Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Kontinuirani razvoj tehnoloških inovacija na tržištu igara na sreću, ekspanzija priređivanja igara na sreću putem interneta, znatno veća dostupnost igara na sreću koju prati porast ponašajne ovisnosti o igrama na sreću, ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije igara na sreću s promjenama na tržištu igara na sreću i posljedicama razvoja igara na sreću na društvo u cjelini.
2.2.
Izvor podataka:
Članak 13. stavak 1., članak 32. stavak 1., članak 49. članka 60. i članak 67. i članak 72. stavak 1. Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22.).
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Smanjenje dostupnosti igara na sreću radi zaštite maloljetnika i ranjivih skupina od igara na sreću, sprječavanje razvoja ovisnosti o igrama na sreću i smanjivanje negativnih posljedica povećane incidencije ovisnosti o igrama na sreću u društvu.
3.2.
Opis svrhe propisa
Regulacija novih mjera društveno odgovornog priređivanja (ograničavanje oglašavanja igara na sreću u medijima, zabrana oglašavanja na javno vidljivim površinama, identifikacija igrača, provedba isključenja igrača kod svih priređivača igara na sreću)
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno mijenjati odredbe kojima je propisano društveno odgovorno priređivanje igara na sreću. Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
1. Smanjiti dostupnost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama (osobama u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću) na način da se ograniči vremensko oglašavanje u elektroničkim medijima i publikacijama, zabrani oglašavanje na javno vidljivim površinama i smanji vanjska vidljivost prostora za igre na sreću.
2. Smanjiti ovisnost o igrama na sreću i posljedice povećanja incidencije ovisnosti o igrama na sreću u društvu implementacijom novih mjera društveno odgovornog priređivanja (obvezna identifikacija svih igrača u zemaljskim poslovnicama, ujednačavanje postupka isključenja igrača i uspostava registra isključenih igrača,oduzimanje prava priređivanja igara na sreću zbog neprovođenja mjera društveno odgovornog priređivanja).
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- zaštita potrošača od negativnih posljedica prekomjernog igranja
- smanjenje društveno ekonomskih troškova razvoja ponašajne ovisnosti o igrama na sreću
- smanjenje troškova priređivača za oglašavanje igara na sreću u medijima i na javnim površinama
- smanjenje prihoda od oglašavanja igara na sreću elektroničkim medijima i publikacijama, tiskanim medijima te ostalim pružateljima usluga oglašavanja
- smanjenje prihoda od oglašavanja igara na sreću na javnim površinama jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Građani – maloljetnici i ranjive skupine (osobe u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću)
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Priređivačima igara na sreću mijenjaju se pravila po kojima posluju u dijelu oglašavanja, koje neće imati značajnih utjecaja na njihove financijske rezultate poslovanja.
Ograničavanje oglašavanja igara na sreću u medijima i na javnim površinama, utjecat će na prihode pružatelja usluga oglašavanja u elektroničkim medijima i publikacijama, tiskanim medijima te tijela jedinica lokalne i područne samouprave.
Reguliranjem novih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću, osobito u dijelu zabrane i ograničavanja oglašavanja, smanjit će se dostupnost i vidljivost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama (osobama u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću) koji neće biti izravno izloženi oglašavanju igara na sreću, smanjit će se poticanje igrača na sudjelovanje u igrama na sreću, a time smanjiti incidencija ovisnosti o igrama na sreću i njene negativne posljedice na život pojedinca i društvo u cjelini.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci: Smanjenje dostupnosti i vidljivost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama i smanjenje poticanja igrača na sudjelovanje u igrama na sreću utjecat će na smanjenje incidencije ovisnosti o igrama na sreću te posljedično smanjenje troškova liječenja ovisnika.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Smanjenje dostupnosti i vidljivost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama (osobama u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću) i smanjenje poticanja igrača na sudjelovanje u igrama na sreću, rezultirat će smanjenjem incidencije ovisnosti o igrama na sreću, a time i smanjenjem troškova liječenja ovisnika i doprinijeti uspostavi kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
Zaključno naglašavamo da je javni interes smanjivanja ovisnosti i dobrobit ciljane skupine građana pretežit u odnosu na poslovanje priređivača igara na sreću.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, ministar financija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRILOG 4.:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
1.
OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.
UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Kontinuirani razvoj tehnoloških inovacija na tržištu igara na sreću, ekspanzija priređivanja igara na sreću putem interneta, znatno veća dostupnost igara na sreću koju prati porast ponašajne ovisnosti o igrama na sreću, ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije igara na sreću s promjenama na tržištu igara na sreću i posljedicama razvoja igara na sreću na društvo u cjelini .
2.2.
Izvor podataka:
Članak 13. stavak 1., članak 32. stavak 1., članak 49. članka 60. i članak 67. i članak 72. stavak 1. Zakona o igrama na sreću („Narodne novine“, br. 87/09., 35/13., 158/13., 41/14., 143/14., 114/22.).
3.
UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Smanjenje dostupnosti igara na sreću radi zaštite maloljetnika i ranjivih skupina od igara na sreću, sprječavanje razvoja ovisnosti o igrama na sreću i smanjivanje negativnih posljedica povećane incidencije ovisnosti o igrama na sreću u društvu.
3.2.
Opis svrhe propisa
Regulacija novih mjera društveno odgovornog priređivanja (ograničavanje oglašavanja igara na sreću u medijima, zabrana oglašavanja na javno vidljivim površinama, identifikacija igrača, provedba isključenja igrača kod svih priređivača igara na sreću)
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići ostvaruje se isključivo normativnim rješenjem, budući da je potrebno mijenjati odredbe kojima je propisano društveno odgovorno priređivanje igara na sreću. Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
4.
UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
1. Smanjiti dostupnost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama (osobama u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću) na način da se ograniči vremensko oglašavanje u elektroničkim medijima i publikacijama, zabrani oglašavanje na javno vidljivim površinama i smanji vanjska vidljivost prostora za igre na sreću.
2. Smanjiti ovisnost o igrama na sreću i posljedice povećanja incidencije ovisnosti o igrama na sreću u društvu implementacijom novih mjera društveno odgovornog priređivanja ( obvezna identifikacija svih igrača u zemaljskim poslovnicama, ujednačavanje postupka isključenja igrača i uspostava registra isključenih igrača, oduzimanje prava priređivanja igara na sreću zbog neprovođenja mjera društveno odgovornog priređivanja) .
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
- zaštita potrošača od negativnih posljedica prekomjernog igranja
- smanjenje društveno ekonomskih troškova razvoja ponašajne ovisnosti o igrama na sreću
- smanjenje troškova priređivača za oglašavanje igara na sreću u medijima i na javnim površinama
- smanjenje prihoda od oglašavanja igara na sreću elektroničkim medijima i publikacijama, tiskanim medijima te ostalim pružateljima usluga oglašavanja
- smanjenje prihoda od oglašavanja igara na sreću na javnim površinama jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave .
Priređivači – ukupno 55 društava
Poslovni subjekti (elektronički mediji i elektroničke publikacije, tiskani mediji, pružatelji usluga oglašavanja)
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Građani – maloljetnici i ranjive skupine ( osobe u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću)
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.
ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Priređivačima igara na sreću mijenjaju se pravila po kojima posluju u dijelu oglašavanja, koje neće imati značajnih utjecaja na njihove financijske rezultate poslovanja.
Ograničavanje oglašavanja igara na sreću u medijima i na javnim površinama, utjecat će na prihode pružatelja usluga oglašavanja u elektroničkim medijima i publikacijama, tiskanim medijima te tijela jedinica lokalne i područne samouprave.
Reguliranjem novih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću, osobito u dijelu zabrane i ograničavanja oglašavanja, smanjit će se dostupnost i vidljivost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama (osobama u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću) koji neće biti izravno izloženi oglašavanju igara na sreću, smanjit će se poticanje igrača na sudjelovanje u igrama na sreću, a time smanjiti incidencija ovisnosti o igrama na sreću i njene negativne posljedice na život pojedinca i društvo u cjelini.
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
6.
SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.
ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci: Smanjenje dostupnosti i vidljivost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama i smanjenje poticanja igrača na sudjelovanje u igrama na sreću utjecat će na smanjenje incidencije ovisnosti o igrama na sreću te posljedično smanjenje troškova liječenja ovisnika.
Negativni učinci:
Nisu utvrđeni značajniji negativni učinci.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Smanjenje dostupnosti i vidljivost igara na sreću maloljetnicima i ranjivim skupinama (osobama u riziku od razvoja ovisnosti o igrama na sreću) i smanjenje poticanja igrača na sudjelovanje u igrama na sreću, rezultirat će smanjenjem incidencije ovisnosti o igrama na sreću, a time i smanjenjem troškova liječenja ovisnika i doprinijeti uspostavi kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
Zaključno naglašavamo da je javni interes smanjivanja ovisnosti i dobrobit ciljane skupine građana pretežit u odnosu na poslovanje priređivača igara na sreću.
8.
PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9.
OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, ministar financija
Datum: 13. ožujak 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija