OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi
PRILOG 1. OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE |
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
a. OPĆE INFORMACIJE
1. |
OPĆE INFORMACIJE |
||
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
|
|
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
||
1.3. |
Datum: |
13. rujna 2023.
|
|
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Uprava za obitelj i socijalnu politiku, Sektor za zaštitu odraslih osoba Mirjana Matov Telefon: 555-7151 e-mail: mirjana.matov@mrosp.hr
|
|
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne:
Da |
Naziv akta:
Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
Nacionalni plan borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti 201. – 2027.
Opis mjere:
Kroz promjene zakonodavnog okvira stvoriti uvjete transparentnosti i adekvatnosti socijalnih naknada
|
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne:
Ne |
Naziv pravne stečevine :
- |
b. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2. |
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA |
|
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
Zakon o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj 18/22., 46/22., 119/22. i 71/23., u daljnjem tekstu: Zakon) predstavlja temeljni zakonodavni okvir kojim je uređen sustav socijalne skrbi.
Zakonom su propisane naknade koje su usmjerena ublažavanju posljedica siromaštva (zajamčena minimalna naknada, jednokratna naknada, naknada za troškove stanovanja, naknada za ugroženog kupca energenata, plaćanje troškova smještaja u učeničkom domu) kao i naknade namijenjene zaštiti osoba s oštećenjem zdravlja (osobna invalidnina, doplatak za pomoć i njegu, status roditelja njegovatelja ili njegovatelja, naknada za ugroženog kupca energenata).
Neke od ovih naknada koje služe podmirenju sličnih potreba ili zaštiti od sličnih rizika ostvaruju se zasebno, ili je pak uvjet za ostvarivanje jedne naknade prethodno priznato pravo na neku drugu naknadu, primjerice za priznavanje prava na naknadu za troškove stanovanja uvjet je priznato pravo na zajamčenu minimalnu naknadu.
U okviru preporuka proizašlih iz projekta financiranog sredstvima Programa potpore strukturnim reformama „Formalni i neformalni oblici skrbi za starije osobe - istraživanje i analiza“ kojeg je provodio OECD (2019. - 2020.), predloženo je objedinjavanje naknada namijenjenih zaštiti osoba s invaliditetom.
Neki od ovih prijedloga prihvaćeni su i uneseni u Zakon koji je stupio na snagu u veljači 2022. i to u dijelu bolje adresiranosti zajamčene minimalne naknade u odnosu na obitelji s djecom i radno nesposobne samce kao i dijelu objedinjavanja naknade za troškove stanovanja i troškova ogrjeva, ali i pripremom zakona kojim se uređuje inkluzivni dodatak kao jedinstvena naknade koja obuhvaća četiri postojeća prava: osobnu invalidninu i doplatak za pomoć i njegu iz sustava socijalne skrbi, pravo na doplatak za dijete s težim ili teškim invaliditetom i dijete s oštećenjem zdravlja iz mirovinskog sustava te pravo na novčanu pomoć za nezaposlene osobe s invaliditetom) koja korisnici ostvaruju temeljem utvrđenog invaliditeta.
U okviru preporuka iz analize Svjetske banke iz veljače 2023. predloženo je unaprjeđenje obuhvata i adekvatnosti socijalnih naknada za siromašna kućanstva objedinjavanje pojedinih naknada, odnosno njihova konsolidacija kao i pojednostavljenje postupka i relaksacija uvjeta kod priznavanja osnovnih socijalnih naknada.
Daljnje objedinjavanje naknada sa socijalnom komponentom usmjerenih na podmirenje egzistencijalnih potreba korisnika, a time i suzbijanja siromaštva koje se isplaćuju kroz različite sustave, predviđeno je u narednim fazama reformskih aktivnosti kao mjere u Nacionalnom planu borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti za razdoblje od 2021. do 2027. čiji Akcijski plan za razdoblje od 2021. do 2024., između ostalih mjera sadrži i mjere vezane uz povećanje primjerenosti socijalnih naknada.
Isto tako u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti kroz ispunjenje mjere C4.3. R1 planirane su izmjene i dopune Zakona o socijalnoj skrbi radi njihove integracije, bolje pokrivenosti, adekvatnosti i usmjerenosti na osobe koje žive u siromaštvu.
|
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
Izrada nacrta prijedloga zakona potrebna je jer se predložene izmjene i dopune mogu realizirati jedino kroz zakon.
|
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
Zakon o socijalnoj skrbi propisuje različite vrste naknada, primjerice zajamčenu minimalnu naknadu, naknadu za troškove stanovanja, naknadu za ugroženog kupca energenata, osobnu invalidninu, doplatak za pomoć i njegu, jednokratna naknada.
Na dan 30. lipnja 2023. 45 673 korisnika ima priznato pravo na zajamčenu minimalnu naknadu, 51154 korisnika prava na osobnu invalidninu, 91 140 na doplatak za pomoć i njegu. Na isti dan bilo je priznato 31 008 prava na jednokratnu naknadu.
Zajamčena minimalna naknada za samca iznosi: - 100 % osnovice za radno sposobnog samca = 132,72 eura - 130 % osnovice za stariju osobu i osobu potpuno nesposobnu za rad = 172,54 eura.
Zajamčena minimalna naknada za kućanstvo utvrđuje se kao zbroj udjela članova kućanstva, a udio za pojedinog člana kućanstva iznosi: - 70 % osnovice za odraslu radno sposobnu osobu = 92,91 eura - 95 % osnovice za odraslu osobu potpuno nesposobnu za rad i za stariju osobu = 126,09 eura - 120 % osnovice za samohranog radno sposobnog roditelja = 159,27 eura - 135 % osnovice za samohranog roditelja potpuno nesposobnog za rad = 179,18 eura - 70 % osnovice za dijete = 92,91 eura - 80 % osnovice za dijete u jednoroditeljskoj obitelji = 106,18 eura - 90 % osnovice za dijete samohranog roditelja = 119,45 eura - 120 % osnovice za trudnicu i rodilju do šest mjeseci nakon poroda = 159,27 eura.
S obzirom na osobne faktore svakog člana kućanstva potencijalne opcije kućanstava po broju i strukturi članova prema njihovim osobnim faktorima su sljedeće: Za 2 roditelja odrasle radno sposobne osobe (185,82 eura) i 2 djece (185,82 eura) zajamčena minimalna naknada ukupno bi iznosila 371,64 eura. Ukoliko kućanstvo čine 2 roditelja odrasle radno sposobne osobe (185,82 eura) i 3 djece (278,73 eura) tada bi ZMN iznosio 464,55 eura. Ukoliko u kućanstvu stanuju 1 roditelj odrasla osoba potpuno nesposobna za rad (126,09 eura) i 2 djece u jednoroditeljskoj obitelji (212,36 eura) tada bi ZMN iznosio 338,45 eura. Ukoliko kućanstvo čine samohrani radno sposobni roditelj (159,27 eura) i 2 djece samohranog roditelja (238,90 eura) tada bi ZMN iznosio 398,17 eura.
Iznos zajamčene minimalne naknade za kućanstvo ne može biti veći od 150% bruto iznosa minimalne plaće u Republici Hrvatskoj (u 2023. iznosi 1.050 eura).
Naknadu za troškove stanovanja priznaje jedinica lokalne samouprave i iznosi najmanje 30 % iznosa zajamčene minimalne naknade.
Iznos naknade za ugroženog kupca energenata iznosi do 26,54 EUR iznimno do 31. ožujka 2024. 70 EUR.
Osobna invalidnina priznaje se u postotku od osnovice koja iznosi 350% (osnovica za izračun je 66,36 EUR) i iznosi 232,26 EUR i ne priznaje se osobi kojoj je priznata usluga smještaja ili organiziranog stanovanja, koja osobnu invalidninu ostvaruje prema drugim propisima i koja ostvaruje doplatak za pomoć i njegu.
Doplatak za pomoć i njegu u sustavu socijalne skrbi može se priznati u punom ili smanjenom iznosu ovisno o tome postoji li prijeka potreba pomoći i njege druge osobe u punom ili smanjenom opsegu i priznaje se u iznosu od 120% osnovice za puni iznos (osnovica je 66,36 EUR, tj. 79,63 EUR) odnosno 84 % osnovice što ukupno iznosi 55,74 EUR).
Jednokratna naknada priznaje se zbog izvanrednih troškova zbog kojih samac ili kućanstvo nije u mogućnosti podmiriti osnovne životne potrebe. Jednokratna naknada priznaje se u iznosu od najviše 331,81 EUR za samca odnosno 464,53 EUR za kućanstvo. Iznimno, u osobito opravdanim slučajevima jednom godišnje može biti priznata jednokratna naknada u iznosu do 1.327,23 EUR.
Prema učinjenoj analizi Svjetske banke o socijalnim naknadama u Republici Hrvatskoj je unaprjeđenje obuhvata i adekvatnosti socijalnih naknada za siromašna kućanstva objedinjavanje pojedinih naknada, odnosno njihova konsolidacija kao i pojednostavljenje postupka i relaksacija uvjeta kod priznavanja osnovnih socijalnih naknada.
|
c. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3. |
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA |
|
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona povećat će se adekvatnost glavne socijalne naknade usmjerene na najranjivije skupine društva te omogućiti smanjenje nejednakosti, administrativno rasterećenje i transparentnost sustava kao i brže i efikasnije ostvarivanje naknada na način da se objedine postojeće socijalne naknade koje su namijenjene za smanjenje siromaštva.
Smanjenjem ukupnog broja naknada usmjerenih na iste ili slične potrebe postići će se pojednostavljenje i preglednost naknada.
Objedinjavanjem nekoliko administrativnih procesa smanjili bi se nepotrebni troškovi te bi se poboljšala njihova učinkovitost, uključujući isplate naknada (npr. jedna objedinjena isplata korisnicima umjesto brojnih zasebnih isplata). Uz navedeno objedinjavanje naknada poštuje se načelo horizontalne jednakosti prema kojem bi dva kućanstva u istim ekonomskim okolnostima trebalo tretirati na isti način u pogledu ostvarivanja minimalnog životnog standarda jer bi se smanjila nejednakost uzrokovana isplatama naknada na različitim razinama (nacionalnoj i lokalnoj).
|
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Povećanje adekvatnosti socijalnih naknada, smanjene nejednakosti, administrativno rasterećenje, transparentnost sustava kao i brže i efikasnije ostvarivanje naknada na način da se objedine postojeće socijalne naknade koje su namijenjene za smanjenje siromaštva.
|
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
Godina dana od dana stupanja na snagu izmjena i dopuna Zakona.
|
d. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4. |
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA |
|
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi
|
Obrazloženje: Normativno rješenje je donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj skrbi te je isto optimalno rješenje budući da se namjeravano ostvarivanje cilja može ostvariti jedino zakonskim izmjenama.
|
||
4.2. |
Navedite koja su moguća ne normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća ne normativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično): Ne postoje nenormativna rješenja |
Obrazloženje: Ne postoji mogućnost da se nenormativnim rješenjem postigne cilj.
|
e. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5. |
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA |
||||||||||||||||||||||||
5.1. |
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA |
||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.1.1. |
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.2. |
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.3. |
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.4. |
Prepreke za razmjenu dobara i usluga |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.5. |
Cijena roba i usluga |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.6. |
Uvjet za poslovanje na tržištu |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.7. |
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.8. |
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini) |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.9. |
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.10. |
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.11. |
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.12. |
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.13. |
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.14. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.15. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14. Predložene izmjene i dopune propisa nemaju izravni učinak na gospodarstvo.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.1.16. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.17. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.18. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.19. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.20. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.21. |
Hrvatski branitelji |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.22. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.23. |
Udruge i/ili zaklade |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.24. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.25. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.26. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.1.27. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.: Predloženo zakonsko rješenje nema gospodarskih učinaka na adresate. |
||||||||||||||||||||||||
5.1.28.
|
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
||||||||||||||||||||||||
5.2. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE |
||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.2.1. |
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.2. |
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.3. |
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.4. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.5. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.: Predložene izmjene i dopune propisa nemaju izravni učinak na tržišno natjecanje.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.2.6. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.7. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.8. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.9. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.10. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.11. |
Hrvatski branitelji |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.12. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.13. |
Udruge i/ili zaklade |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.14. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.15. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.16. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.2.17. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.: Predloženo zakonsko rješenje nema učinaka na adresate u odnosu na tržišno natjecanje.
|
||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
||||||||||||||||||||||||
5.3. |
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA |
||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.3.1. |
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr. |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.2. |
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.3. |
Socijalna uključenost |
NE |
NE |
DA |
|||||||||||||||||||||
5.3.4. |
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
DA |
|||||||||||||||||||||
5.3.5. |
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu |
NE |
NE |
DA |
|||||||||||||||||||||
5.3.6. |
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.7. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.8. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.: Predloženo normativno rješenje ima veliki socijalni učinak u dijelu socijalne uključenosti i zaštite osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama jer se odnosi na korisnike prava u sustavu socijalne skrbi.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
|||||||||||||||||||||
5.3.9. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.10. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.11. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.12. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.13. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.14. |
Hrvatski branitelji |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.15. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
DA |
|||||||||||||||||||||
5.3.16. |
Udruge i/ili zaklade |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.17. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.18. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.19. |
Drugi utvrđeni adresati: Osobe pod privremenom zaštitom
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.3.20. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.: Predloženo normativno rješenje ima veliki socijalni učinak u odnosu na socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama jer se u dijelu naknada odnosi na korisnika prava u sustavu socijalne skrbi. |
||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
||||||||||||||||||||||||
5.4. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA |
||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.4.1. |
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.2. |
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.3. |
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.4. |
Status regulirane profesije |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.5. |
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.6. |
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.7. |
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.8. |
Odnos između privatnog i poslovnog života |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.9. |
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.10. |
Pravo na kvalitetu radnog mjesta |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.11. |
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.12. |
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.13. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.14. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13: Predloženo zakonsko rješenje nema učinaka na rad i tržište rada.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
|||||||||||||||||||||
5.4.15. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.16. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.17. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.18. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.19. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.20. |
Hrvatski branitelji |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.21. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.22. |
Udruge i/ili zaklade |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.23. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.24. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.25. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.4.26. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25. Predloženo normativno rješenje nema učinak na rad i tržište rada s obziirom na adresate.
|
||||||||||||||||||||||||
5.4.27. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
||||||||||||||||||||||||
5.5. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA |
||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.5.1. |
Utjecaj na klimu |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.2. |
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.3. |
Korištenje energije |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.4. |
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.5. |
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.6. |
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.7. |
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.8. |
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.9. |
Zaštita od utjecaja kemikalija |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.10. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.11. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.: Predloženo zakonsko rješenje nema učinaka na zaštitu okoliša.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
|||||||||||||||||||||
5.5.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.17. |
Hrvatski branitelji |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.19. |
Udruge i/ili zaklade |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.5.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22. Predloženo normativno rješenje nema učinaka na zaštitu okoliša s obzirom na adresate. |
||||||||||||||||||||||||
5.5.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
||||||||||||||||||||||||
5.6. |
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA |
||||||||||||||||||||||||
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.6.1. |
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.2. |
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.3. |
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.4. |
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.5. |
Povreda prava na privatnost |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.6. |
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.7. |
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.8. |
Pravo na pristup informacijama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.9. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.10. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.: Predloženo zakonsko rješenje nema učinaka na zaštitu ljudskih prava.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
|
|
|
|||||||||||||||||||||
5.6.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.17. |
Hrvatski branitelji |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.19. |
Udruge i/ili zaklade |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.22. |
Drugi utvrđeni adresati: Osobe pod privremenom zaštitom |
NE |
NE |
NE |
|||||||||||||||||||||
5.6.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23. Predloženo zakonsko rješenje nema učinaka na adresate.
|
||||||||||||||||||||||||
5.6.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
f. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
6. |
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka: |
DA |
NE |
|
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
NE |
Obrazloženje: Propis ne može imati učinak na poduzetnike budući da isti ne uređuje ni jedno pitanje koje bi moglo dovesti do administrativnih troškova. Propisom se uređuju pitanja isključivo vezana uz ostvarivanje prava i usluga u sustavu socijalne skrbi.
|
|||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
NE |
Obrazloženje: Propis ne može imati učinak na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU budući da se propisom uređuju pitanja isključivo vezana uz ostvarivanje prava i usluga u sustavu socijalne skrbi.
|
|||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
NE |
Obrazloženje: Propis ne uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika budući da se propisom uređuju pitanja isključivo vezana uz ostvarivanje prava i usluga u sustavu socijalne skrbi.
|
|||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
NE |
Obrazloženje: Propis nema učinke na mikro poduzetnike jer se propisom uređuju pitanja isključivo vezana uz ostvarivanje prava i usluga u sustavu socijalne skrbi.
|
|||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
||
Obrazloženje: Propis nema učinke na male i srednje poduzetnike jer ne uređuje ni jedno pitanje koje bi se moglo odraziti na poslovanje poduzetnika već se propisom uređuju pitanja isključivo vezana uz ostvarivanje prava i usluga u sustavu socijalne skrbi.
|
g. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
7. |
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije |
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
|
h. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
8. |
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
|
||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
|
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
DA |
NE |
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
DA |
|
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
|
8.7. |
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
DA |
NE |
8.8. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
8.9. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
i. PRILOZI
9. |
PRILOZI |
|
|
|
|
j. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10. |
POTPIS ČELNIKA TIJELA |
|
Potpis: MINISTAR
Marin Piletić
Datum: 13. rujna 2023. |
k. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
|
Uputa: Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari