PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNOJ INSPEKCIJI
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ovim Zakonom osigurava se postizanje veće učinkovitosti u provedbi inspekcijskog nadzora, usklađivanje pojedinih odredbi Zakona o upravnoj inspekciji („Narodne novine“ broj 15/18 i 98/19) s odredbama Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“ broj 92/2005, 140/2005, 142/2006, 77/2007, 107/2007, 27/2008, 34/2011, 49/2011, 150/2011, 34/2012, 38/2013, 37/2013, 1/2015, 138/2015, 102/2015, 61/2017, 70/2019, 98/2019, 141/2022). te uređenje prekršajnih kazni na način da su kazne iskazane u kunama pretvorene u eure.
Prema odredbi članka 24. Zakona o upravnoj inspekciji upravni inspektor sastavlja zapisnik o inspekcijskom nadzoru u slučaju kad utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu naziranog tijela, kao i u slučaju kad ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, bilo da se radi o neposrednom ili posrednom inspekcijskom nadzoru.
Predloženom izmjenom navedene odredbe Zakona upravni inspektor ne sastavlja zapisnik ako u provedbi posrednog inspekcijskog nadzora ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, što pridonosi učinkovitijem postupanju upravne inspekcije.
Odredbama članka 33. važećeg Zakona propisano je postupanje upravne inspekcije po predstavkama. Zbog nedorečenosti odredbe ovoga članka Zakona, koja upućuje na odredbu članka 14. Zakona, izvodi se zaključak da upravni inspektor u postupanju povodom predstavke, u provedbi inspekcijskog nadzora sastavlja zapisnik i u slučaju kad nisu utvrđene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci u radu nadziranog tijela, a što dovodi do smanjene učinkovitosti u postupanju upravne inspekcije, imajući u vidu da nakon dostave zapisnika čelniku nadziranog tijela treba proteći rok za izjavljivanje primjedbi, da bi podnositelj predstavke bio obaviješten o konačnom ishodu postupanja povodom predstavke.
Stoga je učinkovitije da upravni inspektor, kad u postupanju po predstavci, u provedbi posrednog inspekcijskog nadzora utvrdi da nisu počinjene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci, o tome obavijesti čelnika nadziranog tijela, kao i podnositelja predstavke, a u slučaju kad su utvrđene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci, da sastavi zapisnik i isti dostavi čelniku nadziranog tijela.
U praksi je uočena i potreba dostave upozorenja čelnicima nadziranih tijela, već prilikom traženja izvješća o navodima u predstavci, kako bi što prije uočili moguće nezakonito ili nepravilno postupanje i pristupili otklanjanju nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka u radu nadziranog tijela, pa je isto uređeno predloženom odredbom.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu ovog Zakona osigurana su u okviru redovnog poslovanja razdjela 109 - Ministarstvo pravosuđa i uprave te nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNOJ INSPEKCIJI
Članak 1.
U Zakonu o upravnoj inspekciji („Narodne novine“ broj 15/18 i 98/19) u članku 8. stavku 1. i stavku 2. riječ: „stručni“ briše se.
Članak 2.
Članak 24. mijenja se i glasi:
(1) Nakon provedenoga inspekcijskog nadzora, upravni inspektor sastavlja zapisnik o utvrđenim nezakonitostima, nepravilnostima i nedostacima u radu nadziranog tijela.
(2) Zapisnik iz stavka 1. obvezno sadržava:
- naznaku predmeta nadzora
- utvrđeno činjenično stanje te povrede zakona ili drugog propisa, nepravilnosti i nedostataka
u radu nadziranog tijela
- mjere inspekcijskog nadzora
- uputu o pravu na primjedbe na zapisnik
- obvezu izvješćivanja upravnog inspektora o poduzetim mjerama.
(3) Ako se prilikom provedbe neposrednog inspekcijskog nadzora ne utvrde nepravilnosti, nezakonitosti i nedostaci u radu nadziranog tijela, zapisnik obvezno sadržava:
- naznaku predmeta nadzora
- utvrđeno činjenično stanje
- uputu o pravu na primjedbe na zapisnik.
(4) Ako se prilikom provedbe posrednog inspekcijskog nadzora ne utvrde nezakonitosti, nepravilnosti ili nedostaci u radu nadziranog tijela, o tome će se pisano obavijestiti čelnik nadziranog tijela.
Članak 3.
Članak 33. mijenja se i glasi:
(1) Upravni inspektor dužan je razmotriti predstavku na rad nadziranog tijela.
(2) Ako navodi u predstavci ukazuju na moguće nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostatke u radu nadziranog tijela, upravni inspektor je ovlašten, uz traženje izvješća, uputiti upozorenje nadziranom tijelu radi žurnog otklanjanja mogućih nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka.
(3) Ako se u postupanju po predstavci utvrdi da otklanjanje nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka zahtjeva izricanje mjere, upravni inspektor će po službenoj dužnosti provesti inspekcijski nadzor, na način i sukladno ovlastima iz ovoga Zakona.
(4) Ako se u postupanju po predstavci ne utvrde nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci upravni inspektor o tome će obavijestiti čelnika nadziranog tijela.
(5) Upravni inspektor dužan je obavijestiti podnositelja predstavke o postupanju povodom predstavke.
(6) Ako podnositelj predstavke ponovno podnese predstavku koja u odnosu na prethodno podnesenu ne sadržava nove činjenice, okolnosti ili dokaze, smatra se da je po predstavci postupljeno.
Članak 4.
U članku 37. stavku 1. riječi: „5.000,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00“ do 1.320,00 eura“.
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
IV. OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom se u odredbama članka 8. stavka 1. i stavka 2. Zakona briše riječ „stručni“. Slijedom toga naziv „državni stručni ispit“ zamjenjuje se nazivom „državni ispit“, a radi usklađivanja s odredbama Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“ broj 92/2005, 140/2005, 142/2006, 77/2007, 107/2007, 27/2008, 34/2011, 49/2011, 150/2011, 34/2012, 38/2013, 37/2013, 1/2015, 138/2015, 102/2015, 61/2017, 70/2019, 98/2019, 141/2022). Sukladno odredbi članka 56. stavka 1. Zakona o državnim službenicima državni službenik dužan je položiti državni ispit.
Uz članak 2.
Ovim se člankom mijenja članak 24. Zakona kako bi se pojednostavilo i ubrzalo postupanje upravne inspekcije.
Prema važećoj odredbi, upravni inspektor sastavlja zapisnik o inspekcijskom nadzoru u slučaju kad utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, kao i u slučaju kad ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela. Protiv navedenih zapisnika čelnik nadziranog tijela, u određenom roku, ima mogućnost izjaviti primjedbe na zapisnik.
Predloženom izmjenom ove odredbe Zakona, zapisnik o inspekcijskom nadzoru se sastavlja kad upravni inspektor utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, bilo da se radi o neposrednom ili posrednom inspekcijskom nadzoru.
Ako se prilikom provedbe posrednog inspekcijskog nadzora ne utvrde nezakonitosti, nepravilnosti ili nedostaci u radu nadziranog tijela, upravni inspektor u tom slučaju ne sastavlja zapisnik (kao u slučaju provedbe neposrednog inspekcijskog nadzora) nego o tome dostavlja pisanu obavijest čelniku nadziranog tijela, čime se pridonosi učinkovitijem postupanju upravne inspekcije.
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenja članak 33. Zakona radi veće učinkovitosti u radu upravne inspekcije.
Zbog nedorečenosti odredbi članka 33. važećeg Zakona o upravnoj inspekciji izvodi se zaključak da se zapisnik sastavlja i u slučaju kad u postupanju povodom predstavke nisu utvrđene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci, što bespotrebno odugovlači postupak s obzirom da nakon dostave zapisnika čelniku nadziranog tijela treba proteći rok za izjavljivanje primjedbi na zapisnik, da bi podnositelj predstavke bio obaviješten o konačnom ishodu postupanja povodom predstavke.
Stoga je učinkovitije da upravni inspektor, kad u postupanju po predstavci, ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostatke u radu nadziranog tijela, o tome obavijesti čelnika nadziranog tijela, kao i podnositelja predstavke. U slučaju kad utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostatke upravni inspektor sastavlja zapisnik i isti dostavlja čelniku nadziranog tijela.
U praksi je uočena potreba dostave upozorenja čelnicima nadziranih tijela, već prilikom traženja izvješća o navodima u predstavci, kako bi što prije uočili moguće nezakonito ili nepravilno postupanje i pristupili otklanjanju nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka u radu nadziranog tijela, pa je isto uređeno predloženom odredbom.
Uz članak 4.
Ovim člankom mijenja se odredba članka 37. Zakona radi uređenja prekršajnih kazni na način da su prekršajne kazne iskazane u kunama pretvorene u eure korištenjem fiksnog tečaja konverzije (1 euro – 7,53450 kuna) s pravilom zaokruživanja na nižu deseticu, sukladno uputi Ministarstva financija od 6. svibnja 2022. godine i dopuni upute od 25. srpnja 2022. godine.
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10 - pročišćeni tekst i 5/14 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ovim Zakonom osigurava se postizanje veće učinkovitosti u provedbi inspekcijskog nadzora, usklađivanje pojedinih odredbi Zakona o upravnoj inspekciji („Narodne novine“ broj 15/18 i 98/19) s odredbama Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“ broj 92/2005, 140/2005, 142/2006, 77/2007, 107/2007, 27/2008, 34/2011, 49/2011, 150/2011, 34/2012, 38/2013, 37/2013, 1/2015, 138/2015, 102/2015, 61/2017, 70/2019, 98/2019, 141/2022). te uređenje prekršajnih kazni na način da su kazne iskazane u kunama pretvorene u eure.
Prema odredbi članka 24. Zakona o upravnoj inspekciji upravni inspektor sastavlja zapisnik o inspekcijskom nadzoru u slučaju kad utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu naziranog tijela, kao i u slučaju kad ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, bilo da se radi o neposrednom ili posrednom inspekcijskom nadzoru.
Predloženom izmjenom navedene odredbe Zakona upravni inspektor ne sastavlja zapisnik ako u provedbi posrednog inspekcijskog nadzora ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, što pridonosi učinkovitijem postupanju upravne inspekcije.
Odredbama članka 33. važećeg Zakona propisano je postupanje upravne inspekcije po predstavkama. Zbog nedorečenosti odredbe ovoga članka Zakona, koja upućuje na odredbu članka 14. Zakona, izvodi se zaključak da upravni inspektor u postupanju povodom predstavke, u provedbi inspekcijskog nadzora sastavlja zapisnik i u slučaju kad nisu utvrđene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci u radu nadziranog tijela, a što dovodi do smanjene učinkovitosti u postupanju upravne inspekcije, imajući u vidu da nakon dostave zapisnika čelniku nadziranog tijela treba proteći rok za izjavljivanje primjedbi, da bi podnositelj predstavke bio obaviješten o konačnom ishodu postupanja povodom predstavke.
Stoga je učinkovitije da upravni inspektor, kad u postupanju po predstavci, u provedbi posrednog inspekcijskog nadzora utvrdi da nisu počinjene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci, o tome obavijesti čelnika nadziranog tijela, kao i podnositelja predstavke, a u slučaju kad su utvrđene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci, da sastavi zapisnik i isti dostavi čelniku nadziranog tijela.
U praksi je uočena i potreba dostave upozorenja čelnicima nadziranih tijela, već prilikom traženja izvješća o navodima u predstavci, kako bi što prije uočili moguće nezakonito ili nepravilno postupanje i pristupili otklanjanju nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka u radu nadziranog tijela, pa je isto uređeno predloženom odredbom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu ovog Zakona osigurana su u okviru redovnog poslovanja razdjela 109 - Ministarstvo pravosuđa i uprave te nije potrebno osigurati dodatna sredstva u Državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA ZAKONA O UPRAVNOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 1.
U Zakonu o upravnoj inspekciji („Narodne novine“ broj 15/18 i 98/19) u članku 8. stavku 1. i stavku 2. riječ: „stručni“ briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
Članak 24. mijenja se i glasi:
(1) Nakon provedenoga inspekcijskog nadzora, upravni inspektor sastavlja zapisnik o utvrđenim nezakonitostima, nepravilnostima i nedostacima u radu nadziranog tijela.
(2) Zapisnik iz stavka 1. obvezno sadržava:
- naznaku predmeta nadzora
- utvrđeno činjenično stanje te povrede zakona ili drugog propisa, nepravilnosti i nedostataka
u radu nadziranog tijela
- mjere inspekcijskog nadzora
- uputu o pravu na primjedbe na zapisnik
- obvezu izvješćivanja upravnog inspektora o poduzetim mjerama.
(3) Ako se prilikom provedbe neposrednog inspekcijskog nadzora ne utvrde nepravilnosti, nezakonitosti i nedostaci u radu nadziranog tijela, zapisnik obvezno sadržava:
- naznaku predmeta nadzora
- utvrđeno činjenično stanje
- uputu o pravu na primjedbe na zapisnik.
(4) Ako se prilikom provedbe posrednog inspekcijskog nadzora ne utvrde nezakonitosti, nepravilnosti ili nedostaci u radu nadziranog tijela, o tome će se pisano obavijestiti čelnik nadziranog tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
Članak 33. mijenja se i glasi:
(1) Upravni inspektor dužan je razmotriti predstavku na rad nadziranog tijela.
(2) Ako navodi u predstavci ukazuju na moguće nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostatke u radu nadziranog tijela, upravni inspektor je ovlašten, uz traženje izvješća, uputiti upozorenje nadziranom tijelu radi žurnog otklanjanja mogućih nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka.
(3) Ako se u postupanju po predstavci utvrdi da otklanjanje nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka zahtjeva izricanje mjere, upravni inspektor će po službenoj dužnosti provesti inspekcijski nadzor, na način i sukladno ovlastima iz ovoga Zakona.
(4) Ako se u postupanju po predstavci ne utvrde nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci upravni inspektor o tome će obavijestiti čelnika nadziranog tijela.
(5) Upravni inspektor dužan je obavijestiti podnositelja predstavke o postupanju povodom predstavke.
(6) Ako podnositelj predstavke ponovno podnese predstavku koja u odnosu na prethodno podnesenu ne sadržava nove činjenice, okolnosti ili dokaze, smatra se da je po predstavci postupljeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
U članku 37. stavku 1. riječi: „5.000,00 do 10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00“ do 1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Ovim člankom se u odredbama članka 8. stavka 1. i stavka 2. Zakona briše riječ „stručni“. Slijedom toga naziv „državni stručni ispit“ zamjenjuje se nazivom „državni ispit“, a radi usklađivanja s odredbama Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“ broj 92/2005, 140/2005, 142/2006, 77/2007, 107/2007, 27/2008, 34/2011, 49/2011, 150/2011, 34/2012, 38/2013, 37/2013, 1/2015, 138/2015, 102/2015, 61/2017, 70/2019, 98/2019, 141/2022). Sukladno odredbi članka 56. stavka 1. Zakona o državnim službenicima državni službenik dužan je položiti državni ispit.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Ovim se člankom mijenja članak 24. Zakona kako bi se pojednostavilo i ubrzalo postupanje upravne inspekcije.
Prema važećoj odredbi, upravni inspektor sastavlja zapisnik o inspekcijskom nadzoru u slučaju kad utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, kao i u slučaju kad ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela. Protiv navedenih zapisnika čelnik nadziranog tijela, u određenom roku, ima mogućnost izjaviti primjedbe na zapisnik.
Predloženom izmjenom ove odredbe Zakona, zapisnik o inspekcijskom nadzoru se sastavlja kad upravni inspektor utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti i nedostatke u radu nadziranog tijela, bilo da se radi o neposrednom ili posrednom inspekcijskom nadzoru.
Ako se prilikom provedbe posrednog inspekcijskog nadzora ne utvrde nezakonitosti, nepravilnosti ili nedostaci u radu nadziranog tijela, upravni inspektor u tom slučaju ne sastavlja zapisnik (kao u slučaju provedbe neposrednog inspekcijskog nadzora) nego o tome dostavlja pisanu obavijest čelniku nadziranog tijela, čime se pridonosi učinkovitijem postupanju upravne inspekcije.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Ovim se člankom mijenja članak 33. Zakona radi veće učinkovitosti u radu upravne inspekcije.
Zbog nedorečenosti odredbi članka 33. važećeg Zakona o upravnoj inspekciji izvodi se zaključak da se zapisnik sastavlja i u slučaju kad u postupanju povodom predstavke nisu utvrđene nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostaci, što bespotrebno odugovlači postupak s obzirom da nakon dostave zapisnika čelniku nadziranog tijela treba proteći rok za izjavljivanje primjedbi na zapisnik, da bi podnositelj predstavke bio obaviješten o konačnom ishodu postupanja povodom predstavke.
Stoga je učinkovitije da upravni inspektor, kad u postupanju po predstavci, ne utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostatke u radu nadziranog tijela, o tome obavijesti čelnika nadziranog tijela, kao i podnositelja predstavke. U slučaju kad utvrdi nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostatke upravni inspektor sastavlja zapisnik i isti dostavlja čelniku nadziranog tijela.
U praksi je uočena potreba dostave upozorenja čelnicima nadziranih tijela, već prilikom traženja izvješća o navodima u predstavci, kako bi što prije uočili moguće nezakonito ili nepravilno postupanje i pristupili otklanjanju nezakonitosti, nepravilnosti odnosno nedostataka u radu nadziranog tijela, pa je isto uređeno predloženom odredbom.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Ovim člankom mijenja se odredba članka 37. Zakona radi uređenja prekršajnih kazni na način da su prekršajne kazne iskazane u kunama pretvorene u eure korištenjem fiksnog tečaja konverzije (1 euro – 7,53450 kuna) s pravilom zaokruživanja na nižu deseticu, sukladno uputi Ministarstva financija od 6. svibnja 2022. godine i dopuni upute od 25. srpnja 2022. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave