Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 83/2017.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA u dijelu izbornih strukovnih modula za IV. razred, Aditivna proizvodnja u transportnoj tehnici.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA
2.2.3. Izborni strukovni moduli
NAZIV MODULA
ADITIVNA PROIZVODNJA U TRANSPORTNOJ TEHNICI
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Najmanje razina 6.st ili 6.sv HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila.
Obujam modula (CSVET)
3
Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
30 - 45%
40 - 55%
10 - 20%
Status modula
(obvezni/izborni)
Izborni
Cilj (opis) modula
Cilj modula je učenika/učenicu osposobiti za samostalnu primjenu 3D skenera, dobivanje CAD modela na temelju skenirane datoteke povratnim inženjerstvom, konstruiranje jednostavnijih proizvoda namijenjenih aditivnoj proizvodnji, podešavanje parametara za izradu proizvoda aditivnom proizvodnjom s težištem na postupke ekstrudiranja materijala i/ili selektivnoga laserskog srašćivanja i/ili ispisa materijala uz UV očvršćivanje te primjenu osnovnih tehnika naknadne obrade 3D ispisanih proizvoda.
Ključni pojmovi
aditivna proizvodnja, 3D skeniranje, povratno inženjerstvo, oblikovanje za aditivnu proizvodnju
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo)
Osr. A.4.3. Razvija osobne potencijale.
Osr. A.4.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
Osr. B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
Pod. A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
Pod. B.4.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
Pod C.4.1. i C.4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
Uku. A.4/5.3. 3. Kreativno mišljenje - Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
Uku. A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje - Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
Ikt. A.4.4. Učenik argumentirano procjenjuje utjecaj tehnologije na zdravlje i okoliš.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Modul Aditivna proizvodnja u transportnoj tehnici provodi se u specijaliziranim laboratorijima koji su opremljeni 3D skenerom, 3D pisačima, računalima te instaliranim računalnim programima za unatražno inženjerstvo i podešavanje parametara na 3D pisačima. Učenik/učenica će uz vježbe sa skenerom samostalno skenirati jednostavnije objekte te manipulirati 3D skeniranom datotekom, primjenom osnovnih mogućnosti u računalnom programu provest će postupak unatražnog inženjerstva te od skeniranog objekta koji je zapisan u obliku oblaka točaka dobiti nativni CAD model objekta. Također će uz vježbe za rad na 3D pisačima samostalno pripremati CAD model za 3D ispis, podešavati parametre te izraditi jednostavnije modele 3D ispisom koje će na kraju naknadno obraditi.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Specijalizirana učionica opremljena pločom, projektorom, zaslonom, računalom za nastavnika s pristupom Internetu i s instaliranim računalnim programima za rad s 3D skenerom i 3D pisačima te računalnim programima za reverzno inženjerstvo, računalima za učenike s pristupom Internetu i s instaliranim računalnim programima za rad s 3D pisačem, 3D pisači, 3D skener, materijali za preradu na 3D pisačima.
Skup ishoda učenja iz SK:
Aditivna proizvodnja u transportnoj tehnici
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Identificirati osnovne grupe postupaka aditivne proizvodnje prema ASTM/ISO klasifikaciji
Razlikovati osnovne grupe postupaka aditivne proizvodnje prema ASTM/ISO klasifikaciji
Primijeniti osnovne tehnike 3D skeniranja i reverznog inženjerstva
Planirati naprednije tehnike 3D skeniranja i reverznog inženjerstva
Primijeniti osnovne smjernice za konstruiranje proizvoda za aditivnu proizvodnju (DfAM)
Primijeniti specifične smjernice za konstruiranje proizvoda za aditivnu proizvodnju (DfAM)
Rukovati 3D pisačem s polimernim materijalima u obliku niti (filamenta), praha i kapljevine
Usporediti utjecaj podešavanja parametara 3D ispisa s polimernim materijalima u obliku niti (filamenta), praha i kapljevine na svojstva 3D ispisanog proizvoda
Opisati osnovna načela postupaka aditivne proizvodnje s metalnim materijalima
Definirati postupke aditivne proizvodnje s metalnim materijalima za pojedine primjere primjene
Primijeniti osnovna načela optimiranja proizvoda za aditivnu proizvodnju
Analizirati načela optimiranja proizvoda za aditivnu proizvodnju
Nabrojati ekonomske prednosti i opravdanost primjene aditivne proizvodnje pred tradicionalnim tehnologijama
Identificirati ekonomske prednosti i opravdanost primjene aditivne proizvodnje pred tradicionalnim tehnologijama
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu uz primjenu 3D skenera i 3D pisača te odgovarajućih računalnih programa za CAD modeliranje, manipuliranje s datotekom skeniranog objekta, natražno inženjerstvo i podešavanje parametara 3D. Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o aditivnoj proizvodnji s polimerima i metalima te o ekonomskim učincima primjene aditivne proizvodnje u suvremenom procesu razvoja proizvoda i njihove proizvodnje.
Nastavne cjeline/teme
Osnove aditivne proizvodnje
-definicija aditivne proizvodnje (AM)
-načela izrade aditivnom proizvodnjom (AM)
-klasifikacija glavnih grupa AM postupaka prema ASTM/ISO klasifikaciji
-klasifikacija AM modela i virtualni modeli (prividna stvarnost)
Tijek procesa aditivne proizvodnje
Oblikovanje za AM (DfAM)
-modeliranje
-3D skeniranje i reverzno inženjerstvo
-najčešće pogreške pri oblikovanju za AM
Aditivna proizvodnja s polimerima
-pregled osnovnih postupaka i primijenjenih materijala
-pregled naprednih postupaka i primijenjenih materijala
Aditivna proizvodnja s metalima (proizvodi i alati)
-pregled osnovnih postupaka i primijenjenih materijala
-pregled naprednih postupaka i primijenjenih materijala
Naknadna obrada proizvoda
Primjena AM u segmentu transporta
-pregled projekata i prednosti primjene AM u transportu
Osnove optimiranja konstrukcije za AM
Ekonomski aspekti primjene AM
Načini i primjer vrednovanja
Projektni zadatak: praktični rad – učenik/učenica skenira postojeći objekt model za aditivnu proizvodnju, primjenjuje računalni program za reverzno inženjerstvo za dobivanje CAD modela, priprema ga za 3D ispis i izrađuje 3D ispisom. Nakon 3D ispisa naknadno obrađuje gotov proizvod.
Opis projektnog zadatka: učenik/učenica skeniraju postojeći objekt prema izboru nastavnika, na dokumentu dobivenom skeniranjem (STL datoteka – oblak točaka) uklanja eventualne pogreške te tehnikama reverznog inženjerstva izrađuje nativni CAD model. CAD model priprema za 3D ispis, odnosno optimira orijentaciju i podešava parametre 3D ispisa za jednu od raspoloživih aditivnih tehnologija te izrađuje proizvod. Nakon izrade odabire postupak naknadne obrade te dovršava 3D ispisani proizvod.
Vrednovanje: učenik 3D skenira objekt, reverznim inženjerstvom dobiva CAD model, podešava parametre 3D ispisa, izrađuje objekt 3D ispisom i primjenjuje naknadnu obradu. Vrednovanje se provodi na temelju: kvalitete 3D skeniranog dokumenta i CAD modela dobivenog reverznim inženjerstvom, učinkovitosti topološkog optimiranja CAD modela (kriterij minimalna masa uz očuvanu krutost proizvoda) te kvalitete dobivenoga 3D ispisanog objekta.
Kriteriji ocjenjivanja:
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
3D skeniranje
Učenik samostalno 3D skenira objekt i uređuje dobiveni oblak točaka (STL)
Učenik samostalno 3D skenira objekt i uređuje dobiveni oblak točaka (STL) uz sugestije nastavnika
Učenik skenira 3D objekt i uređuje dobiveni oblak točaka (STL) uz sugestije nastavnika
Učenik 3D skenira objekt i djelomično uređuje dobiveni oblak točaka (STL) uz sugestije nastavnika
Reverzno inženjerstvo
Učenik samostalno primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje kompleksnijeg CAD modela
Učenik primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje kompleksnijeg CAD modela uz sugestije nastavnika
Učenik samostalno primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje jednostavnog CAD modela
Učenik primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje jednostavnog CAD modela uz sugestije nastavnika
3D ispis i naknadna obrada
Praktični zadatak točno izvršen i u potpunosti proveden prema uputama nastavnika. 3D ispisani predmet bez značajnijih vizualnih nedostataka usporediv s referentnim CAD modelom.
Praktični zadatak točno izvršen i u potpunosti proveden u prema uputama nastavnika. Manje pogreške i odstupanja na 3D ispisanom predmetu u odnosu na referentni CAD model.
Praktični zadatak djelomično izvršen. Učenik s teškoćama provodi upute nastavnika za izvršenje zadatka. Značajnije pogreške i odstupanja na 3D ispisanom predmetu u odnosu na referentni CAD model.
Praktični zadatak izveden površno. Učenik ne prati upute nastavnika. Parametri 3D ispisa podešeni površno. Rezultat neuspjeli 3D ispis objekta.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
Budući da se u ovom skupu ishoda učenja najčešće koristi egzemplarna nastava te učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih se dijele u timove, pri dijeljenju u timove treba voditi računa o tome da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaki tim u kojem će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi tima imaju priliku učiti raditi s članovima tima različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku u izvršavanju zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
KLASA:602-03/23-05/00008
URBROJ:533-05-23-0002
Zagreb, 10. srpnja 2023.
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Odlukom o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA (Narodne novine, broj 83/2017.) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA u dijelu izbornih strukovnih modula za IV. razred, Aditivna proizvodnja u transportnoj tehnici.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA iz točke II. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA počevši od školske godine 2023./2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA VOZILA I VOZNA SREDSTVA (011224) u obrazovnom sektoru PROMET I LOGISTIKA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2.3. Izborni strukovni moduli
NAZIV MODULA
ADITIVNA PROIZVODNJA U TRANSPORTNOJ TEHNICI
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Najmanje razina 6.st ili 6.sv HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila.
Obujam modula (CSVET)
3
Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
30 - 45%
40 - 55%
10 - 20%
Status modula
(obvezni/izborni)
Izborni
Cilj (opis) modula
Cilj modula je učenika/učenicu osposobiti za samostalnu primjenu 3D skenera, dobivanje CAD modela na temelju skenirane datoteke povratnim inženjerstvom, konstruiranje jednostavnijih proizvoda namijenjenih aditivnoj proizvodnji, podešavanje parametara za izradu proizvoda aditivnom proizvodnjom s težištem na postupke ekstrudiranja materijala i/ili selektivnoga laserskog srašćivanja i/ili ispisa materijala uz UV očvršćivanje te primjenu osnovnih tehnika naknadne obrade 3D ispisanih proizvoda.
Ključni pojmovi
aditivna proizvodnja, 3D skeniranje, povratno inženjerstvo, oblikovanje za aditivnu proizvodnju
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo)
Osr. A.4.3. Razvija osobne potencijale.
Osr. A.4.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
Osr. B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
Pod. A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
Pod. B.4.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
Pod C.4.1. i C.4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
Uku. A.4/5.3. 3. Kreativno mišljenje - Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
Uku. A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje - Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
Ikt. A.4.4. Učenik argumentirano procjenjuje utjecaj tehnologije na zdravlje i okoliš.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Modul Aditivna proizvodnja u transportnoj tehnici provodi se u specijaliziranim laboratorijima koji su opremljeni 3D skenerom, 3D pisačima, računalima te instaliranim računalnim programima za unatražno inženjerstvo i podešavanje parametara na 3D pisačima. Učenik/učenica će uz vježbe sa skenerom samostalno skenirati jednostavnije objekte te manipulirati 3D skeniranom datotekom, primjenom osnovnih mogućnosti u računalnom programu provest će postupak unatražnog inženjerstva te od skeniranog objekta koji je zapisan u obliku oblaka točaka dobiti nativni CAD model objekta. Također će uz vježbe za rad na 3D pisačima samostalno pripremati CAD model za 3D ispis, podešavati parametre te izraditi jednostavnije modele 3D ispisom koje će na kraju naknadno obraditi.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Specijalizirana učionica opremljena pločom, projektorom, zaslonom, računalom za nastavnika s pristupom Internetu i s instaliranim računalnim programima za rad s 3D skenerom i 3D pisačima te računalnim programima za reverzno inženjerstvo, računalima za učenike s pristupom Internetu i s instaliranim računalnim programima za rad s 3D pisačem, 3D pisači, 3D skener, materijali za preradu na 3D pisačima.
Skup ishoda učenja iz SK:
Aditivna proizvodnja u transportnoj tehnici
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Identificirati osnovne grupe postupaka aditivne proizvodnje prema ASTM/ISO klasifikaciji
Razlikovati osnovne grupe postupaka aditivne proizvodnje prema ASTM/ISO klasifikaciji
Primijeniti osnovne tehnike 3D skeniranja i reverznog inženjerstva
Planirati naprednije tehnike 3D skeniranja i reverznog inženjerstva
Primijeniti osnovne smjernice za konstruiranje proizvoda za aditivnu proizvodnju (DfAM)
Primijeniti specifične smjernice za konstruiranje proizvoda za aditivnu proizvodnju (DfAM)
Rukovati 3D pisačem s polimernim materijalima u obliku niti (filamenta), praha i kapljevine
Usporediti utjecaj podešavanja parametara 3D ispisa s polimernim materijalima u obliku niti (filamenta), praha i kapljevine na svojstva 3D ispisanog proizvoda
Opisati osnovna načela postupaka aditivne proizvodnje s metalnim materijalima
Definirati postupke aditivne proizvodnje s metalnim materijalima za pojedine primjere primjene
Primijeniti osnovna načela optimiranja proizvoda za aditivnu proizvodnju
Analizirati načela optimiranja proizvoda za aditivnu proizvodnju
Nabrojati ekonomske prednosti i opravdanost primjene aditivne proizvodnje pred tradicionalnim tehnologijama
Identificirati ekonomske prednosti i opravdanost primjene aditivne proizvodnje pred tradicionalnim tehnologijama
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu uz primjenu 3D skenera i 3D pisača te odgovarajućih računalnih programa za CAD modeliranje, manipuliranje s datotekom skeniranog objekta, natražno inženjerstvo i podešavanje parametara 3D. Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o aditivnoj proizvodnji s polimerima i metalima te o ekonomskim učincima primjene aditivne proizvodnje u suvremenom procesu razvoja proizvoda i njihove proizvodnje.
Nastavne cjeline/teme
Osnove aditivne proizvodnje
- definicija aditivne proizvodnje (AM)
- načela izrade aditivnom proizvodnjom (AM)
- klasifikacija glavnih grupa AM postupaka prema ASTM/ISO klasifikaciji
- klasifikacija AM modela i virtualni modeli (prividna stvarnost)
Tijek procesa aditivne proizvodnje
Oblikovanje za AM (DfAM)
- modeliranje
- 3D skeniranje i reverzno inženjerstvo
- najčešće pogreške pri oblikovanju za AM
Aditivna proizvodnja s polimerima
- pregled osnovnih postupaka i primijenjenih materijala
- pregled naprednih postupaka i primijenjenih materijala
Aditivna proizvodnja s metalima (proizvodi i alati)
- pregled osnovnih postupaka i primijenjenih materijala
- pregled naprednih postupaka i primijenjenih materijala
Naknadna obrada proizvoda
Primjena AM u segmentu transporta
- pregled projekata i prednosti primjene AM u transportu
Osnove optimiranja konstrukcije za AM
Ekonomski aspekti primjene AM
Načini i primjer vrednovanja
Projektni zadatak: praktični rad – učenik/učenica skenira postojeći objekt model za aditivnu proizvodnju, primjenjuje računalni program za reverzno inženjerstvo za dobivanje CAD modela, priprema ga za 3D ispis i izrađuje 3D ispisom. Nakon 3D ispisa naknadno obrađuje gotov proizvod.
Opis projektnog zadatka: učenik/učenica skeniraju postojeći objekt prema izboru nastavnika, na dokumentu dobivenom skeniranjem (STL datoteka – oblak točaka) uklanja eventualne pogreške te tehnikama reverznog inženjerstva izrađuje nativni CAD model. CAD model priprema za 3D ispis, odnosno optimira orijentaciju i podešava parametre 3D ispisa za jednu od raspoloživih aditivnih tehnologija te izrađuje proizvod. Nakon izrade odabire postupak naknadne obrade te dovršava 3D ispisani proizvod.
Vrednovanje: učenik 3D skenira objekt, reverznim inženjerstvom dobiva CAD model, podešava parametre 3D ispisa, izrađuje objekt 3D ispisom i primjenjuje naknadnu obradu. Vrednovanje se provodi na temelju: kvalitete 3D skeniranog dokumenta i CAD modela dobivenog reverznim inženjerstvom, učinkovitosti topološkog optimiranja CAD modela (kriterij minimalna masa uz očuvanu krutost proizvoda) te kvalitete dobivenoga 3D ispisanog objekta.
Kriteriji ocjenjivanja:
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
3D skeniranje
Učenik samostalno 3D skenira objekt i uređuje dobiveni oblak točaka (STL)
Učenik samostalno 3D skenira objekt i uređuje dobiveni oblak točaka (STL) uz sugestije nastavnika
Učenik skenira 3D objekt i uređuje dobiveni oblak točaka (STL) uz sugestije nastavnika
Učenik 3D skenira objekt i djelomično uređuje dobiveni oblak točaka (STL) uz sugestije nastavnika
Reverzno inženjerstvo
Učenik samostalno primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje kompleksnijeg CAD modela
Učenik primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje kompleksnijeg CAD modela uz sugestije nastavnika
Učenik samostalno primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje jednostavnog CAD modela
Učenik primjenjuje tehnike reverznog inženjerstva za dobivanje jednostavnog CAD modela uz sugestije nastavnika
3D ispis i naknadna obrada
Praktični zadatak točno izvršen i u potpunosti proveden prema uputama nastavnika. 3D ispisani predmet bez značajnijih vizualnih nedostataka usporediv s referentnim CAD modelom.
Praktični zadatak točno izvršen i u potpunosti proveden u prema uputama nastavnika. Manje pogreške i odstupanja na 3D ispisanom predmetu u odnosu na referentni CAD model.
Praktični zadatak djelomično izvršen. Učenik s teškoćama provodi upute nastavnika za izvršenje zadatka. Značajnije pogreške i odstupanja na 3D ispisanom predmetu u odnosu na referentni CAD model.
Praktični zadatak izveden površno. Učenik ne prati upute nastavnika. Parametri 3D ispisa podešeni površno. Rezultat neuspjeli 3D ispis objekta.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
Budući da se u ovom skupu ishoda učenja najčešće koristi egzemplarna nastava te učenje temeljeno na radu u kojemu se učenici stavljaju u realne radne situacije tijekom kojih se dijele u timove, pri dijeljenju u timove treba voditi računa o tome da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaki tim u kojem će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi tima imaju priliku učiti raditi s članovima tima različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku u izvršavanju zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja