(1) Ovim Pravilnikom uređuju se kriteriji za uspostavu unutarnje revizije u javnom sektoru, uvjeti za načine uspostave unutarnje revizije, definiranje obveza i odgovornosti u vezi s obavljanjem poslova unutarnje revizije i rezultatima obavljenih revizija te suradnja unutarnjih revizija.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika i na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: korisnici proračuna).
(3) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se i na trgovačka društva i druge pravne osobe utvrđene u Registru trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji objavljuje Ministarstvo financija (u daljnjem tekstu: trgovačka društva i druge pravne osobe).
Članak 2.
U ovom Pravilniku upotrebljavaju se pojmovi sa sljedećim značenjem:
1. Institucija je svaki subjekt koji je obveznik primjene ovoga Pravilnika.
2. Institucije iz nadležnosti su korisnici proračuna na razini glave organizacijske klasifikacije, proračunski i izvanproračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, trgovačka društva i druge pravne osobe te ovisna društva.
3. Odbor je revizorski i nadzorni odbor koji moraju postojati u skladu s posebnim propisima.
4. Odgovorna osoba institucije je osoba odgovorna za vođenje poslovanja institucije (čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, općinski načelnik, gradonačelnik, župan, uprava, predsjednik uprave ili direktor, ravnatelj).
II. KRITERIJI ZA USPOSTAVU UNUTARNJE REVIZIJE
Uspostava unutarnje revizije u korisnicima proračuna
Članak 3.
(1) Neovisnu jedinicu za unutarnju reviziju (u daljnjem tekstu: jedinica za unutarnju reviziju) obvezni su ustrojiti sljedeći korisnici proračuna:
a) ministarstva
b) državna tijela razine razdjela organizacijske klasifikacije koja imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke veće od 80.000.000,00 kuna, osim onih navedenih u članku 3. ovoga Pravilnika
c) izvanproračunski korisnici državnog proračuna koji imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke veće od 80.000.000,00 kuna
d) županije
e) Grad Zagreb
f) gradovi sjedišta županija s više od 50 zaposlenih
g) gradovi s više od 35 000 stanovnika.
(2) Jedinica za unutarnju reviziju ustrojena na razini korisnika proračuna iz stavka 1. ovoga članka obavlja poslove unutarnje revizije u korisniku proračuna i u institucijama iz nadležnosti, osim u onima koje će uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika .
Članak 4.
(1) Jedinicu za unutarnju reviziju obvezna su ustrojiti sveučilišta.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, formalno-pravno integrirana sveučilišta mogu uspostaviti unutarnju reviziju imenovanjem unutarnjeg revizora.
(3) Prijedlog o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 2. ovoga članka, sveučilišta podnose nadležnom ministru koji donosi odluku o načinu uspostave unutarnje revizije.
(4) Jedinica za unutarnju reviziju ustrojena na razini sveučilišta obavlja poslove unutarnje revizije i za sve sastavnice sveučilišta.
Članak 5.
(1) Hrvatski sabor, Ured predsjednika Republike Hrvatske, Državni ured za reviziju i Sigurnosno-obavještajna agencija obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
Članak 6.
(1) Korisnici proračuna u sustavu zdravstva koji imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke veće od 80.000.000,00 kuna obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) osnivanjem zajedničke jedinice za unutarnju reviziju
c) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije od strane jedinice za unutarnju reviziju nadležnog ministarstva, odnosno županije ili grada.
(2) U zajedničku jedinicu za unutarnju reviziju koja se osniva na prijedlog jednog ili više korisnika proračuna iz stavka 1. ovoga članka mogu se uključiti i korisnici proračuna u sustavu zdravstva koji pojedinačno ne ispunjavaju kriterije iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Korisnici proračuna iz stavka 1. ovoga članka podnose prijedlog o načinu uspostave unutarnje revizije nadležnom ministru, odnosno županu ili gradonačelniku koji donosi odluku o načinu uspostave unutarnje revizije.
Članak 7.
(1) Gradovi sjedišta županija koji imaju manje od 50 zaposlenih i gradovi koji imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke, uključujući rashode i izdatke njihovih proračunskih korisnika, zbrojno veće od 50.000.000,00 kuna, a nisu navedeni u članku 3. stavku 1. ovoga Pravilnika obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora
c) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
(3) Unutarnja revizija uspostavljena u gradu iz stavka 1. ovoga članka obavlja poslove unutarnje revizije u gradu i u institucijama iz nadležnosti.
Članak 8.
(1) Korisnici proračuna na razini glave organizacijske klasifikacije, koji nisu obvezni uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika mogu, prema vlastitoj procjeni opravdanosti, uspostaviti unutarnju reviziju ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju.
(2) Prijedlog ustrojavanja jedinice za unutarnju reviziju korisnici proračuna iz stavka 1. ovoga članka, dostavljaju na suglasnost nadležnom ministru koji razmatra opravdanost prijedloga i donosi odluku o uspostavi unutarnje revizije ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju.
(3) Kriteriji za procjenu opravdanosti prijedloga uključuju visinu prihoda i rashoda, broj zaposlenih, organizacijsko i teritorijalno ustrojstvo, ulogu u sustavu upravljanja i kontrole korištenja sredstava Europske unije i druge specifičnosti ovisno o području poslovanja.
Članak 9.
(1) Korisnici proračuna na razini razdjela organizacijske klasifikacije, gradovi i općine koji nisu obvezni uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika, mogu, prema vlastitoj procjeni opravdanosti, uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora
c) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
Uspostava unutarnje revizije u trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama
Članak 10.
(1) Trgovačka društva i druge pravne osobe koja imaju više od 50 zaposlenih i godišnje prihode veće od 80.000.000,00 kn, obvezna su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
(3) Unutarnja revizija uspostavljena u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka obavlja poslove unutarnje revizije u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi te u institucijama iz nadležnosti.
Članak 11.
Trgovačka društva i druge pravne osobe koji nisu obvezni uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika, mogu, prema vlastitoj procjeni opravdanosti, uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od načina iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika.
III. UVJETI ZA NAČINE USPOSTAVE UNUTARNJE REVIZIJE
Ustrojavanje jedinice za unutarnju reviziju
Članak 12.
(1) Jedinica za unutarnju reviziju ustrojava se kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica.
(2) Jedinica za unutarnju reviziju mora imati najmanje tri unutarnja revizora, uključujući rukovoditelja unutarnje revizije.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, institucije koje imaju manje od 250 zaposlenih, uključujući zaposlene u institucijama iz nadležnosti, mogu uspostaviti unutarnju reviziju ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju s najmanje dva unutarnja revizora, uključujući rukovoditelja unutarnje revizije.
(4) Potreban broj unutarnjih revizora iznad propisanog minimuma iz stavka 2. i 3. ovoga članka utvrđuje svaka institucija, vodeći računa o djelokrugu rada i postavljenim ciljevima, broju institucija iz nadležnosti, broju zaposlenih i financijskim sredstvima kojima institucija raspolaže.
Imenovanje unutarnjeg revizora
Članak 13.
Imenovani unutarnji revizor raspoređuje se na radno mjesto u kabinetu odnosno uredu odgovorne osobe institucije.
Osnivanje zajedničke jedinice za unutarnju reviziju
Članak 14.
(1) Zajednička jedinica za unutarnju reviziju ustrojava se na najvišoj organizacijskoj razini kod korisnika proračuna u sustavu zdravstva koji predlaže njeno osnivanje, a sporazumom o međusobnim odnosima korisnika usluga zajedničke jedinice za unutarnju reviziju uređuje se njezino financiranje i druga pitanja važna za njezin rad.
(2) Zajednička jedinica za unutarnju reviziju mora imati najmanje tri unutarnja revizora, uključujući rukovoditelja unutarnje revizije.
(3) Ured Vlade Republike Hrvatske za unutarnju reviziju zajednička je jedinica za unutarnju reviziju nadležna za obavljanje poslova unutarnje revizije svih ureda i drugih stručnih službi Vlade Republike Hrvatske.
Sporazum o obavljanju poslova unutarnje revizije
Članak 15.
(1) Unutarnja revizija uspostavlja se sklapanjem sporazuma o obavljanju poslova unutarnje revizije s institucijom koja ima ustrojenu jedinicu za unutarnju reviziju ili imenovanoga unutarnjeg revizora, s time da je najmanje jedan unutarnji revizor u jedinici odnosno imenovani unutarnji revizor ovlašten za obavljanje poslova unutarnje revizije sukladno članku 26. Zakona.
(2) Iznimno, Ured Vlade Republike Hrvatske za unutarnju reviziju može obavljati poslove unutarnje revizije temeljem sporazuma o obavljanju poslova unutarnje revizije.
(3) Sporazum o obavljanju poslova unutarnje revizije sklapa se uz prethodnu suglasnost ministra financija.
IV. DEFINIRANJE OBVEZA I ODGOVORNOSTI U VEZI S OBAVLJANJEM POSLOVA UNUTARNJE REVIZIJE I REZULTATIMA OBAVLJENIH REVIZIJA
Članak 16.
(1) Odgovorna osoba institucije mora internim aktom definirati svrhu i obuhvat poslova unutarnje revizije, neovisnost, ovlasti, odgovornost i obveze unutarnjih revizora, odgovornost i obveze revidiranih subjekata, planiranje i obavljanje poslova unutarnje revizije, izvještavanje i praćenje rezultata obavljenih revizija, suradnju s drugim revizorima, osiguranje kvalitete i vrednovanje aktivnosti unutarnje revizije.
(2) Akt iz stavka 1. ovoga članka priprema rukovoditelj unutarnje revizije, a donosi odgovorna osoba institucije, uz suglasnost odbora, gdje je primjenjivo.
(3) Akt iz stavka 1. ovoga članka odgovorna osoba institucije donosi kao opći akt i objavljuje ga na mrežnim stranicama institucije ili na drugi odgovarajući način.
V. SURADNJA UNUTARNJIH REVIZIJA
Izrada planova unutarnje revizije
Članak 17.
(1) Unutarnja revizija uspostavljena u korisniku proračuna na razini glave organizacijske klasifikacije, odnosno u proračunskom i izvanproračunskom korisniku jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, obvezna je kod izrade strateškog i godišnjeg plana unutarnje revizije surađivati s jedinicom za unutarnju reviziju nadležnog ministarstva, odnosno županije ili grada.
(2) Ako se trgovačko društvo i druga pravna osoba financira iz sredstava državnog proračuna odnosno proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, jedinica za unutarnju reviziju, odnosno imenovani unutarnji revizor u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi u obvezi je kod izrade strateškog i godišnjeg plana unutarnje revizije surađivati s jedinicom za unutarnju reviziju nadležnog ministarstva, odnosno županije ili grada.
(3) Suradnja iz stavka 1. i 2. ovoga članka podrazumijeva zajedničke sastanke radi razmjene informacija o strateškom i godišnjem planu, procjeni rizika, planiranju revizija vertikalnih procesa.
Obavljanje revizije horizontalnih procesa
Članak 18.
(1) Revizije horizontalnih procesa obavljaju se radi procjene sustava unutarnjih kontrola u istovrsnim procesima koji se provode kod dvije ili više institucija ili u njihovim zajedničkim programima, projektima, aktivnostima.
(2) Revizije horizontalnih procesa obavljaju se na prijedlog ministra financija ili ministra nadležnog za određeni proces ili program, projekt, aktivnost, odnosno na prijedlog odgovornih osoba drugih korisnika proračuna na razini razdjela organizacijske klasifikacije.
(3) Revizije horizontalnih procesa mogu se obavljati i na prijedlog župana odnosno gradonačelnika.
(4) Prijedlog za obavljanje revizije horizontalnih procesa iz stavka 1. ovoga članka predlagatelj dostavlja na suglasnost odgovornim osobama institucije čiji će unutarnji revizori biti uključeni u obavljanje revizije horizontalnih procesa.
(5) Obavljanje revizije horizontalnih procesa, način koordinacije aktivnosti pri obavljanju revizije horizontalnih procesa, dostava revizijskih izvješća i druga pitanja koja se smatraju potrebnim uređuju se sporazumom između predlagatelja i institucija uključenih u obavljanje revizije horizontalnih procesa.
Obavljanje revizije vertikalnih procesa
Članak 19.
(1) Revizije vertikalnih procesa obavljaju se radi procjene sustava unutarnjih kontrola u procesima ili zajedničkim programima, projektima, aktivnostima koji se provode između dvije ili više institucija međusobno povezanih vlasništvom i/ili načinom financiranja.
(2) U obavljanje revizije vertikalnih procesa uključeni su unutarnji revizori iz institucija međusobno povezanih vlasništvom i/ili načinom financiranja.
(3) Revizije vertikalnih procesa obavljaju se na prijedlog ministra financija ili drugog ministra odnosno župana ili gradonačelnika.
(4) Obavljanje revizije vertikalnih procesa, način koordinacije aktivnosti pri obavljanju revizije, dostava revizijskih izvješća i druga pitanja koja se smatraju potrebnim uređuju se sporazumom između predlagatelja i institucija uključenih u obavljanje revizije vertikalnih procesa.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 20.
(1) Trgovačka društva i druge pravne osobe koje ispunjavaju kriterije za uspostavu unutarnje revizije navedene u članku 10. stavku 1. ovoga Pravilnika u obvezi su uspostaviti unutarnju reviziju u roku godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
(2) Prije donošenja odluke o načinu uspostave unutarnje revizije iz članka 4. stavka 2., članka 5. stavka 1., članka 6. stavka 1., članka 7. stavka 1., članka 8. stavka 1. i članka 9. stavka 1. ovoga Pravilnika potrebno je zatražiti prethodnu suglasnost ministra financija.
(3) Korisnici proračuna iz članka 8. koji su ustrojili jedinicu za unutarnju reviziju na temelju suglasnosti ministra financija prema odredbama Pravilnika o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna („Narodne novine“, broj 96/13) nisu u obvezi zatražiti ponovnu suglasnost ministra financija.
(4) Institucije koje imaju obvezu ustrojiti jedinicu za unutarnju reviziju odnosno zajedničku jedinicu za unutarnju reviziju, u obvezi su popuniti minimalni broj radnih mjesta u unutarnjoj reviziji sukladno članku 12. stavku 2. i 3. i članku 14. stavku 2. ovoga Pravilnika do 31. prosinca 2017.
Članak 21.
(1) Zajednička jedinica za unutarnju reviziju korisnika proračuna na kojega se primjenjuju odluke o sanaciji koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, za vrijeme provedbe sanacije i dvije godine nakon završetka sanacije, planove unutarnje revizije i revizijska izvješća dostavlja sanacijskom upravitelju odnosno nadležnom ministarstvu, a ne osnivaču.
(2) Ako se na dio korisnika proračuna koje revidira zajednička jedinica za unutarnju reviziju primjenjuju odluke o sanaciji koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, za vrijeme provedbe sanacije i dvije godine nakon završetka sanacije, zajednička jedinica za unutarnju reviziju za te korisnike proračuna, planove unutarnje revizije i revizijska izvješća dostavlja sanacijskom upravitelju i nadležnom ministarstvu, a ne osnivaču.
Članak 22.
(1) Za trgovačko društvo u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koje nije obvezno uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika, poslove unutarnje revizije obavlja unutarnja revizija jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koja ima najveći udio u vlasništvu trgovačkog društva, a sve ostale jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koje imaju udjele u vlasništvu potrebno je obavijestiti o obavljenoj unutarnjoj reviziji.
(2) Ako više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju jednake udjele u vlasništvu trgovačkog društva, a od kojih niti jedna nema najveći udio u vlasništvu, te jedinice se moraju dogovoriti čija će unutarnja revizija obavljati poslove unutarnje revizije za trgovačko društvo u zajedničkom vlasništvu.
(3) Ako su više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave osnivači drugih pravnih osoba, obvezne su međusobno se dogovoriti čija će unutarnja revizija obavljati poslove unutarnje revizije za pravnu osobu koju su zajednički osnovale.
(4) Ako se jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave ne dogovore sukladno stavku 2. i 3. ovoga članka, svaka od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ima obvezu obavljanja poslova unutarnje revizije za trgovačko društvo u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno pravne osobe kojoj su osnivači više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(5) Iznimno od stavka 2., 3. i 4. ovoga članka, jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave mogu se dogovoriti da zajednički obavljaju poslove unutarnje revizije u trgovačkom društvu u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno u pravnoj osobi kojoj su osnivači više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna ("Narodne novine", broj 96/13).
Članak 24.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Narodnim novinama".
PRAVILNIK O UNUTARNJOJ REVIZIJI U JAVNOM SEKTORU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom uređuju se kriteriji za uspostavu unutarnje revizije u javnom sektoru, uvjeti za načine uspostave unutarnje revizije, definiranje obveza i odgovornosti u vezi s obavljanjem poslova unutarnje revizije i rezultatima obavljenih revizija te suradnja unutarnjih revizija.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrđene u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika i na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: korisnici proračuna).
(3) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se i na trgovačka društva i druge pravne osobe utvrđene u Registru trgovačkih društava i drugih pravnih osoba obveznika davanja Izjave o fiskalnoj odgovornosti koji objavljuje Ministarstvo financija (u daljnjem tekstu: trgovačka društva i druge pravne osobe).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U ovom Pravilniku upotrebljavaju se pojmovi sa sljedećim značenjem:
1. Institucija je svaki subjekt koji je obveznik primjene ovoga Pravilnika.
2. Institucije iz nadležnosti su korisnici proračuna na razini glave organizacijske klasifikacije, proračunski i izvanproračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, trgovačka društva i druge pravne osobe te ovisna društva.
3. Odbor je revizorski i nadzorni odbor koji moraju postojati u skladu s posebnim propisima.
4. Odgovorna osoba institucije je osoba odgovorna za vođenje poslovanja institucije (čelnik proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, općinski načelnik, gradonačelnik, župan, uprava, predsjednik uprave ili direktor, ravnatelj).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. KRITERIJI ZA USPOSTAVU UNUTARNJE REVIZIJE
Uspostava unutarnje revizije u korisnicima proračuna
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) Neovisnu jedinicu za unutarnju reviziju (u daljnjem tekstu: jedinica za unutarnju reviziju) obvezni su ustrojiti sljedeći korisnici proračuna:
a) ministarstva
b) državna tijela razine razdjela organizacijske klasifikacije koja imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke veće od 80.000.000,00 kuna, osim onih navedenih u članku 3. ovoga Pravilnika
c) izvanproračunski korisnici državnog proračuna koji imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke veće od 80.000.000,00 kuna
d) županije
e) Grad Zagreb
f) gradovi sjedišta županija s više od 50 zaposlenih
g) gradovi s više od 35 000 stanovnika.
(2) Jedinica za unutarnju reviziju ustrojena na razini korisnika proračuna iz stavka 1. ovoga članka obavlja poslove unutarnje revizije u korisniku proračuna i u institucijama iz nadležnosti, osim u onima koje će uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika .
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
(1) Jedinicu za unutarnju reviziju obvezna su ustrojiti sveučilišta.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, formalno-pravno integrirana sveučilišta mogu uspostaviti unutarnju reviziju imenovanjem unutarnjeg revizora.
(3) Prijedlog o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 2. ovoga članka, sveučilišta podnose nadležnom ministru koji donosi odluku o načinu uspostave unutarnje revizije.
(4) Jedinica za unutarnju reviziju ustrojena na razini sveučilišta obavlja poslove unutarnje revizije i za sve sastavnice sveučilišta.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
(1) Hrvatski sabor, Ured predsjednika Republike Hrvatske, Državni ured za reviziju i Sigurnosno-obavještajna agencija obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) Korisnici proračuna u sustavu zdravstva koji imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke veće od 80.000.000,00 kuna obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) osnivanjem zajedničke jedinice za unutarnju reviziju
c) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije od strane jedinice za unutarnju reviziju nadležnog ministarstva, odnosno županije ili grada.
(2) U zajedničku jedinicu za unutarnju reviziju koja se osniva na prijedlog jednog ili više korisnika proračuna iz stavka 1. ovoga članka mogu se uključiti i korisnici proračuna u sustavu zdravstva koji pojedinačno ne ispunjavaju kriterije iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Korisnici proračuna iz stavka 1. ovoga članka podnose prijedlog o načinu uspostave unutarnje revizije nadležnom ministru, odnosno županu ili gradonačelniku koji donosi odluku o načinu uspostave unutarnje revizije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
(1) Gradovi sjedišta županija koji imaju manje od 50 zaposlenih i gradovi koji imaju više od 50 zaposlenih i godišnje rashode i izdatke, uključujući rashode i izdatke njihovih proračunskih korisnika, zbrojno veće od 50.000.000,00 kuna, a nisu navedeni u članku 3. stavku 1. ovoga Pravilnika obvezni su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora
c) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
(3) Unutarnja revizija uspostavljena u gradu iz stavka 1. ovoga članka obavlja poslove unutarnje revizije u gradu i u institucijama iz nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Korisnici proračuna na razini glave organizacijske klasifikacije, koji nisu obvezni uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika mogu, prema vlastitoj procjeni opravdanosti, uspostaviti unutarnju reviziju ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju.
(2) Prijedlog ustrojavanja jedinice za unutarnju reviziju korisnici proračuna iz stavka 1. ovoga članka, dostavljaju na suglasnost nadležnom ministru koji razmatra opravdanost prijedloga i donosi odluku o uspostavi unutarnje revizije ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju.
(3) Kriteriji za procjenu opravdanosti prijedloga uključuju visinu prihoda i rashoda, broj zaposlenih, organizacijsko i teritorijalno ustrojstvo, ulogu u sustavu upravljanja i kontrole korištenja sredstava Europske unije i druge specifičnosti ovisno o području poslovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Korisnici proračuna na razini razdjela organizacijske klasifikacije, gradovi i općine koji nisu obvezni uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika, mogu, prema vlastitoj procjeni opravdanosti, uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora
c) sporazumom o obavljanju poslova unutarnje revizije.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
Uspostava unutarnje revizije u trgovačkim društvima i drugim pravnim osobama
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Trgovačka društva i druge pravne osobe koja imaju više od 50 zaposlenih i godišnje prihode veće od 80.000.000,00 kn, obvezna su uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od sljedećih načina:
a) ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju
b) imenovanjem unutarnjeg revizora.
(2) Odluku o načinu uspostave unutarnje revizije iz stavka 1. ovoga članka donosi odgovorna osoba institucije prema vlastitoj procjeni opravdanosti.
(3) Unutarnja revizija uspostavljena u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi iz stavka 1. ovoga članka obavlja poslove unutarnje revizije u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi te u institucijama iz nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
Trgovačka društva i druge pravne osobe koji nisu obvezni uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika, mogu, prema vlastitoj procjeni opravdanosti, uspostaviti unutarnju reviziju na jedan od načina iz članka 10. stavka 1. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. UVJETI ZA NAČINE USPOSTAVE UNUTARNJE REVIZIJE
Ustrojavanje jedinice za unutarnju reviziju
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Jedinica za unutarnju reviziju ustrojava se kao samostalna unutarnja ustrojstvena jedinica.
(2) Jedinica za unutarnju reviziju mora imati najmanje tri unutarnja revizora, uključujući rukovoditelja unutarnje revizije.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, institucije koje imaju manje od 250 zaposlenih, uključujući zaposlene u institucijama iz nadležnosti, mogu uspostaviti unutarnju reviziju ustrojavanjem jedinice za unutarnju reviziju s najmanje dva unutarnja revizora, uključujući rukovoditelja unutarnje revizije.
(4) Potreban broj unutarnjih revizora iznad propisanog minimuma iz stavka 2. i 3. ovoga članka utvrđuje svaka institucija, vodeći računa o djelokrugu rada i postavljenim ciljevima, broju institucija iz nadležnosti, broju zaposlenih i financijskim sredstvima kojima institucija raspolaže.
Imenovanje unutarnjeg revizora
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
Imenovani unutarnji revizor raspoređuje se na radno mjesto u kabinetu odnosno uredu odgovorne osobe institucije.
Osnivanje zajedničke jedinice za unutarnju reviziju
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
(1) Zajednička jedinica za unutarnju reviziju ustrojava se na najvišoj organizacijskoj razini kod korisnika proračuna u sustavu zdravstva koji predlaže njeno osnivanje, a sporazumom o međusobnim odnosima korisnika usluga zajedničke jedinice za unutarnju reviziju uređuje se njezino financiranje i druga pitanja važna za njezin rad.
(2) Zajednička jedinica za unutarnju reviziju mora imati najmanje tri unutarnja revizora, uključujući rukovoditelja unutarnje revizije.
(3) Ured Vlade Republike Hrvatske za unutarnju reviziju zajednička je jedinica za unutarnju reviziju nadležna za obavljanje poslova unutarnje revizije svih ureda i drugih stručnih službi Vlade Republike Hrvatske.
Sporazum o obavljanju poslova unutarnje revizije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Unutarnja revizija uspostavlja se sklapanjem sporazuma o obavljanju poslova unutarnje revizije s institucijom koja ima ustrojenu jedinicu za unutarnju reviziju ili imenovanoga unutarnjeg revizora, s time da je najmanje jedan unutarnji revizor u jedinici odnosno imenovani unutarnji revizor ovlašten za obavljanje poslova unutarnje revizije sukladno članku 26. Zakona.
(2) Iznimno, Ured Vlade Republike Hrvatske za unutarnju reviziju može obavljati poslove unutarnje revizije temeljem sporazuma o obavljanju poslova unutarnje revizije.
(3) Sporazum o obavljanju poslova unutarnje revizije sklapa se uz prethodnu suglasnost ministra financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. DEFINIRANJE OBVEZA I ODGOVORNOSTI U VEZI S OBAVLJANJEM POSLOVA UNUTARNJE REVIZIJE I REZULTATIMA OBAVLJENIH REVIZIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Odgovorna osoba institucije mora internim aktom definirati svrhu i obuhvat poslova unutarnje revizije, neovisnost, ovlasti, odgovornost i obveze unutarnjih revizora, odgovornost i obveze revidiranih subjekata, planiranje i obavljanje poslova unutarnje revizije, izvještavanje i praćenje rezultata obavljenih revizija, suradnju s drugim revizorima, osiguranje kvalitete i vrednovanje aktivnosti unutarnje revizije.
(2) Akt iz stavka 1. ovoga članka priprema rukovoditelj unutarnje revizije, a donosi odgovorna osoba institucije, uz suglasnost odbora, gdje je primjenjivo.
(3) Akt iz stavka 1. ovoga članka odgovorna osoba institucije donosi kao opći akt i objavljuje ga na mrežnim stranicama institucije ili na drugi odgovarajući način.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. SURADNJA UNUTARNJIH REVIZIJA
Izrada planova unutarnje revizije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
(1) Unutarnja revizija uspostavljena u korisniku proračuna na razini glave organizacijske klasifikacije, odnosno u proračunskom i izvanproračunskom korisniku jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, obvezna je kod izrade strateškog i godišnjeg plana unutarnje revizije surađivati s jedinicom za unutarnju reviziju nadležnog ministarstva, odnosno županije ili grada.
(2) Ako se trgovačko društvo i druga pravna osoba financira iz sredstava državnog proračuna odnosno proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, jedinica za unutarnju reviziju, odnosno imenovani unutarnji revizor u trgovačkom društvu i drugoj pravnoj osobi u obvezi je kod izrade strateškog i godišnjeg plana unutarnje revizije surađivati s jedinicom za unutarnju reviziju nadležnog ministarstva, odnosno županije ili grada.
(3) Suradnja iz stavka 1. i 2. ovoga članka podrazumijeva zajedničke sastanke radi razmjene informacija o strateškom i godišnjem planu, procjeni rizika, planiranju revizija vertikalnih procesa.
Obavljanje revizije horizontalnih procesa
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
(1) Revizije horizontalnih procesa obavljaju se radi procjene sustava unutarnjih kontrola u istovrsnim procesima koji se provode kod dvije ili više institucija ili u njihovim zajedničkim programima, projektima, aktivnostima.
(2) Revizije horizontalnih procesa obavljaju se na prijedlog ministra financija ili ministra nadležnog za određeni proces ili program, projekt, aktivnost, odnosno na prijedlog odgovornih osoba drugih korisnika proračuna na razini razdjela organizacijske klasifikacije.
(3) Revizije horizontalnih procesa mogu se obavljati i na prijedlog župana odnosno gradonačelnika.
(4) Prijedlog za obavljanje revizije horizontalnih procesa iz stavka 1. ovoga članka predlagatelj dostavlja na suglasnost odgovornim osobama institucije čiji će unutarnji revizori biti uključeni u obavljanje revizije horizontalnih procesa.
(5) Obavljanje revizije horizontalnih procesa, način koordinacije aktivnosti pri obavljanju revizije horizontalnih procesa, dostava revizijskih izvješća i druga pitanja koja se smatraju potrebnim uređuju se sporazumom između predlagatelja i institucija uključenih u obavljanje revizije horizontalnih procesa.
Obavljanje revizije vertikalnih procesa
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
(1) Revizije vertikalnih procesa obavljaju se radi procjene sustava unutarnjih kontrola u procesima ili zajedničkim programima, projektima, aktivnostima koji se provode između dvije ili više institucija međusobno povezanih vlasništvom i/ili načinom financiranja.
(2) U obavljanje revizije vertikalnih procesa uključeni su unutarnji revizori iz institucija međusobno povezanih vlasništvom i/ili načinom financiranja.
(3) Revizije vertikalnih procesa obavljaju se na prijedlog ministra financija ili drugog ministra odnosno župana ili gradonačelnika.
(4) Obavljanje revizije vertikalnih procesa, način koordinacije aktivnosti pri obavljanju revizije, dostava revizijskih izvješća i druga pitanja koja se smatraju potrebnim uređuju se sporazumom između predlagatelja i institucija uključenih u obavljanje revizije vertikalnih procesa.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
(1) Trgovačka društva i druge pravne osobe koje ispunjavaju kriterije za uspostavu unutarnje revizije navedene u članku 10. stavku 1. ovoga Pravilnika u obvezi su uspostaviti unutarnju reviziju u roku godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
(2) Prije donošenja odluke o načinu uspostave unutarnje revizije iz članka 4. stavka 2., članka 5. stavka 1., članka 6. stavka 1., članka 7. stavka 1., članka 8. stavka 1. i članka 9. stavka 1. ovoga Pravilnika potrebno je zatražiti prethodnu suglasnost ministra financija.
(3) Korisnici proračuna iz članka 8. koji su ustrojili jedinicu za unutarnju reviziju na temelju suglasnosti ministra financija prema odredbama Pravilnika o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna („Narodne novine“, broj 96/13) nisu u obvezi zatražiti ponovnu suglasnost ministra financija.
(4) Institucije koje imaju obvezu ustrojiti jedinicu za unutarnju reviziju odnosno zajedničku jedinicu za unutarnju reviziju, u obvezi su popuniti minimalni broj radnih mjesta u unutarnjoj reviziji sukladno članku 12. stavku 2. i 3. i članku 14. stavku 2. ovoga Pravilnika do 31. prosinca 2017.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
(1) Zajednička jedinica za unutarnju reviziju korisnika proračuna na kojega se primjenjuju odluke o sanaciji koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, za vrijeme provedbe sanacije i dvije godine nakon završetka sanacije, planove unutarnje revizije i revizijska izvješća dostavlja sanacijskom upravitelju odnosno nadležnom ministarstvu, a ne osnivaču.
(2) Ako se na dio korisnika proračuna koje revidira zajednička jedinica za unutarnju reviziju primjenjuju odluke o sanaciji koje je donijela Vlada Republike Hrvatske, za vrijeme provedbe sanacije i dvije godine nakon završetka sanacije, zajednička jedinica za unutarnju reviziju za te korisnike proračuna, planove unutarnje revizije i revizijska izvješća dostavlja sanacijskom upravitelju i nadležnom ministarstvu, a ne osnivaču.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
(1) Za trgovačko društvo u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, koje nije obvezno uspostaviti unutarnju reviziju sukladno odredbama ovoga Pravilnika, poslove unutarnje revizije obavlja unutarnja revizija jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koja ima najveći udio u vlasništvu trgovačkog društva, a sve ostale jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave koje imaju udjele u vlasništvu potrebno je obavijestiti o obavljenoj unutarnjoj reviziji.
(2) Ako više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju jednake udjele u vlasništvu trgovačkog društva, a od kojih niti jedna nema najveći udio u vlasništvu, te jedinice se moraju dogovoriti čija će unutarnja revizija obavljati poslove unutarnje revizije za trgovačko društvo u zajedničkom vlasništvu.
(3) Ako su više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave osnivači drugih pravnih osoba, obvezne su međusobno se dogovoriti čija će unutarnja revizija obavljati poslove unutarnje revizije za pravnu osobu koju su zajednički osnovale.
(4) Ako se jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave ne dogovore sukladno stavku 2. i 3. ovoga članka, svaka od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ima obvezu obavljanja poslova unutarnje revizije za trgovačko društvo u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno pravne osobe kojoj su osnivači više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
(5) Iznimno od stavka 2., 3. i 4. ovoga članka, jedinice lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave mogu se dogovoriti da zajednički obavljaju poslove unutarnje revizije u trgovačkom društvu u vlasništvu više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno u pravnoj osobi kojoj su osnivači više jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna ("Narodne novine", broj 96/13).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Narodnim novinama".
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR FINANCIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija