Predmet Javnog poziva (u daljnjem tekstu: Poziv) dodjela je bespovratnih sredstava Agencije za elektroničke medija za provjeru točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama a istim se definiraju ciljevi, kriteriji i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih provedbi projekata u uspostavi sustava provjere medijskih činjenica koje se financiraju iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (u daljnjem tekstu: NPOO).
Javni poziv se raspisuje u sklopu mjere „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ (referentni broj: NPOO C1.1.1. R6-I2), a nositelji mjere su Ministarstvo kulture i medija i Agencija za elektroničke medije.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja i partnera, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe postupka dodjele kojim se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Napomena:
U postupku pripremanja projektnog prijedloga prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovno pratiti ima li eventualnih ažuriranja (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva, koje se objavljuju na internetskoj stranici www.aem.hr, dok će se na internetskoj stranici https://fondovieu.gov.hr objaviti obavijest.
Propisi koji se odnose na ovaj Poziv su propisi koji su važeći u trenutku njegove objave, te se na Upute i ostalu prateću dokumentaciju, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
Prijavitelji se posebice trebaju upoznati s uvjetima Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (u daljnjem tekstu: Ugovor) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika sredstava. Predložak Ugovora sastavni je dio Poziva (Prilog 1).
0
Komentiraj
Zakonodavni i strateški okvir
Kako bi odgovorila na izazove krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19 Europska unija je 2020. godine uspostavila Mehanizam za oporavak i otpornost kao dio instrumenta EU sljedeće generacije. Planovi za oporavak i otpornost, koje izrađuju države članice u suradnji s Europskom komisijom, temelj su za korištenje sredstava iz spomenutog Mehanizma, a time i glavni strateški dokument za planiranje i provedbu reformi, ulaganja i projektnih inicijativa država članica usmjerenih na gospodarski oporavak, održivi razvoj te zelenu i digitalnu tranziciju. U Planu za oporavak i otpornost daje se pregled reformi i povezanih ulaganja koje će država članica provesti u sljedećim godinama u skladu s propisanim ciljevima Mehanizma za oporavak i otpornost.
Uredba (EU) 2021/241 o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost ne utvrđuje direktno oblike bespovratnih sredstava koje država članica dodjeljuje krajnjim primateljima tj. korisnicima. Međutim, Uredba općenito navodi obvezu dosljednosti primjene različitih instrumenata Unije.
Naknadne izmjene/dopune/ispravci propisa i dugih primjenjivih akata koji su bili na snazi u vrijeme objave Poziva mogu utvrđivati obvezne dodatne ili nove uvjete, te se primjenjuje ono što je u njima utvrđeno, na način kako je u njima utvrđeno.
Pravna osnova:
◊Ugovor o Europskoj uniji (konsolidirana verzija, SL C 115/13, 9.5.2008.) (UEU);
◊Ugovor o funkcioniranju Europske unije (konsolidirana verzija, SL C 115/47, 9.5.2008.) (UFEU);
◊Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (Narodne novine, Međunarodni ugovori, br. 2/2012);
◊Uredba (EU) 2021/241 Europskog Parlamenta i Vijeća od 12. veljače 2021. o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost;
◊Odluka o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (Narodne novine, br. 78/2021);
◊Uredba (EU) 2020/852 Europskog Parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2020. o uspostavi okvira za olakšavanje održivih ulaganja i izmjeni Uredbe (EU) 2019/2088 (Uredba o EU taksonomiji);
◊Delegirana Uredba Komisije (EU) 2021/2139 оd 4. lipnja 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2020/852 Europskog parlamenta i Vijeća utvrđivanjem kriterija tehničke provjere na temelju kojih se određuje pod kojim se uvjetima smatra da ekonomska djelatnost znatno doprinosi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama i nanosi li ta ekonomska djelatnost bitnu štetu kojem drugom okolišnom cilju;
◊Uredba (EU, Euratom) 2018/1046 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018. o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 (Financijska uredba);
◊Uredba Komisije (EU) 1407/2013 od 18. prosinca 2013. godine o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore; koju je izmijenila Uredba Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) 1407 /2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe GBER u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi (OJ L 215, 7.7.2020, p. 3-6) (u daljnjem tekstu: de minimis Uredba) odnosno Uredba Komisije (EU) 2023/1315 od 23.lipnja 2023. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora i Uredbe (EU) 2022/2473 o proglašenju određenih kategorija potpora poduzetnicima koji se bave proizvodnjom, preradom i stavljanjem na tržište proizvoda ribarstva i akvakulture spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora
◊Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ - Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR);
◊Direktiva 2010/13/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 10. ožujka 2010. o koordinaciji određenih odredaba utvrđenih zakonima i drugim propisima u državama članicama o pružanju audiovizualnih medijskih usluga (Direktiva o audiovizualnim medijskim uslugama);
◊Direktiva (EU) 2019/790 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o autorskom pravu i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu i izmjeni direktiva 96/9/EZ i 2001/29/EZ;
◊Preporuka Komisije (2003/361/EC) od 6. svibnja 2003. o definiciji mikro, malih i srednjih poduzeća (OJ L 124, 20.5.2003);
◊Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva (Narodne novine, br. 29/2002, 63/2007, 53/2012, 56/2013, 121/2016);
◊Zakon o obrtu (Narodne novine, br. 143/2013, 127/2019, 41/2020);
◊Zakon o državnim potporama (Narodne novine, br. 47/14, 69/17);
◊Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (Narodne novine, br. 157/13, 152/14, 39/18, 32/20);
◊Zakon o ravnopravnosti spolova (Narodne novine, br. 82/08, 69/17);
◊Zakon o suzbijanju diskriminacije (Narodne novine, br. 85/08, 112/12);
◊Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima (Narodne novine, br. 111/21);
◊Zakon o elektroničkim medijima (Narodne novine, br. 111/21, 114/22);
◊Zakon o medijima (NN 59/04, NN 84/11, NN 81/13, 114/22);
◊Zakon o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19)
◊Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 121/14, 114/22)
◊Stečajni zakon (Narodne novine, br. 71/15, 104/17, 36/22);
◊Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Narodne novine, br. 108/12, 144/12, 81/13, 112/13, 71/15, 78/15, 114/22);
◊Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registra udruga Republike Hrvatske i registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj (NN 4/15, 14/20)
◊Pravilnik o upisniku pružatelja medijskih usluga, elektroničkih publikacija i neprofitnih proizvođača audiovizualnog i/ili radijskog programa (NN 134/13, 79/14, 23/17).
◊Pravilnik o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti (Narodne novine, br. 78/13);
◊Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma (Narodne novine, br. 108/17, 39/19);
◊Odluka o provedbi ulaganja/reforme C1.1.1. R6-I2 „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka (Klasa: 614-01/22-01/0005, Urbroj: 532-07-01/1-22-01 od 12. svibnja 2022. godine) (u daljnjem tekstu: Provedbena odluka)
Uz prethodno utvrđene propise, primjenjuju se i svi delegirani i provedbeni akti koji se na temelju njih donose.
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 8. srpnja 2021. godine donijela Odluku o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NN 78/21).
Temeljem Provedbene odluke, tijelo koje provodi reformu/ulaganje, u suradnji s Ministarstvom kulture i medija, je Agencija za elektroničke medije.
0
Komentiraj
Predmet, ciljevi i očekivani rezultati Poziva
Predmet Poziva:Dodjela bespovratnih sredstava znanstveno-obrazovnim, znanstvenim i znanstveno-istraživačkim ustanovama (sveučilišta, fakulteti, visoka učilišta, veleučilišta, instituti) i udrugama, samostalno ili u partnerstvu sa znanstveno-obrazovnim i znanstveno-istraživačkim ustanovama i/ili udrugama i/ili pravnim ili fizičkim osobama (samostalni medijski profesionalci) koje su mikro, malo ili srednje poduzeće sukladno definiciji malih i srednjih poduzeća na način utvrđen u Prilogu I. Definicija MSP-ova Uredbe 651/2014, u svojstvu prihvatljivih partnera, upisani u odgovarajuće upisnike za obavljanje medijske djelatnosti a kojima osnivač nije tijelo javne vlasti.
Bespovratna sredstva se dodjeljuju za sufinanciranje aktivnosti povezanih s provedbom projekta za uspostavu sustava provjere točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama, ulaganjima u jačanje kapaciteta i kompetencija postojećih provjeravatelja informacija (fact-checkera), uspostavljanjem novih neovisnih provjeravatelja i uspostavljanjem i jačanjem sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama i otpornosti medija na dezinformacije, te poticanjem kvalitetnog i vjerodostojnog novinarstva, kao i poticanjem stvaranja medijskih sadržaja vezanih uz borbu protiv dezinformacija. Aktivnosti obuhvaćene ovim javnim pozivom trebaju doprinijeti jačanju otpornosti društva na dezinformacije smanjenjem količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanjem informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža i jačanjem medijske pismenosti.
Svrha (cilj) Poziva:jačanje otpornosti društva na dezinformacije smanjenjem količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanje informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža, jačanje kvalitete novinarstva i vjerodostojnog izvještavanja i jačanje medijske pismenosti.
Posebni ciljevi Poziva:
a.Jačanje kapaciteta i kompetencija postojećih provjeravatelja informacija (fact-checkera) i uspostavljanje novih neovisnih provjeravatelja.
b.Uspostavljanje i jačanje sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama i poticanje stvaranja medijskih sadržaja vezanih uz borbu protiv dezinformacija.
0
Komentiraj
Načela rada
Kako bi se osigurao integritet djelovanja u okviru programa uspostave i jačanja sustava provjere točnosti informacija, ključno je da se prijavitelji pridržavaju temeljnih Načela rada.
Prijaviteljima su kao sastavni dio ovog Poziva stavljena na uvid Načela rada (Prilog 2) kojima se prijavitelje upućuje na obvezu prihvaćanja i poštivanja temeljnih standarda i načela rada kojima se vode i ključne međunarodne organizacije i projekti na području borbe protiv dezinformacija i provjere točnosti informacija, poput, primjerice International fact-checking network (IFCN), European Digital Media Observatory (EDMO) i sličnih.
Prihvaćanje Načela rada predstavlja eliminacijski kriterij. Ujedno, pridržavanje Načela rada predstavlja jedan od temeljnih kriterija pri nadzoru provedbe projekta, usvajanju obaveznih periodičnih izvještaja o provedbi (su)financiranog projektnog prijedloga, usvajanju završnog izvještaja i ocjenjivanju provedbe projekta. Nepridržavanje temeljnih Načela rada predstavlja osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti.
Napomena:
Prijavitelj i partner (ukoliko se radi o projektnom partnerstvu) u sklopu prijave potpisuju Izjavu o prihvaćanju Načela rada i nepostojanju sukoba interesa a kojom ujedno potvrđuju da nisu u sukobu interesa s organizacijom, institucijom ili osobom koja bi na bilo koji način ugrozila temeljna načela neovisnosti, nezavisnosti, transparentnosti i nepristranosti provjeravatelja informacija (Obrazac 5).
Prijavitelj i partner u sklopu prijave potpisuju Izjavu o financijskoj neovisnosti (Obrazac 6.)
Osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti predstavlja i izricanje mjera sukladno pozitivnim pravnim propisima Republike Hrvatske u slučajevima kada se utvrdi poticanje, pogodovanje poticanju i širenju mržnje ili diskriminacije na osnovi rasne ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog naslijeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije sukladno Zakonu o medijima (NN 59/04, 84/11, 81/13, 114/22 ) i Zakonu o elektroničkim medijima (NN 111/21, 114/22 ).
0
Komentiraj
Vrednovanje Poziva
Prijavom na ovaj Poziv prijavitelj daje suglasnost za korištenje cjelokupne prijavne dokumentacije i podataka iz procjene projektnih prijedloga u svrhu provedbe vrednovanja Poziva, neovisno o tome hoće li prijavitelju biti dodijeljena bespovratna sredstva. Pristup podacima će omogućiti provedbu vrednovanja učinka koji se zasniva na usporedbi između ispitane i kontrolne skupine, koje uključuju korisnike i njima slične prijavitelje, odnosno subjekte koji nisu korisnici Poziva. Nadležno tijelo će osigurati očuvanje povjerljivosti podataka prilikom provedbe vrednovanja Poziva.
Ukoliko nadležna tijela odluče provoditi vrednovanje Poziva, tijekom, po završetku i/ili u godinama nakon provedbe projekata, provodit će se ankete sa svrhom prikupljanja podataka o rezultatima koje su prijavitelji/partneri ostvarili u odnosu na početno stanje projekta prijavljeno prilikom predaje projekta. Prijavom na ovaj Poziv prijavitelj i partner se obvezuju sudjelovati u anketama, ukoliko ih nadležna tijela odluče provesti te daju suglasnost za korištenje prikupljenih podataka u svrhu vrednovanja Poziva.
Nadležno tijelo osigurat će da eventualne ankete ne predstavljaju administrativno opterećenje za ispitanike.
0
Komentiraj
Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava
Ukupano raspoloživa bespovratna sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva u iznosu od 1.800.000,00 EUR planirana su i osigurana u Državnom proračunu RH iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Zadržava se pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po pojedinom projektu iznosi:
Najniži iznos 99.542, 10 EUR;
najviši iznos 199.084,21 EUR.
Najviša stopa financiranja za ovaj Poziv može iznositi 100 % prihvatljivih troškova do najvišeg iznosa bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po projektu.
Bespovratna sredstva koja se dodjeljuju korisniku smatraju se potporama male vrijednosti (de minimis potpore).
Iznos sredstava koji se traže projektom ne smije premašiti dopušteni prag potpore male vrijednosti koje se dodjeljuju na temelju Programa de minimis (Dodatak 1).
Bespovratna sredstva koja se dodjeljuju u okviru ovog Poziva predstavljaju de minimis potporu u smislu Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore i Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 te Uredbe 2023/1315 od 23.lipnja 2023. o izmjeni Uredbe 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi, potpore će se dodjeljivati sukladno Programu dodjele potpora male vrijednosti (de minimis) u skladu s uvjetima propisanima de minimis Uredbom (Dodatak 1).
Isključenje
Bespovratna sredstva neće se dodjeljivati prijaviteljima koji su za predmetni projekt, odnosno troškove koje projekt uključuje, već primili državnu potporu ili potporu male vrijednosti, ili bilo koju potporu ili darovnicu u bilo kojem obliku i iz bilo kojeg javnog izvora.
Dvostruko financiranje
Načelo zabrane dvostrukog financiranja podrazumijeva da se treba izbjegavati dvostruko financiranje istih troškova iz Mehanizma za oporavak i otpornost i drugih programa Unije te javnih izvora.
Ukupna vrijednost pojedinog projekta uključuje:
bespovratna sredstva koja će biti dodijeljena pojedinom projektu za dio prihvatljivih troškova projekta, i
sredstva prijavitelja za sufinanciranje ostatka vrijednosti prihvatljivih troškova i ukupan iznos vrijednosti neprihvatljivih troškova projekta, ukoliko je primjenjivo.
Prijavitelj se obvezuje iz vlastitih sredstava ili osiguravanjem financiranja na drugi način osigurati:
sredstva za financiranje razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih troškova projekta te iznosa bespovratnih sredstava;
sredstva za financiranje ukupnih neprihvatljivih troškova projektnog prijedloga.
*Dokaz o osiguranju vlastitih sredstava (Prijavitelja) za sufinanciranje predloženog projekta sukladno točki 3.1.
Dokaz o osiguranju vlastitih sredstava potrebno je dostaviti samo u slučajevima kada ukupni prihvatljivi troškovi prelaze zatraženi iznos bespovratnih sredstava kao i u slučaju postojanja neprihvatljivih troškova.
0
Komentiraj
2.Pravila Poziva Prihvatljivost prijavitelja i partnera, formiranje partnerstva
0
Komentiraj
Prihvatljivost prijavitelja
Na Poziv na dostavu projektnih prijedloga prijavitelj se može prijaviti sam ili u projektnom partnerstvu, pri čemu se naglašava kako se ovim Pozivom potiče stvaranje partnerstava i prijava tematskih projekata kojima se obrađuju specifične teme od javnog interesa, a u cilju postizanja šireg dosega projekata i njihovih učinaka na društvo i zajednicu.
Napomena: Neovisno o ulozi partnera, prijavitelj/korisnik preuzima potpunu pravnu i financijsku odgovornost za upravljanje i provedbu projekta.
Prijavitelj može biti organizacija civilnoga društva sa sljedećim pravnim statusom:
a) udruga – osnovana, registrirana i djeluje sukladno Zakonu o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19) čije područje djelovanja je tematski vezano za projekt odnosno ciljeve Poziva i/ili
b) znanstveno-obrazovna, znanstvena i znanstveno-istraživačka ustanova (sveučilišta, fakulteti, visoka učilišta, veleučilišta, instituti).
Prijavitelj mora dokazati da:
-je pravna osoba javnog ili privatnog prava registrirana za obavljanje djelatnosti u RH, u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci;
-nema duga po osnovi javnih davanja o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju ili mu je odobrena odgoda plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
-nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku zatvaranja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije
-ima dostatne financijske, stručne i administrativne kapacitete za provedbu projekta samostalno i/ili u suradnji s partnerima
-nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz javnih izvora
-je upisan u Registar neprofitnih organizacija - RNO (ukoliko je primjenjivo)
-ispunjava obveze koje se odnose na financijsko izvještavanje propisane odgovarajućim zakonom (predano financijsko izvješće za 2022. godinu).
U nastavku su tablično prikazani uvjeti prihvatljivosti prijavitelja te odnosni izvori provjere:
Napomena: Obratiti pozornost na starost traženih dokumenata
Tablica 2: Pregled uvjeta prihvatljivosti i izvora provjere uvjeta prihvatljivosti za prijavitelje
UVJET PRIHVATLJIVOSTI PRIJAVITELJA
IZVOR PROVJERE/POTVRDA O ISPUNJAVANJU UVJETA
Ustanova iz sustava visokog obrazovanja
Udruga
Pravna osoba javnog ili privatnog prava registrirana za obavljanje djelatnosti u RH (u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci)
Sudski registar
I
Upisnik visokih učilišta (Ministarstvo znanosti i obrazovanja)
ili drugi upisnik / registar / slično iz čijeg izvatka se može provjeriti pravni oblik i status prijavitelja
Registar udruga
Nema duga po osnovi javnih davanja o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju ili mu je odobrena odgoda plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
Potvrda Ministarstva financija/ Porezne uprave o nepostojanju javnog duga po osnovi javnih davanja (ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga.
Nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku zatvaranja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije
Izjava prijavitelja / partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava (ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga, te koja je datirana, potpisana od strane ovlaštene osobe partnera odnosno osobe koja je u trenutku potpisivanja predmetne Izjave upisana u odgovarajući registar kao osoba ovlaštena za zastupanje u mandatu te ovjerena službenim pečatom pravne osobe)
Ima dostatne financijske, stručne i administrativne kapacitete za provedbu projekta u suradnji s partnerima
Izjava prijavitelja / partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele u postupku dodjele bespovratnih sredstava (ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga, te koja je datirana, potpisana od strane ovlaštene osobe partnera odnosno osobe koja je u trenutku potpisivanja predmetne Izjave upisana u odgovarajući registar kao osoba ovlaštena za zastupanje u mandatu te ovjerena službenim pečatom pravne osobe)
Nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz javnih izvora
Izjava prijavitelja / partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele u postupku dodjele bespovratnih sredstava (ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga, te koja je datirana, potpisana od strane ovlaštene osobe partnera odnosno osobe koja je u trenutku potpisivanja predmetne Izjave upisana u odgovarajući registar kao osoba ovlaštena za zastupanje u mandatu te ovjerena službenim pečatom pravne osobe)
Ispunjava obveze koje se odnose na financijsko izvještavanje propisane odgovarajućim zakonom (predano financijsko izvješće za 2022. godinu).
RNO - udruge
FINA - ustanove
FINA
RNO
NAPOMENA: Nedostatak traženih dokaza i/ili dostava dokaza starijih od traženog predstavlja eliminirajući kriterij te projektne prijave koje ne sadržavaju sve tražene i primjenjive dokaze neće biti uzete u daljnje razmatranje odnosno biti će odbačene.
0
Komentiraj
Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
Partneri mogu biti:
-Znanstveno-obrazovna, znanstvena i znanstveno-istraživačka ustanova (sveučilišta, fakulteti, visoka učilišta, veleučilišta, instituti).;
-Organizacije civilnoga društva sa sljedećim statusom:
oudruga – osnovana, registrirana i djeluje sukladno Zakonu o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19) čije područje djelovanja je tematski vezano za projekt odnosno ciljeve Javnog poziva;
ozaklada – osnovana, registrirana i djeluje sukladno Zakonu o zakladama (NN 106/18, 98/19);
-Pravne i/ili fizičke osobe (medijski profesionalci) koje su mikro, mali ili srednji poduzetnici sukladno definiciji malih i srednjih poduzeća na način utvrđen u Prilogu Preporuke Komisije od 6. svibnja 2003. o definiciji mikro, malih i srednjih poduzeća (OJ L 124, 20.5.2003), upisani u odgovarajuće upisnike za obavljanje medijske djelatnosti a kojima osnivač nije tijelo javne vlasti, u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci.
-Strukovne komore.
Izbor svakog od partnera te opis uloge i doprinosa rezultatima provedbe projektnog prijedloga moraju biti jasno opisani i obrazloženi u dokumentaciji projektnog prijedloga temeljem najmanje jednog od sljedećih kriterija:
-Partner posjeduje potrebna specifična znanja i vještine u područjima djelovanja za aktivnosti za koje je nadležan;
-Partner posjeduje odgovarajuće iskustvo rada u područjima djelovanja za aktivnosti za koje je nadležan;
-Partner posjeduje odgovarajuće kapacitete za provedbu aktivnosti (administrativne, tehničke, financijske);
-Partner jedinstveno i nedvojbeno pridonosi uspješnoj provedbi projekta i ostvarivanju njegovih ciljeva, odnosno dostavljen je opis razloga zbog kojih je oportunije da relevantni dio aktivnosti provodi partner, a ne prijavitelj.
Partnerstvo na projektu dokazuje se Izjavom o partnerstvu prijavitelja i partnera, pripremljenog u skladu s Obrascem 3 ovih Uputa.
Svi partneri moraju biti u mogućnosti dokazati svoj pravni status.
NAPOMENA:
Znanstveno - obrazovna, znanstvena i znanstveno - istraživačka ustanova kao i organizacija civilnoga društva sa statusom udruge koja se prijavljuje kao partner, uvjete prihvatljivosti i izvore provjere dokazuje slijedom Tablice 2 iz točke 2.1.
NAPOMENA:
Organizaciji koja je u svojstvu nositelja i/ili partnera ugovorila projekt u okviru ovog Poziva dozvoljeno je pružati usluge u okviru drugih projekata po, za to uobičajenim tržišnim pravilima i/ili cijenama, uz uvjet da se ne radi o dvostrukom financiranju, odnosno da su projektne aktivnosti jasno razdvojene a što je podložno nadzoru i provjeri.
Partner mora dokazati da:
-Je pravna osoba javnog ili privatnog prava registrirana u RH upisana u odgovarajuće upisnike minimalno 12 mjeseci prije dana podnošenja projektne prijave
-Ima usvojen statut medija (ukoliko je primjenjivo)
-Nije prekršajno kažnjen na temelju pravomoćne sudske odluke zbog kršenja odredbi Zakona o medijima/ Zakona o elektroničkim medijima u razdoblju od 12 mjeseci prije podnošenja projektnog prijedloga i, ako je primjenjivo, u razdoblju od 12 mjeseci prije podnošenja projektnog prijedloga, Vijeće za elektroničke medije nije mu izreklo opomenu, i, ako mu, ako je primjenjivo, u razdoblju od 12 mjeseci prije podnošenja projektnog prijedloga, nije privremeno oduzeta koncesija.
-Nema duga po osnovi javnih davanja o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju ili mu je odobrena odgoda plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje.
-Nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnompostupku, postupku zatvaranja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije
-Ima dostatne financijske, stručne, iskustvene i provedbene kapacitete za provedbu projekta
-Nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz javnih izvora
U nastavku tablični prikaz uvjeta prihvatljivosti partnere i odnosnih izvora dokaza/provjere.
Tablica 3: Pregled uvjeta prihvatljivosti i izvora provjere uvjeta prihvatljivosti za partnere navedene u točki 2.2. (osim za Znanstveno - obrazovne, znanstveno i znanstveno - istraživačke ustanove kao i organizacije civilnoga društva sa statusom udruge koja se prijavljuje kao partner za koje je pregled prihvatljivosti dat u Tablici 2, točka 2.1.)
UVJET PRIHVATLJIVOSTI PARTNERA
IZVOR PROVJERE/POTVRDA O ISPUNJAVANJU UVJETA
Pravna osoba - koja samostalno obavlja medijsku djelatnost
Fizičke osobe koje samostalno obavljaju medijsku djelatnost
Zaklada
Strukovna komora
Pravna osoba/ fizička osoba javnog ili privatnog prava registrirana u RH i u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci.
Dokazuje se prema uputama u stupcima ispod pojedinačnog tima partnera.
Neprofitni i komercijalni pružatelji medijskih usluga i novinski nakladnici upisani u odgovarajuću knjigu / upisnik:
a) neprofitni i komercijalni nakladnik televizije – upisan u Knjigu pružatelja medijske usluge televizije za obavljanje djelatnosti pružanja medijske usluge televizije
b) neprofitni i komercijalni nakladnik radija – upisan u Knjigu pružatelja medijskih usluga radija za obavljanje djelatnosti pružanja medijske usluge radija
c) neprofitni i komercijalni pružatelj medijskih usluga iz članka 26. i 92. Zakona o elektroničkim medijima – upisan u Knjigu pružatelja medijskih usluga na zahtjev ili Knjigu pružatelja medijskih usluga satelitom, kabelom, internetom i drugim dopuštenim oblicima prijenosa
d) neprofitni i komercijalni pružatelj elektroničkih publikacija – upisan u Upisnik pružatelja elektroničkih publikacija
e) novinski nakladnik – upisan u Upisnik o izdavanju i distribuciji tiska.
Za prijavitelje, navedene pod a), b), c) i d) knjige / upisnike vodi Agencija za elektroničke medije.
a) Televizijski nakladnici - Agencija za elektroničke medije
b) Radijski nakladnici - Agencija za elektroničke medije
c) Dopuštenja na zahtjev - Agencija za elektroničke medije ili
Dopuštenja za satelit, kabel, internet i druge dopuštene oblike prijenosa - Agencija za elektroničke medije.
d) Elektroničke publikacije - Agencija za elektroničke medije
e) Za prijavitelje, navedene pod e) potrebno je dostaviti potvrdu Hrvatske gospodarske komore kojom se dokazuje da je prijavitelj novinski nakladnik (ne stariju od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga).
UPUTE ZA PRIJAVITELJE
Javni poziv na dodjelu bespovratnih sredstava za Uspostavu provjere medijskih činjenica
( referentni broj: NPOO C1.1.1. R6-I2)
Sadržaj
1. Opće informacije
1.1. Zakonodavni i strateški okvir
1.2. Odgovornost za upravljanje
1.3. Predmet, ciljevi i očekivani rezultati Poziva
1.4. Načela rada
1.5. Vrednovanje Poziva
1.6. Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava
2. Pravila Poziva
2.1. Prihvatljivost prijavitelja
2.2. Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
2.3. Pridruženi partneri
2.4. Kriteriji za isključenje prijavitelja/partnera
2.5. Neprihvatljive prijave
2.6. Broj projektnih prijedloga
2.7. Zahtjevi koji se odnose na sposobnost prijavitelja i partnera, učinkovito korištenje sredstava i održivost projekta
2.8. Prihvatljivost projekta
2.9. Prihvatljive aktivnosti projekta
2.10. Neprihvatljive aktivnosti projekta
2.11. Opći zahtjevi koji se odnose na prihvatljivost troškova za provedbu projekta
2.12. Prihvatljive kategorije troškova
2.13. Neprihvatljivi troškovi
2.14. Prihodi od projektnih aktivnosti
2.15. Horizontalna načela
3. Kako se prijaviti
3.1. Projektni prijedlog
3.2. Objava rezultata Poziva
4. Postupak dodjele
4.1. Postupak dodjele bespovratnih sredstava
4.2. Prigovori
4.3. Povlačenje projektnog prijedloga
4.4. Vremenski okvir
5. Provedba projekta
5.1. Razdoblje provedbe projekta
5.2. Praćenje provedbe projekta odobrenih i sufinanciranih projekata te njihovo vrednovanje
5.3. Povrat sredstava
5.4. Informiranje i vidljivost
5.5. Podnošenje zahtjeva za predujam
5.6. Zaštita osobnih podataka
6. Obrasci i prilozi
7. Popis kratica
1. Opće informacije
Predmet Javnog poziva (u daljnjem tekstu: Poziv) dodjela je bespovratnih sredstava Agencije za elektroničke medija za provjeru točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama a istim se definiraju ciljevi, kriteriji i postupci za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih provedbi projekata u uspostavi sustava provjere medijskih činjenica koje se financiraju iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (u daljnjem tekstu: NPOO).
Javni poziv se raspisuje u sklopu mjere „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“ (referentni broj: NPOO C1.1.1. R6-I2), a nositelji mjere su Ministarstvo kulture i medija i Agencija za elektroničke medije.
Ove Upute za prijavitelje (u daljnjem tekstu: Upute) određuju pravila o načinu podnošenja projektnih prijedloga, navode kriterije prihvatljivosti i kriterije odabira projektnih prijedloga, kriterije prihvatljivosti prijavitelja i partnera, aktivnosti i izdataka te pravila provedbe postupka dodjele kojim se dodjeljuju bespovratna sredstva u okviru ovog Poziva.
Napomena:
U postupku pripremanja projektnog prijedloga prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva, te redovno pratiti ima li eventualnih ažuriranja (izmjene i/ili dopune) dokumentacije Poziva, koje se objavljuju na internetskoj stranici www.aem.hr , dok će se na internetskoj stranici https://fondovieu.gov.hr objaviti obavijest .
Propisi koji se odnose na ovaj Poziv su propisi koji su važeći u trenutku njegove objave, te se na Upute i ostalu prateću dokumentaciju, kao i na sve odnose koji proizlaze iz Poziva, primjenjuje pozitivno zakonodavstvo što uključuje zakonske i podzakonske akte RH i EU koji su naknadno stupili na snagu, kao i sve njihove kasnije izmjene i dopune. Dužnost je prijavitelja provjeriti primjenjivo zakonodavstvo u trenutku dostave projektnog prijedloga, jer će se na prijavitelja primijeniti propisi koji su na snazi (važeći) u trenutku podnošenja projektnog prijedloga.
Prijavitelji se posebice trebaju upoznati s uvjetima Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava (u daljnjem tekstu: Ugovor) u kojima se razrađuju prava i obveze prijavitelja kao korisnika sredstava. Predložak Ugovora sastavni je dio Poziva (Prilog 1).
Zakonodavni i strateški okvir
Kako bi odgovorila na izazove krize uzrokovane pandemijom bolesti COVID-19 Europska unija je 2020. godine uspostavila Mehanizam za oporavak i otpornost kao dio instrumenta EU sljedeće generacije. Planovi za oporavak i otpornost, koje izrađuju države članice u suradnji s Europskom komisijom, temelj su za korištenje sredstava iz spomenutog Mehanizma, a time i glavni strateški dokument za planiranje i provedbu reformi, ulaganja i projektnih inicijativa država članica usmjerenih na gospodarski oporavak, održivi razvoj te zelenu i digitalnu tranziciju. U Planu za oporavak i otpornost daje se pregled reformi i povezanih ulaganja koje će država članica provesti u sljedećim godinama u skladu s propisanim ciljevima Mehanizma za oporavak i otpornost.
Uredba (EU) 2021/241 o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost ne utvrđuje direktno oblike bespovratnih sredstava koje država članica dodjeljuje krajnjim primateljima tj. korisnicima. Međutim, Uredba općenito navodi obvezu dosljednosti primjene različitih instrumenata Unije.
Naknadne izmjene/dopune/ispravci propisa i dugih primjenjivih akata koji su bili na snazi u vrijeme objave Poziva mogu utvrđivati obvezne dodatne ili nove uvjete, te se primjenjuje ono što je u njima utvrđeno, na način kako je u njima utvrđeno.
Pravna osnova:
◊ Ugovor o Europskoj uniji (konsolidirana verzija, SL C 115/13, 9.5.2008.) (UEU);
◊ Ugovor o funkcioniranju Europske unije (konsolidirana verzija, SL C 115/47, 9.5.2008.) (UFEU);
◊ Ugovor o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (Narodne novine, Međunarodni ugovori, br. 2/2012);
◊ Uredba (EU) 2021/241 Europskog Parlamenta i Vijeća od 12. veljače 2021. o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost;
◊ Odluka o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (Narodne novine, br. 78/2021);
◊ Uredba (EU) 2020/852 Europskog Parlamenta i Vijeća od 18. lipnja 2020. o uspostavi okvira za olakšavanje održivih ulaganja i izmjeni Uredbe (EU) 2019/2088 (Uredba o EU taksonomiji);
◊ Delegirana Uredba Komisije (EU) 2021/2139 оd 4. lipnja 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2020/852 Europskog parlamenta i Vijeća utvrđivanjem kriterija tehničke provjere na temelju kojih se određuje pod kojim se uvjetima smatra da ekonomska djelatnost znatno doprinosi ublažavanju klimatskih promjena ili prilagodbi klimatskim promjenama i nanosi li ta ekonomska djelatnost bitnu štetu kojem drugom okolišnom cilju;
◊ Uredba (EU, Euratom) 2018/1046 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. srpnja 2018. o financijskim pravilima koja se primjenjuju na opći proračun Unije, o izmjeni uredaba (EU) br. 1296/2013, (EU) br. 1301/2013, (EU) br. 1303/2013, (EU) br. 1304/2013, (EU) br. 1309/2013, (EU) br. 1316/2013, (EU) br. 223/2014, (EU) br. 283/2014 i Odluke br. 541/2014/EU te o stavljanju izvan snage Uredbe (EU, Euratom) br. 966/2012 (Financijska uredba);
◊ Uredba Komisije (EU) 1407/2013 od 18. prosinca 2013. godine o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore; koju je izmijenila Uredba Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) 1407 /2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe GBER u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi (OJ L 215, 7.7.2020, p. 3-6) (u daljnjem tekstu: de minimis Uredba) odnosno Uredba Komisije (EU) 2023/1315 od 23.lipnja 2023. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora i Uredbe (EU) 2022/2473 o proglašenju određenih kategorija potpora poduzetnicima koji se bave proizvodnjom, preradom i stavljanjem na tržište proizvoda ribarstva i akvakulture spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora
◊ Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ - Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR);
◊ Direktiva 2010/13/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 10. ožujka 2010. o koordinaciji određenih odredaba utvrđenih zakonima i drugim propisima u državama članicama o pružanju audiovizualnih medijskih usluga (Direktiva o audiovizualnim medijskim uslugama);
◊ Direktiva (EU) 2019/790 Europskog parlamenta i Vijeća od 17. travnja 2019. o autorskom pravu i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu i izmjeni direktiva 96/9/EZ i 2001/29/EZ;
◊ Preporuka Komisije (2003/361/EC) od 6. svibnja 2003. o definiciji mikro, malih i srednjih poduzeća (OJ L 124, 20.5.2003);
◊ Zakon o poticanju razvoja malog gospodarstva (Narodne novine, br. 29/2002, 63/2007, 53/2012, 56/2013, 121/2016);
◊ Zakon o trgovačkim društvima (Narodne novine, br. 111/1993, 34/1999, 121/1999, 52/2000, 118/2003,107/2007, 146/2008, 137/2009, 152/2011, 111/2012, 68/2013, 110/2015, 40/2019, 34/2022);
◊ Zakon o obrtu (Narodne novine, br. 143/2013, 127/2019, 41/2020);
◊ Zakon o državnim potporama (Narodne novine, br. 47/14, 69/17);
◊ Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (Narodne novine, br. 157/13, 152/14, 39/18, 32/20);
◊ Zakon o ravnopravnosti spolova (Narodne novine, br. 82/08, 69/17);
◊ Zakon o suzbijanju diskriminacije (Narodne novine, br. 85/08, 112/12);
◊ Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima (Narodne novine, br. 111/21);
◊ Zakon o elektroničkim medijima (Narodne novine, br. 111/21, 114/22);
◊ Zakon o medijima (NN 59/04, NN 84/11, NN 81/13, 114/22);
◊ Zakon o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19)
◊ Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 121/14, 114/22)
◊ Stečajni zakon (Narodne novine, br. 71/15, 104/17, 36/22);
◊ Zakon o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi (Narodne novine, br. 108/12, 144/12, 81/13, 112/13, 71/15, 78/15, 114/22);
◊ Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registra udruga Republike Hrvatske i registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj (NN 4/15, 14/20)
◊ Pravilnik o upisniku pružatelja medijskih usluga, elektroničkih publikacija i neprofitnih proizvođača audiovizualnog i/ili radijskog programa (NN 134/13, 79/14, 23/17).
◊ Pravilnik o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti (Narodne novine, br. 78/13);
◊ Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma (Narodne novine, br. 108/17, 39/19);
◊ Odluka o provedbi ulaganja/reforme C1.1.1. R6-I2 „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka (Klasa: 614-01/22-01/0005, Urbroj: 532-07-01/1-22-01 od 12. svibnja 2022. godine) (u daljnjem tekstu: Provedbena odluka)
Uz prethodno utvrđene propise, primjenjuju se i svi delegirani i provedbeni akti koji se na temelju njih donose.
Strateški okvir:
◊ Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. - 2026. na https://planoporavka.gov.hr/
◊ Provedbena Odluka Vijeća o odobrenju ocjene plana za oporavak i otpornost Hrvatske (2021., 0222 od 20. srpnja 2021.)
◊ Nacionalna razvojna strategija Republike Hrvatske do 2030. godine (Narodne novine, br. 13/2021);
◊ Strateški plan Ministarstva kulture i medija (2020. – 2022.)
◊ Komunikacija Komisije Europski zeleni plan COM(2019) 640 final na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/ALL/?uri=CELEX:52019DC0640
Odgovornost za upravljanje
Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 8. srpnja 2021. godine donijela Odluku o sustavu upravljanja i praćenju provedbe aktivnosti u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NN 78/21).
Temeljem Provedbene odluke, tijelo koje provodi reformu/ulaganje, u suradnji s Ministarstvom kulture i medija, je Agencija za elektroničke medije.
Predmet, ciljevi i očekivani rezultati Poziva
Predmet Poziva: Dodjela bespovratnih sredstava znanstveno-obrazovnim, znanstvenim i znanstveno-istraživačkim ustanovama (sveučilišta, fakulteti, visoka učilišta, veleučilišta, instituti) i udrugama, samostalno ili u partnerstvu sa znanstveno-obrazovnim i znanstveno-istraživačkim ustanovama i/ili udrugama i/ili pravnim ili fizičkim osobama (samostalni medijski profesionalci) koje su mikro, malo ili srednje poduzeće sukladno definiciji malih i srednjih poduzeća na način utvrđen u Prilogu I. Definicija MSP-ova Uredbe 651/2014, u svojstvu prihvatljivih partnera, upisani u odgovarajuće upisnike za obavljanje medijske djelatnosti a kojima osnivač nije tijelo javne vlasti.
Bespovratna sredstva se dodjeljuju za sufinanciranje aktivnosti povezanih s provedbom projekta za uspostavu sustava provjere točnosti informacija objavljenih u javnom prostoru, medijima i na društvenim mrežama, ulaganjima u jačanje kapaciteta i kompetencija postojećih provjeravatelja informacija (fact-checkera), uspostavljanjem novih neovisnih provjeravatelja i uspostavljanjem i jačanjem sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama i otpornosti medija na dezinformacije, te poticanjem kvalitetnog i vjerodostojnog novinarstva, kao i poticanjem stvaranja medijskih sadržaja vezanih uz borbu protiv dezinformacija. Aktivnosti obuhvaćene ovim javnim pozivom trebaju doprinijeti jačanju otpornosti društva na dezinformacije smanjenjem količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanjem informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža i jačanjem medijske pismenosti.
Svrha (cilj) Poziva: jačanje otpornosti društva na dezinformacije smanjenjem količine dezinformacija, misinformacija i lažnih vijesti u javnom prostoru, jačanje informacijske pouzdanosti i sigurnosti kod konzumiranja medijskih sadržaja i korištenja društvenih mreža, jačanje kvalitete novinarstva i vjerodostojnog izvještavanja i jačanje medijske pismenosti.
Posebni ciljevi Poziva:
a. Jačanje kapaciteta i kompetencija postojećih provjeravatelja informacija (fact-checkera) i uspostavljanje novih neovisnih provjeravatelja.
b. Uspostavljanje i jačanje sustava i procedura provjere informacija (fact-checking) u medijskim redakcijama i poticanje stvaranja medijskih sadržaja vezanih uz borbu protiv dezinformacija.
Načela rada
Kako bi se osigurao integritet djelovanja u okviru programa uspostave i jačanja sustava provjere točnosti informacija, ključno je da se prijavitelji pridržavaju temeljnih N ačela rada .
Prijaviteljima su kao sastavni dio ovog Poziva stavljena na uvid Načela rada ( Prilog 2 ) kojima se prijavitelje upućuje na obvezu prihvaćanja i poštivanja temeljnih standarda i načela rada kojima se vode i ključne međunarodne organizacije i projekti na području borbe protiv dezinformacija i provjere točnosti informacija, poput, primjerice International fact-checking network (IFCN), European Digital Media Observatory (EDMO) i sličnih.
Prihvaćanje Načela rada predstavlja eliminacijski kriterij. Ujedno, pridržavanje Načela rada predstavlja jedan od temeljnih kriterija pri nadzoru provedbe projekta, usvajanju obaveznih periodičnih izvještaja o provedbi (su)financiranog projektnog prijedloga, usvajanju završnog izvještaja i ocjenjivanju provedbe projekta. Nepridržavanje temeljnih Načela rada predstavlja osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti.
Napomena:
Prijavitelj i partner (ukoliko se radi o projektnom partnerstvu) u sklopu prijave potpisuju Izjavu o prihvaćanju Načela rada i nepostojanju sukoba interesa a kojom ujedno potvrđuju da nisu u sukobu interesa s organizacijom, institucijom ili osobom koja bi na bilo koji način ugrozila temeljna načela neovisnosti, nezavisnosti, transparentnosti i nepristranosti provjeravatelja informacija (Obrazac 5).
Prijavitelj i partner u sklopu prijave potpisuju Izjavu o financijskoj neovisnosti (Obrazac 6.)
Osnovu za pokretanje postupka utvrđivanja nepravilnosti predstavlja i izricanje mjera sukladno pozitivnim pravnim propisima Republike Hrvatske u slučajevima kada se utvrdi poticanje, pogodovanje poticanju i širenju mržnje ili diskriminacije na osnovi rasne ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog naslijeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije sukladno Zakonu o medijima (NN 59/04, 84/11, 81/13, 114/22 ) i Zakonu o elektroničkim medijima (NN 111/21, 114/22 ).
Vrednovanje Poziva
Prijavom na ovaj Poziv prijavitelj daje suglasnost za korištenje cjelokupne prijavne dokumentacije i podataka iz procjene projektnih prijedloga u svrhu provedbe vrednovanja Poziva, neovisno o tome hoće li prijavitelju biti dodijeljena bespovratna sredstva. Pristup podacima će omogućiti provedbu vrednovanja učinka koji se zasniva na usporedbi između ispitane i kontrolne skupine, koje uključuju korisnike i njima slične prijavitelje, odnosno subjekte koji nisu korisnici Poziva. Nadležno tijelo će osigurati očuvanje povjerljivosti podataka prilikom provedbe vrednovanja Poziva.
Ukoliko nadležna tijela odluče provoditi vrednovanje Poziva, tijekom, po završetku i/ili u godinama nakon provedbe projekata, provodit će se ankete sa svrhom prikupljanja podataka o rezultatima koje su prijavitelji/partneri ostvarili u odnosu na početno stanje projekta prijavljeno prilikom predaje projekta. Prijavom na ovaj Poziv prijavitelj i partner se obvezuju sudjelovati u anketama, ukoliko ih nadležna tijela odluče provesti te daju suglasnost za korištenje prikupljenih podataka u svrhu vrednovanja Poziva.
Nadležno tijelo osigurat će da eventualne ankete ne predstavljaju administrativno opterećenje za ispitanike.
Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava
Ukupano raspoloživa bespovratna sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva u iznosu od 1.800.000,00 EUR planirana su i osigurana u Državnom proračunu RH iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Zadržava se pravo ne dodijeliti sva raspoloživa sredstva u okviru ovog Poziva.
Najniži, odnosno najviši iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po pojedinom projektu iznosi:
Najniži iznos 99.542, 10 EUR;
najviši iznos 199.084,21 EUR.
Najviša stopa financiranja za ovaj Poziv može iznositi 100 % prihvatljivih troškova do najvišeg iznosa bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po projektu.
Bespovratna sredstva koja se dodjeljuju korisniku smatraju se potporama male vrijednosti (de minimis potpore).
Iznos sredstava koji se traže projektom ne smije premašiti dopušteni prag potpore male vrijednosti koje se dodjeljuju na temelju Programa de minimis ( Dodatak 1 ).
Bespovratna sredstva koja se dodjeljuju u okviru ovog Poziva predstavljaju de minimis potporu u smislu Uredbe Komisije (EU) br. 1407/2013 od 18. prosinca 2013. o primjeni članka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore i Uredbe Komisije (EU) 2020/972 od 2. srpnja 2020. o izmjeni Uredbe (EU) br. 1407/2013 u pogledu njezina produljenja i o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 te Uredbe 2023/1315 od 23.lipnja 2023. o izmjeni Uredbe 651/2014 u pogledu njezina produljenja i odgovarajućih prilagodbi, potpore će se dodjeljivati sukladno Programu dodjele potpora male vrijednosti ( de minimis ) u skladu s uvjetima propisanima de minimis Uredbom ( Dodatak 1 ).
Isključenje
Bespovratna sredstva neće se dodjeljivati prijaviteljima koji su za predmetni projekt, odnosno troškove koje projekt uključuje, već primili državnu potporu ili potporu male vrijednosti, ili bilo koju potporu ili darovnicu u bilo kojem obliku i iz bilo kojeg javnog izvora.
Dvostruko financiranje
Načelo zabrane dvostrukog financiranja podrazumijeva da se treba izbjegavati dvostruko financiranje istih troškova iz Mehanizma za oporavak i otpornost i drugih programa Unije te javnih izvora.
Ukupna vrijednost pojedinog projekta uključuje:
bespovratna sredstva koja će biti dodijeljena pojedinom projektu za dio prihvatljivih troškova projekta, i
sredstva prijavitelja za sufinanciranje ostatka vrijednosti prihvatljivih troškova i ukupan iznos vrijednosti neprihvatljivih troškova projekta, ukoliko je primjenjivo.
Prijavitelj se obvezuje iz vlastitih sredstava ili osiguravanjem financiranja na drugi način osigurati:
sredstva za financiranje razlike između iznosa ukupnih prihvatljivih troškova projekta te iznosa bespovratnih sredstava;
sredstva za financiranje ukupnih neprihvatljivih troškova projektnog prijedloga.
* Dokaz o osiguranju vlastitih sredstava (Prijavitelja) za sufinanciranje predloženog projekta sukladno točki 3.1.
Dokaz o osiguranju vlastitih sredstava potrebno je dostaviti samo u slučajevima kada ukupni prihvatljivi troškovi prelaze zatraženi iznos bespovratnih sredstava kao i u slučaju postojanja neprihvatljivih troškova.
2. Pravila Poziva Prihvatljivost prijavitelja i partnera, formiranje partnerstva
Prihvatljivost prijavitelja
Na Poziv na dostavu projektnih prijedloga prijavitelj se može prijaviti sam ili u projektnom partnerstvu, pri čemu se naglašava kako se ovim Pozivom potiče stvaranje partnerstava i prijava tematskih projekata kojima se obrađuju specifične teme od javnog interesa, a u cilju postizanja šireg dosega projekata i njihovih učinaka na društvo i zajednicu.
Napomena: Neovisno o ulozi partnera, prijavitelj/korisnik preuzima potpunu pravnu i financijsku odgovornost za upravljanje i provedbu projekta.
Prijavitelj može biti organizacija civilnoga društva sa sljedećim pravnim statusom:
a) udruga – osnovana, registrirana i djeluje sukladno Zakonu o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19) čije područje djelovanja je tematski vezano za projekt odnosno ciljeve Poziva i/ili
b) znanstveno-obrazovna, znanstvena i znanstveno-istraživačka ustanova (sveučilišta, fakulteti, visoka učilišta, veleučilišta, instituti).
Prijavitelj mora dokazati da:
- je pravna osoba javnog ili privatnog prava registrirana za obavljanje djelatnosti u RH, u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci;
- nema duga po osnovi javnih davanja o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju ili mu je odobrena odgoda plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
- nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku zatvaranja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije
- ima dostatne financijske, stručne i administrativne kapacitete za provedbu projekta samostalno i/ili u suradnji s partnerima
- nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz javnih izvora
- je upisan u Registar neprofitnih organizacija - RNO (ukoliko je primjenjivo)
- ispunjava obveze koje se odnose na financijsko izvještavanje propisane odgovarajućim zakonom (predano financijsko izvješće za 2022. godinu).
U nastavku su tablično prikazani uvjeti prihvatljivosti prijavitelja te odnosni izvori provjere:
Napomena: Obratiti pozornost na starost traženih dokumenata
Tablica 2: Pregled uvjeta prihvatljivosti i izvora provjere uvjeta prihvatljivosti za prijavitelje
UVJET PRIHVATLJIVOSTI PRIJAVITELJA
IZVOR PROVJERE/POTVRDA O ISPUNJAVANJU UVJETA
Ustanova iz sustava visokog obrazovanja
Udruga
Pravna osoba javnog ili privatnog prava registrirana za obavljanje djelatnosti u RH (u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci)
Sudski registar
I
Upisnik visokih učilišta (Ministarstvo znanosti i obrazovanja)
ili drugi upisnik / registar / slično iz čijeg izvatka se može provjeriti pravni oblik i status prijavitelja
Registar udruga
Nema duga po osnovi javnih davanja o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju ili mu je odobrena odgoda plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje
Potvrda Ministarstva financija/ Porezne uprave o nepostojanju javnog duga po osnovi javnih davanja ( ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga.
Nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku zatvaranja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije
Izjava prijavitelja / partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele bespovratnih sredstava ( ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga , te koja je datirana, potpisana od strane ovlaštene osobe partnera odnosno osobe koja je u trenutku potpisivanja predmetne Izjave upisana u odgovarajući registar kao osoba ovlaštena za zastupanje u mandatu te ovjerena službenim pečatom pravne osobe)
Ima dostatne financijske, stručne i administrativne kapacitete za provedbu projekta u suradnji s partnerima
Izjava prijavitelja / partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele u postupku dodjele bespovratnih sredstava ( ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga , te koja je datirana, potpisana od strane ovlaštene osobe partnera odnosno osobe koja je u trenutku potpisivanja predmetne Izjave upisana u odgovarajući registar kao osoba ovlaštena za zastupanje u mandatu te ovjerena službenim pečatom pravne osobe)
Nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz javnih izvora
Izjava prijavitelja / partnera o istinitosti podataka, izbjegavanju dvostrukog financiranja i ispunjavanju preduvjeta za sudjelovanje u postupku dodjele u postupku dodjele bespovratnih sredstava ( ne starija od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga , te koja je datirana, potpisana od strane ovlaštene osobe partnera odnosno osobe koja je u trenutku potpisivanja predmetne Izjave upisana u odgovarajući registar kao osoba ovlaštena za zastupanje u mandatu te ovjerena službenim pečatom pravne osobe)
Upisan u Registar neprofitnih organizacija (RNO)
RNO*
*ako je primjenjivo sukladno Zakonu o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 121/14, 114/22) i Uputi za sastavljanje financijskih izvještaja neprofitnih organizacija - Republika Hrvatska - Ministarstvo financija
n/p
RNO
Ispunjava obveze koje se odnose na financijsko izvještavanje propisane odgovarajućim zakonom (predano financijsko izvješće za 2022. godinu).
RNO - udruge
FINA - ustanove
FINA
RNO
NAPOMENA: Nedostatak traženih dokaza i/ili dostava dokaza starijih od traženog predstavlja eliminirajući kriterij te projektne prijave koje ne sadržavaju sve tražene i primjenjive dokaze neće biti uzete u daljnje razmatranje odnosno biti će odbačene.
Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva
Partneri mogu biti:
- Znanstveno-obrazovna, znanstvena i znanstveno-istraživačka ustanova (sveučilišta, fakulteti, visoka učilišta, veleučilišta, instituti).;
- Organizacije civilnoga društva sa sljedećim statusom:
o udruga – osnovana, registrirana i djeluje sukladno Zakonu o udrugama (NN 74/14, 70/17, 98/19) čije područje djelovanja je tematski vezano za projekt odnosno ciljeve Javnog poziva ;
o zaklada – osnovana, registrirana i djeluje sukladno Zakonu o zakladama (NN 106/18, 98/19);
- Pravne i/ili fizičke osobe (medijski profesionalci) koje su mikro, mali ili srednji poduzetnici sukladno definiciji malih i srednjih poduzeća na način utvrđen u Prilogu Preporuke Komisije od 6. svibnja 2003. o definiciji mikro, malih i srednjih poduzeća (OJ L 124, 20.5.2003), upisani u odgovarajuće upisnike za obavljanje medijske djelatnosti a kojima osnivač nije tijelo javne vlasti, u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci.
- Strukovne komore .
Izbor svakog od partnera te opis uloge i doprinosa rezultatima provedbe projektnog prijedloga moraju biti jasno opisani i obrazloženi u dokumentaciji projektnog prijedloga temeljem najmanje jednog od sljedećih kriterija:
- Partner posjeduje potrebna specifična znanja i vještine u područjima djelovanja za aktivnosti za koje je nadležan;
- Partner posjeduje odgovarajuće iskustvo rada u područjima djelovanja za aktivnosti za koje je nadležan;
- Partner posjeduje odgovarajuće kapacitete za provedbu aktivnosti (administrativne, tehničke, financijske);
- Partner jedinstveno i nedvojbeno pridonosi uspješnoj provedbi projekta i ostvarivanju njegovih ciljeva, odnosno dostavljen je opis razloga zbog kojih je oportunije da relevantni dio aktivnosti provodi partner, a ne prijavitelj.
Partnerstvo na projektu dokazuje se Izjavom o partnerstvu prijavitelja i partnera, pripremljenog u skladu s Obrascem 3 ovih Uputa.
Svi partneri moraju biti u mogućnosti dokazati svoj pravni status.
NAPOMENA:
Znanstveno - obrazovna, znanstvena i znanstveno - istraživačka ustanova kao i organizacija civilnoga društva sa statusom udruge koja se prijavljuje kao partner, uvjete prihvatljivosti i izvore provjere dokazuje slijedom Tablice 2 iz točke 2.1.
NAPOMENA:
Organizaciji koja je u svojstvu nositelja i/ili partnera ugovorila projekt u okviru ovog Poziva dozvoljeno je pružati usluge u okviru drugih projekata po, za to uobičajenim tržišnim pravilima i/ili cijenama, uz uvjet da se ne radi o dvostrukom financiranju, odnosno da su projektne aktivnosti jasno razdvojene a što je podložno nadzoru i provjeri.
Partner mora dokazati da:
- Je pravna osoba javnog ili privatnog prava registrirana u RH upisana u odgovarajuće upisnike minimalno 12 mjeseci prije dana podnošenja projektne prijave
- Ima usvojen statut medija (ukoliko je primjenjivo)
- Nije prekršajno kažnjen na temelju pravomoćne sudske odluke zbog kršenja odredbi Zakona o medijima/ Zakona o elektroničkim medijima u razdoblju od 12 mjeseci prije podnošenja projektnog prijedloga i, ako je primjenjivo, u razdoblju od 12 mjeseci prije podnošenja projektnog prijedloga, Vijeće za elektroničke medije nije mu izreklo opomenu, i, ako mu, ako je primjenjivo, u razdoblju od 12 mjeseci prije podnošenja projektnog prijedloga, nije privremeno oduzeta koncesija.
- Nema duga po osnovi javnih davanja o kojima Porezna uprava vodi službenu evidenciju ili mu je odobrena odgoda plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje .
- Nije u postupku predstečajne nagodbe, stečajnom postupku, postupku zatvaranja, postupku prisilne naplate ili u postupku likvidacije
- Ima dostatne financijske, stručne, iskustvene i provedbene kapacitete za provedbu projekta
- Nije prekršio odredbe o namjenskom korištenju sredstava iz javnih izvora
U nastavku tablični prikaz uvjeta prihvatljivosti partnere i odnosnih izvora dokaza/provjere.
Tablica 3: Pregled uvjeta prihvatljivosti i izvora provjere uvjeta prihvatljivosti za partnere navedene u točki 2.2. (osim za Znanstveno - obrazovne, znanstveno i znanstveno - istraživačke ustanove kao i organizacije civilnoga društva sa statusom udruge koja se prijavljuje kao partner za koje je pregled prihvatljivosti dat u Tablici 2, točka 2.1.)
UVJET PRIHVATLJIVOSTI PARTNERA
IZVOR PROVJERE/POTVRDA O ISPUNJAVANJU UVJETA
Pravna osoba - koja samostalno obavlja medijsku djelatnost
Fizičke osobe koje samostalno obavljaju medijsku djelatnost
Zaklada
Strukovna komora
Pravna osoba/ fizička osoba javnog ili privatnog prava registrirana u RH i u trenutku podnošenja projektne prijave minimalno 12 mjeseci.
Dokazuje se prema uputama u stupcima ispod pojedinačnog tima partnera.
Neprofitni i komercijalni pružatelji medijskih usluga i novinski nakladnici upisani u odgovarajuću knjigu / upisnik:
a) neprofitni i komercijalni nakladnik televizije – upisan u Knjigu pružatelja medijske usluge televizije za obavljanje djelatnosti pružanja medijske usluge televizije
b) neprofitni i komercijalni nakladnik radija – upisan u Knjigu pružatelja medijskih usluga radija za obavljanje djelatnosti pružanja medijske usluge radija
c) neprofitni i komercijalni pružatelj medijskih usluga iz članka 26. i 92. Zakona o elektroničkim medijima – upisan u Knjigu pružatelja medijskih usluga na zahtjev ili Knjigu pružatelja medijskih usluga satelitom, kabelom, internetom i drugim dopuštenim oblicima prijenosa
d) neprofitni i komercijalni pružatelj elektroničkih publikacija – upisan u Upisnik pružatelja elektroničkih publikacija
e) novinski nakladnik – upisan u Upisnik o izdavanju i distribuciji tiska.
Za prijavitelje, navedene pod a), b), c) i d) knjige / upisnike vodi Agencija za elektroničke medije.
a) Televizijski nakladnici - Agencija za elektroničke medije
b) Radijski nakladnici - Agencija za elektroničke medije
c) Dopuštenja na zahtjev - Agencija za elektroničke medije ili
Dopuštenja za satelit, kabel, internet i druge dopuštene oblike prijenosa - Agencija za elektroničke medije.
d) Elektroničke publikacije - Agencija za elektroničke medije
e) Za prijavitelje, navedene pod e) potrebno je dostaviti potvrdu Hrvatske gospodarske komore kojom se dokazuje da je prijavitelj novinski nakladnik (ne stariju od 30 dana od dana podnošenja projektnog prijedloga).