PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IGRAMA NA SREĆU
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
1) Ocjena stanja
Priređivanje igara na sreću u Republici Hrvatskoj regulirano je Zakonom o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2010. godine i kojim je uređen sustav igara na sreću temeljen na nacionalnim licenciranim priređivačima koji uz Hrvatsku Lutriju d.o.o. posluju unutar zakonom i podzakonskim propisima reguliranih normi.
Igre na sreću kao oblik zabave po definiciji predstavljaju vrstu igara čiji je ishod neizvjestan jer ovisi o slučaju i sreći. Nemogućnost predviđanja konačnog rezultata kao osobito obilježje igara na sreću predstavlja rizik kojem se svjesno i dobrovoljno izlažu igrači, ali koji u slučaju prekomjernog igranja može uzrokovati egzistencijalnu ugrozu i izazvati negativne socijalne i psihološke posljedice.
Sukladno navedenom, odredbama Zakona o igrama na sreću regulatorni okvir igara na sreću uređen je na način koji onemogućuje manipulacije neizvjesnim događajima, štiti igrače od financijske štete, osigurava zaštitu maloljetnika od igara na sreću i sprječava razvoj ovisnosti kod ranjivih skupina, a time i nastanak teško nadoknadive štete za društvenu zajednicu.
Zakonom o igrama na sreću regulirano je pravo i uvjeti priređivanja igara na sreću, uređen je status Hrvatske Lutrije d.o.o., raspodjela prihoda od igara na sreću, uvjeti za dodjelu prava na priređivanje igara na sreću, tehnički i ostali uvjeti za priređivanje igara na sreću u casinima, automat klubovima i kladionicama, način plaćanja i visina naknade za priređivanje igara na sreću, obveza izvješćivanja, sustav i uvjeti priređivanja nagradnih igara te nadzor nad priređivanjem igara na sreću.
Odredbama Zakona igre na sreću razvrstane su u četiri skupine: lutrijske igre, igre u casinima, igre klađenja i igre na sreću na automatima.
Pravo priređivanja igara na sreću pravo je Republike Hrvatske. Isključivo pravo priređivanja lutrijskih igara i neograničeno pravo priređivanja svih ostalih igara na sreću (igre na sreću u casinima, igre klađenja i igre na sreću na automatima) Republika Hrvatska prenosi na Hrvatsku Lutriju d.o.o., čiji je osnivač.
Pravo priređivanja igara u casinima, igara klađenja i igara na automatima temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske mogu steći i trgovačka društva registrirana na području Republike Hrvatske.
Zakonom o dopuni Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 35/13. - na snazi od 26. ožujka 2013. godine) produljeno je pravo priređivanja igara na sreću priređivačima igara na sreću na automatima na rok do jedne godine od dana isteka trajanja koncesije.
Zakonom o izmjenama Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 41/14.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2014. godine propisuje se novi način i stope oporezivanja dobitaka od lutrijskih igara i igara klađenja, na način da se porez na dobitke plaća po stopi od 10% na dobitke iznad 750,00 kuna do 10.000,00 kuna, po stopi od 15% na dobitke iznad 10.000,00 kuna do 30.000,00 kuna, po stopi od 20% na dobitke iznad 30.000,00 kuna do 500.000,00 kuna, a po stopi od 30% na dobitke iznad 500.000,00 kuna.
Zakonom o izmjeni Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 143/14.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2015. godine propisano je oporezivanje svih dobitaka od igara klađenja u iznosu do 10.000,00 po stopi od 10%.
Nadalje, radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20.) Zakonom o izmjenama Zakona o igrama na sreću ( „Narodne novine“, br. 114/22.) koji je stupio na snagu s 1. siječnja 2023. izmijenjene su odredbe povezane s kunom radi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
2) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Sukladno prethodno iznesenom, materijalne odredbe Zakona o igrama na sreću od dana njegovog stupanja na snagu 2010. godine, mijenjale su se samo u dijelu načina oporezivanja igara na sreću. Kontinuirani razvoj tehnoloških inovacija na tržištu igara na sreću, ekspanzija priređivanja igara na sreću putem interneta i znatno veća dostupnost igara na sreću, ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije igara na sreću s promjenama na tržištu igara na sreću i posljedicama razvoja igara na sreću na društvo u cjelini.
Nadalje, recentni rezultati istraživanja stručnjaka za prevenciju ovisnosti o igrama na sreću relativiziraju koristi od djelatnosti priređivanja igara na sreću na prihode državnog proračuna. Naime, ovisno o primijenjenoj metodologiji rezultati navedenih istraživanja ukazuju da društveno ekonomski troškovi ovisnosti o igrama na sreću čine između 34% i 77% ukupnih godišnjih prihoda od igara na sreću te upućuju na potrebu implementacije širih politika i obveza odgovornog priređivanja igara na sreću s ciljem smanjivanja negativnih posljedica razvoja incidencije ovisnosti o igrama na sreću u društvu.
Detektirana problematika u području priređivanja igara na sreću ukazala je na potrebu evaluacije cjelokupnog zakonodavnog okvira igara na sreću, stoga se u lipnju 2023. godine u Ministarstvu financija pristupilo osnivanju Radne skupineza analizu tržišta igara na sreću u čijem su sastavu bili predstavnici državnih tijela i institucija, akademske zajednice, Hrvatske Lutrije d.o.o. i udruga priređivača igara na sreću. Zadatak radne skupine bio je provedba normativno-znanstvene analize nacionalnog zakonodavnog okvira igara na sreću. Također, rad radne skupine bio je usmjeren na ciljeve i mjere utvrđene Nacionalnom strategijom djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. godine („Narodne novine“, br. 18/2023.) koje se odnose na područje promocije i osiguranja društveno odgovornog priređivanja i igranja igara na sreću, s konačnim ciljem uspostave kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
Radna skupina završila je s radom u studenom 2023. godine te su definirana područja regulative igara na sreću koja zahtijevaju nužnu izmjenu i unapređenje. Na temelju rezultata rada i uzevši u obzir ključne zaključke radne skupine, Ministarstvo financija odlučilo je izmijeniti određena područja regulative igara na sreću:
1. Regulacija novih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću
a) Obvezna identifikacija svih igrača u zemaljskim poslovnicama
Sadašnji sustav priređivanja igara na sreću usmjeren je društveno odgovornom priređivanju igara na sreću i sadrži najznačajnije preporuke Europske komisije za zaštitu igrača i sprječavanje sudjelovanja maloljetnika u igrama na sreću koje se primjenjuju na zemaljske poslovnice igara na sreću i igre na sreću koje se priređuju putem interneta.
Analiza implementiranih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću, ukazala je na potrebu reguliranja strožih uvjeta ulaska u prostore u kojima se priređuje igre na sreću, na način da se svi igrači prilikom ulaska u objekte moraju identificirati, dok se prema važećim odredbama samo u slučaju sumnje na zahtjev priređivača provjeravala punoljetnost igrača, pokazivanjem identifikacijske isprave. Od obveze identifikacije izuzete su lutrijske igre, s obzirom na činjenicu da je riječ o igrama na sreću nižeg rizika. Navedeni način reguliranja ulaska u objekte za igre na sreću smanjit će svaku mogućnost sudjelovanja u igrama na sreću maloljetnih osoba i omogućiti učinkovitiju provedbu postupka isključenja igrača.
b) Ujednačavanje postupka isključenja igrača i uspostava registra isključenih igrača
Sukladno propisima, igrač koji sudjeluje u igrama na sreću može podnijeti zahtjev priređivaču za samoisključenje/isključenje iz igre te zatražiti opoziv podnesenog zahtjeva. Prema važećoj regulaciji način i uvjete samoisključenja svaki priređivač određuje unutarnjim aktom što ima za posljedicu propisivanje neujednačenih procedura i opcija samoisključenja te načina opoziva. Također zahtjev koji je igrač podnio kod jednog priređivača igara na sreću ne provodi se kod svih priređivača, pa igrač može nesmetano nastaviti sudjelovati u igrama na sreću kod bilo kojeg drugog priređivača. Takav način regulacije postupka samoisključenja onemogućava njegovo učinkovito ispunjenje te se ovim Prijedlogom Zakona predlaže propisati obvezu provedbe zahtjeva za isključenje kod svih priređivača igara na sreću. Također, dodatno se omogućuje podnošenje zahtjeva za isključenje igrača od strane ustanova za zaštitu obitelji i Hrvatskog zavoda za socijalni rad, u slučajevima kada igrač zbog prekomjernog igranja nanosi štetu sebi ili obitelji koju uzdržava. U lutrijskim igrama moguće je isključenje iz lutrijskih igara koje se priređuju putem interneta, zbog opcije igranja brzih igara koje su većeg adiktivnog potencijala od lutrijskih igara koje se priređuju u zemaljskim poslovnicama.
Prijedlogom Zakona regulira se uspostava registra isključenih igrača pri Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ), u koji će se unositi podaci o podnesenim zahtjevima za isključenje i omogućuje se provedba isključenja igrača kod svih priređivača. Rok za uspostavu registra je 1. siječnja 2026. godine, a do tada će se kao prijelazno rješenje u HZJZ uspostaviti kontaktna točka za razmjenu podataka o isključenim igračima.
c) Oduzimanje prava priređivanja igara na sreću zbog neprovođenja mjera društveno odgovornog priređivanja
Kako bi se osigurala što učinkovitija provedba mjera društveno odgovornog priređivanja Prijedlogom Zakona predlaže se propisati mogućnost oduzimanja prava priređivanja priređivaču koji ne provodi propisane mjere.
2. Regulacija oglašavanja igara na sreću u medijima i na javno vidljivim površinama
a) Ograničavanje oglašavanja u medijima
Ubrzani razvoj djelatnosti igara na sreću, konkurentska borba priređivača i njihova nastojanja da atraktivnim ponudama potaknu što veći broj građana na sudjelovanje u igrama na sreću, znatno je povećala udio oglašavanja igara na sreću u medijima. Evaluacija postojećeg zakonodavnog okvira kojim je zabranjeno oglašavanje u radijskim i televizijskim emisijama te tiskanim materijalima za djecu, ukazala je na nedovoljno kvalitetno reguliranje oglašavanja igara na sreću kojim se najviše stimulira sudjelovanje igrača u igri i posljedično povećava incidenciju ovisnosti o igrama na sreću. Prijedlogom Zakona postojeća zabrana proširuje se zabranom oglašavanja u tiskanim medijima, dok se oglašavanje putem interneta te u audiovizualnim i radijskim programima zabranjuje u vremenu od 6:00 do 23:00 sata, uz izuzetak 15 minuta prije, za vrijeme i 15 minuta nakon sportskog događaja koji se emitira uživo. Izuzetak od zabrane primjenjivao bi se za lutrijske igre, koje su klasificirane kao manje rizične igre na sreću. Također, kako bi se smanjilo poticanje igrača na sudjelovanje u igrama na sreću zabranjuje se oglašavanje bonusa, osim na internet stranicama licenciranih priređivača igara na sreću.
b) Ograničavanje oglašavanja na javno vidljivim površinama i smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću
Prijedlogom Zakona zabranilo bi se oglašavanje igara na sreću na svim javno vidljivim površinama osim na vanjskim dijelovima prostora u kojima se priređuju igre na sreću. Regulira se onemogućavanje uvida u unutrašnjost objekta uz izuzetak za prostore casina u ugostiteljskim objektima skupine „hoteli“kategorije četiri ili više zvjezdica. Provedbenim propisima propisat će se smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću.
Analiza regulative obuhvatila je i područje propisanih prostornih i tehničkih uvjeta za priređivanje igara na sreću te će se provedbenim propisima regulirati restriktivniji uvjeti za izdavanje prethodnog mišljenja za prostore u kojima se namjerava priređivati igre na sreću. Također, u cilju administrativnog rasterećenja pojednostavit će se postupak potvrđivanja certifikata automata, stolova, sustava i Internet igara, dostavom elektroničkim putem i objavom na Internet stranicama Porezne uprave.
Radna skupina izvršila je analizu učinkovitosti postojeće mjere sprječavanja sudjelovanja građana u igrama nelicenciranih igrača na sreću putem interneta, koja se provodi blokadom pristupa sadržaju Internet stranica, temeljem odredbi članka 44. Općeg poreznog zakona o sprječavanju nedozvoljenog obavljanja gospodarske djelatnosti. Navedena mjera uvedena je s ciljem sprječavanja sudjelovanja građana u igrama na sreću nelicenciranih priređivača koje se putem interneta priređuju bez poštivanja pozitivnih propisa Republike Hrvatske, a radi sprječavanja sudjelovanja maloljetnika u igrama na sreću.
Obzirom na postojanje niza alternativnih informatičkih rješenja, a kako bi se povećala učinkovitost bit će potrebno dodatno proširiti mjere sprječavanja izmjenom Općeg poreznog zakona gdje bi se propisala mjera blokade uplata u igre koje internetom priređuju nelicencirani priređivači. Mjeru bi provodili pružatelji platnih usluga (banke i kartične kuće). Izmjene Općeg poreznog zakona sukladno Planu zakonodavnih aktivnosti za 2024. godinu, planirane su u III. kvartalu 2024. godine te bi se navedena mjera počela primjenjivati od 1. siječnja 2025. godine.
3) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Implementacijom novih mjera društveno odgovornog priređivanja uvode se dodatni mehanizmi sprječavanja razvoja ovisnosti o igrama na sreću koji će zajedno s uvođenjem nove mjere blokade uplate u igre nelicenciranih priređivača doprinijeti uspostavi kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IGRAMA NA SREĆU
Članak 1.
U Zakonu o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22., u daljnjem tekstu Zakon) u članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Sudjelovanje u lutrijskoj igri dopušteno je samo punoljetnim osobama, koje sukladno ovome Zakonu i pravilima pojedine igre ispunjavaju uvjete za sudjelovanje u pojedinoj igri (kolu ili seriji).“
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) U slučaju sumnje u ispunjenje uvjeta punoljetnosti, sudionik u lutrijskoj igri dužan je dokazati punoljetnost identifikacijskom ispravom.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.“
Članak 2.
U članku 32. stavku 1. točki 15. ovoga Zakona iza riječi: „priređivanja“ briše se točka i dodaje se točka 16. koja glasi:
„16. da krši odredbe Zakona koje se odnose na provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću.“.
Članak 3.
Naslov iznad članka 49. mijenja se i glasi:
„Identifikacija svih igrača i zabrana sudjelovanja maloljetnika u igri klađenja“
Članak 49. mijenja se i glasi:
„Članak 49.
(1) Posjet i sudjelovanje u igrama klađenja dopušten je samo osobama koje su se identificirale.
(2) Zabranjuje se posjet i sudjelovanje u igrama klađenja osobama mlađim od 18 godina.
(3) Odgovornost za provođenje zabrana iz stavaka 1. i 2. ovoga članka snosi priređivač.
(4) Ministar financija propisat će pravilnikom postupak i način identifikacije osoba iz stavka 1. ovoga članka.“
Članak 4.
Članak 60. mijenja se i glasi:
„(1) Posjet i sudjelovanje u igri na automatima dopušten je samo osobama koje su se identificirale.
(2) Zabranjuje se posjet i sudjelovanje u igri na automatima osobama mlađim od 18 godina.“
Članak 5.
Naslov iznad članka 67. mijenja se i glasi:
„DRUŠTVENO ODGOVORNO PRIREĐIVANJE IGARA NA SREĆU“
Članak 67. mijenja se i glasi:
Članak 67.
Igre na sreću moraju se priređivati na društveno odgovoran način pri čemu se posebno mora voditi računa o zaštiti maloljetnika, prevenciji ovisnosti o igrama na sreću te zaštiti tajnosti osobnih podataka sudionika u igrama na sreću.“
Članak 6.
Naslov iza članka 67. dodaje se i glasi:
„Oglašavanje igara na sreću“
Iza članka 67. dodaju se članci 67.a do 67.d koji glase:
„Članak 67.a
(a)Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću u svim medijima, sadržajima i na događajima,
namijenjenim za djecu i mladež.
(2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se na priređivače igara na sreću, pružatelje medijskih usluga, izdavače i organizatore događaja.
Članak 67.b
(1) Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću putem interneta, u svim audiovizualnim i radijskim programima u vremenu od 6:00 do 23:00 sata, izuzev 15 minuta prije, za vrijeme i 15 minuta nakon sportskog događaja koji se emitira uživo.
(2) Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću u tiskanim medijima.
(3) Zabrana iz stavaka 1. i 2. ovoga članka odnosi se na priređivače igara na sreću, pružatelje telekomunikacijskih usluga, pružatelje medijskih usluga, pružatelje usluga oglašavanja i izdavače.
(4) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, dozvoljeno je oglašavanje lutrijskih igara koje priređuje priređivač iz članka 9. stavka 2. ovog Zakona.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka dozvoljeno je oglašavanje na Internet stranicama priređivača igara na sreću iz članka 3. stavaka 3. i 4. ovog Zakona.
(6) Zabranjuje se oglašavanje koje poziva osobe na igranje igara na sreću ponudom bonusa, besplatnih vrtnji i sličnih pogodnosti izuzev na Internet stranicama priređivača igara na sreću iz članka 3. stavaka 3. i 4. ovog Zakona.
(7) Oglašavanje igara na sreću mora udovoljiti sljedećim uvjetima:
a)upozoravati da igre na sreću mogu uzrokovati ovisnost
b)upozoravati o zabrani sudjelovanja maloljetnika u igrama na sreću.
Članak 67.c
(1) Zabranjuje se oglašavanje igara na sreću na svim javno vidljivim površinama.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka dozvoljeno je oglašavanje na vanjskim dijelovima prostora za igre na sreću koje ne poziva osobe na igranje igara na sreću.
(3) Vanjski izgled prostora za igre na sreću mora biti takav da onemogućuje uvid u unutrašnjost prostora.
(4) Odredbe stavka 3. ovoga članka ne primjenjuju se na prostore casina u ugostiteljskim objektima skupine ''hoteli'' kategorije četiri ili više zvjezdica.
(5) Ministar financija propisat će pravilnikom postupak i način oglašavanja i vanjskog uređenja prostora za igre na sreću.
Članak 67.d
Postupak isključenja igrača i registar isključenih igrača
(1) Igrač koji sudjeluje u igri na sreću iz članka 5. stavka 1. točaka 2., 3. i 4. ovog Zakona i lutrijskim igrama na daljinu može pisanim putem ili elektroničkom obaviješću zatražiti isključenje iz igre.
(2) Isključenje igrača iz igre moguće je ako to zatraže ustanove koje se bave zaštitom obitelji, a osobito Hrvatski zavod za socijalni rad.
(3) Za uspostavu i vođenje registra isključenih igrača koji sadrži podatke o isključenim igračima zadužuje se Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
(4) Priređivač je dužan podatke o isključenim igračima iz stavka 1. ovoga članka dostaviti Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo i osigurati da osoba upisana u registar isključenih igrača ne sudjeluje u igrama na sreću.
(5) Ministar financija propisat će u pravilnicima sadržaj obrasca za isključenje te ostale uvjete postupka isključenja igrača.“
Članak 7.
Iznad članka 72. mijenja se naslov i glasi:
„PREKRŠAJNE ODREDBE“
U članku 72. stavku 1. točka 27. mijenja se i glasi:
„27. ako postupi protivno odredbama Zakona koje se odnose na društveno odgovorno priređivanje igara na sreću (članci 67.a do 67.d)“
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 8.
(1) Hrvatski zavod za javno zdravstvo dužan je uspostaviti registar isključenih igrača iz članka 67.d koji je dodan člankom 6. ovoga Zakona do 01. siječnja 2026. godine.
(2) Hrvatski zavod za javno zdravstvo dužan je do uspostave registra isključenih igrača formirati kontaktnu točku za razmjenu podataka o isključenim igračima najkasnije do 01. siječnja 2025. godine.
(3) Priređivači igara na sreću dužni su uskladiti svoje poslovanje s odredbama članka 67.b stavcima 1., 2., 6. i 7. i članka 67.c stavcima 1., 2. i 3., koji su dodani člankom 6. ovoga Zakona do 1. siječnja 2025. godine.
(4) Priređivači igara na sreću dužni su razmjenjivati podatke o isključenim igračima putem kontaktne točke iz stavka 2. ovoga članka od 01. siječnja 2025. godine.
Članak 9.
(1) Ministar financija uskladit će provedbene propise Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22.) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona:
(a) Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica („Narodne novine“, br. 38/10., 130/10., 69/11., 15/12., 151/14. i 36/20.)
(b) Pravilnik o priređivanju igara klađenja na daljinu („Narodne novine“, br. 8/10., 63/10. i 22/15.)
(c) Pravilnik o priređivanju igara na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja („Narodne novine“, br. 78/10.)
(d) Pravilnik o tehničkoj ispravnosti automata i stolova za igre na sreću („Narodne novine“, br. 8/10., 130/10., 49/13. i 12/14.)
(e) Pravilnik o priređivanju lutrijskih igara („Narodne novine“, br. 78/10., 69/11., 22/15., 45/16. i 101/18.).
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
U svrhu provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja ovom odredbom propisuje se da u lutrijskim igrama mogu sudjelovati samo punoljetne osobe te se obvezuje igrače da u slučaju sumnje dokažu punoljetnost identifikacijskom ispravom.
Uz članak 2.
Predlaže se oduzimanje prava priređivanja igara na sreću priređivačima koji krše propisane mjere društveno odgovornog priređivanja kako bi istaknuli osobit značaj provedbe propisanih mjera čije neprovođenje može imati negativne učinke na društvo.
Uz članak 3.
U svrhu provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja ovom odredbom obvezuju se priređivači igara klađenja na obveznu identifikaciju svih igrača pri ulasku u prostor u kojem se priređuju igre klađenja te se propisuje zabrana posjeta i sudjelovanje u igrama klađenja osobama mlađim od 18 godina.
Uz članak 4.
U svrhu provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja ovom odredbom obvezuju se priređivači igara na sreću na automatima na obveznu identifikaciju svih igrača pri ulasku u prostor u kojem se priređuju igre na sreću na automatima te se propisuje zabrana posjeta i sudjelovanje u igri na automatima osobama mlađim od 18 godina.
Uz članak 5.
U svrhu unapređenja sustava odgovornog priređivanja igara na sreću propisuje se obveza da priređivači igara na sreću moraju priređivati igre na sreću na društveno odgovoran način, pri čemu se mora voditi računa o zaštiti maloljetnika, prevenciji ovisnosti o igrama na sreću, te zaštiti tajnosti podataka sudionika u igrama na sreću. Cilj predlagatelja je zakonskom regulativom osigurati provođenje društveno odgovornog priređivanje igara na sreću priređivača igara na sreću kao bi se smanjio rizik prekomjernog ili kompulzivnog igranja. Obzirom da ovisnost o igrama na sreću uzrokuje zdravstvene i društvene probleme koji utječu ne samo na ovisnika već i njegovu okolinu dio odgovornosti u smislu prevencije ovisnosti dužni su preuzeti i priređivači igara na sreću. Svrha priređivanja igara na sreću ne smije biti samo ekonomski interes, profit već i nastojanje da se igre na sreću priređuju odgovorno prema društvu u cijelosti.
Cilj odredbe koja regulira društveno odgovorno priređivanje je propisati jasan postupak i pravila koja su priređivači dužni provoditi kako bi se osigurali uvjeti za društveno odgovorno priređivanje, otklonili ili bar umanjili rizici moguće štetne posljedice priređivanja igara na sreću na društvo.
Uz članak 6.
Ovim odredbama, u svrhu zaštite maloljetnika, proširuje se zabrana oglašavanja igara na sreću u svim medijima, sadržajima i događajima namijenjenim za djecu i mladež.
Zbog pojavnosti agresivnog oglašavanja igara na sreću u svim medijima koji mogu uzrokovati zdravstvenu i društvenu štetu predlaže se vremensko ograničenje oglašavanja igara na sreću kao i zabrana oglašavanja u tiskanim medijima i na javno vidljivim površinama te se uređuje vanjska vidljivost prostora u kojima se priređuju igre na sreću. Zbog uske povezanosti s turističkom ponudom, prostori casina smješteni u ugostiteljskim objektima skupine „hoteli“ kategorije četiri ili više zvjezdica izuzimaju se od predloženih odredbi kojim se uređuje vanjska vidljivost prostora. Također, zabrana oglašavanja koje poziva osobe na igranje igara na sreću ponudom bonusa, besplatnih vrtnji i sl.
Nadalje, predlaže se uspostava registra isključenih igrača kako bi se ujednačio postupak isključenja i propisala obveza provedbe zahtjeva za isključenje igrača kod svih priređivača, a ne samo kod priređivača kod kojeg je igrač podnio zahtjev, kao što je to sada. Također, daje se ustanovama koje se bave zaštitom obitelji, osobito Hrvatskom zavodu za socijalni rad, mogućnost isključenja igrača kao jedan od instrumenata prevencije u slučajevima kada igrač sam ne prepoznaje simptome prekomjernog igranja, a članovi njegove obitelji, prepoznavši štetne posljedice takvog igranja pokreću postupak isključenja sudionika po nalogu suda ili Hrvatskog zavoda za socijalni rad.
Uz članak 7.
Predlaže se proširenje prekršajnih odredbi za pravne osobe koje krše propisane odredbe društveno odgovornog priređivanja.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se da će zavod u čijoj nadležnosti su poslovi javnog zdravstava do 01. siječnja 2026. godine uspostaviti registar isključenih igrača. Navedeno tijelo će u prijelaznom razdoblju do uspostave registra biti obvezno, najkasnije do 01. siječnja 2025. godine, uspostaviti kontaktnu točku za razmjenu podataka o isključenim igračima.
Priređivači igara na sreću dužni su uskladiti svoje poslovanje s odredbama koje uređuju društveno odgovorno priređivanje do 01. siječnja 2025. godine.
Uz članak 9.
Ovim člankom ministar financija uskladit će provedbene propise Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22.) s odredbama ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana njegova stupanja na snagu, i to:
Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica (Narodne novine, br. 38/10., 130/10., 69/11., 15/12., 151/14. i 36/20.), Pravilnik o priređivanju igara klađenja na daljinu (Narodne novine, br. 8/10., 63/10. i 22/15.), Pravilnik o priređivanju igara na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja (Narodne novine, br. 78/10.), Pravilnik o tehničkoj ispravnosti automata i stolova za igre na sreću (Narodne novine, br. 8/10., 130/10., 49/13. i 12/14.), Pravilnik o priređivanju lutrijskih igara (Narodne novine, br. 78/10., 69/11., 22/15., 45/16. i 101/18.).
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 13.
(1) Sudionik u lutrijskoj igri jest fizička osoba koja je navršila 18 godina i koja sukladno ovome Zakonu i pravilima pojedine igre ispunjava uvjete za sudjelovanje u pojedinoj igri (kolu ili seriji).
(2) Sudionikom u lutrijskim igrama u kojima se sudjelovanje u igri dokazuje posjedovanjem (elektroničke) potvrde o uplati smatra se imatelj takve potvrde ako su podaci na potvrdi o uplati istovjetni onima snimljenima kod priređivača na neizbrisivi medij za pohranu podataka. Sudionik u klasičnim brojčanim i brzim lutrijama jest imatelj neosporne srećke (njezina elektronskog zapisa) izdane od priređivača.
(3) Dobitnik u lutrijskoj igri na sreću isključivo je donositelj dobitne potvrde. U lutrijskim igrama putem on-line igranja dobitnik je igrač čiji se identifikacijski broj nalazi na dobitnoj elektroničkoj potvrdi o uplati.
Članak 32.
(1) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva financija, može donijeti odluku da se trgovačkom društvu oduzme pravo priređivanja igara na sreću ako se utvrdi:
1. da je pravo stečeno na temelju neistinitih podataka,
2. da priređivač krši odredbe ugovora,
3. da priređivač u propisanim rokovima ne podmiruje svoje obveze utvrđene ovim Zakonom ili ugovorom,
4. da priređivač lažno prikazuje ostvareni promet,
5. da priređivač nije počeo raditi u roku utvrđenom kao početak poslovanja,
6. da je priređivač započeo s radom prije dobivanja odobrenja Ministarstva financija za početak rada,
7. da priređivač više ne ispunjava propisane tehničke uvjete,
8. da priređivač ne posjeduje garanciju banke u propisanom iznosu,
9. da priređivač krši pravila igara na sreću,
10. da priređivač ne dopušta ili na drugi način onemogućuje provedbu nadzora propisanog ovim Zakonom,
11. da priređivač posuđuje novac igračima,
12. da je priređivač prekinuo priređivanje igara na sreću bez odobrenja Ministarstva financija,
13. da je priređivač promijenio vlasničku strukturu društva bez odobrenja Ministarstva financija,
14. da priređivač ne postupa sukladno propisima o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma,
15. da su nastupile okolnosti zbog kojih priređivač ne bi ni stekao pravo priređivanja,
(2) Donošenjem odluke iz stavka 1. ovoga članka, ugovor o pravu priređivanja smatra se raskinutim. Sva prava stečena odlukom o stjecanju prava priređivanja prestaju važiti donošenjem odluke Vlade Republike Hrvatske o njezinu oduzimanju.
(3) U slučaju oduzimanja prava priređivanja igara na sreću iz članka 23. stavka 1. ovoga Zakona, Ministarstvo financija ima pravo na naknadu štete koju mu je prouzročio priređivač, a sukladno obvezama iz članka 34. ovoga Zakona.
Zabrana sudjelovanja maloljetnika u igri
Članak 49.
(1) Zabranjuje se primanje uplata za klađenje od osoba mlađih od 18 godina.
(2) U slučaju sumnje u ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka, igrač je dužan priređivaču pružiti dokaze o svojoj punoljetnosti.
Zabrana sudjelovanja maloljetnika u igri
Članak 60.
Posjet i sudjelovanje u igri na automatima dopušten je samo punoljetnim osobama koje su tu činjenicu, na zahtjev priređivača, dužne dokazati identifikacijskom ispravom.
Zabrana oglašavanja igara na sreću u tiskanim i elektroničkim medijima za mlade
Članak 67.
(1) Oglasi i reklame vezani uz igre na sreću ne smiju se objavljivati u radijskim i televizijskim emisijama za djecu i mladež, niti u tiskanom materijalu namijenjenom djeci i mladeži.
(2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na pružatelja usluga i izdavača.
KAZNENE ODREDBE
Članak 72.
(1) Novčanom kaznom od 6.630,00 do 66.360,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako priredi igre na sreću iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona a nema odluku Vlade Republike Hrvatske o pravu priređivanja ili odobrenje (članak 3.),
2. ako priredi igre odnosno djelatnost kod kojih sudionici uplaćuju novčane iznose sudionicima koji su se prije ili poslije njih uključili u igru – lanci sreće (članak 6.),
3. ako priredi lutrijsku igru na sreću, na što na temelju ovoga Zakona nema pravo (članak 9. stavak 2.),
4. ako priredi lutrijsku igru na sreću protivno odredbama ovoga Zakona (članak 10., 11., 12., 14., 15. i 19.),
5. ako ne utvrdi jednogodišnje i trogodišnje planove poslovanja i ne dostavi ih na prethodno mišljenje odnosno suglasnost (članak 9. i 34.),
6. ako ne utvrdi fond dobitaka prema pravilima igara i sukladno ovom Zakonu (članak 16.),
7. ako mjesečnu naknadu za priređivanje lutrijskih igara netočno obračuna, ne uplati i dokaz o uplati ne dostavi u propisanim rokovima (članak 17.),
8. ako pri isplati dobitaka ne obračuna i ne uplati porez na dobitke (članak 18.),
9. ako prigodnu jednokratnu lutrijsku igru na sreću priredi bez posebnog odobrenja mjerodavnog tijela (članak 20. stavak 2.),
10. ako prigodne jednokratne igre na sreću priredi protivno odredbama ovoga Zakona (članak 20., 21. i 22.),
11. ako proda društvo ili promijeni vlasničku strukturu bez odobrenja mjerodavnog tijela (članak 28. stavak 2. i 3.),
12. ako u propisanom roku ne plati godišnju naknadu (članak 31., članak 38. stavak 1. i 2., članak 51. stavak 1. i 2. te članak 58. stavak 1.),
13. ako priredi igre na sreću u casinu a nema odluku Vlade Republike Hrvatske i odobrenje za priređivanje igara na sreću u casinu te nije sklopila ugovor o pravu priređivanja (članak 29. i 35.),
14. ako igre na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja priredi bez odobrenja, sklopljenog ugovora i odobrenja mjerodavnog tijela (članak 29. i 35.),
15. ako priredi igru na sreću u casinu protivno ovom Zakonu, ugovoru i odobrenju mjerodavnog tijela (članak 30., 36., 37., 40., 41., 42., 44., 45., 62., 63. i 64.),
16. ako mjesečnu naknadu za priređivanje igara na sreću u casinima netočno obračuna, ne uplati i dokaz o uplati ne dostavi u propisnim rokovima i na propisanim obrascima (članak 38. u svezi s člankom 39. stavkom 1. i 2.),
17. ako postupi protivno odredbi o utvrđivanju i provjeri identiteta posjetitelja, te ako nastavi priređivati igre u casinu a ne ispunjava neki od propisanih uvjeta (članka 43.),
18. ako priredi igre klađenja a nema odluku Vlade Republike Hrvatske, odobrenje za priređivanje i nije sklopila ugovor o pravu priređivanja (članak 29. i 46.),
19. ako priredi igre klađenja protivno odredbama ovoga Zakona, ugovora o pravu priređivanja i odobrenja Ministarstva financija (članak 30., 46., 47., 48., 49., 50., 53., 54. i 55.),
20. ako mjesečnu naknadu za priređivanje igre klađenja netočno obračuna, ne uplati i dokaz o uplati ne dostavi u propisanim rokovima i na propisanim obrascima (članak 51.u svezi s člankom 55. stavkom 2.),
21. ako pri isplati dobitaka ne obračuna i ne uplati porez na dobitke (članak 52.),
22. ako priredi igre na automatima a nema odluku Vlade Republike Hrvatske, odobrenje ili nije sklopila ugovor o pravu priređivanja (članak 29. i 56.),
23. ako priredi igre na sreću na automatima protivno odredbama ovoga Zakona, ugovoru o pravu priređivanja i odobrenju Ministarstva financija (članak 30., 56., 57., 59., 60., 61., 62., 63. i 64.),
24. ako mjesečnu naknadu za priređivanje igara na sreću na automatima netočno obračuna, ne uplati i ne dostavi u propisanim rokovima i na propisanim obrascima (članak 58. i 61.),
25. ako pravna osoba ovlaštena za obavljanje tehničkog pregleda postupi protivno odredbama ovoga Zakona (članak 63. i 64.),
26. ako postupi protivno odredbama ovoga Zakona koje se odnose na tajnost podataka o igračima i njihovim dobicima (članak 66.),
27. ako u tiskanim i elektroničkim medijima za mlade oglašava i reklamira igre na sreću (članak 67.),
28. ako postupa protivno zabrani u svezi s inozemnim igrama na sreću (članak 68.),
29. ako ovlaštenim djelatnicima prilikom obavljanja nadzora ne omogući pregled poslovne dokumentacije, poslovnih prostorija, pomagala i naprava, ili ako onemogući svakodnevni nadzor cjelokupnoga materijalno – financijskog poslovanja, te nadzor provedbe odredbi koje se odnose na sprečavanje pranja novca i financiranje terorizma (članak 70.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 660,00 do 6.630,00 eura.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IGRAMA NA SREĆU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1) Ocjena stanja
Priređivanje igara na sreću u Republici Hrvatskoj regulirano je Zakonom o igrama na sreću ( „Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2010. godine i kojim je uređen sustav igara na sreću temeljen na nacionalnim licenciranim priređivačima koji uz Hrvatsku Lutriju d.o.o. posluju unutar zakonom i podzakonskim propisima reguliranih normi.
Igre na sreću kao oblik zabave po definiciji predstavljaju vrstu igara čiji je ishod neizvjestan jer ovisi o slučaju i sreći. Nemogućnost predviđanja konačnog rezultata kao osobito obilježje igara na sreću predstavlja rizik kojem se svjesno i dobrovoljno izlažu igrači, ali koji u slučaju prekomjernog igranja može uzrokovati egzistencijalnu ugrozu i izazvati negativne socijalne i psihološke posljedice.
Sukladno navedenom, odredbama Zakona o igrama na sreću regulatorni okvir igara na sreću uređen je na način koji onemogućuje manipulacije neizvjesnim događajima, štiti igrače od financijske štete, osigurava zaštitu maloljetnika od igara na sreću i sprječava razvoj ovisnosti kod ranjivih skupina, a time i nastanak teško nadoknadive štete za društvenu zajednicu.
Zakonom o igrama na sreću regulirano je pravo i uvjeti priređivanja igara na sreću, uređen je status Hrvatske Lutrije d.o.o., raspodjela prihoda od igara na sreću, uvjeti za dodjelu prava na priređivanje igara na sreću, tehnički i ostali uvjeti za priređivanje igara na sreću u casinima, automat klubovima i kladionicama, način plaćanja i visina naknade za priređivanje igara na sreću, obveza izvješćivanja, sustav i uvjeti priređivanja nagradnih igara te nadzor nad priređivanjem igara na sreću.
Odredbama Zakona igre na sreću razvrstane su u četiri skupine: lutrijske igre, igre u casinima, igre klađenja i igre na sreću na automatima.
Pravo priređivanja igara na sreću pravo je Republike Hrvatske. Isključivo pravo priređivanja lutrijskih igara i neograničeno pravo priređivanja svih ostalih igara na sreću (igre na sreću u casinima, igre klađenja i igre na sreću na automatima) Republika Hrvatska prenosi na Hrvatsku Lutriju d.o.o., čiji je osnivač.
Pravo priređivanja igara u casinima, igara klađenja i igara na automatima temeljem odluke Vlade Republike Hrvatske mogu steći i trgovačka društva registrirana na području Republike Hrvatske.
Zakonom o dopuni Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 35/13. - na snazi od 26. ožujka 2013. godine) produljeno je pravo priređivanja igara na sreću priređivačima igara na sreću na automatima na rok do jedne godine od dana isteka trajanja koncesije.
Zakonom o izmjenama Zakona o igrama na sreću ( „Narodne novine“, br. 41/14.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2014. godine propisuje se novi način i stope oporezivanja dobitaka od lutrijskih igara i igara klađenja, na način da se porez na dobitke plaća po stopi od 10% na dobitke iznad 750,00 kuna do 10.000,00 kuna, po stopi od 15% na dobitke iznad 10.000,00 kuna do 30.000,00 kuna, po stopi od 20% na dobitke iznad 30.000,00 kuna do 500.000,00 kuna, a po stopi od 30% na dobitke iznad 500.000,00 kuna.
Zakonom o izmjeni Zakona o igrama na sreću ( „Narodne novine“, b r. 143/14.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2015. godine propisano je oporezivanje svih dobitaka od igara klađenja u iznosu do 10.000,00 po stopi od 10%.
Nadalje, radi provedbe Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom („Narodne novine“, br. 146/20.) Zakonom o izmjenama Zakona o igrama na sreću ( „Narodne novine“, br. 114/22.) koji je stupio na snagu s 1. siječnja 2023. izmijenjene su odredbe povezane s kunom radi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
Sukladno prethodno iznesenom, materijalne odredbe Zakona o igrama na sreću od dana njegovog stupanja na snagu 2010. godine, mijenjale su se samo u dijelu načina oporezivanja igara na sreću. Kontinuirani razvoj tehnoloških inovacija na tržištu igara na sreću, ekspanzija priređivanja igara na sreću putem interneta i znatno veća dostupnost igara na sreću, ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije igara na sreću s promjenama na tržištu igara na sreću i posljedicama razvoja igara na sreću na društvo u cjelini.
Nadalje, recentni rezultati istraživanja stručnjaka za prevenciju ovisnosti o igrama na sreću relativiziraju koristi od djelatnosti priređivanja igara na sreću na prihode državnog proračuna. Naime, ovisno o primijenjenoj metodologiji rezultati navedenih istraživanja ukazuju da društveno ekonomski troškovi ovisnosti o igrama na sreću čine između 34% i 77% ukupnih godišnjih prihoda od igara na sreću te upućuju na potrebu implementacije širih politika i obveza odgovornog priređivanja igara na sreću s ciljem smanjivanja negativnih posljedica razvoja incidencije ovisnosti o igrama na sreću u društvu.
Detektirana problematika u području priređivanja igara na sreću ukazala je na potrebu evaluacije cjelokupnog zakonodavnog okvira igara na sreću, stoga se u lipnju 2023. godine u Ministarstvu financija pristupilo osnivanju Radne skupine za analizu tržišta igara na sreću u čijem su sastavu bili predstavnici državnih tijela i institucija, akademske zajednice, Hrvatske Lutrije d.o.o. i udruga priređivača igara na sreću. Zadatak radne skupine bio je provedba normativno-znanstvene analize nacionalnog zakonodavnog okvira igara na sreću. Također, rad radne skupine bio je usmjeren na ciljeve i mjere utvrđene Nacionalnom strategijom djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. godine („Narodne novine“, br. 18/2023.) koje se odnose na područje promocije i osiguranja društveno odgovornog priređivanja i igranja igara na sreću, s konačnim ciljem uspostave kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
Radna skupina završila je s radom u studenom 2023. godine te su definirana područja regulative igara na sreću koja zahtijevaju nužnu izmjenu i unapređenje. Na temelju rezultata rada i uzevši u obzir ključne zaključke radne skupine, Ministarstvo financija odlučilo je izmijeniti određena područja regulative igara na sreću:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. Regulacija novih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
a) Obvezna identifikacija svih igrača u zemaljskim poslovnicama
Sadašnji sustav priređivanja igara na sreću usmjeren je društveno odgovornom priređivanju igara na sreću i sadrži najznačajnije preporuke Europske komisije za zaštitu igrača i sprječavanje sudjelovanja maloljetnika u igrama na sreću koje se primjenjuju na zemaljske poslovnice igara na sreću i igre na sreću koje se priređuju putem interneta.
Analiza implementiranih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću, ukazala je na potrebu reguliranja strožih uvjeta ulaska u prostore u kojima se priređuje igre na sreću, na način da se svi igrači prilikom ulaska u objekte moraju identificirati, dok se prema važećim odredbama samo u slučaju sumnje na zahtjev priređivača provjeravala punoljetnost igrača, pokazivanjem identifikacijske isprave. Od obveze identifikacije izuzete su lutrijske igre, s obzirom na činjenicu da je riječ o igrama na sreću nižeg rizika. Navedeni način reguliranja ulaska u objekte za igre na sreću smanjit će svaku mogućnost sudjelovanja u igrama na sreću maloljetnih osoba i omogućiti učinkovitiju provedbu postupka isključenja igrača.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
b) Ujednačavanje postupka isključenja igrača i uspostava registra isključenih igrača
Sukladno propisima, igrač koji sudjeluje u igrama na sreću može podnijeti zahtjev priređivaču za samoisključenje/isključenje iz igre te zatražiti opoziv podnesenog zahtjeva. Prema važećoj regulaciji način i uvjete samoisključenja svaki priređivač određuje unutarnjim aktom što ima za posljedicu propisivanje neujednačenih procedura i opcija samoisključenja te načina opoziva. Također zahtjev koji je igrač podnio kod jednog priređivača igara na sreću ne provodi se kod svih priređivača, pa igrač može nesmetano nastaviti sudjelovati u igrama na sreću kod bilo kojeg drugog priređivača. Takav način regulacije postupka samoisključenja onemogućava njegovo učinkovito ispunjenje te se ovim Prijedlogom Zakona predlaže propisati obvezu provedbe zahtjeva za isključenje kod svih priređivača igara na sreću. Također, dodatno se omogućuje podnošenje zahtjeva za isključenje igrača od strane ustanova za zaštitu obitelji i Hrvatskog zavoda za socijalni rad, u slučajevima kada igrač zbog prekomjernog igranja nanosi štetu sebi ili obitelji koju uzdržava. U lutrijskim igrama moguće je isključenje iz lutrijskih igara koje se priređuju putem interneta, zbog opcije igranja brzih igara koje su većeg adiktivnog potencijala od lutrijskih igara koje se priređuju u zemaljskim poslovnicama.
Prijedlogom Zakona regulira se uspostava registra isključenih igrača pri Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ), u koji će se unositi podaci o podnesenim zahtjevima za isključenje i omogućuje se provedba isključenja igrača kod svih priređivača. Rok za uspostavu registra je 1. siječnja 2026. godine, a do tada će se kao prijelazno rješenje u HZJZ uspostaviti kontaktna točka za razmjenu podataka o isključenim igračima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
c) Oduzimanje prava priređivanja igara na sreću zbog neprovođenja mjera društveno odgovornog priređivanja
Kako bi se osigurala što učinkovitija provedba mjera društveno odgovornog priređivanja Prijedlogom Zakona predlaže se propisati mogućnost oduzimanja prava priređivanja priređivaču koji ne provodi propisane mjere.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. Regulacija oglašavanja igara na sreću u medijima i na javno vidljivim površinama
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
a) Ograničavanje oglašavanja u medijima
Ubrzani razvoj djelatnosti igara na sreću, konkurentska borba priređivača i njihova nastojanja da atraktivnim ponudama potaknu što veći broj građana na sudjelovanje u igrama na sreću, znatno je povećala udio oglašavanja igara na sreću u medijima. Evaluacija postojećeg zakonodavnog okvira kojim je zabranjeno oglašavanje u radijskim i televizijskim emisijama te tiskanim materijalima za djecu, ukazala je na nedovoljno kvalitetno reguliranje oglašavanja igara na sreću kojim se najviše stimulira sudjelovanje igrača u igri i posljedično povećava incidenciju ovisnosti o igrama na sreću. Prijedlogom Zakona postojeća zabrana proširuje se zabranom oglašavanja u tiskanim medijima, dok se oglašavanje putem interneta te u audiovizualnim i radijskim programima zabranjuje u vremenu od 6:00 do 23:00 sata, uz izuzetak 15 minuta prije, za vrijeme i 15 minuta nakon sportskog događaja koji se emitira uživo. Izuzetak od zabrane primjenjivao bi se za lutrijske igre, koje su klasificirane kao manje rizične igre na sreću. Također, kako bi se smanjilo poticanje igrača na sudjelovanje u igrama na sreću zabranjuje se oglašavanje bonusa, osim na internet stranicama licenciranih priređivača igara na sreću.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
b) Ograničavanje oglašavanja na javno vidljivim površinama i smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću
Prijedlogom Zakona zabranilo bi se oglašavanje igara na sreću na svim javno vidljivim površinama osim na vanjskim dijelovima prostora u kojima se priređuju igre na sreću. Regulira se onemogućavanje uvida u unutrašnjost objekta uz izuzetak za prostore casina u ugostiteljskim objektima skupine „hoteli“ kategorije četiri ili više zvjezdica. Provedbenim propisima propisat će se smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću.
Analiza regulative obuhvatila je i područje propisanih prostornih i tehničkih uvjeta za priređivanje igara na sreću te će se provedbenim propisima regulirati restriktivniji uvjeti za izdavanje prethodnog mišljenja za prostore u kojima se namjerava priređivati igre na sreću. Također, u cilju administrativnog rasterećenja pojednostavit će se postupak potvrđivanja certifikata automata, stolova, sustava i Internet igara, dostavom elektroničkim putem i objavom na Internet stranicama Porezne uprave.
Radna skupina izvršila je analizu učinkovitosti postojeće mjere sprječavanja sudjelovanja građana u igrama nelicenciranih igrača na sreću putem interneta, koja se provodi blokadom pristupa sadržaju Internet stranica, temeljem odredbi članka 44. Općeg poreznog zakona o sprječavanju nedozvoljenog obavljanja gospodarske djelatnosti. Navedena mjera uvedena je s ciljem sprječavanja sudjelovanja građana u igrama na sreću nelicenciranih priređivača koje se putem interneta priređuju bez poštivanja pozitivnih propisa Republike Hrvatske, a radi sprječavanja sudjelovanja maloljetnika u igrama na sreću.
Obzirom na postojanje niza alternativnih informatičkih rješenja, a kako bi se povećala učinkovitost bit će potrebno dodatno proširiti mjere sprječavanja izmjenom Općeg poreznog zakona gdje bi se propisala mjera blokade uplata u igre koje internetom priređuju nelicencirani priređivači. Mjeru bi provodili pružatelji platnih usluga (banke i kartične kuće). Izmjene Općeg poreznog zakona sukladno Planu zakonodavnih aktivnosti za 2024. godinu, planirane su u III. kvartalu 2024. godine te bi se navedena mjera počela primjenjivati od 1. siječnja 2025. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Implementacijom novih mjera društveno odgovornog priređivanja uvode se dodatni mehanizmi sprječavanja razvoja ovisnosti o igrama na sreću koji će zajedno s uvođenjem nove mjere blokade uplate u igre nelicenciranih priređivača doprinijeti uspostavi kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O IGRAMA NA SREĆU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22., u daljnjem tekstu Zakon) u članku 13. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1) Sudjelovanje u lutrijskoj igri dopušteno je samo punoljetnim osobama, koje sukladno ovome Zakonu i pravilima pojedine igre ispunjavaju uvjete za sudjelovanje u pojedinoj igri (kolu ili seriji) .“
Iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) U slučaju sumnje u ispunjenje uvjeta punoljetnosti, sudionik u lutrijskoj igri dužan je dokazati punoljetnost identifikacijskom ispravom.“
Dosadašnji stavci 2. i 3. postaju stavci 3. i 4.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 32. stavku 1. točki 15. ovoga Zakona iza riječi: „priređivanja“ briše se točka i dodaje se točka 16. koja glasi :
„16. da krši odredbe Zakona koje se odnose na provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
Naslov iznad članka 49. mijenja se i glasi:
„Identifikacija svih igrača i zabrana sudjelovanja maloljetnika u igri klađenja“
Članak 49. mijenja se i glasi:
„Članak 49.
(1) Posjet i sudjelovanje u igrama klađenja dopušten je samo osobama koje su se identificirale.
(2) Zabranjuje se posjet i sudjelovanje u igrama klađenja osobama mlađim od 18 godina.
(3) Odgovornost za provođenje zabrana iz stavaka 1. i 2. ovoga članka snosi priređivač.
(4) Ministar financija propisat će pravilnikom postupak i način identifikacije osoba iz stavka 1. ovoga članka.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Članak 60. mijenja se i glasi:
„(1) Posjet i sudjelovanje u igri na automatima dopušten je samo osobama koje su se identificirale.
(2) Zabranjuje se posjet i sudjelovanje u igri na automatima osobama mlađim od 18 godina.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
Naslov iznad članka 67. mijenja se i glasi:
„DRUŠTVENO ODGOVORNO PRIREĐIVANJE IGARA NA SREĆU“
Članak 67. mijenja se i glasi:
Članak 67.
Igre na sreću moraju se priređivati na društveno odgovoran način pri čemu se posebno mora voditi računa o zaštiti maloljetnika, prevenciji ovisnosti o igrama na sreću te zaštiti tajnosti osobnih podataka sudionika u igrama na sreću.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
Naslov iza članka 67. dodaje se i glasi:
„Oglašavanje igara na sreću“
Iza članka 67. dodaju se članci 67.a do 67.d koji glase:
„Članak 67.a
(a) Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću u svim medijima, sadržajima i na događajima,
namijenjenim za djecu i mladež.
(2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se na priređivače igara na sreću, pružatelje medijskih usluga, izdavače i organizatore događaja.
Članak 67.b
(1) Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću putem interneta, u svim audiovizualnim i radijskim programima u vremenu od 6:00 do 23:00 sata, izuzev 15 minuta prije, za vrijeme i 15 minuta nakon sportskog događaja koji se emitira uživo.
(2) Zabranjeno je oglašavanje igara na sreću u tiskanim medijima.
(3) Zabrana iz stavaka 1. i 2. ovoga članka odnosi se na priređivače igara na sreću, pružatelje telekomunikacijskih usluga, pružatelje medijskih usluga, pružatelje usluga oglašavanja i izdavače.
(4) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, dozvoljeno je oglašavanje lutrijskih igara koje priređuje priređivač iz članka 9. stavka 2. ovog Zakona.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka dozvoljeno je oglašavanje na Internet stranicama priređivača igara na sreću iz članka 3. stavaka 3. i 4. ovog Zakona.
(6) Zabranjuje se oglašavanje koje poziva osobe na igranje igara na sreću ponudom bonusa, besplatnih vrtnji i sličnih pogodnosti izuzev na Internet stranicama priređivača igara na sreću iz članka 3. stavaka 3. i 4. ovog Zakona.
(7) Oglašavanje igara na sreću mora udovoljiti sljedećim uvjetima:
a) upozoravati da igre na sreću mogu uzrokovati ovisnost
b) upozoravati o zabrani sudjelovanja maloljetnika u igrama na sreću.
Članak 67.c
(1) Zabranjuje se oglašavanje igara na sreću na svim javno vidljivim površinama.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka dozvoljeno je oglašavanje na vanjskim dijelovima prostora za igre na sreću koje ne poziva osobe na igranje igara na sreću.
(3) Vanjski izgled prostora za igre na sreću mora biti takav da onemogućuje uvid u unutrašnjost prostora.
(4) Odredbe stavka 3. ovoga članka ne primjenjuju se na prostore casina u ugostiteljskim objektima skupine ''hoteli'' kategorije četiri ili više zvjezdica.
(5) Ministar financija propisat će pravilnikom postupak i način oglašavanja i vanjskog uređenja prostora za igre na sreću.
Članak 67.d
Postupak isključenja igrača i registar isključenih igrača
(1) Igrač koji sudjeluje u igri na sreću iz članka 5. stavka 1. točaka 2., 3. i 4. ovog Zakona i lutrijskim igrama na daljinu može pisanim putem ili elektroničkom obaviješću zatražiti isključenje iz igre.
(2) Isključenje igrača iz igre moguće je ako to zatraže ustanove koje se bave zaštitom obitelji, a osobito Hrvatski zavod za socijalni rad.
(3) Za uspostavu i vođenje registra isključenih igrača koji sadrži podatke o isključenim igračima zadužuje se Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
(4) Priređivač je dužan podatke o isključenim igračima iz stavka 1. ovoga članka dostaviti Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo i osigurati da osoba upisana u registar isključenih igrača ne sudjeluje u igrama na sreću.
(5) Ministar financija propisat će u pravilnicima sadržaj obrasca za isključenje te ostale uvjete postupka isključenja igrača.“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
Iznad članka 72. mijenja se naslov i glasi:
„PREKRŠAJNE ODREDBE“
U članku 72. stavku 1. točka 27. mijenja se i glasi:
„27. ako postupi protivno odredbama Zakona koje se odnose na društveno odgovorno priređivanje igara na sreću (članci 67.a do 67.d)“
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) Hrvatski zavod za javno zdravstvo dužan je uspostaviti registar isključenih igrača iz članka 67.d koji je dodan člankom 6. ovoga Zakona do 01. siječnja 2026. godine.
(2) Hrvatski zavod za javno zdravstvo dužan je do uspostave registra isključenih igrača formirati kontaktnu točku za razmjenu podataka o isključenim igračima najkasnije do 01. siječnja 2025. godine.
(3) Priređivači igara na sreću dužni su uskladiti svoje poslovanje s odredbama članka 67.b stavcima 1., 2., 6. i 7. i članka 67.c stavcima 1., 2. i 3., koji su dodani člankom 6. ovoga Zakona do 1. siječnja 2025. godine.
(4) Priređivači igara na sreću dužni su razmjenjivati podatke o isključenim igračima putem kontaktne točke iz stavka 2. ovoga članka od 01. siječnja 2025. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Ministar financija uskladit će provedbene propise Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22. ) u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona:
(a) Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica („Narodne novine“, br. 38/10., 130/10., 69/11., 15/12., 151/14. i 36/20.)
(b) Pravilnik o priređivanju igara klađenja na daljinu („Narodne novine“, br. 8/10., 63/10. i 22/15.)
(c) Pravilnik o priređivanju igara na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja („Narodne novine“, br. 78/10.)
(d) Pravilnik o tehničkoj ispravnosti automata i stolova za igre na sreću („Narodne novine“, br. 8/10., 130/10., 49/13. i 12/14.)
(e) Pravilnik o priređivanju lutrijskih igara („Narodne novine“, br. 78/10., 69/11., 22/15., 45/16. i 101/18.).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
U svrhu provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja ovom odredbom propisuje se da u lutrijskim igrama mogu sudjelovati samo punoljetne osobe te se obvezuje igrače da u slučaju sumnje dokažu punoljetnost identifikacijskom ispravom.
Uz članak 2.
Predlaže se oduzimanje prava priređivanja igara na sreću priređivačima koji krše propisane mjere društveno odgovornog priređivanja kako bi istaknuli osobit značaj provedbe propisanih mjera čije neprovođenje može imati negativne učinke na društvo.
Uz članak 3.
U svrhu provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja ovom odredbom obvezuju se priređivači igara klađenja na obveznu identifikaciju svih igrača pri ulasku u prostor u kojem se priređuju igre klađenja te se propisuje zabrana posjeta i sudjelovanje u igrama klađenja osobama mlađim od 18 godina.
Uz članak 4.
U svrhu provođenja mjera društveno odgovornog priređivanja ovom odredbom obvezuju se priređivači igara na sreću na automatima na obveznu identifikaciju svih igrača pri ulasku u prostor u kojem se priređuju igre na sreću na automatima te se propisuje zabrana posjeta i sudjelovanje u igri na automatima osobama mlađim od 18 godina.
Uz članak 5.
U svrhu unapređenja sustava odgovornog priređivanja igara na sreću propisuje se obveza da priređivači igara na sreću moraju priređivati igre na sreću na društveno odgovoran način, pri čemu se mora voditi računa o zaštiti maloljetnika, prevenciji ovisnosti o igrama na sreću, te zaštiti tajnosti podataka sudionika u igrama na sreću. Cilj predlagatelja je zakonskom regulativom osigurati provođenje društveno odgovornog priređivanje igara na sreću priređivača igara na sreću kao bi se smanjio rizik prekomjernog ili kompulzivnog igranja. Obzirom da ovisnost o igrama na sreću uzrokuje zdravstvene i društvene probleme koji utječu ne samo na ovisnika već i njegovu okolinu dio odgovornosti u smislu prevencije ovisnosti dužni su preuzeti i priređivači igara na sreću. Svrha priređivanja igara na sreću ne smije biti samo ekonomski interes, profit već i nastojanje da se igre na sreću priređuju odgovorno prema društvu u cijelosti.
Cilj odredbe koja regulira društveno odgovorno priređivanje je propisati jasan postupak i pravila koja su priređivači dužni provoditi kako bi se osigurali uvjeti za društveno odgovorno priređivanje, otklonili ili bar umanjili rizici moguće štetne posljedice priređivanja igara na sreću na društvo.
Uz članak 6.
Ovim odredbama, u svrhu zaštite maloljetnika, proširuje se zabrana oglašavanja igara na sreću u svim medijima, sadržajima i događajima namijenjenim za djecu i mladež.
Zbog pojavnosti agresivnog oglašavanja igara na sreću u svim medijima koji mogu uzrokovati zdravstvenu i društvenu štetu predlaže se vremensko ograničenje oglašavanja igara na sreću kao i zabrana oglašavanja u tiskanim medijima i na javno vidljivim površinama te se uređuje vanjska vidljivost prostora u kojima se priređuju igre na sreću. Zbog uske povezanosti s turističkom ponudom, prostori casina smješteni u ugostiteljskim objektima skupine „hoteli“ kategorije četiri ili više zvjezdica izuzimaju se od predloženih odredbi kojim se uređuje vanjska vidljivost prostora. Također, zabrana oglašavanja koje poziva osobe na igranje igara na sreću ponudom bonusa, besplatnih vrtnji i sl.
Nadalje, predlaže se uspostava registra isključenih igrača kako bi se ujednačio postupak isključenja i propisala obveza provedbe zahtjeva za isključenje igrača kod svih priređivača, a ne samo kod priređivača kod kojeg je igrač podnio zahtjev, kao što je to sada. Također, daje se ustanovama koje se bave zaštitom obitelji, osobito Hrvatskom zavodu za socijalni rad, mogućnost isključenja igrača kao jedan od instrumenata prevencije u slučajevima kada igrač sam ne prepoznaje simptome prekomjernog igranja, a članovi njegove obitelji, prepoznavši štetne posljedice takvog igranja pokreću postupak isključenja sudionika po nalogu suda ili Hrvatskog zavoda za socijalni rad.
Uz članak 7.
Predlaže se proširenje prekršajnih odredbi za pravne osobe koje krše propisane odredbe društveno odgovornog priređivanja.
Uz članak 8.
Ovim člankom propisuje se da će zavod u čijoj nadležnosti su poslovi javnog zdravstava do 01. siječnja 2026. godine uspostaviti registar isključenih igrača. Navedeno tijelo će u prijelaznom razdoblju do uspostave registra biti obvezno, najkasnije do 01. siječnja 2025. godine, uspostaviti kontaktnu točku za razmjenu podataka o isključenim igračima.
Priređivači igara na sreću dužni su uskladiti svoje poslovanje s odredbama koje uređuju društveno odgovorno priređivanje do 01. siječnja 2025. godine.
Uz članak 9.
Ovim člankom ministar financija uskladit će provedbene propise Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22. ) s odredbama ovoga Zakona u roku od 30 dana od dana njegova stupanja na snagu, i to:
Pravilnik o prostornim i tehničkim uvjetima za priređivanje igara na sreću u casinima, na automatima i uplatnim mjestima kladionica (Narodne novine, br. 38/10., 130/10., 69/11., 15/12., 151/14. i 36/20.), Pravilnik o priređivanju igara klađenja na daljinu (Narodne novine, br. 8/10., 63/10. i 22/15.), Pravilnik o priređivanju igara na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja (Narodne novine, br. 78/10.), Pravilnik o tehničkoj ispravnosti automata i stolova za igre na sreću (Narodne novine, br. 8/10., 130/10., 49/13. i 12/14.), Pravilnik o priređivanju lutrijskih igara (Narodne novine, br. 78/10., 69/11., 22/15., 45/16. i 101/18.).
Uz članak 10.
Ovim člankom propisuje se stupanje na snagu Zakona.
ODREDBE VAŽEĆEG ZAKONA KOJE SE MIJENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Članak 13.
(1) Sudionik u lutrijskoj igri jest fizička osoba koja je navršila 18 godina i koja sukladno ovome Zakonu i pravilima pojedine igre ispunjava uvjete za sudjelovanje u pojedinoj igri (kolu ili seriji).
(2) Sudionikom u lutrijskim igrama u kojima se sudjelovanje u igri dokazuje posjedovanjem (elektroničke) potvrde o uplati smatra se imatelj takve potvrde ako su podaci na potvrdi o uplati istovjetni onima snimljenima kod priređivača na neizbrisivi medij za pohranu podataka. Sudionik u klasičnim brojčanim i brzim lutrijama jest imatelj neosporne srećke (njezina elektronskog zapisa) izdane od priređivača.
(3) Dobitnik u lutrijskoj igri na sreću isključivo je donositelj dobitne potvrde. U lutrijskim igrama putem on-line igranja dobitnik je igrač čiji se identifikacijski broj nalazi na dobitnoj elektroničkoj potvrdi o uplati.
Članak 32.
(1) Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog Ministarstva financija, može donijeti odluku da se trgovačkom društvu oduzme pravo priređivanja igara na sreću ako se utvrdi:
1. da je pravo stečeno na temelju neistinitih podataka,
2. da priređivač krši odredbe ugovora,
3. da priređivač u propisanim rokovima ne podmiruje svoje obveze utvrđene ovim Zakonom ili ugovorom,
4. da priređivač lažno prikazuje ostvareni promet,
5. da priređivač nije počeo raditi u roku utvrđenom kao početak poslovanja,
6. da je priređivač započeo s radom prije dobivanja odobrenja Ministarstva financija za početak rada,
7. da priređivač više ne ispunjava propisane tehničke uvjete,
8. da priređivač ne posjeduje garanciju banke u propisanom iznosu,
9. da priređivač krši pravila igara na sreću,
10. da priređivač ne dopušta ili na drugi način onemogućuje provedbu nadzora propisanog ovim Zakonom,
11. da priređivač posuđuje novac igračima,
12. da je priređivač prekinuo priređivanje igara na sreću bez odobrenja Ministarstva financija,
13. da je priređivač promijenio vlasničku strukturu društva bez odobrenja Ministarstva financija,
14. da priređivač ne postupa sukladno propisima o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma,
15. da su nastupile okolnosti zbog kojih priređivač ne bi ni stekao pravo priređivanja,
(2) Donošenjem odluke iz stavka 1. ovoga članka, ugovor o pravu priređivanja smatra se raskinutim. Sva prava stečena odlukom o stjecanju prava priređivanja prestaju važiti donošenjem odluke Vlade Republike Hrvatske o njezinu oduzimanju.
(3) U slučaju oduzimanja prava priređivanja igara na sreću iz članka 23. stavka 1. ovoga Zakona, Ministarstvo financija ima pravo na naknadu štete koju mu je prouzročio priređivač, a sukladno obvezama iz članka 34. ovoga Zakona.
Zabrana sudjelovanja maloljetnika u igri
Članak 49.
(1) Zabranjuje se primanje uplata za klađenje od osoba mlađih od 18 godina.
( 2) U slučaju sumnje u ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka, igrač je dužan priređivaču pružiti dokaze o svojoj punoljetnosti.
Zabrana sudjelovanja maloljetnika u igri
Članak 60.
Posjet i sudjelovanje u igri na automatima dopušten je samo punoljetnim osobama koje su tu činjenicu, na zahtjev priređivača, dužne dokazati identifikacijskom ispravom.
Zabrana oglašavanja igara na sreću u tiskanim i elektroničkim medijima za mlade
Članak 67.
(1) Oglasi i reklame vezani uz igre na sreću ne smiju se objavljivati u radijskim i televizijskim emisijama za djecu i mladež, niti u tiskanom materijalu namijenjenom djeci i mladeži.
(2) Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na pružatelja usluga i izdavača.
KAZNENE ODREDBE
Članak 72.
(1) Novčanom kaznom od 6.630,00 do 66.360,00 eura kaznit će se za prekršaj pravna osoba:
1. ako priredi igre na sreću iz članka 5. stavka 1. ovoga Zakona a nema odluku Vlade Republike Hrvatske o pravu priređivanja ili odobrenje (članak 3.),
2. ako priredi igre odnosno djelatnost kod kojih sudionici uplaćuju novčane iznose sudionicima koji su se prije ili poslije njih uključili u igru – lanci sreće (članak 6.),
3. ako priredi lutrijsku igru na sreću, na što na temelju ovoga Zakona nema pravo (članak 9. stavak 2.),
4. ako priredi lutrijsku igru na sreću protivno odredbama ovoga Zakona (članak 10., 11., 12., 14., 15. i 19.),
5. ako ne utvrdi jednogodišnje i trogodišnje planove poslovanja i ne dostavi ih na prethodno mišljenje odnosno suglasnost (članak 9. i 34.),
6. ako ne utvrdi fond dobitaka prema pravilima igara i sukladno ovom Zakonu (članak 16.),
7. ako mjesečnu naknadu za priređivanje lutrijskih igara netočno obračuna, ne uplati i dokaz o uplati ne dostavi u propisanim rokovima (članak 17.),
8. ako pri isplati dobitaka ne obračuna i ne uplati porez na dobitke (članak 18.),
9. ako prigodnu jednokratnu lutrijsku igru na sreću priredi bez posebnog odobrenja mjerodavnog tijela (članak 20. stavak 2.),
10. ako prigodne jednokratne igre na sreću priredi protivno odredbama ovoga Zakona (članak 20., 21. i 22.),
11. ako proda društvo ili promijeni vlasničku strukturu bez odobrenja mjerodavnog tijela (članak 28. stavak 2. i 3.),
12. ako u propisanom roku ne plati godišnju naknadu (članak 31., članak 38. stavak 1. i 2., članak 51. stavak 1. i 2. te članak 58. stavak 1.),
13. ako priredi igre na sreću u casinu a nema odluku Vlade Republike Hrvatske i odobrenje za priređivanje igara na sreću u casinu te nije sklopila ugovor o pravu priređivanja (članak 29. i 35.),
14. ako igre na sreću u casinima putem interaktivnih prodajnih kanala on-line igranja priredi bez odobrenja, sklopljenog ugovora i odobrenja mjerodavnog tijela (članak 29. i 35.),
15. ako priredi igru na sreću u casinu protivno ovom Zakonu, ugovoru i odobrenju mjerodavnog tijela (članak 30., 36., 37., 40., 41., 42., 44., 45., 62., 63. i 64.),
16. ako mjesečnu naknadu za priređivanje igara na sreću u casinima netočno obračuna, ne uplati i dokaz o uplati ne dostavi u propisnim rokovima i na propisanim obrascima (članak 38. u svezi s člankom 39. stavkom 1. i 2.),
17. ako postupi protivno odredbi o utvrđivanju i provjeri identiteta posjetitelja, te ako nastavi priređivati igre u casinu a ne ispunjava neki od propisanih uvjeta (članka 43.),
18. ako priredi igre klađenja a nema odluku Vlade Republike Hrvatske, odobrenje za priređivanje i nije sklopila ugovor o pravu priređivanja (članak 29. i 46.),
19. ako priredi igre klađenja protivno odredbama ovoga Zakona, ugovora o pravu priređivanja i odobrenja Ministarstva financija (članak 30., 46., 47., 48., 49., 50., 53., 54. i 55.),
20. ako mjesečnu naknadu za priređivanje igre klađenja netočno obračuna, ne uplati i dokaz o uplati ne dostavi u propisanim rokovima i na propisanim obrascima (članak 51.u svezi s člankom 55. stavkom 2.),
21. ako pri isplati dobitaka ne obračuna i ne uplati porez na dobitke (članak 52.),
22. ako priredi igre na automatima a nema odluku Vlade Republike Hrvatske, odobrenje ili nije sklopila ugovor o pravu priređivanja (članak 29. i 56.),
23. ako priredi igre na sreću na automatima protivno odredbama ovoga Zakona, ugovoru o pravu priređivanja i odobrenju Ministarstva financija (članak 30., 56., 57., 59., 60., 61., 62., 63. i 64.),
24. ako mjesečnu naknadu za priređivanje igara na sreću na automatima netočno obračuna, ne uplati i ne dostavi u propisanim rokovima i na propisanim obrascima (članak 58. i 61.),
25. ako pravna osoba ovlaštena za obavljanje tehničkog pregleda postupi protivno odredbama ovoga Zakona (članak 63. i 64.),
26. ako postupi protivno odredbama ovoga Zakona koje se odnose na tajnost podataka o igračima i njihovim dobicima (članak 66.),
27. ako u tiskanim i elektroničkim medijima za mlade oglašava i reklamira igre na sreću (članak 67.),
28. ako postupa protivno zabrani u svezi s inozemnim igrama na sreću (članak 68.),
29. ako ovlaštenim djelatnicima prilikom obavljanja nadzora ne omogući pregled poslovne dokumentacije, poslovnih prostorija, pomagala i naprava, ili ako onemogući svakodnevni nadzor cjelokupnoga materijalno – financijskog poslovanja, te nadzor provedbe odredbi koje se odnose na sprečavanje pranja novca i financiranje terorizma (članak 70.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom od 660,00 do 6.630,00 eura.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija