Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa i uprave
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Plaće i druga materijalna prava pravosudnih dužnosnika u Republici Hrvatskoj uređeni su Zakonom o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 10/99, 25/00, 30/01, 59/01, 114/01, 116/01, 64/02, 153/02, 154/02, 17/04, 8/06, 142/06, 34/07, 134/07, 146/08, 155/08, 39/09, 155/09, 14/11, 154/11, 12/12, 143/12, 100/14, 147/14, 120/16, 16/19 i 71/23). Ovaj Zakon mijenjan je i dopunjavan više puta, a značajna intervencija u ovaj Zakon izvršena je 2014., kada je sukladno Odluci i Rješenju Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-4039/2009, U-I-25427/2009 i U-I-195/2010 od 18. srpnja 2014., utvrđeno da svi elementi plaće pravosudnih dužnosnika moraju biti određeni zakonom.
Nakon provedenih reorganizacija pravosudnog sustava 2014. i 2018. znatno je smanjen broj pravosudnih tijela te je ujedno povećana teritorijalna nadležnost općinskih sudova i općinskih državnih odvjetništava uz znatnije povećanje opsega poslova u nadležnosti ovih prvostupanjskih pravosudnih tijela, a tek je izmjenama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 16/19) povećana plaća pravosudnih dužnosnika, i to povećanjem osnovice za obračun plaće sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika u visini od 6% na 4.710,595 kuna, izjednačavanjem koeficijenata pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima i čelnika pravosudnih tijela prvog stupnja te propisivanjem koeficijenata za predsjednika i suce Visokog kaznenog suda Republike Hrvatske, koji je s radom počeo 1. siječnja 2021.
Uz sve navedeno ukazuje se i na kontinuiran višegodišnji trend smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka, iz čega proizlazi zaključak o kontinuiranom naporu i zalaganju te povećanju učinkovitosti pravosudnih dužnosnika. U tom se smislu ističe da je od kraja 2014., kada je pred sudovima bilo 616.686 neriješenih predmeta, broj neriješenih predmeta na dan 31. prosinca 2023. smanjen na 470.613 predmeta.
Uzimajući u obzir prethodno navedeno, kao i da se plaće službenika zaposlenih u pravosudnim tijelima kontinuirano povećavaju, Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 71/23), kojim je i izmijenjen naziv ovog Zakona u Zakon o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika, plaće pravosudnih dužnosnika povećane su povećanjem osnovice za 13,004% te povećanjem koeficijenata za izračun plaće pravosudnih dužnosnika u prvostupanjskim pravosudnim tijelima s 3,54 na 4,21.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa i uprave, Statistička izvješća o pravosudnim tijelima, sustav Centraliziranog obračuna plaća
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
1. Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika za dodatnih 11,5% od stupanja na snagu Zakona o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika.
2. Korekcija koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima županijske razine tako da se koeficijent sudaca županijskih sudaca i zamjenika županijskih državnih odvjetnika povećava s postojećih 4,55 na 5,00, a polazni koeficijent čelnika pravosudnih tijela županijske razine s 5,00 na 5,15 te nakon toga i razmjerna dorada koeficijenata čelnika ovih pravosudnih tijela s većim brojem dužnosnika.
3. Korekcija koeficijenata čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela, i to s polaznih 4,55 na 5,00 te dalje razmjerno broju pravosudnih dužnosnika.
4. Priznanje pravosudnim dužnosnicima određenih prava koja ostvaruju službenici zaposleni u pravosudnim tijelima, i to prava na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, godišnju nagradu za uskršnje i božićne blagdane, dar za dijete do navršenih 15 godina života, regres za korištenje godišnjeg odmora te prava na sistematski pregled.
3.2.
Opis svrhe propisa
Uzimajući u obzir kontinuiran višegodišnji trend smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka, kao i činjenicu da su plaće službenika zaposlenih u pravosudnim tijelima višekratno povećavane, donošenjem i stupanjem na snagu ovoga Zakona dodatno se nastoji poboljšati materijalni položaj pravosudnih dužnosnika.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Svi elementi za izračun plaća pravosudnih dužnosnika moraju biti propisani zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa i uprave, Statistička izvješća o radu pravosudnih tijela
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
1. Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika za dodatnih 11,5% od stupanja na snagu Zakona o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika.
2. Korekcija koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima županijske razine tako da se koeficijent sudaca županijskih sudaca i zamjenika županijskih državnih odvjetnika povećava s postojećih 4,55 na 5,00, a polazni koeficijent čelnika pravosudnih tijela županijske razine s 5,00 na 5,15 te nakon toga i razmjerna dorada koeficijenata čelnika ovih pravosudnih tijela s većim brojem dužnosnika.
3. Korekcija koeficijenata čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela, i to s polaznih 4,55 na 5,00 te dalje razmjerno broju pravosudnih dužnosnika.
4. Priznanje pravosudnim dužnosnicima određenih prava koja ostvaruju službenici zaposleni u pravosudnim tijelima, i to prava na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, godišnju nagradu za uskršnje i božićne blagdane, dar za dijete do navršenih 15 godina života, regres za korištenje godišnjeg odmora te prava na sistematski pregled.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Poboljšanjem materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika posredno se utječe na ostvarenje prava na pristup pravosuđu u dijelu koji se odnosi na skraćenje trajanja sudskih postupaka i smanjenje broja neriješenih predmeta.
Adresati su pravosudni dužnosnici (ukupno 2293) te građani i poslovni subjekti kao korisnici usluga pravosudnog sustava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika s jedne strane, te se s druge strane, s obzirom na očekivano povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika, posredno utječe na pristup pravosuđu te daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa i uprave
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Povećanje plaće i priznanje širih materijalnih prava pravosudnim dužnosnicima.
Očekuje se povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika.
Očekuje daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci na pristup pravosuđu.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika.
Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Zakon o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo pravosuđa i uprave
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Plaće i druga materijalna prava pravosudnih dužnosnika u Republici Hrvatskoj uređeni su Zakonom o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 10/99, 25/00, 30/01, 59/01, 114/01, 116/01, 64/02, 153/02, 154/02, 17/04, 8/06, 142/06, 34/07, 134/07, 146/08, 155/08, 39/09, 155/09, 14/11, 154/11, 12/12, 143/12, 100/14, 147/14, 120/16, 16/19 i 71/23). Ovaj Zakon mijenjan je i dopunjavan više puta, a značajna intervencija u ovaj Zakon izvršena je 2014., kada je sukladno Odluci i Rješenju Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-4039/2009, U-I-25427/2009 i U-I-195/2010 od 18. srpnja 2014., utvrđeno da svi elementi plaće pravosudnih dužnosnika moraju biti određeni zakonom.
Nakon provedenih reorganizacija pravosudnog sustava 2014. i 2018. znatno je smanjen broj pravosudnih tijela te je ujedno povećana teritorijalna nadležnost općinskih sudova i općinskih državnih odvjetništava uz znatnije povećanje opsega poslova u nadležnosti ovih prvostupanjskih pravosudnih tijela, a tek je izmjenama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 16/19) povećana plaća pravosudnih dužnosnika, i to povećanjem osnovice za obračun plaće sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika u visini od 6% na 4.710,595 kuna, izjednačavanjem koeficijenata pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima i čelnika pravosudnih tijela prvog stupnja te propisivanjem koeficijenata za predsjednika i suce Visokog kaznenog suda Republike Hrvatske, koji je s radom počeo 1. siječnja 2021.
Uz sve navedeno ukazuje se i na kontinuiran višegodišnji trend smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka, iz čega proizlazi zaključak o kontinuiranom naporu i zalaganju te povećanju učinkovitosti pravosudnih dužnosnika. U tom se smislu ističe da je od kraja 2014., kada je pred sudovima bilo 616.686 neriješenih predmeta, broj neriješenih predmeta na dan 31. prosinca 2023. smanjen na 470.613 predmeta.
Uzimajući u obzir prethodno navedeno, kao i da se plaće službenika zaposlenih u pravosudnim tijelima kontinuirano povećavaju, Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika („Narodne novine“, broj 71/23), kojim je i izmijenjen naziv ovog Zakona u Zakon o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika, plaće pravosudnih dužnosnika povećane su povećanjem osnovice za 13,004% te povećanjem koeficijenata za izračun plaće pravosudnih dužnosnika u prvostupanjskim pravosudnim tijelima s 3,54 na 4,21.
2.2.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa i uprave, Statistička izvješća o pravosudnim tijelima, sustav Centraliziranog obračuna plaća
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
1. Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika za dodatnih 11,5% od stupanja na snagu Zakona o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika.
2. Korekcija koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima županijske razine tako da se koeficijent sudaca županijskih sudaca i zamjenika županijskih državnih odvjetnika povećava s postojećih 4,55 na 5,00, a polazni koeficijent čelnika pravosudnih tijela županijske razine s 5,00 na 5,15 te nakon toga i razmjerna dorada koeficijenata čelnika ovih pravosudnih tijela s većim brojem dužnosnika.
3. Korekcija koeficijenata čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela, i to s polaznih 4,55 na 5,00 te dalje razmjerno broju pravosudnih dužnosnika.
4. Priznanje pravosudnim dužnosnicima određenih prava koja ostvaruju službenici zaposleni u pravosudnim tijelima, i to prava na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, godišnju nagradu za uskršnje i božićne blagdane, dar za dijete do navršenih 15 godina života, regres za korištenje godišnjeg odmora te prava na sistematski pregled.
3.2.
Opis svrhe propisa
Uzimajući u obzir kontinuiran višegodišnji trend smanjenja broja neriješenih predmeta i skraćenja trajanja sudskih postupaka, kao i činjenicu da su plaće službenika zaposlenih u pravosudnim tijelima višekratno povećavane, donošenjem i stupanjem na snagu ovoga Zakona dodatno se nastoji poboljšati materijalni položaj pravosudnih dužnosnika.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Svi elementi za izračun plaća pravosudnih dužnosnika moraju biti propisani zakonom zbog čega u konkretnom slučaju druga normativna i nenormativna rješenja nisu moguća.
3.4.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa i uprave, Statistička izvješća o radu pravosudnih tijela
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
1. Povećanje osnovice za izračun plaće pravosudnih dužnosnika za dodatnih 11,5% od stupanja na snagu Zakona o izmjenama Zakona o plaći i drugim materijalnim pravima pravosudnih dužnosnika.
2. Korekcija koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika u pravosudnim tijelima županijske razine tako da se koeficijent sudaca županijskih sudaca i zamjenika županijskih državnih odvjetnika povećava s postojećih 4,55 na 5,00, a polazni koeficijent čelnika pravosudnih tijela županijske razine s 5,00 na 5,15 te nakon toga i razmjerna dorada koeficijenata čelnika ovih pravosudnih tijela s većim brojem dužnosnika.
3. Korekcija koeficijenata čelnika prvostupanjskih pravosudnih tijela, i to s polaznih 4,55 na 5,00 te dalje razmjerno broju pravosudnih dužnosnika.
4. Priznanje pravosudnim dužnosnicima određenih prava koja ostvaruju službenici zaposleni u pravosudnim tijelima, i to prava na naknadu troškova prijevoza na posao i s posla, godišnju nagradu za uskršnje i božićne blagdane, dar za dijete do navršenih 15 godina života, regres za korištenje godišnjeg odmora te prava na sistematski pregled.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 10. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 11. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci iz članka 12. Uredbe.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Poboljšanjem materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika posredno se utječe na ostvarenje prava na pristup pravosuđu u dijelu koji se odnosi na skraćenje trajanja sudskih postupaka i smanjenje broja neriješenih predmeta.
Adresati su pravosudni dužnosnici (ukupno 2293) te građani i poslovni subjekti kao korisnici usluga pravosudnog sustava.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati iz članka 14. Uredbe.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području gospodarstva.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika s jedne strane, te se s druge strane, s obzirom na očekivano povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika, posredno utječe na pristup pravosuđu te daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nisu utvrđeni učinci ni adresati u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Ministarstvo pravosuđa i uprave
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Povećanje plaće i priznanje širih materijalnih prava pravosudnim dužnosnicima.
Očekuje se povećanje kvalitete rada pravosudnih dužnosnika.
Očekuje daljnje smanjenje broja neriješenih predmeta i skraćenje trajanja sudskih postupaka.
Negativni učinci:
Ne očekuju se negativni učinci na pristup pravosuđu.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Ovim Zakonom osigurava se kontinuitet poboljšanja materijalnog položaja pravosudnih dužnosnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr.sc. Ivan Malenica
Datum: 26. veljače 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo pravosuđa i uprave