Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost
1.2.
Broj "Narodnih novina"
Narodne novine, br. 39/22
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Globalni trendovi kretanja cijena krajem 2021. i početkom 2022. doveli su do značajnog porasta cijena energenata što se odrazilo na porast cijena proizvoda, zbog čega je došlo do nepovoljnog utjecaja na standard građana, ali i na gospodarski sektor.
Radi navedenog pripremljen je sveobuhvatni paket mjera za ublažavanje rasta cijena energenata koji se odnosi na kućanstva i gospodarski sektor, a obuhvaća i proširenje primjene sniženih stopa PDV-a, kako bi se kroz porezno rasterećenje stvorili preduvjeti da udar na standard građana i gospodarski sektor bude što manji.
Stoga je izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u (Narodne novine, broj 39/22) od 1. travnja 2022. propisano:
- proširenje primjene snižene stope PDV-a od 5% na:
- dječju hranu
- jestiva ulja i masti, maslac i margarin
- isporuku živih životinja
- isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda
- isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa
- isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih
beskralježnjaka
- isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja
- isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova
- isporuku svježih jaja peradi (u ljusci)
- sadnice i sjemenje, gnojiva i pesticide, hranu za životinje
- ulaznice za koncerte, sportska i kulturna događanja
- proširenje primjene snižene stope PDV-a od 13% na
- prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku, međutim
iznimno na isporuku prirodnog plina obavljenu u razdoblju od 1. travnja 2022. do 31. ožujka
2023. PDV se obračunava i plaća po sniženoj stopi od 5%.
- menstrualne potrepštine.
Naime, smanjenjem stope PDV-a s 25% i 13% na 5% za prethodno navedena dobra i usluge omogućeno je porezno rasterećenje gospodarskog sektora, ali i građana koji su suočeni s rastom troškova, također omogućeno je poticanje i zaštita baštine i promocija hrvatske kulture te je otvoren prostor za razvoj i unaprjeđenje sustava sporta u Republici Hrvatskoj.
Proširenjem primjene snižene stope PDV-a od 13% na prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku omogućeno je ublažavanje rasta cijena energenata te očuvanje standarda građana.
Nadalje sniženjem stope PDV-a na 13% za menstrualne potrepštine smanjeno je porezno opterećenje, što je poreznim obveznicima omogućilo da samostalno odluče na koji će način usmjeriti razliku nastalu zbog sniženja stope PDV-a.
Prema tome, proširenjem obuhvata sniženih stopa PDV-a cilj je bio stvaranje prostora za sniženje cijena te time i smanjenje utjecaja rasta cijena energenata na standard građana.
Vezano uz odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost koje su stupile na snagu 1. travnja 2022. procijenjeno je da će iste imati utjecaj na smanjenje prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske s osnove PDV-a u iznosu od oko 2,1 milijardi kuna (279 milijuna eura) godišnje.
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Radi analize učinaka primjene Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost koji je stupio na snagu 1. travnja 2022. poreznim obveznicima je 30. siječnja 2023. upućen poziv za davanje obavijesti o načinu postupanja prilikom određivanja cijena kod pojedinih proizvoda kojima je snižena stopa PDV-a (PDV-obavijest).
Pozivom su bili obuhvaćeni porezni obveznici upisani u sustav PDV-a s glavnom ili sporednom djelatnosti G-trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala.
Poziv je upućen prema 33.939 poreznih obveznika, a podatke je dostavilo njih 29.940.
Analizom podataka iz zaprimljenih PDV-obavijesti utvrđeno je da porezni obveznici nisu snizili cijene u iznosu sniženog PDV-a na dan 1. travnja 2022., u odnosu na ranije razdoblje, nego su sniženje stope PDV-a iskoristili za povećanje marže ili troškova poslovanja. Dodatno, analiza je pokazala da osim što su cijene na dan 1. travnja 2022. uglavnom zadržane ili uvećane, da je već dana 30. travnja 2022. došlo do daljnjeg povećanja cijena za te skupine proizvoda. Iz provedene analize na temelju naknadne procjene učinka razvidno je da se širenjem primjene snižene stope ne mogu osigurati željeni efekti sniženja cijena za obuhvaćene proizvode.
Pojedinosti iz napravljene analize:
Od ukupnog broja poreznih obveznika koji su dostavili podatke 92,7%, odnosno 27.757 poreznih obveznika izjasnilo se da ne prodaju proizvode kojima je snižena stopa PDV-a. Od ostalog broja:
- 33,21% poreznih obveznika (njih 725) izjasnilo se da su snizili prodajne cijene u iznosu sniženog PDV-a,
- 34,04% poreznih obveznika (njih 743) izjasnilo se da su zadržali postojeće prodajne cijene
- 32,75% poreznih obveznika (njih 715) izjasnilo se da su utvrđivali pojedine cijene ovisno o pojedinim proizvodima.
Analiza po grupama poreznih obveznika
1. Podaci poreznih obveznika koji su se izjasnili da su snizili prodajne cijene u iznosu sniženog PDV-a
Analizom ove skupine poreznih obveznika utvrđeno je da su na dan 1. travnja 2022. u odnosu na 31. ožujka 2022. snižene cijene, međutim razvidno je da cijene nisu bile snižene u postotku sniženog PDV-a. Naime, cijene proizvoda za koje je stopa PDV-a bila snižena s 13% na 5% trebale su biti niže oko 7%, dok je kod menstrualnih potrepština za koje je stopa PDV-a bila snižena s 25% na 13% cijena trebala biti niža oko 10%. U Tablici u nastavku dan je sumarni prikaz podataka:
Iz priložene Tablice vidljivo je da su cijene kod pojedinih grupa proizvoda snižene manje od % sniženog PDV-a (npr. svježe ili rashlađene kobasice i sl. u prosjeku su snižene 2,49%, svježe ili rashlađeno svinjsko meso u prosjeku je sniženo 4,11%).
2. Podaci poreznih obveznika koji su se izjasnili da su zadržali postojeće prodajne cijene
Kod ove skupine poreznih obveznika vidljivo je da su na dan 1. travnja 2022. u odnosu na 31. ožujka 2022., u pravilu, cijene neznatno snižene. Međutim kod nekih grupa proizvoda došlo je i do povećanja cijene, primjerice grupa proizvoda svježe ili rashlađeno svinjsko meso (1%), žive ribe i svježe i rashlađene ribe i mekušci (do 1%). Kretanje cijena proizvoda kod ove grupe poreznih obveznika pokazuje da su isti zadržali postojeće cijene (uz male razlike) te da je sniženje stope PDV-a prevaljeno u korist marže ili troškova poslovanja, a ne u korist krajnjih kupaca. U Tablici u nastavku dan je sumarni prikaz podataka:
3. Podaci poreznih obveznika koji su se izjasnili da je utvrđivanje cijene ovisilo o pojedinim proizvodima.
Kod ove skupine poreznih obveznika vidljivo je da nema jedinstvenog postupanja kod određivanja cijena na dan 1. travnja 2022. u odnosu na 31. ožujka 2022. Naime, kod određenih skupina proizvoda cijene su snižene, ali ne u % sniženog PDV-a, dok je kod drugih skupina utvrđeno povećanje cijena. Tako je kod primjerice skupine proizvoda svježi ili rashlađeni rakovi zabilježeno smanjenje cijene u razini do 5%, dok je zabilježen porast cijena više od 4% kod grupe proizvoda živa riba. U Tablici u nastavku dan je sumarni prikaz podataka:
Napomena: Porezni obveznici u svojem poslovanju imaju posebne akcije pri čemu u određenim razdobljima/danima snižavaju cijene određenih proizvoda. Iz dostavljenih podataka određenih poreznih obveznika može se zaključiti da se to događalo u vrijeme kada su stupile na snagu predmetne izmjene Zakona o porezu na dodanu vrijednost.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala socijalnim učincima.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu ljudskih prava.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRILOG 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZAC NAKNADNE PROCJENE UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Naziv zakona:
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost
1.2.
Broj "Narodnih novina"
Narodne novine, br. 39/22
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt planiranja ili reformska mjera:
Da /Ne:
Ne
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da /Ne:
Ne
2.
ANALIZA POSTIGNUTIH REZULTATA PRIMJENE ZAKONA
2.1.
Globalni trendovi kretanja cijena krajem 2021. i početkom 2022. doveli su do značajnog porasta cijena energenata što se odrazilo na porast cijena proizvoda, zbog čega je došlo do nepovoljnog utjecaja na standard građana, ali i na gospodarski sektor.
Radi navedenog pripremljen je sveobuhvatni paket mjera za ublažavanje rasta cijena energenata koji se odnosi na kućanstva i gospodarski sektor, a obuhvaća i proširenje primjene sniženih stopa PDV-a, kako bi se kroz porezno rasterećenje stvorili preduvjeti da udar na standard građana i gospodarski sektor bude što manji.
Stoga je izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u (Narodne novine, broj 39/22) od 1. travnja 2022. propisano:
- proširenje primjene snižene stope PDV-a od 5% na:
- dječju hranu
- jestiva ulja i masti, maslac i margarin
- isporuku živih životinja
- isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda
- isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa
- isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih
beskralježnjaka
- isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja
- isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova
- isporuku svježih jaja peradi (u ljusci)
- sadnice i sjemenje, gnojiva i pesticide, hranu za životinje
- ulaznice za koncerte, sportska i kulturna događanja
- proširenje primjene snižene stope PDV-a od 13% na
- prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku, međutim
iznimno na isporuku prirodnog plina obavljenu u razdoblju od 1. travnja 2022. do 31. ožujka
2023. PDV se obračunava i plaća po sniženoj stopi od 5%.
- menstrualne potrepštine .
Naime, smanjenjem stope PDV-a s 25% i 13% na 5% za prethodno navedena dobra i usluge omogućeno je porezno rasterećenje gospodarskog sektora, ali i građana koji su suočeni s rastom troškova, također omogućeno je poticanje i zaštita baštine i promocija hrvatske kulture te je otvoren prostor za razvoj i unaprjeđenje sustava sporta u Republici Hrvatskoj.
Proširenjem primjene snižene stope PDV-a od 13% na prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku omogućeno je ublažavanje rasta cijena energenata te očuvanje standarda građana.
Nadalje s niženjem stope PDV-a na 13% za menstrualne potrepštine smanjeno je porezno opterećenje, što je poreznim obveznicima omogućilo da samostalno odluče na koji će način usmjeriti razliku nastalu zbog sniženja stope PDV-a.
Prema tome, proširenjem obuhvata sniženih stopa PDV-a cilj je bio stvaranje prostora za sniženje cijena te time i smanjenje utjecaja rasta cijena energenata na standard građana.
Vezano uz odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost koje su stupile na snagu 1. travnja 2022. procijenjeno je da će iste imati utjecaj na smanjenje prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske s osnove PDV-a u iznosu od oko 2,1 milijardi kuna (279 milijuna eura) godišnje.
3.
ANALIZA IZRAVNIH UČINAKA NASTALIH PRIMJENOM ZAKONA
3.1.
Analiza gospodarskih učinaka primjene Zakona
Radi analize učinaka primjene Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost koji je stupio na snagu 1. travnja 2022. poreznim obveznicima je 30. siječnja 2023. upućen poziv za davanje obavijesti o načinu postupanja prilikom određivanja cijena kod pojedinih proizvoda kojima je snižena stopa PDV-a (PDV-obavijest).
Pozivom su bili obuhvaćeni porezni obveznici upisani u sustav PDV-a s glavnom ili sporednom djelatnosti G-trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala.
Poziv je upućen prema 33.939 poreznih obveznika, a podatke je dostavilo njih 29.940.
Analizom podataka iz zaprimljenih PDV-obavijesti utvrđeno je da porezni obveznici nisu snizili cijene u iznosu sniženog PDV-a na dan 1. travnja 2022., u odnosu na ranije razdoblje, nego su sniženje stope PDV-a iskoristili za povećanje marže ili troškova poslovanja. Dodatno, analiza je pokazala da osim što su cijene na dan 1. travnja 2022. uglavnom zadržane ili uvećane, da je već dana 30. travnja 2022. došlo do daljnjeg povećanja cijena za te skupine proizvoda. Iz provedene analize na temelju naknadne procjene učinka razvidno je da se širenjem primjene snižene stope ne mogu osigurati željeni efekti sniženja cijena za obuhvaćene proizvode.
Pojedinosti iz napravljene analize:
Od ukupnog broja poreznih obveznika koji su dostavili podatke 92,7%, odnosno 27.757 poreznih obveznika izjasnilo se da ne prodaju proizvode kojima je snižena stopa PDV-a. Od ostalog broja:
- 33,21% poreznih obveznika (njih 725) izjasnilo se da su snizili prodajne cijene u iznosu sniženog PDV-a,
- 34,04% poreznih obveznika (njih 743) izjasnilo se da su zadržali postojeće prodajne cijene
- 32,75% poreznih obveznika (njih 715) izjasnilo se da su utvrđivali pojedine cijene ovisno o pojedinim proizvodima.
Analiza po grupama poreznih obveznika
1. Podaci poreznih obveznika koji su se izjasnili da su snizili prodajne cijene u iznosu sniženog PDV-a
Analizom ove skupine poreznih obveznika utvrđeno je da su na dan 1. travnja 2022. u odnosu na 31. ožujka 2022. snižene cijene, međutim razvidno je da cijene nisu bile snižene u postotku sniženog PDV-a. Naime, cijene proizvoda za koje je stopa PDV-a bila snižena s 13% na 5% trebale su biti niže oko 7%, dok je kod menstrualnih potrepština za koje je stopa PDV-a bila snižena s 25% na 13% cijena trebala biti niža oko 10%. U Tablici u nastavku dan je sumarni prikaz podataka:
Iz priložene Tablice vidljivo je da su cijene kod pojedinih grupa proizvoda snižene manje od % sniženog PDV-a (npr. svježe ili rashlađene kobasice i sl. u prosjeku su snižene 2,49%, svježe ili rashlađeno svinjsko meso u prosjeku je sniženo 4,11%).
2. Podaci poreznih obveznika koji su se izjasnili da su zadržali postojeće prodajne cijene
Kod ove skupine poreznih obveznika vidljivo je da su na dan 1. travnja 2022. u odnosu na 31. ožujka 2022., u pravilu, cijene neznatno snižene. Međutim kod nekih grupa proizvoda došlo je i do povećanja cijene, primjerice grupa proizvoda svježe ili rashlađeno svinjsko meso (1%), žive ribe i svježe i rashlađene ribe i mekušci (do 1%). Kretanje cijena proizvoda kod ove grupe poreznih obveznika pokazuje da su isti zadržali postojeće cijene (uz male razlike) te da je sniženje stope PDV-a prevaljeno u korist marže ili troškova poslovanja, a ne u korist krajnjih kupaca. U Tablici u nastavku dan je sumarni prikaz podataka:
3. Podaci poreznih obveznika koji su se izjasnili da je utvrđivanje cijene ovisilo o pojedinim proizvodima.
Kod ove skupine poreznih obveznika vidljivo je da nema jedinstvenog postupanja kod određivanja cijena na dan 1. travnja 2022. u odnosu na 31. ožujka 2022. Naime, kod određenih skupina proizvoda cijene su snižene, ali ne u % sniženog PDV-a, dok je kod drugih skupina utvrđeno povećanje cijena. Tako je kod primjerice skupine proizvoda svježi ili rashlađeni rakovi zabilježeno smanjenje cijene u razini do 5%, dok je zabilježen porast cijena više od 4% kod grupe proizvoda živa riba. U Tablici u nastavku dan je sumarni prikaz podataka:
Napomena: Porezni obveznici u svojem poslovanju imaju posebne akcije pri čemu u određenim razdobljima/danima snižavaju cijene određenih proizvoda. Iz dostavljenih podataka određenih poreznih obveznika može se zaključiti da se to događalo u vrijeme kada su stupile na snagu predmetne izmjene Zakona o porezu na dodanu vrijednost.
3.2.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu tržišnog natjecanja
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu tržišnog natjecanja.
3.3.
Analiza socijalnih učinaka primjene Zakona
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala socijalnim učincima.
3.4.
Analiza učinaka primjene Zakona na rad i tržište rada
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na rad i tržište rada.
3.5.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu okoliša
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu okoliša.
3.6.
Analiza učinaka primjene Zakona na zaštitu ljudskih prava
Primjena Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost nije rezultirala učincima na zaštitu ljudskih prava.
4.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
5.
PREPORUKA O DALJNJEM POSTUPANJU
6.
PRILOZI
7.
POTPIS ČELNIKA TIJELA
Potpis: M inistar financija
dr. sc. Marko Primorac
Datum: 7. prosinca 2023.
ravnatelj
Božidar Kutleša, dipl. iur.
mr.sc. Marijana Vuraić Kudeljan
Renata Kalčić
Štefica Oštrec Čunčić
Komentirate u ime: Ministarstvo financija