Na temelju članka 20. stavka 4. Zakona o obrazovanju odraslih (Narodne novine, br. 144/2021) ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o donošenju Nastavnog programa za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
I.
Ovom Odlukom donosi se Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
II.
Sastavni dio ove Odluke je Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
III.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od objave u Narodnim novinama, a primjenjivat će se od akademske godine 2024/2025. za polaznike cjeloživotnog obrazovanja.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
PRIJEDLOG NASTAVNOG PROGRAMA ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
svibanj 2024.
1. OPĆI PODATCI O NASTAVNOM PROGRAMU
1.1. NAZIV NASTAVNOG PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u
obrazovanju odraslih
1.2. OPRAVDANOST DONOŠENJA PROGRAMA
Preporuka Vijeća o oblicima usavršavanja: nove prilike za odrasle (Vijeće EU-a, 2016.) navodi da u današnjem društvu svi trebaju posjedovati širok skup vještina, znanja i kompetencija, uključujući dostatnu razinu čitalačke i matematičke pismenosti te digitalne kompetencije kako bi u potpunosti ostvarili svoj potencijal, aktivno sudjelovali u društvu i preuzeli svoje društvene i građanske odgovornosti. U Preporuci se navodi da je u skladu s nacionalnim zakonodavstvom potrebno odraslim osobama s niskom razinom kompetencija ponuditi pristup oblicima usavršavanja kojima bi im se omogućilo:
-stjecanje minimalne razine čitalačke pismenosti, matematičke pismenosti i digitalne kompetencije, što bi im omogućilo nastavak školovanja
i/ili
-stjecanje šireg skupa kompetencija relevantnih za tržište rada i aktivno sudjelovanje u društvu.
Rezultati PIAAC istraživanja u EU pokazuju da velik broj odraslih osoba ima nisku razinu osposobljenosti u pismenosti (od 4,9% do 27,7% odraslih) i računanju (od 8,1% do 31,7% odraslih). Značajan broj odraslih osoba (od 7% do 23%) ne posjeduje ni najosnovnije kompetencije za upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije (računala, suvremena sredstva komunikacije) u suvremenom tehnološkom okruženju (OECD, 2013). Iako se rezultati PIAAC istraživanja u Republici Hrvatskoj tek očekuju, moguće je pretpostaviti na temelju ispodprosječnih rezultata hrvatskih učenika na PISA istraživanju da bi rezultati za odrasle u Republici Hrvatskoj bili vrlo slični onima u drugim zemljama. Prema rezultatima PISA istraživanja u Hrvatskoj (OECD, 2018.) vidljivo je da 31,2% učenika nije dostiglo razinu 2 u matematici, 25,4% učenika nije dostiglo razinu 2 u području prirodoslovne pismenosti, a 21,6% učenika nije dostiglo razinu 2 u području čitalačke pismenosti.
Jedan od najvažnijih čimbenika za razvoj temeljnih vještina odraslih su kompetentni nastavnici koji posjeduju znanja i vještine za kvalitetan rad s odraslim učenicima, a koje se bitno razlikuju od pedagoških kompetencija za rad s djecom. Poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih jedan je od najzahtjevnijih i najsloženijih područja poučavanja, zbog čega je potrebna visoka razina andragoških kompetencija koje se stječu pomno osmišljenim programom za obrazovanje nastavnika u obrazovanju odraslih koji će poučavati temeljne vještine.
1.3. CILJ DONOŠENJA NASTAVNOG PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih ima cilj osigurati stjecanje odgovarajućih generičkih i specifičnih andragoških didaktičko-metodičkih kompetencija nastavnika koji poučavaju temeljne vještine.
1.4. KVALIFIKACIJA KOJA SE STJEČE ZAVRŠETKOM PROGRAMA
Djelomična kvalifikacija na razini 7 Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO) (Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru, Narodne novine, br. 22/13, 41/16, 64/18, 47/20 i 20/21).
1.5. UVJETI POTREBNI ZA PRISTUP PROGRAMU
Osoba koja je minimalno završila sveučilišni diplomski studij (HKO 7.1. sv.) odgovarajuće vrste ili diplomski stručni studij (HKO 7.1. st.) odgovarajuće vrste, ili jednakovrijedni studij, i ima potrebne pedagoške kompetencije sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23).
1.6. UVJETI POTREBNI ZA IZVOĐENJE PROGRAMA
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz odgovarajućeg polja definiranog silabusom predmeta.
Program mogu izvoditi visokoškolske ustanove s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti te Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u suradnji s visokoškolskom ustanovom s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
1.7. OBUJAM NASTAVNOG PROGRAMA U ECTS BODOVIMA
10 ECTS
1.8. ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA
Nakon završetka programa polaznici će moći:
- implementirati ishode učenja iz kurikuluma namijenjenih stjecanju temeljnih vještina u kurikulume obrazovanja odraslih
- osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja iz područja stjecanja temeljnih vještina te ih prilagoditi individualnim značajkama polaznika i značajkama kurikuluma obrazovanja odraslih
- prilagoditi postojeće i izraditi nove materijale za učenje namijenjene stjecanju temeljnih vještina
- motivirati polaznike za stjecanje novih i usavršavanje postojećih temeljnih vještina
- implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja stjecanja temeljnih vještina.
1.9. ZAVRŠETAK PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih završava se nakon svih izvršenih obveza polaznika propisanih nastavnim programom.
Potvrdu o završenome Nastavnom programu za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih izdaje izvođač nastavnog programa.
2. NASTAVNI PROGRAM ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
1.OPĆE INFORMACIJE O PROGRAMU CJELOŽIVOTNOG OBRAZOVANJA
Naziv programa cjeloživotnog obrazovanja
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija
za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Nositelj programa cjeloživotnog obrazovanja
Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izvođač/i programa cjeloživotnog obrazovanja
Visokoškolske ustanove s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u suradnji s visokoškolskom ustanovom s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
Ukupan broj ECTS bodova
10
Razlozi pokretanja programa cjeloživotnog obrazovanja
Stjecanje odgovarajućih generičkih i specifičnih andragoških didaktičko-metodičkih kompetencija nastavnika koji poučavaju temeljne vještine.
Ishodi učenja na razini programa cjeloživotnog obrazovanja
Nakon završetka programa polaznik će moći:
- implementirati ishode učenja iz kurikuluma namijenjenih stjecanju temeljnih vještina u kurikulume obrazovanja odraslih
- osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja iz područja stjecanja temeljnih vještina te ih prilagoditi individualnim značajkama polaznika i značajkama kurikuluma obrazovanja odraslih
- prilagoditi postojeće i izraditi nove materijale za učenje namijenjene stjecanju temeljnih vještina
- motivirati polaznike za stjecanje novih i usavršavanje postojećih temeljnih vještina
- implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja stjecanja temeljnih vještina.
Uvjeti za upis programa
Osoba koja je minimalno završila sveučilišni diplomski studij (HKO 7.1. sv.) odgovarajuće vrste ili diplomski stručni studij (HKO 7.1. st.) odgovarajuće vrste, ili jednakovrijedni studij, i ima potrebne pedagoške kompetencije sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.
Uvjeti za završetak programa
Izvršene sve obveze polaznika propisane Programom.
2.OPIS NASTAVNOG PROGRAMA I IZVEDBENI PLAN
2.1. Popis predmeta nastavnog programa
POPIS PREDMETA
Naziv predmeta
Minimalni broj sati
kontaktne nastave
ECTS
Suvremeni pristupi obrazovanju odraslih
4
1
Psihologija odrasle dobi
5
1
Andragoška didaktika
10
2
Implementacija digitalne pismenosti u obrazovanju odraslih
12
2
Implementacija matematičke pismenosti u obrazovanju odraslih
12
2
Implementacija jezične pismenosti u obrazovanju odraslih
12
2
UKUPNO
55
10
* Napomena: Izvođač programa ukupan broj sati kontaktne nastave autonomno raspoređuje prema različitim organizacijskim oblicima nastave (predavanja, seminari, vježbe).
2.2. Opis predmeta programa nastavnog programa
NAZIV PREDMETA
Suvremeni pristupi obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija
Bodovna vrijednost (ECTS)
1
Minimalni broj sati kontaktne nastave
4
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati specifičnim andragoškim kompetencijama s naglaskom na povezivanje suvremene andragogijske teorije i andragoške prakse u području poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: analizirati funkcije, ciljeve i suvremene faktore u obrazovanju odraslih u kontekstu poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
IU 2: identificirati utjecaj različitih prepreka za sudjelovanje osoba u obrazovanju odraslih te analizirati pristupe otklanjanja mogućih prepreka
IU 3: vrednovati primjere dobre prakse u području poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih u međunarodnom kontekstu
IU 4: analizirati uloge/aktivnosti nastavnika i voditelja u obrazovanju odraslih u području temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Sadržaj predmeta
-Funkcije, ciljevi i suvremeni faktori obrazovanja odraslih kao civilizacijske potrebe
-Prepreke za sudjelovanje u obrazovanju odraslih (osobne, dispozicijske, situacijske, informacijske, institucijske, na razini sustava…)
-Primjeri poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih (studije slučaja pojedinih europskih zemalja)
-Uloge i aktivnosti nastavnika i voditelja u obrazovanju odraslih s naglaskom na poučavanje temeljnih vještina
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Izrada samostalnih zadataka te provedba refleksije o vlastitom radu.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Mini- istraživanje
x
Praktični rad
Eksperimentalni rad
Referat
x
Projekt
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a.Pastuović, N., Žiljak, T. (ur.) (2019). Obrazovanje odraslih: Teorijske osnove i praksa. Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Pučko otvoreno učilište Zagreb.
b.Kušić, S., Vrcelj, S., Zovko, A. (2016). Didaktičke odrednice obrazovanja andragoga - komparativni pristup. Rijeka: Filozofski fakultet.
c.Kušić, S., Vrcelj, S., Klapan, A. (2014). (Ne)obrazovni i (ne)odgojni ishodi obrazovanja. U: Hrvatić, N., Lukenda, A., Pavlović, S., Spajić-Vrkaš, V., Vasilj, M. (ur.): Pedagogija, obrazovanje i nastava – Svezak 1. (Zbornik radova 2. međunarodne znanstvene konferencije, Mostar, 21. - 23. ožujka 2013.). Mostar: Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru, 419-429.
d.Buiskool, B. J., Broek, S. D., van Lakerveld, J. A., Zarifis, G. K., Osborne, M. (2010). Key competencies for adult learning professionals – Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. (Final Report to European Commission, DG EAC, Project number: B3542). Zoetermeer: Research voor Beleid. Preuzeto 23. 2. 2011. shttp://ec.europa.eu/education/more-information/doc/2010/keycomp.pdf
Nastava usmjerena na polaznika s ciljem razvoja kritičkog mišljenja, analitičnosti i samostalnosti u radu s posebnim naglaskom na refleksiju o svome dosadašnjem radu u obrazovanju odraslih. Preporučuje se interaktivna nastava uz diskusiju, kritičko promišljanje o relevantnoj andragoškoj literaturi te analiziranje podataka različitih istraživačkih studija.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1, IU 2 i IU 4: mini istraživački rad
IU 3: referat
NAZIV PREDMETA
Psihologija odrasle dobi
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje psihologija
Bodovna vrijednost (ECTS)
1
Minimalni broj sati kontaktne nastave
5
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati specifičnim kompetencijama iz područja psihologije odrasle dobi s naglaskom na značajke odraslih osoba koje ne posjeduju temeljne vještine (funkcionalna pismenost).
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka programa polaznik će moći:
IU 1: analizirati specifičnosti i teškoće prilikom učenja odraslih te predložiti načine njihova rješavanja
IU 2: primijeniti znanja i vještine iz psihologije odrasle dobi za podupiranje učenja polaznika
IU 3: primijeniti strategije pružanja podrške u učenju ovisno o potrebama i mogućnostima polaznika
IU 4: predlagati i kritički vrednovati načine poticanja odraslih učenika na daljnje učenje i usavršavanje profesionalnih kompetencija
IU 5: osmišljavati načine motiviranja odraslih poštujući individualne i socijalne značajke odraslih.
Sadržaj predmeta
-Psihološke osobine odraslih (senzorne, intelektualne, emocionalne, motivacijske)
-Komunikacija u obrazovanju odraslih
-Razlike u učenju između odraslih i mlađih učenika; faktori učenja u odraslih
-Stilovi i metode učenja i poučavanja
-Motivacija u obrazovanju odraslih
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Izrada individualnih zadataka i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Mini- istraživanje
x
Praktični rad
Eksperimentalni rad
Studija slučaja (praktičan rad)
x
Projekt
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a.Andrilović, V. (1976). Kako odrastao čovjek uči. Zagreb: Školska knjiga.
b.Vizek Vidović, V., Vlahović Štetić, V. (2007). Modeli učenja odraslih i profesionalni razvoj. Ljetopis socijalnog rada, 14, 2, 283-310
c.Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović Štetić, V., Miljković, D. (2014). Psihologija obrazovanja. Zagreb: IEP (4. poglavlje)
d.Pastuović, N. (1999). Edukologija. Zagreb: Znamen (4. poglavlje)
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj poticanje samostalnosti polaznika i motiviranje za usavršavanje specifičnih andragoških kompetencija.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1, IU 4 i IU 5: mini istraživački rad
IU 2 i IU 3: praktičan rad temeljen na studiji slučaja
NAZIV PREDMETA
Andragoška didaktika
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
10
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati specifičnim andragoško-didaktičkim kompetencijama za prilagodbu postojećih kurikuluma u obrazovanju odraslih sadržajima za razvoj temeljnih vještina uz osmišljavanje različitih didaktičkih rješenja za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: analizirati faze andragoškog ciklusa u kontekstu poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
IU 2: implementirati ishode učenja i sadržaje za razvoj temeljnih vještina u postojeće kurikulume obrazovanja odraslih
IU 3: korelirati sadržaje za razvoj temeljnih vještina s ostalim sadržajima iz različitih nastavnih predmeta s ciljem ostvarivanja ishoda učenja za stjecanje i razvoj temeljnih vještina
IU 4: konstruktivno povezati ishode učenja za stjecanje i razvoj temeljnih vještina s ostalim elementima nastavnog sata
IU 5: primijeniti principe individualizacije, diferencijacije, postupnosti, relevantnosti i suvremenosti pri osmišljavanju aktivnosti za poučavanje i vrednovanje temeljnih vještina u odraslih osoba
IU 6: osmisliti situacije mikropoučavanja temeljnih vještina u skladu s andragoškim principima upotrebom aktivnih strategija poučavanja i učenja
IU 7: kritički vrednovati didaktičke materijale za razvoj i vrednovanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
Sadržaj predmeta
-Andragoški ciklus i kurikulumsko-kompetencijski pristup u obrazovanju odraslih
-Elementi kurikuluma i njihova prilagodba s ciljem integracije temeljnih vještina u postojeće kurikulume
-Konstruktivno povezivanje i artikulacija nastavne situacije s ciljem razvoja temeljnih vještina
-Andragoški principi u nastavi (principi koji proizlaze iz društvene funkcije nastave i principi koji se odnose na osobne pretpostavke učenja)
-Interaktivna nastava (aktivne strategije poučavanja i učenja, oblici rada, mediji)
-Formativno vrednovanje u razvoju temeljnih vještina u odraslih učenika
-Specifičnosti didaktičkih materijala za razvoj i vrednovanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
-Poticajno ozračje i okružje za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Izrada samostalnih zadataka i osmišljavanjesituacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta).
Provedba refleksije o vlastitom radu.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Izrada instrumenta za vrednovanje didaktičkih materijala
x
Eksperimentalni rad
Referat
Pripremanje za situacije mikropoučava-nja
x
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
1.Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb: Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
2.Koludrović, M., Vučić, M. (ur.) (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
3.Ćalina, N., Dijanošić, B., Gefferth, E. i Martinko, J. (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
4.Alibabić, Š., Popović, K. i Avdagić, E. (2012). Naknadno sticanje osnovnog obrazovanja - Andragoški priručnik za nastavnike. Sarajevo: DVV International - Ured u BiH, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.
5.Roeders, P. (2003). Interаktivnа nаstаvа. Beogrаd: Institut zа pedаgogiju i аndrаgogiju.
6.Bognar, L., Matijević, M. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
7.Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.
8.Terhart, E. (2001). Metode poučavanja i učenja. Zagreb: Educa.
9.Matijević, M. (2000). Učiti po dogovoru: uvod u tehnologiju obrazovanja odraslih. Zagreb: CDO Birotehnika.
j.Muller, W., Wiegmann, S. (2000). Netradicionalne metode u obrazovanju odraslih. Zagreb: Hrvatska zajednica pučkih otvorenih učilišta.
Preporuke za izvođenje predmeta
Nastava usmjerena na polaznika s ciljem razvoja sustavnosti i samostalnosti u radu s posebnim naglaskom na refleksiju o svome dosadašnjem radu u poučavanju odraslih osoba. Preporučuje se interaktivna nastava uz osmišljavanje situacija mikropoučavanja, izradu samostalnih zadataka i kritičko promišljanje o didaktičkim rješenjima u nastavi.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1, IU 2, IU 3, IU 4, IU 5 i IU 6: priprema za situaciju mikropoučavanja
IU 7: izrada instrumenta za vrednovanje didaktičkih materijala
NAZIV PREDMETA
Implementacija digitalne pismenosti u obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja)
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
12
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati kompetencijama za poučavanje digitalne pismenosti u funkcionalno nepismenih osoba.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja digitalne pismenosti u postojeće kurikulume za obrazovanje odraslih
IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj digitalnih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih
IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja digitalnog opismenjavanja
IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje digitalnih alata u svakodnevnom životu
IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja
IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja digitalne pismenosti.
Sadržaj predmeta
-Kurikulumsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj digitalnih vještina u postojeći kurikulum obrazovanja odraslih
-Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika
-(Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja digitalnog opismenjavanja
-Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala
-Poticanje polaznika na digitalno opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu
-Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja te samovrednovanje polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje na nastavi.
Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja digitalnih vještina.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Praktični rad
x
Eksperimentalni rad
Referat
Projekt
x
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a.Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO.
b.Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga).
c.Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
d.Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina digitalne pismenosti odraslih osoba.
Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja digitalnih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja digitalnih vještina.
NAZIV PREDMETA
Implementacija matematičke pismenosti u obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja)
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
12
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati kompetencijama za poučavanje matematičke pismenosti u funkcionalno nepismenih osoba.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja matematičke pismenosti u postojeće kurikulume za obrazovanje odraslih
IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj matematičkih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih
IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja matematičkog opismenjavanja
IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje matematičkih vještina i njihovu primjenu u svakodnevnom životu
IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja matematičkog opismenjavanja
IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja matematičke pismenosti.
Sadržaj predmeta
-Kurikulumsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj matematičke pismenosti u postojeći kurikulum obrazovanja odraslih
-Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika
-(Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja digitalnog opismenjavanja
-Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala
-Poticanje polaznika na matematičko opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu
-Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja matematičkog opismenjavanje te samovrednovanje polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje na nastavi.
Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja matematičkih vještina.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Praktični rad
x
Eksperimentalni rad
Referat
Projekt
x
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a.Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO.
b.Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga).
c.Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
d.Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina matematičke pismenosti odraslih osoba.
Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja matematičkih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja matematičkih vještina.
NAZIV PREDMETA
Implementacija jezične pismenosti u obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja)
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
12
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati kompetencijama za poučavanje jezične pismenosti u funkcionalno nepismenih osoba.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja jezične pismenosti u postojeće kurikulume za obrazovanje odraslih
IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj jezičnih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih
IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja jezičnog opismenjavanja prema potrebama polaznika
IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje jezičnih vještina i njihovu primjenu u svakodnevnom životu
IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja
IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja jezične pismenosti.
Sadržaj predmeta
-Kurikulumsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj jezične pismenosti u postojeći kurikulum obrazovanja odraslih
-Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika
-(Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja jezičnog opismenjavanja
-Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala
-Poticanje polaznika na jezičnog opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu
-Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja te samovrednovanje polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje na nastavi.
Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja jezičnih vještina.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Praktični rad
x
Eksperimentalni rad
Referat
Projekt
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a.Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO.
b.Čudina-Obradović, M. (2014). Psihologija čitanja: od motivacije do razumijevanja, Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu-Golden marketing-Tehnička knjiga
c.Kobola, A. (1980). Unapređivanje čitanja u osnovnoj školi, drugo izdanje. Zagreb. Školska knjiga
d.Kruidiner, J. (2002). Research-Based Principles for Adult Basic Education Reading Instruction: RMC research Corporation Portsmouth. New Hampshire
e.Kolić-Vehovec, S. (2013.) ‘’Kognitivni i metakognitivni aspekti čitanja’’, u: Čitanje za školu i život, zbornik radova IV. Simpozija učitelja i nastavnika hrvatskoga jezika. Zagreb. Agencija za odgoj i obrazovanje, str. 23-33.
f.Krešić Klaucke, I. (2023). ''Pristupi i metode poučavanja temeljnih čitalačkih vještina odraslih iliterata'', u: Zbornik radova sa znanstveno-stručne konferencije Post-krizno obrazovanje odraslih. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Zagreb
g.Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga).
h.Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
i.Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina jezične pismenosti odraslih osoba.
Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja jezičnih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja jezičnih vještina.
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
Na temelju članka 20. stavka 4. Zakona o obrazovanju odraslih (Narodne novine, br. 144/2021) ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o donošenju Nastavnog programa za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Ovom Odlukom donosi se Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Sastavni dio ove Odluke je Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od objave u Narodnim novinama, a primjenjivat će se od akademske godine 2024/2025. za polaznike cjeloživotnog obrazovanja.
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
PRIJEDLOG NASTAVNOG PROGRAMA ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
svibanj 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. OPĆI PODATCI O NASTAVNOM PROGRAMU
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.1. NAZIV NASTAVNOG PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u
obrazovanju odraslih
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.2. OPRAVDANOST DONOŠENJA PROGRAMA
Preporuka Vijeća o oblicima usavršavanja: nove prilike za odrasle (Vijeće EU-a, 2016.) navodi da u današnjem društvu svi trebaju posjedovati širok skup vještina, znanja i kompetencija, uključujući dostatnu razinu čitalačke i matematičke pismenosti te digitalne kompetencije kako bi u potpunosti ostvarili svoj potencijal, aktivno sudjelovali u društvu i preuzeli svoje društvene i građanske odgovornosti. U Preporuci se navodi da je u skladu s nacionalnim zakonodavstvom potrebno odraslim osobama s niskom razinom kompetencija ponuditi pristup oblicima usavršavanja kojima bi im se omogućilo:
- stjecanje minimalne razine čitalačke pismenosti, matematičke pismenosti i digitalne kompetencije, što bi im omogućilo nastavak školovanja
i/ili
- stjecanje šireg skupa kompetencija relevantnih za tržište rada i aktivno sudjelovanje u društvu.
Rezultati PIAAC istraživanja u EU pokazuju da velik broj odraslih osoba ima nisku razinu osposobljenosti u pismenosti (od 4,9% do 27,7% odraslih) i računanju (od 8,1% do 31,7% odraslih). Značajan broj odraslih osoba (od 7% do 23%) ne posjeduje ni najosnovnije kompetencije za upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije (računala, suvremena sredstva komunikacije) u suvremenom tehnološkom okruženju (OECD, 2013). Iako se rezultati PIAAC istraživanja u Republici Hrvatskoj tek očekuju, moguće je pretpostaviti na temelju ispodprosječnih rezultata hrvatskih učenika na PISA istraživanju da bi rezultati za odrasle u Republici Hrvatskoj bili vrlo slični onima u drugim zemljama. Prema rezultatima PISA istraživanja u Hrvatskoj (OECD, 2018.) vidljivo je da 31,2% učenika nije dostiglo razinu 2 u matematici, 25,4% učenika nije dostiglo razinu 2 u području prirodoslovne pismenosti, a 21,6% učenika nije dostiglo razinu 2 u području čitalačke pismenosti.
Jedan od najvažnijih čimbenika za razvoj temeljnih vještina odraslih su kompetentni nastavnici koji posjeduju znanja i vještine za kvalitetan rad s odraslim učenicima, a koje se bitno razlikuju od pedagoških kompetencija za rad s djecom. Poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih jedan je od najzahtjevnijih i najsloženijih područja poučavanja, zbog čega je potrebna visoka razina andragoških kompetencija koje se stječu pomno osmišljenim programom za obrazovanje nastavnika u obrazovanju odraslih koji će poučavati temeljne vještine.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.3. CILJ DONOŠENJA NASTAVNOG PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih ima cilj osigurati stjecanje odgovarajućih generičkih i specifičnih andragoških didaktičko-metodičkih kompetencija nastavnika koji poučavaju temeljne vještine.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.4. KVALIFIKACIJA KOJA SE STJEČE ZAVRŠETKOM PROGRAMA
Djelomična kvalifikacija na razini 7 Hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO) ( Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru, Narodne novine, br. 22/13, 41/16, 64/18, 47/20 i 20/21).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.5. UVJETI POTREBNI ZA PRISTUP PROGRAMU
Osoba koja je minimalno završila sveučilišni diplomski studij (HKO 7.1. sv.) odgovarajuće vrste ili diplomski stručni studij (HKO 7.1. st.) odgovarajuće vrste, ili jednakovrijedni studij, i ima potrebne pedagoške kompetencije sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.6. UVJETI POTREBNI ZA IZVOĐENJE PROGRAMA
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz odgovarajućeg polja definiranog silabusom predmeta.
Program mogu izvoditi visokoškolske ustanove s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti te Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u suradnji s visokoškolskom ustanovom s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.7. OBUJAM NASTAVNOG PROGRAMA U ECTS BODOVIMA
10 ECTS
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.8. ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA
Nakon završetka programa polaznici će moći:
- implementirati ishode učenja iz kurikuluma namijenjenih stjecanju temeljnih vještina u kurikulume obrazovanja odraslih
- osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja iz područja stjecanja temeljnih vještina te ih prilagoditi individualnim značajkama polaznika i značajkama kurikuluma obrazovanja odraslih
- prilagoditi postojeće i izraditi nove materijale za učenje namijenjene stjecanju temeljnih vještina
- motivirati polaznike za stjecanje novih i usavršavanje postojećih temeljnih vještina
- implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja stjecanja temeljnih vještina.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1.9. ZAVRŠETAK PROGRAMA
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih završava se nakon svih izvršenih obveza polaznika propisanih nastavnim programom.
Potvrdu o završenome Nastavnom programu za stjecanje andragoških kompetencija za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih izdaje izvođač nastavnog programa.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. NASTAVNI PROGRAM ZA STJECANJE ANDRAGOŠKIH KOMPETENCIJA ZA POUČAVANJE TEMELJNIH VJEŠTINA U OBRAZOVANJU ODRASLIH
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. OPĆE INFORMACIJE O PROGRAMU CJELOŽIVOTNOG OBRAZOVANJA
Naziv programa cjeloživotnog obrazovanja
Nastavni program za stjecanje andragoških kompetencija
za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Nositelj programa cjeloživotnog obrazovanja
Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Izvođač/i programa cjeloživotnog obrazovanja
Visokoškolske ustanove s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u suradnji s visokoškolskom ustanovom s dopusnicom za izvođenje studijskih programa u polju pedagogije i polju obrazovnih znanosti.
Ukupan broj ECTS bodova
10
Razlozi pokretanja programa cjeloživotnog obrazovanja
Stjecanje odgovarajućih generičkih i specifičnih andragoških didaktičko-metodičkih kompetencija nastavnika koji poučavaju temeljne vještine.
Ishodi učenja na razini programa cjeloživotnog obrazovanja
Nakon završetka programa polaznik će moći:
- implementirati ishode učenja iz kurikuluma namijenjenih stjecanju temeljnih vještina u kurikulume obrazovanja odraslih
- osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja iz područja stjecanja temeljnih vještina te ih prilagoditi individualnim značajkama polaznika i značajkama kurikuluma obrazovanja odraslih
- prilagoditi postojeće i izraditi nove materijale za učenje namijenjene stjecanju temeljnih vještina
- motivirati polaznike za stjecanje novih i usavršavanje postojećih temeljnih vještina
- implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja stjecanja temeljnih vještina.
Uvjeti za upis programa
Osoba koja je minimalno završila sveučilišni diplomski studij (HKO 7.1. sv.) odgovarajuće vrste ili diplomski stručni studij (HKO 7.1. st.) odgovarajuće vrste, ili jednakovrijedni studij, i ima potrebne pedagoške kompetencije sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.
Uvjeti za završetak programa
Izvršene sve obveze polaznika propisane Programom.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. OPIS NASTAVNOG PROGRAMA I IZVEDBENI PLAN
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.1. Popis predmeta nastavnog programa
POPIS PREDMETA
Naziv predmeta
Minimalni broj sati
kontaktne nastave
ECTS
Suvremeni pristupi obrazovanju odraslih
4
1
Psihologija odrasle dobi
5
1
Andragoška didaktika
10
2
Implementacija digitalne pismenosti u obrazovanju odraslih
12
2
Implementacija matematičke pismenosti u obrazovanju odraslih
12
2
Implementacija jezične pismenosti u obrazovanju odraslih
12
2
UKUPNO
55
10
* Napomena: Izvođač programa ukupan broj sati kontaktne nastave autonomno raspoređuje prema različitim organizacijskim oblicima nastave (predavanja, seminari, vježbe).
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2.2. Opis predmeta programa nastavnog programa
NAZIV PREDMETA
Suvremeni pristupi obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija
Bodovna vrijednost (ECTS)
1
Minimalni broj sati kontaktne nastave
4
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati specifičnim andragoškim kompetencijama s naglaskom na povezivanje suvremene andragogijske teorije i andragoške prakse u području poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: analizirati funkcije, ciljeve i suvremene faktore u obrazovanju odraslih u kontekstu poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
IU 2: identificirati utjecaj različitih prepreka za sudjelovanje osoba u obrazovanju odraslih te analizirati pristupe otklanjanja mogućih prepreka
IU 3: vrednovati primjere dobre prakse u području poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih u međunarodnom kontekstu
IU 4: analizirati uloge/aktivnosti nastavnika i voditelja u obrazovanju odraslih u području temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Sadržaj predmeta
- Funkcije, ciljevi i suvremeni faktori obrazovanja odraslih kao civilizacijske potrebe
- Prepreke za sudjelovanje u obrazovanju odraslih (osobne, dispozicijske, situacijske, informacijske, institucijske, na razini sustava…)
- Primjeri poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih (studije slučaja pojedinih europskih zemalja)
- Uloge i aktivnosti nastavnika i voditelja u obrazovanju odraslih s naglaskom na poučavanje temeljnih vještina
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐ on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Izrada samostalnih zadataka te provedba refleksije o vlastitom radu.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Mini- istraživanje
x
Praktični rad
Eksperimentalni rad
Referat
x
Projekt
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a. Pastuović, N., Žiljak, T. (ur.) (2019). Obrazovanje odraslih: Teorijske osnove i praksa. Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i Pučko otvoreno učilište Zagreb.
b. Kušić, S., Vrcelj, S., Zovko, A. (2016). Didaktičke odrednice obrazovanja andragoga - komparativni pristup. Rijeka: Filozofski fakultet.
c. Kušić, S., Vrcelj, S., Klapan, A. (2014). (Ne)obrazovni i (ne)odgojni ishodi obrazovanja. U: Hrvatić, N., Lukenda, A., Pavlović, S., Spajić-Vrkaš, V., Vasilj, M. (ur.): Pedagogija, obrazovanje i nastava – Svezak 1. (Zbornik radova 2. međunarodne znanstvene konferencije, Mostar, 21. - 23. ožujka 2013.). Mostar: Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru, 419-429.
d. Buiskool, B. J., Broek, S. D., van Lakerveld, J. A., Zarifis, G. K., Osborne, M. (2010). Key competencies for adult learning professionals – Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. (Final Report to European Commission, DG EAC, Project number: B3542). Zoetermeer: Research voor Beleid. Preuzeto 23. 2. 2011. s http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/2010/keycomp.pdf
e. Kulić, R., Despotović, M. (2005). Uvod u andragogiju. Beograd: Svet knjige.
f. Preporuka Vijeća o oblicima usavršavanja: nove prilike za odrasle. Preuzeto s https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016H1224(01)&from=EN
g. Mrežne stranice:
UNESCO Institute for Lifelong Learning
OECD Skills Outlook - PIAAC
Preporuke za izvođenje predmeta
Nastava usmjerena na polaznika s ciljem razvoja kritičkog mišljenja, analitičnosti i samostalnosti u radu s posebnim naglaskom na refleksiju o svome dosadašnjem radu u obrazovanju odraslih. Preporučuje se interaktivna nastava uz diskusiju, kritičko promišljanje o relevantnoj andragoškoj literaturi te analiziranje podataka različitih istraživačkih studija.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1, IU 2 i IU 4: mini istraživački rad
IU 3: referat
NAZIV PREDMETA
Psihologija odrasle dobi
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje psihologija
Bodovna vrijednost (ECTS)
1
Minimalni broj sati kontaktne nastave
5
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati specifičnim kompetencijama iz područja psihologije odrasle dobi s naglaskom na značajke odraslih osoba koje ne posjeduju temeljne vještine (funkcionalna pismenost).
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka programa polaznik će moći:
IU 1: analizirati specifičnosti i teškoće prilikom učenja odraslih te predložiti načine njihova rješavanja
IU 2: primijeniti znanja i vještine iz psihologije odrasle dobi za podupiranje učenja polaznika
IU 3: primijeniti strategije pružanja podrške u učenju ovisno o potrebama i mogućnostima polaznika
IU 4: predlagati i kritički vrednovati načine poticanja odraslih učenika na daljnje učenje i usavršavanje profesionalnih kompetencija
IU 5: osmišljavati načine motiviranja odraslih poštujući individualne i socijalne značajke odraslih.
Sadržaj predmeta
- Psihološke osobine odraslih (senzorne, intelektualne, emocionalne, motivacijske)
- Komunikacija u obrazovanju odraslih
- Razlike u učenju između odraslih i mlađih učenika; faktori učenja u odraslih
- Stilovi i metode učenja i poučavanja
- Motivacija u obrazovanju odraslih
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐ on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Izrada individualnih zadataka i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Mini- istraživanje
x
Praktični rad
Eksperimentalni rad
Studija slučaja (praktičan rad)
x
Projekt
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a. Andrilović, V. (1976). Kako odrastao čovjek uči. Zagreb: Školska knjiga.
b. Vizek Vidović, V., Vlahović Štetić, V. (2007). Modeli učenja odraslih i profesionalni razvoj. Ljetopis socijalnog rada, 14, 2, 283-310
c. Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović Štetić, V., Miljković, D. (2014). Psihologija obrazovanja. Zagreb: IEP (4. poglavlje)
d. Pastuović, N. (1999). Edukologija. Zagreb: Znamen (4. poglavlje)
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj poticanje samostalnosti polaznika i motiviranje za usavršavanje specifičnih andragoških kompetencija.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1, IU 4 i IU 5: mini istraživački rad
IU 2 i IU 3: praktičan rad temeljen na studiji slučaja
NAZIV PREDMETA
Andragoška didaktika
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
10
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati specifičnim andragoško-didaktičkim kompetencijama za prilagodbu postojećih kurikuluma u obrazovanju odraslih sadržajima za razvoj temeljnih vještina uz osmišljavanje različitih didaktičkih rješenja za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: analizirati faze andragoškog ciklusa u kontekstu poučavanja temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
IU 2: implementirati ishode učenja i sadržaje za razvoj temeljnih vještina u postojeće kurikulume obrazovanja odraslih
IU 3: korelirati sadržaje za razvoj temeljnih vještina s ostalim sadržajima iz različitih nastavnih predmeta s ciljem ostvarivanja ishoda učenja za stjecanje i razvoj temeljnih vještina
IU 4: konstruktivno povezati ishode učenja za stjecanje i razvoj temeljnih vještina s ostalim elementima nastavnog sata
IU 5: primijeniti principe individualizacije, diferencijacije, postupnosti, relevantnosti i suvremenosti pri osmišljavanju aktivnosti za poučavanje i vrednovanje temeljnih vještina u odraslih osoba
IU 6: osmisliti situacije mikropoučavanja temeljnih vještina u skladu s andragoškim principima upotrebom aktivnih strategija poučavanja i učenja
IU 7: kritički vrednovati didaktičke materijale za razvoj i vrednovanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih.
Sadržaj predmeta
- Andragoški ciklus i kurikulumsko-kompetencijski pristup u obrazovanju odraslih
- Elementi kurikuluma i njihova prilagodba s ciljem integracije temeljnih vještina u postojeće kurikulume
- K onstruktivno povezivanje i artikulacija nastavne situacije s ciljem razvoja temeljnih vještina
- Andragoški principi u nastavi (principi koji proizlaze iz društvene funkcije nastave i principi koji se odnose na osobne pretpostavke učenja)
- Interaktivna nastava (aktivne strategije poučavanja i učenja, oblici rada, mediji)
- Formativno vrednovanje u razvoju temeljnih vještina u odraslih učenika
- Specifičnosti didaktičkih materijala za razvoj i vrednovanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
- Poticajno ozračje i okružje za poučavanje temeljnih vještina u obrazovanju odraslih
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐ on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu.
Izrada samostalnih zadataka i osmišljavanje situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta).
Provedba refleksije o vlastitom radu.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Izrada instrumenta za vrednovanje didaktičkih materijala
x
Eksperimentalni rad
Referat
Pripremanje za situacije mikropoučava-nja
x
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
1.Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb: Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
2.Koludrović, M., Vučić, M. (ur.) (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
3.Ćalina, N., Dijanošić, B., Gefferth, E. i Martinko, J. (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
4.Alibabić, Š., Popović, K. i Avdagić, E. (2012). Naknadno sticanje osnovnog obrazovanja - Andragoški priručnik za nastavnike. Sarajevo: DVV International - Ured u BiH, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.
5.Roeders, P. (2003). Interаktivnа nаstаvа. Beogrаd: Institut zа pedаgogiju i аndrаgogiju.
6.Bognar, L., Matijević, M. (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
7.Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.
8.Terhart, E. (2001). Metode poučavanja i učenja. Zagreb: Educa.
9.Matijević, M. (2000). Učiti po dogovoru: uvod u tehnologiju obrazovanja odraslih. Zagreb: CDO Birotehnika.
j. Muller, W., Wiegmann, S. (2000). Netradicionalne metode u obrazovanju odraslih. Zagreb: Hrvatska zajednica pučkih otvorenih učilišta.
Preporuke za izvođenje predmeta
Nastava usmjerena na polaznika s ciljem razvoja sustavnosti i samostalnosti u radu s posebnim naglaskom na refleksiju o svome dosadašnjem radu u poučavanju odraslih osoba. Preporučuje se interaktivna nastava uz osmišljavanje situacija mikropoučavanja, izradu samostalnih zadataka i kritičko promišljanje o didaktičkim rješenjima u nastavi.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1, IU 2, IU 3, IU 4, IU 5 i IU 6: priprema za situaciju mikropoučavanja
IU 7: izrada instrumenta za vrednovanje didaktičkih materijala
NAZIV PREDMETA
Implementacija digitalne pismenosti u obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja)
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
12
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati kompetencijama za poučavanje digitalne pismenosti u funkcionalno nepismenih osoba.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja digitalne pismenosti u postojeće kurikulume za obrazovanje odraslih
IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj digitalnih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih
IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja digitalnog opismenjavanja
IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje digitalnih alata u svakodnevnom životu
IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja
IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja digitalne pismenosti.
Sadržaj predmeta
- Kurikulumsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj digitalnih vještina u postojeći kurikulum obrazovanja odraslih
- Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika
- (Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja digitalnog opismenjavanja
- Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala
- Poticanje polaznika na digitalno opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu
- Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja te samovrednovanje polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐ on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje na nastavi.
Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja digitalnih vještina.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Praktični rad
x
Eksperimentalni rad
Referat
Projekt
x
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO.
b. Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga).
c. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
d. Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina digitalne pismenosti odraslih osoba.
Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja digitalnih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja digitalnih vještina.
NAZIV PREDMETA
Implementacija matematičke pismenosti u obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja)
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
12
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati kompetencijama za poučavanje matematičke pismenosti u funkcionalno nepismenih osoba.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja matematičke pismenosti u postojeće kurikulume za obrazovanje odraslih
IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj matematičkih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih
IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja matematičkog opismenjavanja
IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje matematičkih vještina i njihovu primjenu u svakodnevnom životu
IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja matematičkog opismenjavanja
IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja matematičke pismenosti.
Sadržaj predmeta
- Kurikulumsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj matematičke pismenosti u postojeći kurikulum obrazovanja odraslih
- Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika
- (Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja digitalnog opismenjavanja
- Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala
- Poticanje polaznika na matematičko opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu
- Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja matematičkog opismenjavanje te samovrednovanje polaznika iz područja digitalnog opismenjavanja
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐ on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje na nastavi.
Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja matematičkih vještina.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Praktični rad
x
Eksperimentalni rad
Referat
Projekt
x
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO.
b. Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga).
c. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
d. Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina matematičke pismenosti odraslih osoba.
Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja matematičkih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja matematičkih vještina.
NAZIV PREDMETA
Implementacija jezične pismenosti u obrazovanju odraslih
Nositelj/i predmeta
Sveučilišni nastavnik/ci u znanstveno-nastavnom zvanju iz područja društvenih znanosti, polje pedagogija, grana didaktika ili polje interdisciplinarnih znanosti (metodika područja)
Bodovna vrijednost (ECTS)
2
Minimalni broj sati kontaktne nastave
12
Status predmeta
obvezni
OPIS PREDMETA
Cilj predmeta
Ovladati kompetencijama za poučavanje jezične pismenosti u funkcionalno nepismenih osoba.
Uvjeti za upis predmeta i ulazne kompetencije potrebne za predmet
Nisu potrebne posebne ulazne kompetencije osim onih koje su polaznici stekli svojim prethodnim obrazovanjem nužnim za upis u ovaj program.
Očekivani ishodi učenja na razini predmeta
Nakon završetka predmeta polaznik će moći:
IU 1: implementirati ishode učenja iz područja stjecanja jezične pismenosti u postojeće kurikulume za obrazovanje odraslih
IU 2: osmisliti aktivnosti učenja i poučavanja za razvoj jezičnih kompetencija u nastavnom procesu u obrazovanju odraslih
IU 3: prilagoditi postojeće i izraditi nove nastavne materijale i materijale za učenje iz područja jezičnog opismenjavanja prema potrebama polaznika
IU 4: osmisliti motivacijske aktivnosti odraslih osoba za korištenje jezičnih vještina i njihovu primjenu u svakodnevnom životu
IU 5: implementirati različite postupke (samo)vrednovanja postignuća polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja
IU 6: samostalno realizirati nastavnu situaciju iz područja stjecanja jezične pismenosti.
Sadržaj predmeta
- Kurikulumsko planiranje i programiranje te implementacija ishoda učenja iz Kurikuluma za razvoj jezične pismenosti u postojeći kurikulum obrazovanja odraslih
- Prilagodba nastavnog procesa individualnim potrebama, interesima i predznanjima polaznika
- (Samo)vrednovanje kvalitete nastavnog procesa i učinkovitosti implementacije ishoda učenja iz područja jezičnog opismenjavanja
- Osmišljavanje novih i prilagodba postojećih materijala za učenje i nastavnih materijala
- Poticanje polaznika na jezičnog opismenjavanje i uloga pozitivnog ozračja u nastavnom procesu
- Načini vrednovanja postignuća polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja te samovrednovanje polaznika iz područja jezičnog opismenjavanja
Preporučene vrste izvođenja nastave
☒ predavanja
☒ seminari i radionice
☒ vježbe
☐ on line u cijelosti
☒ mješovito e-učenje
☐ terenska nastava
☒ samostalni zadaci
☒ multimedija
☐ laboratorij
☐ mentorski rad
Obveze polaznika
Aktivno sudjelovanje na nastavi.
Izrada i sustručnjačko vrednovanje individualnih zadataka.
Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja jezičnih vještina.
Preporučen način sudjelovanja polaznika u izvedbi programa
Pohađanje nastave
x
Istraživanje
Praktični rad
x
Eksperimentalni rad
Referat
Projekt
Kolokviji
Seminarski rad
Pismeni ispit
Usmeni ispit
Preporučena literatura
Naslov
a. Žiljak, T., Lapat, G., Rajić, V., Pavić, D. i Černja, I. (ur.) (2019). Kurikulum za razvoj temeljnih digitalnih, matematičkih i čitalačkih vještina odraslih: Temeljne vještine funkcionalne pismenosti. Zagreb. MZO.
b. Čudina-Obradović, M. (2014). Psihologija čitanja: od motivacije do razumijevanja, Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu-Golden marketing-Tehnička knjiga
c. Kobola, A. (1980). Unapređivanje čitanja u osnovnoj školi, drugo izdanje. Zagreb. Školska knjiga
d. Kruidiner, J. (2002). Research-Based Principles for Adult Basic Education Reading Instruction: RMC research Corporation Portsmouth. New Hampshire
e. Kolić-Vehovec, S. (2013.) ‘’Kognitivni i metakognitivni aspekti čitanja’’, u: Čitanje za školu i život, zbornik radova IV. Simpozija učitelja i nastavnika hrvatskoga jezika. Zagreb. Agencija za odgoj i obrazovanje, str. 23-33.
f. Krešić Klaucke, I. (2023). ''Pristupi i metode poučavanja temeljnih čitalačkih vještina odraslih iliterata'', u: Zbornik radova sa znanstveno-stručne konferencije Post-krizno obrazovanje odraslih. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Zagreb
g. Koludrović, M., Vučić, M. (2018). Učimo cjeloživotno učiti i poučavati: Priručnik za nastavnike u obrazovanju odraslih. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (urednička knjiga).
h. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (2012). Kako uspješno poučavati odrasle. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
i. Agencija za obrazovanje odraslih (2009). Andragoški modeli poučavanja: Priručnik za rad s odraslim polaznicima, Modul 1. Zagreb: Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Preporuke za izvođenje predmeta
Interaktivna nastava i nastava usmjerena na polaznika čiji je cilj stjecanje kompetencija potrebnih za poučavanje temeljnih vještina jezične pismenosti odraslih osoba.
Kako pri realizaciji ovog predmeta, tako i pri realizaciji situacija mikropoučavanja, preporučuje se korištenje aktivnih metoda poučavanja, korištenje praktičnih primjera iz svakodnevnog života te povezivanje sadržaja iz područja stjecanja jezičnih vještina sa sadržajima iz drugih predmeta. U tom smislu potrebno je izvesti nastavnu situaciju u realnom okruženju (snimka nastavne situacije) ili izvesti simulaciju nastavne situacije.
Preporuka za vrednovanje ishoda učenja
Preporuka je ishode učenja vrednovati niže predloženim metodama i postupcima kako bi se osigurala valjana provjera ostvarenosti ishoda učenja na odgovarajućoj razini:
IU 1 – IU 6: Izrada samostalnih zadataka i provedba situacija mikropoučavanja (kratke situacije poučavanja u trajanju od 10 do 15 minuta) iz područja stjecanja jezičnih vještina.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja