Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA (Narodne novine, broj 84/2017.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA u dijelu izbornih strukovnih modula za IV. razred, Napredne tehnologije mjerenja u strojarstvu.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije strojarski računalni tehničar (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
2.2.3. Izborni strukovni moduli
NAZIV MODULA
NAPREDNE TEHNOLOGIJE MJERENJA U STROJARSTVU
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Najmanje razina 6.st ili 6.sv HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila.
Obujam modula (CSVET)
4 CSVET
Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
15 - 20%
55 - 85%
10 - 15%
Status modula
(obvezni/izborni)
Izborni
Cilj (opis) modula
Cilj ovoga modula je osposobiti učenika za samostalno mjerenje dimenzija i tolerancija korištenjem 3D skenera i mjernog ticala (CMM-a). Osposobiti učenika da samostalno usporedi idealni (računalni) model s izmjerenim rezultatima te izradi mjerni izvještaj.
Ključni pojmovi
Mjerenje, 3D skener, mjerno ticalo, mjerni izvještaj, rezultati mjerenja, idealni računalni model
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo)
B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
C.5.3. Ponaša se društveno odgovorno.
A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
B.4.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
B.4.2. Planira i upravlja aktivnostima.
C.4.1. i 4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
A.4.4. Učenik argumentirano procjenjuje utjecaj tehnologije na zdravlje i okoliš.
D.4.4. Učenik tumači zakonske okvire za zaštitu intelektualnog vlasništva i odabire načine dijeljenja vlastitih sadržaja i proizvoda.
A.5.2. Analizira načela održive proizvodnje i potrošnje.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Ovaj modul provodi se u ustanovi za strukovno obrazovanje u specijaliziranoj učionici koja je opremljena svom potrebnom opremom za mjerenje 3D skenerom i pomičnim ticalom. Učenik će samostalno pripremiti radno mjesto, uređaje i pribor prema uputama nastavnika ili mentora e samostalno izvršiti mjerenje.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Specijalizirana učionica opremljena pločom, projektorom, zaslonom, računalom za nastavnika s pristupom Internetu, računalima za učenike s pristupom Internetu i s instaliranim računalnim programima za obradu i prikaz mjernih podataka te 3D modela, 3D skenerom i koordinatnim mjernim uređajem (CMM - Coordinate Measuring Machine).
Skup ishoda učenja iz SK:
Napredne tehnologije mjerenja u strojarstvu
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati strukturu i građu 3D skenera i mjernog ticala
Objasniti strukturu i građu 3D skenera i mjernog ticala
Objasniti princip rada 3D skenera i mjernog ticala
Povezati temeljne fizikalne zakone s principom rada 3D skenera i mjernog ticala
Nabrojiti vrste 3D skenera i mjernog ticala
Usporediti vrste 3D skenera i mjernog ticala
Provesti mjerenje dimenzija i tolerancija 3D skenerom i mjernim ticalom
Demonstrirati mjerenje dimenzija i tolerancija 3D skenerom i mjernim ticalom
Prepoznati razliku idealnog modela i izmjerenih rezultata
Usporediti razlike između idealnog modela izmjerenih rezultata
Izraditi izvještaj mjerenja
Analizirati izvještaj mjerenja
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu bit će učenje temeljeno na radu, dok će dio ishoda učenja koji se odnose na opisivanje strukture i građe te načina rada 3D skenera i mjernih ticala učenik stjecati u vođenom procesu učenja i poučavanja.
Nastavne cjeline/teme
Mjerenje dimenzija i tolerancija oblika 3D skenerom
–Struktura i građa 3D skenera
–Princip rada 3D skenera
–Vrste 3D skenera
–Priprema 3D skenera za postupak mjerenja
–Mjerenje dimenzija 3D skenerom
–Mjerenje tolerancije oblika 3D skenerom
Mjerenje dimenzija i tolerancija oblika mjernim ticalom
–Struktura i građa mjernog ticala
–Princip rada 3D mjernog ticala
–Vrste mjernih ticala
–Priprema mjernog ticala za postupak mjerenja
–Mjerenje dimenzija mjernim ticalom
–Mjerenje tolerancije oblika mjernim ticalom
Analiza rezultata i izrada mjernog izvještaja
–Idealni računalni model
–Usporedba idealnog modela i izmjerenih rezultata koristeći se računalnim programima
Usmeno/pisano opisati strukturu i građu 3D skenera te objasniti njihov princip rada. Nabrojiti vrste 3D skenera i mjernih ticala.
Zadatak: praktični rad – Učenik prema uputama nastavnika samostalno provodi mjerenje 3D skenerom i mjernim ticalom te izrađuje izvještaj mjerenja.
Opis radnog zadatka: Provesti mjerenje dimenzija i tolerancija oblika 3D skenerom i mjernim ticalom konkretnog modela te na temelju rezultata mjerenja napraviti izvještaj mjerenja. Učenik će tijekom mjerenja primjenjivati pravila zaštite na radu te se pridržavati uputa o korištenju mjerne opreme. Učenik će mjerenje provoditi prema jasno definiranim pravilima te će rezultate bilježiti u računalni softver. Nakon provedenog mjerenja napisat će samostalno izvještaj mjerenja, prema točno definiranim pravilima, te će postupak mjerenja i mjerni izvještaj prezentirati pred nastavnikom i ostalim učenicima.
Kriteriji ocjenjivanja:
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
Razlikovati specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala
Učenik razlikuje specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala.
Učenik prepoznaje specifičnost 3D skenera i mjernih ticala.
Učenik prepoznaje specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala uz sugestije nastavnika.
Učenik djelomično prepoznaje specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala uz sugestije nastavnika.
Praktični rad: Provedba mjerenja i izrada izvještaja mjerenja
Praktični zadatak točno izvršen, tijek radnih procesa proveden prema uputama nastavnika. Učenik u potpunosti izvršava protokol radnih operacija.
Praktični zadatak točno izvršen i proveden u potpunosti prema uputama nastavnika. Odstupanja u radnim operacijama od protokola.
Praktični zadatak djelomično izvršen. Učenik s teškoćama provodi upute nastavnika za izvršenje zadatka. Radne operacije ne prate protokol.
Praktični zadatak izveden površno i tijek radnih procesa ne prati upute nastavnika. Radne operacije ne prate protokol.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U kontekstu rada s učenicima s teškoćama, zadovoljavanja njihovih posebnih odgojno-obrazovnih potreba i vrednovanja modula, ono uključuje poznavanje relevantnoga legislativnog okvira, osnovnih obilježja razvoja, specifičnosti funkcioniranja i učenja, osiguravanje primjerenih oblika (programske i profesionalne) i strategija podrške sukladno individualnim potrebama pojedinog učenika.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći se kvalitetnom, konstruktivnim i poticajnim povratnim informacijama u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku u izvršavanju zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
KLASA:602-03/23-05/00010
URBROJ:533-05-23-0002
Zagreb, 10. srpnja 2023.
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA (Narodne novine, broj 84/2017.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA u dijelu izbornih strukovnih modula za IV. razred, Napredne tehnologije mjerenja u strojarstvu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA iz točke II. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije STROJARSKI RAČUNALNI TEHNIČAR (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA počevši od školske godine 2023./2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije strojarski računalni tehničar (015324) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2.3. Izborni strukovni moduli
NAZIV MODULA
NAPREDNE TEHNOLOGIJE MJERENJA U STROJARSTVU
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Najmanje razina 6.st ili 6.sv HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila.
Obujam modula (CSVET)
4 CSVET
Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
15 - 20%
55 - 85%
10 - 15%
Status modula
(obvezni/izborni)
Izborni
Cilj (opis) modula
Cilj ovoga modula je osposobiti učenika za samostalno mjerenje dimenzija i tolerancija korištenjem 3D skenera i mjernog ticala (CMM-a). Osposobiti učenika da samostalno usporedi idealni (računalni) model s izmjerenim rezultatima te izradi mjerni izvještaj.
Ključni pojmovi
Mjerenje, 3D skener, mjerno ticalo, mjerni izvještaj, rezultati mjerenja, idealni računalni model
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo)
B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
C.5.3. Ponaša se društveno odgovorno.
A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
B.4.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
B.4.2. Planira i upravlja aktivnostima.
C.4.1. i 4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje: Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
A.4.4. Učenik argumentirano procjenjuje utjecaj tehnologije na zdravlje i okoliš.
D.4.4. Učenik tumači zakonske okvire za zaštitu intelektualnog vlasništva i odabire načine dijeljenja vlastitih sadržaja i proizvoda.
A.5.2. Analizira načela održive proizvodnje i potrošnje.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Ovaj modul provodi se u ustanovi za strukovno obrazovanje u specijaliziranoj učionici koja je opremljena svom potrebnom opremom za mjerenje 3D skenerom i pomičnim ticalom. Učenik će samostalno pripremiti radno mjesto, uređaje i pribor prema uputama nastavnika ili mentora e samostalno izvršiti mjerenje.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Specijalizirana učionica opremljena pločom, projektorom, zaslonom, računalom za nastavnika s pristupom Internetu, računalima za učenike s pristupom Internetu i s instaliranim računalnim programima za obradu i prikaz mjernih podataka te 3D modela, 3D skenerom i koordinatnim mjernim uređajem (CMM - Coordinate Measuring Machine).
Skup ishoda učenja iz SK:
Napredne tehnologije mjerenja u strojarstvu
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati strukturu i građu 3D skenera i mjernog ticala
Objasniti strukturu i građu 3D skenera i mjernog ticala
Objasniti princip rada 3D skenera i mjernog ticala
Povezati temeljne fizikalne zakone s principom rada 3D skenera i mjernog ticala
Nabrojiti vrste 3D skenera i mjernog ticala
Usporediti vrste 3D skenera i mjernog ticala
Provesti mjerenje dimenzija i tolerancija 3D skenerom i mjernim ticalom
Demonstrirati mjerenje dimenzija i tolerancija 3D skenerom i mjernim ticalom
Prepoznati razliku idealnog modela i izmjerenih rezultata
Usporediti razlike između idealnog modela izmjerenih rezultata
Izraditi izvještaj mjerenja
Analizirati izvještaj mjerenja
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu bit će učenje temeljeno na radu, dok će dio ishoda učenja koji se odnose na opisivanje strukture i građe te načina rada 3D skenera i mjernih ticala učenik stjecati u vođenom procesu učenja i poučavanja.
Nastavne cjeline/teme
Mjerenje dimenzija i tolerancija oblika 3D skenerom
– Struktura i građa 3D skenera
– Princip rada 3D skenera
– Vrste 3D skenera
– Priprema 3D skenera za postupak mjerenja
– Mjerenje dimenzija 3D skenerom
– Mjerenje tolerancije oblika 3D skenerom
Mjerenje dimenzija i tolerancija oblika mjernim ticalom
– Struktura i građa mjernog ticala
– Princip rada 3D mjernog ticala
– Vrste mjernih ticala
– Priprema mjernog ticala za postupak mjerenja
– Mjerenje dimenzija mjernim ticalom
– Mjerenje tolerancije oblika mjernim ticalom
Analiza rezultata i izrada mjernog izvještaja
– Idealni računalni model
– Usporedba idealnog modela i izmjerenih rezultata koristeći se računalnim programima
– Izvještaj mjerenja
– Izrada izvještaja mjerenja korištenjem specijaliziranih računalnih softvera
Načini i primjer vrednovanja
Usmeno/pisano opisati strukturu i građu 3D skenera te objasniti njihov princip rada. Nabrojiti vrste 3D skenera i mjernih ticala.
Zadatak: praktični rad – Učenik prema uputama nastavnika samostalno provodi mjerenje 3D skenerom i mjernim ticalom te izrađuje izvještaj mjerenja.
Opis radnog zadatka: Provesti mjerenje dimenzija i tolerancija oblika 3D skenerom i mjernim ticalom konkretnog modela te na temelju rezultata mjerenja napraviti izvještaj mjerenja. Učenik će tijekom mjerenja primjenjivati pravila zaštite na radu te se pridržavati uputa o korištenju mjerne opreme. Učenik će mjerenje provoditi prema jasno definiranim pravilima te će rezultate bilježiti u računalni softver. Nakon provedenog mjerenja napisat će samostalno izvještaj mjerenja, prema točno definiranim pravilima, te će postupak mjerenja i mjerni izvještaj prezentirati pred nastavnikom i ostalim učenicima.
Kriteriji ocjenjivanja:
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
Razlikovati specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala
Učenik razlikuje specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala.
Učenik prepoznaje specifičnost 3D skenera i mjernih ticala.
Učenik prepoznaje specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala uz sugestije nastavnika.
Učenik djelomično prepoznaje specifičnosti 3D skenera i mjernih ticala uz sugestije nastavnika.
Praktični rad: Provedba mjerenja i izrada izvještaja mjerenja
Praktični zadatak točno izvršen, tijek radnih procesa proveden prema uputama nastavnika. Učenik u potpunosti izvršava protokol radnih operacija.
Praktični zadatak točno izvršen i proveden u potpunosti prema uputama nastavnika. Odstupanja u radnim operacijama od protokola.
Praktični zadatak djelomično izvršen. Učenik s teškoćama provodi upute nastavnika za izvršenje zadatka. Radne operacije ne prate protokol.
Praktični zadatak izveden površno i tijek radnih procesa ne prati upute nastavnika. Radne operacije ne prate protokol.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U kontekstu rada s učenicima s teškoćama, zadovoljavanja njihovih posebnih odgojno-obrazovnih potreba i vrednovanja modula, ono uključuje poznavanje relevantnoga legislativnog okvira, osnovnih obilježja razvoja, specifičnosti funkcioniranja i učenja, osiguravanje primjerenih oblika (programske i profesionalne) i strategija podrške sukladno individualnim potrebama pojedinog učenika.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći se kvalitetnom, konstruktivnim i poticajnim povratnim informacijama u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku u izvršavanju zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja