Na temelju članka 31. Zakona o psihološkoj djelatnosti (»Narodne novine«, broj 98/19, 18/22), članka 19. stavka 1. Statuta Hrvatske psihološke komore (»Narodne novine«, broj 21/21, 109/22) i članka 6. stavka 1. Pravilnika o psiholozima vježbenicima KLASA: 011-02/22-03/03, URBROJ: 251-375/01-01-22-5 Upravni odbor Hrvatske psihološke komore na ________ sjednici održanoj dana ______________. godine, donosi
PLAN I PROGRAM
VJEŽBENIČKOG STAŽA U PODRUČJU KLINIČKE PSIHOLOGIJE
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Plana i programa
Članak 1.
(1)Ovim Planom i programom vježbeničkog staža u području kliničke psihologije (dalje: Plan i program) ostvaruje se osposobljavanje psihologa vježbenika za praktičnu primjenu psihološke dijagnostike i savjetodavni rad te ovladavanje specifičnim znanjima i vještinama u području kliničke psihologije.
(2)Odredbe ovog Plana i programa odgovarajuće se primjenjuju i na provođenje vježbeničkog staža u području zdravstvene psihologije.
Rodna ravnopravnost
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Planu i programu, a imaju rodno značenje, bez obzira jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Pojmovi
Članak 3.
(1)Pojam korisnika psiholoških usluga u smislu ovog Pravilnika na jednak način obuhvaća pojam korisnika psiholoških usluga u smislu propisa kojim se uređuje područje psihološke djelatnosti i pojam pacijenta u smislu propisa kojima se uređuje područje zdravstva.
(2)Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Planu i programu imaju značenja utvrđena propisom kojim se uređuje područje psihološke djelatnosti i općim aktom Komore kojim je uređen vježbenički staž psihologa vježbenika.
Znanja i vještine u području kliničke psihologije
Članak 4.
Uspješnim dovršetkom vježbeničkog staža prema ovom Planu i programu psiholog vježbenik steći će znanja i vještine potrebne za:
1.Planiranje i organiziranje vlastitog rada u području kliničke psihologije.
2.Planiranje i nabavljanje psihodijagnostičkih sredstava za potrebe rada u području kliničke psihologije.
3.Prikupljanje podataka o korisniku psiholoških usluga i analiza prikupljene dokumentacije.
4.Provođenje psihologijskog intervjua s korisnikom psiholoških usluga.
5.Provođenje individualnog i grupnog savjetovanja i tretmana u području kliničke psihologije.
6.Primjena prikladnih psihodijagnostičkih sredstava u radu s korisnicima psiholoških usluga.
7.Provedba kvalitativne analize, integracije i interpretacije rezultata psihološke procjene.
8.Pisanje psiholoških nalaza i mišljenja.
9.Provođenje edukacija korisnika psiholoških usluga i članova njegove obitelji s ciljem bolje psihosocijalne prilagodbe na zdravstveno stanje.
10.Educiranje drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti.
11.Dokumentiranje pruženih usluga psihološke procjene i psihološke skrbi i primijenjenih psiholoških postupaka te pohrana psihološke dokumentacije.
12.Suradnja s drugim stručnjacima interdisciplinarnih timova u zdravstvenom sustavu i stručnjacima drugih struka u drugim suradnim sustavima (socijalna skrb, pravosuđe i dr.).
13.Stručno osposobljavanje i unaprjeđivanje osobnih i profesionalnih kompetencija u području psihološke procjene i psihološke skrbi.
14.Prezentacijske i samoprezentacijske kompetencije.
Planiranje i organiziranje vlastitog rada
Članak 5.
Planiranje i organiziranje vlastitog rada u području kliničke psihologije obuhvaća:
- upoznavanje sa zakonskom regulativom u području psihološke djelatnosti i zdravstvene zaštite (Ustav Republike Hrvatske, Zakon o radu, Zakon o psihološkoj djelatnosti, Zakon o zdravstvenoj zaštiti, Zakon o zaštiti prava pacijenata, Zakon o zaštiti osoba s duševnim smetnjama, Pravilnik o psihodijagnostičkim sredstvima, Pravilnik o psiholozima vježbenicima, Kodeks etike psihološke djelatnosti, Standardi rada kliničkih i zdravstvenih psihologa, Etički kodeks za rad s djecom, upoznavanje s etičkim načelima specifičnim za rad kliničkog psihologa),
- upoznavanjesa strukturom ustanove i djelatnostima koje se u njoj provode,
- upoznavanje s poslovima i zadacima mentora koje će psiholog vježbenik opažati i u njima sudjelovati,
- proučavanje i rasprava s mentorom o stručnoj literaturi po preporuci mentora, a radi stjecanja specifičnih znanja koja su mu potrebna za rad s korisnicima psiholoških usluga,
- planiranje i organiziranje provedbe aktivnosti psihologa u području psihološke procjene i psihološke skrbi uz poznavanje prioriteta i vremenskih okvira potrebnih za provedbu pojedinih aktivnosti,
- poznavanje uloge pojedinih stručnjaka u zdravstvenom sustavu u svrhu suradnje u procjeni korisnika psiholoških usluga i drugim profesionalnim aktivnostima.
Planiranje i nabavljanje psihodijagnostičkih sredstava
Članak 6.
Planiranje i nabavljanje psihodijagnostičkih sredstava za potrebe rada u području kliničke psihologije obuhvaća:
-poznavanje i odabir psihodijagnostičkih sredstava potrebnih za rad u području kliničke psihologije,
-iniciranje nabave relevantnih suvremenih psihodijagnostičkih sredstava potrebnih za rad u području kliničke psihologije poznajući uvjete njihove nabave.
Prikupljanje podataka o korisniku psiholoških usluga i analiza prikupljene dokumentacije
Članak 7.
Prikupljanje podataka o korisniku psiholoških usluga i analiza prikupljene dokumentacije obuhvaća:
- pridržavanje Etičkog kodeksa psihološke djelatnosti u profesionalnom radu,
- svladavanje samostalnog određivanja relevantnih izvora podataka o korisniku psiholoških usluga potrebnih za psihološku procjenu i/ili intervenciju,
- svladavanje samostalne procjene relevantnosti prikupljenih podataka iz dokumentacije o korisniku psiholoških usluga.
Provođenje psihologijskog intervjua
Članak 8.
Provođenje psihologijskog intervjua s korisnicima psiholoških usluga obuhvaća:
-poznavanje obilježja i strukture različitih vrsta psihologijskog intervjua te samostalno određivanje svrhe njegove primjene,
-svladavanje samostalnog strukturiranja i provođenja psihologijskog intervjua s korisnikom psiholoških usluga,
-svladavanje samostalnog opažanja i interpretiranja verbalnih i neverbalnih ponašanja korisnika psiholoških usluga u svrhu psihologijske procjene,
-svladavanje izgrađivanja odnosa povjerenja s korisnikom psiholoških usluga koristeći učinkovite komunikacijske vještine temeljene na aktivnom slušanju, iskazivanju empatije i uvažavanju korisnika psiholoških usluga,
-učenje vještina provođenja dijagnostičkog kliničkog intervjua (određivanje svrhe i cilja intervjua, odabir strukture intervjua ovisno o ciljevima, uspostavljenje odnosa povjerenja s korisnikom psiholoških usluga),
-razvijanje komunikacijskih vještina (aktivno slušanje, postavljanje pitanja, parafraziranje, identificiranje problema i tegoba te postavljanje dijagnostičkih hipoteza),
-opažanje tijekom intervjuiranja,
-upoznavanje sa specifičnostima intervjuiranja s različitim kategorijama intervjuiranih,
-upoznavanje s ograničenjima intervjua.
Provođenje individualnog i grupnog savjetovanja i tretmana
Članak 9.
Provođenje individualnog i grupnog savjetovanja i tretmana u području kliničke psihologije obuhvaća:
- upoznavanje s načelima i tehnikama psihološkog savjetovanja,
- upoznavanje s temeljnim značajkama glavnih psihoterapijskih pravaca,
- svladavanje samostalnog provođenja psihološkog savjetovanja korisnika psiholoških usluga poznajući načela i tehnike individualnog i grupnog psihološkog savjetovanja te temeljne značajke glavnih psihoterapijskih pravaca,
- evaluacija procesa i učinaka savjetovanja/tretmana i unaprjeđivanje procesa temeljem provedene evaluacije.
Primjena psihodijagnostičkih sredstava
Članak 10.
Primjena prikladnih psihodijagnostičkih sredstava u radu s korisnicima psiholoških usluga obuhvaća:
-odabir i primjena prikladnih psihodijagnostičkih sredstva ovisno o svrsi psihološke procjene,
-svladavanje samostalnog vrednovanja rezultata testiranja korisnika psiholoških usluga u skladu s psihometrijskim normama za pojedino psihodijagnostičko sredstvo,
-svladavanje samostalne primjene osnovnih postupaka statističke analize podataka,
-upoznavanje s procesom psihodijagnostike različitih poremećaja (razvojnih, poremećaja prilagodbe, psihijatrijskih, psihosomatskih, psihoorganskih i dr.),
-upoznavanje s psihodijagnostičkim sredstvima i njihovom namjenom,
-osposobljavanje za primjenu i interpretaciju psihodijagnostičkih sredstava koja se koriste za procjenu kognitivnih sposobnosti (općih intelektualnih sposobnosti, percepcije, pažnje i pamćenja te ostalih kognitivnih sposobnosti ovisno o ciljevima procjene),
-osposobljavanje za primjenu razvojnih ljestvica u radu s djecom,
-upoznavanje s primjenom i interpretacijom psihodijagnostičkih sredstva koja se koriste za procjenu ličnosti i specifičnih tegoba (testovi i upitnici ličnosti, projektivne tehnike i dr.),
-upoznavanje sa ograničenjima psihodijagnostičkih sredstava,
-upoznavanje s načinom unosa podataka u dosje korisnika psiholoških usluga i vođenje psihološke kartoteke, zakonom propisana nabava testova, pohranjivanjem i čuvanjem testovnog materijala.
Provedba kvalitativne analize, integracije i interpretacije rezultata psihološke procjene
Članak 11.
Provedba kvalitativne analize, integracije i interpretacije rezultata psihološke procjene obuhvaća:
- svladavanje samostalne analize i integracije rezultata primijenjenih psihodijagnostičkih sredstava i ostalih primijenjenih psiholoških postupaka,
- svladavanje samostalne interpretacije rezultata psihološke procjene na temelju suvremenih znanstvenih spoznaja iz razvojne psihologije, psihologije ličnosti, kliničke psihologije i psihopatologije, zdravstvene psihologije i socijalne psihologije.
Izrada psiholoških nalaza i mišljenja
Članak 12.
Izrada psiholoških nalaza i mišljenja obuhvaća:
-svladavanje samostalnog strukturiranja i pisanja psihološkog nalaza i mišljenja u skladu sa svrhom psihološke procjene i etičkim načelima struke,
-integracija podataka dobivenih intervjuom i primjenom psihodijagnostičkih sredstava,
-razvijanje vještine integracije podataka dobivenih različitim tehnikama u cjelovitu sliku koja odgovara ciljevima psihodijagnostičke procjene,
-upoznavanje korisnika psiholoških usluga s rezultatima procjene, stjecanje vještine upoznavanja korisnika psiholoških uslugas rezultatima procjene te specifičnosti vezane uz posebno osjetljive situacije (u radu s djecom, parovima, psihijatrijskim bolesnicima i sl.).
Provođenje psihoedukacije i savjetovanja
Članak 13.
Provođenje psihoedukacije i savjetovanja korisnika psiholoških usluga i članova njihovih obitelji obuhvaća:
- primjena suvremenih znanstvenih spoznaja iz područja razvojne psihologije, psihologije ličnosti, socijalne psihologije, psihopatologije te kliničke i zdravstvene psihologije u radu s korisnikom psiholoških usluga,
- razvijanje vještine psihoedukacije različitih kategorija korisnika psiholoških usluga,
- razvijanje osnovnih savjetodavnih kompetencija,
- vođenje individualnih i grupnih savjetodavnih razgovora,
- osmišljavanje psihoedukativnih programa za korisnike psiholoških usluga i članove njihovih obitelji,
- svladavanje samostalnog provođenja edukacija korisnika psiholoških usluga i članova njegove obitelji s ciljem bolje psihosocijalne prilagodbe na različite situacije poznajući načela učenja i poučavanja,
- korištenje moderne tehnologije za razvoj psiholoških usluga u skladu s potrebama korisnika psiholoških usluga i društvene zajednice,
- evaluacija učinka edukacije kroz praćenje promjena u psihosocijalnoj prilagodbi korisnika psiholoških usluga i članova obitelji te, po potrebi, unaprjeđivanje edukacijskih programa.
Educiranje drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima
Članak 14.
Educiranje drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti obuhvaća:
- samostalno ili u timu, osmišljavanje preventivnih i psiholoških programa podrške u svrhu očuvanja i unaprjeđivanja zdravlja, kvalitete života te prevencije bolesti,
- osmišljavanje programa psihoedukacije drugih stručnjaka u području psihosocijalne i zdravstvene zaštite građana s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti,
- korištenje moderne tehnologije za razvoj psiholoških usluga u skladu s potrebama korisnika psiholoških usluga i društvene zajednice,
- provođenje edukacija drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti,
- evaluacija ishoda i učinka edukacijskih preventivnih programa, programa podrške i ostalih psihologijskih intervencija čiji je cilj promicanje zdravlja i prevencije bolesti kroz praćenje promjena u stavovima i zdravstvenim ponašanjima polaznika te, po potrebi, unaprjeđivanja programa.
Dokumentiranje pruženih usluga psihološke procjene te pohrana psihološke dokumentacije
Članak 15.
Dokumentiranje pruženih usluga zdravstvene zaštite i primijenjenih psiholoških postupaka te pohrana psihološke dokumentacije obuhvaća:
-organiziranje i sistematiziranje vođenja dokumentacije o vlastitom radu i primijenjenim psihološkim postupcima u skladu s propisima u području zdravstvene zaštite i propisima u području psihološke djelatnosti,
-poznavanje zakona, propisa i protokola koji se odnose na pohranu, čuvanje i korištenje psihodijagnostičkih sredstava i psihološke dokumentacije,
-pohranjivanje i arhiviranje psihološke dokumentaciju u skladu s propisima u području zdravstvene zaštite i propisima u području psihološke djelatnosti.
Suradnja s drugim stručnjacima i stručnjacima drugih struka
Članak 16.
Suradnja s drugim stručnjacima interdisciplinarnih timova u zdravstvenom sustavu i stručnjacima drugih struka u drugim sustavima s kojima se ostvaruje suradnja (socijalna skrb, pravosuđe i dr.) obuhvaća:
- upoznavanje uloga stručnjaka u sustavu zdravstvene zaštite u svrhu suradnje u procjeni korisnika psiholoških usluga i drugim profesionalnim aktivnostima,
- dogovaranje i organizacija provedbe stručnih aktivnosti u suradnji s drugim stručnjacima interdisciplinarnih timova u zdravstvenom sustavu i stručnjacima drugih struka u drugim sustavima s kojima se ostvaruje suradnja, koristeći učinkovite komunikacijske vještine,
- upoznavanje modela suradnje s liječnicima, odgojnim i obrazovnim ustanovama, Hrvatskim zavodom za socijalni rad i drugim ustanovama u području socijalne skrbi.
Stručno osposobljavanje i unaprjeđivanje osobnih i profesionalnih kompetencija
Članak 17.
Stručno osposobljavanje i unaprjeđivanje osobnih i profesionalnih kompetencija u području kliničke psihologije obuhvaća:
- prepoznavanje područja i spoznaja iz kojih je potrebno daljnje usavršavanje za učinkovitiji stručni rad u području kliničke psihologije i znati odabrati relevantne edukativne programe,
- poznavanje i primjena strategije zaštite vlastitog mentalnog zdravlja radi prevencije sagorijevanja na poslu.
Prezentacijske i samoprezentacijske tehnike
Članak 18.
Prezentacijske i samoprezentacijske tehnike obuhvaćaju sposobnost prezentiranja znanja i vještina iz područja kliničke psihologije (prezentacija rada na stručnom skupu, konferenciji i sl., kompletna obrada i pisani prikaz složenog kliničkog slučaja, rad s grupom korisnika psiholoških usluga i/ili obitelji korisnika psiholoških usluga, priprema i vođenje radionice i dr.).
II. ZAVRŠNE ODREDBE
Prestanak važenja
Članak 19.
Danom stupanja na snagu ovog Plana i programa prestaje važiti Program vježbeničkog staža kliničkog psihologa.
Stupanje na snagu Plana i programa
Članak 20.
Ovaj Plana i program stupa na snagu osmog dana od dana objave na mrežnoj stranici Komore.
HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA
Na temelju članka 31. Zakona o psihološkoj djelatnosti (»Narodne novine«, broj 98/19, 18/22), članka 19. stavka 1. Statuta Hrvatske psihološke komore (»Narodne novine«, broj 21/21, 109/22) i članka 6. stavka 1. Pravilnika o psiholozima vježbenicima KLASA: 011-02/22-03/03, URBROJ: 251-375/01-01-22-5 Upravni odbor Hrvatske psihološke komore na ________ sjednici održanoj dana ______________. godine, donosi
PLAN I PROGRAM
VJEŽBENIČKOG STAŽA U PODRUČJU KLINIČKE PSIHOLOGIJE
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Predmet Plana i programa
Članak 1.
(1) Ovim Planom i programom vježbeničkog staža u području kliničke psihologije (dalje: Plan i program) ostvaruje se osposobljavanje psihologa vježbenika za praktičnu primjenu psihološke dijagnostike i savjetodavni rad te ovladavanje specifičnim znanjima i vještinama u području kliničke psihologije.
(2) Odredbe ovog Plana i programa odgovarajuće se primjenjuju i na provođenje vježbeničkog staža u području zdravstvene psihologije.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Rodna ravnopravnost
Članak 2.
Izrazi koji se koriste u ovom Planu i programu, a imaju rodno značenje, bez obzira jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, obuhvaćaju na jednak način muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Pojmovi
Članak 3.
(1) Pojam korisnika psiholoških usluga u smislu ovog Pravilnika na jednak način obuhvaća pojam korisnika psiholoških usluga u smislu propisa kojim se uređuje područje psihološke djelatnosti i pojam pacijenta u smislu propisa kojima se uređuje područje zdravstva.
(2) Ostali pojmovi koji se koriste u ovom Planu i programu imaju značenja utvrđena propisom kojim se uređuje područje psihološke djelatnosti i općim aktom Komore kojim je uređen vježbenički staž psihologa vježbenika.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Znanja i vještine u području kliničke psihologije
Članak 4.
Uspješnim dovršetkom vježbeničkog staža prema ovom Planu i programu psiholog vježbenik steći će znanja i vještine potrebne za:
1. Planiranje i organiziranje vlastitog rada u području kliničke psihologije.
2. Planiranje i nabavljanje psihodijagnostičkih sredstava za potrebe rada u području kliničke psihologije.
3. Prikupljanje podataka o korisniku psiholoških usluga i analiza prikupljene dokumentacije.
4. Provođenje psihologijskog intervjua s korisnikom psiholoških usluga.
5. Provođenje individualnog i grupnog savjetovanja i tretmana u području kliničke psihologije.
6. Primjena prikladnih psihodijagnostičkih sredstava u radu s korisnicima psiholoških usluga.
7. Provedba kvalitativne analize, integracije i interpretacije rezultata psihološke procjene.
8. Pisanje psiholoških nalaza i mišljenja.
9. Provođenje edukacija korisnika psiholoških usluga i članova njegove obitelji s ciljem bolje psihosocijalne prilagodbe na zdravstveno stanje.
10. Educiranje drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti.
11. Dokumentiranje pruženih usluga psihološke procjene i psihološke skrbi i primijenjenih psiholoških postupaka te pohrana psihološke dokumentacije.
12. Suradnja s drugim stručnjacima interdisciplinarnih timova u zdravstvenom sustavu i stručnjacima drugih struka u drugim suradnim sustavima (socijalna skrb, pravosuđe i dr.).
13. Stručno osposobljavanje i unaprjeđivanje osobnih i profesionalnih kompetencija u području psihološke procjene i psihološke skrbi.
14. Prezentacijske i samoprezentacijske kompetencije.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Planiranje i organiziranje vlastitog rada
Članak 5.
Planiranje i organiziranje vlastitog rada u području kliničke psihologije obuhvaća:
- upoznavanje sa zakonskom regulativom u području psihološke djelatnosti i zdravstvene zaštite (Ustav Republike Hrvatske, Zakon o radu, Zakon o psihološkoj djelatnosti, Zakon o zdravstvenoj zaštiti, Zakon o zaštiti prava pacijenata, Zakon o zaštiti osoba s duševnim smetnjama, Pravilnik o psihodijagnostičkim sredstvima, Pravilnik o psiholozima vježbenicima, Kodeks etike psihološke djelatnosti, Standardi rada kliničkih i zdravstvenih psihologa, Etički kodeks za rad s djecom, upoznavanje s etičkim načelima specifičnim za rad kliničkog psihologa),
- upoznavanje sa strukturom ustanove i djelatnostima koje se u njoj provode,
- upoznavanje s poslovima i zadacima mentora koje će psiholog vježbenik opažati i u njima sudjelovati,
- proučavanje i rasprava s mentorom o stručnoj literaturi po preporuci mentora, a radi stjecanja specifičnih znanja koja su mu potrebna za rad s korisnicima psiholoških usluga,
- planiranje i organiziranje provedbe aktivnosti psihologa u području psihološke procjene i psihološke skrbi uz poznavanje prioriteta i vremenskih okvira potrebnih za provedbu pojedinih aktivnosti,
- poznavanje uloge pojedinih stručnjaka u zdravstvenom sustavu u svrhu suradnje u procjeni korisnika psiholoških usluga i drugim profesionalnim aktivnostima.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Planiranje i nabavljanje psihodijagnostičkih sredstava
Članak 6.
Planiranje i nabavljanje psihodijagnostičkih sredstava za potrebe rada u području kliničke psihologije obuhvaća:
- poznavanje i odabir psihodijagnostičkih sredstava potrebnih za rad u području kliničke psihologije,
- iniciranje nabave relevantnih suvremenih psihodijagnostičkih sredstava potrebnih za rad u području kliničke psihologije poznajući uvjete njihove nabave.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Prikupljanje podataka o korisniku psiholoških usluga i analiza prikupljene dokumentacije
Članak 7.
Prikupljanje podataka o korisniku psiholoških usluga i analiza prikupljene dokumentacije obuhvaća:
- pridržavanje Etičkog kodeksa psihološke djelatnosti u profesionalnom radu,
- svladavanje samostalnog određivanja relevantnih izvora podataka o korisniku psiholoških usluga potrebnih za psihološku procjenu i/ili intervenciju,
- svladavanje samostalne procjene relevantnosti prikupljenih podataka iz dokumentacije o korisniku psiholoških usluga.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Provođenje psihologijskog intervjua
Članak 8.
Provođenje psihologijskog intervjua s korisnicima psiholoških usluga obuhvaća:
- poznavanje obilježja i strukture različitih vrsta psihologijskog intervjua te samostalno određivanje svrhe njegove primjene,
- svladavanje samostalnog strukturiranja i provođenja psihologijskog intervjua s korisnikom psiholoških usluga,
- svladavanje samostalnog opažanja i interpretiranja verbalnih i neverbalnih ponašanja korisnika psiholoških usluga u svrhu psihologijske procjene,
- svladavanje izgrađivanja odnosa povjerenja s korisnikom psiholoških usluga koristeći učinkovite komunikacijske vještine temeljene na aktivnom slušanju, iskazivanju empatije i uvažavanju korisnika psiholoških usluga,
- učenje vještina provođenja dijagnostičkog kliničkog intervjua (određivanje svrhe i cilja intervjua, odabir strukture intervjua ovisno o ciljevima, uspostavljenje odnosa povjerenja s korisnikom psiholoških usluga),
- razvijanje komunikacijskih vještina (aktivno slušanje, postavljanje pitanja, parafraziranje, identificiranje problema i tegoba te postavljanje dijagnostičkih hipoteza),
- opažanje tijekom intervjuiranja,
- upoznavanje sa specifičnostima intervjuiranja s različitim kategorijama intervjuiranih,
- upoznavanje s ograničenjima intervjua.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Provođenje individualnog i grupnog savjetovanja i tretmana
Članak 9.
Provođenje individualnog i grupnog savjetovanja i tretmana u području kliničke psihologije obuhvaća:
- upoznavanje s načelima i tehnikama psihološkog savjetovanja,
- upoznavanje s temeljnim značajkama glavnih psihoterapijskih pravaca,
- svladavanje samostalnog provođenja psihološkog savjetovanja korisnika psiholoških usluga poznajući načela i tehnike individualnog i grupnog psihološkog savjetovanja te temeljne značajke glavnih psihoterapijskih pravaca,
- evaluacija procesa i učinaka savjetovanja/tretmana i unaprjeđivanje procesa temeljem provedene evaluacije.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Primjena psihodijagnostičkih sredstava
Članak 10.
Primjena prikladnih psihodijagnostičkih sredstava u radu s korisnicima psiholoških usluga obuhvaća:
- odabir i primjena prikladnih psihodijagnostičkih sredstva ovisno o svrsi psihološke procjene,
- svladavanje samostalnog vrednovanja rezultata testiranja korisnika psiholoških usluga u skladu s psihometrijskim normama za pojedino psihodijagnostičko sredstvo,
- svladavanje samostalne primjene osnovnih postupaka statističke analize podataka,
- upoznavanje s procesom psihodijagnostike različitih poremećaja (razvojnih, poremećaja prilagodbe, psihijatrijskih, psihosomatskih, psihoorganskih i dr.),
- upoznavanje s psihodijagnostičkim sredstvima i njihovom namjenom,
- osposobljavanje za primjenu i interpretaciju psihodijagnostičkih sredstava koja se koriste za procjenu kognitivnih sposobnosti (općih intelektualnih sposobnosti, percepcije, pažnje i pamćenja te ostalih kognitivnih sposobnosti ovisno o ciljevima procjene),
- osposobljavanje za primjenu razvojnih ljestvica u radu s djecom,
- upoznavanje s primjenom i interpretacijom psihodijagnostičkih sredstva koja se koriste za procjenu ličnosti i specifičnih tegoba (testovi i upitnici ličnosti, projektivne tehnike i dr.),
- upoznavanje sa ograničenjima psihodijagnostičkih sredstava,
- upoznavanje s načinom unosa podataka u dosje korisnika psiholoških usluga i vođenje psihološke kartoteke, zakonom propisana nabava testova, pohranjivanjem i čuvanjem testovnog materijala.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Provedba kvalitativne analize, integracije i interpretacije rezultata psihološke procjene
Članak 11.
Provedba kvalitativne analize, integracije i interpretacije rezultata psihološke procjene obuhvaća:
- svladavanje samostalne analize i integracije rezultata primijenjenih psihodijagnostičkih sredstava i ostalih primijenjenih psiholoških postupaka,
- svladavanje samostalne interpretacije rezultata psihološke procjene na temelju suvremenih znanstvenih spoznaja iz razvojne psihologije, psihologije ličnosti, kliničke psihologije i psihopatologije, zdravstvene psihologije i socijalne psihologije.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Izrada psiholoških nalaza i mišljenja
Članak 12.
Izrada psiholoških nalaza i mišljenja obuhvaća:
- svladavanje samostalnog strukturiranja i pisanja psihološkog nalaza i mišljenja u skladu sa svrhom psihološke procjene i etičkim načelima struke,
- integracija podataka dobivenih intervjuom i primjenom psihodijagnostičkih sredstava,
- razvijanje vještine integracije podataka dobivenih različitim tehnikama u cjelovitu sliku koja odgovara ciljevima psihodijagnostičke procjene,
- upoznavanje korisnika psiholoških usluga s rezultatima procjene, stjecanje vještine upoznavanja korisnika psiholoških uslugas rezultatima procjene te specifičnosti vezane uz posebno osjetljive situacije (u radu s djecom, parovima, psihijatrijskim bolesnicima i sl.).
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Provođenje psihoedukacije i savjetovanja
Članak 13.
Provođenje psihoedukacije i savjetovanja korisnika psiholoških usluga i članova njihovih obitelji obuhvaća:
- primjena suvremenih znanstvenih spoznaja iz područja razvojne psihologije, psihologije ličnosti, socijalne psihologije, psihopatologije te kliničke i zdravstvene psihologije u radu s korisnikom psiholoških usluga,
- razvijanje vještine psihoedukacije različitih kategorija korisnika psiholoških usluga,
- razvijanje osnovnih savjetodavnih kompetencija,
- vođenje individualnih i grupnih savjetodavnih razgovora,
- osmišljavanje psihoedukativnih programa za korisnike psiholoških usluga i članove njihovih obitelji,
- svladavanje samostalnog provođenja edukacija korisnika psiholoških usluga i članova njegove obitelji s ciljem bolje psihosocijalne prilagodbe na različite situacije poznajući načela učenja i poučavanja,
- korištenje moderne tehnologije za razvoj psiholoških usluga u skladu s potrebama korisnika psiholoških usluga i društvene zajednice,
- evaluacija učinka edukacije kroz praćenje promjena u psihosocijalnoj prilagodbi korisnika psiholoških usluga i članova obitelji te, po potrebi, unaprjeđivanje edukacijskih programa.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Educiranje drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima
Članak 14.
Educiranje drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti obuhvaća:
- samostalno ili u timu, osmišljavanje preventivnih i psiholoških programa podrške u svrhu očuvanja i unaprjeđivanja zdravlja, kvalitete života te prevencije bolesti,
- osmišljavanje programa psihoedukacije drugih stručnjaka u području psihosocijalne i zdravstvene zaštite građana s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti,
- korištenje moderne tehnologije za razvoj psiholoških usluga u skladu s potrebama korisnika psiholoških usluga i društvene zajednice,
- provođenje edukacija drugih stručnjaka i građana o različitim psihološkim pojavnostima s ciljem promicanja zdravlja i prevencije bolesti,
- evaluacija ishoda i učinka edukacijskih preventivnih programa, programa podrške i ostalih psihologijskih intervencija čiji je cilj promicanje zdravlja i prevencije bolesti kroz praćenje promjena u stavovima i zdravstvenim ponašanjima polaznika te, po potrebi, unaprjeđivanja programa.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Dokumentiranje pruženih usluga psihološke procjene te pohrana psihološke dokumentacije
Članak 15.
Dokumentiranje pruženih usluga zdravstvene zaštite i primijenjenih psiholoških postupaka te pohrana psihološke dokumentacije obuhvaća:
- organiziranje i sistematiziranje vođenja dokumentacije o vlastitom radu i primijenjenim psihološkim postupcima u skladu s propisima u području zdravstvene zaštite i propisima u području psihološke djelatnosti,
- poznavanje zakona, propisa i protokola koji se odnose na pohranu, čuvanje i korištenje psihodijagnostičkih sredstava i psihološke dokumentacije,
- pohranjivanje i arhiviranje psihološke dokumentaciju u skladu s propisima u području zdravstvene zaštite i propisima u području psihološke djelatnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Suradnja s drugim stručnjacima i stručnjacima drugih struka
Članak 16.
Suradnja s drugim stručnjacima interdisciplinarnih timova u zdravstvenom sustavu i stručnjacima drugih struka u drugim sustavima s kojima se ostvaruje suradnja (socijalna skrb, pravosuđe i dr.) obuhvaća:
- upoznavanje uloga stručnjaka u sustavu zdravstvene zaštite u svrhu suradnje u procjeni korisnika psiholoških usluga i drugim profesionalnim aktivnostima,
- dogovaranje i organizacija provedbe stručnih aktivnosti u suradnji s drugim stručnjacima interdisciplinarnih timova u zdravstvenom sustavu i stručnjacima drugih struka u drugim sustavima s kojima se ostvaruje suradnja, koristeći učinkovite komunikacijske vještine,
- upoznavanje modela suradnje s liječnicima, odgojnim i obrazovnim ustanovama, Hrvatskim zavodom za socijalni rad i drugim ustanovama u području socijalne skrbi.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Stručno osposobljavanje i unaprjeđivanje osobnih i profesionalnih kompetencija
Članak 17.
Stručno osposobljavanje i unaprjeđivanje osobnih i profesionalnih kompetencija u području kliničke psihologije obuhvaća:
- prepoznavanje područja i spoznaja iz kojih je potrebno daljnje usavršavanje za učinkovitiji stručni rad u području kliničke psihologije i znati odabrati relevantne edukativne programe,
- metakognitivno procjenjivanje vlastitih profesionalnih kompetencija,
- poznavanje i primjena strategije zaštite vlastitog mentalnog zdravlja radi prevencije sagorijevanja na poslu.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Prezentacijske i samoprezentacijske tehnike
Članak 18.
Prezentacijske i samoprezentacijske tehnike obuhvaćaju sposobnost prezentiranja znanja i vještina iz područja kliničke psihologije (prezentacija rada na stručnom skupu, konferenciji i sl., kompletna obrada i pisani prikaz složenog kliničkog slučaja, rad s grupom korisnika psiholoških usluga i/ili obitelji korisnika psiholoških usluga, priprema i vođenje radionice i dr.).
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
II. ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Prestanak važenja
Članak 19.
Danom stupanja na snagu ovog Plana i programa prestaje važiti Program vježbeničkog staža kliničkog psihologa.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Stupanje na snagu Plana i programa
Članak 20.
Ovaj Plana i program stupa na snagu osmog dana od dana objave na mrežnoj stranici Komore.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb ___________________. godine.
PREDSJEDNIK
HRVATSKE PSIHOLOŠKE KOMORE
Dejvid Zombori
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora