OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA - Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
a.OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
b.ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Obiteljskim zakonom („Narodne novine“, br. 103/15, 98/19., 47/20. i 49/23.; u daljnjem tekstu: Zakon) uređen je brak, izvanbračna zajednica žene i muškarca, odnosi roditelja i djece, mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, posvojenje, skrbništvo, uzdržavanje, obvezno savjetovanje, obiteljska medijacija te postupci u vezi s obiteljskim odnosima.
Zakon je stupio na snagu 1. studenoga 2015. godine, a radi usklađivanja sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19.) noveliran je Zakonom o izmjenama Obiteljskog zakona („Narodne novine“, broj 98/19.).
Ustavni sud Republike Hrvatske je svojom odlukom i rješenjem, broj: U-I-394/2015 i dr. od 18. travnja 2023. („Narodne novine“, broj 49/23.) odlučio o ustavnosti Obiteljskog zakona i ukinuo određene odredbe ili dijelove odredaba navedenog Zakona zbog nesuglasnosti s Ustavom i to: članak 54. stavak 4., članak 58., članak 59., članak 61. stavci 3., 4. i 5., članak 84. stavak 4., članak 95. stavak 3., članak 98. stavak 2., članak 108. stavak 3. u dijelu koji glasi: „što je ostvarivanje osobnih odnosa s djetetu bliskim osobama“, članak 124. stavak 2. u dijelu koji glasi: „ili djetetu bliske osobe“, članak 130. stavak 4., članak 160., članak 171. točka 5., članak 190. stavak 1. točka 1. u dijelu koji glasi: „ili svojim ponašanjem pokazuje nezainteresiranost za dijete“, članak 234. stavak 2., članak 258. točka 5. u dijelu koji glasi: „ različitog ili“, članak 320. stavak 3., članak 360. stavak 3., članak 418. stavak 1. u dijelu koji glasi: „ako posumnja“, te odlučio da iste prestaju važiti 31. prosinca 2023.
Osnovni uzroci nesuglasnosti ukinutih odredbi Zakona s Ustavom Republike Hrvatske odnose se na:
-nepoštivanje načela dobrovoljnosti kao temeljnog načela instituta obiteljske medijacije i ograničavanje pristupa sudu uvjetovanjem pristupanja prvom sastanku obiteljske medijacije
-promjena neoborive presumpcije majčinstva u oborivu bez obrazloženja zakonodavnog modela te izostavljanje instituta priznanja majčinstva iz nejasnih razloga
-propisivanje iznimke od presumpcije bračnog očinstva na način koji ostavlja dvojbe u primjeni odredbi i otvara prostor za potencijalne manipulacije
-nedorečenost i nepreciznost odredbi koje koriste pojmove: „djetetu bliske osobe“, bliske osobe s kojima dijete stanuje“, „druge bliske osobe“ i „osobe koje su važne u djetetovu životu“
-zabrana roditelja da upravljaju sredstvima stečenim djetetovim radom
-dvojbe vezano za svakodnevnu skrb o djetetu
-opravdanost isključivanja određenih kaznenih djela iz kataloga kaznenih djela koja u slučaju pravomoćne presude roditelja mogu rezultirati lišenjem prava na roditeljsku skrbi
-otvaranje prostora za zlouporabu ili arbitrarnu primjenu norme u postupcima u kojima se sudskom odlukom nadomješta pristanak roditelja za posvojenje djeteta,
-neopravdano isključivanje mogućnosti potpunog lišenja poslovne sposobnosti u iznimnim slučajevima
-samostalno donošenje odluke štićenika o pristanku u stupanje u životnu zajednicu s osobama različitog spola zbog opasnosti štićenika da bude iskorišten i izložen raznim manipulacijama jer je zasnivanje izvanbračne zajednice neformalno, bez prethodne „provjere“
-propisivanje dodatne iznimke o izražavanju mišljenja djeteta mlađeg od 14 godina putem posebnog skrbnika ili druge stručne osobe uz postojeću iznimku kojom je već propisano da će sud omogućiti djetetu da izrazi mišljenje u nazočnosti stručne osobe,
-određivanje mjera kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem na temelju sumnje.
Prestanak važenja ukinutih odredbi može dovesti u pitanje zaštitu prava građana, osobito djece kao i primjenu Zakona i njegovu cjelokupnu opstojnost, a posebno jer se radi o propisu kojim se uređuje iznimno veliko područje obiteljskog prava te utječe na veliki broj adresata.
Uzimajući u obzir Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske, predloženim izmjenama i dopunama Zakon će se uskladiti s mjerodavnim odredbama Ustava Republike Hrvatske.
Predloženim izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona poboljšat će se jasnoća i preciznost ukinutih pravnih normi te njihova usklađenost s drugim postojećim normama istoga zakona i drugih propisa.
Obiteljski zakon će se predloženim izmjenama i dopunama uskladiti i s Konvencijom Vijeća Europe o sprečavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji („Narodne novine - Međunarodni ugovori, broj 4/18.).
Dana 10. lipnja 2023. stupio je na snagu Zakon o izvanparničnom postupku („Narodne novine“, broj 59/23.), stoga se predloženim izmjenama i dopunama predlaže u postupcima pred sudom, na odgovarajući način, supsidijarna primjena odredbi zakona kojim se uređuje izvanparnični postupak.
Također, predloženim izmjenama i dopunama će se Obiteljski zakon uskladiti sa Zakonom o parničnom postupku („Narodne novine“, br. 53/91., 91/92., 58/93., 112/99., 88/01., 117/03., 88/05., 02/07., 84/08., 96/08., 123/08., 57/11., 148/11., 25/13., 89/14., 70/19., 80/22. i 114/22.).
Radi potrebe usklađivanja Obiteljskog zakona sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22. i 88/22.), prijedlogom Zakona predlažu se izmjene odredbi koje sadrže pozivanje na hrvatsku kunu na način da se iznosi u kunama zamijene iznosima u eurima.
Nadalje, predloženim izmjenama i dopunama će se Obiteljski zakon uskladiti sa Zakonom o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, br. 18/22., 46/22., 119/22. i 71/23.), kojim je propisano da centri za socijalnu skrb prestaju s radom 31. prosinca 2022., a dana 1. siječnja 2023. poslove centra za socijalnu skrb preuzima Hrvatski zavod za socijalni rad, te će se u cijelom tekstu Obiteljskog zakona odredbe uskladiti na odgovarajući način.
Predloženim izmjenama i dopunama će se jezično i nomotehnički urediti istaknuta pitanja obiteljskopravnog uređenja: utvrđivanje majčinstva i očinstva, ostvarivanje osobnih odnosa s djetetom, ograničavanje prava na upravljanje imovinom djeteta, dužnosti i prava osoba kojima je povjerena svakodnevna skrb o djetetu, posebne pretpostavke za lišenje prava na roditeljsku skrb, odluka suda koja nadomješta pristanak roditelja na posvojenje, opseg lišenja poslovne sposobnosti, odluke o osobnim stanjima koje donosi isključivo štićenik, izražavanje mišljenja djeteta, obiteljska medijacija, obvezno savjetovanje i mjere kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem.
c.ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona imati će velike učinke na zaštitu ljudskih prava svih građana, osobito djece jer će se predloženo normativno rješenje odnositi na postupke obiteljske medijacije, razvoda braka, utvrđivanja majčinstva i očinstva, ostvarivanja osobnih odnosa između djeteta s roditeljima i drugim osobama, upravljanje sredstvima stečenim djetetovim radom, sudske postupke radi donošenja odluke koja nadomješta pristanak roditelja na posvojenje, na opseg lišenja poslovne sposobnosti, skrbničku zaštitu štićenika, izražavanje mišljenja djeteta i mjere kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem.
Na temelju analize učinaka propisa utvrđeno je da predloženo normativno rješenje nema izravne socijalne učinke, ali će predloženi Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona imati velike učinke na zaštitu ljudskih prava svih građana, osobito djece jer će se predloženo normativno rješenje odnositi na postupke obiteljske medijacije, razvoda braka, utvrđivanja majčinstva i očinstva, ostvarivanja osobnih odnosa između djeteta s roditeljima i drugim osobama, upravljanje sredstvima stečenim djetetovim radom, sudske postupke radi donošenja odluke koja nadomješta pristanak roditelja na posvojenje, na opseg lišenja poslovne sposobnosti, skrbničku zaštitu štićenika, izražavanje mišljenja djeteta i mjere kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem. Stoga se kao optimalno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona.
h.VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Očekivani vremenski okvir za postizanje očekivanih ishoda zakona je šest mjeseci od stupanja na snagu predloženih izmjena i dopuna Obiteljskog zakona.
i.PRILOZI
9.
PRILOZI
/
j.POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum: 15. rujna 2023. godine
k.Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA - Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona
PRILOG 4.
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
a. OPĆE INFORMACIJE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona
1.2.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.3.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine EU:
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b. ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.
ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA
2.1.
Obiteljskim zakonom („Narodne novine“, br. 103/15, 98/19., 47/20. i 49/23.; u daljnjem tekstu: Zakon) uređen je brak, izvanbračna zajednica žene i muškarca, odnosi roditelja i djece, mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, posvojenje, skrbništvo, uzdržavanje, obvezno savjetovanje, obiteljska medijacija te postupci u vezi s obiteljskim odnosima.
Zakon je stupio na snagu 1. studenoga 2015. godine, a radi usklađivanja sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19.) noveliran je Zakonom o izmjenama Obiteljskog zakona („Narodne novine“, broj 98/19.).
Ustavni sud Republike Hrvatske je svojom odlukom i rješenjem, broj: U-I-394/2015 i dr. od 18. travnja 2023. („Narodne novine“, broj 49/23.) odlučio o ustavnosti Obiteljskog zakona i ukinuo određene odredbe ili dijelove odredaba navedenog Zakona zbog nesuglasnosti s Ustavom i to: članak 54. stavak 4., članak 58., članak 59., članak 61. stavci 3., 4. i 5., članak 84. stavak 4., članak 95. stavak 3., članak 98. stavak 2., članak 108. stavak 3. u dijelu koji glasi: „što je ostvarivanje osobnih odnosa s djetetu bliskim osobama“, članak 124. stavak 2. u dijelu koji glasi: „ili djetetu bliske osobe“, članak 130. stavak 4., članak 160., članak 171. točka 5., članak 190. stavak 1. točka 1. u dijelu koji glasi: „ili svojim ponašanjem pokazuje nezainteresiranost za dijete“, članak 234. stavak 2., članak 258. točka 5. u dijelu koji glasi: „ različitog ili“, članak 320. stavak 3., članak 360. stavak 3., članak 418. stavak 1. u dijelu koji glasi: „ako posumnja“, te odlučio da iste prestaju važiti 31. prosinca 2023.
Osnovni uzroci nesuglasnosti ukinutih odredbi Zakona s Ustavom Republike Hrvatske odnose se na:
- nepoštivanje načela dobrovoljnosti kao temeljnog načela instituta obiteljske medijacije i ograničavanje pristupa sudu uvjetovanjem pristupanja prvom sastanku obiteljske medijacije
- promjena neoborive presumpcije majčinstva u oborivu bez obrazloženja zakonodavnog modela te izostavljanje instituta priznanja majčinstva iz nejasnih razloga
- propisivanje iznimke od presumpcije bračnog očinstva na način koji ostavlja dvojbe u primjeni odredbi i otvara prostor za potencijalne manipulacije
- nedorečenost i nepreciznost odredbi koje koriste pojmove: „djetetu bliske osobe“, bliske osobe s kojima dijete stanuje“, „druge bliske osobe“ i „osobe koje su važne u djetetovu životu“
- zabrana roditelja da upravljaju sredstvima stečenim djetetovim radom
- dvojbe vezano za svakodnevnu skrb o djetetu
- opravdanost isključivanja određenih kaznenih djela iz kataloga kaznenih djela koja u slučaju pravomoćne presude roditelja mogu rezultirati lišenjem prava na roditeljsku skrbi
- otvaranje prostora za zlouporabu ili arbitrarnu primjenu norme u postupcima u kojima se sudskom odlukom nadomješta pristanak roditelja za posvojenje djeteta,
- neopravdano isključivanje mogućnosti potpunog lišenja poslovne sposobnosti u iznimnim slučajevima
- samostalno donošenje odluke štićenika o pristanku u stupanje u životnu zajednicu s osobama različitog spola zbog opasnosti štićenika da bude iskorišten i izložen raznim manipulacijama jer je zasnivanje izvanbračne zajednice neformalno, bez prethodne „provjere“
- propisivanje dodatne iznimke o izražavanju mišljenja djeteta mlađeg od 14 godina putem posebnog skrbnika ili druge stručne osobe uz postojeću iznimku kojom je već propisano da će sud omogućiti djetetu da izrazi mišljenje u nazočnosti stručne osobe,
- određivanje mjera kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem na temelju sumnje.
Prestanak važenja ukinutih odredbi može dovesti u pitanje zaštitu prava građana, osobito djece kao i primjenu Zakona i njegovu cjelokupnu opstojnost, a posebno jer se radi o propisu kojim se uređuje iznimno veliko područje obiteljskog prava te utječe na veliki broj adresata.
Uzimajući u obzir Odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske, predloženim izmjenama i dopunama Zakon će se uskladiti s mjerodavnim odredbama Ustava Republike Hrvatske.
Predloženim izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona poboljšat će se jasnoća i preciznost ukinutih pravnih normi te njihova usklađenost s drugim postojećim normama istoga zakona i drugih propisa.
Obiteljski zakon će se predloženim izmjenama i dopunama uskladiti i s Konvencijom Vijeća Europe o sprečavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji („Narodne novine - Međunarodni ugovori, broj 4/18.).
Dana 10. lipnja 2023. stupio je na snagu Zakon o izvanparničnom postupku („Narodne novine“, broj 59/23.), stoga se predloženim izmjenama i dopunama predlaže u postupcima pred sudom, na odgovarajući način, supsidijarna primjena odredbi zakona kojim se uređuje izvanparnični postupak.
Također, predloženim izmjenama i dopunama će se Obiteljski zakon uskladiti sa Zakonom o parničnom postupku („Narodne novine“, br. 53/91., 91/92., 58/93., 112/99., 88/01., 117/03., 88/05., 02/07., 84/08., 96/08., 123/08., 57/11., 148/11., 25/13., 89/14., 70/19., 80/22. i 114/22.).
Radi potrebe usklađivanja Obiteljskog zakona sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22. i 88/22.), prijedlogom Zakona predlažu se izmjene odredbi koje sadrže pozivanje na hrvatsku kunu na način da se iznosi u kunama zamijene iznosima u eurima.
Nadalje, predloženim izmjenama i dopunama će se Obiteljski zakon uskladiti sa Zakonom o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, br. 18/22., 46/22., 119/22. i 71/23.), kojim je propisano da centri za socijalnu skrb prestaju s radom 31. prosinca 2022., a dana 1. siječnja 2023. poslove centra za socijalnu skrb preuzima Hrvatski zavod za socijalni rad, te će se u cijelom tekstu Obiteljskog zakona odredbe uskladiti na odgovarajući način.
Predloženim izmjenama i dopunama će se jezično i nomotehnički urediti istaknuta pitanja obiteljskopravnog uređenja: utvrđivanje majčinstva i očinstva, ostvarivanje osobnih odnosa s djetetom, ograničavanje prava na upravljanje imovinom djeteta, dužnosti i prava osoba kojima je povjerena svakodnevna skrb o djetetu, posebne pretpostavke za lišenje prava na roditeljsku skrb, odluka suda koja nadomješta pristanak roditelja na posvojenje, opseg lišenja poslovne sposobnosti, odluke o osobnim stanjima koje donosi isključivo štićenik, izražavanje mišljenja djeteta, obiteljska medijacija, obvezno savjetovanje i mjere kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
c. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.
ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.2.
Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.4.
Analiza učinaka na rad i tržište rada
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.5.
Analiza učinaka na zaštitu okoliša
Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa.
3.6.
Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava
Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona imati će velike učinke na zaštitu ljudskih prava svih građana, osobito djece jer će se predloženo normativno rješenje odnositi na postupke obiteljske medijacije, razvoda braka, utvrđivanja majčinstva i očinstva, ostvarivanja osobnih odnosa između djeteta s roditeljima i drugim osobama, upravljanje sredstvima stečenim djetetovim radom, sudske postupke radi donošenja odluke koja nadomješta pristanak roditelja na posvojenje, na opseg lišenja poslovne sposobnosti, skrbničku zaštitu štićenika, izražavanje mišljenja djeteta i mjere kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
d. TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
4.
TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST)
/
4.1.
Moguće opcije javnih politika
OPCIJE ZA MSP TEST
4.1.1. Opcija 1. (nenormativno rješenje) »Ne poduzimati ništa«
4.1.2. Opcija 2. (nenormativno rješenje) »Poduzimati nenormativne aktivnosti«
4.1.3. Opcija 3. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost A«
4.1.4. Opcija 4. (normativno rješenje) »Poduzimati nenormativnu aktivnost B«
4.2.
Ocjena i opcije
Tablica: Analiza troškova i koristi
Opcije
Troškovi (negativni učinci)
Koristi (pozitivni učinci)
Opcija 1.
Opcija 2.
Opcija 3.
Opcija 4.
Legenda:
- - znatan negativni učinak
- ograničen negativni učinak
1 nema učinka
+ ograničen pozitivan učinak
+ + znatan pozitivan učinak
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
e. PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
5.
PROVOĐENJE SCM METODOLOGIJE
/
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
f. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
/
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
g. OPTIMALNO RJEŠENJE
7.
OPTIMALNO RJEŠENJE
Na temelju analize učinaka propisa utvrđeno je da predloženo normativno rješenje nema izravne socijalne učinke, ali će predloženi Zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona imati velike učinke na zaštitu ljudskih prava svih građana, osobito djece jer će se predloženo normativno rješenje odnositi na postupke obiteljske medijacije, razvoda braka, utvrđivanja majčinstva i očinstva, ostvarivanja osobnih odnosa između djeteta s roditeljima i drugim osobama, upravljanje sredstvima stečenim djetetovim radom, sudske postupke radi donošenja odluke koja nadomješta pristanak roditelja na posvojenje, na opseg lišenja poslovne sposobnosti, skrbničku zaštitu štićenika, izražavanje mišljenja djeteta i mjere kojima se osigurava provedba odluke o ostvarivanju osobnih odnosa djeteta s roditeljem. Stoga se kao optimalno rješenje predlaže donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
h. VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
8.
VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE
Očekivani vremenski okvir za postizanje očekivanih ishoda zakona je šest mjeseci od stupanja na snagu predloženih izmjena i dopuna Obiteljskog zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
i. PRILOZI
9.
PRILOZI
/
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
j. POTPIS ČELNIKA TIJELA
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum: 15. rujna 2023. godine
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
k. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
/
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike