NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SANACIJI JAVNIH USTANOVA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Vlada Republike Hrvatske donijela je 30. studenoga 2012. godine Zakon o sanaciji javnih ustanova („Narodne novine“, broj 136/12) koji je stupio na snagu 01. siječnja 2013. godine. Nakon stupanja na snagu Zakona o sanaciji javnih ustanova pokrenuti su postupci sanacija u 31 zdravstvenoj ustanovi: devet kliničkih bolnica čiji je osnivač Republika Hrvatska te 22 zdravstvene ustanove čiji su osnivači jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (18 općih bolnica, 2 specijalne bolnice i 2 doma zdravlja).
Ministar zdravlja donio je Naputak o metodologiji izrade i provođenju Programa sanacije zdravstvene ustanove, a sanacijsko vijeće zdravstvenih ustanova bilo je obvezno donijeti Prijedlog programa sanacije zdravstvene ustanove u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Odluke o sanaciji. Ministarstvo zdravlja bilo je obvezno u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Odluke o sanaciji, na temelju Prijedloga programa sanacije donijeti Program sanacije.
Vlada Republike Hrvatske donijela je na sjednici održanoj 09. svibnja 2013. godine Odluku o osnivanju Koordinacijskog tijela za praćenje provedbe sanacije zdravstvenih ustanova. Prema navedenoj Odluci Koordinacijsko tijelo ima devet članova (tri člana Ministarstva zdravlja, tri člana Ministarstva financija te tri člana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje).
Koordinacijsko tijelo za praćenje provedbe sanacije zdravstvenih ustanova ocjenjivalo je i Ministarstvu zdravlja dalo pozitivna mišljenja na Prijedlog i dopune prijedloga Programa sanacije zdravstvenih ustanova. Na temelju toga Ministarstvo zdravlja donijelo je Programe sanacije za sve zdravstvene ustanove u sanaciji. Sanacijski upravitelj, sanacijsko vijeće i Ministarstvo zdravlja bili su zaduženi za provođenje Programa sanacije u roku od 12 mjeseci od dana donošenja Programa sanacije kojim su utvrđene mjere reorganizacije i racionalizacije poslovanja javne ustanove radi osiguranja obavljanja djelatnosti javne ustanove i financijskog poslovanja sukladno zakonima i drugim propisima.
Postupak sanacije obuhvatio je obveze i potraživanja zdravstvenih ustanova koje su utvrđene na dan 31. prosinca 2012. godine. Osim toga, Uredbom o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova („Narodne novine“, broj 151/14) dodatno je propisano da se za javne ustanove u zdravstvu koje su u postupku sanacije, a za koje su nakon 31. prosinca 2012. godine utvrđeni novi gubici zbog nemogućnosti ispunjavanja novčanih obveza u zakonom utvrđenom roku, stanje nepodmirenih obveza utvrđuje na dan 31. prosinca 2013. godine sukladno dostavljenom popisu vjerovnika sa stanjem nepodmirenih obveza na dan 31. prosinca 2013. godine i popisu potraživanja prema Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje na dan 31. prosinca 2013. godine.
Postupak sanacije uključivao je analizu i utvrđivanje uzroka nastalog gubitka i nemogućnosti ispunjavanja novčanih obveza u zakonom utvrđenim rokovima, pregovore s vjerovnicima, podmirivanje obveza, otpis potraživanja, svođenje rokova ispunjavanja novčanih obveza u zakonom utvrđene rokove te provođenje programa sanacije kojim su se utvrdile mjere reorganizacije i racionalizacije poslovanja s ciljem osiguranja stabilnosti poslovanja i onemogućavanja stvaranja novih gubitaka.
Rok završetka postupka sanacije bio je travanj 2015. godine te su sve zdravstvene ustanove u sanaciji podnijele izvješće o provedbi sanacijskih programa. Programima sanacije bilo je utvrđeno 246 mjera koje su se trebale provoditi kroz 561 aktivnost. Jedan dio aktivnosti je proveden. Naime, sredstva sanacije iskorištena su za pokrivanje dijela, ali ne i ukupno nastalih gubitaka, a ustanove su i dalje nastavile stvarati gubitke.
Državni ured za reviziju u svom Izvješću o radu za 2015. godinu, KLASA: 003-05/15-05/4 i URBROJ: 613-01-01-15-1, izrazio je mišljenje da ciljevi sanacije zdravstva koji se odnose na svođenje rokova ispunjavanja novčanih obveza u rokove utvrđene zakonom te reorganizaciju i racionalizaciju poslovanja kako bi se osigurala stabilnost poslovanja nisu postignuti, iako su za sanaciju zdravstva utrošena značajna sredstava, jer su dospjele obveze saniranih zdravstvenih ustanova i Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i nadalje značajne.
Iz navedenog je vidljivo da proces sanacije zdravstvenih ustanova nije u potpunosti postigao zadane ciljeve te je potrebno pristupiti novim mjerama reorganizacije i racionalizacije poslovanja kroz provedbu reformskih mjera koje se prvenstveno odnose na realne potrebe za racionalizacijom zdravstvenog sustava (hitne medicine, primarne zdravstvene zaštite, bolničke zdravstvene zaštite, palijativne skrbi, patronažne službe i kućne njege), reformu sustava osiguranja, novi model ugovaranja zdravstvenih usluga, a sve s ciljem postizanja financijske stabilnosti zdravstvenog sustava.
Budući da procesom sanacije nisu postignuti zadani ciljevi, te se isti pokazao neuspješnim, njegovo daljnje provođenje je neodrživo i neopravdano.
S obzirom na navedeno, Nacrtom prijedloga Zakona o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova, s Konačnim prijedlogom omogućit će se provedba postupka prekida sanacije javnih ustanova u zdravstvu i vraćanje osnivačkih prava osnivaču.
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provođenje ovoga Zakona neće zahtijevati osiguranje dodatnih financijskih sredstava u Državnom proračunu.
Nacrtom prijedloga Zakona o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova, s Konačnim prijedlogom zakona postići će se ušteda troškova za rad predsjednika i članova sanacijskih vijeća koji su se osiguravali u Državnom proračunu. S obzirom na odredbu članka 9. Zakona o sanaciji javnih ustanova sukladno kojoj sanacijski upravitelj i sanacijsko vijeće nastavljaju upravljati javnom ustanovom dvije godine nakon dana stupanja na snagu Odluke o završetku sanacije javne ustanove, ušteda će se postići i u vremenskom razdoblju koji obuhvaća naredne dvije godine.
IV.RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Temelj za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalazi se u odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13), a to su osobito opravdani državni razlozi, odnosno potreba da se u uvjetima gospodarske i financijske krize, te njenog negativnog utjecaja na fiskalnu održivost Državnog proračuna i smanjenja prekomjernog proračunskog manjka, osigura financijska stabilnost zdravstvenog sustava. Iz navedenih razloga predlaže se i stupanje ovoga Zakona na snagu prvoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SANACIJI JAVNIH USTANOVA
Članak 1.
U Zakonu o sanaciji javnih ustanova („Narodne novine“, broj 136/12) iza članka 9. dodaju se glava,naslov te članci 9.a i 9.b koji glase:
„V.a PREKID SANACIJEZA JAVNE USTANOVE U ZDRAVSTVU
Članak 9.a
(1) Odluku o prekidu sanacije za javne ustanove u zdravstvu donosi Vlada na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravstvo.
(2) Odluka iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se u „Narodnim novinama“ i dostavlja se ministarstvu nadležnom za zdravstvo, predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i sudskom registru.
(3) Stupanjem na snagu Odluke iz stavka 1. ovoga članka osnivačka prava vraćaju se osnivaču.
Članak 9.b
(1) Osnivač je obvezan imenovati članove tijela upravljanja javnom ustanovom u zdravstvu u skladu s posebnim propisom najkasnije 15 dana od dana stupanja na snagu Odluke iz članka 9.a ovoga Zakona.
(2) Vršitelja dužnosti ravnatelja i ravnatelja javne ustanove u zdravstvu iz stavka 1. ovoga članka imenuje osnivač uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
(3) Sanacijski upravitelj i sanacijsko vijeće prestaju upravljati javnom ustanovom u zdravstvu imenovanjem tijela upravljanja iz stavka 1. ovoga članka.“.
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
OBRAZLOŽENJE
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuju odredbe važećeg Zakona odredbama o prekidu sanacije za javne ustanove u zdravstvu.
Odluku o prekidu sanacije za javne ustanove u zdravstvu (u daljnjem tekstu: Odluka) donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravstvo. Odluka se objavljuje u „Narodnim novinama“ i dostavlja se ministarstvu nadležnom za zdravstvo, predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i sudskom registru. Stupanjem na snagu Odluke osnivačka prava vraćaju se osnivaču.
Osnivač je obvezan imenovati članove tijela upravljanja javnom ustanovom u zdravstvu (upravno vijeće) u skladu s posebnim propisom najkasnije 15 dana od dana stupanja na snagu Odluke. Vršitelja dužnosti ravnatelja i ravnatelja javne ustanove u zdravstvu imenuje osnivač uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo. Sanacijski upravitelj i sanacijsko vijeće prestaju upravljati javnom ustanovom u zdravstvu imenovanjem tijela upravljanja.
Uz članak 2.
Ovim člankom uređuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SANACIJI JAVNIH USTANOVA, S KONAČNIM PRIJEDLOGOM ZAKONA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 85/2010 - pročišćeni tekst i 5/2014. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske ).
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
Vlada Republike Hrvatske donijela je 30. studenoga 2012. godine Zakon o sanaciji javnih ustanova („Narodne novine“, broj 136/12) koji je stupio na snagu 01. siječnja 2013. godine. Nakon stupanja na snagu Zakona o sanaciji javnih ustanova pokrenuti su postupci sanacija u 31 zdravstvenoj ustanovi: devet kliničkih bolnica čiji je osnivač Republika Hrvatska te 22 zdravstvene ustanove čiji su osnivači jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (18 općih bolnica, 2 specijalne bolnice i 2 doma zdravlja).
Ministar zdravlja donio je Naputak o metodologiji izrade i provođenju Programa sanacije zdravstvene ustanove, a sanacijsko vijeće zdravstvenih ustanova bilo je obvezno donijeti Prijedlog programa sanacije zdravstvene ustanove u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Odluke o sanaciji. Ministarstvo zdravlja bilo je obvezno u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu Odluke o sanaciji, na temelju Prijedloga programa sanacije donijeti Program sanacije.
Vlada Republike Hrvatske donijela je na sjednici održanoj 09. svibnja 2013. godine Odluku o osnivanju Koordinacijskog tijela za praćenje provedbe sanacije zdravstvenih ustanova. Prema navedenoj Odluci Koordinacijsko tijelo ima devet članova (tri člana Ministarstva zdravlja, tri člana Ministarstva financija te tri člana Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje).
Koordinacijsko tijelo za praćenje provedbe sanacije zdravstvenih ustanova ocjenjivalo je i Ministarstvu zdravlja dalo pozitivna mišljenja na Prijedlog i dopune prijedloga Programa sanacije zdravstvenih ustanova. Na temelju toga Ministarstvo zdravlja donijelo je Programe sanacije za sve zdravstvene ustanove u sanaciji. Sanacijski upravitelj, sanacijsko vijeće i Ministarstvo zdravlja bili su zaduženi za provođenje Programa sanacije u roku od 12 mjeseci od dana donošenja Programa sanacije kojim su utvrđene mjere reorganizacije i racionalizacije poslovanja javne ustanove radi osiguranja obavljanja djelatnosti javne ustanove i financijskog poslovanja sukladno zakonima i drugim propisima.
Postupak sanacije obuhvatio je obveze i potraživanja zdravstvenih ustanova koje su utvrđene na dan 31. prosinca 2012. godine. Osim toga, Uredbom o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova („Narodne novine“, broj 151/14) dodatno je propisano da se za javne ustanove u zdravstvu koje su u postupku sanacije, a za koje su nakon 31. prosinca 2012. godine utvrđeni novi gubici zbog nemogućnosti ispunjavanja novčanih obveza u zakonom utvrđenom roku, stanje nepodmirenih obveza utvrđuje na dan 31. prosinca 2013. godine sukladno dostavljenom popisu vjerovnika sa stanjem nepodmirenih obveza na dan 31. prosinca 2013. godine i popisu potraživanja prema Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje na dan 31. prosinca 2013. godine.
Postupak sanacije uključivao je analizu i utvrđivanje uzroka nastalog gubitka i nemogućnosti ispunjavanja novčanih obveza u zakonom utvrđenim rokovima, pregovore s vjerovnicima, podmirivanje obveza, otpis potraživanja, svođenje rokova ispunjavanja novčanih obveza u zakonom utvrđene rokove te provođenje programa sanacije kojim su se utvrdile mjere reorganizacije i racionalizacije poslovanja s ciljem osiguranja stabilnosti poslovanja i onemogućavanja stvaranja novih gubitaka.
Rok završetka postupka sanacije bio je travanj 2015. godine te su sve zdravstvene ustanove u sanaciji podnijele izvješće o provedbi sanacijskih programa. Programima sanacije bilo je utvrđeno 246 mjera koje su se trebale provoditi kroz 561 aktivnost. Jedan dio aktivnosti je proveden. Naime, sredstva sanacije iskorištena su za pokrivanje dijela, ali ne i ukupno nastalih gubitaka, a ustanove su i dalje nastavile stvarati gubitke.
Državni ured za reviziju u svom Izvješću o radu za 2015. godinu, KLASA: 003-05/15-05/4 i URBROJ: 613-01-01-15-1, izrazio je mišljenje da ciljevi sanacije zdravstva koji se odnose na svođenje rokova ispunjavanja novčanih obveza u rokove utvrđene zakonom te reorganizaciju i racionalizaciju poslovanja kako bi se osigurala stabilnost poslovanja nisu postignuti, iako su za sanaciju zdravstva utrošena značajna sredstava, jer su dospjele obveze saniranih zdravstvenih ustanova i Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i nadalje značajne.
Iz navedenog je vidljivo da proces sanacije zdravstvenih ustanova nije u potpunosti postigao zadane ciljeve te je potrebno pristupiti novim mjerama reorganizacije i racionalizacije poslovanja kroz provedbu reformskih mjera koje se prvenstveno odnose na realne potrebe za racionalizacijom zdravstvenog sustava (hitne medicine, primarne zdravstvene zaštite, bolničke zdravstvene zaštite, palijativne skrbi, patronažne službe i kućne njege), reformu sustava osiguranja, novi model ugovaranja zdravstvenih usluga, a sve s ciljem postizanja financijske stabilnosti zdravstvenog sustava.
Budući da procesom sanacije nisu postignuti zadani ciljevi, te se isti pokazao neuspješnim, njegovo daljnje provođenje je neodrživo i neopravdano.
S obzirom na navedeno, Nacrtom prijedloga Zakona o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova, s Konačnim prijedlogom omogućit će se provedba postupka prekida sanacije javnih ustanova u zdravstvu i vraćanje osnivačkih prava osnivaču.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
III.OCJENA SREDSTAVA POTREBNIH ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Provođenje ovoga Zakona neće zahtijevati osiguranje dodatnih financijskih sredstava u Državnom proračunu.
Nacrtom prijedloga Zakona o dopuni Zakona o sanaciji javnih ustanova, s Konačnim prijedlogom zakona postići će se ušteda troškova za rad predsjednika i članova sanacijskih vijeća koji su se osiguravali u Državnom proračunu. S obzirom na odredbu članka 9. Zakona o sanaciji javnih ustanova sukladno kojoj sanacijski upravitelj i sanacijsko vijeće nastavljaju upravljati javnom ustanovom dvije godine nakon dana stupanja na snagu Odluke o završetku sanacije javne ustanove, ušteda će se postići i u vremenskom razdoblju koji obuhvaća naredne dvije godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
IV.RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Temelj za donošenje ovoga Zakona po hitnom postupku nalazi se u odredbi članka 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 81/13), a to su osobito opravdani državni razlozi, odnosno potreba da se u uvjetima gospodarske i financijske krize, te njenog negativnog utjecaja na fiskalnu održivost Državnog proračuna i smanjenja prekomjernog proračunskog manjka, osigura financijska stabilnost zdravstvenog sustava. Iz navedenih razloga predlaže se i stupanje ovoga Zakona na snagu prvoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SANACIJI JAVNIH USTANOVA
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 1.
U Zakonu o sanaciji javnih ustanova („Narodne novine“, broj 136/12) iza članka 9. dodaju se glava, naslov te članci 9.a i 9.b koji glase:
„V.a PREKID SANACIJE ZA JAVNE USTANOVE U ZDRAVSTVU
Članak 9.a
(1) Odluku o prekidu sanacije za javne ustanove u zdravstvu donosi Vlada na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravstvo.
(2) Odluka iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se u „Narodnim novinama“ i dostavlja se ministarstvu nadležnom za zdravstvo, predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i sudskom registru.
(3) Stupanjem na snagu Odluke iz stavka 1. ovoga članka osnivačka prava vraćaju se osnivaču.
Članak 9.b
(1) Osnivač je obvezan imenovati članove tijela upravljanja javnom ustanovom u zdravstvu u skladu s posebnim propisom najkasnije 15 dana od dana stupanja na snagu Odluke iz članka 9.a ovoga Zakona.
(2) Vršitelja dužnosti ravnatelja i ravnatelja javne ustanove u zdravstvu iz stavka 1. ovoga članka imenuje osnivač uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo.
(3) Sanacijski upravitelj i sanacijsko vijeće prestaju upravljati javnom ustanovom u zdravstvu imenovanjem tijela upravljanja iz stavka 1. ovoga članka.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Članak 2.
Ovaj Zakon stupa na snagu prvoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
OBRAZLOŽENJE
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 1.
Ovim se člankom dopunjuju odredbe važećeg Zakona odredbama o prekidu sanacije za javne ustanove u zdravstvu.
Odluku o prekidu sanacije za javne ustanove u zdravstvu (u daljnjem tekstu: Odluka) donosi Vlada Republike Hrvatske na prijedlog ministarstva nadležnog za zdravstvo. Odluka se objavljuje u „Narodnim novinama“ i dostavlja se ministarstvu nadležnom za zdravstvo, predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i sudskom registru. Stupanjem na snagu Odluke osnivačka prava vraćaju se osnivaču.
Osnivač je obvezan imenovati članove tijela upravljanja javnom ustanovom u zdravstvu (upravno vijeće) u skladu s posebnim propisom najkasnije 15 dana od dana stupanja na snagu Odluke. Vršitelja dužnosti ravnatelja i ravnatelja javne ustanove u zdravstvu imenuje osnivač uz suglasnost ministra nadležnog za zdravstvo. Sanacijski upravitelj i sanacijsko vijeće prestaju upravljati javnom ustanovom u zdravstvu imenovanjem tijela upravljanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva
Uz članak 2.
Ovim člankom uređuje se dan stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo zdravstva