PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona nalazi se u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1.Ocjena stanja
Zakonom o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18 i 114/22) uređuje se obavljanje, organiziranje i financiranje audiovizualnih djelatnosti kao temeljnih sastavnica suvremene kulture, poticanje hrvatskog audiovizualnog stvaralaštva i distribucije, promicanje kinoprikazivalaštva te komplementarnih djelatnosti, a osobito zaštita i proučavanje audiovizualne baštine, kao i prikazivanje hrvatskih audiovizualnih djela u zemlji i inozemstvu te prekršajne odredbe. Prekršajne odredbe zakona propisuju novčane kazne za počinitelje prekršaja.
Hrvatski audiovizualni centar provedbeno je tijelo koje provodi Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralaštva, dodjeljuje državne potpore sukladno čl. 8. te čl. 12. Zakona o audiovizualnim djelatnostima, Zakonu o državnim potporama („Narodne novine“ broj 47/14, NN 69/17) te Uredbi komisije broj 651/14, kojom su propisani uvjeti za dodjelu državnih potpora izuzetih od obveze prijave Europskoj Komisiji (SL EU, L 187, od 26.6.2014.: Uredba o skupnom izuzeću) i njenim kasnijim izmjenama sadržanim u Uredbi Komisije 2017/1084 (SL EU, L 156, od 20.6.2017.) te Uredbi Komisije 2020/972 od 2. srpnja 2020. te Uredbi Komisije (EU) 2023/1315 оd 23. lipnja 2023. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora.
Izmjenama Zakona uvela bi se mogućnost dodatnog financiranja razvoja i proizvodnje hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača kroz mogućnost da se iznos sredstava uplaćenih kao razna fiskalna davanja investira u nova audiovizualna djela, čime bi se pridonijelo njihovoj kvaliteti, stabilnosti razvoja neovisnih proizvođača, razvoju hrvatskoga kulturnog proizvoda te poticanju razvoja struke i rastu zapošljavanja.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Tehnološki napredak i posljedice pandemije COVID-19 značajno su utjecale na stvaranje, proizvodnju, distribuciju i potražnju audiovizualnog sektora na globalnoj razini. Izmjenama Zakona omogućilo bi se povećanje kvalitete i konkurentnosti hrvatskog kulturnog proizvoda i hrvatskih produkcijskih kuća na međunarodnoj razini kroz uspostavu novih izvora i načina financiranja.
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Odredbama ovoga Zakona ne utječe se na tržišno natjecanje s obzirom da će se predloženim normativnim uređenjem prilagoditi suvremenim načinima rada i djelovanja audiovizualnog sektora.
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona za 2024. godinu nije potrebno osigurati dodatna sredstva no za 2025. godinu potrebno je dodatno osigurati financijska sredstva u iznosu od 1.500.000 € te u 2026. godini 2.000.000 €.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Članak 1.
U Zakonu o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18 i 114/22) u članku 3. točki e) iza riječi „i/ili edukacije“ dodaje se zarez te riječi „kao i filmska pismenost i druge slične djelatnosti,“.
Točka j) mijenja se i glasi:
„j) pojmovi autor, autorsko djelo, audiovizualne medijske usluge, elektroničke publikacije, audiovizualne medijske usluge na zahtjev, prijenos i/ili retransmisija audiovizualnih programa, televizijski programski kanali, koprodukcija, koproducent, koncesionar, operator, nakladnici televizijskih programa, europsko audiovizualno djelo, hrvatsko audiovizualno djelo, fiksacija, neovisni proizvođač, kao i drugi pojmovi iz područja intelektualnog vlasništva, elektroničkih medija i elektroničkih komunikacija imaju značenje uređeno zakonima i podzakonskim propisima kojima se uređuju autorska i srodna prava, elektronički mediji i elektroničke komunikacije.“
Članak 2.
U članku 10. iza riječi „audiovizualnih“ dodaju se riječi „i komplementarnih“.
Članak 3.
U članku 13. stavak 8. briše se.
Članak 4.
Iza članka 13. dodaju se naslov iznad članka i članak 13.a i 13.b. koji glase:
„FINANCIJSKI POTICAJ RAZVOJU I PROIZVODNJI AUDIOVIZUALNIH DJELA NEOVISNIH PROIZVOĐAČA
Članak 13.a
(1) Razvoj i proizvodnja hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača potiče se mjerama iz ovoga Zakona u svrhu stvaranja povoljnih uvjeta razvoja hrvatskoga i europskoga kulturnog proizvoda te radi poticanja razvoja struke i rasta zapošljavanja, sve sukladno ovom članku.
(2) Pravo na financijski poticaj sukladno ovom članku imaju producenti audiovizualnih djela koji se smatraju neovisnim proizvođačima sukladno Zakonu o elektroničkim medijima („Narodne novine“, broj 111/21. i 114/22.), te su kao takvi prijavljeni u odgovarajući očevidnik neovisnih proizvođača Agencije za elektroničke medije, a koji su porezni obveznici po bilo kojoj osnovi u Republici Hrvatskoj.
(3) Financijski poticaj sukladno ovom članku koristi se za razvoj i proizvodnju audiovizualnih djela iz stavka 4. ovoga članka, kao kulturnih proizvoda, a za ona djela koja se, u skladu s kriterijima definiranim Pravilnikom iz članka 13.b, smatraju hrvatskim audiovizualnim djelima.
(4) Audiovizualna djela za koja se može ostvariti financijski poticaj iz ovoga članka su dugometražni i kratkometražni igrani filmovi, dugometražni i kratkometražni dokumentarni filmovi, animirani filmovi i eksperimentalni filmovi, kao i serijska igrana, dokumentarna ili animirana televizijska djela, isključujući promidžbena ili naručena djela navedenih vrsta te dnevne drame („sapunice“), „talent show“ emisije i programe te „reality show“ emisije.
(5) Ukupni iznos financijskih poticaja koje pojedini korisnik može ostvariti predstavlja protuvrijednost u eurima ukupnog iznosa fiskalnih davanja osim doprinosa za obvezna osiguranja, koje je navedeni korisnik uplatio u prethodnih pet godina, umanjen za prethodno ostvarene potpore iz ove mjere u istom razdoblju, a u najnižem iznosu od 10.000 € te najvišem do ukupno 132.000 € godišnje, obračunato na dan podnošenja zahtjeva.
(6) Financijski poticaj sukladno ovom članku za pojedino audiovizualno djelo može iznositi najviše:
-80 % ukupnog iznosa troškova razvoja djela
-30 % ukupnog iznosa troškova proizvodnje djela.
(7) Osnovicom za izračun najvišeg iznosa financijskoga poticaja po projektu smatra se ukupan iznos troškova predviđenih financijskim planom za razvoj ili proizvodnju audiovizualnog djela bez poreza na dodanu vrijednost.
(8) Korisnik mjere dužan je podnijeti zahtjev za korištenje financijskog poticaja iz ovoga članka prije započinjanja svakog pojedinog projekta, uz dostavu odgovarajuće dokumentacije i to:
-za potporu razvoju – prije započinjanja razvoja djela
-za potporu proizvodnji – prije početka snimanja djela.
(9) Centar će provjeriti ispunjava li korisnik mjere kriterije predviđene ovim Zakonom i Pravilnikom iz članka 13.b., utvrditi visinu poticaja koju Korisnik može ostvariti za prijavljeni projekt, te o navedenom donijeti Privremeno rješenje, a po dovršetku projekta konačno Rješenje o korištenju financijskog poticaja.
(10) Iznos ostvaren mjerom iz ovoga članka mora biti utrošen za kupnju proizvoda ili plaćanje usluga na teritoriju Republike Hrvatske, a sukladno prihvatljivim troškovima propisanim Pravilnikom iz članka 13.b.
(11) Neovisni proizvođači iz stavka 2. ovoga članka dužni su Centru prilikom podnošenja zahtjeva dostaviti potvrde i druge dokumente koji su potrebni za utvrđivanje prava na financijski poticaj, odnosno za utvrđivanje najviše moguće visine istog, a Porezna uprava Ministarstva financija na zahtjev Centra verificirat će podatke dostavljene od strane neovisnog producenta.
(12) Pravo na financijski poticaj iz ovoga članka imaju i pravne osobe koje su za proizvodnju istog audiovizualnog djela primile sredstva iz javnih izvora Republike Hrvatske i drugih izvora zemalja članica Europske unije, uz uvjet da zbroj tako dobivenih ukupnih sredstava, uključujući iznos financijskoga poticaja iz ovoga članka, ne premašuje intenzitet potpore u skladu s pravilima o državnim potporama.
Članak 13.b
Načini ostvarivanja financijskih poticaja iz članka 12. i 13.a ovoga Zakona, kao i programi potpora sukladno pravilima o državnim potporama pravilnicima propisuje Centar uz suglasnost ministra nadležnog za poslove kulture i ministra nadležnog za poslove financija.“
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 5.
Postupci započeti po odredbama Zakona o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18. i 114/22.) do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se po odredbama tog Zakona i propisa donesenih na temelju tog Zakona.
Članak 6.
(1) Centar će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti Pravilnik iz članka 4. ovoga Zakona i Program za dodjelu državne potpore.
(2) Obvezuje se Centar da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladi Statut Centra s odredbama ovoga Zakona.
Članak 7.
Raspoloživi iznos za korištenje mjere iz članka 5. ovoga Zakona izračunavat će se na temelju fiskalnih uplata počevši od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 8.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Predlaže nadopuna odnosno izmjena točaka e) i j) članka 3. Zakona.
Uz članak 2.
U članku 10. predlaže se nadopuna te uvrštenje i komplementarnih djelatnosti.
Uz članak 3.
Predlaže se brisanje stavka 8.
Uz članak 4.
Predlaže se uvođenje mogućnosti dodatnog financiranja razvoja i proizvodnje hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača kroz mogućnost da se iznos sredstava uplaćenih kao razna fiskalna davanja preusmjere kao investicija kroz odvojenu proračunsku liniju. Predloženim izmjenama povećat će se sredstva za razvoj i proizvodnju hrvatskih audiovizualnih djela (neovisnih proizvođača) što će doprinijeti kvaliteti i stvoriti povoljne uvjete razvoja i konkurentnosti hrvatskog kulturnog proizvoda na tržištu. Predloženi model potiče investiranje u razvoj i proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda, generiranje potrošnje, povećanje angažmana i zapošljavanja u industriji te razvoj struke. Mogućnost investiranja iznosa uplaćenih davanja omogućit će poduzećima u području filma veću održivost i mogućnost sustavnog planiranja investiranja u razvoj i proizvodnju novih kulturnih djela. Prema posljednjim istraživanjima udio mikro poduzeća u sektoru filma iznosi 92,9 posto što uz projektnu prirodu rada sektor čini ranjivim na zastoje i pauze u proizvodnji između projekata te na nemogućnost brzog pronalaska početne investicije za razvoj novih projekata. Predlaže se i donošenje podzakonskog akta koji će urediti pitanje dodjele financijskog poticaja i uređenje pitanje programa državnih potpora.
Uz članak 5.
Propisuje se da će se započeti postupci dovršiti po odredbama Zakona o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18. i 114/22.)
Uz članak 6.
Utvrđuje se rok u kojem je Centar obvezan, kao nadležno tijelo da izradi potreban podzakonski akt kao, program državne potpore te uskladi Statut Centra.
Uz članak 7.
Nomotehnički se dopunjuju odredba članka 5. ovoga Zakona.
Uz članak 8.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
a) audiovizualnim djelatnostima smatraju se razvoj, proizvodnja, promocija, distribucija i prikazivanje audiovizualnih djela. U svrhu provedbe odredbe članka 25. ovoga Zakona smatra se da audiovizualne djelatnosti obuhvaćaju i proizvodnju jednog ili više audiovizualnih, multimedijskih i transmedijskih programa, proizvodnju televizijskih serija i filmova, proizvodnju videoigara, pružanje audiovizualnih medijskih usluga, audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev, audiovizualnih medijskih usluga putem satelita, interneta, kabela i drugih oblika prijenosa i usluga elektroničkih publikacija te prijenos i/ili retransmisiju audiovizualnih programa i njihovih dijelova
b) audiovizualna djela su igrani i dokumentarni filmovi, animirani filmovi, eksperimentalni filmovi, multimedijski i transmedijski projekti, televizijske serije i filmovi, videoigre te sva druga audiovizualna djela koja su umjetnički i/ili autorski izraz bez obzira na tehnologiju kojom su nastala, podlogu na kojoj su fiksirana te način na koji se prikazuju
c) kulturni proizvod je audiovizualno djelo za koje je moguće dodijeliti državnu potporu sukladno uspostavljenom nacionalnom sustavu odabira utemeljenomu na mjerljivim kulturnim kriterijima
d) zahtjevno audiovizualno djelo je djelo posebne umjetničke i/ili kulturne vrijednosti za nacionalnu ili europsku filmsku umjetnost koje pridonosi kulturnoj raznolikosti i pluralizmu umjetničkoga izraza, kao i:
– djelo visoke kvalitete ili kreativnoga rizika koje zbog bilo kojega razloga nije komercijalno isplativo odnosno kojemu je otežan pristup financiranju
– djelo zahtjevne tematike važne za kulturni cilj koje nije komercijalno održivo
– prvi ili drugi film nekoga redatelja
– audiovizualno djelo niskog proračuna
e) komplementarne djelatnosti su zaštita audiovizualne baštine, uključujući kinotečnu djelatnost, filmske festivale i druge audiovizualne manifestacije te djelatnosti razvijanja audiovizualne kulture, programi promocije i prodaje hrvatskih audiovizualnih djela, međunarodna suradnja, proučavanje i kritičko vrednovanje audiovizualnih djelatnosti, izdavaštvo u području audiovizualnih djelatnosti, programi stručnoga usavršavanja i/ili edukacije i programi audiovizualnih udruga i organizacija
f) koregulacija je uređenje određenih pitanja koja moraju biti općenito prihvaćena od glavnih dionika u Republici Hrvatskoj na koje se primjenjuju pojedine odredbe ovoga Zakona te odobreno od Hrvatskog audiovizualnog vijeća
g) samoregulacija predstavlja vrstu dobrovoljne inicijative koja omogućuje dionicima u Republici Hrvatskoj na koje se primjenjuju odredbe ovoga Zakona da donesu zajedničke smjernice međusobno i za sebe same
h) hrvatski film je:
– film čiji je redatelj i/ili producent državljanin Republike Hrvatske ili je producent pravna osoba sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i film u kojemu je sudjelovanje hrvatskih autora, glumaca i drugih hrvatskih umjetnika i djelatnika i/ili hrvatskoga kapitala od većeg značenja
– film proizveden od jednog ili više hrvatskih producenata s najmanje jednim hrvatskim autorom i s pretežnim dijelom hrvatskih filmskih djelatnika, kao i film proizveden u suradnji s inozemnim producentom sukladno međunarodnim ugovorima kojima se uređuje filmska odnosno kinematografska koprodukcija, kojih je Republika Hrvatska stranka
i) producent audiovizualnog djela je fizička osoba obrtnik, osoba koja obavlja samostalnu djelatnost ili pravna osoba, koja pokreće proces produkcije audiovizualnog djela i sveobuhvatno nadzire njegovu proizvodnju, u svoje ime prikuplja financijska sredstva, organizira proizvodnju i preuzima odgovornost za ukupno financijsko poslovanje i kvalitetu djela te zajedno s redateljem i autorskom ekipom sudjeluje u stvaranju audiovizualnog djela i njegovoj promidžbi, plasiranju na filmske festivale i eksploataciji
j) pojmovi autor, autorsko djelo, audiovizualne medijske usluge, elektroničke publikacije, audiovizualne medijske usluge na zahtjev, prijenos i/ili retransmisija audiovizualnih programa, televizijski programski kanali, koprodukcija, koproducent, koncesionar, operator, nakladnici televizijskih programa, europsko audiovizualno djelo, fiksacija, neovisni producent, kao i drugi pojmovi iz područja intelektualnoga vlasništva, elektroničkih medija i elektroničkih komunikacija imaju značenje uređeno posebnim zakonima kojima se uređuju autorska i srodna prava, elektronički mediji i elektroničke komunikacije.
Članak 10.
Posebni programi u području audiovizualnih djelatnosti ostvaruju se na temelju sporazuma i/ili ugovora o suradnji i/ili sufinanciranju koje Centar može sklapati, na nacionalnoj i međunarodnoj razini, s tijelima državne i javne uprave, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, visokoškolskim obrazovnim institucijama te drugim pravnim osobama, kojima se pridonosi ostvarenju ciljeva i provedbi Nacionalnog programa.
Članak 13.
(1) Pravo na financijski poticaj iz članka 12. ovoga Zakona imaju pravne osobe registrirane u Republici Hrvatskoj za proizvodnju audiovizualnih djela iz stavka 2. ovoga članka koje ispunjavaju kriterije o vrsti audiovizualnog djela, ostvarenom broju bodova u kvalifikacijskom testu u dijelu kulturnog sadržaja, doprinosu ljudskih potencijala Republike Hrvatske, korištenju produkcijskih potencijala u Republici Hrvatskoj, iznosu ukupnih troškova učinjenih u Republici Hrvatskoj u okviru proizvodnje audiovizualnog djela, kao i druge uvjete propisane pravilnikom kojim se uređuje poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(2) Pravo na financijski poticaj iz članka 12. ovoga Zakona ostvaruje se za igrane, animirane i dokumentarne filmove, televizijske filmove i televizijske serije, koji se proizvode u cijelosti ili djelomično u Republici Hrvatskoj, a koji su namijenjeni javnom prikazivanju te ispunjavaju kriterije određene ovim Zakonom i pravilnikom kojim se uređuje poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, bez obzira na to financiraju li se iz domaćih ili međunarodnih izvora.
(3) Prije početka proizvodnje djela iz stavka 2. ovoga članka u Republici Hrvatskoj pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka podnosi Centru zahtjev za ostvarivanje prava na financijski poticaj.
(4) O zahtjevu iz stavka 3. ovoga članka odlučuje Centar rješenjem na prijedlog Povjerenstva za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, koje se imenuje i razrješuje u skladu s pravilnikom kojim se uređuje poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(5) Rješenjem iz stavka 4. ovoga članka jamči se podnositelju zahtjeva ostvarivanje prava na financijski poticaj u određenome iznosu po završetku proizvodnje audiovizualnog djela u Republici Hrvatskoj u okviru osiguranih sredstava namijenjenih za mjere poticaja.
(6) Protiv rješenja Centra iz stavka 4. ovoga članka može se podnijeti žalba ministarstvu nadležnom za poslove kulture.
(7) Po završetku proizvodnje audiovizualnog djela u Republici Hrvatskoj pravna osoba kojoj je odobren zahtjev iz stavka 3. ovoga članka dužna je Centru dostaviti, u rješenjem utvrđenome roku, svu potrebnu dokumentaciju kojom dokazuje da su ispunjeni svi propisani uvjeti i rokovi za ostvarivanje financijskoga poticaja zajamčenoga navedenim rješenjem.
(8) Način ostvarivanja financijskoga poticaja iz članka 12. ovoga Zakona, kao i program potpora sukladno pravilima o državnim potporama pravilnikom propisuje ministar nadležan za poslove kulture na prijedlog Centra, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove financija.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Zagreb, ____ 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
I. USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga zakona nalazi se u članku 2. stavku 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1. Ocjena stanja
Zakonom o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18 i 114/22) uređuje se obavljanje, organiziranje i financiranje audiovizualnih djelatnosti kao temeljnih sastavnica suvremene kulture, poticanje hrvatskog audiovizualnog stvaralaštva i distribucije, promicanje kinoprikazivalaštva te komplementarnih djelatnosti, a osobito zaštita i proučavanje audiovizualne baštine, kao i prikazivanje hrvatskih audiovizualnih djela u zemlji i inozemstvu te prekršajne odredbe. Prekršajne odredbe zakona propisuju novčane kazne za počinitelje prekršaja.
Hrvatski audiovizualni centar provedbeno je tijelo koje provodi Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralaštva, dodjeljuje državne potpore sukladno čl. 8. te čl. 12. Zakona o audiovizualnim djelatnostima, Zakonu o državnim potporama („Narodne novine“ broj 47/14, NN 69/17) te Uredbi komisije broj 651/14, kojom su propisani uvjeti za dodjelu državnih potpora izuzetih od obveze prijave Europskoj Komisiji (SL EU, L 187, od 26.6.2014.: Uredba o skupnom izuzeću) i njenim kasnijim izmjenama sadržanim u Uredbi Komisije 2017/1084 (SL EU, L 156, od 20.6.2017.) te Uredbi Komisije 2020/972 od 2. srpnja 2020. te Uredbi Komisije (EU) 2023/1315 оd 23. lipnja 2023. o izmjeni Uredbe (EU) br. 651/2014 o ocjenjivanju određenih kategorija potpora spojivima s unutarnjim tržištem u primjeni članaka 107. i 108. Ugovora.
Izmjenama Zakona uvela bi se mogućnost dodatnog financiranja razvoja i proizvodnje hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača kroz mogućnost da se iznos sredstava uplaćenih kao razna fiskalna davanja investira u nova audiovizualna djela, čime bi se pridonijelo njihovoj kvaliteti, stabilnosti razvoja neovisnih proizvođača, razvoju hrvatskoga kulturnog proizvoda te poticanju razvoja struke i rastu zapošljavanja.
2. Osnovna pitanja koja se trebaju urediti zakonom
Tehnološki napredak i posljedice pandemije COVID-19 značajno su utjecale na stvaranje, proizvodnju, distribuciju i potražnju audiovizualnog sektora na globalnoj razini. Izmjenama Zakona omogućilo bi se povećanje kvalitete i konkurentnosti hrvatskog kulturnog proizvoda i hrvatskih produkcijskih kuća na međunarodnoj razini kroz uspostavu novih izvora i načina financiranja.
3. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Odredbama ovoga Zakona ne utječe se na tržišno natjecanje s obzirom da će se predloženim normativnim uređenjem prilagoditi suvremenim načinima rada i djelovanja audiovizualnog sektora.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
III. OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona za 2024. godinu nije potrebno osigurati dodatna sredstva no za 2025. godinu potrebno je dodatno osigurati financijska sredstva u iznosu od 1.500.000 € te u 2026. godini 2.000.000 €.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AUDIOVIZUALNIM DJELATNOSTIMA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 1.
U Zakonu o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18 i 114/22) u članku 3. točki e) iza riječi „i/ili edukacije“ dodaje se zarez te riječi „kao i filmska pismenost i druge slične djelatnosti,“.
Točka j) mijenja se i glasi:
„j) pojmovi autor, autorsko djelo, audiovizualne medijske usluge, elektroničke publikacije, audiovizualne medijske usluge na zahtjev, prijenos i/ili retransmisija audiovizualnih programa, televizijski programski kanali, koprodukcija, koproducent, koncesionar, operator, nakladnici televizijskih programa, europsko audiovizualno djelo, hrvatsko audiovizualno djelo , fiksacija, neovisni proizvođač , kao i drugi pojmovi iz područja intelektualnog vlasništva, elektroničkih medija i elektroničkih komunikacija imaju značenje uređeno zakonima i podzakonskim propisima kojima se uređuju autorska i srodna prava, elektronički mediji i elektroničke komunikacije.“
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 2.
U članku 10. iza riječi „audiovizualnih“ dodaju se riječi „i komplementarnih“.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 3.
U članku 13. stavak 8. briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 4.
Iza članka 13. dodaju se naslov iznad članka i članak 13.a i 13.b. koji glase:
„FINANCIJSKI POTICAJ RAZVOJU I PROIZVODNJI AUDIOVIZUALNIH DJELA NEOVISNIH PROIZVOĐAČA
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 13.a
(1) Razvoj i proizvodnja hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača potiče se mjerama iz ovoga Zakona u svrhu stvaranja povoljnih uvjeta razvoja hrvatskoga i europskoga kulturnog proizvoda te radi poticanja razvoja struke i rasta zapošljavanja, sve sukladno ovom članku.
(2) Pravo na financijski poticaj sukladno ovom članku imaju producenti audiovizualnih djela koji se smatraju neovisnim proizvođačima sukladno Zakonu o elektroničkim medijima („Narodne novine“, broj 111/21. i 114/22.), te su kao takvi prijavljeni u odgovarajući očevidnik neovisnih proizvođača Agencije za elektroničke medije, a koji su porezni obveznici po bilo kojoj osnovi u Republici Hrvatskoj.
(3) Financijski poticaj sukladno ovom članku koristi se za razvoj i proizvodnju audiovizualnih djela iz stavka 4. ovoga članka, kao kulturnih proizvoda, a za ona djela koja se, u skladu s kriterijima definiranim Pravilnikom iz članka 13.b, smatraju hrvatskim audiovizualnim djelima.
(4) Audiovizualna djela za koja se može ostvariti financijski poticaj iz ovoga članka su dugometražni i kratkometražni igrani filmovi, dugometražni i kratkometražni dokumentarni filmovi, animirani filmovi i eksperimentalni filmovi, kao i serijska igrana, dokumentarna ili animirana televizijska djela, isključujući promidžbena ili naručena djela navedenih vrsta te dnevne drame („sapunice“), „talent show“ emisije i programe te „reality show“ emisije.
(5) Ukupni iznos financijskih poticaja koje pojedini korisnik može ostvariti predstavlja protuvrijednost u eurima ukupnog iznosa fiskalnih davanja osim doprinosa za obvezna osiguranja, koje je navedeni korisnik uplatio u prethodnih pet godina, umanjen za prethodno ostvarene potpore iz ove mjere u istom razdoblju, a u najnižem iznosu od 10.000 € te najvišem do ukupno 132.000 € godišnje, obračunato na dan podnošenja zahtjeva.
(6) Financijski poticaj sukladno ovom članku za pojedino audiovizualno djelo može iznositi najviše:
- 80 % ukupnog iznosa troškova razvoja djela
- 30 % ukupnog iznosa troškova proizvodnje djela.
(7) Osnovicom za izračun najvišeg iznosa financijskoga poticaja po projektu smatra se ukupan iznos troškova predviđenih financijskim planom za razvoj ili proizvodnju audiovizualnog djela bez poreza na dodanu vrijednost.
(8) Korisnik mjere dužan je podnijeti zahtjev za korištenje financijskog poticaja iz ovoga članka prije započinjanja svakog pojedinog projekta, uz dostavu odgovarajuće dokumentacije i to:
- za potporu razvoju – prije započinjanja razvoja djela
- za potporu proizvodnji – prije početka snimanja djela.
(9) Centar će provjeriti ispunjava li korisnik mjere kriterije predviđene ovim Zakonom i Pravilnikom iz članka 13.b., utvrditi visinu poticaja koju Korisnik može ostvariti za prijavljeni projekt, te o navedenom donijeti Privremeno rješenje, a po dovršetku projekta konačno Rješenje o korištenju financijskog poticaja.
(10) Iznos ostvaren mjerom iz ovoga članka mora biti utrošen za kupnju proizvoda ili plaćanje usluga na teritoriju Republike Hrvatske, a sukladno prihvatljivim troškovima propisanim Pravilnikom iz članka 13.b.
(11) Neovisni proizvođači iz stavka 2. ovoga članka dužni su Centru prilikom podnošenja zahtjeva dostaviti potvrde i druge dokumente koji su potrebni za utvrđivanje prava na financijski poticaj, odnosno za utvrđivanje najviše moguće visine istog, a Porezna uprava Ministarstva financija na zahtjev Centra verificirat će podatke dostavljene od strane neovisnog producenta.
(12) Pravo na financijski poticaj iz ovoga članka imaju i pravne osobe koje su za proizvodnju istog audiovizualnog djela primile sredstva iz javnih izvora Republike Hrvatske i drugih izvora zemalja članica Europske unije, uz uvjet da zbroj tako dobivenih ukupnih sredstava, uključujući iznos financijskoga poticaja iz ovoga članka, ne premašuje intenzitet potpore u skladu s pravilima o državnim potporama.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 13.b
Načini ostvarivanja financijskih poticaja iz članka 12. i 13.a ovoga Zakona, kao i programi potpora sukladno pravilima o državnim potporama pravilnicima propisuje Centar uz suglasnost ministra nadležnog za poslove kulture i ministra nadležnog za poslove financija.“
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 5.
Postupci započeti po odredbama Zakona o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18. i 114/22.) do stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se po odredbama tog Zakona i propisa donesenih na temelju tog Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 6.
(1) Centar će u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti Pravilnik iz članka 4. ovoga Zakona i Program za dodjelu državne potpore.
(2) Obvezuje se Centar da u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona uskladi Statut Centra s odredbama ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 7.
Raspoloživi iznos za korištenje mjere iz članka 5. ovoga Zakona izračunavat će se na temelju fiskalnih uplata počevši od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 8.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Predlaže nadopuna odnosno izmjena točaka e) i j) članka 3. Zakona.
Uz članak 2.
U članku 10. predlaže se nadopuna te uvrštenje i komplementarnih djelatnosti.
Uz članak 3.
Predlaže se brisanje stavka 8.
Uz članak 4.
Predlaže se uvođenje mogućnosti dodatnog financiranja razvoja i proizvodnje hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača kroz mogućnost da se iznos sredstava uplaćenih kao razna fiskalna davanja preusmjere kao investicija kroz odvojenu proračunsku liniju. Predloženim izmjenama povećat će se sredstva za razvoj i proizvodnju hrvatskih audiovizualnih djela (neovisnih proizvođača) što će doprinijeti kvaliteti i stvoriti povoljne uvjete razvoja i konkurentnosti hrvatskog kulturnog proizvoda na tržištu. Predloženi model potiče investiranje u razvoj i proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda, generiranje potrošnje, povećanje angažmana i zapošljavanja u industriji te razvoj struke. Mogućnost investiranja iznosa uplaćenih davanja omogućit će poduzećima u području filma veću održivost i mogućnost sustavnog planiranja investiranja u razvoj i proizvodnju novih kulturnih djela. Prema posljednjim istraživanjima udio mikro poduzeća u sektoru filma iznosi 92,9 posto što uz projektnu prirodu rada sektor čini ranjivim na zastoje i pauze u proizvodnji između projekata te na nemogućnost brzog pronalaska početne investicije za razvoj novih projekata. Predlaže se i donošenje podzakonskog akta koji će urediti pitanje dodjele financijskog poticaja i uređenje pitanje programa državnih potpora.
Uz članak 5.
Propisuje se da će se započeti postupci dovršiti po odredbama Zakona o audiovizualnim djelatnostima („Narodne novine“, broj 61/18. i 114/22.)
Uz članak 6.
Utvrđuje se rok u kojem je Centar obvezan, kao nadležno tijelo da izradi potreban podzakonski akt kao, program državne potpore te uskladi Statut Centra.
Uz članak 7.
N omotehnički se dopunjuju odredba članka 5. ovoga Zakona.
Uz članak 8.
Ovim člankom se propisuje stupanje na snagu Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
TEKST ODREDBI VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 3.
U smislu ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
a) audiovizualnim djelatnostima smatraju se razvoj, proizvodnja, promocija, distribucija i prikazivanje audiovizualnih djela. U svrhu provedbe odredbe članka 25. ovoga Zakona smatra se da audiovizualne djelatnosti obuhvaćaju i proizvodnju jednog ili više audiovizualnih, multimedijskih i transmedijskih programa, proizvodnju televizijskih serija i filmova, proizvodnju videoigara, pružanje audiovizualnih medijskih usluga, audiovizualnih medijskih usluga na zahtjev, audiovizualnih medijskih usluga putem satelita, interneta, kabela i drugih oblika prijenosa i usluga elektroničkih publikacija te prijenos i/ili retransmisiju audiovizualnih programa i njihovih dijelova
b) audiovizualna djela su igrani i dokumentarni filmovi, animirani filmovi, eksperimentalni filmovi, multimedijski i transmedijski projekti, televizijske serije i filmovi, videoigre te sva druga audiovizualna djela koja su umjetnički i/ili autorski izraz bez obzira na tehnologiju kojom su nastala, podlogu na kojoj su fiksirana te način na koji se prikazuju
c) kulturni proizvod je audiovizualno djelo za koje je moguće dodijeliti državnu potporu sukladno uspostavljenom nacionalnom sustavu odabira utemeljenomu na mjerljivim kulturnim kriterijima
d) zahtjevno audiovizualno djelo je djelo posebne umjetničke i/ili kulturne vrijednosti za nacionalnu ili europsku filmsku umjetnost koje pridonosi kulturnoj raznolikosti i pluralizmu umjetničkoga izraza, kao i:
– djelo visoke kvalitete ili kreativnoga rizika koje zbog bilo kojega razloga nije komercijalno isplativo odnosno kojemu je otežan pristup financiranju
– djelo zahtjevne tematike važne za kulturni cilj koje nije komercijalno održivo
– prvi ili drugi film nekoga redatelja
– audiovizualno djelo niskog proračuna
e) komplementarne djelatnosti su zaštita audiovizualne baštine, uključujući kinotečnu djelatnost, filmske festivale i druge audiovizualne manifestacije te djelatnosti razvijanja audiovizualne kulture, programi promocije i prodaje hrvatskih audiovizualnih djela, međunarodna suradnja, proučavanje i kritičko vrednovanje audiovizualnih djelatnosti, izdavaštvo u području audiovizualnih djelatnosti, programi stručnoga usavršavanja i/ili edukacije i programi audiovizualnih udruga i organizacija
f) koregulacija je uređenje određenih pitanja koja moraju biti općenito prihvaćena od glavnih dionika u Republici Hrvatskoj na koje se primjenjuju pojedine odredbe ovoga Zakona te odobreno od Hrvatskog audiovizualnog vijeća
g) samoregulacija predstavlja vrstu dobrovoljne inicijative koja omogućuje dionicima u Republici Hrvatskoj na koje se primjenjuju odredbe ovoga Zakona da donesu zajedničke smjernice međusobno i za sebe same
h) hrvatski film je:
– film čiji je redatelj i/ili producent državljanin Republike Hrvatske ili je producent pravna osoba sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i film u kojemu je sudjelovanje hrvatskih autora, glumaca i drugih hrvatskih umjetnika i djelatnika i/ili hrvatskoga kapitala od većeg značenja
– film proizveden od jednog ili više hrvatskih producenata s najmanje jednim hrvatskim autorom i s pretežnim dijelom hrvatskih filmskih djelatnika, kao i film proizveden u suradnji s inozemnim producentom sukladno međunarodnim ugovorima kojima se uređuje filmska odnosno kinematografska koprodukcija, kojih je Republika Hrvatska stranka
i) producent audiovizualnog djela je fizička osoba obrtnik, osoba koja obavlja samostalnu djelatnost ili pravna osoba, koja pokreće proces produkcije audiovizualnog djela i sveobuhvatno nadzire njegovu proizvodnju, u svoje ime prikuplja financijska sredstva, organizira proizvodnju i preuzima odgovornost za ukupno financijsko poslovanje i kvalitetu djela te zajedno s redateljem i autorskom ekipom sudjeluje u stvaranju audiovizualnog djela i njegovoj promidžbi, plasiranju na filmske festivale i eksploataciji
j) pojmovi autor, autorsko djelo, audiovizualne medijske usluge, elektroničke publikacije, audiovizualne medijske usluge na zahtjev, prijenos i/ili retransmisija audiovizualnih programa, televizijski programski kanali, koprodukcija, koproducent, koncesionar, operator, nakladnici televizijskih programa, europsko audiovizualno djelo, fiksacija, neovisni producent, kao i drugi pojmovi iz područja intelektualnoga vlasništva, elektroničkih medija i elektroničkih komunikacija imaju značenje uređeno posebnim zakonima kojima se uređuju autorska i srodna prava, elektronički mediji i elektroničke komunikacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 10.
Posebni programi u području audiovizualnih djelatnosti ostvaruju se na temelju sporazuma i/ili ugovora o suradnji i/ili sufinanciranju koje Centar može sklapati, na nacionalnoj i međunarodnoj razini, s tijelima državne i javne uprave, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, visokoškolskim obrazovnim institucijama te drugim pravnim osobama, kojima se pridonosi ostvarenju ciljeva i provedbi Nacionalnog programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija
Članak 13.
(1) Pravo na financijski poticaj iz članka 12. ovoga Zakona imaju pravne osobe registrirane u Republici Hrvatskoj za proizvodnju audiovizualnih djela iz stavka 2. ovoga članka koje ispunjavaju kriterije o vrsti audiovizualnog djela, ostvarenom broju bodova u kvalifikacijskom testu u dijelu kulturnog sadržaja, doprinosu ljudskih potencijala Republike Hrvatske, korištenju produkcijskih potencijala u Republici Hrvatskoj, iznosu ukupnih troškova učinjenih u Republici Hrvatskoj u okviru proizvodnje audiovizualnog djela, kao i druge uvjete propisane pravilnikom kojim se uređuje poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(2) Pravo na financijski poticaj iz članka 12. ovoga Zakona ostvaruje se za igrane, animirane i dokumentarne filmove, televizijske filmove i televizijske serije, koji se proizvode u cijelosti ili djelomično u Republici Hrvatskoj, a koji su namijenjeni javnom prikazivanju te ispunjavaju kriterije određene ovim Zakonom i pravilnikom kojim se uređuje poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, bez obzira na to financiraju li se iz domaćih ili međunarodnih izvora.
(3) Prije početka proizvodnje djela iz stavka 2. ovoga članka u Republici Hrvatskoj pravna osoba iz stavka 1. ovoga članka podnosi Centru zahtjev za ostvarivanje prava na financijski poticaj.
(4) O zahtjevu iz stavka 3. ovoga članka odlučuje Centar rješenjem na prijedlog Povjerenstva za poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela, koje se imenuje i razrješuje u skladu s pravilnikom kojim se uređuje poticanje ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela.
(5) Rješenjem iz stavka 4. ovoga članka jamči se podnositelju zahtjeva ostvarivanje prava na financijski poticaj u određenome iznosu po završetku proizvodnje audiovizualnog djela u Republici Hrvatskoj u okviru osiguranih sredstava namijenjenih za mjere poticaja.
(6) Protiv rješenja Centra iz stavka 4. ovoga članka može se podnijeti žalba ministarstvu nadležnom za poslove kulture.
(7) Po završetku proizvodnje audiovizualnog djela u Republici Hrvatskoj pravna osoba kojoj je odobren zahtjev iz stavka 3. ovoga članka dužna je Centru dostaviti, u rješenjem utvrđenome roku, svu potrebnu dokumentaciju kojom dokazuje da su ispunjeni svi propisani uvjeti i rokovi za ostvarivanje financijskoga poticaja zajamčenoga navedenim rješenjem.
(8) Način ostvarivanja financijskoga poticaja iz članka 12. ovoga Zakona, kao i program potpora sukladno pravilima o državnim potporama pravilnikom propisuje ministar nadležan za poslove kulture na prijedlog Centra, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove financija.
Komentirate u ime: Ministarstvo kulture i medija