Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o doprinosima („Narodne novine“ br. 84/08., 152/08., 94/09., 18/11., 22/12., 144/12., 148/13., 41/14., 143/14., 115/16., 106/18., 33/23. i 114/23.) propisano je oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu (do 30 godina života) u trajanju do pet godina s 1. siječnja 2015. kako bi se potaknuli poslodavci na zapošljavanje mladih osoba na neodređeno vrijeme s ciljem smanjenja udjela mladih nezaposlenih osoba u ukupnom broju nezaposlenih osoba. Cilj je bio smanjiti stopu nezaposlenosti ovakvim načinom poticanja zapošljavanja određenih dobnih skupina radno aktivnog stanovništva.
Stopa registrirane nezaposlenosti u 2014. godini iznosila je 19,6% s 1.342.149 zaposlenih osoba, a stopa registrirane nezaposlenosti u 2023. godini iznosila je 6,1% s 1.663.522 zaposlenih osoba iz čega proizlazi da smanjujući stopu registrirane nezaposlenosti smanjuje se i udio mladih nezaposlenih osoba (od 15 do 29 godina) u ukupnom broju nezaposlenih osoba. Poslodavci su u 2023. godini koristili pravo na oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za 216.843 zaposlenih mladih osoba.
Također, doprinos za zdravstveno osiguranje temelji se na modelu solidarnosti, odnosno isti plaćaju svi oni koji ostvaruju primitke/dohotke i za one koji ne ostvaruju primitke/dohotke odnosno koji prema ostvarenim primicima nemaju obvezu doprinosa (npr. djeca, umirovljenici) što je u skladu s člankom 51. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 56/90., 135/97., 08/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 05/14.) prema kojem je svatko dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova, u skladu sa svojim gospodarskim mogućnostima. Korištenjem oslobođenja od obveze doprinosa za mladu osobu u uvjetima povećane potražnje za radnicima te posljedično i povećane zaposlenosti odnosno pada registrirane nezaposlenosti izazov je postići održivost sustava zdravstvenog osiguranja.
Zakon o doprinosima poziva se na pojmove iz propisa kojima je bio propisan prirez porezu na dohodak, a koji je ukinut s 1. siječnja 2024., te Zakon o doprinosima nije usklađen s navedenim propisima.
2.2.
Izvor podataka:
Podaci Državnog zavoda za statistiku za razdoblje 2014. i 2023. godine o aktivnom stanovništvu u Republici Hrvatskoj prema administrativnim izvorima i spolu u dijelu Zaposlenost i plaće; Zaposlenost – administrativni izvori (9.2.1. i 9.2.2. Aktivno stanovništvo u Republici Hrvatskoj prema administrativnim izvorima i spolu)
Podaci Ministarstva financija, Porezne uprave iz Obrasca JOPPD o broju osoba za koje se koristi oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu u 2023. godini.
Cilj Zakona je ukinuti oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu od 1. siječnja 2025. kako bi se doprinijelo održivosti sustava zdravstvenog osiguranja.
Također, cilj je jasna i precizna primjena odredbi Zakona o doprinosima u svezi primjene propisa kojima je bio uređen prirez porezu na dohodak, a koji je s 1. siječnja 2024. ukinut.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zbog povoljne situacije na tržištu rada i zabilježene povećane potražnje za radnicima kao i niske stope registrirane nezaposlenosti u 2023. godini, svrha propisa je povećanje održivosti sustava zdravstvenog osiguranja na način da se ukine oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu s početkom 1. siječnja 2025.
Usklađivanje Zakona o doprinosima s propisima kojima je bio uređen prirez porezu na dohodak, a koji je ukinut s 1. siječnja 2024. želi se postići jasnoća u primjeni propisa.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići moguće je ostvariti isključivo normativnim rješenjem, budući je odredbama Zakona o doprinosima propisano pravo na oslobođenje od obveze doprinosa za mladu osobu.
Također, za jasnu i preciznu primjenu odredbi Zakona o doprinosima vezanih uz prirez porezu na dohodak moguće je ostvariti isključivo normativnim rješenjem, budući da se u Zakonu o doprinosima koristi pojam porez i prireza porezu na dohodak, a isti je posebnim propisima ukinut.
Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj izmjena Zakona o doprinosima je ukinuti oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu od 1. siječnja 2025. kako bi se doprinijelo održivosti sustava zdravstvenog osiguranja.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mlade osobe utjecat će na trošak zapošljavanja u poslovnim subjektima (trošak rada).
Poslodavci koji zapošljavaju mlade osobe do 30 godina života, a kojih je u 2023. godini bilo ukupno 55.645 i to:
- Poslovni subjekti (mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici)
- Obiteljska poljoprivredna gospodarstva
- Tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti
- Neprofitne organizacije (zaklade, udruge, sportski klubovi i dr.)
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Kako je stopa nezaposlenosti značajno pala u 2023. godini u odnosu na 2014. godinu te s obzirom na najnižu razinu nezaposlenosti u Republici Hrvatskoj od njenoga nastanka, pa tako i mladih osoba, te nedostatak radnika koji se nadomješta stranom radnom snagom, mjere poticanja zapošljavanja kroz oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu odnosno za obvezno zdravstveno osiguranje za mlade osobe gube svoj smisao. U kontekstu načela solidarnosti uključivanje što šireg kruga zaposlenika pa i mladih radnika koji su u konačnici i sami korisnici zdravstvenog sustava pridonosi pravednosti sustava doprinosa i održivosti sustava zdravstvenog osiguranja suočenog s izazovima starenja stanovništva.
Kako se makroekonomska situacija znatno poboljšala i povećana je potražnja za radnom snagom javila se potreba za reguliranjem oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu.
Navedeno ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa utjecat će na povećanje troška rada (plaće) poslovnim subjektima, tijelima državne uprave, drugim državnim tijelima, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim osobama i drugim tijelima koja imaju javne ovlasti odnosno svim poslodavcima koji će u razdoblju od 1. siječnja 2025. zapošljavati temeljem ugovora o radu na neodređeno vrijeme mladu osobu (do 30 godina života). Ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu neće imati utjecaja na njegovu neto plaću, međutim, trošak poslodavca po osnovi plaće ovisit će o iznosu bruto plaće, primjerice na iznos bruto plaće od 1.781,00 eura (prosječna bruto plaća od siječnja do svibnja 2024. godine) trošak plaće će se povećati za 293,87 eura.
Kako se oslobođenje od obveze doprinosa za mladu osobu odnosi isključivo na doprinose na osnovicu kojih je obveznik poslodavac, ukidanje ovog oslobođenja neće imati utjecaj na neto primanja radnika odnosno njegov raspoloživi dohodak.
Također, ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu dovest će do jednakosti u sustavu doprinosa kao i pravednosti jer će sve dobne skupine zaposlenika biti jednake pred Zakonom o doprinosima što u konačnici ima za posljedicu pravednije tržište rada (iste mogućnosti zapošljavanja svih dobnih skupina).
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mlade osobe dovest će do jednakosti i pravednosti u sustavu doprinosa za sve osiguranike po osnovi radnog odnosa te održivosti u sustavu zdravstvenog osiguranja.
Negativni učinci:
Povećanje troška rada (doprinosa na osnovicu) za poslodavce koji će ubuduće zapošljavati mlade osobe temeljem ugovora o radu na neodređeno vrijeme.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Ukidanjem oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mlade osobe imat će pozitivan učinak na jednak i pravedan sustav doprinosa kao i održivost zdravstvenog sustava.
8.PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
1.OPĆE INFORMACIJE
1.1.
Stručni nositelj:
Ministarstvo financija
1.2.
Naziv propisa:
Zakon o izmjenama Zakona o doprinosima
1.3.
Program rada Vlade Republike Hrvatske, akt strateškog planiranja ili reformska mjera:
Da/Ne:
Ne
Naziv akta:
Opis mjere:
1.4.
Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije
Da/Ne:
Ne
Naziv pravne stečevine:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA
2.1.
Zakonom o doprinosima („Narodne novine“ br. 84/08., 152/08., 94/09., 18/11., 22/12., 144/12., 148/13., 41/14., 143/14., 115/16., 106/18., 33/23. i 114/23.) propisano je oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu (do 30 godina života) u trajanju do pet godina s 1. siječnja 2015. kako bi se potaknuli poslodavci na zapošljavanje mladih osoba na neodređeno vrijeme s ciljem smanjenja udjela mladih nezaposlenih osoba u ukupnom broju nezaposlenih osoba. Cilj je bio smanjiti stopu nezaposlenosti ovakvim načinom poticanja zapošljavanja određenih dobnih skupina radno aktivnog stanovništva.
Stopa registrirane nezaposlenosti u 2014. godini iznosila je 19,6% s 1.342.149 zaposlenih osoba, a stopa registrirane nezaposlenosti u 2023. godini iznosila je 6,1% s 1.663.522 zaposlenih osoba iz čega proizlazi da smanjujući stopu registrirane nezaposlenosti smanjuje se i udio mladih nezaposlenih osoba (od 15 do 29 godina) u ukupnom broju nezaposlenih osoba. Poslodavci su u 2023. godini koristili pravo na oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za 216.843 zaposlenih mladih osoba.
Također, doprinos za zdravstveno osiguranje temelji se na modelu solidarnosti, odnosno isti plaćaju svi oni koji ostvaruju primitke/dohotke i za one koji ne ostvaruju primitke/dohotke odnosno koji prema ostvarenim primicima nemaju obvezu doprinosa (npr. djeca, umirovljenici) što je u skladu s člankom 51. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, br. 56/90., 135/97., 08/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 05/14.) prema kojem je svatko dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova, u skladu sa svojim gospodarskim mogućnostima. Korištenjem oslobođenja od obveze doprinosa za mladu osobu u uvjetima povećane potražnje za radnicima te posljedično i povećane zaposlenosti odnosno pada registrirane nezaposlenosti izazov je postići održivost sustava zdravstvenog osiguranja.
Zakon o doprinosima poziva se na pojmove iz propisa kojima je bio propisan prirez porezu na dohodak, a koji je ukinut s 1. siječnja 2024., te Zakon o doprinosima nije usklađen s navedenim propisima.
2.2.
Izvor podataka:
Podaci Državnog zavoda za statistiku za razdoblje 2014. i 2023. godine o aktivnom stanovništvu u Republici Hrvatskoj prema administrativnim izvorima i spolu u dijelu Zaposlenost i plaće; Zaposlenost – administrativni izvori (9.2.1. i 9.2.2. Aktivno stanovništvo u Republici Hrvatskoj prema administrativnim izvorima i spolu)
Podaci Ministarstva financija, Porezne uprave iz Obrasca JOPPD o broju osoba za koje se koristi oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu u 2023. godini.
https://podaci.dzs.hr/hr/statistika-u-nizu/
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA
3.1.
Opis posebnog cilja
Cilj Zakona je ukinuti oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu od 1. siječnja 2025. kako bi se doprinijelo održivosti sustava zdravstvenog osiguranja.
Također, cilj je jasna i precizna primjena odredbi Zakona o doprinosima u svezi primjene propisa kojima je bio uređen prirez porezu na dohodak, a koji je s 1. siječnja 2024. ukinut.
3.2.
Opis svrhe propisa
Zbog povoljne situacije na tržištu rada i zabilježene povećane potražnje za radnicima kao i niske stope registrirane nezaposlenosti u 2023. godini, svrha propisa je povećanje održivosti sustava zdravstvenog osiguranja na način da se ukine oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu s početkom 1. siječnja 2025.
Usklađivanje Zakona o doprinosima s propisima kojima je bio uređen prirez porezu na dohodak, a koji je ukinut s 1. siječnja 2024. želi se postići jasnoća u primjeni propisa.
3.3.
Razmotrena druga moguća normativna i nenormativna rješenja
Cilj koji se želi postići moguće je ostvariti isključivo normativnim rješenjem, budući je odredbama Zakona o doprinosima propisano pravo na oslobođenje od obveze doprinosa za mladu osobu.
Također, za jasnu i preciznu primjenu odredbi Zakona o doprinosima vezanih uz prirez porezu na dohodak moguće je ostvariti isključivo normativnim rješenjem, budući da se u Zakonu o doprinosima koristi pojam porez i prireza porezu na dohodak, a isti je posebnim propisima ukinut.
Navedeni ishod nije moguće postići nenormativnim rješenjem.
3.4.
Izvor podataka:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
4.UTVRĐIVANJE UČINAKA I ADRESATA
4.1.
Posebni cilj:
Cilj izmjena Zakona o doprinosima je ukinuti oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu od 1. siječnja 2025. kako bi se doprinijelo održivosti sustava zdravstvenog osiguranja.
4.1.1.
Učinci na gospodarstvo:
Adresati:
Ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mlade osobe utjecat će na trošak zapošljavanja u poslovnim subjektima (trošak rada).
Poslodavci koji zapošljavaju mlade osobe do 30 godina života, a kojih je u 2023. godini bilo ukupno 55.645 i to:
- Poslovni subjekti (mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici)
- Obiteljska poljoprivredna gospodarstva
- Tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti
- Neprofitne organizacije (zaklade, udruge, sportski klubovi i dr.)
4.1.2.
Učinci na održivi razvoj:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na održivi razvoj.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.3.
Učinci na socijalnu skrb:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na socijalnu skrb.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.4.
Učinci na zaštitu ljudskih prava:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na zaštitu ljudskih prava.
Nisu utvrđeni adresati.
4.1.5.
Učinci na druga područja:
Adresati:
Nisu utvrđeni učinci na druga područja.
Nisu utvrđeni adresati.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA
5.1.
Analiza učinaka i adresata u području gospodarstva:
Kako je stopa nezaposlenosti značajno pala u 2023. godini u odnosu na 2014. godinu te s obzirom na najnižu razinu nezaposlenosti u Republici Hrvatskoj od njenoga nastanka, pa tako i mladih osoba, te nedostatak radnika koji se nadomješta stranom radnom snagom, mjere poticanja zapošljavanja kroz oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu odnosno za obvezno zdravstveno osiguranje za mlade osobe gube svoj smisao. U kontekstu načela solidarnosti uključivanje što šireg kruga zaposlenika pa i mladih radnika koji su u konačnici i sami korisnici zdravstvenog sustava pridonosi pravednosti sustava doprinosa i održivosti sustava zdravstvenog osiguranja suočenog s izazovima starenja stanovništva.
Kako se makroekonomska situacija znatno poboljšala i povećana je potražnja za radnom snagom javila se potreba za reguliranjem oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu.
Navedeno ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa utjecat će na povećanje troška rada (plaće) poslovnim subjektima, tijelima državne uprave, drugim državnim tijelima, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim osobama i drugim tijelima koja imaju javne ovlasti odnosno svim poslodavcima koji će u razdoblju od 1. siječnja 2025. zapošljavati temeljem ugovora o radu na neodređeno vrijeme mladu osobu (do 30 godina života). Ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu neće imati utjecaja na njegovu neto plaću, međutim, trošak poslodavca po osnovi plaće ovisit će o iznosu bruto plaće, primjerice na iznos bruto plaće od 1.781,00 eura (prosječna bruto plaća od siječnja do svibnja 2024. godine) trošak plaće će se povećati za 293,87 eura.
Kako se oslobođenje od obveze doprinosa za mladu osobu odnosi isključivo na doprinose na osnovicu kojih je obveznik poslodavac, ukidanje ovog oslobođenja neće imati utjecaj na neto primanja radnika odnosno njegov raspoloživi dohodak.
Također, ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu dovest će do jednakosti u sustavu doprinosa kao i pravednosti jer će sve dobne skupine zaposlenika biti jednake pred Zakonom o doprinosima što u konačnici ima za posljedicu pravednije tržište rada (iste mogućnosti zapošljavanja svih dobnih skupina).
5.2.
Analiza učinaka i adresata u području održivog razvoja:
Nije utvrđen izravan učinak u području održivog razvoja.
5.3.
Analiza učinaka i adresata u području socijalne skrbi:
Nije utvrđen izravan učinak u području socijalne skrbi.
5.4.
Analiza učinaka i adresata u području zaštite ljudskih prava:
Nije utvrđen izravan učinak u području zaštite ljudskih prava.
5.5.
Analiza učinaka i adresata u drugim područjima:
Nije utvrđen izravan učinak u drugim područjima.
5.6.
Izvor podataka:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
6.SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE
6.1.
Savjetovanje:
6.2.
Konzultacije:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
7.ZAKLJUČAK
7.1.
Pozitivni učinci:
Ukidanje oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mlade osobe dovest će do jednakosti i pravednosti u sustavu doprinosa za sve osiguranike po osnovi radnog odnosa te održivosti u sustavu zdravstvenog osiguranja.
Negativni učinci:
Povećanje troška rada (doprinosa na osnovicu) za poslodavce koji će ubuduće zapošljavati mlade osobe temeljem ugovora o radu na neodređeno vrijeme.
7.2.
Zaključak o učincima koji će proisteći iz provedbe:
Ukidanjem oslobođenja od obveze doprinosa na osnovicu za mlade osobe imat će pozitivan učinak na jednak i pravedan sustav doprinosa kao i održivost zdravstvenog sustava.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
8. PRILOZI
8.1
Dokumenti u prilogu:
Komentirate u ime: Ministarstvo financija
9. OVJERA ČELNIKA STRUČNOG NOSITELJA
Potpis: dr. sc. Marko Primorac, potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar financija
Datum: 24. rujna 2024.
Komentirate u ime: Ministarstvo financija