Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU/ TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU / TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO.
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU / TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO iz točke I. ove Odluke.
III.
Početkom primjene ove Odluke stavlja se izvan snage:
-Nastavni plan i okvirni program za zanimanje Tehničar za elektroenergetiku (040204) koji je donesen Odlukom o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme sadržane u Popisu planova i programa obrazovanja (KLASA: 602-03/96-01/1170; URBROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996. godine)
-Nastavni plan i okvirni program za zanimanje Elektrotehničar (040104) koji je donesen Odlukom o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme sadržane u Popisu planova i programa obrazovanja (KLASA: 602-03/96-01/1170; URBROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996. godine)
-Nastavni plan i okvirni program za zanimanje Tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom (041104) koji je donesen Odlukom o programu za stjecanje srednje stručne spreme u području rada elektrotehnika (KLASA: 602-03/05-05/0015; URBROJ: 0533-09-05-02 od 11. ožujka 2005. godine).
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, a primjenjuje se od školske godine 2025./2026. za učenike prvoga razreda srednje škole.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
STRUKOVNI KURIKUL
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU/
TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU
nije lektorirano
Zagreb, rujan 2023.
Popis kratica
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
HZZ – Hrvatski zavod za zapošljavanje
PDV – porez na dodanu vrijednost
CAD – program za projektiranje i vizualizaciju
A/D – analogno-digitalno
D/A – digitalno-analogno
AC – izmjenično
DC – istosmjerno
IKT – informacijska i komunikacijska tehnologija
RH – Republika Hrvatska
PLC – programirljivi logički upravljač
A4 – oznaka za veličinu papira
A3 – oznaka za veličinu papira
LED – svjetleća dioda
BCD – binarno kodirani decimalni broj
ASCII – kodirani znak
RLC – spoj otpornika, zavojnice i kondenzatora
RC – spoj otpornika i kondenzatora
RL – spoj otpornika i zavojnice
CR – spoj kondenzatora i otpornika
LR – spoj zavojnice i otpornika
CR – spoj kondenzatora i otpornika
RCD – uređaj/sklopka za preostalu struju
SCADA - računalni sustav za nadzor, mjerenje i upravljanje industrijskim sustavima
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU
Sektor
Elektrotehnika i računarstvo
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja
Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku/Tehničarka za elektroenergetiku
Kvalifikacije koja se stječu završetkom obrazovanja
Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku/Tehničarka za električne strojeve i elektroenergetiku
Razina kvalifikacije prema HKO-u
4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)
243 CSVET
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)
4. ciklus
5. ciklus
62 CSVET
181 CSVET
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul
Popis standarda zanimanja
Popis standarda kvalifikacija
Sektorski kurikul
Elektroenergetski tehničar
Tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom
Tehničar za elektroenergetiku
Tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom
Elektrotehnika i računarstvo
Uvjeti za upis strukovnog kurikula / programa obrazovanja
Kvalifikacija na 1. razini HKO-a
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa strukovnog obrazovanja)
Ukupno radno opterećenje za stjecanje kvalifikacije je 243 CSVET bodova, od čega je 141 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 102 boda iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa
Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020).
U drugi, treći odnosno četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja/modula u prvom, drugom odnosno trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja/modula u četvrtom razredu.
Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku usmjereno je na:
-ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad
-razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama
-razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika.
Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja te redovito pohađanje svih oblika nastave.
Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja te da prihvati odgovornost za ostvarivanje ishoda učenja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja u skladu sa stvarnim potrebama tržišta rada. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije primjereno svojim mogućnostima i darovitosti.
Horizontalna prohodnost (preporuke)
Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku na razini su 4 te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Učenici koji upišu program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 4.2 u obrazovnom sektoru elektrotehnike imaju isti ili gotovo isti sadržaj prvog razreda te određene sadržaje drugog, trećeg i četvrtog razreda. Na takav način omogućena je prohodnost u drugu kvalifikaciju iste razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Strukovni kurikul Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku omogućuje stjecanje kompetencija iz dva područja rada: elektorenergetike i električnih strojeva. Ovisno o željama učenika, potrebama lokalne zajednice ili mogućnostima škole, učenici mogu izabrati jednu od ponuđenih izbornosti. Unutar izabrane izbornosti, ponuđeni su dodatni izborni blokovi u ukupnom obujmu od 15 CSVET bodova čime je dodatno omogućeno produbljivanja znanja i vještina u specifičnim područjima rada.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)
Učenici koji završe program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacija viših razina (5, 6 i 7) ne samo u sektoru Elektrotehnika i računarstvo. Također, mogu nastaviti usavršavati svoje vještine i kompetencije raznim oblicima neformalnog i informalnog učenja u području elektrotehnike, elektronike i elektroenergetike.
Vertikalna prohodnost omogućuje učenicima da se razvijaju u svojoj karijeri, napreduju u sektoru te postignu viši profesionalni status. Također, pruža fleksibilnost u odabiru karijernih putova te omogućuje učenicima da se usmjere prema specifičnim interesima ili potrebama svijeta rada čime se promovira kontinuirano učenje i profesionalni napredak.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikula
Učenje temeljeno na radu provodi se u dva oblika, odnosno integrirano u strukovni kurikul radom na situacijskoj i problemskoj nastavi u školskim specijaliziranim prostorima (simuliranim objektima) i učenjem na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti.
Preporučuje se najmanje 24 CSVET bodova ostvariti kroz učenje na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu u kontroliranim uvjetima uz mentora i/ili nastavnika. Rad na radnome mjestu ili u Regionalnom centru kompetentnosti dio je programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja koji vodi do formalne kvalifikacije.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula
Materijalni uvjeti:
-standardna učionica s računalom i osiguranim pristupom internetu te oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno)
-specijalizirane učionice/praktikumi s odgovarajućom opremom za izvođenje specifičnih vježbi iz elektroenergetike, elektrotehnike, elektronike i radnih situacija.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te uvjeti za ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20)
Učenici će moći:
a.analizirati i objasniti tehničko-tehnološku dokumentaciju u elektrotehnici
b.osmisliti električnu shemu novog i unaprijediti električnu shemu postojećeg jednostavnijeg upravljačkog ormara koristeći odgovarajući računalni program
c.ispitati i spojiti razvodni / upravljački ormar
d.ispitati električne veličine i ispravnost mehaničkih dijelova elektromotora te otkloniti utvrđene kvarove
e.ispitati funkcionalnost i ispravnost elemenata novog ili postojećeg upravljačkog ormara elektromotornog pogona te otkloniti utvrđene kvarove
f.ispitati funkcionalnost sustava za automatsko upravljanje elektromotornih pogona te otkloniti utvrđene kvarove
h.unositi i ugoditi parametre upravljačkih uređaja i elemenata automatskih sustava elektromotornih pogona
i.nadzirati sustav za automatsko upravljanje elektromotornih pogona primjenom računala
j.ispitati funkcionalnost izrađenog upravljačkog programa računalnom simulacijom
k.rukovati instrumentima za elektronička mjerenja
l.odabrati potrebni materijal za izradu elektroenergetskih postrojenja, opreme i uređaja prema zadanim uvjetima i standardima
m.koristiti računalne programe u izradi tehničke dokumentacije za analizu rada elektroenergetskih postrojenja
n.koristiti znanja potrebna za provođenje postupaka pretvorbe električne energije u rasklopnim postrojenjima i trafostanicama
o.montirati električne mreže i vodove prema zadanim projektnim zadacima
p.zamijeniti dijelove električnih generatora, energetskih transformatora i agregata
q.upravljati radom elektroenergetske opreme za prikupljanje i pretvorbu električne energije iz obnovljivih izvora energije
r.ispitati i održavati električne generatore, energetske transformatore i agregate
s.ugraditi elektroinstalacije i osposobiti ih za rad
t.provesti postupke zaštite od utjecaja visokog napona i opasnih tvari
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula
Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Mogu se provoditi u kombinaciji:
-hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika
-unutarnjeg vrednovanja koje se provodi u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja, a provode ga nastavnici i mentori te učenici kroz samovrednovanje svoj rada.
Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podaci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti te komunikacije i suradnje. Potrebno je koristiti različite pristupe vrednovanju kako bi se dobila raznolika slika napretka učenička.
U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikula mogu se primijeniti sljedeće aktivnosti:
-istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja, komunikaciji s nastavnicima kako bi se spoznalo o zadovoljstvu učenika i njihovim potrebama
-istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci
-analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja
-analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.
Nastavnici pomoću ankete mogu procjenjivati svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene mogu se osobito odnositi na:
-uvjete održavanja nastave i radnog procesa kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti
-stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom
-uspješnost ostvarenja ishoda učenja
-utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja
-redovitost pohađanja nastave
-aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja.
Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima može se dobiti pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnici uvid u procjenu kvalitete svoga rada.
Potrebno je i održavati uspješnu suradnju s roditeljima i skrbnicima kako bi ih se informiralo o napretku njihove djece te kako bi se dobile njihove povratne informacije i podrška. Važan segment praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula je i ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika kako bi se dobile povratne informacije o njihovoj pripremljenosti za svijet rada, nastavak obrazovanja i uspješnosti općenito.
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA
2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se temeljem Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta/modula u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
88 CSVET
36,21 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Osnove mehanike materijalne točke
Uvod u kinematiku
4
4
Uvod u dinamika
Rad, energija i snaga
Gravitacija
Obrada i spajanje materijala u elektrotehnici
Osnove zaštite na radu
7
4
Obrada i zbrinjavanje materijala
Spajanje materijala
Uvod u elektrotehniku
Elektricitet
8
4
Istosmjerni električni strujni krugovi
Elektromagnetizam i izmjenična struja
Uvod u informacijske i komunikacijske tehnologije
Osnove računalnog sustava i internet
4
4
Primjena uredskih aplikacija
Tehničko crtanje i dokumentiranje u elektrotehnici
Osnovna primjena normi u tehničkom crtanju
3
4
Osnovne geometrijske konstrukcije
Električni simboli i sheme
Uvod u elektroniku s primjenom
Sklopovi s diodama
11
4
Osnovni sklopovi s tranzistorima
Osnovni logički sklopovi
Primjena sklopova s diodama i tranzistorima
Osnove termodinamike
Termičke pojave i idealni plin
2
5
Termodinamički sustavi i procesi
Spajanje vodova i električne instalacije
Obrada i spajanje električnih vodova
6
5
Osnove električnih instalacija
Elektronika i digitalna tehnika
Sklopovi s tranzistorom
6
5
Sklopovi s operacijskim pojačalom
Složeni logički sklopovi
Izmjenični strujni krugovi
Izmjenični električni strujni krugovi i prijelazne pojave
4
5
Strujni krugovi trofazne izmjenične struje
Tehničko i poslovno upravljanje i komuniciranje
Tehničko i poslovno upravljanje
3
5
Poslovno i elektroničko komuniciranje
Programiranje i mikroupravljači
Osnove programiranja
6
5
Uvod u mikroupravljače
Razvojno okruženje za mikroupravljače
Zaštita i održavanje električnih instalacija
Zaštita električnih instalacija
5
5
Ispitivanje i održavanje električnih instalacija
Osnove mehanike fluida
Osnove mehanike fluida
1
5
Osnove harmonijskih titraja i valova
Mehaničko titranje i valovi
2
5
Elektromagnetsko titranje i valovi
Osnove automatike i regulacije
Osnove automatike i regulacije
2
5
Energetska elektronika
Komponente energetske elektronike
5
5
Ispravljači i izmjenjivači
Istosmjerni i izmjenični pretvarači
Osnove optike
Geometrijska optika
2
5
Valna optika
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
1
5
Uvod u modernu fiziku
Uvod u modernu fiziku
1
5
Poduzetništvo i marketing
Poduzetništvo i financijska pismenost
5
5
Primjena marketinga u malom poduzetništvu
* Nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
53
21,81 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Izborni moduli – ELEKTROENERGETIKA
Uvod u elektroenergetske sustave i zaštita
Uvod u elektroenergetske sustave
3
5
Zaštita u elektroenergetskim sustavima
Elektroenergetski sustav i energija
Elektrane
10
5
Obnovljivi izvori energije u primjeni
Električni strojevi i uređaji
Električne mreže
Elektroenergetska mreža
5
5
Osnove električnih rasklopnih postrojenja
Niskonaponske mreže
Ispitivanje i održavanje elektrana i električnih mreža
Ispitivanje i održavanje elektrana
10
5
Ispitivanje i održavanje električnih mreža
Automatizacija i upravljanje u elektroenergetskih sustavima
Automatizacija u elektroenergetskim sustavima
5
5
Upravljanje u elektroenergetskim sustavima
Pametni sustavi rasvjete
Osnove električne rasvjete
5
5
Pametni sustavi rasvjete
Učinkovitost i kontrola električne energije
Energetska učinkovitost
6
5
Pomoćni izvori električne energije
Kontrola kvalitete električne energije
Obnovljivi izvori energije u elektroenergetskom sustavu
Instalacija sustava sunčeve energije
9
5
Izborni blok 1
Priključenje obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sustav
Upravljanje obnovljivim izvorima energije
IoT i sustavi pametnih instalacija
Senzori i aktuatori
9
5
Izborni blok 2
Internet stvari (IoT)
Sustavi pametnih instalacija i upravljanje
Posebna elektroenergetska postrojenja
Industrijska elektroenergetska postrojenja
9
5
Izborni blok 3
Kogeneracijski sustavi
Elektroenergetske instalacije
Izborni moduli –ELEKTRIČNI STROJEVI S PRIMIJENJENIM RAČUNARSTVOM
Električni strojevi
Uvod u električne strojeve
3
5
Spajanje razvodnih i upravljačkih ormara
Spajanje razvodnih i upravljačkih ormara
2
5
Ispitivanje i zaštita električnih strojeva
Ispitivanje transformatora
13
5
Ispitivanje generatora
Ispitivanje elektromotora
Ispitivanje električnih instalacija u elektromotornim pogonima
Spajanje električnih instalacija u elektromotornim pogonima
Zaštita sustava elektromotornih pogona
Osnove elektroenergetskih sustava i obnovljivi izvori energije
Osnove elektroenergetskih sustava
5
5
Obnovljivi izvori energije u primjeni
Programiranje automatiziranih sustava
Osnove programiranja u programskom jeziku Python
5
5
Osnove programiranja PLC-a
Održavanje automatiziranih sustava
Implementacija sustava za automatsko upravljanje elektromotornih pogona
Održavanje sustava za automatsko upravljanje elektromotornih pogona
Upravljanje elektromotornim pogonom
Primjena PLC-a u elektromotornom pogonu
6
5
Primjena energetske elektronike u elektromotornom pogonu
Senzori i aktuatori
Senzori i aktuatori
2
5
Arhikektura IoT sustava
Arhikektura IoT sustava
2
5
Izborni blok 4
IoT sustavi u primjeni
Korisnička sučelja IoT sustava
7
5
Automatizirani IoT sustavi
Primjena IoT sustava
Osnove robotike
Osnove robotike
2
5
Izborni blok 5
Robotski sustavi
Programiranje i upravljanje robotskim sustavima
7
5
Mobilna robotika
Primjena robotskih sustava
* Nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
** Ponuđeni su izborni dijelovi/moduli iz područja elektroenergetike i električnih strojeva s primijenjenim računarstvom. Ovisno o željama učenika, potrebama lokalne zajednice ili mogućnostima škole, učenici mogu izabrati jednu od ponuđenih izbornosti. Unutar izabrane izbornosti, ponuđeni su dodatni izborni blokovi, svaki u ukupnom obujmu od 9 CSVET bodova. U četvrtom razredu, učenici su obvezni odabrati jedan izborni blok koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije.
3. RAZRADA MODULA
3.1 OBVEZNI STRUKOVNI DIO
1. RAZRED
NAZIV MODULA
OSNOVE MEHANIKE MATERIJALNE TOČKE
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Načini stjecanja skupova ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika
35 – 50 %
20 – 30 %
20 – 45 %
Status modula
(obvezni/izborni)
OBVEZNI
Cilj (opis) modula
Cilj modula je upoznati učenike s osnovama klasične mehanike. Učenici će se upoznati s različitim vrstama pravocrtnog gibanja, uključujući jednoliko i nejednoliko gibanje te naučiti kako ih opisati algebarski i grafički. Istražit će koncepte slobodnog pada, vertikalnog i horizontalnog hitca te gibanja po kružnici. Modul će također pokriti Newtonove zakone gibanja, različite vrste sila, impuls sile, količinu gibanja i zakon očuvanja količine gibanja. Učenici će se upoznati s konceptima rada sile, kinetičke i potencijalne energije, snage te zakonom očuvanja energije. Na kraju, modul će obuhvatiti Newtonov zakon gravitacije i Keplerove zakone.
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
MPT Osobni i socijalni razvoj
osr B.4. Domena: Ja i drugi
osr C.4. Domena: Ja i društvo
MPT Učiti kako učiti
uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama
uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem
uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje
MPT Zdravlje
zdr B.4. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje
MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
ikt A.4 Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a
ikt D.4. Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima. Zadaci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Školska specijalizirana učionica/praktikum fizike opremljen laboratorijskom opremom i potrebnim mjernim uređajima za mjerenje iz područja mehanike materijalne točke.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam:
Uvod u kinematiku, 1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Analizirati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Grafički prikazati nejednoliko pravocrtno gibanje
Grafički analizirati nejednoliko pravocrtno gibanje
Povezati slobodni pad s jednoliko ubrzanim gibanjem
Primijeniti jednoliko ubrzano gibanje na slobodni pad
Objasniti gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Analizirati gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Opisati vertikalni i horizontalni hitac
Primijeniti vertikalni i horizontalni hitac
Opisati jednoliko gibanje po kružnici
Objasniti jednoliko gibanje po kružnici
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
U okviru istraživačke nastave, koja je dominantan nastavni sustav, učenici rade u parovima ili manjim skupinama pod mentorstvom nastavnika. Fokus je na usvajanju znanja o fizikalnim veličinama za opisivanje različitih vrsta gibanja, uključujući složena i kružna gibanja. Nastava obuhvaća interpretaciju grafičkih prikaza gibanja (s-t, v-t, a-t), određivanje srednje i trenutačne brzine i akceleracije te primjenu algebarskih izraza za različita gibanja. Poseban naglasak stavlja se na analizu gibanja pomoću digitalnih alata. Ovim pristupom, učenici razvijaju odgovornost, socijalne i komunikacijske vještine te suradnički uče i rade u timu, stječući praktična i primjenjiva znanja o gibanju, s primjenom u svakodnevnom životu i potencijalnim radnim mjestima.
Nastavne cjeline/teme
Jednoliko gibanje po pravcu
Pravocrtna gibanja sa stalnom akceleracijom
Složena gibanja
Jednoliko gibanje po kružnici
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Zadatak: Kako biste poboljšali rad CNC glodalice, trebate analizirati gibanje glave stroja kada je u praznom hodu. Da biste analizirali gibanje, koristite jako precizno snimanje gibanja glave.
Analizom snimke gibanja glave CNC stroja dobili ste sljedeći x-t graf:
a) Na temelju x-t grafa opišite gibanje glave CNC stroja.
b) Što možete reći o gibanju glave CNC stroja u točkama A i B, prikazanim na x-t grafu?
c) Kolika je srednja brzina gibanja glave za to vrijeme?
d) Na temelju x-t grafa nacrtajte v-t graf gibanja glave CNC stroja.
Detaljnijom analizom snimke dobije se v-t graf gibanja glave CNC stroja:
NACRT
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije
TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU/
TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU
u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU / TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU / TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO iz točke I. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Početkom primjene ove Odluke stavlja se izvan snage:
- Nastavni plan i okvirni program za zanimanje Tehničar za elektroenergetiku (040204) koji je donesen Odlukom o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme sadržane u Popisu planova i programa obrazovanja (KLASA: 602-03/96-01/1170; URBROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996. godine)
- Nastavni plan i okvirni program za zanimanje Elektrotehničar (040104) koji je donesen Odlukom o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana i programa za stjecanje srednje stručne spreme sadržane u Popisu planova i programa obrazovanja (KLASA: 602-03/96-01/1170; URBROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996. godine)
- Nastavni plan i okvirni program za zanimanje Tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom (041104) koji je donesen Odlukom o programu za stjecanje srednje stručne spreme u području rada elektrotehnika (KLASA: 602-03/05-05/0015; URBROJ: 0533-09-05-02 od 11. ožujka 2005. godine).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, a primjenjuje se od školske godine 2025./2026. za učenike prvoga razreda srednje škole.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
STRUKOVNI KURIKUL
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
TEHNIČAR ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU/
TEHNIČARKA ZA ELEKTRIČNE STROJEVE I ELEKTROENERGETIKU
nije lektorirano
Zagreb, rujan 2023.
Popis kratica
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
HZZ – Hrvatski zavod za zapošljavanje
PDV – porez na dodanu vrijednost
CAD – program za projektiranje i vizualizaciju
A/D – analogno-digitalno
D/A – digitalno-analogno
AC – izmjenično
DC – istosmjerno
IKT – informacijska i komunikacijska tehnologija
RH – Republika Hrvatska
PLC – programirljivi logički upravljač
A4 – oznaka za veličinu papira
A3 – oznaka za veličinu papira
LED – svjetleća dioda
BCD – binarno kodirani decimalni broj
ASCII – kodirani znak
RLC – spoj otpornika, zavojnice i kondenzatora
RC – spoj otpornika i kondenzatora
RL – spoj otpornika i zavojnice
CR – spoj kondenzatora i otpornika
LR – spoj zavojnice i otpornika
CR – spoj kondenzatora i otpornika
RCD – uređaj/sklopka za preostalu struju
SCADA - računalni sustav za nadzor, mjerenje i upravljanje industrijskim sustavima
NN – nisko-naponsko
VN – visoko-naponsko
TT – sustav mreža niskog napona
TN – sustav mreža niskog napona
IT – sustav mreža niskog napona
HE - hidroelektrana
PID - proporcionalno–integralno–derivacijski regulator
SF6 – plin oznake SF6
IoT – internet stvari
SADRŽAJ
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKUL A
2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
3. RAZRADA MODULA
3.1 OBVEZNI STRUKOVNI DIO
1. RAZRED
OSNOVE MEHANIKE MATERIJALNE TOČKE
UVOD U INFORMACIJSKE I KOMUNIKACIJSKE TEHNOLOGIJE
OBRADA I SPAJANJE MATERIJALA U ELEKTROTEHNICI
TEHNIČKO CRTANJE I DOKUMENTIRANJE U ELEKTROTEHNICI
UVOD U ELEKTROTEHNIKU
UVOD U ELEKTRONIKU S PRIMJENOM
2. RAZRED
OSNOVE TERMODINAMIKE
ELEKTRONIKA I DIGITALNA TEHNIKA
IZMJENIČNI STRUJNI KRUGOVI
SPAJANJE VODOVA I ELEKTRIČNE INSTALACIJE
TEHNIČKO I POSLOVNO UPRAVLJANJE I KOMUNICIRANJE
PROGRAMIRANJE I MIKROUPRAVLJAČI
ZAŠTITA I ODRŽAVANJE ELEKTRIČNIH INSTALACIJA
3. RAZRED
OSNOVE MEHANIKE FLUIDA
OSNOVE HARMONIJSKIH TITRAJA I VALOVA
ENERGETSKA ELEKTRONIKA
OSNOVE AUTOMATIKE I REGULACIJE
4. RAZRED
OSNOVE OPTIKE
MJERLJIVA SVOJSTVA ZVUKA I SVJETLOSTI
UVOD U MODERNU FIZIKU
PODUZETNIŠTVO I MARKETING
3.2 IZBORNI MODULI – ELEKTROENERGETIKA
2. RAZRED
UVOD U ELEKTROENERGETSKE SUSTAVE I ZAŠTITA
3. RAZRED
ELEKTROENERGETSKI SUSTAVI I ENERGIJA
ELEKTRIČNE MREŽE
ISPITIVANJE I ODRŽAVANJE ELEKTRANA I ELEKTRIČNIH MREŽA
4. RAZRED
AUTOMATIZACIJA I UPRAVLJANJE U ELEKTROENERGETSKIH SUSTAVIMA
PAMETNI SUSTAVI RASVJETE
UČINKOVITOST I KONTROLA ELEKTRIČNE ENERGIJE
OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE U ELEKTROENERGETSKOM SUSTAVU
IOT I SUSTAVI PAMETNIH INSTALACIJA
POSEBNA ELEKTROENERGETSKA POSTROJENJA
3.3 IZBORNI MODULI – ELEKTRIČNI STROJEVI S PRIMIJENJENIM RAČUNARSTVOM
2. RAZRED
UVOD U ELEKTRIČNE STROJEVE
3. RAZRED
ISPITIVANJE I ZAŠTITA ELEKTRIČNIH STROJEVA
PROGRAMIRANJE AUTOMATIZIRANIH SUSTAVA
OSNOVE ELEKTROENERGETSKIH SUSTAVA I OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE
RAZVODNI I UPRAVLJAČKI ORMARI
4. RAZRED
ODRŽAVANJE AUTOMATIZIRANIH SUSTAVA
SENZORI I AKTUATORI
UPRAVLJANJE ELEKTROMOTORNIM POGONOM
UVOD U ROBOTIKU
ARHITEKTURA IOT SUSTAVA
IoT SUSTAVI U PRIMJENI
ROBOTSKI SUSTAVI
4. ZAVRŠNI RAD
Napomena:
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU
Sektor
Elektrotehnika i računarstvo
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja
Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku/Tehničarka za elektroenergetiku
Kvalifikacije koja se stječu završetkom obrazovanja
Tehničar za električne strojeve i elektroenergetiku/Tehničarka za električne strojeve i elektroenergetiku
Razina kvalifikacije prema HKO-u
4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)
243 CSVET
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)
4. ciklus
5. ciklus
62 CSVET
181 CSVET
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikul
Popis standarda zanimanja
Popis standarda kvalifikacija
Sektorski kurikul
Elektroenergetski tehničar
Tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom
Tehničar za elektroenergetiku
Tehničar za električne strojeve s primijenjenim računalstvom
Elektrotehnika i računarstvo
Uvjeti za upis strukovnog kurikula / programa obrazovanja
Kvalifikacija na 1. razini HKO-a
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa strukovnog obrazovanja)
Ukupno radno opterećenje za stjecanje kvalifikacije je 243 CSVET bodova, od čega je 141 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 102 boda iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa
Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020).
U drugi, treći odnosno četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja/modula u prvom, drugom odnosno trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja/modula u četvrtom razredu.
Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije Tehničar za e lektrične strojeve i e lektroenergetiku usmjereno je na:
- ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad
- razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama
- razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika .
Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja te redovito pohađanje svih oblika nastave.
Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja te da prihvati odgovornost za ostvarivanje ishoda učenja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja u skladu sa stvarnim potrebama tržišta rada. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije primjereno svojim mogućnostima i darovitosti.
Horizontalna prohodnost (preporuke)
Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za e lektrične strojeve i e lektroenergetiku na razini su 4 te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Učenici koji upišu program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 4.2 u obrazovnom sektoru elektrotehnike imaju isti ili gotovo isti sadržaj prvog razreda te određene sadržaje drugog, trećeg i četvrtog razreda. Na takav način omogućena je prohodnost u drugu kvalifikaciju iste razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Strukovni kurikul Tehničar za e lektrične strojeve i e lektroenergetiku omogućuje stjecanje kompetencija iz dva područja rada: elektorenergetike i električnih strojeva. Ovisno o željama učenika, potrebama lokalne zajednice ili mogućnostima škole, učenici mogu izabrati jednu od ponuđenih izbornosti. Unutar izabrane izbornosti, ponuđeni su dodatni izborni blokovi u ukupnom obujmu od 15 CSVET bodova čime je dodatno omogućeno produbljivanja znanja i vještina u specifičnim područjima rada.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)
Učenici koji završe program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za e lektrične strojeve i e lektroenergetiku imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacija viših razina (5, 6 i 7) ne samo u sektoru Elektrotehnika i računarstvo. Također, mogu nastaviti usavršavati svoje vještine i kompetencije raznim oblicima neformalnog i informalnog učenja u području elektrotehnike, elektronike i elektroenergetike.
Vertikalna prohodnost omogućuje učenicima da se razvijaju u svojoj karijeri, napreduju u sektoru te postignu viši profesionalni status. Također, pruža fleksibilnost u odabiru karijernih putova te omogućuje učenicima da se usmjere prema specifičnim interesima ili potrebama svijeta rada čime se promovira kontinuirano učenje i profesionalni napredak.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikula
Učenje temeljeno na radu provodi se u dva oblika, odnosno integrirano u strukovni kurikul radom na situacijskoj i problemskoj nastavi u školskim specijaliziranim prostorima (simuliranim objektima) i učenjem na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti.
Preporučuje se najmanje 24 CSVET bodova ostvariti kroz učenje na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu u kontroliranim uvjetima uz mentora i/ili nastavnika. Rad na radnome mjestu ili u Regionalnom centru kompetentnosti dio je programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja koji vodi do formalne kvalifikacije.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula
Materijalni uvjeti:
- standardna učionica s računalom i osiguranim pristupom internetu te oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno)
- specijalizirane učionice/praktikumi s odgovarajućom opremom za izvođenje specifičnih vježbi iz elektroenergetike, elektrotehnike, elektronike i radnih situacija.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te uvjeti za ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Ciljevi strukovnog kurikula (15 – 20)
Učenici će moći:
a. analizirati i objasniti tehničko-tehnološku dokumentaciju u elektrotehnici
b. osmisliti električnu shemu novog i unaprijediti električnu shemu postojećeg jednostavnijeg upravljačkog ormara koristeći odgovarajući računalni program
c. ispitati i spojiti razvodni / upravljački ormar
d. ispitati električne veličine i ispravnost mehaničkih dijelova elektromotora te otkloniti utvrđene kvarove
e. ispitati funkcionalnost i ispravnost elemenata novog ili postojećeg upravljačkog ormara elektromotornog pogona te otkloniti utvrđene kvarove
f. ispitati funkcionalnost sustava za automatsko upravljanje elektromotornih pogona te otkloniti utvrđene kvarove
g. ispitati funkcionalnost ugrađene opreme elektromotornih pogona
h. unositi i ugoditi parametre upravljačkih uređaja i elemenata automatskih sustava elektromotornih pogona
i. nadzirati sustav za automatsko upravljanje elektromotornih pogona primjenom računala
j. ispitati funkcionalnost izrađenog upravljačkog programa računalnom simulacijom
k. rukovati instrumentima za elektronička mjerenja
l. odabrati potrebni materijal za izradu elektroenergetskih postrojenja, opreme i uređaja prema zadanim uvjetima i standardima
m. koristiti računalne programe u izradi tehničke dokumentacije za analizu rada elektroenergetskih postrojenja
n. koristiti znanja potrebna za provođenje postupaka pretvorbe električne energije u rasklopnim postrojenjima i trafostanicama
o. montirati električne mreže i vodove prema zadanim projektnim zadacima
p. zamijeniti dijelove električnih generatora, energetskih transformatora i agregata
q. upravljati radom elektroenergetske opreme za prikupljanje i pretvorbu električne energije iz obnovljivih izvora energije
r. ispitati i održavati električne generatore, energetske transformatore i agregate
s. ugraditi elektroinstalacije i osposobiti ih za rad
t. provesti postupke zaštite od utjecaja visokog napona i opasnih tvari
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula
Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Mogu se provoditi u kombinaciji:
- hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika
- unutarnjeg vrednovanja koje se provodi u ustanovi i u radnom okruženju tijekom cjelokupnog strukovnog obrazovanja, a provode ga nastavnici i mentori te učenici kroz samovrednovanje svoj rada.
Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podaci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti te komunikacije i suradnje. Potrebno je k oristiti različite pristupe vrednovanju kako bi se dobila raznolika slika napretka učenička.
U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikula mogu se primijeniti sljedeće aktivnosti:
- istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja, komunikaciji s nastavnicima kako bi se spoznalo o zadovoljstvu učenika i njihovim potrebama
- istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci
- analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja
- analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.
Nastavnici pomoću ankete mogu procjenjivati svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene mogu se osobito odnositi na:
- uvjete održavanja nastave i radnog procesa kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti
- stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom
- uspješnost ostvarenja ishoda učenja
- utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja
- redovitost pohađanja nastave
- aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja.
Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima može se dobiti pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikula, a nastavnici uvid u procjenu kvalitete svoga rada.
Potrebno je i održavati uspješnu suradnju s roditeljima i skrbnicima kako bi ih se informiralo o napretku njihove djece te kako bi se dobile njihove povratne informacije i podrška. Važan segment praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikula je i ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika kako bi se dobile povratne informacije o njihovoj pripremljenosti za svijet rada, nastavak obrazovanja i uspješnosti općenito.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se temeljem Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta/modula u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
88 CSVET
36,21 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Osnove mehanike materijalne točke
Uvod u kinematiku
4
4
Uvod u dinamika
Rad, energija i snaga
Gravitacija
Obrada i spajanje materijala u elektrotehnici
Osnove zaštite na radu
7
4
Obrada i zbrinjavanje materijala
Spajanje materijala
Uvod u elektrotehniku
Elektricitet
8
4
Istosmjerni električni strujni krugovi
Elektromagnetizam i izmjenična struja
Uvod u informacijske i komunikacijske tehnologije
Osnove računalnog sustava i internet
4
4
Primjena uredskih aplikacija
Tehničko crtanje i dokumentiranje u elektrotehnici
Osnovna primjena normi u tehničkom crtanju
3
4
Osnovne geometrijske konstrukcije
Električni simboli i sheme
Uvod u elektroniku s primjenom
Sklopovi s diodama
11
4
Osnovni sklopovi s tranzistorima
Osnovni logički sklopovi
Primjena sklopova s diodama i tranzistorima
Osnove termodinamike
Termičke pojave i idealni plin
2
5
Termodinamički sustavi i procesi
Spajanje vodova i električne instalacije
Obrada i spajanje električnih vodova
6
5
Osnove električnih instalacija
Elektronika i digitalna tehnika
Sklopovi s tranzistorom
6
5
Sklopovi s operacijskim pojačalom
Složeni logički sklopovi
Izmjenični strujni krugovi
Izmjenični električni strujni krugovi i prijelazne pojave
4
5
Strujni krugovi trofazne izmjenične struje
Tehničko i poslovno upravljanje i komuniciranje
Tehničko i poslovno upravljanje
3
5
Poslovno i elektroničko komuniciranje
Programiranje i mikroupravljači
Osnove programiranja
6
5
Uvod u mikroupravljače
Razvojno okruženje za mikroupravljače
Zaštita i održavanje električnih instalacija
Zaštita električnih instalacija
5
5
Ispitivanje i održavanje električnih instalacija
Osnove mehanike fluida
Osnove mehanike fluida
1
5
Osnove harmonijskih titraja i valova
Mehaničko titranje i valovi
2
5
Elektromagnetsko titranje i valovi
Osnove automatike i regulacije
Osnove automatike i regulacije
2
5
Energetska elektronika
Komponente energetske elektronike
5
5
Ispravljači i izmjenjivači
Istosmjerni i izmjenični pretvarači
Osnove optike
Geometrijska optika
2
5
Valna optika
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
1
5
Uvod u modernu fiziku
Uvod u modernu fiziku
1
5
Poduzetništvo i marketing
Poduzetništvo i financijska pismenost
5
5
Primjena marketinga u malom poduzetništvu
* Nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
53
21,81 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Izborni moduli – ELEKTROENERGETIKA
Uvod u elektroenergetske sustave i zaštita
Uvod u elektroenergetske sustave
3
5
Zaštita u elektroenergetskim sustavima
Elektroenergetski sustav i energija
Elektrane
10
5
Obnovljivi izvori energije u primjeni
Električni strojevi i uređaji
Električne mreže
Elektroenergetska mreža
5
5
Osnove električnih rasklopnih postrojenja
Niskonaponske mreže
Ispitivanje i održavanje elektrana i električnih mreža
Ispitivanje i održavanje elektrana
10
5
Ispitivanje i održavanje električnih mreža
Automatizacija i upravljanje u elektroenergetskih sustavima
Automatizacija u elektroenergetskim sustavima
5
5
Upravljanje u elektroenergetskim sustavima
Pametni sustavi rasvjete
Osnove električne rasvjete
5
5
Pametni sustavi rasvjete
Učinkovitost i kontrola električne energije
Energetska učinkovitost
6
5
Pomoćni izvori električne energije
Kontrola kvalitete električne energije
Obnovljivi izvori energije u elektroenergetskom sustavu
Instalacija sustava sunčeve energije
9
5
Izborni blok 1
Priključenje obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sustav
Upravljanje obnovljivim izvorima energije
IoT i sustavi pametnih instalacija
Senzori i aktuatori
9
5
Izborni blok 2
Internet stvari (IoT)
Sustavi pametnih instalacija i upravljanje
Posebna elektroenergetska postrojenja
Industrijska elektroenergetska postrojenja
9
5
Izborni blok 3
Kogeneracijski sustavi
Elektroenergetske instalacije
Izborni moduli –ELEKTRIČNI STROJEVI S PRIMIJENJENIM RAČUNARSTVOM
Električni strojevi
Uvod u električne strojeve
3
5
Spajanje razvodnih i upravljačkih ormara
Spajanje razvodnih i upravljačkih ormara
2
5
Ispitivanje i zaštita električnih strojeva
Ispitivanje transformatora
13
5
Ispitivanje generatora
Ispitivanje elektromotora
Ispitivanje električnih instalacija u elektromotornim pogonima
Spajanje električnih instalacija u elektromotornim pogonima
Zaštita sustava elektromotornih pogona
Osnove elektroenergetskih sustava i obnovljivi izvori energije
Osnove elektroenergetskih sustava
5
5
Obnovljivi izvori energije u primjeni
Programiranje automatiziranih sustava
Osnove programiranja u programskom jeziku Python
5
5
Osnove programiranja PLC-a
Održavanje automatiziranih sustava
Implementacija sustava za automatsko upravljanje elektromotornih pogona
9
5
Održavanje upravljačkog ormara elektromotornog pogona
Održavanje sustava za automatsko upravljanje elektromotornih pogona
Upravljanje elektromotornim pogonom
Primjena PLC-a u elektromotornom pogonu
6
5
Primjena energetske elektronike u elektromotornom pogonu
Senzori i aktuatori
Senzori i aktuatori
2
5
Arhikektura IoT sustava
Arhikektura IoT sustava
2
5
Izborni blok 4
IoT sustavi u primjeni
Korisnička sučelja IoT sustava
7
5
Automatizirani IoT sustavi
Primjena IoT sustava
Osnove robotike
Osnove robotike
2
5
Izborni blok 5
Robotski sustavi
Programiranje i upravljanje robotskim sustavima
7
5
Mobilna robotika
Primjena robotskih sustava
* Nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
** Ponuđeni su izborni dijelovi/moduli iz područja elektroenergetike i električnih strojeva s primijenjenim računarstvom. Ovisno o željama učenika, potrebama lokalne zajednice ili mogućnostima škole, učenici mogu izabrati jednu od ponuđenih izbornosti. Unutar izabrane izbornosti, ponuđeni su dodatni izborni blokovi, svaki u ukupnom obujmu od 9 CSVET bodova. U četvrtom razredu, učenici su obvezni odabrati jedan izborni blok koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. RAZRADA MODULA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1 OBVEZNI STRUKOVNI DIO
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. RAZRED
NAZIV MODULA
OSNOVE MEHANIKE MATERIJALNE TOČKE
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/2246
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/2247
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/3252
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/10861
Obujam modula (CSVET)
4 CSVET
Načini stjecanja skupova ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika
35 – 50 %
20 – 30 %
20 – 45 %
Status modula
(obvezni/izborni)
OBVEZNI
Cilj (opis) modula
Cilj modula je upoznati učenike s osnovama klasične mehanike. Učenici će se upoznati s različitim vrstama pravocrtnog gibanja, uključujući jednoliko i nejednoliko gibanje te naučiti kako ih opisati algebarski i grafički. Istražit će koncepte slobodnog pada, vertikalnog i horizontalnog hitca te gibanja po kružnici. Modul će također pokriti Newtonove zakone gibanja, različite vrste sila, impuls sile, količinu gibanja i zakon očuvanja količine gibanja. Učenici će se upoznati s konceptima rada sile, kinetičke i potencijalne energije, snage te zakonom očuvanja energije. Na kraju, modul će obuhvatiti Newtonov zakon gravitacije i Keplerove zakone.
Ključni pojmovi
položaj, pomak, put, vrijeme, brzina, akceleracija, graf, sila, masa, impuls sile, količina gibanja, trenje, kosina, inercijski sustav, neinercijski sustav, rad, energija, snaga, korisnost, gravitacija
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
MPT Osobni i socijalni razvoj
osr B.4. Domena: Ja i drugi
osr C.4. Domena: Ja i društvo
MPT Učiti kako učiti
uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama
uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem
uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje
MPT Zdravlje
zdr B.4. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje
MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
ikt A.4 Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a
ikt D.4. Domena: Stvarala š tvo i inovativnost u digitalnome okru ž ju
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima. Zadaci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Školska specijalizirana učionica/praktikum fizike opremljen laboratorijskom opremom i potrebnim mjernim uređajima za mjerenje iz područja mehanike materijalne točke.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam:
Uvod u kinematiku, 1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Analizirati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Grafički prikazati nejednoliko pravocrtno gibanje
Grafički analizirati nejednoliko pravocrtno gibanje
Povezati slobodni pad s jednoliko ubrzanim gibanjem
Primijeniti jednoliko ubrzano gibanje na slobodni pad
Objasniti gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Analizirati gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Opisati vertikalni i horizontalni hitac
Primijeniti vertikalni i horizontalni hitac
Opisati jednoliko gibanje po kružnici
Objasniti jednoliko gibanje po kružnici
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
U okviru istraživačke nastave, koja je dominantan nastavni sustav, učenici rade u parovima ili manjim skupinama pod mentorstvom nastavnika. Fokus je na usvajanju znanja o fizikalnim veličinama za opisivanje različitih vrsta gibanja, uključujući složena i kružna gibanja. Nastava obuhvaća interpretaciju grafičkih prikaza gibanja (s-t, v-t, a-t), određivanje srednje i trenutačne brzine i akceleracije te primjenu algebarskih izraza za različita gibanja. Poseban naglasak stavlja se na analizu gibanja pomoću digitalnih alata. Ovim pristupom, učenici razvijaju odgovornost, socijalne i komunikacijske vještine te suradnički uče i rade u timu, stječući praktična i primjenjiva znanja o gibanju, s primjenom u svakodnevnom životu i potencijalnim radnim mjestima.
Nastavne cjeline/teme
Jednoliko gibanje po pravcu
Pravocrtna gibanja sa stalnom akceleracijom
Složena gibanja
Jednoliko gibanje po kružnici
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine .
Zadatak: Kako biste poboljšali rad CNC glodalice, trebate analizirati gibanje glave stroja kada je u praznom hodu. Da biste analizirali gibanje, koristite jako precizno snimanje gibanja glave.
Analizom snimke gibanja glave CNC stroja dobili ste sljedeći x-t graf:
a) Na temelju x-t grafa opišite gibanje glave CNC stroja.
b) Što možete reći o gibanju glave CNC stroja u točkama A i B, prikazanim na x-t grafu?
c) Kolika je srednja brzina gibanja glave za to vrijeme?
d) Na temelju x-t grafa nacrtajte v-t graf gibanja glave CNC stroja.
Detaljnijom analizom snimke dobije se v-t graf gibanja glave CNC stroja: