Na prijedlog Stručnog razreda školskih psihologa, na temelju članka 31. Zakona o psihološkoj djelatnosti (»Narodne novine«, broj 98/19 i 18/22) i članka 19. Statuta Hrvatske psihološke komore (»Narodne novine«, broj 21/21, 109/22) Upravni odbor Hrvatske psihološke komore na ________ sjednici održanoj dana ______________. godine, donosi
STANDARDE RADA
ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
I. OPĆE ODREDBE
Predmet Standarda
Članak 1.
Ovim Standardima rada školskih psihologa (dalje: Standardi rada) određuju se standardi rada ovlaštenih psihologa u području školske psihologije.
Primjena Standarda
Članak 2.
(1)Standardi rada primjenjuju se na sve ovlaštene psihologe zaposlene u osnovnim i srednjim školama, učeničkim domovima ili u drugim pravnim ili fizičkim osobama registriranim za obavljanje djelatnosti u svezi s osnovnim i srednjim odgojem i obrazovanjem, koji obavljaju poslove iz područja školske psihologije određene ovim Standardima rada.
(2)Standardi rada odgovarajuće se primjenjuju i na ovlaštene psihologe izvan sustava osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja kada obavljaju poslove ili aktivnosti iz područja školske psihologije određene ovim Standardima rada, osim ako su ti poslovi ili aktivnosti obuhvaćeni standardima rada u drugom području psihološke djelatnosti.
Primjena Standarda na psihologe vježbenike
Članak 3.
Na psihologe vježbenike na odgovarajući se način primjenjuju odredbe ovih Standarda rada koje se odnose na ovlaštene psihologe, osim ako posebnim propisima, općim aktima Komore ili ovim Standardima rada nije drugačije određeno.
Ciljevi Standarda
Članak 4.
Ciljevi Standarda rada su:
- standardiziranje i ujednačavanje kvalitete rada - poboljšanje kvalitete rada - razvoj općih kompetencija nužnih za visoku razinu stručnosti - osiguravanje optimalnih uvjeta rada.
Rodna ravnopravnost
Članak 5.
Izrazi koji se koriste u ovim Standardima rada, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Pojmovi
Članak 6.
Pojmovi koji se koriste u ovim Standardima rada imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuju područja odgoja i obrazovanja i psihološke djelatnosti te općim aktima Komore.
II. ODREĐENJE PODRUČJA
Školska psihologija
Članak 7.
Školska psihologija je posebno područje primijenjene psihologije koje se bavi primjenom psihologijskih spoznaja i postupaka u kontekstu osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja.
Cilj školske psihologije
Članak 8.
Cilj školske psihologije je razvoj obrazovanja usmjerenog na učenika te razvoj temeljnih kompetencija potrebnih za cjeloživotno učenje kao i pomoć učenicima, učiteljima/nastavnicima i roditeljima da što kvalitetnije:
-razviju svoje potencijale
-brinu o svojem mentalnom zdravlju
-razvijaju osobne i socijalne vještine
-uspješno rješavaju probleme, suočavaju se sa stresnim situacijama i donose zdrave izbore
-adekvatno svojim sposobnostima i interesima donose odluke vezne uz profesionalni razvoj.
Stručnjaci u školskoj psihologiji
Članak 9.
(1)Školska psihologija obuhvaća poslove i aktivnosti koje provode stručni suradnici - psiholozi, nastavnici psihologije, nastavnici stručnih predmeta u području psihologije te suradnici u nastavi zaposleni u osnovnim i srednjim školama i drugim ustanovama u području osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja.
(2)Školska psihologija obuhvaća i one poslove i aktivnosti koje provode psiholozi izvan sustava osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja kada su isti određeni ovim Standardima rada.
Korisnici psiholoških usluga u školskoj psihologiji
Članak 10.
(1)Korisnici psiholoških usluga u školskoj psihologiji su prvenstveno učenici.
(2)Korisnici psiholoških usluga mogu biti i roditelji, učitelji i nastavnici u smislu njihovog osposobljavanja za bolje razumijevanje učenikovih potreba i ponašanja te djelotvorniji rad s njima.
III. PRAVA I OBVEZE ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Svrha obavljanja psihološke djelatnosti
Članak 11.
Ovlašteni psiholog u obavljanju poslova u području školske psihologije vodi se unapređivanjem zdravlja i kvalitete života korisnika psiholoških usluga, razvojem i unaprjeđenjem organizacija i institucija te društva u cjelini, kao općom svrhom obavljanja psihološke djelatnosti.
Primjena propisa u području psihološke djelatnosti
Članak 12.
Ovlašteni psiholog u području školske psihologijeobvezan je poštivati Zakon o psihološkoj djelatnosti, druge propise i opće akte Komore.
Obveza primjene Etičkog kodeksa
Članak 13.
(1)Ovlašteni psiholog u području školske psihologijeobvezan je poštivati pravila ponašanja i etička načela na temelju kojih postupaju ovlašteni psiholozi prilikom obavljanja psihološke djelatnosti utvrđene Etičkim kodeksom psihološke djelatnosti.
(2)Ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo na savjetodavnu podršku Etičkog odbora u pogledu primjene pravila psihološke etike.
Obveza poštivanja pravila struke
Članak 14.
(1)Ovlašteni psiholog u području školske psihologije obvezan je stručne postupke provoditi sukladno načelima i spoznajama psihološke znanosti i prakse, poštivati pravila struke i ove Standarde rada.
(2)Ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo na stručno-savjetodavnu podršku nadležnog tijela Komore u pogledu stručnog rada.
Obvezno i dodatno stručno usavršavanje
Članak 15.
(1)Ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo i obvezu stručnog usavršavanja koje obuhvaća kontinuirano praćenje razvoja psihološke znanosti i stjecanje novih kompetencija radi održavanja i unapređenja kvalitete provođenja stručnih postupaka i mjera, sukladno odredbama općeg akta Komore kojim su uređeni način provođenja, sadržaj, rokovi i postupak stručnog usavršavanja.
(2)Učinkovit i kvalitetan rad psihologa u obrazovnom sustavu zahtijeva njegovo cjeloživotno obrazovanje i permanentno usavršavanje zbog čega treba sudjelovati na edukacijama, seminarima, konferencijama i stručnim vijećima organiziranim od strane nadležnih tijela u području osnovnog ili srednjeg odgoja i obrazovanja, Hrvatske psihološke komore i drugih nadležnih tijela.
(3)Osim stručnog usavršavanja u području psihološke djelatnosti iz stavka 1. ovog članka, ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo i obvezu stjecanja specijaliziranih stručnih kompetencija potrebnih za pojedino područje primijenjene psihologije koje uključuje usvajanje znanja i informacija iz područja obrazovanja, tržišta rada, poduzetništva i dr., neophodnih za provođenje kvalitetnog rada.
(4)Poslodavac je dužan omogućiti ovlaštenom psihologu sudjelovanje na stručnom usavršavanju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, te osigurati nabavu stručne literature.
IV. POSLOVI PSIHOLOGA U PODRUČJU ŠKOLSKE PSIHOLOGIJE
Temeljni poslovi školskog psihologa
Članak 16.
(1)Temeljni poslovi ovlaštenog psihologa u području školske psihologije su:
-neposredan rad s učenicima
- neposredan rad s roditeljima
- neposredan rad s učiteljima i nastavnicima
- istraživanje i razvoj programa
- stručno-razvojni i koordinacijski poslovi.
(2)Neposredan rad školskog psihologa može se provoditi individualno i grupno.
(3)Za obavljanje redovnih poslova i aktivnosti školskog psihologa, u koje spada primjena psihodijagnostičkih sredstava, savjetodavni rad i druge vrste intervencija, prethodna suglasnost roditelja (skrbnika) nije potrebna.
Neposredan rad s učenicima
Članak 17.
Neposredan rad školskog psihologa s učenicima obuhvaća:
- neposredan odgojno-obrazovni rad (izborna nastava, rad u izvannastavnim aktivnostima, projektima)
- psihološku procjenu i psihodijagnostiku u svrhu identifikacije učenikovih potreba (kognitivnih, emocionalnih, socijalnih, profesionalnih i sl.), izrade plana podrške, savjetovanja i odabira tehnika rada s učenikom
- analizu, integraciju i interpretaciju podataka o učenicima prikupljenih iz relevantnih izvora na temelju kojih psiholog daje stručno mišljenje o učenicima,
- provođenje psihoedukativnih radionica i projektnih aktivnosti
- identifikacija i dijagnostika učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u skladu sa zahtjevima struke (učenici s teškoćama, daroviti učenici)
- prepoznavanje učenika s emocionalnim problemima i njihovih individualnih potreba, te u skladu s time provođenje individualnih ili grupnih savjetovanja
- prepoznavanje specifičnih teškoća u učenju (neadekvatne strategije učenja, problemi s pažnjom i koncentracijom, ispitna anksioznost i sl.) i pomoć u postizanju boljeg školskog uspjeha
- identifikacija potencijalno darovitih učenika i razvoj programa za poticanje i razvijanje njihovih sposobnosti u skladu s njihovim statusom učenika s posebnim potrebama
- prepoznavanje poteškoća u ponašanju i vršnjačkim odnosima, emocionalne i/ili obiteljske poteškoće i pomoć učenicima u njihovom prevladavanju
- pomoć učenicima u razvijanju adekvatnih mehanizama suočavanja i prevladavanja stresnih događaja i kriznih situacija
- razvoj i provođenje programa prevencije nepoželjnih oblika ponašanja, programa za jačanje samopouzdanja, samopoštovanja, sigurnosti, programa učenja socijalnih vještina za sve učenike u školi, a osobito za učenike iz rizičnih skupina
- provođenje programa prevencije nasilja i zlostavljanja djece i mladih u školama, učeničkim domovima i široj zajednici
- zaštita mentalnog zdravlja učenika kroz individualni i grupni savjetodavni rad te kroz projekte i aktivnosti namijenjene svim učenicima škole
- provođenje inicijalnih intervjua s novim učenicima i pružanje podrške s ciljem osiguravanja njihove uspješne prilagodbe na novu sredinu
- sudjelovanje u provedbi programa profesionalnog usmjeravanja i informiranja učenika.
Neposredan rad s roditeljima
Članak 18.
Neposredan rad školskog psihologa s roditeljima obuhvaća:
- pomoć u prepoznavanju i razumijevanju razvojnih i individualnih potreba učenika i reagiranju u skladu s njima
- pomoć u razvoju adekvatnih vještina i komunikacije kako bi mogli kvalitetnije poticati razvoj svih djetetovih potencijala i aktivno pridonijeti njegovu uspješnom obrazovanju
- poučavanje roditelja temeljnim postavkama razvojne, kognitivne i primijenjene psihologije
- pomoć u aktivnom uključivanju roditelja u život škole i uspostavljanju partnerskih odnosa između roditelja i škole
- pomoć u uspostavljanju kontakta s vanjskim institucijama potrebnim učeniku (npr. ustanovama koje provode programe profesionalnog usmjeravanja, informiranja i savjetovanja u karijeri, ustanovama socijalne skrbi, ustanovama koje pružaju usluge savjetovanja, psihosocijalnog savjetovanja, obiteljske medijacije i psihosocijalnog tretmana radi prevencije nasilničkog ponašanja, specijaliziranim zdravstvenim ustanovama koje se bave mentalnim zdravljem, udrugama i ustanovama koje se bave osmišljavanjem slobodnog vremena i sl.).
Neposredan rad s učiteljima i nastavnicima
Članak 19.
Neposredan rad školskog psihologa s učiteljima i nastavnicima obuhvaća:
- promociju različitih metoda rada koji potiču kreativnost i zajedničko sudjelovanje učitelja/nastavnika i učenika (timski rad, projektna nastava i sl.)
- upoznavanje učitelja i nastavnika sa suvremenim metodama praćenja i provjere znanja učenika te poticanje na njihovo korištenje
- poticanje i razvoj instrumenata za vrednovanje i samovrednovanje rada učitelja i nastavnika, te podizanje kvalitete rada u nastavi
- pomoć učiteljima i nastavnicima da prepoznaju i razumiju razvojne i individualne potrebe učenika i reagiraju u skladu s njima
- educiranje učitelja i nastavnika o recentnim saznanjima iz područja razvojne, kognitivne i primijenjene psihologije
- pomoć učiteljima i nastavnicima u identificiranju teškoća u razrednoj klimi, uspješnosti i načinu rada te razvoju strategija za njihovo rješavanje (upravljanje razredom)
- pomoć učiteljima i nastavnicima u razvoju osobnih i profesionalnih kompetencija kroz različita predavanja i radionice
- poticanje tolerancije različitosti među učenicima i među samim zaposlenicima,
- savjetodavni rad sa zaposlenicima u svrhu podizanja kvalitete rada s učenicima,
- pomoć učiteljima i nastavnicima u izradi individualnih odgojno-obrazovnih planova za učenike.
Istraživanje i razvoj programa
Članak 20.
Istraživanje i razvoj programa obuhvaća:
- sudjelovanje i doprinos procesu samovrednovanja škole, kao i izradi, provedbi i praćenju programa usmjerenih na podizanje kvalitete rada u školi
- osmišljavanje i provođenje istraživanja povezanih s odgojno-obrazovnom praksom i psihologijskim specifičnostima učenika te učitelja i nastavnika
- sudjelovanje u istraživačkim projektima drugih institucija koje se bave područjem odgoja i obrazovanja
- vrednovanje kvalitete i efikasnosti programa rada te predlaganje promjena
- kontinuirano širenje i nadopunjavanje vlastitih znanja te stručno usavršavanje.
- sudjelovanje u organizaciji rada škole (prijem i upis novih učenika i raspoređivanje u razredne odjele/odgojne skupine, sudjelovanje u prihvatu učenika prvog razreda, formiranje razrednih odjeljenja)
- pomoć u planiranju i realizaciji rada škole i izradi temeljnih dokumenata (sudjelovanje u izradi godišnjeg plana i programa rada škole te školskog kurikuluma, izrada plana i programa rada stručnog suradnika psihologa)
- sudjelovanje u kreiranju pozitivne odgojno-obrazovne klime i razvoj programa za njeno optimiziranje
- sudjelovanje u kreiranju i provođenju školskog preventivnog programa te koordinaciji zajedno s razrednicima i predmetnim nastavnicima/učiteljima te drugim stručnim suradnicima
- sudjelovanje u planiranju i radu učiteljskog i razrednih vijeća te u radu stručnih tijela, povjerenstava i stručnih aktiva u školi i izvan škole
- vođenje Tima za darovite, članstvo u Timu za kvalitetu u školi
- sudjelovanje u radu povjerenstava (za upis djece u školu, za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta, za uključivanje pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika)
- sudjelovanje i/ili pomoć u provođenju školskih, međunarodnih i drugih projekata
- komunikaciju i suradnju s ministarstvom nadležnim za odgoj i obrazovanje i javnim ustanovama nadležnim za obavljanje stručnih i savjetodavnih poslova u odgoju i obrazovanju
- komunikaciju i suradnju s različitim vanjskim institucijama npr. nadležnom službom za školsku medicinu, nadležnim županijskim službama i područnim uredima ustanova socijalne skrbi, nadležnom područnom službom ustanove za pružanje usluga savjetovanja, psihosocijalnog savjetovanja, obiteljske medijacije i psihosocijalnog tretmana radi prevencije nasilničkog ponašanja, nadležnim ustrojstvenim jedinicama policije, javnom ustanovom koja provodi vanjsko vrednovanje u odgojno-obrazovnome sustavu Republike Hrvatske i ispite temeljene na nacionalnim standardima, udrugama, humanitarnim organizacijama, savjetovalištima i drugim institucijama
- komunikaciju i suradnju s psiholozima u drugim ustanovama (domovi, bolnice i sl.) i udrugama.
Specifični poslovi školskih psihologa u osnovnoj školi
Članak 22.
(1)Specifični poslovi školskog psihologa u osnovnoj školi obuhvaćaju:
- psihološku procjenu mogućnosti učenika koju obavlja u svojstvu člana Povjerenstva škole za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta/učenika prilikom procjene spremnosti za polazak djeteta u osnovnu školu
- psihološku procjenu mogućnosti učenika tijekom školovanja, u slučaju školskog neuspjeha, teškoća u učenju ili procjene darovitosti.
(2)Psiholog u osnovnoj školi treba biti obvezni član Povjerenstva za procjenu psihofizičkog statusa djece prije upisa u prvi razred. Psiholog je jedini stručnjak kompetentan za procjenu psihičkog (kognitivnog i socioemocionalnog) statusa i zrelosti djeteta za polazak u školu.
Specifični poslovi školskih psihologa u srednjoj školi
Članak 23.
Specifični poslovi školskog psihologa u srednjoj školi obuhvaćaju:
- održavanje redovne i fakultativne nastave iz psihologije i srodnih predmeta u srednjim školama ukoliko je zaposlen na radnom mjestu nastavnika psihologije
- sudjelovanje u izradi zahtjeva za prilagodbu ispitne tehnologije na državnoj maturi za učenike završnog razreda srednje škole.
Specifični poslovi školskih psihologa u učeničkom domu
Članak 24.
Specifični poslovi školskog psihologa u učeničkom obuhvaćaju:
- sudjelovanje i pomoć u poslovima vezanim za organizaciju rada doma – priprema za ostvarivanje odgojno-obrazovnog rada
- sudjelovanje u izradi godišnjeg plana i programa doma te izvješća o radu doma
- sudjelovanje u planiranju i radu stručnih tijela učeničkog doma (odgajateljskog vijeća)
- formiranje odgojnih skupina
- razvoj domskih programa i istraživanja
- poticanje učenika na samostalnu kontinuiranu brigu o vlastitom zdravlju (mentalnom i fizičkom)
- sudjelovanje i pomoć u organiziranju slobodnog vremena za učenike (različite aktivnosti, radionice i sl.) te pomoć u prepoznavanju različitih interesa i talenata učenika
- pomoć odgajateljima u identifikaciji teškoća u odgojnoj skupini, uspješnosti, načinu rada i razvoju strategija za njihovo rješavanje (upravljanje odgojnom skupinom)
- uvođenje i promocija različitih metoda rada koje potiču kreativnost i zajedničko sudjelovanje odgajatelja i učenika (timski rad, tematske radionice, projekti i sl.)
- prepoznavanje specifičnih teškoća, ali i pozitivnost klime doma i odnosa među djelatnicima te razvoj programa za njeno optimiziranje.
Psihološke krizne intervencije u sustavu odgoja i obrazovanja
Članak 25.
(1)Psihološka krizna intervencija je preventivni postupak u cilju sprječavanja dugoročnih posljedica kriznog događaja.
(2)Psihološka krizna intervencija provodi se nakon traumatskog događaja koji ugrožava ili dovodi do gubitka života, tjelesnog integriteta ili zdravlja te je namijenjena svima koji su posredno ili neposredno bili izloženi kriznom događaju.
(3)Uvjeti u kojima se poziva tim za psihološke krizne intervencije određeni su Protokolom o pokretanju psiholoških kriznih intervencija u sustavu odgoja i obrazovanja.
(4)Školski psiholog može sudjelovati u psihološkim kriznim intervencijama kao član Tima za psihološke krizne intervencije u sustavu odgoja i obrazovanja nakon završene dodatne edukacije.
V. PSIHOLOŠKA PROCJENA I PSIHODIJAGNOSTIKA U ŠKOLSKOJ PSIHOLOGIJI
Psihološka procjena i psihodijagnostika
Članak 26.
(1)Psihodijagnostička procjena u školskoj psihologiji provodi se u svrhu procjene spremnosti za školu, procjene problema u ponašanju, problema u odnosu s vršnjacima, emocionalnih teškoća, specifičnih teškoća u učenju, identifikacije i dijagnostike učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama te profesionalnog usmjeravanja.
(2)Cilj psihodijagnostičke procjene u školskoj psihologiji je utvrditi individualne potrebe i mogućnosti učenika radi boljeg razumijevanja učenikovih potreba i ponašanja, razvoja učenikovih potencijala te planiranja i provođenja intervencija i tretmana usmjerenih na postizanje školskog uspjeha i/ili prevladavanje mentalnih teškoća.
Psihodijagnostička sredstva u psihološkoj procjeni
Članak 27.
(1)Psihodijagnostička procjena u školskoj psihologiji treba uključivati ispitivanje općih i specifičnih kognitivnih sposobnosti, osobina ličnosti te emocionalno i socijalno funkcioniranje učenika.
(2)Psihodijagnostička sredstva za procjenu odabire ovlašteni psiholog uzimajući u obzir karakteristike učenika i svrhu psihološke procjene.
Struktura psihodijagnostičke procjene
Članak 28.
(1)Psihodijagnostička procjena u školskoj psihologiji u pravilu se sastoji od:
- psihološkog intervjua i prikupljanja anamnestičkih podataka
- korištenja psihodijagnostičkih sredstava u svrhu prikupljanja podataka o kognitivnom, emocionalnom i socijalnom funkcioniranju, ponašanju, ličnosti i psihopatološkim odstupanjima
- korekcije, interpretacije i integracije rezultata procjene
- pisanja nalaza i mišljenja.
(2)Psihodijagnostička procjena u jednom terminu provodi se u trajanju do najviše 3 sata. Ukoliko je potrebno dulje trajanje, psihodijagnostička procjena odvija se u više termina.
(3)Ovlašteni psiholog u psihodijagnostičkoj procjeni u školskoj psihologiji obvezno koristi i ostale izvore informacija koji su mu dostupni, poput mišljenja predškolskih i kliničkih psihologa, psihologa iz sustava socijalne skrbi, pedagoga, edukacijskih-rehabilitacijskih stručnjaka, liječnika školske medicine i medicine rada, savjetnika za zapošljavanje i dr.
(4)Odstupanje od strukture psihodijagnostičke procjeneu školskoj psihologiji dopušteno je samo u iznimnim situacijama kada ovlašteni psiholog na temelju postojeće stručne dokumentacije ili u neposrednom kontaktu s učenikom s velikom sigurnošću može pretpostaviti da preporučena struktura psihodijagnostičke procjene ne bi bitno pridonijela psihološkoj procjeni, odnosno kada zbog specifičnih karakteristika učenika (većih intelektualnih i/ili psihomotornih oštećenja, zdravstvenog stanja i sl.) nije moguće ili nije svrhovito provesti ispitivanje specifičnih faktora inteligencije i osobina ličnosti.
(5)Posebna pažnja u psihodijagnostičkoj procjeni u školskoj psihologiji pridaje se primjerenom načinu testiranja i procjeni učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (učenici s teškoćama u razvoju i daroviti učenici) te pripadnika drugih osjetljivih skupina u skladu s pravilima psihološke struke.
Nalaz i mišljenje školskog psihologa
Članak 29.
Nalaz i mišljenje školskog psihologa treba sadržavati opće podatke o učeniku, anamnestičke podatke, svrhu psihološke procjene, primijenjena psihodijagnostička sredstva, opis ponašanja tijekom provođenja procjene, interpretaciju rezultata te zaključak i preporuke.
VI. UPOZNAVANJE S REZULTATIMA PSIHOLOŠKIH USLUGA
Upoznavanje s rezultatima psihološke procjene
Članak 30.
Ovlašteni psiholog upoznajekorisnika psiholoških usluga s rezultatima psihološke procjene u skladu s odredbama Zakona o psihološkoj djelatnosti i Etičkog kodeksa psihološke djelatnosti.
VII. UVJETI RADA ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Prostorni i tehnički uvjeti
Članak 31.
(1)Ovlaštenom psihologu u području školske psihologije poslodavac mora osigurati sljedeće prostorne uvjete:
- prostorija za individualni rad s korisnicima psiholoških usluga površine najmanje 10 m2 s tim da za vrijeme rada ovlaštenog psihologa s korisnikom psiholoških usluga prostor ne smije koristiti druga osoba
- prostorija za grupni rad s korisnicima psiholoških usluga površine najmanje 1 m2 po svakom korisniku psiholoških usluga uz dodatnih 6 m2 za ovlaštenog psihologa.
(2)Prostorije za rad s korisnicima psiholoških usluga moraju biti ravnomjerno grijane i hlađene te ispunjavati odgovarajuće tehničke i higijenske uvijete sukladno posebnim propisima.
(3)Prostorije za rad s korisnicima psiholoških usluga moraju biti osvijetljene prirodnim svjetlom, a ukoliko nije moguće osigurati prirodni izvor svjetlosti u ukupnoj površini, prostorije moraju biti ravnomjerno osvijetljene umjetnom rasvjetom jačine 70-100 luksa.
(4)Prostorije za rad s korisnicima psiholoških usluga moraju biti građevinski izvedene tako da se mogu efikasno i brzo provjetriti, a u prostorijama s nedovoljnim prirodnim prozračivanjem, potrebno je osigurati umjetnu ventilaciju.
(5)Prostorija u kojoj se provodi individualni rad s korisnikom psiholoških usluga mora biti primjereno zvučno izolirana tako da omogućavati neometanu komunikaciju psihologa i korisnika psiholoških usluga te da osigurava diskreciju i zaštitu privatnosti sukladno posebnim propisima i Etičkom kodeksu psihološke djelatnosti.
Tehnička oprema
Članak 32.
Ovlaštenom psihologu u području školske psihologije poslodavac mora osigurati sljedeću obveznu tehničku opremu:
- radni stol i stolicu za psihologa, korisnika psiholoških usluga, a po potrebi i roditelja, zakonskog skrbnika i dr.
- ormare sa zaštitnom bravom za pohranu psihološke dokumentacije, psihodijagnostičkih sredstava i pribora
(1)Poslodavac je obvezan ovlaštenom psihologu u području školske psihologije osigurati psihodijagnostička sredstva potrebna za rad, a prema izboru ovlaštenog psihologa te edukaciju za njihovu primjenu kada je to potrebno.
(2)Psihodijagnostička sredstva trebaju biti prikladna za procjenu kognitivnih sposobnosti, jezičnih sposobnosti, ličnosti, socioemocionalnog razvoja, razvojnih i motivacijskih karakteristika djece i mladih te profesionalnog usmjeravanja.
Ostali uvjeti rada školskog psihologa
Članak 34.
(1)Drugi poslovi po posebnom zaduženju ili po nalogu ravnatelja ne smiju vrstom ili opsegom negativno utjecati na obavljanje osnovnih poslova školskog psihologa.
(2)Školski psiholog ostvaruje, uz odobrenje ministarstva nadležnog za odgoj i obrazovanje, pravo na puno radno vrijeme kao stručni suradnik ako obavlja poslove u neposrednome pedagoškom radu s najmanje 400 učenika jedne ili više redovitih osnovnih ili srednjih škola, odnosno s najmanje 100 učenika posebnih škola za školovanje učenika s teškoćama u razvoju.
(3)Učenički dom do 80 učenika zapošljava jednog stručnog suradnika koji može biti psiholog, a učenički dom koji ima između 80 i 250 učenika zapošljava dva stručna suradnika od kojih jedan mora biti psiholog koji može obavljati poslove organizatora slobodnog vremena učenika.
VIII. NORMATIVI RADA ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Normativi za individualno psihološko savjetovanje i druge individualne intervencije
Članak 35.
(1)Individualno psihološko savjetovanje i druge individualne psihološke intervencije i postupci te psihoedukacija provode se u prostoriji za individualni rad s korisnicima psiholoških usluga.
(2)Prostor u kojem se provodi individualno psihološko savjetovanje i druge individualne psihološke intervencije i postupci treba omogućiti neometanu komunikaciju psihologa i korisnika te osigurati diskreciju i zaštitu privatnosti sukladno posebnim propisima i Etičkom kodeksu psihološke djelatnosti.
(3)Individualno psihološko savjetovanje i druge individualne psihološke intervencije i postupci provode se u trajanju od 30 do 60 minuta po korisniku psiholoških usluga, uz mogućnost višekratnih susreta.
Normativi za grupno psihološko savjetovanje i druge grupne intervencije
Članak 36.
(1)Grupno psihološko savjetovanje i druge grupne psihološke intervencije i postupci te psihoedukacija provode se u prostoriji za grupni rad s korisnicima psiholoških usluga.
(2) Preporučeno trajanje je od 45 do 120 minuta, uz mogućnost višekratnih susreta.
Normativi za psihološko testiranje
Članak 37.
(1)Psihološko testiranje provodi se u prostoriji za individualni rad s korisnicima psiholoških usluga.
(2)Psihološko testiranje u školskoj psihologiji provodi ovlašteni psiholog u skladu s Pravilnikom o psihodijagnostičkim sredstvima i drugim općim aktima Komore.
(3)Ovlašteni psiholog samostalan je u odabiru, primjeni i interpretaciji psihodijagnostičkih sredstava.
(4)U slučajevima kada ovlašteni psiholog ocijeni nužnim, psihološkom testiranju može prisustvovati osobni asistent ili ovlašteni prevoditelj korisnika psiholoških usluga.
IX. ZAŠTITA I POHRANA PSIHODIJAGNOSTIČKIH SREDSTVA, PSIHOLOŠKA DOKUMENTACIJA I ZAŠTITA PODATAKA
Zaštita i pohrana psihodijagnostičkih sredstava
Članak 38.
(1)Psihodijagnostička sredstva koja je Komora uvrstila na Popis posebno zaštićenih psihodijagnostičkih sredstava može samostalno odabrati, primjenjivati i interpretirati samo ovlašteni psiholog, sukladno ovim Standardima i općim aktima Komore.
(2)Posebno zaštićena psihodijagnostička sredstva zabranjeno je u cjelini ili dijelovima preslikavati i na bilo koji način davati na uvid neovlaštenim osobama.
(3)Psihodijagnostička sredstva štite se i pohranjuju u skladu s odredbama Zakona o psihološkoj djelatnosti i odredbama općih akata Komore.
Psihološka dokumentacija
Članak 39.
(1)Psihološka dokumentacija obuhvaća pisana mišljenja, preporuke, nalaze, primijenjena psihodijagnostička sredstva odnosno listove za odgovore, službene bilješke i drugu dokumentaciju određenu posebnim propisima, odredbama ovih Standarda, općim aktima Komore ili aktima poslodavca.
(2)Bilješke i rezultati opservacija ili testiranja psihologa koje psiholog vodi tijekom rada s korisnikom ne predaju se roditeljima i/ili ravnatelju već iz njih psiholog izrađuje službene bilješke koje su dio psihološke dokumentacije. Službene bilješke mogu se odnositi na razgovor s učenikom, na praćenje razvoja i opservaciju učenika, razgovor s roditeljima, učiteljima, nastavnicima, ravnateljem, uvid u odgojno-obrazovni rad učitelja ili nastavnika, suradnju s vanjskim institucijama i sl.
(3)Psihološka dokumentacija čuva se i pohranjuje u skladu s posebnim propisima, općim aktima Komore i aktima poslodavca te ne smije biti dostupna neovlaštenim osobama.
Razmjena podataka
Članak 40.
(1)U slučajevima kada je posebnim propisima predviđena razmjena podataka sa stručnjacima drugih struka (stručnim suradnicima u školama, liječnicima, stručnjacima u drugim ustanovama u sustavu odgoja i obrazovanja, zdravstva, socijalne skrbi i dr.), ovlašteni psiholog dužan je razmjenu podataka ograničiti na podatke koji su relevantni za predviđeni postupak te upozoriti sve osobe koje imaju uvid u podatke prikupljene psihološkim ispitivanjima da se sukladno odredbama Zakona o psihološkoj djelatnosti radi o profesionalnoj tajni.
(2) Na zahtjev policije, državnog odvjetništva i/ili suda ovlašteni psiholog tražene podatke dostavlja bez pristanka učenika i roditelja (skrbnika), uz naznaku da se radi o podacima koji su profesionalna tajna te ako se radi o psihodijagnostičkim sredstvima uz dodatnu naznaku da je ista zabranjeno u cjelini ili dijelovima preslikavati ili na bilo koji drugi način davati na uvid neovlaštenim osobama te da ih interpretirati može samo ovlašteni psiholog. Ukoliko ovlašteni psiholog smatra da bi određeni podaci mogli naštetiti učeniku, uz podatke treba dostaviti i obrazloženje u kojem će zatražiti njihovo izuzimanje iz daljnjeg postupka.
X. ZAVRŠNE ODREDBE
Provođenje Standarda
Članak 41.
Stručni razred za školsku psihologiju prati provođenje ovih Standarda rada, o čemu izvještava Upravni odbor i druga nadležna tijela ili povjerenstva Komore.
Smjernice
Članak 42.
(1)Stručni razred za školsku psihologiju može, u svrhu olakšane primjene, pojedina pitanja uređena ovim Standardima rada detaljnije razraditi smjernicama.
(2)Smjernice nisu obvezujuće.
Prestanak važenja
Članak 43.
Stupanjem na snagu ovih Standarada rada prestaju važiti odredbe Standarda rada psihologa u osnovnim i srednjim školama Broj: 13-1056/1-05-07. od 25. svibnja 2007. godine.
Stupanje na snagu Standarda
Članak 44.
Ovi Standardi rada objavljuju se na mrežnoj stranici Komore i stupaju na snagu osmog dana od objavljivanja.
HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA
Na prijedlog Stručnog razreda školskih psihologa, na temelju članka 31. Zakona o psihološkoj djelatnosti (»Narodne novine«, broj 98/19 i 18/22) i članka 19. Statuta Hrvatske psihološke komore (»Narodne novine«, broj 21/21, 109/22) Upravni odbor Hrvatske psihološke komore na ________ sjednici održanoj dana ______________. godine, donosi
STANDARDE RADA
ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
I. OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Predmet Standarda
Članak 1.
Ovim Standardima rada školskih psihologa (dalje: Standardi rada) određuju se standardi rada ovlaštenih psihologa u području školske psihologije.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Primjena Standarda
Članak 2.
(1) Standardi rada primjenjuju se na sve ovlaštene psihologe zaposlene u osnovnim i srednjim školama, učeničkim domovima ili u drugim pravnim ili fizičkim osobama registriranim za obavljanje djelatnosti u svezi s osnovnim i srednjim odgojem i obrazovanjem, koji obavljaju poslove iz područja školske psihologije određene ovim Standardima rada.
(2) Standardi rada odgovarajuće se primjenjuju i na ovlaštene psihologe izvan sustava osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja kada obavljaju poslove ili aktivnosti iz područja školske psihologije određene ovim Standardima rada, osim ako su ti poslovi ili aktivnosti obuhvaćeni standardima rada u drugom području psihološke djelatnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Primjena Standarda na psihologe vježbenike
Članak 3.
Na psihologe vježbenike na odgovarajući se način primjenjuju odredbe ovih Standarda rada koje se odnose na ovlaštene psihologe, osim ako posebnim propisima, općim aktima Komore ili ovim Standardima rada nije drugačije određeno.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Ciljevi Standarda
Članak 4.
Ciljevi Standarda rada su:
- standardiziranje i ujednačavanje kvalitete rada
- poboljšanje kvalitete rada
- razvoj općih kompetencija nužnih za visoku razinu stručnosti
- osiguravanje optimalnih uvjeta rada.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Rodna ravnopravnost
Članak 5.
Izrazi koji se koriste u ovim Standardima rada, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Pojmovi
Članak 6.
Pojmovi koji se koriste u ovim Standardima rada imaju značenja utvrđena propisima kojima se uređuju područja odgoja i obrazovanja i psihološke djelatnosti te općim aktima Komore.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
II. ODREĐENJE PODRUČJA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Školska psihologija
Članak 7.
Školska psihologija je posebno područje primijenjene psihologije koje se bavi primjenom psihologijskih spoznaja i postupaka u kontekstu osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Cilj školske psihologije
Članak 8.
Cilj školske psihologije je razvoj obrazovanja usmjerenog na učenika te razvoj temeljnih kompetencija potrebnih za cjeloživotno učenje kao i pomoć učenicima, učiteljima/nastavnicima i roditeljima da što kvalitetnije:
- razviju svoje potencijale
- brinu o svojem mentalnom zdravlju
- razvijaju osobne i socijalne vještine
- uspješno rješavaju probleme, suočavaju se sa stresnim situacijama i donose zdrave izbore
- adekvatno svojim sposobnostima i interesima donose odluke vezne uz profesionalni razvoj.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Stručnjaci u školskoj psihologiji
Članak 9.
(1) Školska psihologija obuhvaća poslove i aktivnosti koje provode stručni suradnici - psiholozi, nastavnici psihologije, nastavnici stručnih predmeta u području psihologije te suradnici u nastavi zaposleni u osnovnim i srednjim školama i drugim ustanovama u području osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja.
(2) Školska psihologija obuhvaća i one poslove i aktivnosti koje provode psiholozi izvan sustava osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja kada su isti određeni ovim Standardima rada.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Korisnici psiholoških usluga u školskoj psihologiji
Članak 10.
(1) Korisnici psiholoških usluga u školskoj psihologiji su prvenstveno učenici.
(2) Korisnici psiholoških usluga mogu biti i roditelji, učitelji i nastavnici u smislu njihovog osposobljavanja za bolje razumijevanje učenikovih potreba i ponašanja te djelotvorniji rad s njima.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
III. PRAVA I OBVEZE ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Svrha obavljanja psihološke djelatnosti
Članak 11.
Ovlašteni psiholog u obavljanju poslova u području školske psihologije vodi se unapređivanjem zdravlja i kvalitete života korisnika psiholoških usluga, razvojem i unaprjeđenjem organizacija i institucija te društva u cjelini, kao općom svrhom obavljanja psihološke djelatnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Primjena propisa u području psihološke djelatnosti
Članak 12.
Ovlašteni psiholog u području školske psihologije obvezan je poštivati Zakon o psihološkoj djelatnosti, druge propise i opće akte Komore.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Obveza primjene Etičkog kodeksa
Članak 13.
(1) Ovlašteni psiholog u području školske psihologije obvezan je poštivati pravila ponašanja i etička načela na temelju kojih postupaju ovlašteni psiholozi prilikom obavljanja psihološke djelatnosti utvrđene Etičkim kodeksom psihološke djelatnosti.
(2) Ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo na savjetodavnu podršku Etičkog odbora u pogledu primjene pravila psihološke etike.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Obveza poštivanja pravila struke
Članak 14.
(1) Ovlašteni psiholog u području školske psihologije obvezan je stručne postupke provoditi sukladno načelima i spoznajama psihološke znanosti i prakse, poštivati pravila struke i ove Standarde rada.
(2) Ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo na stručno-savjetodavnu podršku nadležnog tijela Komore u pogledu stručnog rada.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Obvezno i dodatno stručno usavršavanje
Članak 15.
(1) Ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo i obvezu stručnog usavršavanja koje obuhvaća kontinuirano praćenje razvoja psihološke znanosti i stjecanje novih kompetencija radi održavanja i unapređenja kvalitete provođenja stručnih postupaka i mjera, sukladno odredbama općeg akta Komore kojim su uređeni način provođenja, sadržaj, rokovi i postupak stručnog usavršavanja.
(2)Učinkovit i kvalitetan rad psihologa u obrazovnom sustavu zahtijeva njegovo cjeloživotno obrazovanje i permanentno usavršavanje zbog čega treba sudjelovati na edukacijama, seminarima, konferencijama i stručnim vijećima organiziranim od strane nadležnih tijela u području osnovnog ili srednjeg odgoja i obrazovanja, Hrvatske psihološke komore i drugih nadležnih tijela.
(3) Osim stručnog usavršavanja u području psihološke djelatnosti iz stavka 1. ovog članka, ovlašteni psiholog u području školske psihologije ima pravo i obvezu stjecanja specijaliziranih stručnih kompetencija potrebnih za pojedino područje primijenjene psihologije koje uključuje usvajanje znanja i informacija iz područja obrazovanja, tržišta rada, poduzetništva i dr., neophodnih za provođenje kvalitetnog rada.
(4) Poslodavac je dužan omogućiti ovlaštenom psihologu sudjelovanje na stručnom usavršavanju iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, te osigurati nabavu stručne literature.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
IV. POSLOVI PSIHOLOGA U PODRUČJU ŠKOLSKE PSIHOLOGIJE
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Temeljni poslovi školskog psihologa
Članak 16.
(1) Temeljni poslovi ovlaštenog psihologa u području školske psihologije su:
- neposredan rad s učenicima
- neposredan rad s roditeljima
- neposredan rad s učiteljima i nastavnicima
- istraživanje i razvoj programa
- stručno-razvojni i koordinacijski poslovi.
(2) Neposredan rad školskog psihologa može se provoditi individualno i grupno.
(3) Za obavljanje redovnih poslova i aktivnosti školskog psihologa, u koje spada primjena psihodijagnostičkih sredstava, savjetodavni rad i druge vrste intervencija, prethodna suglasnost roditelja (skrbnika) nije potrebna.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Neposredan rad s učenicima
Članak 17.
Neposredan rad školskog psihologa s učenicima obuhvaća:
- neposredan odgojno-obrazovni rad (izborna nastava, rad u izvannastavnim aktivnostima, projektima)
- psihološku procjenu i psihodijagnostiku u svrhu identifikacije učenikovih potreba (kognitivnih, emocionalnih, socijalnih, profesionalnih i sl.), izrade plana podrške, savjetovanja i odabira tehnika rada s učenikom
- analizu, integraciju i interpretaciju podataka o učenicima prikupljenih iz relevantnih izvora na temelju kojih psiholog daje stručno mišljenje o učenicima,
- provođenje psihoedukativnih radionica i projektnih aktivnosti
- identifikacija i dijagnostika učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u skladu sa zahtjevima struke (učenici s teškoćama, daroviti učenici)
- prepoznavanje učenika s emocionalnim problemima i njihovih individualnih potreba, te u skladu s time provođenje individualnih ili grupnih savjetovanja
- prepoznavanje specifičnih teškoća u učenju (neadekvatne strategije učenja, problemi s pažnjom i koncentracijom, ispitna anksioznost i sl.) i pomoć u postizanju boljeg školskog uspjeha
- identifikacija potencijalno darovitih učenika i razvoj programa za poticanje i razvijanje njihovih sposobnosti u skladu s njihovim statusom učenika s posebnim potrebama
- prepoznavanje poteškoća u ponašanju i vršnjačkim odnosima, emocionalne i/ili obiteljske poteškoće i pomoć učenicima u njihovom prevladavanju
- pomoć učenicima u razvijanju adekvatnih mehanizama suočavanja i prevladavanja stresnih događaja i kriznih situacija
- razvoj i provođenje programa prevencije nepoželjnih oblika ponašanja, programa za jačanje samopouzdanja, samopoštovanja, sigurnosti, programa učenja socijalnih vještina za sve učenike u školi, a osobito za učenike iz rizičnih skupina
- provođenje programa prevencije nasilja i zlostavljanja djece i mladih u školama, učeničkim domovima i široj zajednici
- zaštita mentalnog zdravlja učenika kroz individualni i grupni savjetodavni rad te kroz projekte i aktivnosti namijenjene svim učenicima škole
- provođenje inicijalnih intervjua s novim učenicima i pružanje podrške s ciljem osiguravanja njihove uspješne prilagodbe na novu sredinu
- sudjelovanje u provedbi programa profesionalnog usmjeravanja i informiranja učenika.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Neposredan rad s roditeljima
Članak 18.
Neposredan rad školskog psihologa s roditeljima obuhvaća:
- pomoć u prepoznavanju i razumijevanju razvojnih i individualnih potreba učenika i reagiranju u skladu s njima
- pomoć u razvoju adekvatnih vještina i komunikacije kako bi mogli kvalitetnije poticati razvoj svih djetetovih potencijala i aktivno pridonijeti njegovu uspješnom obrazovanju
- poučavanje roditelja temeljnim postavkama razvojne, kognitivne i primijenjene psihologije
- pomoć u aktivnom uključivanju roditelja u život škole i uspostavljanju partnerskih odnosa između roditelja i škole
- pomoć u uspostavljanju kontakta s vanjskim institucijama potrebnim učeniku (npr. ustanovama koje provode programe profesionalnog usmjeravanja, informiranja i savjetovanja u karijeri, ustanovama socijalne skrbi, ustanovama koje pružaju usluge savjetovanja, psihosocijalnog savjetovanja, obiteljske medijacije i psihosocijalnog tretmana radi prevencije nasilničkog ponašanja, specijaliziranim zdravstvenim ustanovama koje se bave mentalnim zdravljem, udrugama i ustanovama koje se bave osmišljavanjem slobodnog vremena i sl.).
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Neposredan rad s učiteljima i nastavnicima
Članak 19.
Neposredan rad školskog psihologa s učiteljima i nastavnicima obuhvaća:
- promociju različitih metoda rada koji potiču kreativnost i zajedničko sudjelovanje učitelja/nastavnika i učenika (timski rad, projektna nastava i sl.)
- upoznavanje učitelja i nastavnika sa suvremenim metodama praćenja i provjere znanja učenika te poticanje na njihovo korištenje
- poticanje i razvoj instrumenata za vrednovanje i samovrednovanje rada učitelja i nastavnika, te podizanje kvalitete rada u nastavi
- pomoć učiteljima i nastavnicima da prepoznaju i razumiju razvojne i individualne potrebe učenika i reagiraju u skladu s njima
- educiranje učitelja i nastavnika o recentnim saznanjima iz područja razvojne, kognitivne i primijenjene psihologije
- pomoć učiteljima i nastavnicima u identificiranju teškoća u razrednoj klimi, uspješnosti i načinu rada te razvoju strategija za njihovo rješavanje (upravljanje razredom)
- pomoć učiteljima i nastavnicima u razvoju osobnih i profesionalnih kompetencija kroz različita predavanja i radionice
- poticanje tolerancije različitosti među učenicima i među samim zaposlenicima,
- savjetodavni rad sa zaposlenicima u svrhu podizanja kvalitete rada s učenicima,
- pomoć učiteljima i nastavnicima u izradi individualnih odgojno-obrazovnih planova za učenike.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Istraživanje i razvoj programa
Članak 20.
Istraživanje i razvoj programa obuhvaća:
- sudjelovanje i doprinos procesu samovrednovanja škole, kao i izradi, provedbi i praćenju programa usmjerenih na podizanje kvalitete rada u školi
- osmišljavanje i provođenje istraživanja povezanih s odgojno-obrazovnom praksom i psihologijskim specifičnostima učenika te učitelja i nastavnika
- sudjelovanje u istraživačkim projektima drugih institucija koje se bave područjem odgoja i obrazovanja
- vrednovanje kvalitete i efikasnosti programa rada te predlaganje promjena
- kontinuirano širenje i nadopunjavanje vlastitih znanja te stručno usavršavanje.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Stručno-razvojni i koordinacijski poslovi
Članak 21.
Stručno-koordinacijski poslovi školskog psihologa obuhvaćaju:
- sudjelovanje u organizaciji rada škole (prijem i upis novih učenika i raspoređivanje u razredne odjele/odgojne skupine, sudjelovanje u prihvatu učenika prvog razreda, formiranje razrednih odjeljenja)
- pomoć u planiranju i realizaciji rada škole i izradi temeljnih dokumenata (sudjelovanje u izradi godišnjeg plana i programa rada škole te školskog kurikuluma, izrada plana i programa rada stručnog suradnika psihologa)
- sudjelovanje u kreiranju pozitivne odgojno-obrazovne klime i razvoj programa za njeno optimiziranje
- sudjelovanje u kreiranju i provođenju školskog preventivnog programa te koordinaciji zajedno s razrednicima i predmetnim nastavnicima/učiteljima te drugim stručnim suradnicima
- sudjelovanje u planiranju i radu učiteljskog i razrednih vijeća te u radu stručnih tijela, povjerenstava i stručnih aktiva u školi i izvan škole
- vođenje Tima za darovite, članstvo u Timu za kvalitetu u školi
- sudjelovanje u radu povjerenstava (za upis djece u školu, za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta, za uključivanje pomoćnika u nastavi ili stručnog komunikacijskog posrednika)
- sudjelovanje i/ili pomoć u provođenju školskih, međunarodnih i drugih projekata
- komunikaciju i suradnju s ministarstvom nadležnim za odgoj i obrazovanje i javnim ustanovama nadležnim za obavljanje stručnih i savjetodavnih poslova u odgoju i obrazovanju
- komunikaciju i suradnju s različitim vanjskim institucijama npr. nadležnom službom za školsku medicinu, nadležnim županijskim službama i područnim uredima ustanova socijalne skrbi, nadležnom područnom službom ustanove za pružanje usluga savjetovanja, psihosocijalnog savjetovanja, obiteljske medijacije i psihosocijalnog tretmana radi prevencije nasilničkog ponašanja, nadležnim ustrojstvenim jedinicama policije, javnom ustanovom koja provodi vanjsko vrednovanje u odgojno-obrazovnome sustavu Republike Hrvatske i ispite temeljene na nacionalnim standardima, udrugama, humanitarnim organizacijama, savjetovalištima i drugim institucijama
- komunikaciju i suradnju s psiholozima u drugim ustanovama (domovi, bolnice i sl.) i udrugama.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Specifični poslovi školskih psihologa u osnovnoj školi
Članak 22.
(1) Specifični poslovi školskog psihologa u osnovnoj školi obuhvaćaju:
- psihološku procjenu mogućnosti učenika koju obavlja u svojstvu člana Povjerenstva škole za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta/učenika prilikom procjene spremnosti za polazak djeteta u osnovnu školu
- psihološku procjenu mogućnosti učenika tijekom školovanja, u slučaju školskog neuspjeha, teškoća u učenju ili procjene darovitosti.
(2) Psiholog u osnovnoj školi treba biti obvezni član Povjerenstva za procjenu psihofizičkog statusa djece prije upisa u prvi razred. Psiholog je jedini stručnjak kompetentan za procjenu psihičkog (kognitivnog i socioemocionalnog) statusa i zrelosti djeteta za polazak u školu.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Specifični poslovi školskih psihologa u srednjoj školi
Članak 23.
Specifični poslovi školskog psihologa u srednjoj školi obuhvaćaju:
- održavanje redovne i fakultativne nastave iz psihologije i srodnih predmeta u srednjim školama ukoliko je zaposlen na radnom mjestu nastavnika psihologije
- sudjelovanje u izradi zahtjeva za prilagodbu ispitne tehnologije na državnoj maturi za učenike završnog razreda srednje škole.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Specifični poslovi školskih psihologa u učeničkom domu
Članak 24.
Specifični poslovi školskog psihologa u učeničkom obuhvaćaju:
- sudjelovanje i pomoć u poslovima vezanim za organizaciju rada doma – priprema za ostvarivanje odgojno-obrazovnog rada
- sudjelovanje u izradi godišnjeg plana i programa doma te izvješća o radu doma
- sudjelovanje u planiranju i radu stručnih tijela učeničkog doma (odgajateljskog vijeća)
- formiranje odgojnih skupina
- razvoj domskih programa i istraživanja
- poticanje učenika na samostalnu kontinuiranu brigu o vlastitom zdravlju (mentalnom i fizičkom)
- sudjelovanje i pomoć u organiziranju slobodnog vremena za učenike (različite aktivnosti, radionice i sl.) te pomoć u prepoznavanju različitih interesa i talenata učenika
- pomoć odgajateljima u identifikaciji teškoća u odgojnoj skupini, uspješnosti, načinu rada i razvoju strategija za njihovo rješavanje (upravljanje odgojnom skupinom)
- uvođenje i promocija različitih metoda rada koje potiču kreativnost i zajedničko sudjelovanje odgajatelja i učenika (timski rad, tematske radionice, projekti i sl.)
- prepoznavanje specifičnih teškoća, ali i pozitivnost klime doma i odnosa među djelatnicima te razvoj programa za njeno optimiziranje.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Psihološke krizne intervencije u sustavu odgoja i obrazovanja
Članak 25.
(1) Psihološka krizna intervencija je preventivni postupak u cilju sprječavanja dugoročnih posljedica kriznog događaja.
(2) Psihološka krizna intervencija provodi se nakon traumatskog događaja koji ugrožava ili dovodi do gubitka života, tjelesnog integriteta ili zdravlja te je namijenjena svima koji su posredno ili neposredno bili izloženi kriznom događaju.
(3) Uvjeti u kojima se poziva tim za psihološke krizne intervencije određeni su Protokolom o pokretanju psiholoških kriznih intervencija u sustavu odgoja i obrazovanja.
(4) Školski psiholog može sudjelovati u psihološkim kriznim intervencijama kao član Tima za psihološke krizne intervencije u sustavu odgoja i obrazovanja nakon završene dodatne edukacije.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
V. PSIHOLOŠKA PROCJENA I PSIHODIJAGNOSTIKA U ŠKOLSKOJ PSIHOLOGIJI
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Psihološka procjena i psihodijagnostika
Članak 26.
(1) Psihodijagnostička procjena u školskoj psihologiji provodi se u svrhu procjene spremnosti za školu, procjene problema u ponašanju, problema u odnosu s vršnjacima, emocionalnih teškoća, specifičnih teškoća u učenju, identifikacije i dijagnostike učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama te profesionalnog usmjeravanja.
(2) Cilj psihodijagnostičke procjene u školskoj psihologiji je utvrditi individualne potrebe i mogućnosti učenika radi boljeg razumijevanja učenikovih potreba i ponašanja, razvoja učenikovih potencijala te planiranja i provođenja intervencija i tretmana usmjerenih na postizanje školskog uspjeha i/ili prevladavanje mentalnih teškoća.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Psihodijagnostička sredstva u psihološkoj procjeni
Članak 27.
(1) Psihodijagnostička procjena u školskoj psihologiji treba uključivati ispitivanje općih i specifičnih kognitivnih sposobnosti, osobina ličnosti te emocionalno i socijalno funkcioniranje učenika.
(2) Psihodijagnostička sredstva za procjenu odabire ovlašteni psiholog uzimajući u obzir karakteristike učenika i svrhu psihološke procjene.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Struktura psihodijagnostičke procjene
Članak 28.
(1) Psihodijagnostička procjena u školskoj psihologiji u pravilu se sastoji od:
- psihološkog intervjua i prikupljanja anamnestičkih podataka
- korištenja psihodijagnostičkih sredstava u svrhu prikupljanja podataka o kognitivnom, emocionalnom i socijalnom funkcioniranju, ponašanju, ličnosti i psihopatološkim odstupanjima
- korekcije, interpretacije i integracije rezultata procjene
- pisanja nalaza i mišljenja.
(2) Psihodijagnostička procjena u jednom terminu provodi se u trajanju do najviše 3 sata. Ukoliko je potrebno dulje trajanje, psihodijagnostička procjena odvija se u više termina.
(3) Ovlašteni psiholog u psihodijagnostičkoj procjeni u školskoj psihologiji obvezno koristi i ostale izvore informacija koji su mu dostupni, poput mišljenja predškolskih i kliničkih psihologa, psihologa iz sustava socijalne skrbi, pedagoga, edukacijskih-rehabilitacijskih stručnjaka, liječnika školske medicine i medicine rada, savjetnika za zapošljavanje i dr.
(4) Odstupanje od strukture psihodijagnostičke procjene u školskoj psihologiji dopušteno je samo u iznimnim situacijama kada ovlašteni psiholog na temelju postojeće stručne dokumentacije ili u neposrednom kontaktu s učenikom s velikom sigurnošću može pretpostaviti da preporučena struktura psihodijagnostičke procjene ne bi bitno pridonijela psihološkoj procjeni, odnosno kada zbog specifičnih karakteristika učenika (većih intelektualnih i/ili psihomotornih oštećenja, zdravstvenog stanja i sl.) nije moguće ili nije svrhovito provesti ispitivanje specifičnih faktora inteligencije i osobina ličnosti.
(5) Posebna pažnja u psihodijagnostičkoj procjeni u školskoj psihologiji pridaje se primjerenom načinu testiranja i procjeni učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (učenici s teškoćama u razvoju i daroviti učenici) te pripadnika drugih osjetljivih skupina u skladu s pravilima psihološke struke.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Nalaz i mišljenje školskog psihologa
Članak 29.
Nalaz i mišljenje školskog psihologa treba sadržavati opće podatke o učeniku, anamnestičke podatke, svrhu psihološke procjene, primijenjena psihodijagnostička sredstva, opis ponašanja tijekom provođenja procjene, interpretaciju rezultata te zaključak i preporuke.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
VI. UPOZNAVANJE S REZULTATIMA PSIHOLOŠKIH USLUGA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Upoznavanje s rezultatima psihološke procjene
Članak 30.
Ovlašteni psiholog upoznaje korisnika psiholoških usluga s rezultatima psihološke procjene u skladu s odredbama Zakona o psihološkoj djelatnosti i Etičkog kodeksa psihološke djelatnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
VII. UVJETI RADA ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Prostorni i tehnički uvjeti
Članak 31.
(1) Ovlaštenom psihologu u području školske psihologije poslodavac mora osigurati sljedeće prostorne uvjete:
- prostorija za individualni rad s korisnicima psiholoških usluga površine najmanje 10 m2 s tim da za vrijeme rada ovlaštenog psihologa s korisnikom psiholoških usluga prostor ne smije koristiti druga osoba
- prostorija za grupni rad s korisnicima psiholoških usluga površine najmanje 1 m2 po svakom korisniku psiholoških usluga uz dodatnih 6 m2 za ovlaštenog psihologa.
(2) Prostorije za rad s korisnicima psiholoških usluga moraju biti ravnomjerno grijane i hlađene te ispunjavati odgovarajuće tehničke i higijenske uvijete sukladno posebnim propisima.
(3) Prostorije za rad s korisnicima psiholoških usluga moraju biti osvijetljene prirodnim svjetlom, a ukoliko nije moguće osigurati prirodni izvor svjetlosti u ukupnoj površini, prostorije moraju biti ravnomjerno osvijetljene umjetnom rasvjetom jačine 70-100 luksa.
(4) Prostorije za rad s korisnicima psiholoških usluga moraju biti građevinski izvedene tako da se mogu efikasno i brzo provjetriti, a u prostorijama s nedovoljnim prirodnim prozračivanjem, potrebno je osigurati umjetnu ventilaciju.
(5) Prostorija u kojoj se provodi individualni rad s korisnikom psiholoških usluga mora biti primjereno zvučno izolirana tako da omogućavati neometanu komunikaciju psihologa i korisnika psiholoških usluga te da osigurava diskreciju i zaštitu privatnosti sukladno posebnim propisima i Etičkom kodeksu psihološke djelatnosti.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Tehnička oprema
Članak 32.
Ovlaštenom psihologu u području školske psihologije poslodavac mora osigurati sljedeću obveznu tehničku opremu:
- radni stol i stolicu za psihologa, korisnika psiholoških usluga, a po potrebi i roditelja, zakonskog skrbnika i dr.
- ormare sa zaštitnom bravom za pohranu psihološke dokumentacije, psihodijagnostičkih sredstava i pribora
- računalo
- pisač
- zaporni sat
- telefon
- internetsku vezu.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Osiguravanje potrebnih psihodijagnostičkih sredstava
Članak 33.
(1) Poslodavac je obvezan ovlaštenom psihologu u području školske psihologije osigurati psihodijagnostička sredstva potrebna za rad, a prema izboru ovlaštenog psihologa te edukaciju za njihovu primjenu kada je to potrebno.
(2) Psihodijagnostička sredstva trebaju biti prikladna za procjenu kognitivnih sposobnosti, jezičnih sposobnosti, ličnosti, socioemocionalnog razvoja, razvojnih i motivacijskih karakteristika djece i mladih te profesionalnog usmjeravanja.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Ostali uvjeti rada školskog psihologa
Članak 34.
(1) Drugi poslovi po posebnom zaduženju ili po nalogu ravnatelja ne smiju vrstom ili opsegom negativno utjecati na obavljanje osnovnih poslova školskog psihologa.
(2) Školski psiholog ostvaruje, uz odobrenje ministarstva nadležnog za odgoj i obrazovanje , pravo na puno radno vrijeme kao stručni suradnik ako obavlja poslove u neposrednome pedagoškom radu s najmanje 400 učenika jedne ili više redovitih osnovnih ili srednjih škola, odnosno s najmanje 100 učenika posebnih škola za školovanje učenika s teškoćama u razvoju.
(3) Učenički dom do 80 učenika zapošljava jednog stručnog suradnika koji može biti psiholog, a učenički dom koji ima između 80 i 250 učenika zapošljava dva stručna suradnika od kojih jedan mora biti psiholog koji može obavljati poslove organizatora slobodnog vremena učenika.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
VIII. NORMATIVI RADA ŠKOLSKIH PSIHOLOGA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Normativi za individualno psihološko savjetovanje i druge individualne intervencije
Članak 35.
(1) Individualno psihološko savjetovanje i druge individualne psihološke intervencije i postupci te psihoedukacija provode se u prostoriji za individualni rad s korisnicima psiholoških usluga.
(2) Prostor u kojem se provodi individualno psihološko savjetovanje i druge individualne psihološke intervencije i postupci treba omogućiti neometanu komunikaciju psihologa i korisnika te osigurati diskreciju i zaštitu privatnosti sukladno posebnim propisima i Etičkom kodeksu psihološke djelatnosti.
(3) Individualno psihološko savjetovanje i druge individualne psihološke intervencije i postupci provode se u trajanju od 30 do 60 minuta po korisniku psiholoških usluga, uz mogućnost višekratnih susreta.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Normativi za grupno psihološko savjetovanje i druge grupne intervencije
Članak 36.
(1) Grupno psihološko savjetovanje i druge grupne psihološke intervencije i postupci te psihoedukacija provode se u prostoriji za grupni rad s korisnicima psiholoških usluga.
(2) Preporučeno trajanje je od 45 do 120 minuta, uz mogućnost višekratnih susreta.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Normativi za psihološko testiranje
Članak 37.
(1) Psihološko testiranje provodi se u prostoriji za individualni rad s korisnicima psiholoških usluga.
(2) Psihološko testiranje u školskoj psihologiji provodi ovlašteni psiholog u skladu s Pravilnikom o psihodijagnostičkim sredstvima i drugim općim aktima Komore.
(3) Ovlašteni psiholog samostalan je u odabiru, primjeni i interpretaciji psihodijagnostičkih sredstava.
(4) U slučajevima kada ovlašteni psiholog ocijeni nužnim, psihološkom testiranju može prisustvovati osobni asistent ili ovlašteni prevoditelj korisnika psiholoških usluga.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
IX. ZAŠTITA I POHRANA PSIHODIJAGNOSTIČKIH SREDSTVA, PSIHOLOŠKA DOKUMENTACIJA I ZAŠTITA PODATAKA
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Zaštita i pohrana psihodijagnostičkih sredstava
Članak 38.
(1) Psihodijagnostička sredstva koja je Komora uvrstila na Popis posebno zaštićenih psihodijagnostičkih sredstava može samostalno odabrati, primjenjivati i interpretirati samo ovlašteni psiholog, sukladno ovim Standardima i općim aktima Komore.
(2) Posebno zaštićena psihodijagnostička sredstva zabranjeno je u cjelini ili dijelovima preslikavati i na bilo koji način davati na uvid neovlaštenim osobama.
(3) Psihodijagnostička sredstva štite se i pohranjuju u skladu s odredbama Zakona o psihološkoj djelatnosti i odredbama općih akata Komore.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Psihološka dokumentacija
Članak 39.
(1) Psihološka dokumentacija obuhvaća pisana mišljenja, preporuke, nalaze, primijenjena psihodijagnostička sredstva odnosno listove za odgovore, službene bilješke i drugu dokumentaciju određenu posebnim propisima, odredbama ovih Standarda, općim aktima Komore ili aktima poslodavca.
(2) Bilješke i rezultati opservacija ili testiranja psihologa koje psiholog vodi tijekom rada s korisnikom ne predaju se roditeljima i/ili ravnatelju već iz njih psiholog izrađuje službene bilješke koje su dio psihološke dokumentacije. Službene bilješke mogu se odnositi na razgovor s učenikom, na praćenje razvoja i opservaciju učenika, razgovor s roditeljima, učiteljima, nastavnicima, ravnateljem, uvid u odgojno-obrazovni rad učitelja ili nastavnika, suradnju s vanjskim institucijama i sl.
(3) Psihološka dokumentacija čuva se i pohranjuje u skladu s posebnim propisima, općim aktima Komore i aktima poslodavca te ne smije biti dostupna neovlaštenim osobama.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Razmjena podataka
Članak 40.
(1) U slučajevima kada je posebnim propisima predviđena razmjena podataka sa stručnjacima drugih struka (stručnim suradnicima u školama, liječnicima, stručnjacima u drugim ustanovama u sustavu odgoja i obrazovanja, zdravstva, socijalne skrbi i dr.), ovlašteni psiholog dužan je razmjenu podataka ograničiti na podatke koji su relevantni za predviđeni postupak te upozoriti sve osobe koje imaju uvid u podatke prikupljene psihološkim ispitivanjima da se sukladno odredbama Zakona o psihološkoj djelatnosti radi o profesionalnoj tajni.
(2) Na zahtjev policije, državnog odvjetništva i/ili suda ovlašteni psiholog tražene podatke dostavlja bez pristanka učenika i roditelja (skrbnika), uz naznaku da se radi o podacima koji su profesionalna tajna te ako se radi o psihodijagnostičkim sredstvima uz dodatnu naznaku da je ista zabranjeno u cjelini ili dijelovima preslikavati ili na bilo koji drugi način davati na uvid neovlaštenim osobama te da ih interpretirati može samo ovlašteni psiholog. Ukoliko ovlašteni psiholog smatra da bi određeni podaci mogli naštetiti učeniku, uz podatke treba dostaviti i obrazloženje u kojem će zatražiti njihovo izuzimanje iz daljnjeg postupka.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
X. ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Provođenje Standarda
Članak 41.
Stručni razred za školsku psihologiju prati provođenje ovih Standarda rada, o čemu izvještava Upravni odbor i druga nadležna tijela ili povjerenstva Komore.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Smjernice
Članak 42.
(1) Stručni razred za školsku psihologiju može, u svrhu olakšane primjene, pojedina pitanja uređena ovim Standardima rada detaljnije razraditi smjernicama.
(2) Smjernice nisu obvezujuće.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Prestanak važenja
Članak 43.
Stupanjem na snagu ovih Standarada rada prestaju važiti odredbe Standarda rada psihologa u osnovnim i srednjim školama Broj: 13-1056/1-05-07. od 25. svibnja 2007. godine.
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora
Stupanje na snagu Standarda
Članak 44.
Ovi Standardi rada objavljuju se na mrežnoj stranici Komore i stupaju na snagu osmog dana od objavljivanja.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb, ___________________. godine.
PREDSJEDNIK
HRVATSKE PSIHOLOŠKE KOMORE
Dejvid Zombori
Komentirate u ime: Hrvatska psihološka komora