Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10-proč.tekst i 5/14-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA
PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 68/18, 110/18 i 32/20) stupio je na snagu stupio je na snagu u kolovozu 2018. Isti je Zakon donesen kako bi zamijenio dotadašnji Zakon o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“ , broj 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - pročišćeni tekst, 82/04, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11, 90/11, 144/12, 94/13, 153/13, 147/14 i 36/15) koji je imao brojne izmjene i dopune te je isti radi tih okolnosti i radi potrebe modernizacije sustava komunalnog gospodarstva, otklanjanja nejasnoća te pravnih praznina iz prakse kao i usklađenja s ostalim propisima bilo nužno zamijeniti novim propisom.
Zakon o komunalnom gospodarstvu tako uređuje načela komunalnog gospodarstva, obavljanje i financiranje komunalnih djelatnosti, građenje i održavanje komunalne infrastrukture, plaćanje komunalnog doprinosa i komunalne naknade, održavanje komunalnog reda i druga pitanja važna za komunalno gospodarstvo.
U praksi, odnosno primjeni Zakona o komunalnom gospodarstvu javile su se dvojbe o načinu primjene odredbe članka 97. stavka 3. toga Zakona kojim je uređena mogućnost umanjenja plaćanja komunalne naknade za hotele, turistička naselja i kampove, tj. određivanje maksimalnog iznosa godišnje komunalne naknade kojeg ti subjekti kao obveznici komunalne naknade mogu platiti. Naime, pitanje koje se pojavljuje u vezi primjene predmetne odredbe je računa li se propisano ograničenje od 1,5% od ukupnog godišnjeg prihoda obveznika iz prethodne godine ili od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog u hotelima, turističkim naseljima i kampovima koji se nalaze na području dotične jedinice lokalne samouprave. Dvojbu izaziva izričaj sadašnje odredbe iz kojeg adresati ne razaznaju sa sigurnošću koji iznos predstavlja maksimalan iznos komunalne naknade koja se obvezniku može utvrditi. Navedena dvojba uočena je i postoji u praksi kako kod obveznika plaćanja komunalne naknade tako i kod tijela jedinica lokalne samouprave koja donose rješenja o komunalnoj naknadi. Također, a s obzirom na gospodarsku veličinu subjekata u sektoru turizma upitna je i svrsishodnost sadašnje odredbe prema kojoj do umanjenja plaćanja komunalne naknade ne bi dolazilo jer zbroj prihoda svih hotela, turističkih naselja i kampova na području jedinice lokalne samouprave je najčešće iznos od kojeg je 1,5% veći iznos nego iznos komunalne naknade koji se utvrdi da pojedini obveznik mora platiti.
Nadalje, primjenom Zakona o komunalnom gospodarstvu uočena je problematika vezana uz izvršenja rješenja o komunalnoj naknadi te izvršenja rješenja o komunalnom doprinosu. Naime, odredbama članaka 83. stavka 3. i članka 100. stavka 3. Zakona o komunalnom gospodarstvu je propisano da se rješenje o komunalnom doprinosu i rješenje o komunalnoj naknadi donosi i ovršava u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuje opći odnos između poreznih obveznika i poreznih tijela, tj. sukladno Općem poreznom zakonu. Opći porezni zakon propisuje mogućnost neposrednog rješavanja, u kojem slučaju žalba izjavljena na rješenja ne odgađa izvršenje rješenja. Kada je riječ o postupcima donošenja rješenja o komunalnom doprinosu i rješenja o komunalnoj naknadi odredbe Općeg poreznog zakona koje propisuju da žalba ne odgađa izvršenje rješenja doneseno neposrednim rješavanjem ne mogu se primijeniti jer se predmetna rješenja ne donose neposrednim rješavanjem. Međutim uočeno je da mnoga tijela nadležna za donošenje tih rješenja svejedno u tim rješenjima navode da žalba na rješenja ne odgađa njihovo izvršenje. Isto dovodi do problema u praksi jer u žalbenom postupku postoji mogućnost poništavanja rješenja o komunalnoj naknadi i komunalnom doprinosu, dok se u isto vrijeme ta rješenja prisilno izvršavaju.
Naposlijetku, potrebno je važeći Zakon o komunalnom gospodarstvu uskladiti sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) u pogledu naziva tijela državne uprave. Naime, tim Zakonom propisano je da su ministarstva tijela državne uprave, a ne više središnja tijela državne uprave.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-izrijekom se propisuje da žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnom doprinosu kao i žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnoj naknadi odgađa izvršenje tog rješenja
-uređuje se pitanje najvećeg iznosa komunalne naknade koji se može odrediti za plaćanje pojedinom hotelu, turističkom naselju te kampu
-proširuju se slučajevi u kojim se može izreći novčana kazna osobama u provedbi nadzora komunalnog redara
-zasebno se uređuje pitanje novčane kazne koju osobama u provedbi nadzora komunalnog redara počini fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost
-naziv tijela državne uprave usklađuje se sa Zakonom o sustavu državne uprave
-iznos prekršajnih kazni u kunama se zamjenjuje iznosom u eurima.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Donošenjem ovoga Zakona otklanjaju se uočeni navedeni nedostaci i problemi u primjeni Zakona o komunalnom gospodarstvu. Kako je jasna i razumljiva primjena ovoga Zakona iznimno bitna vrlo velikom broju adresata, uključujući sve općine i gradove u Republici Hrvatskoj donošenjem ovog Zakona će se otkloniti dvojbu u njegovoj primjeni te istovremeno ujednačiti njegova provedba preciznijim i jasnijim odredbama koje će poboljšati primjenu Zakona.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O KOMUNALNOM GOSPODARSTVU
Članak 1.
U Zakonu o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 68/18, 110/18 i 32/20) u članku 56. riječ: „središnje“ briše se.
Članak 2.
U članku 90. ispred riječi: „Protiv“ stavlja se oznaka stavka: „(1)“.
U stavku 1. riječ: „središnje“ briše se.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnom doprinosu uvijek odgađa njegovo izvršenje.“.
Članak 3.
U članku 97. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Za hotele, turistička naselja i kampove visina godišnje komunalne naknade ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda obveznika komunalne naknade iz prethodne godine, ostvarenog u hotelu, turističkom naselju i kampu za koji se plaća komunalna naknada.“.
Članak 4.
U članku 102. ispred riječi: „Protiv“ stavlja se oznaka stavka: „(1)“.
U stavku 1. riječ: „središnje“ briše se.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnoj naknadi uvijek odgađa njegovo izvršenje.“.
Članak 5.
U članku 108. riječ: „središnje“ briše se.
Članak 6.
U članku 112. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Za prekršaj propisan ovim Zakonom ili odlukom o komunalnom redu, koji u nadzoru utvrdi komunalni redar, optužni prijedlog odnosno obvezni prekršajni nalog podnosi upravno tijelo.“.
Članak 7.
U članku 117. stavku 1. riječ: „središnje“ briše se.
Članak 8.
U članku 118. riječ: „središnje“ briše se.
Članak 9.
U članku 121. stavku 1. riječ: „središnjeg“ briše se.
U stavku 2. riječ: „središnjeg“ briše se.
Članak 10.
U članku 122. stavku 1. riječi: „10.000,00 do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 do 2.650,00 eura“.
Članak 11.
U članku 123. stavku 1. riječi: „50.000,00 do 200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.600,00 do 26.500,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „5000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 do 6.600,00 eura“.
U stavku 3. riječi: „15.000,00 do 30.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.990,00 do 3.980,00 eura“.
Članak 12.
Članak 124. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom u iznosu od 1.320,00 do 5.300,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. komunalnom redaru ne omogući pregled isprave (osobne iskaznice, putovnice, izvoda iz sudskog registra i sl.), na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke, kao i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora (članak 112. stavak 1. točka 1.)
2. kao stranka odnosno odgovorna osoba stranke na pisano traženje komunalnog redara istom ne da točne i potpune podatke te mu ne dostavi dokumentaciju potrebnu u nadzoru (članak 112. stavak 1. točka 3.)
3. komunalnog redara ometa u provedbi nadzora (članak 112. stavak 1. točke 4. i 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 330,00 do 1.320,00 eura.
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koji je počinila u vezi s obavljanjem njezinog obrta ili samostalne djelatnosti novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 2.000,00 eura.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 330,00 do 1.320,00 eura kaznit će se fizička osoba za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.“.
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 13.
Postupci utvrđivanja i naplate komunalne naknade na temelju Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 86/18, 110/18 i 32/20) započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti će se na temelju tog Zakona.
Članak 14.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članke 1., 2. stavak 2., 4. stavak 2., 5., 7., 8. i 9.
Odredbama ovih članaka važeći Zakon o komunalnom gospodarstvu usklađuje se sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) u pogledu naziva tijela državne uprave.
Uz članke 2. i 4.
Odredbama ovih članaka propisuje se da žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnom doprinosu odnosno rješenja o komunalnoj naknadi odgađa njegovo izvršenje čime se postiže ujednačena primjena propisa i ujednačeno postupanje tijela nadležnih za donošenje i ovrhu tih rješenja, a podredno se povećava sigurnost obveznika plaćanja komunalne naknade i komunalnog doprinosa.
Uz članak 3.
Odredbom ovoga članka u članku 97. važećeg Zakona mijenja se stavak 3. na način da se propisuje da za hotele, turistička naselja i kampove visina godišnje komunalne naknade ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda obveznika komunalne naknade iz prethodne godine, ostvarenog u hotelu, turističkom naselju i kampu za koji se plaća komunalna naknada. Na taj način se precizira i jasnije propisuje koji iznos predstavlja maksimalan iznos komunalne naknade za navedene obveznike.
Uz članak 6.
Odredbom ovoga članka u članku 112. stavak 3. mijenja se na način da se propisuje da za prekršaj propisan Zakonom o komunalnom gospodarstvu ili odlukom o komunalnom redu, koji u nadzoru utvrdi komunalni redar, optužni prijedlog odnosno obvezni prekršajni nalog podnosi upravno tijelo.
Uz članke 10., 11. i 12.
Odredbama ovih članaka zamjenjuju se iznosi u kunama s iznosima u eurima u člancima 122, 123. i 124. važećeg Zakona radi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 13.
Odredbom ovoga članka ovoga članka propisuje se da će se postupci utvrđivanja i naplate komunalne naknade na temelju Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 86/18, 110/18 i 32/20) započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti će se na temelju tog Zakona.
Uz članak 14.
Odredbom ovoga članka određuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 56.
Gradonačelnik odnosno općinski načelnik jedinice lokalne samouprave na čijem se području isporučuje komunalna usluga dužan je u roku od 15 dana od dana primjene nove cijene komunalne usluge o tome obavijestiti središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove gospodarstva i upravno tijelo županije nadležno za poslove gospodarstva.
Članak 90.
Protiv rješenja o komunalnom doprinosu i rješenja o njegovoj ovrsi, rješenja o njegovoj izmjeni, dopuni, ukidanju ili poništenju, rješenja o odbijanju ili odbacivanju zahtjeva za donošenje tog rješenja te rješenja o obustavi postupka može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbi protiv rješenja koja donosi upravno tijelo Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
Članak 97.
(1) Koeficijent namjene (Kn) ovisno o vrsti nekretnine i djelatnosti koja se obavlja iznosi za:
1. stambeni prostor 1,00
2. stambeni i poslovni prostor koji koriste neprofitne udruge građana 1,00
3. garažni prostor 1,00
4. poslovni prostor koji služi za proizvodne djelatnosti ne može biti manji od 1,00 ni veći od 5,00
5. poslovni prostor koji služi za djelatnosti koje nisu proizvodne ne može biti manji od 1,00 ni veći od 10,00
6. građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti može biti najviše 10% koeficijenta namjene koji je određen za poslovni prostor
7. neizgrađeno građevinsko zemljište 0,05.
(2) Za poslovni prostor i građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti, kad se poslovna djelatnost ne obavlja više od šest mjeseci u kalendarskoj godini, koeficijent namjene umanjuje se za 50%, ali ne može biti manji od koeficijenta namjene za stambeni prostor odnosno za neizgrađeno građevinsko zemljište.
(3) Za hotele, apartmanska naselja i kampove visina godišnje komunalne naknade ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda iz prethodne godine, ostvarenog u hotelima, apartmanskim naseljima i kampovima koji se nalaze na području dotične jedinice lokalne samouprave.
Članak 102.
Protiv rješenja o komunalnoj naknadi i rješenja o njegovoj ovrsi te rješenja o obustavi postupka može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbi protiv rješenja koja donosi upravno tijelo Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
Članak 108.
Protiv upravnih akata koje donosi upravno tijelo u obavljanju poslova iz članka 107. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbi protiv upravnih akata koje donosi upravno tijelo Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, ako posebnim zakonom nije propisano drukčije.
Članak 112.
(1) U provedbi nadzora nad provedbom odluke o komunalnom redu komunalni redar je ovlašten:
1. zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica, izvod iz sudskog registra i sl.) na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke, kao i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora
2. uzimati izjave od odgovornih osoba radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi, kao i od drugih osoba nazočnih prilikom nadzora
3. zatražiti pisanim putem od stranke točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu u nadzoru
4. prikupljati dokaze i utvrđivati činjenično stanje na vizualni i drugi odgovarajući način (fotografiranjem, snimanjem kamerom, videozapisom i sl.)
5. obavljati i druge radnje u svrhu provedbe nadzora.
(2) U provedbi nadzora nad provedbom odluke o komunalnom redu komunalni redar ima pravo i obvezu rješenjem ili na drugi propisani način narediti fizičkim i pravnim osobama mjere za održavanje komunalnog reda propisane odlukom o komunalnom redu odnosno druge mjere propisane zakonom.
(3) Optužni prijedlog za prekršaj propisan ovim Zakonom ili odlukom o komunalnom redu koji u nadzoru utvrdi komunalni redar podnosi upravno tijelo.
Članak 117.
(1) Protiv upravnih akata koje donosi komunalni redar može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbama protiv upravnih akata koje donosi komunalni redar Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
(2) Žalba izjavljena protiv rješenja komunalnog redara ne odgađa njegovo izvršenje.
DIO PETI NADZOR
Članak 118.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
Članak 121.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavljaju ovlašteni državni službenici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove financija.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi ovoga Zakona kojima se uređuju opći uvjeti isporuke i cijene komunalnih usluga obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove gospodarstva.
Članak 122.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u jedinici lokalne samouprave koja potroši sredstva komunalnog doprinosa protivno njihovoj namjeni (članak 76. stavak 2.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka odgovorna osoba je gradonačelnik odnosno općinski načelnik.
Članak 123.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 200.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba isporučitelj komunalne usluge ako:
1. bez opravdanog razloga prekine isporučivati komunalnu uslugu ili obustavi isporuku komunalne usluge korisniku (članak 29. stavak 2.)
2. ne pribavi prethodnu suglasnost predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave za opće uvjete isporuke komunalne usluge i/ili izmjene i dopune općih uvjeta isporuke komunalne usluge (članak 30. stavak 2.)
3. ne objavi opće uvjete isporuke komunalne usluge u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave, na njezinim mrežnim stranicama te na svojoj oglasnoj ploči i mrežnim stranicama (članak 30. stavak 4.)
4. se ne pridržava općih uvjeta isporuke komunalne usluge i ugovora o isporuci komunalne usluge (članak 30. stavak 7.)
5. obavlja komunalnu djelatnost, a ne ispunjava uvjete propisane glede organizacijskog oblika obavljanja komunalnih djelatnosti (članak 33. stavak 1.)
6. uz povjerenu komunalnu djelatnost obavlja i drugu djelatnost od općeg interesa i/ili tržišnu gospodarsku djelatnost, a računovodstvene poslove za te djelatnosti ne obavlja odvojeno (članak 34. stavak 3.)
7. ne pribavi prethodnu suglasnost gradonačelnika odnosno općinskog načelnika jedinice lokalne samouprave za cjenik komunalnih usluga ili njegovu izmjenu ili dopunu (članak 55. stavak 1.)
8. cjenik komunalnih usluga ili njegovu izmjenu ili dopunu ne objavi na svojoj oglasnoj ploči i na svojim mrežnim stranicama (članak 55. stavak 7.)
9. se ne pridržava cjenika komunalnih usluga (članak 55. stavak 8.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 5000,00 do 50.000,00 kuna.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba isporučitelj komunalne usluge za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 124.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 40.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. komunalnom redaru ne omogući pregled isprave (osobne iskaznice, putovnice, izvoda iz sudskog registra i sl.), na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke, kao i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora (članak 112. stavak 1. točka 1.)
2. komunalnog redara ometa u provedbi nadzora (članak 112. stavak 1. točke 4. i 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2500,00 do 10.000,00 kuna.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 2500,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
Zagreb, siječanj 2024.
Predlagatelj :
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine
Predmet :
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu
__________________________________________________________________________
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O KOMUNALNOM GOSPODARSTVU
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10-proč.tekst i 5/14-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA
PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 68/18, 110/18 i 32/20) stupio je na snagu stupio je na snagu u kolovozu 2018. Isti je Zakon donesen kako bi zamijenio dotadašnji Zakon o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“ , broj 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - pročišćeni tekst, 82/04, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11, 90/11, 144/12, 94/13, 153/13, 147/14 i 36/15) koji je imao brojne izmjene i dopune te je isti radi tih okolnosti i radi potrebe modernizacije sustava komunalnog gospodarstva, otklanjanja nejasnoća te pravnih praznina iz prakse kao i usklađenja s ostalim propisima bilo nužno zamijeniti novim propisom.
Zakon o komunalnom gospodarstvu tako uređuje načela komunalnog gospodarstva, obavljanje i financiranje komunalnih djelatnosti, građenje i održavanje komunalne infrastrukture, plaćanje komunalnog doprinosa i komunalne naknade, održavanje komunalnog reda i druga pitanja važna za komunalno gospodarstvo.
U praksi, odnosno primjeni Zakona o komunalnom gospodarstvu javile su se dvojbe o načinu primjene odredbe članka 97. stavka 3. toga Zakona kojim je uređena mogućnost umanjenja plaćanja komunalne naknade za hotele, turistička naselja i kampove, tj. određivanje maksimalnog iznosa godišnje komunalne naknade kojeg ti subjekti kao obveznici komunalne naknade mogu platiti. Naime, pitanje koje se pojavljuje u vezi primjene predmetne odredbe je računa li se propisano ograničenje od 1,5% od ukupnog godišnjeg prihoda obveznika iz prethodne godine ili od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog u hotelima, turističkim naseljima i kampovima koji se nalaze na području dotične jedinice lokalne samouprave. Dvojbu izaziva izričaj sadašnje odredbe iz kojeg adresati ne razaznaju sa sigurnošću koji iznos predstavlja maksimalan iznos komunalne naknade koja se obvezniku može utvrditi. Navedena dvojba uočena je i postoji u praksi kako kod obveznika plaćanja komunalne naknade tako i kod tijela jedinica lokalne samouprave koja donose rješenja o komunalnoj naknadi. Također, a s obzirom na gospodarsku veličinu subjekata u sektoru turizma upitna je i svrsishodnost sadašnje odredbe prema kojoj do umanjenja plaćanja komunalne naknade ne bi dolazilo jer zbroj prihoda svih hotela, turističkih naselja i kampova na području jedinice lokalne samouprave je najčešće iznos od kojeg je 1,5% veći iznos nego iznos komunalne naknade koji se utvrdi da pojedini obveznik mora platiti.
Nadalje, primjenom Zakona o komunalnom gospodarstvu uočena je problematika vezana uz izvršenja rješenja o komunalnoj naknadi te izvršenja rješenja o komunalnom doprinosu. Naime, odredbama članaka 83. stavka 3. i članka 100. stavka 3. Zakona o komunalnom gospodarstvu je propisano da se rješenje o komunalnom doprinosu i rješenje o komunalnoj naknadi donosi i ovršava u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuje opći odnos između poreznih obveznika i poreznih tijela, tj. sukladno Općem poreznom zakonu. Opći porezni zakon propisuje mogućnost neposrednog rješavanja, u kojem slučaju žalba izjavljena na rješenja ne odgađa izvršenje rješenja. Kada je riječ o postupcima donošenja rješenja o komunalnom doprinosu i rješenja o komunalnoj naknadi odredbe Općeg poreznog zakona koje propisuju da žalba ne odgađa izvršenje rješenja doneseno neposrednim rješavanjem ne mogu se primijeniti jer se predmetna rješenja ne donose neposrednim rješavanjem. Međutim uočeno je da mnoga tijela nadležna za donošenje tih rješenja svejedno u tim rješenjima navode da žalba na rješenja ne odgađa njihovo izvršenje. Isto dovodi do problema u praksi jer u žalbenom postupku postoji mogućnost poništavanja rješenja o komunalnoj naknadi i komunalnom doprinosu, dok se u isto vrijeme ta rješenja prisilno izvršavaju.
Naposlijetku, potrebno je važeći Zakon o komunalnom gospodarstvu uskladiti sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) u pogledu naziva tijela državne uprave. Naime, tim Zakonom propisano je da su ministarstva tijela državne uprave, a ne više središnja tijela državne uprave.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
- izrijekom se propisuje da žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnom doprinosu kao i žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnoj naknadi odgađa izvršenje tog rješenja
- uređuje se pitanje najvećeg iznosa komunalne naknade koji se može odrediti za plaćanje pojedinom hotelu, turističkom naselju te kampu
- proširuju se slučajevi u kojim se može izreći novčana kazna osobama u provedbi nadzora komunalnog redara
- zasebno se uređuje pitanje novčane kazne koju osobama u provedbi nadzora komunalnog redara počini fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost
- naziv tijela državne uprave usklađuje se sa Zakonom o sustavu državne uprave
- iznos prekršajnih kazni u kunama se zamjenjuje iznosom u eurima.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Donošenjem ovoga Zakona otklanjaju se uočeni navedeni nedostaci i problemi u primjeni Zakona o komunalnom gospodarstvu. Kako je jasna i razumljiva primjena ovoga Zakona iznimno bitna vrlo velikom broju adresata, uključujući sve općine i gradove u Republici Hrvatskoj donošenjem ovog Zakona će se otkloniti dvojbu u njegovoj primjeni te istovremeno ujednačiti njegova provedba preciznijim i jasnijim odredbama koje će poboljšati primjenu Zakona.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O KOMUNALNOM GOSPODARSTVU
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 1.
U Zakonu o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 68/18, 110/18 i 32/20) u članku 56. riječ: „središnje“ briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 2.
U članku 90. ispred riječi: „Protiv“ stavlja se oznaka stavka: „(1)“.
U stavku 1. riječ: „središnje“ briše se.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnom doprinosu uvijek odgađa njegovo izvršenje.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 3.
U članku 97. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Za hotele, turistička naselja i kampove visina godišnje komunalne naknade ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda obveznika komunalne naknade iz prethodne godine, ostvarenog u hotelu, turističkom naselju i kampu za koji se plaća komunalna naknada.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 4.
U članku 102. ispred riječi: „Protiv“ stavlja se oznaka stavka: „(1)“.
U stavku 1. riječ: „središnje“ briše se.
Iza stavka 1. dodaje se stavak 2. koji glasi:
„(2) Žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnoj naknadi uvijek odgađa njegovo izvršenje.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 5.
U članku 108. riječ: „središnje“ briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 6.
U članku 112. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Za prekršaj propisan ovim Zakonom ili odlukom o komunalnom redu, koji u nadzoru utvrdi komunalni redar, optužni prijedlog odnosno obvezni prekršajni nalog podnosi upravno tijelo.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 7.
U članku 117. stavku 1. riječ: „središnje“ briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 8.
U članku 118. riječ: „središnje“ briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 9.
U članku 121. stavku 1. riječ: „središnjeg“ briše se.
U stavku 2. riječ: „središnjeg“ briše se.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 10.
U članku 122. stavku 1. riječi: „10.000,00 do 20.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.320,00 do 2.650,00 eura“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 11.
U članku 123. stavku 1. riječi: „50.000,00 do 200.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „6.600,00 do 26.500,00 eura“.
U stavku 2. riječi: „5000,00 do 50.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „660,00 do 6.600,00 eura“.
U stavku 3. riječi: „15.000,00 do 30.000,00 kuna“ zamjenjuju se riječima: „1.990,00 do 3.980,00 eura“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 12.
Članak 124. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom u iznosu od 1.320,00 do 5.300,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. komunalnom redaru ne omogući pregled isprave (osobne iskaznice, putovnice, izvoda iz sudskog registra i sl.), na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke, kao i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora (članak 112. stavak 1. točka 1.)
2. kao stranka odnosno odgovorna osoba stranke na pisano traženje komunalnog redara istom ne da točne i potpune podatke te mu ne dostavi dokumentaciju potrebnu u nadzoru (članak 112. stavak 1. točka 3.)
3. komunalnog redara ometa u provedbi nadzora (članak 112. stavak 1. točke 4. i 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 330,00 do 1.320,00 eura .
(3) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik i osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost koji je počinila u vezi s obavljanjem njezinog obrta ili samostalne djelatnosti novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 2.000,00 eura.
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 330,00 do 1.320,00 eura kaznit će se fizička osoba za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
PRIJELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 13.
Postupci utvrđivanja i naplate komunalne naknade na temelju Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 86/18, 110/18 i 32/20) započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti će se na temelju tog Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 14.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članke 1., 2. stavak 2., 4. stavak 2., 5., 7., 8. i 9.
Odredbama ovih članaka važeći Zakon o komunalnom gospodarstvu usklađuje se sa Zakonom o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) u pogledu naziva tijela državne uprave.
Uz članke 2. i 4.
Odredbama ovih članaka propisuje se da žalba izjavljena protiv rješenja o komunalnom doprinosu odnosno rješenja o komunalnoj naknadi odgađa njegovo izvršenje čime se postiže ujednačena primjena propisa i ujednačeno postupanje tijela nadležnih za donošenje i ovrhu tih rješenja, a podredno se povećava sigurnost obveznika plaćanja komunalne naknade i komunalnog doprinosa.
Uz članak 3.
Odredbom ovoga članka u članku 97. važećeg Zakona mijenja se stavak 3. na način da se propisuje da z a hotele, turistička naselja i kampove visina godišnje komunalne naknade ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda obveznika komunalne naknade iz prethodne godine, ostvarenog u hotelu, turističkom naselju i kampu za koji se plaća komunalna naknada. Na taj način se precizira i jasnije propisuje koji iznos predstavlja maksimalan iznos komunalne naknade za navedene obveznike.
Uz članak 6.
Odredbom ovoga članka u članku 112. stavak 3. mijenja se na način da se propisuje da za prekršaj propisan Zakonom o komunalnom gospodarstvu ili odlukom o komunalnom redu, koji u nadzoru utvrdi komunalni redar, optužni prijedlog odnosno obvezni prekršajni nalog podnosi upravno tijelo.
Uz članke 10., 11. i 12.
Odredbama ovih članaka zamjenjuju se iznosi u kunama s iznosima u eurima u člancima 122, 123. i 124. važećeg Zakona radi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 13.
Odredbom ovoga članka ovoga članka propisuje se da će se postupci utvrđivanja i naplate komunalne naknade na temelju Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 86/18, 110/18 i 32/20) započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršiti će se na temelju tog Zakona.
Uz članak 14.
Odredbom ovoga članka određuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 56.
Gradonačelnik odnosno općinski načelnik jedinice lokalne samouprave na čijem se području isporučuje komunalna usluga dužan je u roku od 15 dana od dana primjene nove cijene komunalne usluge o tome obavijestiti središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove gospodarstva i upravno tijelo županije nadležno za poslove gospodarstva.
Članak 90.
Protiv rješenja o komunalnom doprinosu i rješenja o njegovoj ovrsi, rješenja o njegovoj izmjeni, dopuni, ukidanju ili poništenju, rješenja o odbijanju ili odbacivanju zahtjeva za donošenje tog rješenja te rješenja o obustavi postupka može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbi protiv rješenja koja donosi upravno tijelo Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
Članak 97.
(1) Koeficijent namjene (Kn) ovisno o vrsti nekretnine i djelatnosti koja se obavlja iznosi za:
1. stambeni prostor 1,00
2. stambeni i poslovni prostor koji koriste neprofitne udruge građana 1,00
3. garažni prostor 1,00
4. poslovni prostor koji služi za proizvodne djelatnosti ne može biti manji od 1,00 ni veći od 5,00
5. poslovni prostor koji služi za djelatnosti koje nisu proizvodne ne može biti manji od 1,00 ni veći od 10,00
6. građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti može biti najviše 10% koeficijenta namjene koji je određen za poslovni prostor
7. neizgrađeno građevinsko zemljište 0,05.
(2) Za poslovni prostor i građevinsko zemljište koje služi obavljanju poslovne djelatnosti, kad se poslovna djelatnost ne obavlja više od šest mjeseci u kalendarskoj godini, koeficijent namjene umanjuje se za 50%, ali ne može biti manji od koeficijenta namjene za stambeni prostor odnosno za neizgrađeno građevinsko zemljište.
(3) Za hotele, apartmanska naselja i kampove visina godišnje komunalne naknade ne može biti veća od 1,5% ukupnoga godišnjeg prihoda iz prethodne godine, ostvarenog u hotelima, apartmanskim naseljima i kampovima koji se nalaze na području dotične jedinice lokalne samouprave.
Članak 102.
Protiv rješenja o komunalnoj naknadi i rješenja o njegovoj ovrsi te rješenja o obustavi postupka može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbi protiv rješenja koja donosi upravno tijelo Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
Članak 108.
Protiv upravnih akata koje donosi upravno tijelo u obavljanju poslova iz članka 107. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbi protiv upravnih akata koje donosi upravno tijelo Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, ako posebnim zakonom nije propisano drukčije.
Članak 112.
(1) U provedbi nadzora nad provedbom odluke o komunalnom redu komunalni redar je ovlašten:
1. zatražiti i pregledati isprave (osobna iskaznica, putovnica, izvod iz sudskog registra i sl.) na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke, kao i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora
2. uzimati izjave od odgovornih osoba radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu izravno utvrditi, kao i od drugih osoba nazočnih prilikom nadzora
3. zatražiti pisanim putem od stranke točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu u nadzoru
4. prikupljati dokaze i utvrđivati činjenično stanje na vizualni i drugi odgovarajući način (fotografiranjem, snimanjem kamerom, videozapisom i sl.)
5. obavljati i druge radnje u svrhu provedbe nadzora.
(2) U provedbi nadzora nad provedbom odluke o komunalnom redu komunalni redar ima pravo i obvezu rješenjem ili na drugi propisani način narediti fizičkim i pravnim osobama mjere za održavanje komunalnog reda propisane odlukom o komunalnom redu odnosno druge mjere propisane zakonom.
(3) Optužni prijedlog za prekršaj propisan ovim Zakonom ili odlukom o komunalnom redu koji u nadzoru utvrdi komunalni redar podnosi upravno tijelo.
Članak 117.
(1) Protiv upravnih akata koje donosi komunalni redar može se izjaviti žalba o kojoj odlučuje upravno tijelo županije nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, a o žalbama protiv upravnih akata koje donosi komunalni redar Grada Zagreba odlučuje središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
(2) Žalba izjavljena protiv rješenja komunalnog redara ne odgađa njegovo izvršenje.
DIO PETI NADZOR
Članak 118.
Nadzor nad provedbom ovoga Zakona provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva.
Članak 121.
(1) Inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona obavljaju ovlašteni državni službenici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove financija.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, inspekcijski nadzor nad provedbom odredbi ovoga Zakona kojima se uređuju opći uvjeti isporuke i cijene komunalnih usluga obavljaju tržišni inspektori središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove gospodarstva.
Članak 122.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj odgovorna osoba u jedinici lokalne samouprave koja potroši sredstva komunalnog doprinosa protivno njihovoj namjeni (članak 76. stavak 2.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka odgovorna osoba je gradonačelnik odnosno općinski načelnik.
Članak 123.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 200.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba isporučitelj komunalne usluge ako:
1. bez opravdanog razloga prekine isporučivati komunalnu uslugu ili obustavi isporuku komunalne usluge korisniku (članak 29. stavak 2.)
2. ne pribavi prethodnu suglasnost predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave za opće uvjete isporuke komunalne usluge i/ili izmjene i dopune općih uvjeta isporuke komunalne usluge (članak 30. stavak 2.)
3. ne objavi opće uvjete isporuke komunalne usluge u službenom glasilu jedinice lokalne samouprave, na njezinim mrežnim stranicama te na svojoj oglasnoj ploči i mrežnim stranicama (članak 30. stavak 4.)
4. se ne pridržava općih uvjeta isporuke komunalne usluge i ugovora o isporuci komunalne usluge (članak 30. stavak 7.)
5. obavlja komunalnu djelatnost, a ne ispunjava uvjete propisane glede organizacijskog oblika obavljanja komunalnih djelatnosti (članak 33. stavak 1.)
6. uz povjerenu komunalnu djelatnost obavlja i drugu djelatnost od općeg interesa i/ili tržišnu gospodarsku djelatnost, a računovodstvene poslove za te djelatnosti ne obavlja odvojeno (članak 34. stavak 3.)
7. ne pribavi prethodnu suglasnost gradonačelnika odnosno općinskog načelnika jedinice lokalne samouprave za cjenik komunalnih usluga ili njegovu izmjenu ili dopunu (članak 55. stavak 1.)
8. cjenik komunalnih usluga ili njegovu izmjenu ili dopunu ne objavi na svojoj oglasnoj ploči i na svojim mrežnim stranicama (članak 55. stavak 7.)
9. se ne pridržava cjenika komunalnih usluga (članak 55. stavak 8.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 5000,00 do 50.000,00 kuna.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba isporučitelj komunalne usluge za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 124.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 40.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. komunalnom redaru ne omogući pregled isprave (osobne iskaznice, putovnice, izvoda iz sudskog registra i sl.), na temelju kojih može utvrditi identitet stranke odnosno zakonskog zastupnika stranke, kao i drugih osoba nazočnih prilikom nadzora (članak 112. stavak 1. točka 1.)
2. komunalnog redara ometa u provedbi nadzora (članak 112. stavak 1. točke 4. i 5.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 2500,00 do 10.000,00 kuna.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 2500,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se fizička osoba za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE