Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. te članku 63. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a.Ocjena stanja
U Republici Hrvatskoj na snazi je Zakon o privremenom uzdržavanju („Narodne novine“, broj: 92/14) kao propis kojim se uređuje novčana potpora uzdržavanju djece iz sredstava državnoga proračuna Republike Hrvatske.Zakon je na snazi od 1. rujna 2014. godine.
Zakon o privremenom uzdržavanju sadrži pravila kojima se utvrđuju korisnici prava na privremeno uzdržavanje te uređuje stjecanje prava na privremeno uzdržavanje i visina iznosa, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava, isplata i vraćanje iznosa privremenog uzdržavanja te druga pitanja značajna za ostvarivanje privremenog uzdržavanja.
Privremeno uzdržavanje je novčano primanje koje koristi dijete, a isplaćuje se iz sredstava državnoga proračuna Republike Hrvatske radi potpore uzdržavanja.
Zakonom o privremenom uzdržavanju („Narodne novine“, broj: 92/14), propisano je da pravo na privremeno uzdržavanje priznaje i isplaćuje nadležni centar za socijalnu skrb. Sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj 18/22), centri za socijalnu skrb prestali su s radom 31. prosinca 2022. godine te je Hrvatski zavod za socijalni rad preuzeo i poslove u svezi privremenoga uzdržavanja, s danom 1. siječnjem 2023. godine. Preduvjet za priznavanje prava na privremeno uzdržavanje je da obveznik uzdržavanja od dana podnošenja ovršnog prijedloga ne ispunjava svoju obvezu uzdržavanja dulje od tri mjeseca ili je ispunjava neuredno.
Visina iznosa privremenog uzdržavanja određena je važećim Zakonom o privremenom uzdržavanju u iznosu od 50% zakonskog minimuma uzdržavanja, s tim da se ne može odrediti u iznosu većem od iznosa uzdržavanja za dijete određenog ovršnom ispravom. Prosječni iznos privremenog uzdržavanja trenutno iznosi 99,88 eura mjesečno za 2.500 korisnika (50% mjesečnog iznosa potrebnog za uzdržavanje djeteta). Postojeće zakonske odredbe ne osiguravaju dostatnu potporu uzdržavanju djece iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske. Tijekom primjene zakona uvidjelo se da se ne osigurava na zadovoljavajući način propisano jamstvo na uzdržavanje i primjeren životni standard djece čiji roditelji ne plaćaju uzdržavanje te da propisana visina iznosa privremenoga uzdržavanja nije dostatna potpora uzdržavanju djeteta te je stoga istu potrebno povećati u svrhu jačanja materijalnog položaja djeteta i stvaranja boljih uvjeta za djetetov rast i razvoj. Sukladno Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravima djeteta, koja je usvojena 20. studenoga 1989. godine (Rezolucija br. 44/25), a kojoj je Republika Hrvatska pristupila 1991. godine, države stranke priznaju svakom djetetu pravo na životni standard primjeren njegovu tjelesnom, duševnom, duhovnom, moralnom i društvenom razvoju. Prihvaćanjem Konvencije, Republika Hrvatska je preuzela obvezu da svakom djetetu jamči prava koja Konvencija propisuje.Tijekom primjene odredbi važećega Zakona o privremenom uzdržavanju najveći nedostatci pokazali su se u pogledu visine novčane potpore, da je ista nedovoljna te vremenski ograničena na samo tri godine. Jednom kada istekne maksimalni period korištenja ovoga prava, djeca koja na druge načine (kroz ovršni ili kazneni postupak) ne uspiju namiriti dospjela, a neisplaćena sredstva na ime uzdržavanja, ostaju i bez pomoći države. Isto tako, uočeni su i nedostaci koji se očituju u zahtjevnom i otežanom ispunjavanju propisanih pretpostavki za ostvarivanje prava i dokazivanje relevantnih činjenica.
Važećim Zakonom uređeno je da se prilikom priznavanja prava na privremeno uzdržavanje, u slučaju kad je obveznik uzdržavanja po ovršnoj ispravi roditelj djeteta, treba utvrditi vjerojatnost da baka i djed po roditelju obvezniku uzdržavanja ne doprinose uzdržavanju najmanje u iznosu privremenog uzdržavanja. Ista pretpostavka je tijekom važenja Zakona višestruko bila predmetom propitkivanja i kritika javnosti, posebno predstavnika umirovljenika. Posebno je isto protivljenje iskazivano u kontekstu otežanoga ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje.Navedena pretpostavka je u ovom Zakonu izostavljena kako bi dijete što prije ostvarilo pravo na privremeno uzdržavanje neovisno o tome je li u tijeku sudski postupak prema baki i djedu radi uzdržavanja sukladno odredbama Obiteljskog zakona te kako bi se na taj način doprinijelo jačoj zaštiti interesa i dobrobiti djeteta.
Postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje, kao i postupak rješavanja o obvezi povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja Republici Hrvatskoj, sukladno važećem Zakonu o privremenom uzdržavanju, provode područni uredi Hrvatskoga zavoda za socijalni rad (ranije centri za socijalnu skrb) te su tijekom primjene zakona uočena različita postupanja u tumačenju i primjeni zakonskih odredbi, što je dovelo do neujednačenih postupanja u rješavanju o pravu na privremeno uzdržavanje i određivanju obveze povrata isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja.Područni uredi Hrvatskoga zavoda za socijalni rad ustrojavaju se za područje jedne ili više općina, jednog ili više gradova ili dijela gradskog područja.Radi poboljšanja učinkovitosti rada i osiguranja jedinstvene primjene zakonskih odredbi, predlaže se promjena stvarne nadležnosti za rješavanje o ostvarivanju prava na privremeno uzdržavanje i obvezi povrata isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja.
Zakonske promjene je nužno poduzeti radi bolje i učinkovitije potpore uzdržavanju djece s ciljem unaprjeđenja potpore te doprinosa jačoj zaštiti prava, interesa i dobrobiti djece, što će svakako dodatno doprinijeti i smanjenju socijalne ugroženosti i isključenosti.
b.Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Prijedlogom zakona o privremenom uzdržavanju unaprjeđuje se potpora uzdržavanju djeteta kroz povećanje iznosa privremenoga uzdržavanja i produljenje vremenskoga trajanja potpore, kao i pojednostavljenje postupka ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje i isplate priznatoga iznosa privremenoga uzdržavanja.
Predloženim zakonom se uređuje visina i trajanje prava, koje je uređeno na način da se pravo priznaje u iznosu zakonskog minimuma uzdržavanja, što je značajno povećanje, od 100% u odnosu na postojeće zakonsko uređenje. Iznimno, dijete će ostvariti pravo u manjem iznosu, kada obveznik uzdržavanja plaća uzdržavanje u iznosu manjem od iznosa zakonskog minimuma uzdržavanja, u kome slučaju će dijete ostvariti razliku do toga iznosa. Pravo se priznaje od dana podnošenja urednoga zahtjeva i traje sve dok obveznik uzdržavanja ne počne izvršavati obvezu uzdržavanja ili do navršenih osamnaest godina života djeteta, što je značajna razlika u odnosu na postojeće zakonsko rješenje, prema kojem dijete ostvaruje pravo od dana podnošenja zahtjeva ili pokretanja postupka po službenoj dužnosti i u ukupnom trajanju od tri godine.
Ovim prijedlogom su definirane pretpostavke za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje. Posebno za istaknuti je da se, u usporedbi sa postojećim zakonskim uređenjem, prilikom priznavanja prava na privremeno uzdržavanje, u slučaju kad je obveznik uzdržavanja po ovršnoj ispravi roditelj djeteta, neće uvjetovati prethodno utvrđivanje vjerojatnost da baka i djed po roditelju obvezniku uzdržavanja ne doprinose uzdržavanju najmanje u iznosu privremenog uzdržavanja, te će se djetetu omogućiti što prije ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje neovisno o tome je li u tijeku sudski postupak prema baki i djedu radi uzdržavanja sukladno odredbama Obiteljskog zakona. Omogućuje se podnošenje zahtjeva za isplatu privremenog uzdržavanja iako nije podnijet ovršni prijedlog za izravnu naplatu protiv obveznika uzdržavanja.
Predloženim zakonom se uređuje postupak radi određivanja prava na privremeno uzdržavanje i isplata privremenoga uzdržavanja, a posebno način pokretanja postupka, načelno žurnoga rješavanja, stranke u postupku i zastupanje djeteta u postupku, dokazi u postupku, sadržaj rješenja o privremenom uzdržavanju i njegova dostava, pravni lijekovi, kao i isplata privremenog uzdržavanja. Nadalje, uređuje se usklađivanje iznosa privremenoga uzdržavanja u slučaju promjene osnovice za određivanje prava na privremeno uzdržavanje. Uređuje se prestanak prava na privremeno uzdržavanje na način da tijelo nadležno za postupanje po službenoj dužnosti donosi rješenje o prestanku prava kada se izmijene okolnosti koje su pretpostavke za ostvarivanje prava. Pravo na privremeno uzdržavanje prestaje posljednjeg dana u mjesecu u kojem je nastala promjena koja je od utjecaja na ostvarivanje prava. U odnosu na važeći Zakon o privremenom uzdržavanju, predloženim zakonom se mijenja tijelo nadležno za rješavanje o pravu na privremeno uzdržavanje i obvezi vraćanja isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja.
Pored navedenoga, predloženim zakonom se uređuju pitanja obveze povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, zastupanje Republike Hrvatske u postupku radi ostvarivanja te tražbine, te s tim u vezi donošenje i dostava rješenja, sadržaj rješenja i pravo na žalbu protiv rješenja. Rješenjem se obvezniku uzdržavanja nalaže da u roku od osam dana od dana dostave rješenja plati Republici Hrvatskoj isplaćene iznose privremenog uzdržavanja za svako šestomjesečno ili kraće razdoblje isplate ako je privremeno uzdržavanje trajalo kraće od šest mjeseci, s pripadajućom zateznom kamatom. Uređuje se prisilna naplata tražbine i prednosni red u postupku ovrhe radi naplate isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, kao i odgovornost za isplaćeni iznos privremenog uzdržavanja u slučaju smrti obveznika uzdržavanja. Kao novinu u odnosu na postojeće zakonsko uređenje, predviđa se mogućnost ispunjavanje novčane tražbine putem javnog rada, kojim se obvezniku uzdržavanja daje mogućnost da utvrđeni iznos duga za isplaćeno privremeno uzdržavanje vrati putem javnog rada pod propisanim uvjetima.
U pogledu financiranja privremenog uzdržavanja, predloženim zakonom se uređuje da se sredstva za financiranje osiguravaju u državnom proračunu.
Uređuje se da je Agencija za osiguranje radničkih tražbina, kao stvarno nadležno tijelo za rješavanje o ostvarivanju prava na privremeno uzdržavanje, obvezna voditi očevidnik svih rješenja o privremenom uzdržavanju koje mora sadržavati propisane podatke.
Uređuje se i odgovornost za naknadu štete zbog nepripadne ili nepravilne isplate privremenog uzdržavanja te pitanja u vezi s time, kao i pitanja prekršajne odgovornosti te prijelazna rješenja i pitanja postupanja nakon stupanja na snagu ovoga Zakona u odnosu na ranije pokrenute postupke ostvarivanja prava i povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, te druga značajna pitanja.
c.Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Predloženim Zakonom o privremenom uzdržavanju učinit će se značajni pomaci u materijalnom statusu i pravima djeteta u slučajevima kada obveznik uzdržavanja ne ispunjava obvezu uzdržavanja te će se pojednostaviti postupak priznavanja prava na privremeno uzdržavanje u usporedbi sa postojećim zakonskim uređenjem.
Promijenit će se nadležnost za provođenje postupka rješavanja o ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje, kao i postupka donošenja rješenja kojim se obvezniku uzdržavanja nalaže plaćanje Republici Hrvatskoj isplaćenoga iznosa privremenog uzdržavanja. Prema važećem Zakonu iste postupke provode centri za socijalnu skrb, odnosno sada područni uredi Hrvatskoga zavoda za socijalni rad. Predloženim Zakonom o privremenom uzdržavanju bi nadležnost za navedene postupke bila dodijeljena Agenciji za osiguranje radničkih tražbina.
Nadalje, predloženim zakonom daje se mogućnost obvezniku uzdržavanja da isplaćeni iznos privremenog uzdržavanja vrati putem javnog rada uz preduvjet da je neuspješno provedena ovrha na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu obveznika uzdržavanja.
Nakon značajnoga proteka vremena od donošenja važećeg Zakona o privremenom uzdržavanju, predloženim zakonom će se postići bolja i efikasnija zaštita prava djeteta na uzdržavanje kako bi se svoj djeci jamčilo primanje uzdržavanja u većem iznosu i dužem trajanju nego do sada te poboljšala materijalna sigurnost djece i osigurali bolji uvjeti za njihov rast i razvoj.
OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona u odnosu na Zakon o privremenom uzdržavanju („Narodne novine“, broj 92/14), potrebno je pored sredstava planiranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcijama za 2025. i 2026. godinu, dodatno osigurati 1.484.726 eura u 2024. godini, 2.704.136 eura u 2025. godini i 2.704.136 eura u 2026. godini. Navedena potrebna financijska sredstva osigurat će se u 2024. godini preraspodjelom unutar Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu, a u narednim godinama u okviru limita ukupnih rashoda koje Vlada Republike Hrvatske utvrđuje za naredno trogodišnje razdoblje.
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIVREMENOM UZDRŽAVANJU
I OPĆE ODREDBE
Predmet uređenja
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju korisnici prava na privremeno uzdržavanje, te uređuje ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje i visina iznosa privremenog uzdržavanja, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava, isplata i vraćanje iznosa privremenog uzdržavanja, financiranje, evidencija i nadzor, te druga pitanja značajna za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje.
Definicije pojmova i pravila tumačenja
Članak 2.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1) „dijete“ je osoba do navršenih 18 godina života koju je roditelj dužan uzdržavati na temelju ovršne isprave
2) „druga osoba koja skrbi o djetetu“ je osoba koja skrbi o djetetu u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
3) „obveznik uzdržavanja“ je roditelj koji ne stanuje s djetetom te baka i djed po tom roditelju
4) „pokretanje ovršnog postupka“ predstavlja podnošenje prijedloga za ovrhu nadležnom sudu ili dostavu ovršne isprave Financijskoj agenciji sukladno propisima kojima se uređuju postupci provedbe ovrhe na novčanim sredstvima ili obraćanje središnjem tijelu nadležnom za postupanje sukladno međunarodnim konvencijama te uredbama Europske unije
5) „poseban skrbnik“ je osoba određena propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
6) „privremeno uzdržavanje“ je novčano primanje koje koristi dijete pod pretpostavkama određenim ovim Zakonom, radi potpore uzdržavanja
7) „roditelj s kojim dijete stanuje“ je roditelj s kojim dijete stanuje temeljem odluke suda ili roditelj s kojim dijete stanuje po drugoj osnovi u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
8) „roditelj koji ne stanuje s djetetom“ je roditelj koji ne stanuje s djetetom temeljem odluke suda ili roditelj koji ne stanuje s djetetom po drugoj osnovi u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
9) „uzdržavanje“ je novčano primanje koje ostvaruje dijete temeljem ovršne isprave u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
10) „zakonski minimum uzdržavanja“ je minimalni iznos uzdržavanja određen propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
11) „zastupnik djeteta“ je roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu te poseban skrbnik djeteta
12) „javni rad“ je društveno koristan rad koji se odvija u ograničenom vremenskom razdoblju kojim obveznik uzdržavanja može, djelomično ili u cijelosti, ispuniti obvezu povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Pravo na privremeno uzdržavanje i nadležnost za rješavanje
Članak 3.
Pravo na privremeno uzdržavanje pod uvjetima propisanim ovim Zakonom ima dijete hrvatski državljanin koje ima prebivalište u Republici Hrvatskoj.
O pravu na privremeno uzdržavanje u prvom stupnju rješava Agencija za osiguranje radničkih tražbina (u daljnjem tekstu: Agencija).
Neprenosivost prava
Članak 4.
Pravo na privremeno uzdržavanje je osobno pravo djeteta određeno ovim Zakonom koje se ne može prenositi na drugu osobu.
Izuzimanje od ovrhe i osiguranja
Članak 5.
Privremeno uzdržavanje ne može biti predmet ovrhe ili osiguranja.
Pravila postupka
Članak 6.
Postupci radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje i postupci utvrđivanja obveze povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja su upravni postupci.
II. OSTVARIVANJE PRAVA NA PRIVREMENO UZDRŽAVANJE I VISINA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Pretpostavke
Članak 7.
(1) Pravo na privremeno uzdržavanje ima dijete ako roditelj koji ne stanuje s djetetom ne ispunjava svoju obvezu uzdržavanja temeljem ovršne isprave, u cijelosti ili djelomično.
(2) Ako su baka, odnosno djed, obveznici uzdržavanja prema ovršnoj ispravi, dijete ima pravo na privremeno uzdržavanje u slučaju da baka, odnosno djed, ne ispunjavaju svoju obvezu uzdržavanja temeljem ovršne isprave, u cijelosti ili djelomično.
(3) Pod djelomičnim neispunjavanjem obveze uzdržavanja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka podrazumijeva se da obveznik uzdržavanja plaća uzdržavanje u iznosu manjem od iznosa koji je ovim Zakonom određen kao iznos privremenog uzdržavanja.
(4)Dijete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ima pravo na privremeno uzdržavanje ako obveznik uzdržavanja ne ispunjava, u cijelosti ili djelomično, svoju obvezu uzdržavanja dulje od mjesec dana od dana kad je isprava postala ovršna.
(5) Dijete nema pravo na privremeno uzdržavanje:
1) ako je smješteno u udomiteljsku obitelj, dom socijalne skrbi ili drugu ustanovu socijalne skrbi prema posebnim propisima
2) ako je smješteno u učenički dom, a troškovi smještaja se plaćaju prema propisu kojim se uređuju naknade i usluge u sustavu socijalne skrbi
3) ako tražbina uzdržavanja na koju se odnosi ovršna isprava više ne postoji.
Trajanje prava
Članak 8.
(1) Pravo na privremeno uzdržavanje priznaje se s danom podnošenja zahtjeva.
(2) Pravo na privremeno uzdržavanje traje sve dok obveznik uzdržavanja ne počne izvršavati obvezu uzdržavanja najmanje u iznosu koji je ovim Zakonom određen kao iznos privremenog uzdržavanja.
(3) Dijete ima pravo na privremeno uzdržavanje do navršene 18. godine života.
Visina iznosa privremenog uzdržavanja
Članak 9.
(1) Privremeno uzdržavanje određuje se u iznosu zakonskog minimuma uzdržavanja, osim u slučaju iz stavka 2. i 3. ovoga članka.
(2) Privremeno uzdržavanje se ne može odrediti u iznosu većem od iznosa uzdržavanja određenog ovršnom ispravom.
(3) Ako Agencija utvrdi da obveznik uzdržavanja plaća uzdržavanje u iznosu manjem od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, privremeno uzdržavanje odredit će se u razlici do iznosa iz stavka 1. ovoga članka.
III. POSTUPAK RADI ODREĐIVANJA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA I ISPLATA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Pokretanje postupka
Članak 10.
(1) Postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje pokreće se na zahtjev zastupnika djeteta.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka u ime djeteta podnosi poseban skrbnik u slučaju kad roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu odbije pokrenuti postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje.
(3) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka podnosi se Agenciji na posebnom obrascu, pisanim ili elektroničkim putem, uz odgovarajuću dokumentaciju te usmeno na zapisnik uz navođenje podataka iz posebnog obrasca i prilaganje odgovarajuće dokumentacije.
(4) Zahtjev za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje zakonski zastupnik djeteta može podnijeti Agenciji i putem Zavoda, koji je dužan bez odgode, a najkasnije u roku od pet dana od zaprimanja, dostaviti zahtjev Agenciji.
(5) Međusobna suradnja i postupanje u svezi s obavljanjem poslova iz stavka 4. ovoga članka uredit će se pravilnikom koji donosi ministar nadležan za poslove socijalne skrbi.
(6) Sadržaj obrasca iz stavka 3. ovoga članka i dokumentaciju koju je potrebno priložiti obrascu propisuje pravilnikom ministar nadležan za poslove socijalne skrbi.
Načelo žurnosti
Članak 11.
(1) Postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje je žuran.
(2) Agencija će donijeti rješenje o privremenom uzdržavanju i dostaviti ga stranci u roku od trideset dana od dana podnošenja urednog zahtjeva.
Stranke u postupku
Članak 12.
Stranke u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje su dijete i obveznik uzdržavanja.
Zastupanje djeteta u postupku
Članak 13.
(1) Dijete u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje zastupa roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu.
(2) Ako je to potrebno radi zaštite dobrobiti djeteta, dijete u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje zastupa poseban skrbnik u slučaju kad je postupak za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje pokrenut sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Zakona.
(3) Kad poseban skrbnik iz stavka 2. ovoga članka podnese zahtjev, odnosno poduzme prvu radnju u postupku u ime djeteta, prestaju ovlaštenja roditelja ili druge osobe koja skrbi o djetetu za zastupanje djeteta u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje.
(4) Poseban skrbnik iz stavka 2. ovoga članka dužan je uz zahtjev dostaviti i rješenje kojim je imenovan za posebnog skrbnika.
Dokazi
Članak 14.
(1) Stranke u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje, roditelj s kojim dijete stanuje te druga osoba koja skrbi o djetetu dužni su u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje dati istinite izjave i točne podatke.
(2) Za istinitost izjava i točnost danih podataka, osobe iz stavka 2. ovoga članka odgovaraju materijalno i kazneno.
(3) Podnositelj zahtjeva je dužan dostaviti podatak o imenu i prezimenu i osobnom identifikacijskom broju (OIB-u) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen.
(4) Podnositelj zahtjeva je dužan dostaviti izvadak prometa po svim otvorenim računima, redovnim i posebnim (zaštićenim) računima, iz kojega su vidljive promjene stanja i transakcije po računima nastale u mjesecu koji prethodi mjesecu u kojem se zahtjev podnosi.
(5) Primatelj uzdržavanja dužan je obavijestiti Agenciju ako je nakon pokretanja postupka radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje pokrenuo ovršni postupak protiv obveznika uzdržavanja, i to odmah, a najkasnije u roku od osam dana od poduzimanja radnje kojom se pokreće ovršni postupak.
(6) U slučaju ispunjenja obveze uzdržavanja, djelomično ili u cijelosti, u gotovom novcu, primatelj uzdržavanja te obveznik uzdržavanja dužni su odmah po ispunjenju obveze, a najkasnije u roku od osam dana od dana ispunjenja obveze u gotovom novcu, dostaviti izjavu o iznosu gotovog novca kojim je obveza uzdržavanja podmirena, djelomično ili u cijelosti, i navesti datum kad je obveza podmirena.
(7) Roditelj s kojim dijete živi ili druga osoba koja skrbi o djetetu i obveznik uzdržavanja dužni su Agenciji na njezin zahtjev dostaviti sve podatke odlučne za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje, visinu iznosa privremenog uzdržavanja i prestanak prava na privremeno uzdržavanje, u roku od osam dana od dana primitka zahtjeva.
Očitovanje obveznika uzdržavanja
Članak 15.
Agencija će zaključkom pozvati obveznika uzdržavanja da se pisanim putem ili usmeno na zapisnik, u roku od osam dana od dana primitka zaključka, izjasni o plaćanju uzdržavanja za dijete.
Troškovi postupka
Članak 16.
Sredstva za troškove postupka koje snosi Agencija osiguravaju se u državnom proračunu.
Rješenje o privremenom uzdržavanju
Članak 17.
(1) Izreka rješenja o privremenom uzdržavanju obvezno sadržava:
1) osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB), datum i godinu rođenja te prebivalište i boravište djeteta kojemu se priznaje pravo na privremeno uzdržavanje
2) osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen te prebivalište i boravište obveznika uzdržavanja
3) mjesečni iznos privremenog uzdržavanja utvrđen sukladno čl. 9. ovoga Zakona, koji će se usklađivati sukladno članku 21. ovoga Zakona
4) trajanje prava na privremeno uzdržavanje
5) račun djeteta ili roditelja s kojim dijete stanuje ili druge osobe koja skrbi o djetetu na koji će se isplaćivati privremeno uzdržavanje
6) obvezu roditelja s kojim dijete stanuje ili druge osobe koja skrbi o djetetu te obveznika uzdržavanja da odmah, a najkasnije u roku od osam dana od dana nastanka promjene prijavi Agencijisvaku promjenu koja utječe na ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje.
(2) U rješenju iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se da Republika Hrvatskaisplatom iznosa privremenog uzdržavanja stupa u pravni položaj djeteta i da na nju prelaze tražbine uzdržavanja u visini isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja, sa svim sporednim pravima sukladno članku 24. ovoga Zakona.
Dostava rješenja
Članak 18.
(1) Rješenje o privremenom uzdržavanju dostavlja se:
1) roditelju s kojim dijete stanuje ili drugoj osobi koja skrbi o djetetu
2) posebnom skrbniku, u slučaju kad je postupak za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje pokrenut sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Zakona.
3) obvezniku uzdržavanja.
(2) Rješenje o privremenom uzdržavanju, u roku od osam dana od izvršnosti, dostavlja se Zavodu radi poduzimanja mjera iz nadležnosti Zavoda.
Pravni lijekovi
Članak 19.
(1) O žalbi protiv rješenja o privremenom uzdržavanju odlučuje ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi.
(2) Žalbom protiv rješenja o privremenom uzdržavanju ne može se pobijati osnova i visina zakonskog uzdržavanja djeteta utvrđenog ovršnom ispravom.
(3) Žalba ne odgađa izvršenje rješenja o privremenom uzdržavanju.
(4) Protiv drugostupanjskog rješenja o privremenom uzdržavanju može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Isplata privremenog uzdržavanja
Članak 20.
(1) Privremeno uzdržavanje isplaćuje Agencijau mjesečnim iznosima za prethodni mjesec, sukladno članku 9. i članku 21. ovoga Zakona.
(2) Privremeno uzdržavanje isplaćuje se do 15. dana u mjesecu.
(3) Privremeno uzdržavanje isplaćuje se djetetu putem banke na njegov račun ili račun roditelja s kojim dijete stanuje, odnosno druge osobe koja skrbi o djetetu.
(4) Agencija će prije isplate iznosa privremenog uzdržavanja, od Financijske agencije zatražiti podatak je li i u kojem iznosu u prethodnom mjesecu naplaćena tražbina radi uzdržavanja djeteta po bilo kojoj ovršnoj ispravi upisanoj u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje.
Usklađivanje iznosa privremenog uzdržavanja
Članak 21.
(1) Ako se tijekom ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje promijeni iznos zakonskog minimuma uzdržavanja, Agencija će po službenoj dužnosti uskladiti iznos privremenog uzdržavanja.
(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se u slučaju kada je iznos uzdržavanja određen ovršnom ispravom manji od iznosa privremenog uzdržavanja.
(3) Ukoliko se iznos privremenoga uzdržavanja usklađuje zbog navršene dobi djeteta, viši iznos privremenoga uzdržavanja isplaćuje se počevši od prvog dana mjeseca u kojem je dijete navršilo dob zbog koje ostvaruje pravo na viši iznos zakonskog minimuma uzdržavanja.
Promijenjene okolnosti
Članak 22.
(1) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu, obveznik uzdržavanja i Zavod dužni su obavijestiti Agenciju o svakoj promjeni koja utječe na ispunjavanje uvjeta za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje ili na visinu priznatoga iznosa, odmah po nastanku promjene, a najkasnije u roku od osam dana od dana nastanka promjene.
(2) Agencija će jednom godišnje roditelju s kojim dijete stanuje ili drugoj osobi koja skrbi o djetetu, obvezniku uzdržavanja i Zavodu dostaviti upitnik u kojem su navedene osobe i tijela dužna izjasniti se je li nastupila promjena u okolnostima iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ispunjeni upitnik iz stavka 2. ovoga članka dostavlja se Agenciji u roku od osam dana od dana njegova primitka.
(4) Za istinitost izjava i točnost danih podataka u upitniku iz stavka 2. ovoga članka osobe koje ispunjavaju upitnik odgovaraju materijalno i kazneno.
(5) Na osnovi obavijesti korisnika ili na osnovi podataka pribavljenih po službenoj dužnosti Agencija će donijeti novo rješenje samo ako su se promijenile okolnosti o kojima ovisi priznavanje prava i visina priznatoga iznosa.
Prestanak prava na privremeno uzdržavanje
Članak 23.
(1) Agencija po službenoj dužnosti pokreće postupak i donosi rješenje o prestanku prava na privremeno uzdržavanje kada se izmijene okolnosti iz članka 7. ovoga Zakona zbog kojih dijete više ne ispunjava uvjete za korištenje prava.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka donosi se rješenje o ukidanju rješenja kojim je pravo priznato i utvrđuje se prestanak prava.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka pravo na privremeno uzdržavanje prestaje posljednjeg dana u mjesecu u kojem je nastala promjena.
(4) Rješenje o prestanku prava na privremeno uzdržavanje dostavlja se:
1) roditelju s kojim dijete stanuje ili drugoj osobi koja skrbi o djetetu
2) posebnom skrbniku, u slučaju kad je postupak za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje pokrenut sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Zakona
3) obvezniku uzdržavanja.
IV. POVRAT ISPLAĆENOG IZNOSA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Subrogacija
Članak 24.
Isplatom iznosa privremenog uzdržavanja, Republika Hrvatska stupa u pravni položaj djeteta i na nju prelaze tražbine uzdržavanja u visini isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, sa svim sporednim pravima.
Zastupanje
Članak 25.
U postupku radi ostvarenja tražbine iz članka 24. ovoga Zakona, Republiku Hrvatsku zastupa nadležno državno odvjetništvo.
Rješenje o obvezi povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja
Članak 26.
(1) Agencija će po službenoj dužnosti pokrenuti postupak i donijeti rješenje kojim će obvezniku uzdržavanja naložiti da u roku od osam dana od dana zaprimanja rješenja plati Republici Hrvatskoj isplaćeni iznos privremenog uzdržavanja za svako šestomjesečno razdoblje ili kraće razdoblje isplate ako je privremeno uzdržavanje trajalo kraće od šest mjeseci, s pripadajućom zateznom kamatom.
(2) Izreka rješenja iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati osobni identifikacijski broj (OIB) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen.
(3) U rješenju iz stavka 1. ovoga članka obavijestit će se obveznika plaćanja o mogućnosti povrata isplaćenog iznosa putem instituta javnog rada u slučaju nemogućnosti novčanog ispunjenja obveze utvrđene rješenjem iz stavka 1. ovoga članka, u skladu s odredbama članka 28. i članka 29. ovoga Zakona.
(4) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se obvezniku uzdržavanja.
(5) O žalbi protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka odlučuje ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi.
(6) Žalba protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka ne odgađa izvršenje.
(7) Protiv drugostupanjskog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Djelomično namirenje
Članak 27.
U slučaju djelomičnog namirenja tražbine utvrđene rješenjem iz članka 26. ovoga Zakona, Agencija će obvezniku uzdržavanja dostaviti obavijest o iznosu preostalog dugovanja.
Prisilna naplata tražbine i prednosni red
Članak 28.
(1) Ovrha radi ostvarenja tražbine iz članka 26. ovoga Zakona provest će se na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu prije ovrhe radi naplate svih drugih tražbina neovisno o vremenu njihova nastanka, osim tražbine uzdržavanja djeteta sukladno propisu kojim se uređuju obiteljski odnosi.
(2) Ako se ovrha radi ostvarenja tražbine iz članka 26. ovoga Zakona provodi na plaći ili drugom stalnom novčanom primanju, na izuzimanje od izvršenja iznosa plaće ili drugog stalnog novčanog primanja primjenjuju se pravila o izuzimanju od ovrhe radi prisilne naplate novčanih iznosa za uzdržavanje djeteta, u skladu s propisom kojim se uređuje ovrha na novčanoj tražbini ovršenika.
(3) Ovrha na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu smatra se neuspješnom ako u razdoblju od šest mjeseci nakon pokretanja ovrhe nije naplaćeno više od pola tražbine utvrđene rješenjem iz članka 26. ovoga Zakona.
(4) Za sve postupke radi ostvarenja tražbine sukladno stavku 1. ovoga članka uspostavlja se svakodnevna razmjena podataka s Financijskom agencijom radi evidentiranja pokrenutih ovršnih postupaka, statusa ovršnih postupaka sukladno posebnom propisu o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, te radi provjere naplate tražbine.
Ispunjenje novčane tražbine putem javnog rada
Članak 29.
(1) Obveznik povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja može iznos utvrđen rješenjem iz članka 26. ovoga Zakona vratiti putem javnog rada, ukoliko se tražbina po osnovi obveze povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja nije uspjela namiriti ovrhom na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu obveznika uzdržavanja sukladno odredbi članka 28. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Ministar nadležan za poslove socijalne skrbi pravilnikom će propisati način ispunjenja novčane tražbine putem javnog rada, postupanje i suradnju nadležnih tijela i obveznika povrata isplaćenih iznosa u svezi ispunjenja novčane tražbine putem javnog rada i kriterij mjerljivosti javnog rada.
Smrt obveznika uzdržavanja
Članak 30.
U slučaju smrti obveznika uzdržavanja za ispunjenje tražbine iz članka 26. ovoga Zakona odgovaraju njegovi nasljednici do visine vrijednosti naslijeđene imovine.
V. FINANCIRANJE PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Članak 31.
Sredstva za financiranje privremenog uzdržavanja osiguravaju se u državnom proračunu.
VI. NADZOR
Nadzor
Članak 32.
Upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona obavlja ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi, u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.
OČEVIDNIK, ZAŠTITA I RAZMJENA PODATAKA
Očevidnik
Članak 33.
(1) Agencija vodi očevidnik svih rješenja o privremenom uzdržavanju djece.
(2) Očevidnik rješenja o privremenom uzdržavanju djece sadrži sljedeće podatke:
-osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) i prebivalište i boravište djeteta
-osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) roditelja s kojim dijete stanuje ako mu je dodijeljen te prebivalište i boravište roditelja s kojim dijete stanuje
-osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen te prebivalište i boravište obveznika uzdržavanja
-ustrojstvena jedinica Zavoda nadležna za dijete prema posebnom propisu
-iznos uzdržavanja utvrđen ovršnom ispravom
-brojčana oznaka i datum rješenja o privremenom uzdržavanju i iznos privremenog uzdržavanja
-datum izvršnosti i pravomoćnosti rješenja o privremenom uzdržavanju
-broj transakcijskog računa na kojeg se vrši isplata privremenog uzdržavanja uz naznaku banke kod koje je račun otvoren i vlasnika računa
-oznaka Odluke o minimalnim novčanim iznosima potrebnim za mjesečno uzdržavanje djeteta koja je bila na snazi u trenutku donošenja rješenja o privremenom uzdržavanju
-datum isplate prvog obroka privremenog uzdržavanja.
-u slučaju prestanka prava na privremeno uzdržavanje, brojčana oznaka i datum rješenja o prestanku prava na privremeno uzdržavanje.
Zaštita i razmjena podataka
Članak 34.
(1) Agencija, Financijska agencija, nadležno državno odvjetništvo i druga tijela i osobe u svezi postupanja po ovom Zakonu dužni su razmjenjivati odnosno dostavljati podatke u skladu s propisom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.
(2) Razmjena podataka koristi se s ciljem utvrđivanja uvjeta za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje, prestanka prava na privremeno uzdržavanje te povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja.
(3) Radnici tijela nadležnih za postupanje po ovom Zakonu dužni su čuvati kao profesionalnu tajnu sve što saznaju o osobnom i obiteljskom životu stranke u postupku.
(4) Povreda čuvanja profesionalne tajne teža je povreda obveza iz radnog odnosa.
VII. NAKNADA ŠTETE
Odgovornost za štetu i vraćanje nepripadajućih iznosa
Članak 35.
(1) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu dužna je Republici Hrvatskoj nadoknaditi štetu koja nastane zbog nepripadne isplate privremenog uzdržavanja:
1. ako dijete ostvari privremeno uzdržavanje na temelju neistinitih i netočnih podataka za koje je znala ili morala znati da su neistiniti i netočni
2. ako u propisanom roku ne prijavi promjene koje uzrokuju prestanak prava na privremeno uzdržavanje ili promjenu visine iznosa privremenog uzdržavanja, a znala je ili morala znati za te promjene.
(2) Obveza naknade štete iz stavka 1. točke 2. ovoga članka odnosi se i na obveznika uzdržavanja.
(3) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu dužna je Republici Hrvatskoj vratiti nepripadajuće iznose privremenog uzdržavanja ako je djetetu isplaćeno privremeno uzdržavanje na koje nije imalo pravo prema rješenju ili je privremeno uzdržavanje isplaćeno u većem iznosu od iznosa određenog u rješenju o privremenom uzdržavanju.
Tražbina
Članak 36.
(1) Tražbina s naslova naknade štete iz članka 35. ovoga Zakona odnosi se na dospjele tražbine privremenog uzdržavanja.
(2) Pri utvrđivanju prava na naknadu štete primjenjuje se propis kojim se uređuju obvezni odnosi, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
Tužba
Članak 37.
(1) Kada se utvrdi da je nastala šteta, Agencija poziva osobu odgovornu za štetu iz članka 35. ovoga Zakona da u određenom roku nadoknadi nastalu štetu.
(2) Ako šteta ne bude nadoknađena u roku iz stavka 1. ovoga članka, Republika Hrvatska podnosi tužbu radi naknade štete putem nadležnog državnog odvjetništva na temelju dokumentacije koju dostavlja Agencija.
Zastupanje u postupcima utvrđivanja odgovornosti za štetu i naplate dosuđene naknade štete
Članak 38.
(1) Nadležno državno odvjetništvo na temelju dokumentacije iz članka 37. stavka 2. ovoga Zakona sastavlja tužbu radi naknade štete, podnosi tužbu nadležnom sudu i poduzima sve pravne radnje do okončanja parničnog postupka.
(2) Prije podnošenja tužbe iz stavka 1. ovoga članka neće se primjenjivati odredbe o podnošenju zahtjeva za mirno rješavanje spora sukladno propisu kojim se uređuje parnični postupak.
VIII. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 39.
(1) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu te obveznik uzdržavanja kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 133,00 do 663,00 eura ako ne prijave u propisanom roku svaku promjenu koja utječe na ispunjavanje uvjeta za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje i visinu iznosa privremenoga uzdržavanja sukladno ovom Zakonu i ako ne dostave ispunjeni upitnik sukladno članku 22. stavku 3. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 1320,00 do 3980,00 eura kaznit će se Zavod ako bez odgode ne dostavi Agenciji zahtjev za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje, koji je podnesen sukladno članku 10. stavku 4. ovoga Zakona.
(3) Za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1320,00 eura.
(4) Novčanom kaznom od 1320,00 do 3980,00 eura kaznit će se Zavod ako na zahtjev Agen
VLADA REPUBLIKE HRVATSKE
NACRT
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIVREMENOM UZDRŽAVANJU
Zagreb, veljača 2024.
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIVREMENOM UZDRŽAVANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovog Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. te članku 63. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
a. Ocjena stanja
U Republici Hrvatskoj na snazi je Zakon o privremenom uzdržavanju („Narodne novine“, broj: 92/14) kao propis kojim se uređuje novčana potpora uzdržavanju djece iz sredstava državnoga proračuna Republike Hrvatske. Zakon je na snazi od 1. rujna 2014. godine.
Zakon o privremenom uzdržavanju sadrži pravila kojima se utvrđuju korisnici prava na privremeno uzdržavanje te uređuje stjecanje prava na privremeno uzdržavanje i visina iznosa, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava, isplata i vraćanje iznosa privremenog uzdržavanja te druga pitanja značajna za ostvarivanje privremenog uzdržavanja.
Privremeno uzdržavanje je novčano primanje koje koristi dijete, a isplaćuje se iz sredstava državnoga proračuna Republike Hrvatske radi potpore uzdržavanja.
Zakonom o privremenom uzdržavanju („Narodne novine“, broj: 92/14), propisano je da pravo na privremeno uzdržavanje priznaje i isplaćuje nadležni centar za socijalnu skrb. Sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, broj 18/22), centri za socijalnu skrb prestali su s radom 31. prosinca 2022. godine te je Hrvatski zavod za socijalni rad preuzeo i poslove u svezi privremenoga uzdržavanja, s danom 1. siječnjem 2023. godine. Preduvjet za priznavanje prava na privremeno uzdržavanje je da obveznik uzdržavanja od dana podnošenja ovršnog prijedloga ne ispunjava svoju obvezu uzdržavanja dulje od tri mjeseca ili je ispunjava neuredno.
Visina iznosa privremenog uzdržavanja određena je važećim Zakonom o privremenom uzdržavanju u iznosu od 50% zakonskog minimuma uzdržavanja, s tim da se ne može odrediti u iznosu većem od iznosa uzdržavanja za dijete određenog ovršnom ispravom. Prosječni iznos privremenog uzdržavanja trenutno iznosi 99,88 eura mjesečno za 2.500 korisnika (50% mjesečnog iznosa potrebnog za uzdržavanje djeteta). Postojeće zakonske odredbe ne osiguravaju dostatnu potporu uzdržavanju djece iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske. Tijekom primjene zakona uvidjelo se da se ne osigurava na zadovoljavajući način propisano jamstvo na uzdržavanje i primjeren životni standard djece čiji roditelji ne plaćaju uzdržavanje te da propisana visina iznosa privremenoga uzdržavanja nije dostatna potpora uzdržavanju djeteta te je stoga istu potrebno povećati u svrhu jačanja materijalnog položaja djeteta i stvaranja boljih uvjeta za djetetov rast i razvoj. Sukladno Konvenciji Ujedinjenih naroda o pravima djeteta, koja je usvojena 20. studenoga 1989. godine (Rezolucija br. 44/25), a kojoj je Republika Hrvatska pristupila 1991. godine, države stranke priznaju svakom djetetu pravo na životni standard primjeren njegovu tjelesnom, duševnom, duhovnom, moralnom i društvenom razvoju. Prihvaćanjem Konvencije, Republika Hrvatska je preuzela obvezu da svakom djetetu jamči prava koja Konvencija propisuje. Tijekom primjene odredbi važećega Zakona o privremenom uzdržavanju najveći nedostatci pokazali su se u pogledu visine novčane potpore, da je ista nedovoljna te vremenski ograničena na samo tri godine. Jednom kada istekne maksimalni period korištenja ovoga prava, djeca koja na druge načine (kroz ovršni ili kazneni postupak) ne uspiju namiriti dospjela, a neisplaćena sredstva na ime uzdržavanja, ostaju i bez pomoći države. Isto tako, uočeni su i nedostaci koji se očituju u zahtjevnom i otežanom ispunjavanju propisanih pretpostavki za ostvarivanje prava i dokazivanje relevantnih činjenica.
Važećim Zakonom uređeno je da se prilikom priznavanja prava na privremeno uzdržavanje, u slučaju kad je obveznik uzdržavanja po ovršnoj ispravi roditelj djeteta, treba utvrditi vjerojatnost da baka i djed po roditelju obvezniku uzdržavanja ne doprinose uzdržavanju najmanje u iznosu privremenog uzdržavanja. Ista pretpostavka je tijekom važenja Zakona višestruko bila predmetom propitkivanja i kritika javnosti, posebno predstavnika umirovljenika. Posebno je isto protivljenje iskazivano u kontekstu otežanoga ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje. Navedena pretpostavka je u ovom Zakonu izostavljena kako bi dijete što prije ostvarilo pravo na privremeno uzdržavanje neovisno o tome je li u tijeku sudski postupak prema baki i djedu radi uzdržavanja sukladno odredbama Obiteljskog zakona te kako bi se na taj način doprinijelo jačoj zaštiti interesa i dobrobiti djeteta.
Postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje, kao i postupak rješavanja o obvezi povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja Republici Hrvatskoj, sukladno važećem Zakonu o privremenom uzdržavanju, provode područni uredi Hrvatskoga zavoda za socijalni rad (ranije centri za socijalnu skrb) te su tijekom primjene zakona uočena različita postupanja u tumačenju i primjeni zakonskih odredbi, što je dovelo do neujednačenih postupanja u rješavanju o pravu na privremeno uzdržavanje i određivanju obveze povrata isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja. Područni uredi Hrvatskoga zavoda za socijalni rad ustrojavaju se za područje jedne ili više općina, jednog ili više gradova ili dijela gradskog područja. Radi poboljšanja učinkovitosti rada i osiguranja jedinstvene primjene zakonskih odredbi, predlaže se promjena stvarne nadležnosti za rješavanje o ostvarivanju prava na privremeno uzdržavanje i obvezi povrata isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja.
Zakonske promjene je nužno poduzeti radi bolje i učinkovitije potpore uzdržavanju djece s ciljem unaprjeđenja potpore te doprinosa jačoj zaštiti prava, interesa i dobrobiti djece, što će svakako dodatno doprinijeti i smanjenju socijalne ugroženosti i isključenosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
b. Osnovna pitanja koja se uređuju predloženim zakonom
Prijedlogom zakona o privremenom uzdržavanju unaprjeđuje se potpora uzdržavanju djeteta kroz povećanje iznosa privremenoga uzdržavanja i produljenje vremenskoga trajanja potpore, kao i pojednostavljenje postupka ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje i isplate priznatoga iznosa privremenoga uzdržavanja.
Predloženim zakonom se uređuje visina i trajanje prava, koje je uređeno na način da se pravo priznaje u iznosu zakonskog minimuma uzdržavanja, što je značajno povećanje, od 100% u odnosu na postojeće zakonsko uređenje. Iznimno, dijete će ostvariti pravo u manjem iznosu, kada obveznik uzdržavanja plaća uzdržavanje u iznosu manjem od iznosa zakonskog minimuma uzdržavanja, u kome slučaju će dijete ostvariti razliku do toga iznosa. Pravo se priznaje od dana podnošenja urednoga zahtjeva i traje sve dok obveznik uzdržavanja ne počne izvršavati obvezu uzdržavanja ili do navršenih osamnaest godina života djeteta, što je značajna razlika u odnosu na postojeće zakonsko rješenje, prema kojem dijete ostvaruje pravo od dana podnošenja zahtjeva ili pokretanja postupka po službenoj dužnosti i u ukupnom trajanju od tri godine.
Ovim prijedlogom su definirane pretpostavke za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje. Posebno za istaknuti je da se, u usporedbi sa postojećim zakonskim uređenjem, prilikom priznavanja prava na privremeno uzdržavanje, u slučaju kad je obveznik uzdržavanja po ovršnoj ispravi roditelj djeteta, neće uvjetovati prethodno utvrđivanje vjerojatnost da baka i djed po roditelju obvezniku uzdržavanja ne doprinose uzdržavanju najmanje u iznosu privremenog uzdržavanja, te će se djetetu omogućiti što prije ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje neovisno o tome je li u tijeku sudski postupak prema baki i djedu radi uzdržavanja sukladno odredbama Obiteljskog zakona. Omogućuje se podnošenje zahtjeva za isplatu privremenog uzdržavanja iako nije podnijet ovršni prijedlog za izravnu naplatu protiv obveznika uzdržavanja.
Predloženim zakonom se uređuje postupak radi određivanja prava na privremeno uzdržavanje i isplata privremenoga uzdržavanja, a posebno način pokretanja postupka, načelno žurnoga rješavanja, stranke u postupku i zastupanje djeteta u postupku, dokazi u postupku, sadržaj rješenja o privremenom uzdržavanju i njegova dostava, pravni lijekovi, kao i isplata privremenog uzdržavanja. Nadalje, uređuje se usklađivanje iznosa privremenoga uzdržavanja u slučaju promjene osnovice za određivanje prava na privremeno uzdržavanje. Uređuje se prestanak prava na privremeno uzdržavanje na način da tijelo nadležno za postupanje po službenoj dužnosti donosi rješenje o prestanku prava kada se izmijene okolnosti koje su pretpostavke za ostvarivanje prava. Pravo na privremeno uzdržavanje prestaje posljednjeg dana u mjesecu u kojem je nastala promjena koja je od utjecaja na ostvarivanje prava. U odnosu na važeći Zakon o privremenom uzdržavanju, predloženim zakonom se mijenja tijelo nadležno za rješavanje o pravu na privremeno uzdržavanje i obvezi vraćanja isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja.
Pored navedenoga, predloženim zakonom se uređuju pitanja obveze povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, zastupanje Republike Hrvatske u postupku radi ostvarivanja te tražbine, te s tim u vezi donošenje i dostava rješenja, sadržaj rješenja i pravo na žalbu protiv rješenja. Rješenjem se obvezniku uzdržavanja nalaže da u roku od osam dana od dana dostave rješenja plati Republici Hrvatskoj isplaćene iznose privremenog uzdržavanja za svako šestomjesečno ili kraće razdoblje isplate ako je privremeno uzdržavanje trajalo kraće od šest mjeseci, s pripadajućom zateznom kamatom. Uređuje se prisilna naplata tražbine i prednosni red u postupku ovrhe radi naplate isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, kao i odgovornost za isplaćeni iznos privremenog uzdržavanja u slučaju smrti obveznika uzdržavanja. Kao novinu u odnosu na postojeće zakonsko uređenje, predviđa se mogućnost ispunjavanje novčane tražbine putem javnog rada, kojim se obvezniku uzdržavanja daje mogućnost da utvrđeni iznos duga za isplaćeno privremeno uzdržavanje vrati putem javnog rada pod propisanim uvjetima.
U pogledu financiranja privremenog uzdržavanja, predloženim zakonom se uređuje da se sredstva za financiranje osiguravaju u državnom proračunu.
Uređuje se da je Agencija za osiguranje radničkih tražbina, kao stvarno nadležno tijelo za rješavanje o ostvarivanju prava na privremeno uzdržavanje, obvezna voditi očevidnik svih rješenja o privremenom uzdržavanju koje mora sadržavati propisane podatke.
Uređuje se i odgovornost za naknadu štete zbog nepripadne ili nepravilne isplate privremenog uzdržavanja te pitanja u vezi s time, kao i pitanja prekršajne odgovornosti te prijelazna rješenja i pitanja postupanja nakon stupanja na snagu ovoga Zakona u odnosu na ranije pokrenute postupke ostvarivanja prava i povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, te druga značajna pitanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
c. Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći
Predloženim Zakonom o privremenom uzdržavanju učinit će se značajni pomaci u materijalnom statusu i pravima djeteta u slučajevima kada obveznik uzdržavanja ne ispunjava obvezu uzdržavanja te će se pojednostaviti postupak priznavanja prava na privremeno uzdržavanje u usporedbi sa postojećim zakonskim uređenjem.
Promijenit će se nadležnost za provođenje postupka rješavanja o ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje, kao i postupka donošenja rješenja kojim se obvezniku uzdržavanja nalaže plaćanje Republici Hrvatskoj isplaćenoga iznosa privremenog uzdržavanja. Prema važećem Zakonu iste postupke provode centri za socijalnu skrb, odnosno sada područni uredi Hrvatskoga zavoda za socijalni rad. Predloženim Zakonom o privremenom uzdržavanju bi nadležnost za navedene postupke bila dodijeljena Agenciji za osiguranje radničkih tražbina.
Nadalje, predloženim zakonom daje se mogućnost obvezniku uzdržavanja da isplaćeni iznos privremenog uzdržavanja vrati putem javnog rada uz preduvjet da je neuspješno provedena ovrha na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu obveznika uzdržavanja.
Nakon značajnoga proteka vremena od donošenja važećeg Zakona o privremenom uzdržavanju, predloženim zakonom će se postići bolja i efikasnija zaštita prava djeteta na uzdržavanje kako bi se svoj djeci jamčilo primanje uzdržavanja u većem iznosu i dužem trajanju nego do sada te poboljšala materijalna sigurnost djece i osigurali bolji uvjeti za njihov rast i razvoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
OCJENA I IZVORI SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provedbu ovoga Prijedloga zakona u odnosu na Zakon o privremenom uzdržavanju („Narodne novine“, broj 92/14), potrebno je pored sredstava planiranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcijama za 2025. i 2026. godinu, dodatno osigurati 1.484.726 eura u 2024. godini, 2.704.136 eura u 2025. godini i 2.704.136 eura u 2026. godini. Navedena potrebna financijska sredstva osigurat će se u 2024. godini preraspodjelom unutar Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2024. godinu, a u narednim godinama u okviru limita ukupnih rashoda koje Vlada Republike Hrvatske utvrđuje za naredno trogodišnje razdoblje.
PRIJEDLOG ZAKONA O PRIVREMENOM UZDRŽAVANJU
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
I OPĆE ODREDBE
Predmet uređenja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 1.
Ovim se Zakonom utvrđuju korisnici prava na privremeno uzdržavanje, te uređuje ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje i visina iznosa privremenog uzdržavanja, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava, isplata i vraćanje iznosa privremenog uzdržavanja, financiranje, evidencija i nadzor, te druga pitanja značajna za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje.
Definicije pojmova i pravila tumačenja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 2.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
1) „dijete“ je osoba do navršenih 18 godina života koju je roditelj dužan uzdržavati na temelju ovršne isprave
2) „druga osoba koja skrbi o djetetu“ je osoba koja skrbi o djetetu u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
3) „obveznik uzdržavanja“ je roditelj koji ne stanuje s djetetom te baka i djed po tom roditelju
4) „pokretanje ovršnog postupka“ predstavlja podnošenje prijedloga za ovrhu nadležnom sudu ili dostavu ovršne isprave Financijskoj agenciji sukladno propisima kojima se uređuju postupci provedbe ovrhe na novčanim sredstvima ili obraćanje središnjem tijelu nadležnom za postupanje sukladno međunarodnim konvencijama te uredbama Europske unije
5) „poseban skrbnik“ je osoba određena propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
6) „privremeno uzdržavanje“ je novčano primanje koje koristi dijete pod pretpostavkama određenim ovim Zakonom, radi potpore uzdržavanja
7) „roditelj s kojim dijete stanuje“ je roditelj s kojim dijete stanuje temeljem odluke suda ili roditelj s kojim dijete stanuje po drugoj osnovi u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
8) „roditelj koji ne stanuje s djetetom“ je roditelj koji ne stanuje s djetetom temeljem odluke suda ili roditelj koji ne stanuje s djetetom po drugoj osnovi u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
9) „uzdržavanje“ je novčano primanje koje ostvaruje dijete temeljem ovršne isprave u skladu s propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
10) „zakonski minimum uzdržavanja“ je minimalni iznos uzdržavanja određen propisom kojim se uređuju obiteljski odnosi
11) „zastupnik djeteta“ je roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu te poseban skrbnik djeteta
12 ) „ javni rad“ je društveno koristan rad koji se odvija u ograničenom vremenskom razdoblju kojim obveznik uzdržavanja može, djelomično ili u cijelosti, ispuniti obvezu povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.
Pravo na privremeno uzdržavanje i nadležnost za rješavanje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 3.
Pravo na privremeno uzdržavanje pod uvjetima propisanim ovim Zakonom ima dijete hrvatski državljanin koje ima prebivalište u Republici Hrvatskoj.
O pravu na privremeno uzdržavanje u prvom stupnju rješava Agencija za osiguranje radničkih tražbina (u daljnjem tekstu: Agencija).
Neprenosivost prava
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 4.
Pravo na privremeno uzdržavanje je osobno pravo djeteta određeno ovim Zakonom koje se ne može prenositi na drugu osobu.
Izuzimanje od ovrhe i osiguranja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 5.
Privremeno uzdržavanje ne može biti predmet ovrhe ili osiguranja.
Pravila postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 6.
Postupci radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje i postupci utvrđivanja obveze povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja su upravni postupci.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
II. OSTVARIVANJE PRAVA NA PRIVREMENO UZDRŽAVANJE I VISINA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Pretpostavke
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 7.
(1) Pravo na privremeno uzdržavanje ima dijete ako roditelj koji ne stanuje s djetetom ne ispunjava svoju obvezu uzdržavanja temeljem ovršne isprave, u cijelosti ili djelomično.
(2) Ako su baka, odnosno djed, obveznici uzdržavanja prema ovršnoj ispravi, dijete ima pravo na privremeno uzdržavanje u slučaju da baka, odnosno djed, ne ispunjavaju svoju obvezu uzdržavanja temeljem ovršne isprave, u cijelosti ili djelomično.
(3) Pod djelomičnim neispunjavanjem obveze uzdržavanja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka podrazumijeva se da obveznik uzdržavanja plaća uzdržavanje u iznosu manjem od iznosa koji je ovim Zakonom određen kao iznos privremenog uzdržavanja.
(4) Dijete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ima pravo na privremeno uzdržavanje ako obveznik uzdržavanja ne ispunjava, u cijelosti ili djelomično, svoju obvezu uzdržavanja dulje od mjesec dana od dana kad je isprava postala ovršna.
(5) Dijete nema pravo na privremeno uzdržavanje:
1) ako je smješteno u udomiteljsku obitelj, dom socijalne skrbi ili drugu ustanovu socijalne skrbi prema posebnim propisima
2) ako je smješteno u učenički dom, a troškovi smještaja se plaćaju prema propisu kojim se uređuju naknade i usluge u sustavu socijalne skrbi
3) ako tražbina uzdržavanja na koju se odnosi ovršna isprava više ne postoji.
Trajanje prava
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 8.
(1) Pravo na privremeno uzdržavanje priznaje se s danom podnošenja zahtjeva.
(2) Pravo na privremeno uzdržavanje traje sve dok obveznik uzdržavanja ne počne izvršavati obvezu uzdržavanja najmanje u iznosu koji je ovim Zakonom određen kao iznos privremenog uzdržavanja.
(3) Dijete ima pravo na privremeno uzdržavanje do navršene 18. godine života.
Visina iznosa privremenog uzdržavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 9.
(1) Privremeno uzdržavanje određuje se u iznosu zakonskog minimuma uzdržavanja, osim u slučaju iz stavka 2. i 3. ovoga članka.
(2) Privremeno uzdržavanje se ne može odrediti u iznosu većem od iznosa uzdržavanja određenog ovršnom ispravom.
(3) Ako Agencija utvrdi da obveznik uzdržavanja plaća uzdržavanje u iznosu manjem od iznosa iz stavka 1. ovoga članka, privremeno uzdržavanje odredit će se u razlici do iznosa iz stavka 1. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
III. POSTUPAK RADI ODREĐIVANJA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA I ISPLATA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Pokretanje postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 10.
(1) Postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje pokreće se na zahtjev zastupnika djeteta.
(2) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka u ime djeteta podnosi poseban skrbnik u slučaju kad roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu odbije pokrenuti postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje.
(3) Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka podnosi se Agenciji na posebnom obrascu, pisanim ili elektroničkim putem, uz odgovarajuću dokumentaciju te usmeno na zapisnik uz navođenje podataka iz posebnog obrasca i prilaganje odgovarajuće dokumentacije.
(4) Zahtjev za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje zakonski zastupnik djeteta može podnijeti Agenciji i putem Zavoda, koji je dužan bez odgode, a najkasnije u roku od pet dana od zaprimanja, dostaviti zahtjev Agenciji.
(5) Međusobna suradnja i postupanje u svezi s obavljanjem poslova iz stavka 4. ovoga članka uredit će se pravilnikom koji donosi ministar nadležan za poslove socijalne skrbi.
(6) Sadržaj obrasca iz stavka 3. ovoga članka i dokumentaciju koju je potrebno priložiti obrascu propisuje pravilnikom ministar nadležan za poslove socijalne skrbi.
Načelo žurnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 11.
(1) Postupak radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje je žuran.
(2) Agencija će donijeti rješenje o privremenom uzdržavanju i dostaviti ga stranci u roku od trideset dana od dana podnošenja urednog zahtjeva.
Stranke u postupku
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 12.
Stranke u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje su dijete i obveznik uzdržavanja.
Zastupanje djeteta u postupku
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 13.
(1) Dijete u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje zastupa roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu.
(2) Ako je to potrebno radi zaštite dobrobiti djeteta, dijete u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje zastupa poseban skrbnik u slučaju kad je postupak za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje pokrenut sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Zakona.
(3) Kad poseban skrbnik iz stavka 2. ovoga članka podnese zahtjev, odnosno poduzme prvu radnju u postupku u ime djeteta, prestaju ovlaštenja roditelja ili druge osobe koja skrbi o djetetu za zastupanje djeteta u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje.
(4) Poseban skrbnik iz stavka 2. ovoga članka dužan je uz zahtjev dostaviti i rješenje kojim je imenovan za posebnog skrbnika.
Dokazi
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 14.
(1) Stranke u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje, roditelj s kojim dijete stanuje te druga osoba koja skrbi o djetetu dužni su u postupku radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje dati istinite izjave i točne podatke.
(2) Za istinitost izjava i točnost danih podataka, osobe iz stavka 2. ovoga članka odgovaraju materijalno i kazneno.
(3) Podnositelj zahtjeva je dužan dostaviti podatak o imenu i prezimenu i osobnom identifikacijskom broju (OIB-u) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen.
(4) Podnositelj zahtjeva je dužan dostaviti izvadak prometa po svim otvorenim računima, redovnim i posebnim (zaštićenim) računima, iz kojega su vidljive promjene stanja i transakcije po računima nastale u mjesecu koji prethodi mjesecu u kojem se zahtjev podnosi.
(5) Primatelj uzdržavanja dužan je obavijestiti Agenciju ako je nakon pokretanja postupka radi ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje pokrenuo ovršni postupak protiv obveznika uzdržavanja, i to odmah, a najkasnije u roku od osam dana od poduzimanja radnje kojom se pokreće ovršni postupak.
(6) U slučaju ispunjenja obveze uzdržavanja, djelomično ili u cijelosti, u gotovom novcu, primatelj uzdržavanja te obveznik uzdržavanja dužni su odmah po ispunjenju obveze, a najkasnije u roku od osam dana od dana ispunjenja obveze u gotovom novcu, dostaviti izjavu o iznosu gotovog novca kojim je obveza uzdržavanja podmirena, djelomično ili u cijelosti, i navesti datum kad je obveza podmirena.
(7) Roditelj s kojim dijete živi ili druga osoba koja skrbi o djetetu i obveznik uzdržavanja dužni su Agenciji na njezin zahtjev dostaviti sve podatke odlučne za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje, visinu iznosa privremenog uzdržavanja i prestanak prava na privremeno uzdržavanje, u roku od osam dana od dana primitka zahtjeva.
Očitovanje obveznika uzdržavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 15.
Agencija će zaključkom pozvati obveznika uzdržavanja da se pisanim putem ili usmeno na zapisnik, u roku od osam dana od dana primitka zaključka, izjasni o plaćanju uzdržavanja za dijete.
Troškovi postupka
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 16.
Sredstva za troškove postupka koje snosi Agencija osiguravaju se u državnom proračunu.
Rješenje o privremenom uzdržavanju
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 17.
(1) Izreka rješenja o privremenom uzdržavanju obvezno sadržava:
1) osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB), datum i godinu rođenja te prebivalište i boravište djeteta kojemu se priznaje pravo na privremeno uzdržavanje
2) osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen te prebivalište i boravište obveznika uzdržavanja
3) mjesečni iznos privremenog uzdržavanja utvrđen sukladno čl. 9. ovoga Zakona, koji će se usklađivati sukladno članku 21. ovoga Zakona
4) trajanje prava na privremeno uzdržavanje
5) račun djeteta ili roditelja s kojim dijete stanuje ili druge osobe koja skrbi o djetetu na koji će se isplaćivati privremeno uzdržavanje
6) obvezu roditelja s kojim dijete stanuje ili druge osobe koja skrbi o djetetu te obveznika uzdržavanja da odmah, a najkasnije u roku od osam dana od dana nastanka promjene prijavi Agenciji svaku promjenu koja utječe na ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje.
(2) U rješenju iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se da Republika Hrvatska isplatom iznosa privremenog uzdržavanja stupa u pravni položaj djeteta i da na nju prelaze tražbine uzdržavanja u visini isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja, sa svim sporednim pravima sukladno članku 24. ovoga Zakona.
Dostava rješenja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 18.
(1) Rješenje o privremenom uzdržavanju dostavlja se:
1) roditelju s kojim dijete stanuje ili drugoj osobi koja skrbi o djetetu
2) posebnom skrbniku, u slučaju kad je postupak za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje pokrenut sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Zakona.
3) obvezniku uzdržavanja.
(2) Rješenje o privremenom uzdržavanju, u roku od osam dana od izvršnosti, dostavlja se Zavodu radi poduzimanja mjera iz nadležnosti Zavoda.
Pravni lijekovi
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 19.
(1) O žalbi protiv rješenja o privremenom uzdržavanju odlučuje ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi.
(2) Žalbom protiv rješenja o privremenom uzdržavanju ne može se pobijati osnova i visina zakonskog uzdržavanja djeteta utvrđenog ovršnom ispravom.
(3) Žalba ne odgađa izvršenje rješenja o privremenom uzdržavanju.
(4) Protiv drugostupanjskog rješenja o privremenom uzdržavanju može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Isplata privremenog uzdržavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 20.
(1) Privremeno uzdržavanje isplaćuje Agencija u mjesečnim iznosima za prethodni mjesec, sukladno članku 9. i članku 21. ovoga Zakona.
(2) Privremeno uzdržavanje isplaćuje se do 15. dana u mjesecu.
(3) Privremeno uzdržavanje isplaćuje se djetetu putem banke na njegov račun ili račun roditelja s kojim dijete stanuje, odnosno druge osobe koja skrbi o djetetu.
(4) Agencija će prije isplate iznosa privremenog uzdržavanja, od Financijske agencije zatražiti podatak je li i u kojem iznosu u prethodnom mjesecu naplaćena tražbina radi uzdržavanja djeteta po bilo kojoj ovršnoj ispravi upisanoj u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje.
Usklađivanje iznosa privremenog uzdržavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 21.
(1) Ako se tijekom ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje promijeni iznos zakonskog minimuma uzdržavanja, Agencija će po službenoj dužnosti uskladiti iznos privremenog uzdržavanja.
(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se u slučaju kada je iznos uzdržavanja određen ovršnom ispravom manji od iznosa privremenog uzdržavanja.
(3) Ukoliko se iznos privremenoga uzdržavanja usklađuje zbog navršene dobi djeteta, viši iznos privremenoga uzdržavanja isplaćuje se počevši od prvog dana mjeseca u kojem je dijete navršilo dob zbog koje ostvaruje pravo na viši iznos zakonskog minimuma uzdržavanja.
Promijenjene okolnosti
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 22 .
(1) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu, obveznik uzdržavanja i Zavod dužni su obavijestiti Agenciju o svakoj promjeni koja utječe na ispunjavanje uvjeta za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje ili na visinu priznatoga iznosa, odmah po nastanku promjene, a najkasnije u roku od osam dana od dana nastanka promjene.
(2) Agencija će jednom godišnje roditelju s kojim dijete stanuje ili drugoj osobi koja skrbi o djetetu, obvezniku uzdržavanja i Zavodu dostaviti upitnik u kojem su navedene osobe i tijela dužna izjasniti se je li nastupila promjena u okolnostima iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Ispunjeni upitnik iz stavka 2. ovoga članka dostavlja se Agenciji u roku od osam dana od dana njegova primitka.
(4) Za istinitost izjava i točnost danih podataka u upitniku iz stavka 2. ovoga članka osobe koje ispunjavaju upitnik odgovaraju materijalno i kazneno.
(5) Na osnovi obavijesti korisnika ili na osnovi podataka pribavljenih po službenoj dužnosti Agencija će donijeti novo rješenje samo ako su se promijenile okolnosti o kojima ovisi priznavanje prava i visina priznatoga iznosa.
Prestanak prava na privremeno uzdržavanje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 23.
(1) Agencija po službenoj dužnosti pokreće postupak i donosi rješenje o prestanku prava na privremeno uzdržavanje kada se izmijene okolnosti iz članka 7. ovoga Zakona zbog kojih dijete više ne ispunjava uvjete za korištenje prava.
(2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka donosi se rješenje o ukidanju rješenja kojim je pravo priznato i utvrđuje se prestanak prava.
(3) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka pravo na privremeno uzdržavanje prestaje posljednjeg dana u mjesecu u kojem je nastala promjena.
(4) Rješenje o prestanku prava na privremeno uzdržavanje dostavlja se:
1) roditelju s kojim dijete stanuje ili drugoj osobi koja skrbi o djetetu
2) posebnom skrbniku, u slučaju kad je postupak za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje pokrenut sukladno članku 10. stavku 2. ovoga Zakona
3) obvezniku uzdržavanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
IV. POVRAT ISPLAĆENOG IZNOSA PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Subrogacija
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 24.
Isplatom iznosa privremenog uzdržavanja, Republika Hrvatska stupa u pravni položaj djeteta i na nju prelaze tražbine uzdržavanja u visini isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja, sa svim sporednim pravima.
Zastupanje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 25.
U postupku radi ostvarenja tražbine iz članka 24. ovoga Zakona, Republiku Hrvatsku zastupa nadležno državno odvjetništvo.
Rješenje o obvezi povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 26.
(1) Agencija će po službenoj dužnosti pokrenuti postupak i donijeti rješenje kojim će obvezniku uzdržavanja naložiti da u roku od osam dana od dana zaprimanja rješenja plati Republici Hrvatskoj isplaćeni iznos privremenog uzdržavanja za svako šestomjesečno razdoblje ili kraće razdoblje isplate ako je privremeno uzdržavanje trajalo kraće od šest mjeseci , s pripadajućom zateznom kamatom.
(2) Izreka rješenja iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati osobni identifikacijski broj (OIB) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen.
(3) U rješenju iz stavka 1. ovoga članka obavijestit će se obveznika plaćanja o mogućnosti povrata isplaćenog iznosa putem instituta javnog rada u slučaju nemogućnosti novčanog ispunjenja obveze utvrđene rješenjem iz stavka 1. ovoga članka, u skladu s odredbama članka 28. i članka 29. ovoga Zakona.
(4) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se obvezniku uzdržavanja.
(5) O žalbi protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka odlučuje ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi.
(6) Žalba protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka ne odgađa izvršenje.
(7) Protiv drugostupanjskog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Djelomično namirenje
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 27.
U slučaju djelomičnog namirenja tražbine utvrđene rješenjem iz članka 26. ovoga Zakona, Agencija će obvezniku uzdržavanja dostaviti obavijest o iznosu preostalog dugovanja.
Prisilna naplata tražbine i prednosni red
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 28.
(1) Ovrha radi ostvarenja tražbine iz članka 26. ovoga Zakona provest će se na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu prije ovrhe radi naplate svih drugih tražbina neovisno o vremenu njihova nastanka, osim tražbine uzdržavanja djeteta sukladno propisu kojim se uređuju obiteljski odnosi.
(2) Ako se ovrha radi ostvarenja tražbine iz članka 26. ovoga Zakona provodi na plaći ili drugom stalnom novčanom primanju, na izuzimanje od izvršenja iznosa plaće ili drugog stalnog novčanog primanja primjenjuju se pravila o izuzimanju od ovrhe radi prisilne naplate novčanih iznosa za uzdržavanje djeteta, u skladu s propisom kojim se uređuje ovrha na novčanoj tražbini ovršenika.
(3) Ovrha na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu smatra se neuspješnom ako u razdoblju od šest mjeseci nakon pokretanja ovrhe nije naplaćeno više od pola tražbine utvrđene rješenjem iz članka 26. ovoga Zakona.
(4) Za sve postupke radi ostvarenja tražbine sukladno stavku 1. ovoga članka uspostavlja se svakodnevna razmjena podataka s Financijskom agencijom radi evidentiranja pokrenutih ovršnih postupaka, statusa ovršnih postupaka sukladno posebnom propisu o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, te radi provjere naplate tražbine.
Ispunjenje novčane tražbine putem javnog rada
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 29.
(1) Obveznik povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja može iznos utvrđen rješenjem iz članka 26. ovoga Zakona vratiti putem javnog rada, ukoliko se tražbina po osnovi obveze povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja nije uspjela namiriti ovrhom na plaći i drugim stalnim novčanim primanjima te na novčanim sredstvima po računu obveznika uzdržavanja sukladno odredbi članka 28. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Ministar nadležan za poslove socijalne skrbi pravilnikom će propisati način ispunjenja novčane tražbine putem javnog rada, postupanje i suradnju nadležnih tijela i obveznika povrata isplaćenih iznosa u svezi ispunjenja novčane tražbine putem javnog rada i kriterij mjerljivosti javnog rada.
Smrt obveznika uzdržavanja
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 30.
U slučaju smrti obveznika uzdržavanja za ispunjenje tražbine iz članka 26. ovoga Zakona odgovaraju njegovi nasljednici do visine vrijednosti naslijeđene imovine.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
V. FINANCIRANJE PRIVREMENOG UZDRŽAVANJA
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 31.
Sredstva za financiranje privremenog uzdržavanja osiguravaju se u državnom proračunu.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
VI. NADZOR
Nadzor
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 32.
Upravni nadzor nad primjenom ovoga Zakona obavlja ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi, u skladu sa zakonom kojim se uređuje sustav državne uprave.
OČEVIDNIK, ZAŠTITA I RAZMJENA PODATAKA
Očevidnik
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 33.
(1) Agencija vodi očevidnik svih rješenja o privremenom uzdržavanju djece.
(2) Očevidnik rješenja o privremenom uzdržavanju djece sadrži sljedeće podatke:
- osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) i prebivalište i boravište djeteta
- osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) roditelja s kojim dijete stanuje ako mu je dodijeljen te prebivalište i boravište roditelja s kojim dijete stanuje
- osobno ime, osobni identifikacijski broj (OIB) obveznika uzdržavanja ako mu je dodijeljen te prebivalište i boravište obveznika uzdržavanja
- ustrojstvena jedinica Zavoda nadležna za dijete prema posebnom propisu
- iznos uzdržavanja utvrđen ovršnom ispravom
- brojčana oznaka i datum rješenja o privremenom uzdržavanju i iznos privremenog uzdržavanja
- datum izvršnosti i pravomoćnosti rješenja o privremenom uzdržavanju
- broj transakcijskog računa na kojeg se vrši isplata privremenog uzdržavanja uz naznaku banke kod koje je račun otvoren i vlasnika računa
- oznaka Odluke o minimalnim novčanim iznosima potrebnim za mjesečno uzdržavanje djeteta koja je bila na snazi u trenutku donošenja rješenja o privremenom uzdržavanju
- datum isplate prvog obroka privremenog uzdržavanja.
- u slučaju prestanka prava na privremeno uzdržavanje, brojčana oznaka i datum rješenja o prestanku prava na privremeno uzdržavanje.
Zaštita i razmjena podataka
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 34.
(1) Agencija, Financijska agencija, nadležno državno odvjetništvo i druga tijela i osobe u svezi postupanja po ovom Zakonu dužni su razmjenjivati odnosno dostavljati podatke u skladu s propisom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.
(2) Razmjena podataka koristi se s ciljem utvrđivanja uvjeta za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje, prestanka prava na privremeno uzdržavanje te povrata isplaćenih iznosa privremenog uzdržavanja.
(3) Radnici tijela nadležnih za postupanje po ovom Zakonu dužni su čuvati kao profesionalnu tajnu sve što saznaju o osobnom i obiteljskom životu stranke u postupku.
(4) Povreda čuvanja profesionalne tajne teža je povreda obveza iz radnog odnosa.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
VII. NAKNADA ŠTETE
Odgovornost za štetu i vraćanje nepripadajućih iznosa
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 35.
(1) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu dužna je Republici Hrvatskoj nadoknaditi štetu koja nastane zbog nepripadne isplate privremenog uzdržavanja:
1. ako dijete ostvari privremeno uzdržavanje na temelju neistinitih i netočnih podataka za koje je znala ili morala znati da su neistiniti i netočni
2. ako u propisanom roku ne prijavi promjene koje uzrokuju prestanak prava na privremeno uzdržavanje ili promjenu visine iznosa privremenog uzdržavanja, a znala je ili morala znati za te promjene.
(2) Obveza naknade štete iz stavka 1. točke 2. ovoga članka odnosi se i na obveznika uzdržavanja.
(3) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu dužna je Republici Hrvatskoj vratiti nepripadajuće iznose privremenog uzdržavanja ako je djetetu isplaćeno privremeno uzdržavanje na koje nije imalo pravo prema rješenju ili je privremeno uzdržavanje isplaćeno u većem iznosu od iznosa određenog u rješenju o privremenom uzdržavanju.
Tražbina
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 36.
(1) Tražbina s naslova naknade štete iz članka 35. ovoga Zakona odnosi se na dospjele tražbine privremenog uzdržavanja.
(2) Pri utvrđivanju prava na naknadu štete primjenjuje se propis kojim se uređuju obvezni odnosi, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
Tužba
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 37.
(1) Kada se utvrdi da je nastala šteta, Agencija poziva osobu odgovornu za štetu iz članka 35. ovoga Zakona da u određenom roku nadoknadi nastalu štetu.
(2) Ako šteta ne bude nadoknađena u roku iz stavka 1. ovoga članka, Republika Hrvatska podnosi tužbu radi naknade štete putem nadležnog državnog odvjetništva na temelju dokumentacije koju dostavlja Agencija.
Zastupanje u postupcima utvrđivanja odgovornosti za štetu i naplate dosuđene naknade štete
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 38.
(1) Nadležno državno odvjetništvo na temelju dokumentacije iz članka 37. stavka 2. ovoga Zakona sastavlja tužbu radi naknade štete, podnosi tužbu nadležnom sudu i poduzima sve pravne radnje do okončanja parničnog postupka.
(2) Prije podnošenja tužbe iz stavka 1. ovoga članka neće se primjenjivati odredbe o podnošenju zahtjeva za mirno rješavanje spora sukladno propisu kojim se uređuje parnični postupak.
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
VIII. PREKRŠAJNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike
Članak 39.
(1) Roditelj s kojim dijete stanuje ili druga osoba koja skrbi o djetetu te obveznik uzdržavanja kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 133,00 do 663,00 eura ako ne prijave u propisanom roku svaku promjenu koja utječe na ispunjavanje uvjeta za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje i visinu iznosa privremenoga uzdržavanja sukladno ovom Zakonu i ako ne dostave ispunjeni upitnik sukladno članku 22. stavku 3. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom od 1320,00 do 3980,00 eura kaznit će se Zavod ako bez odgode ne dostavi Agenciji zahtjev za ostvarivanje prava na privremeno uzdržava nje, koji je podnesen sukladno članku 10. stavku 4. ovoga Zakona.
(3) Za prekršaj iz stavka 2. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 660,00 do 1320,00 eura.
(4) Novčanom kaznom od 1320,00 do 3980,00 eura kaznit će se Zavod ako na zahtjev Agen