PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI DZIV-A ZA 2024. GODINU I OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O ZASTUPANJU U PODRUČJU PRAVA INDUSTRIJSKOG VLASNIŠTVA
PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2024. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2024. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Redni broj
Naziv nacrta prijedloga zakona
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske
1.
Zakon o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva (EU)
II.
PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
/
/
/
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr.sc. Ljiljana Kuterovac, Glavna ravnateljica
Datum: 20. listopada 2023. godine
Uputa:
Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja
Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku "(PUP)"
Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku "(EU)"
Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku "(RM)"
Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“
Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O ZASTUPANJU U PODRUČJU PRAVA INDUSTRIJSKOG VLASNIŠTVA
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga zakona o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva
1.3.
Datum:
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacrt Trećeg Akcijskog plana za liberalizaciju tržišta usluga (Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026.)
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Propisom koji je na snazi - Zakonom o zastupanju u područjupravaindustrijskogvlasništva („Narodne novine“ br. 54/05, 49/11 i 54/13, dalje u tekstu: Zakon o zastupanju) - propisani su uvjeti za obavljanje djelatnosti zastupanja u području prava industrijskog vlasništva stranaka (fizičkih i pravnih osoba) u postupcima stjecanja i održavanja u vrijednosti prava industrijskog vlasništva koji se vode pred Državnim zavodom za intelektualno vlasništvo (dalje u tekstu: DZIV).
Sukladno odredbama Direktive 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu odredbe Zakona o zastupanju jednako se primjenjuju na državljane odnosno pravne osobe s državljanstvom odnosno sjedištem u Republici Hrvatskoj i na državljane odnosno pravne osobe s državljanstvom odnosno sjedištem u državi Europskog gospodarskog pojasa (dalje u tekstu: osobe iz EGP-a).
Zastupanjem u postupcima pred DZIV-om mogu se baviti fizičke i pravne osobe koje su upisane u registar zastupnika koji vodi DZIV i koji se nazivaju ovlaštenim zastupnicima te odvjetnici upisani u imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore ili odvjetnička društva upisana u imenik odvjetničkih društava Hrvatske odvjetničke komore. Propisane su dvije kategorije ovlaštenih zastupnika u području prava industrijskog vlasništva u odnosu na prava u odnosu na koja su ovlašteni zastupati - patentni zastupnici i zastupnici za žigove, industrijski dizajn, oznake zemljopisnog podrijetla i oznake izvornosti proizvoda i usluga, te topografiju poluvodičkih proizvoda (skraćeno: zastupnici za žigove). Uvjeti za upis u registar ovlaštenih zastupnika (patentnih zastupnika i zastupnika za žigove) pri DZIV-u u pogledu stručnih kvalifikacija je završen odgovarajući diplomski studij i položen stručni ispit za patentnog zastupnika i/ili zastupnika za žigove koji se polaže pred DZIV-om.
Prema Zakonu o reguliranim profesijama i priznavanju stručnih kvalifikacija („Narodne novine“ br. 82/15, 70/19 i 47/20) dalje u tekstu: Zakon o reguliranim profesijama), regulirana profesija je svaka profesionalna djelatnost ili skupina profesionalnih djelatnosti kod kojih je pristup, obavljanje ili jedan od načina obavljanja na temelju zakonskih ili drugih pravnih akata, izravno ili neizravno uvjetovan posjedovanjem određenih stručnih kvalifikacija te profesionalna djelatnost ili skupina profesionalnih djelatnosti kojima se bave članovi strukovnih organizacija s profesionalnim nazivom. Iz navedenoga proizlazi da je djelatnost patentnih zastupnika i zastupnika za žigove de facto regulirana profesija te kao takva podliježe propisanim obvezama koje se odnose na regulirane profesije, iako de iure kao takva do sada nije bila uvrštena u popise (tj. u evidencije i druge nacionalne aktivnosti) koje se odnose na regulirane profesije u Republici Hrvatskoj,
Iz navedenoga slijedi da je prema Zakonu o reguliranim profesijama, kojim je u nacionalno zakonodavstvo prenesena relevantna Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, uz već Zakonom o zastupanju dozvoljeno obavljanje djelatnosti zastupanja u području prava industrijskog vlasništva u Republici Hrvatskoj osobama iz EGP-a na trajnoj osnovi, potrebno zakonski omogućiti privremeno i povremeno pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva u Republici Hrvatskoj osobama iz EGP-a koje su u drugoj državi EGP-a već ovlaštene i obavljaju odgovarajuću djelatnost.
Za predmetno pitanje relevantna je i presuda C-131/01 Europskog suda.
Nadalje, potrebno je omogućiti prekogranično priznavanje stručnih kvalifikacija za patentne zastupnike i zastupnike za žigove iz drugih država članica EGP-a. Naime, prema Zakonu o reguliranim profesijama, odnosno Direktivi 2005/36/EZ postoji obveza priznavanja stručnih kvalifikacija kod svih profesija, a što dosad nije regulirano tj. usklađeno u Zakonu o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva, iz već spomenutog razloga što djelatnost patentnih zastupnika i zastupnika za žigove nije bila uvrštena u popise (tj. u evidencije i druge nacionalne aktivnosti) koje se odnose na regulirane profesije u Republici Hrvatskoj.
Zbog navedene i drugih neusklađenosti hrvatskog zakonodavstva s Direktivom 2002/36/EZ Europska komisija je 2022. godine ukazala na mogućnost pokretanja postupka povrede EU prava.
Povrh navedenog usklađivanja, u primjeni važećeg Zakona o zastupanju uočeni su određeni problemi i nedostaci koje je potrebno ukloniti, a ujedno je potrebno provesti usklađenje sa Zakonom o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21), radi brisanja ukinute obveze plaćanja upravnih pristojbi u postupcima reguliranima Zakonom o zastupanju.
Dodatno, u tijeku su pregovori o pristupanju Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (u daljnjem tekstu: OECD) te je o okviru usklađenosti s Kodeksima o liberalizaciji tekućih nevidljivih aktivnosti otvoreno pitanje postoji li obaveza Republike Hrvatske da pod jednakim uvjetima kao za osobe iz EGP-a omogući obavljanje djelatnosti patentnim zastupnicima i zastupnicima za žigove iz zemalja članica OECD-a koje nisu ujedno i članice EGP-a. Ovisno o rezultatima pregovora može se utvrditi dodatna potreba reguliranja mogućnosti obavljanja djelatnosti patentnih zastupnika i zastupnika za žigove iz država OECD-a.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Novim propisom kojim se uređuje zastupanje u području prava industrijskog vlasništva potrebno je:
-omogućiti privremeno i povremeno pružanje u Republici Hrvatskoj usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove iz država EGP-a (zastupanje pred DZIV-om), bez obvezne registracije poslovnog nastana u Republici Hrvatskoj
-omogućiti priznavanje u Republici Hrvatskoj kvalifikacija za patentne zastupnike i zastupnike za žigove stečenih u drugoj državi članici EGP-a
-otkloniti probleme i nedostatke uočene u primjeni važećeg Zakona o zastupanju
-izvršiti usklađivanje sa Zakon o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21).
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Zakon o reguliranim profesijama i priznavanju stručnih kvalifikacija („Narodne novine“ br. 82/15, 70/19, 47/20)
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija
Nacrt Trećeg Akcijskog plana za liberalizaciju tržišta usluga
Zakon o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21)
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj koji se namjerava postići je ispunjenje obveze usklađivanja sa Zakonom o reguliranim profesijama i Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija, odnosno omogućiti slobodu prekograničnog pružanja usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove na privremenoj i povremenoj osnovi za pružatelje tih usluga iz EGP-a, kao i prekogranično priznavanje kvalifikacija za patentne zastupnike i zastupnike za žigove iz EGP-a.
Uz to, novim propisom otklonit će se problemi i nedostaci uočeni tijekom primjene važećeg Zakona o zastupanju te će se provesti usklađenje sa Zakonom o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21), radi brisanja ukinute obveze plaćanja upravnih pristojbi u postupcima reguliranima Zakonom o zastupanju.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Glavni ishod koji se očekuje je veće tržišno natjecanje u pružanju usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove u Republici Hrvatskoj s obzirom da će pružatelji tih usluga iz država EGP-a moći povremeno odnosno privremeno pružati usluge bez poslovnog nastana u Republici Hrvatskoj, a trajno uz lakše stjecanje kvalifikacija za obavljanje djelatnosti u Republici Hrvatskoj temeljem priznavanja već stečenih kvalifikacija u drugoj državi EGP-a.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Mogućnost postizanja ishoda ostvarit će se odmah po donošenju odnosno stupanju na snagu novog Zakona o zastupanju, dok se vremenski okvir za stvarno postizanje ishoda (pružanje usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove od strane pružatelja tih usluga iz EGP-a) ne može predvidjeti, jer će ovisiti isključivo o interesu pružatelja usluga iz EGP-a.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Novi Zakon o zastupanju u području industrijskog vlasništva ili izmjene i dopune postojećeg Zakona.
Obrazloženje:
Predmetna pitanja uređena su Zakonom o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva („Narodne novine“ br. 54/05, 49/11 i 54/13) i jedino njegovim izmjenama i dopunama, odnosno donošenjem novog zakona umjesto njega, moguće je ta pitanja drugačije propisati.
Iz tog razloga, a zbog opsega izmjena te višekratnih prethodnih izmjena i dopuna, predlaže se donošenje novog zakona kojim će se na cjelovit način urediti zastupanje u području prava industrijskog vlasništva.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Nenormativno rješenje je neprikladno za postizanje potrebnog ishoda.
Obrazloženje:
Uvjeti za zastupanje u području prava industrijskog vlasništva su uređeni zakonom slijedom čega je i sve promjene koje se odnose na te uvjete potrebno urediti zakonom.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Da
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Administrativni troškovi poslovanja
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Donošenjem predloženog propisa neće se izmijeniti uvjeti za pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za domaće subjekte već će se samo omogućiti slobodno kretanje tih usluga na povremenoj i privremenoj osnovi za pružatelje usluga zastupanja iz EGP-a, odnosno olakšat će se uvjeti za trajno pružanje usluga u Republici Hrvatskoj pružateljima tih usluga u drugim državama EGP-a.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Da
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
S obzirom na postojeću nisku potražnju za uslugama zastupanja u području intelektualnog vlasništva u Republici Hrvatskoj, kao i zbog obaveze pružanja usluga isključivo na hrvatskom jeziku (što je propisano u pogledu vođenja upravnih i sudskih postupaka u Republici Hrvatskoj), ne očekuje se značajan interes pružatelja usluga iz EGP-a te će stoga normativno rješenje imati neznatan izravan gospodarski učinak na neznatan broj adresata.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Veća konkurencija među pružateljima usluga zastupanja u području industrijskog vlasništva na području Republike Hrvatske
Da
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Navedeno normativno rješenje povećat će tržišno natjecanje na području Republike Hrvatske jer će, uz ovlaštene zastupnike te odvjetnike i odvjetnička društva iz Republike Hrvatske, usluge zastupanja na povremenoj ili privremenoj osnovi te uz olakšane uvjete trajno moći pružati i pružatelji usluga zastupanja iz EGP-a.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Da
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Navedeno normativno rješenje može imati neznatan utjecaj na tržišno natjecanje za vrlo malen broj adresata na području Republike Hrvatske.
Na dan 1. rujna 2023. godine u Republici Hrvatskoj registrirano je ukupno 118 ovlaštenih zastupnika, pri čemu su neki zastupnici registrirani i kao patentni zastupnici i kao zastupnici za žigove. Iz analize broja prijava industrijskog vlasništva u nacionalnim postupcima u odnosu na broj registriranih zastupnika (ne uzimajući u obzir odvjetnikei odvjetnička društva koji također imaju pravo zastupati pred DZIV-om) za razdoblje od 2010. do 2020. godine, proizlazi prosječan godišnji broj od približno 33 prijave po zastupniku.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Navedeno normativno rješenje neće imati socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
S obzirom da normativno rješenje neće imati socijalnih učinaka ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
S obzirom da normativno rješenje neće imati učinak na rad i tržište rada ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Navedeno normativno rješenje, s obzirom na prirodu stvari, neće imati učinka na zaštitu okoliš, prirodu, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
S obzirom da normativno rješenje neće imati učinak na zaštitu okoliš, prirodu, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Navedeno normativno rješenje neće imati učinka na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
S obzirom da normativno rješenje neće imati učinak na zaštitu ljudskih prava ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata
–mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
/
NE
Obrazloženje:
Propis će olakšati pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za pružatelje takvih usluga s područja EGP-a, jer će se smanjiti administrativne obveze za stjecanje prava na pružanje usluga,
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
/
NE
Obrazloženje:
Propis će ukloniti ili umanjiti prepreke u slobodi pružanja usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za pružatelje takvih usluga s područja EGP-a.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
/
NE
Obrazloženje:
Propis ne uvodi nove naknade i davanja za poduzetnički sektor niti će postojati trošak prilagodbe zbog promjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
/
NE
Obrazloženje:
Propis neće imati posebne učinke na mikro poduzetnike, jer se njime ne mijenjaju uvjeti za pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za domaće subjekte, već se samo omogućava slobodno kretanje usluga zastupanja za pružatelje tih usluga zastupanja iz EGP-a, što može imati samo neznatan utjecaj na tržišno natjecanje za vrlo malen broj mikro-poduzetnika na području Republike Hrvatske, kako je obrazloženo pod točkom 5.2.17.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Prethodnim testom malog i srednjeg poduzetništva utvrđuju se mogući negativni učinci normativnih inicijativa. Iz analize provedene kroz ovaj Obrazac razvidno je da predloženo normativno rješenje neće imati negativne učinke na male i srednje poduzetnike. Predloženo normativno rješenje dio je mjera predviđeno Trećim akcijskim planom za liberalizaciju tržišta usluga (tj. njegovim nacrtom).
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
/
Ne
8.8.
Provođenje MSP testa
/
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
/
Ne
9.
PRILOZI
-
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI DZIV-A ZA 2024. GODINU I OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE ZA ZAKON O ZASTUPANJU U PODRUČJU PRAVA INDUSTRIJSKOG VLASNIŠTVA
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
PRIJEDLOG PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2024. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
OBRAZAC PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI ZA 2024. GODINU DRŽAVNOG ZAVODA ZA INTELEKTUALNO VLASNIŠTVO
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
Redni broj
Naziv nacrta prijedloga zakona
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske
1.
Zakon o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva (EU)
II.
PRIJAVA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U SLUČAJU IZNIMKI OD PROVEDBE POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
/
/
/
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: mr.sc. Ljiljana Kuterovac, Glavna ravnateljica
Datum: 20. listopada 2023. godine
Uputa:
Dodati potreban broj redova sukladno broju nacrta prijedloga zakona koji su predviđeni planom zakonodavnih aktivnosti stručnog nositelja
Za nacrte prijedloga zakona za koje će se provesti procjena učinaka propisa potrebno je iza naziva nacrta prijedloga zakona dodati oznaku " (PUP) "
Za nacrte prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije potrebno je iza naziva propisa dodati oznaku " (EU) "
Za nacrte prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog strateškog akta ili reformske mjere potrebno je dodati oznaku " (RM) "
Nacrti prijedloga zakona koji su u kategoriji iznimki od provedbe postupka procjene učinaka propisa na temelju članka 15. stavka 1. Zakona o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj --/17) obvezno se navode u Obrascu radi njihove prijave u Plan zakonodavnih aktivnosti Vlade Republike Hrvatske i, po potrebi, dodaju im se odgovarajuće oznake „(EU)“ i/ili „(RM)“
Za upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske potrebno je navesti odgovarajuće tromjesečje (I, II, III, IV)
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O ZASTUPANJU U PODRUČJU PRAVA INDUSTRIJSKOG VLASNIŠTVA
PRILOG 1.
OBRAZAC PRETHODNE PROCJENE
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Državni zavod za intelektualno vlasništvo
1.2.
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Nacrt prijedloga zakona o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva
1.3.
Datum:
1.4.
Ustrojstvena jedinica, kontakt telefon i elektronička pošta osobe zadužene za izradu Obrasca prethodne procjene:
Kabinet glavnog ravnatelja
Jasmina Kljajić Vidović, 6106-400, jkljajic@dziv.hr
Katarina Pupić Bakrač, 6106-412, katarina.pupic-bakrac@dziv.hr
1.5.
Da li je nacrt prijedloga zakona dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta planiranja ili reformske mjere?
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Nacrt Trećeg Akcijskog plana za liberalizaciju tržišta usluga (Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026.)
1.6.
Da li je nacrt prijedloga zakona vezan za usklađivanje zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije?
Da/Ne:
Da
Naziv pravne stečevine EU:
Direktiva 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija
2.
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA
2.1.
Što je problem koji zahtjeva izradu ili promjenu zakonodavstva?
Propisom koji je na snazi - Zakonom o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva („Narodne novine“ br. 54/05, 49/11 i 54/13, dalje u tekstu: Zakon o zastupanju) - propisani su uvjeti za obavljanje djelatnosti zastupanja u području prava industrijskog vlasništva stranaka (fizičkih i pravnih osoba) u postupcima stjecanja i održavanja u vrijednosti prava industrijskog vlasništva koji se vode pred Državnim zavodom za intelektualno vlasništvo (dalje u tekstu: DZIV).
Sukladno odredbama Direktive 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu odredbe Zakona o zastupanju jednako se primjenjuju na državljane odnosno pravne osobe s državljanstvom odnosno sjedištem u Republici Hrvatskoj i na državljane odnosno pravne osobe s državljanstvom odnosno sjedištem u državi Europskog gospodarskog pojasa (dalje u tekstu: osobe iz EGP-a).
Zastupanjem u postupcima pred DZIV-om mogu se baviti fizičke i pravne osobe koje su upisane u registar zastupnika koji vodi DZIV i koji se nazivaju ovlaštenim zastupnicima te odvjetnici upisani u imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore ili odvjetnička društva upisana u imenik odvjetničkih društava Hrvatske odvjetničke komore. Propisane su dvije kategorije ovlaštenih zastupnika u području prava industrijskog vlasništva u odnosu na prava u odnosu na koja su ovlašteni zastupati - patentni zastupnici i zastupnici za žigove, industrijski dizajn, oznake zemljopisnog podrijetla i oznake izvornosti proizvoda i usluga, te topografiju poluvodičkih proizvoda (skraćeno: zastupnici za žigove ). Uvjeti za upis u registar ovlaštenih zastupnika (patentnih zastupnika i zastupnika za žigove) pri DZIV-u u pogledu stručnih kvalifikacija je završen odgovarajući diplomski studij i položen stručni ispit za patentnog zastupnika i/ili zastupnika za žigove koji se polaže pred DZIV-om.
Prema Zakonu o reguliranim profesijama i priznavanju stručnih kvalifikacija („Narodne novine“ br. 82/15 , 70/19 i 47/20 ) dalje u tekstu: Zakon o reguliranim profesijama), regulirana profesija je svaka profesionalna djelatnost ili skupina profesionalnih djelatnosti kod kojih je pristup, obavljanje ili jedan od načina obavljanja na temelju zakonskih ili drugih pravnih akata, izravno ili neizravno uvjetovan posjedovanjem određenih stručnih kvalifikacija te profesionalna djelatnost ili skupina profesionalnih djelatnosti kojima se bave članovi strukovnih organizacija s profesionalnim nazivom. Iz navedenoga proizlazi da je djelatnost patentnih zastupnika i zastupnika za žigove de facto regulirana profesija te kao takva podliježe propisanim obvezama koje se odnose na regulirane profesije, iako de iure kao takva do sada nije bila uvrštena u popise (tj. u evidencije i druge nacionalne aktivnosti) koje se odnose na regulirane profesije u Republici Hrvatskoj,
Iz navedenoga slijedi da je prema Zakonu o reguliranim profesijama, kojim je u nacionalno zakonodavstvo prenesena relevantna Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija, uz već Zakonom o zastupanju dozvoljeno obavljanje djelatnosti zastupanja u području prava industrijskog vlasništva u Republici Hrvatskoj osobama iz EGP-a na trajnoj osnovi , potrebno zakonski omogućiti privremeno i povremeno pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva u Republici Hrvatskoj osobama iz EGP-a koje su u drugoj državi EGP-a već ovlaštene i obavljaju odgovarajuću djelatnost.
Za predmetno pitanje relevantna je i presuda C-131/01 Europskog suda.
Nadalje, potrebno je omogućiti prekogranično priznavanje stručnih kvalifikacija za patentne zastupnike i zastupnike za žigove iz drugih država članica EGP-a. Naime, prema Zakonu o reguliranim profesijama, odnosno Direktivi 2005/36/EZ postoji obveza priznavanja stručnih kvalifikacija kod svih profesija, a što dosad nije regulirano tj. usklađeno u Zakonu o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva, iz već spomenutog razloga što djelatnost patentnih zastupnika i zastupnika za žigove nije bila uvrštena u popise (tj. u evidencije i druge nacionalne aktivnosti) koje se odnose na regulirane profesije u Republici Hrvatskoj.
Zbog navedene i drugih neusklađenosti hrvatskog zakonodavstva s Direktivom 2002/36/EZ Europska komisija je 2022. godine ukazala na mogućnost pokretanja postupka povrede EU prava.
Povrh navedenog usklađivanja, u primjeni važećeg Zakona o zastupanju uočeni su određeni problemi i nedostaci koje je potrebno ukloniti, a ujedno je potrebno provesti usklađenje sa Zakonom o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21 ), radi brisanja ukinute obveze plaćanja upravnih pristojbi u postupcima reguliranima Zakonom o zastupanju.
Dodatno, u tijeku su pregovori o pristupanju Republike Hrvatske Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (u daljnjem tekstu: OECD) te je o okviru usklađenosti s Kodeksima o liberalizaciji tekućih nevidljivih aktivnosti otvoreno pitanje postoji li obaveza Republike Hrvatske da pod jednakim uvjetima kao za osobe iz EGP-a omogući obavljanje djelatnosti patentnim zastupnicima i zastupnicima za žigove iz zemalja članica OECD-a koje nisu ujedno i članice EGP-a. Ovisno o rezultatima pregovora može se utvrditi dodatna potreba reguliranja mogućnosti obavljanja djelatnosti patentnih zastupnika i zastupnika za žigove iz država OECD-a.
2.2.
Zašto je potrebna izrada nacrta prijedloga zakona?
Novim propisom kojim se uređuje zastupanje u području prava industrijskog vlasništva potrebno je:
- omogućiti privremeno i povremeno pružanje u Republici Hrvatskoj usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove iz država EGP-a (zastupanje pred DZIV-om), bez obvezne registracije poslovnog nastana u Republici Hrvatskoj
- omogućiti priznavanje u Republici Hrvatskoj kvalifikacija za patentne zastupnike i zastupnike za žigove stečenih u drugoj državi članici EGP-a
- otkloniti probleme i nedostatke uočene u primjeni važećeg Zakona o zastupanju
- izvršiti usklađivanje sa Zakon o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21).
2.3.
Navedite dokaz, argument, analizu koja podržava potrebu za izradom nacrta prijedloga zakona.
Zakon o reguliranim profesijama i priznavanju stručnih kvalifikacija („Narodne novine“ br. 82/15 , 70/19 , 47/20 )
Direktiva 2005/36/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 7. rujna 2005. o priznavanju stručnih kvalifikacija
Nacrt Trećeg Akcijskog plana za liberalizaciju tržišta usluga
Zakon o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21 )
3.
UTVRĐIVANJE ISHODA ODNOSNO PROMJENA
3.1.
Što je cilj koji se namjerava postići?
Cilj koji se namjerava postići je ispunjenje obveze usklađivanja sa Zakonom o reguliranim profesijama i Direktivom 2013/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 20. studenoga 2013. o izmjeni Direktive 2005/36/EZ o priznavanju stručnih kvalifikacija, odnosno omogućiti slobodu prekograničnog pružanja usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove na privremenoj i povremenoj osnovi za pružatelje tih usluga iz EGP-a, kao i prekogranično priznavanje kvalifikacija za patentne zastupnike i zastupnike za žigove iz EGP-a.
Uz to, novim propisom otklonit će se problemi i nedostaci uočeni tijekom primjene važećeg Zakona o zastupanju te će se provesti usklađenje sa Zakonom o naknadama u području intelektualnog vlasništva („Narodne novine“ br. 66/21 ), radi brisanja ukinute obveze plaćanja upravnih pristojbi u postupcima reguliranima Zakonom o zastupanju.
3.2.
Kakav je ishod odnosno promjena koja se očekuje u području koje se namjerava urediti?
Glavni ishod koji se očekuje je veće tržišno natjecanje u pružanju usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove u Republici Hrvatskoj s obzirom da će pružatelji tih usluga iz država EGP-a moći povremeno odnosno privremeno pružati usluge bez poslovnog nastana u Republici Hrvatskoj, a trajno uz lakše stjecanje kvalifikacija za obavljanje djelatnosti u Republici Hrvatskoj temeljem priznavanja već stečenih kvalifikacija u drugoj državi EGP-a.
3.3.
Koji je vremenski okvir za postizanje ishoda odnosno promjena?
Mogućnost postizanja ishoda ostvarit će se odmah po donošenju odnosno stupanju na snagu novog Zakona o zastupanju, dok se vremenski okvir za stvarno postizanje ishoda (pružanje usluga patentnih zastupnika i zastupnika za žigove od strane pružatelja tih usluga iz EGP-a) ne može predvidjeti, jer će ovisiti isključivo o interesu pružatelja usluga iz EGP-a.
4.
UTVRĐIVANJE RJEŠENJA
4.1.
Navedite koja su moguća normativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Novi Zakon o zastupanju u području industrijskog vlasništva ili izmjene i dopune postojećeg Zakona.
Obrazloženje:
Predmetna pitanja uređena su Zakonom o zastupanju u području prava industrijskog vlasništva („Narodne novine“ br. 54/05, 49/11 i 54/13) i jedino njegovim izmjenama i dopunama, odnosno donošenjem novog zakona umjesto njega, moguće je ta pitanja drugačije propisati.
Iz tog razloga, a zbog opsega izmjena te višekratnih prethodnih izmjena i dopuna, predlaže se donošenje novog zakona kojim će se na cjelovit način urediti zastupanje u području prava industrijskog vlasništva.
4.2.
Navedite koja su moguća nenormativna rješenja za postizanje navedenog ishoda.
Nenormativno rješenje je neprikladno za postizanje potrebnog ishoda.
Obrazloženje:
Uvjeti za zastupanje u području prava industrijskog vlasništva su uređeni zakonom slijedom čega je i sve promjene koje se odnose na te uvjete potrebno urediti zakonom.
5.
UTVRĐIVANJE IZRAVNIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
UTVRĐIVANJE GOSPODARSKIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.1.1.
Makroekonomsko okruženje Republike Hrvatske osobito komponente bruto društvenog proizvoda kojeg čine osobna potrošnja kućanstava, priljev investicija, državna potrošnja, izvoz i uvoz
Ne
Ne
Ne
5.1.2.
Slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala
Da
Ne
Ne
5.1.3.
Funkcioniranje tržišta i konkurentnost gospodarstva
Ne
Ne
Ne
5.1.4.
Prepreke za razmjenu dobara i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.5.
Cijena roba i usluga
Ne
Ne
Ne
5.1.6.
Uvjet za poslovanje na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.1.7.
Trošak kapitala u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.8.
Trošak zapošljavanja u gospodarskim subjektima (trošak rada u cjelini)
Ne
Ne
Ne
5.1.9.
Trošak uvođenja tehnologije u poslovni proces u gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.1.10.
Trošak investicija vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.11.
Trošak proizvodnje, osobito nabave materijala, tehnologije i energije
Ne
Ne
Ne
5.1.12.
Prepreke za slobodno kretanje roba, usluga, rada i kapitala vezano za poslovanje gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.13.
Djelovanje na imovinska prava gospodarskih subjekata
Ne
Ne
Ne
5.1.14.
Drugi očekivani izravni učinak:
Administrativni troškovi poslovanja
Ne
Ne
Ne
5.1.15.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.1.1. do 5.1.14.
Donošenjem predloženog propisa neće se izmijeniti uvjeti za pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za domaće subjekte već će se samo omogućiti slobodno kretanje tih usluga na povremenoj i privremenoj osnovi za pružatelje usluga zastupanja iz EGP-a, odnosno olakšat će se uvjeti za trajno pružanje usluga u Republici Hrvatskoj pružateljima tih usluga u drugim državama EGP-a.
Utvrdite veličinu adresata:
5.1.16.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.1.17.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.1.18.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.1.19.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.1.20.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Da
Ne
Ne
5.1.21.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.1.22.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.1.23.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.1.24.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.1.25.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.1.26.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.1.27.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.1.16. do 5.1.26.:
S obzirom na postojeću nisku potražnju za uslugama zastupanja u području intelektualnog vlasništva u Republici Hrvatskoj, kao i zbog obaveze pružanja usluga isključivo na hrvatskom jeziku (što je propisano u pogledu vođenja upravnih i sudskih postupaka u Republici Hrvatskoj), ne očekuje se značajan interes pružatelja usluga iz EGP-a te će stoga normativno rješenje imati neznatan izravan gospodarski učinak na neznatan broj adresata.
5.1.28.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE GOSPODARSKIH UČINAKA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.2.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA TRŽIŠNO NATJECANJE
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.2.1.
Strukturalna, financijska, tehnička ili druga prepreka u pojedinom gospodarskom sektoru odnosno gospodarstvu u cjelini
Ne
Ne
Ne
5.2.2.
Pozicija državnih tijela koja pružaju javne usluge uz istovremeno obavljanje gospodarske aktivnosti na tržištu
Ne
Ne
Ne
5.2.3.
Postojanje diskriminirajućih uvjeta, osobito posebnih isključivih prava, uživanja povoljnijeg izvora financiranja ili pristupa privilegiranim podacima među gospodarskim subjektima
Ne
Ne
Ne
5.2.4.
Drugi očekivani izravni učinak:
Veća konkurencija među pružateljima usluga zastupanja u području industrijskog vlasništva na području Republike Hrvatske
Da
Ne
Ne
5.2.5.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.2.1. do 5.2.4.:
Navedeno normativno rješenje povećat će tržišno natjecanje na području Republike Hrvatske jer će, uz ovlaštene zastupnike te odvjetnike i odvjetnička društva iz Republike Hrvatske, usluge zastupanja na povremenoj ili privremenoj osnovi te uz olakšane uvjete trajno moći pružati i pružatelji usluga zastupanja iz EGP-a.
Utvrdite veličinu adresata:
5.2.6.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.2.7.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.2.8.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.2.9.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.2.10.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Da
Ne
Ne
5.2.11.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.2.12.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.2.13.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.2.14.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.2.15.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.2.16.
Drugi utvrđeni adresati:
Ne
Ne
Ne
5.2.17.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.2.6. do 5.2.16.:
Navedeno normativno rješenje može imati neznatan utjecaj na tržišno natjecanje za vrlo malen broj adresata na području Republike Hrvatske.
Na dan 1. rujna 2023. godine u Republici Hrvatskoj registrirano je ukupno 118 ovlaštenih zastupnika, pri čemu su neki zastupnici registrirani i kao patentni zastupnici i kao zastupnici za žigove. Iz analize broja prijava industrijskog vlasništva u nacionalnim postupcima u odnosu na broj registriranih zastupnika (ne uzimajući u obzir odvjetnike i odvjetnička društva koji također imaju pravo zastupati pred DZIV-om ) za razdoblje od 2010. do 2020. godine, proizlazi prosječan godišnji broj od približno 33 prijave po zastupniku.
5.2.17.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU TRŽIŠNOG NATJECANJA
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
Da
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.3.
UTVRĐIVANJE SOCIJALNIH UČINAKA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.3.1.
Demografski trend, osobito prirodno kretanje stanovništva, stopa nataliteta i mortaliteta, stopa rasta stanovništva i dr.
Ne
Ne
Ne
5.3.2.
Prirodna migracija stanovništva i migracija uzrokovana ekonomskim, političkim ili drugim okolnostima koje dovode do migracije stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.3.3.
Socijalna uključenost
Ne
Ne
Ne
5.3.4.
Zaštita osjetljivih skupina i skupina s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.5.
Proširenje odnosno sužavanje pristupa sustavu socijalne skrbi i javnim uslugama te pravo na zdravstvenu zaštitu
Ne
Ne
Ne
5.3.6.
Financijska održivost sustava socijalne skrbi i sustava zdravstvene zaštite
Ne
Ne
Ne
5.3.7.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.3.8.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.3.1. do 5.3.7.:
Navedeno normativno rješenje neće imati socijalnih učinaka.
Utvrdite veličinu adresata:
5.3.9.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.3.10.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.3.11.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.3.12.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.3.13.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.3.14.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.3.15.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.3.16.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.3.17.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.3.18.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.3.19.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.3.20.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.3.9. do 5.3.19.:
S obzirom da normativno rješenje neće imati socijalnih učinaka ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.3.21.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE SOCIJALNIH UČINAKA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.4.1.
Zapošljavanje i tržište rada u gospodarstvu Republike Hrvatske u cjelini odnosno u pojedinom gospodarskom području
Ne
Ne
Ne
5.4.2.
Otvaranje novih radnih mjesta odnosno gubitak radnih mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.3.
Kretanje minimalne plaće i najniže mirovine
Ne
Ne
Ne
5.4.4.
Status regulirane profesije
Ne
Ne
Ne
5.4.5.
Status posebnih skupina radno sposobnog stanovništva s obzirom na dob stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.6.
Fleksibilnost uvjeta rada i radnog mjesta za pojedine skupine stanovništva
Ne
Ne
Ne
5.4.7.
Financijska održivost mirovinskoga sustava, osobito u dijelu dugoročne održivosti mirovinskoga sustava
Ne
Ne
Ne
5.4.8.
Odnos između privatnog i poslovnog života
Ne
Ne
Ne
5.4.9.
Dohodak radnika odnosno samozaposlenih osoba
Ne
Ne
Ne
5.4.10.
Pravo na kvalitetu radnog mjesta
Ne
Ne
Ne
5.4.11.
Ostvarivanje prava na mirovinu i drugih radnih prava
Ne
Ne
Ne
5.4.12.
Status prava iz kolektivnog ugovora i na pravo kolektivnog pregovaranja
Ne
Ne
Ne
5.4.13.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.4.14.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.4.1 do 5.4.13:
Navedeno normativno rješenje neće imati utjecaj na rad i tržište rada.
Utvrdite veličinu adresata:
5.4.15.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.4.16.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.4.17.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.4.18.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.4.19.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.4.20.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.4.21.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.4.22.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.4.23.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.4.24.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.4.25.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.4.26.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.4.14. do 5.4.25.
S obzirom da normativno rješenje neće imati učinak na rad i tržište rada ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.4.27.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA RAD I TRŽIŠTE RADA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.5.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.5.1.
Utjecaj na klimu
Ne
Ne
Ne
5.5.2.
Kvaliteta i korištenje zraka, vode i tla
Ne
Ne
Ne
5.5.3.
Korištenje energije
Ne
Ne
Ne
5.5.4.
Korištenje obnovljivih i neobnovljivih izvora energije
Ne
Ne
Ne
5.5.5.
Bioraznolikost biljnog i životinjskog svijeta
Ne
Ne
Ne
5.5.6.
Gospodarenje otpadom i/ili recikliranje
Ne
Ne
Ne
5.5.7.
Rizik onečišćenja od industrijskih pogona po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.5.8.
Zaštita od utjecaja genetski modificiranih organizama
Ne
Ne
Ne
5.5.9.
Zaštita od utjecaja kemikalija
Ne
Ne
Ne
5.5.10.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.5.11.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.5.1. do 5.5.10.:
Navedeno normativno rješenje, s obzirom na prirodu stvari, neće imati učinka na zaštitu okoliš, prirodu, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi.
Utvrdite veličinu adresata:
5.5.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.5.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.5.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.5.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.5.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.5.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.5.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.5.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.5.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.5.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.5.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.5.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.5.12. do 5.5.22.
S obzirom da normativno rješenje neće imati učinak na zaštitu okoliš, prirodu, održivi razvitak i s tim u svezi na zdravlje ljudi ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.5.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU OKOLIŠA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
5.6.
UTVRĐIVANJE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Vrsta izravnih učinaka
Mjerilo učinka
Utvrdite učinak na:
Neznatan
Mali
Veliki
Da/Ne
Da/Ne
Da/Ne
5.6.1.
Ravnopravnost spolova u smislu jednakog statusa, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata
Ne
Ne
Ne
5.6.2.
Pravo na jednaki tretman i prilike osobito u dijelu ostvarivanja materijalnih prava, zapošljavanja, rada i drugih Ustavom Republike Hrvatske zajamčenih prava
Ne
Ne
Ne
5.6.3.
Povreda prava na slobodu kretanja u Republici Hrvatskoj odnosno u drugim zemljama članicama Europske unije
Ne
Ne
Ne
5.6.4.
Izravna ili neizravna diskriminacija po bilo kojoj osnovi
Ne
Ne
Ne
5.6.5.
Povreda prava na privatnost
Ne
Ne
Ne
5.6.6.
Ostvarivanje pravne zaštite, pristup sudu i pravo na besplatnu pravnu pomoć
Ne
Ne
Ne
5.6.7.
Pravo na međunarodnu zaštitu, privremenu zaštitu i postupanje s tim u vezi
Ne
Ne
Ne
5.6.8.
Pravo na pristup informacijama
Ne
Ne
Ne
5.6.9.
Drugi očekivani izravni učinak:
-
-
-
5.6.10.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja izravnih učinaka od 5.6.1. do 5.6.9.:
Navedeno normativno rješenje neće imati učinka na zaštitu ljudskih prava.
Utvrdite veličinu adresata:
5.6.12.
Mikro i mali poduzetnici i/ili obiteljska poljoprivredna gospodarstva i/ili zadruge
Ne
Ne
Ne
5.6.13.
Srednji i veliki poduzetnici
Ne
Ne
Ne
5.6.14.
Građani i/ili obitelji i/ili kućanstva
Ne
Ne
Ne
5.6.15.
Radnici i/ili umirovljenici
Ne
Ne
Ne
5.6.16.
Pružatelji uslužnih djelatnosti u pojedinoj gospodarskoj grani i/ili potrošači
Ne
Ne
Ne
5.6.17.
Hrvatski branitelji
Ne
Ne
Ne
5.6.18.
Manjine i/ili socijalne skupine s posebnim interesima i potrebama
Ne
Ne
Ne
5.6.19.
Udruge i/ili zaklade
Ne
Ne
Ne
5.6.20.
Središnja tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, javne ustanove, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima
Ne
Ne
Ne
5.6.21.
Trgovačka društva u vlasništvu Republike Hrvatske i trgovačka društva u vlasništvu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Ne
Ne
Ne
5.6.22.
Drugi utvrđeni adresati:
-
-
-
5.6.23.
Obrazloženje za analizu utvrđivanja adresata od 5.6.12. do 5.6.23.
S obzirom da normativno rješenje neće imati učinak na zaštitu ljudskih prava ne procjenjuje se veličina adresata od potencijalnog utjecaja.
5.6.24.
REZULTAT PRETHODNE PROCJENE UČINAKA NA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA:
Da li je utvrđena barem jedna kombinacija:
– veliki izravni učinak i mali broj adresata
– veliki izravni učinak i veliki broj adresata
– mali izravni učinak i veliki broj adresata.
Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“:
Iz Prethodne procjene u Procjenu učinaka propisa:
Izravni učinci
neznatan
mali
veliki
Adresati
neznatan
/
/
/
mali
/
/
/
veliki
/
/
/
6.
Prethodni test malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test)
Ako je na dva pitanja od pitanja pod rednim brojevima od 6.1. do 6.4.. iz Prethodnog testa malog i srednjeg poduzetništva (Prethodni MSP test) odgovoreno »DA«, obvezna je provedba procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Odgovorite sa »DA« ili »NE«, uz obvezni opis sljedećih učinaka:
DA
NE
6.1.
Da li će propis imati učinke na određeni broj malih i srednjih poduzetnika kroz administrativne troškove provedbe postupaka ukoliko se za poduzetnike propisuju jednokratne ili periodične administrativne obveze a koje bi značile trošak vremena za obavljanje pojedinih administrativnih radnji za ispunjavanje propisanih zahtjeva, plaćanje naknada i davanja?
/
NE
Obrazloženje:
Propis će olakšati pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za pružatelje takvih usluga s područja EGP-a, jer će se smanjiti administrativne obveze za stjecanje prava na pružanje usluga,
6.2.
Da li će propis imati učinke na tržišnu konkurenciju i konkurentnost unutarnjeg tržišta EU u smislu prepreka slobodi tržišne konkurencije?
/
NE
Obrazloženje:
Propis će ukloniti ili umanjiti prepreke u slobodi pružanja usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za pružatelje takvih usluga s područja EGP-a.
6.3.
Da li propis uvodi naknade i davanja koje će imati učinke na financijske rezultate poslovanja poduzetnika te da li postoji trošak prilagodbe zbog primjene propisa?
/
NE
Obrazloženje:
Propis ne uvodi nove naknade i davanja za poduzetnički sektor niti će postojati trošak prilagodbe zbog promjene propisa.
6.4.
Da li će propis imati posebne učinke na mikro poduzetnike?
/
NE
Obrazloženje:
Propis neće imati posebne učinke na mikro poduzetnike, jer se njime ne mijenjaju uvjeti za pružanje usluga zastupanja u području prava industrijskog vlasništva za domaće subjekte, već se samo omogućava slobodno kretanje usluga zastupanja za pružatelje tih usluga zastupanja iz EGP-a, što može imati samo neznatan utjecaj na tržišno natjecanje za vrlo malen broj mikro-poduzetnika na području Republike Hrvatske, kako je obrazloženo pod točkom 5.2.17.
6.5.
Ako predložena normativna inicijativa nema učinke navedene pod pitanjima 6.1. do 6.4., navedite obrazloženje u prilog izjavi o nepostojanju učinka na male i srednje poduzetnike.
Obrazloženje:
Prethodnim testom malog i srednjeg poduzetništva utvrđuju se mogući negativni učinci normativnih inicijativa. Iz analize provedene kroz ovaj Obrazac razvidno je da predloženo normativno rješenje neće imati negativne učinke na male i srednje poduzetnike. Predloženo normativno rješenje dio je mjera predviđeno Trećim akcijskim planom za liberalizaciju tržišta usluga (tj. njegovim nacrtom).
7.
Utvrđivanje potrebe za provođenjem SCM metodologije
Ako je odgovor na pitanje pod rednim brojem 6.1. „DA“, iz Prethodnog MSP testa potrebno je uz Obrazac prethodne procjene priložiti pravilno ispunjenu Standard Cost Model (SCM) tablicu s procjenom mogućeg administrativnog troška za svaku propisanu obvezu i zahtjev (SCM kalkulator).
SCM kalkulator ispunjava se sukladno uputama u standardiziranom obrascu u kojem se nalazi formula izračuna i sukladno jedinstvenim nacionalnim smjernicama uređenim kroz SCM priručnik.
SCM kalkulator dostupan je na stranici: http://www.mingo.hr/page/standard-cost-model
8.
SAŽETAK REZULTATA PRETHODNE PROCJENE
Ako je utvrđena barem jedna kombinacija:
–veliki izravni učinak i mali broj adresata,
–veliki izravni učinak i veliki broj adresata,
–mali izravni učinak i veliki broj adresata,
u odnosu na svaki pojedini izravni učinak, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka propisa izradom Iskaza o procjeni učinaka propisa. Ako da, označite tu kombinaciju u tablici s „DA“ kod odgovarajućeg izravnog učinka.
Ako je utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malog gospodarstvo, stručni nositelj obvezno pristupa daljnjoj procjeni učinaka izradom MSP testa u okviru Iskaza o procjeni učinaka propisa.
Procjena učinaka propisa
Potreba za PUP
Utvrđena potreba za provedbom daljnje procjene učinaka propisa
8.1.
Procjena gospodarskih učinaka iz točke 5.1.
Ne
8.2.
Procjena učinaka na tržišno natjecanje iz točke 5.2.
Ne
8.3.
Procjena socijalnih učinaka iz točke 5.3.
Ne
8.4.
Procjena učinaka na rad i tržište rada iz točke 5.4.
Ne
8.5.
Procjena učinaka na zaštitu okoliša iz točke 5.5.
Ne
8.6.
Procjena učinaka na zaštitu ljudskih prava iz točke 5.6.
Ne
MSP test
Potreba za MSP test
8.7.
Utvrđena potreba za provođenjem procjene učinaka propisa na malo gospodarstvo (MSP test)
/
Ne
8.8.
Provođenje MSP testa
/
Ne
8.9.
Provođenje SCM metodologije
/
Ne
9.
PRILOZI
-
10.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis:
Datum:
11.
Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17)
Uputa:
Prilikom primjene ovoga Obrasca na provedbene propise i akte planiranja u izradi, izričaj „nacrt prijedloga zakona“ potrebno je zamijeniti s nazivom provedbenog propisa odnosno akta planiranja.
Komentirate u ime: Državni zavod za intelektualno vlasništvo