Na temelju članka 71. stavka 2. Zakona o proračunu (»Narodne novine«, br. 144/21) ministar financija donosi
PRIJEDLOG PRAVILNIKA O KORIŠTENJU SREDSTAVA EUROPSKE UNIJE
I. TEMELJNE ODREDBE
Predmet
Članak 1.
(1) Pravilnik o korištenju sredstava Europske unije (u daljnjem tekstu: Pravilnik) utvrđuje način planiranja i izvršavanja, povrat sredstava, evidentiranje i izvještavanje o sredstvima Europske unije u Republici Hrvatskoj.
(2) Ministar financija donosi upute za operativnu provedbu ovog Pravilnika.
Obveznici primjene
Članak 2.
(1) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na državni proračun, proračune jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske korisnike državnog proračuna i proračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izvanproračunske korisnike državnog proračuna i izvanproračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: obveznici).
(2) Popis obveznika iz stavka 1. ovoga članka sadržan je u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika donesenim u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
Sredstva Europske unije
Članak 3.
(1) Sredstva Europske unije (u daljnjem tekstu: EU sredstva) u smislu ovog Pravilnika jesu sredstva iz programskog razdoblja 2021.-2027. koja su Republici Hrvatskoj na raspolaganju kroz slijedeće programe, mehanizme i fondove:
1. Programi Unije,
2. Mehanizam za oporavak i otpornost,
3. EU fondovi u okviru podijeljenog upravljanja Europskog fonda za regionalni razvoj, Kohezijskog fonda, Fonda za pravednu tranziciju, Europskog socijalnog fonda plus, Europskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu, Fonda za azil, migracije i integraciju, Fonda za unutarnju sigurnost, Fonda za integrirano upravljanje granicama, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj, Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi.
4. Ostali programi, mehanizmi i fondovi koji mogu biti na raspolaganju Republici Hrvatskoj.
(2) Programi Unije iz stavka 1. točke 1. ovog članka, u programskom razdoblju 2021.-2027. uključuju programe za koje:
a) Europska komisija ili agencije u njenoj nadležnosti izravno ili centralizirano upravljaju: Carina, Digitalna Europa, Europske snage solidarnosti, EU za zdravlje, Fiscalis, Građani, jednakost, prava i vrijednosti, Kreativna Europa, Life program, Mehanizam unije za civilnu zaštitu, Obzor Europa, Periklo IV, Program jedinstvenog tržišta, Program pravosuđe, Program unije za borbu protiv prijevara, Svemirski program Unije,
b) Europska komisija je predala upravljanje Republici Hrvatskoj: Erasmus+.
(3) Mehanizam za oporavak i otpornost iz stavka 1. točke 2. ovoga članka je instrument nove generacije, uspostavljen za razdoblje 2021.-2026. u okviru kojeg se Republici Hrvatskoj kroz centralizirano upravljanje dodjeljuju bespovratna sredstava i sredstava zajmova, a provodi se kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti.
(4) EU fondovi iz stavka 1. točke 3. ovoga članka provode se kroz sljedeće programe:
a) Program Konkurentnost i kohezija 2021. – 2027.,
b) Integrirani teritorijalni program 2021. – 2027.,
c) Program Učinkoviti ljudski potencijali 2021. – 2027.,
d) Programa za ribarstvo i akvakulturu Republike Hrvatske,
e) Program Fonda za unutarnju sigurnost,
f) Program Fonda za azil, migracije i integraciju,
g) Program Fonda za integrirano upravljanje granicama, Instrumenta za financijsku potporu u području upravljanja granicama i vizne politike,
h) Strateški plan Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.,
i) IPA program prekogranične suradnje Hrvatska – Bosna i Hercegovina – Crna Gora,
j) IPA program prekogranične suradnje Hrvatska – Srbija,
k) Program prekogranične suradnje Mađarska – Hrvatska,
l) Program prekogranične suradnje Slovenija – Hrvatska,
m) Program prekogranične suradnje Italija – Hrvatska,
n) Program transnacionalne suradnje Središnja Europa,
o) Program transnacionalne suradnje Euro – Mediteran,
p) Program transnacionalne suradnje Dunav,
q) Jadransko-jonski program transnacionalne suradnje,
r) Program međuregionalne suradnje INTERREG EUROPE,
s) Program međuregionalne suradnje INTERACT,
t) Program međuregionalne suradnje URBACT,
u) Program međuregionalne suradnje ESPON.
Pojmovi
Članak 4.
Pojedini pojmovi u smislu ovog Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1. Centralizirano upravljanje je upravljanje u kojem Europska komisija ili agencija u njenoj nadležnosti izravno upravlja programima i instrumentima koji se provode u Republici Hrvatskoj.
2. Podijeljeno upravljanje je upravljanje u kojem je Europska komisija predala upravljanje Republici Hrvatskoj za provedbu fondova koji se provode u Republici Hrvatskoj, a u skladu s pravnim propisima Europske unije za pojedino financijsko razdoblje provedbe.
3. Programsko tijelo nadležno za upravljanje programom je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi upravljanja programima koji se financiraju iz EU fondova i instrumenata.
4. Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi upravljačkih ili posredničkih tijela za poslove ugovaranja, dodjele bespovratnih sredstava i plaćanja sredstava za projekte koji se financiraju iz EU fondova i instrumenata.
5. Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi zaprimanja i kontrole zahtjeva za nadoknadom sredstava, provjere prihvatljivosti troškova i utvrđivanje osnove za traženje povrata sredstava od korisnika projekta.
6. Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi izrade i podnošenja zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji.
7. Tijelo za reviziju je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi revizije sustava provedbe programa Europske unije.
8. Korisnik projekta je subjekt odgovoran za provedbu projekta i projektnih aktivnosti financiranih iz sredstava EU, a može biti subjekt unutar općeg proračuna, obveznik primjene ovog Pravilnika ili subjekt izvan općeg proračuna.
9. Subjekt unutar općeg proračuna uključuje državni proračun, proračune jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske korisnike državnog proračuna i proračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izvanproračunske korisnike državnog proračuna i izvanproračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
10. Subjekt izvan općeg proračuna uključuje pravne osobe kao što su trgovačka društva izvan i unutar javnog sektora, udruge, financijske institucije i druge te fizičke osobe primjerice obiteljska poljoprivredna gospodarstva i druge.
11. Nositelj projekta je jedan od korisnika u projektu koji se provodi u partnerstvu više korisnika, a koji je određen za nositelja projekta na čiji se račun uplaćuju sredstva i koji zatim sredstava prenosi na račune drugih korisnika, odnosno partnera u projektu.
12. Projektne aktivnosti su skup mjera koje provodi korisnik projekta kako bi se ostvario cilj projekta.
13. Povrat sredstava u državni proračun je povrat sredstava od korisnika projekta u državni proračun u slučaju utvrđenih neprihvatljivih troškova i/ili neutrošenih sredstava projekta ili raskida ugovora.
14. Povrat sredstava u proračun EU provode korisnici centraliziranih projekta i programska tijela nadležna za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji za programe kojima se podijeljeno upravlja u slučaju neprihvatljivih troškova i/ili neutrošenih sredstava utvrđenih tijekom provedbe programa i/ili po završetku programa.
15. Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava je ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obveze u provedbi projekta između korisnika projekta, programskog tijela nadležnog za ugovaranje i isplatu sredstava te programskog tijela nadležnog za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava.
16. Pojednostavljene mogućnosti obračuna troškova podrazumijevaju da se prihvatljivi troškovi izračunavaju prema unaprijed utvrđenoj metodi koja se temelji na ostvarenjima, rezultatima ili nekim drugim troškovima koji su unaprijed jasno utvrđeni upućivanjem na iznos po jedinici ili primjenom postotka (paušalne stope, jednokratni iznosi i standardna veličina jediničnih troškova.
17. Projekt je skup aktivnosti koje se provode na temelju ugovora ili odluke o dodjeli bespovratnih sredstava.
Način uplate EU sredstava od strane Europske komisije
Članak 5.
(1) Europska komisija uplaćuje EU sredstva u državni proračun za Mehanizam za opravak i otpornost i programe koji se provode kroz podijeljeno upravljanje kao:
predujam na početku provedbe programa za bespovratna sredstava iz Mehanizama za oporavak i otpornost i iz EU fondova gdje je primjenjivo,
predujam na godišnjoj razini za EU fondove,
refundacija troškova na temelju zahtjeva za plaćanje koje podnosi programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji za bespovratna sredstava iz programa koji se provode kroz podijeljeno upravljanje,
unaprijed naplaćen prihod za ostvarene pokazatelje na temelju zahtjeva za plaćanje kojeg podnosi Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji za Mehanizam za oporavak i otpornost,
zajam iz Mehanizma za opravak i otpornost.
(2) Europska komisija uplaćuje EU sredstva na račune korisnika projekta u slučaju kada korisnici projekta provode projekte iz centralizirano upravljanih programa kao:
predujam na početku provedbe projekta,
refundaciju na temelju zahtjeva za plaćanje koji se podnosi Europskoj komisiji.
II. PLANIRANJE I IZVRŠAVANJE EU SREDSTAVA
II. a. Planiranje i izvršavanje EU sredstava u državnom proračunu i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u državnom proračunu i financijskim planovima proračunskih korisnika državnog proračuna
Članak 6.
(1) U državnom proračunu EU sredstva planiraju i izvršavaju:
Ministarstvo financija,
proračunski korisnici državnog proračuna koji su programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava,
proračunski korisnici državnog proračuna koji su korisnici projekta.
(2) Ministarstvo financija u financijskom planu Glave 06 Ostali izdaci države planira i izvršava:
prihode od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632,
primitke od zaduživanja za primljene kredite i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada unutar podskupine 841,
izdatke za otplatu glavnice primljenih kredita i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada unutar podskupine 541 ,
rashode za kamate za primljene kredite i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada unutar odjeljka 3421.
(3) Programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava u svojem financijskom planu planiraju i izvršavaju:
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682 za EU sredstva koja planiraju doznačiti korisnicima projekata unutar općeg proračuna koji posluju preko vlastitih računa otvorenih u poslovnim bankama,
rashode po prirodnim vrstama troškova unutar skupina 35 Subvencije ili 37 Naknade građenima i kućanstvima na temelju osiguranja ili 38 Rashodi za donacije, kazne, naknade šteta i kapitalne pomoći za EU sredstva koja planiraju doznačiti korisnicima projekta izvan općeg proračuna.
(4) Proračunski korisnik državnog proračuna koji je korisnik projekta i posluje preko vlastitog računa otvorenog u poslovnoj banci u svojem financijskom planu planira i izvršava:
rashode za provedbu projektnih aktivnosti po prirodnim vrstama rashoda unutar razreda 3 i 4 za projektne aktivnosti koje izravno provodi,
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstva planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti unutar općeg proračuna,
rashode za tekuće i kapitalne donacije iz EU sredstava unutar odjeljka 3813 ili 3823 i rashode za kapitalne pomoći iz EU sredstava unutar odjeljka 3864 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstava planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti izvan općeg proračuna,
prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638,
izdatke za dane zajmove unutar skupine 51 za zajmove dane iz financijskih instrumenata,
primitke od povrata danih zajmova unutar skupine 81 za povrate zajmova danih iz financijskih instrumenata.
(5) Proračunski korisnik državnog proračuna koji je korisnik projekta i posluje preko jedinstvenog računa državnog proračuna u svojem financijskom planu planira i izvršava:
rashode za provedbu projektnih aktivnosti po prirodnim vrstama rashoda unutar razreda 3 i 4 za projektne aktivnosti koje izravno provodi,
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstva planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti unutar općeg proračuna,
rashode za tekuće i kapitalne donacije iz EU sredstava unutar odjeljka 3813 ili 3823 i rashode za kapitalne pomoći iz EU sredstava unutar odjeljka 3864 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstava planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti izvan općeg proračuna,
izdatke za dane zajmove unutar skupine 51 za zajmove dane iz financijskih instrumenata,
primitke od povrata danih zajmova unutar skupine 81 za povrate zajmova danih iz financijskih instrumenata.
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u financijskom planu izvanproračunskog korisnika državnog proračuna
Članak 7.
(1) Izvanproračunski korisnik državnog proračuna kao korisnik projekta u svojem financijskom planu planira i izvršava:
rashode za provedbu projektnih aktivnosti po prirodnim vrstama rashoda unutar razreda 3 i 4 za projektne aktivnosti koje izravno provodi,
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682, ako je nositelj projekta i dio EU sredstva planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti unutar općeg proračuna,
rashode za tekuće i kapitalne donacije iz EU sredstava unutar odjeljka 3813 ili 3823 i rashode za kapitalne pomoći iz EU sredstava unutar odjeljka 3864 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstava planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti izvan općeg proračuna,
prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638,
prihode od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 ako se sredstva na račun izvanproračunskog korisnika uplaćuju izravno iz proračuna EU.
Primjena modificiranog novčanog načela u planiranju i izvršavanju EU sredstava u državnom proračunu i financijskom planu proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna
Članak 8.
(1) EU sredstva u državnom proračunu planiraju se i izvršavaju prema modificiranom novčanom načelu koje znači:
Prihodi od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su naplaćeni.
Iznimno od točke 1., prihodi od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 mogu se planirati u razdoblju u kojem se planira plaćanje rashoda na teret sredstava predujma i/ili unaprijed naplaćenog prihoda od strane Europske komisije, a iskazuju u razdoblju u kojem su plaćeni rashodi i u visini plaćenih rashoda iz sredstava predujma i/ili unaprijed naplaćenog prihoda.
Prihodi od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su naplaćeni.
Dani predujmovi za EU projekte planiraju se kao rashod prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje, a iskazuju kao rashod u izvještajnom razdoblju u kojem je predujam plaćen.
Rashodi za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 i 3682 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje, a iskazuju kao rashod u izvještajnom razdoblju u kojem su plaćeni.
Rashodi za provedbu projektnih aktivnosti unutar razreda 3 i 4 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su plaćeni .
Rashodi za kamate na primljene kredite i zajmove od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su plaćeni.
Primici od zaduživanja za primljene kredite i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada unutar podskupine 841 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su naplaćeni.
Primici od povrata glavnica danih zajmova iz financijskih instrumenata unutar skupine 81 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su naplaćeni.
Izdaci za otplatu glavnice primljenih kredita i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada unutar podskupine 541 planiraju se proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su plaćeni.
Izdaci za dane zajmova iz financijskih instrumenata unutar skupine 51 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova plaćanje, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su plaćeni.
Za obračunska plaćanja planira se i iskazuje prihod, odnosno primitak i rashod, odnosno izdatak u planskom razdoblju u kojem se obračunsko plaćanje provodi.
(2) Proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna u svojim financijskim planovima obvezni su u planiranju i izvršavanju EU sredstava primjenjivati točke 3., 4., 5., 6., 9., 11. i 12. iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Izvanproračunski korisnik državnog proračuna obvezan je u planiranju i izvršavanju EU sredstava primjenjivati i točke 1. i 2. iz stavka 1. ovoga članka ako se na račun izvanproračunskog korisnika sredstva uplaćuju izravno iz proračuna EU.
II. b. Planiranje i izvršavanje EU sredstava u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i financijskim planovima proračunskih korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Članak 9.
(1) Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao korisnik projekta u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave planira i izvršava:
rashode za provedbu projektnih aktivnosti po prirodnim vrstama rashoda unutar razreda 3 i 4 za projektne aktivnosti koje izravno provodi,
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682, u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstva planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti unutar općeg proračuna,
rashode za tekuće i kapitalne donacije iz EU sredstava unutar odjeljka 3813 ili 3823 i rashode za kapitalne pomoći iz EU sredstava unutar odjeljka 3864 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstava planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti izvan općeg proračuna,
prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638, ako se sredstva u proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uplaćuju iz državnog proračuna s pozicija financijskog plana programskog tijela nadležnog za ugovaranje i isplatu sredstava,
prihode od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 ako se sredstva u proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave uplaćuju izravno iz proračuna EU.
(2) Proračunski korisnik jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kao korisnik projekta u svojem financijskom planu planira i izvršava:
rashode za provedbu projektnih aktivnosti po prirodnim vrstama rashoda unutar razreda 3 i 4 za projektne aktivnosti koje izravno provodi,
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682, u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstva planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti unutar općeg proračuna,
rashode za tekuće i kapitalne donacije iz EU sredstava unutar odjeljka 3813 ili 3823 i rashode za kapitalne pomoći iz EU sredstava unutar odjeljka 3864 u slučaju kada je nositelj projekta i dio EU sredstava planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti izvan općeg proračuna,
prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638, ako se sredstva proračunskom korisniku uplaćuju iz državnog proračuna s pozicija financijskog plana programskog tijela nadležnog za ugovaranje i isplatu sredstava ili nositelja projekta u slučaju kada je proračunski korisnik partner u projektu,
prihode od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 ako se sredstva proračunskom korisniku uplaćuju izravno iz proračuna EU.
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u financijskom planu izvanproračunskog korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Članak 10.
(1) Izvanproračunski korisnik jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kao korisnik projekta u svojem financijskom planu planira i izvršava:
rashode za provedbu projektnih aktivnosti po prirodnim vrstama rashoda unutar razreda 3 i 4 za projektne aktivnosti koje izravno provodi,
rashode za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 ili 3682, ako je nositelj projekta i dio EU sredstva planira doznačiti partnerima u projektu koji su subjekti unutar općeg proračuna,
prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638,
prihode od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 ako se sredstva na račun izvanproračunskog korisnika uplaćuju izravno iz proračuna EU.
Primjena modificiranog obračunskog načela u planiranju i izvršavanju EU sredstava u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Članak 11.
(1) EU sredstva u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave planiraju se i izvršavaju prema modificiranom obračunskom načelu koje znači:
Prihodi od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su naplaćeni.
Iznimno, od točke 1., prihodi od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU unutar podskupine 632 mogu se planirati u razdoblju u kojem se planira plaćanje rashoda na teret sredstava predujma uplaćenog od strane Europske komisije, a iskazuju u razdoblju u kojem su plaćeni rashodi i u visini plaćenih rashoda iz sredstava predujama.
Prihodi od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar podskupine 638 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihova naplata, a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su naplaćeni.
Dani predujmovi za EU projekte korisnicima projekta planiraju se kao rashod prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje zahtjev za nadoknadom sredstava temeljem isporučenih roba, radova i usluga, a iskazuju kao rashod u izvještajnom razdoblju u kojem je zaprimljen zahtjev za nadoknadom sredstava od korisnika projekta za isporučenu robu, radove i usluge.
Rashodi za provedbu projektnih aktivnosti unutar razreda 3 i 4 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje nastanak poslovnog događaja (obveza), a iskazuju u izvještajnom razdoblju u kojem su nastali, neovisno o plaćanju.
Iznimno od točke 5. rashodi za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava unutar odjeljka 3681 i 3682 planiraju se prema proračunskim klasifikacijama u planskom razdoblju u kojem se očekuje njihovo plaćanje, a iskazuju kao rashod u izvještajnom razdoblju u kojem su plaćeni.
Za obračunska plaćanja planira se i iskazuje prihod, odnosno primitak i rashod, odnosno izdatak u planskom razdoblju u kojem se obračunsko plaćanje provodi.
(2) Proračunski i izvanproračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave obvezni su u svojim financijskim planovima prilikom planiranja i izvršavanja EU sredstava primjenjivati točke 1. do 7. ovoga članka.
III. IZVRŠAVANJE EU SREDSTAVA – SPECIFIČNOSTI
III. a. Plaćanje i pravdanje predujma
Utvrđivanje visine i način isplate predujma
Članak 12.
(1) Isplata i uvjeti za isplatu predujma utvrđuju se u pozivu za dodjelu bespovratnih sredstava.
(2) U slučaju kada se isplata predujma utvrđuje u pozivu za dodjelu bespovratnih sredstava, potrebno je predvidjeti instrument osiguranja povrata za subjekte izvan općeg proračuna.
(3) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava ili u Obavijesti/Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava utvrđuje visinu predujma koji će se isplatiti korisniku projekta i dinamiku isplate predujma u skladu s uvjetima iz poziva za dodjelu bespovratnih sredstava.
(4) Visina predujma utvrđuje se pravilima za pojedini EU program i/ili fond, a može se utvrditi u visini najviše do 40% bespovratnih sredstava vrijednosti projekta, ovisno o procjeni opravdanosti isplate predujma u skladu s kriterijima iz članka 13. ovoga Pravilnika.
(5) Iznimno od stavka 4. ovog članka, u slučaju:
izravnih plaćanja iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi iznos predujma može se utvrditi najviše do 70% sredstava,
isplata za IAKS ruralne mjere iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj iznos predujma može se utvrditi najviše do 85% iznosa bespovratnih sredstava,
isplata za projekte ruralnog razvoja iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj iznos predujma može se utvrditi najviše do 50% bespovratnih sredstava.
(6) Iznimno od stavaka 4. i 5. ovoga članka, viši iznos predujma može se odrediti u opravdanim slučajevima, uz obrazloženje potrebe i u skladu s kriterijima iz članka 13. ovoga Pravilnika te uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
(7) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava ili u Obavijesti/Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava može utvrditi mogućnost isplate predujma u više obroka, ovisno o specifičnostima i dinamici projektnih aktivnosti te trajanju projekta.
(8) Iznos ukupno isplaćenog predujma iz stavka 4. do 7. ovoga članka ne može biti viši od iznosa ukupno utvrđenog predujma u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava ili u Obavijesti / Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava.
Kriteriji za procjenu opravdanosti isplate predujma i za utvrđivanje dinamike isplate predujma
Članak 13.
(1) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava utvrđuje mogućnosti isplate predujma uzimajući u obzir sljedeće kriterije:
pravni status korisnika projekta,
specifičnost financiranog projekta,
metodu plaćanja,
fiskalni kapacitet, odnosno financijsko stanje korisnika projekta.
(2) Kriteriji u odnosu na pravni status korisnika projekta su sljedeći:
proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna koji posluju preko jedinstvenog računa proračuna nemaju pravo na isplatu predujma,
proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna koji posluju preko vlastitih računa otvorenih u poslovnim bankama imaju pravo na isplatu predujma u skladu s kriterijima koji se odnose na specifičnosti financiranog projekta, metodu plaćanja i financijsko stanje korisnika projekta,
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te proračunski i izvanproračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pravo na isplatu predujma u skladu s kriterijima koji se odnose na specifičnosti financiranog projekta, metodu plaćanja i financijsko stanje korisnika projekta,
ostali subjekti imaju pravo na isplatu predujma u skladu s kriterijima koji se odnose na specifičnosti financiranog projekta, metodu plaćanja i financijsko stanje korisnika projekta.
(3) Kriteriji u odnosu na specifičnost financiranog projekta uzimaju u obzir sljedeće:
složenost projekta (projekti kroz koje se nabavljaju oprema i usluge, provode radovi),
plan provedbe projektnih aktivnosti,
predmet nabave,
trajanje projekta,
dinamiku financiranja projektnih aktivnosti.
(4) Kriteriji u odnosu na metodu plaćanja uzimaju u obzir sljedeće:
korisnici projekta koji koriste samo metodu plaćanja nemaju pravo na predujam,
korisnici projekta koji koriste metodu nadoknade imaju pravo na predujam,
korisnici projekta koji koriste i metodu nadoknade i metodu plaćanja imaju pravo na predujam uz uvjet da se metoda plaćanja koristi nakon što se opravdaju sredstva primljenog predujma.
(5) Kriteriji u odnosu na fiskalni kapacitet, odnosno na financijsko stanje korisnika projekta uzimaju u obzir sljedeće:
stanje raspoloživih novčanih sredstava na računu korisnika projekta na početku provedbe projekta,
procjenu stanja raspoloživih novčanih sredstava korisnika projekta za provedbu projektnih aktivnosti tijekom planiranog razdoblja provedbe projekta.
(6) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava temeljem kriterija iz stavaka 2. do 5. ovoga članaka te na temelju uvida u plan nabave, plan dostave zahtjeva za nadoknadom sredstava i plan plaćanja odgovorno je za procjenu iznosa i dinamiku isplate predujama.
Isplata predujma
Članak 14.
(1) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava može isplatiti predujam korisniku projekta i/ili nositelju projekta kada su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
visina predujma i dinamika isplate predujma je utvrđena u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava i/ili Obavijesti/Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava,
korisnik projekta je podnio zahtjev za isplatu predujma programskom tijelu nadležnom za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava,
programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava odobrilo je zahtjev za isplatu predujma.
Pravdanje predujma
Članak 15.
(1) Korisnik projekta primljeni predujam pravda kroz zahtjev za nadoknadom sredstava koji podnosi programskom tijelu nadležnom za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava.
(2) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava obvezno je pratiti dinamiku pravdanja predujma temeljem odobrenih zahtjeva za nadoknadom sredstava i uvidom u realizaciju planova nabave.
Povrat predujma
Članak 16.
(1) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava i/ili Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava ukoliko utvrde da se predujam koristi nenamjenski, obavezno je zatražiti i ishoditi od korisnika projekta povrat isplaćenog iznosa predujma ili njegovog dijela koji je nenamjenski korišten.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, povrat za iznos nenamjenski potrošenog predujma može se izvršiti i prijebojem s dospjelim potraživanim iznosom prihvatljivih troškova.
(3) Ukoliko je isplaćen predujam, a korisnik projekta ne započne s provedbom projekta i u roku od 90 dana od dana primitka predujma ne nastanu troškovi povezani s provedbom projekta, programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava obvezno je odmah zahtijevati i ishoditi povrat isplaćenog predujma.
III.b. Nadoknada sredstva
Vrste nadoknade
Članak 17.
(1) Korisnik projekta nadoknadu sredstava za bespovratna sredstva može zahtijevati po metodi nadoknade i/ili metodi plaćanja temeljem računa za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta.
(2) Korisnik projekta nadoknadu sredstava za bespovratna sredstva može zahtijevati na temelju obračunatih troškova kada je na projektu predviđena primjena pojednostavljene mogućnosti obračuna troškova kao što su paušalne stope, jednokratni iznosi i standardna veličina jediničnih troškova.
Metoda nadoknade
Članak 18.
(a) Metoda nadoknade znači da korisnik projekta zahtijeva nadoknadu sredstava temeljem računa za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta koje je zaprimio i platio.
Metoda plaćanja
Članak 19.
(1) Metoda plaćanja znači da korisnik projekta zahtijeva nadoknadu sredstava temeljem računa za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta, koje je zaprimio, ali nije još platio.
Zahtjev za nadoknadom sredstava
Članak 20.
(1) Korisnik projekta priprema i podnosi zahtjev za nadoknadom sredstava programskom tijelu nadležnom za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava u formi propisanoj pravilima za pojedini EU program i/ili fond, kroz informacijski sustav za pojedini EU program.
(2) Uz zahtjev za nadoknadom sredstava po metodi nadoknade, korisnik projekta prilaže prateću dokumentaciju koja uključuje plaćene račune za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta, dokaze o plaćanju i ostalu prateću dokumentaciju kroz informacijski sustav za pojedini EU program.
(3) Uz zahtjev za nadoknadom sredstava po metodi plaćanja, korisnik projekta prilaže prateću dokumentaciju koja uključuje zaprimljene, neplaćene račune za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta, ostalu prateću dokumentaciju, a nakon izvršenog plaćanja računa dostavlja dokaze o plaćanju kroz informacijski sustav za pojedini EU program.
Kontrola i isplata odobrenih zahtjeva za nadoknadom sredstava
Članak 21.
(1) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava obavlja kontrolu zahtjeva za nadoknadom sredstava, provjerava i odobrava iznos prihvatljivih troškova putem informacijskog sustava za pojedini EU program.
(2) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava na temelju dostavljenog zahtjeva za plaćanje od strane programskog tijela za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava, priprema nalog za plaćanje i provodi plaćanje prema korisniku projekta, subjektu unutar općeg proračuna koji posluje preko vlastitog računa otvorenog u poslovnoj banci i korisniku projekta, subjektu izvan općeg proračuna. Ukoliko je primjenjivo, prilikom izračuna iznosa za isplatu, pravda se prethodno isplaćeni predujam.
(3) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava, odobren zahtjev za nadoknadom sredstava za projekt koje provodi korisnik projekta unutar općeg proračuna koji posluje preko jedinstvenog računa proračuna potvrđuje u informacijskom sustavu za pojedini EU programa da su sredstva isplaćena.
Zahtjev za plaćanje Europskoj komisiji
Članak 22.
(1) Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji temeljem odobrenih i plaćenih zahtjeva za nadoknadom sredstava, priprema zahtjev za plaćanje Europskoj komisiji uz prateću dokumentaciju u informacijskom sustavu za pojedini EU program.
(2) Zahtjev za plaćanje podnosi se Europskoj komisiji u skladu s pravilima za pojedini EU program i/ili fond.
(3) Zahtjev za plaćanje bespovratnih sredstava i zajma iz Mehanizma za oporavak i otpornost priprema programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje na temelju ostvarenih pokazatelja za pojedinu tranšu.
(4) Poslani zahtjevi za plaćanje čuvaju se u informacijskom sustavu za pojedini EU program.
(5) Programska tijela nadležna za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji dostavljaju informaciju o poslanom zahtjevu za plaćanje Ministarstvu financija u roku od 5 dana od dana slanja.
III. c. Povrat sredstava
Povrat sredstava od korisnika projekta u državni proračun
Članak 23.
(1) Povrat sredstava u državni proračun od strane korisnika projekta zahtijeva se u slučaju:
utvrđenih neprihvatljivih troškova,
neutrošenih sredstava predujama,
raskida ugovora.
(2) Neprihvatljive troškove na razini pojedinog projekta mogu utvrditi:
Programsko tijelo nadležno za upravljanje programom tijekom provođenja provjera iz svoje nadležnosti,
Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava tijekom provođenja provjera iz svoje nadležnosti,
Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava prilikom provjera iz svoje nadležnosti,
Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji,
Tijelo za reviziju,
Državni ured za reviziju,
Revizori Europske komisije,
Revizori Europskog revizorskog suda.
(3) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava donosi Odluku o povratu sredstava u državni proračun i o tome obavještava korisnika projekta u skladu s pravilima za pojedini EU program i/ili fond.
(4) Korisnik projekta u obvezi je izvršiti povrat sredstava u državni proračun na način i u rokovima određenim Odlukom iz stavka 3. ovoga članka.
Način povrata sredstava u državni proračun
Članak 24.
(1) Korisnik projekta koji posluje preko vlastitog računa otvorenog u poslovnoj banci povrat sredstava može izvršiti:
prijebojem neprihvatljivog troška s potraživanim iznosom prihvatljivog troška po odobrenom zahtjevu za nadoknadom sredstava po istom projektu,
prijebojem neprihvatljivog troška s potraživanim iznosom prihvatljivog troška po odobrenom zahtjevu za nadoknadom sredstava po drugom projektu ugovorenom s istim programskim tijelom za ugovaranje i isplatu sredstava,
uplatom sredstava u državni proračun.
(2) Prijeboj iz stavka 1. ovoga članka može se provesti ako je provedba projekta u tijeku te se za iznos neprihvatljivog troška umanjuje iznos sljedeće isplate korisniku projekta na istom i/ili drugom projektu na način da se iznos neprihvatljivog troška prebija s potraživanim iznosom prihvatljivog troška po odobrenom zahtjevu za nadoknadom sredstava.
(3) U slučaju raskida ugovora i kada su neprihvatljivi troškovi utvrđeni nakon završetka projekta ili iznos za povrat nije moguće u cijelosti podmiriti prijebojem iz stavka 2. ovoga članka, korisnik projekta iz stavka 1. ovoga članka sredstva vraća uplatom u državni proračun.
(4) Korisnik projekta za utvrđene neprihvatljive troškove u slučaju kada su neprihvatljivi troškovi utvrđeni u istoj godini kada su i nastali rashodi za te troškove za iznos neprihvatljivog troška stornira rashode evidentirane na izvoru financiranja za EU sredstava i evidentira na izvoru financiranja vlastiti prihodi i/ili opći prihodi i primici. Za izvršen povrat sredstava stornira prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava u slučaju da su prihodi priznati te evidentira ispravak vrijednosti potraživanja i umanjenje obračunatih prihoda od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava.
(5) Korisnik projekta u slučaju kada su neprihvatljivi troškovi utvrđeni u godini nakon godine u kojoj su nastali rashodi za te troškove za iznos utvrđenih neprihvatljivih troškova evidentira ostale nespomenute rashode na posebnoj aktivnosti na izvoru financiranja vlastiti prihodi i/ili opći prihodi i primici, a u slučaju da prihodi nisu priznati provodi ispravak vrijednosti potraživanja i umanjenje obračunatih prihoda od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava.
(6) Sredstava na ime neprihvatljivih troškova utvrđenih u godini nakon godine u kojoj su nastali rashodi za te troškove, a koje su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunski i izvanproračunski korisnici u obvezi uplatiti u državni proračun neovisno o načinu (prijeboj ili uplata), izvršavaju se na teret posebne aktivnosti unutar proračuna, odnosno financijskog plana.
(7) Sredstava iz stavka 6. ovoga članka proračunski korisnik državnog proračuna osigurava iz izvora financiranja vlastiti prihodi.
(8) Iznimno od stavka 7. ovoga članka ako proračunski korisnik nema vlastitih prihoda ili su vlastiti prihodi nedostani za podmirenje neprihvatljivih troškova, nedostatni dio sredstava iz stavka 6. ovoga članka će se tijekom godine osigurati preraspodjelama bez ograničenja iz izvora financiranja opći prihodi i primici unutar financijskog plana istog razdjela organizacijske klasifikacije na temelju Odluke Vlade koju predlaže nadležni čelnik razdjela organizacijske klasifikacije uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(9) Korisnik projekta koji posluje preko jedinstvenog računa državnog proračuna povrat sredstava temeljem Odluke o povratu sredstava izvršit će zatvaranjem potraživanja za vlastite prihode uplaćene na jedinstveni račun državnog proračuna za iznos neprihvatljivog troška, a državni proračun zatvorit će svoju obvezu za tuđe prihode uplaćene na jedinstveni račun državnog proračuna.
(10) Korisnik projekta iz stavka 9. ovoga članka u slučaju da nema otvorenih potraživanja za vlastite prihode uplaćene na jedinstveni račun državnog proračuna, sredstava za podmirenje neprihvatljivih troškova osigurat će sukladno stavku 8. ovoga članka.
(11) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava dužno je pratiti izvršavanje Odluke o povrata sredstava od strane korisnika projekta i u slučaju da se predmetna Odluka ne poštuje poduzeti propisane mjere za povrat sredstava u skladu s pravilima za pojedini EU program i/ili fond.
Povrat sredstva u proračun EU
Članak 25.
(1) Povrat sredstava u proračun EU provode korisnici centraliziranih projekta i programska tijela nadležna za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji za programe kojima se podijeljeno upravlja u slučaju neprihvatljivih troškova i/ili neutrošenih sredstava utvrđenih tijekom provedbe programa i/ili po završetku programa.
(2) Povrat sredstva iz stavka 1. ovog članka provodi se prijebojem odnosno umanjenjem potraživanog iznosa prilikom slanja zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji ili uplatom u EU proračun na temelju zaprimljenog zahtjeva za uplatu nadležnih tijela Europske komisije.
(3) Sredstava na ime neprihvatljivih troškova u projektima koji su financirani EU sredstvima, a koja su proračunski korisnici državnog proračuna dužni uplatiti u proračun EU na temelju zahtjeva za uplatu nadležnih tijela EU, izvršavaju se na teret posebne aktivnosti unutar financijskog plana proračunskog korisnika.
(4) Za sredstva iz stavka 3. ovoga članka proračunski korisnik državnog proračuna može naknadno utvrditi aktivnosti i stavke unutar svog financijskog plana, uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(5) Sredstva iz stavka 3. ovoga članka proračunski korisnik državnog proračuna osigurava iz izvora financiranja vlastiti prihodi.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka ako proračunski korisnik državnog proračuna nema vlastitih prihoda ili su mu vlastiti prihodi nedostatni za podmirenje neprihvatljivih troškova, nedostatni dio sredstava iz stavka 3. ovoga članka će se tijekom proračunske godine osigurati preraspodjelom bez ograničenja iz izvora financiranja opći prihodi i primici unutar financijskog plana istog razdjela organizacijske klasifikacije, na temelju odluke Vlade koju predlaže nadležni čelnik razdjela organizacijske klasifikacije uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(7) Odredbe iz stavka 3. i 4. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i izvanproračunske korisnike.
(8) U slučaju kada je potrebno uplatiti sredstva u EU proračun za centralizirane projekte koji se financiraju iz centraliziranih programa, sredstva planiraju i izvršavaju korisnici projekata s pozicija svog financijskog plana.
IV. EVIDENTIRANJE
Informacijski sustavi i računovodstvene evidencije
Članak 26.
(1) Podaci o dodjeli i korištenju EU sredstava te povratima sredstava evidentiraju se u:
informacijskom sustavu za pojedini EU program koji zajednički koriste nadležna tijela za provedbu pojedinog EU fonda i korisnici projekta, gdje je primjenjivo
računovodstvenim evidencijama koji se vode na razini svakog pojedinog korisnika projekta te nadležnog tijela za provedbu pojedinog EU fonda.
Informacijski sustav za pojedini EU program
Članak 27.
(1) Informacijski sustav za pojedini EU program je sustav koji uspostavlja programsko tijelo nadležno za upravljanje programom, a koji zajednički koriste:
Programsko tijelo nadležno za upravljanje programom,
Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava,
Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava,
Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji,
Korisnici projekata,
Tijelo za reviziju.
(2) Informacijski sustav za pojedini EU program iz stavka 1. ovoga članka podržava sve procese u korištenju sredstava EU od dodjele bespovratnih sredstava, ugovaranja, zahtjeva za nadoknadom sredstava, povrata sredstava, isplate sredstava, pripreme zahtjeva za plaćanje i financijskih izvještaja prema Europskoj komisiji, a prema propisima Europske unije za pojedini fond.
Evidentiranje podataka u informacijskom sustavu za pojedini EU program
Članak 28.
(1) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava kroz informacijski sustav za pojedini EU program unosi:
potpisani Ugovor i/ili Obavijest / Odluku o dodjeli bespovratnih sredstava, gdje je primjenjivo,
iznos isplaćenog predujma korisniku projekta i dokaz o isplati predujma,
iznos isplaćen po zahtjevima za nadoknadom sredstava korisniku projekta i dokaz o isplati sredstava i/ili iznosu pravdanog predujma,
odluku o povratu sredstava,
uplaćen iznos povrata sredstava od korisnika projekta i dokaz o uplati i/ili prijeboju,
ostalu dokumentacija u vezi provedbe pojedinog EU projekta.
(2) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava kroz informacijski sustav za EU programe:
potpisani Ugovor i/ili Obavijest / Odluku o dodjeli bespovratnih sredstava, gdje je primjenjivo,
provjerava i odobrava zahtjeve za isplatu predujma,
provjerava i odobrava zahtjeve za nadoknadom sredstava i iznos prihvatljivog troška,
priprema zahtjeve za povratom sredstava i zahtjeve za plaćanje koji se prosljeđuje programskom ijelu nadležnom za ugovaranje i isplatu sredstava na odobrenje.
(3) Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji kroz informacijski sustav za pojedini EU program:
priprema i odobrava zahtjev za plaćanje Europskoj komisiji,
priprema i odobrava financijski izvještaj za pojedini EU fond.
(4) Korisnik projekta kroz informacijski sustav za pojedini EU program:
priprema i podnosi zahtjev za nadoknadnom sredstava uz koji prilaže račune i ostalu prateću dokumentaciju za isporučene robe, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta ,
dokaze o plaćanju računa za isporučene robe, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta te ostalu prateću dokumentaciju,
izvješća o provedbi projekta,
ostalu dokumentaciju vezanu za provedbu projekta.
(5) Dokumenti iz stavaka 1. do 4. ovog članka čuvaju se u informacijskom sustavu za pojedini EU program.
Računovodstvene evidencije
Članak 29.
(1) Korisnici projekta koji su subjekti unutar općeg proračuna u svojim računovodstvenim evidencijama obvezni su osigurati:
a) izvanbilančne evidencije
potraživanja za ukupno dodijeljena bespovratna sredstava temeljem ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava i/ili Obavijesti / Odluke o dodjeli bespovratnih sredstava i korištenja sredstava po ispunjenju ugovorenih uvjeta.
b) bilančne evidencije
obveza za primljena sredstva predujma temeljem izvršene uplate od strane programskog tijela nadležnog za ugovaranje i isplatu sredstava,
zatvaranje obveza za predujam, odnosno pravdanje primljenog predujma temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava,
povrat sredstava predujma u slučaju iz članka 16. ovoga Pravilnika ,
potraživanja za isplaćene predujmove isporučiteljima roba, radova i usluga gdje je primjenjivo i pravdanje isplaćenih predujmova temeljem ispostavljenih računa za isporučenu robu, radove i usluge,
troškove provedbe projekta, odnosno rashode i obveze temeljem zaprimljenih računa za isporučenu robu, radove i usluge potraživanja i obračunatih prihoda za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava temeljem podnesenog zahtjeva za nadoknadom sredstava,
zatvaranje potraživanja i obračunatih prihoda za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava temeljem izvršene uplate sredstava po odobrenom zahtjevu za nadoknadom sredstava i/ili provedenog obračunskog plaćanja sa sredstvima predujma gdje je primjenjivo uz istovremeno priznavanje prihoda od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava,
ispravak vrijednosti potraživanja i smanjenje iznosa obračunatih prihoda za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava za iznos neprihvatljivog troška,
rashoda i obveza za povrat sredstava u slučaju zaprimljenih odluka o povratu sredstava od strane nadležnih tijela,
izdataka za dane zajmove i primitaka od povrata glavnica danih zajmova iz financijskih instrumenata uz istovremeno evidentiranje potraživanja za dane zajmove iz financijskih instrumenta i izvora vlasništva te zatvaranje potraživanja temeljem izvršenog povrata zajma.
(2) Programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava u svojim računovodstvenim evidencijama obvezni su osigurati:
a) izvanbilančne evidencije
obveza po ukupno dodijeljenim bespovratnim sredstvima temeljem ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava i/ili Obavijesti/Odluke o dodjeli bespovratnih sredstava i izvršavanja obveza ispunjavanjem ugovorenih uvjeta.
b) bilančne evidencije
potraživanja za isplaćena sredstva predujma temeljem izvršene isplate predujma korisniku projekta,
zatvaranje potraživanja za predujam, odnosno pravdanje isplaćenog predujma korisniku projekta temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava,
povrat sredstava predujma od korisnika projekta u slučaju iz članka 16. ovog Pravilnika
obračunate rashode i obveze za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava temeljem zaprimljenog zahtjeva za nadoknadom sredstava,
zatvaranje obveze i obračunatih rashoda za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava, po izvršenoj isplati sredstava temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava i/ili provedenog obračunskog plaćanja sa sredstvima predujma gdje je primjenjivo, uz istovremeno priznavanje rashoda za pomoći temeljem prijenosa EU sredstava.
(3) Ministarstvo financija u računovodstvenim evidencijama Glavne knjige Državnog proračuna obvezno je osigurati:
a) izvanbilančne evidencije
ukupno odobrenih EU sredstava na razini odobrenih programa za programsko razdoblje
b) bilančne evidencije
obveza za primljena sredstva predujma temeljem izvršene uplate od strane Europske komisije u Državni proračun,
unaprijed naplaćenog prihoda temeljem izvršene uplate od strane Europske komisije za ostvarene pokazatelje za Mehanizam za oporavak i otpornost,
zatvaranje obveza za predujam, odnosno pravdanje primljenog predujma temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava,
zatvaranje unaprijed naplaćenog prihoda temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava,
povrat sredstava predujma u slučaju iz članka 16. ovoga Pravilnika,
primitke od zaduživanja i obveze za povrat primljenih kredita i zajmova od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada,
izdatke za otplatu glavnice primljenih kredita i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada te zatvaranje obveza za povrat primljenih kredita i zajmova od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada,
rashode i obveze za kamate za primljene kredite i zajmove od međunarodnih organizacija, institucija i tijela EU te inozemnih vlada,
potraživanja i obračunatih prihoda za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU temeljem izvršenih isplata na teret nacionalnih izvora u slučaju predfinanciranih EU projekata te temeljem odobrenih zahtjeva za nadoknadom sredstava u slučaju isplate na teret sredstava uplaćenog EU predujma,
zatvaranje potraživanja i obračunatih prihoda za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava uz istovremeno zatvaranje obveza za EU predujam i priznavanje prihoda za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU u slučaju kada su prihvatljivi troškovi plaćeni iz sredstava EU predujma,
zatvaranje potraživanja i obračunatih prihoda za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU temeljem odobrenog zahtjeva za nadoknadom sredstava uz istovremeno zatvaranje unaprijed naplaćenih prihoda i priznavanje prihoda za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU u slučaju kada su prihvatljivi troškovi plaćeni iz sredstava unaprijed naplaćenog prihoda iz Mehanizma za oporavak i otpornost,
zatvaranje potraživanja i obračunatih prihoda za pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU za izvršenu uplatu sredstava od strane Europske komisije temeljem podnesenog zahtjeva za plaćanje uz istovremeno priznavanje prihoda od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU u slučaju kada su potraživani prihvatljivi troškovi prethodno plaćeni na teret nacionalnih izvora,
ispravak vrijednosti potraživanja i umanjenje obračunatih prihoda od pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU temeljem utvrđenih neprihvatljivih troškova ili izuzetih potraživanja kod podnošenja zahtjeva za plaćanje prema Europskoj komisiji,
potraživanja od korisnika projekta za povrat sredstava u državni proračun temeljem Odluke o povratu sredstava izdanih od nadležnih tijela,
rashode i obveze za povrat sredstava u EU proračun temeljem Odluka o povratu izdanih od nadležnih tijela gdje je primjenjivo.
(4) Računovodstvene evidencije iz ovog članka provode se primjenom modificiranog računovodstvenog načela nastanka događaja u skladu s odredbama Pravilnika koji uređuje proračunsko računovodstvo.
(5) Ministar financija uputom detaljnije uređuje pravila i način računovodstvenih evidencija EU sredstava i primjene proračunskih klasifikacija kod korisnika projekta koji su subjekti unutar općeg proračuna, programskih tijela nadležnih za ugovaranje i isplatu sredstava te Ministarstva financija.
(6) Ministar financija uputom određuje oznake izvora financiranja za EU sredstava koje su obveznici primjene ovog Pravilnika u obvezi primjenjivati u planiranju i izvršavanju proračuna i financijskog plana te u računovodstvenim evidencijama i financijskom izvještavanju o EU sredstvima.
V. IZVJEŠTAVANJE
Članak 30.
(1) Izvještaji o korištenju sredstva EU obuhvaćaju informacije o napretku u provedbi projekata i programa i financijskim pokazateljima.
(2) Izvještaj o korištenju sredstava Europske unije državnog proračuna sadrži podatke o evidentiranim prihodima i primicima te rashodima i izdacima iz fondova Europske unije za proračunsku godinu po fondovima Europske unije, stanje potraživanja iz fondova Europske unije i stanje obveza za primljene predujmove iz fondova Europske unije na kraju proračunske godine.
(3) Izvještaj o korištenju sredstava fondova Europske unije jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sadrži podatke o evidentiranim prihodima i primicima te rashodima i izdacima iz fondova Europske unije za proračunsku godinu po fondovima Europske unije i stanje obveza i potraživanja po sredstvima iz fondova Europske unije na kraju proračunske godine.
(4) Izvještaj o korištenju sredstava fondova Europske unije proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave sadrži podatke o evidentiranim prihodima i primicima te rashodima i izdacima iz fondova Europske unije za proračunsku godinu po fondovima Europske unije i stanje obveza za primljene predujmove iz fondova Europske unije na kraju proračunske godine.
(5) Izvještaji iz stavka 2., 3. i 4. pripremaju se u skladu s propisima kojima se utvrđuje polugodišnje i godišnje izvještavanje o izvršavanju proračuna i financijskog plana.
(6) Ministarstvo financija, programska tijela za ugovaranje i isplatu sredstava te korisnici projekta iz općeg proračuna o korištenju sredstva EU izvještavaju u skladu s propisima kojima se uređuje financijsko izvještavanje u sustavu proračunskog računovodstva.
Suradnja ustrojstvenih jedinica za financije i računovodstvo i ustrojstvenih jedinica za provedbu EU projekata
Članak 31.
(1) Programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava te korisnici projekata koji su subjekti unutar općeg proračuna obvezni su osigurati koordinirani rad svojih unutarnjih ustrojstvenih jedinica za financije i računovodstvo s ustrojstvenim jedinicama koje provode EU projekte.
(2) Ustrojstvene jedinice za financije i računovodstvo moraju biti upoznate s financijskim uvjetima iz ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava i/ili Obavijesti/Odluka o dodjeli bespovratnih sredstava te podacima tko dodjeljuje sredstva, iz kojeg programa, ukupan iznos sredstava projekta, postotak nacionalnog sufinanciranja, iznos sredstava koji se prenosi partnerima u projektu, gdje je primjenjivo, stavke rashoda iz proračuna projekta, vremenski plan provedbe pojedinih aktivnosti u projektu iz kojih nastaju rashodi, iznosi prihvatljivih i neprihvatljivih troškova i druge podatke po potrebi.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 32.
(1) Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se prilikom planiranja i izvršavanja, povrata sredstava, evidentiranja i izvještavanja o sredstvima Europske unije za programsko razdoblje 2021. – 2027.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u proračunskim procesima koji su povezani s izradom i donošenjem proračuna i financijskih planova za 2025. godinu i projekcija za 2026. i 2027. godinu i nadalje.
(3) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u knjigovodstvenim evidencijama od 1. siječnja 2025.
(4) Ministar financija upute iz članka 29. stavka 4. i 5. donosi u roku 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Članak 33.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Na temelju članka 71. stavka 2. Zakona o proračunu (»Narodne novine«, br. 144/21) ministar financija donosi
PRIJEDLOG PRAVILNIKA O KORIŠTENJU SREDSTAVA EUROPSKE UNIJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I. TEMELJNE ODREDBE
Predmet
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
(1) Pravilnik o korištenju sredstava Europske unije (u daljnjem tekstu: Pravilnik) utvrđuje način planiranja i izvršavanja, povrat sredstava, evidentiranje i izvještavanje o sredstvima Europske unije u Republici Hrvatskoj.
(2) Ministar financija donosi upute za operativnu provedbu ovog Pravilnika.
Obveznici primjene
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
(1) Odredbe ovoga Pravilnika odnose se na državni proračun, proračune jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske korisnike državnog proračuna i proračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izvanproračunske korisnike državnog proračuna i izvanproračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: obveznici).
(2) Popis obveznika iz stavka 1. ovoga članka sadržan je u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika donesenim u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te o načinu vođenja Registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
Sredstva Europske unije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
(1) Sredstva Europske unije (u daljnjem tekstu: EU sredstva) u smislu ovog Pravilnika jesu sredstva iz programskog razdoblja 2021.-2027. koja su Republici Hrvatskoj na raspolaganju kroz slijedeće programe, mehanizme i fondove:
1. Programi Unije,
2. Mehanizam za oporavak i otpornost,
3. EU fondovi u okviru podijeljenog upravljanja Europskog fonda za regionalni razvoj, Kohezijskog fonda, Fonda za pravednu tranziciju, Europskog socijalnog fonda plus, Europskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu, Fonda za azil, migracije i integraciju, Fonda za unutarnju sigurnost, Fonda za integrirano upravljanje granicama, Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj, Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi.
4. Ostali programi, mehanizmi i fondovi koji mogu biti na raspolaganju Republici Hrvatskoj.
(2) Programi Unije iz stavka 1. točke 1. ovog članka, u programskom razdoblju 2021.-2027. uključuju programe za koje:
a) Europska komisija ili agencije u njenoj nadležnosti izravno ili centralizirano upravljaju: Carina, Digitalna Europa, Europske snage solidarnosti, EU za zdravlje, Fiscalis, Građani, jednakost, prava i vrijednosti, Kreativna Europa, Life program, Mehanizam unije za civilnu zaštitu, Obzor Europa, Periklo IV, Program jedinstvenog tržišta, Program pravosuđe, Program unije za borbu protiv prijevara, Svemirski program Unije,
b) Europska komisija je predala upravljanje Republici Hrvatskoj: Erasmus+.
(3) Mehanizam za oporavak i otpornost iz stavka 1. točke 2. ovoga članka je instrument nove generacije, uspostavljen za razdoblje 2021.-2026. u okviru kojeg se Republici Hrvatskoj kroz centralizirano upravljanje dodjeljuju bespovratna sredstava i sredstava zajmova, a provodi se kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti.
(4) EU fondovi iz stavka 1. točke 3. ovoga članka provode se kroz sljedeće programe:
a) Program Konkurentnost i kohezija 2021. – 2027.,
b) Integrirani teritorijalni program 2021. – 2027.,
c) Program Učinkoviti ljudski potencijali 2021. – 2027.,
d) Programa za ribarstvo i akvakulturu Republike Hrvatske,
e) Program Fonda za unutarnju sigurnost,
f) Program Fonda za azil, migracije i integraciju,
g) Program Fonda za integrirano upravljanje granicama, Instrumenta za financijsku potporu u području upravljanja granicama i vizne politike,
h) Strateški plan Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.,
i) IPA program prekogranične suradnje Hrvatska – Bosna i Hercegovina – Crna Gora,
j) IPA program prekogranične suradnje Hrvatska – Srbija,
k) Program prekogranične suradnje Mađarska – Hrvatska,
l) Program prekogranične suradnje Slovenija – Hrvatska,
m) Program prekogranične suradnje Italija – Hrvatska,
n) Program transnacionalne suradnje Središnja Europa,
o) Program transnacionalne suradnje Euro – Mediteran,
p) Program transnacionalne suradnje Dunav,
q) Jadransko-jonski program transnacionalne suradnje,
r) Program međuregionalne suradnje INTERREG EUROPE,
s) Program međuregionalne suradnje INTERACT,
t) Program međuregionalne suradnje URBACT,
u) Program međuregionalne suradnje ESPON.
Pojmovi
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
Pojedini pojmovi u smislu ovog Pravilnika imaju sljedeće značenje:
1. Centralizirano upravljanje je upravljanje u kojem Europska komisija ili agencija u njenoj nadležnosti izravno upravlja programima i instrumentima koji se provode u Republici Hrvatskoj.
2. Podijeljeno upravljanje je upravljanje u kojem je Europska komisija predala upravljanje Republici Hrvatskoj za provedbu fondova koji se provode u Republici Hrvatskoj, a u skladu s pravnim propisima Europske unije za pojedino financijsko razdoblje provedbe.
3. Programsko tijelo nadležno za upravljanje programom je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi upravljanja programima koji se financiraju iz EU fondova i instrumenata.
4. Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi upravljačkih ili posredničkih tijela za poslove ugovaranja, dodjele bespovratnih sredstava i plaćanja sredstava za projekte koji se financiraju iz EU fondova i instrumenata.
5. Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi zaprimanja i kontrole zahtjeva za nadoknadom sredstava, provjere prihvatljivosti troškova i utvrđivanje osnove za traženje povrata sredstava od korisnika projekta.
6. Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi izrade i podnošenja zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji.
7. Tijelo za reviziju je obveznik primjene ovog Pravilnika kojem su temeljem Zakona o institucionalnom okviru za korištenje fondova Europske unije u Republici Hrvatskoj i uredbe o tijelima u sustavu upravljanja i kontrole korištenja pojedinog fonda dodijeljeni poslovi revizije sustava provedbe programa Europske unije.
8. Korisnik projekta je subjekt odgovoran za provedbu projekta i projektnih aktivnosti financiranih iz sredstava EU, a može biti subjekt unutar općeg proračuna, obveznik primjene ovog Pravilnika ili subjekt izvan općeg proračuna.
9. Subjekt unutar općeg proračuna uključuje državni proračun, proračune jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunske korisnike državnog proračuna i proračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izvanproračunske korisnike državnog proračuna i izvanproračunske korisnike jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
10. Subjekt izvan općeg proračuna uključuje pravne osobe kao što su trgovačka društva izvan i unutar javnog sektora, udruge, financijske institucije i druge te fizičke osobe primjerice obiteljska poljoprivredna gospodarstva i druge.
11. Nositelj projekta je jedan od korisnika u projektu koji se provodi u partnerstvu više korisnika, a koji je određen za nositelja projekta na čiji se račun uplaćuju sredstva i koji zatim sredstava prenosi na račune drugih korisnika, odnosno partnera u projektu.
12. Projektne aktivnosti su skup mjera koje provodi korisnik projekta kako bi se ostvario cilj projekta.
13. Povrat sredstava u državni proračun je povrat sredstava od korisnika projekta u državni proračun u slučaju utvrđenih neprihvatljivih troškova i/ili neutrošenih sredstava projekta ili raskida ugovora.
14. Povrat sredstava u proračun EU provode korisnici centraliziranih projekta i programska tijela nadležna za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji za programe kojima se podijeljeno upravlja u slučaju neprihvatljivih troškova i/ili neutrošenih sredstava utvrđenih tijekom provedbe programa i/ili po završetku programa.
15. Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava je ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obveze u provedbi projekta između korisnika projekta, programskog tijela nadležnog za ugovaranje i isplatu sredstava te programskog tijela nadležnog za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava.
16. Pojednostavljene mogućnosti obračuna troškova podrazumijevaju da se prihvatljivi troškovi izračunavaju prema unaprijed utvrđenoj metodi koja se temelji na ostvarenjima, rezultatima ili nekim drugim troškovima koji su unaprijed jasno utvrđeni upućivanjem na iznos po jedinici ili primjenom postotka (paušalne stope, jednokratni iznosi i standardna veličina jediničnih troškova.
17. Projekt je skup aktivnosti koje se provode na temelju ugovora ili odluke o dodjeli bespovratnih sredstava.
Način uplate EU sredstava od strane Europske komisije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
(1) Europska komisija uplaćuje EU sredstva u državni proračun za Mehanizam za opravak i otpornost i programe koji se provode kroz podijeljeno upravljanje kao:
(2) Europska komisija uplaćuje EU sredstva na račune korisnika projekta u slučaju kada korisnici projekta provode projekte iz centralizirano upravljanih programa kao:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II. PLANIRANJE I IZVRŠAVANJE EU SREDSTAVA
II. a. Planiranje i izvršavanje EU sredstava u državnom proračunu i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u državnom proračunu i financijskim planovima proračunskih korisnika državnog proračuna
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
(1) U državnom proračunu EU sredstva planiraju i izvršavaju:
(2) Ministarstvo financija u financijskom planu Glave 06 Ostali izdaci države planira i izvršava:
(3) Programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava u svojem financijskom planu planiraju i izvršavaju:
(4) Proračunski korisnik državnog proračuna koji je korisnik projekta i posluje preko vlastitog računa otvorenog u poslovnoj banci u svojem financijskom planu planira i izvršava:
(5) Proračunski korisnik državnog proračuna koji je korisnik projekta i posluje preko jedinstvenog računa državnog proračuna u svojem financijskom planu planira i izvršava:
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u financijskom planu izvanproračunskog korisnika državnog proračuna
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
(1) Izvanproračunski korisnik državnog proračuna kao korisnik projekta u svojem financijskom planu planira i izvršava:
Primjena modificiranog novčanog načela u planiranju i izvršavanju EU sredstava u državnom proračunu i financijskom planu proračunskog i izvanproračunskog korisnika državnog proračuna
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8.
(1) EU sredstva u državnom proračunu planiraju se i izvršavaju prema modificiranom novčanom načelu koje znači:
(2) Proračunski i izvanproračunski korisnici državnog proračuna u svojim financijskim planovima obvezni su u planiranju i izvršavanju EU sredstava primjenjivati točke 3., 4., 5., 6., 9., 11. i 12. iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Izvanproračunski korisnik državnog proračuna obvezan je u planiranju i izvršavanju EU sredstava primjenjivati i točke 1. i 2. iz stavka 1. ovoga članka ako se na račun izvanproračunskog korisnika sredstva uplaćuju izravno iz proračuna EU.
II. b. Planiranje i izvršavanje EU sredstava u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i financijskim planovima proračunskih korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
(1) Jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao korisnik projekta u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave planira i izvršava:
(2) Proračunski korisnik jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kao korisnik projekta u svojem financijskom planu planira i izvršava:
Planiranje i izvršavanje EU sredstava u financijskom planu izvanproračunskog korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
(1) Izvanproračunski korisnik jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kao korisnik projekta u svojem financijskom planu planira i izvršava:
Primjena modificiranog obračunskog načela u planiranju i izvršavanju EU sredstava u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i financijskim planovima proračunskih i izvanproračunskih korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
(1) EU sredstva u proračunu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave planiraju se i izvršavaju prema modificiranom obračunskom načelu koje znači:
(2) Proračunski i izvanproračunski korisnici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave obvezni su u svojim financijskim planovima prilikom planiranja i izvršavanja EU sredstava primjenjivati točke 1. do 7. ovoga članka.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III. IZVRŠAVANJE EU SREDSTAVA – SPECIFIČNOSTI
III. a. Plaćanje i pravdanje predujma
Utvrđivanje visine i način isplate predujma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
(1) Isplata i uvjeti za isplatu predujma utvrđuju se u pozivu za dodjelu bespovratnih sredstava.
(2) U slučaju kada se isplata predujma utvrđuje u pozivu za dodjelu bespovratnih sredstava, potrebno je predvidjeti instrument osiguranja povrata za subjekte izvan općeg proračuna.
(3) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava ili u Obavijesti/Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava utvrđuje visinu predujma koji će se isplatiti korisniku projekta i dinamiku isplate predujma u skladu s uvjetima iz poziva za dodjelu bespovratnih sredstava.
(4) Visina predujma utvrđuje se pravilima za pojedini EU program i/ili fond, a može se utvrditi u visini najviše do 40% bespovratnih sredstava vrijednosti projekta, ovisno o procjeni opravdanosti isplate predujma u skladu s kriterijima iz članka 13. ovoga Pravilnika.
(5) Iznimno od stavka 4. ovog članka, u slučaju:
(6) Iznimno od stavaka 4. i 5. ovoga članka, viši iznos predujma može se odrediti u opravdanim slučajevima, uz obrazloženje potrebe i u skladu s kriterijima iz članka 13. ovoga Pravilnika te uz prethodnu suglasnost Ministarstva financija.
(7) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava ili u Obavijesti/Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava može utvrditi mogućnost isplate predujma u više obroka, ovisno o specifičnostima i dinamici projektnih aktivnosti te trajanju projekta.
(8) Iznos ukupno isplaćenog predujma iz stavka 4. do 7. ovoga članka ne može biti viši od iznosa ukupno utvrđenog predujma u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava ili u Obavijesti / Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava.
Kriteriji za procjenu opravdanosti isplate predujma i za utvrđivanje dinamike isplate predujma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
(1) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava utvrđuje mogućnosti isplate predujma uzimajući u obzir sljedeće kriterije:
(2) Kriteriji u odnosu na pravni status korisnika projekta su sljedeći:
(3) Kriteriji u odnosu na specifičnost financiranog projekta uzimaju u obzir sljedeće:
(4) Kriteriji u odnosu na metodu plaćanja uzimaju u obzir sljedeće:
(5) Kriteriji u odnosu na fiskalni kapacitet, odnosno na financijsko stanje korisnika projekta uzimaju u obzir sljedeće:
(6) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava temeljem kriterija iz stavaka 2. do 5. ovoga članaka te na temelju uvida u plan nabave, plan dostave zahtjeva za nadoknadom sredstava i plan plaćanja odgovorno je za procjenu iznosa i dinamiku isplate predujama.
Isplata predujma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
(1) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava može isplatiti predujam korisniku projekta i/ili nositelju projekta kada su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:
Pravdanje predujma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
(1) Korisnik projekta primljeni predujam pravda kroz zahtjev za nadoknadom sredstava koji podnosi programskom tijelu nadležnom za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava.
(2) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava obvezno je pratiti dinamiku pravdanja predujma temeljem odobrenih zahtjeva za nadoknadom sredstava i uvidom u realizaciju planova nabave.
Povrat predujma
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
(1) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava i/ili Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava ukoliko utvrde da se predujam koristi nenamjenski, obavezno je zatražiti i ishoditi od korisnika projekta povrat isplaćenog iznosa predujma ili njegovog dijela koji je nenamjenski korišten.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, povrat za iznos nenamjenski potrošenog predujma može se izvršiti i prijebojem s dospjelim potraživanim iznosom prihvatljivih troškova.
(3) Ukoliko je isplaćen predujam, a korisnik projekta ne započne s provedbom projekta i u roku od 90 dana od dana primitka predujma ne nastanu troškovi povezani s provedbom projekta, programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava obvezno je odmah zahtijevati i ishoditi povrat isplaćenog predujma.
III.b. Nadoknada sredstva
Vrste nadoknade
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
(1) Korisnik projekta nadoknadu sredstava za bespovratna sredstva može zahtijevati po metodi nadoknade i/ili metodi plaćanja temeljem računa za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta.
(2) Korisnik projekta nadoknadu sredstava za bespovratna sredstva može zahtijevati na temelju obračunatih troškova kada je na projektu predviđena primjena pojednostavljene mogućnosti obračuna troškova kao što su paušalne stope, jednokratni iznosi i standardna veličina jediničnih troškova.
Metoda nadoknade
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
(a) Metoda nadoknade znači da korisnik projekta zahtijeva nadoknadu sredstava temeljem računa za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta koje je zaprimio i platio.
Metoda plaćanja
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
(1) Metoda plaćanja znači da korisnik projekta zahtijeva nadoknadu sredstava temeljem računa za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta, koje je zaprimio, ali nije još platio.
Zahtjev za nadoknadom sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
(1) Korisnik projekta priprema i podnosi zahtjev za nadoknadom sredstava programskom tijelu nadležnom za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava u formi propisanoj pravilima za pojedini EU program i/ili fond, kroz informacijski sustav za pojedini EU program.
(2) Uz zahtjev za nadoknadom sredstava po metodi nadoknade, korisnik projekta prilaže prateću dokumentaciju koja uključuje plaćene račune za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta, dokaze o plaćanju i ostalu prateću dokumentaciju kroz informacijski sustav za pojedini EU program.
(3) Uz zahtjev za nadoknadom sredstava po metodi plaćanja, korisnik projekta prilaže prateću dokumentaciju koja uključuje zaprimljene, neplaćene račune za isporučenu robu, radove, usluge i ostale troškove u vezi provedbe projekta, ostalu prateću dokumentaciju, a nakon izvršenog plaćanja računa dostavlja dokaze o plaćanju kroz informacijski sustav za pojedini EU program.
Kontrola i isplata odobrenih zahtjeva za nadoknadom sredstava
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
(1) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava obavlja kontrolu zahtjeva za nadoknadom sredstava, provjerava i odobrava iznos prihvatljivih troškova putem informacijskog sustava za pojedini EU program.
(2) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava na temelju dostavljenog zahtjeva za plaćanje od strane programskog tijela za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava, priprema nalog za plaćanje i provodi plaćanje prema korisniku projekta, subjektu unutar općeg proračuna koji posluje preko vlastitog računa otvorenog u poslovnoj banci i korisniku projekta, subjektu izvan općeg proračuna. Ukoliko je primjenjivo, prilikom izračuna iznosa za isplatu, pravda se prethodno isplaćeni predujam.
(3) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava, odobren zahtjev za nadoknadom sredstava za projekt koje provodi korisnik projekta unutar općeg proračuna koji posluje preko jedinstvenog računa proračuna potvrđuje u informacijskom sustavu za pojedini EU programa da su sredstva isplaćena.
Zahtjev za plaćanje Europskoj komisiji
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
(1) Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji temeljem odobrenih i plaćenih zahtjeva za nadoknadom sredstava, priprema zahtjev za plaćanje Europskoj komisiji uz prateću dokumentaciju u informacijskom sustavu za pojedini EU program.
(2) Zahtjev za plaćanje podnosi se Europskoj komisiji u skladu s pravilima za pojedini EU program i/ili fond.
(3) Zahtjev za plaćanje bespovratnih sredstava i zajma iz Mehanizma za oporavak i otpornost priprema programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje na temelju ostvarenih pokazatelja za pojedinu tranšu.
(4) Poslani zahtjevi za plaćanje čuvaju se u informacijskom sustavu za pojedini EU program.
(5) Programska tijela nadležna za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji dostavljaju informaciju o poslanom zahtjevu za plaćanje Ministarstvu financija u roku od 5 dana od dana slanja.
III. c. Povrat sredstava
Povrat sredstava od korisnika projekta u državni proračun
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
(1) Povrat sredstava u državni proračun od strane korisnika projekta zahtijeva se u slučaju:
(2) Neprihvatljive troškove na razini pojedinog projekta mogu utvrditi:
(3) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava donosi Odluku o povratu sredstava u državni proračun i o tome obavještava korisnika projekta u skladu s pravilima za pojedini EU program i/ili fond.
(4) Korisnik projekta u obvezi je izvršiti povrat sredstava u državni proračun na način i u rokovima određenim Odlukom iz stavka 3. ovoga članka.
Način povrata sredstava u državni proračun
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
(1) Korisnik projekta koji posluje preko vlastitog računa otvorenog u poslovnoj banci povrat sredstava može izvršiti:
(2) Prijeboj iz stavka 1. ovoga članka može se provesti ako je provedba projekta u tijeku te se za iznos neprihvatljivog troška umanjuje iznos sljedeće isplate korisniku projekta na istom i/ili drugom projektu na način da se iznos neprihvatljivog troška prebija s potraživanim iznosom prihvatljivog troška po odobrenom zahtjevu za nadoknadom sredstava.
(3) U slučaju raskida ugovora i kada su neprihvatljivi troškovi utvrđeni nakon završetka projekta ili iznos za povrat nije moguće u cijelosti podmiriti prijebojem iz stavka 2. ovoga članka, korisnik projekta iz stavka 1. ovoga članka sredstva vraća uplatom u državni proračun.
(4) Korisnik projekta za utvrđene neprihvatljive troškove u slučaju kada su neprihvatljivi troškovi utvrđeni u istoj godini kada su i nastali rashodi za te troškove za iznos neprihvatljivog troška stornira rashode evidentirane na izvoru financiranja za EU sredstava i evidentira na izvoru financiranja vlastiti prihodi i/ili opći prihodi i primici. Za izvršen povrat sredstava stornira prihode od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava u slučaju da su prihodi priznati te evidentira ispravak vrijednosti potraživanja i umanjenje obračunatih prihoda od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava.
(5) Korisnik projekta u slučaju kada su neprihvatljivi troškovi utvrđeni u godini nakon godine u kojoj su nastali rashodi za te troškove za iznos utvrđenih neprihvatljivih troškova evidentira ostale nespomenute rashode na posebnoj aktivnosti na izvoru financiranja vlastiti prihodi i/ili opći prihodi i primici, a u slučaju da prihodi nisu priznati provodi ispravak vrijednosti potraživanja i umanjenje obračunatih prihoda od pomoći temeljem prijenosa EU sredstava.
(6) Sredstava na ime neprihvatljivih troškova utvrđenih u godini nakon godine u kojoj su nastali rashodi za te troškove, a koje su jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, proračunski i izvanproračunski korisnici u obvezi uplatiti u državni proračun neovisno o načinu (prijeboj ili uplata), izvršavaju se na teret posebne aktivnosti unutar proračuna, odnosno financijskog plana.
(7) Sredstava iz stavka 6. ovoga članka proračunski korisnik državnog proračuna osigurava iz izvora financiranja vlastiti prihodi.
(8) Iznimno od stavka 7. ovoga članka ako proračunski korisnik nema vlastitih prihoda ili su vlastiti prihodi nedostani za podmirenje neprihvatljivih troškova, nedostatni dio sredstava iz stavka 6. ovoga članka će se tijekom godine osigurati preraspodjelama bez ograničenja iz izvora financiranja opći prihodi i primici unutar financijskog plana istog razdjela organizacijske klasifikacije na temelju Odluke Vlade koju predlaže nadležni čelnik razdjela organizacijske klasifikacije uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(9) Korisnik projekta koji posluje preko jedinstvenog računa državnog proračuna povrat sredstava temeljem Odluke o povratu sredstava izvršit će zatvaranjem potraživanja za vlastite prihode uplaćene na jedinstveni račun državnog proračuna za iznos neprihvatljivog troška, a državni proračun zatvorit će svoju obvezu za tuđe prihode uplaćene na jedinstveni račun državnog proračuna.
(10) Korisnik projekta iz stavka 9. ovoga članka u slučaju da nema otvorenih potraživanja za vlastite prihode uplaćene na jedinstveni račun državnog proračuna, sredstava za podmirenje neprihvatljivih troškova osigurat će sukladno stavku 8. ovoga članka.
(11) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava dužno je pratiti izvršavanje Odluke o povrata sredstava od strane korisnika projekta i u slučaju da se predmetna Odluka ne poštuje poduzeti propisane mjere za povrat sredstava u skladu s pravilima za pojedini EU program i/ili fond.
Povrat sredstva u proračun EU
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 25.
(1) Povrat sredstava u proračun EU provode korisnici centraliziranih projekta i programska tijela nadležna za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji za programe kojima se podijeljeno upravlja u slučaju neprihvatljivih troškova i/ili neutrošenih sredstava utvrđenih tijekom provedbe programa i/ili po završetku programa.
(2) Povrat sredstva iz stavka 1. ovog članka provodi se prijebojem odnosno umanjenjem potraživanog iznosa prilikom slanja zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji ili uplatom u EU proračun na temelju zaprimljenog zahtjeva za uplatu nadležnih tijela Europske komisije.
(3) Sredstava na ime neprihvatljivih troškova u projektima koji su financirani EU sredstvima, a koja su proračunski korisnici državnog proračuna dužni uplatiti u proračun EU na temelju zahtjeva za uplatu nadležnih tijela EU, izvršavaju se na teret posebne aktivnosti unutar financijskog plana proračunskog korisnika.
(4) Za sredstva iz stavka 3. ovoga članka proračunski korisnik državnog proračuna može naknadno utvrditi aktivnosti i stavke unutar svog financijskog plana, uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(5) Sredstva iz stavka 3. ovoga članka proračunski korisnik državnog proračuna osigurava iz izvora financiranja vlastiti prihodi.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka ako proračunski korisnik državnog proračuna nema vlastitih prihoda ili su mu vlastiti prihodi nedostatni za podmirenje neprihvatljivih troškova, nedostatni dio sredstava iz stavka 3. ovoga članka će se tijekom proračunske godine osigurati preraspodjelom bez ograničenja iz izvora financiranja opći prihodi i primici unutar financijskog plana istog razdjela organizacijske klasifikacije, na temelju odluke Vlade koju predlaže nadležni čelnik razdjela organizacijske klasifikacije uz prethodnu suglasnost ministra financija.
(7) Odredbe iz stavka 3. i 4. ovoga članka na odgovarajući način primjenjuju se na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i izvanproračunske korisnike.
(8) U slučaju kada je potrebno uplatiti sredstva u EU proračun za centralizirane projekte koji se financiraju iz centraliziranih programa, sredstva planiraju i izvršavaju korisnici projekata s pozicija svog financijskog plana.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
IV. EVIDENTIRANJE
Informacijski sustavi i računovodstvene evidencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 26.
(1) Podaci o dodjeli i korištenju EU sredstava te povratima sredstava evidentiraju se u:
Informacijski sustav za pojedini EU program
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 27.
(1) Informacijski sustav za pojedini EU program je sustav koji uspostavlja programsko tijelo nadležno za upravljanje programom, a koji zajednički koriste:
(2) Informacijski sustav za pojedini EU program iz stavka 1. ovoga članka podržava sve procese u korištenju sredstava EU od dodjele bespovratnih sredstava, ugovaranja, zahtjeva za nadoknadom sredstava, povrata sredstava, isplate sredstava, pripreme zahtjeva za plaćanje i financijskih izvještaja prema Europskoj komisiji, a prema propisima Europske unije za pojedini fond.
Evidentiranje podataka u informacijskom sustavu za pojedini EU program
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 28.
(1) Programsko tijelo nadležno za ugovaranje i isplatu sredstava kroz informacijski sustav za pojedini EU program unosi:
(2) Programsko tijelo nadležno za provjeru zahtjeva za nadoknadom sredstava kroz informacijski sustav za EU programe:
(3) Programsko tijelo nadležno za slanje zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji kroz informacijski sustav za pojedini EU program:
(4) Korisnik projekta kroz informacijski sustav za pojedini EU program:
(5) Dokumenti iz stavaka 1. do 4. ovog članka čuvaju se u informacijskom sustavu za pojedini EU program.
Računovodstvene evidencije
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 29.
(1) Korisnici projekta koji su subjekti unutar općeg proračuna u svojim računovodstvenim evidencijama obvezni su osigurati:
a) izvanbilančne evidencije
b) bilančne evidencije
(2) Programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava u svojim računovodstvenim evidencijama obvezni su osigurati:
a) izvanbilančne evidencije
b) bilančne evidencije
(3) Ministarstvo financija u računovodstvenim evidencijama Glavne knjige Državnog proračuna obvezno je osigurati:
a) izvanbilančne evidencije
b) bilančne evidencije
(4) Računovodstvene evidencije iz ovog članka provode se primjenom modificiranog računovodstvenog načela nastanka događaja u skladu s odredbama Pravilnika koji uređuje proračunsko računovodstvo.
(5) Ministar financija uputom detaljnije uređuje pravila i način računovodstvenih evidencija EU sredstava i primjene proračunskih klasifikacija kod korisnika projekta koji su subjekti unutar općeg proračuna, programskih tijela nadležnih za ugovaranje i isplatu sredstava te Ministarstva financija.
(6) Ministar financija uputom određuje oznake izvora financiranja za EU sredstava koje su obveznici primjene ovog Pravilnika u obvezi primjenjivati u planiranju i izvršavanju proračuna i financijskog plana te u računovodstvenim evidencijama i financijskom izvještavanju o EU sredstvima.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
V. IZVJEŠTAVANJE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 30.
(1) Izvještaji o korištenju sredstva EU obuhvaćaju informacije o napretku u provedbi projekata i programa i financijskim pokazateljima.
(2) Izvještaj o korištenju sredstava Europske unije državnog proračuna sadrži podatke o evidentiranim prihodima i primicima te rashodima i izdacima iz fondova Europske unije za proračunsku godinu po fondovima Europske unije, stanje potraživanja iz fondova Europske unije i stanje obveza za primljene predujmove iz fondova Europske unije na kraju proračunske godine.
(3) Izvještaj o korištenju sredstava fondova Europske unije jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sadrži podatke o evidentiranim prihodima i primicima te rashodima i izdacima iz fondova Europske unije za proračunsku godinu po fondovima Europske unije i stanje obveza i potraživanja po sredstvima iz fondova Europske unije na kraju proračunske godine.
(4) Izvještaj o korištenju sredstava fondova Europske unije proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna i proračunskih i izvanproračunskih korisnika proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave sadrži podatke o evidentiranim prihodima i primicima te rashodima i izdacima iz fondova Europske unije za proračunsku godinu po fondovima Europske unije i stanje obveza za primljene predujmove iz fondova Europske unije na kraju proračunske godine.
(5) Izvještaji iz stavka 2., 3. i 4. pripremaju se u skladu s propisima kojima se utvrđuje polugodišnje i godišnje izvještavanje o izvršavanju proračuna i financijskog plana.
(6) Ministarstvo financija, programska tijela za ugovaranje i isplatu sredstava te korisnici projekta iz općeg proračuna o korištenju sredstva EU izvještavaju u skladu s propisima kojima se uređuje financijsko izvještavanje u sustavu proračunskog računovodstva.
Suradnja ustrojstvenih jedinica za financije i računovodstvo i ustrojstvenih jedinica za provedbu EU projekata
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 31.
(1) Programska tijela nadležna za ugovaranje i isplatu sredstava te korisnici projekata koji su subjekti unutar općeg proračuna obvezni su osigurati koordinirani rad svojih unutarnjih ustrojstvenih jedinica za financije i računovodstvo s ustrojstvenim jedinicama koje provode EU projekte.
(2) Ustrojstvene jedinice za financije i računovodstvo moraju biti upoznate s financijskim uvjetima iz ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava i/ili Obavijesti/Odluka o dodjeli bespovratnih sredstava te podacima tko dodjeljuje sredstva, iz kojeg programa, ukupan iznos sredstava projekta, postotak nacionalnog sufinanciranja, iznos sredstava koji se prenosi partnerima u projektu, gdje je primjenjivo, stavke rashoda iz proračuna projekta, vremenski plan provedbe pojedinih aktivnosti u projektu iz kojih nastaju rashodi, iznosi prihvatljivih i neprihvatljivih troškova i druge podatke po potrebi.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 32.
(1) Odredbe ovog Pravilnika primjenjuju se prilikom planiranja i izvršavanja, povrata sredstava, evidentiranja i izvještavanja o sredstvima Europske unije za programsko razdoblje 2021. – 2027.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u proračunskim procesima koji su povezani s izradom i donošenjem proračuna i financijskih planova za 2025. godinu i projekcija za 2026. i 2027. godinu i nadalje.
(3) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u knjigovodstvenim evidencijama od 1. siječnja 2025.
(4) Ministar financija upute iz članka 29. stavka 4. i 5. donosi u roku 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 33.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu prvog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija