Obrazac prethodne procjene za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. OPĆE INFORMACIJE
1.1. |
Stručni nositelj: |
Ministarstvo pravosuđa i uprave |
|
1.2. |
Naziv nacrta prijedloga zakona: |
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku |
|
1.3. |
Datum: |
20. rujna 2023. |
|
1.4. |
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene: |
Uprava za kazneno pravo Sektor za propise kaznenog prava
Ana Kordej, načelnica Sektora 01/371-4266
|
|
1.5. |
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere? |
Da/Ne:
Ne
|
Naziv akta:
Opis mjere:
|
1.6. |
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije? |
Da/Ne:
Da |
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva (EU) 2017/541 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o suzbijanju terorizma i zamjeni Okvirne odluke Vijeća 2002/475/PUP i o izmjeni Odluke Vijeća 2005/671/PUP |
2. ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1. |
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva? |
Prepoznata potreba izmjena pojedinih instituta kaznenog postupka i preciziranja i širenja prava žrtava, u cilju snažnije zaštite žrtava nasilja nad ženama i nasilja u obitelji.
Potreba propisivanja upozorenja sudionicima prethodnog kaznenog postupka da je neovlašteno otkrivanje sadržaja izvidnih i dokaznih radnji provedenih tijekom nejavnog prethodnog postupka s ciljem da ih se učini dostupnim javnosti kazneno djelo, u cilju zaštitite sadržaja izvidne ili dokazne radnje od neovlaštenog otkrivanja tijekom nejavnog prethodnog kaznenog postupka, sve do potvrđivanja optužnice, kada kazneni postupak postaje javan, zaštite pretpostavke okrivljenikove nedužnosti, zaštite prava privatnosti okrivljenika i drugih sudionika kaznenog postupka, neovisnosti i nepristranosti suda te prava na pravični postupak kao i objektivnog utvrđivanje činjenica u kaznenom postupku.
|
2.2. |
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona? |
Izrada nacrta prijedloga zakona potrebna je u cilju unaprjeđenja zakonodavnog okvira zaštite od nasilja nad ženama i nasilja u obitelji, kroz izmjene pojedinih instituta kaznenog postupka te preciziranje i širenje prava žrtava.
Institut pojedinačne procjene potreba žrtve potrebno je dodatno prilagoditi kada se procjena potreba žrtava provodi u odnosu na žrtve nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osobama.
Potrebno je osigurati preduvjete za mogućnost aktivnog sudjelovanja žrtve nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osobama prilikom odlučivanja o primjeni mjera opreza, propisivanjem obveze suda i državnog odvjetnika da, prije donošenja odluke o primjeni mjere opreza, uzme u obzir očitovanje žrtve na okolnost postojanja opasnosti za njenu osobnu sigurnost ili sigurnost članova njezine obitelji i bliskih osoba te o prijedlogu za primjenu mjere opreza i rezultate pojedinačne procjene potreba žrtve. Također je potrebno ovlastiti žrtvu ovih kategorija kaznenih djela na podnošenje žalbe protiv rješenja o mjeri opreza.
U cilju osiguranja žurne reakcije sustava na situaciju kršenja mjere opreza, potrebno je uvesti pravni temelj za uhićenje okrivljenika za kojeg postoje osnove sumnje da je postupio protivno protiv njega određenoj mjeri opreza, te odrediti rok i nadležno tijelo za odlučivanje o zamjeni prekršene mjere opreza istražnim zatvorom.
Nadalje je potrebno propisati minimalnu udaljenost ispod koje se okrivljenik ne smije približiti određenoj osobi, a koju sud može odrediti prilikom nalaganja mjere opreza zabrane približavanja određenoj osobi, kao i precizirati odredbe o obavještavanju žrtve o ukidanju pritvora i istražnog zatvora.
U cilju zaštite prava žrtve na privatnost i zaštitu osobnih podataka te na poštivanje dostojanstva žrtve, potrebno je propisati obvezu anonimizacije osobnih podataka žrtve kao i podataka na temelju kojih se može zaključiti o identitetu žrtve, prilikom objave akata na oglasnoj ploči suda.
Također je, u cilju zaštite pretpostavke nedužnosti, zaštite privatnosti okrivljenika i drugih sudionika kaznenog postupka te radi objektivnog utvrđivanje činjenica u kaznenom postupku, potrebno propisati upozorenja sudionicima prethodnog kaznenog postupka da je neovlašteno otkrivanje sadržaja izvidnih i dokaznih radnji provedenih tijekom nejavnog prethodnog postupka s ciljem da ih se učini dostupnim javnosti kazneno djelo.
|
2.3. |
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona. |
Analiza važećih odredbi Zakona o kaznenom postupku i razmatranje dvojbi koje se javljaju u praksi njegove primjene. |
3. UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1. |
Što je cilj koji se namjerava postići? |
Donošenjem zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku ojačat će se procesni položaj žrtve kaznenog djela, a posebno u odnosu na žrtve kaznenih djela nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osoba. Prava zajamčena žrtvama kaznenih djela bit će precizirana i proširena, osigurat će se mogućnost aktivnog sudjelovanja žrtve nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osobama prilikom odlučivanja o primjeni mjera opreza, žrtva ovih kaznenih djela dobit će zakonsko ovlaštenje na podnošenje žalbe protiv rješenja o mjeri opreza. Osigurat će se žurna reakcija sustava na situaciju kršenja mjere opreza, kroz pravni temelj za uhićenje okrivljenika za kojeg postoje osnove sumnje da je postupio protivno protiv njega određenoj mjeri opreza, te propisivanje roka i nadležnog tijela za odlučivanje o zamjeni prekršene mjere opreza istražnim zatvorom. Minimalna udaljenost ispod koje se okrivljenik ne smije približiti određenoj osobi, a koju sud može odrediti prilikom nalaganja mjere opreza zabrane približavanja određenoj osobi, bit će propisana zakonom, a odredbe o obavještavanju žrtve o ukidanju pritvora i istražnog zatvora bit će precizirane. Obveza anonimizacije osobnih podataka žrtve kao i podataka na temelju kojih se može zaključiti o identitetu žrtve, prilikom objave akata na oglasnoj ploči suda, doprinijet će zaštiti prava žrtve na privatnost i dostojanstvo. Propisivanjem upozorenja na kazneno djelo neovlaštenog otkrivanja sadržaja izvidnih i dokaznih radnji zaštitit će se pretpostavka nedužnosti i privatnost sudionika kaznenog postupka te će se pridonijeti objektivnom utvrđivanju činjenica u kaznenom postupku. |
3.2. |
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti? |
Očekuje se unaprjeđenje procesnog položaja žrtve kaznenog djela i snažnija zaštita osobne sigurnosti žrtve. Očekuje se uspostaviti odnos ravnoteže između probitaka kaznenog postupka s jedne strane i prava javnosti da kroz slobodu medijskog djelovanja, o vođenju postupka dobije provjerene i objektivne informacije od javnog interesa. |
3.3. |
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena? |
Stupanje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku na snagu. |
4. UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1. |
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično): Izmjene i dopune Zakona o kaznenom postupku. |
Obrazloženje: Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku izvršit će se potrebne izmjene i dopune pojedinih instituta kaznenog postupka. |
||
4.2. |
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda. |
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nema mogućih nenormativnih rješenja. |
|
Obrazloženje: Ishod je moguće postići isključivo normativnim rješenjem, budući da je područje koje se uređuje i sada zakonski regulirano. |
5. UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1. UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.1.1. |
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.2. |
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.3. |
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.4. |
Prepreke za razmjenu dobara i usluga |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.5. |
Cijena roba i usluga |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.6. |
Uvjet za poslovanje na tržištu |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.7. |
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.8. |
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini) |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.9. |
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.10. |
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.11. |
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.12. |
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.13. |
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.14. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.15. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14. Normativno rješenje neće imati izravnih gospodarskih učinaka. |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.1.16. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.17. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.18. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.19. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.20. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.21. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.22. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.23. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.24. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.25. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.26. |
Drugi utvrđeni adresati: |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.1.27. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.: Normativno rješenje neće imati izravnih gospodarskih učinaka. |
||||||||||||||||||||||||
5.1.28. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
5.2. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.2.1. |
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.2. |
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.3. |
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.4. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.5. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.: Normativno rješenje neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje. |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.2.6. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.7. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.8. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.9. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.10. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.11. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.12. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.13. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.14. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.15. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.16. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.2.17. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.: Normativno rješenje neće imati izravnih učinaka na tržišno natjecanje. |
||||||||||||||||||||||||
5.2.17. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
5.3. UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.3.1. |
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr. |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.2. |
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.3. |
Socijalna uključenost |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.4. |
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.5. |
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.6. |
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.7. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.8. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.: Normativno rješenje neće imati izravnih socijalnih učinaka. |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.3.9. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.10. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.11. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.12. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.13. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.14. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.15. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.16. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.17. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.18. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.19. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.3.20. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.: Normativno rješenje neće imati izravnih socijalnih učinaka. |
||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
5.4. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.4.1. |
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.2. |
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.3. |
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.4. |
Status regulirane profesije |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.5. |
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.6. |
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.7. |
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.8. |
Odnos između privatnog i poslovnog života |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.9. |
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.10. |
Pravo na kvalitetu radnog mjesta |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.11. |
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.12. |
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.13. |
Drugi očekivani izravni učinak:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.14. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13: Normativno rješenje neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada. |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.4.15. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.16. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.17. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.18. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.19. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.20. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.21. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.22. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.23. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.24. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.25. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.4.26. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25. Normativno rješenje neće imati izravnih učinaka na rad i tržište rada. |
||||||||||||||||||||||||
5.4.27. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
5.5. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.5.1. |
Utjecaj na klimu |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.2. |
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.3. |
Korištenje energije |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.4. |
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.5. |
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.6. |
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.7. |
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.8. |
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.9. |
Zaštita od utjecaja kemikalija |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.10. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.11. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.: Normativno rješenje neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša. |
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.5.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.13. |
Srednji i veliki poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.17. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.19. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.22. |
Drugi utvrđeni adresati: |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.5.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22. Normativno rješenje neće imati izravnih učinaka na zaštitu okoliša. |
||||||||||||||||||||||||
5.5.24. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA : Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
5.6. UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
|
Vrsta izravnih učinaka |
Mjerilo učinka |
|||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite učinak na: |
Neznatan |
Mali |
Veliki |
|||||||||||||||||||||
Da/Ne |
Da/Ne |
Da/Ne |
|||||||||||||||||||||||
5.6.1. |
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.2. |
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.3. |
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.4. |
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.5. |
Povreda prava na privatnost |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.6. |
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć |
Ne |
Da |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.7. |
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.8. |
Pravo na pristup informacijama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.9. |
Drugi očekivani izravni učinak: |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.10. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Normativno rješenje imat će izravan učinak na ostvarivanje pravne zaštite i pristup sudu, koji je ograničen na: -preciziranje odredbi koje reguliraju prava žrtava i uvođenje novih prava - mogućnost aktivnog sudjelovanja žrtve nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osobama prilikom odlučivanja o primjeni mjera opreza, uz zakonsko ovlaštenje ovih kategorija žrtava na podnošenje žalbe protiv rješenja o mjeri opreza - obvezno uzimanje u obzir rizičnih čimbenika za ponavljanje nasilja prilikom provedbe pojedinačne procjene potreba žrtava kaznenih djela nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osobama - osiguranje žurne reakcije sustava na situaciju kršenja mjere opreza, kroz uvođenje novog pravnog temelja za uhićenje okrivljenika za kojeg postoje osnove sumnje da je postupio protivno protiv njega određenoj mjeri opreza, te određivanje roka i nadležnog tijela za odlučivanje o zamjeni prekršene mjere opreza istražnim zatvorom -propisivanje minimalne udaljenosti koju sud može odrediti prilikom nalaganja mjere opreza zabrane približavanja određenoj osobi - preciziranje postupka obavještavanje žrtve o ukidanju pritvora i istražnog zatvora okrivljeniku -obvezu anonimizacije osobnih podataka žrtve kao i podataka na temelju kojih se može zaključiti o identitetu žrtve, prilikom objave akata na oglasnoj ploči suda, u cilju zaštite privatnosti i dostojanjstva žrtve. Opisane izmjene imaju za cilj unaprijediti zaštitu žrtava kaznenih djela, ojačati procesni položaj žrtve u okviru kaznenog postupka i spriječiti daljnje nasilje.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Utvrdite veličinu adresata: |
||||||||||||||||||||||||
5.6.12. |
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.13. |
Srednji i velikii poduzetnici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.14. |
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva |
Ne |
Da |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.15. |
Radnici i/ili umirovljenici |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.16. |
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.17. |
Hrvatski branitelji |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.18. |
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.19. |
Udruge i/ili zaklade |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.20. |
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.21. |
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave |
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.22. |
Drugi utvrđeni adresati:
|
Ne |
Ne |
Ne |
|||||||||||||||||||||
5.6.23. |
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
Normativno rješenje imat će utjecaj na građane, odnosno imat će utjecaj na one građane koji se nađu u položaju žrtve kaznenog djela, osobito kaznenih djela nasilja nad ženama, nasilja u obitelji i nasilja prema bliskim osobama.
|
||||||||||||||||||||||||
5.3.21. |
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA: Da li je utvrđena barem jedna kombinacija: – veliki izravni učinak i mali broj adresata – veliki izravni učinak i veliki broj adresata – mali izravni učinak i veliki broj adresata. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
|
6. Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
|
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka |
DA |
NE |
|
6.1. |
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja? |
|
NE |
Obrazloženje: Normativnim rješenjem se neće propisivati dodatne administrativne obveze za poduzetnike. |
|||
6.2. |
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije? |
|
NE |
Obrazloženje: Normativno rješenje neće imati učinke na tržišnu konkurenciju ni konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije. |
|||
6.3. |
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa? |
|
NE |
Obrazloženje: Normativnim rješenjem se neće propisivati dodatne naknade ni davanja za poduzetnike. |
|||
6.4. |
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike? |
|
NE |
Obrazloženje: Normativno rješenje neće imati učinke na poduzetnike, a samim tim niti na mikro poduzetnike. |
|||
6.5. |
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike. |
|
|
Obrazloženje: Pitanja koja se uređuju Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o kaznenom postupku su takva da neće imati izravnih učinaka na male i srednje poduzetnike. |
7. Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
|
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator). SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik. SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model |
8. SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
|
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija: –veliki izravni učinak i mali broj adresata, –veliki izravni učinak i veliki broj adresata, –mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka. Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa. |
||
|
Procjena učinaka propisa |
Potreba za PUP |
|
|
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa |
DA |
NE |
8.1. |
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1. |
|
NE |
8.2. |
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2. |
|
NE |
8.3. |
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3. |
|
NE |
8.4. |
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4. |
|
NE |
8.5. |
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5. |
|
NE |
8.6. |
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6. |
|
NE |
|
MSP test |
Potreba za MSP test |
|
|
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test) |
DA |
NE |
8.7. |
Provođenje MSP testa |
|
NE |
8.8. |
Provođenje SCM metodologije |
|
NE |
9. |
PRILOZI |
|
NE |
10. POTPIS ČELNIKA TIJELA
|
Potpis: ministar dr.sc. Ivan Malenica Datum: 20. rujna 2023. |
11. |
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) |
|
Uputa: • Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja. |
Komentari