Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024.
Opis mjere:
Ukidanje vodnoga doprinosa
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
U postupcima priprema u investiranje i gradnju građevina (svih namjena) investitori se suočavaju sa brojnim davanjima između ostalog i neporeznih davanja koje usporavaju ili otežavaju ulaganja. Vodni doprinos je vrsta vodne naknade koja se plaća na gradnju građevina uključujući i građevinu koja se ozakonjuje prema propisima o ozakonjenju nezakonito izgrađenih zgrada. Primjenom Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva („Narodne novine“ broj 153/09., 90/11., 56/13., 154/14., 119/15., 120/16., 127/17. i 66/19.) uočeno je da vodni doprinos, kao naknada, usporava ili otežava ulaganja
2.2.
Izvor podataka:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023.
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Nacrtom prijedloga zakona predlaže se ukidanje vodnog doprinosa, kao vodne naknade s ciljem rasterećenja dosadašnjih obveznika vodnoga doprinosa u procijenjenom iznosu od 16.573.272 eura na godišnjoj razini.
3.2.
Opis svrhe propisa
Osnovna svrha donošenja Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva je provođenje mjere iz Akcijskog plana za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023. Predloženim izmjenama i dopunom Zakona provodi se mjera koja će rezultirati pozitivnim učinkom na gospodarstvo i građane, jer se ukida vodni doprinos, vodna naknada koja je prihod Hrvatskih voda. Budući da je neophodno osigurati prihode za sufinanciranje troškova sanacije klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica kojima je ugrožena javna infrastruktura, a što se financiralo od vodnog doprinosa, ovim prijedlogom Zakona predlaže se da se isto financira sredstvima naknade za uređenje voda.
Nadalje, kako bi se osigurala prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, propisuju se iznosi u eurima za prekršajne odredbe.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Ishod se može postići isključivo normativnim rješenjem, obzirom da se radi o sadržajima koji se uređuju zakonom, te nisu primjenjiva nenormativna rješenja
3.4.
Izvor podataka:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023.
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Ukidanje vodnoga doprinosa
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
-učinci na kapitalne investicije
-učinak na konkurentnost gospodarstva u smislu poslovnog okruženja, razvoja infrastrukture za gospodarske aktivnosti
Poslovni subjekti (investitor u smislu propisa o prostornom uređenju i gradnji)
Građani (investitor u smislu propisa o prostornom uređenju i gradnji)
Tijela javne vlasti ( Hrvatske vode, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Nisu utvrđeni učinci u području socijalne skrbi
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Primjena mjere ukidanja vodnoga doprinosa imat će pozitivan učinak za gospodarstvo i građane, jer je riječ o vodnoj naknadi koja je opterećivala sve grupe investitora gradnje građevina. Procjenjuje se da će se ukidanjem vodnog doprinosa gospodarstvo rasteretiti za 16.573.272 eura na godišnjoj razini.
Ukidanjem vodnog doprinosa ukinut će se i određene namjene za čije financiranje se koristio prihod od vodnog doprinosa. Vodni doprinos služio je za financiranje gradnje građevina za navodnjavanje u vlasništvu jedinica područne (regionalne) samouprave, sanaciju klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica kojima je ugrožena javna infrastruktura te financiranje gradnje građevina obrane od poplava kao i mjere obrane od poplava. Nadalje, proširiti će se namjena korištenja prihoda od naknade za uređenje voda i za sanaciju klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica te će se na taj način kompenzirati dio prema jedinicama lokalne samouprave, jer im je pripadalo 8% od naplaćenog vodnog doprinosa na njenom području.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023.
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju od 8 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva.
Savjetovanje će biti otvoreno 17. veljače 2024., a zatvorit će se 25. veljače 2024.
6.2.
Konzultacije:
Konzultacije su provedene s Hrvatskim vodama, koje ostaju bez jednog dijela svojih prihoda, te je usklađeno da će se proširiti namjena korištenja iz prihoda od naknade za uređenje voda (sanacija klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica kojima je ugrožena infrastruktura). Konzultacije su provedene s Ministarstvom financija, Ministarstvom vanjskih i europskih poslova i Uredom za zakonodavstvo VRH-a.
7. ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Pri gradnji građevina poduzetnici i građani, bit će oslobođeni jednog neporeznog davanja koje je opterećivalo njihove investicije.
Ušteda za gospodarstvo u procijenjenom iznosu od 16.573.272 eura na godišnjoj razini.
Negativni učinci:
Učinak na tijela javne vlasti u smislu gubitka prihoda od vodnog doprinosa, a kompezacijskom mjerom u smislu proširenja namjene naknade za uređenje voda učinak će se neutralizirati.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Primjena mjere ukidanja vodnoga doprinosa imat će pozitivan učinak za gospodarstvo i građane, jer je riječ o vodnoj naknadi koja je opterećivala sve grupe investitora gradnje građevina.
PRILOG 4.
PRILOG 4.:
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
MINISTARSTVO GOSPODARSTVA I ODRŽIVOG RAZVOJA
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Da
Naziv akta:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024.
Opis mjere:
Ukidanje vodnoga doprinosa
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
2. UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
U postupcima priprema u investiranje i gradnju građevina (svih namjena) investitori se suočavaju sa brojnim davanjima između ostalog i neporeznih davanja koje usporavaju ili otežavaju ulaganja. Vodni doprinos je vrsta vodne naknade koja se plaća na gradnju građevina uključujući i građevinu koja se ozakonjuje prema propisima o ozakonjenju nezakonito izgrađenih zgrada. Primjenom Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva („Narodne novine“ broj 153/09., 90/11., 56/13., 154/14., 119/15., 120/16., 127/17. i 66/19.) uočeno je da vodni doprinos, kao naknada, usporava ili otežava ulaganja
2.2.
Izvor podataka:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Nacrtom prijedloga zakona predlaže se ukidanje vodnog doprinosa, kao vodne naknade s ciljem rasterećenja dosadašnjih obveznika vodnoga doprinosa u procijenjenom iznosu od 16.573.272 eura na godišnjoj razini.
3.2.
Opis svrhe propisa
Osnovna svrha donošenja Z akona o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva je provođenje mjere iz Akcijskog plana za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023. Predloženim izmjenama i dopunom Zakona provodi se mjera koja će rezultirati pozitivnim učinkom na gospodarstvo i građane, jer se ukida vodni doprinos, vodna naknada koja je prihod Hrvatskih voda. Budući da je neophodno osigurati prihode za sufinanciranje troškova sanacije klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica kojima je ugrožena javna infrastruktura, a što se financiralo od vodnog doprinosa, ovim prijedlogom Zakona predlaže se da se isto financira sredstvima naknade za uređenje voda.
Nadalje, kako bi se osigurala prilagodba hrvatskog zakonodavstva uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, propisuju se iznosi u eurima za prekršajne odredbe.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Ishod se može postići isključivo normativnim rješenjem, obzirom da se radi o sadržajima koji se uređuju zakonom, te nisu primjenjiva nenormativna rješenja
3.4.
Izvor podataka:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
4. UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Ukidanje vodnoga doprinosa
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- učinci na kapitalne investicije
- učinak na konkurentnost gospodarstva u smislu poslovnog okruženja, razvoja infrastrukture za gospodarske aktivnosti
Poslovni subjekti (investitor u smislu propisa o prostornom uređenju i gradnji)
Građani (investitor u smislu propisa o prostornom uređenju i gradnji)
Tijela javne vlasti ( Hrvatske vode, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Nisu utvrđeni učinci u području socijalne skrbi
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Primjena mjere ukidanja vodnoga doprinosa imat će pozitivan učinak za gospodarstvo i građane, jer je riječ o vodnoj naknadi koja je opterećivala sve grupe investitora gradnje građevina. Procjenjuje se da će se ukidanjem vodnog doprinosa gospodarstvo rasteretiti za 16.573.272 eura na godišnjoj razini.
Ukidanjem vodnog doprinosa ukinut će se i određene namjene za čije financiranje se koristio prihod od vodnog doprinosa. Vodni doprinos služio je za financiranje gradnje građevina za navodnjavanje u vlasništvu jedinica područne (regionalne) samouprave, sanaciju klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica kojima je ugrožena javna infrastruktura te financiranje gradnje građevina obrane od poplava kao i mjere obrane od poplava. Nadalje, proširiti će se namjena korištenja prihoda od naknade za uređenje voda i za sanaciju klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica te će se na taj način kompenzirati dio prema jedinicama lokalne samouprave, jer im je pripadalo 8% od naplaćenog vodnog doprinosa na njenom području.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci u području održivog razvoja
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci u području socijalne skrbi
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nisu utvrđeni učinci u području zaštite ljudskih prava
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci u drugim područjima
5.6.
Izvor podataka:
Akcijski plan za smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja u 2023. za 2024. godinu koji je donijela Vlada Republike Hrvatske na sjednici 28. prosinca 2023.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
Savjetovanje se provodi u trajanju od 8 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja) objavom Nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva i Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o financiranju vodnoga gospodarstva.
Savjetovanje će biti otvoreno 17. veljače 2024., a zatvorit će se 25. veljače 2024.
6.2.
Konzultacije:
Konzultacije su provedene s Hrvatskim vodama, koje ostaju bez jednog dijela svojih prihoda, te je usklađeno da će se proširiti namjena korištenja iz prihoda od naknade za uređenje voda (sanacija klizišta i odrona nastalih djelovanjem erozija i bujica kojima je ugrožena infrastruktura). Konzultacije su provedene s Ministarstvom financija, Ministarstvom vanjskih i europskih poslova i Uredom za zakonodavstvo VRH-a.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja
7. ZAKLJUČAK
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Pri gradnji građevina poduzetnici i građani, bit će oslobođeni jednog neporeznog davanja koje je opterećivalo njihove investicije.
Ušteda za gospodarstvo u procijenjenom iznosu od 16.573.272 eura na godišnjoj razini.
Negativni učinci:
Učinak na tijela javne vlasti u smislu gubitka prihoda od vodnog doprinosa, a kompezacijskom mjerom u smislu proširenja namjene naknade za uređenje voda učinak će se neutralizirati.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Primjena mjere ukidanja vodnoga doprinosa imat će pozitivan učinak za gospodarstvo i građane, jer je riječ o vodnoj naknadi koja je opterećivala sve grupe investitora gradnje građevina.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: Damir Habijan, ministar
Datum: 17. veljače 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja