PRAVILNIK O VRSTAMA I NAČINU PROVOĐENJA VJEŽBI OPERATIVNIH SNAGA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
I. OPĆA ODREDBA
Članak 1.
(1) Ovim se Pravilnikom propisuje tijek aktivnosti (prilog 1. ovoga Pravilnika), vrste vježbi, planiranje, elementi elaborata vježbe, provedba, ocjenjivanje, analiza i izvješćivanje o vježbama operativnih snaga sustava civilne zaštite.
(2) Prilozi 1. - 8. i obrasci koji su tiskani uz ovaj Pravilnik njegov su sastavni dio.
(3) Uz operativne snage civilne zaštite u planiranje, organiziranje i provođenje vježbi se uključuju i ostali sudionici u sustavu civilne zaštite: središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite (u daljnjem tekstu Državna uprava), tijela državne uprave i druga državna tijela, Oružane snage, policija i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
II. VRSTE VJEŽBI
Članak 2.
Vrste vježbi prema razini organiziranja su:
-međunarodne vježbe u kojima sudjeluju pripadnici službi iz drugih zemalja, a vježba se provodi u našoj zemlji - iskazuju se u Godišnjem planu vježbi
-državne vježbe bez stranih sudionika - iskazuju se u Godišnjem planu vježbi
-vježbe koje se održavaju u inozemstvu uz sudjelovanje operativnih snaga civilne zaštite naše zemlje - iskazuju se u Godišnjem planu vježbi
-vježbe jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave – vježbe koje samostalno organiziraju i provode jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i vježbe koje se na lokalnoj razini organiziraju i provode uz sudjelovanje područnog ureda za civilnu zaštitu - vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi samo ako ulaze u vrstu međunarodnih vježbi i/ili državnih vježbi
-vježbe pravnih osoba i tijela državne uprave i drugih državnih tijela - ne iskazuju se u Godišnjem planu vježbi.
Članak 3.
Vrste vježbi prema ciljevima i angažiranim sudionicima su:
-terenske vježbe – angažira se sustav civilne zaštite i trajanje je ograničeno na određeni vremenski period ili se izvode u realnom vremenu. Vježbe se provode na užem ili širem odgovarajućem području (prostoru) u cilju provjere pripravnosti jednog ili više segmenta, odnosno cjelokupnog sustava civilne zaštite. Provode se uz sudjelovanje operativnih snaga civilne zaštite i ostalih sudionika u sustavu civilne zaštite. Vježbom se provjerava pripravnost, postupanje u određenim segmentima djelovanja, testiranje procedura i planova, suradnja i koordinacija između sudionika. Vježbe mogu tematski staviti naglasak na određene segmente postupanja: spašavanje ljudi i dobara tijekom raznih nesreća, provedbu zahtjevnije evakuacije i zbrinjavanja, gašenje požara, dekontaminaciju ljudi i dobara, sanaciju većih šteta, postupanje u nesrećama s većim brojem žrtava i slično. Vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi.
-stožerno zapovjedne vježbe - namijenjene su za rukovoditelje i druge odgovorne osobe koji sudjeluju u upravljanju sustavom civilne zaštite. Vježbe se izvode sukladno planovima postupanja uz informatičku podršku i korištenje sustava ZEOS. Broj sudionika vježbe je usklađen s potrebama i mogućnostima uporabe informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi samo ako ulaze u vrstu međunarodnih i/ili državnih vježbi.
-simulacijsko komunikacijske vježbe - namijenjene su za provjeru i uvježbavanje komunikacijskih procedura unutar sustava civilne zaštite. Vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi samo ako ulaze u vrstu međunarodnih i/ili državnih vježbi.
-pokazne vježbe – organiziraju se temeljem posebnih zakonskih i podzakonskih akata u školama, hotelima, poduzećima, vrtićima, trgovačkim centrima. Trajanje je ograničeno na kraći vremenski period i tematski su vezane za provedbu evakuacije i parcijalno sudjelovanje operativnih snaga civilne zaštite i ostalih sudionika civilne zaštite. Vježbe se ne iskazuju u Godišnjem planu vježbi.
III. PLANIRANJE VJEŽBI I DONOŠENJE ODLUKE ZA PRIPREMU I PROVOĐENJE VJEŽBE
Članak 4.
(1) Državna uprava donosi Godišnji plan vježbi kojim se utvrđuje:
- broj i vrste vježbi
- nositelji i sudionici vježbi
- naziv i cilj vježbe
- termin i lokacija održavanja
- broj sudionika
- nositelj financijskih obveza za provedbu vježbe.
(2) Godišnji plan vježbi donosi se do kraja mjeseca prosinca tekuće godine za sljedeću godinu i usuglašen je s ostalim sudionicima u sustavu civilne zaštite.
Članak 5.
(1) Područni uredi za civilnu zaštitu dostavljaju Državnoj upravi do sredine mjeseca listopada tekuće godine prijedlog plana vježbi na županijskoj razini za iduću godinu.
(2) Prijedlog plana vježbi na županijskoj razini usuglašen je sa izvršnim tijelom jedinice lokalne samouprave i ostalim sudionicima u sustavu civilne zaštite.
(3) Nositelj vježbe planira i osigurava financijska sredstva za provođenje vježbe, a ostali sudionici mogu sudjelovati u sufinanciranju.
Članak 6.
(1) Čelnik Državne uprave kao nositelj vježbe donosi pisanu odluku o pripremi i provođenju međunarodnih vježbi u našoj zemlji.
(2) Čelnik Državne uprave donosi pisanu odluku o pripremi i sudjelovanju pripadnika sustava civilne zaštite te državnih službenika i namještenika u vježbama u inozemstvu.
(3) Pisana odluka čelnika Državne uprave donosi se od 6 do 24 mjeseca prije početka međunarodne vježbe u našoj zemlji i vježbe u inozemstvu, a njome se mogu ustrojiti dodatna organizacijska tijela za pripremu i provedbe vježbe.
(4) Za ostale vježbe unutar sustava civilne zaštite, nositelji vježbi donose pisanu Odluku o pripremi i provođenju vježbe 30 do 90 dana prije početka vježbe.
(5) Pisanom odlukom nositelja vježbe načelno se utvrđuje:
-naziv i vrsta vježbe, mjesto izvođenja, datum izvođenja i vrijeme trajanja vježbe
-cilj provedbe vježbe
-radne skupine za izradu Elaborata vježbe i pripremu sa sudionicima vježbe
-rok izrade Elaborata i pripremu vježbe
-stožer/zapovjedništvo za upravljanje vježbom
-sudionici u provedbi vježbe
-financijski izračun troškova vježbe
-ustrojavanje dodatnih organizacijskih tijela za pripremu i provedbu vježbe
-zadaće stožera/zapovjedništva za upravljanje vježbom, izrada analize, prijedloga mjera i konačnog izvješća o provedbi vježbe.
IV. PRIPREMA VJEŽBE I IZRADA ELABORATA
Članak 7.
(1) Radna skupina koju je pisanom odlukom imenovao nositelj vježbe, izrađuje Elaborat vježbe.
(2) Radna skupina pri izradi Elaborata vježbe koristi obrasce koji se nalaze u prilozima 1. – 8. ovoga Pravilnika.
(3) Sastavni dio Elaborata vježbe je odluka nositelja vježbe o pripremi i provedbi vježbe.
(4) Radna skupna priprema vježbu, koordinira aktivnosti, organizira i provodi sastanke s predstavnicima operativnih snaga i ostalim sudionicima vježbe.
(5) Radna skupina usuglašava sadržaj Elaborata vježbe sa svim sudionicima, unosi eventualne promjene te ga prosljeđuje nositelju vježbe na odobravanje.
(6) Elaborat vježbe odobrava odgovorna osoba nositelja vježbe.
Članak 8.
(1) Elaborat vježbe je pisani materijal, a sastoji se od tekstualnog dijela i grafičkih priloga (naslovnica Elaborata vježbe prikazana je u prilogu 2.).
(2) Tekstualni dio Elaborata vježbe opisuje i sadrži sljedeće elemente:
1.naziv vježbe utvrđen u odnosu na vrstu vježbe, cilj i sudionike vježbe,simboličan izričaj ili neki zemljopisni pojam
2.temu vježbe koja proizlazi iz cilja vježbe i sažeto određuje sadržaj aktivnosti i specifične uvjete u kojima će se vježba izvoditi
3.cilj vježbe (npr. provjera osposobljenosti i djelovanja sudionika, provjera opremljenosti, provjera procedura i planova postupanja, ocjenjivanje stanja, donošenje zaključaka za daljnje postupanje, predlaganje novih rješenja za promjenu planova i pravne regulative itd).
4.mjesto izvođenja vježbe (lokacija vježbe), mjesto rada stožera/zapovjedništava, odgovarajuće mjesto prikupljanja snaga i evidentiranje svih resursa uključenih u vježbu
5.vrijeme početka i završetka vježbe, a odnosi se na datum te vrijeme početka i završetka vježbe, uzimajući u obzir parametre događaja i sposobnosti sudionika
6.stanje i pripravnosti sustava civilne zaštite na području jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prije nastanka događaja
7.znakove za početak i završetak vježbe te znak za prekid vježbe u slučaju da je potrebno ponovo startati vježbu, znak za nesreću tijekom odvijanja vježbe
8.scenarij vježbe kojim se utvrđuje:
- parametri zamišljenog događaja navedenih kronološkim redom u nekom prostoru
- posljedice događaja koje eskaliraju i ugrožavaju ljude, imovinu i kritičnu infrastrukturu
- utjecaj eskalacije i posljedica događaja na kritičnu infrastrukturu i nastanak mogućeg domino efekta
- scenarij utvrđuje konkretnu opasnosti i rizike za ljude, imovinu i okoliš.
9.zadaće i aktivnosti angažiranih snaga:
- dinamika izvođenja vježbe (prilog 3.)
- razmještaj snaga u prostoru
- kronološki opis aktivnosti u prostoru i formiranje sektora rada
- kronološki opis zadaća i aktivnosti središnjih i drugih tijela državne uprave
- kronološki opis zadaća i aktivnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
- kronološki opis zadaća i aktivnosti policije
- kronološki opis zadaća i aktivnosti oružanih snaga
- kronološki opis zadaća i aktivnosti građana
- aktiviranje snaga/subjekata s područja općine/grada
- aktiviranje snaga/subjekata s područja županije
- aktiviranje snaga/subjekata s područja drugih županija i cijele države
- formiranje i rad nadležnih stožera/zapovjedništava te procesi rada
- komunikaciju i protok informacija između žurnih službi, stožera i zapovjedništava
- postupci u slučaju eskalacije događaja, postupci stožera/zapovjedništava i sudionika sukladno postojećim planovima,
- postupci provedbe evakuacije stradalih i evakuiranih osoba i imovine
- aktivnosti privremenog zbrinjavanja osoba i imovine.
10.postupanje ukoliko tijekom provedbe vježbe nastane stvarna nesreća u kojoj sudjeluju sudionici vježbe
11.podjelu sudionika vježbe na:
- vježbovne skupine – sastoje se od formacija koje operativno provode vježbu (navedeni u prilogu 3.), osoba ili grupa osoba koje sudjeluju u upravljanju i zapovijedanju (članovi stožera/zapovjedništava) - (prilog 4.)
- kontrolne skupine – sastoje se od članova imenovanih Elaboratom i obavljaju nadzor cjelokupne vježbe i tijek simulacije događaja te ocjenjivanje cjelokupne vježbe (prilog 5.), unutar kontrolne skupine djeluju osobe ili grupe osoba za logistiku
- ostale članove skupina koje se po potrebi formiraju za provedbu međunarodnih vježbi.
12.sustav upravljanja cjelokupnom vježbom sukladno zakonima i podzakonskim propisima:
- sustav upravljanja vježbom potrebno je ukratko opisati i prikazati shematski
- shematski prikazati protok informacija unutar stožera i prema ostalim sudionicima te koordinaciju sudionika
- opisati zadaće i aktivnosti stožera civilne zaštite, koordinatora na lokaciji ipovezivanje svih dijelova sustava u jedinstvenu cjelinu,
- opisati stanje/događaj neposredno prije početka angažiranja sustava civilne zaštite početno reagiranje i aktiviranje sudionika sustava te formiranje sektora rada
- obrazložiti način proglašavanja velike nesreće/katastrofe
- opisati analitičku podršku i korištenje IT tehnologija i sustava ZEOS
- proglašavanje završetka aktivnosti i završetka vježbe
- obrazložiti kratkoročne i dugoročne mjere u otklanjanju posljedica događaja (navesti zadaće i aktivnosti tijela državne uprave i ostale angažirane pravne osobe)
- predvidjeti odluku o prestanku provođenja mjera i aktivnosti
- opisati angažman materijalno-tehničkih sredstava potrebnih za održavanje vježbe.
13.uređenje kampova i infrastrukture za sudionike vježbe, smještaj, prehrana, higijenski prostori i ostale logističke potrebe
14.planiranje i provedba odnosa s javnošću uz suradnju članova stožera/zapovjedništava:
- odgovorne osobe
- ustrojavanje informacijskog centra
- akreditiranje i prihvat predstavnika medija na terenu
- osiguravanje informacija
- organizacija tiskovnih konferencija.
15.plan uvezivanja svih sudionika vježbe u jedinstvenu komunikaciju uvažavajući raspoložive i realne sustave veza:
- utvrđivanje aktivnosti i zadaća sukladno organizacijskoj razini
- utvrđivanje imenika i pregleda veza (razgovornik)
- prikazati komunikaciju unutar stožera, komunikaciju zapovjednika na sektorima rada
- plan komunikacija prikazati shematski.
16.mjere zaštite i sigurnost tijekom provedbe vježbe:
- odgovorna osoba zadužena za planiranje i provedbu mjera zaštite
- policijsko osiguranje prostora i prometnica
- hitna medicinska pomoć
- kodni znak (riječ) za slučaj nesreće tijekom provedbe vježbe te obavješćivanje svih sudionika i nadležnih službi za postupanje
- utvrđivanje zone vježbe (opasna zona) unutar koje mogu biti samo interventni timovi i ocjenjivači te označavanje zone na odgovarajući način
- upoznavanje sudionika vježbe, promatrača i novinara s opasnostima i mjerama zaštite pravilima sigurnosti te postupanjem u slučaju stvarne nesreće tijekom provedbe vježbe
- utvrđivanje potrebe identifikacijske akreditacija za sudionike
- utvrđivanje sigurne zone kretanja za novinare i promatrače
- smještaj promatrača, gostiju, novinara, transport
- predvidjeti očekivani broj prisutnih osoba na mjestu izvođenja vježbe.
17.osiguranje financijskih sredstava za provedbu vježbe:
- postupci nabave tehnike, opreme, sredstava, materijala i ostalog potrebnog za provedbu vježbe
- izrada završnog financijskog izvješća.
18.opis simulacije događaja i posljedica (prilog 7.):
- tehnika i oprema za simulaciju, gorivo, pirotehnika i ostalo
- priprema i koordinacija markiranata
- aspekti sigurnog odvijanja simulacija.
Članak 9.
Grafički prilozi elaborata su usklađeni s tekstualnim dijelom i sadrže:
- shematski prikaz upravljanja vježbom
- radio komunikaciju unutar i izvan stožera
- radio komunikaciju na sektorima rada
- ortofoto snimke prostora vježbe, zemljopisne koordinate
- fotografije prostora gdje se obavlja vježba
- simbolički prikaz razmještaja snaga u prostoru.
V. PROVEDBA VJEŽBE
Članak 10.
(1) Vježbom se provjeravaju planski dokumenti, procedure postupanja, osposobljenost, opremljenost i djelovanje sudionika sustava civilne zaštite, državnih službenika i namještenika Državne uprave i ostalih subjekta koji u tome participiraju.
(2) Vježbe se provode u odgovarajućim područjima i prostorima te uvjetima simuliranih prirodnih i tehničko-tehnoloških nesreća ili u uvjetima nekog drugog simuliranog događaja.
(3) Načelnik stožera može predložiti nositelju vježbe odgodu početka vježbe ili zaustaviti njenu provedbu uslijed:
- nastanka nepovoljnih vremenskih uvjeta,
- nastanka uvjeta koji povećavaju opasnosti i rizike za ljude, imovinu i područja i prostore na kojima se vježba odvija
- nastanka nekog drugog izvanrednog događaja koji bi utjecao na odvijanje vježbe.
VI. OCJENJIVANJE I ANALIZA VJEŽBE
Članak 11.
(1) Članovi kontrolne skupine utvrđeni Elaboratom vježbe obavljaju ocjenjivanje cjelokupne vježbe.Članovi kontrolne skupine koriste obrasce priloga 3. - 8. Ocjenjivanje vježbe se obavlja prema elementima navedenim u prilogu 8., ocjenom „zadovoljava“ ili „ne zadovoljava“. Ukoliko je neki od elemenata ocijenjen ocjenom „ne zadovoljava“ u napomenu se upisuje razlog takve odluke.
(2) Radna skupina za pripremu vježbe može proširiti s dodatnim elementima za ocjenjivanje ovisno o vrsti vježbe (prilog 8.).
(3) Elaboratom se utvrđuje voditelj skupine ocjenjivača (prilog 5.) i odgovarajući broj ocjenjivača kako bi se ocijenili svi segmenti vježbe.
(4) Ocjenjivači vježbe su prisutni na svim radnim točkama te mogu biti domaći i strani stručnjaci u području civilne zaštite. Ocjenjivači moraju biti unaprijed upoznati sa Elaboratom vježbe.
(5) Po završetku vježbe i okončanom procesu ocjenjivanja ispunjeni prilog 8. se predaje načelniku stožera.
Članak 12.
(1) Po završetku vježbe provodi se analiza cjelokupne vježbe u kojoj sudjeluju ocjenjivači vježbe, odgovorne osobe operativnih snaga civilne zaštite, Državne uprave i ostalih sudionika vježbe te voditelji operativnih timova.
(2) Analizu organiziraju i provode voditelj skupine ocjenjivača i načelnik stožera, odnosno rukovoditelj vježbe.
(3) Analizom se utvrđuju uočeni propusti i nedostaci unutar sustava i donose zaključci u svezi unapređenja budućeg zajedničkog djelovanja.
(4) Na kraju analize donose se zaključci i pisani prijedlozi za poboljšanje djelovanja sustava civilne zaštite. Prijedlozi su dio završnog pisanog izvješća.
VII. IZVJEŠĆIVANJE I PRIJEDLOG MJERA
Članak 13.
(1) Nositelj vježbe dužan je u roku 20 dana od završetka vježbe izraditi završno pisano izvješće o provedenoj vježbi.
(2) Završno pisano izvješće dostavlja se u elektroničkom obliku odgovornim osobama operativnih snaga civilne zaštite, Državnoj upravi i odgovornim osobama ostalih sudionika vježbe.
(3) Završno pisano izvješće sadrži:
-osnovne elemente održane vježbe
-angažirane snage
-je lipostignut cilj vježbe
-kakva je razina opremljenosti i osposobljenosti sudionika za izvršavanje njihovih zadaća
-je li zadovoljavajuća pripravnost i djelovanje sudionika sustava civilne zaštite
-je li zadovoljavajuća suradnja i koordinacija između svih uključenih subjekata sustava
-je li zadovoljavajuća usklađenost procjena, planova i pravne regulative
-jesu li zadovoljavajuće procedure upravljanja i zapovijedanja sudionicima
-koji su uočeni nedostaci i naučene lekcije te na koji način ih implementirati u praksi
-prijedlog nadležnoj organizaciji za uklanjanje uočenih nedostataka
-financijsko izvješće.
(3) Područni uredi Državne uprave dostavljaju Državnoj upravi do kraja mjeseca prosinca tekuće godine izvješće o provedenim vježbama na županijskoj razini za prošlu godinu.
(4) Godišnje izvješće o provedenim vježbama izrađuje Državna uprava do kraja siječnja za proteklu godinu, temeljem dostavljenih izvješća Područnih ureda za civilnu zaštitu.
(5) Nositelj vježbe za područje svojih propisanih ovlasti u roku do 6 mjeseci od provedbe vježbe, podnosi pisano izvješće Državnoj upravi o uklanjanju uočenih nedostataka, provedbi naučenih lekcija i njihovoj implementaciji u praksi.
VIII. ZAVRŠNA ODREDBA
Članak 14.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
PRAVILNIK O VRSTAMA I NAČINU PROVOĐENJA VJEŽBI OPERATIVNIH SNAGA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
I. OPĆA ODREDBA
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 1.
(1) Ovim se Pravilnikom propisuje tijek aktivnosti (prilog 1. ovoga Pravilnika), vrste vježbi , planiranje, elementi elaborata vježbe, provedba, ocjenjivanje, analiza i izvješćivanje o vježbama operativnih snaga sustava civilne zaštite.
(2) Prilozi 1. - 8. i obrasci koji su tiskani uz ovaj Pravilnik njegov su sastavni dio.
(3) Uz operativne snage civilne zaštite u planiranje, organiziranje i provođenje vježbi se uključuju i ostali sudionici u sustavu civilne zaštite: središnje tijelo državne uprave nadležno za poslove civilne zaštite (u daljnjem tekstu Državna uprava), tijela državne uprave i druga državna tijela, Oružane snage, policija i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
II. VRSTE VJEŽBI
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 2.
Vrste vježbi prema razini organiziranja su:
- međunarodne vježbe u kojima sudjeluju pripadnici službi iz drugih zemalja, a vježba se provodi u našoj zemlji - iskazuju se u Godišnjem planu vježbi
- državne vježbe bez stranih sudionika - iskazuju se u Godišnjem planu vježbi
- vježbe koje se održavaju u inozemstvu uz sudjelovanje operativnih snaga civilne zaštite naše zemlje - iskazuju se u Godišnjem planu vježbi
- vježbe jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave – vježbe koje samostalno organiziraju i provode jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i vježbe koje se na lokalnoj razini organiziraju i provode uz sudjelovanje područnog ureda za civilnu zaštitu - vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi samo ako ulaze u vrstu međunarodnih vježbi i/ili državnih vježbi
- vježbe pravnih osoba i tijela državne uprave i drugih državnih tijela - ne iskazuju se u Godišnjem planu vježbi.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 3.
Vrste vježbi prema ciljevima i angažiranim sudionicima su:
- terenske vježbe – angažira se sustav civilne zaštite i trajanje je ograničeno na određeni vremenski period ili se izvode u realnom vremenu. Vježbe se provode na užem ili širem odgovarajućem području (prostoru) u cilju provjere pripravnosti jednog ili više segmenta, odnosno cjelokupnog sustava civilne zaštite. Provode se uz sudjelovanje operativnih snaga civilne zaštite i ostalih sudionika u sustavu civilne zaštite. Vježbom se provjerava pripravnost, postupanje u određenim segmentima djelovanja, testiranje procedura i planova, suradnja i koordinacija između sudionika. Vježbe mogu tematski staviti naglasak na određene segmente postupanja: spašavanje ljudi i dobara tijekom raznih nesreća, provedbu zahtjevnije evakuacije i zbrinjavanja, gašenje požara, dekontaminaciju ljudi i dobara, sanaciju većih šteta, postupanje u nesrećama s većim brojem žrtava i slično. Vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi.
- stožerno zapovjedne vježbe - namijenjene su za rukovoditelje i druge odgovorne osobe koji sudjeluju u upravljanju sustavom civilne zaštite. Vježbe se izvode sukladno planovima postupanja uz informatičku podršku i korištenje sustava ZEOS. Broj sudionika vježbe je usklađen s potrebama i mogućnostima uporabe informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi samo ako ulaze u vrstu međunarodnih i/ili državnih vježbi.
- simulacijsko komunikacijske vježbe - namijenjene su za provjeru i uvježbavanje komunikacijskih procedura unutar sustava civilne zaštite. Vježbe se iskazuju u Godišnjem planu vježbi samo ako ulaze u vrstu međunarodnih i/ili državnih vježbi.
- pokazne vježbe – o rganiziraju se temeljem posebnih zakonskih i podzakonskih akata u školama, hotelima, poduzećima, vrtićima, trgovačkim centrima. Trajanje je ograničeno na kraći vremenski period i tematski su vezane za provedbu evakuacije i parcijalno sudjelovanje operativnih snaga civilne zaštite i ostalih sudionika civilne zaštite. Vježbe se ne iskazuju u Godišnjem planu vježbi.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
III. PLANIRANJE VJEŽBI I DONOŠENJE ODLUKE ZA PRIPREMU I PROVOĐENJE VJEŽBE
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 4.
(1) Državna uprava donosi Godišnji plan vježbi kojim se utvrđuje:
- broj i vrste vježbi
- nositelji i sudionici vježbi
- naziv i cilj vježbe
- termin i lokacija održavanja
- broj sudionika
- nositelj financijskih obveza za provedbu vježbe.
(2) Godišnji plan vježbi donosi se do kraja mjeseca prosinca tekuće godine za sljedeću godinu i usuglašen je s ostalim sudionicima u sustavu civilne zaštite.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 5.
(1) Područni uredi za civilnu zaštitu dostavljaju Državnoj upravi do sredine mjeseca listopada tekuće godine prijedlog plana vježbi na županijskoj razini za iduću godinu.
(2) Prijedlog plana vježbi na županijskoj razini usuglašen je sa i zvršnim tijelom jedinice lokalne samouprave i ostalim sudionicima u sustavu civilne zaštite.
(3) Nositelj vježbe planira i osigurava financijska sredstva za provođenje vježbe, a ostali sudionici mogu sudjelovati u sufinanciranju.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 6.
(1) Čelnik Državne uprave kao nositelj vježbe donosi pisanu odluku o pripremi i provođenju međunarodnih vježbi u našoj zemlji.
(2) Čelnik Državne uprave donosi pisanu odluku o pripremi i sudjelovanju pripadnika sustava civilne zaštite te državnih službenika i namještenika u vježbama u inozemstvu.
(3) Pisana odluka č elnika Državne uprave donosi se od 6 do 24 mjeseca prije početka međunarodne vježbe u našoj zemlji i vježbe u inozemstvu, a njome se mogu ustrojiti dodatna organizacijska tijela za pripremu i provedbe vježbe.
(4) Za ostale vježbe unutar sustava civilne zaštite, nositelji vježbi donose pisanu Odluku o pripremi i provođenju vježbe 3 0 do 90 dana prije početka vježbe .
(5) Pisanom odlukom nositelja vježbe načelno se utvrđuje:
- naziv i vrsta vježbe, mjesto izvođenja, datum izvođenja i vrijeme trajanja vježbe
- cilj provedbe vježbe
- radne skupine za izradu Elaborata vježbe i pripremu sa sudionicima vježbe
- rok izrade Elaborata i pripremu vježbe
- stožer/zapovjedništvo za upravljanje vježbom
- sudionici u provedbi vježbe
- financijski izračun troškova vježbe
- ustrojavanje dodatnih organizacijskih tijela za pripremu i provedbu vježbe
- zadaće stožera/zapovjedništva za upravljanje vježbom, izrada analize, prijedloga mjera i konačnog izvješća o provedbi vježbe.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
IV. PRIPREMA VJEŽBE I IZRADA ELABORATA
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 7.
(1) Radna skupina koju je pisanom odlukom imenovao nositelj vježbe, izrađuje Elaborat vježbe.
(2) Radna skupina pri izradi Elaborata vježbe koristi obrasce koji se nalaze u prilozima 1. – 8. ovoga Pravilnika.
(3) Sastavni dio Elaborata vježbe je odluka n ositelja vježbe o pripremi i provedbi vježbe.
(4) Radna skupna priprema vježbu, koordinira aktivnosti, organizira i provodi sastanke s predstavnicima operativnih snaga i ostalim sudionicima vježbe.
(5) Radna skupina usuglašava sadržaj Elaborata vježbe sa svim sudionicima, unosi eventualne promjene te ga prosljeđuje nositelju vježbe na odobravanje.
(6) Elaborat vježbe odobrava odgovorna osoba nositelja vježbe.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 8.
(1) Elaborat vježbe je pisani materijal, a sastoji se od tekstualnog dijela i grafičkih priloga (naslovnica Elaborata vježbe prikazana je u prilogu 2.).
(2) Tekstualni dio Elaborata vježbe opisuje i sadrži sljedeće elemente:
1. naziv vježbe utvrđen u odnosu na vrstu vježbe, cilj i sudionike vježbe, simboličan izričaj ili neki zemljopisni pojam
2. temu vježbe koja proizlazi iz cilja vježbe i sažeto određuje sadržaj aktivnosti i specifične uvjete u kojima će se vježba izvoditi
3. cilj vježbe (npr. provjera osposobljenosti i djelovanja sudionika, provjera opremljenosti, provjera procedura i planova postupanja, ocjenjivanje stanja, donošenje zaključaka za daljnje postupanje, predlaganje novih rješenja za promjenu planova i pravne regulative itd).
4. mjesto izvođenja vježbe (lokacija vježbe), mjesto rada stožera/zapovjedništava, odgovarajuće mjesto prikupljanja snaga i evidentiranje svih resursa uključenih u vježbu
5. vrijeme početka i završetka vježbe, a odnosi se na datum te vrijeme početka i završetka vježbe, uzimajući u obzir parametre događaja i sposobnosti sudionika
6. stanje i pripravnosti sustava civilne zaštite na području jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prije nastanka događaja
7. znakove za početak i završetak vježbe te znak za prekid vježbe u slučaju da je potrebno ponovo startati vježbu, znak za nesreću tijekom odvijanja vježbe
8. scenarij vježbe kojim se utvrđuje:
- parametri zamišljenog događaja navedenih kronološkim redom u nekom prostoru
- posljedice događaja koje eskaliraju i ugrožavaju ljude, imovinu i kritičnu infrastrukturu
- utjecaj eskalacije i posljedica događaja na kritičnu infrastrukturu i nastanak mogućeg domino efekta
- scenarij utvrđuje konkretnu opasnosti i rizike za ljude, imovinu i okoliš.
9. zadaće i aktivnosti angažiranih snaga:
- dinamika izvođenja vježbe (prilog 3.)
- razmještaj snaga u prostoru
- kronološki opis aktivnosti u prostoru i formiranje sektora rada
- kronološki opis zadaća i aktivnosti središnjih i drugih tijela državne uprave
- kronološki opis zadaća i aktivnosti jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
- kronološki opis zadaća i aktivnosti policije
- kronološki opis zadaća i aktivnosti oružanih snaga
- kronološki opis zadaća i aktivnosti građana
- aktiviranje snaga/subjekata s područja općine/grada
- aktiviranje snaga/subjekata s područja županije
- aktiviranje snaga/subjekata s područja drugih županija i cijele države
- formiranje i rad nadležnih stožera/zapovjedništava te procesi rada
- komunikaciju i protok informacija između žurnih službi, stožera i zapovjedništava
- postupci u slučaju eskalacije događaja, postupci stožera/zapovjedništava i sudionika sukladno postojećim planovima,
- postupci provedbe evakuacije stradalih i evakuiranih osoba i imovine
- aktivnosti privremenog zbrinjavanja osoba i imovine.
10. postupanje ukoliko tijekom provedbe vježbe nastane stvarna nesreća u kojoj sudjeluju sudionici vježbe
11. podjelu sudionika vježbe na:
- vježbovne skupine – sastoje se od formacija koje operativno provode vježbu (navedeni u prilogu 3.), osoba ili grupa osoba koje sudjeluju u upravljanju i zapovijedanju (članovi stožera/zapovjedništava) - (prilog 4.)
- kontrolne skupine – sastoje se od članova imenovanih Elaboratom i obavljaju nadzor cjelokupne vježbe i tijek simulacije događaja te ocjenjivanje cjelokupne vježbe (prilog 5.), unutar kontrolne skupine djeluju osobe ili grupe osoba za logistiku
- ostale članove skupina koje se po potrebi formiraju za provedbu međunarodnih vježbi.
12. sustav upravljanja cjelokupnom vježbom sukladno zakonima i podzakonskim propisima:
- sustav upravljanja vježbom potrebno je ukratko opisati i prikazati shematski
- shematski prikazati protok informacija unutar stožera i prema ostalim sudionicima te koordinaciju sudionika
- opisati zadaće i aktivnosti stožera civilne zaštite, koordinatora na lokaciji i povezivanje svih dijelova sustava u jedinstvenu cjelinu,
- opisati stanje/događaj neposredno prije početka angažiranja sustava civilne zaštite početno reagiranje i aktiviranje sudionika sustava te formiranje sektora rada
- obrazložiti način proglašavanja velike nesreće/katastrofe
- opisati analitičku podršku i korištenje IT tehnologija i sustava ZEOS
- proglašavanje završetka aktivnosti i završetka vježbe
- obrazložiti kratkoročne i dugoročne mjere u otklanjanju posljedica događaja (navesti zadaće i aktivnosti tijela državne uprave i ostale angažirane pravne osobe)
- predvidjeti odluku o prestanku provođenja mjera i aktivnosti
- opisati angažman materijalno-tehničkih sredstava potrebnih za održavanje vježbe.
13. uređenje kampova i infrastrukture za sudionike vježbe, smještaj, prehrana, higijenski prostori i ostale logističke potrebe
14. planiranje i provedba odnosa s javnošću uz suradnju članova stožera/zapovjedništava :
- odgovorne osobe
- ustrojavanje informacijskog centra
- akreditiranje i prihvat predstavnika medija na terenu
- osiguravanje informacija
- organizacija tiskovnih konferencija.
15. plan uvezivanja svih sudionika vježbe u jedinstvenu komunikaciju uvažavajući raspoložive i realne sustave veza:
- utvrđivanje aktivnosti i zadaća sukladno organizacijskoj razini
- utvrđivanje pozivnih znakova, radnih kanala, pričuvnih kanala (prilog 6.)
- utvrđivanje imenika i pregleda veza (razgovornik)
- prikazati komunikaciju unutar stožera, komunikaciju zapovjednika na sektorima rada
- plan komunikacija prikazati shematski.
16. mjere zaštite i sigurnost tijekom provedbe vježbe:
- odgovorna osoba zadužena za planiranje i provedbu mjera zaštite
- policijsko osiguranje prostora i prometnica
- hitna medicinska pomoć
- kodni znak (riječ) za slučaj nesreće tijekom provedbe vježbe te obavješćivanje svih sudionika i nadležnih službi za postupanje
- utvrđivanje zone vježbe (opasna zona) unutar koje mogu biti samo interventni timovi i ocjenjivači te označavanje zone na odgovarajući način
- upoznavanje sudionika vježbe, promatrača i novinara s opasnostima i mjerama zaštite pravilima sigurnosti te postupanjem u slučaju stvarne nesreće tijekom provedbe vježbe
- utvrđivanje potrebe identifikacijske akreditacija za sudionike
- utvrđivanje sigurne zone kretanja za novinare i promatrače
- smještaj promatrača, gostiju, novinara, transport
- predvidjeti očekivani broj prisutnih osoba na mjestu izvođenja vježbe.
17. osiguranje financijskih sredstava za provedbu vježbe:
- postupci nabave tehnike, opreme, sredstava, materijala i ostalog potrebnog za provedbu vježbe
- izrada završnog financijskog izvješća.
18. opis simulacije događaja i posljedica (prilog 7.):
- odgovorna osoba za provedbu simulacija
- članovi skupine za provedbu simulacija
- uređenje vježbovnih lokacija, postavljanje konstrukcija, maketa
- tehnika i oprema za simulaciju, gorivo, pirotehnika i ostalo
- priprema i koordinacija markiranata
- aspekti sigurnog odvijanja simulacija.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 9.
Grafički prilozi elaborata su usklađeni s tekstualnim dijelom i sadrže:
- shematski prikaz upravljanja vježbom
- radio komunikaciju unutar i izvan stožera
- radio komunikaciju na sektorima rada
- ortofoto snimke prostora vježbe, zemljopisne koordinate
- fotografije prostora gdje se obavlja vježba
- simbolički prikaz razmještaja snaga u prostoru.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
V. PROVEDBA VJEŽBE
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 10.
(1) Vježbom se provjeravaju planski dokumenti, procedure postupanja, osposobljenost, opremljenost i djelovanje sudionika sustava civilne zaštite, državnih službenika i namještenika Državne uprave i ostalih subjekta koji u tome participiraju.
(2) Vježbe se provode u odgovarajućim područjima i prostorima te uvjetima simuliranih prirodnih i tehničko-tehnoloških nesreća ili u uvjetima nekog drugog simuliranog događaja.
(3) Načelnik stožera može predložiti nositelju vježbe odgodu početka vježbe ili zaustaviti njenu provedbu uslijed:
- nastanka nepovoljnih vremenskih uvjeta,
- nastanka uvjeta koji povećavaju opasnosti i rizike za ljude, imovinu i područja i prostore na kojima se vježba odvija
- nastanka nekog drugog izvanrednog događaja koji bi utjecao na odvijanje vježbe.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
VI. OCJENJIVANJE I ANALIZA VJEŽBE
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 11.
(1) Članovi kontrolne skupine utvrđeni Elaboratom vježbe obavljaju ocjenjivanje cjelokupne vježbe. Članovi kontrolne skupine koriste obrasce priloga 3. - 8. Ocjenjivanje vježbe se obavlja prema elementima navedenim u prilogu 8., ocjenom „zadovoljava“ ili „ne zadovoljava“. Ukoliko je neki od elemenata ocijenjen ocjenom „ne zadovoljava“ u napomenu se upisuje razlog takve odluke.
(2) Radna skupina za pripremu vježbe može proširiti s dodatnim elementima za ocjenjivanje ovisno o vrsti vježbe (prilog 8.).
(3) Elaboratom se utvrđuje voditelj skupine ocjenjivača (prilog 5.) i odgovarajući broj ocjenjivača kako bi se ocijenili svi segmenti vježbe.
(4) Ocjenjivači vježbe su prisutni na svim radnim točkama te mogu biti domaći i strani stručnjaci u području civilne zaštite. Ocjenjivači moraju biti unaprijed upoznati sa Elaboratom vježbe.
(5) Po završetku vježbe i okončanom procesu ocjenjivanja ispunjeni prilog 8. se predaje načelniku stožera.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 12.
(1) Po završetku vježbe provodi se analiza cjelokupne vježbe u kojoj sudjeluju ocjenjivači vježbe, odgovorne osobe operativnih snaga civilne zaštite, Državne uprave i ostalih sudionika vježbe te voditelji operativnih timova.
(2) Analizu organiziraju i provode voditelj skupine ocjenjivača i načelnik stožera, odnosno rukovoditelj vježbe.
(3) Analizom se utvrđuju uočeni propusti i nedostaci unutar sustava i donose zaključci u svezi unapređenja budućeg zajedničkog djelovanja.
(4) Na kraju analize donose se zaključci i pisani prijedlozi za poboljšanje djelovanja sustava civilne zaštite. Prijedlozi su dio završnog pisanog izvješća.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
VII. IZVJEŠĆIVANJE I PRIJEDLOG MJERA
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 13.
(1) Nositelj vježbe dužan je u roku 20 dana od završetka vježbe izraditi završno pisano izvješće o provedenoj vježbi.
(2) Završno pisano izvješće dostavlja se u elektroničkom obliku odgovornim osobama operativnih snaga civilne zaštite, Državnoj upravi i odgovornim osobama ostalih sudionika vježbe.
(3) Završno pisano izvješće sadrži:
- osnovne elemente održane vježbe
- angažirane snage
- je li postignut cilj vježbe
- kakva je razina opremljenosti i osposobljenosti sudionika za izvršavanje njihovih zadaća
- je li zadovoljavajuća pripravnost i djelovanje sudionika sustava civilne zaštite
- je li zadovoljavajuća suradnja i koordinacija između svih uključenih subjekata sustava
- je li zadovoljavajuća usklađenost procjena, planova i pravne regulative
- jesu li zadovoljavajuće procedure upravljanja i zapovijedanja sudionicima
- koji su uočeni nedostaci i naučene lekcije te na koji način ih implementirati u praksi
- prijedlog nadležnoj organizaciji za uklanjanje uočenih nedostataka
- financijsko izvješće.
(3) Područni uredi Državne uprave dostavljaju Državnoj upravi do kraja mjeseca prosinca tekuće godine izvješće o provedenim vježbama na županijskoj razini za prošlu godinu.
(4) Godišnje izvješće o provedenim vježbama izrađuje Državna uprava do kraja siječnja za proteklu godinu, temeljem dostavljenih izvješća Područnih ureda za civilnu zaštitu.
(5) Nositelj vježbe za područje svojih propisanih ovlasti u roku do 6 mjeseci od provedbe vježbe, podnosi pisano izvješće Državnoj upravi o uklanjanju uočenih nedostataka, provedbi naučenih lekcija i njihovoj implementaciji u praksi.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
VIII. ZAVRŠNA ODREDBA
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje
Članak 14.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Komentirate u ime: Državna uprava za zaštitu i spašavanje