Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
I.
Odlukom o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA (KLASA: 602-03/10-10/0004; URBROJ: 533-09-10-0004 od 24. svibnja 2010. godine) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA.
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA u izbornom dijelu Okvirnoga nastavnog plana i programa za I. razred, Bespilotne letjelice.
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA iz točke II. ove Odluke.
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA počevši od školske godine 2023./2024.
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
Izborni predmeti
NAZIV MODULA
BESPILOTNE LETJELICE
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila.
Obujam modula (CSVET)
4
Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
20 - 30%
40 - 60%
20 - 30 %
Status modula
(obvezni/izborni)
Izborni
Cilj (opis) modula
Cilj modula je osposobiti učenika za održavanje, upravljanje letom, navigaciju i sigurnu uporabu bespilotnih letjelica.
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo)
Osr. A.4.3. Razvija osobne potencijale.
Osr. A.4.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
Osr. B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
Pod. A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
Pod C.4.1. i C.4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
Uku. A.4/5.3. 3. Kreativno mišljenje - Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
Uku. A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje - Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Modul Bespilotne letjelice jednim dijelom održava se u učionici, a drugim dijelom na otvorenom prostoru u povoljnim meteorološkim i drugim uvjetima potrebnim za letenje bespilotnih letjelica. Učenici će razumjeti i primjenjivati principe na kojima se temelji rad bespilotnih letjelica kao i načine njihova korištenja, samostalno će provoditi navigacijsku i meteorološku pripremu leta kao i upravljati letom bespilotne letjelice u svrhu obavljanja postavljenog zadatka.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Materijalni uvjeti
–Prostor: standardna učionica za teorijsku nastavu i dio praktične nastave, poligon za dio praktične nastave.
–Oprema: multirotorne bespilotne letjelice, projektor, zaslon, računalo za nastavnika s instaliranom potrebnom programskom potporom, pristupom Internetu i lokalnoj mreži.
Skup ishoda učenja iz SK:
Bespilotni sustav
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Izdvojiti glavne cjeline bespilotnih sustava.
Objasniti međuodnos glavnih cjelina bespilotnih sustava.
Usporediti različite vrste bespilotnih letjelica.
Vrednovati različite bespilotne letjelice prema učinkovitosti obavljanja zadatka.
Konfigurirati bespilotnu letjelicu za letenje u zadanoj okolini.
Odrediti varijacije svojstava zadane okoline u kojima je siguran let konfigurirane bespilotne letjelice.
Provesti mjere za održanje potrebne razine sigurnosti letenja bespilotnih letjelica.
Izdvojiti mjere za održanje potrebne razine sigurnosti u zadanoj situaciji.
Objasniti utjecaj meteoroloških parametara na planiranje leta bespilotnih letjelica.
Povezati vrste i raspone meteoroloških parametara s pripadnim optimalnim načinima sigurne uporabe bespilotnih letjelica.
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu primjenom bespilotnih letjelica i pripadne programske podrške za usvajanje cjelina vezanih uz održavanje, upravljanje letom, navigaciju i druge postupke sigurne uporabe bespilotnih letjelica.
Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o bespilotnim letjelicama te o njihovu sigurnom i učinkovitom korištenju za obavljanje različitih praktičnih zadataka.
Nastavne cjeline/teme
1. Bespilotni sustavi
2. Zračni prostor
3. Konstrukcija bespilotnih letjelica
4. Pogonska cjelina bespilotnih letjelica
5. Pravci razvoja bespilotnih letjelica
Načini i primjer vrednovanja
NAČINI VREDNOVANJA
Ishodi učenja provjeravaju se usmeno ili pisano ili vježbom i projektnim zadatkom.
Projektni zadatak: sastaviti meteorološku i navigacijsku pripremu leta bespilotnom letjelicom.
Opis projektnog zadatka: Učenici će prikupiti potrebne podatke o operativnim karakteristikama leta, o dodatnim zahtjevima korisnika i drugih dionika uključenih u let, o tehničkim svojstvima bespilotne letjelice i dodatno potrebnih transportnih, komunikacijskih i drugih sredstava i opreme, o meteorološkim uvjetima prognoziranim za vrijeme leta (pri čemu će uzeti u obzir njihovo redovito dnevno ili češće provjeravanje ako se let planira za više dana unaprijed te prema potrebi modificirati odluku o svojstvima ili cjelokupnom provođenju leta), o dodatnim uvjetima za korištenje zračnog prostora kojim je predviđeno letenje bespilotne letjelice koje propisuju nadležna tijela (uz redovito dnevno provjeravanje tih uvjeta u slučaju planiranja leta za više dana unaprijed), te o geografskim i klimatskim karakteristikama područja u kojemu se treba održati planirani let, uz pomoć karata i drugih službenih izvora informacija. Učenici će konfigurirati let tako da mu je energetska bilanca povoljna, da su ispunjeni svi postavljeni uvjeti i da je u skladu sa svojstvima okoline. Učenici će sastaviti pripremu koja na jednoznačan, jasan i jezgrovit način: opisuje iznose i raspone prihvatljivosti parametara u kojima se treba održati let; popisuje letne manevre i druge radnje za let u užem smislu; navodi zaduženja, potrebne osposobljenosti i ovlaštenja svih osoba koje će sudjelovati u provođenju prijeletnih radnji, leta u užem smislu, poslijeletnih radnji i nadzora; popisuje vjerojatnije izvanredne događaje i postupke njihova procesiranja. Učenici će sastaviti: popis službi koje treba kontaktirati za dobivanje potrebnih dozvola s pripadnim rokovima u kojima navedeno treba provesti i osobama koje su zadužene za navedeno; potrebnu dokumentaciju koju će zadužene osobe trebati popuniti.
PRIMJER VREDNOVANJA
praktični rad
ocjena
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
meteorološka i navigacijska priprema leta
Učenik samostalno provodi meteorološku i navigacijsku pripremu te sastavlja cjeloviti plan leta.
Učenik samostalno provodi meteorološku i navigacijsku pripremu te sastavlja cjeloviti plan leta uz sugestije nastavnika.
Učenik provodi meteorološku i navigacijsku pripremu, sastavlja plan leta uz sugestije nastavnika.
Učenik provodi djelomičnu meteorološku i navigacijsku pripremu, sastavlja plan leta uz sugestije nastavnika.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U ovome modulu najčešće se koristi praktična nastava i samostalni rad pojedinačno ili u malim grupama. Pri pojedinačnom radu nastavnici će biti u mogućnosti provesti preporučene načine rada u cjelokupnom opsegu. Pri radu u malim grupama treba voditi računa da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaku grupu u kojoj će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi grupe imaju priliku stjecati iskustvo rada s članovima grupe različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku oko izvršavanja zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
Skup ishoda učenja iz SK:
Upravljanje letom i navigacija bespilotnih letjelica
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Pripremiti bespilotnu letjelicu za let unutar vidnog polja (VLOS).
Navesti sve potrebne radnje pravilnim redoslijedom.
Pripremiti bespilotnu letjelicu za let izvan vidnog polja (BVLOS).
Navesti sve potrebne radnje pravilnim redoslijedom.
Provesti pravilno upravljanje letom bespilotne letjelice.
Pravilno izvesti manevre koji obuhvaćaju istodobnu promjenu koordinata i brzina u tri prostorne dimenzije.
Interpretirati navigacijske podatke dostupne tijekom leta bespilotne letjelice.
Promijeniti letne parametre zbog izvanrednih promjena navigacijskih zahtjeva.
Objasniti promjene u letenju bespilotne letjelice zbog promjene meteoroloških uvjeta.
Promijeniti letne parametre zbog promjene meteoroloških uvjeta.
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu primjenom bespilotnih letjelica i pripadne programske podrške za usvajanje cjelina vezanih uz održavanje, upravljanje letom, navigaciju i druge postupke sigurne uporabe bespilotnih letjelica.
Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o bespilotnim letjelicama te o njihovu sigurnom i učinkovitom korištenju za obavljanje različitih praktičnih zadataka.
Nastavne cjeline/teme
a.Upravljanje bespilotnom letjelicom
b.Navigacija bespilotnih letjelica
c.Specifične primjene bespilotnih sustava
Načini i primjer vrednovanja
Ishodi učenja provjeravaju se usmeno ili pisano ili vježbom i projektnim zadatkom.
Projektni zadatak: provesti let bespilotnom letjelicom prema sastavljenoj pripremi.
Opis projektnog zadatka: Učenici će proučiti dobivenu pripremu; provjeriti stanje letjelice, transportnih, komunikacijskih i drugih sredstava i opreme predviđene za korištenje tijekom leta; provjeriti usklađenost aktualnih meteoroloških uvjeta s meteorološkim uvjetima navedenim u pripremi za let; pripremiti lokaciju polijetanja; provesti potrebne dogovore s drugim osobama čije sudjelovanje u provedbi leta je navedeno u pripremi; provesti prijeletni pregled; provesti let slijedom radnji navedenih u pripremi; provesti poslijeletni pregled; provesti dodatno potrebne radnje vezane uz bespilotnu letjelicu i sva sredstva i opremu korištenu tijekom leta; ispuniti potrebnu dokumentaciju; popisati službe koje treba obavijestiti o provedenim aktivnostima usmeno ili na druge načine. Učenici će znati provesti postupke u slučaju odstupanja između stvarnog stanja i uvjeta letenja propisanih pripremom.
PRIMJER VREDNOVANJA
praktični rad
ocjena
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
provođenje leta prema obavljenoj pripremi
Učenik samostalno provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje.
Učenik samostalno provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje uz sugestije nastavnika
Učenik provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje uz sugestije nastavnika.
Učenik provodi dio potrebnih radnji, uz sugestije nastavnika.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U ovome modulu najčešće se koristi praktična nastava i samostalni rad pojedinačno ili u malim grupama. Pri pojedinačnom radu nastavnici će biti u mogućnosti provesti preporučene načine rada u cjelokupnom opsegu. Pri radu u malim grupama treba voditi računa da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaku grupu u kojoj će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi grupe imaju priliku stjecati iskustvo rada s članovima grupe različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku oko izvršavanja zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
KLASA:602-03/23-05/00007
URBROJ:533-05-23-0002
Zagreb, 10. srpnja 2023.
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/09., 24/10., 22/13., 25/18. i 69/22.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o donošenju izmjena i dopuna strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Odlukom o donošenju strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA (KLASA: 602-03/10-10/0004; URBROJ: 533-09-10-0004 od 24. svibnja 2010. godine) donesen je strukovni kurikulum za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Ovom Odlukom donose se izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA u izbornom dijelu Okvirnoga nastavnog plana i programa za I. razred, Bespilotne letjelice.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Sastavni dio ove Odluke su izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA iz točke II. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
U skladu sa strukovnim kurikulumom koji je sastavni dio ove Odluke, obrazuju se učenici koji upisuju prvi razred srednje škole u strukovnome kurikulumu za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA počevši od školske godine 2023./2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
V.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izmjene i dopune strukovnog kurikuluma za stjecanje strukovne kvalifikacije zrakoplovni tehničar ZIM (010514) u obrazovnom sektoru STROJARSTVO, BRODOGRADNJA I METALURGIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izborni predmeti
NAZIV MODULA
BESPILOTNE LETJELICE
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Najmanje razina 6.sv ili 6.st HKO-a (preddiplomski sveučilišni studij, preddiplomski stručni studij) odgovarajućeg profila.
Obujam modula (CSVET)
4Načini stjecanja ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
20 - 30%
40 - 60%
20 - 30 %
Status modula
(obvezni/izborni)
Izborni
Cilj (opis) modula
Cilj modula je osposobiti učenika za održavanje, upravljanje letom, navigaciju i sigurnu uporabu bespilotnih letjelica.
Ključni pojmovi
bespilotne letjelice, upravljanje letom, navigacija
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenjivo)
Osr. A.4.3. Razvija osobne potencijale.
Osr. A.4.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
Osr. B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
Pod. A.4.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja.
Pod C.4.1. i C.4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
Uku. A.4/5.3. 3. Kreativno mišljenje - Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
Uku. A.4/5.4. 4. Kritičko mišljenje - Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Modul Bespilotne letjelice jednim dijelom održava se u učionici, a drugim dijelom na otvorenom prostoru u povoljnim meteorološkim i drugim uvjetima potrebnim za letenje bespilotnih letjelica. Učenici će razumjeti i primjenjivati principe na kojima se temelji rad bespilotnih letjelica kao i načine njihova korištenja, samostalno će provoditi navigacijsku i meteorološku pripremu leta kao i upravljati letom bespilotne letjelice u svrhu obavljanja postavljenog zadatka.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Materijalni uvjeti
– Prostor: standardna učionica za teorijsku nastavu i dio praktične nastave, poligon za dio praktične nastave.
– Oprema: multirotorne bespilotne letjelice, projektor, zaslon, računalo za nastavnika s instaliranom potrebnom programskom potporom, pristupom Internetu i lokalnoj mreži.
Skup ishoda učenja iz SK:
Bespilotni sustav
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Izdvojiti glavne cjeline bespilotnih sustava.
Objasniti međuodnos glavnih cjelina bespilotnih sustava.
Usporediti različite vrste bespilotnih letjelica.
Vrednovati različite bespilotne letjelice prema učinkovitosti obavljanja zadatka.
Konfigurirati bespilotnu letjelicu za letenje u zadanoj okolini.
Odrediti varijacije svojstava zadane okoline u kojima je siguran let konfigurirane bespilotne letjelice.
Provesti mjere za održanje potrebne razine sigurnosti letenja bespilotnih letjelica.
Izdvojiti mjere za održanje potrebne razine sigurnosti u zadanoj situaciji.
Objasniti utjecaj meteoroloških parametara na planiranje leta bespilotnih letjelica.
Povezati vrste i raspone meteoroloških parametara s pripadnim optimalnim načinima sigurne uporabe bespilotnih letjelica.
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu primjenom bespilotnih letjelica i pripadne programske podrške za usvajanje cjelina vezanih uz održavanje, upravljanje letom, navigaciju i druge postupke sigurne uporabe bespilotnih letjelica.
Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o bespilotnim letjelicama te o njihovu sigurnom i učinkovitom korištenju za obavljanje različitih praktičnih zadataka.
Nastavne cjeline/teme
1. Bespilotni sustavi
2. Zračni prostor
3. Konstrukcija bespilotnih letjelica
4. Pogonska cjelina bespilotnih letjelica
5. Pravci razvoja bespilotnih letjelica
Načini i primjer vrednovanja
NAČINI VREDNOVANJA
Ishodi učenja provjeravaju se usmeno ili pisano ili vježbom i projektnim zadatkom.
Projektni zadatak: sastaviti meteorološku i navigacijsku pripremu leta bespilotnom letjelicom.
Opis projektnog zadatka: Učenici će prikupiti potrebne podatke o operativnim karakteristikama leta, o dodatnim zahtjevima korisnika i drugih dionika uključenih u let, o tehničkim svojstvima bespilotne letjelice i dodatno potrebnih transportnih, komunikacijskih i drugih sredstava i opreme, o meteorološkim uvjetima prognoziranim za vrijeme leta (pri čemu će uzeti u obzir njihovo redovito dnevno ili češće provjeravanje ako se let planira za više dana unaprijed te prema potrebi modificirati odluku o svojstvima ili cjelokupnom provođenju leta), o dodatnim uvjetima za korištenje zračnog prostora kojim je predviđeno letenje bespilotne letjelice koje propisuju nadležna tijela (uz redovito dnevno provjeravanje tih uvjeta u slučaju planiranja leta za više dana unaprijed), te o geografskim i klimatskim karakteristikama područja u kojemu se treba održati planirani let, uz pomoć karata i drugih službenih izvora informacija. Učenici će konfigurirati let tako da mu je energetska bilanca povoljna, da su ispunjeni svi postavljeni uvjeti i da je u skladu sa svojstvima okoline. Učenici će sastaviti pripremu koja na jednoznačan, jasan i jezgrovit način: opisuje iznose i raspone prihvatljivosti parametara u kojima se treba održati let; popisuje letne manevre i druge radnje za let u užem smislu; navodi zaduženja, potrebne osposobljenosti i ovlaštenja svih osoba koje će sudjelovati u provođenju prijeletnih radnji, leta u užem smislu, poslijeletnih radnji i nadzora; popisuje vjerojatnije izvanredne događaje i postupke njihova procesiranja. Učenici će sastaviti: popis službi koje treba kontaktirati za dobivanje potrebnih dozvola s pripadnim rokovima u kojima navedeno treba provesti i osobama koje su zadužene za navedeno; potrebnu dokumentaciju koju će zadužene osobe trebati popuniti.
PRIMJER VREDNOVANJA
praktični rad
ocjena
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
meteorološka i navigacijska priprema leta
Učenik samostalno provodi meteorološku i navigacijsku pripremu te sastavlja cjeloviti plan leta.
Učenik samostalno provodi meteorološku i navigacijsku pripremu te sastavlja cjeloviti plan leta uz sugestije nastavnika.
Učenik provodi meteorološku i navigacijsku pripremu, sastavlja plan leta uz sugestije nastavnika.
Učenik provodi djelomičnu meteorološku i navigacijsku pripremu, sastavlja plan leta uz sugestije nastavnika.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U ovome modulu najčešće se koristi praktična nastava i samostalni rad pojedinačno ili u malim grupama. Pri pojedinačnom radu nastavnici će biti u mogućnosti provesti preporučene načine rada u cjelokupnom opsegu. Pri radu u malim grupama treba voditi računa da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaku grupu u kojoj će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi grupe imaju priliku stjecati iskustvo rada s članovima grupe različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku oko izvršavanja zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
Skup ishoda učenja iz SK:
Upravljanje letom i navigacija bespilotnih letjelica
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Pripremiti bespilotnu letjelicu za let unutar vidnog polja (VLOS).
Navesti sve potrebne radnje pravilnim redoslijedom.
Pripremiti bespilotnu letjelicu za let izvan vidnog polja (BVLOS).
Navesti sve potrebne radnje pravilnim redoslijedom.
Provesti pravilno upravljanje letom bespilotne letjelice.
Pravilno izvesti manevre koji obuhvaćaju istodobnu promjenu koordinata i brzina u tri prostorne dimenzije.
Interpretirati navigacijske podatke dostupne tijekom leta bespilotne letjelice.
Promijeniti letne parametre zbog izvanrednih promjena navigacijskih zahtjeva.
Objasniti promjene u letenju bespilotne letjelice zbog promjene meteoroloških uvjeta.
Promijeniti letne parametre zbog promjene meteoroloških uvjeta.
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav u ovome modulu je učenje temeljeno na radu primjenom bespilotnih letjelica i pripadne programske podrške za usvajanje cjelina vezanih uz održavanje, upravljanje letom, navigaciju i druge postupke sigurne uporabe bespilotnih letjelica.
Dio ishoda učenja odnosi se na stjecanje teorijskog znanja o bespilotnim letjelicama te o njihovu sigurnom i učinkovitom korištenju za obavljanje različitih praktičnih zadataka.
Nastavne cjeline/teme
a. Upravljanje bespilotnom letjelicom
b. Navigacija bespilotnih letjelica
c. Specifične primjene bespilotnih sustava
Načini i primjer vrednovanja
Ishodi učenja provjeravaju se usmeno ili pisano ili vježbom i projektnim zadatkom.
Projektni zadatak: provesti let bespilotnom letjelicom prema sastavljenoj pripremi.
Opis projektnog zadatka: Učenici će proučiti dobivenu pripremu; provjeriti stanje letjelice, transportnih, komunikacijskih i drugih sredstava i opreme predviđene za korištenje tijekom leta; provjeriti usklađenost aktualnih meteoroloških uvjeta s meteorološkim uvjetima navedenim u pripremi za let; pripremiti lokaciju polijetanja; provesti potrebne dogovore s drugim osobama čije sudjelovanje u provedbi leta je navedeno u pripremi; provesti prijeletni pregled; provesti let slijedom radnji navedenih u pripremi; provesti poslijeletni pregled; provesti dodatno potrebne radnje vezane uz bespilotnu letjelicu i sva sredstva i opremu korištenu tijekom leta; ispuniti potrebnu dokumentaciju; popisati službe koje treba obavijestiti o provedenim aktivnostima usmeno ili na druge načine. Učenici će znati provesti postupke u slučaju odstupanja između stvarnog stanja i uvjeta letenja propisanih pripremom.
PRIMJER VREDNOVANJA
praktični rad
ocjena
izvrstan
vrlo dobar
dobar
dovoljan
provođenje leta prema obavljenoj pripremi
Učenik samostalno provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje.
Učenik samostalno provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje uz sugestije nastavnika
Učenik provodi prijeletne radnje, let i poslijeletne radnje uz sugestije nastavnika.
Učenik provodi dio potrebnih radnji, uz sugestije nastavnika.
Prilagodba iskustava učenja za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U ovome modulu najčešće se koristi praktična nastava i samostalni rad pojedinačno ili u malim grupama. Pri pojedinačnom radu nastavnici će biti u mogućnosti provesti preporučene načine rada u cjelokupnom opsegu. Pri radu u malim grupama treba voditi računa da polaznici s posebnim potrebama budu ravnomjerno raspoređeni u svaku grupu u kojoj će imati svoju ulogu. Na takav način svaki polaznik ima priliku pokazati svoje jače strane, a ostali članovi grupe imaju priliku stjecati iskustvo rada s članovima grupe različitih sposobnosti sukladno realnome radnom okruženju.
U individualiziranom upitniku za svakog učenika s posebnim potrebama navedeni su preporučeni načini rada, primjeri individualizacije te načini i oblici vrednovanja. Poseban naglasak treba staviti na kontinuirano vrednovanje za učenje koristeći kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije u cilju motiviranja učenika, jačanja samopouzdanja te omogućavanja daljnjeg napretka. Tijekom izvođenja nastave nastavnik ima aktivnu ulogu u pomaganju učeniku oko izvršavanja zadanih zadataka, ali ne izvršava zadatke umjesto učenika.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja