Na temelju članka 63. stavka 2. i članka 64. stavka 3. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23 i 156/23) te članka 17. stavka 3. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (Narodne novine, broj 10/97, 107/07, 94/13, 98/19, 57/22 i 101/23), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi
PRAVILNIK o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika
PRVI DIO
OPĆE ODREDBE
Predmet uređenja
Članak 1.
Pravilnikom o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika (u daljnjem tekstu: Pravilnik) uređuje se način uočavanja i utvrđivanja, poticanja, praćenja i vrednovanja djece i učenika s darovitošću u razvoju (u daljnjem tekstu: darovite djece i učenika), način obrazovanja te uvjeti i postupak pod kojima darovito dijete i učenik (u daljnjem tekstu: darovito dijete/učenik) može prijevremeno upisati i završiti odgojno-obrazovnu ustanovu u kraćem vremenu od propisanoga.
Članak 2.
(1) Darovitost je sklop osobina, iznadprosječnih općih ili specifičnih sposobnosti, visokoga stupnja kreativnosti i motivacije koji darovitima omogućava razvijanje izvrsnih kompetencija i dosljedno postizanje izrazito iznadprosječnih postignuća i/ili uradaka u jednome ili više područja: jezično-komunikacijskom, matematičkom, prirodoslovnom, tehničkom i informatičkom, društveno-humanističkom, umjetničkom te tjelesnom i zdravstvenom.
(2) Darovito dijete/učenik je dijete/učenik u kojega su utvrđene iznadprosječne opće intelektualne sposobnosti i/ili specifične sposobnosti, visok stupanj kreativnosti i motivacije te dosljedno postizanje izrazito iznadprosječnih postignuća i/ili uradaka u jednom ili više odgojno-obrazovnih područja iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Darovito dijete/učenik s teškoćama u razvoju je dijete/učenik u kojega je utvrđena darovitost iz stavka 2. ovoga članka kao i utvrđene teškoće koje proizlaze iz tjelesnih, mentalnih, intelektualnih, osjetilnih oštećenja i poremećaja funkcija ili kombinacije više vrsta oštećenja i poremećaja te semanifestiraju tijekom razvojne dobi, a čije sposobnosti u međudjelovanju s čimbenicima iz okoline ograničavaju njegovo puno, učinkovito i ravnopravno sudjelovanje u odgojno-obrazovnome procesu.
Rodno značenje pojmova
Članak 3.
Izrazi koji se u ovome pravilniku koriste za osobe u muškome rodu neutralni su i odnose se na muške i ženske osobe.
DRUGI DIO
POSTUPAK UOČAVANJA I UTVRĐIVANJA DAROVITOSTI
Uočavanje i utvrđivanje darovitosti
Članak 4.
(1) Uočavanje i utvrđivanje darovitosti u djece/učenika je postupak koji se provodi sa svrhom prepoznavanja i zadovoljavanja njihovih odgojno-obrazovnih potreba, odnosno poticanja njihovih visokih potencijala odgovarajućom potporom u odgojno-obrazovnome sustavu.
(2) Uočavanje i utvrđivanje darovitosti u djece/učenika je kontinuiran proces koji provodi tim stručnjaka (u daljnjem tekstu: Tim za darovite), a obuhvaća svu djecu/učenike u svim dobnim razinama razvoja tijekom cjelokupnoga odgojno-obrazovnog procesa.
Tim za darovite
Članak 5.
(1) Tim za darovite iz stavka 2. članka 4. ovoga Pravilnika stručno je tijelo odgojno-obrazovne ustanove koje osniva ravnatelj ustanove imenujući članove tima te voditelja kao stručnoga koordinatora.
(2) Članovi Tima za darovite su: ravnatelj, psiholog, pedagog, odgojitelji/učitelji razredne i predmetne nastave/nastavnici, a prema potrebi se uključuju i logoped, edukacijski rehabilitator ili socijalni pedagog, knjižničar i vanjski stručnjaci.
(3) U slučaju da ravnatelj ne može u Tim za darovite iz stavka 2. ovoga članka imenovati psihologa zaposlenog na radnome mjestu stručnog suradnika odgojno-obrazovne ustanove kojom rukovodi, dužan je angažirati psihologa iz druge ustanove.
(4) Tim za darovite:
-planira, organizira, koordinira i/ili provodi proces identifikacije darovitosti djece/učenika
-priprema mišljenje i predlaže primjerene oblike odgojno-obrazovne potpore za identificirano darovito dijete/učenika
-surađuje u izradi razlikovnoga predškolskog/školskog kurikula (u daljnjem tekstu: razlikovni kurikul)
-izrađuje individualizirani kurikul za darovito dijete/učenika (u daljnjem tekstu: individualizirani kurikul)
-osmišljava, planira i/ili provodi, koordinira, prati i vrednuje različite oblike odgojno-obrazovne potpore darovitoj djeci/učenicima
-priprema izvješća o napredovanju darovite djece/učenika
-pruža stručnu pomoć darovitome djetetu/učeniku, učiteljima/nastavnicima i roditeljima/ skrbnicima (u daljnjem tekstu: roditelji)
-skrbi se o profesionalnome razvoju odgojno-obrazovnih radnika u području darovitosti
-osigurava povezanost djelovanja svih sudionika u provedbi razlikovnog i individualiziranog kurikula za darovito dijete/učenika
-sudjeluje u postupku završavanja odgojno-obrazovne ustanove u kraćem vremenu od propisanoga
-vodi evidenciju u e-Matici i pohranjuje dokumentaciju o darovitoj djeci/učenicima u mapu ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika
-izvještava stručno (odgojiteljsko/učiteljsko/nastavničko) vijeće odgojno-obrazovne ustanove o razvojnom statusu, odnosno postignutim rezultatima darovitog djeteta/učenika
-planira, organizira i ostvaruje suradnju s roditeljima darovite djece/učenika
-planira, organizira i ostvaruje suradnju s vanjskim suradnicima u postupku uočavanja i utvrđivanja darovitosti, provođenju zajedničkih aktivnosti namijenjenih darovitoj djeci/učenicima, osmišljava projekte i programe izvrsnosti i prijavljuje ih na natječaje, prati i vrednuje ostvarivanje i kvalitetu individualiziranog programa rada s darovitom djecom/učenicima te radi na njihovu unapređenju.
(5) Tim za darovite koristi se relevantnom dokumentacijom koja uključuje i mišljenja roditelja, odgojitelja, učitelja, nastavnika, odgajatelja, stručnih suradnika i drugih stručnjaka - realizatora programa u koje je dijete/učenik uključen u odgojno-obrazovnoj ustanovi i izvan nje.
(6) U postupku utvrđivanja darovitosti koriste se psihologijski testovi općih i specifičnih sposobnosti namijenjeni za skupnu i individualnu primjenu, instrumenti za ispitivanje kreativnosti i osobina ličnosti, instrumenti za mjerenje postignuća, intervjui, skale procjena te skale za samoprocjenu darovitosti.
(7) Na osnovi uočavanja i procjenjivanja darovitosti u djece/učenika, Tim za darovite daje mišljenje i prijedlog kojim utvrđuje u djeteta/učenika darovitost za pojedino područje iz članka 1. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(8) Na temelju mišljenja i prijedloga Tima za darovite ravnatelj odgojno-obrazovne ustanove donosi odluku o utvrđenoj darovitosti u djeteta/učenika.
(9) Odluka iz stavka 8. ovoga članka sadrži utvrđenu darovitostu jednom ili više odgojno-obrazovnih područja, vrstu kurikula iz članka 7. ovoga Pravilnika kao i oblik/e odgojno-obrazovne potpore iz članka 6. ovoga Pravilnika.
TREĆI DIO
POTICANJE RAZVOJA DAROVITOSTI
Poticanje darovite djece i učenika
Članak 6.
(1) U cilju poticanja razvoja darovitosti u djece i učenika, a na temelju odluke ravnatelja iz članka 5. stavka 8. ovoga Pravilnika, darovitom djetetu/učeniku tijekom odgojno-obrazovnoga procesa odgojno-obrazovna ustanova može omogućiti:
a)oblike odgojno-obrazovne potpore u sklopu redovitoga odgojno-obrazovnog rada/nastave:
-rad prema kurikulima različite težine i složenosti, odnosno razlikovnim kurikulima
-rad prema individualiziranome kurikulu
-individualni rad
-grupni rad u odgojno-obrazovnoj skupini
-rad s mentorom
-izborne i fakultativne predmete
b)oblike odgojno-obrazovne potpore izvan redovitoga odgojno-obrazovnog rada/nastave:
-izvannastavne i izvanškolske aktivnosti
-izvanškolski programi izvrsnosti koji se ostvaruju seminarima, ljetnim i zimskim školama, kampovima za darovite, učeničkim skupinama, učenjem putem interneta na lokalnoj, područnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini u suradnji škole sa znanstveno-istraživačkim ustanovama, regionalnim znanstvenim centrima, centrima izvrsnosti, gospodarskim subjektima, istaknutim stručnjacima za pojedino područje te različitim udrugama
-sudjelovanje na državnim i međunarodnim natjecanjima i smotrama
-rad s mentorom izvan odgojno-obrazovne ustanove
c)ostali oblici odgojno-obrazovne podrške:
-prijevremeni upis u osnovnoškolski program
-akceleracija ili završavanje razreda u kraćem vremenskom roku
-završavanje odgojno-obrazovne ustanove u kraćem vremenu od propisanoga
-suradnja sa stručnjacima iz područja interesa djeteta i učenika
-pristup izvorima specifičnog znanja
-programi o izboru profesije i karijere i sl.
(2) Odgojno-obrazovna potpora darovitom djetetu/učeniku u provedbi izvanškolskih programa izvrsnosti može biti pružena u regionalnim znanstvenim centrima i centrima izvrsnosti kao specijaliziranim javnim ustanovama koje raspolažu stručnim i materijalnim resursima potrebnim za pružanje kvalitetne potpore darovitoj djeci/učenicima te odgojno-obrazovnim radnicima.
Razlikovni i individualizirani kurikul
Članak 7.
(1) Razlikovni kurikul za darovitu djecu/učenike tijekom odgojno-obrazovnoga procesa podrazumijeva unošenje izmjena (razlikovnosti) u predškolske programe, nacionalne predmetne kurikule i kurikule međupredmetnih tema za svu darovitu djecu/učenike istog odjela, a izrađuje ga odgojitelj/učitelj/nastavnik uz savjetodavnu potporu Tima za darovite.
(2) Iznimno, za darovitu djecu/učenike u kojih je utvrđena darovitost u znatno izraženijem stupnju i darovitu djecu/učenike s teškoćama u razvoju uvodi se individualizirani kurikul prilagođen njihovim odgojno-obrazovnim potrebama.
Individualizirani kurikul za darovitu djecu rane i predškolske dobi
Članak 8.
(1) Individualizirani kurikul darovitoga djeteta rane i predškolske dobi izrađuje Tim za darovite odgojno-obrazovne ustanove koja provodi predškolske programe u suradnji s odgojiteljima za stručno identificirano darovito dijete.
(2) Individualizirani kurikul darovitoga djeteta rane i predškolske dobi temelji se na individualnim razvojnim potrebama i unošenju razlikovnosti u pristup, sadržaje, metode, materijale i okruženje za igru i učenje, a podrazumijeva prilagodbu pristupa učenja i poučavanja, sadržaja i metoda, ishoda, tempa i okruženja učenja djetetovim izraženim interesima, sklonostima i sposobnostima u cilju razvoja darovitosti i napredovanja djeteta.
(3) Individualizirani kurikul darovitog djeteta s teškoćama u razvoju rane i predškolske dobi temelji se na ranoj formalnoj i neformalnoj identifikaciji darovitosti i teškoće te u većoj mjeri uključuje i alternativne metode učenja i komunikacije kao i podršku darovitosti, a ne samo razvojnim teškoćama.
(4) Individualizirani kurikul darovitog djeteta izrađen u ranoj i predškolskoj dobi prenosi se pri upisu u osnovnoškolsku odgojno-obrazovnu ustanovu i postaje relevantna dokumentacija za donošenje rješenja o primjerenome programu osnovnog obrazovanja za darovite učenike s teškoćama u razvoju upravnog tijela u županiji nadležnog za poslove obrazovanja, odnosno Gradskog ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove obrazovanja (u daljnjem tekstu: Upravni odjel, odnosno Gradski ured) i/ili odluke outvrđenoj darovitosti.
(5) Darovita djeca rane i predškolske dobi mogu pohađati odgojno-obrazovnu skupinu prema redovitom programu predškolskog odgoja s određenim stupnjem obogaćivanja i razlikovnosti u pristupu učenju i poučavanju ili odgojno-obrazovnu skupinu s razlikovnim kurikulom za darovite koji u većoj mjeri potiče darovitost u određenom području.
(6) Djeca rane i predškolske dobi u koje je utvrđena darovitost mogu biti uključena u male homogene skupine djece istih ili sličnih intelektualnih sposobnosti izvan redovitog programa predškolskog odgoja, odnosno u kraći specijalizirani programza darovite.
Individualizirani kurikul za darovite učenike osnovnoškolske i srednjoškolske dobi
Članak 9.
(1) Individualiziranikurikul za darovitog učenika u kojeg je utvrđena darovitost u znatno izraženijem intenzitetu i darovitog učenika s teškoćama u razvoju osnovnoškolske i srednjoškolske dobi izrađuje Tim za darovite tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja.
(2) Individualizirani kurikul za darovitog učenika je kvalitativno različit od nacionalnog kurikula, a izmjene se odnose na: odgojno-obrazovne ishode (očekivanja), pristup učenju i poučavanju, produkte, tempo učenja i okružje učenja.
(3) Individualizirani kurikul za darovitog učenika provodi se tijekom redovite nastave, rada u odgojno-obrazovnoj skupini, samostalnog rada i individualnog rada s mentorom.
Ustroj posebnog razrednog odjela/odgojno-obrazovne skupine
u školskoj ustanovi za darovite učenike s teškoćama u razvoju
Članak 10.
(1) Odgojno-obrazovnu skupinu čine daroviti učenici podjednake obrazovne razine. U odgojno-obrazovnoj skupini optimalno je uključeno do pet učenika.
(2) Kada na određenome upisnom području postoji od tri do pet učenika kojima je utvrđena darovitost i teškoće u razvoju iz članka 2. stavka 3. ovoga Pravilnika te posjeduju rješenje o primjerenome programu osnovnog ili srednjeg obrazovanja za učenike s teškoćama u razvoju Upravnog odjela, odnosno Gradskog ureda i odluku o utvrđenoj darovitosti ravnatelja odgojno-obrazovne ustanove, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za obrazovanje, posebni razredni odjeli mogu bitiustrojeni kao kombinirani razredni odjeli od I. do IV. razreda ili od V. do VIII. razreda odgojno-obrazovne ustanove koja provodi osnovnoškolsko obrazovanje (u daljnjem tekstu: osnovna škola) i od I. do završnog razreda odgojno-obrazovne ustanove koja provodi srednjoškolsko obrazovanje (u daljnjem tekstu: srednja škola).
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za obrazovanje, posebni razredni odjeli mogu biti ustrojeni kao kombinirani razredni odjeli od I. do VIII. razreda osnovne škole.
ČETVRTI DIO
ZAVRŠAVANJE ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE
U KRAĆEM VREMENU OD PROPISANOGA
Prijevremeni upis darovitog djeteta
Članak 11.
(1) Prijevremenim upisom u osnovnu školu darovito dijete predškolske dobi završava odgojno-obrazovnu ustanovu u kraćem vremenu od propisanoga.
(2) Prijevremeni upis darovitog djeteta predškolske dobi u osnovnu školu provodi se na zahtjev roditelja za darovito dijete koje nije školski obveznik, a ima stručno utvrđenu visoku razinu općih sposobnosti i usvojenosti specifičnih vještina iznad očekivane za dob te pokazuje primjerenu razinu socio-emocionalne zrelosti, samostalnosti i socijalizacije.
Završavanje razreda u kraćem vremenskom roku/akceleracija
Članak 12.
(1) Daroviti učenik može završiti razred u kraćem vremenu od propisanoga prijelazom u viši razred, odnosno završavanjem dvaju razreda u tijeku jedne školske godine.
(2) Završavanje razreda u kraćem vremenu od propisanoga (u daljnjem tekstu: akceleracija) iz stavka 1. ovoga članka mogu pokrenuti: razredni i predmetni učitelj/nastavnik, Tim za darovite ili roditelj.
(3) Zahtjev, odnosno suglasnost roditelja s akceleracijom dostavlja se Timu za darovite iz članka 5. ovoga Pravilnika, koji prikuplja podatke o učeniku te na temelju psihologijskih testova, iskaza roditelja o osobnom i socijalnom statusu učenika i mišljenja učitelja/nastavnika i stručnog suradnika pedagoga o odgojno-obrazovnome statusu darovitog učenika o tome obavještava učiteljsko/nastavničko vijeće.
(4) Na temelju prijedloga učiteljskog/nastavničkog vijeća ravnatelj osnovne/srednje škole donosi odluku o akceleraciji.
(5) Učenik od I. do III. razreda osnovne škole može završiti dva razreda u jednoj školskoj godini ako se na osnovi objektivnog ispitivanja čitanja s razumijevanjem, pismenosti i matematičkog znanja i znanja iz drugih nastavnih predmeta utvrdi da je razina njegova znanja jednaka ili viša od razine znanja učenika u godinu dana starijem razredu.
(6) Učenik od IV. do VIII. razreda osnovne škole i učenik od I. do završnog razreda srednje škole može u jednoj školskoj godini završiti dva razreda polaganjem razrednog ispita.
(7) Osnovna/srednja škola dužna je evidentirati akceleraciju učenika putem e-Matice - zajedničkog elektroničkog upisnika ustanova (u daljnjem tekstu: e-Matica).
PETI DIO
PRAĆENJE I VREDNOVANJE DAROVITE DJECE I UČENIKA
Praćenje razvoja i napredovanjadarovite djece i učenika
Članak 13.
(1) Praćenje razvoja i napredovanja darovite djece/učenika provodi se u svrhu vrednovanja postignuća darovite djece/učenika, vrednovanja primjerenosti i učinkovitosti odgojno-obrazovne potpore osigurane darovitome djetetu/učeniku te pravodobne promjene oblika stručne, programske i organizacijske potpore u najvećoj mjeri prilagođene odgojno-obrazovnim potrebama darovitog djeteta/učenika.
(2) Tim za darovite dužan je pratiti razvoj darovite djece/učenika, voditi evidenciju u e-Matici i pohranjivati dokumentaciju o darovitoj djeci/učenicima u mapu ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika.
Sadržaj mape ili e-portfolia
Članak 14.
(1) Mapa ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika sadrži izvješće o utvrđivanju darovitosti (opis razvojnog statusa/rezultata i mišljenje) u djeteta/učenika, zapažanja o odgojno-obrazovnome napredovanju darovitog djeteta/učenika, bilješke razgovora s roditeljima, mišljenje psihologa o razvojnome statusu djeteta/učenika, ljestvice procjena, razvojne upitnike i sl., značajne zaključke i odluke te ostalu relevantnu dokumentaciju.
(2) Osnovna/srednja škola može za upisane darovite učenike zatražiti mapu ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika od predškolske odnosno osnovnoškolske ustanove iz koje dijete/učenik dolazi, a ista ju je dužna dostaviti na traženje.
ŠESTI DIO
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Prestanak važenja ranije važećih propisa
Članak 15.
Na dan stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju darovitih učenika (Narodne novine, broj 34/91) i Pravilnik o srednjoškolskom obrazovanju darovitih učenika (Narodne novine, broj 90/93).
Stupanje na snagu
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
Na temelju članka 63. stavka 2. i članka 64. stavka 3. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine, broj 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23 i 156/23) te članka 17. stavka 3. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju (Narodne novine, broj 10/97, 107/07, 94/13, 98/19, 57/22 i 101/23), ministar znanosti, obrazovanja i mladih donosi
PRAVILNIK
o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
PRVI DIO
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
OPĆE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Predmet uređenja
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 1.
Pravilnikom o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika (u daljnjem tekstu: Pravilnik) uređuje se način uočavanja i utvrđivanja, poticanja, praćenja i vrednovanja djece i učenika s darovitošću u razvoju (u daljnjem tekstu: darovite djece i učenika), način obrazovanja te uvjeti i postupak pod kojima darovito dijete i učenik (u daljnjem tekstu: darovito dijete/učenik) može prijevremeno upisati i završiti odgojno-obrazovnu ustanovu u kraćem vremenu od propisanoga.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 2.
(1) Darovitost je sklop osobina, iznadprosječnih općih ili specifičnih sposobnosti, visokoga stupnja kreativnosti i motivacije koji darovitima omogućava razvijanje izvrsnih kompetencija i dosljedno postizanje izrazito iznadprosječnih postignuća i/ili uradaka u jednome ili više područja: jezično-komunikacijskom, matematičkom, prirodoslovnom, tehničkom i informatičkom, društveno-humanističkom, umjetničkom te tjelesnom i zdravstvenom .
(2) Darovito dijete/učenik je dijete/učenik u kojega su utvrđene iznadprosječne opće intelektualne sposobnosti i/ili specifične sposobnosti, visok stupanj kreativnosti i motivacije te dosljedno postizanje izrazito iznadprosječnih postignuća i/ili uradaka u jednom ili više odgojno-obrazovnih područja iz stavka 1. ovoga članka .
(3) Darovito dijete/učenik s teškoćama u razvoju je dijete/učenik u kojega je utvrđena darovitost iz stavka 2. ovoga članka kao i utvrđene teškoće koje proizlaze iz tjelesnih, mentalnih, intelektualnih, osjetilnih oštećenja i poremećaja funkcija ili kombinacije više vrsta oštećenja i poremećaja te se manifestiraju tijekom razvojne dobi, a čije sposobnosti u međudjelovanju s čimbenicima iz okoline ograničavaju njegovo puno, učinkovito i ravnopravno sudjelovanje u odgojno-obrazovnome procesu.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Rodno značenje pojmova
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 3.
Izrazi koji se u ovome pravilniku koriste za osobe u muškome rodu neutralni su i odnose se na muške i ženske osobe.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
DRUGI DIO
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
POSTUPAK UOČAVANJA I UTVRĐIVANJA DAROVITOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Uočavanje i utvrđivanje darovitosti
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 4.
(1) Uočavanje i utvrđivanje darovitosti u djece/učenika je postupak koji se provodi sa svrhom prepoznavanja i zadovoljavanja njihovih odgojno-obrazovnih potreba, odnosno poticanja njihovih visokih potencijala odgovarajućom potporom u odgojno-obrazovnome sustavu.
(2) Uočavanje i utvrđivanje darovitosti u djece/učenika je kontinuiran proces koji provodi tim stručnjaka (u daljnjem tekstu: Tim za darovite), a obuhvaća svu djecu/učenike u svim dobnim razinama razvoja tijekom cjelokupnoga odgojno-obrazovnog procesa.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Tim za darovite
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 5.
(1) Tim za darovite iz stavka 2. članka 4. ovoga Pravilnika stručno je tijelo odgojno-obrazovne ustanove koje osniva ravnatelj ustanove imenujući članove tima te voditelja kao stručnoga koordinatora.
(2) Članovi Tima za darovite su: ravnatelj, psiholog, pedagog, odgojitelji/učitelji razredne i predmetne nastave/nastavnici, a prema potrebi se uključuju i logoped, edukacijski rehabilitator ili socijalni pedagog, knjižničar i vanjski stručnjaci.
(3) U slučaju da ravnatelj ne može u Tim za darovite iz stavka 2. ovoga članka imenovati psihologa zaposlenog na radnome mjestu stručnog suradnika odgojno-obrazovne ustanove kojom rukovodi, dužan je angažirati psihologa iz druge ustanove.
(4) Tim za darovite:
- planira, organizira, koordinira i/ili provodi proces identifikacije darovitosti djece/učenika
- priprema mišljenje i predlaže primjerene oblike odgojno-obrazovne potpore za identificirano darovito dijete/učenika
- surađuje u izradi razlikovnoga predškolskog/školskog kurikula (u daljnjem tekstu: razlikovni kurikul)
- izrađuje individualizirani kurikul za darovito dijete/učenika (u daljnjem tekstu: individualizirani kurikul)
- osmišljava, planira i/ili provodi, koordinira, prati i vrednuje različite oblike odgojno-obrazovne potpore darovitoj djeci/učenicima
- priprema izvješća o napredovanju darovite djece/učenika
- pruža stručnu pomoć darovitome djetetu/učeniku, učiteljima/nastavnicima i roditeljima/ skrbnicima (u daljnjem tekstu: roditelji)
- skrbi se o profesionalnome razvoju odgojno-obrazovnih radnika u području darovitosti
- osigurava povezanost djelovanja svih sudionika u provedbi razlikovnog i individualiziranog kurikula za darovito dijete/učenika
- sudjeluje u postupku završavanja odgojno-obrazovne ustanove u kraćem vremenu od propisanoga
- vodi evidenciju u e-Matici i pohranjuje dokumentaciju o darovitoj djeci/učenicima u mapu ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika
- izvještava stručno (odgojiteljsko/učiteljsko/nastavničko) vijeće odgojno-obrazovne ustanove o razvojnom statusu, odnosno postignutim rezultatima darovitog djeteta/učenika
- planira, organizira i ostvaruje suradnju s roditeljima darovite djece/učenika
- planira, organizira i ostvaruje suradnju s vanjskim suradnicima u postupku uočavanja i utvrđivanja darovitosti, provođenju zajedničkih aktivnosti namijenjenih darovitoj djeci/učenicima, osmišljava projekte i programe izvrsnosti i prijavljuje ih na natječaje, prati i vrednuje ostvarivanje i kvalitetu individualiziranog programa rada s darovitom djecom/učenicima te radi na njihovu unapređenju.
(5) Tim za darovite koristi se relevantnom dokumentacijom koja uključuje i mišljenja roditelja, odgojitelja, učitelja, nastavnika, odgajatelja, stručnih suradnika i drugih stručnjaka - realizatora programa u koje je dijete/učenik uključen u odgojno-obrazovnoj ustanovi i izvan nje.
(6) U postupku utvrđivanja darovitosti koriste se psihologijski testovi općih i specifičnih sposobnosti namijenjeni za skupnu i individualnu primjenu, instrumenti za ispitivanje kreativnosti i osobina ličnosti, instrumenti za mjerenje postignuća, intervjui, skale procjena te skale za samoprocjenu darovitosti.
(7) Na osnovi uočavanja i procjenjivanja darovitosti u djece/učenika, Tim za darovite daje mišljenje i prijedlog kojim utvrđuje u djeteta/učenika darovitost za pojedino područje iz članka 1. stavka 1. ovoga Pravilnika.
(8) Na temelju mišljenja i prijedloga Tima za darovite ravnatelj odgojno-obrazovne ustanove donosi odluku o utvrđenoj darovitosti u djeteta/učenika.
(9) Odluka iz stavka 8. ovoga članka sadrži utvrđenu darovitost u jednom ili više odgojno-obrazovnih područja, vrstu kurikula iz članka 7. ovoga Pravilnika kao i oblik/e odgojno-obrazovne potpore iz članka 6. ovoga Pravilnika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
TREĆI DIO
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
POTICANJE RAZVOJA DAROVITOSTI
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Poticanje darovite djece i učenika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 6.
(1) U cilju poticanja razvoja darovitosti u djece i učenika, a na temelju odluke ravnatelja iz članka 5. stavka 8. ovoga Pravilnika, darovitom djetetu/učeniku tijekom odgojno-obrazovnoga procesa odgojno-obrazovna ustanova može omogućiti:
a) oblike odgojno-obrazovne potpore u sklopu redovitoga odgojno-obrazovnog rada/nastave:
- rad prema kurikulima različite težine i složenosti, odnosno razlikovnim kurikulima
- rad prema individualiziranome kurikulu
- individualni rad
- grupni rad u odgojno-obrazovnoj skupini
- rad s mentorom
- izborne i fakultativne predmete
b) oblike odgojno-obrazovne potpore izvan redovitoga odgojno-obrazovnog rada/nastave:
- izvannastavne i izvanškolske aktivnosti
- izvanškolski programi izvrsnosti koji se ostvaruju seminarima, ljetnim i zimskim školama, kampovima za darovite, učeničkim skupinama, učenjem putem interneta na lokalnoj, područnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini u suradnji škole sa znanstveno-istraživačkim ustanovama, regionalnim znanstvenim centrima, centrima izvrsnosti, gospodarskim subjektima, istaknutim stručnjacima za pojedino područje te različitim udrugama
- sudjelovanje na državnim i međunarodnim natjecanjima i smotrama
- rad s mentorom izvan odgojno-obrazovne ustanove
c) ostali oblici odgojno-obrazovne podrške:
- prijevremeni upis u osnovnoškolski program
- akceleracija ili završavanje razreda u kraćem vremenskom roku
- završavanje odgojno-obrazovne ustanove u kraćem vremenu od propisanoga
- suradnja sa stručnjacima iz područja interesa djeteta i učenika
- pristup izvorima specifičnog znanja
- programi o izboru profesije i karijere i sl.
(2) Odgojno-obrazovna potpora darovitom djetetu/učeniku u provedbi izvanškolskih programa izvrsnosti može biti pružena u regionalnim znanstvenim centrima i centrima izvrsnosti kao specijaliziranim javnim ustanovama koje raspolažu stručnim i materijalnim resursima potrebnim za pružanje kvalitetne potpore darovitoj djeci/učenicima te odgojno-obrazovnim radnicima.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Razlikovni i individualizirani kurikul
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 7.
(1) Razlikovni kurikul za darovitu djecu/učenike tijekom odgojno-obrazovnoga procesa podrazumijeva unošenje izmjena (razlikovnosti) u predškolske programe, nacionalne predmetne kurikule i kurikule međupredmetnih tema za svu darovitu djecu/učenike istog odjela, a izrađuje ga odgojitelj/učitelj/nastavnik uz savjetodavnu potporu Tima za darovite.
(2) Iznimno, za darovitu djecu/učenike u kojih je utvrđena darovitost u znatno izraženijem stupnju i darovitu djecu/učenike s teškoćama u razvoju uvodi se individualizirani kurikul prilagođen njihovim odgojno-obrazovnim potrebama.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Individualizirani kurikul za darovitu djecu rane i predškolske dobi
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 8.
(1) Individualizirani kurikul darovitoga djeteta rane i predškolske dobi izrađuje Tim za darovite odgojno-obrazovne ustanove koja provodi predškolske programe u suradnji s odgojiteljima za stručno identificirano darovito dijete.
(2) Individualizirani kurikul darovitoga djeteta rane i predškolske dobi temelji se na individualnim razvojnim potrebama i unošenju razlikovnosti u pristup, sadržaje, metode, materijale i okruženje za igru i učenje, a podrazumijeva prilagodbu pristupa učenja i poučavanja, sadržaja i metoda, ishoda, tempa i okruženja učenja djetetovim izraženim interesima, sklonostima i sposobnostima u cilju razvoja darovitosti i napredovanja djeteta.
(3) Individualizirani kurikul darovitog djeteta s teškoćama u razvoju rane i predškolske dobi temelji se na ranoj formalnoj i neformalnoj identifikaciji darovitosti i teškoće te u većoj mjeri uključuje i alternativne metode učenja i komunikacije kao i podršku darovitosti, a ne samo razvojnim teškoćama.
(4) Individualizirani kurikul darovitog djeteta izrađen u ranoj i predškolskoj dobi prenosi se pri upisu u osnovnoškolsku odgojno-obrazovnu ustanovu i postaje relevantna dokumentacija za donošenje rješenja o primjerenome programu osnovnog obrazovanja za darovite učenike s teškoćama u razvoju upravnog tijela u županiji nadležnog za poslove obrazovanja, odnosno Gradskog ureda Grada Zagreba nadležnog za poslove obrazovanja (u daljnjem tekstu: Upravni odjel, odnosno Gradski ured) i/ili odluke o utvrđenoj darovitosti.
(5) Darovita djeca rane i predškolske dobi mogu pohađati odgojno-obrazovnu skupinu prema redovitom programu predškolskog odgoja s određenim stupnjem obogaćivanja i razlikovnosti u pristupu učenju i poučavanju ili odgojno-obrazovnu skupinu s razlikovnim kurikulom za darovite koji u većoj mjeri potiče darovitost u određenom području.
(6) Djeca rane i predškolske dobi u koje je utvrđena darovitost mogu biti uključena u male homogene skupine djece istih ili sličnih intelektualnih sposobnosti izvan redovitog programa predškolskog odgoja, odnosno u kraći specijalizirani program za darovite.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Individualizirani kurikul za darovite učenike osnovnoškolske i srednjoškolske dobi
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 9.
(1) Individualizirani kurikul za darovitog učenika u kojeg je utvrđena darovitost u znatno izraženijem intenzitetu i darovitog učenika s teškoćama u razvoju osnovnoškolske i srednjoškolske dobi izrađuje Tim za darovite tijekom osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja.
(2) Individualizirani kurikul za darovitog učenika je kvalitativno različit od nacionalnog kurikula, a izmjene se odnose na: odgojno-obrazovne ishode (očekivanja), pristup učenju i poučavanju, produkte, tempo učenja i okružje učenja.
(3) Individualizirani kurikul za darovitog učenika provodi se tijekom redovite nastave, rada u odgojno-obrazovnoj skupini, samostalnog rada i individualnog rada s mentorom.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Ustroj posebnog razrednog odjela/odgojno-obrazovne skupine
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
u školskoj ustanovi za darovite učenike s teškoćama u razvoju
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 10.
(1) Odgojno-obrazovnu skupinu čine daroviti učenici podjednake obrazovne razine. U odgojno-obrazovnoj skupini optimalno je uključeno do pet učenika.
(2) Kada na određenome upisnom području postoji od tri do pet učenika kojima je utvrđena darovitost i teškoće u razvoju iz članka 2. stavka 3. ovoga Pravilnika te posjeduju rješenje o primjerenome programu osnovnog ili srednjeg obrazovanja za učenike s teškoćama u razvoju Upravnog odjela, odnosno Gradskog ureda i odluku o utvrđenoj darovitosti ravnatelja odgojno-obrazovne ustanove, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za obrazovanje, posebni razredni odjeli mogu biti ustrojeni kao kombinirani razredni odjeli od I. do IV. razreda ili od V. do VIII. razreda odgojno-obrazovne ustanove koja provodi osnovnoškolsko obrazovanje (u daljnjem tekstu: osnovna škola) i od I. do završnog razreda odgojno-obrazovne ustanove koja provodi srednjoškolsko obrazovanje (u daljnjem tekstu: srednja škola).
(3) Iznimno od stavka 2. ovog članka, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za obrazovanje , posebni razredni odjeli mogu biti ustrojeni kao kombinirani razredni odjeli od I. do VIII. razreda osnovne škole.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
ČETVRTI DIO
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
ZAVRŠAVANJE ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
U KRAĆEM VREMENU OD PROPISANOGA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Prijevremeni upis darovitog djeteta
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 11.
(1) Prijevremenim upisom u osnovnu školu darovito dijete predškolske dobi završava odgojno-obrazovnu ustanovu u kraćem vremenu od propisanoga.
(2) Prijevremeni upis darovitog djeteta predškolske dobi u osnovnu školu provodi se na zahtjev roditelja za darovito dijete koje nije školski obveznik, a ima stručno utvrđenu visoku razinu općih sposobnosti i usvojenosti specifičnih vještina iznad očekivane za dob te pokazuje primjerenu razinu socio-emocionalne zrelosti, samostalnosti i socijalizacije.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Završavanje razreda u kraćem vremenskom roku/akceleracija
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 12.
(1) Daroviti učenik može završiti razred u kraćem vremenu od propisanoga prijelazom u viši razred, odnosno završavanjem dvaju razreda u tijeku jedne školske godine.
(2) Završavanje razreda u kraćem vremenu od propisanoga (u daljnjem tekstu: akceleracija) iz stavka 1. ovoga članka mogu pokrenuti: razredni i predmetni učitelj/nastavnik, Tim za darovite ili roditelj.
(3) Zahtjev, odnosno suglasnost roditelja s akceleracijom dostavlja se Timu za darovite iz članka 5. ovoga Pravilnika, koji prikuplja podatke o učeniku te na temelju psihologijskih testova, iskaza roditelja o osobnom i socijalnom statusu učenika i mišljenja učitelja/nastavnika i stručnog suradnika pedagoga o odgojno-obrazovnome statusu darovitog učenika o tome obavještava učiteljsko/nastavničko vijeće.
(4) Na temelju prijedloga učiteljskog/ n astavničkog vijeća ravnatelj osnovne/srednje škole donosi odluku o akceleraciji.
(5) Učenik od I. do III. razreda osnovne škole može završiti dva razreda u jednoj školskoj godini ako se na osnovi objektivnog ispitivanja čitanja s razumijevanjem, pismenosti i matematičkog znanja i znanja iz drugih nastavnih predmeta utvrdi da je razina njegova znanja jednaka ili viša od razine znanja učenika u godinu dana starijem razredu.
(6) Učenik od IV. do VIII. razreda osnovne škole i učenik od I. do završnog razreda srednje škole može u jednoj školskoj godini završiti dva razreda polaganjem razrednog ispita.
(7) Osnovna/srednja škola dužna je evidentirati akceleraciju učenika putem e-Matice - zajedničkog elektroničkog upisnika ustanova (u daljnjem tekstu: e-Matica).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
PETI DIO
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
PRAĆENJE I VREDNOVANJE DAROVITE DJECE I UČENIKA
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Praćenje razvoja i napredovanja darovite djece i učenika
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 13.
(1) Praćenje razvoja i napredovanja darovite djece/učenika provodi se u svrhu vrednovanja postignuća darovite djece/učenika, vrednovanja primjerenosti i učinkovitosti odgojno-obrazovne potpore osigurane darovitome djetetu/učeniku te pravodobne promjene oblika stručne, programske i organizacijske potpore u najvećoj mjeri prilagođene odgojno-obrazovnim potrebama darovitog djeteta/učenika.
(2) Tim za darovite dužan je pratiti razvoj darovite djece/učenika, voditi evidenciju u e-Matici i pohranjivati dokumentaciju o darovitoj djeci/učenicima u mapu ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Sadržaj mape ili e-portfolia
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 14.
(1) Mapa ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika sadrži izvješće o utvrđivanju darovitosti (opis razvojnog statusa/rezultata i mišljenje) u djeteta/učenika, zapažanja o odgojno-obrazovnome napredovanju darovitog djeteta/učenika, bilješke razgovora s roditeljima, mišljenje psihologa o razvojnome statusu djeteta/učenika, ljestvice procjena, razvojne upitnike i sl., značajne zaključke i odluke te ostalu relevantnu dokumentaciju.
(2) Osnovna/srednja škola može za upisane darovite učenike zatražiti mapu ili e-portfolio darovitog djeteta/učenika od predškolske odnosno osnovnoškolske ustanove iz koje dijete/učenik dolazi, a ista ju je dužna dostaviti na traženje.
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
ŠESTI DIO
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Prestanak važenja ranije važećih propisa
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 15.
Na dan stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju darovitih učenika (Narodne novine, broj 34/91) i Pravilnik o srednjoškolskom obrazovanju darovitih učenika (Narodne novine, broj 90/93).
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Stupanje na snagu
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama.
KLASA:011-02/24-01/00031
URBROJ:533-06-24-0001
Zagreb,
MINISTAR
prof. dr. sc. Radovan Fuchs
Komentirate u ime: MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I MLADIH