Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEO IGARA/ TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEO IGARA u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEO IGARA / TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEO IGARA u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO.
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEO IGARA / TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEO IGARA u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO iz točke I. ove Odluke.
III.
Ova Odluka primjenjivat će se od školske godine 2025./2026. za učenike prvoga razreda srednje škole.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
STRUKOVNI KURIKUL
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEOIGARA / TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEOIGARA
nije lektorirano
Zagreb, ožujak 2024.
Popis kratica
A3 – oznaka za veličinu papira
A4 – oznaka za veličinu papira
AC – izmjenično
ACL – lista za kontrolu pristupa
ACS – alat za skiciranje i prototipiranje
ASCII – kodirani znak
BCD – binarno kodirani decimalni broj
BFS – algoritam za pretraživanje
BGP - usmjernički protokol
BIOS – programsko sučelje
CAD – program za projektiranje i vizualizaciju
CISC – računarsku arhitekturu
CMD – komandna linija
CNC – elektro-mehanički uređaj
CPU - procesor
CRM – alat za digitalni marketing
CRUD – operacije na resursima
CSRF – izvršavanje neovlaštenih naredbi
CSS – stilski jezik za prikaz elemenata
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
DC – istosmjerno
DEMUX – demultipleksor
DFS – algoritam za pretraživanje
DHCP – mrežni protokol
DRAM – dinamička radna memorija
ER – konceptualni model
GPO - skup stvorenih pravila
HDD – uređaja za pohranu podataka
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HTML – prezentacijski jezik za kreiranje internet stranica
HZZ – Hrvatski zavod za zapošljavanje
ID - identitet
IKT – informacijska i komunikacijska tehnologija
IP – internetska protokolna adresa
IPVv4 – internet protokol verzije 4
IPVv6 – internet protokol verzije 6
IT – informacijska tehnologija
LAN – lokalna mreža
LED – svjetleća dioda
MAC – kontrolno-pristupna-adresa
MPLS - višeprotokolarno prospajanje
MUX – multipleksor
NAT – mrežni servis
OPG – obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo
OS – operacijski sustav
OSI – skup standarda sustava
OSPF – mrežni protokol
PDV – porez na dodanu vrijednost
PHP – skriptni jezik na strani poslužitelja
PLC – programirljivi logički upravljač
QoS – sposobnost mreže u pružanju kvalitetnijih servisa
RAID – redundantni niz nezavisnih uređaja za pohranu podataka
RAM – memoriju sa slobodnim pristupom
RCK – regionalni centar kompetentnosti
RH – Republika Hrvatska
RIP – mrežni protokol
RISC – procesor sa smanjenim skupom naredbi
ROM – memorija samo za čitanje
SATA – sučelje računalske sabirnice
SEO – alat za analizu web stranica
SIU – skup ishoda učenja
SQL – jezik za upravljanje bazama
SRAM – statička radna memorija
SSD – uređaja za pohranu podataka
SSID – naziv bežične mreže
TCP/IP – grupa protokola
UEFI – programsko sučelje
USB – univerzalna serijska sabirnica
UTP – neoklopljena upletena parica
VLAN – virtualna lokalna mreža
VOIP – protokol prijenosa glasa putem interneta
VPN – virtualna privatna mreža
WAN- mreža širokog područja
WEP – algoritam za sigurnu komunikaciju
Wi-Fi – bežična komunikacija
WLAN – bežična lokalna mreža
WPA – algoritam za sigurnu komunikaciju
XSS – jezik za označavanje podataka
Napomena:
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara / Tehničarka za razvoj videoigara
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja
Strukovna kvalifikacija
Razina kvalifikacije prema HKO-u
4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)
245 CSVET
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)
4. ciklus
5. ciklus
62 CSVET
183 CSVET
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikulum
Popis standarda zanimanja
Popis standarda kvalifikacije
Sektorski kurikulum
Tehničar za razvoj videoigara / Tehničarka za razvoj videoigara
Tehničar za razvoj videoigara / Tehničarka za razvoj videoigara
Elektrotehnika i računarstvo
Uvjeti za upis strukovnog kurikuluma / programa obrazovanja
Kvalifikacija na 1. razini
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa strukovnog obrazovanja)
Stečenih najmanje 245 CSVET bodova, od čega 143 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 102 boda iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa
Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020).
U drugi, treći odnosno četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja/modula u prvom, drugom odnosno trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja/modula u četvrtom razredu.
Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara usmjereno je na:
-ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad
-razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama
-razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika.
Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja, redovito pohađanje svih oblika nastave te prihvaćanje odgovornosti za ostvarenje ishoda učenja.
Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja i poučavanja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja u skladu sa stvarnim potrebama svijeta rada te da osigura sigurno i poticajno okruženje za učenje i poučavanje. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije primjereno svojim mogućnostima i darovitosti.
Horizontalna prohodnost (preporuke)
Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara na razini su 4 te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Učenici koji upišu program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 4.2 u obrazovnom sektoru računarstva imaju isti ili gotovo isti sadržaj prvog razreda te određene sadržaje drugog, trećeg i četvrtog razreda. Na takav način omogućena je prohodnost u drugu kvalifikaciju iste razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)
Učenici koji završe program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacija viših razina (5, 6 i 7) ne samo u sektoru Elektrotehnika i računarstvo. Također, mogu nastaviti usavršavati svoje vještine i kompetencije raznim oblicima neformalnog i informalnog učenja u području elektrotehnike i računarstva.
Vertikalna prohodnost omogućuje učenicima da se razvijaju u svojoj karijeri, napreduju u sektoru te postignu viši profesionalni status. Također, pruža fleksibilnost u odabiru karijernih putova te omogućuje učenicima profesionalni razvoj prema specifičnim interesima ili potrebama svijeta rada čime se promovira kontinuirano učenje i profesionalni napredak.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikuluma
Učenje temeljeno na radu provodi se u dva oblika, odnosno integrirano u strukovni kurikulum radom na situacijskoj i problemskoj nastavi u školskim specijaliziranim prostorima (simuliranim objektima) i učenjem na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti.
Preporučuje se najmanje 24 CSVET bodova ostvariti kroz učenje na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu u kontroliranim uvjetima uz mentora i/ili nastavnika. Rad na radnome mjestu ili u Regionalnom centru kompetentnosti dio je programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja koji vodi do formalne kvalifikacije.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikuluma
Materijalni uvjeti:
-standardna učionica s računalom i osiguranim pristupom internetu te oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno)
-specijalizirane učionice/praktikumi s odgovarajućom opremom za izvođenje specifičnih vježbi iz elektrotehnike, računarstva i radnih situacija.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te uvjeti za ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Ciljevi strukovnog kurikuluma (15 – 20)
Učenici će moći:
a.Koncipirati i izraditi osnovne koncepte dizajna za različite tipove videoigara.
b.Primijeniti tehnike i alate potrebne za razvoj kompletnih videoigara.
c.Razvijati programski kod za funkcionalnost videoigara.
d.Implementirati napredne tehnike računalne grafike u razvoju videoigara.
e.Stvoriti složene 3D modele i animirati objekte unutar videoigara.
f.Kreirati i primijeniti vizualne efekte koji poboljšavaju doživljaj igre.
g.Koristiti osnovne funkcije popularnih razvojnih okolina za izradu videoigara.
h.Kreirati osnovne zvučne efekte i glazbu za videoigre.
i.Provoditi i analizirati testiranja korisničkog iskustva za optimizaciju igraćeg iskustva.
j.Dizajnirati i planirati razvoj videoigara različitih žanrova.
k.Planirati i upravljati procesom razvoja videoigre od ideje do završnog proizvoda.
l.Razviti i primijeniti marketinške strategije specifične za promociju videoigara.
m.Primijeniti različite modele monetizacije u videoigrama.
n.Surađivati i komunicirati unutar timova, razvijajući i koordinirajući projekte videoigara.
o.Primijeniti vještine za kreativno rješavanje stvarnih izazova.
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikuluma
Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Mogu se provoditi u kombinaciji:
-hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika
-unutarnjeg vrednovanja koje se provodi kontinuirano u ustanovi i u radnom okruženju, a provode ga nastavnici, mentori i učenici kroz samovrednovanje.
Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulumom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podaci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti te komunikacije i suradnje. Potrebno je koristiti različite pristupe vrednovanju kako bi se dobila raznolika slika napretka učenika.
U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikuluma mogu se primijeniti sljedeće aktivnosti:
-istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja, komunikaciji s nastavnicima kako bi se spoznalo o zadovoljstvu učenika i njihovim potrebama
-istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci
-analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja
-analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.
Nastavnici pomoću ankete mogu procjenjivati svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene mogu se osobito odnositi na:
-uvjete održavanja nastave i radnog procesa u ustanovi, kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti
-stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom
-uspješnost ostvarenja ishoda učenja
-utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja
-redovitost pohađanja nastave
-aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja.
Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima može se dobiti pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikuluma, a nastavnici uvid u procjenu kvalitete svoga rada.
Potrebno je i održavati uspješnu suradnju s roditeljima i skrbnicima kako bi ih se informiralo o napretku njihove djece te kako bi se dobile njihove povratne informacije i podrška. Važan segment praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikuluma je i ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika kako bi se dobile povratne informacije o njihovoj pripremljenosti za svijet rada, nastavak obrazovanja i uspješnosti općenito.
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA
2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se temeljem Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta/modula u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
130 CSVET
53,06 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Osnove mehanike materijalne točke
Uvod u kinematiku
Uvod u dinamiku
Rad, energija i snaga
Gravitacija
4 CSVET
4
Izabrani strukovni moduli kao i njihova pripadajuća godišnja satnica omogućava učenicima stjecanje znanja i vještina potrebnih za zapošljavanje na tržištu rada, osobni rast i razvoj kao i nastavak obrazovanja na visokoškolskoj razini.
Primijenjena elektrotehnika i elektronika
Osnove zaštite na radu
Elektrotehnika i elektronika u računarstvu
Praktične osnove elektrotehnike i elektronike
8 CSVET
4
Digitalna logika
Osnovni logički sklopovi
Složeni logički sklopovi
4 CSVET
4
Uvod u informacijske i komunikacijske tehnologije
Osnove računalnog sustava i Internet
Primjena uredskih aplikacija
4 CSVET
4
Uvod u programiranje
Osnove programiranja
Spremnički tipovi podataka
6 CSVET
4
Građa računala
Sklopovlje računala
Arhitektura procesora i sabirnički sustavi
Memorijski i pristupni sklopovi
Rješavanje jednostavnih hardverskih i softverskih problemi
7 CSVET
4
Osnove operacijskih sustava
Uvod u operacijske sustave
Osnovno održavanje operacijskih sustava
4 CSVET
4
Osnove termodinamike
Termičke pojave i idealni plin
Termodinamički sustavi i procesi
2 CSVET
4
Dizajn mrežnih stranica
Strukturiranje mrežnih stranica HTML-om i linijskim CSS-om
Vizualno oblikovanje mrežnih stranica CSS-om
Napredna primjena CSS-a
4 CSVET
4
Osnove multimedije u računarstvu
Uvod u obradu slike, zvuka i videa
Osnove 3D modeliranja
Osnove izrade animacija
4 CSVET
4
Programiranje
Funkcije i rekurzija u programiranju
Rad s korisnički definiranim tipovima podataka i datotekama
Algoritmi, strukture podataka i grafovi
7 CSVET
4
Oblikovanje baze podataka
Osnove sustava za upravljanje bazama podataka
Oblikovanje relacijskih modela baze podataka
4 CSVET
4
Računalno dokumentiranje i tehnička dokumentacija
Računalno dokumentiranje i tehnička dokumentacija
2 CSVET
4
Uvod u računalne mreže
Računalne mreže, protokoli i mrežno adresiranje
Konfiguracija mrežnih uređaja i virtualnih lokalnih mreža (VLAN-ova)
Napredna konfiguracija mrežnih uređaja i usmjeravanje
5 CSVET
4
Tehničko i poslovno upravljanje i komuniciranje
Tehničko i poslovno upravljanje
Poslovno i elektroničko komuniciranje
3 CSVET
4
Mikro projekt iz računarstva
Mikro projekt iz računarstva
4 CSVET
4
Osnove mehanike fluida
Osnove mehanike fluida
1 CSVET
5
Osnove harmonijskih titraja i valova
Mehaničko titranje i valovi
Elektromagnetsko titranje i valovi
2 CSVET
5
Teorija razvoja videoigara
Povijest i žanrovi videoigara
Osmišljavanje videoigara
4 CSVET
5
Razvoj i programiranje videoigara
Razvoj videoigara
Programiranje videoigara
8 CSVET
5
Teorija i primjena grafike u videoigrama
Teorija grafike u videoigrama
Primjena grafike u videoigrama
3 CSVET
5
Metode i tehnike izrade grafičkih elemenata u videoigrama
Grafički elementi u videoigrama
Primjena metoda i tehnika izrade grafičkih elemenata u videoigrama
5 CSVET
5
3D modeliranje, teksturiranje i animiranje
3D modeliranje za videoigre
Teksturiranje za videoigre
Animiranje 3D objekata za videoigre
Vizualni efekti i scene videoigara
7 CSVET
5
Osnove optike
Geometrijska optika
Valna optika
2 CSVET
5
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
1 CSVET
5
Uvod u modernu fiziku
Uvod u modernu fiziku
1 CSVET
5
Napredne tehnike razvoja i programiranja videoigara
Napredne tehnike razvoja videoigara
Napredne tehnike programiranje videoigara
8 CSVET
5
Razvojne okoline za izradu videoigara
Osnove razvojnih okolina za izradu videoigara
Rad u razvojnim okolinama za izradu videoigara
5 CSVET
5
Vizualni efekti u videoigrama
Vizualni efekti u videoigrama
Osvjetljenje, simulacija fizike i postprodukcijski efekti kao vizualni efekti u videoigrama
4 CSVET
5
Projektni razvoj videoigara
Načela razvoja industrije videoigara i uloge članova razvojnog tima
Proces razvoja videoigara
4 CSVET
5
Marketing i monetizacija videoigara
Marketing videoigara
Monetizacija videoigara
3 CSVET
5
* U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
13 CSVET
5,30 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Audio i video produkcija za videoigre
Osnove audioprodukcije za videoigre
Osnove videoprodukcije za videoigre
4 CSVET
5
Izborni blok 1
Testiranje korisničkog iskustva u videoigrama
Metode testiranja korisničkog iskustva
Testiranje korisničkog iskustva
4 CSVET
5
Izborni blok 2
Projektiranje i timska kolaboracija
Dizajn i planiranje izrade videoigara različitih žanrova
Timski rad i komunikacija prilikom izrade videoigre
5 CSVET
5
Izborni blok 3
Napredna audio i video produkcija
Napredna audioprodukcija za videoigre
Napredna videoprodukcija za videoigre)
4 CSVET
5
Pokretanje poslovnog pothvata
Poduzetnički pothvat u industriji videoigara
Poslovno planiranje i poslovni plan
5 CSVET
5
Izborni blok 4
Međunarodno poslovanje u industriji videoigara
Internacionalizacija poslovanja u industriji videoigara
Elektroničko poslovanje, rizici i devizni platni promet
4 CSVET
5
Razvoj višekorisničkih videoigara
Teorija višekorisničkih videoigara
Razvoj videoigara za više igrača
Izrada i optimizacija kompetitivnih višekorisničkih videoigara
9 CSVET
5
Izborni blok 5
* Nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
** U trećem razredu, učenici su obvezni odabrati jedan izborni modul u obujmo od 4 CSVET bodova, od ponuđenih modula 1 i 2, koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije. U četvrtom razredu, učenici su obvezni odabrati jedan izborni blok u ukupnom obujmu od 9 CSVET bodova, od ponuđenih 2 do 5, koji pridonose ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije.
3. RAZRADA MODULA
3.1. OBVEZNI STRUKOVNI MODULI
1. RAZRED
NAZIV MODULA
OSNOVE MEHANIKE MATERIJALNE TOČKE
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Načini stjecanja skupova ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika
35 – 50 %
20 – 30 %
20 – 45 %
Status modula
(obvezni/izborni)
OBVEZNI
Cilj (opis) modula
Cilj modula je upoznati učenike s osnovama klasične mehanike. Učenici će se upoznati s različitim vrstama pravocrtnog gibanja, uključujući jednoliko i nejednoliko gibanje te naučiti kako ih opisati algebarski i grafički. Istražit će koncepte slobodnog pada, vertikalnog i horizontalnog hitca te gibanja po kružnici. Modul će također pokriti Newtonove zakone gibanja, različite vrste sila, impuls sile, količinu gibanja i zakon očuvanja količine gibanja. Učenici će se upoznati s konceptima rada sile, kinetičke i potencijalne energije, snage te zakonom očuvanja energije. Na kraju, modul će obuhvatiti Newtonov zakon gravitacije i Keplerove zakone.
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
MPT Osobni i socijalni razvoj
osr B.4. Domena: Ja i drugi
osr C.4. Domena: Ja i društvo
MPT Učiti kako učiti
uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama
uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem
uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje
MPT Zdravlje
zdr B.4. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje
MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
ikt A.4 Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a
ikt D.4. Domena: Stvaralaštvo i inovativnost u digitalnome okružju
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima. Zadaci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Školska specijalizirana učionica/praktikum fizike opremljen laboratorijskom opremom i potrebnim mjernim uređajima za mjerenje iz područja mehanike materijalne točke.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Skup ishoda učenja iz SK-a
Uvod u kinematiku
Obujam SIU (CSVET)
1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Analizirati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Grafički prikazati nejednoliko pravocrtno gibanje
Grafički analizirati nejednoliko pravocrtno gibanje
Povezati slobodni pad s jednoliko ubrzanim gibanjem
Primijeniti jednoliko ubrzano gibanje na slobodni pad
Objasniti gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Analizirati gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Opisati vertikalni i horizontalni hitac
Primijeniti vertikalni i horizontalni hitac
Opisati jednoliko gibanje po kružnici
Objasniti jednoliko gibanje po kružnici
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
U okviru istraživačke nastave, koja je dominantan nastavni sustav, učenici rade u parovima ili manjim skupinama pod mentorstvom nastavnika. Fokus je na usvajanju znanja o fizikalnim veličinama za opisivanje različitih vrsta gibanja, uključujući složena i kružna gibanja. Nastava obuhvaća interpretaciju grafičkih prikaza gibanja (s-t, v-t, a-t), određivanje srednje i trenutačne brzine i akceleracije te primjenu algebarskih izraza za različita gibanja. Poseban naglasak stavlja se na analizu gibanja pomoću digitalnih alata. Ovim pristupom, učenici razvijaju odgovornost, socijalne i komunikacijske vještine te suradnički uče i rade u timu, stječući praktična i primjenjiva znanja o gibanju, s primjenom u svakodnevnom životu i potencijalnim radnim mjestima.
Nastavne cjeline/teme
Jednoliko gibanje po pravcu
Pravocrtna gibanja sa stalnom akceleracijom
Složena gibanja
Jednoliko gibanje po kružnici
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Zadatak: Kako biste poboljšali rad CNC glodalice, trebate analizirati gibanje glave stroja kada je u praznom hodu. Da biste analizirali gibanje, koristite jako precizno snimanje gibanja glave.
Analizom snimke gibanja glave CNC stroja dobili ste sljedeći x-t graf:
a) Na temelju x-t grafa opišite gibanje glave CNC stroja.
b) Što možete reći o gibanju glave CNC stroja u točkama A i B, prikazanim na x-t grafu?
c) Kolika je srednja brzina gibanja glave za to vrijeme?
d) Na temelju x-t grafa nacrtajte v-t graf gibanja glave CNC stroja.
Detaljnijom analizom snimke dobije se v-t graf gibanja glave CNC stroja:
e) Usporedite svoj v-t graf s ovim grafom. Objasnite razlike!
f) Intervali t1 i t2 prikazani na v-t grafu iznose 0,04 s. S kojim su dijelovima x-t grafa povezani ti intervali?
g) Kolika je srednja akceleracija glave CNC stroja tijekom njenog pokretanja, a kolika tijekom njenog zaustavljanja? Usporedite te vrijednosti s akceleracijom slobodnog pada!
h) Koliki put prijeđe glava CNC stroja tijekom jednolikog gibanja, koliki tijekom intervala t1, a koliki tijekom intervala t2? Koliko na preciznost rada stroja utječe gibanje tijekom intervala t1 i t2?
i) CNC glodalica može izrađivati i kružne oblike. U tom slučaju vrh glave opisuje kružnu konturu brzinom 0,4 m/s. Odredite kutnu brzinu, period te frekvenciju kružnog gibanja vrha glave koja izrezuje kružnicu polumjera 20 cm!
j) Predstavlja li gibanje glave CNC stroja neku vrstu složenog gibanja? Objasnite!
k) Na temelju v-t grafa nacrtajte a-t graf gibanja glave CNC stroja.
Daljnjom detaljnijom analizom snimke dobije se a-t graf gibanja glave CNC stroja:
l) Usporedite svoj a-t graf s ovim grafom. Objasnite razlike!
m) Analizom a-t grafa zaključite kakvo je gibanje glave CNC stroja tijekom intervala t1, odnosno t2. Kakav bi bio izraz za vremensku ovisnost akceleracije, a kakav za vremensku ovisnost brzine i položaja vrha glave CNC stroja?
Učenici su podijeljeni u parove ili u manje skupine. Svaka skupina dobiva isti zadatak. Nakon rješavanja učenici rezultate prezentiraju ostalim skupinama. Na kraju, unutar skupine učenici provode vršnjačko vrednovanje.
Vrednovanje za učenje: tablica za praćenje aktivnosti učenika za vrijeme rada:
Elementi procjene
Potpuno
Djelomično
Potrebno doraditi
Učenik se pripremio za nastavu prema uputama profesora
Učenik surađuje s ostalim učenicima tijekom timskog rada
Učenik izvršava svoj dio zadatka
Učenik sudjeluje u prezentaciji dobivenih rezultata
Učenik provodi vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje
Primjeri istraživanja koje bi učenici mogli raditi:
◊istraživanje nejednolikog gibanja (uvođenje trenutačne brzine)
◊ovisnost dometa vodoravnog hitca o početnoj brzini i visini s koje se tijelo izbacuje
◊mjerenje perioda kruženja i brzine kod jednolikog kruženja
◊istraživanje gibanja pomoću detektora gibanja ili simulacije.
Primjere fizikalnih zadataka za ostvarivanje ishoda učenja povezati sa strukom ili svakodnevnim životom. Prilagoditi ih zahtjevima struke, odnosno sektora unutar kojega se provodi nastava te se preporuča konzultacija s nastavnicima struke.
Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U individualiziranom kurikulu za svakog učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama navedeni su preporučeni pristupi radu, primjeri prilagodbe procesa učenja i poučavanja te metode i oblici vrednovanja. Posebna pažnja treba biti usmjerena na kontinuirano vrednovanje za učenje, kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije s ciljem motiviranja učenika, jačanja njihovog samopouzdanja i poticanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti potrebnu razinu pedagoške podrške za svakog učenika. Cilj nije da nastavnik preuzima dio odgovornosti za postizanje ishoda učenja umjesto učenika.
◊Učenike s teškoćama treba grupirati u parove ili timove s uspješnijim učenicima koji će preuzeti ulogu vođe i pomagati im u rješavanju zadataka. Ako se ukaže potreba, nastavnik će učenicima s teškoćama pružiti dodatne upute.
◊Učenici s teškoćama mogu preskočiti rješavanje dijela primjera (npr. da ne rješavaju dijelove zadatka pod točkom h kad se određuje put za dio A i B te pod točkama k i m).
Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja kroz proširivanje s dodatnim temama koje se rijetko obrađuju ili postavljanjem ishoda više razine.
◊Darovitim učenicima se zadaje zadatak sa proširenim dijelovima ili istraživački rad, ovisno o procjeni nastavnika i sposobnostima darovitih učenika. Predloženi primjer bi daroviti učenici trebali riješiti u cijelosti.
Skup ishoda učenja iz SK-a
Uvod u dinamiku
Obujam SIU (CSVET)
1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Iskazati Newtonove zakone gibanja
Primijeniti Newtonove zakone gibanja
Opisati silu težu, elastičnu silu, reakciju podloge, napetost niti, silu trenja te pojam centripetalne sile
Odrediti iznos sile teže, elastične sile, reakcije podloge, napetosti niti, sile trenja i centripetalne sile
Zbrojiti sile i rastaviti silu na dvije komponente
Odrediti rezultantnu silu i komponente sile.
Objasniti inercijski, akcelerirani sustav i inercijsku silu
Razlikovati inercijski i akcelerirani sustav, uz određivanje inercijske sile u primjerima
Opisati impuls sile te kako se određuje računski i grafički iz (F,t) grafa
Odrediti impuls sile, računski i grafički iz (F,t) grafa
Navesti količinu gibanja i vezu impulsa sile i promjene količine gibanja
Analizirati količinu gibanja i vezu impulsa sile i promjene količine gibanja
Iskazati zakon očuvanja količine gibanja
Primijeniti zakon očuvanja količine gibanja
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav je istraživačka nastava, u kojoj učenici, radeći u parovima ili manjim skupinama, praktično primjenjuju Newtonove zakone gibanja, zakon o očuvanju količine gibanja i različite referentne sustave. Nastavnik, u ulozi mentora i koordinatora, usmjerava učenike u mjerenju sile, određivanju akceleracije i primjeni Newtonovih zakona u različitim kontekstima, uključujući situacije s trenjem i bez njega te u analizi elastičnih i neelastičnih sudara. Naglasak je na integraciji teorijskih znanja s praktičnim primjerima i svakodnevnim iskustvima. Preporučuje se suradnja s nastavnicima strukovnih predmeta kako bi se zadaci prilagodili specifičnostima pojedinog sektora i struke.
Nastavne cjeline/teme
Newtonovi zakoni gibanja
Primjeri sila
Zbrajanje i rastavljanje sila
Referentni sustavi
Impuls sile, količina gibanja i očuvanje količine gibanja
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Zadatak: Analizirajte nezgodu dvaju vozila.
Nailaskom na semafor vozač automobila A kasno donosi odluku za kočenje te, da bi se zaustavio do semafora, koči blokiranjem kotača. Tako se zaustavio upravo prije semafora. Po tragovima kočenja se vidi da se zaustavio nakon što je klizao na putu dugom 12 m. Vozač automobila B nije dovoljno budno pazio na promet te je bez kočenja udario u automobil A, koji je mirovao ispred njega. Nakon sudara, automobili su se nastavili gibati, kao što prikazuje crtež. Tragovi kočenja pokazuju da je automobil A do zaustavljanja preklizao udaljenost 9,1 m, a automobil B udaljenost 2,4 m (crtež). Masa automobila A s putnicima i teretom iznosi 1100 kg, a automobila B 1400 kg. Faktor trenja klizanja između guma na kotačima i ceste je za oba automobila jednak i iznosi 0,13. Pri računanju zanemarite otpor zraka gibanju automobila.
a) Kolika je brzina automobila A u trenutku kad počinje kočiti pred semaforom?
b) Kolika je brzina automobila B u trenutku udara u automobil A? Kako ste to odredili?
c) Kolika je promjena količine gibanja automobila A, a kolika automobila B?
d) Kolikom je srednjom silom automobil B djelovao na automobil A, ako je kontakt automobila B sa automobilom A pri udarcu trajao 0,5 s? Nacrtajte graf vremenske ovisnosti te sile!
e) Djeluje li pri sudaru automobil A na automobil B? Ako djeluje, kolikom srednjom silom djeluje? Kakva je vremenska ovisnost te sile?
f) Usporedite površine ispod ta dva (F-t) grafa s promjenama količine gibanja koje ste dobili u računu u dijelu d ovog primjera!
g) Na retrovizoru automobila A visi zaštitni znak na niti duljine 20 cm. Masa znaka je 50 g, a masa niti je zanemariva. Skicirajte položaj znaka i niti dok automobil miruje pred semaforom! Skicirajte položaj znaka i niti dok je automobil kočio ispred semafora! Skicirajte položaj znaka i niti nakon sudara!
h) Za svaku od situacija pod g) odredite kolika je sila kojom znak napinje nit! Skicirajte, označite i imenujte sile na znak u svakoj od navedenih situacija!
i) Koliki kut u svakoj od navedenih situacija zatvara nit s vertikalom?
j) Pri sudaru, za vrijeme kontakta, prednji se branik automobila B deformirao tako da se ulubio 1,5 cm. Nakon razdvajanja automobila deformacija branika je zanemariva. Kolika je konstanta elastičnosti prednjeg branika automobila B?
Učenici rješavaju primjer podijeljeni u parove ili manje skupine. Na kraju svaka skupina kratko prezentira svoje rezultate ostatku razreda.
Cilj jasno i precizno izložen. Naslov je jasan i interesantan.
Nije potpuno postignuta jasnoća cilja.
Naslov malen, neprikladan, nakošen
Otežano praćenje naznačene poruke. Naslov nije istaknut ili je vrlo dug
KVALITETA SADRŽAJA
Sadržaj visoke kvalitete, tehnički dotjeran, zanimljiv i jasna, optimalan broj slajdova.
Obrada podataka nedovoljno atraktivna. Sadržaj nije dovoljno jasan.
Niska razina kvalitete i obrade podataka. Premalen ili prevelik broj slajdova.
KREATIVNOST
Maksimalna kreativnost, rad estetski dotjeran, poruka, tekst i izbor slajdova i boje su u službi sadržaja
Kreativnost nije dovoljno izražena. Nesrazmjer u količini teksta i slika.
Loše izabrani vizualni i tekstualni prikazi ukazuju na manjak kreativnosti.
VIZUALNI DOJAM
Poruka je jasna, vizualno pregledna, lako se prati i bez prisustva autora, u velikoj mjeri djeluje na svijest i formiranje stavova promatrača.
Ispod svake slike koja se slaže s tekstom stoji objašnjenje što prikazuje. Slova dovoljno velika.
Poruka relativno jasna ali nije dovoljno povezana. Može utjecati na svijest promatrača kratkotrajno. Malena slova.
Slike se djelomično slažu s tekstom.
Vizualno neatraktivan rad. Djeluje nepovezano i može se pratiti tek uz pomoć autora.
Slike djelomično odgovaraju sadržaju. Plakat je neuredan, loš je raspored slika.
IZLAGANJE
Gradivo u potpunosti povezuje i primjenjuje. Samostalno izlaže i odgovara na pitanja točno i jasno.
Autor rada i izvori jasno istaknuti na odgovarajućem mjestu.
Reproducira uobičajene primjere ali se ne snalazi u drugim primjerima. Samostalno izlaže.
Autor rada i izvori su istaknut ali nisu na odgovarajućem mjestu.
Izlaže nesigurno i potrebna mu je pomoć. Autor rada i izvori nisu istaknuti.
UKUPNO
15
10
5
Primjeri istraživanja koje učenici mogu raditi:
◊istraživanje gibanja pod djelovanjem stalne sile
◊rastavljanje sile na komponente
◊istraživanje elastične sile i mjerenje konstante opruge
◊istraživanje sile trenja
◊istraživanje centripetalne sile
◊istraživanje zakona očuvanja količine gibanja.
Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U individualiziranom kurikulu za svakog učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama navedeni su preporučeni pristupi radu, primjeri prilagodbe procesa učenja i poučavanja te metode i oblici vrednovanja. Posebna pažnja treba biti usmjerena na kontinuirano vrednovanje za učenje, kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije s ciljem motiviranja učenika, jačanja njihovog samopouzdanja i poticanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti potrebnu razinu pedagoške podrške za svakog učenika. Cilj nije da nastavnik preuzima dio odgovornosti za postizanje ishoda učenja umjesto učenika.
◊Učenike s teškoćama treba grupirati u parove ili timove s uspješnijim učenicima koji će preuzeti ulogu vođe i pomagati im u rješavanju zadataka. Ako se ukaže potreba, nastavnik će učenicima s teškoćama pružiti dodatne upute.
◊Učenici s teškoćama ne moraju rješavati svaku dio zadatka, npr. ne bi trebali rješavati zadatak pod točkama b i h.
Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja kroz proširivanje s dodatnim temama koje se rijetko obrađuju ili postavljanjem ishoda više razine.
◊Daroviti učenici dobivaju zadatak rješavanja cijelog primjera s posebnim naglaskom na kritičku analizu modeliranih dijelova, kao što je točka j. Osim toga, prema njihovim interesima, darovitim učenicima može se dodijeliti istraživački zadatak o utjecaju inercijske sile u različitim zanimanjima i metodama njezina kompenziranja. Također, mogu istraživati primjenu zakona očuvanja količine gibanja u konkretnim primjerima uređaja, procesa ili događaja, bilo unutar struke ili u širem kontekstu svijeta oko nas.
Skup ishoda učenja iz SK-a
Rad, energija i snaga
Obujam SIU (CSVET)
1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati rad sile, određivanje rada računski i grafički iz (F, s) grafa te vezu rada i energije
Odrediti rad sile, računski i grafički iz (F, s) grafa te promjenu energije tijela radom
Iskazati kinetičku energiju
Analizirati kinetičku energiju
Iskazati gravitacijsku potencijalnu i elastičnu potencijalnu energiju
Analizirati gravitacijsku potencijalnu i elastičnu potencijalnu energiju
Objasniti snagu i korisnost
Primijeniti snagu i korisnost
Iskazati zakon očuvanja energije
Primijeniti zakon očuvanja energije
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav je istraživačka nastava. Predlaže se rad u parovima ili manjim skupinama. Radom na materijalima uz pomoć nastavnika koji ima ulogu mentora i koordinatora učenici usvajaju znanja o radu, energiji i snazi. Pri poučavanju treba razlikovati zatvoreni i otvoreni sustav, naglasiti razliku između pozitivnog i negativnog rada, odrediti rad računski i iz (F,s) grafa, analizirati očuvanje energije kod sudara, analizirati prijelaz kinetičke energije u potencijalnu i obrnuto, analizirati rad sile trenja, određivati snagu i korisnost uređaja ili strojeva (posebno onih vezanih za danu struku). Preporuča se da učenici eksperimentalno provjere zakon očuvanja energije na primjerima gibanja (slobodan pad, titranje utega na opruzi, njihanje utega na niti).
Preporučuje se primjenjivati zadatke srednje složenosti. Kroz istraživačku nastavu učenici preuzimaju odgovornost, razvijaju socijalne i komunikacijske vještine, suradnički uče i rade u timu te na taj način stječu dugotrajna znanja o radu, energiji i snazi, s naglaskom na primjeni u svakodnevnom životu i potencijalnim radnim mjestima u okviru odgovarajućeg područja obrazovanja. Rješavanje numeričkih i konceptualnih zadatka je ugrađeno u istraživanje.
Nastavne cjeline/teme
Rad sile
Kinetička energija
Gravitacijska potencijalna energija i elastična potencijalna energija Zakon očuvanja energije
Snaga i korisnost
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Zadatak: Odbojnici su opruge koje služe za amortizaciju udara i zaustavljanje dizala prilikom prekoračenja donjeg radnog položaja dizala. Obično se ugrađuju u jamu voznog okna dizala. Tim za održavanje dizala je utvrdio da trenutačno ugrađeni odbojnik nije u funkciji te ga je potrebno zamijeniti
a) Ako kabina dizala ima masu 700 kg, a dizalo nosivost 300 kg, odaberite iz priložene tablice modele opruge koji zadovoljavaju uvjet da izdrže silu 4,0 puta veću od težine natovarenog dizala. U okno dizala postavljate četiri jednake opruge. Pretpostavite kako je opterećenje jednako raspoređeno na sve četiri opruge.
MODEL
POČETNA DULJINA (L0/mm)
GRANICA ELASTIČNOSTI OPRUGE (F/N)
ESD14
235
8280
ESD14/320
320
9280
ESD15
210
11650
b) U dokumentaciji piše da za maksimalnu deformaciju opruge vrijedi ∆𝑥 = 0,135 ∙ 𝑣ଶ . Kolika je duljina opruge nakon sabijanja, ako je najveća brzina dizala 0,75 m/s? Izračunajte konačnu duljinu opruge nakon što ju je dizalo sabilo!
c) Koje su se promjene energije morale uzeti u obzir prilikom planiranja zamjene odbojnika?
NACRT
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije
TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEO IGARA/
TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEO IGARA
u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Ovom Odlukom donosi se strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEO IGARA / TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEO IGARA u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEO IGARA / TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEO IGARA u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO iz točke I. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Ova Odluka primjenjivat će se od školske godine 2025./2026. za učenike prvoga razreda srednje škole.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
STRUKOVNI KURIKUL
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
TEHNIČAR ZA RAZVOJ VIDEOIGARA / TEHNIČARKA ZA RAZVOJ VIDEOIGARA
nije lektorirano
Zagreb, ožujak 2024.
Popis kratica
A3 – oznaka za veličinu papira
A4 – oznaka za veličinu papira
AC – izmjenično
ACL – lista za kontrolu pristupa
ACS – alat za skiciranje i prototipiranje
ASCII – kodirani znak
BCD – binarno kodirani decimalni broj
BFS – algoritam za pretraživanje
BGP - usmjernički protokol
BIOS – programsko sučelje
CAD – program za projektiranje i vizualizaciju
CISC – računarsku arhitekturu
CMD – komandna linija
CNC – elektro-mehanički uređaj
CPU - procesor
CRM – alat za digitalni marketing
CRUD – operacije na resursima
CSRF – izvršavanje neovlaštenih naredbi
CSS – stilski jezik za prikaz elemenata
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
DC – istosmjerno
DEMUX – demultipleksor
DFS – algoritam za pretraživanje
DHCP – mrežni protokol
DRAM – dinamička radna memorija
ER – konceptualni model
GPO - skup stvorenih pravila
HDD – uređaja za pohranu podataka
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HTML – prezentacijski jezik za kreiranje internet stranica
HZZ – Hrvatski zavod za zapošljavanje
ID - identitet
IKT – informacijska i komunikacijska tehnologija
IP – internetska protokolna adresa
IPVv4 – internet protokol verzije 4
IPVv6 – internet protokol verzije 6
IT – informacijska tehnologija
LAN – lokalna mreža
LED – svjetleća dioda
MAC – kontrolno-pristupna-adresa
MPLS - višeprotokolarno prospajanje
MUX – multipleksor
NAT – mrežni servis
OPG – obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo
OS – operacijski sustav
OSI – skup standarda sustava
OSPF – mrežni protokol
PDV – porez na dodanu vrijednost
PHP – skriptni jezik na strani poslužitelja
PLC – programirljivi logički upravljač
QoS – sposobnost mreže u pružanju kvalitetnijih servisa
RAID – redundantni niz nezavisnih uređaja za pohranu podataka
RAM – memoriju sa slobodnim pristupom
RCK – regionalni centar kompetentnosti
RH – Republika Hrvatska
RIP – mrežni protokol
RISC – procesor sa smanjenim skupom naredbi
ROM – memorija samo za čitanje
SATA – sučelje računalske sabirnice
SEO – alat za analizu web stranica
SIU – skup ishoda učenja
SQL – jezik za upravljanje bazama
SRAM – statička radna memorija
SSD – uređaja za pohranu podataka
SSID – naziv bežične mreže
TCP/IP – grupa protokola
UEFI – programsko sučelje
USB – univerzalna serijska sabirnica
UTP – neoklopljena upletena parica
VLAN – virtualna lokalna mreža
VOIP – protokol prijenosa glasa putem interneta
VPN – virtualna privatna mreža
WAN- mreža širokog područja
WEP – algoritam za sigurnu komunikaciju
Wi-Fi – bežična komunikacija
WLAN – bežična lokalna mreža
WPA – algoritam za sigurnu komunikaciju
XSS – jezik za označavanje podataka
Napomena:
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
SADRŽAJ
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA
2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
3. RAZRADA MODULA
3.1. OBVEZNI STRUKOVNI MODULI
1. RAZRED
OSNOVE MEHANIKE MATERIJALNE TOČKE
UVOD U INFORMACIJSKE I KOMUNIKACIJSKE TEHNOLOGIJE
UVOD U PROGRAMIRANJE
PRIMIJENJENA ELEKTROTEHNIKA I ELEKTRONIKA
DIGITALNA LOGIKA
OSNOVE OPERACIJSKIH SUSTAVA
GRAĐA RAČUNALA
2. RAZRED
OSNOVE TERMODINAMIKE
DIZAJN MREŽNIH STRANICA
OSNOVE MULTIMEDIJE U RAČUNARSTVU
PROGRAMIRANJE
TEHNIČKO I POSLOVNO UPRAVLJANJE I KOMUNICIRANJE
RAČUNALNO DOKUMENTIRANJE I TEHNIČKA DOKUMENTACIJA
OBLIKOVANJE BAZE PODATAKA
UVOD U RAČUNALNE MREŽE
MIKRO PROJEKT IZ RAČUNARSTVA
3. RAZRED
OSNOVE MEHANIKE FLUIDA
OSNOVE HARMONIJSKIH TITRAJA I VALOVA
TEORIJA RAZVOJA VIDEOIGARA
RAZVOJ I PROGRAMIRANJE VIDEOIGARA
TEORIJA I PRIMJENA GRAFIKE U VIDEOIGRAMA
METODE I TEHNIKE IZRADE GRAFIČKIH ELEMENATA U VIDEOIGRAMA
3D MODELIRANJE, TEKSTURIRANJE I ANIMIRANJE ZA VIDEOIGRE
4. RAZRED
OSNOVE OPTIKE
MJERLJIVA SVOJSTVA ZVUKA I SVJETLOSTI
UVOD U MODERNU FIZIKU
NAPREDNE TEHNIKE RAZVOJA I PROGRAMIRANJA VIDEOIGARA
RAZVOJNE OKOLINE ZA IZRADU VIDEOIGARA
VIZUALNI EFEKTI U VIDEOIGRAMA
PROJEKTNI RAZVOJ VIDEOIGARA
MARKETING I MONETIZACIJA VIDEOIGARA
3.2 IZBORNI MODULI MODULI
3. RAZRED
AUDIO I VIDEO PRODUKCIJA ZA VIDEOIGRE
TESTIRANJE KORISNIČKOG ISKUSTVA U VIDEOIGRAMA
4. RAZRED
PROJEKTIRANJE I TIMSKA KOLABORACIJA
NAPREDNA AUDIO I VIDEO PRODUKCIJA ZA VIDEOIGRE
POKRETANJE POSLOVNOG POTHVATA
MEĐUNARODNO POSLOVANJE U INDUSTRIJI VIDEOIGARA
RAZVOJ VIŠEKORISNIČKIH VIDEOIGARA
4. ZAVRŠNI RAD
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O STRUKOVNOM KURIKULU
Sektor
Elektrotehnika i računarstvo
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja
Strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara / Tehničarka za razvoj videoigara
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja
Strukovna kvalifikacija
Razina kvalifikacije prema HKO-u
4.2
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)
245 CSVET
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)
4. ciklus
5. ciklus
62 CSVET
183 CSVET
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen strukovni kurikulum
Popis standarda zanimanja
Popis standarda kvalifikacije
Sektorski kurikulum
Tehničar za razvoj videoigara / Tehničarka za razvoj videoigara
Tehničar za razvoj videoigara / Tehničarka za razvoj videoigara
Elektrotehnika i računarstvo
Uvjeti za upis strukovnog kurikuluma / programa obrazovanja
Kvalifikacija na 1. razini
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa strukovnog obrazovanja)
Stečenih najmanje 245 CSVET bodova, od čega 143 CSVET bodova iz strukovnog dijela kvalifikacije i 102 boda iz općeg obrazovanja te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa
Uvjeti u kojima se stječu kompetencije propisani su Državnim pedagoškim standardom srednjoškolskog sustava odgoja i obrazovanja (Narodne novine, broj 63/2008 i 90/2010) i Pravilnikom o načinu organiziranja i izvođenja nastave u strukovnim školama (Narodne novine, broj 140/2009 i 130/2020).
U drugi, treći odnosno četvrti razred učenik prelazi nakon pozitivno ocijenjenih svih skupova ishoda učenja/modula u prvom, drugom odnosno trećem razredu. Obrani završnog rada učenik pristupa nakon što je pozitivno ocijenjen iz svih skupova ishoda učenja/modula u četvrtom razredu.
Obrazovanje za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara usmjereno je na:
- ostvarenje ishoda učenja neophodnih za stjecanje kompetencija odnosno kvalifikacija za rad
- razvoj kognitivnih, praktičnih i socijalnih vještina te jačanje samostalnosti i odgovornosti za postupanja u određenim situacijama
- razvoj organizacijskih i komunikacijskih sposobnosti učenika .
Učenje se temelji na problemskim situacijama i zadacima iz stvarnog života, na provođenju projektnih zadataka te stjecanju kompetencija u stvarnom radnom procesu. Kod učenika se potiče asertivnost i razvijanje suradničkih odnosa s ostalim učenicima u zajedničkom radu, ali i razvijanje samostalnosti i odgovornosti za donošenje odluka. Od učenika se očekuje aktivno sudjelovanje u procesu učenja i poučavanja kao i u procesu vrednovanja i samovrednovanja postignutih ishoda učenja, redovito pohađanje svih oblika nastave te prihvaćanje odgovornosti za ostvarenje ishoda učenja.
Od nastavnika se očekuje da bude kreator procesa učenja i poučavanja, da koristi nove tehnologije kako bi kompetentno mogao voditi proces učenja u skladu sa stvarnim potrebama svijeta rada te da osigura sigurno i poticajno okruženje za učenje i poučavanje. Jednako tako, nastavnik treba prepoznati potrebe i mogućnosti učenika te im prilagođavati sadržaje, metode i oblike rada kako bi na učinkovit način ostvarili ishode učenja odnosno kako bi učenici stekli kompetencije izabrane kvalifikacije primjereno svojim mogućnostima i darovitosti.
Horizontalna prohodnost (preporuke)
Općeobrazovni nastavni predmeti tijekom obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara na razini su 4 te je omogućena prohodnost u drugu kvalifikaciju iste ili niže razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Učenici koji upišu program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije razine 4.2 u obrazovnom sektoru računarstva imaju isti ili gotovo isti sadržaj prvog razreda te određene sadržaje drugog, trećeg i četvrtog razreda. Na takav način omogućena je prohodnost u drugu kvalifikaciju iste razine uz polaganje razlikovnih sadržaja specifičnih za pojedinu kvalifikaciju.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)
Učenici koji završe program obrazovanja za stjecanje kvalifikacije Tehničar za razvoj videoigara imaju mogućnost nastavka obrazovanja za stjecanje kvalifikacija viših razina (5, 6 i 7) ne samo u sektoru Elektrotehnika i računarstvo. Također, mogu nastaviti usavršavati svoje vještine i kompetencije raznim oblicima neformalnog i informalnog učenja u području elektrotehnike i računarstva.
Vertikalna prohodnost omogućuje učenicima da se razvijaju u svojoj karijeri, napreduju u sektoru te postignu viši profesionalni status. Također, pruža fleksibilnost u odabiru karijernih putova te omogućuje učenicima profesionalni razvoj prema specifičnim interesima ili potrebama svijeta rada čime se promovira kontinuirano učenje i profesionalni napredak.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru strukovnog kurikuluma
Učenje temeljeno na radu provodi se u dva oblika, odnosno integrirano u strukovni kurikulum radom na situacijskoj i problemskoj nastavi u školskim specijaliziranim prostorima (simuliranim objektima) i učenjem na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti.
Preporučuje se najmanje 24 CSVET bodova ostvariti kroz učenje na radnome mjestu kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti gdje se učenici postupno uvode u posao te u ograničenom obujmu sudjeluju u radnom procesu u kontroliranim uvjetima uz mentora i/ili nastavnika. Rad na radnome mjestu ili u Regionalnom centru kompetentnosti dio je programa strukovnog obrazovanja i osposobljavanja koji vodi do formalne kvalifikacije.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikuluma
Materijalni uvjeti:
- standardna učionica s računalom i osiguranim pristupom internetu te oprema za održavanje nastave (interaktivna ploča, projektor, projektno platno)
- specijalizirane učionice/praktikumi s odgovarajućom opremom za izvođenje specifičnih vježbi iz elektrotehnike, računarstva i radnih situacija.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te uvjeti za ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Ciljevi strukovnog kurikuluma (15 – 20)
Učenici će moći:
a. Koncipirati i izraditi osnovne koncepte dizajna za različite tipove videoigara.
b. Primijeniti tehnike i alate potrebne za razvoj kompletnih videoigara.
c. Razvijati programski kod za funkcionalnost videoigara.
d. Implementirati napredne tehnike računalne grafike u razvoju videoigara.
e. Stvoriti složene 3D modele i animirati objekte unutar videoigara.
f. Kreirati i primijeniti vizualne efekte koji poboljšavaju doživljaj igre.
g. Koristiti osnovne funkcije popularnih razvojnih okolina za izradu videoigara.
h. Kreirati osnovne zvučne efekte i glazbu za videoigre.
i. Provoditi i analizirati testiranja korisničkog iskustva za optimizaciju igraćeg iskustva.
j. Dizajnirati i planirati razvoj videoigara različitih žanrova.
k. Planirati i upravljati procesom razvoja videoigre od ideje do završnog proizvoda.
l. Razviti i primijeniti marketinške strategije specifične za promociju videoigara.
m. Primijeniti različite modele monetizacije u videoigrama.
n. Surađivati i komunicirati unutar timova, razvijajući i koordinirajući projekte videoigara.
o. Primijeniti vještine za kreativno rješavanje stvarnih izazova.
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikuluma
Postupci vrednovanja usmjereni su na praćenje i provjeru postignuća prema ishodima učenja. Mogu se provoditi u kombinaciji:
- hibridnog vrednovanja kroz pisane provjere znanja i vještina učenika, gdje ustanova osigurava dostupnost sadržajno i metodološki provjerenih zadataka i ispita iz određenih cjelina, a nastavnici koriste pojedine skupine zadataka ili cijele ispite radi dobivanja povratnih informacija o rezultatima učenja učenika
- unutarnjeg vrednovanja koje se provodi kontinuirano u ustanovi i u radnom okruženju, a provode ga nastavnici, mentori i učenici kroz samovrednovanje.
Kriteriji za vrednovanje ostvarenosti ishoda učenja određeni su strukovnim kurikulumom, a vrednovanje provode nastavnik u ustanovi i mentor kod poslodavca koji o tome vode propisane evidencije te učenici kroz postupke vrednovanja za učenje i kao učenje. Podaci o praćenju napredovanja učenika temelje se na provjeri postignuća ishoda učenja s pomoću procjena razvoja odgovornosti, samoinicijativnosti te komunikacije i suradnje. Potrebno je k oristiti različite pristupe vrednovanju kako bi se dobila raznolika slika napretka učenika.
U procesu praćenja kvalitete i uspješnosti strukovnog kurikuluma mogu se primijeniti sljedeće aktivnosti:
- istraživanje i anonimno anketiranje učenika o izvođenju nastave, literaturi i resursima za učenje, strategijama podrške učenicima, izvođenju i unapređenju procesa učenja i poučavanja, radnom opterećenju učenika (CSVET), provjerama znanja, komunikaciji s nastavnicima kako bi se spoznalo o zadovoljstvu učenika i njihovim potrebama
- istraživanje i anketiranje nastavnika o istim pitanjima kao u prethodnoj stavci
- analiza uspjeha, transparentnosti i objektivnosti provjera znanja i ostvarenosti ishoda učenja
- analiza materijalnih i kadrovskih uvjeta potrebnih za izvođenje procesa učenja i poučavanja.
Nastavnici pomoću ankete mogu procjenjivati svoj odnos prema procesu učenja i poučavanja, radnoj okolini i učenicima (samoevaluacija). Područja procjene mogu se osobito odnositi na:
- uvjete održavanja nastave i radnog procesa u ustanovi, kod poslodavca ili u Regionalnom centru kompetentnosti
- stanje postojeće opreme i potrebe za novom opremom i odgovarajućom literaturom
- uspješnost ostvarenja ishoda učenja
- utjecaj metoda i oblika rada na razine ostvarenosti ishoda učenja
- redovitost pohađanja nastave
- aktivnosti i angažiranosti učenika u procesu učenja i poučavanja.
Usporedbom rezultata anketa među učenicima i nastavnicima može se dobiti pregled uspješnosti izvedbe strukovnog kurikuluma, a nastavnici uvid u procjenu kvalitete svoga rada.
Potrebno je i održavati uspješnu suradnju s roditeljima i skrbnicima kako bi ih se informiralo o napretku njihove djece te kako bi se dobile njihove povratne informacije i podrška. Važan segment praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kurikuluma je i ispitivanje poslodavaca koji sudjeluju u obrazovanju učenika te bivših učenika kako bi se dobile povratne informacije o njihovoj pripremljenosti za svijet rada, nastavak obrazovanja i uspješnosti općenito.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA
Kurikuli općeobrazovnih nastavnih predmeta za razinu 4.2 izvode se temeljem Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta/modula u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1 i 4.2.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
130 CSVET
53,06 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Osnove mehanike materijalne točke
Uvod u kinematiku
Uvod u dinamiku
Rad, energija i snaga
Gravitacija
4 CSVET
4
Izabrani strukovni moduli kao i njihova pripadajuća godišnja satnica omogućava učenicima stjecanje znanja i vještina potrebnih za zapošljavanje na tržištu rada, osobni rast i razvoj kao i nastavak obrazovanja na visokoškolskoj razini.
Primijenjena elektrotehnika i elektronika
Osnove zaštite na radu
Elektrotehnika i elektronika u računarstvu
Praktične osnove elektrotehnike i elektronike
8 CSVET
4
Digitalna logika
Osnovni logički sklopovi
Složeni logički sklopovi
4 CSVET
4
Uvod u informacijske i komunikacijske tehnologije
Osnove računalnog sustava i Internet
Primjena uredskih aplikacija
4 CSVET
4
Uvod u programiranje
Osnove programiranja
Spremnički tipovi podataka
6 CSVET
4
Građa računala
Sklopovlje računala
Arhitektura procesora i sabirnički sustavi
Memorijski i pristupni sklopovi
Rješavanje jednostavnih hardverskih i softverskih problemi
7 CSVET
4
Osnove operacijskih sustava
Uvod u operacijske sustave
Osnovno održavanje operacijskih sustava
4 CSVET
4
Osnove termodinamike
Termičke pojave i idealni plin
Termodinamički sustavi i procesi
2 CSVET
4
Dizajn mrežnih stranica
Strukturiranje mrežnih stranica HTML-om i linijskim CSS-om
Vizualno oblikovanje mrežnih stranica CSS-om
Napredna primjena CSS-a
4 CSVET
4
Osnove multimedije u računarstvu
Uvod u obradu slike, zvuka i videa
Osnove 3D modeliranja
Osnove izrade animacija
4 CSVET
4
Programiranje
Funkcije i rekurzija u programiranju
Rad s korisnički definiranim tipovima podataka i datotekama
Algoritmi, strukture podataka i grafovi
7 CSVET
4
Oblikovanje baze podataka
Osnove sustava za upravljanje bazama podataka
Oblikovanje relacijskih modela baze podataka
4 CSVET
4
Računalno dokumentiranje i tehnička dokumentacija
Računalno dokumentiranje i tehnička dokumentacija
2 CSVET
4
Uvod u računalne mreže
Računalne mreže, protokoli i mrežno adresiranje
Konfiguracija mrežnih uređaja i virtualnih lokalnih mreža (VLAN-ova)
Napredna konfiguracija mrežnih uređaja i usmjeravanje
5 CSVET
4
Tehničko i poslovno upravljanje i komuniciranje
Tehničko i poslovno upravljanje
Poslovno i elektroničko komuniciranje
3 CSVET
4
Mikro projekt iz računarstva
Mikro projekt iz računarstva
4 CSVET
4
Osnove mehanike fluida
Osnove mehanike fluida
1 CSVET
5
Osnove harmonijskih titraja i valova
Mehaničko titranje i valovi
Elektromagnetsko titranje i valovi
2 CSVET
5
Teorija razvoja videoigara
Povijest i žanrovi videoigara
Osmišljavanje videoigara
4 CSVET
5
Razvoj i programiranje videoigara
Razvoj videoigara
Programiranje videoigara
8 CSVET
5
Teorija i primjena grafike u videoigrama
Teorija grafike u videoigrama
Primjena grafike u videoigrama
3 CSVET
5
Metode i tehnike izrade grafičkih elemenata u videoigrama
Grafički elementi u videoigrama
Primjena metoda i tehnika izrade grafičkih elemenata u videoigrama
5 CSVET
5
3D modeliranje, teksturiranje i animiranje
3D modeliranje za videoigre
Teksturiranje za videoigre
Animiranje 3D objekata za videoigre
Vizualni efekti i scene videoigara
7 CSVET
5
Osnove optike
Geometrijska optika
Valna optika
2 CSVET
5
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti
1 CSVET
5
Uvod u modernu fiziku
Uvod u modernu fiziku
1 CSVET
5
Napredne tehnike razvoja i programiranja videoigara
Napredne tehnike razvoja videoigara
Napredne tehnike programiranje videoigara
8 CSVET
5
Razvojne okoline za izradu videoigara
Osnove razvojnih okolina za izradu videoigara
Rad u razvojnim okolinama za izradu videoigara
5 CSVET
5
Vizualni efekti u videoigrama
Vizualni efekti u videoigrama
Osvjetljenje, simulacija fizike i postprodukcijski efekti kao vizualni efekti u videoigrama
4 CSVET
5
Projektni razvoj videoigara
Načela razvoja industrije videoigara i uloge članova razvojnog tima
Proces razvoja videoigara
4 CSVET
5
Marketing i monetizacija videoigara
Marketing videoigara
Monetizacija videoigara
3 CSVET
5
* U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
13 CSVET
5,30 %
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
Audio i video produkcija za videoigre
Osnove audioprodukcije za videoigre
Osnove videoprodukcije za videoigre
4 CSVET
5
Izborni blok 1
Testiranje korisničkog iskustva u videoigrama
Metode testiranja korisničkog iskustva
Testiranje korisničkog iskustva
4 CSVET
5
Izborni blok 2
Projektiranje i timska kolaboracija
Dizajn i planiranje izrade videoigara različitih žanrova
Timski rad i komunikacija prilikom izrade videoigre
5 CSVET
5
Izborni blok 3
Napredna audio i video produkcija
Napredna audioprodukcija za videoigre
Napredna videoprodukcija za videoigre)
4 CSVET
5
Pokretanje poslovnog pothvata
Poduzetnički pothvat u industriji videoigara
Poslovno planiranje i poslovni plan
5 CSVET
5
Izborni blok 4
Međunarodno poslovanje u industriji videoigara
Internacionalizacija poslovanja u industriji videoigara
Elektroničko poslovanje, rizici i devizni platni promet
4 CSVET
5
Razvoj višekorisničkih videoigara
Teorija višekorisničkih videoigara
Razvoj videoigara za više igrača
Izrada i optimizacija kompetitivnih višekorisničkih videoigara
9 CSVET
5
Izborni blok 5
* Nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s općeobrazovnim nastavnim predmetima.
** U trećem razredu, učenici su obvezni odabrati jedan izborni modul u obujmo od 4 CSVET bodova, od ponuđenih modula 1 i 2, koji pridonosi ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije. U četvrtom razredu, učenici su obvezni odabrati jedan izborni blok u ukupnom obujmu od 9 CSVET bodova, od ponuđenih 2 do 5, koji pridonose ukupnom broju bodova potrebnima za stjecanje kvalifikacije.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. RAZRADA MODULA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1. OBVEZNI STRUKOVNI MODULI
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. RAZRED
NAZIV MODULA
OSNOVE MEHANIKE MATERIJALNE TOČKE
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/2246
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/2247
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/3252
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/10861
Obujam modula (CSVET)
4 CSVET
Načini stjecanja skupova ishoda učenja (od –do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika
35 – 50 %
20 – 30 %
20 – 45 %
Status modula
(obvezni/izborni)
OBVEZNI
Cilj (opis) modula
Cilj modula je upoznati učenike s osnovama klasične mehanike. Učenici će se upoznati s različitim vrstama pravocrtnog gibanja, uključujući jednoliko i nejednoliko gibanje te naučiti kako ih opisati algebarski i grafički. Istražit će koncepte slobodnog pada, vertikalnog i horizontalnog hitca te gibanja po kružnici. Modul će također pokriti Newtonove zakone gibanja, različite vrste sila, impuls sile, količinu gibanja i zakon očuvanja količine gibanja. Učenici će se upoznati s konceptima rada sile, kinetičke i potencijalne energije, snage te zakonom očuvanja energije. Na kraju, modul će obuhvatiti Newtonov zakon gravitacije i Keplerove zakone.
Ključni pojmovi
položaj, pomak, put, vrijeme, brzina, akceleracija, graf, sila, masa, impuls sile, količina gibanja, trenje, kosina, inercijski sustav, neinercijski sustav, rad, energija, snaga, korisnost, gravitacija
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
MPT Osobni i socijalni razvoj
osr B.4. Domena: Ja i drugi
osr C.4. Domena: Ja i društvo
MPT Učiti kako učiti
uku A.4/5 Domena: Primjena strategija učenja i upravljanja informacijama
uku B.4/5 Domena: Upravljanje svojim učenjem
uku D.4/5 Domena: Stvaranje okružja za učenje
MPT Zdravlje
zdr B.4. Domena: Mentalno i socijalno zdravlje
MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
ikt A.4 Domena: Funkcionalna i odgovorna uporaba IKT-a
ikt D.4. Domena: Stvarala š tvo i inovativnost u digitalnome okru ž ju
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu ostvaruje se realiziranjem radnih situacija i zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima. Zadaci za učenje i vježbanje trebaju odgovarati stvarnim radnim situacijama nekog radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Školska specijalizirana učionica/praktikum fizike opremljen laboratorijskom opremom i potrebnim mjernim uređajima za mjerenje iz područja mehanike materijalne točke.
Potrebno je razredni odjel dijeliti u odgojno-obrazovne skupine kako bi se učenicima osigurao rad na siguran način te ostvarenje propisanih ishoda učenja.
Skup ishoda učenja iz SK-a
Uvod u kinematiku
Obujam SIU (CSVET)
1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Analizirati jednoliko, jednoliko ubrzano i jednoliko usporeno pravocrtno gibanje, algebarski i grafički
Grafički prikazati nejednoliko pravocrtno gibanje
Grafički analizirati nejednoliko pravocrtno gibanje
Povezati slobodni pad s jednoliko ubrzanim gibanjem
Primijeniti jednoliko ubrzano gibanje na slobodni pad
Objasniti gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Analizirati gibanje složeno od dva jednolika gibanja
Opisati vertikalni i horizontalni hitac
Primijeniti vertikalni i horizontalni hitac
Opisati jednoliko gibanje po kružnici
Objasniti jednoliko gibanje po kružnici
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
U okviru istraživačke nastave, koja je dominantan nastavni sustav, učenici rade u parovima ili manjim skupinama pod mentorstvom nastavnika. Fokus je na usvajanju znanja o fizikalnim veličinama za opisivanje različitih vrsta gibanja, uključujući složena i kružna gibanja. Nastava obuhvaća interpretaciju grafičkih prikaza gibanja (s-t, v-t, a-t), određivanje srednje i trenutačne brzine i akceleracije te primjenu algebarskih izraza za različita gibanja. Poseban naglasak stavlja se na analizu gibanja pomoću digitalnih alata. Ovim pristupom, učenici razvijaju odgovornost, socijalne i komunikacijske vještine te suradnički uče i rade u timu, stječući praktična i primjenjiva znanja o gibanju, s primjenom u svakodnevnom životu i potencijalnim radnim mjestima.
Nastavne cjeline/teme
Jednoliko gibanje po pravcu
Pravocrtna gibanja sa stalnom akceleracijom
Složena gibanja
Jednoliko gibanje po kružnici
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine .
Zadatak: Kako biste poboljšali rad CNC glodalice, trebate analizirati gibanje glave stroja kada je u praznom hodu. Da biste analizirali gibanje, koristite jako precizno snimanje gibanja glave.
Analizom snimke gibanja glave CNC stroja dobili ste sljedeći x-t graf:
a) Na temelju x-t grafa opišite gibanje glave CNC stroja.
b) Što možete reći o gibanju glave CNC stroja u točkama A i B, prikazanim na x-t grafu?
c) Kolika je srednja brzina gibanja glave za to vrijeme?
d) Na temelju x-t grafa nacrtajte v-t graf gibanja glave CNC stroja.
Detaljnijom analizom snimke dobije se v-t graf gibanja glave CNC stroja:
e) Usporedite svoj v-t graf s ovim grafom. Objasnite razlike!
f) Intervali t1 i t2 prikazani na v-t grafu iznose 0,04 s. S kojim su dijelovima x-t grafa povezani ti intervali?
g) Kolika je srednja akceleracija glave CNC stroja tijekom njenog pokretanja, a kolika tijekom njenog zaustavljanja? Usporedite te vrijednosti s akceleracijom slobodnog pada!
h) Koliki put prijeđe glava CNC stroja tijekom jednolikog gibanja, koliki tijekom intervala t1, a koliki tijekom intervala t2? Koliko na preciznost rada stroja utječe gibanje tijekom intervala t1 i t2?
i) CNC glodalica može izrađivati i kružne oblike. U tom slučaju vrh glave opisuje kružnu konturu brzinom 0,4 m/s. Odredite kutnu brzinu, period te frekvenciju kružnog gibanja vrha glave koja izrezuje kružnicu polumjera 20 cm!
j) Predstavlja li gibanje glave CNC stroja neku vrstu složenog gibanja? Objasnite!
k) Na temelju v-t grafa nacrtajte a-t graf gibanja glave CNC stroja.
Daljnjom detaljnijom analizom snimke dobije se a-t graf gibanja glave CNC stroja:
l) Usporedite svoj a-t graf s ovim grafom. Objasnite razlike!
m) Analizom a-t grafa zaključite kakvo je gibanje glave CNC stroja tijekom intervala t1, odnosno t2. Kakav bi bio izraz za vremensku ovisnost akceleracije, a kakav za vremensku ovisnost brzine i položaja vrha glave CNC stroja?
Učenici su podijeljeni u parove ili u manje skupine. Svaka skupina dobiva isti zadatak. Nakon rješavanja učenici rezultate prezentiraju ostalim skupinama. Na kraju, unutar skupine učenici provode vršnjačko vrednovanje.
Vrednovanje za učenje: tablica za praćenje aktivnosti učenika za vrijeme rada:
Elementi procjene
Potpuno
Djelomično
Potrebno doraditi
Učenik se pripremio za nastavu prema uputama profesora
Učenik surađuje s ostalim učenicima tijekom timskog rada
Učenik izvršava svoj dio zadatka
Učenik sudjeluje u prezentaciji dobivenih rezultata
Učenik provodi vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje
Primjeri istraživanja koje bi učenici mogli raditi:
◊ istraživanje nejednolikog gibanja (uvođenje trenutačne brzine)
◊ ovisnost dometa vodoravnog hitca o početnoj brzini i visini s koje se tijelo izbacuje
◊ mjerenje perioda kruženja i brzine kod jednolikog kruženja
◊ istraživanje gibanja pomoću detektora gibanja ili simulacije.
Primjere fizikalnih zadataka za ostvarivanje ishoda učenja povezati sa strukom ili svakodnevnim životom. Prilagoditi ih zahtjevima struke, odnosno sektora unutar kojega se provodi nastava te se preporuča konzultacija s nastavnicima struke.
Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U individualiziranom kurikulu za svakog učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama navedeni su preporučeni pristupi radu, primjeri prilagodbe procesa učenja i poučavanja te metode i oblici vrednovanja. Posebna pažnja treba biti usmjerena na kontinuirano vrednovanje za učenje, kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije s ciljem motiviranja učenika, jačanja njihovog samopouzdanja i poticanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti potrebnu razinu pedagoške podrške za svakog učenika. Cilj nije da nastavnik preuzima dio odgovornosti za postizanje ishoda učenja umjesto učenika.
◊ Učenike s teškoćama treba grupirati u parove ili timove s uspješnijim učenicima koji će preuzeti ulogu vođe i pomagati im u rješavanju zadataka. Ako se ukaže potreba, nastavnik će učenicima s teškoćama pružiti dodatne upute.
◊ Učenici s teškoćama mogu preskočiti rješavanje dijela primjera (npr. da ne rješavaju dijelove zadatka pod točkom h kad se određuje put za dio A i B te pod točkama k i m).
Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja kroz proširivanje s dodatnim temama koje se rijetko obrađuju ili postavljanjem ishoda više razine.
◊ Darovitim učenicima se zadaje zadatak sa proširenim dijelovima ili istraživački rad, ovisno o procjeni nastavnika i sposobnostima darovitih učenika. Predloženi primjer bi daroviti učenici trebali riješiti u cijelosti.
Skup ishoda učenja iz SK-a
Uvod u dinamiku
Obujam SIU (CSVET)
1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Iskazati Newtonove zakone gibanja
Primijeniti Newtonove zakone gibanja
Opisati silu težu, elastičnu silu, reakciju podloge, napetost niti, silu trenja te pojam centripetalne sile
Odrediti iznos sile teže, elastične sile, reakcije podloge, napetosti niti, sile trenja i centripetalne sile
Zbrojiti sile i rastaviti silu na dvije komponente
Odrediti rezultantnu silu i komponente sile.
Objasniti inercijski, akcelerirani sustav i inercijsku silu
Razlikovati inercijski i akcelerirani sustav, uz određivanje inercijske sile u primjerima
Opisati impuls sile te kako se određuje računski i grafički iz (F,t) grafa
Odrediti impuls sile, računski i grafički iz (F,t) grafa
Navesti količinu gibanja i vezu impulsa sile i promjene količine gibanja
Analizirati količinu gibanja i vezu impulsa sile i promjene količine gibanja
Iskazati zakon očuvanja količine gibanja
Primijeniti zakon očuvanja količine gibanja
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav je istraživačka nastava, u kojoj učenici, radeći u parovima ili manjim skupinama, praktično primjenjuju Newtonove zakone gibanja, zakon o očuvanju količine gibanja i različite referentne sustave. Nastavnik, u ulozi mentora i koordinatora, usmjerava učenike u mjerenju sile, određivanju akceleracije i primjeni Newtonovih zakona u različitim kontekstima, uključujući situacije s trenjem i bez njega te u analizi elastičnih i neelastičnih sudara. Naglasak je na integraciji teorijskih znanja s praktičnim primjerima i svakodnevnim iskustvima. Preporučuje se suradnja s nastavnicima strukovnih predmeta kako bi se zadaci prilagodili specifičnostima pojedinog sektora i struke.
Nastavne cjeline/teme
Newtonovi zakoni gibanja
Primjeri sila
Zbrajanje i rastavljanje sila
Referentni sustavi
Impuls sile, količina gibanja i očuvanje količine gibanja
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine .
Zadatak: Analizirajte nezgodu dvaju vozila.
Nailaskom na semafor vozač automobila A kasno donosi odluku za kočenje te, da bi se zaustavio do semafora, koči blokiranjem kotača. Tako se zaustavio upravo prije semafora. Po tragovima kočenja se vidi da se zaustavio nakon što je klizao na putu dugom 12 m. Vozač automobila B nije dovoljno budno pazio na promet te je bez kočenja udario u automobil A, koji je mirovao ispred njega. Nakon sudara, automobili su se nastavili gibati, kao što prikazuje crtež. Tragovi kočenja pokazuju da je automobil A do zaustavljanja preklizao udaljenost 9,1 m, a automobil B udaljenost 2,4 m (crtež). Masa automobila A s putnicima i teretom iznosi 1100 kg, a automobila B 1400 kg. Faktor trenja klizanja između guma na kotačima i ceste je za oba automobila jednak i iznosi 0,13. Pri računanju zanemarite otpor zraka gibanju automobila.
a) Kolika je brzina automobila A u trenutku kad počinje kočiti pred semaforom?
b) Kolika je brzina automobila B u trenutku udara u automobil A? Kako ste to odredili?
c) Kolika je promjena količine gibanja automobila A, a kolika automobila B?
d) Kolikom je srednjom silom automobil B djelovao na automobil A, ako je kontakt automobila B sa automobilom A pri udarcu trajao 0,5 s? Nacrtajte graf vremenske ovisnosti te sile!
e) Djeluje li pri sudaru automobil A na automobil B? Ako djeluje, kolikom srednjom silom djeluje? Kakva je vremenska ovisnost te sile?
f) Usporedite površine ispod ta dva (F-t) grafa s promjenama količine gibanja koje ste dobili u računu u dijelu d ovog primjera!
g) Na retrovizoru automobila A visi zaštitni znak na niti duljine 20 cm. Masa znaka je 50 g, a masa niti je zanemariva. Skicirajte položaj znaka i niti dok automobil miruje pred semaforom! Skicirajte položaj znaka i niti dok je automobil kočio ispred semafora! Skicirajte položaj znaka i niti nakon sudara!
h) Za svaku od situacija pod g) odredite kolika je sila kojom znak napinje nit! Skicirajte, označite i imenujte sile na znak u svakoj od navedenih situacija!
i) Koliki kut u svakoj od navedenih situacija zatvara nit s vertikalom?
j) Pri sudaru, za vrijeme kontakta, prednji se branik automobila B deformirao tako da se ulubio 1,5 cm. Nakon razdvajanja automobila deformacija branika je zanemariva. Kolika je konstanta elastičnosti prednjeg branika automobila B?
Učenici rješavaju primjer podijeljeni u parove ili manje skupine. Na kraju svaka skupina kratko prezentira svoje rezultate ostatku razreda.
Primjer ocjenjivanja prezentacije:
13 - 15 bodova = 5; 10 - 12 bodova = 4; 6 - 9 bodova = 3; 5 bodova = 2
ELEMENTI OCJENJIVANJA
KRITERIJI-BODOVI
3
2
1
JASNOĆA PORUKE
Cilj jasno i precizno izložen. Naslov je jasan i interesantan.
Nije potpuno postignuta jasnoća cilja.
Naslov malen, neprikladan, nakošen
Otežano praćenje naznačene poruke. Naslov nije istaknut ili je vrlo dug
KVALITETA SADRŽAJA
Sadržaj visoke kvalitete, tehnički dotjeran, zanimljiv i jasna, optimalan broj slajdova.
Obrada podataka nedovoljno atraktivna. Sadržaj nije dovoljno jasan.
Niska razina kvalitete i obrade podataka. Premalen ili prevelik broj slajdova.
KREATIVNOST
Maksimalna kreativnost, rad estetski dotjeran, poruka, tekst i izbor slajdova i boje su u službi sadržaja
Kreativnost nije dovoljno izražena. Nesrazmjer u količini teksta i slika.
Loše izabrani vizualni i tekstualni prikazi ukazuju na manjak kreativnosti.
VIZUALNI DOJAM
Poruka je jasna, vizualno pregledna, lako se prati i bez prisustva autora, u velikoj mjeri djeluje na svijest i formiranje stavova promatrača.
Ispod svake slike koja se slaže s tekstom stoji objašnjenje što prikazuje. Slova dovoljno velika.
Poruka relativno jasna ali nije dovoljno povezana. Može utjecati na svijest promatrača kratkotrajno. Malena slova.
Slike se djelomično slažu s tekstom.
Vizualno neatraktivan rad. Djeluje nepovezano i može se pratiti tek uz pomoć autora.
Slike djelomično odgovaraju sadržaju. Plakat je neuredan, loš je raspored slika.
IZLAGANJE
Gradivo u potpunosti povezuje i primjenjuje. Samostalno izlaže i odgovara na pitanja točno i jasno.
Autor rada i izvori jasno istaknuti na odgovarajućem mjestu.
Reproducira uobičajene primjere ali se ne snalazi u drugim primjerima. Samostalno izlaže.
Autor rada i izvori su istaknut ali nisu na odgovarajućem mjestu.
Izlaže nesigurno i potrebna mu je pomoć. Autor rada i izvori nisu istaknuti.
UKUPNO
15
10
5
Primjeri istraživanja koje učenici mogu raditi:
◊ istraživanje gibanja pod djelovanjem stalne sile
◊ rastavljanje sile na komponente
◊ istraživanje elastične sile i mjerenje konstante opruge
◊ istraživanje sile trenja
◊ istraživanje centripetalne sile
◊ istraživanje zakona očuvanja količine gibanja.
Prijedlog prilagodbe za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama
U individualiziranom kurikulu za svakog učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama navedeni su preporučeni pristupi radu, primjeri prilagodbe procesa učenja i poučavanja te metode i oblici vrednovanja. Posebna pažnja treba biti usmjerena na kontinuirano vrednovanje za učenje, kvalitetne, konstruktivne i poticajne povratne informacije s ciljem motiviranja učenika, jačanja njihovog samopouzdanja i poticanja daljnjeg napretka. Nastavnik će procijeniti potrebnu razinu pedagoške podrške za svakog učenika. Cilj nije da nastavnik preuzima dio odgovornosti za postizanje ishoda učenja umjesto učenika.
◊ Učenike s teškoćama treba grupirati u parove ili timove s uspješnijim učenicima koji će preuzeti ulogu vođe i pomagati im u rješavanju zadataka. Ako se ukaže potreba, nastavnik će učenicima s teškoćama pružiti dodatne upute.
◊ Učenici s teškoćama ne moraju rješavati svaku dio zadatka, npr. ne bi trebali rješavati zadatak pod točkama b i h.
Darovitim učenicima treba omogućiti obogaćivanje sadržaja kroz proširivanje s dodatnim temama koje se rijetko obrađuju ili postavljanjem ishoda više razine.
◊ Daroviti učenici dobivaju zadatak rješavanja cijelog primjera s posebnim naglaskom na kritičku analizu modeliranih dijelova, kao što je točka j. Osim toga, prema njihovim interesima, darovitim učenicima može se dodijeliti istraživački zadatak o utjecaju inercijske sile u različitim zanimanjima i metodama njezina kompenziranja. Također, mogu istraživati primjenu zakona očuvanja količine gibanja u konkretnim primjerima uređaja, procesa ili događaja, bilo unutar struke ili u širem kontekstu svijeta oko nas.
Skup ishoda učenja iz SK-a
Rad, energija i snaga
Obujam SIU (CSVET)
1 CSVET
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati rad sile, određivanje rada računski i grafički iz (F, s) grafa te vezu rada i energije
Odrediti rad sile, računski i grafički iz (F, s) grafa te promjenu energije tijela radom
Iskazati kinetičku energiju
Analizirati kinetičku energiju
Iskazati gravitacijsku potencijalnu i elastičnu potencijalnu energiju
Analizirati gravitacijsku potencijalnu i elastičnu potencijalnu energiju
Objasniti snagu i korisnost
Primijeniti snagu i korisnost
Iskazati zakon očuvanja energije
Primijeniti zakon očuvanja energije
Dominantan nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantan nastavni sustav je istraživačka nastava. Predlaže se rad u parovima ili manjim skupinama. Radom na materijalima uz pomoć nastavnika koji ima ulogu mentora i koordinatora učenici usvajaju znanja o radu, energiji i snazi. Pri poučavanju treba razlikovati zatvoreni i otvoreni sustav, naglasiti razliku između pozitivnog i negativnog rada, odrediti rad računski i iz (F,s) grafa, analizirati očuvanje energije kod sudara, analizirati prijelaz kinetičke energije u potencijalnu i obrnuto, analizirati rad sile trenja, određivati snagu i korisnost uređaja ili strojeva (posebno onih vezanih za danu struku). Preporuča se da učenici eksperimentalno provjere zakon očuvanja energije na primjerima gibanja (slobodan pad, titranje utega na opruzi, njihanje utega na niti).
Preporučuje se primjenjivati zadatke srednje složenosti. Kroz istraživačku nastavu učenici preuzimaju odgovornost, razvijaju socijalne i komunikacijske vještine, suradnički uče i rade u timu te na taj način stječu dugotrajna znanja o radu, energiji i snazi, s naglaskom na primjeni u svakodnevnom životu i potencijalnim radnim mjestima u okviru odgovarajućeg područja obrazovanja. Rješavanje numeričkih i konceptualnih zadatka je ugrađeno u istraživanje.
Nastavne cjeline/teme
Rad sile
Kinetička energija
Gravitacijska potencijalna energija i elastična potencijalna energija Zakon očuvanja energije
Snaga i korisnost
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine .
Zadatak: Odbojnici su opruge koje služe za amortizaciju udara i zaustavljanje dizala prilikom prekoračenja donjeg radnog položaja dizala. Obično se ugrađuju u jamu voznog okna dizala. Tim za održavanje dizala je utvrdio da trenutačno ugrađeni odbojnik nije u funkciji te ga je potrebno zamijeniti
a) Ako kabina dizala ima masu 700 kg, a dizalo nosivost 300 kg, odaberite iz priložene tablice modele opruge koji zadovoljavaju uvjet da izdrže silu 4,0 puta veću od težine natovarenog dizala. U okno dizala postavljate četiri jednake opruge. Pretpostavite kako je opterećenje jednako raspoređeno na sve četiri opruge.
MODEL
POČETNA DULJINA (L0/mm)
GRANICA ELASTIČNOSTI OPRUGE (F/N)
ESD14
235
8280
ESD14/320
320
9280
ESD15
210
11650
b) U dokumentaciji piše da za maksimalnu deformaciju opruge vrijedi ∆ 𝑥 = 0,135 ∙ 𝑣 ଶ . Kolika je duljina opruge nakon sabijanja, ako je najveća brzina dizala 0,75 m/s? Izračunajte konačnu duljinu opruge nakon što ju je dizalo sabilo!
c) Koje su se promjene energije morale uzeti u obzir prilikom planiranja zamjene odbojnika?