REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
KLASA:602-03/23-05/00006
URBROJ:533-05-23-0002
Zagreb, 10. srpnja 2023.
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o donošenju izmjena i dopuna strukovnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA (012703)
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
I.
Odlukom o donošenju strukovnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA (KLASA: 602-03/11-05/00078; URBROJ: 533-09-11-0002 od 15. lipnja 2011. godine) donesen je strukovni dio nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA (012703) u izbornom dijelu programa za II. razred, Tehnologije toplinske obrade materijala.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune izbornog dijela programa strukovnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA (012703) iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim dijelom nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA (012703) koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u programu obrazovanja za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Izmjene i dopune strukovnog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA za zanimanje CNC OPERATER/CNC OPERATERKA (012703)
6. Izborni dio programa
NAZIV MODULA |
TEHNOLOGIJE TOPLINSKE OBRADE MATERIJALA |
||
Šifra modula |
|
||
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula |
Najmanje razina 6.st ili 6.sv HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila. |
||
Obujam modula (CSVET) |
2 |
||
Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak) |
Vođeni proces učenja i poučavanja |
Oblici učenja temeljenog na radu |
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika |
30 - 50 % |
40 - 55 % |
10 - 15 % |
|
Status modula (obvezni/izborni) |
Izborni |
||
Cilj (opis) modula |
Cilj modula je upoznavanje učenika s osnovama tehnologije toplinske obrade materijala čitavog volumena, s naglaskom na postupke žarenja i kaljenja. Učenici će svladati korake procesa, ključne parametre procesa te namjenu korištenih uređaja za provedbu toplinske obrade. Također, učenici će upoznati odabir parametara i pripremu opreme za provedbu procesa kaljenja. |
||
Ključni pojmovi |
Toplinska obrada, kaljenje, žarenje, tvrdoća, odabir parametara toplinske obrade |
||
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo) |
Učiti kako učiti , 4. i 5. odgojno-obrazovni ciklus (SŠ) 1. domena: primjena strategija učenja i upravljanja informacijama , uku A.4/5.3. 3. Kreativno mišljenje: Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja 1. domena: primjena strategija učenja i upravljanja informacijama , uku A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje: Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje 4. Domena: stvaranje okružja za učenje, uku D.4/5.2. 2. Suradnja s drugima Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
Osobni i socijalni razvoj , 3. i 4. razred četverogodišnjega i 2. i 3. razred trogodišnjega srednjoškolskog obrazovanja Domena A , uku A.5.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem, prepoznaje posljedice rizičnoga ponašanja na obrazovanje i profesionalni razvoj.
Održivi razvoj , 5. odgojno-obrazovni ciklus Domena: DJELOVANJE , odr B.5.2. Osmišljava i koristi se inovativnim i kreativnim oblicima djelovanja s ciljem održivosti. |
||
Preporuke za učenje temeljeno na radu |
U sklopu ovog modula, učenje temeljeno na radu integrirano je upotrebom dostupne opreme za toplinsku obradu. Nakon svladanih teoretskih osnova te uvodnih demonstracija nastavnika na dostupnoj opremi za toplinsku obradu, učenici će imati priliku provoditi postupke toplinske obrade. S obzirom na veliki naglasak na sigurnost u sklopu ovog segmenta učenja, učenici će pod stručnim nadzorom provoditi predmetne aktivnosti. Rad s uređajima za toplinsku obradu te stečeno praktično iskustvo omogućit će učenicima lakšu tranziciju u profesionalno i industrijsko okruženje. S obzirom na status i obujam modula te definirane ishode učenja, postupci toplinske obrade provodit će se na jednostavnim primjerima. Svrha pojedinoga provođenja toplinskog postupka, poznavanje opreme za toplinsku obradu te naknadna upotreba obrađenoga konačnog proizvoda omogućit će učenicima bolje razumijevanje stručne i industrijske problematike. |
||
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula |
Teorijska nastava: Održavanje teorijskog dijela nastave predviđeno je u klasičnim učionicama opremljenim računalom za nastavnika, pločom, projektorom te projekcijskim platnom. Praktična nastava: Za potrebe učenja temeljenog na radu predviđena je upotreba standardnog praktikuma za ručnu/strojnu obradu te oprema za toplinsku obradu (npr. peći, kupke, kade, centralni sustav za digitalno praćenje i potvrđivanje postupaka). Ovisno o dostupnoj opremi za toplinsku obradu moguće su prilagodbe provedbe praktičnog segmenta nastavnih cjelina. |
Skup ishoda učenja iz SK: |
Tehnologije toplinske obrade materijala |
|||||||||||
Ishodi učenja |
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar” |
|||||||||||
Navesti korake postupaka žarenja i kaljenja |
Opisati korake postupaka žarenja i kaljenja |
|||||||||||
Prepoznati uređaje korištene za provedbu toplinske obrade |
Opisati uređaje korištene za provedbu toplinske obrade |
|||||||||||
Navesti osnovne parametre toplinske obrade |
Obrazložiti osnovne parametre toplinske obrade |
|||||||||||
Objasniti pojam tvrdoće i njenog ispitivanja |
Demonstrirati način ispitivanja tvrdoće |
|||||||||||
Pripremiti pojedinačne uređaje za toplinsku obradu |
Koristiti pojedinačne uređaje za toplinsku obradu |
|||||||||||
Odabrati vrijednosti osnovnih parametara toplinske obrade za jednostavne primjene |
Argumentirano obrazložiti odabrane vrijednosti osnovnih parametara toplinske obrade za jednostavne primjene |
|||||||||||
Odabrati sredstva za gašenje |
Argumentirano obrazložiti odabir sredstva za gašenje |
|||||||||||
Provesti postupak kaljenja |
Provesti planirani postupak kaljenja |
|||||||||||
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU |
||||||||||||
U sklopu nastave uravnotežena je podjela vođenog procesa učenja i poučavanja te učenja temeljenog na radu, s ciljem svladavanja osnova toplinske obrade. U sklopu učenja temeljenog na radu, ovisno o dostupnosti i kvantiteti opreme za toplinsku obradu, učenici pod kontinuiranim nadzorom nastavnika provode jednostavne primjere toplinske obrade (žarenje i kaljenje). Pri provođenju postupaka nastavnici učenicima kontinuirano pomažu u rješavanju problema na koje nailaze. Vođeni proces učenja i poučavanja uključuje upoznavanje učenika s teorijskim osnovama postupaka toplinske obrade, odabira relevantnih parametara te uređaja prikladnih za navedenu namjenu. Samostalnim radom učenici utvrđuju gradivo teoretskog dijela predmeta te planiraju praktične aktivnosti predviđene za provedbu na opremi za toplinsku obradu. |
||||||||||||
Nastavne cjeline/teme |
a. Uvod u toplinsku obradu materijala b. Vrste postupaka toplinskih obrada c. Postupak žarenja d. Postupak kaljenja e. Određivanje parametara toplinske obrade f. Vrste i karakteristike sredstava za gašenje g. Tvrdoća i načini mjerenja h. Uređaji za provedbu toplinske obrade i. Provedba i praćenje postupaka toplinske obrade j. Prilagodba toplinske obrade za različite materijale |
|||||||||||
Načini i primjer vrednovanja |
||||||||||||
U sklopu ovog predmeta navedeni ishodi učenja provjeravaju se vježbom: Zadatak: Vježba - učenik prema tehničkom crtežu i planiranom tehnološkom postupku provodi proces kaljenja na jednostavnom primjeru. Opis radnog zadatka: Učenik na temelju zadanoga tehničkog crteža i pripadajuće razrade tehnološkog procesa toplinske obrade provodi postupak kaljenja na primjeru jednostavnoga strojnog elementa. Tijekom provedbe zadatka učenik primjenjuje stečena znanja i kompetencije vezane uz planiranje procesa toplinske obrade, pripremu uređaja za toplinsku obradu te odabir parametara procesa. Vrednovanje (vrednovanje za učenje, vrednovanje kao učenje, vrednovanje naučenog): Provodi se s pomoću unaprijed definiranih kriterija za elemente vrednovanja. Kriteriji vrednovanja:
|
||||||||||||
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama |
||||||||||||
U kontekstu rada s učenicima s teškoćama, zadovoljavanja njihovih posebnih odgojno-obrazovnih potreba i vrednovanja modula, ono uključuje poznavanje relevantnoga legislativnog okvira, osnovnih obilježja razvoja, specifičnosti funkcioniranja i učenja, osiguravanja primjerenih oblika (programske i profesionalne) i strategija podrške sukladno individualnim potrebama pojedinog učenika.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku u izvršavanju zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika. |
Komentari