Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10-proč.tekst i 5/14-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA
PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o građevinskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 153/13 i 115/18) – u daljnjem tekstu: Zakon, stupio je na snagu 1. siječnja 2014. godine. Tim Zakonom bilo je uređeno ustrojstvo građevinske inspekcije, obavljanje inspekcijskog nadzora građenja, provedba stručnog nadzora građenja, održavanja i uporabe građevina, obavljanje nadzora građenja, provedbe zahvata u prostoru koji nisu građenje i održavanje građevina od strane jedinice lokalne samouprave, u svrhu zaštite javnog interesa u provedbi zakona i drugih propisa kojima se uređuju upravna područja gradnje i prostornoga uređenja.
Nadležnost za obavljanje poslova nadzora prema tom Zakonu bila je podijeljena na građevinsku inspekciju ustrojenu u tadašnjem ministarstvu nadležnom za poslove graditeljstva i prostornoga uređenja i na upravna tijela jedinica lokalne samouprave nadležna za poslove komunalnog gospodarstva.
Prema tom Zakonu inspekcijske poslove nadzora obavljali su građevinski inspektori tadašnjeg ministarstva nadležnog za poslove graditeljstva i prostornoga uređenja koji poslovi su uključivali inspekcijski nadzor građenja, provedbu stručnog nadzora građenja, održavanje i uporabe građevina, osim građevina čije građenje su nadzirala spomenuta upravna tijela jedinica lokalne samouprave.
S druge strane u nadležnosti upravnih tijela jedinica lokalne samouprave prema Zakonu je obavljanje nadzora u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema posebnom propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode:
-na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo i
-bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta.
Nadalje, upravna tijela obavljaju poslove nadzora u vezi s:
1. uklanjanjem ruševina zgrada
2. otklanjanjem oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koji nisu nosiva konstrukcija
3. provedbom zahvata u prostoru koji nisu građenje, osim rudarskih radova
4. dovršenjem zgrade u pogledu vanjskog izgleda i uređenja građevne čestice u skladu s građevinskom dozvolom
5. provedbom odluke o privremenoj zabrani izvođenja radova koju predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi na temelju posebnog zakona kojim se uređuje gradnja
6. izlaganjem energetskog certifikata.
Poslove nadzora koje na temelju ovoga Zakona obavlja upravno tijelo provode komunalni redari koji u obavljanju nadzora imaju propisane ovlasti i obveze te mjere koje su nadležni izricati prema strankama, odnosno počiniteljima.
Nadalje, 1. travnja 2019. godine stupio je na snagu Zakon o državnom inspektoratu („Narodne novine“, broj 115/18, 117/21 i 67/23). Tim Zakonom ustrojen je Državni inspektorat, a državni službenici zatečeni na radnim mjestima s ovlastima građevinskih inspektora u tadašnjem ministarstvu nadležnom za graditeljstvo i prostorno uređenje, preuzeti su u Državni inspektorat i smatraju se građevinskim inspektorima u smislu toga Zakona. Ujedno, tim Zakonom uređen je inspekcijski nadzor građevinskih inspektora te se od dana stupanja na snagu toga Zakona na obavljanje inspekcijskih poslova građevinskih inspektora Državnog inspektorata ne primjenjuju odredbe Zakona o građevinskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 153/13), osim u postupcima koji su započeti prema odredbama toga Zakona. Na snazi su ostale odredbe Zakona o građevinskoj inspekciji kojima se uređuju pitanja vezana uz postupanja upravnih tijela jedinica lokalne samouprave, odnosno postupanja komunalnih redara.
Imajući u vidu problem svih jedinica lokalne samouprave koji se odnosi na bespravnu gradnju, odnosno građenje bez potrebnih dozvola te relativno nedovoljan broj građevinskih inspektora koji postupaju na cijelom području Republike Hrvatske ovim Zakonom želi se doprinijeti efikasnijem postupanju protiv nezakonitih graditelja na način da se komunalnim redarima proširi ovlast djelovanja po pitanju sprječavanja bespravnog građenja.
U svrhu sprječavanja bespravnog građenja u samom začetku ovim Zakonom dopunjuju se odredbe važećeg Zakona o građevinskoj inspekciji tako da isti bude usklađen sa Zakonom o Državnom inspektoratu i da ne dovodi do neujednačenog postupanja građevinskih inspektora i komunalnih redara, odnosno da je jasno propisano što može poduzeti građevinski inspektor, a što komunalni redar.
U tu svrhu propisuje se da upravno tijelo jedinice lokalne samouprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, odnosno jedinstveni upravni odjel na čijem se području gradi, odnosno provodi zahvat u prostoru uz već propisane poslove nadzora obavlja i poslove obustave građenja zgrade.
U tome smislu, ovim Zakonom propisuje se da u provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču obustavu građenja zgrade ako se:
1. gradi bez izvršne građevinske dozvole ili drugog odgovarajućeg akta za građenje
2. gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi.
Ujedno, propisuje se da komunalni redar obustavu građenja zgrade provodi zatvaranjem gradilišta zgrade postavljanjem posebnog službenog znaka na gradilište, odnosno zgradu, te da je nakon zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom zabranjeno svako građenje na zatvorenom gradilištu do prestanka važenja mjere obustave građenja.
Također, propisuje se da u slučaju ako investitor, odnosno vlasnik i/ili izvođač nastavi graditi poslije zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom, komunalni redar provodi sprečavanje daljnjeg građenja izricanjem novčanih kazni.
Zbog činjenice većeg broja osoba koje će imati ovlast postupati prema nezakonitim graditeljima cijeni se da će ovaj Zakon doprinijeti efikasnijem sprječavanju bespravnog građenja.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
-proširuje se ovlast upravnog tijela jedinica lokalne samouprave nadležnih za poslove komunalnog gospodarstva
-tim tijelima daju se ovlasti da u provedbi nadzora mogu postupati po pitanju gradnje zgrada
-komunalnim redarima se u tome smislu daje ovlast da rješenjem naredi investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču obustavu građenja zgrade ako se gradi bez izvršne građevinske dozvole ili drugog odgovarajućeg akta za građenje, odnosno ako se gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi
-raspisuje se postupanje komunalnog redara u svezi s novim ovlastima.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Donošenje ovoga Zakona ima za cilj sprječavanje raširene pojave bespravne gradnje na način da se komunalnim redarima proširuju, odnosno daju određene ovlasti za postupanje u svezi s nezakonitom gradnjom. Naime, prepoznajući problem svih jedinica lokalne samouprave koji se odnosi na bespravnu gradnju, odnosno građenje bez potrebnih dozvola te relativno nedovoljan broj građevinskih inspektora koji postupaju na cijelom području Republike Hrvatske ovim Zakonom želi se poboljšati djelovanje protiv nezakonite gradnje na način da se komunalnim redarima prošire ovlasti kojima mogu sprječavati bespravnu gradnji. Ovlastima koje bi prema ovome Zakonu imali komunalni redari, isti mogu učinkovito i pravovremeno reagirati na nezakonitu gradnju i pritom sveukupno pridonijeti smanjenju te negativne pojave i zaštiti prostora.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA
ZAKONA O GRAĐEVINSKOJ INSPEKCIJI
Članak 1.
U Zakonu o građevinskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 153/13 i 115/18) u članku 2. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Upravno tijelo obavlja nadzor u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo, koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta te u drugim slučajevima propisanim ovim Zakonom.“.
U stavku 4. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
„3. obustavom građenja zgrada“.
Dosadašnje točke 3., 4., 5. i 6. postaju točke 4., 5., 6. i 7.
Članak 2.
U članku 51. iz točke 5. dodaje se nova točka 6. koja glasi:
„6. obustave građenja zgrade“.
Dosadašnje točke 6., 7. i 8. postaju točke 7., 8. i 9.
Članak 3.
Iza članka 57. dodaje se naslov: „Obustava građenja zgrade“i članci 57.a i 57.b koji glase:
„Članak 57.a
(1) U provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču obustavu građenja zgrade ako se:
1. gradi bez izvršne građevinske dozvole, odnosno drugog odgovarajućeg akta za građenje
2. gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi.
(2) Komunalni redar obustavu građenja zgrade provodi zatvaranjem gradilišta zgrade postavljanjem posebnog službenog znaka na gradilište, odnosno zgradu.
(3) Nakon zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom zabranjeno je svako građenje na zatvorenom gradilištu do prestanka važenja mjere obustave građenja.
(4) Ako investitor, odnosno vlasnik i/ili izvođač nastavi graditi poslije zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom, komunalni redar provodi sprečavanje daljnjeg građenja izricanjem novčanih kazni.
(5) Ako je stranka izvršila obvezu iz rješenja komunalnog redara iz stavka 1. ovoga članka ili iz nekog drugog razloga prestane obveza izvršenja tog rješenja, komunalni redar će po službenoj dužnosti rješenjem obustaviti postupak izvršenja tog rješenja.
(6) Način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara propisuje ministar pravilnikom.
Članak 57.b
(a) Rješenje o obustavi građenja zgrade dostavlja se radi znanja građevinskoj inspekciji bez odlaganja.
(b)Podaci iz rješenja iz stavka 1. ovoga članka evidentiraju se i objavljuju u informacijskom sustavu prostornog uređenja.
(3) Rješenje o obustavi građenja zgrade i zatvaranje gradilišta posebnim službenim znakom od strane komunalnog redara ne sprečava postupanje građevinskog inspektora u skladu s posebnim zakonom.“.
Prijelazna i završna odredba
Članak 4.
Ministar će donijeti pravilnik iz članka 3. ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Odredbom stavka 1. ovoga članka mijenja se stavak 3. članka 2. važećeg Zakona na način da se propisuje da upravno tijelo obavlja nadzor u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo, koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta te u drugim slučajevima propisanim ovim Zakonom.
Odredbom stavka 2. ovoga članka u stavku 4. članka 2. važećeg Zakona dodaje se nova točka 3. kojom se propisuje da upravno tijelo obavlja poslove nadzora u vezi s obustavom građenja zgrada.
Uz članak 2.
Odredbom ovoga članka dopunjuje se članak 51. važećeg Zakona na način da se propisuje da u provedbi nadzora komunalni redar ima pravo i obvezu strankama narediti poduzimanje mjere obustave građenja zgrade.
Uz članak 3.
Odredbama ovoga članka uređuju se pitanja vezana uz obustavu građenja zgrade, odnosno postupanja komunalnog redara u provedbi nadzora građenja zgrade.
Uz članak 4.
Odredbom ovoga članka u propisuje se da će ministar graditeljstva i prostornoga uređenja donijeti pravilnik o načinu zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 5.
Odredbom ovoga članka određuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Nadležnost za obavljanje poslova nadzora
Članak 2.
(1) Poslove inspekcijskog nadzora na temelju ovoga Zakona obavlja građevinski inspektor u ministarstvu nadležnom za poslove graditeljstva i prostornoga uređenja (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), a nadzor građenja i provedbe zahvata u prostoru koji nisu građenje upravno tijelo jedinice lokalne samouprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, odnosno jedinstveni upravni odjel na čijem se području gradi, odnosno provodi zahvat u prostoru (u daljnjem tekstu: upravno tijelo).
(2) Građevinski inspektor obavlja inspekcijski nadzor građenja, provedbe stručnog nadzora građenja, održavanja i uporabe građevina, osim građevina čije građenje nadzire upravno tijelo.
(3) Upravno tijelo obavlja nadzor u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema posebnom propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode:
1. na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo i
2. bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta.
(4) Upravno tijelo obavlja poslove nadzora u vezi s:
1. uklanjanjem ruševina zgrada
2. otklanjanjem oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koji nisu nosiva konstrukcija
3. provedbom zahvata u prostoru koji nisu građenje, osim rudarskih radova
4. dovršenjem zgrade u pogledu vanjskog izgleda i uređenja građevne čestice u skladu s građevinskom dozvolom
5. provedbom odluke o privremenoj zabrani izvođenja radova koju predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi na temelju posebnog zakona kojim se uređuje gradnja
6. izlaganjem energetskog certifikata.
IX. MJERE KOMUNALNOG REDARA
Članak 51.
U provedbi nadzora komunalni redar ima pravo i obvezu u skladu s ovim Zakonom strankama narediti poduzimanje sljedećih mjera:
1. uklanjanje ruševine zgrade
2. otklanjanje oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koja nisu nosiva konstrukcija
3. uklanjanje građevine
4. usklađivanje provedbe zahvata u prostoru koji nije građenje
5. uklanjanje zahvata u prostoru koji nije građenje
6. privremenu obustavu izvođenja radova
7. dovršenje vanjskog izgleda zgrade
8. izlaganje energetskog certifikata.
Uklanjanje zahvata u prostoru koji nije građenje
Članak 57.
(1) U provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku uklanjanje zahvata u prostoru koji nije građenje, odnosno njegova dijela:
1. ako se provodi ili je proveden bez izvršne lokacijske dozvole
2. u slučaju iz članka 56. stavka 2. ovoga članka.
(2) Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka određuje se:
1. rok u kojem je investitor, odnosno vlasnik obvezan postupiti po rješenju i
2. način izvršenja rješenja putem treće osobe.
(3) Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka upozorava se investitora, odnosno vlasnika da će se:
1. izvršenju rješenja putem treće osobe pristupiti ako se utvrdi da u određenom roku nije postupio po rješenju
2. izvršenje rješenja putem treće osobe provesti na odgovornost i trošak izvršenika.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA
ZAKONA O GRAĐEVINSKOJ INSPEKCIJI
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/10-proč.tekst i 5/14-Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM, TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA
PROISTEĆI
Ocjena stanja
Zakon o građevinskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 153/13 i 115/18) – u daljnjem tekstu: Zakon, stupio je na snagu 1. siječnja 2014. godine. Tim Zakonom bilo je uređeno ustrojstvo građevinske inspekcije, obavljanje inspekcijskog nadzora građenja, provedba stručnog nadzora građenja, održavanja i uporabe građevina, obavljanje nadzora građenja, provedbe zahvata u prostoru koji nisu građenje i održavanje građevina od strane jedinice lokalne samouprave, u svrhu zaštite javnog interesa u provedbi zakona i drugih propisa kojima se uređuju upravna područja gradnje i prostornoga uređenja.
Nadležnost za obavljanje poslova nadzora prema tom Zakonu bila je podijeljena na građevinsku inspekciju ustrojenu u tadašnjem ministarstvu nadležnom za poslove graditeljstva i prostornoga uređenja i na upravna tijela jedinica lokalne samouprave nadležna za poslove komunalnog gospodarstva.
Prema tom Zakonu inspekcijske poslove nadzora obavljali su građevinski inspektori tadašnjeg ministarstva nadležnog za poslove graditeljstva i prostornoga uređenja koji poslovi su uključivali inspekcijski nadzor građenja, provedbu stručnog nadzora građenja, održavanje i uporabe građevina, osim građevina čije građenje su nadzirala spomenuta upravna tijela jedinica lokalne samouprave.
S druge strane u nadležnosti upravnih tijela jedinica lokalne samouprave prema Zakonu je obavljanje nadzora u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema posebnom propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode:
- na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo i
- bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta.
Nadalje, upravna tijela obavljaju poslove nadzora u vezi s:
1. uklanjanjem ruševina zgrada
2. otklanjanjem oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koji nisu nosiva konstrukcija
3. provedbom zahvata u prostoru koji nisu građenje, osim rudarskih radova
4. dovršenjem zgrade u pogledu vanjskog izgleda i uređenja građevne čestice u skladu s građevinskom dozvolom
5. provedbom odluke o privremenoj zabrani izvođenja radova koju predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi na temelju posebnog zakona kojim se uređuje gradnja
6. izlaganjem energetskog certifikata.
Poslove nadzora koje na temelju ovoga Zakona obavlja upravno tijelo provode komunalni redari koji u obavljanju nadzora imaju propisane ovlasti i obveze te mjere koje su nadležni izricati prema strankama, odnosno počiniteljima.
Nadalje, 1. travnja 2019. godine stupio je na snagu Zakon o državnom inspektoratu („Narodne novine“, broj 115/18, 117/21 i 67/23). Tim Zakonom ustrojen je Državni inspektorat, a d ržavni službenici zatečeni na radnim mjestima s ovlastima građevinskih inspektora u tadašnjem ministarstvu nadležnom za graditeljstvo i prostorno uređenje, preuzeti su u Državni inspektorat i smatraju se građevinskim inspektorima u smislu toga Zakona. Ujedno, tim Zakonom uređen je inspekcijski nadzor građevinskih inspektora te se od dana stupanja na snagu toga Zakona na obavljanje inspekcijskih poslova građevinskih inspektora Državnog inspektorata ne primjenjuju odredbe Zakona o građevinskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 153/13), osim u postupcima koji su započeti prema odredbama toga Zakona. Na snazi su ostale odredbe Zakona o građevinskoj inspekciji kojima se uređuju pitanja vezana uz postupanja upravnih tijela jedinica lokalne samouprave, odnosno postupanja komunalnih redara.
Imajući u vidu problem svih jedinica lokalne samouprave koji se odnosi na bespravnu gradnju, odnosno građenje bez potrebnih dozvola te relativno nedovoljan broj građevinskih inspektora koji postupaju na cijelom području Republike Hrvatske ovim Zakonom želi se doprinijeti efikasnijem postupanju protiv nezakonitih graditelja na način da se komunalnim redarima proširi ovlast djelovanja po pitanju sprječavanja bespravnog građenja.
U svrhu sprječavanja bespravnog građenja u samom začetku ovim Zakonom dopunjuju se odredbe važećeg Zakona o građevinskoj inspekciji tako da isti bude usklađen sa Zakonom o Državnom inspektoratu i da ne dovodi do neujednačenog postupanja građevinskih inspektora i komunalnih redara, odnosno da je jasno propisano što može poduzeti građevinski inspektor, a što komunalni redar.
U tu svrhu propisuje se da upravno tijelo jedinice lokalne samouprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, odnosno jedinstveni upravni odjel na čijem se području gradi, odnosno provodi zahvat u prostoru uz već propisane poslove nadzora obavlja i poslove obustave građenja zgrade.
U tome smislu, ovim Zakonom propisuje se da u provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču obustavu građenja zgrade ako se:
1. gradi bez izvršne građevinske dozvole ili drugog odgovarajućeg akta za građenje
2. gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi.
Ujedno, propisuje se da komunalni redar obustavu građenja zgrade provodi zatvaranjem gradilišta zgrade postavljanjem posebnog službenog znaka na gradilište, odnosno zgradu, te da je nakon zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom zabranjeno svako građenje na zatvorenom gradilištu do prestanka važenja mjere obustave građenja.
Također, propisuje se da u slučaju ako investitor, odnosno vlasnik i/ili izvođač nastavi graditi poslije zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom, komunalni redar provodi sprečavanje daljnjeg građenja izricanjem novčanih kazni.
Zbog činjenice većeg broja osoba koje će imati ovlast postupati prema nezakonitim graditeljima cijeni se da će ovaj Zakon doprinijeti efikasnijem sprječavanju bespravnog građenja.
Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom
Predmetnim Zakonom uređuju se sljedeća osnovna pitanja:
- proširuje se ovlast upravnog tijela jedinica lokalne samouprave nadležnih za poslove komunalnog gospodarstva
- tim tijelima daju se ovlasti da u provedbi nadzora mogu postupati po pitanju gradnje zgrada
- komunalnim redarima se u tome smislu daje ovlast da rješenjem naredi investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču obustavu građenja zgrade ako se gradi bez izvršne građevinske dozvole ili drugog odgovarajućeg akta za građenje, odnosno ako se gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi
- raspisuje se postupanje komunalnog redara u svezi s novim ovlastima.
Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Donošenje ovoga Zakona ima za cilj sprječavanje raširene pojave bespravne gradnje na način da se komunalnim redarima proširuju, odnosno daju određene ovlasti za postupanje u svezi s nezakonitom gradnjom. Naime, prepoznajući problem svih jedinica lokalne samouprave koji se odnosi na bespravnu gradnju, odnosno građenje bez potrebnih dozvola te relativno nedovoljan broj građevinskih inspektora koji postupaju na cijelom području Republike Hrvatske ovim Zakonom želi se poboljšati djelovanje protiv nezakonite gradnje na način da se komunalnim redarima prošire ovlasti kojima mogu sprječavati bespravnu gradnji. Ovlastima koje bi prema ovome Zakonu imali komunalni redari, isti mogu učinkovito i pravovremeno reagirati na nezakonitu gradnju i pritom sveukupno pridonijeti smanjenju te negativne pojave i zaštiti prostora.
III. OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENI I DOPUNAMA
ZAKONA O GRAĐEVINSKOJ INSPEKCIJI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 1.
U Zakonu o građevinskoj inspekciji („Narodne novine“, broj 153/13 i 115/18) u članku 2. stavak 3. mijenja se i glasi:
„(3) Upravno tijelo obavlja nadzor u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo, koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta te u drugim slučajevima propisanim ovim Zakonom.“.
U stavku 4. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
„3. obustavom građenja zgrada“.
Dosadašnje točke 3., 4., 5. i 6. postaju točke 4., 5., 6. i 7.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 2.
U članku 51. iz točke 5. dodaje se nova točka 6. koja glasi:
„6. obustave građenja zgrade“.
Dosadašnje točke 6., 7. i 8. postaju točke 7., 8. i 9.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 3.
Iza članka 57. dodaje se naslov: „Obustava građenja zgrade“ i članci 57.a i 57.b koji glase:
„Članak 57.a
(1) U provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču obustavu građenja zgrade ako se:
1. gradi bez izvršne građevinske dozvole, odnosno drugog odgovarajućeg akta za građenje
2. gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi.
(2) Komunalni redar obustavu građenja zgrade provodi zatvaranjem gradilišta zgrade postavljanjem posebnog službenog znaka na gradilište, odnosno zgradu.
(3) Nakon zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom zabranjeno je svako građenje na zatvorenom gradilištu do prestanka važenja mjere obustave građenja.
(4) Ako investitor, odnosno vlasnik i/ili izvođač nastavi graditi poslije zatvaranja gradilišta posebnim službenim znakom, komunalni redar provodi sprečavanje daljnjeg građenja izricanjem novčanih kazni.
(5) Ako je stranka izvršila obvezu iz rješenja komunalnog redara iz stavka 1. ovoga članka ili iz nekog drugog razloga prestane obveza izvršenja tog rješenja, komunalni redar će po službenoj dužnosti rješenjem obustaviti postupak izvršenja tog rješenja.
(6) Način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara propisuje ministar pravilnikom.
Članak 57.b
(a) Rješenje o obustavi građenja zgrade dostavlja se radi znanja građevinskoj inspekciji bez odlaganja.
(b) Podaci iz rješenja iz stavka 1. ovoga članka evidentiraju se i objavljuju u informacijskom sustavu prostornog uređenja.
(3) Rješenje o obustavi građenja zgrade i zatvaranje gradilišta posebnim službenim znakom od strane komunalnog redara ne sprečava postupanje građevinskog inspektora u skladu s posebnim zakonom.“.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Prijelazna i završna odredba
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 4.
Ministar će donijeti pravilnik iz članka 3. ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE
Članak 5.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E NJ E
Uz članak 1.
Odredbom stavka 1. ovoga članka mijenja se stavak 3. članka 2. važećeg Zakona na način da se propisuje da u pravno tijelo obavlja nadzor u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo, koji se prema propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta te u drugim slučajevima propisanim ovim Zakonom.
Odredbom stavka 2. ovoga članka u stavku 4. članka 2. važećeg Zakona dodaje se nova točka 3. kojom se propisuje da upravno tijelo obavlja poslove nadzora u vezi s obustavom građenja zgrada.
Uz članak 2.
Odredbom ovoga članka dopunjuje se članak 51. važećeg Zakona na način da se propisuje da u provedbi nadzora komunalni redar ima pravo i obvezu strankama narediti poduzimanje mjere obustave građenja zgrade.
Uz članak 3.
Odredbama ovoga članka uređuju se pitanja vezana uz obustavu građenja zgrade, odnosno postupanja komunalnog redara u provedbi nadzora građenja zgrade.
Uz članak 4.
Odredbom ovoga članka u propisuje se da će ministar graditeljstva i prostornoga uređenja donijeti pravilnik o načinu zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Uz članak 5.
Odredbom ovoga članka određuje se objava i dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Nadležnost za obavljanje poslova nadzora
Članak 2.
(1) Poslove inspekcijskog nadzora na temelju ovoga Zakona obavlja građevinski inspektor u ministarstvu nadležnom za poslove graditeljstva i prostornoga uređenja (u daljnjem tekstu: Ministarstvo), a nadzor građenja i provedbe zahvata u prostoru koji nisu građenje upravno tijelo jedinice lokalne samouprave nadležno za poslove komunalnog gospodarstva, odnosno jedinstveni upravni odjel na čijem se području gradi, odnosno provodi zahvat u prostoru (u daljnjem tekstu: upravno tijelo).
(2) Građevinski inspektor obavlja inspekcijski nadzor građenja, provedbe stručnog nadzora građenja, održavanja i uporabe građevina, osim građevina čije građenje nadzire upravno tijelo.
(3) Upravno tijelo obavlja nadzor u vezi s građenjem i izvođenjem radova koji se prema posebnom propisu kojim se uređuje gradnja grade, odnosno izvode:
1. na temelju rješenja koje se donosi na temelju propisa kojima se uređuje komunalno gospodarstvo i
2. bez građevinske dozvole, glavnog projekta, odnosno drugog akta.
(4) Upravno tijelo obavlja poslove nadzora u vezi s:
1. uklanjanjem ruševina zgrada
2. otklanjanjem oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koji nisu nosiva konstrukcija
3. provedbom zahvata u prostoru koji nisu građenje, osim rudarskih radova
4. dovršenjem zgrade u pogledu vanjskog izgleda i uređenja građevne čestice u skladu s građevinskom dozvolom
5. provedbom odluke o privremenoj zabrani izvođenja radova koju predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi na temelju posebnog zakona kojim se uređuje gradnja
6. izlaganjem energetskog certifikata.
IX. MJERE KOMUNALNOG REDARA
Članak 51.
U provedbi nadzora komunalni redar ima pravo i obvezu u skladu s ovim Zakonom strankama narediti poduzimanje sljedećih mjera:
1. uklanjanje ruševine zgrade
2. otklanjanje oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koja nisu nosiva konstrukcija
3. uklanjanje građevine
4. usklađivanje provedbe zahvata u prostoru koji nije građenje
5. uklanjanje zahvata u prostoru koji nije građenje
6. privremenu obustavu izvođenja radova
7. dovršenje vanjskog izgleda zgrade
8. izlaganje energetskog certifikata.
Uklanjanje zahvata u prostoru koji nije građenje
Članak 57.
(1) U provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku uklanjanje zahvata u prostoru koji nije građenje, odnosno njegova dijela:
1. ako se provodi ili je proveden bez izvršne lokacijske dozvole
2. u slučaju iz članka 56. stavka 2. ovoga članka.
(2) Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka određuje se:
1. rok u kojem je investitor, odnosno vlasnik obvezan postupiti po rješenju i
2. način izvršenja rješenja putem treće osobe.
(3) Rješenjem iz stavka 1. ovoga članka upozorava se investitora, odnosno vlasnika da će se:
1. izvršenju rješenja putem treće osobe pristupiti ako se utvrdi da u određenom roku nije postupio po rješenju
2. izvršenje rješenja putem treće osobe provesti na odgovornost i trošak izvršenika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO PROSTORNOGA UREĐENJA, GRADITELJSTVA I DRŽAVNE IMOVINE