PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2020/740 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 25. SVIBNJA 2020. O OZNAČAVANJU GUMA S OBZIROM NA UČINKOVITOST POTROŠNJE GORIVA I DRUGE PARAMETRE, IZMJENI UREDBE (EU) 2017/1369 I STAVLJANJU IZVAN SNAGE UREDBE (EZ) BR. 1222/2009, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. i 2. i članka 52. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Ocjena stanja
Pravila EU-a o označivanju guma pomažu potrošačima pri donošenju informirane odluke o kupnji kada zamjenjuju gume jer se na oznaci ističe učinkovitost gume u pogledu pitanja koja se odnose na učinkovitost potrošnje goriva, sigurnost i buku. Istodobno, oznake potiču proizvođače na inovacije i nastoje da gume budu razvrstane u najviše razrede u različitim kategorijama.
Nova pravila o označivanju primjenjuju se od 1. svibnja 2021. godine, a utvrđena su u Uredbi (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2020/740).
Time je zamijenjena prethodna Uredba (EZ) br. 1222/2009, koja se primjenjivala od 2012. godine, a kojom je prvi put uvedena obveza označivanja guma za automobile i kombije. Nova pravila proširuju se na gume za autobuse i kamione te se njima uvode mogućnosti za dokazivanje jesu li gume prikladne za uporabu u teškim snježnim uvjetima ili u ekstremnim klimatskim uvjetima.
Na oznakama guma nalazi se jasna i zajednička klasifikacija svojstava guma za: otpor kotrljanja, kočenje na mokrim površinama i vanjsku buku.
Otpor kotrljanja u gumi pokazatelj je njezine energetske učinkovitosti koja utječe na potrošnju goriva.
Različite gume mogu imati različit otpor kotrljanja iz više razloga, uključujući dizajn i strukturu, ali i smjese profila (gaznog sloja), a iste ovise o količini SiO2 (silicijevog dioksida) i čađe. Tlak u gumama utječe i na otpor kotrljanja jer tlak niži od propisanog rezultira većim otporom kotrljanja. Za sve proizvođače guma izazov je pronaći najmanji otpor kotrljanja koji nije štetan za druge parametre, posebno sigurnost.
Gume s niskim otporom kotrljanja koje su pravilno napuhane mogu imati čak 10% učinka ušteda. Time se osiguravaju financijske uštede u pogledu tekućih troškova ili, primjerice, u slučaju električnih vozila, vozaču omogućuje da nadoknadi udaljenost prije punjenja goriva ili ponovnog punjenja. Klasa otpora kotrljanja kreće se u rasponu od A (najučinkovitijih) do E (najmanje učinkovitih). Što je energetski razred viši, to je manji otpor kotrljanja. (Napominjemo, kako je dosadašnja naljepnica imala raspon od A do F.)
Klasa prianjanja na mokroj podlozi kritična je sigurnosna značajka povezana s načinom na koji guma može kočiti na mokroj cesti. Gume su ocijenjene A (najkraća udaljenost kočnica) do E (najduža udaljenost kočnica). Razlika u svakoj kategoriji može značiti dodatnih 3-6 metara na zaustavnoj udaljenosti.
Vanjska buka odnosi se na buku koju stvara guma kada automobil prođe kroz dB (decibele) i mjeri se u dB (decibelima). Razredi buke kreću se od A (manje buke izvan vozila) do B (više buke).
Prema novoj uredbi, osim informacija o otporima kotrljanja, kočenju na mokrim površinama i vanjskoj buci te razredima, oznaka gume može prikazivati 2 dodatna parametra:
a) Zimske gume odobrene za uporabu u teškim snježnim uvjetima nose poseban piktogram pod nazivom „alpski simbol” ili 3PMSF (3 peaks mountain with snow flake) - (3 „pika planine“ s pahuljicama od snijega). Za navedeni piktogram guma mora proći posebno ispitivanje kočenja na cesti sa snijegom. Isti piktogram pojavljuje se na bočnoj stijenci gume.
b) Nordijske zimske gume odobrene za uporabu u iznimno hladnim uvjetima također nose poseban piktogram, koji predstavlja ledeni stalagmit. Za nošenje piktograma guma mora proći posebno ispitivanje kočenja na ekstremnom ledu. Te se gume stavljaju na tržište samo u nordijskim zemljama i trebale bi se upotrebljavati u iznimno hladnim zimskim uvjetima. Obično te gume ne funkcioniraju dobro na vlažnoj površini ili u manje teškim zimskim uvjetima.
Za ocjenjivanje svojstava guma u svih 5 parametara navedenih na oznaci upotrebljavaju se standardizirana ispitivanja. Samo gume koje dosegnu unaprijed određenu minimalnu razinu performansi mogu nositi simbol snijega ili leda. Nacionalna tijela provode nasumične kontrole kako bi provjerila točnost razina učinkovitosti.
Kako bi se uzele u obzir zalihe guma proizvedenih prije svibnja 2021. godine, gume automobila i kombija sa starom oznakom mogle su se prodavati do kraja 2021. godine.
Proizvođači vozila obvezni su kupcima dostaviti i informacije o gumama za to vozilo.
Gume moraju ispunjavati posebne zahtjeve za stavljanje na europsko tržište, kako je navedeno u Uredbi (EZ) br. 661/2009 o općoj sigurnosti motornih vozila. U tom se zakonodavstvu upućuje na iste metode ispitivanja za iste parametre na oznaci gume i utvrđuju minimalni zahtjevi za učinkovitost, sigurnost i zaštitu zdravlja.
Budući da su se gume stalno poboljšavale, a zahtjevi u pogledu minimalne razine učinkovitosti koji se mogu staviti na jedinstveno tržište EU-a postali su stroži, gume s najlošijim svojstvima postupno su zabranjene. Stoga su gume s energetskim razredom lošijim od E, s razredom prianjanja na mokrom lošijim od E ili s razredom buke lošijim od B zabranjene na europskom tržištu.
Sukladno odredbama članka 11. stavak 5. navedene Uredbe, sve države članice (uključujući i Republiku Hrvatsku) utvrđuju pravila o sankcijama i mehanizmima za izvršavanje koji se primjenjuju na kršenja ove Uredbe i delegiranih akata donesenih na temelju ove Uredbe i poduzimaju sve potrebne mjere radi osiguranja njihove provedbe
Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (u daljnjem tekstu: Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2020/740) horizontalni je zakon kojim će se osigurati provedba Uredbe (EU) 2020/740.
Zakonom o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 uređuje se:
-nadležna tijela i zadaća nadležnih tijela za provedbu Uredbe (EU) 2020/740
-inspekcijski nadzor,
-prekršajne odredbe,
-prijelazne i završne odredbe.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
U cilju osiguravanja slobode kretanja roba na unutarnjem tržištu, neophodno je osigurati sukladnost proizvoda, u ovom slučaju guma sa zakonodavstvom Unije o usklađivanju. Na taj način roba, u ovom slučaju gume ispunjavaju zahtjeve kojima se osigurava visoka razina zaštite javnih interesa, kao što su zaštita zdravlja i sigurnost općenito, zaštita potrošača, zaštita okoliša, javna sigurnost i zaštita svih drugih javnih interesa zaštićenih tim zakonodavstvom.
Pravni okvir za nadzor tržišta uspostavljen novom Uredbom (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (Tekst značajan za EGP) (SL L 169, od 25.6.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020), dopunjava i jača postojeće odredbe u zakonodavstvu Unije o usklađivanju koje se odnose na:
-nadzor proizvoda na tržištu i kontrolu tih proizvoda koji ulaze na tržište Europske unije.
Bitno je napomenuti kako je Uredbom (EU) 2019/1020 izmijenjena Uredba (EZ) br. 765/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. srpnja 2008. o utvrđivanju zahtjeva za akreditaciju i o stavljanju izvan snage Uredbe (EEZ) br. 339/93 (Tekst značajan za EGP) (SL L 218 od 13. 8.2008.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 765/2008) u dijelu nadzora tržišta Europske unije i kontrole proizvoda koji ulaze na unutarnje tržište.
U svrhu postizanja još više razine sigurnosti potrošačkih proizvoda ovim zakonom propisan je postupak brze razmjene informacija tijela za nadzor tržišta s Europskom komisijom (sustav RAPEX) o proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik, odnosno postupak brze razmjene u slučajevima kada nadležna inspekcijska tijela kroz svoja postupanja utvrde da neki proizvod pronađen na tržištu predstavlja ozbiljan rizik.
Vezano uz troškove inspekcijskog postupka ovim zakonom propisuje se kako isti obuhvaćaju i troškove kupnje uzoraka proizvoda uključivši i slučajeve kupnje pod tajnim identitetom, s obzirom da Uredba (EU) 2019/1020 predviđa dodjeljivanje istih ovlasti tijelima za nadzor tržišta, a koja je posebice primjenjiva u slučajevima kada se proizvodi prodaju na daljinu. Vezano uz navedeno, nadležno inspekcijsko tijelo u skladu s ovim zakonom ima pravo besplatno uzimati uzorke proizvoda stavljenih na tržište i dati ih na ispitivanje, što podrazumijeva i proizvode koji se prodaju na daljinu, budući se isti sukladno članku 6. Uredbe (EU) 2019/1020 smatraju stavljenim na tržište. Time je opravdano da se u troškove inspekcijskog postupka uvrste i predmetni troškovi kupnje proizvoda, a koje je dužan snositi gospodarski subjekt ukoliko se u okviru inspekcijskog postupka utvrdi da je proizvod nesukladan.
Predloženim zakonom definirane su odredbe o poduzimanju upravnih mjera (formalna nesukladnost, korektivne mjere, zapisnik o inspekcijskom nadzoru, rješenje gospodarskom subjektu) od strane nadležne inspekcije. Navedenim doradama prije poduzimanja korektivnih mjera gospodarskog subjekta će se obavijestiti o poduzimanju mjera i omogućit će mu se izjašnjavanje u odgovarajućem razdoblju, ne kraćem od deset radnih dana, osim ako to nije moguće zbog hitnosti poduzimanja mjere u svrhu zaštite zdravlja i sigurnosti ili nekog drugog razloga povezanog s javnim interesom. Također se propisuje postupanje nadležnih tijela u slučaju proizvoda koji se nude na prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, a u svrhu uklanjanja ozbiljnog rizika.
Predloženim zakonom ujedno se jasnije normativno strukturiraju prekršajne odredbe u smislu da su iste razrađene prema pojedinačnim obvezama gospodarskih subjekata, te u skladu s tim i definirane novčane kazne imajući u vidu stupanj odgovornosti svakog pojedinog gospodarskog subjekta u distribucijskom lancu (dobavljač guma, distributer guma, dobavljač novih vozila, distributer novih vozila te pružatelj usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting)).
Prijedlogom zakona u konačnici se omogućava jasnije i ujednačenije postupanje nadležnih tijela i transparentan način postupanja u slučaju kršenja odredbi Uredbe (EU) 2020/740.
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Prijedlogom zakona osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2020/740, a istom se uspostavlja okvir za pružanje usklađenih informacija o parametrima guma s pomoću označivanja da bi se krajnjim korisnicima omogućilo donošenje informirane odluke pri kupnji guma u svrhu poboljšanja sigurnosti, zaštite zdravlja te gospodarske i okolišne učinkovitosti cestovnog prometa promicanjem dugotrajnih i sigurnih guma koje omogućuju učinkovitu potrošnju goriva i niske razine buke.
Dosadašnja obveza označavanja odnosila se na označivanje guma za automobile i kombije. Nova pravila obuhvaćena Uredbom (EU) 2020/740 proširuju se na gume za autobuse i kamione te se njima uvode mogućnosti za dokazivanje jesu li gume prikladne za uporabu u teškim snježnim uvjetima ili u ekstremnim klimatskim uvjetima.
Na oznakama guma nalazi se jasna i zajednička klasifikacija svojstava guma za: otpor kotrljanja, kočenje na mokrim površinama i vanjsku buku.
Nadalje, prijedlogom zakona osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2019/1020 što će doprinijeti jačanju nadzora tržišta proizvoda obuhvaćenih usklađenim zakonodavstvom EU-a.
Navedeno će u konačnici omogućiti daljnje jačanje konkurentnosti hrvatskog gospodarstva na način da će se onemogućiti stavljanje nesukladnih proizvoda na tržište provođenjem jačanja nadzora tržišta, poboljšanja sigurnosti, zaštite zdravlja, gospodarske i okolišne učinkovitosti cestovnog prometa pružanjem informacija krajnjim korisnicima da bi im se omogućio odabir dugotrajnijih, sigurnijih i tiših guma koje omogućuju učinkovitiju potrošnju goriva.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17. i 29/18.), prema kojemu se po hitnom postupku donose zakoni koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj. U konkretnom slučaju radi se o Prijedlogu zakona kojim se osigurava provedba Uredbe (EU) 2020/740i Uredbe (EU) 2019/1020. Obzirom da se Uredba (EU) 2020/740 primjenjuje od 1. svibnja 2021. godine, a Uredba (EU) 2019/1020 primjenjuje se od 16. srpnja 2021. godine, ocjenjujemo opravdanim donošenje zakona po hitnom postupku na osnovi članka 206. Poslovnika Hrvatskog sabora.
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje nadležno tijelo, nadležno inspekcijsko tijelo, ovlasti nadležnog inspekcijskog tijela te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe Europske unije iz članka 2. točke 1. ovoga Zakona.
Prijenos propisa Europske unije
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
(1) Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (Tekst značajan za EGP) (SL L 177, 5.6.2020.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2020/740).
(2) Uredbe (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmijeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011(Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 25.6.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020).
Pojmovi
Članak 3.
Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2020/740.
Korištenje pojmova s rodnim značenjem
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
II. NADLEŽNA TIJELA
Nadležno tijelo za provedbu
Članak 5.
Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2020/740 u Republici Hrvatskoj je tijelo državne uprave nadležno za energetiku.
Nadzor nad tržištem
Članak 6.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2020/740 i ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori Državnog inspektorata u skladu s odredbama ovoga Zakona i zakona kojim su uređeni djelokrug i ovlasti tržišne inspekcije.
(2) Nadležni inspektori nadziru provedbu članaka 4., 5., 6. i 7. Uredbe (EU) 2020/740 u skladu sa Uredbom (EU) 2019/1020.
(3) Nadležni inspektori nadziru provedbu i članka 8. Uredbe (EU) 2020/740 u skladu s odredbom članka 18. Zakona o elektroničkoj trgovini (Narodne novine, br.: 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.).
Ovlasti inspektora
Članak 7.
(1) Nadležni inspektori imaju ovlasti iz članka 14. stavka 4. Uredbe (EU) 2019/1020.
(2) Ovlasti iz stavka 1. ovoga članka izvršavaju se sukladno članku 14. stavku 3. Uredbe (EU) 2019/1020.
(3) Izvršavanje ovlasti iz stavka 1. ovoga članka mora biti u skladu s načelom proporcionalnosti razmjerno s obzirom na prirodu nesukladnosti i ukupnu stvarnu ili potencijalnu štetu koja nastane kao posljedica slučaja nesukladnosti.
(4) Nadležni inspektori imaju ovlasti na temelju ovoga Zakona:
- provoditi odgovarajuće preglede i ispitivanja proizvoda radi utvrđivanja njihove sukladnosti s propisanim zahtjevima čak i nakon što su stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu i
- besplatno uzimati uzorke proizvoda i dati ih na ispitivanje i ocjenjivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima.
(5) Ako nadležno inspekcijsko tijelo ne raspolaže potrebnim stručnim znanjem ili opremom za provedbu pregleda ili ispitivanja iz stavaka 1. i 4. ovoga članka, provedbu pojedinih radnji u okviru inspekcijskog nadzora može povjeriti stručnoj ustanovi koja nije bila uključena u ispitivanje i ocjenjivanje sukladnosti istog proizvoda prije stavljanja na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
Upravne mjere
Članak 8.
(1) Ako nadležni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da guma stavljena na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladna s odredbama ovoga Zakona i zahtjevima iz članka 4. stavka 1., 2., 3. i 4., članaka 5., 6., 7. i 8. Uredbe (EU) 2020/740, inspektor će bez odgode kroz zapisnik o inspekcijskom nadzoru zahtijevati od gospodarskog subjekta koji je gumu stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu da provede korektivne mjere radi otklanjanja utvrđenih nesukladnosti u okviru obveza koje su mu određene ovim Zakonom i Uredbom (EU) 2020/740 te će odrediti primjereni rok za izvršenje korektivne mjere.
(2) Ako gospodarski subjekt ne izvrši korektivne mjere iz stavka 1. ovoga članka u određenom roku, nadležni će inspektor donijeti rješenje kojim će gospodarskom subjektu zabraniti stavljanje guma na tržište ili na raspolaganje na tržištu i/ili narediti povlačenje guma s tržišta.
(3) Ako nadležni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da guma stavljena na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladna s odredbama ovoga Zakona i zahtjevima iz članka 4. stavka 6., 9. i 10. Uredbe (EU) 2020/740, i/ili predstavlja rizik, uključujući i nesukladnosti iz stavka 1. ovoga članka koja predstavlja rizik, inspektor će razmjerno ocjeni prirode rizika, rješenjem gospodarskom subjektu koji je gumu stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu naložiti poduzimanje jedne i/ili više sljedećih korektivnih mjera:
– zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu
– narediti trenutačno povlačenje ili opoziv proizvoda s tržišta od krajnjih korisnika i narediti upoznavanje i obavještavanje javnosti na rizike koje predstavlja
– narediti uništavanje proizvoda ako je to nužno radi zaštite zdravlja ili sigurnosti korisnika
– privremeno zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu, isporuku proizvoda, ponudu isporuke, oglašavanje proizvoda ili izlaganje proizvoda u vremenu potrebnom za različite preglede i ispitivanja ako postoji osnovana sumnja da proizvod nije sukladan zahtjevima ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2020/740
– narediti da se na proizvod stave jasno formulirana i lako razumljiva upozorenja na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu o rizicima koje proizvod može predstavljati i/ili narediti trenutačno upozoravanje krajnjih korisnika na primjeren način objavljivanjem posebnih upozorenja na hrvatskom jeziku i odrediti primjereni rok za izvršenje.
(4) Ako gospodarski subjekt ne otkloni nesukladnosti u roku iz stavka 3. podstavka 5. ovoga članka, inspektor će donijeti rješenje kojim će zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu i narediti povlačenje proizvoda koji su već stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
(5) Rješenjem iz stavka 4. ovoga članka inspektor će ukinuti rješenje iz stavka 3. podstavka 5. ovoga članka.
(6) Prije poduzimanja korektivnih mjera iz stavka 2. i stavka 3. ovoga članka inspektor će obavijestiti gospodarskog subjekta o poduzimanju mjera i omogućit će mu se izjašnjavanje u odgovarajućem razdoblju, ne kraćem od deset radnih dana, osim ako to nije moguće zbog hitnosti poduzimanja mjere u svrhu zaštite zdravlja i sigurnosti ili radi zaštite javnog interesa.
(7) U slučaju proizvoda koji se prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, kako je definirano člankom 6. Uredbe (EU) 2019/1020 i člankom 3. točkom 11. Uredbe (EU) 2020/740, a uz poduzimanje korektivnih mjera iz stavka 3. ovoga članka ne postoje druga učinkovita sredstva za uklanjanje ozbiljnog rizika, inspektor će rješenjem odrediti svaku mjeru kojima se postiže svrha uklanjanja ozbiljnog rizika, a osobito:
– naložiti operatorima javnih komunikacijskih usluga i/ili davateljima usluga pristupa internetu i/ili pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone sadržaj ili ograniče pristup internetskom sučelju ili da se krajnjim korisnicima, prilikom pristupa internetskom sučelju, jasno prikaže izričito upozorenje koje upućuje na nesukladan proizvod
– naložiti svim registrima za domene ili voditeljima registara za domene da izbrišu potpuno kvalificirani naziv domene i omoguće nadležnom tijelu da je registrira.
(8) Ako je nastala šteta operatorima javnih komunikacijskih usluga, davateljima usluga pristupa internetu i pružateljima usluga smještaja temeljem rješenja iz stavka 7. ovoga članka, oni imaju pravo tražiti od gospodarskog subjekta naknadu štete sukladno općim pravilima naknade štete.
(9) Operatori javnih komunikacijskih usluga, davatelji usluga pristupa internetu i pružatelji usluga smještaja dužni su surađivati s nadležnim inspekcijskim tijelima u skladu s člankom 7. stavkom 2. Uredbe (EU) 2019/1020.
(10) Žalba izjavljena protiv rješenja inspektora iz stavaka 2., 3., 4. i 7. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno.
Sustav RAPEX
Članak 9.
U slučaju poduzimanja mjera iz članka 19. Uredbe (EU) 2019/1020 za proizvode koji predstavljaju ozbiljan rizik provodi se postupak obavještavanja putem sustava RAPEX u skladu s propisom kojim se uređuje sustav brze razmjene službenih obavijesti o proizvodima koji predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost potrošača (RAPEX).
Troškovi inspekcijskog postupka
Članak 10.
Troškove inspekcijskog postupka koji uključuju troškove ispitivanja i provjere sukladnosti proizvoda, troškove prijevoza u vezi s inspekcijskim nadzorom, troškove kupnje uzoraka proizvoda, među ostalim pod tajnim identitetom, snosi gospodarski subjekt koji je na tržište ili na raspolaganje na tržištu koje uključuje i prodaju na daljinu u skladu s člankom 6. Uredbe (EU) 2019/1020 stavio proizvod koji nije sukladan s tehničkim zahtjevima za taj proizvod.
Provjera proizvoda pri uvozu radi stavljanja na tržište Europske unije
Članak 11.
Provjeru proizvoda pri uvozu radi stavljanja na tržište Europske unije u skladu s člancima 25. do 28. Uredbe (EU) 2019/1020 obavlja Carinska uprava Ministarstva financija.
III. PREKRŠAJNE ODREDBE
Prekršaji dobavljača guma
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom od 5.000 do 20.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - dobavljač ako:
a) ne osigura da su uz gume razreda C1, gume razreda C2 i gume razreda C3 koje se stavljaju na tržište besplatno priloženi oznaka gume i informacijski list u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/740;
b) ne osigura prikaz oznake gume i pristup informacijskom listu u slučaju guma koje se prodaju ili nude na daljinu u skladu s člankom 4. stavkom 2. Uredbe (EU) 2020/740;
c) ne osigura prikaz oznake gume u vizualnom oglasu u skladu s člankom 4. stavkom 3. Uredbe (EU) 2020/740;
d) ne osigura prikaz oznake gume u svakom tehničkom promidžbenom materijalu u skladu s člankom 4. stavkom 4. Uredbe (EU) 2020/740;
e) ne dostavi informacije o oznaci gume nadležnom tijelu za homologaciju vozila u skladu s člankom 4. stavkom 5. Uredbe (EU) 2020/740;
f) ne osigura točnost oznaka gume i informacijskih listova u skladu sa člankom 4. stavkom 6. Uredbe (EU) 2020/740;
g) ne učini dostupnom tehničku dokumentaciju nadležnim tijelima u skladu s člankom 4. stavkom 7. Uredbe (EU) 2020/740;
h) ne surađuje s tijelima za nadzor tržišta u skladu s člankom 4. stavkom 8. Uredbe (EU) 2020/740;
i) dostavlja i prikazuju druge oznake, znakove, simbole ili natpise kako bi zavarao ili zbunio krajnje korisnike u skladu s člankom 4. stavkom 9. Uredbe (EU) 2020/740;
j) dostavlja i prikazuju oznake guma koje sliče propisanim oznakama guma u skladu s člankom 4. stavkom 10. Uredbe (EU) 2020/740;
k) prije stavljanja na tržište gume ne unese u bazu podataka o proizvodima tražene informacije u skladu s člankom 5. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/740;
l) ne dostavi tražene informacije nadležnim tijelima u skladu s člankom 5. stavkom 5. Uredbe (EU) 2020/740;
m) u bazi podataka o proizvodima ne navede kada je prestao stavljati na tržište jedinice određenog tipa gume u skladu s člankom 5. stavkom 6. Uredbe (EU) 2020/740;
n) ne drži informacije o tipu gume u bazi podataka o proizvodima u skladu s člankom 5. stavkom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000 do 6.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Prekršaji distributera guma
Članak 13.
Novčanom kaznom od 1.500 do 10.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - distributer guma ako:
a) ne osigura čitljivu oznaku gume te informacijski list proizvoda u skladu s člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/740;
b) ne osigura da je oznaka gume pokazana na svakom vizualnom oglasu za određeni tip gume u skladu s člankom 6. stavkom 2. Uredbe (EU) 2020/740;
c) ne osigura da je u svakom tehničkom promidžbenom materijalu za određeni tip gume prikazana oznaka gume u skladu s člankom 6. stavkom 3. Uredbe (EU) 2020/740;
d) ne osigura da krajnji korisnik prije prodaje dobije primjerak oznake gume u skladu s člankom 6. stavkom 4. Uredbe (EU) 2020/740;
e) u slučaju prodaje gume na daljinu ne osigura predviđenu propisanu oznaku i pristup informacijskom listu proizvoda u skladu s člankom 6. stavkom 5. Uredbe (EU) 2020/740;
f) u slučaju prodaje na daljinu ne obavijesti krajnje korisnike u skladu s člankom 6. stavkom 6. Uredbe (EU) 2020/740;
g) kod internet prodaje ili ponude ne osigura da je oznaka gume propisana u skladu s člankom 6. stavkom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Prekršaji dobavljača novih vozila
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom od 5.000 do 20.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - dobavljač novih vozila ako krajnjim korisnicima prije prodaje ne dostavi oznaku gume za gume u skladu s člankom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000 do 6.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Prekršaji distributera novih vozila
Članak 15.
(1) Novčanom kaznom od 1.500 do 10.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - distributer novih vozila ako krajnjim korisnicima prije prodaje ne dostavi oznaku gume za gume u skladu s člankom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 1.000 eura do 5.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Prekršaji pružatelja usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting)
Članak 16.
(1) Novčanom kaznom od 3.000 do 15.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba, ako, kao pružatelj usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting) iz članka 18. Zakona o elektroničkoj trgovini (Narodne novine, br.: 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.), koji omogućuje prodaju guma putem svoje internet stranice, ne omogući prikazivanje oznake gume i informacijskog lista proizvoda u skladu s člankom 8. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.500 do 5.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 1.500 do 5.000 eura.
IV PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci u tijeku
Članak 17.
Svi postupci započeti po odredbama Pravilnika o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.) do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti će se po odredbama tog Pravilnika.
Prestanak važenja
Članak 18.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.).
Stupanje na snagu
Članak 19.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim člankom navodi se predmet uređenja ovoga Zakona kojim se utvrđuje nadležno tijelo, nadležno inspekcijsko tijelo te ovlasti nadležnog inspekcijskog tijela za provedbu Uredbe (EU) 2020/740 kao i prekršajne odredbe, koje se odnose na kršenje odredbi Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 2.
Ovim člankom utvrđuje se da se ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (SL L 177, 5.6.2020.) te pojedinih odredbi Uredbe (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmijeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (SL L 169, 25.6.2019.).
Uz članak 3.
Ovim člankom utvrđuje se da izrazi koji se koriste u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2020/740.
Uz članak 4.
Ovim člankom navodi se kako se pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose jednako na muški i ženski rod.
Uz članak 5.
Ovim člankom utvrđuje se tijelo državne uprave koje je u Republici Hrvatskoj nadležno za provedbu Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 6.
Ovim člankom utvrđuje nadležno tijelo za inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2020/740 i ovoga Zakona.
Uz članak 7.
Ovim člankom definiraju se ovlasti inspektora u provedbi ovog Zakona.
Uz članak 8.
Ovim se člankom propisuju upravne mjere. Ako nadležni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da guma koja je stavljena na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladna sa zahtjevima ovoga Zakona, inspektor će bez odgode kroz zapisnik o inspekcijskom nadzoru zahtijevati od gospodarskog subjekta, koji je gumu stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu da provede korektivne mjere radi otklanjanja tih formalnih nesukladnosti u okviru obveza koje su mu određene ovim Zakonom te će odrediti primjereni rok za izvršenje korektivne mjere. Ako gospodarski subjekt ne izvrši korektivne mjere u određenom roku nadležni inspektor će donijeti rješenje kojim će gospodarskom subjektu zabraniti stavljanje guma na tržište ili na raspolaganje na tržištu ili narediti povlačenje guma s tržišta. Ako nesukladnosti predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost korisnika, uključujući i formalnu nesukladnost koja predstavlja rizik, inspektor će, razmjerno ocjeni prirode rizika, rješenjem gospodarskom subjektu naložiti poduzimanje jedne ili više korektivnih mjera. Ako gospodarski subjekt ne otkloni nesukladnosti inspektor će donijeti rješenje kojim će zabraniti stavljanje proizvoda (guma) na tržište ili na raspolaganje na tržištu i narediti povlačenje proizvoda (guma) koji su već stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se provođenje postupka obavješćivanja putem sustava RAPEX, sustava za brzu razmjenu informacija iz članka 12. Direktive 2001/95/EZ o općoj sigurnosti proizvoda. Tijela za nadzor tržišta osiguravaju da se proizvodi koji predstavljaju ozbiljan rizik povuku ili opozovu s tržišta kada nema drugih učinkovitih sredstava za uklanjanje ozbiljnog rizika ili da se njihovo stavljanje na raspolaganje na tržištu zabrani. Tijela za nadzor tržišta o tome odmah obavještavaju Komisiju koristeći RAPEX - sustav za brzu razmjenu informacija. Ako je proizvod koji predstavlja ozbiljan rizik stavljen na raspolaganje na tržištu, tijela za nadzor tržišta odmah obavješćuju Komisiju o svim dobrovoljnim mjerama koje je poduzeo i o kojima je gospodarski subjekt obavijestio tijelo za nadzor tržišta. Informacije uključuju sve raspoložive pojedinosti, posebno podatke potrebne za identifikaciju proizvoda, podrijetlo i opskrbni lanac proizvoda, rizik povezan s proizvodom, prirodu i trajanje poduzete nacionalne mjere te svih dobrovoljnih mjera koje poduzimaju gospodarski subjekti.
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuju se troškovi inspekcijskog postupka koji uključuju troškove ispitivanja i provjere sukladnosti proizvoda, troškove prijevoza u vezi s inspekcijskim nadzorom, troškove kupnje uzoraka proizvoda, između ostalog pod tajnim identitetom. Navedene troškove snosi gospodarski subjekt koji je na tržište ili na raspolaganje na tržištu uključivši i prodaju na daljinu, stavio proizvod koji nije sukladan s tehničkim zahtjevima za taj proizvod.
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se nadležno tijelo državne uprave za provjeru proizvoda pri uvozu radi stavljanja proizvoda na tržište Europske unije.
Uz članak 12.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za dobavljača guma ako postupa suprotno odredbama članka 4. i članka 5. Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 13.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za distributera guma ako postupa suprotno odredbama članka 6. Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 14.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za dobavljača novih vozila ako postupi suprotno odredbi članka 7. Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za distributera novih vozila ako postupi suprotno odredbi članka 7. Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 16.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za pružatelja usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting) iz članka 18. Zakona o elektroničkoj trgovini (Narodne novine, br.: 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.), koji omogućuje prodaju guma putem svoje internet stranice, a postupa suprotno odredbama članka 8. Uredbe (EU) 2020/740.
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se da će se svi postupci koji su započeti do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti po odredbama Pravilnika o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.).
Uz članak 18.
Ovim člankom propisuje se prestanak važenja Pravilnika o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.).
Uz članak 19.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
PRIJEDLOG ZAKONA O PROVEDBI UREDBE (EU) 2020/740 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA OD 25. SVIBNJA 2020. O OZNAČAVANJU GUMA S OBZIROM NA UČINKOVITOST POTROŠNJE GORIVA I DRUGE PARAMETRE, IZMJENI UREDBE (EU) 2017/1369 I STAVLJANJU IZVAN SNAGE UREDBE (EZ) BR. 1222/2009, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. i 2. i članka 52. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. – pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Ocjena stanja
Pravila EU-a o označivanju guma pomažu potrošačima pri donošenju informirane odluke o kupnji kada zamjenjuju gume jer se na oznaci ističe učinkovitost gume u pogledu pitanja koja se odnose na učinkovitost potrošnje goriva, sigurnost i buku. Istodobno, oznake potiču proizvođače na inovacije i nastoje da gume budu razvrstane u najviše razrede u različitim kategorijama.
Nova pravila o označivanju primjenjuju se od 1. svibnja 2021. godine , a utvrđena su u Uredbi (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2020/740).
Time je zamijenjena prethodna Uredba (EZ) br. 1222/2009, koja se primjenjivala od 2012. godine, a kojom je prvi put uvedena obveza označivanja guma za automobile i kombije. Nova pravila proširuju se na gume za autobuse i kamione te se njima uvode mogućnosti za dokazivanje jesu li gume prikladne za uporabu u teškim snježnim uvjetima ili u ekstremnim klimatskim uvjetima.
Na oznakama guma nalazi se jasna i zajednička klasifikacija svojstava guma za: otpor kotrljanja, kočenje na mokrim površinama i vanjsku buku.
Otpor kotrljanja u gumi pokazatelj je njezine energetske učinkovitosti koja utječe na potrošnju goriva.
Različite gume mogu imati različit otpor kotrljanja iz više razloga, uključujući dizajn i strukturu, ali i smjese profila (gaznog sloja), a iste ovise o količini SiO2 (silicijevog dioksida) i čađe. Tlak u gumama utječe i na otpor kotrljanja jer tlak niži od propisanog rezultira većim otporom kotrljanja. Za sve proizvođače guma izazov je pronaći najmanji otpor kotrljanja koji nije štetan za druge parametre, posebno sigurnost.
Gume s niskim otporom kotrljanja koje su pravilno napuhane mogu imati čak 10% učinka ušteda. Time se osiguravaju financijske uštede u pogledu tekućih troškova ili, primjerice, u slučaju električnih vozila, vozaču omogućuje da nadoknadi udaljenost prije punjenja goriva ili ponovnog punjenja. Klasa otpora kotrljanja kreće se u rasponu od A (najučinkovitijih) do E (najmanje učinkovitih). Što je energetski razred viši, to je manji otpor kotrljanja. (Napominjemo, kako je dosadašnja naljepnica imala raspon od A do F.)
Klasa prianjanja na mokroj podlozi kritična je sigurnosna značajka povezana s načinom na koji guma može kočiti na mokroj cesti. Gume su ocijenjene A (najkraća udaljenost kočnica) do E (najduža udaljenost kočnica). Razlika u svakoj kategoriji može značiti dodatnih 3-6 metara na zaustavnoj udaljenosti.
Vanjska buka odnosi se na buku koju stvara guma kada automobil prođe kroz dB (decibele) i mjeri se u dB (decibelima). Razredi buke kreću se od A (manje buke izvan vozila) do B (više buke).
Prema novoj uredbi, osim informacija o otporima kotrljanja, kočenju na mokrim površinama i vanjskoj buci te razredima, oznaka gume može prikazivati 2 dodatna parametra:
a) Zimske gume odobrene za uporabu u teškim snježnim uvjetima nose poseban piktogram pod nazivom „alpski simbol” ili 3PMSF (3 peaks mountain with snow flake) - (3 „pika planine“ s pahuljicama od snijega). Za navedeni piktogram guma mora proći posebno ispitivanje kočenja na cesti sa snijegom. Isti piktogram pojavljuje se na bočnoj stijenci gume.
b) Nordijske zimske gume odobrene za uporabu u iznimno hladnim uvjetima također nose poseban piktogram, koji predstavlja ledeni stalagmit. Za nošenje piktograma guma mora proći posebno ispitivanje kočenja na ekstremnom ledu. Te se gume stavljaju na tržište samo u nordijskim zemljama i trebale bi se upotrebljavati u iznimno hladnim zimskim uvjetima. Obično te gume ne funkcioniraju dobro na vlažnoj površini ili u manje teškim zimskim uvjetima.
Za ocjenjivanje svojstava guma u svih 5 parametara navedenih na oznaci upotrebljavaju se standardizirana ispitivanja. Samo gume koje dosegnu unaprijed određenu minimalnu razinu performansi mogu nositi simbol snijega ili leda. Nacionalna tijela provode nasumične kontrole kako bi provjerila točnost razina učinkovitosti.
Kako bi se uzele u obzir zalihe guma proizvedenih prije svibnja 2021. godine, gume automobila i kombija sa starom oznakom mogle su se prodavati do kraja 2021. godine.
Proizvođači vozila obvezni su kupcima dostaviti i informacije o gumama za to vozilo.
Gume moraju ispunjavati posebne zahtjeve za stavljanje na europsko tržište, kako je navedeno u Uredbi (EZ) br. 661/2009 o općoj sigurnosti motornih vozila. U tom se zakonodavstvu upućuje na iste metode ispitivanja za iste parametre na oznaci gume i utvrđuju minimalni zahtjevi za učinkovitost, sigurnost i zaštitu zdravlja.
Budući da su se gume stalno poboljšavale, a zahtjevi u pogledu minimalne razine učinkovitosti koji se mogu staviti na jedinstveno tržište EU-a postali su stroži, gume s najlošijim svojstvima postupno su zabranjene. Stoga su gume s energetskim razredom lošijim od E, s razredom prianjanja na mokrom lošijim od E ili s razredom buke lošijim od B zabranjene na europskom tržištu.
Sukladno odredbama članka 11. stavak 5. navedene Uredbe, sve države članice (uključujući i Republiku Hrvatsku) utvrđuju pravila o sankcijama i mehanizmima za izvršavanje koji se primjenjuju na kršenja ove Uredbe i delegiranih akata donesenih na temelju ove Uredbe i poduzimaju sve potrebne mjere radi osiguranja njihove provedbe
Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (u daljnjem tekstu: Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 ) horizontalni je zakon kojim će se osigurati provedba Uredbe (EU) 2020/740.
Zakonom o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 uređuje se:
- nadležna tijela i zadaća nadležnih tijela za provedbu Uredbe (EU) 2020/740
- inspekcijski nadzor,
- prekršajne odredbe,
- prijelazne i završne odredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
U cilju osiguravanja slobode kretanja roba na unutarnjem tržištu, neophodno je osigurati sukladnost proizvoda, u ovom slučaju guma sa zakonodavstvom Unije o usklađivanju. Na taj način roba, u ovom slučaju gume ispunjavaju zahtjeve kojima se osigurava visoka razina zaštite javnih interesa, kao što su zaštita zdravlja i sigurnost općenito, zaštita potrošača, zaštita okoliša, javna sigurnost i zaštita svih drugih javnih interesa zaštićenih tim zakonodavstvom.
Pravni okvir za nadzor tržišta uspostavljen novom Uredbom (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (Tekst značajan za EGP) (SL L 169, od 25.6.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020), dopunjava i jača postojeće odredbe u zakonodavstvu Unije o usklađivanju koje se odnose na:
-nadzor proizvoda na tržištu i kontrolu tih proizvoda koji ulaze na tržište Europske unije.
Bitno je napomenuti kako je Uredbom (EU) 2019/1020 izmijenjena Uredba (EZ) br. 765/2008 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. srpnja 2008. o utvrđivanju zahtjeva za akreditaciju i o stavljanju izvan snage Uredbe (EEZ) br. 339/93 (Tekst značajan za EGP) (SL L 218 od 13. 8.2008.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 765/2008) u dijelu nadzora tržišta Europske unije i kontrole proizvoda koji ulaze na unutarnje tržište.
U svrhu postizanja još više razine sigurnosti potrošačkih proizvoda ovim zakonom propisan je postupak brze razmjene informacija tijela za nadzor tržišta s Europskom komisijom (sustav RAPEX) o proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik, odnosno postupak brze razmjene u slučajevima kada nadležna inspekcijska tijela kroz svoja postupanja utvrde da neki proizvod pronađen na tržištu predstavlja ozbiljan rizik.
Vezano uz troškove inspekcijskog postupka ovim zakonom propisuje se kako isti obuhvaćaju i troškove kupnje uzoraka proizvoda uključivši i slučajeve kupnje pod tajnim identitetom, s obzirom da Uredba (EU) 2019/1020 predviđa dodjeljivanje istih ovlasti tijelima za nadzor tržišta, a koja je posebice primjenjiva u slučajevima kada se proizvodi prodaju na daljinu. Vezano uz navedeno, nadležno inspekcijsko tijelo u skladu s ovim zakonom ima pravo besplatno uzimati uzorke proizvoda stavljenih na tržište i dati ih na ispitivanje, što podrazumijeva i proizvode koji se prodaju na daljinu, budući se isti sukladno članku 6. Uredbe (EU) 2019/1020 smatraju stavljenim na tržište. Time je opravdano da se u troškove inspekcijskog postupka uvrste i predmetni troškovi kupnje proizvoda, a koje je dužan snositi gospodarski subjekt ukoliko se u okviru inspekcijskog postupka utvrdi da je proizvod nesukladan.
Predloženim zakonom definirane su odredbe o poduzimanju upravnih mjera (formalna nesukladnost, korektivne mjere, zapisnik o inspekcijskom nadzoru, rješenje gospodarskom subjektu) od strane nadležne inspekcije. Navedenim doradama prije poduzimanja korektivnih mjera gospodarskog subjekta će se obavijestiti o poduzimanju mjera i omogućit će mu se izjašnjavanje u odgovarajućem razdoblju, ne kraćem od deset radnih dana, osim ako to nije moguće zbog hitnosti poduzimanja mjere u svrhu zaštite zdravlja i sigurnosti ili nekog drugog razloga povezanog s javnim interesom. Također se propisuje postupanje nadležnih tijela u slučaju proizvoda koji se nude na prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, a u svrhu uklanjanja ozbiljnog rizika.
Predloženim zakonom ujedno se jasnije normativno strukturiraju prekršajne odredbe u smislu da su iste razrađene prema pojedinačnim obvezama gospodarskih subjekata, te u skladu s tim i definirane novčane kazne imajući u vidu stupanj odgovornosti svakog pojedinog gospodarskog subjekta u distribucijskom lancu (dobavljač guma, distributer guma, dobavljač novih vozila, distributer novih vozila te pružatelj usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting)).
Prijedlogom zakona u konačnici se omogućava jasnije i ujednačenije postupanje nadležnih tijela i transparentan način postupanja u slučaju kršenja odredbi Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Prijedlogom zakona osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2020/740 , a istom se uspostavlja okvir za pružanje usklađenih informacija o parametrima guma s pomoću označivanja da bi se krajnjim korisnicima omogućilo donošenje informirane odluke pri kupnji guma u svrhu poboljšanja sigurnosti, zaštite zdravlja te gospodarske i okolišne učinkovitosti cestovnog prometa promicanjem dugotrajnih i sigurnih guma koje omogućuju učinkovitu potrošnju goriva i niske razine buke.
Dosadašnja obveza označavanja odnosila se na označivanje guma za automobile i kombije. Nova pravila obuhvaćena Uredbom (EU) 2020/740 proširuju se na gume za autobuse i kamione te se njima uvode mogućnosti za dokazivanje jesu li gume prikladne za uporabu u teškim snježnim uvjetima ili u ekstremnim klimatskim uvjetima.
Na oznakama guma nalazi se jasna i zajednička klasifikacija svojstava guma za: otpor kotrljanja, kočenje na mokrim površinama i vanjsku buku.
Nadalje, prijedlogom zakona osigurat će se provedba Uredbe (EU) 2019/1020 što će doprinijeti jačanju nadzora tržišta proizvoda obuhvaćenih usklađenim zakonodavstvom EU-a.
Navedeno će u konačnici omogućiti daljnje jačanje konkurentnosti hrvatskog gospodarstva na način da će se onemogućiti stavljanje nesukladnih proizvoda na tržište provođenjem jačanja nadzora tržišta, poboljšanja sigurnosti, zaštite zdravlja, gospodarske i okolišne učinkovitosti cestovnog prometa pružanjem informacija krajnjim korisnicima da bi im se omogućio odabir dugotrajnijih, sigurnijih i tiših guma koje omogućuju učinkovitiju potrošnju goriva.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Zakona nije potrebno osigurati sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV. OBRAZLOŽENJE PRIJEDLOGA ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovoga Zakona predlaže se po hitnom postupku sukladno članku 206. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, br. 81/13., 113/16., 69/17. i 29/18.), prema kojemu se po hitnom postupku donose zakoni koji se usklađuju s dokumentima Europske unije ako to zatraži predlagatelj. U konkretnom slučaju radi se o Prijedlogu zakona kojim se osigurava provedba Uredbe (EU) 2020/740 i Uredbe (EU) 2019/1020. Obzirom da se Uredba (EU) 2020/740 primjenjuje od 1. svibnja 2021. godine, a Uredba (EU) 2019/1020 primjenjuje se od 16. srpnja 2021. godine, ocjenjujemo opravdanim donošenje zakona po hitnom postupku na osnovi članka 206. Poslovnika Hrvatskog sabora.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Predmet Zakona
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuje nadležno tijelo, nadležno inspekcijsko tijelo, ovlasti nadležnog inspekcijskog tijela te prekršajne odredbe za provedbu Uredbe Europske unije iz članka 2. točke 1. ovoga Zakona .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prijenos propisa Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 2.
Ovim Zakonom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:
(1) Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (Tekst značajan za EGP) (SL L 177, 5.6.2020.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2020/740) .
(2) Uredbe (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmijeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011(Tekst značajan za EGP) (SL L 169, 25.6.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 3.
Pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2020/740 .
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Korištenje pojmova s rodnim značenjem
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 4.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
II. NADLEŽNA TIJELA
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Nadležno tijelo za provedbu
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 5.
Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2020/740 u Republici Hrvatskoj je tijelo državne uprave nadležno za energetiku.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Nadzor nad tržištem
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 6.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2020/740 i ovoga Zakona obavljaju tržišni inspektori Državnog inspektorata u skladu s odredbama ovoga Zakona i zakona kojim su uređeni djelokrug i ovlasti tržišne inspekcije.
(2) Nadležni inspektori nadziru provedbu članaka 4., 5., 6. i 7. Uredbe (EU) 2020/740 u skladu sa Uredbom (EU) 2019/1020.
(3) Nadležni inspektori nadziru provedbu i članka 8. Uredbe (EU) 2020/740 u skladu s odredbom članka 18. Zakona o elektroničkoj trgovini (Narodne novine, br.: 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Ovlasti inspektora
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 7.
(1) Nadležni inspektori imaju ovlasti iz članka 14. stavka 4. Uredbe (EU) 2019/1020.
(2) Ovlasti iz stavka 1. ovoga članka izvršavaju se sukladno članku 14. stavku 3. Uredbe (EU) 2019/1020.
(3) Izvršavanje ovlasti iz stavka 1. ovoga članka mora biti u skladu s načelom proporcionalnosti razmjerno s obzirom na prirodu nesukladnosti i ukupnu stvarnu ili potencijalnu štetu koja nastane kao posljedica slučaja nesukladnosti.
(4) Nadležni inspektori imaju ovlasti na temelju ovoga Zakona:
- provoditi odgovarajuće preglede i ispitivanja proizvoda radi utvrđivanja njihove sukladnosti s propisanim zahtjevima čak i nakon što su stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu i
- besplatno uzimati uzorke proizvoda i dati ih na ispitivanje i ocjenjivanje sukladnosti s propisanim zahtjevima.
(5) Ako nadležno inspekcijsko tijelo ne raspolaže potrebnim stručnim znanjem ili opremom za provedbu pregleda ili ispitivanja iz stavaka 1. i 4. ovoga članka, provedbu pojedinih radnji u okviru inspekcijskog nadzora može povjeriti stručnoj ustanovi koja nije bila uključena u ispitivanje i ocjenjivanje sukladnosti istog proizvoda prije stavljanja na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Upravne mjere
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 8.
(1) Ako nadležni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da guma stavljena na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladna s odredbama ovoga Zakona i zahtjevima iz članka 4. stavka 1., 2., 3. i 4., članaka 5., 6., 7. i 8. Uredbe (EU) 2020/740, inspektor će bez odgode kroz zapisnik o inspekcijskom nadzoru zahtijevati od gospodarskog subjekta koji je gumu stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu da provede korektivne mjere radi otklanjanja utvrđenih nesukladnosti u okviru obveza koje su mu određene ovim Zakonom i Uredbom (EU) 2020/740 te će odrediti primjereni rok za izvršenje korektivne mjere.
(2) Ako gospodarski subjekt ne izvrši korektivne mjere iz stavka 1. ovoga članka u određenom roku, nadležni će inspektor donijeti rješenje kojim će gospodarskom subjektu zabraniti stavljanje guma na tržište ili na raspolaganje na tržištu i/ili narediti povlačenje guma s tržišta.
(3) Ako nadležni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da guma stavljena na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladna s odredbama ovoga Zakona i zahtjevima iz članka 4. stavka 6., 9. i 10. Uredbe (EU) 2020/740, i/ili predstavlja rizik, uključujući i nesukladnosti iz stavka 1. ovoga članka koja predstavlja rizik, inspektor će razmjerno ocjeni prirode rizika, rješenjem gospodarskom subjektu koji je gumu stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu naložiti poduzimanje jedne i/ili više sljedećih korektivnih mjera:
– zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu
– narediti trenutačno povlačenje ili opoziv proizvoda s tržišta od krajnjih korisnika i narediti upoznavanje i obavještavanje javnosti na rizike koje predstavlja
– narediti uništavanje proizvoda ako je to nužno radi zaštite zdravlja ili sigurnosti korisnika
– privremeno zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu, isporuku proizvoda, ponudu isporuke, oglašavanje proizvoda ili izlaganje proizvoda u vremenu potrebnom za različite preglede i ispitivanja ako postoji osnovana sumnja da proizvod nije sukladan zahtjevima ovoga Zakona i Uredbe (EU) 2020/740
– narediti da se na proizvod stave jasno formulirana i lako razumljiva upozorenja na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu o rizicima koje proizvod može predstavljati i/ili narediti trenutačno upozoravanje krajnjih korisnika na primjeren način objavljivanjem posebnih upozorenja na hrvatskom jeziku i odrediti primjereni rok za izvršenje.
(4) Ako gospodarski subjekt ne otkloni nesukladnosti u roku iz stavka 3. podstavka 5. ovoga članka, inspektor će donijeti rješenje kojim će zabraniti stavljanje proizvoda na tržište ili na raspolaganje na tržištu i narediti povlačenje proizvoda koji su već stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
(5) Rješenjem iz stavka 4. ovoga članka inspektor će ukinuti rješenje iz stavka 3. podstavka 5. ovoga članka.
(6) Prije poduzimanja korektivnih mjera iz stavka 2. i stavka 3. ovoga članka inspektor će obavijestiti gospodarskog subjekta o poduzimanju mjera i omogućit će mu se izjašnjavanje u odgovarajućem razdoblju, ne kraćem od deset radnih dana, osim ako to nije moguće zbog hitnosti poduzimanja mjere u svrhu zaštite zdravlja i sigurnosti ili radi zaštite javnog interesa.
(7) U slučaju proizvoda koji se prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, kako je definirano člankom 6. Uredbe (EU) 2019/1020 i člankom 3. točkom 11. Uredbe (EU) 2020/740, a uz poduzimanje korektivnih mjera iz stavka 3. ovoga članka ne postoje druga učinkovita sredstva za uklanjanje ozbiljnog rizika, inspektor će rješenjem odrediti svaku mjeru kojima se postiže svrha uklanjanja ozbiljnog rizika, a osobito:
– naložiti operatorima javnih komunikacijskih usluga i/ili davateljima usluga pristupa internetu i/ili pružateljima usluga smještaja na poslužitelju da uklone sadržaj ili ograniče pristup internetskom sučelju ili da se krajnjim korisnicima, prilikom pristupa internetskom sučelju, jasno prikaže izričito upozorenje koje upućuje na nesukladan proizvod
– naložiti svim registrima za domene ili voditeljima registara za domene da izbrišu potpuno kvalificirani naziv domene i omoguće nadležnom tijelu da je registrira.
(8) Ako je nastala šteta operatorima javnih komunikacijskih usluga, davateljima usluga pristupa internetu i pružateljima usluga smještaja temeljem rješenja iz stavka 7. ovoga članka, oni imaju pravo tražiti od gospodarskog subjekta naknadu štete sukladno općim pravilima naknade štete.
(9) Operatori javnih komunikacijskih usluga, davatelji usluga pristupa internetu i pružatelji usluga smještaja dužni su surađivati s nadležnim inspekcijskim tijelima u skladu s člankom 7. stavkom 2. Uredbe (EU) 2019/1020.
(10) Žalba izjavljena protiv rješenja inspektora iz stavaka 2., 3., 4. i 7. ovoga članka ne odgađa izvršenje rješenja, osim ako posebnim propisima nije drukčije uređeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Sustav RAPEX
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 9.
U slučaju poduzimanja mjera iz članka 19. Uredbe (EU) 2019/1020 za proizvode koji predstavljaju ozbiljan rizik provodi se postupak obavještavanja putem sustava RAPEX u skladu s propisom kojim se uređuje sustav brze razmjene službenih obavijesti o proizvodima koji predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost potrošača (RAPEX).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Troškovi inspekcijskog postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 10.
Troškove inspekcijskog postupka koji uključuju troškove ispitivanja i provjere sukladnosti proizvoda, troškove prijevoza u vezi s inspekcijskim nadzorom, troškove kupnje uzoraka proizvoda, među ostalim pod tajnim identitetom, snosi gospodarski subjekt koji je na tržište ili na raspolaganje na tržištu koje uključuje i prodaju na daljinu u skladu s člankom 6. Uredbe (EU) 2019/1020 stavio proizvod koji nije sukladan s tehničkim zahtjevima za taj proizvod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Provjera proizvoda pri uvozu radi stavljanja na tržište Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 11.
Provjeru proizvoda pri uvozu radi stavljanja na tržište Europske unije u skladu s člancima 25. do 28. Uredbe (EU) 2019/1020 obavlja Carinska uprava Ministarstva financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
III. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prekršaji dobavljača guma
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 12.
(1) Novčanom kaznom od 5.000 do 20.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - dobavljač ako:
a) ne osigura da su uz gume razreda C1, gume razreda C2 i gume razreda C3 koje se stavljaju na tržište besplatno priloženi oznaka gume i informacijski list u skladu s člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/740;
b) ne osigura prikaz oznake gume i pristup informacijskom listu u slučaju guma koje se prodaju ili nude na daljinu u skladu s člankom 4. stavkom 2. Uredbe (EU) 2020/740;
c) ne osigura prikaz oznake gume u vizualnom oglasu u skladu s člankom 4. stavkom 3. Uredbe (EU) 2020/740;
d) ne osigura prikaz oznake gume u svakom tehničkom promidžbenom materijalu u skladu s člankom 4. stavkom 4. Uredbe (EU) 2020/740;
e) ne dostavi informacije o oznaci gume nadležnom tijelu za homologaciju vozila u skladu s člankom 4. stavkom 5. Uredbe (EU) 2020/740;
f) ne osigura točnost oznaka gume i informacijskih listova u skladu sa člankom 4. stavkom 6. Uredbe (EU) 2020/740;
g) ne učini dostupnom tehničku dokumentaciju nadležnim tijelima u skladu s člankom 4. stavkom 7. Uredbe (EU) 2020/740;
h) ne surađuje s tijelima za nadzor tržišta u skladu s člankom 4. stavkom 8. Uredbe (EU) 2020/740;
i) dostavlja i prikazuju druge oznake, znakove, simbole ili natpise kako bi zavarao ili zbunio krajnje korisnike u skladu s člankom 4. stavkom 9. Uredbe (EU) 2020/740;
j) dostavlja i prikazuju oznake guma koje sliče propisanim oznakama guma u skladu s člankom 4. stavkom 10. Uredbe (EU) 2020/740;
k) prije stavljanja na tržište gume ne unese u bazu podataka o proizvodima tražene informacije u skladu s člankom 5. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/740 ;
l) ne dostavi tražene informacije nadležnim tijelima u skladu s člankom 5. stavkom 5. Uredbe (EU) 2020/740;
m) u bazi podataka o proizvodima ne navede kada je prestao stavljati na tržište jedinice određenog tipa gume u skladu s člankom 5. stavkom 6. Uredbe (EU) 2020/740;
n) ne drži informacije o tipu gume u bazi podataka o proizvodima u skladu s člankom 5. stavkom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000 do 6.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prekršaji distributera guma
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 13.
Novčanom kaznom od 1.500 do 10.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - distributer guma ako:
a) ne osigura čitljivu oznaku gume te informacijski list proizvoda u skladu s člankom 6. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/740;
b) ne osigura da je oznaka gume pokazana na svakom vizualnom oglasu za određeni tip gume u skladu s člankom 6. stavkom 2. Uredbe (EU) 2020/740;
c) ne osigura da je u svakom tehničkom promidžbenom materijalu za određeni tip gume prikazana oznaka gume u skladu s člankom 6. stavkom 3. Uredbe (EU) 2020/740;
d) ne osigura da krajnji korisnik prije prodaje dobije primjerak oznake gume u skladu s člankom 6. stavkom 4. Uredbe (EU) 2020/740;
e) u slučaju prodaje gume na daljinu ne osigura predviđenu propisanu oznaku i pristup informacijskom listu proizvoda u skladu s člankom 6. stavkom 5. Uredbe (EU) 2020/740;
f) u slučaju prodaje na daljinu ne obavijesti krajnje korisnike u skladu s člankom 6. stavkom 6. Uredbe (EU) 2020/740;
g) kod internet prodaje ili ponude ne osigura da je oznaka gume propisana u skladu s člankom 6. stavkom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prekršaji dobavljača novih vozila
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 14.
(1) Novčanom kaznom od 5.000 do 20.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - dobavljač novih vozila ako krajnjim korisnicima prije prodaje ne dostavi oznaku gume za gume u skladu s člankom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2.000 do 6.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prekršaji distributera novih vozila
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 15.
(1) Novčanom kaznom od 1.500 do 10.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba - distributer novih vozila ako krajnjim korisnicima prije prodaje ne dostavi oznaku gume za gume u skladu s člankom 7. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.000 do 5.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 1.000 eura do 5.000 eura.
(4) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka nadležni inspektor neće podnijeti optužni prijedlog ili izdati prekršajni nalog ako gospodarski subjekt postupi u roku i provede korektivne mjere iz članka 7. stavka 1. ovoga Zakona, osim u slučaju ponovnog utvrđenja istog prekršaja.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prekršaji pružatelja usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting)
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 16.
(1) Novčanom kaznom od 3.000 do 15.000 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba, ako, kao pružatelj usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting) iz članka 18. Zakona o elektroničkoj trgovini (Narodne novine, br.: 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.), koji omogućuje prodaju guma putem svoje internet stranice, ne omogući prikazivanje oznake gume i informacijskog lista proizvoda u skladu s člankom 8. Uredbe (EU) 2020/740.
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 1.500 do 5.000 eura.
(3) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba - obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost novčanom kaznom od 1.500 do 5.000 eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
IV PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Postupci u tijeku
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 17.
Svi postupci započeti po odredbama Pravilnika o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.) do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti će se po odredbama tog Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Prestanak važenja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 18.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Pravilnik o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Članak 19.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 1.
Ovim člankom navodi se predmet uređenja ovoga Zakona kojim se utvrđuje nadležno tijelo, nadležno inspekcijsko tijelo te ovlasti nadležnog inspekcijskog tijela za provedbu Uredbe (EU) 2020/740 kao i prekršajne odredbe, koje se odnose na kršenje odredbi Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 2.
Ovim člankom utvrđuje se da se ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) br. 1222/2009 (SL L 177, 5.6.2020.) te pojedinih odredbi Uredbe (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmijeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011 (SL L 169, 25.6.2019.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 3.
Ovim člankom utvrđuje se da izrazi koji se koriste u ovom Zakonu imaju jednako značenje kao pojmovi definirani u Uredbi (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 4.
Ovim člankom navodi se kako se pojmovi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje odnose jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 5.
Ovim člankom utvrđuje se tijelo državne uprave koje je u Republici Hrvatskoj nadležno za provedbu Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 6.
Ovim člankom utvrđuje nadležno tijelo za inspekcijski nadzor nad provedbom Uredbe (EU) 2020/740 i ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 7.
Ovim člankom definiraju se ovlasti inspektora u provedbi ovog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 8.
Ovim se člankom propisuju upravne mjere. Ako nadležni inspektor u provedbi inspekcijskog nadzora utvrdi da guma koja je stavljena na tržište ili na raspolaganje na tržištu nije sukladna sa zahtjevima ovoga Zakona, inspektor će bez odgode kroz zapisnik o inspekcijskom nadzoru zahtijevati od gospodarskog subjekta, koji je gumu stavio na tržište ili na raspolaganje na tržištu da provede korektivne mjere radi otklanjanja tih formalnih nesukladnosti u okviru obveza koje su mu određene ovim Zakonom te će odrediti primjereni rok za izvršenje korektivne mjere. Ako gospodarski subjekt ne izvrši korektivne mjere u određenom roku nadležni inspektor će donijeti rješenje kojim će gospodarskom subjektu zabraniti stavljanje guma na tržište ili na raspolaganje na tržištu ili narediti povlačenje guma s tržišta. Ako nesukladnosti predstavljaju rizik za zdravlje i sigurnost korisnika, uključujući i formalnu nesukladnost koja predstavlja rizik, inspektor će, razmjerno ocjeni prirode rizika, rješenjem gospodarskom subjektu naložiti poduzimanje jedne ili više korektivnih mjera. Ako gospodarski subjekt ne otkloni nesukladnosti inspektor će donijeti rješenje kojim će zabraniti stavljanje proizvoda (guma) na tržište ili na raspolaganje na tržištu i narediti povlačenje proizvoda (guma) koji su već stavljeni na tržište ili na raspolaganje na tržištu.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 9.
Ovim člankom propisuje se provođenje postupka obavješćivanja putem sustava RAPEX, sustava za brzu razmjenu informacija iz članka 12. Direktive 2001/95/EZ o općoj sigurnosti proizvoda. Tijela za nadzor tržišta osiguravaju da se proizvodi koji predstavljaju ozbiljan rizik povuku ili opozovu s tržišta kada nema drugih učinkovitih sredstava za uklanjanje ozbiljnog rizika ili da se njihovo stavljanje na raspolaganje na tržištu zabrani. Tijela za nadzor tržišta o tome odmah obavještavaju Komisiju koristeći RAPEX - sustav za brzu razmjenu informacija. Ako je proizvod koji predstavlja ozbiljan rizik stavljen na raspolaganje na tržištu, tijela za nadzor tržišta odmah obavješćuju Komisiju o svim dobrovoljnim mjerama koje je poduzeo i o kojima je gospodarski subjekt obavijestio tijelo za nadzor tržišta. Informacije uključuju sve raspoložive pojedinosti, posebno podatke potrebne za identifikaciju proizvoda, podrijetlo i opskrbni lanac proizvoda, rizik povezan s proizvodom, prirodu i trajanje poduzete nacionalne mjere te svih dobrovoljnih mjera koje poduzimaju gospodarski subjekti.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuju se troškovi inspekcijskog postupka koji uključuju troškove ispitivanja i provjere sukladnosti proizvoda, troškove prijevoza u vezi s inspekcijskim nadzorom, troškove kupnje uzoraka proizvoda, između ostalog pod tajnim identitetom. Navedene troškove snosi gospodarski subjekt koji je na tržište ili na raspolaganje na tržištu uključivši i prodaju na daljinu, stavio proizvod koji nije sukladan s tehničkim zahtjevima za taj proizvod.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 11.
Ovim člankom propisuje se nadležno tijelo državne uprave za provjeru proizvoda pri uvozu radi stavljanja proizvoda na tržište Europske unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 12.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za dobavljača guma ako postupa suprotno odredbama članka 4. i članka 5. Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 13.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za distributera guma ako postupa suprotno odredbama članka 6. Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 14.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za dobavljača novih vozila ako postupi suprotno odredbi članka 7. Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 15.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za distributera novih vozila ako postupi suprotno odredbi članka 7. Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 16.
Ovim člankom propisuju se novčane kazne za pružatelja usluga smještaja informacija na poslužitelju (hosting) iz članka 18. Zakona o elektroničkoj trgovini (Narodne novine, br.: 173/03., 67/08., 36/09., 130/11., 30/14. i 32/19.), koji omogućuje prodaju guma putem svoje internet stranice, a postupa suprotno odredbama članka 8. Uredbe (EU) 2020/740.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 17.
Ovim člankom propisuje se da će se svi postupci koji su započeti do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti po odredbama Pravilnika o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 18.
Ovim člankom propisuje se prestanak važenja Pravilnika o provedbi Uredbe (EZ) br. 1222/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. studenoga 2009. o označavanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge bitne parametre (Narodne novine, broj 14/16.).
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
Uz članak 19.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja