NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA STEČAJNOG ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Stečajni zakon („Narodne novine“, broj 71/15., 104/17. i 36/22.; u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je u lipnju 2015., a stupio je na snagu 1. rujna 2015.
Zakonom se uređuju pretpostavke za otvaranje predstečajnoga postupka, predstečajni postupak, pravne posljedice njegova otvaranja i provedbe, pretpostavke za otvaranje stečajnoga postupka, stečajni postupak, pravne posljedice njegova otvaranja i provedbe, stečajni plan, osobna uprava dužnika nesposobnoga za plaćanje te pretpostavke i učinci oslobađanja dužnika od preostalih obveza.
Potreba za izmjenama Zakona vezana je uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (u daljnjem tekstu: Ugovor o pristupanju) postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju, čime su odredbe temeljnih ugovora Europske unije postale obvezne i za Republiku Hrvatsku. Uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana je Ugovorom o Europskoj uniji. Republika Hrvatska je putem Ugovora o pristupanju preuzela obvezu uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj nakon što budu ispunjeni propisani uvjeti.
Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a i to Uredbom Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredbom Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredbom Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
U listopadu 2017. Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) i Hrvatska narodna banka predstavile su Strategiju za uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. U srpnju 2020., Republika Hrvatska je ušla u Europski tečajni mehanizam, a Vlada je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je sadržan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura.
Hrvatski Sabor donio je Zakon o uvođenju eura kao službene valute (“Narodne novine”, broj 57/22. i 88/22.).
Predmet izmjena i dopuna Zakona je usklađivanje normativnog okvira radi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Izmjene i dopuna obuhvaćaju rješenja kojima se, među ostalim, mijenja valuta i usklađuje iznos:
- predujma troškova predstečajnoga postupka,
- naknade za prijavu tražbine,
- najniži iznos temeljnog kapitala društva stečajnih upravitelja s ograničenom odgovornošću,
- predujma za namirenje troškova stečajnoga postupka,
- naknade za neovlašteno korištenje odnosno uporabu predmeta stečajne mase,
- početne cijene nekretnine na četvrtoj dražbi,
- novčanih kazni i sl.
Sukladno navedenom, sve utvrđene vrijednosti i vrijednosni pragovi bit će iskazani u euru nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu ovoga Zakona su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2023. godinu i projekcijama za 2024. i 2025. godinu, na razdjelu 109 - Ministarstvo pravosuđa i uprave, u okviru redovnog poslovanja pravosudnih tijela.
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA STEČAJNOG ZAKONA
Članak. 1.
U Stečajnom zakonu („Narodne novine“, br. 71/15., 104/17. i 36/22.) u članku 28. stavku 1. riječi: „5000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura“.
Članak 2.
U članku 36. stavku 1. točki 3. riječ: „kunama“ zamjenjuje se riječju: „eurima“.
Članak 3.
U članku 40. stavku 1. riječi: „200,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „25 eura“.
Članak 4.
U članku 45. stavku 2. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Članak 5.
U članku 78. stavku 6. riječi: „članka 91. stavaka 2. i 6.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavaka 1. i 4.“.
Članak 6.
Naslov iznad članka 79. mijenja se i glasi: „Upis na listu stečajnih upravitelja“.
U članku 79. stavku 2. podstavku 3. riječi: „članka 91. stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 4.“.
U podstavku 4. riječi: „članka 91. stavka 2.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 1.“.
Članak 7.
U članku 79.b stavku 5. riječi: „200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „25.000,00 eura“.
U točci 4. riječi: „članka 91. stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 4.“.
U stavku 2. iza riječi: „stavka 1.“ dodaju se riječi „podstavka 2.“.
Članak 9.
U članku 84. stavku 1. iza riječi „suda“ dodaju se zarez i riječi: „odnosno s liste visoko kvalificiranih stečajnih upravitelja“.
Članak 10.
U članku 89. stavku 1. točka 1. mijenja se i glasi:
„1. sastaviti i predati financijske izvještaje nadležnim institucijama sa stanjem na dan koji prethodi otvaranju stečajnog postupka“.
Iza točke 4. dodaje se točka 5. koja glasi:
„5. sklopiti ugovor s ovlaštenom fizičkom ili pravnom osobom za vođenje knjigovodstveno-računovodstvenih usluga“.
Dosadašnje točke 5. do 15. postaju točke 6. do 16.
Članak 11.
U članku 90. stavku 2. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Članak 12.
U članku 91. stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Ako razriješeni stečajni upravitelj ne postupi sukladno nalogu suda iz stavka 4. ovoga članka, može se kazniti novčanom kaznom do 1.320,00 eura.“.
Članak 13.
U članku 112. stavku 1. riječi: „5000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura“.
Članak 14.
U članku 114. stavku 1. riječi „1000,00 kuna” zamjenjuju se riječima „130,00 eura”, a riječi: „20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „2.700,00 eura“.
Članak 15.
U članku 118. stavku 4. riječi: „50.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura”.
Članak 16.
U članku 127. stavku 1. riječi: „2.000.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima „270.000,00 eura”.
U stavku 2. riječi: „2.000.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima „270.000,00 eura”.
Članak 17.
U članku 178. stavku 2. riječi: „10.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura”.
Članak 18.
U članku 216. stavku 7. riječi: „od 100,00 kuna niti veća od 1000,00 kuna” zamjenjuju se riječima: „od 13,00 eura niti veća od 130,00 eura”.
Članak 19.
U članku 229. stavku 3. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Članak 20.
U članku 247. stavku 6. riječi: „1,00 kune ” zamjenjuju se riječima: „1,00 eura”.
Članak 21.
U članku 257. stavku 1. točki 3. riječ: „kunama“ zamjenjuje se riječju: „eurima“.
Članak 22.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
V. OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovom odredbom se usklađuje valuta predujma za troškove predstečajnoga postupka.
Uz članak 2.
Ovim člankom se usklađuje terminologija.
Uz članak 3.
Ovom odredbom se usklađuje iznos naknade za prijavu tražbine.
Uz članak 4.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne ako Financijska agencija ne poduzima radnje u postupku u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 5
Ovom odredbom se ispravlja krivo pozivanje na stavke.
Uz članak 6.
Ovom odredbom se ispravlja naslov iznad članka i krivo pozivanje na stavke.
Uz članak 7.
Ovom odredbom se usklađuje najniži iznos temeljnog kapitala koji je potreban za osnivanje društva stečajnih upravitelja s ograničenom odgovornošću.
Uz članak 8.
Ovom odredbom se ispravlja krivo pozivanje na stavke.
Uz članak 9.
Ovom odredbom se precizira odredba na način da je iz iste vidljivo da se primjenjuje i na listu visokokvalificiranih stečajnih upravitelja.
Uz članak 10.
Ovom odredbom uređuje se dio koji se odnosi na obvezu stečajnog upravitelja na sastavljanje i predaju financijskih izvještaja nadležnim institucijama sa stanjem na dan koji prethodi otvaranju stečajnog postupka, kao i na obvezu sklapanja ugovora s ovlaštenom fizičkom ili pravnom osobom za vođenje knjigovodstveno-računovodstvenih usluga.
Uz članak 11.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne ako stečajni upravitelj ne postupi prema nalogu suda za obavljanje dužnosti u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 12.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne ako razriješeni stečajni upravitelj ne postupi prema nalogu suda za obavljanje dužnosti u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Uz članak 13.
Ovom odredbom se usklađuje valuta predujma za osiguranje novčanih sredstava za namirenje troškova stečajnoga postupka.
Uz članak 14.
Ovom odredbom se usklađuje valuta predujma za namirenje troškova stečajnoga postupka.
Uz članak 15.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne za ne postupanje po mjeri osiguranja.
Uz članak 16.
Ovom odredbom se usklađuje prag za visinu imovine stečajnog dužnika u stečajnim postupcima male vrijednosti.
Uz članak 17.
Ovim člankom se usklađuje visina novčanih kazni.
Uz članak 18.
Ovom se odredbom usklađuje naknada za neovlašteno korištenje odnosno uporabu predmeta stečajne mase.
Uz članak 19.
Ovom odredbom se usklađuje prag prema kojem je stečajni upravitelj dužan Financijskoj agenciji bez odgode dostaviti podatke o svim nekretninama i pokretninama do određene procijenjene vrijednosti, koje se prodaju u stečajnom postupku.
Uz članak 20.
Ovom odredbom se usklađuje prag prema kojem se određuje početna cijena na četvrtoj dražbi nekretnina.
Uz članak 21.
Ovom odredbom se usklađuje terminologija vezano za sadržaj prijave tražbine.
Uz članak 22.
Ovom odredbom se propisuje stupanje na snagu ovog Zakona.
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
Predujmljivanje troškova predstečajnoga postupka
Članak 28.
(1) Podnositelj prijedloga dužan je uplatiti predujam za troškove predstečajnoga postupka u iznosu od 5000,00 kuna.
(2) Ako su podnesena dva ili više prijedloga, svaki od podnositelja prijedloga dužan je uplatiti predujam za troškove predstečajnoga postupka u jednakom iznosu.
(3) Ako podnositelj prijedloga za otvaranje predstečajnoga postupka nije uplatio predujam za troškove predstečajnoga postupka, sud će prijedlog odbaciti kao nedopušten.
Prijava tražbine
Članak 36.
(1) Prijava tražbine podnosi se nadležnoj jedinici Financijske agencije na propisanom obrascu i sadržava:
1. podatke za identifikaciju vjerovnika
2. podatke za identifikaciju dužnika
3. pravnu osnovu tražbine, iznos dospjele tražbine i iznos tražbine koja dospijeva nakon otvaranja predstečajnoga postupka u kunama
4. naznaku o dokazu za postojanje tražbine
5. naznaku o postojanju ovršne isprave.
(2) Prijavi tražbine iz stavka 1. ovoga članka u prijepisu se prilažu isprave iz kojih tražbina proizlazi, odnosno kojima se dokazuje.
(3) Vjerovnici dužnika pojedinca prijavljuju samo tražbine proizašle iz obavljanja djelatnosti ili vezane uz obavljanje djelatnosti toga dužnika.
(4) Prijavi tražbine može se priložiti popunjeni obrazac za glasovanje o planu restrukturiranja, ako je dužnik uz prijedlog za otvaranje predstečajnog postupka dostavio plan prijedloga restrukturiranja.
(5) Ministarstvo financija – Porezna uprava može prijaviti tražbine po osnovi poreza, prireza, doprinosa za obvezna osiguranja koja se prema zakonu obvezno izdvajaju iz prihoda, odnosno plaća, kao i druge tražbine koje je ovlaštena naplaćivati na temelju posebnoga propisa, osim tražbina po osnovi poreza i prireza na dohodak od nesamostalnoga rada i doprinosa iz osnovice za osiguranike po osnovi radnoga odnosa.
(6) Prijavu tražbine podnesenu nakon isteka roka za prijavljivanje sud će odbaciti rješenjem.
Naknada za prijavu tražbine
Članak 40.
(1) Ako je pojedina prijavljena tražbina navedena u prijedlogu za otvaranje predstečajnoga postupka i bude osporena, podnositelj prijave dužan je za prijavu svake pojedine tražbine platiti naknadu Financijskoj agenciji u iznosu od 2 % od iznosa tražbine, ali ne više od 200,00 kuna.
(2) Ako pojedina prijavljena tražbina nije navedena u prijedlogu za otvaranje predstečajnoga postupka i nije osporena, naknadu iz stavka 1. ovoga članka dužan je platiti dužnik.
(3) Od plaćanja naknade za prijavu tražbine oslobođeni su Republika Hrvatska i tijela državne vlasti.
Nadzor nad radom Financijske agencije
Članak 45.
(1) Rad Financijske agencije nadzire sud. Sud je ovlašten u svako doba dati upute i zatražiti obavijesti ili izvješća o poduzimanju radnji u postupku.
(2) Ako Financijska agencija ne poduzima radnje u postupku u skladu s odredbama ovoga Zakona, sud je može kazniti novčanom kaznom do 50.000,00 kuna.
Lista stečajnih upravitelja
Članak 78.
(1) Ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa za područje nadležnosti svakoga suda utvrđuje listu stečajnih upravitelja.
(2) Lista stečajnih upravitelja može se dopunjavati.
(3) Osoba može biti upisana na listu stečajnih upravitelja za područje nadležnosti jednog ili više sudova.
(4) Lista stečajnih upravitelja objavljuje se na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova.
(5) Ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa dužno je voditi i na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova objaviti popis stečajnih upravitelja s naznakom predstečajnih i stečajnih postupaka u kojima su imenovani kao povjerenici, privremeni stečajni upravitelji i stečajni upravitelji, način njihova izbora, naznaku dužnika i suca koji vodi postupak, naznaku razrješenja i razloga razrješenja te izrečenih novčanih kazni.
(6) Sud je dužan ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa obavijestiti o pravomoćnosti rješenja iz članka 91. stavaka 2. i 6. ovoga Zakona te o pravomoćnosti rješenja o izrečenim novčanim kaznama stečajnim upraviteljima.
(7) Ministar nadležan za poslove pravosuđa propisat će pravilnikom podatke koji se upisuju na listu stečajnih upravitelja i popis stečajnih upravitelja te način vođenja i objave popisa stečajnih upravitelja na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova.
Lista stečajnih upravitelja
Članak 79.
(1) Na listu stečajnih upravitelja može biti upisana fizička osoba:
1. koja ima poslovnu sposobnost i zdravstvenu sposobnost za obavljanje poslova stečajnog upravitelja
2. koja ima položen stručni ispit za stečajnog upravitelja
3. koja je nakon položenoga stručnog ispita obavila stručnu obuku u trajanju od najmanje jedne godine
4. koja ima sklopljenu policu osiguranja od profesionalne odgovornosti odgovarajućom primjenom odredbi o osiguranju od profesionalne odgovornosti za odvjetnike
5. koja je dostojna za obavljanje poslova stečajnoga upravitelja.
(2) Smatrat će se da ne ispunjava pretpostavku iz stavka 1. točke 5. ovoga članka osoba:
− protiv koje je pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti
− koja je osuđena za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti
− koja je brisana s liste stečajnih upravitelja zbog nepostupanja po rješenju suda iz članka 91. stavka 6. ovoga Zakona, dok ne prođu tri godine od dana brisanja
− koja je razriješena dužnosti stečajnoga upravitelja zbog neurednog obavljanja dužnosti iz članka 91. stavka 2. ovoga Zakona u više od dva stečajna postupka u tijeku tri godine, dok ne prođu tri godine od dana brisanja i ponovno ne položi ispit za stečajnoga upravitelja
– koja je nesposobna za plaćanje.
(3) Osoba koja je brisana s liste stečajnih upravitelja sukladno članku 81. stavku 1. podstavku 2. točkama 5. i 6. ovoga Zakona ne može se ponovno upisati na listu stečajnih upravitelja dok ne prođe šest mjeseci od dana pravomoćnosti rješenja o brisanju.
(4) Osoba iz stavka 3. ovoga članka kod ponovnog upisa na listu stečajnih upravitelja dužna je uz zahtjev priložiti dokaz o sklopljenoj polici osiguranja od profesionalne odgovornosti odnosno dokaz o provedenom stručnom usavršavanju.
Društvo stečajnih upravitelja
Članak 79.b
(1) Dva ili više stečajnih upravitelja upisanih na listi stečajnih upravitelja može osnovati trgovačko društvo (društvo stečajnih upravitelja) za obavljanje poslova stečajnog upravitelja.
(2) Društvo stečajnih upravitelja osniva se kao javno trgovačko društvo ili kao društvo s ograničenom odgovornošću.
(3) Na društvo stečajnih upravitelja na odgovarajući se način primjenjuje Zakon o trgovačkim društvima, osim ako ovim Zakonom nije što drukčije uređeno.
(4) Društvo stečajnih upravitelja ne može osnovati drugo društvo stečajnih upravitelja.
(5) Društvo stečajnih upravitelja s ograničenom odgovornošću mogu osnovati dva ili više stečajnih upravitelja, a najniži iznos temeljnog kapitala iznosi 200.000,00 kuna.
(6) Uvjete za prostor i opremu ureda društva stečajnih upravitelja pravilnikom propisuje ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Brisanje s liste stečajnih upravitelja
Članak 81.
(1) Osoba koja se nalazi na listi stečajnih upravitelja brisat će se s liste stečajnih upravitelja:
− na osobni zahtjev
− po službenoj dužnosti:
1. ako se utvrdi da nisu postojali odnosno da su prestali postojati uvjeti na temelju kojih je osoba upisana na listu
2. ako je pravomoćno osuđena zbog kaznenog djela za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti
3. ako je razriješena dužnosti stečajnoga upravitelja zbog neurednog obavljanja dužnosti iz članka 91. stavka 2. ovoga Zakona u više od dva stečajna postupka u posljednje tri godine
4. ako nije postupila po rješenju suda iz članka 91. stavka 6. ovoga Zakona
5. ako ne dostavi dokaz da ima sklopljenu policu osiguranja od profesionalne odgovornosti odgovarajućom primjenom odredbi o osiguranju od profesionalne odgovornosti za odvjetnike
6. ako svake dvije godine od dana upisa ne dostavi dokaz o provedenom stručnom usavršavanju
7. kad navrši 70 godina života
8. smrću.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. točke 7., stečajni upravitelji koji će navršiti 70 godina života bit će izuzeti od dodjeljivanja novih predmeta, a brisat će se s liste nakon dovršetka svih postupaka u kojima su imenovani do trenutka navršavanja 70 godina života.
(3) Odredbe ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju na listu visokokvalificiranih stečajnih upravitelja.
Izbor stečajnoga upravitelja
Članak 84.
(1) Izbor stečajnoga upravitelja u stečajnom postupku obavlja se metodom slučajnoga odabira s liste stečajnih upravitelja za područje nadležnoga suda, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Ako sud smatra da stečajni upravitelj izabran metodom slučajnoga odabira ne raspolaže potrebnom stručnošću ili poslovnim iskustvom potrebnim za vođenje stečajnoga postupka, za stečajnoga upravitelja može izabrati drugu osobu s liste stečajnih upravitelja za područje nadležnoga suda.
(3) Stečajni upravitelj može podnijeti zahtjev ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa da ga se privremeno izuzme od izbora za stečajnog upravitelja, u kojem slučaju može nastaviti obavljati dužnost u postupcima u kojima je imenovan, ali ga se izuzima od izbora i imenovanja za stečajnog upravitelja u novim predmetima u razdoblju od tri mjeseca do dvije godine. Vrijeme privremenog izuzeća računa se od dana izvršnosti rješenja o privremenom izuzimanju.
(4) Odredbe ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju na listu visokokvalificiranih stečajnih upravitelja.
(5) Ministar nadležan za poslove pravosuđa propisat će pravilnikom pretpostavke i način izbora stečajnoga upravitelja metodom slučajnoga odabira.
Dužnosti stečajnoga upravitelja
Članak 89.
(1) Stečajni upravitelj dužan je postupati savjesno i uredno, a osobito:
1. dovesti u red očevidnik knjigovodstvenih podataka do dana otvaranja stečajnoga postupka te sklopiti ugovor s ovlaštenom fizičkom ili pravnom osobom za vođenje knjigovodstveno-računovodstvenih usluga
2. sastaviti predračun troškova stečajnoga postupka i dostaviti na odobrenje odboru vjerovnika
3. odrediti povjerenstvo za popis imovine
4. sastaviti početno stanje imovine dužnika
5. kao dobar gospodar brinuti se o završetku započetih, a neobavljenih poslova dužnika i poslova potrebnih da bi se spriječilo nastupanje štete nad sredstvima dužnika
6. brinuti se o ostvarivanju tražbine dužnika
7. savjesno voditi poslovanje dužnika iz članka 217. stavka 2. ovoga Zakona
8. dostaviti Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje i Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje isprave koje se odnose na radnopravni status osiguranika
9. unovčiti, odnosno naplatiti s pažnjom dobroga gospodara stvari i prava dužnika koja ulaze u stečajnu masu
10. dostaviti Financijskoj agenciji zahtjeve za prodaju nekretnina, pokretnina, prava i imovine stečajnog dužnika elektroničkom javnom dražbom i zahtjeve za upis nekretnina, pokretnina, prava i imovine stečajnog dužnika u Očevidnik nekretnina i pokretnina koje se prodaju u ovršnom postupku
11. izvršiti uplatu predujma troškova provedbe prodaje elektroničkom javnom dražbom i troškova upisa podataka u Očevidnik nekretnina i pokretnina koje se prodaju u ovršnom postupku Financijskoj agenciji, što predstavlja trošak postupka
12. pripremiti isplatu vjerovnika i nakon odobrenja izvršiti isplatu
13. dostaviti odboru vjerovnika završni račun
14. izvršiti naknadne isplate vjerovnika
15. nakon zaključenja stečajnoga postupka zastupati stečajnu masu u skladu s ovim Zakonom.
(2) Stečajni upravitelj dužan je podnositi na propisanom obrascu pisana izvješća o tijeku stečajnoga postupka i o stanju stečajne mase, i to najmanje jedanput u tri mjeseca.
(3) Pisana izvješća iz stavka 2. ovoga članka i druga izvješća koja je stečajni upravitelj dužan podnositi na temelju ovoga Zakona objavit će se na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova bez odgode.
Nadzor nad radom stečajnoga upravitelja
Članak 90.
(1) Rad stečajnoga upravitelja nadzire sud, odbor vjerovnika i skupština vjerovnika koji su ovlašteni u svako doba zatražiti obavijesti ili izvješća iz članka 89. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ako stečajni upravitelj ne postupi prema nalogu suda za obavljanje dužnosti iz članka 89. ovoga Zakona, sud ga može kazniti novčanom kaznom do 10.000,00 kuna.
Razrješenje stečajnoga upravitelja
Članak 91.
(1) Sud može po službenoj dužnosti ili na prijedlog odbora vjerovnika ili skupštine vjerovnika razriješiti stečajnog upravitelja ako svoju dužnost ne obavlja uspješno ili iz drugih važnih razloga, a osobito ako ne postupa po nalogu suda.
(2) Protiv rješenja o razrješenju stečajni upravitelj ima pravo žalbe. Protiv rješenja o odbijanju prijedloga za razrješenje pravo žalbe imaju odbor vjerovnika i svaki stečajni vjerovnik koji je na skupštini vjerovnika glasovao za prijedlog za razrješenje stečajnog upravitelja.
(3) Sud može razriješiti stečajnoga upravitelja na osobni zahtjev iz opravdanih razloga. Protiv rješenja o odbijanju osobnoga zahtjeva za razrješenje pravo na žalbu ima samo stečajni upravitelj.
(4) Sud može razriješenom stečajnom upravitelju rješenjem naložiti vraćanje onoga što je tijekom postupka primio, osobito ako odbije ispuniti nalog suda u svezi s predajom dužnosti, ako odbije ili nepotrebno odgađa predaju dokumentacije ili ako ne postupi prema nalogu suda za dostavu izvješća o određenim pitanjima.
(5) Ako razriješeni stečajni upravitelj ne postupi sukladno nalogu suda iz stavka 6. ovoga članka, može se kazniti novčanom kaznom do 10.000,00 kuna.
(6) Rješenjem o razrješenju stečajnoga upravitelja sud će donijeti odluku o imenovanju novoga stečajnog upravitelja odgovarajućom primjenom odredbe članka 84. ovoga Zakona. Na sljedećem ili kojem kasnijem ročištu skupština vjerovnika može izabrati neku drugu osobu za stečajnoga upravitelja odgovarajućom primjenom odredbe članka 87. ovoga Zakona.
(7) Pravomoćnošću rješenja o brisanju stečajnog upravitelja po službenoj dužnosti, izvršnošću rješenja o privremenom udaljenju te izvršnošću rješenja o brisanju stečajnog upravitelja na osobni zahtjev stečajnom upravitelju prestaje dužnost, što će sud utvrditi rješenjem, u kojem se slučaju na odgovarajući način primjenjuje odredba stavka 6. ovoga članka.
Osiguranje novčanih sredstava za namirenje troškova stečajnoga postupka
Članak 112.
(1) Nakon što Financijska agencija utvrdi nemogućnost izvršenja osnove za plaćanje radi nedostatka novčanih sredstava na računima dužnika pravne osobe, naložit će banci da zaplijeni novčana sredstva s računa dužnika, u iznosu od 5000,00 kuna za predujam za namirenje troškova stečajnoga postupka.
(2) Nalog da se zaplijene novčana sredstva na temelju stavka 1. ovoga članka provodi se prije ostalih naloga, osim naloga za izvršavanje osnova za plaćanje obračuna poslodavca o neisplati dospjeloga iznosa plaće i naknade plaće.
(3) Ako Financijska agencija na temelju stavka 1. ovoga članka zaplijeni iznos koji je dovoljan za namirenje svih neizvršenih osnova za plaćanje upisanih u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje, obustavit će daljnju zapljenu za iznos predujma za namirenje troškova stečajnoga postupka, oslobodit će iznos zaplijenjenih sredstava te izdati nalog bankama za izvršenje osnova za plaćanje upisanih u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje, osim ako je Financijska agencija na temelju odredbe članka 110. stavka 1. ovoga Zakona podnijela prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka.
(4) Nakon izvršenja svih neizvršenih osnova za plaćanje Financijska agencija izdat će nalog za oslobođenje sredstava zaplijenjenih prema odredbi stavka 1. ovoga članka i omogućiti dužniku raspolaganje.
(5) Sud će odmah nakon primitka prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka zatražiti od Financijske agencije obavijest o osiguranju sredstava za namirenje troškova stečajnoga postupka.
(6) Rješenjem o otvaranju stečajnoga postupka nad dužnikom pravnom osobom sud će naložiti Financijskoj agenciji da naloži banci prijenos zaplijenjenoga iznosa predujma na račun suda i obustavi daljnju pljenidbu do iznosa iz stavka 1. ovoga članka ako iznos predujma nije zaplijenjen u cijelosti.
(7) Ako sud odbaci ili odbije prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka, rješenjem o odbacivanju odnosno odbijanju naložit će Financijskoj agenciji da oslobodi sredstva zaplijenjena na temelju stavka 1. ovoga članka.
Predujam za namirenje troškova stečajnoga postupka
Članak 114.
(1) Podnositelj prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka dužan je platiti iznos predujma od 1000,00 kuna u Fond za namirenje troškova stečajnoga postupka te po nalogu suda u roku od osam dana dodatni iznos predujma koji ne može biti viši od 20.000,00 kuna, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Ako su osigurana sredstva za namirenje troškova stečajnoga postupka u skladu s odredbom članka 112. ovoga Zakona, obveza podnositelja prijedloga iz stavka 1. ovoga članka umanjuje se za iznos osiguranih sredstava.
(3) Predujam iz stavka 1. ovoga članka nisu dužni platiti:
− radnici i prijašnji dužnikovi radnici ako su podnijeli prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka radi namirenja svoje dospjele tražbine po osnovi rada
− Financijska agencija ako je podnijela prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka u skladu s člankom 110. stavkom 1. ovoga Zakona
− Republika Hrvatska.
(4) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka sredstva za namirenje troškova postupka predujmit će se iz Fonda za namirenje troškova stečajnoga postupka, osim ako su osigurana sredstva u skladu s člancima 112. i 113. ovoga Zakona.
(5) Ako podnositelj prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka nije uplatio predujam iz stavka 1. ovoga članka, sud će prijedlog odbaciti kao nedopušten.
(6) Ako predujam ne plati podnositelj prijedloga iz članka 110. stavka 2. ovoga Zakona, smatrat će se da nije podnio prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka u propisanom roku.
(7) Predujam je trošak stečajnoga postupka na čiju naknadu vjerovnik koji je uplatio predujam ima pravo.
Mjere osiguranja
Članak 118.
(1) Sud će rješenjem o pokretanju prethodnoga postupka ili naknadnim rješenjem, na zahtjev podnositelja prijedloga ili po službenoj dužnosti, odrediti sve mjere koje smatra potrebnim kako bi se spriječilo da do donošenja odluke o prijedlogu za otvaranje stečajnoga postupka ne nastupe takve promjene imovinskoga položaja dužnika koje bi za vjerovnike mogle biti nepovoljne.
(2) Sud može osobito:
1. imenovati privremenoga stečajnog upravitelja uz odgovarajuću primjenu odredbi ovoga Zakona o izboru i imenovanju stečajnoga upravitelja
2. zabraniti raspolaganje imovinom dužnika ili odrediti da dužnik može raspolagati svojom imovinom samo uz prethodnu suglasnost suda ili privremenoga stečajnog upravitelja
3. zabraniti ili privremeno odgoditi određivanje, odnosno provedbu ovrhe ili osiguranja protiv dužnika
4. zabraniti isplate s računa dužnika.
(3) Sud može, ako za to postoje opravdani razlozi, mjere iz stavaka 1. i 2. ovoga članka odrediti i prije donošenja rješenja o pokretanju prethodnoga postupka.
(4) Osoba koja ne postupi po mjeri osiguranja može se kazniti novčanom kaznom do 50.000,00 kuna.
(5) Sud može, na prijedlog vjerovnika, privremenoga stečajnog upravitelja ili po službenoj dužnosti, odrediti privremene mjere osiguranja prema općim pravilima postupka osiguranja i protiv dužnika pojedinca, protiv osoba koje i inače odgovaraju za obveze dužnika te protiv dužnikovih dužnika, ako ocijeni da je to potrebno radi zaštite imovine stečajnoga dužnika.
Stečajni postupak male vrijednosti
Članak 127.
(1) Ako tijekom prethodnoga postupka sud ocijeni da imovina stečajnoga dužnika ne prelazi iznos od 2.000.000,00 kuna, donijet će odluku da se stečajni postupak provede prema pravilima postupka male vrijednosti.
(2) Sud može odlučiti da se stečajni postupak provede prema pravilima postupka male vrijednosti i kada se imovina dužnika sastoji većim dijelom od pokretnina koje se mogu lako unovčiti, bez obzira na to što imovina stečajnoga dužnika prelazi 2.000.000,00 kuna.
(3) U stečajnom postupku male vrijednosti ne primjenjuju se odredbe ovoga Zakona o odboru vjerovnika.
Dovođenje i novčana kazna
Članak 178.
(1) Ako radi pribavljanja odgovarajućih obavijesti bude potrebno, sud može odrediti saslušanje dužnika pojedinca. U slučaju neodazivanja sud može odrediti dovođenje.
(2) Ako dužnik ne ispuni dužnosti iz članka 177. ovoga Zakona, kaznit će se novčanom kaznom do 10.000,00 kuna.
Preuzimanje stečajne mase
Članak 216.
(1) Nakon otvaranja stečajnoga postupka stečajni upravitelj je dužan cjelokupnu imovinu koja ulazi u stečajnu masu odmah preuzeti u posjed i njome upravljati.
(2) Stečajni upravitelj može na temelju ovršnoga rješenja o otvaranju stečajnoga postupka zahtijevati od suda da naloži dužniku predaju stvari i odrediti ovršne radnje kojima će se taj nalog prisilno ostvariti. Uz nalog za predaju sud može po službenoj dužnosti odrediti i mjere prisile protiv osoba ovlaštenih za zastupanje dužnika po zakonu ili dužnika pojedinca iz članka 178. ovoga Zakona. Radi provedbe toga naloga sud je ovlašten zatražiti pomoć policije.
(3) Stečajni upravitelj može nakon pravomoćnosti rješenja o otvaranju stečajnoga postupka zahtijevati od suda da naloži i trećim osobama, u čijem su posjedu predmeti stečajne mase, predaju tih stvari. Stečajni upravitelj dužan je uz zahtjev dostaviti ispravu o pravu vlasništva na stvari. O zahtjevu stečajnoga upravitelja, nakon što je saslušao osobe u čijem su posjedu predmeti stečajne mase, sud odlučuje rješenjem.
(4) Ako se treća osoba u čijem je posjedu predmet stečajne mase protivi zahtjevu stečajnoga upravitelja iz stavka 3. ovoga članka, sud će odbiti taj zahtjev i uputiti stečajnoga upravitelja u parnicu radi ostvarenja prava na predaju u posjed.
(5) Pravomoćno rješenje iz stavka 3. ovoga članka predstavlja ovršnu ispravu.
(6) Ako osobe iz stavaka 2. i 3. ovoga članka ne postupe prema nalogu suda, sud će na prijedlog stečajnoga upravitelja naložiti raspisivanje potrage za predmetima stečajne mase i osobi od koje je stvar prisilno oduzeta naložiti plaćanje odgovarajuće naknade stečajnom dužniku za neovlašteno korištenje odnosno uporabu od dana otvaranja stečajnoga postupka do dana oduzimanja.
(7) Naknada za neovlašteno korištenje odnosno uporabu iz stavka 6. ovoga članka ne može biti manja od 100,00 kuna niti veća od 1000,00 kuna po danu.
(8) Ako za vrijeme neovlaštenoga korištenja odnosno uporabe predmet stečajne mase propadne, sud će osobi kod koje je stvar propala naložiti plaćanje odgovarajuće naknade stečajnom dužniku za vrijednost stvari i neovlašteno korištenje odnosno uporabu. U tom slučaju na odgovarajući se način primjenjuju odredbe stavaka 6. i 7. ovoga članka.
(9) Odgovorne osobe pravne osobe solidarno odgovaraju za obveze iz stavaka 6. i 8. ovoga članka.
Unovčenje stečajne mase
Članak 229.
(1) Nakon izvještajnoga ročišta stečajni upravitelj dužan je bez odgode unovčiti imovinu koja ulazi u stečajnu masu, ako to nije protivno odluci skupštine vjerovnika.
(2) Stečajni upravitelj dužan je unovčiti imovinu stečajne mase u skladu s odlukama skupštine vjerovnika i odbora vjerovnika.
(3) Stečajni upravitelj dužan je, uz odgovarajuću primjenu pravila ovršnoga postupka, Financijskoj agenciji bez odgode dostaviti podatke o svim nekretninama koje se prodaju u stečajnom postupku, a o pokretninama ako je njihova procijenjena vrijednost veća od 50.000,00 kuna radi upisa u Očevidnik nekretnina i pokretnina uz naznaku da se prodaju u stečajnom postupku.
(4) Ako stečajni vjerovnici nisu na izvještajnom ročištu drukčije odredili način i uvjete prodaje, imovina dužnika prodaje se odgovarajućom primjenom odredbi članaka 247. i 249. ovoga Zakona.
Unovčenje nekretnina, brodova i zrakoplova
Članak 247.
(1) Nekretnina na kojoj postoji razlučno pravo prodaje se u stečajnom postupku, na prijedlog stečajnoga upravitelja ili razlučnoga vjerovnika, uz odgovarajuću primjenu pravila ovršnoga postupka o ovrsi na nekretnini. Pravila o obustavi postupka ne primjenjuju se.
(2) O prodaji nekretnine iz stavka 1. ovoga članka sud odlučuje rješenjem protiv kojeg pravo na žalbu imaju stečajni upravitelj i razlučni vjerovnici. U rješenju o prodaji nekretnine sud će odrediti da se nekretnina prodaje u stečajnom postupku. U zemljišnoj knjizi upisat će se zabilježba rješenja o prodaji nekretnine.
(3) Sud će zaključkom o prodaji utvrditi vrijednost nekretnine, način prodaje i uvjete prodaje.
(4) Prodaju nekretnine provodi Financijska agencija elektroničkom javnom dražbom.
(5) Nekretnina se ne može prodati:
– na prvoj dražbi ispod tri četvrtine utvrđene vrijednosti nekretnine
– na drugoj dražbi ispod jedne polovine utvrđene vrijednosti nekretnine
– na trećoj dražbi ispod jedne četvrtine utvrđene vrijednosti nekretnine.
(6) Na četvrtoj dražbi nekretnina se prodaje po početnoj cijeni od 1,00 kune. Nakon neuspjele četvrte dražbe razlučni vjerovnici imaju pravo odlučiti o neunovčenom predmetu stečajne mase.
(7) Prvi razlučni vjerovnik u prednosnom redu može izjaviti da kupuje nekretninu i da stavlja u prijeboj svoju tražbinu s protutražbinom stečajnoga dužnika po osnovi cijene u visini utvrđene vrijednosti nekretnine.
(8) Stavci 1. − 7. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju na prodaju brodova, brodova u gradnji, zrakoplova i drugih prava upisanih u javne knjige.
Prijava tražbina stečajnih vjerovnika
Članak 257.
(1) Prijava tražbine podnosi se stečajnom upravitelju na propisanom obrascu u dva primjerka i sadržava:
1. podatke za identifikaciju vjerovnika
2. podatke za identifikaciju dužnika
3. pravnu osnovu tražbine, iznos tražbine u kunama
4. naznaku o dokazu za postojanje tražbine
5. naznaku o postojanju ovršne isprave
6. naznaku o postojanju postupka pred sudom.
(2) Prijavi tražbine iz stavka 1. ovoga članka u prijepisu se prilažu isprave iz kojih tražbina proizlazi, odnosno kojima se dokazuje.
(3) Stečajni upravitelj sastavit će popis svih tražbina radnika i prijašnjih dužnikovih radnika dospjelih do otvaranja stečajnoga postupka koje je obvezan iskazati u bruto iznosu i netoiznosu i predočiti na potpis prijavu njihovih tražbina u dva primjerka.
(4) Ako radnik ili prijašnji dužnikov radnik nije prijavio tražbinu, smatrat će se da je tražbinu prijavio u skladu s popisom iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Nadležno županijsko državno odvjetništvo ovlašteno je zastupati vjerovnike u stečajnom postupku po osnovi tražbina proračuna, zavoda ili fondova u skladu s posebnim propisima u visini pripadajućeg dijela ukupnog troška plaće ili naknade plaće.
(6) Tražbine vjerovnika nižih isplatnih redova prijavljuju se samo na poseban poziv suda. U prijavi takvih tražbina treba naznačiti da se radi o tražbini nižega isplatnog reda i redno mjesto na koje vjerovnik ima pravo.
(7) Prijavu tražbine podnesenu nakon isteka roka za prijavljivanje sud će odbaciti rješenjem.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA STEČAJNOG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
I. USTAVNA OSNOVA DONOŠENJA ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA TREBA UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE DONOŠENJA ZAKONA
Stečajni zakon („Narodne novine“, broj 71/15., 104/17. i 36/22.; u daljnjem tekstu: Zakon) donesen je u lipnju 2015., a stupio je na snagu 1. rujna 2015.
Zakonom se uređuju pretpostavke za otvaranje predstečajnoga postupka, predstečajni postupak, pravne posljedice njegova otvaranja i provedbe, pretpostavke za otvaranje stečajnoga postupka, stečajni postupak, pravne posljedice njegova otvaranja i provedbe, stečajni plan, osobna uprava dužnika nesposobnoga za plaćanje te pretpostavke i učinci oslobađanja dužnika od preostalih obveza.
Potreba za izmjenama Zakona vezana je uz uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Republika Hrvatska je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji (u daljnjem tekstu: Ugovor o pristupanju) postala stranka Ugovora o Europskoj uniji, Ugovora o funkcioniranju Europske unije i Ugovora o osnivanju Europske zajednice za atomsku energiju, čime su odredbe temeljnih ugovora Europske unije postale obvezne i za Republiku Hrvatsku. Uspostava ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro definirana je Ugovorom o Europskoj uniji. Republika Hrvatska je putem Ugovora o pristupanju preuzela obvezu uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj nakon što budu ispunjeni propisani uvjeti.
Upotreba eura kao jedinstvene valute u Ekonomskoj i monetarnoj uniji regulirana je trima uredbama Vijeća EU-a i to Uredbom Vijeća (EZ) br. 1103/97 od 17. lipnja 1997. o određenim odredbama koje se odnose na uvođenje eura, Uredbom Vijeća (EZ) br. 974/98 od 3. svibnja 1998. o uvođenju eura i Uredbom Vijeća (EZ) br. 2866/98 od 31. prosinca 1998. o stopama konverzije između eura i valuta država članica koje usvajaju euro.
U listopadu 2017. Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada) i Hrvatska narodna banka predstavile su Strategiju za uvođenje eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. U srpnju 2020., Republika Hrvatska je ušla u Europski tečajni mehanizam, a Vlada je na sjednici održanoj 23. prosinca 2020. donijela Nacionalni plan zamjene hrvatske kune eurom u kojem je sadržan pregled svih važnijih aktivnosti koje će sudionici priprema za uvođenje eura, iz privatnog i javnog sektora, provoditi u okviru priprema za uvođenje eura.
Hrvatski Sabor donio je Zakon o uvođenju eura kao službene valute (“Narodne novine”, broj 57/22. i 88/22.).
Predmet izmjena i dopuna Zakona je usklađivanje normativnog okvira radi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Izmjene i dopuna obuhvaćaju rješenja kojima se, među ostalim, mijenja valuta i usklađuje iznos:
- predujma troškova predstečajnoga postupka,
- naknade za prijavu tražbine,
- najniži iznos temeljnog kapitala društva stečajnih upravitelja s ograničenom odgovornošću,
- predujma za namirenje troškova stečajnoga postupka,
- naknade za neovlašteno korištenje odnosno uporabu predmeta stečajne mase,
- početne cijene nekretnine na četvrtoj dražbi,
- novčanih kazni i sl.
Sukladno navedenom, sve utvrđene vrijednosti i vrijednosni pragovi bit će iskazani u euru nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
III. OCJENA POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva potrebna za provedbu ovoga Zakona su osigurana u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2023. godinu i projekcijama za 2024. i 2025. godinu, na razdjelu 109 - Ministarstvo pravosuđa i uprave, u okviru redovnog poslovanja pravosudnih tijela.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
IV. TEKST PRIJEDLOGA ZAKONA
Tekst prijedloga zakona dan je u obliku Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Stečajnog zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA STEČAJNOG ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak. 1.
U Stečajnom zakonu („Narodne novine“, br. 71/15., 104/17. i 36/22.) u članku 28. stavku 1. riječi: „5000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 2.
U članku 36. stavku 1. točki 3. riječ: „kunama“ zamjenjuje se riječju: „eurima“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 3.
U članku 40. stavku 1. riječi: „200,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „25 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 4.
U članku 45. stavku 2. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 5.
U članku 78. stavku 6. riječi: „članka 91. stavaka 2. i 6.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavaka 1. i 4.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 6.
Naslov iznad članka 79. mijenja se i glasi: „Upis na listu stečajnih upravitelja“.
U članku 79. stavku 2. podstavku 3. riječi: „članka 91. stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 4.“.
U podstavku 4. riječi: „članka 91. stavka 2.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 1.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 7.
U članku 79.b stavku 5. riječi: „200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „25.000,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 8.
U članku 81. stavku 1. podstavku 2. točki 3. riječi: „članka 91. stavka 2.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 1.“.
U točci 4. riječi: „članka 91. stavka 6.“ zamjenjuju se riječima: „članka 91. stavka 4.“.
U stavku 2. iza riječi: „stavka 1.“ dodaju se riječi „podstavka 2.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 9.
U članku 84. stavku 1. iza riječi „suda“ dodaju se zarez i riječi: „odnosno s liste visoko kvalificiranih stečajnih upravitelja“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 10.
U članku 89. stavku 1. točka 1. mijenja se i glasi:
„1. sastaviti i predati financijske izvještaje nadležnim institucijama sa stanjem na dan koji prethodi otvaranju stečajnog postupka“.
Iza točke 4. dodaje se točka 5. koja glasi:
„5. sklopiti ugovor s ovlaštenom fizičkom ili pravnom osobom za vođenje knjigovodstveno-računovodstvenih usluga“.
Dosadašnje točke 5. do 15. postaju točke 6. do 16.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 11.
U članku 90. stavku 2. riječi: „10.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 12.
U članku 91. stavak 5. mijenja se i glasi:
„(5) Ako razriješeni stečajni upravitelj ne postupi sukladno nalogu suda iz stavka 4. ovoga članka, može se kazniti novčanom kaznom do 1.320,00 eura.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 13.
U članku 112. stavku 1. riječi: „5000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 14.
U članku 114. stavku 1. riječi „1000,00 kuna” zamjenjuju se riječima „130,00 eura”, a riječi: „20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „2.700,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 15.
U članku 118. stavku 4. riječi: „50.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura”.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 16.
U članku 127. stavku 1. riječi: „2.000.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima „270.000,00 eura”.
U stavku 2. riječi: „2.000.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima „270.000,00 eura”.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 17.
U članku 178. stavku 2. riječi: „10.000,00 kuna” zamjenjuju se riječima: „1.320,00 eura”.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 18.
U članku 216. stavku 7. riječi: „od 100,00 kuna niti veća od 1000,00 kuna” zamjenjuju se riječima: „od 13,00 eura niti veća od 130,00 eura”.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 19.
U članku 229. stavku 3. riječi: „50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.630,00 eura“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 20.
U članku 247. stavku 6. riječi: „1,00 kune ” zamjenjuju se riječima: „1,00 eura”.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 21.
U članku 257. stavku 1. točki 3. riječ: „kunama“ zamjenjuje se riječju: „eurima“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 22.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
V. OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 1.
Ovom odredbom se usklađuje valuta predujma za troškove predstečajnoga postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 2.
Ovim člankom se usklađuje terminologija.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 3.
Ovom odredbom se usklađuje iznos naknade za prijavu tražbine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 4.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne ako Financijska agencija ne poduzima radnje u postupku u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 5
Ovom odredbom se ispravlja krivo pozivanje na stavke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 6.
Ovom odredbom se ispravlja naslov iznad članka i krivo pozivanje na stavke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 7.
Ovom odredbom se usklađuje najniži iznos temeljnog kapitala koji je potreban za osnivanje društva stečajnih upravitelja s ograničenom odgovornošću.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 8.
Ovom odredbom se ispravlja krivo pozivanje na stavke.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 9.
Ovom odredbom se precizira odredba na način da je iz iste vidljivo da se primjenjuje i na listu visokokvalificiranih stečajnih upravitelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 10.
Ovom odredbom uređuje se dio koji se odnosi na obvezu stečajnog upravitelja na sastavljanje i predaju financijskih izvještaja nadležnim institucijama sa stanjem na dan koji prethodi otvaranju stečajnog postupka, kao i na obvezu sklapanja ugovora s ovlaštenom fizičkom ili pravnom osobom za vođenje knjigovodstveno-računovodstvenih usluga.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 11.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne ako stečajni upravitelj ne postupi prema nalogu suda za obavljanje dužnosti u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 12.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne ako razriješeni stečajni upravitelj ne postupi prema nalogu suda za obavljanje dužnosti u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 13.
Ovom odredbom se usklađuje valuta predujma za osiguranje novčanih sredstava za namirenje troškova stečajnoga postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 14.
Ovom odredbom se usklađuje valuta predujma za namirenje troškova stečajnoga postupka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 15.
Ovim člankom se usklađuje visina novčane kazne za ne postupanje po mjeri osiguranja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 16.
Ovom odredbom se usklađuje prag za visinu imovine stečajnog dužnika u stečajnim postupcima male vrijednosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 17.
Ovim člankom se usklađuje visina novčanih kazni.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 18.
Ovom se odredbom usklađuje naknada za neovlašteno korištenje odnosno uporabu predmeta stečajne mase.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 19.
Ovom odredbom se usklađuje prag prema kojem je stečajni upravitelj dužan Financijskoj agenciji bez odgode dostaviti podatke o svim nekretninama i pokretninama do određene procijenjene vrijednosti, koje se prodaju u stečajnom postupku.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 20.
Ovom odredbom se usklađuje prag prema kojem se određuje početna cijena na četvrtoj dražbi nekretnina.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 21.
Ovom odredbom se usklađuje terminologija vezano za sadržaj prijave tražbine.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Uz članak 22.
Ovom odredbom se propisuje stupanje na snagu ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
VI. TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU ILI DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Predujmljivanje troškova predstečajnoga postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 28.
(1) Podnositelj prijedloga dužan je uplatiti predujam za troškove predstečajnoga postupka u iznosu od 5000,00 kuna.
(2) Ako su podnesena dva ili više prijedloga, svaki od podnositelja prijedloga dužan je uplatiti predujam za troškove predstečajnoga postupka u jednakom iznosu.
(3) Ako podnositelj prijedloga za otvaranje predstečajnoga postupka nije uplatio predujam za troškove predstečajnoga postupka, sud će prijedlog odbaciti kao nedopušten.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Prijava tražbine
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 36.
(1) Prijava tražbine podnosi se nadležnoj jedinici Financijske agencije na propisanom obrascu i sadržava:
1. podatke za identifikaciju vjerovnika
2. podatke za identifikaciju dužnika
3. pravnu osnovu tražbine, iznos dospjele tražbine i iznos tražbine koja dospijeva nakon otvaranja predstečajnoga postupka u kunama
4. naznaku o dokazu za postojanje tražbine
5. naznaku o postojanju ovršne isprave.
(2) Prijavi tražbine iz stavka 1. ovoga članka u prijepisu se prilažu isprave iz kojih tražbina proizlazi, odnosno kojima se dokazuje.
(3) Vjerovnici dužnika pojedinca prijavljuju samo tražbine proizašle iz obavljanja djelatnosti ili vezane uz obavljanje djelatnosti toga dužnika.
(4) Prijavi tražbine može se priložiti popunjeni obrazac za glasovanje o planu restrukturiranja, ako je dužnik uz prijedlog za otvaranje predstečajnog postupka dostavio plan prijedloga restrukturiranja.
(5) Ministarstvo financija – Porezna uprava može prijaviti tražbine po osnovi poreza, prireza, doprinosa za obvezna osiguranja koja se prema zakonu obvezno izdvajaju iz prihoda, odnosno plaća, kao i druge tražbine koje je ovlaštena naplaćivati na temelju posebnoga propisa, osim tražbina po osnovi poreza i prireza na dohodak od nesamostalnoga rada i doprinosa iz osnovice za osiguranike po osnovi radnoga odnosa.
(6) Prijavu tražbine podnesenu nakon isteka roka za prijavljivanje sud će odbaciti rješenjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Naknada za prijavu tražbine
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 40.
(1) Ako je pojedina prijavljena tražbina navedena u prijedlogu za otvaranje predstečajnoga postupka i bude osporena, podnositelj prijave dužan je za prijavu svake pojedine tražbine platiti naknadu Financijskoj agenciji u iznosu od 2 % od iznosa tražbine, ali ne više od 200,00 kuna.
(2) Ako pojedina prijavljena tražbina nije navedena u prijedlogu za otvaranje predstečajnoga postupka i nije osporena, naknadu iz stavka 1. ovoga članka dužan je platiti dužnik.
(3) Od plaćanja naknade za prijavu tražbine oslobođeni su Republika Hrvatska i tijela državne vlasti.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Nadzor nad radom Financijske agencije
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 45 .
(1) Rad Financijske agencije nadzire sud. Sud je ovlašten u svako doba dati upute i zatražiti obavijesti ili izvješća o poduzimanju radnji u postupku.
(2) Ako Financijska agencija ne poduzima radnje u postupku u skladu s odredbama ovoga Zakona, sud je može kazniti novčanom kaznom do 50.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Lista stečajnih upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 78.
(1) Ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa za područje nadležnosti svakoga suda utvrđuje listu stečajnih upravitelja.
(2) Lista stečajnih upravitelja može se dopunjavati.
(3) Osoba može biti upisana na listu stečajnih upravitelja za područje nadležnosti jednog ili više sudova.
(4) Lista stečajnih upravitelja objavljuje se na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova.
(5) Ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa dužno je voditi i na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova objaviti popis stečajnih upravitelja s naznakom predstečajnih i stečajnih postupaka u kojima su imenovani kao povjerenici, privremeni stečajni upravitelji i stečajni upravitelji, način njihova izbora, naznaku dužnika i suca koji vodi postupak, naznaku razrješenja i razloga razrješenja te izrečenih novčanih kazni.
(6) Sud je dužan ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa obavijestiti o pravomoćnosti rješenja iz članka 91. stavaka 2. i 6. ovoga Zakona te o pravomoćnosti rješenja o izrečenim novčanim kaznama stečajnim upraviteljima.
(7) Ministar nadležan za poslove pravosuđa propisat će pravilnikom podatke koji se upisuju na listu stečajnih upravitelja i popis stečajnih upravitelja te način vođenja i objave popisa stečajnih upravitelja na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Lista stečajnih upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 79.
(1) Na listu stečajnih upravitelja može biti upisana fizička osoba:
1. koja ima poslovnu sposobnost i zdravstvenu sposobnost za obavljanje poslova stečajnog upravitelja
2. koja ima položen stručni ispit za stečajnog upravitelja
3. koja je nakon položenoga stručnog ispita obavila stručnu obuku u trajanju od najmanje jedne godine
4. koja ima sklopljenu policu osiguranja od profesionalne odgovornosti odgovarajućom primjenom odredbi o osiguranju od profesionalne odgovornosti za odvjetnike
5. koja je dostojna za obavljanje poslova stečajnoga upravitelja.
(2) Smatrat će se da ne ispunjava pretpostavku iz stavka 1. točke 5. ovoga članka osoba:
− protiv koje je pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti
− koja je osuđena za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti
− koja je brisana s liste stečajnih upravitelja zbog nepostupanja po rješenju suda iz članka 91. stavka 6. ovoga Zakona, dok ne prođu tri godine od dana brisanja
− koja je razriješena dužnosti stečajnoga upravitelja zbog neurednog obavljanja dužnosti iz članka 91. stavka 2. ovoga Zakona u više od dva stečajna postupka u tijeku tri godine, dok ne prođu tri godine od dana brisanja i ponovno ne položi ispit za stečajnoga upravitelja
– koja je nesposobna za plaćanje.
(3) Osoba koja je brisana s liste stečajnih upravitelja sukladno članku 81. stavku 1. podstavku 2. točkama 5. i 6. ovoga Zakona ne može se ponovno upisati na listu stečajnih upravitelja dok ne prođe šest mjeseci od dana pravomoćnosti rješenja o brisanju.
(4) Osoba iz stavka 3. ovoga članka kod ponovnog upisa na listu stečajnih upravitelja dužna je uz zahtjev priložiti dokaz o sklopljenoj polici osiguranja od profesionalne odgovornosti odnosno dokaz o provedenom stručnom usavršavanju.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Društvo stečajnih upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 79.b
(1) Dva ili više stečajnih upravitelja upisanih na listi stečajnih upravitelja može osnovati trgovačko društvo (društvo stečajnih upravitelja) za obavljanje poslova stečajnog upravitelja.
(2) Društvo stečajnih upravitelja osniva se kao javno trgovačko društvo ili kao društvo s ograničenom odgovornošću.
(3) Na društvo stečajnih upravitelja na odgovarajući se način primjenjuje Zakon o trgovačkim društvima, osim ako ovim Zakonom nije što drukčije uređeno.
(4) Društvo stečajnih upravitelja ne može osnovati drugo društvo stečajnih upravitelja.
(5) Društvo stečajnih upravitelja s ograničenom odgovornošću mogu osnovati dva ili više stečajnih upravitelja, a najniži iznos temeljnog kapitala iznosi 200.000,00 kuna.
(6) Uvjete za prostor i opremu ureda društva stečajnih upravitelja pravilnikom propisuje ministar nadležan za poslove pravosuđa.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Brisanje s liste stečajnih upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 81.
(1) Osoba koja se nalazi na listi stečajnih upravitelja brisat će se s liste stečajnih upravitelja:
− na osobni zahtjev
− po službenoj dužnosti:
1. ako se utvrdi da nisu postojali odnosno da su prestali postojati uvjeti na temelju kojih je osoba upisana na listu
2. ako je pravomoćno osuđena zbog kaznenog djela za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti
3. ako je razriješena dužnosti stečajnoga upravitelja zbog neurednog obavljanja dužnosti iz članka 91. stavka 2. ovoga Zakona u više od dva stečajna postupka u posljednje tri godine
4. ako nije postupila po rješenju suda iz članka 91. stavka 6. ovoga Zakona
5. ako ne dostavi dokaz da ima sklopljenu policu osiguranja od profesionalne odgovornosti odgovarajućom primjenom odredbi o osiguranju od profesionalne odgovornosti za odvjetnike
6. ako svake dvije godine od dana upisa ne dostavi dokaz o provedenom stručnom usavršavanju
7. kad navrši 70 godina života
8. smrću.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. točke 7., stečajni upravitelji koji će navršiti 70 godina života bit će izuzeti od dodjeljivanja novih predmeta, a brisat će se s liste nakon dovršetka svih postupaka u kojima su imenovani do trenutka navršavanja 70 godina života.
(3) Odredbe ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju na listu visokokvalificiranih stečajnih upravitelja.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Izbor stečajnoga upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 84.
(1) Izbor stečajnoga upravitelja u stečajnom postupku obavlja se metodom slučajnoga odabira s liste stečajnih upravitelja za područje nadležnoga suda, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Ako sud smatra da stečajni upravitelj izabran metodom slučajnoga odabira ne raspolaže potrebnom stručnošću ili poslovnim iskustvom potrebnim za vođenje stečajnoga postupka, za stečajnoga upravitelja može izabrati drugu osobu s liste stečajnih upravitelja za područje nadležnoga suda.
(3) Stečajni upravitelj može podnijeti zahtjev ministarstvu nadležnom za poslove pravosuđa da ga se privremeno izuzme od izbora za stečajnog upravitelja, u kojem slučaju može nastaviti obavljati dužnost u postupcima u kojima je imenovan, ali ga se izuzima od izbora i imenovanja za stečajnog upravitelja u novim predmetima u razdoblju od tri mjeseca do dvije godine. Vrijeme privremenog izuzeća računa se od dana izvršnosti rješenja o privremenom izuzimanju.
(4) Odredbe ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju na listu visokokvalificiranih stečajnih upravitelja.
(5) Ministar nadležan za poslove pravosuđa propisat će pravilnikom pretpostavke i način izbora stečajnoga upravitelja metodom slučajnoga odabira.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Dužnosti stečajnoga upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 89.
(1) Stečajni upravitelj dužan je postupati savjesno i uredno, a osobito:
1. dovesti u red očevidnik knjigovodstvenih podataka do dana otvaranja stečajnoga postupka te sklopiti ugovor s ovlaštenom fizičkom ili pravnom osobom za vođenje knjigovodstveno-računovodstvenih usluga
2. sastaviti predračun troškova stečajnoga postupka i dostaviti na odobrenje odboru vjerovnika
3. odrediti povjerenstvo za popis imovine
4. sastaviti početno stanje imovine dužnika
5. kao dobar gospodar brinuti se o završetku započetih, a neobavljenih poslova dužnika i poslova potrebnih da bi se spriječilo nastupanje štete nad sredstvima dužnika
6. brinuti se o ostvarivanju tražbine dužnika
7. savjesno voditi poslovanje dužnika iz članka 217. stavka 2. ovoga Zakona
8. dostaviti Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje i Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje isprave koje se odnose na radnopravni status osiguranika
9. unovčiti, odnosno naplatiti s pažnjom dobroga gospodara stvari i prava dužnika koja ulaze u stečajnu masu
10. dostaviti Financijskoj agenciji zahtjeve za prodaju nekretnina, pokretnina, prava i imovine stečajnog dužnika elektroničkom javnom dražbom i zahtjeve za upis nekretnina, pokretnina, prava i imovine stečajnog dužnika u Očevidnik nekretnina i pokretnina koje se prodaju u ovršnom postupku
11. izvršiti uplatu predujma troškova provedbe prodaje elektroničkom javnom dražbom i troškova upisa podataka u Očevidnik nekretnina i pokretnina koje se prodaju u ovršnom postupku Financijskoj agenciji, što predstavlja trošak postupka
12. pripremiti isplatu vjerovnika i nakon odobrenja izvršiti isplatu
13. dostaviti odboru vjerovnika završni račun
14. izvršiti naknadne isplate vjerovnika
15. nakon zaključenja stečajnoga postupka zastupati stečajnu masu u skladu s ovim Zakonom.
(2) Stečajni upravitelj dužan je podnositi na propisanom obrascu pisana izvješća o tijeku stečajnoga postupka i o stanju stečajne mase, i to najmanje jedanput u tri mjeseca.
(3) Pisana izvješća iz stavka 2. ovoga članka i druga izvješća koja je stečajni upravitelj dužan podnositi na temelju ovoga Zakona objavit će se na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova bez odgode.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Nadzor nad radom stečajnoga upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 90.
(1) Rad stečajnoga upravitelja nadzire sud, odbor vjerovnika i skupština vjerovnika koji su ovlašteni u svako doba zatražiti obavijesti ili izvješća iz članka 89. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ako stečajni upravitelj ne postupi prema nalogu suda za obavljanje dužnosti iz članka 89. ovoga Zakona, sud ga može kazniti novčanom kaznom do 10.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Razrješenje stečajnoga upravitelja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 91.
(1) Sud može po službenoj dužnosti ili na prijedlog odbora vjerovnika ili skupštine vjerovnika razriješiti stečajnog upravitelja ako svoju dužnost ne obavlja uspješno ili iz drugih važnih razloga, a osobito ako ne postupa po nalogu suda.
(2) Protiv rješenja o razrješenju stečajni upravitelj ima pravo žalbe. Protiv rješenja o odbijanju prijedloga za razrješenje pravo žalbe imaju odbor vjerovnika i svaki stečajni vjerovnik koji je na skupštini vjerovnika glasovao za prijedlog za razrješenje stečajnog upravitelja.
(3) Sud može razriješiti stečajnoga upravitelja na osobni zahtjev iz opravdanih razloga. Protiv rješenja o odbijanju osobnoga zahtjeva za razrješenje pravo na žalbu ima samo stečajni upravitelj.
(4) Sud može razriješenom stečajnom upravitelju rješenjem naložiti vraćanje onoga što je tijekom postupka primio, osobito ako odbije ispuniti nalog suda u svezi s predajom dužnosti, ako odbije ili nepotrebno odgađa predaju dokumentacije ili ako ne postupi prema nalogu suda za dostavu izvješća o određenim pitanjima.
(5) Ako razriješeni stečajni upravitelj ne postupi sukladno nalogu suda iz stavka 6. ovoga članka, može se kazniti novčanom kaznom do 10.000,00 kuna.
(6) Rješenjem o razrješenju stečajnoga upravitelja sud će donijeti odluku o imenovanju novoga stečajnog upravitelja odgovarajućom primjenom odredbe članka 84. ovoga Zakona. Na sljedećem ili kojem kasnijem ročištu skupština vjerovnika može izabrati neku drugu osobu za stečajnoga upravitelja odgovarajućom primjenom odredbe članka 87. ovoga Zakona.
(7) Pravomoćnošću rješenja o brisanju stečajnog upravitelja po službenoj dužnosti, izvršnošću rješenja o privremenom udaljenju te izvršnošću rješenja o brisanju stečajnog upravitelja na osobni zahtjev stečajnom upravitelju prestaje dužnost, što će sud utvrditi rješenjem, u kojem se slučaju na odgovarajući način primjenjuje odredba stavka 6. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Osiguranje novčanih sredstava za namirenje troškova stečajnoga postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 112.
(1) Nakon što Financijska agencija utvrdi nemogućnost izvršenja osnove za plaćanje radi nedostatka novčanih sredstava na računima dužnika pravne osobe, naložit će banci da zaplijeni novčana sredstva s računa dužnika, u iznosu od 5000,00 kuna za predujam za namirenje troškova stečajnoga postupka.
(2) Nalog da se zaplijene novčana sredstva na temelju stavka 1. ovoga članka provodi se prije ostalih naloga, osim naloga za izvršavanje osnova za plaćanje obračuna poslodavca o neisplati dospjeloga iznosa plaće i naknade plaće.
(3) Ako Financijska agencija na temelju stavka 1. ovoga članka zaplijeni iznos koji je dovoljan za namirenje svih neizvršenih osnova za plaćanje upisanih u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje, obustavit će daljnju zapljenu za iznos predujma za namirenje troškova stečajnoga postupka, oslobodit će iznos zaplijenjenih sredstava te izdati nalog bankama za izvršenje osnova za plaćanje upisanih u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje, osim ako je Financijska agencija na temelju odredbe članka 110. stavka 1. ovoga Zakona podnijela prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka.
(4) Nakon izvršenja svih neizvršenih osnova za plaćanje Financijska agencija izdat će nalog za oslobođenje sredstava zaplijenjenih prema odredbi stavka 1. ovoga članka i omogućiti dužniku raspolaganje.
(5) Sud će odmah nakon primitka prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka zatražiti od Financijske agencije obavijest o osiguranju sredstava za namirenje troškova stečajnoga postupka.
(6) Rješenjem o otvaranju stečajnoga postupka nad dužnikom pravnom osobom sud će naložiti Financijskoj agenciji da naloži banci prijenos zaplijenjenoga iznosa predujma na račun suda i obustavi daljnju pljenidbu do iznosa iz stavka 1. ovoga članka ako iznos predujma nije zaplijenjen u cijelosti.
(7) Ako sud odbaci ili odbije prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka, rješenjem o odbacivanju odnosno odbijanju naložit će Financijskoj agenciji da oslobodi sredstva zaplijenjena na temelju stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Predujam za namirenje troškova stečajnoga postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 114.
(1) Podnositelj prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka dužan je platiti iznos predujma od 1000,00 kuna u Fond za namirenje troškova stečajnoga postupka te po nalogu suda u roku od osam dana dodatni iznos predujma koji ne može biti viši od 20.000,00 kuna, ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
(2) Ako su osigurana sredstva za namirenje troškova stečajnoga postupka u skladu s odredbom članka 112. ovoga Zakona, obveza podnositelja prijedloga iz stavka 1. ovoga članka umanjuje se za iznos osiguranih sredstava.
(3) Predujam iz stavka 1. ovoga članka nisu dužni platiti:
− radnici i prijašnji dužnikovi radnici ako su podnijeli prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka radi namirenja svoje dospjele tražbine po osnovi rada
− Financijska agencija ako je podnijela prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka u skladu s člankom 110. stavkom 1. ovoga Zakona
− Republika Hrvatska.
(4) U slučaju iz stavka 3. ovoga članka sredstva za namirenje troškova postupka predujmit će se iz Fonda za namirenje troškova stečajnoga postupka, osim ako su osigurana sredstva u skladu s člancima 112. i 113. ovoga Zakona.
(5) Ako podnositelj prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka nije uplatio predujam iz stavka 1. ovoga članka, sud će prijedlog odbaciti kao nedopušten.
(6) Ako predujam ne plati podnositelj prijedloga iz članka 110. stavka 2. ovoga Zakona, smatrat će se da nije podnio prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka u propisanom roku.
(7) Predujam je trošak stečajnoga postupka na čiju naknadu vjerovnik koji je uplatio predujam ima pravo.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Mjere osiguranja
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 118.
(1) Sud će rješenjem o pokretanju prethodnoga postupka ili naknadnim rješenjem, na zahtjev podnositelja prijedloga ili po službenoj dužnosti, odrediti sve mjere koje smatra potrebnim kako bi se spriječilo da do donošenja odluke o prijedlogu za otvaranje stečajnoga postupka ne nastupe takve promjene imovinskoga položaja dužnika koje bi za vjerovnike mogle biti nepovoljne.
(2) Sud može osobito:
1. imenovati privremenoga stečajnog upravitelja uz odgovarajuću primjenu odredbi ovoga Zakona o izboru i imenovanju stečajnoga upravitelja
2. zabraniti raspolaganje imovinom dužnika ili odrediti da dužnik može raspolagati svojom imovinom samo uz prethodnu suglasnost suda ili privremenoga stečajnog upravitelja
3. zabraniti ili privremeno odgoditi određivanje, odnosno provedbu ovrhe ili osiguranja protiv dužnika
4. zabraniti isplate s računa dužnika.
(3) Sud može, ako za to postoje opravdani razlozi, mjere iz stavaka 1. i 2. ovoga članka odrediti i prije donošenja rješenja o pokretanju prethodnoga postupka.
(4) Osoba koja ne postupi po mjeri osiguranja može se kazniti novčanom kaznom do 50.000,00 kuna.
(5) Sud može, na prijedlog vjerovnika, privremenoga stečajnog upravitelja ili po službenoj dužnosti, odrediti privremene mjere osiguranja prema općim pravilima postupka osiguranja i protiv dužnika pojedinca, protiv osoba koje i inače odgovaraju za obveze dužnika te protiv dužnikovih dužnika, ako ocijeni da je to potrebno radi zaštite imovine stečajnoga dužnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Stečajni postupak male vrijednosti
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 127.
(1) Ako tijekom prethodnoga postupka sud ocijeni da imovina stečajnoga dužnika ne prelazi iznos od 2.000.000,00 kuna, donijet će odluku da se stečajni postupak provede prema pravilima postupka male vrijednosti.
(2) Sud može odlučiti da se stečajni postupak provede prema pravilima postupka male vrijednosti i kada se imovina dužnika sastoji većim dijelom od pokretnina koje se mogu lako unovčiti, bez obzira na to što imovina stečajnoga dužnika prelazi 2.000.000,00 kuna.
(3) U stečajnom postupku male vrijednosti ne primjenjuju se odredbe ovoga Zakona o odboru vjerovnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Dovođenje i novčana kazna
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 178.
(1) Ako radi pribavljanja odgovarajućih obavijesti bude potrebno, sud može odrediti saslušanje dužnika pojedinca. U slučaju neodazivanja sud može odrediti dovođenje.
(2) Ako dužnik ne ispuni dužnosti iz članka 177. ovoga Zakona, kaznit će se novčanom kaznom do 10.000,00 kuna.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Preuzimanje stečajne mase
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 216.
(1) Nakon otvaranja stečajnoga postupka stečajni upravitelj je dužan cjelokupnu imovinu koja ulazi u stečajnu masu odmah preuzeti u posjed i njome upravljati.
(2) Stečajni upravitelj može na temelju ovršnoga rješenja o otvaranju stečajnoga postupka zahtijevati od suda da naloži dužniku predaju stvari i odrediti ovršne radnje kojima će se taj nalog prisilno ostvariti. Uz nalog za predaju sud može po službenoj dužnosti odrediti i mjere prisile protiv osoba ovlaštenih za zastupanje dužnika po zakonu ili dužnika pojedinca iz članka 178. ovoga Zakona. Radi provedbe toga naloga sud je ovlašten zatražiti pomoć policije.
(3) Stečajni upravitelj može nakon pravomoćnosti rješenja o otvaranju stečajnoga postupka zahtijevati od suda da naloži i trećim osobama, u čijem su posjedu predmeti stečajne mase, predaju tih stvari. Stečajni upravitelj dužan je uz zahtjev dostaviti ispravu o pravu vlasništva na stvari. O zahtjevu stečajnoga upravitelja, nakon što je saslušao osobe u čijem su posjedu predmeti stečajne mase, sud odlučuje rješenjem.
(4) Ako se treća osoba u čijem je posjedu predmet stečajne mase protivi zahtjevu stečajnoga upravitelja iz stavka 3. ovoga članka, sud će odbiti taj zahtjev i uputiti stečajnoga upravitelja u parnicu radi ostvarenja prava na predaju u posjed.
(5) Pravomoćno rješenje iz stavka 3. ovoga članka predstavlja ovršnu ispravu.
(6) Ako osobe iz stavaka 2. i 3. ovoga članka ne postupe prema nalogu suda, sud će na prijedlog stečajnoga upravitelja naložiti raspisivanje potrage za predmetima stečajne mase i osobi od koje je stvar prisilno oduzeta naložiti plaćanje odgovarajuće naknade stečajnom dužniku za neovlašteno korištenje odnosno uporabu od dana otvaranja stečajnoga postupka do dana oduzimanja.
(7) Naknada za neovlašteno korištenje odnosno uporabu iz stavka 6. ovoga članka ne može biti manja od 100,00 kuna niti veća od 1000,00 kuna po danu.
(8) Ako za vrijeme neovlaštenoga korištenja odnosno uporabe predmet stečajne mase propadne, sud će osobi kod koje je stvar propala naložiti plaćanje odgovarajuće naknade stečajnom dužniku za vrijednost stvari i neovlašteno korištenje odnosno uporabu. U tom slučaju na odgovarajući se način primjenjuju odredbe stavaka 6. i 7. ovoga članka.
(9) Odgovorne osobe pravne osobe solidarno odgovaraju za obveze iz stavaka 6. i 8. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Unovčenje stečajne mase
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 229.
(1) Nakon izvještajnoga ročišta stečajni upravitelj dužan je bez odgode unovčiti imovinu koja ulazi u stečajnu masu, ako to nije protivno odluci skupštine vjerovnika.
(2) Stečajni upravitelj dužan je unovčiti imovinu stečajne mase u skladu s odlukama skupštine vjerovnika i odbora vjerovnika.
(3) Stečajni upravitelj dužan je, uz odgovarajuću primjenu pravila ovršnoga postupka, Financijskoj agenciji bez odgode dostaviti podatke o svim nekretninama koje se prodaju u stečajnom postupku, a o pokretninama ako je njihova procijenjena vrijednost veća od 50.000,00 kuna radi upisa u Očevidnik nekretnina i pokretnina uz naznaku da se prodaju u stečajnom postupku.
(4) Ako stečajni vjerovnici nisu na izvještajnom ročištu drukčije odredili način i uvjete prodaje, imovina dužnika prodaje se odgovarajućom primjenom odredbi članaka 247. i 249. ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Unovčenje nekretnina, brodova i zrakoplova
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 247.
(1) Nekretnina na kojoj postoji razlučno pravo prodaje se u stečajnom postupku, na prijedlog stečajnoga upravitelja ili razlučnoga vjerovnika, uz odgovarajuću primjenu pravila ovršnoga postupka o ovrsi na nekretnini. Pravila o obustavi postupka ne primjenjuju se.
(2) O prodaji nekretnine iz stavka 1. ovoga članka sud odlučuje rješenjem protiv kojeg pravo na žalbu imaju stečajni upravitelj i razlučni vjerovnici. U rješenju o prodaji nekretnine sud će odrediti da se nekretnina prodaje u stečajnom postupku. U zemljišnoj knjizi upisat će se zabilježba rješenja o prodaji nekretnine.
(3) Sud će zaključkom o prodaji utvrditi vrijednost nekretnine, način prodaje i uvjete prodaje.
(4) Prodaju nekretnine provodi Financijska agencija elektroničkom javnom dražbom.
(5) Nekretnina se ne može prodati:
– na prvoj dražbi ispod tri četvrtine utvrđene vrijednosti nekretnine
– na drugoj dražbi ispod jedne polovine utvrđene vrijednosti nekretnine
– na trećoj dražbi ispod jedne četvrtine utvrđene vrijednosti nekretnine.
(6) Na četvrtoj dražbi nekretnina se prodaje po početnoj cijeni od 1,00 kune. Nakon neuspjele četvrte dražbe razlučni vjerovnici imaju pravo odlučiti o neunovčenom predmetu stečajne mase.
(7) Prvi razlučni vjerovnik u prednosnom redu može izjaviti da kupuje nekretninu i da stavlja u prijeboj svoju tražbinu s protutražbinom stečajnoga dužnika po osnovi cijene u visini utvrđene vrijednosti nekretnine.
(8) Stavci 1. − 7. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuju na prodaju brodova, brodova u gradnji, zrakoplova i drugih prava upisanih u javne knjige.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Prijava tražbina stečajnih vjerovnika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
Članak 257.
(1) Prijava tražbine podnosi se stečajnom upravitelju na propisanom obrascu u dva primjerka i sadržava:
1. podatke za identifikaciju vjerovnika
2. podatke za identifikaciju dužnika
3. pravnu osnovu tražbine, iznos tražbine u kunama
4. naznaku o dokazu za postojanje tražbine
5. naznaku o postojanju ovršne isprave
6. naznaku o postojanju postupka pred sudom.
(2) Prijavi tražbine iz stavka 1. ovoga članka u prijepisu se prilažu isprave iz kojih tražbina proizlazi, odnosno kojima se dokazuje.
(3) Stečajni upravitelj sastavit će popis svih tražbina radnika i prijašnjih dužnikovih radnika dospjelih do otvaranja stečajnoga postupka koje je obvezan iskazati u bruto iznosu i netoiznosu i predočiti na potpis prijavu njihovih tražbina u dva primjerka.
(4) Ako radnik ili prijašnji dužnikov radnik nije prijavio tražbinu, smatrat će se da je tražbinu prijavio u skladu s popisom iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Nadležno županijsko državno odvjetništvo ovlašteno je zastupati vjerovnike u stečajnom postupku po osnovi tražbina proračuna, zavoda ili fondova u skladu s posebnim propisima u visini pripadajućeg dijela ukupnog troška plaće ili naknade plaće.
(6) Tražbine vjerovnika nižih isplatnih redova prijavljuju se samo na poseban poziv suda. U prijavi takvih tražbina treba naznačiti da se radi o tražbini nižega isplatnog reda i redno mjesto na koje vjerovnik ima pravo.
(7) Prijavu tražbine podnesenu nakon isteka roka za prijavljivanje sud će odbaciti rješenjem.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave