Na temelju članka 16. stavka 8. Zakona o obrazovanju odraslih (Narodne novine, broj 144/21), ministar znanosti i obrazovanja donosi
PRAVILNIK O NAČINU PRIJAVE I PROVOĐENJU VREDNOVANJA PRETHODNOG UČENJA
I. Opće odredbe
Članak 1.
(1)Ovim Pravilnikom propisuje se način prijave i provođenje vrednovanja prethodnog učenja.
(2)Odredbe ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na vrednovanje prethodnog učenja stranih jezika u svrhu stjecanja razine jezičnih kompetencija sukladno Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike i na stjecanje kvalifikacija za obavljanje profesija koje su uređene propisima iz nadležnosti drugih tijela državne uprave.
(3)Izrazi koji se u ovome Pravilniku koriste u muškome rodu neutralni su i odnose se i na muške i na ženske osobe.
Članak 2.
(1)Vrednovanje prethodnog učenja može obuhvaćati priznavanje skupova ishoda prethodno stečenih formalnim obrazovanjem i vrednovanje kompetencija stečenih neformalnim i informalnim učenjem.
(2)Programe vrednovanja provodi ustanova koja ima registriranu djelatnost obrazovanja odraslih (u daljnjem tekstu: ustanova) te koja ima:
- rješenje agencije nadležne za obrazovanje odraslih (u daljnjem tekstu: Agencija) o vrlo visokoj ili visokoj razini kvalitete ustanove
- rješenje ministarstva nadležnog za obrazovanje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) o izvođenju programa obrazovanja koji obuhvaća sve skupove ishoda učenja koje želi vrednovati, a koji je ustanova provela s najmanje dvije obrazovne skupine
- pozitivno stručno mišljenje Agencije o usklađenosti programa vrednovanja s odgovarajućim standardom kvalifikacije ili skupom ishoda učenja iz Registra Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira (u daljnjem tekstu: HKO), odnosno sa skupovima ishoda učenja programa obrazovanja na temelju kojega je izrađen
- rješenje Ministarstva o odobrenju izvođenja programa vrednovanja.
Članak 3.
(1)Vrednovanju prethodnog učenja može pristupiti hrvatski državljanin, državljanin država članica Europskoga gospodarskog prostora s prebivalištem u Republici Hrvatskoj, državljanin trećih zemalja koji ima odobren status stranca na stalnom boravku u Republici Hrvatskoj, državljanin trećih zemalja koji ima odobren privremeni boravak u svrhu rada u Republici Hrvatskoj te osoba kojoj je odobrena međunarodna i privremena zaštita (u daljnjem tekstu: pristupnik).
(2)Vrednovanju prethodnog učenja u svrhu stjecanja mikrokvalifikacije (skupa ili skupova ishoda učenja) i djelomične kvalifikacije na razinama 2 do 5 HKO-a pristupa se pod uvjetima propisanima programima vrednovanja.
(3)Vrednovanju prethodnog učenja u svrhu stjecanja cjelovite kvalifikacije na razini 2 HKO-a pristupa se pod uvjetima propisanima programima vrednovanja.
(4)Vrednovanju prethodnog učenja u svrhu stjecanja nove cjelovite kvalifikacije na razini 3, 4.1 ili 4.2 HKO-a koja se provodi i u redovitom obrazovanju pristupa se s prethodno završenim formalnim obrazovanjem na najmanje istoj ili višoj razini ili prethodno završenim gimnazijskim programom te pod uvjetima propisanima programom, osim ako posebnim propisom nije drukčije uređeno.
II. Prijava i postupak inicijalne procjene
Članak 4.
(1)Pristupnik podnosi ustanovi prijavu za vrednovanje prethodnog učenja osobno u ustanovi ili elektroničkim putem.
(2)Prijava sadrži ime i prezime, OIB, datum i mjesto rođenja pristupnika, a može sadržavati i opis znanja i vještina koje pristupnik želi vrednovati, odnosno naziv programa vrednovanja, te informaciju o razini prethodnog obrazovanja.
(3)Nakon prijave za vrednovanje prethodnog učenja andragoški voditelj ili druga osoba koju ravnatelj ustanove odredi (u daljnjem tekstu: voditelj) provodi inicijalnu procjenu pristupnika koja se sastoji od inicijalnog intervjua, o čemu sastavlja bilješku, te upućivanja pristupnika u prikupljanje potrebne dokumentacije.
(4)Dokumentacija kojom pristupnik dokazuje prethodno stečena znanja i vještine može biti:
-javna isprava o stečenim znanjima i vještinama u formalnom programu obrazovanja
-potvrda/uvjerenje/certifikat o trajanju i sadržaju neformalne edukacije/osposobljavanja/usavršavanja
-ugovor o radu na određenim poslovima
-preporuka poslodavca o stečenim znanjima i vještinama pristupnika za obavljanje određenih poslova
-potvrda poslodavca o razdoblju obavljanja određenih poslova
-potvrda zavoda nadležnog za mirovinsko osiguranje o radnom stažu
-potvrda/izjava o obavljanju volonterskih poslova s opisom stečenih kompetencija
-izjava o informalno stečenim znanjima i vještinama
-životopis pristupnika
-foto, video i/ili audio uradci pristupnika o stečenim znanjima i vještinama na određenim poslovima
-ostala dokumentacija kojom pristupnik dokazuje prethodno stečena znanja i vještine.
(5) Osim dokumentacije kojom pristupnik dokazuje prethodno stečena znanja i vještine, pristupnik prilaže i dokumentaciju propisanu programom vrednovanja.
(6)Dokumentacija iz stavka 4. i 5. ovoga članka i bilješke s inicijalnoga intervjua čine osobni portfolio pristupnika.
(7)Na temelju inicijalne procjene pristupnika i uvida u dostavljenu dokumentaciju voditelj predlaže ravnatelju ustanove sastav povjerenstva za vrednovanje prethodnog učenja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(8)Ako tijekom inicijalne procjene voditelj procijeni da pristupnik ima znanja i vještine za drugi program vrednovanja od onoga koji je pristupnik prijavio, uz suglasnost pristupnika predložit će ravnatelju ustanove sastav Povjerenstva za drugi odgovarajući program vrednovanja.
Članak 5.
(1)Povjerenstvo koje imenuje ravnatelj ustanove sastoji se od najmanje tri člana koje čine andragoški voditelj, najmanje jedan nastavnik iz (pod)sektora te prema potrebi jedan ili višestručnjaka iz (pod)sektora od kojih jedan može biti iz reda poslodavaca.
(2)Povjerenstvo obavlja uvid u osobni portfolio pristupnika te prema potrebi poziva pristupnika na razgovor.
(3)Nakon poslova iz stavka 2. ovoga članka Povjerenstvo daje mišljenje o:
- prihvaćanju prijave i upućivanju pristupnika u postupak vrednovanja
- odbijanju prijave uz obrazloženje razloga odbijanja.
(4)Mišljenje iz stavka 3. ovoga članka Povjerenstvo dostavlja ravnatelju ustanove koji u roku od osam (8) dana od dana dostave mišljenja donosi odluku o upućivanju pristupnika u postupak vrednovanja ili odbijanju prijave.
III. Postupak vrednovanja prethodnog učenja
Članak 6.
(1)Na temelju pisane odluke ravnatelja o upućivanju pristupnika u postupak vrednovanja pristupnik upisuje program vrednovanja te s ustanovom sklapa ugovor o međusobnim pravima i obvezama.
(2)Postupak vrednovanja provodi Povjerenstvo u skladu s upisanim programom vrednovanja.
(3)Vrednovanje stečenih znanja i vještina može se provoditi u učionici, u praktikumu, u simuliranim uvjetima, na radnome mjestu pristupnika i/ili u prostorima drugoga gospodarskog subjekta s kojima ustanova ima sklopljen ugovor o suradnji na provođenju programa vrednovanja.
(4)O provedenom postupku vrednovanja Povjerenstvo vodi zapisnik koji je dio obvezne andragoške dokumentacije.
(5)Nakon uspješno provedenog postupka vrednovanja pristupnik stječe javnu ispravu.
Članak 7.
(1)Za stjecanje javne isprave pristupnik u postupku vrednovanja mora dokazati usvojenost svih skupova ishoda učenja propisanih programom vrednovanja.
(2)Pristupniku koji u procesu vrednovanja ne dokaže usvojenost svih skupova ishoda učenja propisanih programom vrednovanja izdaje se potvrda kojom ustanova potvrđuje usvojenost dijela skupova ishoda učenja.
(3)Potvrda o usvojenosti dijela skupova ishoda učenja može se koristiti kao dokumentacija u slučaju ponovljenog postupka vrednovanja ili za uključivanje u program obrazovanja.
(4)Ponovljeni postupak vrednovanja može se provesti u istoj ili drugoj ustanovi.
(5)Javna isprava stečena postupkom vrednovanja prethodno stečenih znanja i vještina jednakovrijedna je javnoj ispravi stečenoj pohađanjem programa obrazovanja.
Članak 8.
Detaljnije postupke prijave i provođenja vrednovanja prethodnog učenja, kao i opis unutarnjeg sustava osiguravanja kvalitete vrednovanja prethodnog učenja i osiguravanje potpore pristupniku, ustanova pobliže propisuje svojim općim aktima.
IV. Završne odredbe
Članak 9.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
Na temelju članka 16. stavka 8. Zakona o obrazovanju odraslih (Narodne novine, broj 144/21), ministar znanosti i obrazovanja donosi
PRAVILNIK
O NAČINU PRIJAVE I PROVOĐENJU VREDNOVANJA PRETHODNOG UČENJA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I. Opće odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom propisuje se način prijave i provođenje vrednovanja prethodnog učenja.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na vrednovanje prethodnog učenja stranih jezika u svrhu stjecanja razine jezičnih kompetencija sukladno Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike i na stjecanje kvalifikacija za obavljanje profesija koje su uređene propisima iz nadležnosti drugih tijela državne uprave.
(3) Izrazi koji se u ovome Pravilniku koriste u muškome rodu neutralni su i odnose se i na muške i na ženske osobe.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 2.
(1) Vrednovanje prethodnog učenja može obuhvaćati priznavanje skupova ishoda prethodno stečenih formalnim obrazovanjem i vrednovanje kompetencija stečenih neformalnim i informalnim učenjem.
(2) Programe vrednovanja provodi ustanova koja ima registriranu djelatnost obrazovanja odraslih (u daljnjem tekstu: ustanova) te koja ima:
- rješenje agencije nadležne za obrazovanje odraslih (u daljnjem tekstu: Agencija) o vrlo visokoj ili visokoj razini kvalitete ustanove
- rješenje ministarstva nadležnog za obrazovanje (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) o izvođenju programa obrazovanja koji obuhvaća sve skupove ishoda učenja koje želi vrednovati, a koji je ustanova provela s najmanje dvije obrazovne skupine
- pozitivno stručno mišljenje Agencije o usklađenosti programa vrednovanja s odgovarajućim standardom kvalifikacije ili skupom ishoda učenja iz Registra Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira (u daljnjem tekstu: HKO), odnosno sa skupovima ishoda učenja programa obrazovanja na temelju kojega je izrađen
- rješenje Ministarstva o odobrenju izvođenja programa vrednovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 3.
(1) Vrednovanju prethodnog učenja može pristupiti hrvatski državljanin, državljanin država članica Europskoga gospodarskog prostora s prebivalištem u Republici Hrvatskoj, državljanin trećih zemalja koji ima odobren status stranca na stalnom boravku u Republici Hrvatskoj, državljanin trećih zemalja koji ima odobren privremeni boravak u svrhu rada u Republici Hrvatskoj te osoba kojoj je odobrena međunarodna i privremena zaštita (u daljnjem tekstu: pristupnik).
(2) Vrednovanju prethodnog učenja u svrhu stjecanja mikrokvalifikacije (skupa ili skupova ishoda učenja) i djelomične kvalifikacije na razinama 2 do 5 HKO-a pristupa se pod uvjetima propisanima programima vrednovanja.
(3) Vrednovanju prethodnog učenja u svrhu stjecanja cjelovite kvalifikacije na razini 2 HKO-a pristupa se pod uvjetima propisanima programima vrednovanja.
(4) Vrednovanju prethodnog učenja u svrhu stjecanja nove cjelovite kvalifikacije na razini 3, 4.1 ili 4.2 HKO-a koja se provodi i u redovitom obrazovanju pristupa se s prethodno završenim formalnim obrazovanjem na najmanje istoj ili višoj razini ili prethodno završenim gimnazijskim programom te pod uvjetima propisanima programom, osim ako posebnim propisom nije drukčije uređeno.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II. Prijava i postupak inicijalne procjene
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 4.
(1) Pristupnik podnosi ustanovi prijavu za vrednovanje prethodnog učenja osobno u ustanovi ili elektroničkim putem.
(2) Prijava sadrži ime i prezime, OIB, datum i mjesto rođenja pristupnika, a može sadržavati i opis znanja i vještina koje pristupnik želi vrednovati, odnosno naziv programa vrednovanja, te informaciju o razini prethodnog obrazovanja.
(3) Nakon prijave za vrednovanje prethodnog učenja andragoški voditelj ili druga osoba koju ravnatelj ustanove odredi (u daljnjem tekstu: voditelj) provodi inicijalnu procjenu pristupnika koja se sastoji od inicijalnog intervjua, o čemu sastavlja bilješku, te upućivanja pristupnika u prikupljanje potrebne dokumentacije.
(4) Dokumentacija kojom pristupnik dokazuje prethodno stečena znanja i vještine može biti:
- javna isprava o stečenim znanjima i vještinama u formalnom programu obrazovanja
- potvrda/uvjerenje/certifikat o trajanju i sadržaju neformalne edukacije/osposobljavanja/usavršavanja
- ugovor o radu na određenim poslovima
- preporuka poslodavca o stečenim znanjima i vještinama pristupnika za obavljanje određenih poslova
- potvrda poslodavca o razdoblju obavljanja određenih poslova
- potvrda zavoda nadležnog za mirovinsko osiguranje o radnom stažu
- potvrda/izjava o obavljanju volonterskih poslova s opisom stečenih kompetencija
- izjava o informalno stečenim znanjima i vještinama
- životopis pristupnika
- foto, video i/ili audio uradci pristupnika o stečenim znanjima i vještinama na određenim poslovima
- ostala dokumentacija kojom pristupnik dokazuje prethodno stečena znanja i vještine.
(5) Osim dokumentacije kojom pristupnik dokazuje prethodno stečena znanja i vještine, pristupnik prilaže i dokumentaciju propisanu programom vrednovanja.
(6) Dokumentacija iz stavka 4. i 5. ovoga članka i bilješke s inicijalnoga intervjua čine osobni portfolio pristupnika.
(7) Na temelju inicijalne procjene pristupnika i uvida u dostavljenu dokumentaciju voditelj predlaže ravnatelju ustanove sastav povjerenstva za vrednovanje prethodnog učenja (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
(8) Ako tijekom inicijalne procjene voditelj procijeni da pristupnik ima znanja i vještine za drugi program vrednovanja od onoga koji je pristupnik prijavio, uz suglasnost pristupnika predložit će ravnatelju ustanove sastav Povjerenstva za drugi odgovarajući program vrednovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 5.
(1) Povjerenstvo koje imenuje ravnatelj ustanove sastoji se od najmanje tri člana koje čine andragoški voditelj, najmanje jedan nastavnik iz (pod)sektora te prema potrebi jedan ili više stručnjaka iz (pod)sektora od kojih jedan može biti iz reda poslodavaca.
(2) Povjerenstvo obavlja uvid u osobni portfolio pristupnika te prema potrebi poziva pristupnika na razgovor.
(3) Nakon poslova iz stavka 2. ovoga članka Povjerenstvo daje mišljenje o:
- prihvaćanju prijave i upućivanju pristupnika u postupak vrednovanja
- odbijanju prijave uz obrazloženje razloga odbijanja.
(4) Mišljenje iz stavka 3. ovoga članka Povjerenstvo dostavlja ravnatelju ustanove koji u roku od osam (8) dana od dana dostave mišljenja donosi odluku o upućivanju pristupnika u postupak vrednovanja ili odbijanju prijave.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III. Postupak vrednovanja prethodnog učenja
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 6.
(1) Na temelju pisane odluke ravnatelja o upućivanju pristupnika u postupak vrednovanja pristupnik upisuje program vrednovanja te s ustanovom sklapa ugovor o međusobnim pravima i obvezama.
(2) Postupak vrednovanja provodi Povjerenstvo u skladu s upisanim programom vrednovanja.
(3) Vrednovanje stečenih znanja i vještina može se provoditi u učionici, u praktikumu, u simuliranim uvjetima, na radnome mjestu pristupnika i/ili u prostorima drugoga gospodarskog subjekta s kojima ustanova ima sklopljen ugovor o suradnji na provođenju programa vrednovanja.
(4) O provedenom postupku vrednovanja Povjerenstvo vodi zapisnik koji je dio obvezne andragoške dokumentacije.
(5) Nakon uspješno provedenog postupka vrednovanja pristupnik stječe javnu ispravu.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 7.
(1) Za stjecanje javne isprave pristupnik u postupku vrednovanja mora dokazati usvojenost svih skupova ishoda učenja propisanih programom vrednovanja.
(2) Pristupniku koji u procesu vrednovanja ne dokaže usvojenost svih skupova ishoda učenja propisanih programom vrednovanja izdaje se potvrda kojom ustanova potvrđuje usvojenost dijela skupova ishoda učenja.
(3) Potvrda o usvojenosti dijela skupova ishoda učenja može se koristiti kao dokumentacija u slučaju ponovljenog postupka vrednovanja ili za uključivanje u program obrazovanja.
(4) Ponovljeni postupak vrednovanja može se provesti u istoj ili drugoj ustanovi.
(5) Javna isprava stečena postupkom vrednovanja prethodno stečenih znanja i vještina jednakovrijedna je javnoj ispravi stečenoj pohađanjem programa obrazovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 8.
Detaljnije postupke prijave i provođenja vrednovanja prethodnog učenja, kao i opis unutarnjeg sustava osiguravanja kvalitete vrednovanja prethodnog učenja i osiguravanje potpore pristupniku, ustanova pobliže propisuje svojim općim aktima.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV. Završne odredbe
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Članak 9.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Klasa:
Urbroj:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs, v. r.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja