Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU o uvođenju posebnog kurikula za stjecanje kvalifikacije POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA
I.
Ovom Odlukom donosi se posebni kurikul za stjecanje kvalifikacije POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA.
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA iz točke I. ove Odluke.
III.
Ova Odluka primjenjivat će se od školske godine 2025./2026. za učenike prvoga razreda srednje škole.
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
POSEBNI KURIKUL
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA
nije lektorirano
Zagreb, ožujak 2024.
Popis kratica
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
Napomena:
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa posebnog obrazovanja)
Uvjet za stjecanje kvalifikacije je stečenih 126 CSVET bodova, od čega 83 CSVET boda iz strukovnog dijela (od kojih najmanje 83 CSVET boda na razini 3 ili višoj razini SIU) i 43 boda iz općeg obrazovanja (od kojih najmanje 43 boda na razini 3 ili višoj razini SIU-a) te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa
-Kriteriji za prijelaz u višu godinu obrazovanja su uspješno završeni moduli prethodne godine obrazovanja
-Učenje na radnome mjestu provodit će se u ustanovi za strukovno obrazovanje, koje uključuje razdoblja učenja na radnome mjestu u školi, regionalnim centrima kompetentnosti i kod poslodavaca
-Obrazovanje završava izradbom i obranom završnog rada, kojim se stječe kvalifikacija Pomoćni proizvođač sadnog materijala/Pomoćna proizvođačica sadnog materijala
Horizontalna prohodnost (preporuke)
Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za obavljanje pomoćnih poslova u rasadničarskoj poljoprivrednoj proizvodnji. U sustavu cjeloživotnog učenja, osim stjecanja inicijalne kvalifikacije, mogu se uključiti u programe osposobljavanja i usavršavanja, prekvalifikacije u skladu s potrebama svijeta rada te osobnim interesima i mogućnostima.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)
Nakon stečene kvalifikacijePomoćni proizvođač sadnog materijala / Pomoćna proizvođačica sadnog materijalamoguć je nastavak obrazovanja na razinu 4.1. HKO-a.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru posebnog kurikula
Učenje temeljeno na radu integrirano je u posebni kurikul kroz rješavanje problemskih zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima/radionicama, regionalnim centrima kompetentnosti ili kod poslodavca. Zadaci za učenje i vježbe su osmišljeni tako da odgovaraju stvarnim radnim situacijama radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula
Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.
Zaštitna odjeća, obuća i oprema.
Ciljevi posebnog kurikula (15 – 20)
Učenici će moći:
a.Razlikovati morfološke i fiziološke osobine biljnih organa, opisati i primijeniti uz nadzor, načine razmnožavanja bilja
b.Razlikovati alate, pribor, opremu i poljoprivrednu mehanizaciju u biljnoj proizvodnji prema uputi
c.Koristiti alate i tehnička pomagala u rasadnicima, na siguran način prema uputi uz nadzor
d.Opisati proizvodne prostore za proizvodnju sadnog materijala.
e.Provesti jednostavnije tehnike razmnožavanje voćaka, vinove loze i ukrasnih dendroloških vrsta, uz podršku.
f.Izvršiti pripremne radove u rasadniku za proizvodnju sadnog materijala, uz nadzor.
g.Provesti jednostavne uzgojne mjere i zahvate u rasadniku uz nadzor.
h.Sudjelovati u proizvodnji podloga i plemki voćaka, vinove loze i ukrasnih dendroloških vrsta
i.Razlikovati sorte voćaka i vinove loze, na osnovnoj razini
j.Uočiti simptome bolesti i štetnike na voćkama, vinovoj lozi i ukrasnim dendrološkim vrstama prema uputi
k.Sudjelovati u primjeni mjera zaštite bilja u rasadniku
l.Komunicirati na radnom mjestu sukladno pravilima poslovnog bontona, na osnovnoj razini.
m.Koristiti informacijsko-komunikacijsku tehnologiju na osnovnoj razini u svrhu poslovnog komuniciranja prema uputi
n.Zbrinuti otpad sukladno zakonskim propisima zaštite okoliša i održivog razvoja prema uputi
o.Koristiti propisanu zaštitnu odjeću i opremu prilikom izvršavanja zadataka
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe posebnog kurikula
Cilj modula je prikazati učenicima rad na siguran način u proizvodnji sadnog materijala. Učenici će se kroz modul upoznati s osnovama zaštite na radu, izvorima opasnosti na radnom mjestu, najčešćim ozljedama u radnom procesu i načinima pravilne reakcije u slučaju istih.
Ključni pojmovi
Zaštita na radu, izvori opasnosti, simboli upozorenja i opasnosti, osobna zaštitna sredstva, pružanje prve pomoći
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
Osobni i socijalni razvoj:
-osr A.4.1.
-osr B.4.1.
-osr C.4.2.
Zdravlje:
-zdr A.4.3.
-zdr B.4.1.
Učiti kako učiti:
-uku A.4/5.4.
-uku B.4/5.2.
-uku C.4/5.1.
-uku D.4/5.2.
Održivi razvoj:
-odr A.4.3.
Uporaba IKT-a:
-ikt A.4.1.
-ikt. B.4.1.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu realizirat će se u specijaliziranim učionicama i u regionalnom centru kompetentnosti i/ili poslodavca. Učenici će u simuliranim uvjetima i situacijama prakticirati provođenje radnih procesa uz primjenu načela zaštite na radu.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.
Zaštitna odjeća, obuća i oprema.
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam
Mjere zaštite na radu (1 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Utvrditi izvore opasnosti i mjere zaštite na radnom mjestu.
Utvrditi izvore opasnosti i mjere zaštite na radnom mjestu u specifičnim okolnostima.
Analizirati osnovna načela rada na siguran način.
Analizirati osnovna načela rada na siguran način u proizvodnji sadnog materijala.
Povezati načine provedbe zaštite na radu s radnom okolinom i radnim zadacima.
Povezati načine provedbe zaštite na radu s radnom okolinom i radnim zadacima u proizvodnji sadnog materijala.
Procijeniti rizik od nastanka i širenja požara.
Procijeniti rizik od nastanka i širenja požara u proizvodnji sadnog materijala.
Procijeniti posljedice loše prehrane i ovisnosti na sigurnost i radnu sposobnost.
Procijeniti posljedice loše prehrane i ovisnosti na sigurnost i radnu sposobnost za poslove u poljoprivredi.
Demonstrirati postupak pružanja prve pomoći unesrećenoj osobi.
Demonstrirati postupak pružanja prve pomoći unesrećenoj osobi u specifičnim okolnostima.
Primijeniti propisane mjere zaštite na radu i osobna zaštitna sredstva u radnom procesu.
Primijeniti propisane mjere zaštite na radu i osobna zaštitna sredstva u radnom procesu u proizvodnji sadnog materijala.
Analizirati higijenu rada i profesionalne bolesti.
Analizirati higijenu rada i profesionalne bolesti u poljoprivrednoj proizvodnji.
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustavi ovog skupa ishoda učenja su egzemplarna.
Nakon provedenog vođenog procesa učenja i poučavanja, učenici će u specijaliziranim učionicama i/ili regionalnim centrima kompetentnosti i/ili kod poslodavca provoditi radne procese u skladu sa standardima kvalitete rada. Mentor organizira i usmjerava aktivnosti učenika te ih potiče na primjenu stečenih znanja i vještina prikazujući primjere različitih vrsta opasnosti pri radu u poljoprivredi (trovanja pesticidima ili ozljeda uzrokovanih nepravilnom upotrebom alata).
Nastavne cjeline/teme
Izvori opasnosti
Mjere zaštite na radu
Higijena rada i profesionalne bolesti
Vrste ozljeda i pružanje prve pomoći
Osobna zaštitna sredstva
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja samo je jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
Za definirano zanimanje, radno mjesto i radnu situaciju istražiti, uz vođenje, potencijalne opasnosti na radu kao i propisane mjere zaštite. Uključiti osnovna pravila zaštite na radu, osiguranje od udara električne struje, sprječavanje nastanka požara i eksplozije, osiguranje radne površine i radnog prostora, osiguravanje puteva za prolaz, prijevoz i evakuaciju, osiguranje čistoće, te posebno osiguranje od štetnih tvari. Izraditi plakat/brošuru s pravilima za rad na siguran način za definirano radno mjesto te isto prezentirati. Na modelu lutke demonstrirati pružanje prve pomoći unesrećenom, uz podršku i vođenje.
Ishodi učenja provjeravaju se standardiziranim testom i/ili radnim zadatkom.
NAZIV MODULA
MORFOLOGIJA I FIZIOLOGIJA S REPRODUKCIJOM BILJAKA
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
Cilj modula je omogućiti učenicima stjecanje kompetencija u području razlikovanja morfoloških i fizioloških osobina biljaka, te načine razmnožavanja bilja.
Kroz učenje temeljeno na radu učenici će razviti vještine za izvođenje postupaka reprodukcije tj. vegetativnog i generativnog razmnožavanja bilja. Tijekom rada će koristiti prikladne alate, pribor i repromaterijale uz nadzor na siguran način, pridržavajući se pravila zaštite na radu.
Ključni pojmovi
Organi biljke, funkcija pojedinih biljnih organa, generativno i vegetativno razmnožavanje bilja
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
Osobni i socijalni razvoj:
-osr A.4.3.
-osr B.4.3.
-osr C.4.4.
Učiti kako učiti:
-uku C.4/5.3.
-uku D.4/5.2.
Održivi razvoj:
-odr B.1.1.
-odr A.1.2.
Zdravlje:
-zdr. A.4.3.
-zdr. B.4.2.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu realizirat će se u specijaliziranim učionicama / praktikumu ili u regionalnom centru kompetentnosti. Učenici će simuliranim uvjetima i situacijama prakticirati provođenje radnih procesa uz primjenu načela zaštite na radu.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.
Zaštitna odjeća, obuća i oprema.
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam
Građa i funkcija biljke (1 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati biljne organe
Opisati specifičnosti biljnih organa na više različitih biljnih vrsta.
Razlikovati podzemne i nadzemne biljne organe
Razlikovati specifične preobrazbe na podzemnim i nadzemnim biljnim organima.
Objasniti funkciju pojedinih biljnih organa
Opisati funkciju pojedinih biljnih organa prema specifičnostima građe.
Prepoznati zeljaste i drvenaste dijelove biljke
Pokazati zeljaste i drvenaste dijelove biljke na različitim biljnim vrstama
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustav je heuristička nastava. Učenici će kroz razvojni razgovor primjeren skupini uz potporu otkrivati građu generativnih i vegetativnih biljnih organa na temelju čega će u školskim praktikumima/školskim poligonima moći razlikovati zeljaste i drvenaste biljne dijelove te vrste podzemnih i nadzemnih biljnih organa. Kao dio nekog radnog procesa kojeg učenici izvode uz nadzor uz primjenu mjera zaštite na radu i uz korištenje zaštitne opreme. Nastavnik/mentor organizira i usmjerava aktivnosti učenika te ih potiče na primjenu stečenih znanja i vještina.
Nastavne cjeline/teme
Građa biljke
Građa biljnih organa
Vegetativni i generativni organi
Funkcije biljnih organa
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja samo je jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
Na biljkama u školskom voćnjaku i/ili povrtnjaku pokazati i imenovati vegetativne i generativne organe biljke, razlikovati zeljaste i drvenaste dijelove, razvrstati podzemne i nadzemne organe biljke te navesti njihove osnovne funkcije prema uputi uz nadzor.
Rubrika za vrednovanje:
Kriterij vrednovanja
POTREBNA DORADA
ZADOVOLJAVAJUĆE
U POTPUNOSTI
Vegetativni i generativni organi biljke
Prepoznaje, pokazuje i imenuje dio vegetativnih i generativnih organa biljke, uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Prepoznaje, pokazuje i imenuje vegetativne i generativne organe biljke uz nadzor nastavnika, u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Prepoznaje, pravilno pokazuje i imenuje vegetativne i generativne organe biljke uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Zeljasti
i drvenasti dijelovi biljke
Prepoznaje samo zeljaste ili drvenaste dijelove biljke uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Razlikuje zeljaste i drvenaste dijelove biljke uz podršku nastavnika, u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Razlikuje zeljaste i drvenaste dijelove biljke, uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Podzemni i nadzemni organi biljke
Prepoznaje podzemne i nadzemne organe biljke
uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Prepoznaje i razvrstava podzemne i nadzemne organe uz podršku nastavnika,
u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Razvrstava podzemne i nadzemne organe biljke, uz podršku nastavnika izvedbi uspješan i precizan
Funkcija biljnih organa
Objašnjava funkciju nekih biljnih organa uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Objašnjava funkciju biljnih organakorektno u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Objašnjava funkciju biljnih organa, u izvedbi uspješan i precizan
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam
Generativno razmnožavanje biljaka (3 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Razlikovati sjeme pojedinih biljnih vrsta
Razlikovati sjeme zadanih biljnih vrsta
Odabrati vrste i način sjetve pojedine biljne vrste
Povezati vrste i način sjetve sa zadanim biljnim vrstama
Provesti pripremu za generativno razmnožavanje prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti pripremu za generativno razmnožavanje
Posijati sjeme pojedine biljne vrste na proizvodnim prostorima
Posijati sjeme zadane biljne vrste na proizvodnim prostorima na odgovarajuću dubinu i razmak
Pratiti razvoj i provoditi mjere njege generativno razmnoženog bilja prema uputama i nalogu nadređene osobe
Pratiti razvoj i provoditi mjere njege generativno razmnoženog bilja
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustav je heuristička nastava.
Nastavnik kroz razvojni razgovor primjeren skupini vodi učenike do stjecanja znanja o generativnom razmnožavanju. Slijedi učenje temeljeno na radu kroz koje učenici razvijaju vještine provođenja generativnog razmnožavanja, praćenja te izvođenja postupaka mjera njege generativno razmnoženog bilja u školskim praktikumima/školskim poligonima prema uputama uz nadzor nadređene osobe/nastavnika pridržavajući se pravila zaštite na radu.
Nastavne cjeline/teme
Sjeme – građa i funkcija
Razlikovanje sjemena različitih poljoprivrednih kultura
Organoleptička analiza sjemena
Sjetva – provođenje različitih tehnika i načina sjetve
Odabir i provođenje mjera njege generativno razmnoženog bilja
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja samo je jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
U školskom plasteniku, stakleniku ili vrtu odabrati i pripremiti površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat i sjeme, provesti sjetvu na odabrani način (u redove, omaške, kućice...) te pratiti razvoj i provoditi mjere njege generativno razmnoženog bilja prema uputi i uz nadzor nadređene osobe/nastavnika.
Rubrika za vrednovanje:
POTREBNA DORADA
ZADOVOLJAVAJUĆE
U POTPUNOSTI
Osobine sjemena
Navodi vanjske osobine sjemena i načine pripreme sjemena za sjetvu pojedinih biljnih vrsta uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Navodi i opisuje vanjske osobine sjemena i načine pripreme sjemena za sjetvu pojedinih biljnih vrsta uz podršku nastavnika, u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Navodi i opisuje uz podršku nastavnika vanjske osobine sjemena, opisuje načine pripreme sjemena za sjetvu, u izvedbi uspješan i precizan
Vrste i načini sjetve
Navodi vrste sjetve uz poticaj i podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Navodi vrste i načine sjetve uz podršku nastavnika, korektno uz mogućnost poboljšanja
Navodi vrste sjetve , načine sjetve te ih opisuje i uspoređuje uz podršku
Priprema za sjetvu
Priprema površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Priprema površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat i sjemeuz podršku nastavnika , izvedba korektna, potrebno poraditi na preciznosti
Odabire i priprema uz podršku nastavnika površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat i sjeme, u izvedbi je uspješan i precizan
Sjetva
Primjenjuje tehnike sjetve uz podršku nastavnika, djelomično pravilno i nedovoljno precizno
Pravilno primjenjuje većinu tehnika sjetve, izvedba korektna, potrebno poraditi na preciznosti
Pravilno primjenjuje uz podršku nastavnika potrebne tehnike sjetve, uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Mjere njege generativno razmnoženog bilja
Prati razvoj i djelomično provodi mjere njege generativno razmnoženog bilja uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Prati razvoj i provodi mjere njege generativno razmnoženog bilja uz nadzor. Izvedba je korektna, potrebno poraditi na preciznosti
Prati razvoj i provodi mjere njege generativno razmnoženog bilja, uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Rad na siguran način
Djelomično koristi zaštitnu opremu, većina aktivnosti nije u skladu s postupcima rada na siguran način
Koristi zaštitnu opremu, pojedine aktivnosti nisu u skladu sa postupcima rada na siguran način
Koristi pravilno uz podršku nastavnika svu potrebnu zaštitnu opremu, tijekom rada postupa odgovorno u skladu s propisima rada na siguran način
Skup ishoda učenja iz SK-a:
Vegetativno razmnožavanje biljaka (6 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Objasniti razliku između vegetativnog i generativnog razmnožavanja bilja.
Usporediti vegetativno i generativno razmnožavanje bilja.
Odabrati odgovarajuće načine vegetativnog razmnožavanja prema vrsti biljaka.
Provesti pripremu za vegetativno razmnožavanje prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti pripremu za vegetativno razmnožavanje
Provesti vegetativno razmnožavanja podzemnim dijelovima biljke (gomolj, lukovica, dijelovi korijena, podanak…) prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti vegetativno razmnožavanja podzemnim dijelovima biljke (gomolj, lukovica, dijelovi korijena, podanak…)
Provesti vegetativno razmnožavanje nadzemnim dijelovima biljke (zelene, poludrvenaste, drvenaste reznice, lisne reznice, vriježe, margotiranje…) prema uputama i nalogu nadređene osobe
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustav je učenje temeljeno na radu.
Nakon provedenog vođenog procesa učenja i poučavanja, učenici će u specijaliziranim učionicama i/ili regionalnim centrima kompetentnosti i/ili kod poslodavca provoditi radne procese u skladu sa standardima kvalitete rada. Mentor organizira i usmjerava aktivnosti učenika te ih potiče na primjenu stečenih znanja i vještina. Učenici stječu kompetencije kroz simulacije i stvarne radne zadatke, najprije u specijaliziranim praktikumima, a zatim u rasadnicima i na proizvodnim površinama školskog gospodarstva.
Nastavne cjeline/teme
Odabir reprodukcijskog materijala za vegetativno razmnožavanje biljaka
Pripremanje reprodukcijskog materijala za vegetativno razmnožavanje biljaka
Provođenje vegetativnog razmnožavanja podzemnim dijelovima biljke – razmnožavanje podancima, gomoljima, lukovicama, dijelovima korijena
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
U školskom praktikumu prepoznati kvalitetan biljni reprodukcijski materijal, odabrati matičnu biljku, pripremiti površinu, posude, klijalište, supstrate i provesti vegetativno razmnožavanje te pratiti uspjeh i provoditi mjere njege vegetativno razmnoženog bilja prema uputama i uz nadzor nadređene osobe/nastavnika.
NACRT
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
mzo.gov.hr
Na temelju stavka 11. članka 8. Zakona o strukovnom obrazovanju (Narodne novine, broj 30/2009., 24/2010., 22/2013., 25/2018. i 69/2022.), ministar znanosti i obrazovanja donosi
ODLUKU
o uvođenju posebnog kurikula za stjecanje kvalifikacije
POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA
u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
I.
Ovom Odlukom donosi se posebni kurikul za stjecanje kvalifikacije POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
II.
Sastavni dio ove Odluke je strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA u sektoru POLJOPRIVREDA, PREHRANA I VETERINA iz točke I. ove Odluke.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
III.
Ova Odluka primjenjivat će se od školske godine 2025./2026. za učenike prvoga razreda srednje škole.
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
IV.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
KLASA:
URBROJ:
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
REPUBLIKA HRVATSKA
MINISTARSTVO ZNANOSTI I OBRAZOVANJA
POSEBNI KURIKUL
ZA STJECANJE KVALIFIKACIJE
POMOĆNI PROIZVOĐAČ SADNOG MATERIJALA / POMOĆNA PROIZVOĐAČICA SADNOG MATERIJALA
nije lektorirano
Zagreb, ožujak 2024.
Popis kratica
CSVET – Obujam ishoda učenja na razini ciklusa
HROO – Hrvatski sustav bodova općeg obrazovanja
HKO – Hrvatski kvalifikacijski okvir
SIU – skup ishoda učenja
Napomena:
Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom dokumentu (uključujući nazive strukovnih kvalifikacija, zvanja i zanimanja) odnose se jednako na oba roda (muški i ženski) i na oba broja (jedninu i množinu), bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnosno u jednini ili množini.
SADRŽAJ
1. OPĆI DIO POSEBNOG KURIKULA
2. NASTAVNI PLAN POSEBNOG KURIKULA
3. SASTAVNICE POSEBNOG KURIKULA
3.1. POSEBNI KURIKULI NASTAVNIH PREDMETA
3.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
4. RAZRADA MODULA
1. RAZRED
RAD NA SIGURAN NAČIN U POLJOPRIVREDI
MORFOLOGIJA I FIZIOLOGIJA S REPRODUKCIJOM BILJAKA
STROJEVI, ALATI I PROIZVODNI PROSTORI U BILJNOJ PROIZVODNJI
UZGOJNE MJERE I ZAHVATI U BILJNOJ PROIZVODNJI
2. RAZRED
OSOBINE VOĆAKA, VINOVE LOZE I UKRASNIH DENDOLOŠKIH VRSTA
RAZMNOŽAVANJE VOĆAKA VINOVE LOZE I UKRASNIH DENDROLOŠKIH VRSTA
RADOVI U RASADNIKU
PROIZVODNJA PODLOGA I PLEMKI U RASADNIKU
3. RAZRED
PODLOGE I SORTE U VOĆARSTVU I VINOGRADARSTVU
PRIMJENA INFORMACIJSKO-KOMUNIKACIJSKIH TEHNOLOGIJA U RASADNIČARSTVU
PROIZVODNJA SADNOG MATERIJALA
PRIMJENA ZAŠTITE BILJA U PROIZVODNJI SADNOG MATERIJALA
ORGANIZACIJA RADA I KOMUNIKACIJA POMOĆNOG PROIZVOĐAČA SADNOG MATERIJALA
ZBRINJAVANJE OSTATAKA I OTPADA U RASADNIČARSKOJ PROIZVODNJI
5. ZAVRŠNI RAD
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. OPĆI DIO POSEBNOG KURIKULA
OPĆE INFORMACIJE O POSEBNOM KURIKULU
Sektor
Poljoprivreda, prehrana i veterina
Naziv kurikula strukovnog obrazovanja
Pomoćni proizvođač sadnog materijala / Pomoćna proizvođačica sadnog materijala
Kvalifikacija koja se stječe završetkom obrazovanja
Pomoćni proizvođač sadnog materijala / Pomoćna proizvođačica sadnog materijala
Razina kvalifikacije prema HKO-u
3
Minimalan obujam kvalifikacije (CSVET)
126 CSVET
Obujam ishoda učenja na razini ciklusa (CSVET)
4. ciklus
5. ciklus
42
84
Pokazatelji na temelju kojih je izrađen posebni kurikul
Popis standarda zanimanja
Popis standarda kvalifikacije
Sektorski kurikul
Proizvođač/proizvođačica sadnog materijala
https://hko.srce.hr/registar/standard-zanimanja/detalji/525
Vrijedi do: 31. 12. 2029.
Pomoćni proizvođač sadnog materijala / Pomoćna proizvođačica sadnog materijala (standard sturkovnog dijela kvalifikacije)
https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/353
Vrijedi do: 31. 12. 2031.
Poljoprivreda, prehrana i veterina
Uvjeti za upis posebnog kurikula / programa obrazovanja
Posjedovanje prethodne kvalifikacije: Razina 1 – kvalifikacija stečena završetkom osnovnog obrazovanja.
Liječnička svjedodžba medicine rada.
Uvjeti stjecanja kvalifikacije (završetka programa posebnog obrazovanja)
Uvjet za stjecanje kvalifikacije je stečenih 126 CSVET bodova, od čega 83 CSVET boda iz strukovnog dijela (od kojih najmanje 83 CSVET boda na razini 3 ili višoj razini SIU) i 43 boda iz općeg obrazovanja (od kojih najmanje 43 boda na razini 3 ili višoj razini SIU-a) te izrađen i obranjen završni rad.
Uvjeti i načini obrazovanja u okviru obrazovnog programa
- Kriteriji za prijelaz u višu godinu obrazovanja su uspješno završeni moduli prethodne godine obrazovanja
- Učenje na radnome mjestu provodit će se u ustanovi za strukovno obrazovanje, koje uključuje razdoblja učenja na radnome mjestu u školi, regionalnim centrima kompetentnosti i kod poslodavaca
- Obrazovanje završava izradbom i obranom završnog rada, kojim se stječe kvalifikacija Pomoćni proizvođač sadnog materijala/Pomoćna proizvođačica sadnog materijala
Horizontalna prohodnost (preporuke)
Nakon završene škole, učenici su osposobljeni za obavljanje pomoćnih poslova u rasadničarskoj poljoprivrednoj proizvodnji. U sustavu cjeloživotnog učenja, osim stjecanja inicijalne kvalifikacije, mogu se uključiti u programe osposobljavanja i usavršavanja, prekvalifikacije u skladu s potrebama svijeta rada te osobnim interesima i mogućnostima.
Vertikalna prohodnost (mogućnost obrazovanja na višoj razini)
Nakon stečene kvalifikacije Pomoćni proizvođač sadnog materijala / Pomoćna proizvođačica sadnog materijala moguć je nastavak obrazovanja na razinu 4.1. HKO-a.
Oblici učenja temeljenog na radu u okviru posebnog kurikula
Učenje temeljeno na radu integrirano je u posebni kurikul kroz rješavanje problemskih zadataka koji se mogu simulirati u školskim specijaliziranim učionicama/praktikumima/radionicama, regionalnim centrima kompetentnosti ili kod poslodavca. Zadaci za učenje i vježbe su osmišljeni tako da odgovaraju stvarnim radnim situacijama radnog mjesta.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje koji su potrebni za izvedbu kurikula
Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.
Zaštitna odjeća, obuća i oprema.
Ciljevi posebnog kurikula (15 – 20)
Učenici će moći:
a. Razlikovati morfološke i fiziološke osobine biljnih organa, opisati i primijeniti uz nadzor, načine razmnožavanja bilja
b. Razlikovati alate, pribor, opremu i poljoprivrednu mehanizaciju u biljnoj proizvodnji prema uputi
c. Koristiti alate i tehnička pomagala u rasadnicima, na siguran način prema uputi uz nadzor
d. Opisati proizvodne prostore za proizvodnju sadnog materijala.
e. Provesti jednostavnije tehnike razmnožavanje voćaka, vinove loze i ukrasnih dendroloških vrsta, uz podršku.
f. Izvršiti pripremne radove u rasadniku za proizvodnju sadnog materijala, uz nadzor.
g. Provesti jednostavne uzgojne mjere i zahvate u rasadniku uz nadzor.
h. Sudjelovati u proizvodnji podloga i plemki voćaka, vinove loze i ukrasnih dendroloških vrsta
i. Razlikovati sorte voćaka i vinove loze, na osnovnoj razini
j. Uočiti simptome bolesti i štetnike na voćkama, vinovoj lozi i ukrasnim dendrološkim vrstama prema uputi
k. Sudjelovati u primjeni mjera zaštite bilja u rasadniku
l. Komunicirati na radnom mjestu sukladno pravilima poslovnog bontona, na osnovnoj razini.
m. Koristiti informacijsko-komunikacijsku tehnologiju na osnovnoj razini u svrhu poslovnog komuniciranja prema uputi
n. Zbrinuti otpad sukladno zakonskim propisima zaštite okoliša i održivog razvoja prema uputi
o. Koristiti propisanu zaštitnu odjeću i opremu prilikom izvršavanja zadataka
Preporučeni načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe posebnog kurikula
- Vanjsko vrednovanje i praćenje nastavnika
- Prolaznost učenika nakon završetka školovanja
- Prolaznost učenika na završnom radu
- Samovrednovanje nastave
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
2. NASTAVNI PLAN POSEBNOG KURIKULA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3. SASTAVNICE POSEBNOG KURIKULA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.1. POSEBNI KURIKULI NASTAVNIH PREDMETA
Posebni kurikuli nastavnih predmeta Hrvatski jezik, Politika i gospodarstvo, Tjelesna i zdravstvena kultura, Matematika, Informatika, Strani jezik, Čovjek i okolina, Vjeronauk, Etika, Domaćinstvo i Tehnička kultura provode se temeljem Odluke o donošenju Posebnoga nastavnog programa za osnovnu i srednju školu za učenike s teškoćama u razvoju .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
3.2. POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA
Obujam na razini kvalifikacije iskazan bodovima i u postotcima
83
66%
ŠIFRA MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
NAZIV MODULA / NASTAVNOG PREDMETA
ŠIFRA SKUPA ISHODA UČENJA
NAZIV SKUPA ISHODA UČENJA
OBUJAM MODULA/ NASTAVNOG PREDMETA
CIKLUS U KOJEM SE MOŽE POHAĐATI MODUL/
NASTAVNI PREDMET
NAPOMENE VAŽNE ZA HORIZONTALNU I/ILI VERTIKALNU PROHODNOST
RAD NA SIGURAN NAČIN U POLJOPRIVREDI
Mjere zaštite na radu u poljoprivredi
1 CSVET
4.
MORFOLOGIJA I FIZIOLOGIJA S REPRODUKCIJOM BILJAKA
Građa i funkcija biljke
Generativno razmnožavanje biljaka
Vegetativno razmnožavanje biljaka
10 CSVET
4.
STROJEVI, ALATI I PROIZVODNI PROSTORI U BILJNOJ PROIZVODNJI
Strojevi i alati u biljnoj proizvodnji
Proizvodni prostori biljne proizvodnje
5 CSVET
4.
UZGOJNE MJERE I ZAHVATI U BILJNOJ PROIZVODNJI
Primjena uzgojnih mjera u biljnoj proizvodnji
Primjena uzgojnih zahvata u biljnoj proizvodnji
10 CSVET
4.
OSOBINE VOĆAKA, VINOVE LOZE I UKRASNIH DENDROLOŠKIH VRSTA
Osobine voćaka
Osobine vinove loze
Osobine ukrasnih dendroloških vrsta
3 CCSVET
5.
RAZMNOŽAVANJE VOĆAKA, VINOVE LOZE I UKRASNIH DENDROLOŠKIH VRSTA
Razmnožavanje voćaka
Razmnožavanje vinove loze
Razmnožavanje ukrasnih dendroloških vrsta
3 CSVET
5.
RADOVI U RASADNIKU
Pripremanje rasadnika za proizvodnju
Uzgojne mjere i zahvati u rasadniku
Strojevi i alati u rasadničkoj proizvodnji
10 CSVET
5.
PROIZVODNJA PODLOGA I PLEMKI U RASADNIKU
Proizvodnja podloga i plemki voćnih vrsta
Proizvodnja podloga i plemki vinove loze
Proizvodnja podloga i plemki ukrasnih dendroloških vrsta
10 CSVET
5.
PODLOGE I SORTE U VOĆARSTVU I VINOGRADARSTVU
Osnovne sorte i podloge voćaka i vinove loze
2 CSVET
5.
PRIMJENA INFORMACIJSKO-KOMUNIKACIJSKIH TEHNOLOGIJA U RASADNIČARSTVU
Informacijsko-komunikacijske tehnologije u proizvodnji sadnog materijala
3 CSVET
5.
PROIZVODNJA SADNOG MATERIJALA
Proizvodnja voćnih sadnica u rasadniku
Proizvodnja loznih cjepova u rasadniku
Proizvodnja sadnica ukrasnih dendroloških vrsta
10 CSVET
5.
PRIMJENA ZAŠTITE BILJA U PROIZVODNJI SADNOG MATERIJALA
Razlikovanje gospodarski najvažnijih uzročnika šteta u rasadnicima
Primjena mjera zaštite bilja u rasadniku
10 CSVET
5.
ORGANIZACIJA RADA I KOMUNIKACIJA POMOĆNOG PROIZVOĐAČA SADNOG MATERIJALA
Poslovna komunikacija i organizacija rada pomoćnog proizvođača sadnog materijala
3 CSVET
5.
ZBRINJAVANJE OSTATAKA I OTPADA U RASADNIČARSKOJ PROIZVODNJI
Postupanje s biljnim ostatcima, otpadom i ambalažom u rasadničarskoj proizvodnji
3 CSVET
5.
Napomena:
U pravilu nastava se izvodi modularno, što ne isključuje mogućnost povezivanja s nastavnim predmetima.
Šifra modula je podatak koji se automatski generira iz baze e-Kurikul.
Šifra ishoda učenja je podatak iz Registra HKO-a .
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
4. RAZRADA MODULA
Komentirate u ime: Ministarstvo znanosti i obrazovanja
1. RAZRED
NAZIV MODULA
RAD NA SIGURAN NAČIN U POLJOPRIVREDI
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/6012
Obujam modula (CSVET)
1 CSVET
Mjere zaštite na radu u poljoprivredi (1 CSVET)
Načini stjecanja skupova ishoda učenja
(od – do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
70-80%
10-20%
10-20%
Status modula
(obvezni/izborni)
Obvezni
Cilj (opis) modula
Cilj modula je prikazati učenicima rad na siguran način u proizvodnji sadnog materijala. Učenici će se kroz modul upoznati s osnovama zaštite na radu, izvorima opasnosti na radnom mjestu, najčešćim ozljedama u radnom procesu i načinima pravilne reakcije u slučaju istih.
Ključni pojmovi
Zaštita na radu, izvori opasnosti, simboli upozorenja i opasnosti, osobna zaštitna sredstva, pružanje prve pomoći
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
Osobni i socijalni razvoj:
- osr A.4.1.
- osr B.4.1.
- osr C.4.2.
Zdravlje:
- zdr A.4.3.
- zdr B.4.1.
Učiti kako učiti:
- uku A.4/5.4.
- uku B.4/5.2.
- uku C.4/5.1.
- uku D.4/5.2.
Održivi razvoj:
- odr A.4.3.
Uporaba IKT-a:
- ikt A.4.1.
- ikt. B.4.1.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu realizirat će se u specijaliziranim učionicama i u regionalnom centru kompetentnosti i/ili poslodavca. Učenici će u simuliranim uvjetima i situacijama prakticirati provođenje radnih procesa uz primjenu načela zaštite na radu.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/353
Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.
Zaštitna odjeća, obuća i oprema.
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam
Mjere zaštite na radu (1 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Utvrditi izvore opasnosti i mjere zaštite na radnom mjestu.
Utvrditi izvore opasnosti i mjere zaštite na radnom mjestu u specifičnim okolnostima.
Analizirati osnovna načela rada na siguran način.
Analizirati osnovna načela rada na siguran način u proizvodnji sadnog materijala.
Povezati načine provedbe zaštite na radu s radnom okolinom i radnim zadacima.
Povezati načine provedbe zaštite na radu s radnom okolinom i radnim zadacima u proizvodnji sadnog materijala.
Procijeniti rizik od nastanka i širenja požara.
Procijeniti rizik od nastanka i širenja požara u proizvodnji sadnog materijala.
Procijeniti posljedice loše prehrane i ovisnosti na sigurnost i radnu sposobnost.
Procijeniti posljedice loše prehrane i ovisnosti na sigurnost i radnu sposobnost za poslove u poljoprivredi.
Demonstrirati postupak pružanja prve pomoći unesrećenoj osobi.
Demonstrirati postupak pružanja prve pomoći unesrećenoj osobi u specifičnim okolnostima.
Primijeniti propisane mjere zaštite na radu i osobna zaštitna sredstva u radnom procesu.
Primijeniti propisane mjere zaštite na radu i osobna zaštitna sredstva u radnom procesu u proizvodnji sadnog materijala.
Analizirati higijenu rada i profesionalne bolesti.
Analizirati higijenu rada i profesionalne bolesti u poljoprivrednoj proizvodnji.
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustavi ovog skupa ishoda učenja su egzemplarna.
Nakon provedenog vođenog procesa učenja i poučavanja, učenici će u specijaliziranim učionicama i/ili regionalnim centrima kompetentnosti i/ili kod poslodavca provoditi radne procese u skladu sa standardima kvalitete rada. Mentor organizira i usmjerava aktivnosti učenika te ih potiče na primjenu stečenih znanja i vještina prikazujući primjere različitih vrsta opasnosti pri radu u poljoprivredi (trovanja pesticidima ili ozljeda uzrokovanih nepravilnom upotrebom alata).
Nastavne cjeline/teme
Izvori opasnosti
Mjere zaštite na radu
Higijena rada i profesionalne bolesti
Vrste ozljeda i pružanje prve pomoći
Osobna zaštitna sredstva
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja samo je jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
Za definirano zanimanje, radno mjesto i radnu situaciju istražiti, uz vođenje, potencijalne opasnosti na radu kao i propisane mjere zaštite. Uključiti osnovna pravila zaštite na radu, osiguranje od udara električne struje, sprječavanje nastanka požara i eksplozije, osiguranje radne površine i radnog prostora, osiguravanje puteva za prolaz, prijevoz i evakuaciju, osiguranje čistoće, te posebno osiguranje od štetnih tvari. Izraditi plakat/brošuru s pravilima za rad na siguran način za definirano radno mjesto te isto prezentirati. Na modelu lutke demonstrirati pružanje prve pomoći unesrećenom, uz podršku i vođenje.
Ishodi učenja provjeravaju se standardiziranim testom i/ili radnim zadatkom.
NAZIV MODULA
MORFOLOGIJA I FIZIOLOGIJA S REPRODUKCIJOM BILJAKA
Šifra modula
Kvalifikacije nastavnika koji sudjeluju u realizaciji modula
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/7739
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/7742
https://hko.srce.hr/registar/skup-ishoda-ucenja/detalji/7743
Obujam modula (CSVET)
10 CSVET
Građa i funkcija biljke (1 CSVET)
Generativno razmnožavanje biljaka (3 CSVET)
Vegetativno razmnožavanje biljaka (6 CSVET)
Načini stjecanja skupova ishoda učenja
(od – do, postotak)
Vođeni proces učenja i poučavanja
Oblici učenja temeljenog na radu
Samostalne aktivnosti učenika/polaznika
30-40%
50-60%
10-20%
Status modula
(obvezni/izborni)
Obvezni
Cilj (opis) modula
Cilj modula je omogućiti učenicima stjecanje kompetencija u području razlikovanja morfoloških i fizioloških osobina biljaka, te načine razmnožavanja bilja.
Kroz učenje temeljeno na radu učenici će razviti vještine za izvođenje postupaka reprodukcije tj. vegetativnog i generativnog razmnožavanja bilja. Tijekom rada će koristiti prikladne alate, pribor i repromaterijale uz nadzor na siguran način, pridržavajući se pravila zaštite na radu.
Ključni pojmovi
Organi biljke, funkcija pojedinih biljnih organa, generativno i vegetativno razmnožavanje bilja
Povezanost modula s međupredmetnim temama (ako je primjenljivo)
Osobni i socijalni razvoj:
- osr A.4.3.
- osr B.4.3.
- osr C.4.4.
Učiti kako učiti:
- uku C.4/5.3.
- uku D.4/5.2.
Održivi razvoj:
- odr B.1.1.
- odr A.1.2.
Zdravlje:
- zdr. A.4.3.
- zdr. B.4.2.
Preporuke za učenje temeljeno na radu
Učenje temeljeno na radu realizirat će se u specijaliziranim učionicama / praktikumu ili u regionalnom centru kompetentnosti. Učenici će simuliranim uvjetima i situacijama prakticirati provođenje radnih procesa uz primjenu načela zaštite na radu.
Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula
https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/353
Ishode učenja koji se stječu učenjem temeljenom na radu potrebno je izvoditi u odgojno-obrazovnim skupinama.
Zaštitna odjeća, obuća i oprema.
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam
Građa i funkcija biljke (1 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Opisati biljne organe
Opisati specifičnosti biljnih organa na više različitih biljnih vrsta.
Razlikovati podzemne i nadzemne biljne organe
Razlikovati specifične preobrazbe na podzemnim i nadzemnim biljnim organima.
Objasniti funkciju pojedinih biljnih organa
Opisati funkciju pojedinih biljnih organa prema specifičnostima građe.
Prepoznati zeljaste i drvenaste dijelove biljke
Pokazati zeljaste i drvenaste dijelove biljke na različitim biljnim vrstama
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustav je heuristička nastava. Učenici će kroz razvojni razgovor primjeren skupini uz potporu otkrivati građu generativnih i vegetativnih biljnih organa na temelju čega će u školskim praktikumima/školskim poligonima moći razlikovati zeljaste i drvenaste biljne dijelove te vrste podzemnih i nadzemnih biljnih organa. Kao dio nekog radnog procesa kojeg učenici izvode uz nadzor uz primjenu mjera zaštite na radu i uz korištenje zaštitne opreme. Nastavnik/mentor organizira i usmjerava aktivnosti učenika te ih potiče na primjenu stečenih znanja i vještina.
Nastavne cjeline/teme
Građa biljke
Građa biljnih organa
Vegetativni i generativni organi
Funkcije biljnih organa
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja samo je jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
Na biljkama u školskom voćnjaku i/ili povrtnjaku pokazati i imenovati vegetativne i generativne organe biljke, razlikovati zeljaste i drvenaste dijelove, razvrstati podzemne i nadzemne organe biljke te navesti njihove osnovne funkcije prema uputi uz nadzor.
Rubrika za vrednovanje:
Kriterij vrednovanja
POTREBNA DORADA
ZADOVOLJAVAJUĆE
U POTPUNOSTI
Vegetativni i generativni organi biljke
Prepoznaje, pokazuje i imenuje dio vegetativnih i generativnih organa biljke, uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Prepoznaje, pokazuje i imenuje vegetativne i generativne organe biljke uz nadzor nastavnika, u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Prepoznaje, pravilno pokazuje i imenuje vegetativne i generativne organe biljke uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Zeljasti
i drvenasti dijelovi biljke
Prepoznaje samo zeljaste ili drvenaste dijelove biljke uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Razlikuje zeljaste i drvenaste dijelove biljke uz podršku nastavnika, u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Razlikuje zeljaste i drvenaste dijelove biljke, uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Podzemni i nadzemni organi biljke
Prepoznaje podzemne i nadzemne organe biljke
uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Prepoznaje i razvrstava podzemne i nadzemne organe uz podršku nastavnika,
u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Razvrstava podzemne i nadzemne organe biljke, uz podršku nastavnika izvedbi uspješan i precizan
Funkcija biljnih organa
Objašnjava funkciju nekih biljnih organa uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Objašnjava funkciju biljnih organa korektno u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Objašnjava funkciju biljnih organa, u izvedbi uspješan i precizan
Skup ishoda učenja iz SK-a, obujam
Generativno razmnožavanje biljaka (3 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Razlikovati sjeme pojedinih biljnih vrsta
Razlikovati sjeme zadanih biljnih vrsta
Odabrati vrste i način sjetve pojedine biljne vrste
Povezati vrste i način sjetve sa zadanim biljnim vrstama
Provesti pripremu za generativno razmnožavanje prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti pripremu za generativno razmnožavanje
Posijati sjeme pojedine biljne vrste na proizvodnim prostorima
Posijati sjeme zadane biljne vrste na proizvodnim prostorima na odgovarajuću dubinu i razmak
Pratiti razvoj i provoditi mjere njege generativno razmnoženog bilja prema uputama i nalogu nadređene osobe
Pratiti razvoj i provoditi mjere njege generativno razmnoženog bilja
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustav je heuristička nastava.
Nastavnik kroz razvojni razgovor primjeren skupini vodi učenike do stjecanja znanja o generativnom razmnožavanju. Slijedi učenje temeljeno na radu kroz koje učenici razvijaju vještine provođenja generativnog razmnožavanja, praćenja te izvođenja postupaka mjera njege generativno razmnoženog bilja u školskim praktikumima/školskim poligonima prema uputama uz nadzor nadređene osobe/nastavnika pridržavajući se pravila zaštite na radu.
Nastavne cjeline/teme
Sjeme – građa i funkcija
Razlikovanje sjemena različitih poljoprivrednih kultura
Organoleptička analiza sjemena
Sjetva – provođenje različitih tehnika i načina sjetve
Odabir i provođenje mjera njege generativno razmnoženog bilja
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja samo je jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
U školskom plasteniku, stakleniku ili vrtu odabrati i pripremiti površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat i sjeme, provesti sjetvu na odabrani način (u redove, omaške, kućice...) te pratiti razvoj i provoditi mjere njege generativno razmnoženog bilja prema uputi i uz nadzor nadređene osobe/nastavnika.
Rubrika za vrednovanje:
POTREBNA DORADA
ZADOVOLJAVAJUĆE
U POTPUNOSTI
Osobine sjemena
Navodi vanjske osobine sjemena i načine pripreme sjemena za sjetvu pojedinih biljnih vrsta uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Navodi i opisuje vanjske osobine sjemena i načine pripreme sjemena za sjetvu pojedinih biljnih vrsta uz podršku nastavnika, u izvedbi uglavnom uspješan, potrebno poraditi na preciznosti
Navodi i opisuje uz podršku nastavnika vanjske osobine sjemena, opisuje načine pripreme sjemena za sjetvu, u izvedbi uspješan i precizan
Vrste i načini sjetve
Navodi vrste sjetve uz poticaj i podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Navodi vrste i načine sjetve uz podršku nastavnika, korektno uz mogućnost poboljšanja
Navodi vrste sjetve , načine sjetve te ih opisuje i uspoređuje uz podršku
Priprema za sjetvu
Priprema površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Priprema površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat i sjeme uz podršku nastavnika , izvedba korektna, potrebno poraditi na preciznosti
Odabire i priprema uz podršku nastavnika površinu za sjetvu/sjetvene posude, supstrat i sjeme, u izvedbi je uspješan i precizan
Sjetva
Primjenjuje tehnike sjetve uz podršku nastavnika, djelomično pravilno i nedovoljno precizno
Pravilno primjenjuje većinu tehnika sjetve, izvedba korektna, potrebno poraditi na preciznosti
Pravilno primjenjuje uz podršku nastavnika potrebne tehnike sjetve, uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Mjere njege generativno razmnoženog bilja
Prati razvoj i djelomično provodi mjere njege generativno razmnoženog bilja uz podršku nastavnika, djelomično uspješno i nedovoljno precizno
Prati razvoj i provodi mjere njege generativno razmnoženog bilja uz nadzor. Izvedba je korektna, potrebno poraditi na preciznosti
Prati razvoj i provodi mjere njege generativno razmnoženog bilja, uz nadzor, u izvedbi uspješan i precizan
Rad na siguran način
Djelomično koristi zaštitnu opremu, većina aktivnosti nije u skladu s postupcima rada na siguran način
Koristi zaštitnu opremu, pojedine aktivnosti nisu u skladu sa postupcima rada na siguran način
Koristi pravilno uz podršku nastavnika svu potrebnu zaštitnu opremu, tijekom rada postupa odgovorno u skladu s propisima rada na siguran način
Skup ishoda učenja iz SK-a:
Vegetativno razmnožavanje biljaka (6 CSVET)
Ishodi učenja
Ishodi učenja na razini usvojenosti „dobar”
Objasniti razliku između vegetativnog i generativnog razmnožavanja bilja.
Usporediti vegetativno i generativno razmnožavanje bilja.
Identificirati prikladne načine vegetativnog razmnožavanja biljaka
Odabrati odgovarajuće načine vegetativnog razmnožavanja prema vrsti biljaka.
Provesti pripremu za vegetativno razmnožavanje prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti pripremu za vegetativno razmnožavanje
Provesti vegetativno razmnožavanja podzemnim dijelovima biljke (gomolj, lukovica, dijelovi korijena, podanak…) prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti vegetativno razmnožavanja podzemnim dijelovima biljke (gomolj, lukovica, dijelovi korijena, podanak…)
Provesti vegetativno razmnožavanje nadzemnim dijelovima biljke (zelene, poludrvenaste, drvenaste reznice, lisne reznice, vriježe, margotiranje…) prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti vegetativno razmnožavanje nadzemnim dijelovima biljke (zelene, poludrvenaste, drvenaste reznice, lisne reznice, vriježe, margotiranje…)
Provesti mjere njege vegetativno razmnoženih biljaka prema uputama i nalogu nadređene osobe
Provesti mjere njege vegetativno razmnoženih biljaka
Dominantni nastavni sustav i opis načina ostvarivanja SIU
Dominantni nastavni sustav je učenje temeljeno na radu.
Nakon provedenog vođenog procesa učenja i poučavanja, učenici će u specijaliziranim učionicama i/ili regionalnim centrima kompetentnosti i/ili kod poslodavca provoditi radne procese u skladu sa standardima kvalitete rada. Mentor organizira i usmjerava aktivnosti učenika te ih potiče na primjenu stečenih znanja i vještina. Učenici stječu kompetencije kroz simulacije i stvarne radne zadatke, najprije u specijaliziranim praktikumima, a zatim u rasadnicima i na proizvodnim površinama školskog gospodarstva.
Nastavne cjeline/teme
Odabir reprodukcijskog materijala za vegetativno razmnožavanje biljaka
Pripremanje reprodukcijskog materijala za vegetativno razmnožavanje biljaka
Provođenje vegetativnog razmnožavanja podzemnim dijelovima biljke – razmnožavanje podancima, gomoljima, lukovicama, dijelovima korijena
Provođenje vegetativnog razmnožavanja nadzemnim dijelovima biljke – reznicama, vriježama, dijeljenjem, margotiranjem, cijepljenjem
Primjena mjera njege vegetativno razmnoženog bilja
Načini i primjer vrednovanja
Način i primjer vrednovanja skupa ishoda učenja je samo jedan od mogućih pristupa te se nastavnici potiču da primijene svoje znanje i kreativnost u pripremi raznolikih zadataka, oblika rada i metoda vrednovanja, uzimajući u obzir relevantne propise te specifičnosti svog radnog okruženja i odgojno-obrazovne skupine.
Skup ishoda učenja i pripadajući ishodi provjeravaju se pisano i/ili usmeno, vrednovanjem postupaka i rezultata rješavanja radne situacije/projektnih aktivnosti/usmene prezentacije i/ili pisanog rada, temeljem unaprijed definiranih kriterija vrednovanja (analitičke i holističke rubrike za vrednovanje).
Radni zadatak:
U školskom praktikumu prepoznati kvalitetan biljni reprodukcijski materijal, odabrati matičnu biljku, pripremiti površinu, posude, klijalište, supstrate i provesti vegetativno razmnožavanje te pratiti uspjeh i provoditi mjere njege vegetativno razmnoženog bilja prema uputama i uz nadzor nadređene osobe/nastavnika.
Rubrika za vrednovanje:
Kriterij vrednovanja
POTREBNA DORADA
ZADOVOLJAVAJUĆE