NACRT AKCIJSKOG PLANA O NACIONALNOM INFORMACIJSKOM SUSTAVU ZA DROGE U REPUBLICI HRVATSKOJ (2016.-2017.)
1.UVOD
Politika temeljena na dokazima definira se kao pristup koji “omogućuje donošenje dobro informiranih odluka o politikama, programima i projektima, na način da se u razvoj i provedbu politike integriraju znanstveno utemeljene spoznaje”. Ovaj je pristup suprotan politici temeljenoj na mišljenju koja jako počiva na selektivnoj uporabi dokaza (npr. jedinstvenim studijama bez obzira na kvalitetu) ili neprovjerenim stajalištima pojedinaca ili skupina često inspiriranim ideološkim uvjerenjima, predrasudama ili spekulativnim nagađanjima (Davis, 2004; prema EMCDDA, 2010.). Isto omogućava da donositelji političkih odluka procijene jesu li provedene mjere i intervencije postigle očekivani učinak, te kakav je taj učinak bio, za što je sve više zainteresirana i opća javnost. U tom smislu je 1993. ustrojena decentralizirana agencija EU za praćenje fenomena droga - Europski centar za praćenje droga i ovisnosti o drogama (u daljnjem tekstu: EMCDDA), sa sjedištem u Lisabonu. U isto vrijeme počela se razvijati i Europska mreža o drogama i ovisnosti o drogama, tzv. Reitox, koju čine nacionalne kontaktne točke zadužene za standardizirano prikupljanje podataka i izvještavanje EMCDDA-a. Na taj način agencija osigurava dosljedne, usklađene i standardizirane informacije o fenomenu droga u Europi, kao temelj za donošenje političkih odluka i stvaranje strateškog okvira na području rješavanja problematike droga u EU.
2.STRUKTURA I OKVIR DJELOVANJA NACIONALNOG INFORMACIJSKOG SUSTAVA ZA DROGE
2.1. Struktura Nacionalnog informacijskog sustava za droge
Nacionalni informacijski sustav za droge (u daljnjem tekstu: NISD) predstavlja složen mehanizam praćenja cjelokupne pojavnosti droga u Republici Hrvatskoj, kao i provedbu mjera koje proizlaze iz nacionalne politike droga. Glavna svrha mu je osigurati dokazane, objektivne, kvalitetne, točne i pouzdane informacije o stanju droga u našoj zemlji, uzimajući u obzir regionalne karakteristike problema. Temelji se na prikupljanju, analizi, sintezi i interpretaciji podataka vezanih uz pokazatelje EMCDDA-a, sukladno glavnoj metodologiji i standardiziranim setovima podataka definiranim na razini EU, ali istodobno razvija informacijski sustav sukladno potrebama, interesima i specifičnostima Republike Hrvatske. S druge strane osigurava diseminaciju podataka i izvještajnih proizvoda unutar nacionalne informacijske mreže. NISD djeluje sukladno Protokolu o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge u Republici Hrvatskoj koji je Vlada Republike Hrvatske usvojila u studenom 2007. godine. Čine ga sva tijela državne uprave, javne ustanove, znanstvene institucije i organizacije civilnog društva koje se bave problematikom droga.
Radom NISD-a koordinira Ured za suzbijanje zlouporabe droga (u daljnjem tekstu: Ured) kao stručna služba Vlade Republike Hrvatske zadužena za sustavno praćenje problematike droga i provedbu nacionalnih strateških dokumenata. S ciljem kreiranja znanstveno utemeljenog pristupa suzbijanju zlouporabe droga radi učinkovitijeg rješavanja navedene problematike, Uredbom o Uredu za suzbijanje zlouporabe droga (NN 36/12, 130/12 i 16/13) pri Uredu je ustrojen Odjel Nacionalne informacijske jedinice za droge i poslove međunarodne suradnje (u daljnjem tekstu: NIJD) koji inicira, koordinira i utječe na aktivnosti svih partnera uključenih u NISD te osigurava preduvjete za provedbu planiranih mjera. Uz navedeno, kao nacionalni partner EMCDDA-a, osigurava punu usklađenost nacionalnog sustava i prakse s EU standardima na tom području te pravodobnim i kvalitetnim godišnjim izvještajnim paketima doprinosi široj europskoj slici stanja problematike droga.
2.2. Područja djelovanja Nacionalnog informacijskog sustava za droge i izvori podataka
Standardizirano prikupljanje podataka odnosi se na pet ključnih epidemioloških pokazatelja EMCDDA-a (istraživanja droga u općoj populaciji, problematična uporaba droga, smrti povezane s uporabom droga i smrtnost među ovisnicima, zarazne bolesti povezane s uporabom droga, zahtjevi za liječenjem), pokazateljima koji se odnose na praćenje kriminaliteta droga, dostupnosti ilegalnih droga, karakteristika tržišta droga i smanjenje ponude droga, pokazateljima zdravstvenih i socijalnih mjera, kao i drugih relevantnih aktivnosti. Naglasak nije samo na praćenju pojedinih pokazatelja, već i na njihovom povezivanju i interakciji u cilju holističkog pristupa razumijevanju cjelokupnog fenomena droga. Posebna pozornost također se daje praćenju provedbe javnih politika i strateških dokumenata na području droga, promicanju znanstveno utemeljenih pristupa i evaluacije s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti različitih programa i projekata na području smanjenja potražnje droga te praćenju javnih troškova sustava suzbijanja problematike droga na nacionalnoj i lokalnoj razini.
Struktura izvora podataka, odnosno NISD-a pokriva sve institucije koje se u sklopu svojih djelatnosti bave problemima vezanim uz droge. Primarni izvor podataka za većinu epidemioloških pokazatelja je Hrvatski zavod za javno zdravstvo, dok podatke o kriminalitetu i karakteristikama tržišta droga osigurava Ministarstvo unutarnjih poslova. No od iznimnog su značaja i drugi izvori podataka koje u obliku baza podataka, registara ili evidencija vode druga nadležna tijela ili organizacije (Tablica 1.).
Tablica 1. - Abecedni popis baza podataka unutar Nacionalnog informacijskog sustava za droge
Vrsta registra / baza podataka
Odgovorna institucija
Kaznena evidencija
Ministarstvo pravosuđa
Prekršajna evidencija
Ministarstvo pravosuđa
Smrtni list i izvještaj o uzroku smrti
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Registar za HIV
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Informacijski sustav MUP-a (Kaznena evidencija)
Ministarstvo unutarnjih poslova
Interne baze podataka o zatvorenicima
Ministarstvo pravosuđa
Podaci o sigurnosnim mjerama
Ministarstvo pravosuđa
Statističke informacije - ISSN 1334-062X Podaci o umrlim osobama Podaci o počiniteljima kaznenih djela Podaci o počiniteljima prekršaja
Hrvatski zavod za statistiku
Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Arhiva znanstvenih programa i projekata Baza podataka Ureda – Zbirka osobnih podataka klijenata koji sudjeluju u Projektu resocijalizacije ovisnika o drogama Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Baza programa smanjenja potražnje droga u Republici Hrvatskoj
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Baza novih droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Zaštita osobnih podatka Na prikupljanje, razmjenu i drugu obradu osobnih podataka primjenjuju se propisi kojima se uređuje zaštita osobnih podataka. Osobni podaci o zdravlju te o kaznenom i prekršajnom postupku, zajedno s drugim posebnim kategorijama osobnih podataka, uživaju posebnu zaštitu sukladno zakonu.
Kako bi se osigurao interdisciplinaran i znanstveni pristup praćenju ove problematike, formirano je sedam radnih skupina1 NISD-a zaduženih za raspravu o aktualnom stanju i novim trendovima, razvoj metodologija praćenja i planiranje istraživačkih projekata, u koje su skladno specifičnostima pojedinih promatranih područja aktivno uključeni istaknuti stručnjaci i znanstvenici.
1 Područja djelovanja radnih skupina: problematična uporaba droga, smrti povezane s uporabom droga i smrtnost među ovisnicima, zarazne bolesti povezane s uporabom droga, zahtjevi za liječenjem, kriminalitet droga, smanjenje potražnje droga, sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari.
2.3. Načela Nacionalnog informacijskog sustava za droge
1.Znanstveno utemeljen pristup
2.Kreativnost i inovativnost
3.Primjena stručnih znanja u standardizaciji pristupa koji osiguravaju usporedivost podataka
4.Horizontalna i vertikalna suradnja nadležnih tijela, područja djelovanja i disciplina
5.Dostupnost informacija
6.Načelo poštivanja visokih standarda u zaštiti osobnih podataka
3.AKCIJSKI PLAN O NACIONALNOM INFORMACIJSKOM SUSTAVU ZA DROGE
3.1. Utemeljenje Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Praćenje stanja problematike droga zahtjeva stalan razvoj NISD–a radi osiguranja dostupnosti, kvalitete i usporedivosti činjeničnih, objektivnih i pouzdanih informacija o drogama, ovisnosti o drogama i njihovim posljedicama. Navedeno se realizira kroz Akcijski plan o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge za određeno vremensko razdoblje (APNISD) koji se temelji na osnovnim odrednicama Nacionalne strategije suzbijanja zlouporabe droga u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2012. do 2017. godine (NN 122/12), Nacionalnog Akcijskog plana suzbijanja zlouporabe droga u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. - 2017. godine i Protokola o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge u Republici Hrvatskoj. Prikupljene informacije koriste se u svrhu procjene potreba, kreiranja i evaluacije mjera na području prevencije, liječenja, programa smanjenja štete, nadzora i sprječavanja kriminaliteta droga te općenito politike suzbijanja cjelokupne problematike droga na nacionalnoj i lokalnoj razini.
3.2. Cilj Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Cilj APNISD-a je osigurati kontinuirani razvoj NISD-a sukladno standardima i zahtjevima nadležne EU agencije, kao i nacionalnim potrebama i prioritetima, posebno uvođenjem novih metodologija praćenja problematike droga i jačanjem suradnje svih relevantnih dionika sustava. Kao takav, APNISD služi kao alat za planiranje aktivnosti i opću evaluaciju rada NISD-a.
3.3. Prioriteti Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Ojačati ulogu i podići prepoznatljivost Ureda kao centralnog koordinatora NISD-a
Osigurati visoku kvalitetu podataka, informacija i izvještajnih paketa
Osigurati prilagodbu NISD-a novim standardima EMCDDA-a, posebno na području smrti povezanim s uporabom droga te pokazatelja tržišta i kriminaliteta droga
Ustrojiti Specijalni registar smrtnosti
Nastaviti s redovitim izvješćivanjem EMCDDA-u o stanju problematike droga u Republici Hrvatskoj putem standardiziranih izvješća i paketa standardnih tabela i strukturiranih upitnika
Osnažiti i povećati stručne kapacitete prikupljanja i obrade podataka
Poticati inovativne metode praćenja problema (istraživanja)
Poticati analize temeljene na kombiniranju različitih pokazatelja (cross-indicator analysis)
Promicati najbolje i znanstveno utemeljene prakse te evaluaciju
Osigurati dostupnost i razmjenu podataka i informacija među nadležnim tijelima, poštujući pozitivne zakonske propise i međuinstitucionalne sporazume
Revidirati Protokol o NISD-u i Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH sukladno najnovijim spoznajama iz relevantnih područja
Nastaviti s intenzivnim informiranjem donositelja političkih odluka o stanju problematike droga u RH
Aktivno doprinositi informiranju medija i javnosti o aktualnim trendovima
Sudjelovati u međunarodnim te posebno regionalnim projektima na području praćenja problematike droga
3.4. Očekivani rezultati Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Republika Hrvatska punopravno i aktivno sudjeluje u radu EMCDDA-a, Upravnog odbora EMCDDA-a te redovno ispunjava sve obveze i ostvaruje stečena prava
Ojačani kapaciteti Ureda u praćenju relevantnih pokazatelja i interesnih područja te pravodobnom i visoko kvalitetnom izvještavanju prema nadležnim nacionalnim i međunarodnim tijelima
Novi protokoli i pokazatelji EMCDDA-a u potpunosti su integrirani u NISD
Unaprijeđeno kvalitetno prikupljanje i obrada podataka o smrtima i smrtnosti povezanom sa zlouporabom droga
Osnovan i ustrojen Specijalni registar smrtnosti
Provedene edukacije stručnjaka uključenih u radne skupine i posebne projekte
Provedeni istraživački projekti koji se temelje na novim, inovativnim pristupima i interakciji različitih pokazatelja
Unaprjeđena kvaliteta projekata na području smanjenja potražnje droga
Revidiran Protokol o NISD-u i Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH
Znanstveno utemeljeno donošenje odluka vezanih uz provedbu nacionalne politike suzbijanja zlouporabe droga
Unaprijeđena suradnja s medijima u izvještavanju javnosti o novim trendovima temeljem stručnih i provjerenih informacija
4.MJERE I PROVEDBENE AKTIVNOSTI
A. Ured za suzbijanje zlouporabe droga – Odjel Nacionalne informacijske jedinice za droge i poslove međunarodne suradnje
A.1.
Mjera 1. Jačanje uloge Ureda za suzbijanje zlouporabe droga u koordinaciji NISD-a i punopravnoj suradnji s EMCDDA-om
Provedbene aktivnosti:
1.Osigurati kontinuiranu izobrazbu svih djelatnika Ureda – Odjel NIJD i poslove međunarodne suradnje
2.Redovito surađivati i osigurati ispunjavanje nacionalnih obveza prema EMCDDA-u
3.Revidirati Protokol o NISD-u u cilju daljnjeg razvoja sustava
4.Pratiti nacionalnu situaciju problematike droga prikupljanjem, analizom i interpretacijom podataka te razmjenom postojećih informacija
5.Inicirati, koordinirati i provoditi istraživanja sukladno prepoznatim potrebama
6.Aktivno sudjelovati u izradi smjernica i preporuka definiranih od strane EMCDDA te osigurati njihovu primjenu
7.Osigurati podizanje razine znanja o metodama praćenja problematike droga kroz edukacije svih dionika NISD-a
8.Osigurati protok i razmjenu informacija unutar NISD-a i s relevantnim međunarodnim partnerima (EMCDDA, Pompidou grupe, UNODC, WHO te ostalih)
9.Osigurati sredstva u Državnom proračunu RH za provedbu aktivnosti NIJD-a, sukladno obvezama prema EMCDDA-u, radi ostvarivanja prava na nepovratna (Grant) sredstva EMCDDA-a
10.Provesti istraživanje društvenih troškova povezanih s problematikom droga
11.Provesti evaluaciju NISD-a
Nositelj: Ured za suzbijanje zlouporabe droga, mjerodavna ministarstva i ostale stručne i znanstvene institucije Rok provedbe: 2016.-2017. Financijska sredstva: Državni proračun, sredstva EU
B. Nacionalni informacijski sustav za droge
B.1. Ključni epidemiološki indikatori
Mjera 2. Istraživanja uporabe droga u općoj populaciji i specifičnim subgrupama
Provedbene aktivnosti:
1.Osigurati multidisciplinarni pristup u planiranju i provedbi aktivnosti za predmetni indikator
2.U okviru Baze programa smanjenja potražnje droga, pratiti i provoditi analizu postojećih istraživanja provedenih na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini
3.Diseminirati rezultate drugog istraživanja zlouporabe sredstava ovisnosti u Republici Hrvatskoj relevantnim partnerima
4.Poticati i stručno podržati harmonizirana istraživanja na županijskim razinama
5.Provesti istraživanje uporabe droga u tzv. rekreativnim okruženjima
6.Radi dobivanja dubljeg uvida u istraživanu problematiku, primjenjivati kvalitativnu metodologiju s ciljanim skupinama (intervjui, fokusne skupine)
7.Predstaviti široj stručnoj javnosti izvješća o rezultatima provedenih istraživanja
8.Provesti istraživanje urinarnih biomarkera određenih droga u otpadnim vodama većih hrvatskih središta
Mjera 3. Procjene visoko rizične uporabe droga
Provedbene aktivnosti:
1.Izraditi plan provedbe nacionalnih procjena visoko rizične uporabe droga sukladno preporukama EMCDDA-a, i to: procjenu visoko rizične uporabe opijata; procjenu uporabe droga koje se injektiraju (IDU); procjenu česte i visoko rizične uporabe kanabisa
2.Upotrijebiti podatke iz nacionalnog istraživanja seroprevalencije HIV, HBV i HCV među intravenoznim ovisnicima, uključivši i one koji nisu obuhvaćeni redovitim sustavom liječenja na nacionalnoj razini, za izračuna množitelja procjene visoko rizične uporabe droga
3.Analizirati karakteristike populacije koja se prvi put pojavljuje na liječenju i procijeniti visoko rizičnu uporabu droga iz podataka Registra osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
4.Procijeniti visoko rizičnu uporabu droga metodom „capture-recapture“ na nacionalnoj i regionalnoj razini
Mjera 4. Zarazne bolesti vezane uz uporabu droga
Provedbene aktivnosti:
1.Pratiti, utvrđivati i procjenjivati incidenciju primjenom novih i postojećih dijagnostičkih metoda
2.Pratiti sedam ključnih intervencija za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti među intravenoznim ovisnicima, preporučenih od strane EMCDDA-a i Europskog centra za kontrolu bolesti (ECDC)
Mjera 5. Smrtnost među ovisnicima
Provedbene aktivnosti:
1.Osnovati i ustrojiti Specijalni registar smrti među ovisnicima
2.Provesti nacionalno retroaktivno kohortno istraživanje smrtnosti među registriranim ovisnicima o drogama
3.Usvojiti dokument Minimalni zahtjevi kao preporuka za utvrđivanje uzroka smrti povezanih sa zlouporabom droga i psihotropnih tvari u obliku naputka
4.Uspostaviti suradnju svih nadležnih institucija na ovom području i standardizirati praksu na nacionalnoj razini
5.Organizirati daljnju edukaciju stručnjaka sudske medicine, toksikologa i državnih odvjetnika radi osiguranja standardizirane primjene prakse na tom području
6.Identificirati ostala područja koja je potrebno urediti posebnim protokolima i pravilima postupanja u slučaju sumnje na smrt povezanu sa zlouporabom droga
7.Definirati načine i osigurati provedbu utvrđivanja zaraznih bolesti (HIV, HBV, HCV) tijekom utvrđivanja uzroka smrti ovisnika
Mjera 6. Zahtjevi za liječenjem
Provedbene aktivnosti:
1.Provoditi složene analize trendova među osobama u tretmanu uključivši analize između različitih pokazatelja (cross indicators analysis) s ciljem unapređenja stvaranja opće slike o visoko rizičnoj uporabi droga u populaciji
2.Prilagoditi postojeći softver Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i ostalih subjekata koji se bave tretmanom novim modifikacijama mehanizama za prikupljanje podataka na tom području
3.Osigurati punu integraciju podataka iz “novih izvora” (organizacija civilnog društva, Hrvatskog Crvenog križa, ustanova socijalne skrbi i zatvorskog sustava) u postojeći Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
4.Kontinuirano unapređivati metodologiju i kvalitetu prikupljanih podataka
B.2. Smanjenje ponude droga
Mjera 7. Podatci o kriminalitetu droga
Provedbene aktivnosti:
1.Pratiti razvoj pokazatelja dostupnosti, tržišta, kriminaliteta droga i mjera suzbijanja ponude droga na razini EU te osigurati standardizirano praćenje istih u okviru NISD-a
2.Unaprijediti kvalitetu prikupljenih podataka o cijenama droga sukladno smjernicama EMCDDA
3.Osigurati financijska sredstva za redovito prikupljanje, analize i objavljivanje podataka o čistoći i cijenama droga
4.Provesti sveobuhvatno istraživanje tržišta droga u Republici Hrvatskoj (u dvije faze)
5.Istražiti mogućnost provedbe istraživanja sekundarnog kriminaliteta povezanog s uporabom droga
Mjera 8. Sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH
Provedbene aktivnosti:
1.Revidirati Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH, u cilju daljnjeg razvoja i osiguranja mehanizama za povećanje transparentnosti rada i odgovornost svih dionika
2.Osigurati redovnu dvosmjernu komunikaciju između Ureda kao koordinatora sustava i svih partnera sustava
3.Posebnu pozornost usmjeriti na proaktivan pristup ranom otkrivanja novih psihoaktivnih tvari (npr. praćenje ponude u tzv. smart shopovima, klubovima i zabavnim festivalima, Internetu, simulirani otkup, kupnja putem Interneta i sl.)
4.Osigurati identifikaciju i izvještavanje o slučajevima trovanja novim psihoaktivnim tvarima
5.Osigurati razmjenu analitičkih standarda (a po potrebi i uzoraka droga i novih psihoaktivnih tvari) između ovlaštenih toksikoloških laboratorija
6.Osigurati dostavu podataka od nadležnih državnih tijela i javnih ustanova radi potpune operacionalizacije Baze novih droga
7.Razviti kliničko-toksikološki segment Baze novih droga s posebno zaštićenim pristupom liječnicima i toksikolozima kako bi se osiguralo redovno praćenje trovanja novim drogama
8.Provesti istraživanja pojavnosti i prevalencije uporabe novih psihoaktivnih tvari, posebice među rizičnim skupinama
9.Izraditi polugodišnja i godišnja izvješća o aktivnostima Sustava ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH za potrebe EMCDDA-a
10.Redovito ažurirati „Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga te tvari koje se mogu uporabiti za izradu droga“ u odnosu na pojavnost novih psihotropnih tvari u Republici Hrvatskoj
11.Educirati sve profesionalce koji se bave problematikom droga, skupinama u riziku te djecom i mladima
B.3. Smanjenje potražnje droga
Mjera 9. Prevencija
Provedbene aktivnosti:
1.Ulagati napore u unaprjeđenje kvalitete programa prevencije ovisnosti kroz suradnju s civilnim sektorom
2.Promovirati implementaciju Europskih standarda kvalitetne prevencije zlouporabe droga (eng. European Drug Prevention Quality Standards – EDPQS) na nacionalnoj razini
3.U suradnji sa znanstvenicima iz područja prevencijske znanosti, osigurati edukacije o EDPQS standardima za sve relevantne dionike prevencijskih programa (organizacije civilnog društva, odgojno-obrazovne ustanove, zdravstveni sustav…)
4.Promovirati diseminaciju znanstveno-utemeljenih preventivnih programa putem osiguranja financiranja programa koji zadovoljavaju minimalne stupnjeve kvalitete (EDDRA I stupanj) na nacionalnoj razini
5.Uvesti certifikat kvalitete za evaluirane, učinkovite i kvalitetne preventivne programe/projekte koji jamči prednost pri financiranju od strane tijela državne i područne/regionalne samouprave
6.Motivirati relevantne institucije i organizacije civilnog društva za unos programa u Bazu programa prevencije ovisnosti
7.U EDDRA bazu podataka EMCDDA aplicirati učinkovite preventivne programe
Mjera 10. Smanjenje štete
Provedbene aktivnosti:
1.Promovirati diseminaciju Smjernica za programe smanjenja šteta
2.Potaknuti podizanje svijesti nadležnih tijela o važnosti provedbe programa smanjenja štete (npr. izvještavanje donositelja političkih odluka) i na nacionalnoj razini osigurati kontinuirana financijska sredstva za provedbu tih programa
3.Motivirati provoditelje programa smanjenja šteta za unos podataka o provedenim aktivnostima u Bazu programa smanjenja potražnje droga
4.U okviru anketnog upitnika Centara za anonimno i besplatno HIV testiranje i savjetovanje pratiti uporabu tzv. klupskih droga među korisnicima programa
5.Poticati razvoj outreach programa
Mjera 11. Dostupnost liječenja
Provedbene aktivnosti:
1.Nadzirati primjenu i učinkovitost smjernica supstitucijske terapije metadonom i buprenorfinom u općoj obiteljskoj medicini radi smanjenja dostupnosti istih na ilegalnom tržištu
2.Pratiti primjenu i učinkovitost Smjernica za psihosocijalni tretman u zdravstvenom, socijalnom i zatvorskom sustavu kako bi se, osim supstitucijske terapije, omogućila i dostupnost psihosocijalnih intervencija.
3.Razviti metodologiju za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se temeljem istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
4.Razviti smjernice za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Nositelj: Ured za suzbijanje zlouporabe droga, mjerodavna ministarstva, nadležna državna tijela, organizacije civilnog društva i ostale stručne i znanstvene institucije Rok provedbe: 2016.-2017. Financijska sredstva: Državni proračun, sredstva EU, lutrijska sredstva
5.PRILOG 1 – Pregled mjera/provedbenih aktivnosti, nositelja, rokova izvršenja i izvora financiranja
BROJ MJERA / PROVEDBENA AKTIVNOST
NOSITELJI
ROK IZVRŠENJA
FINANCIJSKA SREDSTVA
1.
Jačanje uloge Ureda za suzbijanje zlouporabe droga u koordinaciji NISD-a i punopravnoj suradnji s EMCDDA-om
1.1.
Osigurati kontinuiranu izobrazbu svih djelatnika Ureda – Odjel NIJD i poslove međunarodne suradnje
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.2.
Redovito surađivati i osigurati ispunjavanje nacionalnih obveza prema EMCDDA-u
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.3.
Revidirati Protokol o NISD-u u cilju daljnjeg razvoja sustava
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2017.
Državni proračun
1.4.
Pratiti nacionalnu situaciju problematike droga prikupljanjem, analizom i interpretacijom podataka te razmjenom postojećih informacija
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.5.
Inicirati, koordinirati i provoditi istraživanja sukladno prepoznatim potrebama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.6.
Aktivno sudjelovati u izradi smjernica i preporuka definiranih od strane EMCDDA te osigurati njihovu primjenu
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.7.
Osigurati podizanje razine znanja o metodama praćenja problematike droga kroz edukacije svih dionika NISD-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.8.
Osigurati protok i razmjenu informacija unutar NISD-a i s relevantnim međunarodnim partnerima (EMCDDA, Pompidou grupe, UNODC, WHO te ostalih)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.9.
Osigurati sredstva u Državnom proračunu RH za provedbu aktivnosti NIJD-a, sukladno obvezama prema EMCDDA-u, radi ostvarivanja prava na nepovratna (Grant) sredstva EMCDDA-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
1.10.
Provesti istraživanje društvenih troškova povezanih s problematikom droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova
prosinac 2017.
Državni proračun Sredstva EU
1.11.
Provesti evaluaciju NISD-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova
prosinac 2017.
Državni proračun Sredstva EU
2.
Istraživanja uporabe droga u općoj populaciji i specifičnim subgrupama
2.1.
Osigurati multidisciplinarni pristup u planiranju i provedbi aktivnosti za predmetni indikator
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
2.2.
U okviru Baze programa smanjenja potražnje droga, pratiti i provoditi analizu postojećih istraživanja uporabe droga provedenih na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
2.3.
Diseminirati rezultate drugog istraživanja zlouporabe sredstava ovisnosti u Republici Hrvatskoj relevantnim partnerima
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH Relevantni partneri u NISD-u
ožujak 2016.
Državni proračun
2.4.
Poticati i stručno podržati harmonizirana istraživanja na županijskim razinama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Relevantni partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
2.5.
Provesti istraživanje uporabe droga u tzv. rekreativnim okruženjima
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Relevantni partneri u NISD-u
prosinac 2017.
Državni proračun
2.6.
Radi dobivanja dubljeg uvida u istraživanu problematiku, primjenjivati kvalitativnu metodologiju s ciljanim skupinama (intervjui, fokusne skupine)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Relevantni partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
2.7.
Predstaviti široj stručnoj javnosti izvješća o rezultatima provedenih istraživanja
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
2.8.
Provesti istraživanje urinarnih biomarkera određenih droga u otpadnim vodama većih hrvatskih središta
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Relevantni partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
3.
Prevalencija visoko rizične uporabe droga
3.1.
Izraditi plan provedbe nacionalnih procjena visoko rizične uporabe droga sukladno preporukama EMCDDA-a, i to: procjenu visoko rizične uporabe opijata; procjenu uporabe droga koje se injektiraju (IDU); procjenu česte i visoko rizične uporabe kanabisa.
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Zavodi za javno zdravstvo, Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2016.
Državni proračun
3.2.
Upotrijebiti podatke iz nacionalnog istraživanja seroprevalencije HIV, HBV i HCV među intravenoznim ovisnicima, uključivši i one koji nisu obuhvaćeni redovitim sustavom liječenja na nacionalnoj razini, za izračun množitelja procjene visoko rizične uporabe droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Relevantne organizacije civilnog društva
listopad 2016.
Državni proračun Sredstva EU
3.3.
Analizirati karakteristike populacije koja se prvi put pojavljuje na liječenju i procijeniti visoko rizičnu uporabu droga iz podataka Registra osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2016.
Državni proračun
3.4.
Procijeniti problematičnu uporabu droga metodom „capture-recapture“ na nacionalnoj i regionalnoj razini
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2017.
Državni proračun Sredstva EU
4.
Zarazne bolesti vezane uz uporabu droga
4.1.
Pratiti, utvrđivati i procjenjivati incidenciju primjenom novih i postojećih dijagnostičkih metoda
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Zavodi za javno zdravstvo, Klinika za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“
kontinuirano
Državni proračun
4.2.
Pratiti sedam ključnih intervencija za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti među intravenoznim ovisnicima, preporučenih od strane EMCDDA-a i Europskog centra za kontrolu bolesti (ECDC)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Zavodi za javno zdravstvo, Hrvatski Crveni križ, Organizacije civilnog društva: Institut, Terra, Let, Help
kontinuirano
Državni proračun
5.
Smrtnost među ovisnicima
5.1.
Osnovati i ustrojiti Specijalni registar smrti među ovisnicima Hrvatski zavod za javno zdravstvo prosinac 2016. Državni proračun
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2016.
Državni proračun
5.2.
Provesti nacionalno retroaktivno kohortno istraživanje smrtnosti među registriranim ovisnicima o drogama
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2017.
Državni proračun Sredstva EU
5.3.
Usvojiti dokument Minimalni zahtjevi kao preporuka za utvrđivanje uzroka smrti povezanih sa zlouporabom droga i psihotropnih tvari u obliku naputka
Ministarstvo zdravlja
prosinac 2016.
Državni proračun
5.4.
Uspostaviti suradnju svih nadležnih institucija na ovom području i standardizirati praksu na nacionalnoj razini
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja Ministarstvo unutarnjih poslova, Tijela lokalne (regionalne) samouprave, Zavodi za sudsku medicinu
prosinac 2016.
Državni proračun
5.5.
Organizirati daljnje edukacije stručnjaka sudske medicine, toksikologa i državnih odvjetnika radi osiguranja standardizirane primjene prakse na tom području
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
5.6.
Identificirati ostala područja koja je potrebno urediti posebnim protokolima i pravilima postupanja u slučaju sumnje na smrt povezanu sa zlouporabom droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja Zavodi za sudsku medicinu
prosinac 2016.
Državni proračun
5.7.
Definirati načine i osigurati provedbu utvrđivanja zaraznih bolesti (HIV, HBV, HCV) tijekom utvrđivanja uzroka smrti ovisnika
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja Zavodi za sudsku medicinu
prosinac 2016.
Državni proračun
6.
Zahtjevi za liječenjem
6.1.
Provoditi složene analize trendova među osobama u tretmanu uključivši analize između različitih pokazatelja (cross indicators analysis) s ciljem unapređenja stvaranja opće slike o problematičnoj uporabi droga u populaciji
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Hrvatski zavod za javno zdravstvo
kontinuirano
Državni proračun
6.2.
Osigurati daljnji razvoj softvera za potrebe prikupljanja i dostave podataka od strane svih relevantnih subjekata u Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga u Republici Hrvatskoj
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2016.
Državni proračun Sredstva EU
6.3.
Osigurati punu integraciju podataka iz “novih izvora” (organizacija civilnog društva, Hrvatskog Crvenog križa, ustanova socijalne skrbi i zatvorskog sustava) u postojeći Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga u Republici Hrvatskoj
Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ministarstvo pravosuđa, Hrvatski Crveni križ, Organizacije civilnog društva, Domovi socijalne skrbi
prosinac 2016.
Državni proračun
6.4.
Kontinuirano unapređivati metodologiju i kvalitetu prikupljanih podataka
Ured za suzbijanje zlouporabe droga Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
7.
Podatci o kriminalitetu droga
7.1.
Pratiti razvoj pokazatelja dostupnosti, tržišta, kriminaliteta droga i mjera suzbijanja ponude droga na razini EU te osigurati standardizirano praćenje istih u okviru NISD-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
7.2.
Unaprijediti kvalitetu prikupljenih podataka o cijenama droga sukladno smjernicama EMCDDA
Ministarstvo unutarnjih poslova
prosinac 2017.
Državni proračun
7.3.
Osigurati financijska sredstva za redovito prikupljanje, analize i objavljivanje podataka o čistoći i cijenama droga
Ministarstvo unutarnjih poslova
kontinuirano
Državni proračun
7.4.
Provesti sveobuhvatno istraživanje tržišta droga u Republici Hrvatskoj (u dvije faze)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova, Ministarstvo unutarnjih poslova, Organizacije civilnog društva
prosinac 2016. prosinac 2017.
Državni proračun, Sredstva EU
7.5.
Istražiti mogućnost provedbe istraživanja sekundarnog kriminaliteta povezanog s uporabom droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo pravosuđa, Znanstvena ustanova
prosinac 2016.
Državni proračun
8.
Sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih droga
8.1.
Revidirati Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH, u cilju daljnjeg razvoja i osiguranja mehanizama za povećanje transparentnosti rada i odgovornost svih dionika
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2016.
Državni proračun
8.2.
Osigurati redovnu dvosmjernu komunikaciju između Ureda kao koordinatora sustava i svih partnera sustava
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
8.3.
Posebnu pozornost usmjeriti na proaktivan pristup ranom otkrivanja novih psihoaktivnih tvari (npr. praćenje ponude u tzv. smart shopovima, klubovima i zabavnim festivalima, Internetu, simulirani otkup, kupnja putem Interneta i sl.)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
8.4.
Osigurati identifikaciju i izvještavanje o slučajevima trovanja novim psihoaktivnim tvarima
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
8.5.
Osigurati razmjenu analitičkih standarda (a po potrebi i uzoraka droga i novih psihoaktivnih tvari) između ovlaštenih toksikoloških laboratorija
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
8.6.
Osigurati dostavu podataka od nadležnih državnih tijela i javnih ustanova radi potpune operacionalizacije Baze novih droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
8.7.
Razviti kliničko-toksikološki segment Baze novih droga s posebno zaštićenim pristupom liječnicima i toksikolozima kako bi se osiguralo redovno praćenje trovanja novim drogama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2016.
Državni proračun Sredstva EU
8.8.
Provesti istraživanja pojavnosti i prevalencije uporabe novih psihoaktivnih tvari, posebice među rizičnim skupinama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova
kontinuirano
Državni proračun, Sredstva EU
8.9.
Izraditi polugodišnja i godišnja izvješća o aktivnostima Sustava ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH za potrebe EMCDDA-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
8.10.
Redovito ažurirati „Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga te tvari koje se mogu uporabiti za izradu droga“ u odnosu na pojavnost novih psihotropnih tvari u Republici Hrvatskoj
Ministarstvo zdravlja
kontinuirano
Državni proračun
8.11.
Educirati sve profesionalce koji se bave problematikom droga, skupinama u riziku te djecom i mladima
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH
kontinuirano
Državni proračun, Sredstva EU
9.
Prevencija
9.1.
Ulagati napore u unaprjeđenje kvalitete programa prevencije ovisnosti kroz suradnju s civilnim sektorom
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
9.2.
Promovirati implementaciju Europskih standarda kvalitetne prevencije zlouporabe droga (eng. European Drug Prevention Quality Standards – EDPQS) na nacionalnoj razini
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
9.3.
U suradnji sa znanstvenicima iz područja prevencijske znanosti, osigurati edukacije o EDPQS standardima za sve relevantne dionike prevencijskih programa (organizacije civilnog društva, odgojno-obrazovne ustanove, zdravstveni sustav…)
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
9.4.
Promovirati diseminaciju znanstveno-utemeljenih preventivnih programa putem osiguranja financiranja programa koji zadovoljavaju minimalne stupnjeve kvalitete (EDDRA I stupanj) na nacionalnoj razini
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
9.5.
Uvesti certifikat kvalitete za evaluirane, učinkovite i kvalitetne preventivne programe/projekte koji jamči prednost pri financiranju od strane tijela državne i područne/regionalne samouprave
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
prosinac 2016.
Državni proračun
9.6.
Motivirati relevantne institucije i organizacije civilnog društva za unos programa u Bazu programa prevencije ovisnosti
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
9.7.
U EDDRA bazu podataka EMCDDA aplicirati učinkovite preventivne programe
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
10.
Smanjenje štete
10.1.
Promovirati diseminaciju Smjernica za programe smanjenja šteta
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
10.2.
Potaknuti podizanje svijesti nadležnih tijela o važnosti provedbe programa smanjenja štete (npr. izvještavanje donositelja političkih odluka) i na nacionalnoj razini osigurati kontinuirana financijska sredstva za provedbu tih programa
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
lipanj 2014.
Državni proračun Lutrijska sredstva
10.3.
Motivirati provoditelje programa smanjenja šteta za unos podataka o provedenim aktivnostima u Bazu programa smanjenja potražnje droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
10.4.
U okviru anketnog upitnika Centara za anonimno i besplatno HIV testiranje i savjetovanje pratiti uporabu tzv. klupskih droga među korisnicima programa
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH; Centri za besplatno i anonimno HIV testiranje i savjetovanje
prosinac 2017.
Državni proračun
10.5.
Poticati razvoj outreach programa
Organizacije civilnog društva
kontinuirano
Državni proračun
11.
Dostupnost liječenja
11.1.
Nadzirati primjenu i učinkovitost smjernica supstitucijske terapije metadonom i buprenorfinom u općoj obiteljskoj medicini radi smanjenja dostupnosti istih na ilegalnom tržištu
Ministarstvo zdravlja, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
11.2.
Pratiti primjenu i učinkovitost Smjernica za psihosocijalni tretman u zdravstvenom, socijalnom i zatvorskom sustavu kako bi se, osim supstitucijske terapije, omogućila i dostupnost psihosocijalnih intervencija
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
11.3.
Razvijati metodologiju za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
11.4.
Razviti smjernice za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
NACRT AKCIJSKOG PLANA O NACIONALNOM INFORMACIJSKOM SUSTAVU ZA DROGE U REPUBLICI HRVATSKOJ (2016.-2017.)
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
1. UVOD
Politika temeljena na dokazima definira se kao pristup koji “omogućuje donošenje dobro informiranih odluka o politikama, programima i projektima, na način da se u razvoj i provedbu politike integriraju znanstveno utemeljene spoznaje”. Ovaj je pristup suprotan politici temeljenoj na mišljenju koja jako počiva na selektivnoj uporabi dokaza (npr. jedinstvenim studijama bez obzira na kvalitetu) ili neprovjerenim stajalištima pojedinaca ili skupina često inspiriranim ideološkim uvjerenjima, predrasudama ili spekulativnim nagađanjima (Davis, 2004; prema EMCDDA, 2010.). Isto omogućava da donositelji političkih odluka procijene jesu li provedene mjere i intervencije postigle očekivani učinak, te kakav je taj učinak bio, za što je sve više zainteresirana i opća javnost. U tom smislu je 1993. ustrojena decentralizirana agencija EU za praćenje fenomena droga - Europski centar za praćenje droga i ovisnosti o drogama (u daljnjem tekstu: EMCDDA), sa sjedištem u Lisabonu. U isto vrijeme počela se razvijati i Europska mreža o drogama i ovisnosti o drogama, tzv. Reitox, koju čine nacionalne kontaktne točke zadužene za standardizirano prikupljanje podataka i izvještavanje EMCDDA-a. Na taj način agencija osigurava dosljedne, usklađene i standardizirane informacije o fenomenu droga u Europi, kao temelj za donošenje političkih odluka i stvaranje strateškog okvira na području rješavanja problematike droga u EU.
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
2. STRUKTURA I OKVIR DJELOVANJA NACIONALNOG INFORMACIJSKOG SUSTAVA ZA DROGE
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
2.1. Struktura Nacionalnog informacijskog sustava za droge
Nacionalni informacijski sustav za droge (u daljnjem tekstu: NISD) predstavlja složen mehanizam praćenja cjelokupne pojavnosti droga u Republici Hrvatskoj, kao i provedbu mjera koje proizlaze iz nacionalne politike droga. Glavna svrha mu je osigurati dokazane, objektivne, kvalitetne, točne i pouzdane informacije o stanju droga u našoj zemlji, uzimajući u obzir regionalne karakteristike problema. Temelji se na prikupljanju, analizi, sintezi i interpretaciji podataka vezanih uz pokazatelje EMCDDA-a, sukladno glavnoj metodologiji i standardiziranim setovima podataka definiranim na razini EU, ali istodobno razvija informacijski sustav sukladno potrebama, interesima i specifičnostima Republike Hrvatske. S druge strane osigurava diseminaciju podataka i izvještajnih proizvoda unutar nacionalne informacijske mreže. NISD djeluje sukladno Protokolu o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge u Republici Hrvatskoj koji je Vlada Republike Hrvatske usvojila u studenom 2007. godine. Čine ga sva tijela državne uprave, javne ustanove, znanstvene institucije i organizacije civilnog društva koje se bave problematikom droga.
Radom NISD-a koordinira Ured za suzbijanje zlouporabe droga (u daljnjem tekstu: Ured) kao stručna služba Vlade Republike Hrvatske zadužena za sustavno praćenje problematike droga i provedbu nacionalnih strateških dokumenata. S ciljem kreiranja znanstveno utemeljenog pristupa suzbijanju zlouporabe droga radi učinkovitijeg rješavanja navedene problematike, Uredbom o Uredu za suzbijanje zlouporabe droga (NN 36/12, 130/12 i 16/13) pri Uredu je ustrojen Odjel Nacionalne informacijske jedinice za droge i poslove međunarodne suradnje (u daljnjem tekstu: NIJD) koji inicira, koordinira i utječe na aktivnosti svih partnera uključenih u NISD te osigurava preduvjete za provedbu planiranih mjera. Uz navedeno, kao nacionalni partner EMCDDA-a, osigurava punu usklađenost nacionalnog sustava i prakse s EU standardima na tom području te pravodobnim i kvalitetnim godišnjim izvještajnim paketima doprinosi široj europskoj slici stanja problematike droga.
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
2.2. Područja djelovanja Nacionalnog informacijskog sustava za droge i izvori podataka
Standardizirano prikupljanje podataka odnosi se na pet ključnih epidemioloških pokazatelja EMCDDA-a (istraživanja droga u općoj populaciji, p roblematična uporaba droga, smrti povezane s uporabom droga i smrtnost među ovisnicima, zarazne bolesti povezane s uporabom droga, zahtjevi za liječenjem) , pokazateljima koji se odnose na praćenje kriminaliteta droga, dostupnosti ilegalnih droga, karakteristika tržišta droga i smanjenje ponude droga, pokazateljima zdravstvenih i socijalnih mjera, kao i drugih relevantnih aktivnosti. Naglasak nije samo na praćenju pojedinih pokazatelja, već i na njihovom povezivanju i interakciji u cilju holističkog pristupa razumijevanju cjelokupnog fenomena droga. Posebna pozornost također se daje praćenju provedbe javnih politika i strateških dokumenata na području droga, promicanju znanstveno utemeljenih pristupa i evaluacije s ciljem podizanja kvalitete i učinkovitosti različitih programa i projekata na području smanjenja potražnje droga te praćenju javnih troškova sustava suzbijanja problematike droga na nacionalnoj i lokalnoj razini.
Struktura izvora podataka, odnosno NISD-a pokriva sve institucije koje se u sklopu svojih djelatnosti bave problemima vezanim uz droge. Primarni izvor podataka za većinu epidemioloških pokazatelja je Hrvatski zavod za javno zdravstvo, dok podatke o kriminalitetu i karakteristikama tržišta droga osigurava Ministarstvo unutarnjih poslova. No od iznimnog su značaja i drugi izvori podataka koje u obliku baza podataka, registara ili evidencija vode druga nadležna tijela ili organizacije ( Tablica 1.).
Tablica 1. - Abecedni popis baza podataka unutar Nacionalnog informacijskog sustava za droge
Vrsta registra / baza podataka
Odgovorna institucija
Kaznena evidencija
Ministarstvo pravosuđa
Prekršajna evidencija
Ministarstvo pravosuđa
Smrtni list i izvještaj o uzroku smrti
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Registar za HIV
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Informacijski sustav MUP-a (Kaznena evidencija)
Ministarstvo unutarnjih poslova
Interne baze podataka o zatvorenicima
Ministarstvo pravosuđa
Podaci o sigurnosnim mjerama
Ministarstvo pravosuđa
Statističke informacije - ISSN 1334-062X
Podaci o umrlim osobama
Podaci o počiniteljima kaznenih djela
Podaci o počiniteljima prekršaja
Hrvatski zavod za statistiku
Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Arhiva znanstvenih programa i projekata
Baza podataka Ureda – Zbirka osobnih podataka klijenata koji sudjeluju u Projektu resocijalizacije ovisnika o drogama Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Baza programa smanjenja potražnje droga u Republici Hrvatskoj
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Baza novih droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Zaštita osobnih podatka
Na prikupljanje, razmjenu i drugu obradu osobnih podataka primjenjuju se propisi kojima se uređuje zaštita osobnih podataka.
Osobni podaci o zdravlju te o kaznenom i prekršajnom postupku, zajedno s drugim posebnim kategorijama osobnih podataka, uživaju posebnu zaštitu sukladno zakonu.
Kako bi se osigurao interdisciplinaran i znanstveni pristup praćenju ove problematike, formirano je sedam radnih skupina 1 NISD-a zaduženih za raspravu o aktualnom stanju i novim trendovima, razvoj metodologija praćenja i planiranje istraživačkih projekata, u koje su skladno specifičnostima pojedinih promatranih područja aktivno uključeni istaknuti stručnjaci i znanstvenici.
1 Područja djelovanja radnih skupina: problematična uporaba droga, smrti povezane s uporabom droga i smrtnost među ovisnicima, zarazne bolesti povezane s uporabom droga, zahtjevi za liječenjem, kriminalitet droga, smanjenje potražnje droga, sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari.
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
2.3. Načela Nacionalnog informacijskog sustava za droge
1. Znanstveno utemeljen pristup
2. Kreativnost i inovativnost
3. Primjena stručnih znanja u standardizaciji pristupa koji osiguravaju usporedivost podataka
4. Horizontalna i vertikalna suradnja nadležnih tijela, područja djelovanja i disciplina
5. Dostupnost informacija
6. Načelo poštivanja visokih standarda u zaštiti osobnih podataka
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
3. AKCIJSKI PLAN O NACIONALNOM INFORMACIJSKOM SUSTAVU ZA DROGE
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
3.1. Utemeljenje Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Praćenje stanja problematike droga zahtjeva stalan razvoj NISD–a radi osiguranja dostupnosti, kvalitete i usporedivosti činjeničnih, objektivnih i pouzdanih informacija o drogama, ovisnosti o drogama i njihovim posljedicama. Navedeno se realizira kroz Akcijski plan o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge za određeno vremensko razdoblje (APNISD) koji se temelji na osnovnim odrednicama Nacionalne strategije suzbijanja zlouporabe droga u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2012. do 2017. godine (NN 122/12), Nacionalnog Akcijskog plana suzbijanja zlouporabe droga u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. - 2017. godine i Protokola o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge u Republici Hrvatskoj. Prikupljene informacije koriste se u svrhu procjene potreba, kreiranja i evaluacije mjera na području prevencije, liječenja, programa smanjenja štete, nadzora i sprječavanja kriminaliteta droga te općenito politike suzbijanja cjelokupne problematike droga na nacionalnoj i lokalnoj razini.
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
3.2. Cilj Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Cilj APNISD-a je osigurati kontinuirani razvoj NISD-a sukladno standardima i zahtjevima nadležne EU agencije, kao i nacionalnim potrebama i prioritetima, posebno uvođenjem novih metodologija praćenja problematike droga i jačanjem suradnje svih relevantnih dionika sustava. Kao takav, APNISD služi kao alat za planiranje aktivnosti i opću evaluaciju rada NISD-a.
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
3.3. Prioriteti Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Ojačati ulogu i podići prepoznatljivost Ureda kao centralnog koordinatora NISD-a
Osigurati visoku kvalitetu podataka, informacija i izvještajnih paketa
Osigurati prilagodbu NISD-a novim standardima EMCDDA-a, posebno na području smrti povezanim s uporabom droga te pokazatelja tržišta i kriminaliteta droga
Ustrojiti Specijalni registar smrtnosti
Nastaviti s redovitim izvješćivanjem EMCDDA-u o stanju problematike droga u Republici Hrvatskoj putem standardiziranih izvješća i paketa standardnih tabela i strukturiranih upitnika
Osnažiti i povećati stručne kapacitete prikupljanja i obrade podataka
Poticati inovativne metode praćenja problema (istraživanja)
Poticati analize temeljene na kombiniranju različitih pokazatelja (cross-indicator analysis)
Promicati najbolje i znanstveno utemeljene prakse te evaluaciju
Osigurati dostupnost i razmjenu podataka i informacija među nadležnim tijelima, poštujući pozitivne zakonske propise i međuinstitucionalne sporazume
Revidirati Protokol o NISD-u i Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH sukladno najnovijim spoznajama iz relevantnih područja
Nastaviti s intenzivnim informiranjem donositelja političkih odluka o stanju problematike droga u RH
Aktivno doprinositi informiranju medija i javnosti o aktualnim trendovima
Sudjelovati u međunarodnim te posebno regionalnim projektima na području praćenja problematike droga
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
3.4. Očekivani rezultati Akcijskog plana o Nacionalnom informacijskom sustavu za droge
Republika Hrvatska punopravno i aktivno sudjeluje u radu EMCDDA-a, Upravnog odbora EMCDDA-a te redovno ispunjava sve obveze i ostvaruje stečena prava
Ojačani kapaciteti Ureda u praćenju relevantnih pokazatelja i interesnih područja te pravodobnom i visoko kvalitetnom izvještavanju prema nadležnim nacionalnim i međunarodnim tijelima
Novi protokoli i pokazatelji EMCDDA-a u potpunosti su integrirani u NISD
Unaprijeđeno kvalitetno prikupljanje i obrada podataka o smrtima i smrtnosti povezanom sa zlouporabom droga
Osnovan i ustrojen Specijalni registar smrtnosti
Provedene edukacije stručnjaka uključenih u radne skupine i posebne projekte
Provedeni istraživački projekti koji se temelje na novim, inovativnim pristupima i interakciji različitih pokazatelja
Unaprjeđena kvaliteta projekata na području smanjenja potražnje droga
Revidiran Protokol o NISD-u i Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH
Znanstveno utemeljeno donošenje odluka vezanih uz provedbu nacionalne politike suzbijanja zlouporabe droga
Unaprijeđena suradnja s medijima u izvještavanju javnosti o novim trendovima temeljem stručnih i provjerenih informacija
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
4. MJERE I PROVEDBENE AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
A. Ured za suzbijanje zlouporabe droga – Odjel Nacionalne informacijske jedinice za droge i poslove međunarodne suradnje
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
A.1.
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 1. Jačanje uloge Ureda za suzbijanje zlouporabe droga u koordinaciji NISD-a i punopravnoj suradnji s EMCDDA-om
Provedbene aktivnosti:
1. Osigurati kontinuiranu izobrazbu svih djelatnika Ureda – Odjel NIJD i poslove međunarodne suradnje
2. Redovito surađivati i osigurati ispunjavanje nacionalnih obveza prema EMCDDA-u
3. Revidirati Protokol o NISD-u u cilju daljnjeg razvoja sustava
4. Pratiti nacionalnu situaciju problematike droga prikupljanjem, analizom i interpretacijom podataka te razmjenom postojećih informacija
5. Inicirati, koordinirati i provoditi istraživanja sukladno prepoznatim potrebama
6. Aktivno sudjelovati u izradi smjernica i preporuka definiranih od strane EMCDDA te osigurati njihovu primjenu
7. Osigurati podizanje razine znanja o metodama praćenja problematike droga kroz edukacije svih dionika NISD-a
8. Osigurati protok i razmjenu informacija unutar NISD-a i s relevantnim međunarodnim partnerima (EMCDDA, Pompidou grupe, UNODC, WHO te ostalih)
9. Osigurati sredstva u Državnom proračunu RH za provedbu aktivnosti NIJD-a, sukladno obvezama prema EMCDDA-u, radi ostvarivanja prava na nepovratna (Grant) sredstva EMCDDA-a
10. Provesti istraživanje društvenih troškova povezanih s problematikom droga
11. Provesti evaluaciju NISD-a
Nositelj: Ured za suzbijanje zlouporabe droga, mjerodavna ministarstva i ostale stručne i znanstvene institucije
Rok provedbe: 2016.-2017.
Financijska sredstva: Državni proračun, sredstva EU
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
B. Nacionalni informacijski sustav za droge
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
B.1. Ključni epidemiološki indikatori
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 2. Istraživanja uporabe droga u općoj populaciji i specifičnim subgrupama
Provedbene aktivnosti:
1. Osigurati multidisciplinarni pristup u planiranju i provedbi aktivnosti za predmetni indikator
2. U okviru Baze programa smanjenja potražnje droga, pratiti i provoditi analizu postojećih istraživanja provedenih na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini
3. Diseminirati rezultate drugog istraživanja zlouporabe sredstava ovisnosti u Republici Hrvatskoj relevantnim partnerima
4. Poticati i stručno podržati harmonizirana istraživanja na županijskim razinama
5. Provesti istraživanje uporabe droga u tzv. rekreativnim okruženjima
6. Radi dobivanja dubljeg uvida u istraživanu problematiku, primjenjivati kvalitativnu metodologiju s ciljanim skupinama (intervjui, fokusne skupine)
7. Predstaviti široj stručnoj javnosti izvješća o rezultatima provedenih istraživanja
8. Provesti istraživanje urinarnih biomarkera određenih droga u otpadnim vodama većih hrvatskih središta
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 3. Procjene visoko rizične uporabe droga
Provedbene aktivnosti:
1. Izraditi plan provedbe nacionalnih procjena visoko rizične uporabe droga sukladno preporukama EMCDDA-a, i to: procjenu visoko rizične uporabe opijata; procjenu uporabe droga koje se injektiraju (IDU); procjenu česte i visoko rizične uporabe kanabisa
2. Upotrijebiti podatke iz nacionalnog istraživanja seroprevalencije HIV, HBV i HCV među intravenoznim ovisnicima, uključivši i one koji nisu obuhvaćeni redovitim sustavom liječenja na nacionalnoj razini, za izračuna množitelja procjene visoko rizične uporabe droga
3. Analizirati karakteristike populacije koja se prvi put pojavljuje na liječenju i procijeniti visoko rizičnu uporabu droga iz podataka Registra osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
4. Procijeniti visoko rizičnu uporabu droga metodom „capture-recapture“ na nacionalnoj i regionalnoj razini
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 4. Zarazne bolesti vezane uz uporabu droga
Provedbene aktivnosti:
1. Pratiti, utvrđivati i procjenjivati incidenciju primjenom novih i postojećih dijagnostičkih metoda
2. Pratiti sedam ključnih intervencija za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti među intravenoznim ovisnicima, preporučenih od strane EMCDDA-a i Europskog centra za kontrolu bolesti (ECDC)
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 5. Smrtnost među ovisnicima
Provedbene aktivnosti:
1. Osnovati i ustrojiti Specijalni registar smrti među ovisnicima
2. Provesti nacionalno retroaktivno kohortno istraživanje smrtnosti među registriranim ovisnicima o drogama
3. Usvojiti dokument Minimalni zahtjevi kao preporuka za utvrđivanje uzroka smrti povezanih sa zlouporabom droga i psihotropnih tvari u obliku naputka
4. Uspostaviti suradnju svih nadležnih institucija na ovom području i standardizirati praksu na nacionalnoj razini
5. Organizirati daljnju edukaciju stručnjaka sudske medicine, toksikologa i državnih odvjetnika radi osiguranja standardizirane primjene prakse na tom području
6. Identificirati ostala područja koja je potrebno urediti posebnim protokolima i pravilima postupanja u slučaju sumnje na smrt povezanu sa zlouporabom droga
7. Definirati načine i osigurati provedbu utvrđivanja zaraznih bolesti (HIV, HBV, HCV) tijekom utvrđivanja uzroka smrti ovisnika
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 6. Zahtjevi za liječenjem
Provedbene aktivnosti:
1. Provoditi složene analize trendova među osobama u tretmanu uključivši analize između različitih pokazatelja (cross indicators analysis) s ciljem unapređenja stvaranja opće slike o visoko rizičnoj uporabi droga u populaciji
2. Prilagoditi postojeći softver Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i ostalih subjekata koji se bave tretmanom novim modifikacijama mehanizama za prikupljanje podataka na tom području
3. Osigurati punu integraciju podataka iz “novih izvora” (organizacija civilnog društva, Hrvatskog Crvenog križa, ustanova socijalne skrbi i zatvorskog sustava) u postojeći Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
4. Kontinuirano unapređivati metodologiju i kvalitetu prikupljanih podataka
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
B.2. Smanjenje ponude droga
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 7. Podatci o kriminalitetu droga
Provedbene aktivnosti:
1. Pratiti razvoj pokazatelja dostupnosti, tržišta, kriminaliteta droga i mjera suzbijanja ponude droga na razini EU te osigurati standardizirano praćenje istih u okviru NISD-a
2. Unaprijediti kvalitetu prikupljenih podataka o cijenama droga sukladno smjernicama EMCDDA
3. Osigurati financijska sredstva za redovito prikupljanje, analize i objavljivanje podataka o čistoći i cijenama droga
4. Provesti sveobuhvatno istraživanje tržišta droga u Republici Hrvatskoj (u dvije faze)
5. Istražiti mogućnost provedbe istraživanja sekundarnog kriminaliteta povezanog s uporabom droga
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 8. Sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH
Provedbene aktivnosti:
1. Revidirati Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH, u cilju daljnjeg razvoja i osiguranja mehanizama za povećanje transparentnosti rada i odgovornost svih dionika
2. Osigurati redovnu dvosmjernu komunikaciju između Ureda kao koordinatora sustava i svih partnera sustava
3. Posebnu pozornost usmjeriti na proaktivan pristup ranom otkrivanja novih psihoaktivnih tvari (npr. praćenje ponude u tzv. smart shopovima, klubovima i zabavnim festivalima, Internetu, simulirani otkup, kupnja putem Interneta i sl.)
4. Osigurati identifikaciju i izvještavanje o slučajevima trovanja novim psihoaktivnim tvarima
5. Osigurati razmjenu analitičkih standarda (a po potrebi i uzoraka droga i novih psihoaktivnih tvari) između ovlaštenih toksikoloških laboratorija
6. Osigurati dostavu podataka od nadležnih državnih tijela i javnih ustanova radi potpune operacionalizacije Baze novih droga
7. Razviti kliničko-toksikološki segment Baze novih droga s posebno zaštićenim pristupom liječnicima i toksikolozima kako bi se osiguralo redovno praćenje trovanja novim drogama
8. Provesti istraživanja pojavnosti i prevalencije uporabe novih psihoaktivnih tvari, posebice među rizičnim skupinama
9. Izraditi polugodišnja i godišnja izvješća o aktivnostima Sustava ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH za potrebe EMCDDA-a
10. Redovito ažurirati „Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga te tvari koje se mogu uporabiti za izradu droga“ u odnosu na pojavnost novih psihotropnih tvari u Republici Hrvatskoj
11. Educirati sve profesionalce koji se bave problematikom droga, skupinama u riziku te djecom i mladima
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
B.3. Smanjenje potražnje droga
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 9. Prevencija
Provedbene aktivnosti:
1. Ulagati napore u unaprjeđenje kvalitete programa prevencije ovisnosti kroz suradnju s civilnim sektorom
2. Promovirati implementaciju Europskih standarda kvalitetne prevencije zlouporabe droga (eng. European Drug Prevention Quality Standards – EDPQS) na nacionalnoj razini
3. U suradnji sa znanstvenicima iz područja prevencijske znanosti, osigurati edukacije o EDPQS standardima za sve relevantne dionike prevencijskih programa (organizacije civilnog društva, odgojno-obrazovne ustanove, zdravstveni sustav…)
4. Promovirati diseminaciju znanstveno-utemeljenih preventivnih programa putem osiguranja financiranja programa koji zadovoljavaju minimalne stupnjeve kvalitete (EDDRA I stupanj) na nacionalnoj razini
5. Uvesti certifikat kvalitete za evaluirane, učinkovite i kvalitetne preventivne programe/projekte koji jamči prednost pri financiranju od strane tijela državne i područne/regionalne samouprave
6. Motivirati relevantne institucije i organizacije civilnog društva za unos programa u Bazu programa prevencije ovisnosti
7. U EDDRA bazu podataka EMCDDA aplicirati učinkovite preventivne programe
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 10. Smanjenje štete
Provedbene aktivnosti:
1. Promovirati diseminaciju Smjernica za programe smanjenja šteta
2. Potaknuti podizanje svijesti nadležnih tijela o važnosti provedbe programa smanjenja štete (npr. izvještavanje donositelja političkih odluka) i na nacionalnoj razini osigurati kontinuirana financijska sredstva za provedbu tih programa
3. Motivirati provoditelje programa smanjenja šteta za unos podataka o provedenim aktivnostima u Bazu programa smanjenja potražnje droga
4. U okviru anketnog upitnika Centara za anonimno i besplatno HIV testiranje i savjetovanje pratiti uporabu tzv. klupskih droga među korisnicima programa
5. Poticati razvoj outreach programa
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
Mjera 11. Dostupnost liječenja
Provedbene aktivnosti:
1. Nadzirati primjenu i učinkovitost smjernica supstitucijske terapije metadonom i buprenorfinom u općoj obiteljskoj medicini radi smanjenja dostupnosti istih na ilegalnom tržištu
2. Pratiti primjenu i učinkovitost Smjernica za psihosocijalni tretman u zdravstvenom, socijalnom i zatvorskom sustavu kako bi se, osim supstitucijske terapije, omogućila i dostupnost psihosocijalnih intervencija.
3. Razviti metodologiju za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se temeljem istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
4. Razviti smjernice za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Nositelj: Ured za suzbijanje zlouporabe droga, mjerodavna ministarstva, nadležna državna tijela, organizacije civilnog društva i ostale stručne i znanstvene institucije
Rok provedbe: 2016.-2017.
Financijska sredstva: Državni proračun, sredstva EU, lutrijska sredstva
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske
5. PRILOG 1 – Pregled mjera/provedbenih aktivnosti, nositelja, rokova izvršenja i izvora financiranja
BROJ MJERA / PROVEDBENA AKTIVNOST
NOSITELJI
ROK IZVRŠENJA
FINANCIJSKA SREDSTVA
1.
Jačanje uloge Ureda za suzbijanje zlouporabe droga u koordinaciji NISD-a i punopravnoj suradnji s EMCDDA-om
1.1.
Osigurati kontinuiranu izobrazbu svih djelatnika Ureda – Odjel NIJD i poslove međunarodne suradnje
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.2.
Redovito surađivati i osigurati ispunjavanje nacionalnih obveza prema EMCDDA-u
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
1.3.
Revidirati Protokol o NISD-u u cilju daljnjeg razvoja sustava
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2017.
Državni proračun
1.4.
Pratiti nacionalnu situaciju problematike droga prikupljanjem, analizom i interpretacijom podataka te razmjenom postojećih informacija
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
1.5.
Inicirati, koordinirati i provoditi istraživanja sukladno prepoznatim potrebama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
1.6.
Aktivno sudjelovati u izradi smjernica i preporuka definiranih od strane EMCDDA te osigurati njihovu primjenu
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
1.7.
Osigurati podizanje razine znanja o metodama praćenja problematike droga kroz edukacije svih dionika NISD-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
1.8.
Osigurati protok i razmjenu informacija unutar NISD-a i s relevantnim međunarodnim partnerima (EMCDDA, Pompidou grupe, UNODC, WHO te ostalih)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
1.9.
Osigurati sredstva u Državnom proračunu RH za provedbu aktivnosti NIJD-a, sukladno obvezama prema EMCDDA-u, radi ostvarivanja prava na nepovratna (Grant) sredstva EMCDDA-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
1.10.
Provesti istraživanje društvenih troškova povezanih s problematikom droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Znanstvena ustanova
prosinac 2017.
Državni proračun Sredstva EU
1.11.
Provesti evaluaciju NISD-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova
prosinac 2017.
Državni proračun Sredstva EU
2.
Istraživanja uporabe droga u općoj populaciji i specifičnim subgrupama
2.1.
Osigurati multidisciplinarni pristup u planiranju i provedbi aktivnosti za predmetni indikator
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
2.2.
U okviru Baze programa smanjenja potražnje droga, pratiti i provoditi analizu postojećih istraživanja uporabe droga provedenih na nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj razini
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
2.3.
Diseminirati rezultate drugog istraživanja zlouporabe sredstava ovisnosti u Republici Hrvatskoj relevantnim partnerima
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
Relevantni partneri u NISD-u
ožujak 2016.
Državni proračun
2.4.
Poticati i stručno podržati harmonizirana istraživanja na županijskim razinama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Relevantni partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
2.5.
Provesti istraživanje uporabe droga u tzv. rekreativnim okruženjima
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Relevantni partneri u NISD-u
prosinac 2017.
Državni proračun
2.6.
Radi dobivanja dubljeg uvida u istraživanu problematiku, primjenjivati kvalitativnu metodologiju s ciljanim skupinama (intervjui, fokusne skupine)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Relevantni partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
2.7.
Predstaviti široj stručnoj javnosti izvješća o rezultatima provedenih istraživanja
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
2.8.
Provesti istraživanje urinarnih biomarkera određenih droga u otpadnim vodama većih hrvatskih središta
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Relevantni partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
3.
Prevalencija visoko rizične uporabe droga
3.1.
Izraditi plan provedbe nacionalnih procjena visoko rizične uporabe droga sukladno preporukama EMCDDA-a, i to: procjenu visoko rizične uporabe opijata; procjenu uporabe droga koje se injektiraju (IDU); procjenu česte i visoko rizične uporabe kanabisa.
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Zavodi za javno zdravstvo,
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2016.
Državni proračun
3.2.
Upotrijebiti podatke iz nacionalnog istraživanja seroprevalencije HIV, HBV i HCV među intravenoznim ovisnicima, uključivši i one koji nisu obuhvaćeni redovitim sustavom liječenja na nacionalnoj razini, za izračun množitelja procjene visoko rizične uporabe droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Relevantne organizacije civilnog društva
listopad 2016.
Državni proračun
Sredstva EU
3.3.
Analizirati karakteristike populacije koja se prvi put pojavljuje na liječenju i procijeniti visoko rizičnu uporabu droga iz podataka Registra osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2016.
Državni proračun
3.4.
Procijeniti problematičnu uporabu droga metodom „capture-recapture“ na nacionalnoj i regionalnoj razini
Hrvatski zavod za javno
zdravstvo
prosinac 2017.
Državni proračun
Sredstva EU
4.
Zarazne bolesti vezane uz uporabu droga
4.1.
Pratiti, utvrđivati i procjenjivati incidenciju primjenom novih i postojećih dijagnostičkih metoda
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Zavodi za javno zdravstvo,
Klinika za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“
kontinuirano
Državni proračun
4.2.
Pratiti sedam ključnih intervencija za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti među intravenoznim ovisnicima, preporučenih od strane EMCDDA-a i Europskog centra za kontrolu bolesti (ECDC)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Zavodi za javno zdravstvo,
Hrvatski Crveni križ,
Organizacije civilnog društva: Institut, Terra, Let, Help
kontinuirano
Državni proračun
5.
Smrtnost među ovisnicima
5.1.
Osnovati i ustrojiti Specijalni registar smrti među ovisnicima Hrvatski zavod za javno zdravstvo prosinac 2016. Državni proračun
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2016.
Državni proračun
5.2.
Provesti nacionalno retroaktivno kohortno istraživanje smrtnosti među registriranim ovisnicima o drogama
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2017.
Državni proračun
Sredstva EU
5.3.
Usvojiti dokument Minimalni zahtjevi kao preporuka za utvrđivanje uzroka smrti povezanih sa zlouporabom droga i psihotropnih tvari u obliku naputka
Ministarstvo zdravlja
prosinac 2016.
Državni proračun
5.4.
Uspostaviti suradnju svih nadležnih institucija na ovom području i standardizirati praksu na nacionalnoj razini
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Ministarstvo zdravlja
Ministarstvo unutarnjih poslova,
Tijela lokalne (regionalne) samouprave,
Zavodi za sudsku medicinu
prosinac 2016.
Državni proračun
5.5.
Organizirati daljnje edukacije stručnjaka sudske medicine, toksikologa i državnih odvjetnika radi osiguranja standardizirane primjene prakse na tom području
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Ministarstvo zdravlja
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
5.6.
Identificirati ostala područja koja je potrebno urediti posebnim protokolima i pravilima postupanja u slučaju sumnje na smrt povezanu sa zlouporabom droga
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Ministarstvo zdravlja
Zavodi za sudsku medicinu
prosinac 2016.
Državni proračun
5.7.
Definirati načine i osigurati provedbu utvrđivanja zaraznih bolesti (HIV, HBV, HCV) tijekom utvrđivanja uzroka smrti ovisnika
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Ministarstvo zdravlja
Zavodi za sudsku medicinu
prosinac 2016.
Državni proračun
6.
Zahtjevi za liječenjem
6.1.
Provoditi složene analize trendova među osobama u tretmanu uključivši analize između različitih pokazatelja (cross indicators analysis) s ciljem unapređenja stvaranja opće slike o problematičnoj uporabi droga u populaciji
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
kontinuirano
Državni proračun
6.2.
Osigurati daljnji razvoj softvera za potrebe prikupljanja i dostave podataka od strane svih relevantnih subjekata u Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga u Republici Hrvatskoj
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
prosinac 2016.
Državni proračun
Sredstva EU
6.3.
Osigurati punu integraciju podataka iz “novih izvora” (organizacija civilnog društva, Hrvatskog Crvenog križa, ustanova socijalne skrbi i zatvorskog sustava) u postojeći Registar osoba liječenih zbog zlouporabe psihoaktivnih droga u Republici Hrvatskoj
Hrvatski zavod za javno zdravstvo,
Ministarstvo pravosuđa,
Hrvatski Crveni križ,
Organizacije civilnog društva,
Domovi socijalne skrbi
prosinac 2016.
Državni proračun
6.4.
Kontinuirano unapređivati metodologiju i kvalitetu prikupljanih podataka
Ured za suzbijanje zlouporabe droga
Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
7.
Podatci o kriminalitetu droga
7.1.
Pratiti razvoj pokazatelja dostupnosti, tržišta, kriminaliteta droga i mjera suzbijanja ponude droga na razini EU te osigurati standardizirano praćenje istih u okviru NISD-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
7.2.
Unaprijediti kvalitetu prikupljenih podataka o cijenama droga sukladno smjernicama EMCDDA
Ministarstvo unutarnjih poslova
prosinac 2017.
Državni proračun
7.3.
Osigurati financijska sredstva za redovito prikupljanje, analize i objavljivanje podataka o čistoći i cijenama droga
Ministarstvo unutarnjih poslova
kontinuirano
Državni proračun
7.4.
Provesti sveobuhvatno istraživanje tržišta droga u Republici Hrvatskoj (u dvije faze)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Znanstvena ustanova,
Ministarstvo unutarnjih poslova,
Organizacije civilnog društva
prosinac 2016.
prosinac 2017.
Državni proračun,
Sredstva EU
7.5.
Istražiti mogućnost provedbe istraživanja sekundarnog kriminaliteta povezanog s uporabom droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH,
Ministarstvo unutarnjih poslova,
Ministarstvo pravosuđa,
Znanstvena ustanova
prosinac 2016.
Državni proračun
8.
Sustav ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih droga
8.1.
Revidirati Protokol o Sustavu ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH, u cilju daljnjeg razvoja i osiguranja mehanizama za povećanje transparentnosti rada i odgovornost svih dionika
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2016.
Državni proračun
8.2.
Osigurati redovnu dvosmjernu komunikaciju između Ureda kao koordinatora sustava i svih partnera sustava
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
8.3.
Posebnu pozornost usmjeriti na proaktivan pristup ranom otkrivanja novih psihoaktivnih tvari (npr. praćenje ponude u tzv. smart shopovima, klubovima i zabavnim festivalima, Internetu, simulirani otkup, kupnja putem Interneta i sl.)
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
8.4.
Osigurati identifikaciju i izvještavanje o slučajevima trovanja novim psihoaktivnim tvarima
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Ministarstvo zdravlja
Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
8.5.
Osigurati razmjenu analitičkih standarda (a po potrebi i uzoraka droga i novih psihoaktivnih tvari) između ovlaštenih toksikoloških laboratorija
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun Sredstva EU
8.6.
Osigurati dostavu podataka od nadležnih državnih tijela i javnih ustanova radi potpune operacionalizacije Baze novih droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
8.7.
Razviti kliničko-toksikološki segment Baze novih droga s posebno zaštićenim pristupom liječnicima i toksikolozima kako bi se osiguralo redovno praćenje trovanja novim drogama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
prosinac 2016.
Državni proračun Sredstva EU
8.8.
Provesti istraživanja pojavnosti i prevalencije uporabe novih psihoaktivnih tvari, posebice među rizičnim skupinama
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Znanstvena ustanova
kontinuirano
Državni proračun,
Sredstva EU
8.9.
Izraditi polugodišnja i godišnja izvješća o aktivnostima Sustava ranog upozoravanja u slučaju pojave novih psihoaktivnih tvari u RH za potrebe EMCDDA-a
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH
kontinuirano
Državni proračun
8.10.
Redovito ažurirati „Popis droga, psihotropnih tvari i biljaka iz kojih se može dobiti droga te tvari koje se mogu uporabiti za izradu droga“ u odnosu na pojavnost novih psihotropnih tvari u Republici Hrvatskoj
Ministarstvo zdravlja
kontinuirano
Državni proračun
8.11.
Educirati sve profesionalce koji se bave problematikom droga, skupinama u riziku te djecom i mladima
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH
kontinuirano
Državni proračun,
Sredstva EU
9.
Prevencija
9.1.
Ulagati napore u unaprjeđenje kvalitete programa prevencije ovisnosti kroz suradnju s civilnim sektorom
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
9.2.
Promovirati implementaciju Europskih standarda kvalitetne prevencije zlouporabe droga (eng. European Drug Prevention Quality Standards – EDPQS) na nacionalnoj razini
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
9.3.
U suradnji sa znanstvenicima iz područja prevencijske znanosti, osigurati edukacije o EDPQS standardima za sve relevantne dionike prevencijskih programa (organizacije civilnog društva, odgojno-obrazovne ustanove, zdravstveni sustav…)
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Sredstva EU
9.4.
Promovirati diseminaciju znanstveno-utemeljenih preventivnih programa putem osiguranja financiranja programa koji zadovoljavaju minimalne stupnjeve kvalitete (EDDRA I stupanj) na nacionalnoj razini
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
9.5.
Uvesti certifikat kvalitete za evaluirane, učinkovite i kvalitetne preventivne programe/projekte koji jamči prednost pri financiranju od strane tijela državne i područne/regionalne samouprave
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
prosinac 2016.
Državni proračun
9.6.
Motivirati relevantne institucije i organizacije civilnog društva za unos programa u Bazu programa prevencije ovisnosti
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
9.7.
U EDDRA bazu podataka EMCDDA aplicirati učinkovite preventivne programe
Ured za suzbijanje zlouporabe droge VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
10.
Smanjenje štete
10.1.
Promovirati diseminaciju Smjernica za programe smanjenja šteta
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
10.2.
Potaknuti podizanje svijesti nadležnih tijela o važnosti provedbe programa smanjenja štete (npr. izvještavanje donositelja političkih odluka) i na nacionalnoj razini osigurati kontinuirana financijska sredstva za provedbu tih programa
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
lipanj 2014.
Državni proračun
Lutrijska sredstva
10.3.
Motivirati provoditelje programa smanjenja šteta za unos podataka o provedenim aktivnostima u Bazu programa smanjenja potražnje droga
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
10.4.
U okviru anketnog upitnika Centara za anonimno i besplatno HIV testiranje i savjetovanje pratiti uporabu tzv. klupskih droga među korisnicima programa
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH; Centri za besplatno i anonimno HIV testiranje i savjetovanje
prosinac 2017.
Državni proračun
10.5.
Poticati razvoj outreach programa
Organizacije civilnog društva
kontinuirano
Državni proračun
11.
Dostupnost liječenja
11.1.
Nadzirati primjenu i učinkovitost smjernica supstitucijske terapije metadonom i buprenorfinom u općoj obiteljskoj medicini radi smanjenja dostupnosti istih na ilegalnom tržištu
Ministarstvo zdravlja, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
11.2.
Pratiti primjenu i učinkovitost Smjernica za psihosocijalni tretman u zdravstvenom, socijalnom i zatvorskom sustavu kako bi se, osim supstitucijske terapije, omogućila i dostupnost psihosocijalnih intervencija
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
11.3.
Razvijati metodologiju za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
11.4.
Razviti smjernice za ocjenu i analize dostupnosti i kvalitete tretmana te evaluaciju troškova tretmana kako bi se na temelju istih kreirale nacionalne politike i strategije tretmana uključivši i alokaciju javnih troškova za tretman
Ured za suzbijanje zlouporabe droga VRH, Partneri u NISD-u
kontinuirano
Državni proračun
Komentirate u ime: Ured za suzbijanje zlouporabe droga Vlade Republike Hrvatske