAJKA (280003) u obrazovnom sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikulum za stjecanje strukovne kvalifikacije POLICAJAC/POLICAJKA (280003) u obrazovnom sektoru OSOBNE, USLUGE ZAŠTITE I DRUGE USLUGE.
II.
(1) U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju treći razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije policajac/policajka počevši od školske godine 2023./2024.
(2) Učenici koji su upisali treći razred srednje škole u školskoj godini 2021./2022. i 2022./2023., u skladu s eksperimentalnim programom za stjecanje strukovne kvalifikacije policajac/policajka (280002), nastavljaju obrazovanje po programu koji su upisali.
III.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
STRUKOVNI KURIKULUM
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
POLICAJAC/POLICAJKA
Zagreb, siječanj 2023.
Popis kratica
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
TETRA – Terrstrial Trunked Radio (sredstvo za vezu)
SŠ HJ – srednja škola hrvatski jezik
SŠ (1) EJ – srednja škola engleski jezik (prvi strani jezik)
SŠ (1) NJ – srednja škola njemački jezik (prvi strani jezik)
MAT SŠ – matematika srednja škola
SŠ ETK – srednja škola etika
EU – Europska unija
MUP RH – Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske
IS MUP-a – Informacijski sustav Ministarstva unutarnjih poslova
SADRŽAJ
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULUMA
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA
POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA*
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA*
TEMELJNA LJUDSKA PRAVA, INTEGRITET I KOMUNIKACIJA
UVOD U KRIMINALISTIKU I KAZNENO PRAVO
POLICIJSKO NAORUŽANJE I GAĐANJE
PRIMJENA POSEBNIH PREKRŠAJNIH ZAKONA
NADZOR I UPRAVLJANJE CESTOVNIM PROMETOM
KAZNENA DJELA I KRIMINALISTIČKO ISTRAŽIVANJE
POSTUPANJE PRAVOSUDNE POLICIJE U ZATVORSKOM SUSTAVU
PENOLOGIJA I TRETMAN OSOBA LIŠENIH SLOBODE U ZATVORSKOM SUSTAVU
Napomena:
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULUMA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULUMU |
||
Sektor |
Sigurnost i obrana |
|
Naziv kurikuluma strukovnog obrazovanja |
Strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije policajac/policajka |
|
Kvalifikacije koja se stječe završetkom obrazovanja |
Policajac/policajka |
|
Razina kvalifikacije prema HKO-u |
4.2 |
|
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET) |
240 CSVET |
|
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET) |
4. ciklus |
5. ciklus |
60 CSVET ili 120 HROO |
180 CSVET ili 120 CSVET |
|
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikulum |
||
Popis standarda zanimanja |
Popis standarda kvalifikacije |
Sektorski kurikulum |
Standard zanimanja policajac/policajka, Odluka ministra o upisu u Registar HKO-a, 17. srpnja 2020. |
Standard kvalifikacije policajac/policajka (standard strukovnog dijela kvalifikacije) |
/ |
Uvjeti za upis strukovnog kurikuluma / programa obrazovanja |
a. Dvije godine srednjoškolskog obrazovanja razine kvalifikacije 4.2 (gimnazijski programi, strukovni obrazovni programi na razini 4.2) u Republici Hrvatskoj b. Hrvatsko državljanstvo c. Prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj d. Nenavršenih 19 godina na dan početka obrazovanja e. Posebna psihička i tjelesna zdravstvena sposobnost f. Osobna dostojnost za obavljanje policijske službe |
|
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa strukovnog obrazovanja) |
Dvije godine srednjoškolskog obrazovanja razine kvalifikacije 4.2 u Republici Hrvatskoj i stečenih 120 CSVET ili HROO bodova te novostečenih najmanje 78 CSVET bodova (od kojih najmanje 72 boda na razini 4 ili višoj razini SIU) i 42 CSVET bodova iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad. |
|
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa |
Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020). U četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja / modula u trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja / modula u četvrtom razredu. Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije policajac/policajka usmjereno je na: - ostvarenje ishoda učenja propisanih ovim kurikulumom, a koji su nužni za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za obavljanje poslova policajca - razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u nepredvidivim situacijama, a koje se odnose na poslove policajca - razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika u profesionalnom i osobnom kontekstu/planu. Proces učenja i poučavanja se temelje na rješavanju problemskih situacija i zadacima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja te redovito pohađanje svih oblika nastave. Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja te da prihvati odgovornost za ostvarivanje ishoda učenja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja i poučavanja u skladu sa stvarnim potrebama tržišta rada. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije. |
|
Horizontalna prohodnost (preporuke) |
Učenici upisuju strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije policajac/policajka nakon dvije godine srednjoškolskog obrazovanja (gimnazijski programi, strukovni obrazovni programi na razini 4.2), te ne trebaju polagati razlikovne sadržaje. Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije policajac/policajka na razini su 4.2 te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju. |
|
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini) |
Sukladno Pravilniku o policijskom obrazovanju (Narodne novine, broj 113/2012, 81/2013 i 5/2014) učenici koji završe program temeljnog policijskog obrazovanja s prosjekom ocjena svih modula i završnog rada 5,0 imaju mogućnost izravnog upisa na redovni preddiplomski studij Visoke policijske škole uz uvjet položenih ispita državne mature, odrađenoga vježbeničkog staža i položenoga državnog stručnog ispita. |
|
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikuluma |
Učenje temeljeno na radu provodi se kroz dva oblika: - integrirano u strukovni kurikulum kroz rad na situacijskoj i problemskoj nastavi u školskim specijaliziranim prostorima (simuliranim objektima) - učenje na radnome mjestu za vrijeme praktične nastave u policijskim postajama i kaznenim tijelima, gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu u kontroliranim uvjetima uz mentora. Rad na radnome mjestu dio je programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja koji vodi do formalne kvalifikacije. |
|
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikuluma |
Materijalni uvjeti: standardna učionica s računalom i osiguranim pristupom internetu te projektor i zaslon, školska knjižnica, strelište za kratko i dugo oružje, otvoreni prostor (livada, šuma, igralište, dvorište), bazen, sportska dvorana, poligon prepreka Oprema : računala, projektor, daljinski pokazivač, nastavna literatura, lingvometodički pisani stručni materijali, tiskani programski materijali, tematski nastavni filmovi, obrasci policijskih pismena, obrasci pravosudne policije, komplet za nošenje vatrenog oružja, osnovno i posebno naoružanje (kratko i dugo vatreno oružje), FX oružje, streljivo za FX oružje, školsko, manevarsko i bojevo streljivo, leatherman, mete, selotejp, klamerica i ostali sitni pribor, sredstva i pribor za čišćenje naoružanja, osobno i kombi vozilo, torbe i sanduci za nošenje oružja i pribora, zaštita za oči i uši, komplet prve pomoći, šatorska krila, megafon, tajmer (mjerač vremena), ručna busola, kompas, prijenosni GPS, topografska karta, ravnalo, grafitna olovka, gumica, kutomjer, šestar, računala s ugrađenim testno-informacijskim sustavom MUP-a RH, računala s ugrađenim testnim zatvorskim informacijskim sustavom (ZPIS), obrasci policijskih pismena i sustav veza TETRA, alkometri, testeri za opojna sredstva, grije, medicinke, slam ball, steperi, jednoručni i dvoručni utezi raznih veličina, bugarska vreća, strunjača – tatami, boksačke vreće dužine 120 cm i 180 cm, rukavice za vreću različitih veličina, vijače s plastificiranom sajlom, lutka za bacanje 40 kg, fokuseri za noge, fokuseri za ruke, sredstva za vezivanje – lisice, lisice za noge, službene palice, daske za plivanje za ruke, daske za plivanje za noge |
|
Ciljevi strukovnog kurikuluma (15 – 20) Učenici će moći: |
||
1. koristiti zakonske i podzakonske propise potrebne za obavljanje poslova policijskog službenika temeljne policije i poslova pravosudnog policajca 2. primijeniti policijske vještine za obavljanje poslova policije i pravosudne policije, primjenu policijskih ovlasti i postupanja pravosudne policije 3. koristiti primijenjenu psihologiju u području komunikologije, prevencije stresa i rješavanja konfliktnih situacija 4. koristiti računala, Informacijski sustav Ministarstva unutarnjih poslova i telekomunikacijska sredstva te koristiti sredstava za vezu (rad na TETRA AVL i Data Query sustavu) i ostala tehnička sredstva potrebna za rad policije, i koristiti zatvorski informacijski sustav (ZPIS) 5. koristiti strani jezik policijske struke (engleski ili njemački jezik) prilikom primjene policijskih ovlasti 6. prilagoditi i voditi komunikaciju prikladno svojstvu osobe (žrtva, počinitelj, osoba lišena slobode, ...) 7. primijeniti policijske ovlasti u kriminalističkim istraživanjima prekršaja te kaznenih djela sukladno Katalogu kaznenih djela po kojima postupaju policijski službenici temeljne policije 8. obavljati poslove policijskih službenika temeljne policije u području sigurnosti prometa na cestama 9. primijeniti odredbe iz područja ustavnog prava Republike Hrvatske, prava Europske unije i ljudskih prava 10. rukovati vatrenim oružjem na zakonit, pravilan i siguran način 11. postupati prilikom zaprimanja kaznene prijave u skladu sa zakonodavnim okvirom i ovlastima 12. postupati prilikom provođenja izvida kaznenih djela i izvođenja dokaznih radnji u skladu sa zakonodavnim okvirom i ovlastima 13. primijeniti administrativni funkcionalni stil pisanja u stručnim predmetima 14. napisati optužni prijedlog 15. zastupati optužni prijedlog pred prekršajnim sudom 16. pružiti prvu medicinsku pomoć 17. obavljati poslove službenika pravosudne policije u kaznenim tijelima |
||
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikuluma |
U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikuluma primjenjuju se sljedeće aktivnosti: - provodi se istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja te komunikaciji s nastavnicima - provodi se istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci - provodi se analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera i ostvarenosti ishoda učenja - provodi se analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja. Nastavnici putem ankete procjenjuju svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene osobito se odnose na: - uvjete održavanja nastave - stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom - uspješnost ostvarenja ishoda učenja - utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja - redovitost pohađanja nastave - aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja. Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima dobit će se pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikuluma, a nastavnici će dobiti uvid u pouzdanost procjene kvalitete svoga rada. Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Ono se provodi kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje institucija ima izrađenu univerzalnu bazu pitanja koja pokrivaju sve ishode učenja, sa sadržajno i metodološki provjerenim zadacima iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika. Zbog specifičnosti strukovnog dijela obrazovnog procesa, baza nije povezana s vanjskom bazom usporedivih vještina i znanja jer takva za ovu kvalifikaciju nije izrađena. Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulumom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor u policijskoj postaji, koji o tome vode propisane evidencije. Podatci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti te komunikacije i suradnje. |
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA
* U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
* U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
3.1 OBVEZNI STRUKOVNI MODULI
3.2 IZBORNI MODULI
4. ZAVRŠNI RAD
Završni rad provodi se na temelju Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, br. 87/2008, 86/2009, 92/2010, 105/2010, 90/2011, 5/2012, 16/2012, 86/2012, 126/2012, 94/2013, 152/2014, 07/2017, 68/2018, 98/2019, 64/2020), Pravilnika o izradbi i obrani završnoga rada (Narodne novine, br. 118/2009) i Nacionalnog kurikuluma za strukovno obrazovanje (2018).
Obrazovni program kojim se stječe kvalifikacija policajac/policajka završava provjerom strukovnog znanja, vještina te pripadne samostalnosti i odgovornosti. Provjera se provodi izradom i obranom završnog rada koji uključuje praktični rad te provjerom ostaloga strukovnog znanja i vještina predviđenih ishodima učenja kurikuluma.
Završni rad projektni je zadatak u kojem učenik treba pokazati samostalnost u analizi problema, izradi mogućih rješenja i izvedbi mogućih rješenja, primjenjujući usvojeno znanje i vještine tijekom cjelokupnoga obrazovanja za stjecanje kvalifikacije policajac/policajka.
Komentari