Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ovim zakonom prenosi se Direktiva (EU) 2024/1174 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2014/59/EU i Uredbe (EU) br. 806/2014 u pogledu određenih aspekata minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i prihvatljive obveze (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/1174, 22.4.2024., dalje u tekstu Direktiva 2024/1174). Direktiva (EU) 2024/1174 donesena je radi poboljšanja postojećih pravila kojima se omogućuje sanacija bankovnih grupa i rješavanje problema nejednakih uvjeta među različitim strukturama bankovne grupe.
Cilj je pravovremeni prijenos Direktive (EU) 2024/1174 u nacionalno zakonodavstvo.
Direktiva (EU) 2024/1174 donesena je s ciljem osiguravanja proporcionalnosti i jednakih uvjeta među različitim vrstama struktura bankovne grupe te su njome izvršene izmjene koje se prvenstveno odnose na područje primjene internog minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze i tretman subjekata planiranih za likvidaciju.
Stoga se u Zakon o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava („Narodne novine“, br. 146/20., 21/22. i 27/24., dalje u tekstu: važeći Zakon)) uvodi pojam „subjekt planiran za likvidaciju“.
Predlaže se izmijeniti odredbe važećeg Zakona o određivanju minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze za subjekt planiran za likvidaciju na način da se utvrđuje da Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga isti u pravilu ne određuje, ali uz propisivanje ovlasti za navedena sanacijska tijela da, ako smatraju opravdanim, mogu odrediti minimalni zahtjev za regulatorni kapital i podložne obveze za subjekt planiran za likvidaciju u iznosu koji je viši od iznosa dostatnog za pokriće gubitaka i to u mjeri koja je potrebna s obzirom na potencijalne rizike koje je utvrdilo sanacijsko tijelo.
Predlaže se dopuniti i odredbe važećeg Zakona u dijelu određivanja minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obvezena način da se propišu uvjeti pod kojima Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga može društvu kćeri sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje nije sanacijski subjekt naložiti primjenu minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze na konsolidiranoj osnovi.
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o konačnosti namire u platnim sustavima i sustavima za namiru financijskih instrumenata (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uredba (EU) 2024/886 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o izmjeni uredaba (EU) br. 260/2012 i (EU) 2021/1230 i direktiva 98/26/EZ i (EU) 2015/2366 u pogledu instant kreditnih transfera u eurima (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/886, 19.3.2024., dalje u tekstu: Uredba 2024/886) izmjenom Direktive 98/26/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 1998. o konačnosti namire u platnim sustavima i sustavima za namiru vrijednosnih papira (SL L 166, 11.6.1998.) omogućuje da sudionici platnih sustava mogu biti i institucije za platni promet i institucije za elektronički novac te time pružati usluge primanja i slanja instant kreditnih transfera.
Cilj je pravovremeno usklađenje nacionalnog zakonodavstva s Uredbom (EU) 2024/886.
Uredba (EU) 2024/886 donesena je kako bi instant kreditni transferi u eurima bili u većoj mjeri prihvaćeni od strane pružatelja platnih usluga koji svojim korisnicima nude platnu uslugu slanja i primanja kreditnih transfera. Institucije za platni promet i institucije za elektronički novac trebale bi doprinijeti olakšavanju prihvaćenosti instant kreditnih transfera u eurima te bi stoga trebale podlijegati zahtjevima Uredbe (EU) 2024/886.
Uvođenjem institucija za platni promet i institucija za elektronički novac u Zakon o konačnosti namire u platnim sustavima i sustavima za namiru financijskih instrumenata („Narodne novine“, br. 59/12., 44/16. i 118/20., dalje u tekstu: važeći Zakon) i otvaranjem mogućnosti da i ovi subjekti, kao i kreditne institucije, budu sudionici u platnim sustavima ukoliko pružaju za svoje korisnike i platnu uslugu kreditnih transfera ili izravnog terećenja, trebalo bi doprinijeti povećanoj konkurentnosti između pružatelja platnih usluga. Ujedno se ostvaruju preduvjeti da svi pružatelji platnih usluga pod jednakim uvjetima razvijaju nova rješenja za plaćanja, kao što su primjerice mobilne aplikacije i druga rješenja za instant plaćanja.
Radi veće jasnoće izričaja i otklanjanja dvojbi u praktičnoj primjeni važećeg Zakona izričito propisuje da je za prava i obveze koje, za sudionika u sustavu nad kojim se postupak zbog insolventnosti provodi prema hrvatskom pravu, proizlaze iz sudjelovanja ili su u vezi sa sudjelovanjem u sustavu na koji se primjenjuje pravo druge države članice Europske unije, mjerodavno pravo države koje je mjerodavno za sustav.
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o provedbi uredbi Europske unije iz područja platnog prometa (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uredbom (EU) 2024/886 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o izmjeni uredaba (EU) br. 260/2012 i (EU) 2021/1230 i direktiva 98/26/EZ i (EU) 2015/2366 u pogledu instant kreditnih transfera u eurima (Tekst značajan za EGP) (SL L, 2024/886, 19.3.2024., dalje u tekstu ) je, između ostalog, izmijenjena Uredba (EU) br. 260/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. ožujka 2012. o utvrđivanju tehničkih i poslovnih zahtjeva za kreditne transfere i izravna terećenja u eurima i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 924/2009 (Tekst značajan za EGP) (SL L 94, 30.3.2012.), i to u pogledu omogućavanja provedbe instant kreditnih transfera u eurima.
Cilj je osiguravanje provedbe izmijenjene Uredbe (EU) br. 260/2012 te Uredbe (EU) 2021/1230 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. srpnja 2021. o prekograničnim plaćanjima u Uniji(kodificirani tekst) (Tekst značajan za EGP) (SL L 274, 30.7.2021.). Ovim se Zakonom osigurava provedba izmijenjene Uredbe (EU) br. 260/2012 u pogledu dostupnosti svih računa za plaćanje za instant kreditne transfere u eurima te provedba Uredbe (EZ) br. 924/2009 koja se sada ažurira Uredbom (EU) 2021/1230, koja ju je zamijenila.
3.2.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/2631 o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uredba EU GB utvrđuje jedinstvene zahtjeve za izdavatelje koji žele koristiti oznaku „Europska zelena obveznica” ili „EuGB”; uspostavlja sustav registracije i nadzora za vanjske ocjenjivače EuGB-ova te navodi predloške za objavljivanje, posebno za objavljivanje prije izdavanja i izvještaje o raspodjeli primitaka povezane EuGB-ovima.
Donesena je kako bi se unaprijedilo tržište zelenih obveznica koristeći znanstveno utemeljene standarde za procjenu njihove „zelenosti”, a s obzirom na to da se na tržištu u pogledu zelenih obveznica koriste standardi različitih razina ambicioznosti i transparentnosti, što može imati negativne efekte na zaštitu ulagatelja, kao i doprinijeti pojavi greenwashinga.
Ovim Zakonom se osiguravaju pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (u daljnjem tekstu: Uredba EU GB).
Cilj predmetne uredbe jest potaknuti dosljednost i usporedivost na tržištu zelenih obveznica te smanjiti rizik od manipulativnog zelenog marketinga u koristi izdavatelja i ulagatelja.
Primjena odredbi Uredbe EU GB je dobrovoljna, ali može se očekivati kako će se izdavateljima obveznica s oznakom EuGB otvoriti izvori financiranja po bitno povoljnijim uvjetima s obzirom na to da će ispunjavati najzahtjevnije uvjete u vezi okolišne održivosti prema taksonomiji EU-a, čime bi rizik pojave greenwashinga u vezi s takvim obveznicama trebao biti bitno smanjen jer će ulagatelji koji kupuju EuGB moći lakše procijeniti, usporediti i utvrditi jesu li njihova ulaganja doista održiva, smanjujući si tako rizike koje predstavlja greenwashing.
U Republici Hrvatskoj za primjenu te Uredbe zadužena je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga.
Države članice dužne su do 21.12.2024. zakonodavno urediti da nadležna nadzorna tijela imaju, u skladu s nacionalnim pravom, barem nadzorne i istražne ovlasti kako su propisane Uredbom EU GB te ovlasti izricanja administrativnih sankcija odnosno drugih administrativnih mjera.
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 11. srpnja 2024.
Uputa:
.Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
.Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
.Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
.Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom "(EU)"
.Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom "(RM)"
.Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
PRILOG 1.:
OBRAZAC ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1. STRUČNI NOSITELJ: Ministarstvo financija
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2. POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
2.1.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Ovim zakonom prenosi se Direktiva (EU) 2024/1174 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. travnja 2024. o izmjeni Direktive 2014/59/EU i Uredbe (EU) br. 806/2014 u pogledu određenih aspekata minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i prihvatljive obveze (Tekst značajan za EGP) ( SL L, 2024/1174, 22.4.2024., dalje u tekstu Direktiva 2024/1174). Direktiva (EU) 2024/1174 donesena je radi poboljšanja postojećih pravila kojima se omogućuje sanacija bankovnih grupa i rješavanje problema nejednakih uvjeta među različitim strukturama bankovne grupe.
Cilj je pravovremeni prijenos Direktive (EU) 2024/1174 u nacionalno zakonodavstvo.
Direktiva (EU) 2024/1174 donesena je s ciljem osiguravanja proporcionalnosti i jednakih uvjeta među različitim vrstama struktura bankovne grupe te su njome izvršene izmjene koje se prvenstveno odnose na područje primjene internog minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze i tretman subjekata planiranih za likvidaciju.
Stoga se u Zakon o sanaciji kreditnih institucija i investicijskih društava („Narodne novine“, br. 146/20., 21/22. i 27/24., dalje u tekstu: važeći Zakon)) uvodi pojam „subjekt planiran za likvidaciju“.
Predlaže se izmijeniti odredbe važećeg Zakona o određivanju minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze za subjekt planiran za likvidaciju na način da se utvrđuje da Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga isti u pravilu ne određuje , ali uz propisivanje ovlasti za navedena sanacijska tijela da, ako smatraju opravdanim, mogu odrediti minimalni zahtjev za regulatorni kapital i podložne obveze za subjekt planiran za likvidaciju u iznosu koji je viši od iznosa dostatnog za pokriće gubitaka i to u mjeri koja je potrebna s obzirom na potencijalne rizike koje je utvrdilo sanacijsko tijelo.
Predlaže se dopuniti i odredbe važećeg Zakona u dijelu određivanja minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze na način da se propišu uvjeti pod kojima Hrvatska narodna banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga može društvu kćeri sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje nije sanacijski subjekt naložiti primjenu minimalnog zahtjeva za regulatorni kapital i podložne obveze na konsolidiranoj osnovi.
2.2.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o konačnosti namire u platnim sustavima i sustavima za namiru financijskih instrumenata (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uredba (EU) 2024/886 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o izmjeni uredaba (EU) br. 260/2012 i (EU) 2021/1230 i direktiva 98/26/EZ i (EU) 2015/2366 u pogledu instant kreditnih transfera u eurima (Tekst značajan za EGP) ( SL L, 2024/886, 19.3.2024., dalje u tekstu: Uredba 2024/886) izmjenom Direktive 98/26/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 1998. o konačnosti namire u platnim sustavima i sustavima za namiru vrijednosnih papira (SL L 166, 11.6.1998.) omogućuje da sudionici platnih sustava mogu biti i institucije za platni promet i institucije za elektronički novac te time pružati usluge primanja i slanja instant kreditnih transfera.
Cilj je pravovremeno usklađenje nacionalnog zakonodavstva s Uredbom (EU) 2024/886.
Uredba (EU) 2024/886 donesena je kako bi instant kreditni transferi u eurima bili u većoj mjeri prihvaćeni od strane pružatelja platnih usluga koji svojim korisnicima nude platnu uslugu slanja i primanja kreditnih transfera. Institucije za platni promet i institucije za elektronički novac trebale bi doprinijeti olakšavanju prihvaćenosti instant kreditnih transfera u eurima te bi stoga trebale podlijegati zahtjevima Uredbe (EU) 2024/886.
U vođenjem institucija za platni promet i institucija za elektronički novac u Zakon o konačnosti namire u platnim sustavima i sustavima za namiru financijskih instrumenata („Narodne novine“, br. 59/12., 44/16. i 118/20., dalje u tekstu: važeći Zakon) i otvaranjem mogućnosti da i ovi subjekti, kao i kreditne institucije, budu sudionici u platnim sustavima ukoliko pružaju za svoje korisnike i platnu uslugu kreditnih transfera ili izravnog terećenja, trebalo bi doprinijeti povećanoj konkurentnosti između pružatelja platnih usluga. Ujedno se ostvaruju preduvjeti da svi pružatelji platnih usluga pod jednakim uvjetima razvijaju nova rješenja za plaćanja, kao što su primjerice mobilne aplikacije i druga rješenja za instant plaćanja.
Ra di veće jasnoće izričaja i otklanjanja dvojbi u praktičnoj primjeni važećeg Zakona izričito propisuje da je za prava i obveze koje, za sudionika u sustavu nad kojim se postupak zbog insolventnosti provodi prema hrvatskom pravu, proizlaze iz sudjelovanja ili su u vezi sa sudjelovanjem u sustavu na koji se primjenjuje pravo druge države članice Europske unije, mjerodavno pravo države koje je mjerodavno za sustav.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3. IZNIMKE OD POSTUPKA PROCJENE UČINAKA PROPISA
Redni broj:
Naziv nacrta prijedloga zakona:
Upućivanje u proceduru Vlade Republike Hrvatske:
3.1.
Zakon o provedbi uredbi Europske unije iz područja platnog prometa (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uredbom (EU) 2024/886 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. ožujka 2024. o izmjeni uredaba (EU) br. 260/2012 i (EU) 2021/1230 i direktiva 98/26/EZ i (EU) 2015/2366 u pogledu instant kreditnih transfera u eurima (Tekst značajan za EGP) ( SL L, 2024/886, 19.3.2024., dalje u tekstu ) je, između ostalog, izmijenjena Uredba (EU) br. 260/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. ožujka 2012. o utvrđivanju tehničkih i poslovnih zahtjeva za kreditne transfere i izravna terećenja u eurima i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 924/2009 (Tekst značajan za EGP) (SL L 94, 30.3.2012.), i to u pogledu omogućavanja provedbe instant kreditnih transfera u eurima.
Cilj je osiguravanje provedbe izmijenjene Uredbe (EU) br. 260/2012 te Uredbe (EU) 2021/1230 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. srpnja 2021. o prekograničnim plaćanjima u Uniji (kodificirani tekst) (Tekst značajan za EGP) (SL L 274, 30.7.2021.). Ovim se Zakonom osigurava provedba izmijenjene Uredbe (EU) br. 260/2012 u pogledu dostupnosti svih računa za plaćanje za instant kreditne transfere u eurima te provedba Uredbe (EZ) br. 924/2009 koja se sada ažurira Uredbom (EU) 2021/1230, koja ju je zamijenila.
3.2.
Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2023/2631 o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (EU)
IV. kvartal 2024.
Razlozi predlaganja zakona:
Ciljevi koji se žele postići donošenjem zakona:
Uredba EU GB utvrđuje jedinstvene zahtjeve za izdavatelje koji žele koristiti oznaku „Europska zelena obveznica” ili „EuGB”; uspostavlja sustav registracije i nadzora za vanjske ocjenjivače EuGB-ova te navodi predloške za objavljivanje, posebno za objavljivanje prije izdavanja i izvještaje o raspodjeli primitaka povezane EuGB-ovima.
Donesena je kako bi se unaprijedilo tržište zelenih obveznica koristeći znanstveno utemeljene standarde za procjenu njihove „zelenosti”, a s obzirom na to da se na tržištu u pogledu zelenih obveznica koriste standardi različitih razina ambicioznosti i transparentnosti, što može imati negativne efekte na zaštitu ulagatelja, kao i doprinijeti pojavi greenwashinga.
Ovim Zakonom se osiguravaju pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2023/2631 Europskog parlamenta i Vijeća od 22. studenoga 2023. o europskim zelenim obveznicama i neobveznim objavama za obveznice koje se stavljaju na tržište kao okolišno održive i za obveznice povezane s održivošću (Tekst značajan za EGP) (u daljnjem tekstu: Uredba EU GB).
Cilj predmetne uredbe jest potaknuti dosljednost i usporedivost na tržištu zelenih obveznica te smanjiti rizik od manipulativnog zelenog marketinga u koristi izdavatelja i ulagatelja.
Primjena odredbi Uredbe EU GB je dobrovoljna, ali može se očekivati kako će se izdavateljima obveznica s oznakom EuGB otvoriti izvori financiranja po bitno povoljnijim uvjetima s obzirom na to da će ispunjavati najzahtjevnije uvjete u vezi okolišne održivosti prema taksonomiji EU-a, čime bi rizik pojave greenwashinga u vezi s takvim obveznicama trebao biti bitno smanjen jer će ulagatelji koji kupuju EuGB moći lakše procijeniti, usporediti i utvrditi jesu li njihova ulaganja doista održiva, smanjujući si tako rizike koje predstavlja greenwashing.
U Republici Hrvatskoj za primjenu te Uredbe zadužena je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga.
Države članice dužne su do 21.12.2024. zakonodavno urediti da nadležna nadzorna tijela imaju, u skladu s nacionalnim pravom, barem nadzorne i istražne ovlasti kako su propisane Uredbom EU GB te ovlasti izricanja administrativnih sankcija odnosno drugih administrativnih mjera.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis:
dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 11. srpnja 2024.
Uputa:
. Točka 1.: navesti naziv tijela državne uprave
. Točka 2.: navesti nacrte prijedloga zakona za koje se provodi procjena učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganje zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 3.: navesti nacrte prijedloga zakona koji su iznimka od provedbe procjene učinaka propisa, tromjesečje upućivanja u proceduru Vlade Republike Hrvatske, razloge predlaganja zakona i ciljeve koji se žele postići donošenjem zakona
. Točka 4. ovjera čelnika stručnog nositelja
. Nacrti prijedloga zakona koji se planiraju za usklađivanje s pravnom stečevinom Europske unije označavaju se oznakom " (EU) "
. Nacrti prijedloga zakona koji su dio programa rada Vlade Republike Hrvatske, drugog akta strateškog planiranja ili reformske mjere označavaju se oznakom " (RM) "
. Za svaki novi nacrt prijedloga zakona dodaje se odgovarajući broj novih redova u tablici prema zadanom predlošku
Komentirate u ime: Ministarstvo financija