Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o popuni pričuvnim sastavom Oružanih snaga Republike Hrvatske
P r i j e d l o g
Na temelju članka 74. stavka 7. Zakona o obrani (Narodne novine, br. 73/13, 75/15, 27/16, 110/17 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 30/18 i 70/19), donosim
PRAVILNIK O POPUNI PRIČUVNIM SASTAVOM ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE
I. UVOD
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se mjere, postupci i zadaće zapovjedništava, stožera i postrojbi Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu Oružane snage) te ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane u pripremi i provedbi mobilizacije Oružanih snaga ili njihovih dijelova, radi popune pričuvnim sastavom Oružanih snaga.
(2) Mjere, postupci i zadaće iz stavka 1. ovoga članka provode se u skladu s Planom obrane Republike Hrvatske, Planom uporabe Oružanih snaga i drugim planskim dokumentima te predstavljaju njihovu operacionalizaciju.
Članak 2.
Pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeća značenja:
- Mobilizacija je planski i organizirani prijelaz Oružanih snaga iz mirnodopskog ustrojstva i stanja na ratno ustrojstvo i stanje prema planu mobilizacije.
- Plan mobilizacije je skup dokumenata kojima se postupak mobilizacije postrojbe raščlanjuje na djelatnosti po snagama i sredstvima za njihovu provedbu sa zadaćama po mjestu i vremenu.
- Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga je dokument kojim se planira jedna ili niz povezanih aktivnosti koje će se provoditi istodobno ili u nizu. Temelji se na zadanim pretpostavkama i smjernicama nadređenih kako bi se omogućila priprema planova mobilizacije podređenih.
- Nositelj planiranja mobilizacije je zapovjedništvo postrojbe, a za postrojbe koje se popunjavaju samo pričuvnicima nositelj je nadređeno zapovjedništvo.
- Provoditelji mobilizacije su zapovjednici postrojba te čelnici ustrojstvenih jedinica i privremenih skupina koje se ustrojavaju u procesu mobilizacije.
- Mobilizacijski razvoj Oružanih snaga je dokument kojim se utvrđuje organizacijsko-ustrojstvena struktura, teritorijalni raspored i planirano vrijeme za koje Oružane snage ili njihovi dijelovi provedbom mobilizacije moraju dostignuti propisani ustroj.
- Knjiga ustroja je planski dokument kojim se propisuje organizacijska karta, tablični pregled izvršitelja po ustrojstvenim jedinicama, tablični pregled izvršitelja po vojnostručnoj specijalnosti (u daljnjem tekstu VSSp) i činovima/vrstama s pripadajućim dodacima i vrstom staža te sistematizacija i pregled materijalnih potreba.
- Šifra postrojbe je brojčana oznaka postrojbe koja se koristi u procesu njezine popune, mobilizacijskih priprema te provedbi mobilizacije.
- Mobilizacijsko zborište je lokacija ili građevina u kojoj se tijekom mobilizacije prikupljaju pripadnici Oružanih snaga, doprema i zadužuje naoružanje i oprema te ustrojava postrojba.
- Materijalna sredstva iz popisa su sredstva koja pravne osobe i državljani Republike Hrvatske ustupaju na korištenje Oružanim snagama.
- Demobilizacija je planski i organizirani prijelaz Oružanih snaga i materijalnih sredstava iz ratne na mirnodopsku organizaciju i ustroj.
- Kategorija spremnostiodređuje razdoblje u kojem postrojba mora biti spremna za provedbu zadaća.
II. MOBILIZACIJSKE PRIPREME
Članak 3.
Mobilizacijske pripreme provode:
- ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane
- Glavni stožer Oružanih snaga
- stožeri, zapovjedništva, postrojbe i ustanove Oružanih snaga.
Zadaće tijekom mobilizacijskih priprema
Članak 4.
Radi uspješne provedbe mobilizacije, provode se mobilizacijske pripreme koje obuhvaćaju:
- ustrojavanje postrojba
- raščlambu popune postrojbe pričuvnicima
- izradu i ažuriranje dokumenata plana mobilizacije
- osposobljavanje i uvježbavanje provoditelja mobilizacije
- skladištenje materijalnih sredstava za pričuvu
- usklađivanje mjera i postupaka mobilizacijske pripreme
- izradu i ažuriranje Operativnog plana za provedbu mobilizacije Oružanih snaga.
- prosudbu svih elemenata važnih za pripremu i provedbu mobilizacije
- izradu i odobravanje planova mobilizacije podređenih zapovjedništava i postrojba
- planiranje, provedbu i nadzor osposobljavanja, vježbi i izobrazbe, ažuriranje planova obuke, određivanje i pripremu središta za obuku te njihovo građevinsko i inženjerijsko uređenje
- raščlambu i provedbu popune postrojba ljudstvom i materijalnim sredstvima u skladu s kriterijima i prioritetima
- odabir mobilizacijskih zborišta i raspored postrojba
- provođenje ostalih mjera bitnih za pripremu i provedbu ustroja, popune i mobilizacije.
Ustrojavanje pričuvnih postrojba
Članak 6.
(1) Pričuvne postrojbe Oružanih snaga (u daljnjem tekstu pričuvne postrojbe) ustrojavaju se u miru, a mobiliziraju u ratnom stanju, u slučaju neposredne ugroženosti neovisnosti, jedinstvenosti i opstojnosti države (u daljnjem tekstu stanje neposredne ugroženosti) te u slučaju katastrofa i velikih nesreća.
(2) Ustrojavanje pričuvnih postrojba provodi se na temelju odluke o veličini, sastavu i mobilizacijskom razvoju Oružanih snaga, lista sastava i mobilizacijskog razvoja, knjige ustroja i planova popune.
Elementi sastava i mobilizacijskog razvoja Oružanih snaga
Članak 7.
(1) Sastav i mobilizacijski razvoj Oružanih snaga jedinstveni je dokument koji sadrži ustrojstvene sastavnice za sve postrojbe, zapovjedništva i ustanove (naziv, jedinstveni matični broj – JMBOC, brojčanu oznaku knjige ustroja, šifru, vojnu poštu, sjedište, naziv nositelja ustrojstvenog plana, mobilizacijsko zborište, kategoriju spremnosti i tip postrojbe).
(2) Upute za izradu sastava i mobilizacijskog razvoja Oružanih snaga s definicijom pojmova donosi ministar obrane na prijedlog Glavnog stožera Oružanih snaga.
Popuna pričuvnih postrojba
Članak 8.
(1) Popuna pričuvnih postrojba obuhvaća mjere, radnje i postupke kojima se osigurava planirani broj pričuvnika i materijalnih sredstava.
(2) Oružane snage imaju mirnodopski i ratni sastav.
(3) Mirnodopski sastav čine djelatne vojne osobe, državni službenici i namještenici raspoređeni u Oružane snage, pričuvnici pozvani na osposobljavanje, ugovorni pričuvnici, kadeti, osobe koje su pristupile dragovoljnom vojnom osposobljavanju te ročnici kada je na snazi obvezno služenje vojnog roka.
(4) Ratni sastav čine osobe iz stavka 3. ovoga članka i vojni obveznici mobilizirani u Oružane snage.
(5) Popuna materijalnih sredstava provodi se iz pričuve Oružanih snaga i materijalnih sredstava ustupljenih na korištenje putem materijalne obveze (u daljnjem tekstu materijalna sredstva iz popisa).
Članak 9.
(1) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane vodi evidenciju vojnih obveznika i materijalnih sredstava iz popisa potrebnih za popunu Oružanih snaga.
(2) Popuna postrojba pričuvnicima te materijalnih sredstava iz pričuve Oružanih snaga i materijalnim sredstvima iz popisa u pravilu se provodi s užeg područja u odnosu na sjedište postrojbe.
(3) Prioritet u popuni imaju pričuvne postrojbe u višim kategorijama spremnosti.
(4) Kod pričuvnih postrojba iste kategorije spremnosti, zapovjednici grana i zapovjednici i čelnici ustrojstvenih jedinica jednake razine, odredit će prioritet za popunu tih postrojba i o tome obavijestiti nadležnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva obrane nadležnu za poslove obrane.
Članak 10.
(1) Popuna se provodi po teritorijalnom i eksteritorijalnom načelu.
(2) Pod teritorijalnim načelom podrazumijeva se popuna pričuvnih postrojba iz jedne ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane nadležne za poslove obrane.
(3) Pod eksteritorijalnim načelom podrazumijeva se popuna pričuvnih postrojba iz više ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane nadležnih za poslove obrane
(4) Eksteritorijalna popuna provodi se ako ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane nema dovoljno pričuvnika i materijalnih sredstava iz popisa za popunu postrojbe (brojčano, po specijalnostima i kategorijama) koja se ustrojava na njezinu području.
Planiranje popune
Članak 11.
(1) Popuna se planira na temelju sastava i mobilizacijskog razvoja, knjige ustroja, kriterija za raspoređivanje i raspoloživih potencijala te drugih dokumenata kojima se uređuje popuna postrojba.
(2) Za planiranje popune postrojba pričuvnicima i materijalnih sredstava iz popisa nadležna je ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane za ljudske potencijale, na temelju iskaza potreba Glavnog stožera Oružanih snaga.
(3) Temeljni dokument u planiranju popune je Prijedlog plana popune koji se nalazi u prilogu 1 ovoga Pravilnika i njegov je dio.
(4) Prijedlog plana popune izrađuje se posebno za svaku postrojbu koja se popunjava pričuvnicima te materijalnim sredstvima iz popisa, a izrađuje se brojčano i po VSSp-u.
(5) Prijedlog plana popune nositelj planiranja mobilizacije uz obrazloženje dostavlja crtom rukovođenja i zapovijedanja ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za ljudske potencijale radi izrade i odobrenja plana popune.
(6) Plan popune nalazi se u prilogu 2 ovoga Pravilnika i njegov je dio.
(7) Plan popune donosi ministar obrane.
(8) Plan popune izrađuje se u četiri primjerka od kojih se prvi primjerak dostavlja ustrojstvenoj jedinici Ministarstava obrane nadležnoj za ljudske potencijale, drugi primjerak zapovjedništvu nadređenom postrojbi za koju se provodi popuna, treći primjerak postrojbi za koju se provodi popuna, a četvrti primjerak je za pismohranu.
Članak 12.
(1) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za ljudske potencijale u suradnji s postrojbom za koju se provodi popuna izrađuje Izvode iz plana popune te ih dostavlja nadležnim ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnima za poslove obrane
(2) Plan popune razrađen po ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnim za poslove obrane nadležna ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane za ljudske potencijale dostavlja postrojbi za koju se provodi popuna.
(3) Promjene planova popune provode se u skladu s promjenama mobilizacijskog razvoja i ustroja postrojbe.
Članak 13.
(1) Po primitku izvoda iz plana popune, ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane u suradnji s nositeljem planiranja mobilizacije odabire pričuvne vojnike, dočasnike i časnike odgovarajućeg VSSp-a i materijalna sredstva iz popisa te sastavlja popise koje dostavlja postrojbi.
(2) Nositelj planiranja mobilizacije raspoređuje pričuvne vojnike, dočasnike i časnike i materijalna sredstva s popisa iz stavka 1. ovoga članka na niže ustrojstvene jedinice u skladu s knjigom ustroja o čemu povratno izvješćuje ustrojstvenu jedinicu Ministarstva obrane nadležnu za poslove obrane.
Članak 14.
(1) Postrojbe koje se popunjavaju, obvezne su u suradnji s ustrojstvenom jedinicom Ministarstva obrane nadležnom za poslove obrane utvrditi kritične VSSp-ove.
(2) Osposobljavanje pričuvnika za VSSp iz stavka 1. ovoga članka organizira se i provodi u Oružanim snagama.
Određivanje, priopćavanje, promjena i ukidanje rasporeda
Članak 15.
(1) Rasporedom pričuvnika i materijalnih sredstava u postrojbu određuje se broj vojne pošte i šifra, dužnost i mobilizacijsko zborište.
(2) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane priopćava raspored pričuvniku odnosno pravnoj ili fizičkoj osobi za materijalna sredstva te to upisuje u vojnu evidenciju.
Članak 16.
(1) Pričuvnici se raspoređuju u Oružane snage na temelju VSSp-a i dužnosti za koju su osposobljeni, stupnja obrazovanja i zanimanja, godina života, mjesta stanovanja te posebnih znanja i vještina.
(2) Raspored pričuvnicima na dočasničke i časničke dužnosti priopćava se na temelju odluke o rasporedu na dužnost.
(3) Pričuvni dočasnici i časnici mogu se rasporediti na dužnost višu za jedan čin od osobnog čina i nižu za jedan čin od osobnog čina.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, pričuvni dočasnici i časnici mogu se rasporediti na dužnost dva čina višu od osobnog čina, ako nema dočasnika odnosno časnika odgovarajućega čina odnosno ako se radi o dužnosti kritičnog VSSp-a.
(5) Pričuvni vojnici mogu se rasporediti na dočasničku dužnost ako imaju završeno srednjoškolsko obrazovanje.
(6) Pričuvni vojnici i dočasnici mogu se rasporediti na časničku dužnost ako imaju završen najmanje stručni studij ili preddiplomski stručni studij.
(7) Raspoređivanje materijalnih sredstava iz popisa određuje se na temelju tipa, vrste i namjene te mjesta prebivališta predavatelja materijalnog sredstva.
Članak 17.
(1) Pričuvniku se ukida raspored:
-prestankom vojne obveze
-donošenjem odluke o nesposobnosti za razvrstanu pričuvu
-ukidanjem postrojbe ili ustrojbenog mjesta
-odlaskom u inozemstvo na rok dulji od 90 dana
-ako je pravomoćnom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju duljem od šest mjeseci
-usvajanjem zahtjeva za civilnu službu zbog prigovora savjesti
-prijmom u djelatnu vojnu službu, policiju, pravosudnu policiju, carinu i profesionalno vatrogastvo
-gubitkom čina.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, pričuvniku raspored može biti ukinut na zahtjev postrojbe ako VSSp pričuvnika ne odgovara dužnosti na koju je raspoređen te ako promijeni prebivalište izvan nadležnosti ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane nadležne za poslove obrane
(3) Raspored za materijalno sredstvo iz popisa ukida se ako ne udovoljava zahtjevima.
Članak 18.
Pričuvniku raspoređenom na dočasničku ili časničku dužnost kojem se ukida raspored postrojba izrađuje prijedlog za ukidanje postavljenja, a odluku o ukidanju postavljenja na dužnost donosi nadležna ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane.
Raščlamba popune
Članak 19.
(1) Postrojbe u suradnji s ustrojstvenom jedinicom Ministarstva obrane nadležnom za poslove obrane prate i raščlanjuju stanje popune te po potrebi poduzimaju mjere.
(2) Raščlamba popune iz stavka 1. ovoga članka provodi se na godišnjoj razini o čemu se međusobno izvješćuju ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane i postrojbe.
Članak 20.
Raščlamba popune postrojbe iz članka 19. stavka 1. ovoga Pravilnika sadrži brojčano stanje popune, popunu zapovjednih dužnosti, VSSp, dobnu, kvalifikacijsku i spolnu strukturu pričuvnika i druge elemente značajne za popunu.
Smotriranje postrojba
Članak 21.
(1) Smotriranje pričuvnika i pregled materijalnih sredstava iz popisa provode nadležni zapovjednici, provoditelji mobilizacije te ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane.
(2) Na smotriranju se provjerava stanje popune pričuvnicima i materijalnim sredstvima u odnosu na plan popune, te opremljenost osobnom opremom i odorom.
(3) Smotriranje i pregled provodi se pri priopćavanju rasporeda, na osposobljavanju te tijekom provedbe mobilizacijskih vježbi i mobilizacije.
Skladištenje ratne materijalne doknade
Članak 22.
(1) Uređenje i prilagođavanje skladišta materijalnih sredstava za pričuvu, poštujući propisanu sigurnosnu proceduru, obuhvaća mjere, radnje i postupke kojima se osigurava djelotvoran i siguran način skladištenja materijalnih sredstava radi njihova učinkovitog iznošenja, utovara i odvoženja na mobilizacijsko zborište.
(2) Materijalna sredstva iz skladišta materijalnih sredstava za pričuvu izuzimaju se i vraćaju u skladu s propisima o materijalno-financijskom poslovanju, uputama, planovima i zapovijedima.
(3) Pričuvniku se vojna odora i oprema izdaje po kriterijima pripadanja u skladu s dužnošću na koju je raspoređen.
(4) Osobna oprema i vojna odora nosi se i rabi tijekom službe u Oružanim snagama.
Određivanje, odobravanje i vođenje evidencije o mobilizacijskim zborištima
Članak 23.
(1) Za mobilizacijska zborišta određuju se vojne lokacije i građevine, a prema potrebi i druge lokacije i građevine koje zadovoljavaju uvjete.
(2) Mobilizacijska zborišta predlažu nositelji planiranja mobilizacije odnosno zapovjednici postrojba u suradnji s ustrojstvenom jedinicom Ministarstva obrane nadležnom za poslove obrane.
- načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga za pristožerne postrojbe
- zapovjednici grana, zapovjednici i čelnici njima jednake razine za postrojbe iz svojega mobilizacijskog razvoja.
(4) Za vojne lokacije i građevine potrebno je priložiti suglasnost zapovjednika vojne lokacije ili građevine, a za druge lokacije i građevine suglasnost vlasnika.
(5) Na temelju prosudbe nositelja planiranja mobilizacije uz osnovno mobilizacijsko zborište može se odrediti i pričuvno.
(6) Za provedbu mobilizacije u slučaju katastrofa i velikih nesreća može se odrediti posebno mobilizacijsko zborište.
Članak 24.
(1) Radi provjere uvjeta za provedbu mobilizacije, nositelj planiranja mobilizacije prije odabira lokacije i građevine za mobilizacijsko zborište određuje zapovjedno izviđanje po sljedećim elementima:
- dovoljna prostranost za raspored postrojba i materijalnih sredstava
- mogućnost uporabe
- odgovarajuća mjesta za razvijanje privremenih tijela u mobilizaciji (posebno skupine za prihvat ljudstva, materijalnih sredstava te privremeno prihvatne ambulante)
- mogućnost zaštite ljudi i materijalnih sredstava
- prohodnost, kapacitet i broj prilaznih prometnica
- priključenje na postojeću infrastrukturu stacionarnog javnog sustava veza
- blizina odgovarajućeg vodoopskrbnog sustava.
(2) Za neposredni pregled lokacija i građevina predloženih za mobilizacijska zborišta, nadležni zapovjednici koji ih odobravaju ustrojavaju radnu skupinu za pregled lokacije i građevine.
(3) Zadaća radne skupine je obilazak, pregled i ocjenjivanje predloženih lokacija i građevina za mobilizacijsko zborište.
(4) Pregled i ocjenjivanje mobilizacijskog zborišta provodi se prema prilogu broj 3 koji se nalazi u prilogu ovoga Pravilnika i njegov je dio.
(5) Odobrenje mobilizacijskih zborišta izrađuje se u pet primjeraka koji se dostavljaju:
- postrojbi koja je tražila odobrenje – uz Plan mobilizacije
- zapovjedništvu, ustanovi koje je izdalo odobrenje – uz evidenciju mobilizacijskih zborišta
- nadležnoj ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za poslove obrane –
uz evidenciju mobilizacijskih zborišta
- Glavnom stožeru Oružanih snaga – uz knjigu mobilizacijskog razvoja
- pismohrani.
Članak 25.
(1) Evidenciju odobrenih mobilizacijskih zborišta vode prvonadređena zapovjedništva za podređene postrojbe teustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane prema teritorijalnoj nadležnosti.
(2) Zbirnu evidenciju odobrenih mobilizacijskih zborišta za Oružane snage vodi Glavni stožer Oružanih snaga.
Usklađivanje mjera i postupaka mobilizacijske pripreme
Članak 26.
(1) Mobilizacijske pripreme i njihovo usklađivanje provode ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane nadležne za poslove obrane, Oružane snage i predstavnici lokalne uprave i samouprave.
(2) Smjernice za mobilizaciju temelj su za usklađivanje mobilizacijskih priprema na kojima se raščlanjuju svi elementi od utjecaja za pripremu i provedbu mobilizacije postrojba na određenom području.
(3) Za provedbu mobilizacijske pripreme odgovorni su zapovjednici postrojba odnosno nositelji planiranja mobilizacije te čelnici ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane nadležnih za poslove obrane u okvirima svojih nadležnosti.
Osposobljavanje i uvježbavanje provoditelja mobilizacije
Članak 27.
(1) Osposobljavanje i uvježbavanje za provedbu mobilizacije te opremanje i ustrojavanje postrojbe, s provoditeljima mobilizacije i njihovim zamjenicima planiraju i provode postrojbe u suradnji s ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnim za poslove obrane.
(2) U procesu osposobljavanja provoditelji mobilizacije i njihovi zamjenici upoznaju se sa:
- zadaćama u mobilizaciji
- pravilima koja reguliraju mobilizaciju
- ustrojem postrojbe
- mobilizacijskim zborištem postrojbe
- razmještajem nižih postrojba i privremenih tijela
- razmještajem materijalnih sredstava u skladištima
- organizacijom prihvata pričuvnika i materijalnih sredstava
- ostalim mjerama osiguranja mobilizacije.
Nadzor provedenih mobilizacijskih priprema
Članak 28.
(1) Nadzorom provedenih mobilizacijskih priprema ostvaruje se uvid u sposobnost Oružanih snaga da u skladu s planovima mobilizacije organizirano, planski i pravodobno provedu mobilizaciju u propisanim uvjetima i situacijama:
- utvrđivanjem mogućih negativnih čimbenika na provedbu mobilizacije
- poduzimanjem mjera koje pridonose poboljšanju mobilizacije
- pružanjem stručne pomoći nositeljima planiranja i provoditeljima mobilizacije.
(2) Nadzor provedenih mobilizacijskih priprema provodi se:
- pregledom planova mobilizacije
- pregledom dokumenata evidencije
- smotriranjem pričuvnika te pregledom materijalnih sredstava.
Članak 29.
(1) Za nadzor provedenih mobilizacijskih priprema u Oružanim snagama nadležni su:
- Inspektorat obrane
- Glavni stožer Oružanih snaga
- nadređena zapovjedništva Oružanih snaga.
(2) Za nadzor provedenih mobilizacijskih priprema u ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnim za poslove obrane nadležni su:
- Inspektorat obrane
- ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za ljudske potencijale.
Članak 30.
(1) Ocjena mobilizacijske spremnosti u postrojbama obuhvaća:
- usklađenost izvora popune postrojbe s mobilizacijskim zborištem
- kvantitativnu i kvalitativnu popunu postrojbe pričuvnicima i materijalnim sredstvima
- provedivost plana mobilizacije
- organizaciju pozivanja i prihvata pričuvnika te predavatelja materijalnih sredstava iz popisa
- organizaciju zapovijedanja i rukovođenja
- izdavanje, preuzimanje i prenošenje materijalnih sredstava na mobilizacijsko zborište
- izvješćivanje.
(2) Ocjena mobilizacijske spremnosti u ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za poslove obrane obuhvaća:
- pregled plana mobilizacije i prosudba provedivosti
- ažurnost dokumenata evidencije
- funkcionalnost sustava pozivanja
- usklađenost izvora za popunu postrojbe s mobilizacijskim zborištima
- kvantitativnu i kvalitativnu popunu postrojbe pričuvnicima i materijalnim sredstvima iz popisa
- izvješćivanje.
III. MOBILIZACIJA
Opće odredbe
Članak 31.
Mobilizacija se dijeli u tri etape: pozivanje i prihvat pričuvnika, ustrojavanje postrojba i opremanje postrojba.
Članak 32.
(1) Prema opsegu, mobilizacija može biti opća koja obuhvaća popunu Oružanih snaga prema ratnom ustroju i djelomična koja obuhvaća popunu određenih dijelova Oružanih snaga.
(2) Prema načinu provedbe, mobilizacija može biti javna koja se priopćava putem sredstava javnog priopćavanja i tajna koja se priopćava posebnim zapovijedima i signalima.
Članak 33.
(1) Odluku o mobilizaciji Oružanih snaga donosi Predsjednik Republike Hrvatske na prijedlog ministra obrane.
(2) Na temelju odluke iz stavka 1. ovoga članka ministar obrane donosi naredbu za mobilizaciju pričuvnika koja se dostavlja ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za ljudske potencijale i Glavnom stožeru Oružanih snaga.
(3) U slučaju katastrofa odluku o korištenju postrojba Oružanih snaga donosi Vlada Republike Hrvatske, a u slučaju velikih nesreća ministar obrane, u skladu s odredbama Zakona o obrani.
Plan mobilizacije
Članak 34.
(1) Plan mobilizacije izrađuje se na temelju:
- smjernica za mobilizaciju
- operativnog plana za mobilizaciju Oružanih snaga
- zapovijedi nadređenog zapovjednika
- elemenata mobilizacijskog razvoja i ustroja
(2) Planom mobilizacije i planom pozivanja uređuju se postupci od primitka zapovijedi za mobilizaciju do isteka propisanog trajanja mobilizacije prema kategoriji spremnosti.
(3) Plan mobilizacije izrađuju stožeri, zapovjedništva, postrojbe i ustanove Oružanih snaga koje se popunjavaju pričuvnicima u skladu s prilogom broj 4 koji se nalazi u prilogu ovoga Pravilnika i njegov je dio.
Članak 35.
(1) Smjernicama za mobilizaciju utvrđene su zadaće radi jedinstvenog pristupa izvršenju priprema, planiranja i provedbe mobilizacije.
(2) Smjernicama za mobilizaciju utvrđuju se:
- cilj mobilizacije
- zadaće postrojba u tijeku mobilizacije
- koncept o načinu pripreme i provedbe mobilizacije
- prioriteti u provedbi mobilizacije
- ostali čimbenici koji utječu na provedbu mobilizacije.
(3) Smjernice za mobilizaciju izrađuje Ministarstvo obrane uz sudjelovanje Glavnog stožera Oružanih snaga, a donosi ih ministar obrane.
Članak 36.
(1) Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga dio je plana mobilizacije kojim se raščlanjuje:
- situacija (prosudbe i sigurnosni rizici, vlastite snage i drugo)
- misija (sažet iskaz zadaće/zadaća koje treba ostvariti i njihova svrha)
- provedba (željeno stanje, zadaće postrojbama, koordinacija i drugo)
- potpora (logistička i zdravstvena potpora, personalna potpora i drugo)
- zapovijedanje i veza (organizacija zapovijedanja, zapovjedna mjesta, izvješćivanje i drugo)
- pitanja važna za koordinaciju s tijelima državne uprave i lokalne samouprave
- ostale relevantnih čimbenike koji utječu na provedbu mobilizacije
(2) Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga sadrži sljedeće priloge:
- zemljovid mobilizacijskog razvoja
- plan komunikacijsko-informacijske potpore
- ostale priloge u skladu s potrebama.
(3) Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga izrađuje se na razini Glavnog stožera Oružanih snaga i po odobrenju načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga dostavlja se podređenim postrojbama u cijelosti ili samo Izvod.
(4) Zapovjedništva grana i njima ravna zapovjedništva, na temelju Operativnog plana za mobilizaciju Oružanih snaga izrađuju svoje zapovijedi za mobilizaciju koje dostavljaju neposredno podređenim postrojbama.
Izrada plana mobilizacije
Članak 37.
(1) Na temelju elemenata iz članka 34. ovoga Pravilnika načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga donosi zapovijed o izradi planova mobilizacije.
(2) Dokumenti plana mobilizacije osnovnih postrojbi izrađuju se na temelju zapovijedi nadređenog zapovjedništva kojom se određuje povjerenstvo/skupina za izradu plana mobilizacije, dokumenti/sadržaj plana mobilizacije, dinamički plan s rokovima provedbe, mjere sigurnosti te osoba koja će izrađeni plan mobilizacije zadužiti, čuvati i njime rukovati.
(3) Sve zadaće i aktivnosti u procesu mobilizacije postrojbe definirane planom mobilizacije moraju biti usklađene po provoditeljima, sredstvima, načinu, mjestu i vremenu provedbe na svim razinama.
(4) Planove mobilizacije Oružanih snaga odobravaju prvonadređeni zapovjednici:
- načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga za pristožerne postrojbe
- zapovjednici grana i zapovjednici i čelnici jednake razine za postrojbe iz svojega mobilizacijskog razvoja.
(5) Plan mobilizacije ažurira se prema potrebi, a najmanje jedanput godišnje.
Članak 38.
(1) Nositelji planiranja mobilizacije su zapovjedništva odnosno stožeri postrojba koje se popunjavaju pričuvnicima i ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane u okviru propisanih nadležnosti.
(2) Provoditelji mobilizacije su zapovjednici postrojba te čelnici ustrojstvenih jedinica i privremenih skupina koje se ustrojavaju u procesu mobilizacije.
(3) Provoditelji mobilizacije i njihovi zamjenici obvezno sudjeluju u procesu izrade i ažuriranja plana mobilizacije.
(4) Popis provoditelja mobilizacije i njihovih zamjenika izrađuje se za postrojbu kao cjelinu, te po njezinim nižim dijelovima u skladu s prilogom 5 koji se nalazi u prilogu ovoga pravilnika i njegov je dio.
Članak 39.
(1) Uputa za rad provoditelja mobilizacije sadrži popis zadaća po provoditeljima, mjesto i vrijeme provedbe u mobilizaciji koju donosi nadređeni zapovjednik.
(2) Uz dijelove plana mobilizacije propisane ovim Pravilnikom, provoditelji mobilizacije mogu izraditi i druge dokumente ako procijene da će im koristiti u provedbi zadaća u mobilizaciji.
Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o popuni pričuvnim sastavom Oružanih snaga Republike Hrvatske
P r i j e d l o g
Na temelju članka 74. stavka 7. Zakona o obrani (Narodne novine, br. 73/13, 75/15, 27/16, 110/17 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 30/18 i 70/19), donosim
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
PRAVILNIK
O POPUNI PRIČUVNIM SASTAVOM
ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
I. UVOD
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se mjere, postupci i zadaće zapovjedništava, stožera i postrojbi Oružanih snaga Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu Oružane snage) te ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane u pripremi i provedbi mobilizacije Oružanih snaga ili njihovih dijelova, radi popune pričuvnim sastavom Oružanih snaga.
(2) Mjere, postupci i zadaće iz stavka 1. ovoga članka provode se u skladu s Planom obrane Republike Hrvatske, Planom uporabe Oružanih snaga i drugim planskim dokumentima te predstavljaju njihovu operacionalizaciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 2.
Pojmovi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeća značenja:
- Mobilizacija je planski i organizirani prijelaz Oružanih snaga iz mirnodopskog ustrojstva i stanja na ratno ustrojstvo i stanje prema planu mobilizacije.
- Plan mobilizacije je skup dokumenata kojima se postupak mobilizacije postrojbe raščlanjuje na djelatnosti po snagama i sredstvima za njihovu provedbu sa zadaćama po mjestu i vremenu.
- Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga je dokument kojim se planira jedna ili niz povezanih aktivnosti koje će se provoditi istodobno ili u nizu. Temelji se na zadanim pretpostavkama i smjernicama nadređenih kako bi se omogućila priprema planova mobilizacije podređenih.
- Nositelj planiranja mobilizacije je zapovjedništvo postrojbe, a za postrojbe koje se popunjavaju samo pričuvnicima nositelj je nadređeno zapovjedništvo.
- Provoditelji mobilizacije su zapovjednici postrojba te čelnici ustrojstvenih jedinica i privremenih skupina koje se ustrojavaju u procesu mobilizacije.
- Mobilizacijski razvoj Oružanih snaga je dokument kojim se utvrđuje organizacijsko-ustrojstvena struktura, teritorijalni raspored i planirano vrijeme za koje Oružane snage ili njihovi dijelovi provedbom mobilizacije moraju dostignuti propisani ustroj.
- Knjiga ustroja je planski dokument kojim se propisuje organizacijska karta, tablični pregled izvršitelja po ustrojstvenim jedinicama, tablični pregled izvršitelja po vojnostručnoj specijalnosti (u daljnjem tekstu VSSp) i činovima/vrstama s pripadajućim dodacima i vrstom staža te sistematizacija i pregled materijalnih potreba.
- Šifra postrojbe je brojčana oznaka postrojbe koja se koristi u procesu njezine popune, mobilizacijskih priprema te provedbi mobilizacije.
- Mobilizacijsko zborište je lokacija ili građevina u kojoj se tijekom mobilizacije prikupljaju pripadnici Oružanih snaga, doprema i zadužuje naoružanje i oprema te ustrojava postrojba.
- Materijalna sredstva iz popisa su sredstva koja pravne osobe i državljani Republike Hrvatske ustupaju na korištenje Oružanim snagama.
- Demobilizacija je planski i organizirani prijelaz Oružanih snaga i materijalnih sredstava iz ratne na mirnodopsku organizaciju i ustroj.
- Kategorija spremnosti određuje razdoblje u kojem postrojba mora biti spremna za provedbu zadaća.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
II. MOBILIZACIJSKE PRIPREME
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 3.
Mobilizacijske pripreme provode:
- ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane
- Glavni stožer Oružanih snaga
- stožeri, zapovjedništva, postrojbe i ustanove Oružanih snaga.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Zadaće tijekom mobilizacijskih priprema
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 4.
Radi uspješne provedbe mobilizacije, provode se mobilizacijske pripreme koje obuhvaćaju:
- ustrojavanje postrojba
- raščlambu popune postrojbe pričuvnicima
- izradu i ažuriranje dokumenata plana mobilizacije
- osposobljavanje i uvježbavanje provoditelja mobilizacije
- skladištenje materijalnih sredstava za pričuvu
- usklađivanje mjera i postupaka mobilizacijske pripreme
- izradu i ažuriranje Operativnog plana za provedbu mobilizacije Oružanih snaga.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 5.
Temeljne zadaće mobilizacijskih priprema obuhvaćaju:
- prosudbu svih elemenata važnih za pripremu i provedbu mobilizacije
- izradu i odobravanje planova mobilizacije podređenih zapovjedništava i postrojba
- planiranje, provedbu i nadzor osposobljavanja, vježbi i izobrazbe, ažuriranje planova obuke, određivanje i pripremu središta za obuku te njihovo građevinsko i inženjerijsko uređenje
- raščlambu i provedbu popune postrojba ljudstvom i materijalnim sredstvima u skladu s kriterijima i prioritetima
- odabir mobilizacijskih zborišta i raspored postrojba
- provođenje ostalih mjera bitnih za pripremu i provedbu ustroja, popune i mobilizacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Ustrojavanje pričuvnih postrojba
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 6.
(1) Pričuvne postrojbe Oružanih snaga (u daljnjem tekstu pričuvne postrojbe) ustrojavaju se u miru, a mobiliziraju u ratnom stanju, u slučaju neposredne ugroženosti neovisnosti, jedinstvenosti i opstojnosti države (u daljnjem tekstu stanje neposredne ugroženosti) te u slučaju katastrofa i velikih nesreća.
(2) Ustrojavanje pričuvnih postrojba provodi se na temelju odluke o veličini, sastavu i mobilizacijskom razvoju Oružanih snaga, lista sastava i mobilizacijskog razvoja, knjige ustroja i planova popune.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Elementi sastava i mobilizacijskog razvoja Oružanih snaga
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 7.
(1) Sastav i mobilizacijski razvoj Oružanih snaga jedinstveni je dokument koji sadrži ustrojstvene sastavnice za sve postrojbe, zapovjedništva i ustanove (naziv, jedinstveni matični broj – JMBOC, brojčanu oznaku knjige ustroja, šifru, vojnu poštu, sjedište, naziv nositelja ustrojstvenog plana, mobilizacijsko zborište, kategoriju spremnosti i tip postrojbe).
(2) Upute za izradu sastava i mobilizacijskog razvoja Oružanih snaga s definicijom pojmova donosi ministar obrane na prijedlog Glavnog stožera Oružanih snaga.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Popuna pričuvnih postrojba
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 8.
(1) Popuna pričuvnih postrojba obuhvaća mjere, radnje i postupke kojima se osigurava planirani broj pričuvnika i materijalnih sredstava.
(2) Oružane snage imaju mirnodopski i ratni sastav.
(3) Mirnodopski sastav čine djelatne vojne osobe, državni službenici i namještenici raspoređeni u Oružane snage, pričuvnici pozvani na osposobljavanje, ugovorni pričuvnici, kadeti, osobe koje su pristupile dragovoljnom vojnom osposobljavanju te ročnici kada je na snazi obvezno služenje vojnog roka.
(4) Ratni sastav čine osobe iz stavka 3. ovoga članka i vojni obveznici mobilizirani u Oružane snage.
(5) Popuna materijalnih sredstava provodi se iz pričuve Oružanih snaga i materijalnih sredstava ustupljenih na korištenje putem materijalne obveze (u daljnjem tekstu materijalna sredstva iz popisa).
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 9.
(1) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane vodi evidenciju vojnih obveznika i materijalnih sredstava iz popisa potrebnih za popunu Oružanih snaga.
(2) Popuna postrojba pričuvnicima te materijalnih sredstava iz pričuve Oružanih snaga i materijalnim sredstvima iz popisa u pravilu se provodi s užeg područja u odnosu na sjedište postrojbe.
(3) Prioritet u popuni imaju pričuvne postrojbe u višim kategorijama spremnosti.
(4) Kod pričuvnih postrojba iste kategorije spremnosti, zapovjednici grana i zapovjednici i čelnici ustrojstvenih jedinica jednake razine, odredit će prioritet za popunu tih postrojba i o tome obavijestiti nadležnu ustrojstvenu jedinicu Ministarstva obrane nadležnu za poslove obrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 10.
(1) Popuna se provodi po teritorijalnom i eksteritorijalnom načelu.
(2) Pod teritorijalnim načelom podrazumijeva se popuna pričuvnih postrojba iz jedne ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane nadležne za poslove obrane.
(3) Pod eksteritorijalnim načelom podrazumijeva se popuna pričuvnih postrojba iz više ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane nadležnih za poslove obrane
(4) Eksteritorijalna popuna provodi se ako ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane nema dovoljno pričuvnika i materijalnih sredstava iz popisa za popunu postrojbe (brojčano, po specijalnostima i kategorijama) koja se ustrojava na njezinu području.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Planiranje popune
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 11.
(1) Popuna se planira na temelju sastava i mobilizacijskog razvoja, knjige ustroja, kriterija za raspoređivanje i raspoloživih potencijala te drugih dokumenata kojima se uređuje popuna postrojba.
(2) Za planiranje popune postrojba pričuvnicima i materijalnih sredstava iz popisa nadležna je ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane za ljudske potencijale, na temelju iskaza potreba Glavnog stožera Oružanih snaga.
(3) Temeljni dokument u planiranju popune je Prijedlog plana popune koji se nalazi u prilogu 1 ovoga Pravilnika i njegov je dio.
(4) Prijedlog plana popune izrađuje se posebno za svaku postrojbu koja se popunjava pričuvnicima te materijalnim sredstvima iz popisa, a izrađuje se brojčano i po VSSp-u.
(5) Prijedlog plana popune nositelj planiranja mobilizacije uz obrazloženje dostavlja crtom rukovođenja i zapovijedanja ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za ljudske potencijale radi izrade i odobrenja plana popune.
(6) Plan popune nalazi se u prilogu 2 ovoga Pravilnika i njegov je dio.
(7) Plan popune donosi ministar obrane.
(8) Plan popune izrađuje se u četiri primjerka od kojih se prvi primjerak dostavlja ustrojstvenoj jedinici Ministarstava obrane nadležnoj za ljudske potencijale, drugi primjerak zapovjedništvu nadređenom postrojbi za koju se provodi popuna, treći primjerak postrojbi za koju se provodi popuna, a četvrti primjerak je za pismohranu.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 12.
(1) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za ljudske potencijale u suradnji s postrojbom za koju se provodi popuna izrađuje Izvode iz plana popune te ih dostavlja nadležnim ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnima za poslove obrane
(2) Plan popune razrađen po ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnim za poslove obrane nadležna ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane za ljudske potencijale dostavlja postrojbi za koju se provodi popuna.
(3) Promjene planova popune provode se u skladu s promjenama mobilizacijskog razvoja i ustroja postrojbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 13.
(1) Po primitku izvoda iz plana popune, ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane u suradnji s nositeljem planiranja mobilizacije odabire pričuvne vojnike, dočasnike i časnike odgovarajućeg VSSp-a i materijalna sredstva iz popisa te sastavlja popise koje dostavlja postrojbi.
(2) Nositelj planiranja mobilizacije raspoređuje pričuvne vojnike, dočasnike i časnike i materijalna sredstva s popisa iz stavka 1. ovoga članka na niže ustrojstvene jedinice u skladu s knjigom ustroja o čemu povratno izvješćuje ustrojstvenu jedinicu Ministarstva obrane nadležnu za poslove obrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 14.
(1) Postrojbe koje se popunjavaju, obvezne su u suradnji s ustrojstvenom jedinicom Ministarstva obrane nadležnom za poslove obrane utvrditi kritične VSSp-ove.
(2) Osposobljavanje pričuvnika za VSSp iz stavka 1. ovoga članka organizira se i provodi u Oružanim snagama.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Određivanje, priopćavanje, promjena i ukidanje rasporeda
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 15.
(1) Rasporedom pričuvnika i materijalnih sredstava u postrojbu određuje se broj vojne pošte i šifra, dužnost i mobilizacijsko zborište.
(2) Ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane priopćava raspored pričuvniku odnosno pravnoj ili fizičkoj osobi za materijalna sredstva te to upisuje u vojnu evidenciju.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 16.
(1) Pričuvnici se raspoređuju u Oružane snage na temelju VSSp-a i dužnosti za koju su osposobljeni, stupnja obrazovanja i zanimanja, godina života, mjesta stanovanja te posebnih znanja i vještina.
(2) Raspored pričuvnicima na dočasničke i časničke dužnosti priopćava se na temelju odluke o rasporedu na dužnost.
(3) Pričuvni dočasnici i časnici mogu se rasporediti na dužnost višu za jedan čin od osobnog čina i nižu za jedan čin od osobnog čina.
(4) Iznimno od stavka 3. ovoga članka, pričuvni dočasnici i časnici mogu se rasporediti na dužnost dva čina višu od osobnog čina, ako nema dočasnika odnosno časnika odgovarajućega čina odnosno ako se radi o dužnosti kritičnog VSSp-a.
(5) Pričuvni vojnici mogu se rasporediti na dočasničku dužnost ako imaju završeno srednjoškolsko obrazovanje.
(6) Pričuvni vojnici i dočasnici mogu se rasporediti na časničku dužnost ako imaju završen najmanje stručni studij ili preddiplomski stručni studij.
(7) Raspoređivanje materijalnih sredstava iz popisa određuje se na temelju tipa, vrste i namjene te mjesta prebivališta predavatelja materijalnog sredstva.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 17.
(1) Pričuvniku se ukida raspored:
- prestankom vojne obveze
- donošenjem odluke o nesposobnosti za razvrstanu pričuvu
- ukidanjem postrojbe ili ustrojbenog mjesta
- odlaskom u inozemstvo na rok dulji od 90 dana
- ako je pravomoćnom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju duljem od šest mjeseci
- usvajanjem zahtjeva za civilnu službu zbog prigovora savjesti
- prijmom u djelatnu vojnu službu, policiju, pravosudnu policiju, carinu i profesionalno vatrogastvo
- gubitkom čina.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, pričuvniku raspored može biti ukinut na zahtjev postrojbe ako VSSp pričuvnika ne odgovara dužnosti na koju je raspoređen te ako promijeni prebivalište izvan nadležnosti ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane nadležne za poslove obrane
(3) Raspored za materijalno sredstvo iz popisa ukida se ako ne udovoljava zahtjevima.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 18.
Pričuvniku raspoređenom na dočasničku ili časničku dužnost kojem se ukida raspored postrojba izrađuje prijedlog za ukidanje postavljenja, a odluku o ukidanju postavljenja na dužnost donosi nadležna ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Raščlamba popune
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 19.
(1) Postrojbe u suradnji s ustrojstvenom jedinicom Ministarstva obrane nadležnom za poslove obrane prate i raščlanjuju stanje popune te po potrebi poduzimaju mjere.
(2) Raščlamba popune iz stavka 1. ovoga članka provodi se na godišnjoj razini o čemu se međusobno izvješćuju ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane i postrojbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 20.
Raščlamba popune postrojbe iz članka 19. stavka 1. ovoga Pravilnika sadrži brojčano stanje popune, popunu zapovjednih dužnosti, VSSp, dobnu, kvalifikacijsku i spolnu strukturu pričuvnika i druge elemente značajne za popunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Smotriranje postrojba
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 21.
(1) Smotriranje pričuvnika i pregled materijalnih sredstava iz popisa provode nadležni zapovjednici, provoditelji mobilizacije te ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane.
(2) Na smotriranju se provjerava stanje popune pričuvnicima i materijalnim sredstvima u odnosu na plan popune, te opremljenost osobnom opremom i odorom.
(3) Smotriranje i pregled provodi se pri priopćavanju rasporeda, na osposobljavanju te tijekom provedbe mobilizacijskih vježbi i mobilizacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Skladištenje ratne materijalne doknade
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 22.
(1) Uređenje i prilagođavanje skladišta materijalnih sredstava za pričuvu, poštujući propisanu sigurnosnu proceduru, obuhvaća mjere, radnje i postupke kojima se osigurava djelotvoran i siguran način skladištenja materijalnih sredstava radi njihova učinkovitog iznošenja, utovara i odvoženja na mobilizacijsko zborište.
(2) Materijalna sredstva iz skladišta materijalnih sredstava za pričuvu izuzimaju se i vraćaju u skladu s propisima o materijalno-financijskom poslovanju, uputama, planovima i zapovijedima.
(3) Pričuvniku se vojna odora i oprema izdaje po kriterijima pripadanja u skladu s dužnošću na koju je raspoređen.
(4) Osobna oprema i vojna odora nosi se i rabi tijekom službe u Oružanim snagama.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Određivanje, odobravanje i vođenje evidencije o mobilizacijskim zborištima
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 23.
(1) Za mobilizacijska zborišta određuju se vojne lokacije i građevine, a prema potrebi i druge lokacije i građevine koje zadovoljavaju uvjete.
(2) Mobilizacijska zborišta predlažu nositelji planiranja mobilizacije odnosno zapovjednici postrojba u suradnji s ustrojstvenom jedinicom Ministarstva obrane nadležnom za poslove obrane.
(3) Mobilizacijska zborišta odobravaju prvonadređeni zapovjednici:
- načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga za pristožerne postrojbe
- zapovjednici grana, zapovjednici i čelnici njima jednake razine za postrojbe iz svojega mobilizacijskog razvoja.
(4) Za vojne lokacije i građevine potrebno je priložiti suglasnost zapovjednika vojne lokacije ili građevine, a za druge lokacije i građevine suglasnost vlasnika.
(5) Na temelju prosudbe nositelja planiranja mobilizacije uz osnovno mobilizacijsko zborište može se odrediti i pričuvno.
(6) Za provedbu mobilizacije u slučaju katastrofa i velikih nesreća može se odrediti posebno mobilizacijsko zborište.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 24.
(1) Radi provjere uvjeta za provedbu mobilizacije, nositelj planiranja mobilizacije prije odabira lokacije i građevine za mobilizacijsko zborište određuje zapovjedno izviđanje po sljedećim elementima:
- dovoljna prostranost za raspored postrojba i materijalnih sredstava
- mogućnost uporabe
- odgovarajuća mjesta za razvijanje privremenih tijela u mobilizaciji (posebno skupine za prihvat ljudstva, materijalnih sredstava te privremeno prihvatne ambulante)
- mogućnost zaštite ljudi i materijalnih sredstava
- prohodnost, kapacitet i broj prilaznih prometnica
- priključenje na postojeću infrastrukturu stacionarnog javnog sustava veza
- blizina odgovarajućeg vodoopskrbnog sustava.
(2) Za neposredni pregled lokacija i građevina predloženih za mobilizacijska zborišta, nadležni zapovjednici koji ih odobravaju ustrojavaju radnu skupinu za pregled lokacije i građevine.
(3) Zadaća radne skupine je obilazak, pregled i ocjenjivanje predloženih lokacija i građevina za mobilizacijsko zborište.
(4) Pregled i ocjenjivanje mobilizacijskog zborišta provodi se prema prilogu broj 3 koji se nalazi u prilogu ovoga Pravilnika i njegov je dio.
(5) Odobrenje mobilizacijskih zborišta izrađuje se u pet primjeraka koji se dostavljaju:
- postrojbi koja je tražila odobrenje – uz Plan mobilizacije
- zapovjedništvu, ustanovi koje je izdalo odobrenje – uz evidenciju mobilizacijskih zborišta
- nadležnoj ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za poslove obrane –
uz evidenciju mobilizacijskih zborišta
- Glavnom stožeru Oružanih snaga – uz knjigu mobilizacijskog razvoja
- pismohrani.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 25.
(1) Evidenciju odobrenih mobilizacijskih zborišta vode prvonadređena zapovjedništva za podređene postrojbe te ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane prema teritorijalnoj nadležnosti.
(2) Zbirnu evidenciju odobrenih mobilizacijskih zborišta za Oružane snage vodi Glavni stožer Oružanih snaga.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Usklađivanje mjera i postupaka mobilizacijske pripreme
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 26.
(1) Mobilizacijske pripreme i njihovo usklađivanje provode ustrojstvene jedinice Ministarstva obrane nadležne za poslove obrane, Oružane snage i predstavnici lokalne uprave i samouprave.
(2) Smjernice za mobilizaciju temelj su za usklađivanje mobilizacijskih priprema na kojima se raščlanjuju svi elementi od utjecaja za pripremu i provedbu mobilizacije postrojba na određenom području.
(3) Za provedbu mobilizacijske pripreme odgovorni su zapovjednici postrojba odnosno nositelji planiranja mobilizacije te čelnici ustrojstvenih jedinica Ministarstva obrane nadležnih za poslove obrane u okvirima svojih nadležnosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Osposobljavanje i uvježbavanje provoditelja mobilizacije
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 27.
(1) Osposobljavanje i uvježbavanje za provedbu mobilizacije te opremanje i ustrojavanje postrojbe, s provoditeljima mobilizacije i njihovim zamjenicima planiraju i provode postrojbe u suradnji s ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnim za poslove obrane.
(2) U procesu osposobljavanja provoditelji mobilizacije i njihovi zamjenici upoznaju se sa:
- zadaćama u mobilizaciji
- pravilima koja reguliraju mobilizaciju
- ustrojem postrojbe
- mobilizacijskim zborištem postrojbe
- razmještajem nižih postrojba i privremenih tijela
- razmještajem materijalnih sredstava u skladištima
- organizacijom prihvata pričuvnika i materijalnih sredstava
- ostalim mjerama osiguranja mobilizacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Nadzor provedenih mobilizacijskih priprema
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 28.
(1) Nadzorom provedenih mobilizacijskih priprema ostvaruje se uvid u sposobnost Oružanih snaga da u skladu s planovima mobilizacije organizirano, planski i pravodobno provedu mobilizaciju u propisanim uvjetima i situacijama:
- utvrđivanjem stupnja realizacije mobilizacijskih priprema
- utvrđivanjem mogućih negativnih čimbenika na provedbu mobilizacije
- poduzimanjem mjera koje pridonose poboljšanju mobilizacije
- pružanjem stručne pomoći nositeljima planiranja i provoditeljima mobilizacije.
(2) Nadzor provedenih mobilizacijskih priprema provodi se:
- pregledom planova mobilizacije
- pregledom dokumenata evidencije
- smotriranjem pričuvnika te pregledom materijalnih sredstava.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 29.
(1) Za nadzor provedenih mobilizacijskih priprema u Oružanim snagama nadležni su:
- Inspektorat obrane
- Glavni stožer Oružanih snaga
- nadređena zapovjedništva Oružanih snaga.
(2) Za nadzor provedenih mobilizacijskih priprema u ustrojstvenim jedinicama Ministarstva obrane nadležnim za poslove obrane nadležni su:
- Inspektorat obrane
- ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za ljudske potencijale.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 30.
(1) Ocjena mobilizacijske spremnosti u postrojbama obuhvaća:
- usklađenost izvora popune postrojbe s mobilizacijskim zborištem
- kvantitativnu i kvalitativnu popunu postrojbe pričuvnicima i materijalnim sredstvima
- provedivost plana mobilizacije
- organizaciju pozivanja i prihvata pričuvnika te predavatelja materijalnih sredstava iz popisa
- organizaciju zapovijedanja i rukovođenja
- izdavanje, preuzimanje i prenošenje materijalnih sredstava na mobilizacijsko zborište
- izvješćivanje.
(2) Ocjena mobilizacijske spremnosti u ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za poslove obrane obuhvaća:
- pregled plana mobilizacije i prosudba provedivosti
- ažurnost dokumenata evidencije
- funkcionalnost sustava pozivanja
- usklađenost izvora za popunu postrojbe s mobilizacijskim zborištima
- kvantitativnu i kvalitativnu popunu postrojbe pričuvnicima i materijalnim sredstvima iz popisa
- izvješćivanje.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
III. MOBILIZACIJA
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Opće odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 31.
Mobilizacija se dijeli u tri etape: pozivanje i prihvat pričuvnika, ustrojavanje postrojba i opremanje postrojba.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 32.
(1) Prema opsegu, mobilizacija može biti opća koja obuhvaća popunu Oružanih snaga prema ratnom ustroju i djelomična koja obuhvaća popunu određenih dijelova Oružanih snaga.
(2) Prema načinu provedbe, mobilizacija može biti javna koja se priopćava putem sredstava javnog priopćavanja i tajna koja se priopćava posebnim zapovijedima i signalima.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 33.
(1) Odluku o mobilizaciji Oružanih snaga donosi Predsjednik Republike Hrvatske na prijedlog ministra obrane.
(2) Na temelju odluke iz stavka 1. ovoga članka ministar obrane donosi naredbu za mobilizaciju pričuvnika koja se dostavlja ustrojstvenoj jedinici Ministarstva obrane nadležnoj za ljudske potencijale i Glavnom stožeru Oružanih snaga.
(3) U slučaju katastrofa odluku o korištenju postrojba Oružanih snaga donosi Vlada Republike Hrvatske, a u slučaju velikih nesreća ministar obrane, u skladu s odredbama Zakona o obrani.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Plan mobilizacije
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 34.
(1) Plan mobilizacije izrađuje se na temelju:
- smjernica za mobilizaciju
- operativnog plana za mobilizaciju Oružanih snaga
- zapovijedi nadređenog zapovjednika
- elemenata mobilizacijskog razvoja i ustroja
(2) Planom mobilizacije i planom pozivanja uređuju se postupci od primitka zapovijedi za mobilizaciju do isteka propisanog trajanja mobilizacije prema kategoriji spremnosti.
(3) Plan mobilizacije izrađuju stožeri, zapovjedništva, postrojbe i ustanove Oružanih snaga koje se popunjavaju pričuvnicima u skladu s prilogom broj 4 koji se nalazi u prilogu ovoga Pravilnika i njegov je dio.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 35.
(1) Smjernicama za mobilizaciju utvrđene su zadaće radi jedinstvenog pristupa izvršenju priprema, planiranja i provedbe mobilizacije.
(2) Smjernicama za mobilizaciju utvrđuju se:
- cilj mobilizacije
- zadaće postrojba u tijeku mobilizacije
- koncept o načinu pripreme i provedbe mobilizacije
- prioriteti u provedbi mobilizacije
- ostali čimbenici koji utječu na provedbu mobilizacije.
(3) Smjernice za mobilizaciju izrađuje Ministarstvo obrane uz sudjelovanje Glavnog stožera Oružanih snaga, a donosi ih ministar obrane.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 36.
(1) Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga dio je plana mobilizacije kojim se raščlanjuje:
- situacija (prosudbe i sigurnosni rizici, vlastite snage i drugo)
- misija (sažet iskaz zadaće/zadaća koje treba ostvariti i njihova svrha)
- provedba (željeno stanje, zadaće postrojbama, koordinacija i drugo)
- potpora (logistička i zdravstvena potpora, personalna potpora i drugo)
- zapovijedanje i veza (organizacija zapovijedanja, zapovjedna mjesta, izvješćivanje i drugo)
- pitanja važna za koordinaciju s tijelima državne uprave i lokalne samouprave
- ostale relevantnih čimbenike koji utječu na provedbu mobilizacije
(2) Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga sadrži sljedeće priloge:
- zemljovid mobilizacijskog razvoja
- plan komunikacijsko-informacijske potpore
- ostale priloge u skladu s potrebama.
(3) Operativni plan za mobilizaciju Oružanih snaga izrađuje se na razini Glavnog stožera Oružanih snaga i po odobrenju načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga dostavlja se podređenim postrojbama u cijelosti ili samo Izvod.
(4) Zapovjedništva grana i njima ravna zapovjedništva, na temelju Operativnog plana za mobilizaciju Oružanih snaga izrađuju svoje zapovijedi za mobilizaciju koje dostavljaju neposredno podređenim postrojbama.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Izrada plana mobilizacije
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 37.
(1) Na temelju elemenata iz članka 34. ovoga Pravilnika načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga donosi zapovijed o izradi planova mobilizacije.
(2) Dokumenti plana mobilizacije osnovnih postrojbi izrađuju se na temelju zapovijedi nadređenog zapovjedništva kojom se određuje povjerenstvo/skupina za izradu plana mobilizacije, dokumenti/sadržaj plana mobilizacije, dinamički plan s rokovima provedbe, mjere sigurnosti te osoba koja će izrađeni plan mobilizacije zadužiti, čuvati i njime rukovati.
(3) Sve zadaće i aktivnosti u procesu mobilizacije postrojbe definirane planom mobilizacije moraju biti usklađene po provoditeljima, sredstvima, načinu, mjestu i vremenu provedbe na svim razinama.
(4) Planove mobilizacije Oružanih snaga odobravaju prvonadređeni zapovjednici:
- načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga za pristožerne postrojbe
- zapovjednici grana i zapovjednici i čelnici jednake razine za postrojbe iz svojega mobilizacijskog razvoja.
(5) Plan mobilizacije ažurira se prema potrebi, a najmanje jedanput godišnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 38.
(1) Nositelji planiranja mobilizacije su zapovjedništva odnosno stožeri postrojba koje se popunjavaju pričuvnicima i ustrojstvena jedinica Ministarstva obrane nadležna za poslove obrane u okviru propisanih nadležnosti.
(2) Provoditelji mobilizacije su zapovjednici postrojba te čelnici ustrojstvenih jedinica i privremenih skupina koje se ustrojavaju u procesu mobilizacije.
(3) Provoditelji mobilizacije i njihovi zamjenici obvezno sudjeluju u procesu izrade i ažuriranja plana mobilizacije.
(4) Popis provoditelja mobilizacije i njihovih zamjenika izrađuje se za postrojbu kao cjelinu, te po njezinim nižim dijelovima u skladu s prilogom 5 koji se nalazi u prilogu ovoga pravilnika i njegov je dio.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Članak 39.
(1) Uputa za rad provoditelja mobilizacije sadrži popis zadaća po provoditeljima, mjesto i vrijeme provedbe u mobilizaciji koju donosi nadređeni zapovjednik.
(2) Uz dijelove plana mobilizacije propisane ovim Pravilnikom, provoditelji mobilizacije mogu izraditi i druge dokumente ako procijene da će im koristiti u provedbi zadaća u mobilizaciji.
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane
Dokumenti plana mobilizacije
Komentirate u ime: Ministarstvo obrane