Nacrt prijedloga Zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici
Ukupno komentara:
Ukupno općih komentara:
Ukupno nadopuna teksta:
2
Komentiraj
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga Zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici
1.3.
Datum:
12. listopada 2023. godine
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za imigraciju, državljanstvo i upravne poslove,
01/3788541,
mmaretic@mup.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Naziv akta:
Opis mjere:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Odredbama Zakona o osobnoj iskaznici („Narodne novine“ broj: 62/15, 42/20, 144/20 i 114/22), propisano je da osobnu iskaznicu izdaje policijska uprava odnosno policijska postaja mjesno nadležna prema prebivalištu podnositelja zahtjeva. Osoba koja uz prijavljeno prebivalište ima i prijavljeno boravište, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može podnijeti i u policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji mjesno nadležnoj prema mjestu svojeg boravišta. Iznimno, u izvanrednim okolnostima uvjetovanim elementarnim ili drugim nepogodama ili u drugim iznimnim situacijama, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može se podnijeti i u policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji koja nije mjesno nadležna prema mjestu njezina prebivališta ili boravišta.
Zbog iznimno povećanog broja stranaka koje su se obraćale zahtjevima za izdavanje osobnih iskaznica, što je dobrim dijelom uvjetovano razdobljem epidemije bolesti COVID-19, odnosno izvanrednim i nepredvidivim okolnostima na koje se nije moglo utjecati, Ministarstvo unutarnjih poslova je od 24. srpnja 2023. godine odlučilo privremeno primijeniti odredbu Zakona o osobnoj iskaznici koja u iznimnim situacijama omogućuje ukidanje mjesne nadležnosti za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica.
Na taj način se nastojalo olakšati građanima ishođenje osobne iskaznice koja je obavezna isprava za sve hrvatske državljane nakon navršene osamnaeste godine koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, a posljedično i rasteretiti policijske uprave u kojima se podnosi veliki broj zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica, jer stranke imaju mogućnost radi podnošenja zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica odlaziti u druge policijske postaje ili u druge policijske uprave koje imaju manji broj stranaka.
Analizom broja podnesenih zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica u razdoblju nakon donošenja odluke Ministarstva unutarnjih poslova o privremenom ukidanju mjesne nadležnosti za izdavanje osobnih iskaznica utvrđeno je da je primjena odredbe Zakona o osobnoj iskaznici, koja u iznimnim situacijama omogućuje ukidanje mjesne nadležnosti za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica, dala pozitivne rezultate, te je povećan broj zahtjeva u pojedinim policijskim postajama koje su ranije imale manji broj stranaka, odnosno građani su iskoristili mogućnost da na brži način ishode osobne iskaznice u policijskim upravama ili postajama s manjim brojem stranaka, a što je rasteretilo i policijske uprave s velikim brojem stranaka.
Stoga se predlaže izmjena odredbe Zakona o osobnoj iskaznici prema kojoj se nadležnost za izdavanje osobnih iskaznica temelji na prebivalištu i boravištu podnositelja zahtjeva, a samo iznimno bez mjesne nadležnosti, na način da se propiše da se zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može podnijeti u bilo kojoj policijskoj upravi ili postaji, kao što se podnosi zahtjev za izdavanje putovnice i vozačke dozvole.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Postupak izdavanja osobnih iskaznica reguliran je Zakonom o osobnoj iskaznici („Narodne novine“ broj: 62/15, 42/20, 144/20 i 114/22), čije odredbe je potrebno izmijeniti kako bi se ukinula mjesna nadležnost za izdavanje osobnih iskaznica.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo na osobnu iskaznicu i postupak njenog izdavanja propisani su zakonom, tako da su za reguliranje izmjena postupka izdavanja osobnih iskaznica potrebne izmjene zakona, jer se navedena pitanja ne mogu uređivati nekim drugim aktima osim zakona.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj je izmjena postupka izdavanja osobnih iskaznica koje će moći izdavati bila koja policijska uprava ili postaja nevezano uz prebivalište ili boravište podnositelja zahtjeva, čime će građani imati mogućnost izbora u kojoj policijskoj upravi ili postaji će podnijeti zahtjev ovisno o broju stranaka koje se svakodnevno obraćaju pojedinoj policijskoj upravi ili postaji radi ishođenja osobne iskaznice.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će se građanima olakšati ishođenje osobne iskaznice, a posljedično i rasteretiti policijske uprave u kojima se kontinuirano podnosi veliki broj zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Planirani rok za postizanje ishoda je II. kvartal 2024. godine.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Moguća normativna rješenja su donošenje novog zakona ili izmjena važećeg Zakona o osobnoj iskaznici.
Obrazloženje: Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice i postupci izdavanja propisani su Zakonom o osobnoj iskaznici. Kako je za postizanje cilja potrebno izmijeniti jednu odredbu navedenog Zakona pogodnijim normativnim rješenjem smatra se izmjena važećeg Zakona o osobnoj iskaznici.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje: Postupci izdavanja osobnih iskaznica za hrvatske državljane propisani su zakonom, stoga su potrebne izmjene zakona, jer se navedena pitanja ne mogu urediti nenormativnim rješenjima.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Izmjena Zakona o osobnoj iskaznici neće imati gospodarskih učinaka jer područje koje će se regulirati ne stvara gospodarske učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Osobna iskaznica je javna isprava kojom se, između ostalog, dokazuje identitet, hrvatsko državljanstvo i prebivalište u Republici Hrvatskoj. Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice nisu predmet izmjena te stoga izmjena Zakona o osobnoj iskaznici ne može imati posebnih učinaka na pojedinu kategoriju gospodarskih subjekata.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Izmjena propisa koji regulira postupke izdavanja osobnih iskaznica hrvatskih državljana nema utjecaja na tržišno natjecanje
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Osobna iskaznica je javna isprava kojom se, između ostalog, dokazuje identitet, hrvatsko državljanstvo i prebivalište u Republici Hrvatskoj. Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice nisu predmet izmjena te stoga izmjena Zakona o osobnoj iskaznici ne može imati posebnih učinaka na tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Osobna iskaznica je javna isprava kojom se, između ostalog, dokazuje identitet, hrvatsko državljanstvo i prebivalište u Republici Hrvatskoj. Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice nisu predmet izmjena te stoga izmjena Zakona o osobnoj iskaznici ne može imati posebnih socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Nacrt prijedloga Zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga Zakona o izmjeni Zakona o osobnoj iskaznici
1.3.
Datum:
12. listopada 2023. godine
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Uprava za imigraciju, državljanstvo i upravne poslove,
01/3788541,
mmaretic@mup.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Naziv akta:
Opis mjere:
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Odredbama Zakona o osobnoj iskaznici („Narodne novine“ broj: 62/15, 42/20, 144/20 i 114/22), propisano je da osobnu iskaznicu izdaje policijska uprava odnosno policijska postaja mjesno nadležna prema prebivalištu podnositelja zahtjeva. Osoba koja uz prijavljeno prebivalište ima i prijavljeno boravište, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može podnijeti i u policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji mjesno nadležnoj prema mjestu svojeg boravišta. Iznimno, u izvanrednim okolnostima uvjetovanim elementarnim ili drugim nepogodama ili u drugim iznimnim situacijama, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može se podnijeti i u policijskoj upravi odnosno policijskoj postaji koja nije mjesno nadležna prema mjestu njezina prebivališta ili boravišta.
Zbog iznimno povećanog broja stranaka koje su se obraćale zahtjevima za izdavanje osobnih iskaznica, što je dobrim dijelom uvjetovano razdobljem epidemije bolesti COVID-19, odnosno izvanrednim i nepredvidivim okolnostima na koje se nije moglo utjecati, Ministarstvo unutarnjih poslova je od 24. srpnja 2023. godine odlučilo privremeno primijeniti odredbu Zakona o osobnoj iskaznici koja u iznimnim situacijama omogućuje ukidanje mjesne nadležnosti za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica.
Na taj način se nastojalo olakšati građanima ishođenje osobne iskaznice koja je obavezna isprava za sve hrvatske državljane nakon navršene osamnaeste godine koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, a posljedično i rasteretiti policijske uprave u kojima se podnosi veliki broj zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica, jer stranke imaju mogućnost radi podnošenja zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica odlaziti u druge policijske postaje ili u druge policijske uprave koje imaju manji broj stranaka.
Analizom broja podnesenih zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica u razdoblju nakon donošenja odluke Ministarstva unutarnjih poslova o privremenom ukidanju mjesne nadležnosti za izdavanje osobnih iskaznica utvrđeno je da je primjena odredbe Zakona o osobnoj iskaznici, koja u iznimnim situacijama omogućuje ukidanje mjesne nadležnosti za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica, dala pozitivne rezultate, te je povećan broj zahtjeva u pojedinim policijskim postajama koje su ranije imale manji broj stranaka, odnosno građani su iskoristili mogućnost da na brži način ishode osobne iskaznice u policijskim upravama ili postajama s manjim brojem stranaka, a što je rasteretilo i policijske uprave s velikim brojem stranaka.
Stoga se predlaže izmjena odredbe Zakona o osobnoj iskaznici prema kojoj se nadležnost za izdavanje osobnih iskaznica temelji na prebivalištu i boravištu podnositelja zahtjeva, a samo iznimno bez mjesne nadležnosti, na način da se propiše da se zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može podnijeti u bilo kojoj policijskoj upravi ili postaji, kao što se podnosi zahtjev za izdavanje putovnice i vozačke dozvole.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Postupak izdavanja osobnih iskaznica reguliran je Zakonom o osobnoj iskaznici („Narodne novine“ broj: 62/15, 42/20, 144/20 i 114/22), čije odredbe je potrebno izmijeniti kako bi se ukinula mjesna nadležnost za izdavanje osobnih iskaznica.
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo na osobnu iskaznicu i postupak njenog izdavanja propisani su zakonom, tako da su za reguliranje izmjena postupka izdavanja osobnih iskaznica potrebne izmjene zakona, jer se navedena pitanja ne mogu uređivati nekim drugim aktima osim zakona.
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj je izmjena postupka izdavanja osobnih iskaznica koje će moći izdavati bila koja policijska uprava ili postaja nevezano uz prebivalište ili boravište podnositelja zahtjeva, čime će građani imati mogućnost izbora u kojoj policijskoj upravi ili postaji će podnijeti zahtjev ovisno o broju stranaka koje se svakodnevno obraćaju pojedinoj policijskoj upravi ili postaji radi ishođenja osobne iskaznice.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Očekuje se da će se građanima olakšati ishođenje osobne iskaznice, a posljedično i rasteretiti policijske uprave u kojima se kontinuirano podnosi veliki broj zahtjeva za izdavanje osobnih iskaznica.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Planirani rok za postizanje ishoda je II. kvartal 2024. godine.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća normativna rješenja (novi propis/izmjene i dopune važećeg/stavljanje van snage propisa i slično):
Moguća normativna rješenja su donošenje novog zakona ili izmjena važećeg Zakona o osobnoj iskaznici.
Obrazloženje: Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice i postupci izdavanja propisani su Zakonom o osobnoj iskaznici. Kako je za postizanje cilja potrebno izmijeniti jednu odredbu navedenog Zakona pogodnijim normativnim rješenjem smatra se izmjena važećeg Zakona o osobnoj iskaznici.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Moguća nenormativna rješenja (ne poduzimati normativnu inicijativu, informacije i kampanje, ekonomski instrumenti, samoregulacija, koregulacija i slično):
Nenormativna rješenja nisu moguća.
Obrazloženje: Postupci izdavanja osobnih iskaznica za hrvatske državljane propisani su zakonom, stoga su potrebne izmjene zakona, jer se navedena pitanja ne mogu urediti nenormativnim rješenjima.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Ne
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Izmjena Zakona o osobnoj iskaznici neće imati gospodarskih učinaka jer područje koje će se regulirati ne stvara gospodarske učinke.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
Osobna iskaznica je javna isprava kojom se, između ostalog, dokazuje identitet, hrvatsko državljanstvo i prebivalište u Republici Hrvatskoj. Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice nisu predmet izmjena te stoga izmjena Zakona o osobnoj iskaznici ne može imati posebnih učinaka na pojedinu kategoriju gospodarskih subjekata.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Izmjena propisa koji regulira postupke izdavanja osobnih iskaznica hrvatskih državljana nema utjecaja na tržišno natjecanje
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Osobna iskaznica je javna isprava kojom se, između ostalog, dokazuje identitet, hrvatsko državljanstvo i prebivalište u Republici Hrvatskoj. Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice nisu predmet izmjena te stoga izmjena Zakona o osobnoj iskaznici ne može imati posebnih učinaka na tržišno natjecanje.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Ne
Ne
Ne
mali
Ne
Ne
Ne
veliki
Ne
Ne
Ne
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
Ne
Ne
Ne
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Osobna iskaznica je javna isprava kojom se, između ostalog, dokazuje identitet, hrvatsko državljanstvo i prebivalište u Republici Hrvatskoj. Uvjeti pod kojima hrvatski državljani imaju pravo i obvezu posjedovanja osobne iskaznice nisu predmet izmjena te stoga izmjena Zakona o osobnoj iskaznici ne može imati posebnih socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne