NACRT AKCIJSKOG PLANA O NACIONALNOM INFORMACIJSKOM SUSTAVU ZA DROGE U REPUBLICI HRVATSKOJ (2016.-2017.)
- Ukupno komentara:
- Ukupno općih komentara:
- Ukupno nadopuna teksta:
1. UVOD
Politika temeljena na dokazima definira se kao pristup koji “omogućuje donošenje dobro informiranih odluka o politikama, programima i projektima, na način da se u razvoj i provedbu politike integriraju znanstveno utemeljene spoznaje”. Ovaj je pristup suprotan politici temeljenoj na mišljenju koja jako počiva na selektivnoj uporabi dokaza (npr. jedinstvenim studijama bez obzira na kvalitetu) ili neprovjerenim stajalištima pojedinaca ili skupina često inspiriranim ideološkim uvjerenjima, predrasudama ili spekulativnim nagađanjima (Davis, 2004; prema EMCDDA, 2010.). Isto omogućava da donositelji političkih odluka procijene jesu li provedene mjere i intervencije postigle očekivani učinak, te kakav je taj učinak bio, za što je sve više zainteresirana i opća javnost. U tom smislu je 1993. ustrojena decentralizirana agencija EU za praćenje fenomena droga - Europski centar za praćenje droga i ovisnosti o drogama (u daljnjem tekstu: EMCDDA), sa sjedištem u Lisabonu. U isto vrijeme počela se razvijati i Europska mreža o drogama i ovisnosti o drogama, tzv. Reitox, koju čine nacionalne kontaktne točke zadužene za standardizirano prikupljanje podataka i izvještavanje EMCDDA-a. Na taj način agencija osigurava dosljedne, usklađene i standardizirane informacije o fenomenu droga u Europi, kao temelj za donošenje političkih odluka i stvaranje strateškog okvira na području rješavanja problematike droga u EU.
2. STRUKTURA I OKVIR DJELOVANJA NACIONALNOG INFORMACIJSKOG SUSTAVA ZA DROGE
2.1. Struktura Nacionalnog informacijskog sustava za droge
Nacionalni informacijski sustav za droge (u daljnjem tekstu: NISD) predstavlja složen mehanizam praćenja cjelokupne pojavnosti droga u Republici Hrvatskoj, kao i provedbu mjera koje proizlaze iz nacionalne politike droga. Glavna svrha mu je osigurati dokazane, objektivne, kvalitetne, točne i pouzdane informacije o stanju droga u našoj zemlji, uzimajući u obzir regionalne karakteristike problema. Temelji se na prikupljanju, analizi, sintezi i interpretaciji podataka vezanih uz pokazatelje EMCDDA-a, sukladno glavnoj metodologiji i standardiziranim setovima podataka definiranim na razini EU, ali istodobno razvija informacijski sustav sukladno potrebama, interesima i specifičnostima Republike Hrvatske. S druge strane osigurava diseminaciju podataka i izvještajnih proizvoda unutar nacionalne informacijske mreže. NISD djeluje sukladno Protokolu o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge u Republici Hrvatskoj koji je Vlada Republike Hrvatske usvojila u studenom 2007. godine. Čine ga sva tijela državne uprave, javne ustanove, znanstvene institucije i organizacije civilnog društva koje se bave problematikom droga.
Radom NISD-a koordinira Ured za suzbijanje zlouporabe droga (u daljnjem tekstu: Ured) kao stručna služba Vlade Republike Hrvatske zadužena za sustavno praćenje problematike droga i provedbu nacionalnih strateških dokumenata. S ciljem kreiranja znanstveno utemeljenog pristupa suzbijanju zlouporabe droga radi učinkovitijeg rješavanja navedene problematike, Uredbom o Uredu za suzbijanje zlouporabe droga (NN 36/12, 130/12 i 16/13) pri Uredu je ustrojen Odjel Nacionalne informacijske jedinice za droge i poslove međunarodne suradnje (u daljnjem tekstu: NIJD) koji inicira, koordinira i utječe na aktivnosti svih partnera uključenih u NISD te osigurava preduvjete za provedbu planiranih mjera. Uz navedeno, kao nacionalni partner EMCDDA-a, osigurava punu usklađenost nacionalnog sustava i prakse s EU standardima na tom području te pravodobnim i kvalitetnim godišnjim izvještajnim paketima doprinosi široj europskoj slici stanja problematike droga.
2.2. Područja djelovanja Nacionalnog informacijskog sustava za droge i izvori podataka
Standardizirano prikupljanje podataka odnosi se na pet ključnih epidemioloških pokazatelja EMCDDA-a (istraživanja droga u općoj populaciji, p roblematična uporaba droga, smrti povezane s uporabom droga i smrtnost među ovisnicima, zarazne bolesti povezane s uporabom droga, zahtjevi za liječenjem) , pokazateljima koji se odnose na praćenje kriminaliteta droga, dostupnosti ilegalnih droga, karakteristika tržišta droga i smanjenje ponude droga, pokazateljima zdravstvenih i socijalnih mjera, kao i drugih relevantnih aktivnosti. Naglasak nije samo na praćenju pojedinih pokazatelja, već i na njihovom povezivanju i interakciji u cilju holističkog pristupa razumijevanju cjelokupnog fenomena droga. Posebna pozornost također se daje praćenju provedbe javnih politika i strateških dokumenata na području droga, promicanju znanstveno utemeljenih pristupa i evaluacije s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti različitih programa i projekata na području smanjenja potražnje droga te praćenju javnih troškova sustava suzbijanja problematike droga na nacionalnoj i lokalnoj razini.
Struktura izvora podataka, odnosno NISD-a pokriva sve institucije koje se u sklopu svojih djelatnosti bave problemima vezanim uz droge. Primarni izvor podataka za većinu epidemioloških pokazatelja je Hrvatski zavod za javno zdravstvo, dok podatke o kriminalitetu i karakteristikama tržišta droga osigurava Ministarstvo unutarnjih poslova. No od iznimnog su značaja i drugi izvori podataka koje u obliku baza podataka, registara ili evidencija vode druga nadležna tijela ili organizacije ( Tablica 1.).
Tablica 1. - Abecedni popis baza podataka unutar Nacionalnog informacijskog sustava za droge
Vrsta registra / baza podataka |
Odgovorna institucija |
Kaznena evidencija |
Ministarstvo pravosuđa |
Prekršajna evidencija |
Ministarstvo pravosuđa |
Smrtni list i izvještaj o uzroku smrti |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Registar za HIV |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Informacijski sustav MUP-a (Kaznena evidencija) |
Ministarstvo unutarnjih poslova |
Interne baze podataka o zatvorenicima |
Ministarstvo pravosuđa |
Podaci o sigurnosnim mjerama |
Ministarstvo pravosuđa |
Statističke informacije - ISSN 1334-062X |
Hrvatski zavod za statistiku |
Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
Arhiva znanstvenih programa i projekata |
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
Baza programa smanjenja potražnje droga u Republici Hrvatskoj |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
Baza novih droga |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
Zaštita osobnih podatka
Na prikupljanje, razmjenu i drugu obradu osobnih podataka primjenjuju se propisi kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
Osobni podaci o zdravlju te o kaznenom i prekršajnom postupku, zajedno s drugim posebnim kategorijama osobnih podataka, uživaju posebnu zaštitu sukladno zakonu.
Kako bi se osigurao interdisciplinaran i znanstveni pristup praćenju ove problematike, formirano je sedam radnih skupina 1 NISD-a zaduženih za raspravu o aktualnom stanju i novim trendovima, razvoj metodologija praćenja i planiranje istraživačkih projekata, u koje su skladno specifičnostima pojedinih promatranih područja aktivno uključeni istaknuti stručnjaci i znanstvenici.
1 Područja djelovanja radnih skupina: problematična uporaba droga, smrti povezane s uporabom droga i smrtnost među ovisnicima, zarazne bolesti povezane s uporabom droga, zahtjevi za liječenjem, kriminalitet droga, smanjenje potražnje droga, sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari.
2.3. Načela Nacionalnog informacijskog sustava za droge
1. Znanstveno utemeljen pristup
2. Kreativnost i inovativnost
3. Primjena stručnih znanja u standardizaciji pristupa koji osiguravaju usporedivost podataka
4. Horizontalna i vertikalna suradnja nadležnih tijela, područja djelovanja i disciplina
5. Dostupnost informacija
6. Načelo poštivanja visokih standarda u zaštiti osobnih podataka
3. AKCIJSKI PLAN O NACIONALNOM INFORMACIJSKOM SUSTAVU ZA DROGE
3.1. Utemeljenje Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Praćenje stanja problematike droga zahtjeva stalan razvoj NISD–a radi osiguranja dostupnosti, kvalitete i usporedivosti činjeničnih, objektivnih i pouzdanih informacija o drogama, ovisnosti o drogama i njihovim posljedicama. Navedeno se realizira kroz Akcijski plan o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge za određeno vremensko razdoblje (APNISD) koji se temelji na osnovnim odrednicama Nacionalne strategije suzbijanja zlouporabe droga u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2012. do 2017. godine (NN 122/12), Nacionalnog Akcijskog plana suzbijanja zlouporabe droga u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. - 2017. godine i Protokola o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge u Republici Hrvatskoj. Prikupljene informacije koriste se u svrhu procjene potreba, kreiranja i evaluacije mjera na području prevencije, liječenja, programa smanjenja štete, nadzora i sprječavanja kriminaliteta droga te općenito politike suzbijanja cjelokupne problematike droga na nacionalnoj i lokalnoj razini.
3.2. Cilj Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Cilj APNISD-a je osigurati kontinuirani razvoj NISD-a sukladno standardima i zahtjevima nadležne EU agencije, kao i nacionalnim potrebama i prioritetima, posebno uvođenjem novih metodologija praćenja problematike droga i jačanjem suradnje svih relevantnih dionika sustava. Kao takav, APNISD služi kao alat za planiranje aktivnosti i opću evaluaciju rada NISD-a.
3.3. Prioriteti Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Ojačati ulogu i podići prepoznatljivost Ureda kao centralnog koordinatora NISD-a
Osigurati visoku kvalitetu podataka, informacija i izvještajnih paketa
Osigurati prilagodbu NISD-a novim standardima EMCDDA-a, posebno na području smrti povezanim s uporabom droga te pokazatelja tržišta i kriminaliteta droga
Ustrojiti Specijalni registar smrtnosti
Nastaviti s redovitim izvješćivanjem EMCDDA-u o stanju problematike droga u Republici Hrvatskoj putem standardiziranih izvješća i paketa standardnih tabela i strukturiranih upitnika
Osnažiti i povećati stručne kapacitete prikupljanja i obrade podataka
Poticati inovativne metode praćenja problema (istraživanja)
Poticati analize temeljene na kombiniranju različitih pokazatelja (cross-indicator analysis)
Promicati najbolje i znanstveno utemeljene prakse te evaluaciju
Osigurati dostupnost i razmjenu podataka i informacija među nadležnim tijelima, poštujući pozitivne zakonske propise i međuinstitucionalne sporazume
Revidirati Protokol o NISD-u i Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH sukladno najnovijim spoznajama iz relevantnih područja
Nastaviti s intenzivnim informiranjem donositelja političkih odluka o stanju problematike droga u RH
Aktivno doprinositi informiranju medija i javnosti o aktualnim trendovima
Sudjelovati u međunarodnim te posebno regionalnim projektima na području praćenja problematike droga
3.4. Očekivani rezultati Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Republika Hrvatska punopravno i aktivno sudjeluje u radu EMCDDA-a, Upravnog odbora EMCDDA-a te redovno ispunjava sve obveze i ostvaruje stečena prava
Ojačani kapaciteti Ureda u praćenju relevantnih pokazatelja i interesnih područja te pravodobnom i visoko kvalitetnom izvještavanju prema nadležnim nacionalnim i međunarodnim tijelima
Novi protokoli i pokazatelji EMCDDA-a u potpunosti su integrirani u NISD
Unaprijeđeno kvalitetno prikupljanje i obrada podataka o smrtima i smrtnosti povezanom sa zlouporabom droga
Osnovan i ustrojen Specijalni registar smrtnosti
Provedene edukacije stručnjaka uključenih u radne skupine i posebne projekte
Provedeni istraživački projekti koji se temelje na novim, inovativnim pristupima i interakciji različitih pokazatelja
Unaprjeđena kvaliteta projekata na području smanjenja potražnje droga
Revidiran Protokol o NISD-u i Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH
Znanstveno utemeljeno donošenje odluka vezanih uz provedbu nacionalne politike suzbijanja zlouporabe droga
Unaprijeđena suradnja s medijima u izvještavanju javnosti o novim trendovima temeljem stručnih i provjerenih informacija
4. MJERE I PROVEDBENE AKTIVNOSTI
A. Ured za suzbijanje zlouporabe droga – Odjel Nacionalne informacijske jedinice za droge i poslove međunarodne suradnje
A.1.
Mjera 1. Jačanje uloge Ureda za suzbijanje zlouporabe droga u koordinaciji NISD-a i punopravnoj suradnji s EMCDDA-om
Provedbene aktivnosti:
1. Osigurati kontinuiranu izobrazbu svih djelatnika Ureda – Odjel NIJD i poslove međunarodne suradnje
2. Redovito surađivati i osigurati ispunjavanje nacionalnih obveza prema EMCDDA-u
3. Revidirati Protokol o NISD-u u cilju daljnjeg razvoja sustava
4. Pratiti nacionalnu situaciju problematike droga prikupljanjem, analizom i interpretacijom podataka te razmjenom postojećih informacija
5. Inicirati, koordinirati i provoditi istraživanja sukladno prepoznatim potrebama
6. Aktivno sudjelovati u izradi smjernica i preporuka definiranih od strane EMCDDA te osigurati njihovu primjenu
7. Osigurati podizanje razine znanja o metodama praćenja problematike droga kroz edukacije svih dionika NISD-a
8. Osigurati protok i razmjenu informacija unutar NISD-a i s relevantnim međunarodnim partnerima (EMCDDA, Pompidou grupe, UNODC, WHO te ostalih)
9. Osigurati sredstva u Državnom proračunu RH za provedbu aktivnosti NIJD-a, sukladno obvezama prema EMCDDA-u, radi ostvarivanja prava na nepovratna (Grant) sredstva EMCDDA-a
10. Provesti istraživanje društvenih troškova povezanih s problematikom droga
11. Provesti evaluaciju NISD-a
Nositelj: Ured za suzbijanje zlouporabe droga, mjerodavna ministarstva i ostale stručne i znanstvene institucije
Rok provedbe: 2016.-2017.
Financijska sredstva: Državni proračun, sredstva EU
B. Nacionalni informacijski sustav za droge
B.1. Ključni epidemiološki indikatori
Mjera 2. Istraživanja uporabe droga u općoj populaciji i specifičnim subgrupama
Provedbene aktivnosti:
1. Osigurati multidisciplinarni pristup u planiranju i provedbi aktivnosti za predmetni indikator
2. U okviru Baze programa smanjenja potražnje droga, pratiti i provoditi analizu postojećih istraživanja provedenih na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini
3. Diseminirati rezultate drugog istraživanja zlouporabe sredstava ovisnosti u Republici Hrvatskoj relevantnim partnerima
4. Poticati i stručno podržati harmonizirana istraživanja na županijskim razinama
5. Provesti istraživanje uporabe droga u tzv. rekreativnim okruženjima
6. Radi dobivanja dubljeg uvida u istraživanu problematiku, primjenjivati kvalitativnu metodologiju s ciljanim skupinama (intervjui, fokusne skupine)
7. Predstaviti široj stručnoj javnosti izvješća o rezultatima provedenih istraživanja
8. Provesti istraživanje urinarnih biomarkera određenih droga u otpadnim vodama većih hrvatskih središta
Mjera 3. Procjene visoko rizične uporabe droga
Provedbene aktivnosti:
1. Izraditi plan provedbe nacionalnih procjena visoko rizične uporabe droga sukladno preporukama EMCDDA-a, i to: procjenu visoko rizične uporabe opijata; procjenu uporabe droga koje se injektiraju (IDU); procjenu česte i visoko rizične uporabe kanabisa
2. Upotrijebiti podatke iz nacionalnog istraživanja seroprevalencije HIV, HBV i HCV među intravenoznim ovisnicima, uključivši i one koji nisu obuhvaćeni redovitim sustavom liječenja na nacionalnoj razini, za izračuna množitelja procjene visoko rizične uporabe droga
3. Analizirati karakteristike populacije koja se prvi put pojavljuje na liječenju i procijeniti visoko rizičnu uporabu droga iz podataka Registra osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
4. Procijeniti visoko rizičnu uporabu droga metodom „capture-recapture“ na nacionalnoj i regionalnoj razini
Mjera 4. Zarazne bolesti vezane uz uporabu droga
Provedbene aktivnosti:
1. Pratiti, utvrđivati i procjenjivati incidenciju primjenom novih i postojećih dijagnostičkih metoda
2. Pratiti sedam ključnih intervencija za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti među intravenoznim ovisnicima, preporučenih od strane EMCDDA-a i Europskog centra za kontrolu bolesti (ECDC)
Mjera 5. Smrtnost među ovisnicima
Provedbene aktivnosti:
1. Osnovati i ustrojiti Specijalni registar smrti među ovisnicima
2. Provesti nacionalno retroaktivno kohortno istraživanje smrtnosti među registriranim ovisnicima o drogama
3. Usvojiti dokument Minimalni zahtjevi kao preporuka za utvrđivanje uzroka smrti povezanih sa zlouporabom droga i psihotropnih tvari u obliku naputka
4. Uspostaviti suradnju svih nadležnih institucija na ovom području i standardizirati praksu na nacionalnoj razini
5. Organizirati daljnju edukaciju stručnjaka sudske medicine, toksikologa i državnih odvjetnika radi osiguranja standardizirane primjene prakse na tom području
6. Identificirati ostala područja koja je potrebno urediti posebnim protokolima i pravilima postupanja u slučaju sumnje na smrt povezanu sa zlouporabom droga
7. Definirati načine i osigurati provedbu utvrđivanja zaraznih bolesti (HIV, HBV, HCV) tijekom utvrđivanja uzroka smrti ovisnika
Mjera 6. Zahtjevi za liječenjem
Provedbene aktivnosti:
1. Provoditi složene analize trendova među osobama u tretmanu uključivši analize između različitih pokazatelja (cross indicators analysis) s ciljem unapređenja stvaranja opće slike o visoko rizičnoj uporabi droga u populaciji
2. Prilagoditi postojeći softver Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i ostalih subjekata koji se bave tretmanom novim modifikacijama mehanizama za prikupljanje podataka na tom području
3. Osigurati punu integraciju podataka iz “novih izvora” (organizacija civilnog društva, Hrvatskog Crvenog križa, ustanova socijalne skrbi i zatvorskog sustava) u postojeći Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
4. Kontinuirano unapređivati metodologiju i kvalitetu prikupljanih podataka
B.2. Smanjenje ponude droga
Mjera 7. Podatci o kriminalitetu droga
Provedbene aktivnosti:
1. Pratiti razvoj pokazatelja dostupnosti, tržišta, kriminaliteta droga i mjera suzbijanja ponude droga na razini EU te osigurati standardizirano praćenje istih u okviru NISD-a
2. Unaprijediti kvalitetu prikupljenih podataka o cijenama droga sukladno smjernicama EMCDDA
3. Osigurati financijska sredstva za redovito prikupljanje, analize i objavljivanje podataka o čistoći i cijenama droga
4. Provesti sveobuhvatno istraživanje tržišta droga u Republici Hrvatskoj (u dvije faze)
5. Istražiti mogućnost provedbe istraživanja sekundarnog kriminaliteta povezanog s uporabom droga
Mjera 8. Sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH
Provedbene aktivnosti:
1. Revidirati Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH, u cilju daljnjeg razvoja i osiguranja mehanizama za povećanje transparentnosti rada i odgovornost svih dionika
2. Osigurati redovnu dvosmjernu komunikaciju između Ureda kao koordinatora sustava i svih partnera sustava
3. Posebnu pozornost usmjeriti na proaktivan pristup ranom otkrivanja novih psihoaktivnih tvari (npr. praćenje ponude u tzv. smart shopovima, klubovima i zabavnim festivalima, Internetu, simulirani otkup, kupnja putem Interneta i sl.)
4. Osigurati identifikaciju i izvještavanje o slučajevima trovanja novim psihoaktivnim tvarima
5. Osigurati razmjenu analitičkih standarda (a po potrebi i uzoraka droga i novih psihoaktivnih tvari) između ovlaštenih toksikoloških laboratorija
6. Osigurati dostavu podataka od nadležnih državnih tijela i javnih ustanova radi potpune operacionalizacije Baze novih droga
7. Razviti kliničko-toksikološki segment Baze novih droga s posebno zaštićenim pristupom liječnicima i toksikolozima kako bi se osiguralo redovno praćenje trovanja novim drogama
8. Provesti istraživanja pojavnosti i prevalencije uporabe novih psihoaktivnih tvari, posebice među rizičnim skupinama
9. Izraditi polugodišnja i godišnja izvješća o aktivnostima Sustava ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH za potrebe EMCDDA-a
10. Redovito ažurirati „Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga te tvari koje se mogu uporabiti za izradu droga“ u odnosu na pojavnost novih psihotropnih tvari u Republici Hrvatskoj
11. Educirati sve profesionalce koji se bave problematikom droga, skupinama u riziku te djecom i mladima
B.3. Smanjenje potražnje droga
Mjera 9. Prevencija
Provedbene aktivnosti:
1. Ulagati napore u unaprjeđenje kvalitete programa prevencije ovisnosti kroz suradnju s civilnim sektorom
2. Promovirati implementaciju Europskih standarda kvalitetne prevencije zlouporabe droga (eng. European Drug Prevention Quality Standards – EDPQS) na nacionalnoj razini
3. U suradnji sa znanstvenicima iz područja prevencijske znanosti, osigurati edukacije o EDPQS standardima za sve relevantne dionike prevencijskih programa (organizacije civilnog društva, odgojno-obrazovne ustanove, zdravstveni sustav…)
4. Promovirati diseminaciju znanstveno-utemeljenih preventivnih programa putem osiguranja financiranja programa koji zadovoljavaju minimalne stupnjeve kvalitete (EDDRA I stupanj) na nacionalnoj razini
5. Uvesti certifikat kvalitete za evaluirane, učinkovite i kvalitetne preventivne programe/projekte koji jamči prednost pri financiranju od strane tijela državne i područne/regionalne samouprave
6. Motivirati relevantne institucije i organizacije civilnog društva za unos programa u Bazu programa prevencije ovisnosti
7. U EDDRA bazu podataka EMCDDA aplicirati učinkovite preventivne programe
Mjera 10. Smanjenje štete
Provedbene aktivnosti:
1. Promovirati diseminaciju Smjernica za programe smanjenja šteta
2. Potaknuti podizanje svijesti nadležnih tijela o važnosti provedbe programa smanjenja štete (npr. izvještavanje donositelja političkih odluka) i na nacionalnoj razini osigurati kontinuirana financijska sredstva za provedbu tih programa
3. Motivirati provoditelje programa smanjenja šteta za unos podataka o provedenim aktivnostima u Bazu programa smanjenja potražnje droga
4. U okviru anketnog upitnika Centara za anonimno i besplatno HIV testiranje i savjetovanje pratiti uporabu tzv. klupskih droga među korisnicima programa
5. Poticati razvoj outreach programa
Mjera 11. Dostupnost liječenja
Provedbene aktivnosti:
1. Nadzirati primjenu i učinkovitost smjernica supstitucijske terapije metadonom i buprenorfinom u općoj obiteljskoj medicini radi smanjenja dostupnosti istih na ilegalnom tržištu
2. Pratiti primjenu i učinkovitost Smjernica za psihosocijalni tretman u zdravstvenom, socijalnom i zatvorskom sustavu kako bi se, osim supstitucijske terapije, omogućila i dostupnost psihosocijalnih intervencija.
3. Razviti metodologiju za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se temeljem istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
4. Razviti smjernice za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Nositelj: Ured za suzbijanje zlouporabe droga, mjerodavna ministarstva, nadležna državna tijela, organizacije civilnog društva i ostale stručne i znanstvene institucije
Rok provedbe: 2016.-2017.
Financijska sredstva: Državni proračun, sredstva EU, lutrijska sredstva
5. PRILOG 1 – Pregled mjera/provedbenih aktivnosti, nositelja, rokova izvršenja i izvora financiranja
|
BROJ MJERA / PROVEDBENA AKTIVNOST |
NOSITELJI |
ROK IZVRŠENJA |
FINANCIJSKA SREDSTVA |
1. |
Jačanje uloge Ureda za suzbijanje zlouporabe droga u koordinaciji NISD-a i punopravnoj suradnji s EMCDDA-om |
|||
1.1. |
Osigurati kontinuiranu izobrazbu svih djelatnika Ureda – Odjel NIJD i poslove međunarodne suradnje |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun Sredstva EU |
1.2. |
Redovito surađivati i osigurati ispunjavanje nacionalnih obveza prema EMCDDA-u |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun Sredstva EU |
1.3. |
Revidirati Protokol o NISD-u u cilju daljnjeg razvoja sustava |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
prosinac 2017. |
Državni proračun |
1.4. |
Pratiti nacionalnu situaciju problematike droga prikupljanjem, analizom i interpretacijom podataka te razmjenom postojećih informacija |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
1.5. |
Inicirati, koordinirati i provoditi istraživanja sukladno prepoznatim potrebama |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
1.6. |
Aktivno sudjelovati u izradi smjernica i preporuka definiranih od strane EMCDDA te osigurati njihovu primjenu |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
1.7. |
Osigurati podizanje razine znanja o metodama praćenja problematike droga kroz edukacije svih dionika NISD-a |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
1.8. |
Osigurati protok i razmjenu informacija unutar NISD-a i s relevantnim međunarodnim partnerima (EMCDDA, Pompidou grupe, UNODC, WHO te ostalih) |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun |
1.9. |
Osigurati sredstva u Državnom proračunu RH za provedbu aktivnosti NIJD-a, sukladno obvezama prema EMCDDA-u, radi ostvarivanja prava na nepovratna (Grant) sredstva EMCDDA-a |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun |
1.10. |
Provesti istraživanje društvenih troškova povezanih s problematikom droga |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
prosinac 2017. |
Državni proračun Sredstva EU |
1.11. |
Provesti evaluaciju NISD-a |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova |
prosinac 2017. |
Državni proračun Sredstva EU |
2. |
Istraživanja uporabe droga u općoj populaciji i specifičnim subgrupama |
|||
2.1. |
Osigurati multidisciplinarni pristup u planiranju i provedbi aktivnosti za predmetni indikator |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun |
2.2. |
U okviru Baze programa smanjenja potražnje droga, pratiti i provoditi analizu postojećih istraživanja uporabe droga provedenih na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun |
2.3. |
Diseminirati rezultate drugog istraživanja zlouporabe sredstava ovisnosti u Republici Hrvatskoj relevantnim partnerima |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
ožujak 2016. |
Državni proračun |
2.4. |
Poticati i stručno podržati harmonizirana istraživanja na županijskim razinama |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
2.5. |
Provesti istraživanje uporabe droga u tzv. rekreativnim okruženjima |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
prosinac 2017. |
Državni proračun |
2.6. |
Radi dobivanja dubljeg uvida u istraživanu problematiku, primjenjivati kvalitativnu metodologiju s ciljanim skupinama (intervjui, fokusne skupine) |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
2.7. |
Predstaviti široj stručnoj javnosti izvješća o rezultatima provedenih istraživanja |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun |
2.8. |
Provesti istraživanje urinarnih biomarkera određenih droga u otpadnim vodama većih hrvatskih središta |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
3. |
Prevalencija visoko rizične uporabe droga |
|||
3.1. |
Izraditi plan provedbe nacionalnih procjena visoko rizične uporabe droga sukladno preporukama EMCDDA-a, i to: procjenu visoko rizične uporabe opijata; procjenu uporabe droga koje se injektiraju (IDU); procjenu česte i visoko rizične uporabe kanabisa. |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
3.2. |
Upotrijebiti podatke iz nacionalnog istraživanja seroprevalencije HIV, HBV i HCV među intravenoznim ovisnicima, uključivši i one koji nisu obuhvaćeni redovitim sustavom liječenja na nacionalnoj razini, za izračun množitelja procjene visoko rizične uporabe droga |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
listopad 2016. |
Državni proračun |
3.3. |
Analizirati karakteristike populacije koja se prvi put pojavljuje na liječenju i procijeniti visoko rizičnu uporabu droga iz podataka Registra osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
3.4. |
Procijeniti problematičnu uporabu droga metodom „capture-recapture“ na nacionalnoj i regionalnoj razini |
Hrvatski zavod za javno |
prosinac 2017. |
Državni proračun |
4. |
Zarazne bolesti vezane uz uporabu droga |
|||
4.1. |
Pratiti, utvrđivati i procjenjivati incidenciju primjenom novih i postojećih dijagnostičkih metoda |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
4.2. |
Pratiti sedam ključnih intervencija za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti među intravenoznim ovisnicima, preporučenih od strane EMCDDA-a i Europskog centra za kontrolu bolesti (ECDC) |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
5. |
Smrtnost među ovisnicima |
|||
5.1. |
Osnovati i ustrojiti Specijalni registar smrti među ovisnicima Hrvatski zavod za javno zdravstvo prosinac 2016. Državni proračun |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
5.2. |
Provesti nacionalno retroaktivno kohortno istraživanje smrtnosti među registriranim ovisnicima o drogama |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
prosinac 2017. |
Državni proračun |
5.3. |
Usvojiti dokument Minimalni zahtjevi kao preporuka za utvrđivanje uzroka smrti povezanih sa zlouporabom droga i psihotropnih tvari u obliku naputka |
Ministarstvo zdravlja |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
5.4. |
Uspostaviti suradnju svih nadležnih institucija na ovom području i standardizirati praksu na nacionalnoj razini |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
5.5. |
Organizirati daljnje edukacije stručnjaka sudske medicine, toksikologa i državnih odvjetnika radi osiguranja standardizirane primjene prakse na tom području |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
5.6. |
Identificirati ostala područja koja je potrebno urediti posebnim protokolima i pravilima postupanja u slučaju sumnje na smrt povezanu sa zlouporabom droga |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
5.7. |
Definirati načine i osigurati provedbu utvrđivanja zaraznih bolesti (HIV, HBV, HCV) tijekom utvrđivanja uzroka smrti ovisnika |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
6. |
Zahtjevi za liječenjem |
|||
6.1. |
Provoditi složene analize trendova među osobama u tretmanu uključivši analize između različitih pokazatelja (cross indicators analysis) s ciljem unapređenja stvaranja opće slike o problematičnoj uporabi droga u populaciji |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
6.2. |
Osigurati daljnji razvoj softvera za potrebe prikupljanja i dostave podataka od strane svih relevantnih subjekata u Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga u Republici Hrvatskoj |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
6.3. |
Osigurati punu integraciju podataka iz “novih izvora” (organizacija civilnog društva, Hrvatskog Crvenog križa, ustanova socijalne skrbi i zatvorskog sustava) u postojeći Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga u Republici Hrvatskoj |
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
6.4. |
Kontinuirano unapređivati metodologiju i kvalitetu prikupljanih podataka |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga |
kontinuirano |
Državni proračun |
7. |
Podatci o kriminalitetu droga |
|||
7.1. |
Pratiti razvoj pokazatelja dostupnosti, tržišta, kriminaliteta droga i mjera suzbijanja ponude droga na razini EU te osigurati standardizirano praćenje istih u okviru NISD-a |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
kontinuirano |
Državni proračun |
7.2. |
Unaprijediti kvalitetu prikupljenih podataka o cijenama droga sukladno smjernicama EMCDDA |
Ministarstvo unutarnjih poslova |
prosinac 2017. |
Državni proračun |
7.3. |
Osigurati financijska sredstva za redovito prikupljanje, analize i objavljivanje podataka o čistoći i cijenama droga |
Ministarstvo unutarnjih poslova |
kontinuirano |
Državni proračun |
7.4. |
Provesti sveobuhvatno istraživanje tržišta droga u Republici Hrvatskoj (u dvije faze) |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
prosinac 2016. |
Državni proračun, |
7.5. |
Istražiti mogućnost provedbe istraživanja sekundarnog kriminaliteta povezanog s uporabom droga |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
8. |
Sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih droga |
|||
8.1. |
Revidirati Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH, u cilju daljnjeg razvoja i osiguranja mehanizama za povećanje transparentnosti rada i odgovornost svih dionika |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
8.2. |
Osigurati redovnu dvosmjernu komunikaciju između Ureda kao koordinatora sustava i svih partnera sustava |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
8.3. |
Posebnu pozornost usmjeriti na proaktivan pristup ranom otkrivanja novih psihoaktivnih tvari (npr. praćenje ponude u tzv. smart shopovima, klubovima i zabavnim festivalima, Internetu, simulirani otkup, kupnja putem Interneta i sl.) |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun Sredstva EU |
8.4. |
Osigurati identifikaciju i izvještavanje o slučajevima trovanja novim psihoaktivnim tvarima |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja |
kontinuirano |
Državni proračun |
8.5. |
Osigurati razmjenu analitičkih standarda (a po potrebi i uzoraka droga i novih psihoaktivnih tvari) između ovlaštenih toksikoloških laboratorija |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun Sredstva EU |
8.6. |
Osigurati dostavu podataka od nadležnih državnih tijela i javnih ustanova radi potpune operacionalizacije Baze novih droga |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
8.7. |
Razviti kliničko-toksikološki segment Baze novih droga s posebno zaštićenim pristupom liječnicima i toksikolozima kako bi se osiguralo redovno praćenje trovanja novim drogama |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
prosinac 2016. |
Državni proračun Sredstva EU |
8.8. |
Provesti istraživanja pojavnosti i prevalencije uporabe novih psihoaktivnih tvari, posebice među rizičnim skupinama |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova |
kontinuirano |
Državni proračun, |
8.9. |
Izraditi polugodišnja i godišnja izvješća o aktivnostima Sustava ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH za potrebe EMCDDA-a |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH |
kontinuirano |
Državni proračun |
8.10. |
Redovito ažurirati „Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga te tvari koje se mogu uporabiti za izradu droga“ u odnosu na pojavnost novih psihotropnih tvari u Republici Hrvatskoj |
Ministarstvo zdravlja |
kontinuirano |
Državni proračun |
8.11. |
Educirati sve profesionalce koji se bave problematikom droga, skupinama u riziku te djecom i mladima |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH |
kontinuirano |
Državni proračun, |
9. |
Prevencija |
|||
9.1. |
Ulagati napore u unaprjeđenje kvalitete programa prevencije ovisnosti kroz suradnju s civilnim sektorom |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
9.2. |
Promovirati implementaciju Europskih standarda kvalitetne prevencije zlouporabe droga (eng. European Drug Prevention Quality Standards – EDPQS) na nacionalnoj razini |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
9.3. |
U suradnji sa znanstvenicima iz područja prevencijske znanosti, osigurati edukacije o EDPQS standardima za sve relevantne dionike prevencijskih programa (organizacije civilnog društva, odgojno-obrazovne ustanove, zdravstveni sustav…) |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
9.4. |
Promovirati diseminaciju znanstveno-utemeljenih preventivnih programa putem osiguranja financiranja programa koji zadovoljavaju minimalne stupnjeve kvalitete (EDDRA I stupanj) na nacionalnoj razini |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
9.5. |
Uvesti certifikat kvalitete za evaluirane, učinkovite i kvalitetne preventivne programe/projekte koji jamči prednost pri financiranju od strane tijela državne i područne/regionalne samouprave |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
prosinac 2016. |
Državni proračun |
9.6. |
Motivirati relevantne institucije i organizacije civilnog društva za unos programa u Bazu programa prevencije ovisnosti |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
9.7. |
U EDDRA bazu podataka EMCDDA aplicirati učinkovite preventivne programe |
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
10. |
Smanjenje štete |
|||
10.1. |
Promovirati diseminaciju Smjernica za programe smanjenja šteta |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
10.2. |
Potaknuti podizanje svijesti nadležnih tijela o važnosti provedbe programa smanjenja štete (npr. izvještavanje donositelja političkih odluka) i na nacionalnoj razini osigurati kontinuirana financijska sredstva za provedbu tih programa |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
lipanj 2014. |
Državni proračun |
10.3. |
Motivirati provoditelje programa smanjenja šteta za unos podataka o provedenim aktivnostima u Bazu programa smanjenja potražnje droga |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
10.4. |
U okviru anketnog upitnika Centara za anonimno i besplatno HIV testiranje i savjetovanje pratiti uporabu tzv. klupskih droga među korisnicima programa |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH; Centri za besplatno i anonimno HIV testiranje i savjetovanje |
prosinac 2017. |
Državni proračun |
10.5. |
Poticati razvoj outreach programa |
Organizacije civilnog društva |
kontinuirano |
Državni proračun |
11. |
Dostupnost liječenja |
|||
11.1. |
Nadzirati primjenu i učinkovitost smjernica supstitucijske terapije metadonom i buprenorfinom u općoj obiteljskoj medicini radi smanjenja dostupnosti istih na ilegalnom tržištu |
Ministarstvo zdravlja, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
11.2. |
Pratiti primjenu i učinkovitost Smjernica za psihosocijalni tretman u zdravstvenom, socijalnom i zatvorskom sustavu kako bi se, osim supstitucijske terapije, omogućila i dostupnost psihosocijalnih intervencija |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
11.3. |
Razvijati metodologiju za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
11.4. |
Razviti smjernice za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman |
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u |
kontinuirano |
Državni proračun |
Komentari