Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Republika Hrvatska postala je 1. srpnja 2013. država članica Europske unije te je zbog usklađivanja propisa na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: PDV) donesen novi Zakon o porezu na dodanu vrijednost koji je stupio na snagu 1. srpnja 2013., a objavljen je u „Narodnim novinama“, broj 73/13. Zakon je usklađen s Direktivama koje uređuju oporezivanje PDV-om.
Sustav oporezivanja PDV-om temelji se na primjeni opće stope PDV-a 25 %, dvije snižene stope 5% i 13% i stopi 0%. Za upis u registar obveznika PDV-a primjenjuje se prag u iznosu od 40.000,00 eura koji obuhvaća vrijednost oporezivih isporuka dobara ili usluga u prethodnoj ili tekućoj kalendarskoj godini.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 115/16.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2017. propisana je:
- preraspodjela između stope PDV-a od 25% i 13% na određena dobra i usluge
Nadalje propisane su odredbe koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018., a odnose se na:
- omogućavanje odbitka 50 % pretporeza za nabavu ili najam osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz čija vrijednost ne prelazi 400.000,00 kuna uključujući nabavu svih dobara i usluga u vezi s tim dobrima
- povećanje praga za ulazak u sustav PDV-a na 300.000,00 kuna
- primjenu obračunske kategorije PDV-a pri uvozu dobara (određenih strojeva i opreme).
Također, propisane su i odredbe koje su stupile na snagu 1. siječnja 2019., a odnose se na oporezivanje vrijednosnih kupona u skladu s Direktivom Vijeća (EU) 2016/1065 od 27. lipnja 2016. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u vezi s tretmanom vrijednosnih kupona (SL L 177, 1.7.2016.).
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 106/18.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2019. radi smanjenja regresivnog utjecaja PDV-a, propisano je:
- oporezivanje sniženom stopom PDV-a od 5% svih lijekova (receptnih i bezreceptnih) te isporuka knjiga i novina koje izlaze dnevno, neovisno o obliku u kojem se isporučuju
- proširenje primjene stope PDV-a od 13% na: sve novine i časopise koji izlaze periodično, neovisno o obliku u kojem se isporučuju, dječje pelene, isporuku živih životinja, isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda, isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa, isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih beskralježnjaka, isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja, isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova, isporuku svježih jaja peradi (u ljusci), te usluge i povezana autorska prava pisaca, skladatelja i umjetnika izvođača koji su članovi odgovarajućih organizacija za kolektivno ostvarivanje prava koje obavljaju tu djelatnost prema posebnim propisima iz područja autorskog i srodnih prava te uz prethodno odobrenje središnjeg državnog tijela nadležnog za intelektualno vlasništvo,
- ukidanje vrijednosnog praga u iznosu od 400.000,00 kuna vezano za odbitak 50% pretporeza kod osobnih automobila
- upisivanje u registar obveznika PDV-a temeljem oporezivih isporuka u prethodnoj ili tekućoj kalendarskoj godini
- primjena prijenosa porezne obveze u tuzemstvu za isporuku betonskog čelika i željeza te proizvoda od betonskog čelika i željeza (armatura)
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2017/2455 od 5. prosinca 2017. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ i Direktive 2009/132/EZ u pogledu određenih obveza u vezi s porezom na dodanu vrijednost za isporuku usluga i prodaju robe na daljinu (SL L 348, 29.12.2017.) (u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2017/2455).
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 121/19.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2020. propisano je:
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2018/1910 od 4. prosinca 2018. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu usklađivanja i pojednostavnjenja određenih pravila sustava poreza na dodanu vrijednost za oporezivanje trgovine među državama članicama (SL L 311, 7. 12. 2018.),
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2019/475 od 18. veljače 2019. o izmjeni direktiva 2006/112/EZ i 2008/118/EZ u pogledu uključivanja talijanske općine Campione d΄Italia i talijanskih voda Luganskog jezera u carinsko područje Unije i teritorijalno područje primjene Direktive 2008/118/EZ (SL L 83, 25. 3. 2019.)
- smanjenje stope PDV-a na 13% za pripremanje i usluživanje jela i slastica u i izvan ugostiteljskog objekta prema posebnom propisu
- izjednačavanje primjene oslobođenja od plaćanja PDV-a za isporuke u okviru određenih djelatnosti od javnog interesa kada iste obavljaju osobe na koje nisu prenijete javne ovlasti
- povećanje praga za primjenu postupka oporezivanja prema naplaćenim naknadama s 3 na 7,5 milijuna kuna.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 138/20.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2021. propisano je:
- daljnje usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2017/2455
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2019/1995 od 21. studenoga 2019. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu odredaba koje se odnose na prodaju robe na daljinu i određene isporuke robe na domaćem tržištu (SL L 310, 2. 12. 2019.)
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2019/2235 od 16. prosinca 2019. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost i Direktive 2008/118/EZ o općim aranžmanima za trošarine u pogledu obrambenih napora unutar okvira Unije (SL L 336, 30. 12. 2019.)
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2020/1756 od 20. studenoga 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost u pogledu identifikacije poreznih obveznika u Sjevernoj Irskoj (SL L 396, 25. 11. 2020.)
- povećanje praga za primjenu postupka oporezivanja prema naplaćenim naknadama na 15 milijuna kuna
- proširenje mogućnosti primjene obračunske kategorije PDV-a pri uvozu.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 39/22.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2022. propisano je:
- oporezivanje PDV-om po stopi od 5% isporuke prirodnog plina obavljene u razdoblju od 1. travnja 2022. do 31. ožujka 2023.
- smanjenje stope PDV-a s 25% i 13% na 5% za dječju hranu, jestiva ulja i masti, maslac i margarin, isporuku živih životinja, isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda, isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa, isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih beskralježnjaka, isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja, isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova, isporuku svježih jaja peradi (u ljusci), sadnice i sjemenje, gnojiva i pesticide, hranu za životinje te ulaznice za koncerte, sportska i kulturna događanja
- proširenje primjene snižene stope PDV-a od 13% na prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku te menstrualne potrepštine
- da podaci o tome da je porezni obveznik znao ili morao znati da sudjeluje u transakcijama čija je namjera izbjegavanje plaćanja PDV-a ne predstavljaju povredu porezne tajne.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 113/22.)koji je stupio na snagu 1. listopada 2022. propisano je:
- oporezivanje PDV-om po stopi od 5% isporuke grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke, koje su obavljene u razdoblju od dana stupnja na snagu toga Zakona do 31. ožujka 2023.
- oporezivanje PDV-om po stopi 0% isporuke i ugradnje solarnih ploča na privatne stambene objekte, prostore za stanovanje te javne i druge zgrade koje se koriste za aktivnosti od javnog interesa te isporuka i ugradnja solarnih ploča u blizini takvih objekata, prostora i zgrada.
Također, provedena je i izmjena odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura, koje su stupile na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, odnosno 1. siječnja 2023.
Zakonom o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 33/23.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2023. produljuje se primjena snižene stope PDV-a od 5% za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječkedo 31. ožujka 2024.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 114/23.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2024. propisano je:
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2020/284 od 18. veljače 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu uvođenja određenih zahtjeva za pružatelje platnih usluga radi suzbijanja prekograničnih prijevara u vezi s PDV-om do kojih dolazi zbog izbjegavanja plaćanja obveze PDV-a od strane dijela poreznih obveznika koji obavljaju prekogranične isporuke
- izmjena odredbi o ispravku porezne osnovice
- izmjena odredbi kojima su propisani iznosi u eurima koji su izračunani uz primjenu općih pravila za preračunavanje i zaokruživanje iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22. i 88/22. - ispravak, u daljnjem tekstu Zakon o uvođenju eura).
Zakonom o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 35/24.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2024. produljuje se primjena snižene stope PDV-a od 5% za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječkedo 31. ožujka 2025.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
U skladu s obvezama preuzetim pristupanjem Republike Hrvatske u Europsku uniju, a radi implementiranja pravne stečevine Europske unije u nacionalno zakonodavstvo na području PDV-a, ovim izmjenama i dopunama Zakona predlaže se:
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2020/285 od 18. veljače 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost u pogledu posebne odredbe za mala poduzeća i Uredbe (EU) br. 904/2010 u pogledu administrativne suradnje i razmjene informacija u svrhe praćenja ispravne primjene posebne odredbe za mala poduzeća
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2022/542 od 5. travnja 2022. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ i Direktive (EU) 2020/285 u pogledu stopa poreza na dodanu vrijednost u dijelu odredbi o mjestu oporezivanja usluga i s tim povezanih izmjena, s učinkom od 1. siječnja 2025.
- povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura. Naime, u razdoblju od 2018. do 2024. zabilježena je kumulativna stopa inflacije od 23,7%. Povećanje praga s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura je povećanje od 25% iz čega je vidljivo da prag za upis prati kumulativnu stopu inflacije.
- ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima koji nemaju sjedište na području Europske unije
Očekuje se da će se pojednostaviti poslovanje malim poreznim obveznicima koji će oslobođenje od plaćanja PDV-a moći primjenjivati i u državama članicama u kojima nemaju sjedište.
Definirat će se mjesto obavljanja usluga koje se prenose putem interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje osobi koja nije porezni obveznik.
Procjenjuje se da predložene promjene neće imati učinak na državni proračun Republike Hrvatske obzirom da se njima pojednostavljuje poslovanje malim poreznim obveznicima. Nije moguće procijeniti koji će učinak na državni proračun Republike Hrvatske imati ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima koji nemaju sjedište na području EU. Procjenjuje se da će povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura dovesti do smanjenja prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske za 4,6 milijuna eura godišnje.
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Prijedloga zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DODANU VRIJEDNOST
Članak 1.
U Zakonu o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23. i 35/24.), u članku 2. stavku 1. iza podstavka 14., umjesto točke dodaje se zarez i novi podstavak 15. koji glasi:
„- Direktiva Vijeća (EU) 2020/285 od 18. veljače 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost u pogledu posebne odredbe za mala poduzeća i Uredbe (EU) br. 904/2010 u pogledu administrativne suradnje i razmjene informacija u svrhe praćenja ispravne primjene posebne odredbe za mala poduzeća (SL L 62, 2.3.2020.).“.
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. točki 2. podtočki a) iza riječi: „mali porezni obveznik“ dodaju se riječi: „iz članka 90. ovoga Zakona“.
Članak 3.
U članku 21. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na pristup događanjima iz toga stavka ako je prisutnost virtualna.“.
Iza dosadašnjeg stavka 2. koji postaje stavak 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Ako se usluge i pomoćne usluge iz stavka 3. ovoga članka odnose na aktivnosti koje se prenose preko interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje, mjesto obavljanja usluge je mjesto u kojem osoba koja nije porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište.“.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 5.
Članak 4.
U članku 25. stavku 1. riječ: „članaka“ zamjenjuje se riječju: „članka“ te se iza broja: „17.,“ dodaju riječi: „članka 21. stavka 4. i članaka“.
Članak 5.
U članku 37. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) Na uvoz dobara primjenjuje se stopa PDV-a koja se za takva dobra primjenjuje u tuzemstvu.“.
Članak 6.
U članku 38. stavku 3. točka i) mijenja se i glasi:
„i) javnu uslugu sakupljanja komunalnog otpada koju pruža davatelj javne usluge sakupljanja komunalnog otpada sukladno posebnom propisu koji uređuje gospodarenje otpadom,“.
Članak 7.
U članku 41. stavku 3. iza riječi: „članka 90.“ riječi: „stavka 1.“ brišu se.
U stavku 4. iza riječi: „članka 90.“ riječi: „stavka 1.“ brišu se.
Članak 8.
Iza članka 44. dodaje se naslov iznad članka i članak 44.a koji glase:
„4.1. Oslobođenje od PDV-a u izvanrednim situacijama
Članak 44.a
(1) Nakon primitka odobrenja Europske komisije o primjeni oslobođenja od PDV-a za dobra uvezena u korist žrtava katastrofa u skladu s člankom 53. stavkom 1. Direktive Vijeća 2009/132/EZ, ministar financija može, pod istim uvjetima, pravilnikom propisati da je plaćanja PDV-a oslobođeno stjecanje dobara unutar Europske unije i isporuke tih dobara i usluga povezanih s tim dobrima, uključujući usluge iznajmljivanja.
(2) Ako se dobra ili usluge za koje je primijenjeno oslobođenje od PDV-a iz stavka 1. ovoga članka koriste u svrhe koje nisu navedene u članku 53. stavku 1. Direktive Vijeća 2009/132/EZ, korištenje tih dobara ili usluge podliježe PDV-u pod istim uvjetima koji su na snazi u trenutku kada uvjeti za oslobođenje više nisu ispunjeni.“.
Članak 9.
U članku 45. stavku 2. točki d) riječi: „potvrdila carinarnica“ zamjenjuju se riječima: „potvrdio carinski ured“.
Članak 10.
U članku 51. stavku 1. točki a) riječ: „carinarnici“ zamjenjuje se riječju: „carinskom uredu“.
U točki b) riječi: „ili slobodno skladište“ brišu se.
Članak 11.
U članku 58. stavku 5. iza riječi: „transakcije“ dodaju se zarez i riječi: „osim onih koje su oslobođene na temelju članka 90. ovoga Zakona,“.
Članak 12.
Iza članka 65.a dodaje se naslov iznad članka i članak 65.b koji glase:
„7.4. Odbitak pretporeza temeljem rješenja
Članak 65.b
(1) Ako seiznos PDV-a koji je porezni obveznik obračunao ili trebao obračunati na obavljene isporuke poveća temeljem rješenja Porezne uprave, tada porezni obveznik možeizdati ispravljeni račun s ispravno obračunatim PDV-om, a primatelj isporuke može, za nastalu razliku, ostvariti pravo na odbitak pretporezau skladu s člankom 57. ovoga Zakona u razdoblju oporezivanja u kojem je primio taj račun.
(2) Ako se promijeni iznos PDV-a obračunan pri uvozu dobara koji je porezni obveznik odbio kao pretporez, porezni obveznik može na temelju dokumenta Carinske uprave ispraviti odbitak pretporeza za nastalu razliku.
(3) Ministar financijapravilnikom propisuje sadržaj računa iz stavka 1. ovoga članka.“.
Članak 13.
U članku 67. stavku 1. druga rečenica briše se.
Članak 14.
U članku 77. stavku 1. riječi: „u prethodnoj ili tekućoj kalendarskoj godini“ brišu se.
Članak 15.
U članku 79. stavku 12. prva rečenica mijenja se i glasi: „Porezni obveznik i mali porezni obveznik iz članka 90. ovoga Zakona za obavljene isporuke dobara i usluga čiji iznos nije viši od 100,00 eura mogu izdati pojednostavljeni račun.“.
Članak 16.
U glavi XV. iza naslova: „1. Posebni postupak oporezivanja za male porezne obveznike“ dodaju se naslovi iznad članaka i članci 89.a i 89.b koji glase:
„1.1. Općenito
Članak 89.a
U vezi s člancima 90. do 90.f ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
1. „godišnji promet u državi članici” je ukupna godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga, bez PDV-a, koje je porezni obveznik obavio u toj državi članici tijekom kalendarske godine,
2. „godišnji promet u Uniji” je ukupna godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga, bez PDV-a, koje je porezni obveznik obavio na području Europske unije tijekom kalendarske godine.
1.2. Oslobođenje od plaćanja PDV-a
Članak 89.b
(1) Oslobođenje od plaćanja PDV-a propisano člankom 90. ovoga Zakona primjenjuje se na isporuke dobara i usluga koje obavljaju mali porezni obveznici.
(2) Oslobođenje od plaćanja PDV-a iz ovoga članka ne primjenjuje se:
a) na isporuke novih prijevoznih sredstava prema uvjetima iz članka 41. stavka 1. točaka a) i b) ovoga Zakona,
b) u slučaju prijenosa porezne obveze na male porezne obveznike u smislu članka 75. stavka 1. točaka 6. i 7. te članka 75. stavka 2. ovoga Zakona.”.
Članak 17.
Članak 90. mijenja se i glasi:
(1) Porezni obveznik sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu, čiji godišnji promet u tuzemstvu nije bio veći od 50.000,00 eura oslobođen je plaćanja PDV-a na isporuke dobara i usluga obavljene u tuzemstvu.
(2) Porezni obveznik sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u drugoj državi članici ima pravo primijeniti oslobođenje od plaćanja PDV-a iz stavka 1. ovoga članka, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
a) godišnji promet u Uniji nije bio veći od 100.000,00 eura,
b) vrijednost isporuka dobara i usluga obavljenih u tuzemstvu nije bila veća od 50.000,00 eura.
(3) Godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga za primjenu oslobođenja iz ovoga članka, bez PDV-a, obuhvaća:
a) vrijednost isporuka dobara i usluga koje bi bile oporezive kad bi ih isporučio porezni obveznik koji nema pravo na oslobođenje,
b) vrijednosti isporuka iz članka 38. stavka 6. ovoga Zakona, za koje postoji pravo na odbitak pretporeza,
c) vrijednost isporuka oslobođenih plaćanja PDV-a iz članaka 45. do 49. ovoga Zakona,
d) vrijednosti isporuka oslobođenih plaćanja PDV-a iz članka 41. ovoga Zakona ako se primjenjuje oslobođenje iz tog članka,
e) vrijednosti transakcija nekretninama i transakcija iz članka 40. stavka 1. točaka a) do g) ovoga Zakona, osim ako su te transakcije pomoćne.
(4) Isporuka materijalnih ili nematerijalnih gospodarskih dobara poreznog obveznika ne uzima se u obzir u svrhu izračunavanja vrijednosti isporuka iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Neovisno o članku 90.i stavku 2. ovoga Zakona, kako bi porezni obveznik primijenio oslobođenje od PDV-a u državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište:
a) dostavlja prethodnu obavijest državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta, i
b) za primjenu oslobođenja od PDV-a dodijeljen mu je individualni identifikacijski broj za oslobođenje samo u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta.
(6) Individualni identifikacijski broj za oslobođenje iz stavka 5. točke b) ovoga članka je osobni identifikacijski broj (OIB) kojemu se dodaje nastavak „EX”.
(7) Porezni obveznik unaprijed obavješćuje državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta putem ažuriranja prethodne obavijesti, o svakoj promjeni prethodno dostavljenih informacija u skladu sa stavkom 5. točkom a) ovoga članka, uključujući namjeru da primjenjuje oslobođenje u državi članici ili državama članicama koje nisu države članice navedene u prethodnoj obavijesti te odluku o prestanku primjene odredbe o oslobođenju u državi članici ili državama članicama u kojima taj porezni obveznik nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište.
(8) Primjena odredbe o oslobođenju iz stavka 7. ovoga članka prestaje od prvog dana sljedećeg kalendarskog tromjesečja koji slijedi nakon primitka informacija od poreznog obveznika ili, ako su te informacije primljene tijekom zadnjeg mjeseca kalendarskog tromjesečja, od prvog dana drugog mjeseca sljedećeg kalendarskog tromjesečja.
(9) Oslobođenje od plaćanja PDV-a se primjenjuje u pogledu države članice u kojoj porezni obveznik nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u kojoj taj porezni obveznik namjerava primjenjivati oslobođenje od plaćanja PDV-a:
a) od dana kada je poreznog obveznika država članica njegova sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta obavijestila o individualnom identifikacijskom broju u slučaju kada je porezni obveznik dostavio prethodnu obavijest, ili
b) od dana kada je država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta poreznom obvezniku potvrdila individualni identifikacijski broj u slučaju kada je porezni obveznik dostavio ažuriranu prethodnu obavijest.
(10) Država članica iz stavka 9. točke a) ovoga članka najkasnije u roku od 35 radnih dana nakon primitka prethodne obavijesti iz stavka 5. točke a) ovoga članka ili obavijesti o ažuriranju prethodne obavijesti iz stavka 7. ovoga članka, osim u posebnim slučajevima u kojima radi sprečavanja utaje ili izbjegavanja plaćanja poreza državi članici može biti potrebno dodatno vrijeme za provedbu potrebnih provjera, obavještava poreznog obveznika o individualnom identifikacijskom broju, odnosno potvrdi toga broja.
(11) Ministar financija pravilnikom propisuje način registracije za potrebe PDV-a, odnosno upis u registar obveznika PDV-a poreznih obveznika iz članka 90. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona, način prijelaza s redovnog oporezivanja na posebni postupak oporezivanja iz članka 90. stavka 1. Zakona i obrnuto te način dodjele i ukidanja individualnog identifikacijskog broja u slučaju kada porezni obveznik iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona želi primjenjivati posebni postupak oporezivanja za male porezne obveznike u drugim državama članicama u kojima nema sjedište prebivalište i uobičajeno boravišta.
Članak 18.
Iza članka 90. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 90.a do 90.i koji glase:
1.3. Prethodna obavijest
„Članak 90.a
(1) Prethodna obavijest iz članka 90. stavka 5. točke a) ovoga Zakona sadržava najmanje sljedeće informacije:
a) ime, djelatnost, pravni oblik i adresu poreznog obveznika,
b) državu članicu ili države članice u kojima porezni obveznik namjerava primjenjivati oslobođenje,
c) ukupnu vrijednost isporuka dobara i/ili usluga obavljenih u državi članici u kojoj porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u svim drugim državama članicama tijekom prethodne kalendarske godine,
d) ukupnu vrijednost isporuka dobara i/ili usluga obavljenih u državi članici u kojoj porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u svim drugim državama članicama tijekom tekuće kalendarske godine prije obavijesti.
(2) Informacije iz stavka 1. točke c) ovoga članka potrebno je navesti za svaku prethodnu kalendarsku godinu u vezi s bilo kojom državom članicom koja primjenjuje mogućnost produljenja razdoblja zabrane primjene oslobođenja na dvije kalendarske godine.
(3) Ako obavijesti državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta u skladu s člankom 90. stavkom 7. ovoga Zakona da namjerava primjenjivati oslobođenje od plaćanja PDV-a u državi članici ili državama članicama koje nisu države članice navedene u prethodnoj obavijesti, porezni obveznik nije obvezan dati informacije iz stavka 1. ovoga članka koje su već uključene u izvješća koja su prethodno podnesena na temelju članka 90.b ovoga Zakona.
(4) Ažuriranje prethodne obavijesti iz stavka 3. ovoga članka uključuje individualni identifikacijski broj iz članka 90. stavka 5. točke b) ovoga Zakona.
1.4. Tromjesečno izvješće
Članak 90.b
(1) Porezni obveznik, koji primjenjuje oslobođenje iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona u državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u skladu s postupkom iz članka 90. stavaka 5. do 8. ovoga Zakona, za svako kalendarsko tromjesečje državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta podnosi sljedeće informacije, uključujući individualni identifikacijski broj iz članka 90. stavka 5. točke b) ovoga Zakona:
a) ukupnu vrijednost isporuka obavljenih tijekom kalendarskog tromjesečja u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta ili „0” u slučaju da nije bilo isporuka,
b) ukupnu vrijednost isporuka obavljenih tijekom kalendarskog tromjesečja u svakoj državi članici koja nije država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta ili „0” u slučaju da nije bilo isporuka.
(2) Porezni obveznik informacije iz stavka 1. ovoga članka dostavlja u roku od jednog mjeseca od završetka kalendarskog tromjesečja.
(3) Ako prijeđe prag godišnjeg prometa u Uniji iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona, porezni obveznik o tome obavješćuje državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta u roku od 15 radnih dana. Istodobno porezni obveznik mora prijaviti vrijednost isporuka iz stavka 1. ovoga članka koje su izvršene od početka tekućeg kalendarskog tromjesečja do datuma prelaska praga godišnjeg prometa u Uniji.
1.5. Zajedničke odredbe o prethodnoj obavijesti i tromjesečnom izvješću
Članak 90.c
(1) U vezi s člankom 90.a stavkom 1. točkama c) i d) i člankom 90.b stavkom 1. ovoga Zakona primjenjuje se sljedeće:
a) vrijednosti se sastoje od iznosa navedenih u članku 90. stavcima 3. i 4. ovoga Zakona,
b) vrijednosti se navode u eurima,
c) ako država članica koja odobrava oslobođenje primjenjuje različite pragove za različite poslovne sektore, porezni obveznik mora toj državi članici zasebno prijaviti ukupnu vrijednost isporuka dobara i/ili usluga u pogledu svakog praga koji se eventualno primjenjuje.
(2) Informacije iz članka 90. stavaka 5. do 8. te iz članka 90.b stavaka 1. i 3. ovoga Zakona podnose se elektroničkim putem.
1.6. Izuzeća od određenih obveza u pogledu PDV-a
Članak 90.d
(1) Porezni obveznik koji primjenjuje oslobođenje u tuzemstvu i koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu ne mora u odnosu na isporuke obuhvaćene oslobođenjem u tuzemstvu:
a) biti registriran za potrebe PDV-a na temelju članka 77. ovoga Zakona,
b) podnositi prijavu PDV-a na temelju članka 85. ovoga Zakona.
(2) Porezni obveznik koji primjenjuje oslobođenje od plaćanja PDV-a u tuzemstvu gdje ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u bilo kojoj državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište ne mora u vezi s isporukama obuhvaćenima oslobođenjem u tuzemstvu podnositi prijavu PDV-a na temelju članka 85. ovoga Zakona.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, ako porezni obveznik ne poštuje pravila iz članka 90.b ovoga Zakona, Porezna uprava može od njega zahtijevati da ispuni obveze iz stavka 1. ovoga članka.
1.7. Prestanak primjene oslobođenja od PDV-a
Članak 90.e
Država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta bez odgode deaktivira individualni identifikacijski broj iz članka 90. stavka 5. točke b) ovoga Zakona ili, ako porezni obveznik i dalje primjenjuje oslobođenje u drugoj državi članici ili drugim državama članicama, prilagođuje informacije primljene na temelju članka 90. stavaka 5. do 8. ovoga Zakona u pogledu dotične države članice ili država članica u sljedećim slučajevima:
a) ukupna vrijednost isporuka koje je prijavio porezni obveznik prelazi iznos iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona,
b) država članica koja odobrava oslobođenje od plaćanja PDV-a obavijestila je da porezni obveznik nema pravo na oslobođenje ili da se oslobođenje prestalo primjenjivati u toj državi članici,
c) porezni obveznik dostavio je obavijest o svojoj odluci da prestaje primjenjivati oslobođenje, ili
d) porezni obveznik dostavio je obavijest o tome, ili se inače može pretpostaviti, da su njegove djelatnosti prestale.
Članak 90.f
(1) Porezni obveznik, neovisno o tome ima li sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu, ne može primjenjivati oslobođenje iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona u tuzemstvu tijekom razdoblja od jedne kalendarske godine ako je u prethodnoj kalendarskoj godini prešao prag iz članka 90. stavka 2. točke b) ovoga Zakona.
(2) Oslobođenje iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona prestaje se primjenjivati od trenutka kada je prijeđen prag iz tog stavka.
(3) Porezni obveznik koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u državi članici koja odobrava oslobođenje od plaćanja PDV-a ne može primjenjivati to oslobođenje ako je prešao prag godišnjeg prometa u Uniji iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona u prethodnoj kalendarskoj godini.
(4) Ako je tijekom kalendarske godine prijeđen prag godišnjeg prometa u Uniji iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona, oslobođenje koje se odobrava poreznom obvezniku koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u državi članici koja odobrava oslobođenje od plaćanja PDV-a prestaje se primjenjivati od toga trenutka.
1.8. Računi i odbitak pretporeza
Članak 90.g
Porezni obveznik iz članka 90. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona nema pravo iskazivati PDV na izdanim računima i nema pravo na odbitak pretporeza.
1.9. Izbor za primjenu redovnog postupka oporezivanja
Članak 90.h
Porezni obveznik iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona može od Porezne uprave zatražiti da se na njega primjenjuje redovni postupak oporezivanja PDV-om koji je obvezan primjenjivati u tekućoj i sljedećoj kalendarskoj godini. Ako je porezni obveznik podnio zahtjev za registriranje za potrebe PDV-a radi upisa u registar obveznika PDV-a, smatrat će se da je zahtjev usvojen ako Porezna uprava u roku od osam dana od dana primitka zahtjeva ne donese rješenje o istom.
1.10. Pojednostavljenje obveza za male porezne obveznike
Članak 90.i
(1) „Mali porezni obveznik” je svaki porezni obveznik koji primjenjuje oslobođenje od plaćanja PDV-a u državi članici u kojoj postoji obveza plaćanja PDV-a u skladu s člankom 90. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona.
(2) Porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu koji primjenjuju oslobođenje od plaćanja PDV-a samo u tuzemstvu nisu obvezni zatražiti izdavanje PDV identifikacijskog broja, osim ako obavljaju transakcije iz članka 77. stavka 5. točaka b), d) ili e) ovoga Zakona.
(3) Porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu koji primjenjuju oslobođenje od plaćanja PDV-a samo u tuzemstvu nisu obvezni podnositi prijavu PDV-a iz članka 85. Zakona o PDV-u, osim u slučajevima iz članka 85. stavka 3. ovoga Zakona.“.
Članak 19.
U članku 95. stavku 4. točki c) riječi: „stavcima 1. i 2.“ brišu se.
Članak 20.
U članku 97. stavku 1. iza točke b) umjesto točke dodaju se zarez i točka c) koja glasi:
„c) umjetničkih djela koja mu isporuči porezni obveznik koji nije preprodavatelj.“.
Članak 21.
U članku 106. stavku 1. točki c) riječi: „stavkom 1.“ brišu se.
Članak 22.
U članku 125.hn riječi: „članka 37. stavka 2. točke b)“ zamjenjuje se riječima: „članka 37. stavka 4.“.
Članak 23.
U članku 125.i stavku 2. riječi: „stavaka 5. i 6.“ zamjenjuju se riječima: „stavaka 3. i 4.“.
Članak 24.
U članku 131. iza točke 33. umjesto točke dodaju se zarez i točke 34. i 35. koje glase:
„34. ne dostavi ili ne dostavi u propisanom roku informacije o ukupnoj vrijednosti isporuka obavljenih tijekom kalendarskog tromjesečja u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta i u svakoj državi članici koja nije država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta (članak 90.b stavci 1. i 2.),
35. ne obavijesti u roku od 15 radnih dana državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta o prijeđenom pragu godišnjeg prometa u Uniji (članak 90.b stavak 3.).“.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 25.
(1) Porezni obveznici koji u 2024. godini ostvare vrijednost isporuka dobara ili obavljenih usluga iz članka 90. stavaka 5. i 6. Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23. i 35/24.) veću od 50.000,00 eura (bez PDV-a) obvezni su se od 1. siječnja 2025. upisati u registar obveznika PDV-a.
(2) Porezni obveznici koji u 2024. godini ne ostvare isporuke iz stavka 1. ovoga članka veće od 50.000,00 eura mogu do 15. siječnja 2025. podnijeti zahtjev za brisanje iz registra obveznika PDV-a nadležnoj ispostavi Porezne uprave, osim ako su bili upisani u registar obveznika PDV-a na vlastiti zahtjev tijekom 2024. godine.
Članak 26.
Ministar financija uskladit će Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 79/13., 85/13., 160/13., 35/14., 157/14., 130/15., 1/17., 41/17., 128/17., 1/19., 1/20., 1/21., 73/21., 41/22., 133/22., 43/23., 1/24. i 39/24.) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 27.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2025.
O B R A Z L O Ž E N J E
Uz članak 1.
Navodi se akt Europske unije, odnosno izmjena Direktive Vijeća 2006/112/EZ s čijim se odredbama Zakon usklađuje.
Uz članak 2.
Predlaže se zbog potrebe usklađenja s odredbama kojima je propisan poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike, a radi pojašnjenja da se stjecanjem dobara unutar Europske unije u tuzemstvu uz naknadu smatra isporuka dobara obavljena od poreznog obveznika iz druge države članice koji nema pravo na oslobođenje od PDV-a za male porezne obveznike.
Uz članak 3.
Predlaže se da se mjestom obavljanja usluga pristupa kulturnim, umjetničkim, sportskim, znanstvenim, obrazovnim, zabavnim i sličnim događanjima kao što su izložbe i sajmovi, ako je prisutnost virtualna, ne smatra mjesto gdje se ta događanja stvarno odvijaju.
Nadalje predlaže se da se mjestom obavljanja usluga i pomoćnih usluga u vezi s kulturnim, umjetničkim, sportskim, znanstvenim, obrazovnim, zabavnim i sličnim događanjima kao što su izložbe i sajmovi, koje se odnose na aktivnosti koje se prenose preko interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje, smatra mjesto u kojem osoba koja nije porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište.
Uz članak 4.
Predlaže se zbog potrebe proširenja ovlasti ministra financija da radi izbjegavanja dvostrukog oporezivanja, neoporezivanja ili narušavanja načela tržišnog natjecanja pravilnikom propiše gdje je mjesto obavljanja usluga i pomoćnih usluga koje se odnose na aktivnosti koje se prenose preko interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje osobi koja nije porezni obveznik.
Uz članak 5.
Predlaže se zbog implementiranja odredbi Direktive Vijeća (EU) 2022/542 s učinkom od 1. siječnja 2025., a radi jasnog propisivanja da se na uvoz dobara primjenjuje ista stopa PDV-a koja se za takva dobra primjenjuje i u tuzemstvu, pri čemu se ističe da se pravilo o primjeni iste stope i do sada primjenjivalo.
Uz članak 6.
Predlaže se zbog nomotehničkog usklađivanja terminologije s posebnim propisom o gospodarenju otpadom pri čemu se ne mijenja opseg primjene snižene stope PDV-a. Naime, od propisivanja primjene snižene stope PDV-a na javnu usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada, biorazgradivog komunalnog otpada i odvojenog sakupljanja otpada posebni propis o održivom gospodarenju otpadom je izmijenjen na način da je promijenjena terminologija u kontekstu predmetne javne usluge. Stoga se terminologija u odredbi o primjeni snižene stope PDV-a na predmetnu javnu uslugu usklađuje s posebnim propisom o gospodarenju otpadom.
Uz članak 7.
Predlaže se zbog potrebe usklađenja s odredbama kojima je propisan poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike, a radi pojašnjenja da se oslobođenje od plaćanja PDV-a za isporuke dobara unutar Europske unije ne primjenjuje na isporuke dobara koji obavi mali porezni obveznik.
Uz članak 8.
Predlaže se kako bi pravni okvir bio primjeren za rješavanje budućih kriza, a radi omogućavanja brze reakcije u izvanrednim okolnostima. Naime, uzimajući u obzir prirodne katastrofe, humanitarne krize i druge izvanredne okolnosti koje nije moguće predvidjeti primjereno je da u slučaju izvanrednih okolnosti u kojima bi Republici Hrvatskoj Europska komisija odobrila oslobođenje od PDV-a na dobra uvezana u korist žrtava katastrofa, ministar financija može, pod istim uvjetima, pravilnikom propisati da je plaćanja PDV-a oslobođeno stjecanje dobara unutar Europske unije i isporuke tih dobara i usluga povezanih s tim dobrima u tuzemstvu uključujući usluge iznajmljivanja. Također predlaže se da u slučaju da uvjeti za primjenu oslobođenja od PDV-a više nisu ispunjeni isporuka dobara i usluga treba biti oporeziva PDV-om.
Uz članak 9.
Predlaže se zamjena pojma carinarnica s pojmom carinski ured kako bi se terminologija ujednačila s ustrojstvom Carinske uprave.
Uz članak 10.
Predlaže se zamjena pojma carinarnica s pojmom carinski ured kako bi se terminologija ujednačila s ustrojstvom Carinske uprave, te brisanje pojma slobodno skladište radi usklađivanja terminologije s Carinskim zakonikom Unije.
Uz članak 11.
Predlaže se da porezni obveznik može odbiti pretporez koji se odnosi na dobra i usluge nabavljene za transakcije, osim onih koje obavlja kao mali porezni obveznik, koje se odnose na gospodarsku djelatnost što ju obavlja izvan Republike Hrvatske za koju bi postojalo pravo na odbitak pretporeza da su obavljene u Republici Hrvatskoj.
Uz članak 12.
Predlaže se da u slučaju ako seiznos PDV-a koji je porezni obveznik obračunao ili trebao obračunati na obavljene isporuke poveća temeljem rješenja Porezne uprave, tada porezni obveznik možeizdati ispravljeni račun s ispravno obračunatim PDV-om, a primatelj isporuke može, za nastalu razliku, ostvariti pravo na odbitak pretporezauz ispunjenje propisanih uvjeta u razdoblju oporezivanja u kojem je primio taj račun.
Predlaže se da u slučaju ako se promijeni iznos PDV-a obračunan pri uvozu dobara koji je porezni obveznik odbio kao pretporez, porezni obveznik može na temelju dokumenta Carinske uprave ispraviti odbitak pretporeza za nastalu razliku. Na ovaj način osiguravaju se uvjeti kako za poreznog obveznika ne bi bila narušena neutralnost PDV-a.
Također predlaže se da ministar financijapravilnikom propisuje sadržaj računa koji se izdaje radi povećanja iznosa PDV-a na obavljene isporuke temeljem rješenja Porezne uprave.
Uz članak 13.
Predlaže se brisanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima koji nemaju sjedište na području Europske unije, što znači da će pravo na povrat PDV-a koji su im zaračunali hrvatski porezni obveznici ili im je zaračunan pri uvozu dobara u Republiku Hrvatsku ostvarivati svi porezni obveznici koji nemaju sjedište na području Europske unije i ispunjavaju potrebne uvjete.
Uz članak 14.
Predlaže se zbog potrebe usklađenja s odredbama kojima je propisan poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike
Uz članak 15.
Predlaže se da i mali porezni obveznik može izdati pojednostavljeni račun za isporuke dobara i usluga čiji iznos nije viši od 100,00 eura, čime mu se omogućava pojednostavljenje poslovanja.
Uz članak 16.
Dodaju se naslovi i članci 89.a i 89.b kojima se propisuju pojmovi godišnjeg prometa u državi članici i godišnjeg prometa u Uniji.
Nadalje, propisuje se da se oslobođenje iz članka 90. Zakona primjenjuje na isporuke koje obavljaju mali porezni obveznici te na koje isporuke se to oslobođenje ne primjenjuje.
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA
O POREZU NA DODANU VRIJEDNOST
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
I.USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona sadržana je u odredbi članka 2. stavka 4. podstavka 1. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 85/10. - pročišćeni tekst i 5/14. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske).
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI
a) Ocjena stanja
Republika Hrvatska postala je 1. srpnja 2013. država članica Europske unije te je zbog usklađivanja propisa na području oporezivanja porezom na dodanu vrijednost (u daljnjem tekstu: PDV) donesen novi Zakon o porezu na dodanu vrijednost koji je stupio na snagu 1. srpnja 2013., a objavljen je u „Narodnim novinama“, broj 73/13. Zakon je usklađen s Direktivama koje uređuju oporezivanje PDV-om.
Sustav oporezivanja PDV-om temelji se na primjeni opće stope PDV-a 25 %, dvije snižene stope 5% i 13% i stopi 0%. Za upis u registar obveznika PDV-a primjenjuje se prag u iznosu od 40.000,00 eura koji obuhvaća vrijednost oporezivih isporuka dobara ili usluga u prethodnoj ili tekućoj kalendarskoj godini.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 115/16.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2017. propisana je:
- preraspodjela između stope PDV-a od 25% i 13% na određena dobra i usluge
Nadalje propisane su odredbe koje su stupile na snagu 1. siječnja 2018., a odnose se na:
- omogućavanje odbitka 50 % pretporeza za nabavu ili najam osobnih automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz čija vrijednost ne prelazi 400.000,00 kuna uključujući nabavu svih dobara i usluga u vezi s tim dobrima
- povećanje praga za ulazak u sustav PDV-a na 300.000,00 kuna
- primjenu obračunske kategorije PDV-a pri uvozu dobara (određenih strojeva i opreme).
Također, propisane su i odredbe koje su stupile na snagu 1. siječnja 2019., a odnose se na oporezivanje vrijednosnih kupona u skladu s Direktivom Vijeća (EU) 2016/1065 od 27. lipnja 2016. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u vezi s tretmanom vrijednosnih kupona (SL L 177, 1.7.2016.).
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 106/18.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2019. radi smanjenja regresivnog utjecaja PDV-a, propisano je:
- oporezivanje sniženom stopom PDV-a od 5% svih lijekova (receptnih i bezreceptnih) te isporuka knjiga i novina koje izlaze dnevno, neovisno o obliku u kojem se isporučuju
- proširenje primjene stope PDV-a od 13% na: sve novine i časopise koji izlaze periodično, neovisno o obliku u kojem se isporučuju, dječje pelene, isporuku živih životinja, isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda, isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa, isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih beskralježnjaka, isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja, isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova, isporuku svježih jaja peradi (u ljusci), te usluge i povezana autorska prava pisaca, skladatelja i umjetnika izvođača koji su članovi odgovarajućih organizacija za kolektivno ostvarivanje prava koje obavljaju tu djelatnost prema posebnim propisima iz područja autorskog i srodnih prava te uz prethodno odobrenje središnjeg državnog tijela nadležnog za intelektualno vlasništvo,
- ukidanje vrijednosnog praga u iznosu od 400.000,00 kuna vezano za odbitak 50% pretporeza kod osobnih automobila
- upisivanje u registar obveznika PDV-a temeljem oporezivih isporuka u prethodnoj ili tekućoj kalendarskoj godini
- primjena prijenosa porezne obveze u tuzemstvu za isporuku betonskog čelika i željeza te proizvoda od betonskog čelika i željeza (armatura)
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2017/2455 od 5. prosinca 2017. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ i Direktive 2009/132/EZ u pogledu određenih obveza u vezi s porezom na dodanu vrijednost za isporuku usluga i prodaju robe na daljinu (SL L 348, 29.12.2017.) (u daljnjem tekstu: Direktiva Vijeća (EU) 2017/2455).
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 121/19.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2020. propisano je:
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2018/1910 od 4. prosinca 2018. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu usklađivanja i pojednostavnjenja određenih pravila sustava poreza na dodanu vrijednost za oporezivanje trgovine među državama članicama (SL L 311, 7. 12. 2018.),
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2019/475 od 18. veljače 2019. o izmjeni direktiva 2006/112/EZ i 2008/118/EZ u pogledu uključivanja talijanske općine Campione d΄Italia i talijanskih voda Luganskog jezera u carinsko područje Unije i teritorijalno područje primjene Direktive 2008/118/EZ (SL L 83, 25. 3. 2019.)
- smanjenje stope PDV-a na 13% za pripremanje i usluživanje jela i slastica u i izvan ugostiteljskog objekta prema posebnom propisu
- izjednačavanje primjene oslobođenja od plaćanja PDV-a za isporuke u okviru određenih djelatnosti od javnog interesa kada iste obavljaju osobe na koje nisu prenijete javne ovlasti
- povećanje praga za primjenu postupka oporezivanja prema naplaćenim naknadama s 3 na 7,5 milijuna kuna.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 138/20.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2021. propisano je:
- daljnje usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2017/2455
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2019/1995 od 21. studenoga 2019. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu odredaba koje se odnose na prodaju robe na daljinu i određene isporuke robe na domaćem tržištu (SL L 310, 2. 12. 2019.)
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2019/2235 od 16. prosinca 2019. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost i Direktive 2008/118/EZ o općim aranžmanima za trošarine u pogledu obrambenih napora unutar okvira Unije (SL L 336, 30. 12. 2019.)
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2020/1756 od 20. studenoga 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost u pogledu identifikacije poreznih obveznika u Sjevernoj Irskoj (SL L 396, 25. 11. 2020.)
- povećanje praga za primjenu postupka oporezivanja prema naplaćenim naknadama na 15 milijuna kuna
- proširenje mogućnosti primjene obračunske kategorije PDV-a pri uvozu.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 39/22.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2022. propisano je:
- oporezivanje PDV-om po stopi od 5% isporuke prirodnog plina obavljene u razdoblju od 1. travnja 2022. do 31. ožujka 2023.
- smanjenje stope PDV-a s 25% i 13% na 5% za dječju hranu, jestiva ulja i masti, maslac i margarin, isporuku živih životinja, isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda, isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa, isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih beskralježnjaka, isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja, isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova, isporuku svježih jaja peradi (u ljusci), sadnice i sjemenje, gnojiva i pesticide, hranu za životinje te ulaznice za koncerte, sportska i kulturna događanja
- proširenje primjene snižene stope PDV-a od 13% na prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku te menstrualne potrepštine
- da podaci o tome da je porezni obveznik znao ili morao znati da sudjeluje u transakcijama čija je namjera izbjegavanje plaćanja PDV-a ne predstavljaju povredu porezne tajne.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 113/22.) koji je stupio na snagu 1. listopada 2022. propisano je:
- oporezivanje PDV-om po stopi od 5% isporuke grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke, koje su obavljene u razdoblju od dana stupnja na snagu toga Zakona do 31. ožujka 2023.
- oporezivanje PDV-om po stopi 0% isporuke i ugradnje solarnih ploča na privatne stambene objekte, prostore za stanovanje te javne i druge zgrade koje se koriste za aktivnosti od javnog interesa te isporuka i ugradnja solarnih ploča u blizini takvih objekata, prostora i zgrada.
Također, provedena je i izmjena odredbi povezanih s kunom radi uvođenja eura, koje su stupile na snagu na dan uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, odnosno 1. siječnja 2023.
Zakonom o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 33/23.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2023. produljuje se primjena snižene stope PDV-a od 5% za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke do 31. ožujka 2024.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 114/23.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2024. propisano je:
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2020/284 od 18. veljače 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ u pogledu uvođenja određenih zahtjeva za pružatelje platnih usluga radi suzbijanja prekograničnih prijevara u vezi s PDV-om do kojih dolazi zbog izbjegavanja plaćanja obveze PDV-a od strane dijela poreznih obveznika koji obavljaju prekogranične isporuke
- izmjena odredbi o ispravku porezne osnovice
- izmjena odredbi kojima su propisani iznosi u eurima koji su izračunani uz primjenu općih pravila za preračunavanje i zaokruživanje iz Zakona o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, br. 57/22. i 88/22. - ispravak, u daljnjem tekstu Zakon o uvođenju eura).
Zakonom o izmjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, broj 35/24.) koji je stupio na snagu 1. travnja 2024. produljuje se primjena snižene stope PDV-a od 5% za isporuku prirodnog plina uključujući naknade vezane uz tu isporuku, grijanja iz toplinskih stanica uključujući naknade vezane uz tu isporuku te isporuke ogrjevnog drva, peleta, briketa i sječke do 31. ožujka 2025.
b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom
U skladu s obvezama preuzetim pristupanjem Republike Hrvatske u Europsku uniju, a radi implementiranja pravne stečevine Europske unije u nacionalno zakonodavstvo na području PDV-a, ovim izmjenama i dopunama Zakona predlaže se:
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2020/285 od 18. veljače 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost u pogledu posebne odredbe za mala poduzeća i Uredbe (EU) br. 904/2010 u pogledu administrativne suradnje i razmjene informacija u svrhe praćenja ispravne primjene posebne odredbe za mala poduzeća
- usklađenje s Direktivom Vijeća (EU) 2022/542 od 5. travnja 2022. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ i Direktive (EU) 2020/285 u pogledu stopa poreza na dodanu vrijednost u dijelu odredbi o mjestu oporezivanja usluga i s tim povezanih izmjena, s učinkom od 1. siječnja 2025.
- povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura. Naime, u razdoblju od 2018. do 2024. zabilježena je kumulativna stopa inflacije od 23,7%. Povećanje praga s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura je povećanje od 25% iz čega je vidljivo da prag za upis prati kumulativnu stopu inflacije.
- ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima koji nemaju sjedište na području Europske unije
- omogućavanje odbitka pretporeza temeljem rješenja Porezne uprave.
c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći
Očekuje se da će se pojednostaviti poslovanje malim poreznim obveznicima koji će oslobođenje od plaćanja PDV-a moći primjenjivati i u državama članicama u kojima nemaju sjedište.
Definirat će se mjesto obavljanja usluga koje se prenose putem interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje osobi koja nije porezni obveznik.
Procjenjuje se da predložene promjene neće imati učinak na državni proračun Republike Hrvatske obzirom da se njima pojednostavljuje poslovanje malim poreznim obveznicima. Nije moguće procijeniti koji će učinak na državni proračun Republike Hrvatske imati ukidanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima koji nemaju sjedište na području EU. Procjenjuje se da će povećanje praga za upis u registar obveznika PDV-a s 40.000,00 eura na 50.000,00 eura dovesti do smanjenja prihoda državnog proračuna Republike Hrvatske za 4,6 milijuna eura godišnje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
III.OCJENA I IZVORI POTREBNIH SREDSTAVA ZA PROVOĐENJE ZAKONA
Za provođenje ovoga Prijedloga zakona nije potrebno osigurati dodatna financijska sredstva u državnom proračunu Republike Hrvatske.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA DODANU VRIJEDNOST
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 1.
U Zakonu o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23. i 35/24.), u članku 2. stavku 1. iza podstavka 14., umjesto točke dodaje se zarez i novi podstavak 15. koji glasi:
„- Direktiva Vijeća (EU) 2020/285 od 18. veljače 2020. o izmjeni Direktive 2006/112/EZ o zajedničkom sustavu poreza na dodanu vrijednost u pogledu posebne odredbe za mala poduzeća i Uredbe (EU) br. 904/2010 u pogledu administrativne suradnje i razmjene informacija u svrhe praćenja ispravne primjene posebne odredbe za mala poduzeća (SL L 62, 2.3.2020.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 2.
U članku 4. stavku 1. točki 2. podtočki a) iza riječi: „mali porezni obveznik“ dodaju se riječi: „iz članka 90. ovoga Zakona“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 3.
U članku 21. iza stavka 1. dodaje se novi stavak 2. koji glasi:
„(2) Odredba stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na pristup događanjima iz toga stavka ako je prisutnost virtualna.“.
Iza dosadašnjeg stavka 2. koji postaje stavak 3. dodaje se stavak 4. koji glasi:
„(4) Ako se usluge i pomoćne usluge iz stavka 3. ovoga članka odnose na aktivnosti koje se prenose preko interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje, mjesto obavljanja usluge je mjesto u kojem osoba koja nije porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište.“.
Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 5.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 4.
U članku 25. stavku 1. riječ: „članaka“ zamjenjuje se riječju: „članka“ te se iza broja: „17.,“ dodaju riječi: „članka 21. stavka 4. i članaka“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 5.
U članku 37. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
„(4) Na uvoz dobara primjenjuje se stopa PDV-a koja se za takva dobra primjenjuje u tuzemstvu.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 6.
U članku 38. stavku 3. točka i) mijenja se i glasi:
„i) javnu uslugu sakupljanja komunalnog otpada koju pruža davatelj javne usluge sakupljanja komunalnog otpada sukladno posebnom propisu koji uređuje gospodarenje otpadom,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 7.
U članku 41. stavku 3 . iza riječi: „članka 90.“ riječi: „stavka 1.“ brišu se.
U stavku 4. iza riječi: „članka 90.“ riječi: „stavka 1.“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 8 .
Iza članka 44. dodaje se naslov iznad članka i članak 44.a koji glase:
„4.1. Oslobođenje od PDV-a u izvanrednim situacijama
Članak 44.a
(1) Nakon primitka odobrenja Europske komisije o primjeni oslobođenja od PDV-a za dobra uvezena u korist žrtava katastrofa u skladu s člankom 53. stavkom 1. Direktive Vijeća 2009/132/EZ, ministar financija može, pod istim uvjetima, pravilnikom propisati da je plaćanja PDV-a oslobođeno stjecanje dobara unutar Europske unije i isporuke tih dobara i usluga povezanih s tim dobrima, uključujući usluge iznajmljivanja.
(2) Ako se dobra ili usluge za koje je primijenjeno oslobođenje od PDV-a iz stavka 1. ovoga članka koriste u svrhe koje nisu navedene u članku 53. stavku 1. Direktive Vijeća 2009/132/EZ, korištenje tih dobara ili usluge podliježe PDV-u pod istim uvjetima koji su na snazi u trenutku kada uvjeti za oslobođenje više nisu ispunjeni.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 9.
U članku 45. stavku 2. točki d) riječi: „potvrdila carinarnica“ zamjenjuju se riječima: „potvrdio carinski ured“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 10.
U članku 51. stavku 1. točki a) riječ: „carinarnici“ zamjenjuje se riječju: „carinskom uredu“.
U točki b) riječi: „ili slobodno skladište“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 11.
U članku 58. stavku 5. iza riječi: „transakcije“ dodaju se zarez i riječi: „osim onih koje su oslobođene na temelju članka 90. ovoga Zakona,“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 12.
Iza članka 65.a dodaje se naslov iznad članka i članak 65.b koji glase:
„7.4. Odbitak pretporeza temeljem rješenja
Članak 65.b
(1) Ako se iznos PDV-a koji je porezni obveznik obračunao ili trebao obračunati na obavljene isporuke poveća temeljem rješenja Porezne uprave , tada porezni obveznik može izdati ispravljeni račun s ispravno obračunatim PDV- om , a primatelj isporuke može, za nastalu razliku, ostvariti pravo na odbitak pretporeza u skladu s člankom 57. ovoga Zakona u razdoblju oporezivanja u kojem je primio taj račun.
(2) Ako se promijeni iznos PDV-a obračunan pri uvozu dobara koji je porezni obveznik odbio kao pretporez, porezni obveznik može na temelju dokumenta Carinske uprave ispraviti odbitak pretporeza za nastalu razliku.
(3) Ministar financij a pravilnikom propisuje sadržaj računa iz stavka 1. ovog a članka. “.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 13.
U članku 67. stavku 1. druga rečenica briše se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 14.
U članku 77. stavku 1. riječi: „u prethodnoj ili tekućoj kalendarskoj godini“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 15.
U članku 79. stavku 12. prva rečenica mijenja se i glasi: „Porezni obveznik i mali porezni obveznik iz članka 90. ovoga Zakona za obavljene isporuke dobara i usluga čiji iznos nije viši od 100,00 eura mogu izdati pojednostavljeni račun.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 16.
U glavi XV. iza naslova: „1. Posebni postupak oporezivanja za male porezne obveznike“ dodaju se naslovi iznad članaka i članci 89.a i 89.b koji glase:
„1.1. Općenito
Članak 89.a
U vezi s člancima 90. do 90.f ovoga Zakona pojedini pojmovi imaju sljedeća značenja:
1. „ godišnji promet u državi članici” je ukupna godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga, bez PDV-a, koje je porezni obveznik obavio u toj državi članici tijekom kalendarske godine,
2. „godišnji promet u Uniji” je ukupna godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga, bez PDV-a, koje je porezni obveznik obavio na području Europske unije tijekom kalendarske godine.
1.2. Oslobođenje od plaćanja PDV-a
Članak 89.b
(1) Oslobođenje od plaćanja PDV-a propisano člankom 90. ovoga Zakona primjenjuje se na isporuke dobara i usluga koje obavljaju mali porezni obveznici.
(2) Oslobođenje od plaćanja PDV-a iz ovoga članka ne primjenjuje se:
a) na isporuke novih prijevoznih sredstava prema uvjetima iz članka 41. stavka 1. točaka a) i b) ovoga Zakona,
b) u slučaju prijenosa porezne obveze na male porezne obveznike u smislu članka 75. stavka 1. točaka 6. i 7. te članka 75. stavka 2. ovoga Zakona.”.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 17.
Članak 90. mijenja se i glasi:
(1) Porezni obveznik sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu, čiji godišnji promet u tuzemstvu nije bio veći od 50.000,00 eura oslobođen je plaćanja PDV-a na isporuke dobara i usluga obavljene u tuzemstvu.
(2) Porezni obveznik sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u drugoj državi članici ima pravo primijeniti oslobođenje od plaćanja PDV-a iz stavka 1. ovoga članka, ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:
a) godišnji promet u Uniji nije bio veći od 100.000,00 eura,
b) vrijednost isporuka dobara i usluga obavljenih u tuzemstvu nije bila veća od 50.000,00 eura.
(3) Godišnja vrijednost isporuka dobara i usluga za primjenu oslobođenja iz ovoga članka, bez PDV-a, obuhvaća:
a) vrijednost isporuka dobara i usluga koje bi bile oporezive kad bi ih isporučio porezni obveznik koji nema pravo na oslobođenje,
b) vrijednosti isporuka iz članka 38. stavka 6. ovoga Zakona, za koje postoji pravo na odbitak pretporeza,
c) vrijednost isporuka oslobođenih plaćanja PDV-a iz članaka 45. do 49. ovoga Zakona,
d) vrijednosti isporuka oslobođenih plaćanja PDV-a iz članka 41. ovoga Zakona ako se primjenjuje oslobođenje iz tog članka,
e) vrijednosti transakcija nekretninama i transakcija iz članka 40. stavka 1. točaka a) do g) ovoga Zakona, osim ako su te transakcije pomoćne.
(4) Isporuka materijalnih ili nematerijalnih gospodarskih dobara poreznog obveznika ne uzima se u obzir u svrhu izračunavanja vrijednosti isporuka iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Neovisno o članku 90.i stavku 2. ovoga Zakona, kako bi porezni obveznik primijenio oslobođenje od PDV-a u državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište:
a) dostavlja prethodnu obavijest državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta, i
b) za primjenu oslobođenja od PDV-a dodijeljen mu je individualni identifikacijski broj za oslobođenje samo u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta.
(6) Individualni identifikacijski broj za oslobođenje iz stavka 5. točke b) ovoga članka je osobni identifikacijski broj (OIB) kojemu se dodaje nastavak „EX”.
(7) Porezni obveznik unaprijed obavješćuje državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta putem ažuriranja prethodne obavijesti, o svakoj promjeni prethodno dostavljenih informacija u skladu sa stavkom 5. točkom a) ovoga članka, uključujući namjeru da primjenjuje oslobođenje u državi članici ili državama članicama koje nisu države članice navedene u prethodnoj obavijesti te odluku o prestanku primjene odredbe o oslobođenju u državi članici ili državama članicama u kojima taj porezni obveznik nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište.
(8) Primjena odredbe o oslobođenju iz stavka 7. ovoga članka prestaje od prvog dana sljedećeg kalendarskog tromjesečja koji slijedi nakon primitka informacija od poreznog obveznika ili, ako su te informacije primljene tijekom zadnjeg mjeseca kalendarskog tromjesečja, od prvog dana drugog mjeseca sljedećeg kalendarskog tromjesečja.
(9) Oslobođenje od plaćanja PDV-a se primjenjuje u pogledu države članice u kojoj porezni obveznik nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u kojoj taj porezni obveznik namjerava primjenjivati oslobođenje od plaćanja PDV-a:
a) od dana kada je poreznog obveznika država članica njegova sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta obavijestila o individualnom identifikacijskom broju u slučaju kada je porezni obveznik dostavio prethodnu obavijest, ili
b) od dana kada je država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta poreznom obvezniku potvrdila individualni identifikacijski broj u slučaju kada je porezni obveznik dostavio ažuriranu prethodnu obavijest.
(10) Država članica iz stavka 9. točke a) ovoga članka najkasnije u roku od 35 radnih dana nakon primitka prethodne obavijesti iz stavka 5. točke a) ovoga članka ili obavijesti o ažuriranju prethodne obavijesti iz stavka 7. ovoga članka, osim u posebnim slučajevima u kojima radi sprečavanja utaje ili izbjegavanja plaćanja poreza državi članici može biti potrebno dodatno vrijeme za provedbu potrebnih provjera, obavještava poreznog obveznika o individualnom identifikacijskom broju, odnosno potvrdi toga broja.
(11) Ministar financija pravilnikom propisuje način registracije za potrebe PDV-a, odnosno upis u registar obveznika PDV-a poreznih obveznika iz članka 90. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona, način prijelaza s redovnog oporezivanja na posebni postupak oporezivanja iz članka 90. stavka 1. Zakona i obrnuto te način dodjele i ukidanja individualnog identifikacijskog broja u slučaju kada porezni obveznik iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona želi primjenjivati posebni postupak oporezivanja za male porezne obveznike u drugim državama članicama u kojima nema sjedište prebivalište i uobičajeno boravišta.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 18.
Iza članka 90. dodaju se naslovi iznad članaka i članci 90.a do 90.i koji glase:
1.3. Prethodna obavijest
„Članak 90.a
(1) Prethodna obavijest iz članka 90. stavka 5. točke a) ovoga Zakona sadržava najmanje sljedeće informacije:
a) ime, djelatnost, pravni oblik i adresu poreznog obveznika,
b) državu članicu ili države članice u kojima porezni obveznik namjerava primjenjivati oslobođenje,
c) ukupnu vrijednost isporuka dobara i/ili usluga obavljenih u državi članici u kojoj porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u svim drugim državama članicama tijekom prethodne kalendarske godine,
d) ukupnu vrijednost isporuka dobara i/ili usluga obavljenih u državi članici u kojoj porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u svim drugim državama članicama tijekom tekuće kalendarske godine prije obavijesti.
(2) Informacije iz stavka 1. točke c) ovoga članka potrebno je navesti za svaku prethodnu kalendarsku godinu u vezi s bilo kojom državom članicom koja primjenjuje mogućnost produljenja razdoblja zabrane primjene oslobođenja na dvije kalendarske godine.
(3) Ako obavijesti državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta u skladu s člankom 90. stavkom 7. ovoga Zakona da namjerava primjenjivati oslobođenje od plaćanja PDV-a u državi članici ili državama članicama koje nisu države članice navedene u prethodnoj obavijesti, porezni obveznik nije obvezan dati informacije iz stavka 1. ovoga članka koje su već uključene u izvješća koja su prethodno podnesena na temelju članka 90.b ovoga Zakona.
(4) Ažuriranje prethodne obavijesti iz stavka 3. ovoga članka uključuje individualni identifikacijski broj iz članka 90. stavka 5. točke b) ovoga Zakona.
1.4. Tromjesečno izvješće
Članak 90.b
(1) Porezni obveznik, koji primjenjuje oslobođenje iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona u državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u skladu s postupkom iz članka 90. stavaka 5. do 8. ovoga Zakona, za svako kalendarsko tromjesečje državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta podnosi sljedeće informacije, uključujući individualni identifikacijski broj iz članka 90. stavka 5. točke b) ovoga Zakona:
a) ukupnu vrijednost isporuka obavljenih tijekom kalendarskog tromjesečja u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta ili „0” u slučaju da nije bilo isporuka,
b) ukupnu vrijednost isporuka obavljenih tijekom kalendarskog tromjesečja u svakoj državi članici koja nije država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta ili „0” u slučaju da nije bilo isporuka.
(2) Porezni obveznik informacije iz stavka 1. ovoga članka dostavlja u roku od jednog mjeseca od završetka kalendarskog tromjesečja.
(3) Ako prijeđe prag godišnjeg prometa u Uniji iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona, porezni obveznik o tome obavješćuje državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta u roku od 15 radnih dana. Istodobno porezni obveznik mora prijaviti vrijednost isporuka iz stavka 1. ovoga članka koje su izvršene od početka tekućeg kalendarskog tromjesečja do datuma prelaska praga godišnjeg prometa u Uniji.
1.5. Zajedničke odredbe o prethodnoj obavijesti i tromjesečnom izvješću
Članak 90.c
(1) U vezi s člankom 90.a stavkom 1. točkama c) i d) i člankom 90.b stavkom 1. ovoga Zakona primjenjuje se sljedeće:
a) vrijednosti se sastoje od iznosa navedenih u članku 90. stavcima 3. i 4. ovoga Zakona,
b) vrijednosti se navode u eurima,
c) ako država članica koja odobrava oslobođenje primjenjuje različite pragove za različite poslovne sektore, porezni obveznik mora toj državi članici zasebno prijaviti ukupnu vrijednost isporuka dobara i/ili usluga u pogledu svakog praga koji se eventualno primjenjuje.
(2) Informacije iz članka 90. stavaka 5. do 8. te iz članka 90.b stavaka 1. i 3. ovoga Zakona podnose se elektroničkim putem.
1.6. Izuzeća od određenih obveza u pogledu PDV-a
Članak 90.d
(1) Porezni obveznik koji primjenjuje oslobođenje u tuzemstvu i koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu ne mora u odnosu na isporuke obuhvaćene oslobođenjem u tuzemstvu:
a) biti registriran za potrebe PDV-a na temelju članka 77. ovoga Zakona,
b) podnositi prijavu PDV-a na temelju članka 85. ovoga Zakona.
(2) Porezni obveznik koji primjenjuje oslobođenje od plaćanja PDV-a u tuzemstvu gdje ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište i u bilo kojoj državi članici u kojoj nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište ne mora u vezi s isporukama obuhvaćenima oslobođenjem u tuzemstvu podnositi prijavu PDV-a na temelju članka 85. ovoga Zakona.
(3) Iznimno od stavaka 1. i 2. ovoga članka, ako porezni obveznik ne poštuje pravila iz članka 90.b ovoga Zakona, Porezna uprava može od njega zahtijevati da ispuni obveze iz stavka 1. ovoga članka.
1.7. Prestanak primjene oslobođenja od PDV-a
Članak 90.e
Država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta bez odgode deaktivira individualni identifikacijski broj iz članka 90. stavka 5. točke b) ovoga Zakona ili, ako porezni obveznik i dalje primjenjuje oslobođenje u drugoj državi članici ili drugim državama članicama, prilagođuje informacije primljene na temelju članka 90. stavaka 5. do 8. ovoga Zakona u pogledu dotične države članice ili država članica u sljedećim slučajevima:
a) ukupna vrijednost isporuka koje je prijavio porezni obveznik prelazi iznos iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona,
b) država članica koja odobrava oslobođenje od plaćanja PDV-a obavijestila je da porezni obveznik nema pravo na oslobođenje ili da se oslobođenje prestalo primjenjivati u toj državi članici,
c) porezni obveznik dostavio je obavijest o svojoj odluci da prestaje primjenjivati oslobođenje, ili
d) porezni obveznik dostavio je obavijest o tome, ili se inače može pretpostaviti, da su njegove djelatnosti prestale.
Članak 90.f
(1) Porezni obveznik, neovisno o tome ima li sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u tuzemstvu, ne može primjenjivati oslobođenje iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona u tuzemstvu tijekom razdoblja od jedne kalendarske godine ako je u prethodnoj kalendarskoj godini prešao prag iz članka 90. stavka 2. točke b) ovoga Zakona.
(2) Oslobođenje iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona prestaje se primjenjivati od trenutka kada je prijeđen prag iz tog stavka.
(3) Porezni obveznik koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u državi članici koja odobrava oslobođenje od plaćanja PDV-a ne može primjenjivati to oslobođenje ako je prešao prag godišnjeg prometa u Uniji iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona u prethodnoj kalendarskoj godini.
(4) Ako je tijekom kalendarske godine prijeđen prag godišnjeg prometa u Uniji iz članka 90. stavka 2. točke a) ovoga Zakona, oslobođenje koje se odobrava poreznom obvezniku koji nema sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u državi članici koja odobrava oslobođenje od plaćanja PDV-a prestaje se primjenjivati od toga trenutka.
1.8. Računi i odbitak pretporeza
Članak 90.g
Porezni obveznik iz članka 90. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona nema pravo iskazivati PDV na izdanim računima i nema pravo na odbitak pretporeza.
1.9. Izbor za primjenu redovnog postupka oporezivanja
Članak 90.h
Porezni obveznik iz članka 90. stavka 1. ovoga Zakona može od Porezne uprave zatražiti da se na njega primjenjuje redovni postupak oporezivanja PDV-om koji je obvezan primjenjivati u tekućoj i sljedećoj kalendarskoj godini. Ako je porezni obveznik podnio zahtjev za registriranje za potrebe PDV-a radi upisa u registar obveznika PDV-a, smatrat će se da je zahtjev usvojen ako Porezna uprava u roku od osam dana od dana primitka zahtjeva ne donese rješenje o istom.
1.10. Pojednostavljenje obveza za male porezne obveznike
Članak 90.i
(1) „Mali porezni obveznik” je svaki porezni obveznik koji primjenjuje oslobođenje od plaćanja PDV-a u državi članici u kojoj postoji obveza plaćanja PDV-a u skladu s člankom 90. stavcima 1. i 2. ovoga Zakona.
(2) Porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu koji primjenjuju oslobođenje od plaćanja PDV-a samo u tuzemstvu nisu obvezni zatražiti izdavanje PDV identifikacijskog broja, osim ako obavljaju transakcije iz članka 77. stavka 5. točaka b), d) ili e) ovoga Zakona.
(3) Porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u tuzemstvu koji primjenjuju oslobođenje od plaćanja PDV-a samo u tuzemstvu nisu obvezni podnositi prijavu PDV-a iz članka 85. Zakona o PDV-u, osim u slučajevima iz članka 85. stavka 3. ovoga Zakona.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 19.
U članku 95. stavku 4. točki c) riječi: „stavcima 1. i 2.“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 20.
U članku 97. stavku 1. iza točke b) umjesto točke dodaju se zarez i točka c) koja glasi:
„c) umjetničkih djela koja mu isporuči porezni obveznik koji nije preprodavatelj.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 21.
U članku 106. stavku 1. točki c) riječi: „stavkom 1.“ brišu se.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 22.
U članku 125.hn riječi: „članka 37. stavka 2. točke b)“ zamjenjuje se riječima: „članka 37. stavka 4.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 23.
U članku 125.i stavku 2. riječi: „stavaka 5. i 6.“ zamjenjuju se riječima: „stavaka 3. i 4.“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 24.
U članku 131. iza točke 33. umjesto točke dodaju se zarez i točke 34. i 35. koje glase:
„34. ne dostavi ili ne dostavi u propisanom roku informacije o ukupnoj vrijednosti isporuka obavljenih tijekom kalendarskog tromjesečja u državi članici sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta i u svakoj državi članici koja nije država članica sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta (članak 90.b stavci 1. i 2.),
35. ne obavijesti u roku od 15 radnih dana državu članicu sjedišta, prebivališta ili uobičajenog boravišta o prijeđenom pragu godišnjeg prometa u Uniji (članak 90.b stavak 3.).“.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 25.
(1) Porezni obveznici koji u 2024. godini ostvare vrijednost isporuka dobara ili obavljenih usluga iz članka 90. stavaka 5. i 6. Zakona o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 73/13., 99/13., 148/13., 153/13., 143/14., 115/16., 106/18., 121/19., 138/20., 39/22., 113/22., 33/23., 114/23. i 35/24.) veću od 50.000,00 eura (bez PDV-a) obvezni su se od 1. siječnja 2025. upisati u registar obveznika PDV-a.
(2) Porezni obveznici koji u 2024. godini ne ostvare isporuke iz stavka 1. ovoga članka veće od 50.000,00 eura mogu do 15. siječnja 2025. podnijeti zahtjev za brisanje iz registra obveznika PDV-a nadležnoj ispostavi Porezne uprave, osim ako su bili upisani u registar obveznika PDV-a na vlastiti zahtjev tijekom 2024. godine.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 26.
Ministar financija uskladit će Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost („Narodne novine“, br. 79/13., 85/13., 160/13., 35/14., 157/14., 130/15., 1/17., 41/17., 128/17., 1/19., 1/20., 1/21., 73/21., 41/22., 133/22., 43/23., 1/24. i 39/24.) s odredbama ovoga Zakona u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Članak 27.
Ovaj Zakon objavit će se u „Narodnim novinama“, a stupa na snagu 1. siječnja 2025.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
O B R A Z L O Ž E N J E
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 1.
Navodi se akt Europske unije, odnosno izmjena Direktive Vijeća 2006/112/EZ s čijim se odredbama Zakon usklađuje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 2.
Predlaže se zbog potrebe usklađenja s odredbama kojima je propisan poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike, a radi pojašnjenja da se stjecanjem dobara unutar Europske unije u tuzemstvu uz naknadu smatra isporuka dobara obavljena od poreznog obveznika iz druge države članice koji nema pravo na oslobođenje od PDV-a za male porezne obveznike.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 3.
Predlaže se da se mjestom obavljanja usluga pristupa kulturnim, umjetničkim, sportskim, znanstvenim, obrazovnim, zabavnim i sličnim događanjima kao što su izložbe i sajmovi , ako je prisutnost virtualna, ne smatra mjesto gdje se ta događanja stvarno odvijaju.
Nadalje predlaže se da se m jestom obavljanja usluga i pomoćnih usluga u vezi s kulturnim, umjetničkim, sportskim, znanstvenim, obrazovnim, zabavnim i sličnim događanjima kao što su izložbe i sajmovi, koje se odnose na aktivnosti koje se prenose preko interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje, smatra mjesto u kojem osoba koja nije porezni obveznik ima sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 4.
Predlaže se zbog potrebe proširenja ovlasti ministra financija da radi izbjegavanja dvostrukog oporezivanja, neoporezivanja ili narušavanja načela tržišnog natjecanja pravilnikom propiše gdje je mjesto obavljanja usluga i pomoćnih usluga koje se odnose na aktivnosti koje se prenose preko interneta ili se na drugi način u virtualnom obliku stavljaju na raspolaganje osobi koja nije porezni obveznik.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 5.
Predlaže se zbog implementiranja odredbi Direktive Vijeća (EU) 2022/542 s učinkom od 1. siječnja 2025., a radi jasnog propisivanja da se na uvoz dobara primjenjuje ista stopa PDV-a koja se za takva dobra primjenjuje i u tuzemstvu, pri čemu se ističe da se pravilo o primjeni iste stope i do sada primjenjivalo.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 6.
Predlaže se zbog nomotehničkog usklađivanja terminologije s posebnim propisom o gospodarenju otpadom pri čemu se ne mijenja opseg primjene snižene stope PDV-a. Naime, od propisivanja primjene snižene stope PDV-a na javnu usluga prikupljanja miješanog komunalnog otpada, biorazgradivog komunalnog otpada i odvojenog sakupljanja otpada posebni propis o održivom gospodarenju otpadom je izmijenjen na način da je promijenjena terminologija u kontekstu predmetne javne usluge. Stoga se terminologija u odredbi o primjeni snižene stope PDV-a na predmetnu javnu uslugu usklađuje s posebnim propisom o gospodarenju otpadom.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 7.
Predlaže se zbog potrebe usklađenja s odredbama kojima je propisan poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike, a radi pojašnjenja da se oslobođenje od plaćanja PDV-a za isporuke dobara unutar Europske unije ne primjenjuje na isporuke dobara koji obavi mali porezni obveznik.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 8.
Predlaže se kako bi pravni okvir bio primjeren za rješavanje budućih kriza, a radi omogućavanja brze reakcije u izvanrednim okolnostima. Naime, uzimajući u obzir prirodne katastrofe, humanitarne krize i druge izvanredne okolnosti koje nije moguće predvidjeti primjereno je da u slučaju izvanrednih okolnosti u kojima bi Republici Hrvatskoj Europska komisija odobrila oslobođenje od PDV-a na dobra uvezana u korist žrtava katastrofa, ministar financija može, pod istim uvjetima, pravilnikom propisati da je plaćanja PDV-a oslobođeno stjecanje dobara unutar Europske unije i isporuke tih dobara i usluga povezanih s tim dobrima u tuzemstvu uključujući usluge iznajmljivanja. Također predlaže se da u slučaju da uvjeti za primjenu oslobođenja od PDV-a više nisu ispunjeni isporuka dobara i usluga treba biti oporeziva PDV-om.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 9.
Predlaže se zamjena pojma carinarnica s pojmom carinski ured kako bi se terminologija ujednačila s ustrojstvom Carinske uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 10.
Predlaže se zamjena pojma carinarnica s pojmom carinski ured kako bi se terminologija ujednačila s ustrojstvom Carinske uprave, te brisanje pojma slobodno skladište radi usklađivanja terminologije s Carinskim zakonikom Unije.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 11.
Predlaže se da porezni obveznik može odbiti pretporez koji se odnosi na dobra i usluge nabavljene za transakcije, osim onih koje obavlja kao mali porezni obveznik, koje se odnose na gospodarsku djelatnost što ju obavlja izvan Republike Hrvatske za koju bi postojalo pravo na odbitak pretporeza da su obavljene u Republici Hrvatskoj.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 12.
Predlaže se da u slučaju a ko se iznos PDV-a koji je porezni obveznik obračunao ili trebao obračunati na obavljene isporuke poveća temeljem rješenja Porezne uprave , tada porezni obveznik može izdati ispravljeni račun s ispravno obračunatim PDV- om , a primatelj isporuke može, za nastalu razliku, ostvariti pravo na odbitak pretporeza uz ispunjenje propisanih uvjeta u razdoblju oporezivanja u kojem je primio taj račun.
Predlaže se da u slučaju ako se promijeni iznos PDV-a obračunan pri uvozu dobara koji je porezni obveznik odbio kao pretporez, porezni obveznik može na temelju dokumenta Carinske uprave ispraviti odbitak pretporeza za nastalu razliku. Na ovaj način osiguravaju se uvjeti kako za poreznog obveznika ne bi bila narušena neutralnost PDV-a.
Također predlaže se da m inistar financij a pravilnikom propisuje sadržaj računa koji se izdaje radi povećanja iznosa PDV-a na obavljene isporuke temeljem rješenja Porezne uprave.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 13.
Predlaže se brisanje uvjeta uzajamnosti pri povratu PDV-a poreznim obveznicima koji nemaju sjedište na području Europske unije, što znači da će pravo na povrat PDV-a koji su im zaračunali hrvatski porezni obveznici ili im je zaračunan pri uvozu dobara u Republiku Hrvatsku ostvarivati svi porezni obveznici koji nemaju sjedište na području Europske unije i ispunjavaju potrebne uvjete.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 14.
Predlaže se zbog potrebe usklađenja s odredbama kojima je propisan poseban postupak oporezivanja za male porezne obveznike
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 15.
Predlaže se da i mali porezni obveznik može izdati pojednostavljeni račun za isporuke dobara i usluga čiji iznos nije viši od 100,00 eura, čime mu se omogućava pojednostavljenje poslovanja.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 16.
Dodaju se naslovi i članci 89.a i 89.b kojima se propisuju pojmovi godišnjeg prometa u državi članici i godišnjeg prometa u Uniji.
Nadalje, propisuje se da se oslobođenje iz članka 90. Zakona primjenjuje na isporuke koje obavljaju mali porezni obveznici te na koje isporuke se to oslobođenje ne primjenjuje.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
Uz članak 17.
Propisuje se da je porezni obveznik sa